
Jan Kees de Jager heeft een heel hoge 'aaibaarheidsfactor'. Dat is bijzonder opmerkelijk voor een minister die toch een van de grootste bezuiningingsoperaties moet doorvoeren. Nog opmerkelijker is het als je ziet welke hoofdpijndossiers op z'n bordje liggen: de woekerpolis, de bonusbanken, het KIFID, de beloningsregels bij tussenpersonen, de opvolging van DNB en AFM, baas van ABN AMRO. Toch houdt ie zich gemakkelijk staande terwijl hij laveert tussen 'man boven de partijen' en de soms agressieve benadering door de Tweede Kamer, met name de PVV en PvdA. Maar onze Nationale Knuffelbeer doet het vooralsnog
goed. Laten we even niet vergeten dat onder zijn leiding
Aegon haar staatssteun terugbetaalde met een forse beleggingswinst en
ING ook al flink op weg is, dat is toch maar binnen! En hij heeft elke
zwartspaarder de stuipen op het lijf gejaagd en is 15 miljard aan spaargeld op het spoor. Maar het Dossier Griekenland is van een andere orde.
Je kan aan de gezichtsuitdrukking van De Jager zien dat hij het er moeilijk mee heeft. Als oud-ondernemer zal hij weinig begrip voor de Grieken kunnen opbrengen en zal het hem weinig moeite kosten om de opdracht van de kamer uit te voeren om de '
moeilijkste minister van Financiën in Europa' te zijn. Maar toen PVV-man Van Dijck in een hoorzitting de minister opriep om de Grieken uit de euro te gooien, had de Jager een 'onderonsje' met aankomend DNB-president Knot, want die boodschap kan en wil hij in Europa bij zijn collega's niet verkopen. Gelukkig gaf juist Plasterk van de PvdA hem een mooie uitweg: "de banken moet ook een bijdrage leveren".
Want dát is helemaal geen probleem voor Nederlandse banken, .....zolang het om Griekenland gaat.
Gisteren heeft de Jager eindelijk
geantwoord op vragen van Irrgang (SP): eind 2010 hebben
banken 3,7 miljard uitstaan op Griekenland (let op de opmerking over verzekeraars en pensioenfondsen). De Minister zegt dat in 2011 dit bedrag
waarschijnlijk lager is. Nou, dat weet ik wel zeker. Dat is gezond beleggersgedrag: verlies nemen en wegwezen. Kijk maar eens naar
dit staatje (
CPB)!
Maar het ligt nog even anders. De Nederlandse banken waarderen de Griekse leningen tegen de werkelijke waarde en zijn al flink stuk afgeschreven. Dat
mag moet van de
accountants. Kijk even mee met boekhouder Hommen van ING. Uitstaande leningen Griekenland (incl. Ierland !) in 2009: 3,8 mrd, in 2010 gedaald tot
1,6 mrd (zowel verkoop als afboeking via eigen vermogen). Ook ABN AMRO (1,2 mrd) waardeert tegen 'fair value'.
Nederland kan dus echt wel de Griekse leningen kwijtschelden en dus zeker herstructeren (geeft Griekenland noodzakelijke lucht). Dat ligt natuurlijk anders voor de Duitsers en Fransen, daar gaat het nog om
forse bedragen (Frankrijk: 57 mrd). Trichet praat over 'Code Rood'. De Jager is slim, hij kijkt vooruit. Want stel dat Spanje in de problemen komt. Exposure Nederlandse banken: 57,6 mrd (en dat is nog tegen nominale waarde). Kijk, dan wil je wel graag dat dan de private banksector uit Duitsland en Frankrijk mee doet. Ik vermoed dus dat de Nederlandse banken graag willen meewerken, ook al zeggen ze van niet. Want dit is wel een pokerspel op hoog niveau.
www.bank.blog.nl
www.pfverhaar.nl
@peterverhaar
Reaguursels
InloggenNet gelezen: Het grootste deel van de Duitsers wil van de euro af.Wat ik al beweerde: Grote landen zijn even grote slopers van het systeem dan kleine landen als Griekenland enz.De Jager en consorten belazeren met hun bashing van kleine landen en dus tenslotte ook Nederland,de kluit. Het ware probleem voor de Euro-zone zijn de rijke grote landen.Als zij uitstappen is de banken-crisis van 1929 herboren en worden na kortere tijd (als de jaren 30) de schulden gewapenderhand vereffend.De kleinen zullen vermorzeld worden,ook als ze zich neutraal trachten op te stellen
met eigen muntjes.Kortom,het vertrouwen van grote landen berust niet op vertrouwen in een collectief systeem maar op de beveiliging van hun productiemiddelen: Het back-up systeem dat we doorgaans militair-industrieel complex noemen.
Heren en dames reaguurders:
twitter.com/#!/peterverhaar/status/849...
Dank voor uitleg Verhaar
Ik dacht dat wouter bos de afspraken met aegon gemaakt heeft voor deze terugbetaling.de p.v.d.a. heeft zich altijd al gesierd met andermans veren.Vraagje,door wie werden wij op het glad ijs gelokt,juist ja,met zijn
kwartje.en ga zo maar door.
Schuld is de duivel.
Dolphi | 25-06-11 | 18:31 |
Bedankt voor de uitleg.
@ BlackCurry ,Er is geen fundamentele fout als staten de monetaire situatie naar hun hand kunnen zetten,naar mate van omvang van die staten.Geld druk je immers ,maar goud moet je delven of al bezitten.Geld en goud (termijnhandel-objecten) hebben echter beide een vervelende eigenschap: Als je het hebt doe je er niets mee en als je het uitgeeft/verkoopt ,ben je het kwijt. Een getal van miljoenen of desnoods triljoenen zegt niets tenslotte.Economie gaat ook door als het papier en de drukinkt duurder zijn dan het enorme bedrag erop.(Duitsland 1923).En.... het vertrouwen dat teloor gaat,met desastreuze gevolgen voor het "systeem" ? Een mens zal een systeem altijd relativeren. Een bewijs vraag je ? Toen Lenin aan de macht kwam,verklaarde hij met de schulden van de Tsaar niets te maken te hebben. Een eeuwig voorbeeld voor alle (vooral grote)staten en systemen,die ze dus al dan niet onderhouden.
nelpuntnl.nl/?page_id=663 beter tikwerk
Goed stuk
Maar hoe zit het nou met het creëren van geld uit het niets, had ooit eens gelezen als we al het bestaande geld van de wereld weer moesten terug koppelen aan goederen (goud zilver voedsel ontroerend goed enz) dat we dan 3 aardbollen nodig zouden hebben.
Lijkt mij dat dit een fundamentele fout is in het monetaire systeem of niet?
En dat het hele systeem berust op vertrouwen naar elkaar toe en wanneer het vertrouwen verdwijnt het hele systeem instort of ben ik nou te pessimistisch.
Ik kan die stukkies van Verhaar altijd waarderen!
Van die vrijwillig verplichte of verplicht vrijwillige bijdrage van de banken komt helemaal niets terecht;via de achterdeur van zoiets als garanties door de ECB,komt alles toch weer op het bordje van de belastingbetaler terecht... het is ordinair window dressing net als die z.g. stress-testen.. flauwekul tot in het kwadraat.
Voor velen is dit hele financiele gedoe een zeer ingewikkelde en moeilijk te begrijpen materie;diverse lieden proberen de puzzlestukjes zo te leggen dat het allemaal wat doorzichtiger wordt.
Bizonder aangenaam werd ik verrast door een artikel in de nrc van zaterdag 18 juni;een intervieuw van Carolien de Gruyter met de Belgische antropoloog Paul Jorion naar aanleiding van zijn boek';''Le Capitalisme à l'Agonie''.. Doodsstrijd van het Kapitalisme.
Heb het boek dus niet gelezen;wacht liever even op een vertaling in het Nederlands,maar zelfs het intervieuw alleen al doet.. voor mij tenminste.. veel puzzle-stukjes op de goede plaats vallen.
Ik kan het iedereen aanraden
Heee, wat een realistisch, gefundeerd en complimenterend bericht op GS...
de Jager is inderdaad +3, in een nu heel moeilijke baan.
Zelfs zijn partij afkomst, die van de sprookjes, vergeef je hem. Amen.
jan gay de jageager bezuinigt met onze zuur verdiende hollandse euros.
Er is geen sprake van dat banken gaan mee betalen.
Men wil aan de banken vragen om de leningen te verlengen zodat Griekeland later kan terug betalen.
Resultaat = dat banken langer rente vangen.
U Wordt genaait zoals altijd!!!!!!
Als ik dit goed lees is dit akkoord niet de verdienste van JK de Jager. Het was dus al eerder besloten in een achterkamertje door Frankrijk en Duitsland. JK de Jager mag van die twee landen nu net doen alsof hij ook iets te zeggen heeft gehad, enkel om de publieke opinie te paaien. Let wel, het blijft een vrijwillige bijdrage van banken en we weten hoe gul bankiers zijn. Het leeuwendeel zal betaald worden door ons belastingbetalers.
Mensen houeensop.
Is er nou niemand die ziet hoe de burger voor de zoveelste keer genaait wordt.
Griekenland wordt niet geholpen of gesteund met een lening.
Brussel is met deze miljarden belasting geld de banken aan het redden.
Griekenland is al lang failliet. Met deze steun (leningen) stellen ze het uit zodat
banken hun leningen kunnen afkopen.
Al die miljarden als lening komen niet Griekenland ten goede maar worden gelijk
doorgesluist naar de banken en geldverstrekkers. UW BELASTING GELD.
Als in heel Europa de banken veilig zijn, zullen ze Griekenland keihard laten vallen
en worden de leningen van de EU niet terug betaald.
Griekenland voor straf uit de monetaire unie en u bent uw BELASTING geld kwijt.
Of uw geld gaat nu naar Griekenland of straks naar de banken, dat is de keuze.
En de banken kunnen weer extra hoge bonussen uitkeren.
De EU en de euro lopen reeds op hun laatste benen.
De vraag is niet of Europa in elkaar donderd maar wanneer.
In het midden oosten hebben ze dankzij internet een arabische lente (revolutie).
Wanneer gaat dit in Europa beginnen. Wanneer gaan we demonstreren in Brussel
TEGEN de EU?
In elk geval heb ik mijn geld allang van de bank gehaald.
Als de euro valt koop ik voor al mijn geld goederen.
Na invoering van een nieuwe munt verkoop ik alles weer met 40% winst.
Is mij met de invoering van de euro ook prima gelukt.
Doe hiermee wat u wilt.
Willem Hollander | 25-06-11 | 12:42 |
Klopt, maar het is niet zozeer dat een systeem per definitie corrupt is.
Keynes zijn systeem is ook niet per definitie corrupt, wat het echter wel is, is dat het zeer eenvoudig corrupt te maken is. Zet de geldpers aan en voila, corruptie is geboren.
Maar nogmaals, dat is niet zozeer de schuld van 'het systeem' maar van de mens. Dat probleem zullen we dan waarschijnlijk ook altijd blijven houden, dat ontken ik niet.
Wat we echter wel kunnen doen, is dit corrupte gedrag zeer lastig te maken.
De goudstandaard maakt dat (wan)gedrag zeer moeilijk.
Ook zijn monopoly positie's in de geld-markt hiermee zo goed als uitgesloten, hooguit wat mijn-bedrijven, maar die zullen hard moeten werken om hun geld uit de grond te krijgen, dus sprake van rampant-inflation en machtsmisbruik is zo goed als uitgesloten. Bovendien raken de mijnen een keer leeg, goud wordt daarmee steeds schaarser en dus duurder, en dat is ook weer een mooie hedge tegen de monetaire inflatie.
Overheden willen dit systeem niet, omdat de goudstandaard niet 'zomaar' geld uit het niets kan creeren.
Overheden moeten dus belasting verhogingen doorvoeren om hun projecten te bekostigen, of dat nu HSL lijnen zijn, Noord-Zuid projecten, oorlogen, of landen redden.
De goudstandaard maakt dit zeer, zeer moeilijk.
De goudstandaard is zonder twijfel in de beste interesse van het volk.
Je geld kan niet via een geldpers naar Griekenland verdwijnen.
De overheid zal het bij je moeten komen halen als ze wat van je willen.
Zie ook de Amerikaanse Grondwet.
Rusland, China, India, Indonesie, zijn al een tijdje bezig om zich voor te bereiden hierop. Islamitisch bankieren word steeds populairder (feitelijk is dat de goud/zilver standaard) , geruchten dat Khadaffi euro's en dollars wou dumpen, en alleen goud voor zijn olie wou (vlak voor de invasie in Libie.
De Amerikaanse Tea Party die weer terug willen naar de Amerikaanse Grondwet, waarin nogmaals staat dat 'only gold and silver shall be legal tender' , en waarin Centrale Banken verboden zijn (ja, de FED is illegaal) .
Zomaar wat simpele voorbeelden.
Man, 1+1=2.
Je bent een dwaas als je je nog niet hebt voorbereid op een faillisement van de Euro en USD.
Kijkt allen om uw heen zeg ik.
Bij Poker mag je zelf weten of je iemand stacked...
Als Europa gebouwd was met mensen met enig benul ipv grenzeloze ambitie dan had Griekenland de boel nooit zo kunnen bedonderen, want dat hebben ze. Stel je voor dat ieder land in Europa zo tekeer was gegaan met z'n belastingen, statistieken en handhaving.
Dit varkentje moet snel gewassen worden, privatiseren, leningen afschrijven, en vervolgens of uit de Euro, of volledig onder curatele van het IMF of de ECB. Griekse ambtenaren mogen alleen nog als tolk fungeren totdat de beschaving bereikt is.
De politici die dit dramatisch corrupte en ongestructureerde land bij de Euro gebracht hebben mogen wat mij betreft opgesloten worden. Deze puinhoop was van meet af aan bekend en het moest foutlopen.
Bij de vraag of Turkije bij de EU moet weet je waar je(ook) op moet letten. Turkije is nl. op dezelfde manier gestructureerd.
Het is toch zo simpel: De Grieken hebben zich met behulp van leugens toegang tot de eurozone verschaft. Nu loopt het stuk. Dus eruit met die lui en nooit meer er in. Dat zal voorts een heilzame en preventieve werking hebben op andere in potentie financiele brokkenmakers.
Verlies? Nemen!
Trouwens net nog even op www.tweedekamer geweest en ad random nog eens 5 CVs bekeken: een agent, communicatieadviseur, leraar nederlands, marine-officier / ambtenaar, ontwikkelingshulp directeur.
Als deze gasten de schuldencrisis niet kunnen oplossen, dan weet ik het niet meer.
@djem
Ik dacht al een grieks orthodox trekje te herkennen.
Beetje subjectief over dat zwartspaarders de stuipend op het lijf wordt gejaagd. Imho is belasting op bezit toch wel een van de kwalijkste kantjes van de overheid.
@Djep Stem | 25-06-11 | 13:52
Dat verklaard alles.
BREKEND: Fatima Elatik heeft Griekse voorouders.
Kamervraag | 25-06-11 | 11:35 |
Zalm staat vandaag nog in het AD met een oninteressant interviewtje.
Ongelofelijk, dat we:
belasting blijven betalen, akkoord gaan met tot je 80-ste werken, goede zorg inleveren, onze pensioenen laten afpakken, ons een miljoenmiljardmiljard kostende multikultuur in de strot laten douwen, ons sociale stelsel laten uitvreten, 1000000 miljard aan uitkeringen naar moslimlanden blijven sturen, PVDA in het zadel houden, en nu ook de luie, corrupte Grieken blijven belonen voor wangedrag en crimnaliteit en luiheid.
Banken en verzekeraars vragen u en mij geen toestemming om met ons geld te pokeren. Dat maakt het zo wrang. Dreigen dat ons spaargeld in gevaar komt maar geen verantwoording afleggen over het partijtje risicovol gokken wat men ermee doet. Tijd voor de ouwe sok, dan maar wat minder (hoewel) rendement.
Het begint allemaal met kwalitatief goeie mensen. Mijn voorstel zou zijn om ipv vast salaris voor kamerleden dit om te zetten in een schadevergoeding voor gederfd inkomen dat wordt gesteld op het basis laatstverdiende loon van het kamerlid. Dan kan je tenminste goede mensen in de kamer krijgen die zaken gedaan willen krijgen en vermijd je goudzoekers. Er is een blijvend onbegrip / onkunde in Den Haag tussen iets willen en weten hoe je dat gedaan krijgt, en dat is volgens mij 100% te wijten aan ongekwalificeerd personeel, terwijl ze toch best wel wat geld hebben te beheren. Wat in godsnaam heeft Nederland aan types als Cornelisse, Dijksma, Schippers, (Rutte: 'ik werk alleen met de beste mensesn' proest), Pechtold, etc. (en ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar heb daar niet veel zin in). Gz eens naar tweedekamer.nl en probeer eens iemand te vinden met leidigngevende ervaring in het bedrijfsleven? En daarom doet Kees het ook zo goed. Hij steekt schril qf bij de overige falende volksvertegenwoordigers.
Gekwalificeerd personeel kan wel zien dat fundamentalistisch vastzitten aan je eigen standpunten een methodologie is die in een -per se coalitieland niet werkt.
Sorry, (weer) geen oneliner.
-weggejorist-
Ik heb De Jager al eerder gokverslaafde genoemd. Hij moet wel geld in de fruitautomaat Griekenland blijven gooien, want anders is hij alles kwijt dat hij er al in heeft gegooid. Dan gaan anderen (de Grieken, hedgefunds, Goldman Sachs, etc.) er straks met de poen vandoor. Maar zelfs De Jager weet inmiddels wel dat doorspelen geen zin heeft. De fruitkast is stuk en zal nooit uitkeren, hoeveel je er ook nog bij gooit. Ook al gokt De Jager niet met zijn eigen geld, dan nog mag je toch verwachten dat J.K. niet doorgaat. Wat zijn zijn motieven dan om toch door te gaan?
Het belang van NLs banken en pensioenfondsen? Nee dus, zo blijkt ook wel uit het stuk van Verhaar.
Als hij nu de stekker eruit trekt, moet hij de leningen aan Griekenland meteen afwaarderen en komt deze bij het begrotingstekort. Bijlenen is balans neutraal, want de NL-se staat is niet verplicht de leningen tegen reeële waarde te waarderen. Op deze manier zit zijn opvolger met de problemen en J.K zit tegen die tijd al lang in de RvB van een grote Bank of van een Pensioenfonds of heeft een leuke belastingvrije baan bij een internationale GO. Dit speelt zeker mee.
Veel gehoord is de stelling dat De Jager Griekenland blijft steunen omdat de crisis anders over zou slaan naar Spanje, Portugal en Ierland, omdat de financiële markten dan het vertrouwen in die landen zou verliezen. Maar ik heb daar toch grote twijfels bij. Alsof de financiële markten dat niet zouden doorzien. Die weten ook wel dat de Lidstaten Griekenland wel overeind kunnen houden als ze willen. Ze kunnen het hele land desnoods kan kopen. Spanje en Ierland, dat is andere koek. Als het daar mis gaat, kan Europa daar niets meer aan doen. Er is simpelweg niet genoeg geld om die landen overeind te houden. Bovendien, hoe kan Europa de financiële markten manipuleren/sturen. De hoeveelheid geld die daar omgaat is een veelvoud van de cumulatieve begrotingen van alle lidstaten. Dus misschien kan een 'expert' als Peter Verhaar mij eens uitleggen waarom het vertrouwen van de financiële markten mbt de problemen in Ierland, Spanje en/of Portugal een argument zijn om maar geld in Griekenland te blijven pompen?
Prachtige thumb.
*Nieuwe oude sok vult*
@3hgachter deskundige
Jij, ik, bijna iedereen hier is een burger. Wij burgers hebben niet veel te vertellen, alleen met verkiezingen mogen we wat zeggen maar daarna is het mondje dicht en werken. Is nu zo, vroeger ging het ook zo en het zal altijd zo gaan.. Wen er maar aan!
* Zin in Tom en Bob heeft. Beide tegelijk graag *
-weggejorist-
blogs.wsj.com/marketbeat/2011/06/15/gr...
Zie ook de positie van de ECB, kortom DLD & Fr verschuiven via de noodleningen en interventies de Griekse schulden in handen van hun banken langzaam op t bordje van de ECB, en de ECB dat zijn wij allemaal, dat is de euro.
Naarmate er meer tijd wordt genomen om Griekenland uit de euro te werken is er ook meer tijd voor de banken om zich terug te trekken uit Spanje en de 57,6 miljard veilig te stellen.
@Willem Hollander | 25-06-11 | 13:02
Cynisme dat ze verdienen... They are running our country to hell in hurry!
Parel van het Zuiden | 25-06-11 | 12:57
Ja, ook wij zullen uiteindelijk onze "pleintjes" wel krijgen denk ik, maar dat duurt nog wel ff. Was meer cynisch bedoeld richting de huidige politiek.
@Willem Hollander | 25-06-11 | 12:51
Elke Europese hoofdstad een eigen Tahrir-plein en de welwillendheid komt vanzelf. Het mooie is dat ze in Europa wel moeten want de militiare optie van de Arabische landen hebben ze zelf wegbezuinigd.... Regeren is vooruit zien :-p
Stok Kickhuizen | 25-06-11 | 12:33 | + 0 -
Of dit een (bijdrage aan) de oplossing is is nog niet zeker, maar de manier van denken is bewonderenswaardig. Peter Verhaar verdient al maanden aan artikeltjes schrijven hierover, Holman TMG en PVV willen Griekenland dood en blijven daarmee ook een beetje in een rondje draaien. Europa zelf schuift een doemscenario voor zich uit maar het werkelijk oplossen (wat absoluut nog kan) daar horen we weinig over. Vandaar kudo's voor deze economen. Het is een slamitechniek (het opsbijden van het probleem en verdelen in kleiner porties.
Waar ik maar niet uit kan komen is hetvolgende. Zittende politici zin lui, visieloos en soms corrupt. Oppositie is vooral anti-establishment en heeft daarom vaak tegengestelde concepten. Beiden helpen ons niet van het perfect-storm scenario af. Het wordt zoeken naar een samenwerking met oppositie en de zittenden of iets heel groots, snel nieuws.
Het journalistiek nivo van GeenStijl zit goed in de lift. Ga zo door jongens!
Parel van het Zuiden | 25-06-11 | 12:50
Zie maar eens een welwillende politicus te vinden....
@Kaas de Vies | 25-06-11 | 12:44 |
We zouden het systeem wel zo kunnen inrichten dat er minder van deze machtsconcentraties in voorkomen. Bijvoorbeeld door helderder in een grondwet vast te leggen waar overheid en politiek zich expliciet niet mee mogen bemoeien of het loslaten van vergunningen rond banken zodat er geen 'systeem' -banken ontstaan.
@Kaas de Vies | 25-06-11 | 12:44
Kopen ze gewoon een ander jasje.
Kaas de Vies | 25-06-11 | 12:44
Juist! Desnoods door de huid, wanneer ze weer in hun hoofd halen ermee te sollen.
@ZSU-23-4 | 25-06-11 | 12:27
Ik steun het voorstel van harte.
necrosis | 25-06-11 | 12:00 | + 0 -
Dat lampje is destijds bij Balkenende en Zalm gaan branden. Men heeft de poot niet stijf gehouden omdat dat inde politiek niet gaat. (They'll make you pay if you do.) Echt verbazingwekkend is dat -nu het echt 2 voor 12 is- dat nog steeds door Frankrijk (destijds ook) wordt tegengehouden. Een Unie zonder afspraken is eigenlijk geen unie. Ik snap dus echt niet dat men in staat is om over gele fietshesjes te praten. Da's bij een keukenbrand rustig zitten praten over wat de snack aan het einde van de avond moet zijn....
Er speelt op de achtergrond meer dan wij denken. De meeste banken zijn junk, en kunnen niet veel hebben.
www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/en...
Die zenuwachtige ministers hebben dat voortdurend in hun achterhoofd. Want als er banken vallen, zullen de staten weer als vangnet moeten fungeren. En dat kunnen ze in een tijd van giga-bezuinigingen niet hebben.
Dat het grote publiek dom is en blijft over dit soort zaken, komt voor een groot deel doordat veel journalisten er ook geen reedt van snappen, de verbanden niet zien en het dus ook niet (kunnen) uitleggen. Ook de meeste volksvertegenwoordigers begrijpen geen snars van de financieel-economische toestand in de wereld.
Intussen is de vrijwel failliete USA maar wat blij dat de focus eenzijdig op het Euro-gebied ligt. Staatsschuld inmiddels 14500 miljard US$;
www.usdebtclock.org/
en met een aantal deelstaten die er nog beroerder voorstaan dan Griekenland en Ierland.
De USA is al een tijdje bankroet. Kontlikistoff zei al dat het IMF dat in feite stelt:
www.bloomberg.com/news/2010-08-11/u-s-...
@henkojenko | 25-06-11 | 12:40 | + 0 -
Klopt dat we de Aegon en ING deals aan Wouter Bos te danken hebben. Veel mensen waren toen tegen, maar ik zag toen al dat de rentepercentages flinke winsten konden opleveren voor de Nederlandse staat. Heeft Bos toch weer mooi geregeld. Inclusief het terugkopen van ABN van de Belgen. Dat komt ook nog wel goed. ABN maakt namelijk inmiddels weer winst. Ach, het is allemaal praten achteraf.
Voor wat betreft Griekenland is het nu inderdaad puinruimen. Men vreest echter voor wat er onder dat puin tevoorschijn komt...
@Willem Hollander | 25-06-11 | 12:42 | + 0 -
Yep dat is het, elk systeem wordt slap, de rek gaat uit het elastiek.
Eigenlijk zou je bij alle bankiers en politici de juiste fundamenten van het systeem in hun jasjes moeten naaien.
Einde van de Domheid | 25-06-11 | 11:49 | + 2 -
Begrijp ik het nu goed dat hier men van de simplificatie frankrijk / franse banken = hetzelfde uitgaat?
Is dit dan uberhaupt wel iets anders dan wat er nu gebeurt?
de gouden gulden | 25-06-11 | 12:27
Die lost niet zoveel op hoor, men gaat na verloop van tijd de regeltjes daarvan ook weer omzeilen en oprekken.
Gaat al eeuwen zo, in zo'n beetje alle geldsystemen, incluis die met goud/zilverkoppeling. Probleem is dat men zich nooit aan de regeltjes kan houden en het korte collectief geheugen. Heb overigens zelf wel wat poor man's gold, als bescherming dus sta er niet onwelwillend tegenover, maar ook een gouden standaard kan en zal gaan corrumperen.
De Aegon en ING deals hebben we te danken aan Wouter Bos. Hoewel van PvdA toch uitstekend geregeld. Voor de rest: Jan Kees doet zn best om de puinhopen van jarenlang bouwen op drijfzand te beperken. Dit is geen poker meer. Dit is de hele pokertafel berooid, all-inn gegaan en verloren, aan de coke en speed, gescheiden, zonder baan, stinkend en stelend dolend aantreffen in een stad met dichte rolluiken en failliete bedrijven. Go Jan Kees. Je kan het.
Ik word een beetje moe van die bailouts en marktverstoring.Bedrijven die foute investeringen maken moeten gewoon hun verliezen nemen.
Het kan niet zo zijn dat banken eventuele winsten privatiseren en dat verliezen op het bordje van de belastingbetaler terecht komen.
Failliet gaan moet in ere hersteld worden in Europa. En de ministers van financien in Europa moeten gewoon lekker met elkaar een borreltje gaan drinken en iedereen met rust laten.
Mooi stukje duidelijkheid Peter. Ik begrijp dat banken hun leningen af mogen/moeten waarderen. Op het moment dat dit plaats vindt heeft dat invloed op het resultaat want het betreft dan een mutatie op de balans maar ook op de verlies en winstrekening.
Als deze gang van zaken plaats vindt dan heeft dat invloed op de hoeveelheid belasting die een bank betaald en genieten ze dus een verkapte korting dan wel geniet de belastingdienst minder inkomsten. Iets wat dus uiteindelijk voor de rekening van de burger komt.
De overheid dekt de banken op deze manier dus al gedeeltelijk in en als de banken door faillissement van landen in de problemen komen dan is het toch ook mogelijk die banken op dat moment te steunen en die landen vanaf een nulpunt te laten beginnen.
Wat er nu gebeurt is dat de schuldenlast verder oploopt zonder dat er feitelijke garanties tegenover staan en het risico dat overheden banken alsnog moeten gaan steunen in de toekomst is daarmee niet uitgesloten.
Of snap ik er dan helemaal niks van ?
Het is in ieder geval een complex probleem, je kunt het niet wegstoppen daar waar de zon nooit schijnt, want dat doet ie nou eenmaal wel in Griekenland.
InHolland Casino met JeeKaa de Eurojager.. Spannend!
Einde van de Domheid | 25-06-11 | 11:49 | + 2 -
Eens. hele goeie bijdrage. vooral de conclusie:
Conclusion
This exercise does not solve the problem of the EU debt crisis, and raises more questions that it answers in terms of data reliability. However the revelation about how interlinked debt might net out (possibly even to zero) is a policy option. And indeed if this exercise leaves some countries with a large remainder it points to where the real problems are. Either way, it sheds light on the issue and uncovers information. The fact that so much debt is interlinked presents a real opportunity to solve the problem. The web of interlinked debt is too thick to be dusted away by classroom games, however policymakers should attempt to replicate this study, and they may find that instead of spinning further webs they might get out a duster to clean things up.
mijn vraag: waarom wordt deze optie nooit besproken in de media?
"Gezond beleggersgedrag: verlies nemen & wegwezen" mwhahaha hoor je zelf nu wat je zegt? Je hebt het over de banken? Mwahahaha verlies nemen en wegwezen, de banken zijn de betekenis daarvan allang vergeten. Hoop dat mijn favo columnist dit maandag even aanhaalt in zijn dagelijkse praatje om 12:15, zal wel niet gebeuren maar dat zou in ieder geval een interessante reactie zijn.
stel je voor dat spanje in de problemen komt?
Als je hier enkele jaren meedraait weet je dat dat onvermijdelijk is. Liegen, corruptie en bedriegen is hier echt niet anders dan in Griekenland. En belastingen worden hier echt door niemand betaald,
De politiek zou natuurlijk ook gewoon kunnen doen of het probleem niet bestaat. Wanneer iemand het op de politieke agenda wil plaatsen maken ze die gewoon ff zwart, smerige roofkapitalist of zo.. Dit zouden ze een aantal decennia kunnen volhouden, misschien moet er zelfs eentje onderweg worden opgeruimd wanneer die teveel bijval krijgt of een politiek procesje... Hebben we het er rond 2030 nog eens over over.
#beproefd recept
@de gouden gulden | 25-06-11 | 12:27 | + 0 -
Gelukkig hebben we daar nog wat van liggen in onze kluisjes van de DNB.
10 miljard (zeggen ze), denk je dat we het daarmee gaan redden?
Che_cuevara | 25-06-11 | 12:23
Laat iemand daar de macht overnemen voordat we weer miljarden in dat land pompen.
Dan kunnen ze fluiten naar ons geld!
*hek erom, uit de Euro gooien en klaar*
Het Keynesiaanse systeem wankelt, eindelijk.
Op naar de goudstandaard !
necrosis | 25-06-11 | 12:19
Zou bevriezen van tegoeden van Grieken bij faillissement van hun moederland geen leuke optie zijn. Mag vast niet, maar je hebt grote kans dat daar heel veel geld zit van belastingontduikende, frauderende K-Grieken. En dat laatste is nou juist een van de redenen dat wij in het Noorden de knip mogen trekken.
@necrosis | 25-06-11 | 12:19
Natuurlijk denk ik dat niet.
En gezien de stakingen en onlusten in Griekenland zou ik er niet van staan te kijken dat er daar iemand de macht gaat overnemen. En dan kunnen we echt fluiten naar ons geld.
Aai aai aai..
Maar we blijven scherp!
Laat die banken maar in de problemen komen door Spanje, dan kan Jan Kees ze helpen en dan kunnen ze weer met winst aan Jan Kees terug betalen. Win Win.
@Che_cuevara | 25-06-11 | 12:11
Dat wil ik ,eerlijk gezegd, niet weten.
Ik zou liever willen weten wat Jan Kees gaat doen aan die miljardenstroom die vanuit Griekenland richting (oa) Cyprus en België gaat.
Of dacht je dat de Grieken vrijwillig gaan meebetalen aan een oplossing voor hun problemen?
Ach, de tijd van oogsten is aangebroken. Het gewas is de energie van gewone mensen, de boeren zijn de machthebbers en de oogst gaat naar de top. De rest is flauwekul om het onoverzichtelijk te maken zoals Klaas Vaak zand in de oogjes strooit.
Ok, eh! Blijkt dat onze banken er niet zo diep inzitten en dus relatief weining risico lopen. Gaat onze politiek ze vragen er nog dieper in te gaan zitten...
*zucht..... Kennelijk moeten we al onze welvaart dus verkwanselen voor de EU. Laten we dan echt meters maken en gewoon meteen onze pensioenstelsels leegtrekken en overmaken.
@mezelf toen=doen, wat een domme fout.
Die banken steken hun middelvinger op, als ze niks toen betalen de overheden toch wel.
@necrosis | 25-06-11 | 12:04
Zou ze die ook in de aarsch van Pieter steken?
Ik verdenk ze er stiekem wel van
Kaas de Vies | 25-06-11 | 12:07
Ik ben het daarmee eens. Zodra het vaag wordt is iedere snelle oplossing beter. Kunnen we verder en ons verlies verteren.
Maar we weten niks, knap toch? In onze democratie en vrije nieuwsgaringmaatschappij.
Wat een fake.
@macflipper | 25-06-11 | 12:08 | + 0 -
Heeft u links?
Inderdaad, een hoog gespeeld pokerspel.
Maar Jan Kees speelt het wat mij betreft prima! En ondertussen komen steeds berichtjes door over het verraadt van zijn voorganger 2 kabinetten geleden...
Fijn dat GeenStijl met Peter Verhaar een financieel specialist in huis heeft op een genuanceerde doch kritische manier de voors en tegens van het doen en laten van de Jager durft te benoemen.
Voor mij erg onderhoudend en leerzaam i.i.g. +1
@NoMinister | 25-06-11 | 12:04 | + 0 -
Klopt, het is een web van vaagheden en half kloppende verhalen. Beste oplossing is de botte bijl, maar die heb ik net verpand...... crises eh.
Zwartspaarders zijn mensen die hun spaargeld veilig stellen voor de incompetente handen van Jan Kees.
@Che_cuevara | 25-06-11 | 11:58
Alleen van het zien van haar duimen krijg ik al pijn in mijn aarsch.
Kaas de Vies | 25-06-11 | 11:21
Zie mijn vorige reactie. Maar de info die we krijgen is ook kmp. Ook van die Verhaar. Van nagenoeg alle journalisten. Ik erger me er kapot aan. Borrelpraat omdat logica ontbreekt en niet alle mogelijke gedachten niet kunnen worden gestut met feiten, wegens gebrek aan levering door de heren journalisten.
@Einde van de Domheid | 25-06-11 | 11:58 | + 0 -
Juist, dit komt omdat het overlegorgaan te groot is en de belangen te divers. Daarom zal Europa zo niet werken, tenzij ze Europa meer macht geven.
Dit willen wij niet, hebben wij ook zo mooi in een referendum geuit, maar het gaat gebeuren, helaas.
Ik denk dat niemand het meer begrijpt.
Is het wel duidelijk, cijfers please?!, dat het veelal gaat om HER-financieringen. DUS afstempelen vergt direct verlies nemen en een alternatief is niet zo duur als het lijkt. En dan is het verzoek van Jan Case niet zo vreemd meer.
Het is toch pvd niet uit te leggen dat banken en pensioenfondsen 'zomaar' zouden gaan helpen financieren.
Als de journalisten dit niet over de buhne krijgen, dan hebben we per saldo toch geen 'nieuws', maar gewoon het zoveelste ombegrijpelijke stukje info waar we niets van begrijpen en dus niets mee kunnen.
Als ik het verkeerd zie, shoot please.
@Einde van de Domheid | 25-06-11 | 11:49
Er had een batterij aan lampjes moeten gaan branden bij Nederlandse politici toen Frankrijk en Duitsland jarenlang het plafond van 3% begrotingstekort negeerden.
De titel "braafste jongetje van de klas" heeft echter een prijs.......
@ZKH EénOog | 25-06-11 | 11:58 | + 0 -
Er is niet 1 statistiek kloppend daar.
Ik vind dat GS (Goldman Sachs), er toch onzettend goed vanaf komt, geen scheurtje in het pak.
Als een buitenlandse bank dit in USA zou doen, heb je direct een oorlog.
@Maurits17 | 25-06-11 | 11:47
Ja, en?
haha die pica!
I ♥ GS
Al was het maar alleen om plaatjes te kijken :-)
Kaas de Vies | 25-06-11 | 11:54 | + 0 -
Een goede vraag.
Dat heeft met macht te maken.
Problemen oplossen kunnen velen.
Maar mensen die de macht hebben om die oplossingen te implementeren benvloeden is iets anders.
(Het is nog nooit zo geweest dat op TV een flagrant issue aangekaart kan worden en dat dat vervolgens alsnog overwaait. Dat is nu gewoon geworden... Vroegah kreeg je het niet eens op TV!)
Niet voor niets pleit ik daarom voor meer globaal overleg. Dan kunnen ze best besluiten niets te veranderen. Maar dan is dat nieuws. Nu is en blijft het altijd een beetje in de 'goo' hangen.
@necrosis | 25-06-11 | 11:52
Ja, als Nina zich er mee gaat bemoeien komt het helemaal goed.
[Q]... Gelukkig gaf juist Plasterk van de PvdA hem een mooie uitweg: "de banken moet ook een bijdrage leveren"...[/Q]
Typisch PvdA opportunisme: laat grote bedrijven met groot geld maar lijden. De burger blind spoegen, zodat de burger zou moeten denken dat hij het niet meer betaald.
Maar waar halen de banken hun geld vandaan?
Juist, de consument.
En wie is de consument?
Juist, de burger.
Wie is dus hoe dan ook, linksom of rechtsom, de lul?
Juist, de belastingbetalende, consumerende burger.
Pleur Griekenland gewoon uit de euro, neem je verlies, en laat die Grieken gewoon de tyfus krijgen. Daar los je het mee op. Daar zijn we mee verlost, van die corrupte mediterrane kolerebende.
Maurits17 | 25-06-11 | 11:47 | + 0 -
wat is je punt? Dat meneer een diepvuister is of dat hij een auto heeft die jij ook wel willen hebben?
@Maurits17 | 25-06-11 | 11:47 | + 0 -
Wat is uw punt?
Behalve afgunst.
Goed artikel, Jan Kees loodst ons inderdaad zo goed als hij kan door de crisis heen. Respect!
@Einde van de Domheid | 25-06-11 | 11:49 | + 0 -
Die kennis is daar, waarom doen ze dat niet?
Er moet een reden zijn.
Nog een; Griekenland kan niet afbetalen door rente van boven de 8 a 10%. Als banken dat verlagen naar 2 % kunnen ze dat wel. Banken lenen zelf voor 1 a 2%, dus die verliezen dan niks, maar nee, banken willen dat belastingbetaler die rente betaalt als grieken dat niet kunnen.
@Che_cuevara | 25-06-11 | 11:46
Omdat die bedrijven waarschijnlijk aan het buitenland verkocht gaan worden en ik direct aan de duimen van Nina moet denken:
oomhans.files.wordpress.com/2010/06/ni...
Kijk Peter, iemand postte dit op PN.
Beste bijdrage in dit dossier ooit!
www.stevebaker.info/2011/05/bailouts-a...
Het ontrafelen van de complexe Europesce schuldenlasten.
@rara | 25-06-11 | 11:44
Lol ende grinnik!
En zelf rijdt meneer de diepvuister wel hierin:
www.youtube.com/watch?v=aV1GH7ZsHkg
@necrosis | 25-06-11 | 11:42
Als de privatisering in Griekenland zo'n duizelingwekkende getallen zou opleveren, waar hebben ze dan steun voor nodig?
Griekse banken sterker dan gedacht:
us.123rf.com/400wm/400/400/akarelias/a...
@Peter: mooi uitgelegd. Bedankt!
Effe alleen ING. Netto winst 2010 3,2 miljard, geschat 2011 iets van 5 miljard, gaat 2012 laatste deel lening terugbetalen van in 2008 geleende 10 miljard + 50% premie terug aan nederlandse staat. Ofwel houdt de europese banken overeind met dit soort leningen en laat ze de door henzelf uitgeleende schulden incasseren in Griekenland en andere landen. Failliet wil nooit zeggen dat alle uitgeleende bedragen verloren zijn. enne 20 banken als ING geeft al een winst van zeg 100 miljard per jaar, dus die kennen wel wat hebbe.Dan maar een paar jaar geen winst
Tijd om de financiele positie in Spanje wat af te bouwen dacht ik zo.
Mag ik vragen wat de huidige pensioengerechtigde leeftijd wordt in het Griekse "pakket van maatregelen"?
En wat is de werkelijke waarde van de overheidsinstellingen die privaat gaan worden.
Ik hoorde duizelingwekkende getallen maar geloof er geen reedT van!
@Kamervraag | 25-06-11 | 11:35 | + 0 -
Hij is jouw geld aan het tellen.
Ik hoor van alles over de banken, ING, ABN-AMRO enz...
Maar de sperma-bank, doet die ook mee? En hoeveel doneert die dan?
Jaimy Fox | 25-06-11 | 11:35
De onderlinge schulden van de landen moeten worden uitgeruild, dan zul je zien dat de problemen een stuk overzichtelijker worden en de risico's veel lager.
Ben de link even kwijt van het artikel daarover, maar vond dat wel een heel goed idee.
@Fukjoe | 25-06-11 | 11:25
Nee
@Kaas de Vies | 25-06-11 | 11:26
In Griekenland zou hij dat niet erg vinden.
LOL@pic
Jan Kees heeft groot gelijk. Mensen die zwart sparen omdat ze een belastingdruk van ca 90% wat aan de hoge kant vonden moeten keihard aangepakt worden. Beloon dus verklikkers om zwartspaarders op te sporen. Heerlijke ouwe NSB er dat je dr rondloopt.
Voor het Griekenland debacle verwijs ik naar de heer Nekschot. `natuurlijk moeten wij Griekenland geld lenen, hoe moeten zij anders de oude lening terug betalen`
Weltrusten
www.youtube.com/watch?v=9kxos8BFZVU
Als hij maar niet overstag gaat voor de heersende orde in Brussel die het een worst zal wezen zolang hun euro maar veilig en stabiel blijft.
De enige manier om dit op te lossen is dat er gewoon verantwoordelijkheid wordt genomen en niet elk gat dichten met een andere lening wordt gedicht. De banken moeten voelen dat slechte investeringen afgestraft worden, de Grieken moeten hun verlies nemen en wij als Europa ook omdat we zo dom waren om al die mediterraanse sjoemelaars in de euro te laten.
Van Zalm hoor je trouwens weinig. Is hij zijn geld aan het tellen ?
#banken en overheid.
Zeg, pokeren jullie even lekker met jullie eigen geld en het geld van jullie moeder, niet dat van de gepensioneerden, belastingbetalers e.d.
Dank u.
Uitstekend en tevens angstaanjagend stuk proza. We zijn nog lang niet uit de crises.
@Hanz Ziezo | 25-06-11 | 11:28 | + 0 -
Ik vind ook dat Verhaar steeds beter wordt.
Als Spanje valt redden de Duitsers en Fransen hun eigen banken niet meer via een generieke landen redding, maar direct en niet via Spanje, laat staan dat ze (indirect) 60 miljard naar NL overmaken, daarvoor zijn de bedragen te groot. Als Spanje valt is het ieder voor zich en hebben de Duitsers & Fransen het al moeilijk genoeg.
colonnecinco | 25-06-11 | 11:23
PvdA is de nieuwe Godwin. Naarmate er meer reacties zijn, stijgt de kans dat iemand de PvdA erbij gaat halen...
@Che_cuevara | 25-06-11 | 11:24 | + 0 -
Zie je Jan Kees de Jager al zitten in zijn nakie aan tafel, met zijn pielemuisje en boedha buikje.
Zelfs dan is hij schattig.
Die banken hebben toch risicopremie ontvangen? (risico is nu dat ze het niet terug krijgen).
Dit is helemaal geen poker op hoog nivo. Dit is gokken en als je verliest het geld op te eisen bij iemand anders
In Elsevier van deze week staat een interessant artikel over Mexico en Brady bonds. Misschien moet Jan Kees de Jager hier eens over nadenken.
Wat een lang stuk. Ik heb hoofdpijn. Maar krijgen we ons geld terug?
Die Grieken mogen dan wel de democratie hebben uitgevonden, ze hebben toch ook begedragen aan de invulling van de betekenis van "moral hazard".
@Kaas de Vies | 25-06-11 | 11:23
Gelukkig hebben we dan Jan-Gays die daar wel raad mee weet...
@Kaas de Vies | 25-06-11 | 11:23
Tot je helemaal uitgekleed bent.
Dan kun je niet meer mee spelen.
@Tommygunner | 25-06-11 | 11:23 | + 0 -
Wat ik dan niet snap is, als ze die banken willen helpen, waarom doen ze het dan via een omweg?
Ze pokeren wel met ons geld.
Fatima Elatik moet nu eenmaal betaald worden.
Dus gaat ons belastinggeld niet met de kruiwagen naar Griekenland, maar met de vrachtwagen plus aanhanger naar Frankrijk. Dat is nog eens pokeren zeg...
Maar het is wel leuk hoor dat pokerspel, maar als de fisches op zijn, worden er keiharde waardevolle dingen op de tafel gegooid.
Ze vragen dus banken, pensioenfondsen en verzekaars om vanuit ethisch oogpunt op vrijwillge basis mee te helpen het probleem op te lossen.
Vanuit ethisch oogpunt.
Hahahaha
Kijk, dat is nu weer eens een artikel dat de zaak van een andere kant belicht!
+1
Pokerspel op hoog niveau inderdaad, helaas is de belastingbetaler een no limit bankroll.
Twee superlange artikelen na elkaar. Dag kan niet meer stuk.
REAGEER OOK