Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verhagen gaat elektrische auto opdringen

maximezeemeeuw.jpg Hee daar is Maxime "Zeemeeuw FM" Verhagen weer. Wat nu weer Maxime? "Nederland moet massaal in fopauto's gaan rijden waarin alleen spuuglelijke wijven en Joris Luyendijk wil rijden", aldus Maxime in het huisorgaan van de rechtse industrielobby. Echt waar. Of u even Prius wilt gaan rijden. Want dat is goed voor het milieu, dus enorm cradle to cradle carbon footprint en ander betrokken subsidiegelul. Trouwens, subsidie, goed dat je het zegt Maxime. Wat kost dat nou, het opdringen van zo'n overtrokken idealistisch milieudingetje (waarschijnlijk omdat Maxime straks in de Raad van Bestuur van Toyota Prius meer tijd met zijn gezin gaat besteden of iets dergelijks)? "Bezitters van deze wagens worden tot tenminste 2018 gevrijwaard van motorrijtuigenbelasting, fiscale bijtelling en bpm." Ah kijk aan, het voortrekken van milieugekkies op kosten van de belastingbetaler, ook dat moet eerlijker. Toch geinig. Uitgerekend het soort mensen dat dagelijks meent "hypotheerenteaftrek = rijkeluisubsidie!" als argument tegen dit kabinet te moeten gebruiken, rijdt straks op kosten van de samenleving in een auto die niet zo maar zo klinkt. Goed werk Zeemeeuw Verhagen! Nou alleen nog even een boompje planten voor al die liters kerosine die je hebt verstookt als minister van buitenlandse zaken en heel Sargasso.nl kan straks CDA stemmen. Waarvoor een hartelijk amen. U mag nu uw hummer zinloos stationair voor de beschaving laten draaien.

Reaguursels

Inloggen

Wadde boer nie ken da vreet ie niet. Niet waar, aluhoedjes?

Halbarad | 30-06-11 | 12:48

Subsidie? De provincie Limburg gaf corig jaar al 2,1 miljoen subsidie aan RWTH in Aken (dat ligt in Duitsland) zodat Nedcar (u weet wel, die al jaren verliesgevende fabrikant van tweederangs spleetoogauto's) bij RWTH 'in de keuken kon kijken" en leren hoe ze daar electrische auto's moesten maken. Dat de subsidie inmiddels is opgesoupeerd en er bij Nedcar nog steeds geen electrische auto's van de band rollen, mag niemand verbazen.

negers zijn zwart | 30-06-11 | 01:15

voortaan dan wel je Leafplan-auto afsluiten Vincent
leafplan.nl/tas-gestolen-uit-de-leafplan-help-de-dader-vinden/

SickSense | 30-06-11 | 00:06

Het wordt tijd dat die politieke zwijnen ophouden zich te bemoeien met ons leven. Ze stelen zoveel van ons zuurverdiende geld, dat zijn ze ons daarvoor verschuldigd.

Michael Vail | 29-06-11 | 21:29

Iedereen die de WAARHEID achter de ELEKTRISCHE AUTO wil vinden, MOET dit filmpje gekeken hebben !!!!!http://video.elsevier.nl/11839685

Mijnbescheidenmening | 29-06-11 | 21:15

Laten we nou maar ze germans hierin volgen.

lidlbier | 29-06-11 | 20:39

mmmmhh nee toch maar jack de vries ...

lidlbier | 29-06-11 | 20:35

EN!! Op naar de geen zetels.

Fukjoe | 29-06-11 | 19:14

Lieve mijnheer Verhagen, ik hoor van GS dat u af en toe hopeloos op zoek bent naar Nederland en dat zelfs in Nederland niet kunt vinden. Ik kom ook al in geen tijden meer in Madurodam maar ook daar zullen de veranderingen van ons land niet onopgemerkt blijven. Of de moskee daar al te bezichtingen is, weet ik niet.
Maar mijnheer Verhagen... ik ben hopeloos ouderwets en ben vandaag weer geschokken van de nieuwsberichten. Een er van ging over de JEUGDWERKELOOSHEID. Mijnheer Verhagen, bedoelen ze niet ´kinderarbeid´?! Waar zijn die tijden gebleven... dat kinderen naar school gingen, eventueel een jaar in dienst, en daarna gingen studeren (gemiddeld een jaar of 6), misschien daarna een ´jaartje´ druivenplukken en dan op een leeftijd van 23 jaar serieus aan een carriere beginnen! Nu staan de kinderen met 14 jaar al vakken te vullen !!! Niet als vakantiebaantje maar ´s avonds... na school, krijgen een ´starterscertificaat´ in plaats van een volwaardige leerplicht, bijstand... uitkeringen... en een excuus voor ouders( dat soort ouders komen er steeds meer) om hun kinderen te laten werken, eventueel ´werkeloos´ te worden en ontwikkeling naar een evenwichtig volwassen persoon te moeten ontberen !
Maar... mijnheer Verhagen, de elektrische auto is absoluut een aanwinst voor de bezuinigingsinitiatieven ! Ik ben blij voor u dat u weer even kind heeft kunnen zijn.

hawie | 29-06-11 | 18:16

Een accu is in feite een duur en slecht functionerend energieopslagmedium.
Dit kan elke natuurkundige uitleggen.
Doe dan nog maar liever paard en wagen. 1 Pk, zuinig, milieuvriendelijk en nog gezellig ook. En de poep kan op de groentetuin of op de champignons.
Of denk dan liever, als je geen paard wilt, aan een heel klein, gunstig lopend motortje dat continu een accu oplaadt. Dat is nog enigszins slim. En dan de auto's die allemaal van heel licht materiaal gebouwd zijn. Denk aan o.a. balsahout. Want als alle auto's (alle) licht zijn, dan zijn ze allemaal nog veiliger. (Moeten de vrachtwagens dus wél een eigen rijbaan, maar dit terzijde.)
Maar dit is vast een beetje te slim hè?
Dit 'verdient' niet.
Daarom. Leugenaars en huichelaars zijn het die dom doen. Eerste klas egoïsten.

AntiSoof | 29-06-11 | 16:52

Haha, electrische auto's. Over 2 jaar is dit hele land volgeplempt met electrische auto's. Ze zijn hardstikken duur, zijn hardstikken klein, er zijn bijna geen oplaadpalen, en wat kost dat opladen dan wel? Volgens mij willen Hollanders nog steeds heel graag van hun geld af als de groene Kmher het maar zegt.
Ik heb vorige week een 300 2,4 mercedes gekocht. Heb je tenminste een neus voor je voeten. En lekker rijden met dat karretje! Leren bekleding airco, alles zit erin. Al rollen de knaken uit mijn uitlaat, ik ga niet in zo'n rijdende vuilnisbak rijden.

Catharina | 29-06-11 | 15:52

ik ga nooooooooooit mijn ronkende, 30 jaar oude, 6-in-lijn wegdoen. NOOIT.

Rest In Privacy | 29-06-11 | 15:01

En ondertussen met zoonlief de schijnheil uithangen op de TT
img.ly/5twv

michelr | 29-06-11 | 13:58

Brusse, sukkel die je er bent. Zelf héb je in die biotoop waarin je leeft niet eens een auto en ben je veroordeeld tot pauper-tram en studenten OV. ;)

Buck Futter | 29-06-11 | 13:42

Bert houd een sop met je rechtse hobby van irrationeel milieubashen? Ga eens nadenken of zo. Weet je wel hoe hard die elektro's kunnen? En weet je hoe onafhankelijk dit ons maakt van haatfinancierend Arabierië? En dat we nu weer huizen langs de snelweg kunnen bouwen want geen stank meer en lawaai? En weet je hoe duur de benzine inmiddels al is? En jij maar geloven dat die bron onuitputtelijk is? Welterusten Bert.

Halbarad | 29-06-11 | 13:40

Mensen... Er is een oplossing voor het actieradiusprobleem en het oplaad probleem.

aanhanger + dieselaggregaat

Soms is het zo simpel

Ing. eslapen | 29-06-11 | 13:37

* Bertgekkie naar boven roundhousekickt.

X/antippe | 29-06-11 | 13:22

Hee Prittgekkie, U wilt lekker olie van elk omhoog-gevallen-fundazandmannetje blijven zuigen? Onze haat tegen kunst/milieugekkies zit zoow diep dat in elk geval geen enkel besluit op beide flanken positief mag uitpakken, stel je voor dat iedereen het ergens mee eens is, bwahaha! Lutsert.

X/antippe | 29-06-11 | 13:21

@seven | 29-06-11 | 13:03
.
Als het een dag slecht weer is geweest (en de halve winter), dan blijven we gewoon thuis.
.
Gelukkig hebben we lobbyisten aan boord die ons kunnen overtuigen met mooie kreten als "stilstaan is achteruitgaan", "Nederland moet zichzelf opnieuw uitvinden" en "De toekomst herkent men niet men maakt haar zelf."

BenBinnen | 29-06-11 | 13:14

BenBinnen | 29-06-11 | 12:43
En PV / zonnepanelen heeft op de breedtegraad van NL een gemiddelde capaciteitsratio van 0,1 (ofwel 10% door nacht/avond/schemer, wolken, winter/herfst) wat zo's 3kW (=dak vol met PV) naar slechts gemiddeld 300Watt reduceert.

seven | 29-06-11 | 13:03

@mezelf: "In het eerste geval" moet zijn "In het laatste geval". Tijd voor koffie.

BenBinnen | 29-06-11 | 12:46

@Haragha | 29-06-11 | 12:10
.
Nee, bij de elektrische auto is niet integratie het probleem. Je kunt met het bijladen van elektrische auto's twee kanten op. Of je wekt energie lokaal op of je trekt het uit het gewone stroomnet. In het eerste geval is ons netwerk daar op geen enkele wijze op berekend. In het tweede geval zal iedere autorijder z'n dak moeten volbouwen. En dan moet je dak nog groot genoeg zijn ook. Een installatie van 3 kW neemt een oppervlak van ca. 20 m2 in.

BenBinnen | 29-06-11 | 12:43

@ BenBinnen 12:33:

Waar het om gaat is ondanks een regering vol met idioten toch proberen te overleven.
En dat is toch een strugle for life te noemen.
Maar eens houd het toch op en zijn we aan de haaien overgeleverd.

The eimer | 29-06-11 | 12:43

Als ik de posts van Haragha en arretje dan zie ik ladingen met wensdenken, op geen enkele wijze technisch onderbouwd.
En zo fietsen we lekker verder naar de volgende maatregel die wel verschrikkelijk veel geld kost en weinig oplevert.

BenBinnen | 29-06-11 | 12:33

Het gaat precies dezelfde kant op als met de 'internetbubble'. Het is pure mooipraterij, dat gedoe met die electrische auto's. Maar ik zeg; het klopt niet.

AntiSoof | 29-06-11 | 12:30

@arretje | 29-06-11 | 12:10
.
Waren mijn argumenten niet zinnig?

BenBinnen | 29-06-11 | 12:22

@ Anus Apple 12:12:

Je kan dat barrel ook op patatvet laten rijden.
Dan moet je eerst een mud patat bakken en die olie goed zeven anders kom je niet ver.
Dat patatbakken zal zo,n 10 KW/ uur kosten en dat resulteerd in een CO2 opwekking wat gelijk staat aan aan een half jaar dieselreutelen.
Om maar iets te noemen.

The eimer | 29-06-11 | 12:21

@ Muxje | 29-06-11 | 12:14

Mee eens, zie plaspop @ 12:11

plaspop | 29-06-11 | 12:18

Je mag geen gloeilamp laten branden, maar je moet wel de auto opladen, omdat de centrales die de energie leveren wel schoon zijn, plots?

Causa Sui | 29-06-11 | 12:15

@plaspop 11:58: Fijnstofproblematiek? Er is geen probleem met fijnstof, behalve dan die norm. De fijnstofconcentraties zijn ongeveer op het laagste punt sinds het op stoom komen van de industriele revolutie. En dat is niet dankzij normen en wetgeving, maar gewoon door steeds schoner wordende motoren. Het kan natuurlijk altijd schoner, maar er is geen dringende aanleiding voor Europa om die normen opeens zo idioot laag te leggen. Dit gaat met name ons kleine, dichtbevolkte land nog behoorlijk opbreken.

Muxje | 29-06-11 | 12:14

Ik ga nog even een rondje rijden in mijn vervuilende diesel, en zal direct het roetfilter er even afschroeven... Want het is nog steeds koud in Nederland. Oke. soms is het 2 dagen veel te warm.

Anus Apple | 29-06-11 | 12:12

@ The eimer | 29-06-11 | 12:07

De hele fijnstof discussie wordt inderdaad op dubieuze argumenten gestoeld. Maar er is nu eenmaal een europese norm voor, en zolang die niet wordt aangepast houdt het fijnstof heel veel bouwprojecten tegen die essentieel zijn voor de Nederlandse economie.

plaspop | 29-06-11 | 12:11

eindelijk iemand die zinnige taal uitkraamt hij is nog hoogleraar duurzaamheid ook! krijg nu zin in de toekomst let the social construction of new technology begin!!

www.youtube.com/watch?v=0Q3S7HyXuCM&am...

arretje | 29-06-11 | 12:10

eindelijk iemand die zinnige taal uitkraamt hij is nog hoogleraar duurzaamheid ook! krijg nu zin in de toekomst let the social construction of new technology begin!!

www.youtube.com/watch?v=0Q3S7HyXuCM&am...

arretje | 29-06-11 | 12:10

Dus als het karretje rijdt is het schoon , maar als het niet rijdt en in de oplader hangt?
Want dat doet het het grootste deel van de dag.
En over 5 jaar zijn er al giga tekorten voor het maken van die batterijen, bepaalde element zijn al bijna op, China voert al minder uit en dezelfde elementen zijn nodig voor al die windmolens en zonnecellen.. op=op , dan weer terug naar de ossenkar?

Causa Sui | 29-06-11 | 12:10

De toekomst is onvermijdelijk, sommige uitvinden duren wat langer dan de rest. En 50 jaar geleden waren ze niet zo realitische zoals we nu zijn.

Toekomst
www.youtube.com/watch?v=6Cf7IL_eZ38
Toekomst volgens microsoft...
Thuis
www.youtube.com/watch?v=1VuQeR-N8nE
Ziekenhuis
www.youtube.com/watch?v=V35Kv6-ZNGA&am...
Winkelen:
www.youtube.com/watch?v=AJL_oivIMhQ
Bankieren:
www.youtube.com/watch?v=JdJArfPthwY
De meeste techniek wat ze in de filmpjes gebruiken bestaat al en wordt al meegewerkt (Surface 2.0, tablets, smartphones etc...) het is de integratie wat lang op zich laat wachten. Zo is het ook met elektrische auto's.

Haragha | 29-06-11 | 12:10

@ DoOne | 29-06-11 | 12:01

Naïeviteit? Noem het maar gerust praktijkervaring..

Melkveehouders kunnen hun mest echt wel kwijt. Maar sommige vertikken het te investeren in voldoende opslagcapaciteit om de maanden te overbruggen waarin het uitrijden verboden is wegens te kleine opname door het gewas.

Kalvermesterijen hebben wel een overschot omdat die vrijwel geen eigen land hebben, maar kunnen dat gemakkelijk kwijt aan akkerbouwers omdat koemest nu eenmaal een hele goede en schone meststof is. Dit in tegenstelling tot varkensmest, wat vooral veel stinkt en veel afvalstoffen bevat.

plaspop | 29-06-11 | 12:09

@ plaspop 11:58:

Ach ja, de fijnstof kan de pan uitrijzen.
Als er in de milleu idiologie een vaag begrip is, is het de fijnstof wel.
Een ijslandse vulkaan uitbarsting, zeestof, industriestof, natuurlijk stof, alles kan verhoogde concentraties stof opleveren op ieder moment.
En inderdaad, zolang er per jaar miljoenen voertuigen op fossiele brandstof rijdend erbij komen is dat elektrisch rijden een druppel op de gloeiende plaat.
Maar tegeven, het idee WAT er aan te doen kan best een lekker gevoel geven..

The eimer | 29-06-11 | 12:07

En daarom moet je oppassen voor deze soort relidwazen.
Ze paaien u en tien minuten later wordt je geslacht.
(ritueel uiteraard)
K*tst op relidwazen.

NO MORE TEA FOR ME! | 29-06-11 | 12:07

@ Haragha | 29-06-11 | 11:52

Dat is ook wel zo, maar die staan op plaatsen waar de capaciteit van de stroomvoorziening voldoende is. The Eimer had het over enorme investeringen in het stroomnet wanneer ieder elektrisch autogebruiker een thuislaadpunt nodig heeft.

Vlak onder een hoogspanningsmast is de aanvoer van voldoende stroom niet zo'n probleem en met de reeds geplande verzwaringen van het hoogspanningsnet (Eemshaven-Randstad en Randstad 380) is een snellaadpunt niet zo'n probleem.

plaspop | 29-06-11 | 12:04

@Haragha | 29-06-11 | 11:44
.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vlakbij m'n werk woon, dus ik fiets.
.
Jaja, mooie visie. In de jaren '60 voorspelden ze dat we rond 2000 naar ons werk zouden vliegen.
.
Meer genieten van dit soort luchtfietserij:
www.manolith.com/2009/07/30/pending-fu...

BenBinnen | 29-06-11 | 12:02

plaspop | 29-06-11 | 11:47 |

Geloof met, er is echt een overschot. Officieel niet natuurlijk (dat zou namelijk betekenen dat de boer niet helemaal eerlijk is), maar in de praktijk.. Of dacht je dat al die boeren keurig netjes alles volgens de regels doen? Hahaha die naïviteit toch weer. Je kunt zo de politiek in.

DoOne | 29-06-11 | 12:01

The eimer | 29-06-11 | 11:55

Ik vind dat een heel zinnig voorstel en ik hoop dat de regering meeleest.
Wat natuurlijk ook kan is dat we allemaal op de loop gaan naar het Zuiden, hoewel de belastingdienst daar minder blij mee zal zijn.

Oome Gijs | 29-06-11 | 11:59

@ The eimer | 29-06-11 | 11:48

Hij heeft het over 10% elektrisch in 2025. Dat lijkt me niet hetzelfde als dat elektrisch de norm zou moeten worden.

10% van de auto's op elektrisch betekent 10% minder fijnstof. En dat betekent weer (bij gelijkblijvend autogebruik) dat vrijwel alle plekken in Nederland waar nu de fijnstofnorm overschreden wordt dan binnen de norm blijven. En dat neemt een enorm obstakel weg voor de aanleg van nieuwe wegen.

Waarschijnlijker is het natuurlijk dat het autogebruik nog wel even blijft groeien, maar als het percentage elektrische auto's gelijke tred houdt met de groei van de mobiliteit betekent dat dat de fijnstofproblematiek in ieder geval niet erger wordt.

plaspop | 29-06-11 | 11:58

@ Oome Gijs 11:49:

Che,che, 9 uur naar bed gaan maakt je 4 uur s,morgens wakker wordt. En dan doe je weer het licht en kachel aan, dus dat lost niks op.
De beste of 1 van de creatiefste oplossingen is mensen genetisch omvormen tot winterslapers.
Dat zou pas goed aantikken.

The eimer | 29-06-11 | 11:55

Gewoon oude diesels ombouwen voor rijden op afgewerkt vet. De fastfoodindustrie in Nederland viert hoogtijdagen, dus afgewerkt vet is er voldoende. Je hoeft geen elektriciteit op te wekken of met veel energie dure accucellen te produceren. Volgens kan dat bij de meeste oude diesels sowieso al probleemloos, hooguit een brandstofverwarmer in de tank om het vet dun te houden en wellicht een actiefkoolfilter voor de uitlaatgassen.

FrankVeer | 29-06-11 | 11:54

@plaspop | 29-06-11 | 11:36
psssst... met de snellaad oplaadpunten doe je er 15 tot 20 minuten over. En tegen de tijd dat elektrische rijden echt booming is dan zijn er voldoende oplaadpunten.
Is er eentje bij jou in de buurt?
www.e-laad.nl/lijst.html

En als de belgenlanders, fransozen en spanjolen ook mee willen werken dan kunnen de minderbedeelden onder ons ook met de elektrische auto op vakantie gaan.

Haragha | 29-06-11 | 11:52

The eimer | 29-06-11 | 11:34

Trouwens, als je in de winter 's avonds vroeg naar bed gaat, zeg om 9 uur, dan bespaar je niet alleen stookkosten, maar
ook kosten voor electrciteit (licht). Dat is dus een dubbele besparing!

Oome Gijs | 29-06-11 | 11:49

Is dit nou groenlinks populisme?

Koninging Beatricks | 29-06-11 | 11:49

@plaspop 11:36 :

Geen idee wat Verhagen voor ogen heeft, maar op zijn woorden afgaand zou elektrisch rijden de norm moeten worden.
Dat is niet realistisch gezien de negatieve bijeffecten die hij wijselijk niet noemt.
Trouwens, de grote autoconcerns geloven zelf niet dat elektrisch rijden de toekomst wordt, maar moeten wel meedoen met de elektro- hype.

The eimer | 29-06-11 | 11:48

@ vetkleppert | 29-06-11 | 11:01
Krek zo is 't. Maar daarover beginnen ligt polletiek gezien *kuch* een ietwat ongemakkelijk.

baba4oog | 29-06-11 | 11:47

@ DoOne | 29-06-11 | 11:29

Er is helemaal geen overschot aan koeiemest. Dat wordt gewoon door de boer gebruikt om het land te bemesten, waarmee hij bespaart op kunstmest.

Er is wel een enorm overschot aan varkens- en pluimveemest maar dat laatste is bij mijn weten niet geschikt om brandstof uit te winnen.

Er wordt al zo'n 30 jaar gewerkt aan het winnen van methaan (bio-gas) uit varkensmest, maar bij mijn weten wegen de kosten absoluut niet op tegen de opbrengst.

plaspop | 29-06-11 | 11:47

@BenBinnen | 29-06-11 | 11:21
En ik zal naar jou zwaaien als je stilstaat.


Volgens Wubbo Ockels zal binnen 10 jaar de combinatie Zonncellen en betere accu's het omslagpunt zijn. Beetje optimistische maar me like very much!
leafplan.nl/wubbo-ockels-de-combi-elec...

Haragha | 29-06-11 | 11:44

The eimer | 29-06-11

Dat kan zeker in de koude wintermaanden zeer energiebesparend zijn. Nu noemen we dat nog lui. Morgen noemen we dat misschien wel wijs.

Oome Gijs | 29-06-11 | 11:36

@ The eimer | 29-06-11 | 11:14

Ik denk niet dat Verhagen voor ogen heeft dat iedereen zijn auto in vijf minuten oplaadt. Om BenBinnen's Nissan Leaf er nog even bij te halen: Met een accu van 24 KWh en een vermogen van 3 KW per gewone 16 ampère huis-tuin-en-keuken stroomgroep kost het 8 uur om je accu volledig op te laden. Je kunt dus 's nachts je auto opladen en overdag rijden.

Dat maakt de elektrische auto natuurlijk niet geschikt voor alle autogebruik. Verre ritten (familiebezoek, vakanties) zitten er niet in. Maar de meeste huishoudens hebben al twee auto's waarvan één grotere auto iedere dag gebruikt wordt om te forensen en het zakjapannertje alleen de boodschappen en de kinderen van school haalt.

Als je een kleine elektrische auto gebruikt om te forenzen en een grotere familieauto thuis hebt voor incidentele ritten gaat het prima. En als er vrijwel nooit behoefte is aan een tweede auto kan je er in voorkomende gevallen één huren of een abonnement nemen op een deelauto.

plaspop | 29-06-11 | 11:36

@ Oome Gijs 11:30:

Ja,ja, nou, ik heb een beter plan.
Gewoon allemaal in je nest blijven liggen.
De ultime brandstofbesparing en geen co 2 opwekking.
Dan hebben we pas het lek boven.

The eimer | 29-06-11 | 11:34

Peak Oil (kom ik weer) kan in het gunstigste geval leiden tot een radicaal andere maatschappij die veel minder energie verspilt. Stedenbouw, infrastructuur en architectuur richten zich meer op de menselijke maat. Loopafstand wordt weer een belangrijke maatgever. Fietsafstand.

Oome Gijs | 29-06-11 | 11:30

@ plaspop | 29-06-11 | 11:16 |
Geen idee of het mogelijk is, maar ik vind koeienmest wel wat. Daar is namelijk een enorm overschot van wat elke keer illegaal geloosd wordt. Zo vangen de boeren er ook nog wat voor en zijn ze van hun mestoverschot af.

DoOne | 29-06-11 | 11:29

@ Ben Binnen 11:21:

Klopt, hebben we het nog niet gehad over de komende fossiele brandstofhonger van de Duitsers.
De vraag naar olie zal straks de pan uit rijzen.
En dan, in het ausland lopen ook nog veel Verhagens rond die net zo stom lullen als hij, dus ergo, vergroot die 6 A. centrales maar met een factortje 4 of 5 ofzo om te beginnen.

The eimer | 29-06-11 | 11:26

@ Geenstijl: Als Verhagen wil dat we in een elektrische auto gaan rijden, waarom zeveren jullie dan over een hybride Prius? Als je een Prius wil afkraken, prima! Doe ik lekker mee. Maar dat hoort niet thuis in een discussie over elektrische auto's!

In een elektrische Tesla durf ik overigens, milieuvriendelijk of niet, best gezien worden!

rule01 | 29-06-11 | 11:22

@Haragha | 29-06-11 | 11:18
.
Ik zal naar je zwaaien als je stilstaat.

BenBinnen | 29-06-11 | 11:21

@The eimer | 29-06-11 | 11:14
.
Exactly my thoughts.
.
En nog even een uitsmijter: 4 miljoen auto's (50% van wagenpark) x 12 kW (halve accucapaciteit) / 12 uur (van 18.00 tot 6.00 uur) = 4.000 MegaWatt.
.
Capaciteit kerncentrale Borssele: circa 500 MW.
.
Doe eens even gauw 8 kerncentrales erbij alsjeblieft.

BenBinnen | 29-06-11 | 11:21

@ Simpele Boerenlul 11:15:

Nee, Verhagen wil beslist geen populist als Wilders worden.
Het is nog veel erger, hij is een domme populist die niet weet waarover hij praat.

The eimer | 29-06-11 | 11:20

Hoe milieuvriendelijker de auto hoe lager of hoe nuller de subsidie.
Klint weer als het geluid dat een schaap in de wei maakt

Prof. Drs. Klavan | 29-06-11 | 11:19

LOL @ 'hypotheerenteaftrek'

kraakhelder | 29-06-11 | 11:19

@BenBinnen | 29-06-11 | 11:05
Yup, bij een verbrandingsmotor is dus zoiets absoluut niet mogelijk. Daar moet je duwen/slepen tot aan een benzine pomp.
Zo zie je maar, elektrische rijden heeft vele voordelen.

Haragha | 29-06-11 | 11:18

@eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 11:07

LOL Dat heeft dan weer zijn geheel eigen nadelen..

plaspop | 29-06-11 | 11:17

@ DoOne | 29-06-11 | 11:00

Er wordt inderdaad al jaren gewerkt aan het produceren van brandstoffen uit restafval. Ik wist niet dat dat al volop in productie was. Misschien moeten we ons, gezien de bron, ook afvragen of die claim van Tamoil (volledig) op waarheid berust.

Maar de vraag blijft: Is er bij grootschalig gebruik van E85 voldoende overtollige biomassa? Of gaan we het toch maar gewoon verbouwen?

plaspop | 29-06-11 | 11:16

The eimer | 29-06-11 | 11:14 |
revenge of the nerd?

Simpele Boerenlul | 29-06-11 | 11:15

Tot nu toe hebben we slechts in termen van meer, sneller, groter. De energiecrisis zal ons leren anders te gaan denken: minder, langzamer, kleiner. Omdenken. Keerpunt.
Peak Oil is een keerpunt voor de mensheid, zoals geoloog Colin Campbell zei. Natuurlijk moeten we werken aan alternatieven. Maar het is al laat. Wat nodig is, is een andere cultuur, een andere manier van denken en handelen.
Interessant is het allemaal wel. Maar ook gevaarlijk.

Oome Gijs | 29-06-11 | 11:15

@ BenBinnen 10:52:

Inderdaad, maar we gaan verder: die acculader van 1200 A moet gevoed worden met een kabel( grond) van 4 aders x 120 qmm doorsnee stroomaders ( misschien nog zwaarder naar gelang kabellengte) , een beul van een schakel- verdeelkast en dan hebben we hier over 1 voedingspunt per auto.
Uiteraard zal, bij massale toepassing, dit uitmonden in gigantische hoog/ laagspanningsnetten- uitbreidingen en dito stroomopwekkers.
Al deze uitbreidingen/ verzwaringen aan materialen, delfstoffen, de winningen daarvan, transport, verwerking en fabrikage zullen dermate het ,, milieu,, belasten dat het rendement op elektrisch rijden te verwaarlozen is, nog sterker, desatreus milieubelastend zal werken.
Verhagen is dus een naieve sukkel die geen kennis van zaken heeft en is derhalve een dom figuur.

The eimer | 29-06-11 | 11:14

@DerUnterMensch | 29-06-11 | 11:09
.
Wat betreft de afhankelijkheid van olie ben ik het direct met je eens. Daar moeten we uiteindelijk wel vanaf.
.
Er is weinig brandstof die zoveel Joules/liter kan leveren als benzine en diesel. Voor de rest ben je wel een beetje veeleisend. Als het allemaal zoveel beter kan, waarom komt de autoindustrie er dan zelf niet mee?

BenBinnen | 29-06-11 | 11:14

@ EternalZwitsal | 29-06-11 | 11:11 |

Je weet dat Berdt hier eerst stukjes schreef onder de naam "Lukas de Linkse Lul"?
Hoe zou die omslag toch komen....

DoOne | 29-06-11 | 11:13

@ vetkleppert | 29-06-11 | 11:01

Mee eens.. Maar om het overschot dan maar te laten verhongeren gaat me wat te ver.

plaspop | 29-06-11 | 11:12

@BenBinnen | 29-06-11 | 11:03
Nee, ik zie het probleem niet. Er zijn 8 miljoen auto's waarvan 99% verbrandingsmotoren hebben.
Over een paar decennia als de verbrandingsmotoren zijn vervangen zullen er wel voldoende oplaadpunten zijn.
En het is technisch mogelijk om overal overal een paaltje plaatsen.

Haragha | 29-06-11 | 11:12

Helemaal niks cradle to cradle. Volgens mij is zo'n elektrische auto nog slechter te hergebruiken en uit elkaar te halen. Buiten dat is de binnenkant van die auto nog steeds van dezelfde materialen, die niet milieuvriendelijk zijn. Buiten dat kun je alsnog beter in een auto rijden die er al is, omdat die dan niet gesloopt hoeft te worden (=CO2-uitstoot) en hoeft er ook geen nieuwe auto gemaakt te worden (=CO2-uitstoot) Ze leren het ook nooit.

Pfft | 29-06-11 | 11:11

@BenBinnen | 29-06-11 | 10:57
Klopt en ik snap jou wel.
Dat schiet inderdaad lekker op.
Na 150 km sta ik daar dan. Kan ik alleen nog wachten op de bliksem en hopen dat die de accu weer wat oplaad.

Che_cuevara | 29-06-11 | 11:11

In plaats van hersenen heeft Bert Brussen een apparaatje in zijn hoofd dat alles wat 'links' vindt vermenigvuldigt met -1. Knap hoor.

EternalZwitsal | 29-06-11 | 11:11

BenBinnen | 29-06-11 | 11:03

Dat zijn dan rond de 4.500 auto's per oplaadpunt. Dat wordt geheid een file...

eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 11:11

Job Melkert | 29-06-11 | 11:05
In Bolivia hoef je het niet 'over te nemen'. Je kunt het gewoon met 'ontwikkelingswerk' gaan ontginnen en de opbrengsten delen. Veel envoudiger dan je stuk te laten schieten, en daarvoor hele legers aan het werk te houden. Wat denk je wel niet dat het kost om daar tanks, wagens en F16's werkbaar te houden (zand en zo?). Om maar te zwijgen van de logistieke kosten, het menselijk leed, enzovoort. Voor dat geld heb je het lithium in Bolivia al kostenvrij ontgonnen.

Nee, dan is Bolivia een veel eenvoudigere optie.

La Bailaora | 29-06-11 | 11:10

Een paar jaar terug waren de uitlaatgassen van auto's vies dus toen moesten de auto's zorgen dat ze geen Co en C2 meer uitstoten maar Co2 want Co2 was schoon en Co en C2 waren vies. (dat was toen het eerste milieu-verhaal net begon, nog voor het doordraaide dus dat klopte nog wel)

Toen de auto's schone C02 produceerde was dat ineens vies en moest het een stuk minder. Nu ze een stuk minder CO2 produceren moet het ineens elektrisch om helemaal geen Co2 meer te krijgen.

Als we straks allemaal elektrisch zouden rijden dan gaan ze zeuren dat de accu's slecht zijn voor het milieu. Zo blijven ze dus bezig. Kijk dan direct voor waterstof of zo, maar vooruitdenken is niet de sekste kans van onze linkse medemens dit dit soort dingen willen opdringen.

Overigens ben ik wel voor het uitfaseren van olie. Niet veel interesse om afhankelijk te zijn van rare landen ver weg van hier of om sowieso afhankelijk te zijn van uitputtelijke bronnen.

Het alternatief moet wel op zijn minst meer kracht kunnen leveren dan de huidige brandstof zodat auto's als de Marauder, de Hummer en de Ferrari ook kunnen blijven bestaan. Ze moeten ook nog eens een groter bereik hebben en minstens zo snel te vullen / laden zijn als de huidige auto's.
Als ze dan ook nog eens een mooi geluidje maken is dat helemaal mooi.

DerUnterMensch | 29-06-11 | 11:09

BenBinnen | 29-06-11 | 11:05

Moet je eens kijken als er in Amsterdam 150.000 ezels en/of ossen lopen. Dan stinkt iedere Amsterdammer naar peop. Zal voor zeker meer van de helft hiervan een herkenbaar geurtje zijn i.v.m. land van herkomst...

eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 11:08

@ K. Metjes | 29-06-11 | 10:59

Ook als je een Prius flink door trapt haal je nog makkelijk 1:18. Maar ze zijn zeker niet milieuvriendelijker dan een kleine diesel.

Maar daar gaat het Verhage ook niet om, zie mijn bericht van 10:31 uur

plaspop | 29-06-11 | 11:08

Het is natuurlijk al jaren bekend dat innovaties omtrent elektrisch rijden opgekocht worden door de olie- en auto-industrie.
De eerste elektrische auto stamt uit 1892 en had een actieradius van 75 kilometer. Dat er nu nog steeds op het ouderwetse benzine wordt gereden is dus de schuld van de machtige olie boeren.
Dit is een van de voorbeelden waar het grote graaien innovatie tegenhoud en het milieu schaadt. Mensen laten zich al een eeuw eenvoudig voor de gek houden.
De reden dat Maxim elektrisch rijden nu probeert op te dringen is hier totaal ondergeschikt aan.

Antitheïst | 29-06-11 | 11:08

Om als klein landje mee te kunnen blijven spelen, moeten we durven ondernemen. Overheid kan een belangrijke rol spelen maar ik moet het eerste bewijs nog zien dat we niet weer het zoveelste halfzacht-dus-net-niet project gaan realiseren. Komt veel meer bij kijken dan een belastingvoordeel op electrische auto's, zijn al genoeg items genoemd hier....

Simpele Boerenlul | 29-06-11 | 11:08

plaspop | 29-06-11 | 10:59

Ieder auto zijn eigen kerncentrale dan maar!

eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 11:07

@Haragha | 29-06-11 | 11:04
.
Dat is inderdaad heel fijn. Je kunt er ook een os of ezel voor zetten. Dat is pas milieuvriendelijk.

BenBinnen | 29-06-11 | 11:05

@La Bailaora | 29-06-11 | 11:03
In Afghanistan hebben we een mooi excuus (zogenaamde terroristenhaard) om binnen te vallen en de boel over te nemen. Gaat in Bolivia net iets minder gemakkelijk.

Job Melkert | 29-06-11 | 11:05

@BenBinnen | 29-06-11 | 10:52
Leuke van die Nissan Leaf is dat als de acccu leeg is, je hem ff kan laten slepen en dan kan je weer rijden. Want hij laad zichzelf op door te remmen.
Vincent Everts heeft dit getest en het werkt echt.
leafplan.nl/kan-je-een-elektrische-aut...

Haragha | 29-06-11 | 11:04

@vetkleppert | 29-06-11 | 11:01
.
Eensch. Maar dat is net een stap te ver voor onze rooms-katholiek.

BenBinnen | 29-06-11 | 11:04

@vetkleppert | 29-06-11 | 11:01
Nee er is juist te veel... Vandaar, al een jarenlange discussie om het dan maar onder water te zetten.

reageerbuis | 29-06-11 | 11:04

Job Melkert | 29-06-11 | 11:00
dus hoef je ook niet naar Afghanistan, al helemaal niet om daar je kop eraf te laten schieten. Bijkomend voordeel van Bolivia is dat het heel 'goedkoop' te ontginnen is (placer). Overigens zijn er veel meer landen met lithium, o.a. Australie.

La Bailaora | 29-06-11 | 11:03

@Haragha | 29-06-11 | 10:59
.
Je kunt niet zomaar overal palen planten. Soit, paaltje hier en paaltje daar is niet zo'n probleem.
.
"Aan het eind van 2012 moeten er in Nederland tienduizend oplaadpunten zijn, aldus de stichting e-laad. Zover zijn we nog lang niet, de huidige stand (mei 2011) is een kleine 1800 publieke oplaadpalen."
.
Er zijn ongeveer 8 miljoen auto's in NL. Zie je het probleem?

BenBinnen | 29-06-11 | 11:03

@plaspop | 29-06-11 | 10:59
Er helemaal niet te weinig landbouwgrond. Er zijn veel te veel mensen.

vetkleppert | 29-06-11 | 11:01

@rara | 29-06-11 | 10:55
Je moet het jezelf wel comfortabel maken als je een land naar de kloten aan het helpen bent en berooft van de natuurlijke grondstoffen.

Job Melkert | 29-06-11 | 11:01

@La Bailaora | 29-06-11 | 10:58
Ja, en? Ik heb nergens beweerd dat in Afghanistan de grootste voorraden zaten.

Job Melkert | 29-06-11 | 11:00

@ zeg maar jansen | 29-06-11 | 10:46 |

Jawel hoor. E85 kost per liter iets meer dan diesel en minder dan euro95.

@ plaspop | 29-06-11 | 10:46 |

Om even de toko van Kadhafi te citeren: Het E85 product van Tamoil wordt gewonnen uit onder meer houtsnippers en andere biomassa. De brandstof wordt dus niet uit granen geproduceerd en belast daardoor de voedselketen niet - een veelgebruikt argument tegen bio-ethanol.

DoOne | 29-06-11 | 11:00

@ eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 10:49

Kan wel zijn, maar die suikers moet je dan weer eerst vergisten. Dat vereist ook weer veel investeringen.

Punt blijft dat er wereldwijd nu al te weinig landbouwgrond is. Een deel daarvan opeisen voor de productie van brandstof is gewwon niet handig..

plaspop | 29-06-11 | 10:59

Hoe milieuvriendelijk zijn straks de uitgewerkte accu's en hoe " groen " worden deze vehikels nu geproduceerd? Wedden dat er onder de streep 0 overblijft? En dan het rijgedrag van deze automobilisten laat te wensen over, waarschijnlijk denken zij dat ze harder kunnen rijden omdat zij immers toch niet vervuilen. Maar dan rijdt zo'n Pruis toch gemiddeld 1:12, terwijl er al diesels zijn die met gemak 1:25 doen. Hoe groen wilt u het hebben...?

K. Metjes | 29-06-11 | 10:59

@BenBinnen | 29-06-11 | 10:37
Nee, dit is hetzelfde principe als straatverlichting. Wist je dat als je een elektrische auto neemt, er een een mannetje naar je huis toe komt en deze offert een parkeerplaats op en plaats daar elektrische paal. Daar mag iedereen elektrisch tanken. (Pasje!) Hoe meer elektrische auto's hoe meer palen, natuurlijk.
Met deze snellaad palen duurt dit +/- 15~20 minuten.
www.anwb.nl/binaries/images/nieuws/aut...
Voor meer info over elektrische rijden...
www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/specia...

Stilstaan is achteruit gaan.

Haragha | 29-06-11 | 10:59

Ja. En nu? En lithium? Je denkt toch godverdomme niet dat we voor niks politietrainers naar Afghanistan sturen, hè?
Job Melkert | 29-06-11 | 10:46
De grootste voorraden lithium bevinden zich niet in Afghanistan, maar in Bolivia (meer dan 40%).

La Bailaora | 29-06-11 | 10:58

@eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 10:49
ja maar om het om te zetten naar iets directst waar een verbrandingsmotor op loopt kost het ook weer het dubbele.

reageerbuis | 29-06-11 | 10:57

@Che_cuevara | 29-06-11 | 10:56
.
We reaguren langs elkaar heen. Ja, je komt 150 km ver. Eénmalig.

BenBinnen | 29-06-11 | 10:57

@reageerbuis | 29-06-11 | 10:55
J, die is zeker vooruitziend.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:57

@BenBinnen | 29-06-11 | 10:54
Vergelijkbaar met 13 liter benzine zei je toch?
Daar had ik het over, over 13 liter benzine.
Wie slaapt er?

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:56

Die deal is al een tijd geleden gesloten met China.
Geloof maar dat er hier over hooguit 5 jaar alleen nog maar in electrische autos gereden wordt.
Soort volkswagen 2.0

znef | 29-06-11 | 10:55

@Job Melkert | 29-06-11 | 10:46
We gaan toch naar Afghanistan vanwege de opium?

rara | 29-06-11 | 10:55

@Che_cuevara | 29-06-11 | 10:50
En minder gepraat. Dus heeft ENDP toch gelijk.

reageerbuis | 29-06-11 | 10:55

@Che_cuevara | 29-06-11 | 10:48
.
"per vierkante meter per JAAR"
.
Slaap jij op je werk? :)

BenBinnen | 29-06-11 | 10:54

@ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:51
Daar heb je een punt.
En dat zeg ik ook, het ligt in ieder geval niet aan de auto.
Elektrisch of niet.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:53

@arretje | 29-06-11 | 10:44
.
Je geeft me wel munitie op deze morgen arretje :P.
.
Hoe groot is de capaciteit van zo'n accupakket? Laten we de Nissan Leaf nemen: 24 kWh. Als je die in 5 minuten wilt opladen dan dient de capaciteit van de lader 12 x 24 = 288 kiloWatt zijn. Bij een aanvoerspanning van 230 Volt uit het gewone netwerk levert dat een stroomsterkte van ruim 1200 Ampère op (nog zonder omzettingsverliezen).
.
In de meterkast bij jou thuis zitten wss 16 Ampère stoppen. Het kan misschien wel, maar alleen als je zelf een kerncentrale in je achtertuin hebt staan.

BenBinnen | 29-06-11 | 10:52

@Che_cuevara | 29-06-11 | 10:49
Met z'n kompjoeters heeft ie het ook niet gered ;)

reageerbuis | 29-06-11 | 10:52

@ Che_cuevara | 29-06-11 | 10:39 | + 0 -

Iemand zei dat hij werd aan gereden door een prius, ik zeg dat ligt aan hem zelf, moet ie maar kijken. Jij zegt: het ligt aan de bestuurder, klopt ook. Maar het ligt niet aan de auto zoals die gene beweerde, de auto wordt immers bestuurd.

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:51

@eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 10:46
Maar neuken geeft ook wrijving, dat wekt warmte op. Die kun je omzetten in elektriciteit.
Conclusie, er moet meer geneukt worden.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:50

Een paard | 29-06-11 | 10:45 De oplossing zit in je nick.

Karretje er achter, oud Hollandse kleding aan en ringsteken maar.

zeg maar jansen | 29-06-11 | 10:50

Feit is dat onze economie volledig afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Het tragische is dat deze uitputtelijk zijn. Nog tragischer is dat dat de beste voorraden allang op zijn. Nu beginnen we aan de olie die is overgebleven: dieper in de grond, slechtere kwaliteit, langzamer te produceren, bewerkelijker. Dus gaat de productie omlaag, jaar na jaar, en gaan de productiekosten omhoog. Dat is Peak Oil. Maar dat is een begrip wat moeilijk is te verteren voor generaties die alleenmaar economische groei heeft gezien. De financiële crisis is kinderspel in vergelijking met de energiecrsis waar we al middenin zitten.

Oome Gijs | 29-06-11 | 10:50

plaspop | 29-06-11 | 10:46

Netto opbrengst van koolzaad is maar een ton of 4 olie per hectare. Er zijn vast wel gewassen die meer produceren. Als je suikerbieten op de klei verbouwt dan krijg je gemiddeld een tonnetje of 50-60 per hectare. Bij 16% suiker is dat al globaal het dubbele als bij koolzaadolie...

eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 10:49

@reageerbuis | 29-06-11 | 10:46
Daar wil ik niet in gezien worden.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:49

Als ze die elektrischen maar geen geluid laten maken.
EU is er geluidjes voor aan het verzinnen, maar daarmee wordt een kans gemist op stilte. Fietsers enz. wennen er wel aan stille auto's..
en het scheelt mensenlevens, want in grote steden sterven mensen door de hoge bloeddruk die het geluid (want stressvol) anders zou maken.

Negerzoenert | 29-06-11 | 10:48

Dit is echt zeuren om het zeuren. hoe kun je nu Hypotheekrente vergelijken met deze regeling? Echt heel slecht onderbouwd.
De hypotheekrente is een egoistisch regeling waarvan alleen mensen die zich een koophuis kunnen veroorloven, kunnen meeprofiteren maar wel elke belastingbetaler aan mee dokt. Het heeft ervoor alleen maar voor gezorgd dat de huizenprijs kunstmatig hooggehouden wordt.
Dit hier is een regeling waarvan iedereen kan meeprofiteren als zij iets voor het milieu overhebben, in plaats van hardnekkig in hun benzineslurper te blijven zitten.
Face it, olie is zooo 20e eeuw.

sparxx | 29-06-11 | 10:48

@BenBinnen | 29-06-11 | 10:44
Nou, daar kom ik toch al wel zo'n 150 km ver mee.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:48

Accu's schmaccu's. Daar vinden we echt wel weer een dumpplaats in India voor.

Job Melkert | 29-06-11 | 10:48

BenBinnen | 29-06-11 | 10:45

En die professor die dacht koude kernfusie te hebben gemaakt, dat bleek ook een hoax...

eerstneukendanpraten | 29-06-11 | 10:46

@ DoOne | 29-06-11 | 10:43

Briljant! Behalve dan dat om 25% van de Nederlandse auto's op biobrandstof te laten rijden het volledige Nederlandse landbouw areaal beplant moet worden met koolzaad. Gelukkig hebben we verder geen landbouwproducten nodig..

plaspop | 29-06-11 | 10:46

De prijs van het electrisch is straks niet meer te betalen, je bent gek als je zo'n autootje koopt, tweedehands is hij onverkoopbaar omdat de batterijen zo duur zijn.De mensen die nu 1 hebben rijden allemaal gratis omdat ze ambtenaar zijn.

bosbaan | 29-06-11 | 10:46

DoOne | 29-06-11 | 10:43 Jij weet zeker niet wat E85 per liter kost hè? En het verbruik neemt niet af.

E85 zal gerust beter zijn voor het milieu maar ik ken niemand die er op zit te wachten z'n brandstofkosten te verdubbelen.

zeg maar jansen | 29-06-11 | 10:46

@La Bailaora | 29-06-11 | 10:37
"Is dat zo? Electriciteit komt zo uit de lucht vallen? Of wilt u Kernenergie als alternatief?"

Ja. En nu? En lithium? Je denkt toch godverdomme niet dat we voor niks politietrainers naar Afghanistan sturen, hè?

Job Melkert | 29-06-11 | 10:46

necrosis | 29-06-11 | 10:05

Hihi.

Leuk stukje, Bert. En zolang we elektriciteit op dezelfde manier blijven opwekken lost dit natuurlijk helemaal niks op. En accu's zijn ook niks.

Een paard | 29-06-11 | 10:45

@arretje | 29-06-11 | 10:38
.
Er bestaan geen auto's die op water lopen. Bedoel je soms waterstof? Ook dat zul je moeten maken en ja, dat kost bakken met energie.

BenBinnen | 29-06-11 | 10:45

De Japanse ingenieur Kanno heeft een patent geregistreerd voor oplaadtechniek waarmee het accupakket van een elektrische auto in ongeveer vijf minuten kan opladen. Binnen twee jaar wil hij met hulp van geïnteresseerde fabrikanten een werkend prototype van zijn laadstation presenteren.

arretje | 29-06-11 | 10:44

Ah, so far so good, GL en groepwilders geneutraliseerd.

Nog te gaan:
SP(belastingverhogingen voor de rijken!!!11!!1!)
PVDA(Departement voor ontwikkelinghulp uitbreiden met 1000 extra baantjes)
D66(ook wij willen al jaaaren het systeem hervormen)
VVD(belastingverlaging)

En dan zijn die 76 zetels er wel hoor!

Greed=Good | 29-06-11 | 10:44

@arretje | 29-06-11 | 10:33
.
Stroom van de zon?
.
"Een auto verbruikt in 17 minuten evenveel primaire energie, als een gemiddeld Nederlands huishouden in een etmaal voor verlichting, koelkast, TV, wassen, strijken, stofzuigen etc."
.
bron: www.energiefeiten.nl/#Energieverbruik van de auto
.
Als je al duizenden euro's kwijt bent om netto geen stroom meer uit het elektriciteitsnet te verbruiken voor alleen huishoudelijke apparatuur, hoeveel zonnepanelen denk je dan nodig te hebben voor een auto?
.
"Bij een energie-instraling van 1000 kilowattuur per vierkante meter per jaar, kan een elektrisch
zonnepaneel theoretisch 120 kilowattuur per jaar leveren. (vergelijkbaar met 13 liter benzine)."
.
Dat schiet alvast lekker op hè?

BenBinnen | 29-06-11 | 10:44

Goed, hier dan de oplossing: E85 oftewel biobrandstof. Als ze nu eens beginnen om dat overal te verkopen. De meeste auto's kunnen er (eventueel na wat aanpassingen) gewoon op rijden en het levert nog meer vermogen op ook. Wordt al op wat plekken verkocht en er rijden ook wel wat auto's op rond, maar voor normaal gebruik is het te weinig verkrijgbaar. Doe daar dan eens wat aan i.p.v. die luchtballon die elektrische auto heet. Die mensen schrikken zich kapot als ze na een aantal jaar rijden een rekening krijgen van 1500 euro voor het vervangen van de accu's. Want net als elke accu hebben ook die in een Prius een beperkte levensduur. En het is chemisch afval. Daar wel over nagedacht meneer Verhagen en linkse hippies?

DoOne | 29-06-11 | 10:43

@ BenBinnen | 29-06-11 | 10:37

Het is heus niet zo dat iedereen vanaf hetzelfde moment opeen elektrisch rijdt. Het elektriciteitsnet in Nederland wordt voortdurend uitgebreid en aangepast aan de behoefte, dit valt vaak samen met regulier onderhoud en vervanging van oude oude kabels.

Verhage streeft naar 10% in 2025, dat zegt wel genoeg.

De extra vraag naar elektriciteit betekent extra inkomsten voor de energiemaatschappijen en dus ook voor de netbeheerder.

plaspop | 29-06-11 | 10:43

Het produceren van zo'n auto is 10000x zo kudt voor het milieu als het milieuvriendelijke wat je ooit uit die rotbak zal halen.

Pasta-saus | 29-06-11 | 10:43

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om beloftes te maken die pas over tien of twintig jaar ingelost hoeven te worden, Het is sowieso natuurlijk typische Verhagen-propaganda om de aandacht af te leiden van het feit dat hij allang een deal heeft gesloten om Fransen hier kerncentrales te laten bouwen. Let maar op.

Vaus | 29-06-11 | 10:43

@La Bailaora | 29-06-11 | 10:37
Lees de posts van Job Melkert nog eens goed door.

rara | 29-06-11 | 10:42

@Che_cuevara | 29-06-11 | 10:32
Als je je maar wel laat cremeren.

reageerbuis | 29-06-11 | 10:42

BenBinnen | 29-06-11 | 10:37

Inderdaad. Media en politiek willen doen geloven dat na Peak Oil het leventje gewoon zijn gang blijft gaan. Quod non!
Peak Oil (=nu) luidt de energiecrisis in. Het leven gaat onherroepelijk veranderen. Electrische autovloot is en blijft een wensdroom.

Oome Gijs | 29-06-11 | 10:40

Het nadeel van elektrische auto's is het opladen. Duurt uren.

Als er een gestandaardiseerd systeem zou zijn voor de accu's en het uitwisselen van accu's niet langer zou duren dan het tanken van een benzineauto hoeven alleen de tankstations maar uitgerust te worden met een systeem om accu's te wisselen en op te laden.

De infrastructuur ligt er al en op de plaatsen waar ze het meest nuttig zijn.

Moeten wel alle autofabrikanten mee willen werken.

zeg maar jansen | 29-06-11 | 10:40

@ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:35
Nee, aan de bestuurder.
Maar het ging toch over uitkijken?

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:39

@necrosis | 29-06-11 | 10:35
Dan heb je recht op vrijstelling.
Ik zou maar eens gauw naar het gemeentehuis gaan.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:38

Als ze nou eens een paar kerncentrales neerzetten en elektrische auto's gingen verkopen met als marketing-argument dat je er geen middeleeuwse expansiedrift mee sponsort, zou het kunnen gaan lukken.
Maar belastingbetalende automobilisten krijgen alleen nog maar vlekken in hun nek van klimaathysterie en milieugeleuter.

vetkleppert | 29-06-11 | 10:38

@vetkleppert | 29-06-11 | 10:31 En dat niet alleen, maar denk eens wat er gebeurd over 10 jaar als al die batterijen in het milieu terecht komen. Gaat je een godsvermogen kosten om die zooi af te voeren.

reageerbuis | 29-06-11 | 10:38

Als je nu in zo'n electrische auto een paar trappers plaatst, aangesloten op een dynamo, heb je meteen ook nog eens extra beweging.

Ow, wacht... dan heb je eigenlijk een fiets.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:37

Volledig elektrisch rijden (en dus niet hybride) vereist een elektriciteitsnetwerk wat we nu helemaal niet hebben. Als we dat willen aanleggen kunnen de kabeltrekkers zich tot in lengte van jaren uitleven tot in iedere straat en tot aan elke voordeur. Volstrekt onhaalbaar als er een beetje animo is.

BenBinnen | 29-06-11 | 10:37

Meer elektrische auto's = minder benzineverbruik.
Job Melkert | 29-06-11 | 10:05
Is dat zo? Electriciteit komt zo uit de lucht vallen? Of wilt u Kernenergie als alternatief? Meeste milieufreaks willen dat ook niet. Dan gaan de centrales dus simpelweg olie en gas stoken. Resultaat 0.

Mannetjes zoals jij denken altijd maar 1 minuut na, roepen dan, zet maar 10 windmolens neer, en denken dan dat het probleem is opgelost.

Ooit eens een rekensommetje gemaakt van hoeveel mijnen er open moeten (en hoeveel energie dat kost) om alle lithium of nikkel batterijen te gaan produceren en wat dat doet met het milieu?

Ik zou zeggen, dream on.

La Bailaora | 29-06-11 | 10:37

*zucht*
Want electrische energie kan je uit lucht opwekken of zo? Zolang zonne- en wind-energie niet rendabel genoeg is, en atoomenergie van greenpies niet mag, los je met electrische auto's niets op. De auto stoot dan weliswaar niets meer uit, maar de krachtcentrale 50 kilometer verderop doet 't dubbel.

Mister Crabs | 29-06-11 | 10:36

Wat zou het heerlijk zijn als er alleen nog maar elektrische auto's zouden rijden. Wat een rust en wat een heerlijk frisse lucht zou dat geven! Ik kan niet wachten.

pjisonline | 29-06-11 | 10:36

@ Che_cuevara | 29-06-11 | 10:33 | + 0 -

Dan ligt het toch nog steeds niet aan de auto of wel soms?

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:35

@Che_cuevara | 29-06-11 | 10:26
Ja hoor, zelfs de antenne schuift elektrisch in/ uit!

necrosis | 29-06-11 | 10:35

Er is al gesubsidieerd elektrisch vervoer:
De trein , tram en metro.
Dat lijkt me voorlopig wel ff zat.
Laten we gewoon shell annexeren. Daar zit vast ergens wel een "auto op water" prototype blauwdruk verstopt een in kluis.

Weeraanmelden | 29-06-11 | 10:35

Een subsidie voor ossen, ik wil CO2 neutraal naar mijn werk per ossen-kar is dat mogelijk? Alhoewel ossen methaan uitstoten, als je dat opvangt kun je weer biogas maken. Dus een os met een methaan colector over zijn reedt zou über milieu-vriendelijk zijn.

*Groenlinks mensen bellen doet over deze briljante ingeving*

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:34

Werd eens tijd,Prof Kuhn stelde al in 1960:
Old paradigms eventualy get inoperable as their masters and avocats die.
De tijd van de petrolheads is voorbij en voor wie het nog niet begrijpt na 2050 is benzine en diesel in de EEG wettelijk zelfs verboden.Meer dan een miljoen liter regenwater heb ik de laatste vijf jaar opgevangen,en gebruikt,mijn huis vol met ledlampen binnenkort de zonnepanelen en een skystream windturbine op mijn huis en mij maken ze niet meer gek met ecotax en milieu heffingen en accijzen zoals het kwartje van Kok, ik rijd vanaf 2013 in een BMW i3 op stroom van de zon als die halstarrige paupers nog moeten tanken voor twee euro per liter.
Lang leve de green collar economy Nederland moet zichzelf opnieuw uitvinden,pas op voor je het doorhebt zitten alle retards op geen stijl!!
Bozozowsky 1906 :De toekomst herkent men niet men maakt haar zelf.

arretje | 29-06-11 | 10:33

@ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:24
En de bestuurder van zo'n auto moet niet uitkijken?

Ja verantwoordelijkheid nemen is zo 1900

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:33

Laten we in hetzelfde plan wel de bouw van wat kerncentrales meenemen. Hoe we de auto's van elektriciteit voorzien is essentieel voor de haalbaarheid van het plan.

Porrello | 29-06-11 | 10:33

Priusrijders tuffen louter en alleen in zo een hok rond om hun vermeende morele superioriteit te etaleren.
@Pa Cartwright | 29-06-11 | 10:15
Nee joh, hoe kom je daar nou bij. Misschien in Amerika ofzo maar in Nederland rij je een Prius omdat je voor belachelijk weinig geld (Subsidie Subsidie) een grote luxe auto met full options krijgt.
Je bent Gekke Henkie toch niet dat je dat laat schieten.

Haragha | 29-06-11 | 10:32

@necrosis | 29-06-11 | 10:17
Maar dat is niet milieu vervuilend.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:32

Even los van de extreme vermoeidheid omtrent "milieu" en subsidie en/of scheefbelasten:
Ik kocht een auto op grijs kenteken. Niet fijn om mee te rijden, maar de regeltjes waren nu eenmaal zo dat je dan minder bestolen werd.
Ik reed nog geen jaar en de regeltjes veranderden. Van een paar tientjes naar een paar honderd belasting.
En de auto verloor de helft van zijn waarde.
U bent gewaarschuwd: de kans is groot dat zo'n linksdraaiend invalidenwagentje een enorme zeperd wordt. Want een volgend kabinet verandert net zo makkelijk de regels tijdens het spel.

vetkleppert | 29-06-11 | 10:31

Elektrisch rijden heeft niets met milieu te maken: De productie van de accu's, elektromotoren en electronica is minstens zo milieuvervuilend als het verbrnaden van koolwaterstoffen gedurende de levensduur van de auto.

Bovendien wordt electriciteit elders opgewekt door alsnog koolwaterstoffen te verbranden.

Verhagen is geen minister van milieu maar van Economische zaken. Dit beleid dient dan ook een economisch doel: De Nederlandse mobiliteit minder afhankelijk maken van de steeds schaarser wordende buitenlandse olie en in een groter deel van de energiebehoefte voorzien met Nederlands aardgas.

Op die manier slaat Verhage twee vliegen in één klap: Minder olieverbruik en meer inkomsten voor de staatskas.

Bijkomend voordeel is minder fijnstof in de steden waardoor het makkelijker wordt nieuwe wegen aan te leggen.

En iedereen die denkt dat een elektrische auto een fopauto is heeft nog nooit in een hybride gereden: Vol koppel bij nul RPM. Een prius vanaf bouwjaar 2009 trekt iedereen er uit bij het stoplicht. Alleen na een metertje of vijftig wordt je bijgehaald door het grotere vermogen van de benzineslurpers...

plaspop | 29-06-11 | 10:31

Wat dachten jullie van een auto op turf, dan kun je Drentse werkelozen en criminelen aan een baan helpen door ze verplicht turf te laten steken en sterft een oer-hollandsche ambacht niet uit?

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:30

Ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Die soepsidie werkte ook perfect voor zuinige A-klasse autootjes. Achterlijk brullende auto's zijn techniek 1.0. Welkom in de wereld 2.0!

sk!llz | 29-06-11 | 10:30

@Der Lehrer | 29-06-11 | 10:23 Je hebt gelijk, ik zat nog met mijn hoofd bij de centrales bij ons (Indonesië). Diesel of LPG. In NL inderdaad voornamelijk gas zie ik. Thank you!

vraagstaart | 29-06-11 | 10:30

BenBinnen | 29-06-11 | 10:25
De plaskoker.

sjaakdeslinksesul | 29-06-11 | 10:30

Verhagen gaat echt voor het PVV light concept.
Iedere dag een agitatieve proefballon.

Einde van de Domheid | 29-06-11 | 10:29

-weggejorist-

vvt349 | 29-06-11 | 10:29

Die Prius rijdt toch altijd nog op elecriciteit. Die moet wel worden opgewekt, en ook dat is een milieuvervuilend proces.

Het lijkt zo geweldig, maar het verplaatst het uitstootprobleem alleen maar.

geeuwhonger | 29-06-11 | 10:28

En dan krijgen we meer autodiefstallen.
Niet voor de auto maar voor het koper.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:28

Je Bert, er gaat niets boven een rood sportautootje die miljoenmiljard km per uur kan rijden.

Einde van de Domheid | 29-06-11 | 10:28

@ rara | 29-06-11 | 10:23 | + 0 -

Eindelijk eens een verstadig iemand, maar ik denk als volgd over kerncentrales. Ze zijn nodig dus stop er geld in om ook die (verouderde) energiebron rendabeler en veiliger te maken. Dan kun je olie voor andere dingen gebruiken. (plastic enz.) Het is eigenlijk zonde om olie te stoken alleen voor verbranding of warmte.

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:27

@necrosis | 29-06-11 | 10:05
Alleen als je radio ook elektrisch is.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:26

@sjaakdeslinksesul | 29-06-11 | 10:23
.
Is dat uitlaatpijpje van de airco of van de ongefilterde diesel éénpitter?

BenBinnen | 29-06-11 | 10:25

YaY voor Verhagen. Tegen die tijd heb ik allang weer een andere auto gekocht met andere voordelen.

Kijk anders ook even op leafplan. Over de nieuwe elektrische auto van Nissan door Vincent Everts.
www.leafplan.nl
www.kyotolease.nl/pics/autos/nissan-le...

Haragha | 29-06-11 | 10:25

Dit ruikt naar discriminatie, Maxime.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:24

@ Jos Tiebent | 29-06-11 | 10:19 | + -1 -

Je kan ook gewoon naar links en rechts kijken, maar ja. Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag is zo 1950.

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:24

Mijn Audi met 1,6 liter dieselmotor is veel beter voor het milieu dan zo'n batterijenbak kan zijn. Schaf de kerncentrales af en ga massaal elektrisch rijden en we hebben een echt probleem.

Mijnbescheidenmening | 29-06-11 | 10:24

Het CDA is irrelevant, dit zijn slechts stuiptrekkingen. Straks, als de partij noodgedwongen opgeheven zal worden, plukt hij de vruchten van het industrie-hoereren...

Vuurwezel | 29-06-11 | 10:24

Maxime, lees het CDA, is behoorlijk wanhopig. Hij probeert kiezers terug te winnen van de PVV en de groenlinkse gekkies.

Fijnstoffer | 29-06-11 | 10:24

@vraagstaart | 29-06-11 | 10:03
Maar dan kunnen ze met hun auto wel een stroomstoot uit delen.
Dat dan weer wel.

Che_cuevara | 29-06-11 | 10:23

vraagstaart | 29-06-11 | 10:10 | + -2 -
Centrales worden niet met eaulie gesteauckt.

Der Lehrer | 29-06-11 | 10:23

@ Andorra,
per auto nu nóg niet nee. Wanneer je er een heleboel van verkoopt zal die uitstoor per auto drastisch verminderen waardoor er op termijn wel degelijk voordeel ontstaat ten opzichte van benzineauto's.

Bovendien is milieuvriendelijk een enorm foute term.
Minder milieuvervuilend zou een betere zijn.

Brakke B | 29-06-11 | 10:23

@ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:15
Waarschijnlijk hebben we die kerncentrales echt wel nodig, ja. Maar echt innovatief zijn ze niet, het is al een oude techniek.

rara | 29-06-11 | 10:23

Als Verhagen ècht iets aan het milieu zou willen doen, zou hij zich sterk maken voor verplichte geboortebeperking - en liefst wereldwijd.

Maar ja, hij is katholiek: de boodschap is dus neuqen en kinderen blijven maken tot je erbij neervalt en er straks 15 miljard mensen als enige levensvorm op aarde overblijven zodat kannibalisme de enige manier is om aan vlees te komen.

Wèl naar de slager in een elektrische auto. dat dan weer wel.

vraagstaart | 29-06-11 | 10:23

We moeten ook godverdomme geen windmolens (die leveren niets op en werken pas bij windkracht 4 en je moet ze eer uitzetten bij windkracht 7, en windparken op zee zijn intens duur, voor elk kapot schroefje moet weer een hele boot de zee op.) bouwen maar fucking kerncentrales, ergens in Limburg (belgische grens of op een of ander onbewoond waddeneidland (Rotummersoog boven gronigen).

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:22

Haha, wat een mannetje, die Maksiem. Gisteren wilde hij de PVV-stemmerts naar hem toe trekken door zijn allochtonenopmerking en nu probeert hij de hippies van GL mee te krijgen. Op naar de 40 zetels moet hij gedacht hebben. Helaas werkt het niet zo simpel.

Der Lehrer | 29-06-11 | 10:22

@andorra | 29-06-11 | 10:15 |
Maar in ieder geval gebeurt dat ergens tussen de andere industrie en heb je niet overal kleine uitstoot-producenten rondrijden die ook nog lawaai maken.
En bovendien (zoals eerder gezegd) maak je jezelf minder afhankelijk van olieproducerende landen.

TeQ | 29-06-11 | 10:21

Die klotewagens hoor je niet aankomen. Laatst 2 Priussen bijna in mijn knieholte gehad op een parkeerterrein. Uiteraard bestuurd door hoogblonde zonnebank-troela's met een zichtbare intelligentie van een thermometer op skivakantie. Je zou maar blind zijn in dit land...

Jos Tiebent | 29-06-11 | 10:19

@ Eagle_Eye | 29-06-11 | 10:13 | + 0 -

Dat zal allemaal wel, maar als je er nu geld in stopt en het verbeterd heb je straks een betere auto, en hoe de auto eruit ziet maakt niet echt uit, dat is nog wel het simpelst te verhelpen. Ik vind de Tesla roadster van Lotus best mooi, die is ook electrisch.

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:19

@vriendje | 29-06-11 | 10:13
@Eagle_Eye | 29-06-11 | 10:13
Bedankt, lieve jongens, voor het versterken van mijn punt: fuck het milieu! Maar denk aan die oliedollars. Kunnen we een keer iets doen aan de islamisering van onze globe en dan gaan al die rechtse rakkers weer moeilijk doen over hun stoere bolide's. En dan zeggen ze van mijn PvdA dat wij inconsequent zijn. Het is me wat.

Job Melkert | 29-06-11 | 10:19

Het geluid van een Prius (linkje) is levensgevaarlijk.
Geen mens of dier hoort 'em aankomen.
*voorziet enorme stijging in aantal verkeersdoden/ roadkill*

necrosis | 29-06-11 | 10:17

De carbon-footprint van een elektrische of hybride auto is al gezet voor het ding ook maar één meter gereden heeft.

En laat een diepe indruk achter.

zeg maar jansen | 29-06-11 | 10:17

Ik had de hoop dat de gekte voorbij zou zijn. Dat niet alles ineens zou zijn opgelost, dat begrijp ik.

Maar we BLIJVEN windmolenparken uit de grond stampen en NU DIT WEER!!!

Is het 'knettergek'-virus nog steeds niet bedwongen?

NoMinister | 29-06-11 | 10:16

Elektrische auto's zijn niet milieuvriendelijk! Ze genereren meer uitstoot dan gewone brandstof auto's, door de hoeveelheid energie die nodig is om de accu's te produceren.

andorra | 29-06-11 | 10:15

Priusrijders tuffen louter en alleen in zo een hok rond om hun vermeende morele superioriteit te etaleren.

Pa Cartwright | 29-06-11 | 10:15

@Biff Eagleburger | 29-06-11 | 10:11
Ja, en? All I'm saying is dat die soepjurken minder haatgeld krijgen als wij minder benzine gaan verbruiken. Ik weet ook wel dat we nog tonnen plastic er doorheen jassen, maar dat ondergraaft het gelijk van mijn stelling geenszins.

Job Melkert | 29-06-11 | 10:15

@ rara | 29-06-11 | 10:08 | + 1 -

Kerncentrales om de electrische auto's op te laden.
Dus geen afhankelijkheid van Saudi-Arabië (oliecrisis 1973, om maar iets te noemen). En het stinkt dan niet zo in de binnenstad en kun je er prima rijden met de auto. Dit soort inovatie mag best gesubsidieert orden i.p.v het PSV stadion. (lolwut?! 50 miljoen euro voor fucking voetbal, het is maar een spelletje).

ThePhatGuy | 29-06-11 | 10:15

@Job Melkert | 29-06-11 | 10:12 Lijkt me een prachtig alternatief. Het soort mutanten dat daar woont, kan er door een beetje straling hoogstens op vooruit gaan.

vraagstaart | 29-06-11 | 10:15

Opflikkeren met die spuuglelijke hybride auto's. Daarbij zijn de verbrandingsmotoren van die linkse hobbybakken vele malen vervuilender dan de gemiddelde Volvo 850 T5R Estate met 250 PK. Het vervaardigen van een Toyota Prius (incluis accu's) stoot meer CO2 uit dan een Landrover doet in productie en verbruik over 10 jaar.

Eagle_Eye | 29-06-11 | 10:13

wat een goed idee Maxime.. Eh, maar een dingetje nog: waar komt in Nederland de electriciteit ook weer vandaan? Oh ja, kolencentrales!
Trouwens, wat is de carbon footprint van een auto vol met accu's vol met lood/zink/cadmium/zuur? En wat is het vervuiling verschil tussen een oudere auto milieuvriendelijker maken en oprijden, ten opzichte van een heel nieuwe maken en met een oude als afval overblijven? Los even van hoe doe ik dat in het Centrum van Amsterdam, als iedereen daar electrisch gaat rijden vs oplaadpunten? Vragen, vragen, vragen...

vriendje | 29-06-11 | 10:13

Biff Eagleburger | 29-06-11 | 10:11
Ingeleverde lege cola flessen?

Absoluut niet waar | 29-06-11 | 10:13

Cool... deze ff aanschaffen voor weinig in de states! Thanks Maxine. Ook XXX-jes aan je vrouw!

www.teslamotors.com/roadster

Jansuhhh | 29-06-11 | 10:13

Pastoor Verhagen alweer.... tssk...

Hölzenbein | 29-06-11 | 10:12

@vraagstaart | 29-06-11 | 10:10
Heel Limburg volstoppen met kerncentrales dus. Ik fix dat wel via mijn contacten met Frans Timmermans.

Job Melkert | 29-06-11 | 10:12

@Zeeschuimer | 29-06-11 | 10:06
Natuurlijk niet, hij heeft een slappe rug en lange tenen.
Op doktersadvies laat hij zich verplaatsen in een verlengde S80 of A8.

necrosis | 29-06-11 | 10:12

@Job Melkert | 29-06-11 | 10:05

Zeg slimmerik, waar denk je dat plastic van gemaakt wordt?

Biff Eagleburger | 29-06-11 | 10:11

@rara | 29-06-11 | 10:08
Iets met zonnepanelen en windmolens en zo. Ik weet niet, I don't give a shit. Persoonlijk vind ik die dingen alsmede de Prius ontiegelijk lelijk, maar whatcha gonna do. Als ik over kerncentrales begin kijken ze me altijd vuil aan. Naja, dan niet.

Job Melkert | 29-06-11 | 10:11

@Job Melkert | 29-06-11 | 10:05 Nou heb ik niet zo heel goed opgelet misschien, maar die elektriciteit waarop die auto's lopen..... waar wordt die gemaakt? In een kerncentrale? Dàt mag niet van Diederik. En wind- en zonne-energie is geen alternatief, hoogstens een aanvulling.

Ik denk dat die elektriciteit uit olie-gestookte centrales komt. Olie uit.... juist.

vraagstaart | 29-06-11 | 10:10

Zolang die dingen nog geen actieradius van 900km hebben gaat dat nog heel lang duren.

Biff Eagleburger | 29-06-11 | 10:10

Klinkt goed. Schonere lucht, minder geluidsoverlast.

TeQ | 29-06-11 | 10:09

Job Melkert | 29-06-11 | 10:05
Daar heb je zeker een punt Job. Alleen heb je hier nét iets teveel mensen die deze principes redelijk snel aan de kant zetten voor wat dollars.

Absoluut niet waar | 29-06-11 | 10:09

Succes met de grondstoffen te betrekken hiervoor lutser! Koper, rare earth metals, die slaven bij de rare earth metals mijn in China krijgen het nog druk met al die onzinnige windmolens en electrische auto's de komende jaren. Maar ze werken met hun slavenbestaan wel mee aan een duurzame samenleving ook al gaan ze dood op hun 30e vanwege de vervuiling bij het winnen. Rattus Maximus Hypocritus CDA'us.

The Evil One | 29-06-11 | 10:09

@Job Melkert | 29-06-11 | 10:05
Goed punt. De consequentie is uiteraard wel dat we andere energiebronnen nodig hebben. Daar heeft Diederik toch ook wel een oplossing voor?

rara | 29-06-11 | 10:08

Niets mis mee om elektrisch te gaan rijden, maar laat ze die auto`s niet zo godsgruwelijk lelijk maken a.u.b.

Absoluut niet waar | 29-06-11 | 10:07

Zeg Verhagen, u verplaatst zich al in zo'n bolide?

Zeeschuimer | 29-06-11 | 10:06

En wie zei dat er geen subsidie naar kerncentrales ging?

randomaccount 19 | 29-06-11 | 10:06

Ik heb een accu in mijn auto, en elektrische ramen.
Krijg ik nu ook vrijstelling?

necrosis | 29-06-11 | 10:05

Fuck miljeu. Jullie rechtsmensen hebben toch allemaal zo'n hekel aan die jurkmansen in Saoedi-Arabië? Nou dan, moet ik de rest verder nog uitspellen? Oké. Meer elektrische auto's = minder benzineverbruik. Als we onze oliezucht nu eens wat verminderen, dan worden die terroristenbankiers in die zandbak daar een stuk minder gevaarlijk. Onze Diederik Samsom snapt dit al jaaaaren.

Job Melkert | 29-06-11 | 10:05

Een elektrische stoel voor Nederlandse politici, dat lijkt me veel beter voor het milieu.

vraagstaart | 29-06-11 | 10:05

Lijkt me een prima plan. Begin er eens mee de politie met elektrische autootjes uit te rusten. Ze zijn toch al de risee van crimineel Europa, dus dan kan dit er ook nog wel bij.

vraagstaart | 29-06-11 | 10:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken