Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Uit de euro. Nu Het Nog Kan

doodeuro.jpeg Even een stukje monetair populisme. De euro is dood. Stukgemaakt door de Grieken alsof het goedkoop boerenbontservies was. Bij het oud papier gegooid door de Telegraaf alsof het om de krant van gisteren ging. Gehaat door Het Volk alsof de munt een bontkraag droeg en scooter reed. Europabrede financiële malaise dreigt als een donkere geldwolf die onze welvaart afpakt en Europa terug naar de middeleeuwen zal werpen, net zo lang tot - godbetert - Afrika eindelijk rijk genoeg zal zijn om ons uit de schulden te lenen. Maar het is nog niet te laat! Plexiglas veiligheidsjoost Bril Eerdmans (da's die waardeloze WNL-interviewer die de eerste Animal Cops persoonlijk mocht beëdigen) gaat Europa redden. Samen met Jort Kelder, die Het Binnenhof in de fik wil steken. (Uitgesproken WNL hierrrr, 2de item.) Althans, het rendabele deel van de Eurozone en dat is min of meer alles wat bóven de warmestrandengrens ligt. Fuck de Spaanse, Griekse, Portugese en Italiaanse potverteerders. Zelfs tegen de Fransen zeggen we au revoir & bedankt. Het noorden de neuro, het zuiden de zeuro (ha. ha. ha. @ quasi per ongeluk taalgrapje, Bril). Voor de zekerheid eveneens de tiefus voor die inhalige subsidiehoeren Slovenië, Slowakije en Estland, die we d'r in 2007 bijgelaten hebben. Idem Malta en Cyprus, die zitten ook in de klimaatzone der kanslozen. De rest wacht superrijkdom waarmee we, als de tijd rijp is, de USA kopen. Want wie Amerika heeft, heeft Israël. En wie Israël bezit, heeft voor altijd het eeuwige gelijk. Dus doe mee. Nu. Het. Nog. Kan.

Reaguursels

Inloggen

Gewoon Polen en Luxemburg bij elkaar.
Heb je de Pleuro..

nietnietniet | 08-07-11 | 02:19

Gewoon de gulden terug.. of gouden en zilveren dukaten

PierDrie | 07-07-11 | 23:09

Het is de schuld van Job Cohen!!!

Fatbirdsdontfly | 07-07-11 | 21:52

Ja! iedereen in het zuiden is een potverteerder! Ja echt. .. branbant, limburg, zeeland, allemaal parasieten-provincies!

Fatbirdsdontfly | 07-07-11 | 21:51

Nog beter dan de Neuro: de gulden!
Een gebied met dezelfde munt zal op de lange termijn altijd omvormen tot één land, onvermijdelijk. Dus wil je soevereiniteit behouden en niet Duitsland haar schoothondje worden, ga dan voor de gulden!

reinaarden | 07-07-11 | 21:03

ja godverdomme! En vrijdag bikinidag! Nee daar hebben ze het niet over in den haag.

Archibald | 07-07-11 | 20:09

Goed plaatje. Min België. Óf min Wallonië. De Vlamingen mogen kiezen..

sourizer | 07-07-11 | 19:11

wanneer we niks meer te makkuh hebbuh gaan we toch met zijn alluh bij rutte en de jager eetuh ?

herodus | 07-07-11 | 19:03

Doe mij maar de Holldandsche Floryn, inclusief afbeeldingen van Neerlandsch grote helden, beter dan die megalomane, Orwelliaansche prutbiljetjes van heden ten dage.

scootah rijdert | 07-07-11 | 17:23

salonsocialist | 07-07-11 | 09:10
Constructief plan wanneer Den Haag vervolgens haar reet met de uitslag af zal vegen. Weet je nog, dat ene referendum over een Europese Grondwet?

natte krant | 07-07-11 | 17:06

Het is allemaal de schuld van het groot kapitaal.

Wezijnweerthuis | 07-07-11 | 16:49

Kobus Kloothamer | 07-07-11 | 14:18

"U heeft economie gestudeerd bij InHolland zeker?"

Bedankt voor het compliment. Nee, ik heb niets met economie gedaan. Ik ben dus heel erg blij met jouw veronderstelling dat dat wel het geval is, op wat voor niveau dan ook.

"... ze willen niet werken, ze zijn écht lui, ze willen stoppen met niet werken als ze 52 zijn, ze zijn corrupt, ze ontduiken massaal de belasting, enz"

Ja, ja, ja... De Grieken zijn lui, de Portugezen idem, en de Ieren die drinken gewoon te veel...
Zoals eerder hier gepubliceerd door meerdere mensen, een onderzoek over de gewerkte uren (stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=...) en de pensioenleeftijd (www.eurofound.europa.eu/ewco/studies/t...) binnen Europa. Misschien is het een idee om het nu ook te lezen. Als je werkelijk gelooft dat iedereen hier in Nederland op zijn 65e met pensioen gaat, lees dan dit nieuwsitem van vorige week: www.nu.nl/gezondheid/2554009/huisarts-...

Trouwens, als je toch onzin wilt gaan beweren over arbeidsethos, dan zou ik ook vraagtekens kunnen zetten bij het feit dat je Geenstijl leest en comments plaatst onder werktijd.

Dit wij-zij sentiment, hoe vermakelijk het ook kan zijn, is nergens op gebaseerd. Het wordt tijd dat je dingen toch iets meer realistisch gaat bekijken en jouw -terechte- woede op de echte schuldigen richt.

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 16:41

De La Puerco: Leer 'ns Nederlands, joh.

marja | 07-07-11 | 16:41

Moet België erbij? België behoort al tot Eurabia... Oh, en als we dan tok de Neuro-zone invoeren doe dan ook maar weer aan strenge grenscontroles en neem eigen strenge immigratiewetten aan. Weg met all Eurozone afspraken, subsidies en geregel vanuit Brussel over onze immigratietoestanden. En laten we dan ook meteen even die resolutie van Straatsburg ongeldig verklaren. Goed plan!

doenormaal! | 07-07-11 | 16:37

Ik ben voor.

doenormaal! | 07-07-11 | 16:33

Waarom kan ik daar bij WNL niet stemmen om met helemaal niemand behalve onszelf een munt te vormen?
Nou?
Nu kan ik niet meedoen met die actie van ze. Als veel mensen in dezelfde richting denken krijg je weer een vertekening van het beeld in het voordel van de euro maffiosi.
Gulden terug!
Elk nationaal parlement volledig autonoom.
Geen suprematie van EU regels.
EU alleen een economische unie, geen politieke unie
Misschien maar een nieuwe economische unie met de rijke landen in de huidige EU
De huidige EU is een hobby van politici en een volledig ongeluk.

Alteidt Glijck | 07-07-11 | 16:27

Lekker is dat, zitten we straks met steden vol restaurants die Zweedse gehaktballetjes met patat aanbieden, bratwurst en Vlaamse friet.

tagliatelle | 07-07-11 | 15:41

Gewoon doen. Niet de US kopen trouwens anders groeit het CDA weer zo...

tembacostyle | 07-07-11 | 15:16

De euro is niet meer terug te draaien

Leefjeleven | 07-07-11 | 14:52

marja | 07-07-11 | 13:36

Die Neuro wordt hardstikke duur.....

Ja, kunnen we goedkoper grondstoffen kopen, worden vakanties goedkoper etcetera.

Gaan de Jerries nooooooit doen.......

Die Jerries hebben een doodshekel aan een in waarde dalende munt en gaan dat dus wel doen. Exporteren deden ze overigens nog succesvoller met destijds de Duitse Mark en die was behoorlijk veel sterker als dit Euro-gedrocht.

Telegraaf en haar lijfeigenen bladibla....

Ok, u heeft mij ervan weten te overtuigen eigenlijk helemaal geen verstand te hebben en slechts als no-brainer te reageren op berichten en opinies niet uit de vertrouwde linkse hoek.

De La Puerco | 07-07-11 | 14:22

@Cornflake_Girl
Quote:
"Ze demonstreren en staken niet omdat ze niet willen werken zoals hier zo vaak beweerd wordt, maar omdat de economie van het land naar de klote gaat, omdat het land zijn soevereiniteit verliest, omdat ze in een munteenheid zitten zonder de mogelijkheid voor devaluatie, en vooral omdat de schuldigen door gaan met hun dubieuze zaken."
End quote.
Even een update voor u: ze willen niet werken, ze zijn écht lui, ze willen stoppen met niet werken als ze 52 zijn, ze zijn corrupt, ze ontduiken massaal de belasting, enz. Dat de economie daar naar de kloten gaat hebben ze volledig aan zichzelf te wijten.
"Omdat ze in een munteenheid zitten zonder mogelijkheid voor devaluatie?" Dat is een van de redenen waarom gaan ze staken? U heeft economie gestudeerd bij InHolland zeker?

Kobus Kloothamer | 07-07-11 | 14:18

Die zogenaamde Neuro wordt hartstikke duur. Export kunnen we wel vergeten en dus zullen de Jerries het nooooit doen. Vermeend had dat al opgemerkt. Blijft over een door De Telegraaf (die te kampen heeft met een massaal deserterend lezersbestand), geïnitieerd hoaxje waaraan lijfeigenen WNL en GS op last van fatso Jules wel mee moeten doen. Sneu, hoor.

marja | 07-07-11 | 13:36

-weggejorist-

Jpeulen | 07-07-11 | 13:21

Niet alleen de zuidelijke landen van Europa zijn het probleem, het gehele monetaire stelsel is uiteindelijk HET enige echte grote probleem, tezamen met de ondemocratische gedrochten die we IMF, ECB, FED en Wereld Bank noemen. Ze hebben veel te veel macht zonder dat ze aan iemand ook maar enige verantwoording af hoeven te leggen over wat ze doen en hoe ze het doen. Alles wordt achter gesloten deuren besproken en dat terwijl het miljarden mensen beïnvloedt. Money is debt, it can never be repaid.

dutchdj | 07-07-11 | 13:00

Ehm... alle respect voor de Vlamingen, maarre waarom is Belgie ook paars in dat Neuro-plattegrondje..
Die verzuipen ook in de schulden ondertussen! En niet eens een regering. Als enkel Vlaanderen betreft zeg ik ja :)

iustus | 07-07-11 | 12:52

Dat is bijdehand, zeker voor een zwitsal.
zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:05

Bijdehand? Mwa, ik vind van niet. Voor een weblog die kritisch beweert te zijn tegen de gevestigde mening, kunnen ze wel heel slecht tegen een onschuldige opmerking. Het zou ze sieren om niet zo snel op hun pik getrapt te zijn. Zeker gezien eerdere posts is het nogal ironisch: gstest.release.steylloos.nl/mt/archiev...
Ik begon Geenstijl jaren terug te lezen juist omdat ik de meningen zo verfrissend vond. De afgang van de laatste tijd is gewoon treurig.

Overigens, om on-topic terug te keren, ben ik ook van mening dat Griekenland het beste uit de euro kan stappen en terug naar de drachme. Zoals de meeste Grieken trouwens. Ze demonstreren en staken niet omdat ze niet willen werken zoals hier zo vaak beweerd wordt, maar omdat de economie van het land naar de klote gaat, omdat het land zijn soevereiniteit verliest, omdat ze in een munteenheid zitten zonder de mogelijkheid voor devaluatie, en vooral omdat de schuldigen door gaan met hun dubieuze zaken. Want raad eens welke partij de cijfertjes vervalst heeft samen met Goldman Sachs om toe te treden tot de eurozone. Wat nu gebeurt is de hele economie van het land om zeep brengen zodat banken, want daar gaat het geld naartoe, overeind kunnen blijven. Wat niemand inziet is dat Nederland makkelijk niet mee had kunnen doen; het zijn voornamelijk Duitse en Franse banken die in de problemen komen door deze crisis. Geef je het geld rechtstreeks naar de banken, dan is het een Duits/Frans probleem. Maar via een omweg (Griekenland) wordt het een Europees probleem.

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 12:52

Niet zo zeuro!!!! Leve de EU

italned | 07-07-11 | 12:40

Wil je de grens verleggen naar de koele stranden? Rutte en Peeters zijn al bezig en gaan NL en Vlaanderen gezamenlijk promoten in het buitenland.
Walloniê bij Frankrijk en dan pas "au revoir".

bruine kikker | 07-07-11 | 12:35

Allereerst, ik heb een hekel aan de euro. Ik vind dat de invoering overhaast, tegen de verkeerde koers, te grootschalig, voor veel landen te laagdrempelig en over onze hoofden heen is ingevoerd. Punt. Oh, en ik mis de gulden.
Maar, toch zeg ik dat we ermee moeten doorgaan. Waarom?
Simpel, teruggaan naar de gulden kost miljarden. Ombouw van automaten, het opnieuw maken van de gulden ( welke onverlaat wilde zo nodig alle guldens meteen vernietigen? oppakken en kaalplukken wat mij betreft, en voor de rest van zijn/haar leven onbetaald gemeenschapswerk verrichten ), aanpassen van kassa's etc. etc, dat moeten we niet doen. Daarnaast, het levert de eurozone enorm gezichtsverlies op, landen verliezen hun vertrouwen in het project Europa en kost ons handenvol geld, ook al is Duitsland onze grootste handelspartner, als de recessie daar ook weer toeslaat zijn we dus dubbel de lul.
Beter is het nu een kei- en keiharde monetaire lijn op te stellen voor alle landen en die landen die daaraan niet mee willen doen onder curatele stellen, pomp er maar een bewindvoerder neer. Moet je zien hoe snel de tering naar de nering is gezet. En daarnaast, de eurofraudeurs hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de geleden schade en kaalplukken, plukken, plukken en plukken, en ook daarna dwangarbeid. Dit tuig speelt met het inkomen - en daarmee het dagelijks bestaan - van 327 miljoen burgers die betalen en betaald worden met die euro, waardoor ze dus eigenlijk monetaire genocide hebben gepleegd.
Een "Neurenbergje", dus...
Tot slot nog even de pluspunten die ik ervaar van die kutmunt:
1: Internetbankieren in de EU-zone is gratis.
2: Ik hoef, op reis, geen 2/3/4 verschillende muntsoorten bij me te hebben, inclusief elke keer die torenhoge GWK-wisselkoersen + het onvermijdelijke opmaken van de laatste schelpjes en kiezeltjes ( Lire's en Drachmes ) omdat zelfs de oud-ijzerboer het weigert in te nemen.
3: Buiten de Eurozone is het vaak ook een geaccepteerd betaalmiddel, zie Engeland en Zwitserland.
4: Gemak met wisselen in vreemde streken, je hoeft niet meer met een pak dollars / Thomas Cook op pad, omdat ze de Gulden of Lirekoers en/of biljetten niet accepteren of kennen.
Of het verder goed is geweest voor de economische groei van de EU weet ik niet, dat kunnen de Arnoud Bootjes en de Marike Stellinga'tjes beter beoordelen.
Dus, met pijn in het hart zeg ik doorgaan, snijden, saneren, openbare terechtstelling... , ehm, ik bedoel uiteraard strafrechtelijk vervolgen van de fraudeurs, het aanpakken van de verspilling binnen de EU en dan maar hopen dat we niet in een financieel Armageddon terechtkomen.

Graaisnaaiert | 07-07-11 | 12:12

Ah, een Germaanse Unie. Kostelijk. Ein Protestantismus, ein Kultur, viel Geld!

Von Bismarck | 07-07-11 | 11:54

Weg met die ellendige pleuro!!

the Baseball Bats | 07-07-11 | 11:49

@woestijnvos | 07-07-11 | 11:38 |

Waar we mee omgaan worden we mee besmet.

Nee, jezelf leeg laten trekken door landen waarvan je weet dat ze er zo inzitten. Dat is pas intelligent!

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 11:44

@ Hölzenbein | 07-07-11 | 11:04 | + -1 -
Je vind dat er de verkeerde diagnose wordt gesteld wanneer de olieprijs oploopt, omdat er een tekort dreigt?
Je vind dat er een verkeerde diagnose wordt gesteld wanneer speculanten geen geld meer aan Griekenland lenen, omdat ze geen vertrouwen hebben dat Griekenland het ooit terug gaat betalen?
Juist doordat speculanten aan de eigen portemonnee denken wijzen ze problemen aan. Ze investeren namelijk alleen in dat waar ze denken rendement uit te kunnen halen. Overigens speculeer je zelf, onbewust, net zo hard mee. Of heb je geen spaargeld en bouw je geen pensioen op?
Waar geef ik aan dat Amerika een voorbeeld zou zijn? Ik zeg juist dat het socialistische beleid van de overheid daar geleid heeft tot de vorige crisis.
"Onproportioneel" is een mening.
De volgende crash wordt niet veroorzaakt door banken. De volgende crash wordt veroorzaakt door politici. Evenals alle voorgaande crashes. Verkeerd beleid leidt tot recessies en hongersnoden. Niets anders.
De volgende crash is overigens al in volle gang. De beurzen zijn dit jaar flink gekelderd. Het is alleen tijdelijk uitgesteld door politici. Over een paar weken gaan de beren weer rustig verder.

Semper Pecunia | 07-07-11 | 11:39

Sinds wanneer heeft Zweden de Euro WNL???

Trackdust | 07-07-11 | 11:39

@youst Dus we doen alleen mee aan een munt als we zelf kunnen meeliften op het succes van anderen, maar zijn niet bereid de zwakkeren te helpen als het slecht gaat?:
nee, nu omschrijf je de houding van de zuidelijke landen.

woestijnvos | 07-07-11 | 11:38

bakoenin | 07-07-11 | 11:11
Ok, daarom zeg ik ook redelijk stabiel. Tuurlijk is er onrust, maar waar is dat niet op de wereld? Noem eens 2 regio`s met dezelfde welvaart en meer stabiliteit?

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 11:25

Doe mij een patatje oorlog .
Dat is dan zeventien en een halve neuro.
´K heb alleen nog zeuro´s.
Even kijken, dan wordt het 833,09 zeuro, verder nog iets?

Ratzing. | 07-07-11 | 11:12

@seven | 07-07-11 | 10:40 | 

Die vraag stel ik ook regelmatig maar er komt geen zinnig antwoord op. 

Ja, de handel.. Deden we dat daarvoor ook niet? (en met enig succes)

Ja, handelsblok tegen US, China.. Zonder zo'n machtsblok opereerde NL ook succesvol. Dit kan ook want het is een handels/diensten land. Veel belangen van producerende naties in Europa staan haaks op de onze. NL heeft baat bij handelen in Chinese producten voor Frankrijk, Italië, etc vormen diezelfde producten een bedreiging. In dit kader vormt het eerder een blok aan het been. 

Ja, afzetgebied... 
Nederland handelt echter (macro cijfers NL) nog steeds weinig met landen als Griekenland. Polen, ja, maar dat afzetgebied was al lucratief aan het worden voor hun euro toetreding. 

Ja, minder valuta kosten.. 
Echt? Dit was juist het spel wat Nederland en Duitsland bilateraal zo excellent speelden met grote opbrengsten. 

Ja, de EU valt in elkaar en onze globale megalomane ambities vallen in duigen. 
Precies en daar ligt het op tafel. Het dient politieke ambities. Er moet wel eerst op Pan-Europese schaal genivelleerd worden want eigenlijk is alles ten zuiden van Nederland al 20 jaar technisch failliet. Onze politici opereren als feodale leenheren. Ze krijgen er zelf iets aardigs voor terug maar ons land, onze bevolking moet daar voor bloeden (Europese traditie.. Je geeft overwonnen heren wat land binnen je eigen Rijk waardoor ze een belang hebben bij het in stand houden van jou Rijk).

Dan het laatste argument wat rest! Anders krijgen we oorlog. Nou dat lijkt me gauw opgelost. Als onze politici zich inhouden komt er geen oorlog. Politici maken oorlog, niet bevolkingen. Dat bevolkingen oorlog maken is de grootste leugen van ww2.

Het maakt ook niet uit. De slechte implementatie van de euro en monetaire regels gaan het vanzelf oplossen. Slechts een mislukt experiment van tijdelijke aard!

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 11:11

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 11:05
De Eurozone stabiel... hij staat op springen, en in Griekenland dreigt een staatsgreep....
Frankrijk heeft volgend jaar hoogst waarschijnlijk een le Pen als presidente.
Het begint trekken aan een dood paard te worden, alleen loopt de politiek zoals gewoonlijk weer eens een half jaar achter de feiten aan.

bakoenin | 07-07-11 | 11:11

Wij kunnen ook zorgen dat wij dieper zakken dan griekenland en daardoor door iedereen worden gesteund. Of wij nu berhogingen in welke vorm dan ook omdat griekenland in de problemen zit of dat wij extra moeten betalen omdat wij zelf in de problemen zitten.

zorg en onderwijs kan al niet slechter. Dus wij zijn op weg.

dolffie | 07-07-11 | 11:10

De Euro als tussenstap, zijnde een Dollarderivaat, zal overeenkomstig de lijnen van de NWO straks overgaan in de volgende tussenhalte, de EuroDollar, om vervolgens geheel te verdwijnen en de Dollar het enige betaalmiddel wordt. Doemscenario? Kijk en huiver: www.youtube.com/watch?v=-iopag4GAME

Sendis | 07-07-11 | 11:08

Dan kunnen wij ons net zo goed meteen bij ze aansluiten, dat scheelt weer BPM.

azoturie | 07-07-11 | 11:08

@Der Lehrer | 07-07-11 | 10:43
-
Dit verbaast mij van u, met een nick als de uwe.
-
Er is al inde vijftiger jaren van de vorige eeuw aangetoond dat jonge kinderen een groot aantal talen tegelijkertijd en zeer goed kan aanleren, ZELFS talen die qua oorsprong en historie niets met elkaar uitstaande hebben.

azoturie | 07-07-11 | 11:07

Vind dat plaatje niet eens zo gek. Nieuwe munt voor Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Scandinavië. Laat die oplichters maar barsten met hun voetjes in de middellandse zee.

Bubba | 07-07-11 | 11:06

We doen wat de Duitsers doen en vooralsnog logischerwijs niets anders.

MacReady | 07-07-11 | 11:05

Kunnen we Nederland snel verkopen aan Duitsland? Voordat de Duitsers Kreta kopen om de Grieken te spekken? Hebben onze Oosterburen Majorca en Kreta. Kunnen ze kuilen graven en verbranden. En krijgen wij hier allemaal een zak poen. Yep!

Max Brauws | 07-07-11 | 11:05

bakoenin | 07-07-11 | 10:12
Ten eerste; ik ben absoluut geen Eurofiel en pleit al helemaal niet voor politieke gelijkschaling. De grootste fout van de EU is geweest dat men iedereen als gelijk heeft beschouwd. Nederland heeft veel klappen te verduren gekregen doordat we ons hebben moeten aanpassen aan gezamenlijke maatstaven.

Maar dat wil toch nog niet zeggen dat er geen basis is voor een EU of een intensieve samenwerking tussen de lidstaten? In algemene zin ben ik van mening dat de EU zeker een toegevoegde waarde kan hebben, alleen is de huidige uitvoering zeer onder de maat.

Het enige wat ik mij gewoon afvraag is; wat zijn de gevolgen als we er nu mee stoppen. Dat Nederland zich prima heeft kunnen redden met de gulden lijkt mij duidelijk, maar dat is het verleden. Hoe gaat de huidige markt reageren op zoveel onrust? Europa is nu ogenschijnlijk een redelijk stabiele regio. Hoe gaat zich dat ontwikkelen als de EU uit elkaar valt en andere regio`s een aantal EU landen definitief voorbij streeft? Ik ben bang dat dit ook zijn weerslag heeft op de welvaart in Nederland. Maar goed, ik ben dan ook geen eonoom. Het lijkt me alleen te kortzichtig door alleen maar te stellen dat we uit de Euro moeten stappen of dat er geen geld naar de EU/Griekenland moet gaan, omdat we dit beter zelf kunnen uitgeven.

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 11:05

@Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:26
Volgens mij wil je het, net als de banken, niet leren. Ze keren nog steeds onproportionele bonussen uit, en ze gokken nog steeds tot de volgende crash. Dat is wat ik momenteel zie gebeuren. En wat ze in Amerika doen (gedaan hebben) zal mij worst wezen. De dollar is nog nooit zo ver gedaald dus lijkt mij geen goed voorbeeld. Speculanten geven niet aan waar de problemen zitten, die 'wirtschaften' in eigen portemonnai. Ik heb nergens geschreven dat ik van mening ben dat het rechts is als banken geholpen worden door de overheid. Ik had het over rechtse graaiers. Die waren er al lang voordat een overheid de noodklok moest luiden. Door die graaiers en gokkers is de crisis veroorzaakt. En er is niemand op deze hele wereld die die criminelen verantwoording laat afleggen. In IJsland lynchen ze nog altijd 20 mensen als de bevolking ze zou krijgen want dat gajes heeft alle geld afgepakt. En... Ik geef mijn arts zeker niet de schuld wanneer hij verteld dat ik ziek ben, maar wel als hij de verkeerde diagnose of medicatie stelt...

Hölzenbein | 07-07-11 | 11:04

Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:26
Het was al een doctrine in de jaren 80 onder Thatcher.
Make a society of owners, and labour is doomed...

www.guardian.co.uk/politics/2003/oct/0...

bakoenin | 07-07-11 | 11:01

de euro gaan inwisselen voor de dollar lijkt me een goed idee binnenkort kunnen we met die euro biljetten alleen nog naar de wc om ons reet mee af te vegen .

likmegaties | 07-07-11 | 10:55

Op naar de Hanze ipv de Euro!

*Zet koopmanspet op en trekt dominee jas aan*

Carpe Noctum | 07-07-11 | 10:53

Der Lehrer | 07-07-11 | 10:43 |
.
Is dat nu PVV-redenatie?? Dat is totaal verdraaid dan. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met een 2e taal te leren, veel makkelijker op jonge leeftijd zelfs.

Chorizoworstje | 07-07-11 | 10:51

@Chorizoworstje | 07-07-11 | 10:38 |

Oude of nieuwe munt? De benodigde logistiek is ruwweg hetzelfde. Het belangrijkste is dat de bevolking die de nieuwe munt moet dragen er vertrouwen in heeft. Vertrouwen leidt tot wereldwijde acceptatie.

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 10:51

Geen monetaire unie zonder politieke unie.

azoturie | 07-07-11 | 10:44

Volgens de Grieken is het allemaal de schuld van Die Wilders. "Het is fascisme/racisme. Alleen omdat wij Grieken zijn. Wat denkt Die Wilders wel niet".

Kamervraag | 07-07-11 | 10:43

bakoenin | 07-07-11 | 10:12 |
Inderdaad. Om te beginnen hebben we niet allemaal dezelfde taal en dat moet ook NIET! Daarom ben ik tegen Engels onderwijs op te jonge leeftijd. Het is namelijk voor de meeste kinderen te moeilijk om twee talen (goed) te leren en het resulteert in onteigening van de eigen taal. De slimmere mensen kunnen het prima vanaf de middelbare school leren (zoals ikzelf en mijn leeftijdsgenoten ook hadden). Een loodgieter hoeft niet perfect Engels te kunnen spreken. Goed Nederlands en Duits - dat is wel belangrijk.

Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:26 |
Eens

Der Lehrer | 07-07-11 | 10:43

Dus we doen alleen mee aan een munt als we zelf kunnen meeliften op het succes van anderen, maar zijn niet bereid de zwakkeren te helpen als het slecht gaat?

En wanneer Nederland steun nodig heeft, in die Neuro? Dan stappen Duitsland en Denemarken eruit?

Yoast92 | 07-07-11 | 10:42

Wat ging er mis in de 90ies wat de euro heeft verbeterd? In de 90ies voerde NL met de gulden alle toplijstjes aan.

seven | 07-07-11 | 10:40

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 10:30 | + 0 -
.
Goed, dan stappen we uit de euro. Maar een oude munt her-invoeren is wel onbetaalbaar. Dus welke munt zullen we dan invoeren?

Chorizoworstje | 07-07-11 | 10:38

@Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:26 |

Nouuuu.. We hebben hier in Nederland wel een cultuurtje van 'shoot the messenger'. Het blijft ook niet altijd spreekwoordelijk...

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 10:33

@Chorizoworstje | 07-07-11 | 10:25 |

Ja, zeg dat dan! Als je het zo doorwrocht onderbouwt kan je niet anders dan gelijk hebben.

*chorizoworst kan ook beter op pizza geplempt worden*

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 10:30

@ Hölzenbein | 07-07-11 | 10:11 | + 0 -
Ten eerste heb je geen hout begrepen van wat ik hiervoor postte. Nogmaals, de Amerikaanse overheid heeft banken gedwongen om hypotheken te verstrekken aan mensen die zich geen huis konden veroorloven.
Ten tweede moet een bank altijd risico nemen en ergens in durven investeren om daar een groter rendement uit te behalen. Doordat banken risico nemen krijgt Hölzenbein rente over zijn spaarcentjes.
Ten derde heeft het helemaal niks met rechts te maken dat de banken zijn geholpen door de overheid. Dat is links, socialistisch beleid. Een kapitalist laat de fouten in het systeem oplossen door de markt.
Ten vierde. Wat is er mis met speculanten? Zij geven juist aan waar de problemen zitten. Je geeft je arts toch ook niet de schuld wanneer hij verteld dat je ziek bent?

Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:26

Er uit stappen 'nu het nog kan' ? Hahahaha, dat kan helemaal niet gekkie!

Chorizoworstje | 07-07-11 | 10:25

wat een dom kaartje, denemarken en zweden hebben helemaal geen euro. en waarom is UK dan ook grijs?

b-badmuts | 07-07-11 | 10:21

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:12

Hetzelfde probleem heb ik met medische ondersteuning in een derdewereldland. Het klinkt heel hard, omdat die mensen echt heel nobel werk verrichten, maar zij zorgen op lange termijn vaak voor meer ellende door al die kindjes te laten leven. Als zo'n maatschappij er nog niet klaar voor is dat zoveel kinderen in leven blijven, dan krijg je alleen maar meer schaarste/ werkloosheid/ honger etc. met alle gevolgen van dien.
Ik gun iedereen het allerbeste, maar ik ben er van overtuigd dat ontwikkeling van binnenuit moet komen. De enige hulp die wij kunnen bieden is vrijblijvend advies en een eerlijkere handel

Coffeeblend | 07-07-11 | 10:21

Kaartje is iets te optimistisch, Denemarken & Zweden (Noorwegen & Zwitserland ook niet btw, maar die zijn er terecht al uit gelaten )zitten nu al niet in de euro maar kronen en het gaat daar beter met de economie & innovatiekracht dan bij de rest. Die storten zich dus ook niet in een neuro. Het idee dat eenheidsworst en een munt(&staats)monopolie beter is dan concurrentie tussen landen en muntvariatie klopt niet.

seven | 07-07-11 | 10:20

Ja maar de landen die geld van ons ontvangen zijn in de meerderheid en vinden dat Nederland niet moet zeuren. We zijn toch allen één. Moet er niet aan denken dat ze ons niet meer aardig vinden. Als we straks meegetrokken zijn in de euro-abyss dan gaan ze ons helpen, ja toch.

Pierre Bezuhov | 07-07-11 | 10:18

@bakoenin | 07-07-11 | 10:12 |

We zijn het gewoon eensch, rooie rakkerT!

Zie je wel, de (afkeer van de) EU verenigt ons allemaal.

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 10:16

De euro heeft niets, maar dan ook echt niets, toegevoegd aan de Europese economie. Daar waar internationale handel juist voor Nederland en Duitsland met hun sterke munt een lucratief spelletje was (inkopen en verkopen op de juiste koers) hebben we nu dus het probleem van een munt die in leven moet worden gehouden door economieën die minder waard zijn dan een hoopje stront op een schoteltje. Het is niets meer en minder dan een machtsspelletje van de elitaire linkse communisten in Brussel.

Eagle_Eye | 07-07-11 | 10:16

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:49 |
Niemand valt Zwitserland aan. Dat is de enige echte zonde in deze wereld. Daar hebben de rijken der aarde namelijk hun geld staan, vriend en vijand.

Der Lehrer | 07-07-11 | 10:13

Coffeeblend | 07-07-11 | 10:09

Denk er zo al jaren over! Noorwegen had jaren lang een aantal specifieke landen waar hulp naar toe ging.
Hadden ze een jaar of 10 lang laten we zeggen Malawi
(fictief voorbeeld) met 70 miljoen gulden (destijds) gespekt. Kocht de president na die 10 jaar voor zichzelf een privé-vliegtuig van ongeveer die waarde.
Toen vielen de schellen van de ogen en hebben ze dat land geschrapt van de lijst! En dit is E C H T
gebeurd...

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:12

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 09:36
Het blijft lachwekkend dat Eurofielen pleiten voor een politieke unie en gelijkschakeling, maar als je ze wijst op zaken die er in verschillende lidstaten misgaan, altijd met het argument komen, dat die landen zo verschillend zijn.
Juist, en dat is dus het beste argument tegen die Europese Unie.

bakoenin | 07-07-11 | 10:12

@Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:05
De banken (en alleen de banken) hebben risico genomen, sanseveria, en de regeringen hebben geprobeerd met miljarden pompen in de banken om die 'speculanten' en 'gokverslaafden' nog boven water te krijgen. Van onze belastingcenten. Over nonsens gesproken, dus.

Hölzenbein | 07-07-11 | 10:11

zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:06

Komt het geboden werk meestal niet ten goede vriend!
Maar wel: goede koffie, gevulde koek en om 16:30 een steenkoude jongen uit een groene fles...

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:10

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:01 |

Als het in ontwikkelingslanden op de goede plek zou komen en dan ook nog eens een positieve invloed zou hebben op de economie, dan was het nog in zekere zin te rechtvaardigen. Alleen het begint een beetje sneu te worden dat we na 60 jaar nog niet doorhebben dat het totaal geen nut heeft, waarschijnlijk zelfs meer kapot maakt dan wanneer we niks zouden geven en toch met een blok voor onze kop doorgaan.

Coffeeblend | 07-07-11 | 10:09

*** De Hollandsche Florijn ***

Graag terug, gisteren als even kan. 
.
De geliefde gulden, door onszelf geslagen en gedragen.
.
Euro weg, meteen een permaban. 
.
De munt der Nederlanden, niet door anderen te verlagen. 
.
Welvaart en vrijheid  in onze eigen hand, niet afhankelijk van een zelfbenoemde Europese adelstand.
 

*Zwaait de Nationale Driekleur*
 

Parel van het Zuiden | 07-07-11 | 10:08

zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:05

Ja, ja, de Telegraaf! Altijd zo'n vruchtbare en betrouwbare bron! En lees nu maar verder op pag. 24...

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:08

Che_cuevara | 07-07-11 | 10:05 Coffee-break nu even. Straks weer naar buiten. Timmermannen en metselaars opjagen.

zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:06

@CoJoNes | 07-07-11 | 10:01
En je kan hem inhuren de simpele ziel:

Boek Joost als spreker!
U kunt Joost inhuren voor een spectaculaire lezing op uw congres en vakdag of hem inzetten als uw dagvoorzitter of lid van een panel.

Hölzenbein | 07-07-11 | 10:06

@zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:05
Had ik haar al verteld, want ze begreep die edit niet. Het was de laatste zin die ze schreef.

Che_cuevara | 07-07-11 | 10:06

@zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:04
Als je hier aan het tegelen bent kost het altijd geld.

Che_cuevara | 07-07-11 | 10:05

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:02 Ze verweet de redactie niet origineel te zijn en maar te 'copy-pasten' uit de telegraaf.

Dat is bijdehand, zeker voor een zwitsal.

zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:05

@ Hölzenbein | 07-07-11 | 09:45 | + 0 -
Kun je nog meer nonsens in 3 zinnen proppen?
Europese valuta als de Noorse Kroon en de Zwitserse Frank hebben die gehele crisis moeiteloos doorstaan. Zij zijn zelfs sterker geworden. Zij hadden de problemen niet die men in Amerika had waardoor men naar deze valuta vluchtte. Hetzelfde had gegolden voor de Nederlandse Gulden. Die zou hierdoor juist in waarde toe zijn genomen indien hij nog had bestaan.
De crisis is helemaal niet vooral te wijten aan 'rechtse megagraaiers'.
In eerste instantie zijn politici de schuldigen geweest. Zij dwongen banken in Amerika om hypotheken te verstrekken (Community Reinvestment Act) aan mensen die geen huis konden betalen, zodat het huizenbezit zou toenemen.
Daarna kun je pas met je vingertje naar de banken wijzen. Die hebben toegelaten dat burgers gingen lenen met hun geleende huis als onderpand, omdat ze ervan uitgingen dat de huizenprijs zou blijven stijgen.
Dus in eerste instantie zijn politici schuldig aan de vorige crisis. De tweede plek wordt gedeeld door zowel de banken als de burger.

Semper Pecunia | 07-07-11 | 10:05

Pifuzok | 07-07-11 | 09:22 |
Er is niets mis met een harde munt. Sterker nog, tot een paar jaar geleden, wilde iedereen een ijzersterke munt hebben. Nu is dat ineens anders en probeert iedereen hem zwak te houden "voor de export". Ten eerste heeft Nederland niet veel ECHTE export (in het land geproduceerde goederen). We handelen wel veel, maar dat is dus een som van IM-port en EX-port. Met een harde munt kopen we dus extreem goedkoop in en kunnen we heel goedkoop op vakantie.
Weet je trouwens wat een sterke munt met je staatsschuld doet?

Daarnaast heeft Zwitserland ook een granieten munt en toch trekken de Zwitsers het wel. Het is soms lastig, maar ze willen echt niet bij de euro. Er stond kortgeleden een artikel in Die Welt hierover. De Zwitsers slagen erin om genoeg toegevoegde waarde aan hun producten te geven, om toch aantrekkelijk te blijven voor het buitenland, al heeft het toerisme er wel onder te lijden. Kwaliteit en kennis dus. En dat geldt ook voor de communisten in het Noorden. Zij hebben dan wel het voordeel van gratis energie, maar kunnen zich toch prima handhaven met hun relatief dure munten.

Desnoods kun je, als je toch een DM hebt, ook nog monetaire politiek bedrijven en je munt kunstmatig laag houden zoals China doet.

Verder is het nog zo dat alle knoflooklanden ook nu al niet meer zoveel importeren uit onze landen. De burgers hebben er simpelweg het geld niet voor - zeker niet meer na alle bezuinigingen die eraan komen. Bakoenin beschreef het al mooi (en was me voor) in zijn Albert Heijnvoorbeeld.

En ja, voor bedrijven scheelt het dat er minder wisselkoersen zijn - en dat is dan ook de hele reden dat deze onzin ingevoerd is. Maar de wereld is een evenwicht. Het voordeel dat de bedrijven hierdoor kregen, moet door een ander betaald worden. Wie is dat, denk je?

Voor de burger maakte dat allemaal niet uit. Zovaak ga je toch niet op vakantie naar een ander land en als je dat al doet, dan is het toch mooi en spannend om die vreemde biljetten en muntjes vast te houden? Om ze vervolgens trots aan de familie te laten zien als je weer terug bent en zodat je zoontje al die muntjes kan sparen? Verder had je in principe alleen maar DM nodig, want daarmee KON je al OVERAL in Europa betalen, waarbij je vaak nog 10% of meer korting kreeg in het Zuiden. Tot groot ongenoegen van Frankrijk. ]

En dan nog een paar basisregels economie: Als het slecht gaat met de economie en handelsbalans van een land, dan hebben ze vier mogelijkheden om de (export)prijzen te drukken: Munt devalueren, lonen omlaag, mensen ontslaan en/of arbeidsproductiviteit doen stijgen.

Als de arbeidsproductiviteit stijgt, dan kun je ofwel meer produceren ofwel mensen eruit gooien. Meer produceren heeft namelijk alleen zin, als je het ook kunt afzetten, anders is het een kostenbesparing.

Wanneer landen dus niet meer hun eigen munt hebben, moeten ze dus lonen verlagen en mensen ontslaan. Dat zie je nu gebeuren in Zuid-Europa. Fijn he?

Der Lehrer | 07-07-11 | 10:04

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:57

Als Joris weer eens ruzie met zijn vriendin/vrouw/vriend/moeder heeft gehad en in een slecht humeur is kun je alles verwachten...

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:04

Che_cuevara | 07-07-11 | 10:00 Dat dacht ik wel. hoewel wat ik nu doe alleen maar geld kost. Dat dan weer wel.

zeg maar jansen | 07-07-11 | 10:04

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:11

Nou, nou, nu al een EDIT aan je broek, daar heb ik heel lang over moeten doen... Proficiat hoor!
*nog wel nieuwsgierig is naar de bewuste tegel*

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:02

Zullen wij als Nederland onze Rutten doneren dan?!

Iwmac | 07-07-11 | 10:02

Duitsland is failliet als Griekenland en Portugal defaulten, heeft doorkijkbril daar weleens over nagedacht? Om ovre Belgie en Luxemburg nog maar te zwijgen. Wat een simpele ziel is het toch ook, die Eerdmans.

CoJoNes | 07-07-11 | 10:01

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:56

De Elsevier heeft ooit eens uitgerekend dat de multi-culti onze samenleveing ongeveer net zo veel heeft gekost als onze total staatsschuld bedraagt. Maar kappen ermee, ho maar! Net als ontwikkelingssamenwerking, daar hebben we nu een ministerie voor, of is die inmiddels geintegreerd in een ander ministerie...
*het niet meer bijhoudt*

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 10:01

@zeg maar jansen | 07-07-11 | 09:54
Geef jij het goeie voorbeeld?

Che_cuevara | 07-07-11 | 10:00

NIets zo vermoeiend als politici die het maar niet lukt om een politieke carriere te veroveren. De laatste in deze league was Ton Hooymayers, die niet alleen 87 miljoen aan Ijsland heeft verkwanseld maar ook onlangs nog (na 4 jaar juridische stijd om het te bedekken) garant heeft gestaan voor 50 miljoen voor een bedrijventerrein.
Zo ook met deze Eerdmans, gefaald in de politiek, zin toevlucht nemend in de journalistiek ligt nu het grote gelijk bij NOG grotere kwesties.
De wereldeconomie. Die gaat Eerdmans redden.
Ja, met gezonde boerenwijsheid.
Wel Eerdmans hier is de deal.
Griekenland is niet afstootbaar. Griekenland is de metafoor van de ziekte waaraan wij allemaal leiden. Griekenland is haar en huid van ons lichaam. Door Griekenland voelen we wat er met ons gaat gebeuren.
Eerdmans denkt er met een kappersbeurt vanaf te komen.
Helaas Eerdmans, WIJ moeten Griekenland weer (mee) op de rails zetten. De ziekte van Griekenland zit in ieder land dat een overheidstekort heeft.

Einde van de Domheid | 07-07-11 | 10:00

@Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:57
Ik denk dat het om je laatste zin gaat.
En je hebt geen regels overtreden, anders was hij weggejorist, en da's niet gebeurt.

Maar nogmaals, als ik het zo lees denk ik dat het die laatste zin is.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:59

@Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:42
Als je jouw mening gaat aanpassen omdat er een edit is geweest moet je toch maar eens overwegen om een andere site te bezoeken.
Che_cuevara | 07-07-11 | 09:45 | + 1 -

Dat was natuurlijk sarcastisch bedoeld. Maar toch wil ik meer informatie over die edit, aangezien ik de aanleiding daarvoor niet begrijp. Heb net de huisregels gelezen en daar kan ik het antwoord ook niet vinden. Wel heb ik gezien dat die regels niet zo nauw worden genomen, anders zou 3/4 van de reacties die op Geenstijl worden geplaatst verwijderd worden.

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:57

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 09:52

Dan komen we meteen op pluspunt nummer 4, geld voor ontwikkelingshulp is weer terug waar het hoort en kan gebruikt worden om onze eigen economie weer aan de praat te krijgen.

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:56

iter | 07-07-11 | 09:54 Het zijn dan ook maar cijfertjes op een beeldscherm. Het bestaat niet echt. Het is een kwestie van typen en/of deleten.

zeg maar jansen | 07-07-11 | 09:56

wat ik me eigenlijk afvraag is als ik iemand 100 miljard leen tegen 6% rente oid dan is dat op jaarbasis 6 miljard rente delen we door 365 is maar liefst 16 miljoen per dag ! ... hoe krijg je dat in hemelsnaam ooit terug ...

iter | 07-07-11 | 09:54

Wat doen jullie allemaal hier?

Werken verdulleme.

Over een paar maanden hebben de Grieken weer honger.

zeg maar jansen | 07-07-11 | 09:54

Castle Bravo | 07-07-11 | 09:49

Dan toch liever de oude Florijn en Reichs... eh
D-Mark terug inderdaad.

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 09:53

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:49

En waar moeten al die regeringsleiders uit Afrikaanse landen waarvoor wij met zijn allen onder de noemer "ontwikkelingssamenwerking" ieder jaar weer miljarden uit het raam naar toe gooien met dat geld naar toe? In Europa kan het niet meer, alle bankgeheimen zijn dan opgeheven...

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 09:52

@eerstneukendanpraten.
In de huidige realiteit staan daar nog een paar nullen extra achter. Dus maak er maar miljardair van.

Castle Bravo | 07-07-11 | 09:49

vraagstaart | 07-07-11 | 09:47

En toch was devaluatie decennia lang dé politiek van
de zuidelijke landen in Europa om de export aan te jagen...

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 09:49

@Coffeeblend | 07-07-11 | 09:42

*een leider die*

-

Misschien is het een idee om als EU Zwitserland binnen te vallen. Ten eerste hebben we dan een mooie oorlog die we makkelijk kunnen winnen, daarnaast een mooie hoeveelheid goud erbij, derde pluspunt: geen vignet meer nodig.

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:49

Pifuzok | 07-07-11 | 09:39
Transparantie kan je ook hebben zonder die monetaire unie.
Een vuistregel in get economisch denken is dat centralisme, en schaalvergroting je kwetsbaarder maakt.
Dat bewijs is dus geleverd, zie de rol van Hedgefunds en speculatie in staatsobligaties. De techno bureaucratie van de EU heeft geen antwoord.
Natuurlijk is de wereld veranderd,maar de anticipatie daarop zou ook zonder de Euro wel gebeurd zijn.
Juist nu krijgt China steeds meer voet aan de grond in Europa en Amerika.

bakoenin | 07-07-11 | 09:47

@mezelf
miljonair it is!

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 09:47

Heb nog een hele hoop Euri op de bank staan, mag de
'oude' Italiaanse lire (u weet wel, met nog drie nullen extra) ook terug? Dan is ENDP van de ene op de andere dag multimuljonair!

eerstneukendanpraten | 07-07-11 | 09:47

@blinde kip | 07-07-11 | 09:36 De Euro is van 2 Australische dollar al gezakt naar 1,35, de USD is vergelijkbaar onderuit. Zolang we ons blijven focussen op de USD als vergelijking zien we niet hoe beide valuta inleveren.

Ik betaal in Aussie dollars en Indonesische rupiahs, en had mijn geld in Euro's. Per saldo is mijn leven 40% duurder geworden in een jaar tijd. En niet alleen voor mij, maar voor ongeveer alle Europeanen en Amerikanen in Azië.

vraagstaart | 07-07-11 | 09:47

Dat heeft geen zin. We groeien toch weer uit elkaar. Een grootschalige monetaire unie tussen verschillende economieën werkt niet op de lange termijn. Al opper je te beginnen aan dit soort nonsens heb je per definitie geen verstand van economie. Dan zou je immers beter moeten weten na het falen van zowel de Scandinavische Monetaire Unie als de Latijnse Muntunie.
Alleen hersenloze politici (denk D66 of Groenlinks) die denken macht te kunnen vergaren storten zich in dit soort avonturen.

Semper Pecunia | 07-07-11 | 09:46

@Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:42
Als je jouw mening gaat aanpassen omdat er een edit is geweest moet je toch maar eens overwegen om een andere site te bezoeken.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:45

Inderdaad illusie. Zonder de euro was de laatste zogenaamde *kuch hoest kuch* bank 'crisis' (rechtse megagraaiers) al fataal geweest ook voor de gulden. Dus illusie.

Hölzenbein | 07-07-11 | 09:45

@Coffeeblend | 07-07-11 | 09:42
Tja, daar zeg je wat.
Van Rompuy, een marionet meer is het niet.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:44

Dat hele WNL is natuurlijk een grote *facepalm*

Frdnnd | 07-07-11 | 09:44

Ik zou eerder willen pleiten voor de leuro en de ceuro. De liberale en communistische variant. Als alle liberalen nu een land nemen en alle communisten ook een land dan is iedereen blij?

Porrello | 07-07-11 | 09:44

@jaapSTar maak er maar GRIP-1 van

Dhr. Z. Wijn | 07-07-11 | 09:43

*heerlijk aan de Cote d'Azur zit*
ZONDER GARANTIE!

kapotte_stofzuiger | 07-07-11 | 09:42

Mag ik meer info. over de "edit" van mijn comment? Dan kan ik voortaan mijn mening aanpassen en niemand daarmee beledigen zoals ik nu blijkbaar gedaan heb.

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:42

Van Rompuy is de personificatie van wat er mis is met de EU. Doe het goed of doe het niet, of een leider dat democratisch gekozen is, mét charisma, mét duidelijk leiderschap, een leider bovendien die zich laat zien en horen als daar behoefte naar is (bijvoorbeeld nu met de economische malaise) ipv een vent waarvan niemand zich een sterk moment kan herinneren en waarvan en hoop mensen het bestaan waarschijnlijk van zijn vergeten.

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:42

Denkt Na | 07-07-11 | 09:28
Juist, de Eurofielen gebruiken doem scenario's om de democratie steeds verder uit te hollen.

bakoenin | 07-07-11 | 09:42

Dit roep ik dus al 3 weken.

Ynstijn | 07-07-11 | 09:42

Ik zapte gister ook langs WNL, haha wat heb ik gelachen. Ik snap wel dat alleen idioten er naar kijken, maar dat ie zo'n serieus gezicht kan opzetten terwijl ie zegt: ' stap uit de euro nu het nog kan en richt een nieuwe munt op met de noordelijke landen' hahaha wat een idioot. Beetje Euro-'crisis' en iedereen begint te wankelen, vindt je het gek dat we nog nooit een oorlog hebben gewonnen. Gewoon blijven zitten, niks aan de hand. Over 10 jaar ben je er blij mee. Pak nu lekker je schepje en je emmertje om het zand uit je vagina te scheppen en daarna weer lekker aan het werk. hup hup!

hertogjanwillem | 07-07-11 | 09:40

bakoenin | 07-07-11 | 09:26 | + 0 -
Er is geen enkele econoom die zegt dat transparantie niet leidt tot de beste allocatie van geldstromen en goederenstromen, dus dat is onzin. Over het onderdeel van mijn reactie waarvoor ik de economen aanhaalde, bestaat er dus concensus. Misschien dat er een econoom van de SP is die het er niet mee eens is, maar de echte economen zijn het er wel mee eens. Daarnaast, de economen die er echt toe doen zagen de crisis echt wel aankomen, maar wilden niet aan de noodklok hangen vanwege eigen financiele belangen. En over de NLse export die het goed deed met de Euro, toen zag de wereld er anders uit. China was toen nog niet booming, India was er nog niet, we spreken al wel over 12 jaar geleden, dat is niet meer te vergelijken met nu.

Pifuzok | 07-07-11 | 09:39

-weggejorist-

JaapStar | 07-07-11 | 09:39

Toch maar niet doen! Nederland doet volgend jaar eindelijk weer eens mee met het eurovisiesongfestival dankzij Dries Roelvink. Dan kunnen we de punten van die big spenders goed gebruiken. We worden dus eigenlijk in een wurggreep gehouden door die 2de wereldlanden.

Schaamharing | 07-07-11 | 09:37

bakoenin | 07-07-11 | 09:20
True, alleen kun je de landen/economieeen van Spanje, Ierland en in mindere mate Engeland natuurlijk niet 1 op 1 vergelijken met Nederland.
Koopgedrag en consumentenvertrouwen is van onschatbare waarde voor een economie. Wanneer de huizenprijzen enigszins dalen en het dus een stuk verantwoorder wordt om een hypotheek af te sluiten, zal ook het besteedbaar budget en het vertrouwen stijgen. Wat je nu ziet is dat er juist op grote schaal onverantwoorde schulden worden gemaakt met grote gevolgen.

Er is niets mis met marktwerking, alleen hoort daar af en toe ook een prijsdaling bij.

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 09:36

@Pifuzok | 07-07-11 | 09:22
Ik houd toevallig de laatste paar jaar alle grote munten in de gaten en ze devalueren allemaal ongeveer gelijk. Zet maar af tegen de Australische dollar. Je zou schrikken als je ziet wat er al weg is bij de UK pound, US dollar en Euro.
Maar ik geloof best dat export voor een land kan werken maar dan wel in een markt die niet kunstmatig via 1 rentetarief werkt maar eentje die reflecteert wat een land werkelijk waard is. Een gezamenlijke munt kan dan ook tegenwerken en zelfs de exportinkomsten doen tegenvallen. Leuk voor de burger die daar uiteindelijk extra voor moet dokken.

blinde kip | 07-07-11 | 09:36

Ik ga kamelen fokken, alleen daar kan je straks nog goed mee handelen en blijven hun waarde behouden in de toekomst.

Dhr. Z. Wijn | 07-07-11 | 09:35

Als we zo'n hoge rente en korte looptijd oplegt, weten we zeker dat het geld niet terugkomt.
Inderdaad, kunnen we lening op lening en rente op rente opleggen...

Pavlos | 07-07-11 | 09:33

We moeten Griekenland aan Turkije verkopen inruil voor fijne handelsbetrekkingen met de Turken (economie daar groeit als een gek). Zij blij, wij blij.

Slovenie/ Slowakije/ Polen/ Tsjechie en Baltische staten zijn minder dramatisch dan veel mensen vermoeden. Ik heb even niet zoveel zin om te googlen. Als ik me niet vergis zijn de eerste twee landen aan het stijgen, Polen en Tsjechie vrij stabiel, Baltische staten hadden een terugval met de crisis, maar daar heb ik ook wel vertrouwen in.

De zuidelijke EU landen, doen het inderdaad ruk.. (volpompen met zonnepanelen misschien?.. kunnen ze ons van energie voorzien)

Coffeeblend | 07-07-11 | 09:33

Goed idee! Maar dan zou ik ook een strenge grenscontrole instellen. Anders zie ik de bui alweer hangen.

Schaamharing | 07-07-11 | 09:31

Whatever. Ongeacht, ik doe sinds 2007 mijn sparen en pensioen in fysiek goud en zilver en dat blijf ik doen.

mygfisbrazilian | 07-07-11 | 09:30

Die Euro heb ik nooit gemoeten. Ik heb nog steeds nachtmerries van een lachende Zalm bij een pinautomaat tijdens de introductie. Ik vertrouw op mijn eigen onderbuik gevoelens. Die blijken al een poosje bij allerlei "zaken" te kloppen. Ik eis de Gulden terug.
-
Laten we dat in ieder geval eens een aantal jaren doen. Kan iedereen ineens weer door de juiste bril kijken als ze zes gulden voor een brood af moeten rekenen of 50 gulden per kilootje ham.
-
Kijken wat die Eurofielen dan te zeggen hebben of zijn de voorstanders juist de enorme graaierts en oplichters die er weinig last van hebben? Ik kan het echter allemaal maar nauwelijks betalen, terwijl wij 10 jaar geleden geen rijk maar prima leven hadden.

Castle Bravo | 07-07-11 | 09:30

Cadaver | 07-07-11 | 09:23
Heb even op de WNL website rondgeneusd. Oh mijn grote god, gaat daar soepsidie heen? Dat is dan gewoon meebetalen aan de Televervaging, afstomping en versimpeling van de samenleving. Wat een armoede.

NickV2.0 | 07-07-11 | 09:29

tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2...
the-future-of-finance/het-jaar-dat-de-euro-valt

Kijk en huiver (bij de bijdrage van Kees Vendrik): de man die 'tijdelijke' afschaffing van de democratie als mooie oplossing verkoopt.

Shame on everyone who not distance themselves of this guy.

Denkt Na | 07-07-11 | 09:28

Afschaffen belemmeringen om goud, zilver, paladium als geld te gebruiken. Levert de overheid toch maar een beetje minder geld op (vermogenswinstbelasting op deze metalen is toch geen jackpot voor deJagert)
Als het dan fout gaat met er euro hebben we tenminste goede vervangers in plaats om als geld te dienen. Op deze manier ben je dus beter beschermd tegen het (mis)management von de euro. Helemaal geen Neuro voor nodig.

IraHayes | 07-07-11 | 09:28

HE!! Malta er ook uitgooien? We zijn net zo blij met al die financiele bijdrages om ons gehele wegennet te asfalteren, alle historische gebouwen te restaureren en prachtige nieuwbouw te realizeren...

MalteseKnight | 07-07-11 | 09:27

Pifuzok | 07-07-11 | 09:22
Fijn dat u al die economen als deskundigen aanhaalt.
Buiten het feit om dat er heel veel meningen zijn onder economen, hebben ze 3 maanden van te voren niet de crisis weten te voorspellen, en beweerden ze een half jaar geleden nog dat lenen aan Griekenland heel lucratief zou zijn.
De Nederlandse export heeft altijd goed gewerkt, daar heb je geen Euro voor nodig

bakoenin | 07-07-11 | 09:26

Wat een zijkers. Ze willen wel een noord euro. Wat denken ze bij het WNL van de gulden? Die moet terug. Wat een stelletje zakken.

Fukjoe | 07-07-11 | 09:26

"de Euro heeft ons veel goed gebracht en zonder Euro gaan we de afgrond in"-teksten die het gevolg zijn van de indoctrinatie van onze "elite" kunnen van mij bij het grof vuil.

Nederland heeft het met die gulden (weet u nog) altijd goed gedaan en kon óók exporteren naar andere landen uit de Eurozone. Het schijnt de Zweden ook te lukken, erger nog: die lachen ons allemaal hard uit.

Fuck die Euro en geef ons de gulden maar terug.

vraagstaart | 07-07-11 | 09:25

Er is maar 1 agenda: destruction of democracy.

(afstand en democractie zijn omgekeerd evenredig)
(risk en distance zijn proportional evenredig)

Denkt Na | 07-07-11 | 09:25

Typisch Telegraaf-opportunisme.
Een van de redacteuren van WNL is onlangs natuurlijk weer op een familiefeestje geweest en heeft daar de mening van "de man in de straat" gepeild, zodat men weer kan roepen wat Jan Tokkie graag hoort.

Superior Bastard | 07-07-11 | 09:24

@Pavlos | 07-07-11 | 09:18
Als je het terugkrijgt wel.
En da's nog maar de vraag.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:24

Ik zeg goud! Geef goud als je van elkaar houdt. Zo kunnen die Grieken al hun gouden tanden en kiezen inleveren.....

Kobus Kloothamer | 07-07-11 | 09:24

Ook fijn dat WNL Denemarken alvast bij hun neuro kaartje hebben gevoegd. Wat een deskundigheid daar...
kn | 07-07-11 | 09:03 |
En Zweden. Dacht dat echt dat ik daar mijn (veelste dure) bier in lokale kronen aftikte.

Cadaver | 07-07-11 | 09:23

De domheid en goedgelovigheid van politici kent geen grenzen.

Denkt Na | 07-07-11 | 09:23

-weggejorist-

nicks nuttig | 07-07-11 | 09:23

Pavlos | 07-07-11 | 09:18
Dat klopt, maar we moeten lenen om die Grieken hun rente te kunnen laten betalen, en dus lenen we onze eigen rente.
Zoals ik al zei, het busje komt zo.

bakoenin | 07-07-11 | 09:22

blinde kip | 07-07-11 | 09:10 | + 0 -
Wij zelf hebben er misschien niet meteen de grootste voordelen van (dat van het wisselkantoor), maar onze exporteurs hebben nu een vaste wisselkoers met het achterland, waardoor investeringen zekerder zijn en prijzen vast liggen, waardoor de hele markt een stuk transparanter is. Transparantie in een markt, goederen of financieel, leidt tot de hoogste welvaart, dat beamen alle economen. Daarnaast, een devaluatie zie ik zelf als net afgestudeerd econoom niet heel snel gebeuren want dat zou betekenen dat bijvoorbeeld de dollar sterker moet worden, wat ik met die crisis daar ook niet zie gebeuren, en omdat de Chinese munt aan de dollar vastzit, kan daar ook niets mee. Daarnaast, een goedkopere euro in het buitenland zou mijns inziens erg goed voor de Duitse bedrijven zijn die een groot deel van het geld verdienen buiten Europa. Als de Duitse economie in de lift zit, kan Nederland daar op meeliften. Wij zijn een land dat het moet hebben van de export, handel met het buitenland en voornamelijk Duitsland, want behalve de landbouw stelt de NLse productie weinig voor. Daarnaast plaatsen we onszelf helemaal buitenspel door weer de Gulden in te voeren en de 'Neuro' komt er ook niet aan want die zal, net als Vermeend zei, te sterk worden om Duitsland daaraan te binden.
Geef mij maar een Europa dat meer invloed krijgt op economisch gebied, zodat we veel kunnen harmonizeren en zo toekomstige problemen met de zuidelingen kunnen voorkomen.

Pifuzok | 07-07-11 | 09:22

@salonsocialist | 07-07-11 | 09:10
Het is alleen jammer is dat een referendum in Nederland niet bindend is.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:22

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 09:12
In Spanje en Engeland en Ierland hebben ze ook een huizen bubble, geen HRA, en een lage rente.
The society of owners zoals mooi uitgedacht door Thatcher blijkt toch niet zo soepel te verlopen.

bakoenin | 07-07-11 | 09:20

De Neuroloog, voor al uw geldzaken zonder zenuwen.

Jackanders | 07-07-11 | 09:20

Vanaf nu betalen we met Caps

miknic | 07-07-11 | 09:19

@bakoenin | 07-07-11 | 09:14
U snapt de ironie van blinde kip niet?

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:18

Het gaat juist lekker met de Euro. Ik ben er dit jaar bijna 20% op vooruit gegaan als ik m'n salaris omreken naar Euries. Denk er over na om een grachtenpandje als vakantiehuis aan te kopen.

NickV2.0 | 07-07-11 | 09:18

"Geen geld meer geven aan Griekenland" hoor ik de Plexiglas Pseudo Journalist zeggen...

... Maar Nederland leent in tegen 2% en leent uit tegen 5%.
Da's geen geld geven, maar op Oud-Jiddische wijze uitlenen.
Of niet?

Pavlos | 07-07-11 | 09:18

Die poll kan je zovaak als je wilt invullen. >:)

Overdatum.nl | 07-07-11 | 09:17

Sacha_A | 07-07-11 | 09:10 |
Hmm, de diepste economische crisis van na WW2 is gebeurd toen we de Euro al hadden.
Dat is dus geen garantie.
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft altijd zeer goed gepresteerd onder die keiharde gulden.

bakoenin | 07-07-11 | 09:17

@Feynman | 07-07-11 | 08:52
De taalstrijd is al wat ouder.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:16

@Cadaver | 07-07-11 | 08:52
Het tweede.

Che_cuevara | 07-07-11 | 09:15

Cornflake_Girl
Geen Stijl in de Telegraaf groep, is te vergelijken met Griekenland in de Eurozone.

keikoud | 07-07-11 | 09:15

blinde kip | 07-07-11 | 09:10
Geen wisselkantoren, en dat als belangrijkste reden.
Waar je komt in Europa, je kan er pinnen, en voila, er kwamen zo maar Franks en Marken uit de muur, geen wisselkantoor gezien.
Een dure Euro is slecht voor de export.
Verder is er geen enkel bewijs dat het niet goed gegaan zou zijn met de export als we de gulden nog hadden.
Dat valt ook niet te bewijzen.

bakoenin | 07-07-11 | 09:14

Frankrijk zit ook onder de warmestrandengrens. Beetje KLM opkopen door het gesubsidieerde AirFrance.
Ze mogen overal mee wegkomen. Nog een voorbeeldje: de HSL. Die is er alleen maar omdat de Fransen dit willen, anders hadden we wel de MAGLEV gehad.

watergeus | 07-07-11 | 09:14

boerenbonTservies?

Een paard | 07-07-11 | 09:13

blinde kip | 07-07-11 | 09:04
An sich is er in mijn ogen niet veel mis met een herwaardering van de Nederlandse huizenmarkt. Deze markt is een zeepbel die al jarenlang op spatten staat. Het enige probleem is alleen dat veel mensen dat niet hebben zien aankomen en dachten dat de bomen tot in de hemel zouden groeien. Daar zit je dan met je dubbele aflossingsvrije hypotheek.

Het is alleen maar gezond wanneer mensen weer makkelijker een eigen huis kunnen aanschaffen. Je bouwt bezit op, waardoor de welvaart op langere termijn zal gaan stijgen. Ook kan de overheid besparen door langzaam de HRA weg te snijden. Bij een lagere huizenprijs, zal het bedrag dat je aan rente betaalt al lager zijn en valt het dus ook eenvoudiger weg te snijden.

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 09:12

-EDIT: Niet zo bijdehand, zwitsal -

Cornflake_Girl | 07-07-11 | 09:11

Leuk, zitten wij met een kneiterharde gulden. De shitlanden met de euro. De schulden blijven staan in euro. Die euro inflateert zich helemaal de tyfus en die shitlanden lossen lachend hun weggeinflateerde schulden af en spelen weer popiejopie. Ondertussen zitten wij met zakkenvol waardeloze euro's en een kneiterharde gulden en een failliete economie. Goed idee zeg.

Sacha_A | 07-07-11 | 09:10

wakkere_nederlander | 07-07-11 | 09:00
Ja het kan wel.
Speculanten en rating bureaus stoppen echt niet na de sloop van Griekenland, het is namelijk wel heel erg gemakkelijk geworden zo, immers de belasting betalers staan borg.
Frankrijk is de eerste die er uit gaat stappen.
Daarom ook de paniek bij de socialisten daar.
"Alvast een goede cognac klaarzetten doet"

bakoenin | 07-07-11 | 09:10

@Pifuzok | 07-07-11 | 09:00
Ja, want dankzij de euro heb ik geen gedoe meer met wisselkantoren. Daar heb ik wel vele honderden euro's per jaar voor over als trouwe EU-ingezetene en wil ik de komende decennia een flinke devaluering en bemoeizucht uit Brussel op de koop toe nemen. Wat een geweldig idee was dat, die gezamenlijke munt. En ja die export, daar is het ook goed voor. Ik weet niet wat ik als burger daar direct aan heb maar uitstekend is het hoe dan ook.
*plop*

blinde kip | 07-07-11 | 09:10

We kunnen toch gewoon een volksreferendum gaan houden over in of uit de Euro; wie met een maatschappelijke uitstraling wilt dit regelen? Geenstijl misschien??

salonsocialist | 07-07-11 | 09:10

Schalehengst | 07-07-11 | 09:00
Ik zou haar doen.

Als ze zich eerst goed wast.

ZDEV | 07-07-11 | 09:08

Dan krijgen we een harde munt .. wat slecht is voor onze export.

zeefert | 07-07-11 | 09:07

We kunnen bij de Zeurozone aansluiten. JC de Jager heeft niets voor niets samen met Donner en Rutte besloten de ratings voor te zijn en alvast de huizenmarkt gefaseerd een duwtje omlaag (!) te geven. Ze hebben er zelfs 6 keer de kunstbezuinigingen voor over. Of je spaarloon. Die belastingkorting zal echt niet resulteren in een langdurige stijging. Na de zomer is het enthousiasme voorbij en gaan we vrolijk verder omlaag.

blinde kip | 07-07-11 | 09:04

Pifuzok | 07-07-11 | 09:00
Kunt u dit ook met bewijzen staven, of bedient u zich van Euro populisme?

bakoenin | 07-07-11 | 09:03

Ook fijn dat WNL Denemarken alvast bij hun neuro kaartje hebben gevoegd. Wat een deskundigheid daar...

kn | 07-07-11 | 09:03

Beneluxnozwededu?

Boomschade | 07-07-11 | 09:03

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 08:57
Die zuidelijke landen zijn de afgrond al in gegaan.
En die geven we nu geld zodat ze onze producten kunnen kopen......
Ziet u het voor u?
U krijgt iedere week van Albert Heijn genoeg geld zodat u daar kunt winkelen.
Morgen komt het busje, en die voert alle Eurofielen af naar een rustig plekje in de bossen, waar ze liefdevol verpleegt worden, met een pilletje zo nu en dan om kalm te blijven.

bakoenin | 07-07-11 | 09:02

Nu het nog kan? Kan het nog dan?
Ik geloof er NI€T$ van!

wakkere_nederlander | 07-07-11 | 09:00

Niet doen, stom korte termijn populisme altijd -1.
De Euro heeft ons veel goeds gebracht en zal dat de komende tijd ook blijven doen. Die paar miljard die we erin stoppen verdienen we in een jaar weer terug (vergeleken met een situatie zonder EU/Euro).

Pifuzok | 07-07-11 | 09:00

ZDEV | 07-07-11 | 08:58 |

Ben jij niet stiekem Loesje?

Schalehengst | 07-07-11 | 09:00

Ik betaal voortaan alleen met liefde.

ZDEV | 07-07-11 | 08:58

Mijn eerste gevoel zegt ook zeker; doen.
Ik kan meerdere voordelen bedenken waarom het een goed plan is.

Alleen vraag ik me wel een aantal zaken af;
- Wat gaat er gebeuren met de rest van Europa? Nederland is gebaat bij een sterk Europa. Als de zuidelijke landen in de EU richting de afgrond gaan, wat voor invloed heeft dat op onze economie?
- Wat gaat het gevolg voor onze export zijn wanneer een nieuwe munt (Euro, waar alleen de sterke economieën aan meewerken) ingevoerd gaat worden?
- Wat voor invloed gaat dit hebben op de bancaire sector? Nog meer onrust en speculaties kunnen snel leiden tot een nieuwe crisis ben ik bang. Schieten we daar veel mee op?

Absoluut niet waar | 07-07-11 | 08:57

Euro @ Homo Sapiens

Ja wat nou? Ik sta op 1.4335 ten opzichte van de dollar AS WE SPEAK. Zeikerds.

nicks nuttig | 07-07-11 | 08:57

O, trouwens dat "ten tweede" had ik zelf maar vast weggejorist voordat Joris mijn hele stukje zou wissen.

Der Lehrer | 07-07-11 | 08:56

Goed idee! Vervolgens trappen we alle uitkering trekkers het land uit. Iedereen met een minimum inkomen doet gewoon niet meer mee, en alle modaal inkomen krijgen hun eigen regeling. Alleen >2 x modaal mag nog meedoen in Nederland, dat is beter voor iedereen.
.
Lijkt mij een prima niet kortzichtige oplossing!

Schalehengst | 07-07-11 | 08:55

Mooi. Dan hebben wij dus ook die penis met balzak.

Sheik Yerbouti | 07-07-11 | 08:55

Ook geen Neuro. Ten eerste klinkt dat infantiel en lijkt het teveel op "euro". Noem het maar gewoon "Reichsmark" en laat die smerige communisten uit het Noorden eruit.

België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk.

Der Lehrer | 07-07-11 | 08:55

Neuro en zeuro. geniaal!

wakkere_nederlander | 07-07-11 | 08:54

Waarom mogen de Walen in de nieuwe Euro blijven?

In Wallonië wordt ook al jaren niet meer gewerkt. De reden dat Vlaanderen wil stoppen met de eindeloze subsidie richting het zuiden. Wat weer leidde tot de taalstrijd en de huidige onbestuurbaarheid van België.

Feynman | 07-07-11 | 08:52

Fuck de euro, ik accepteer alleen nog spiegeltjes en kraaltjes.

EternalZwitsal | 07-07-11 | 08:52

Van Rossem is nieuw? Of kom ik hier te weinig?
Hoi.

Cadaver | 07-07-11 | 08:52

ik wil de florijn terug. En de gouden reijder.

wakkere_nederlander | 07-07-11 | 08:51

Graag!

Evildutch | 07-07-11 | 08:50

Illusiepolitiek, snapt GS ook wel.

Dr. Mabuse | 07-07-11 | 08:49

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken