Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nu officieel: leerlingen slimmer dan leraren

droogneukerlennard.jpgEducatie begint enigszins zinloos te worden. Leraren die nog nooit van 'pingen' hebben gehoord moeten sociale vaardigheden aanleren. Pesten aan willen pakken met nul verstand van social media. Computerlessen zijn een lachertje, want de leerlingen weten er veel meer van. Onderwijs loopt zo'n tien jaar achter op de maatschappij. Blijkt ook uit onderzoek over het gebruik van smartphones in de klas. Boordevol roflol-quotes van docenten, zoals: “Ik kwam op school en toen wisten de leerlingen dat ik in het weekeinde teveel had gedronken. Via m’n Twitter account.” En dat moet dus op maandag weer gezag uitstralen. Alsmede wijsheid. Jup, de maatschappelijke ontwikkelingen worden niet in real time bijgehouden door de scholen. Qua technologische ontwikkeling zijn scholen de vadsige papzak die hard hijgend helemaal achteraan het peloton loopt. Als leerlingen voor hun kennis en vaardigheden volledig afhankelijk zouden zijn van onderwijs, zouden ze fucked zijn na hun examen. Hoe ernstig het er in de klas soms aan toe gaat, wordt ook nog eens keihard gewikileakt via smartphones en YouTube. Leerlingen die weigeren te luisteren. Die beter snappen hoe de ICT werkt dan de docent. Grapjurkende droogneukers als Lennard. Wat er gebeurt als docenten de klas verlaten. Het onderwijssysteem faalt grandioos. Leerlingen zijn aan de winnende hand. Zijn beter toegerust op de moderne maatschappij dan de docenten. Leraren worden technologisch gezien uit hun eigen klaslokaal gestuurd. En dat wordt alleen maar erger.

Reaguursels

Inloggen

Ik begrijp ook niet waarom een kind van 12 mobiel bereikbaar moet zijn. Als er iets ernstigs gebeurt (want dat gebeurt zo vaak, not), kan mams of paps toch de school bellen, net als vóór 1998? Het is puur voor de show.

Pearlyan | 31-05-11 | 17:28

Het zijn niet de leerlingen die door middel van electronische gadgets de leraren "het lokaal uitsturen", zoals Quid het zegt. Wie doen dat dan wel? Kijk uit je doppen: dat doet de schoolleiding die dergelijke apparaatjes in de klas toelaat! Dat maakt het voor leraren steeds moeilijker gewoon les te geven. En dat is nou precies wat de schoolleiding wil! Want die wil geen leraren, maar dienaars,
obers, assistenten, maar GEEN leraren met vakkennis en kritisch denkvermogen. Klinkt gek? Is het ook, maar ook waar.

Oome Gijs | 31-05-11 | 08:53


Deel artikeltje uit de Informatica gids, geschreven door C. Nap
´Schaf de informatica op middelbare school af´
Groote stelt dat het vak Informatica op middelbare scholen ‘stomvervelend’ is en de goede studenten afschrikt later Informatica als studierichting te kiezen op hogeschool of universiteit. “Op de havo en het vwo is het vak optioneel. Het wordt op ongeveer 60 procent van de scholen aangeboden en kent geen centraal schriftelijk eindexamen. De docenten zijn onvoldoende gekwalificeerd, hebben een totaal gebrek aan kennis en geven doorgaans een soort spoedcursus computeren met een beetje Java-programmeren als je geluk hebt.”

Groote deed zijn uitspraak tijdens een informele bijeenkomst met de studenten die het afgelopen collegejaar een studiebeurs ontvingen van Finalist IT Group. De studenten hebben aan de voorwaarden voldaan om ook komend jaar een studietoelage van 2400 euro van Finalist te ontvangen.

Finalist IT Group begon vorig jaar met de studiebeurzen om meer studenten naar de studie Technische Informatica aan de drie technische universiteiten in Nederland te trekken. Finalist gaat de komende jaren door met het verstrekken van in totaal 27 beurzen. Groote is lid van de jury die de beste studenten selecteerde.

hawie | 30-05-11 | 20:59

stop de migratie, laat griekenland stikken en school dan ook maar afschaffen wilders?

stichtingmarl1 | 30-05-11 | 20:32

Schaf een jammer aan en geen kudkindje heeft meer iets aan z'n speeltje.

Aboe la | 30-05-11 | 19:46

@FW Ta-183 Huckebein

Is het eigenlijk wel zo dat de jeugd slimmer wordt door de overkill aan electronica en informatie?
Lezen zij nog wel eens een boek, kennen zij de klassieken en literatuur nog wel? Iets wat toch belangrijk is voor je algemene ontwikkeling.

Ik kan nou niet zeggen dat de intermenselijke communicatie er beter wordt omdat veel jongeren apatisch op het beeldschermpje van hun mobiel staren en totaal geen aandacht meer hebben voor hun omgeving.

Ik en de andere reaguurders van in de dertig kunnen zeggen dat wij nog net zijn opgegroeid zonder alle digitale shit zoals de x-box en computers. Wij waren geen beeldbuiskinderen en hadden nog nooit van ADHD gehoord. Wij raakte onze energie buiten wel kwijt....

Laat je mobiel eens thuis, net zoals een paar dagen geen tv of internet. Scheelt een hoop stress.

En wat de mobiele telefoon in de klas aangaat, gewoon voor aanvang van de les inleveren. En weer teruggeven als de les voorbij is, simpel.....

strikdewepstroper01 | 30-05-11 | 19:14

Ja, zo'n aaipat en slimfoon zijn ook heel nuttig ! Als het kofschip/fokschaap/schoftkip er tenminste opstaat want die 'slimme' leerlingen kunnen nog niet een simpele brief foutloos schrijven. Als de stroom uitvalt zijn ze helemaal de kluts kwijt, want zonder electronica raken ze helemaal de kluts kwijt. Stel je voor: geen MSN, Hyves, geen slechte tijden nog slechtere tijden, geen onderweg naar gisteren, geen wie is de snol. Bovendien is sosjol miedia heel nutig: stel je voor dat je niet eens weet dat Piet nu bij Appie staat te dubben of het cola of sinas wordt !
Kwam nog niet zolang geleden een MBO'er IT tegen, die vond dat ie heel wat van komjoeters af wist. Helaas wist is nog niet het verschil tussen hardware en software...
Ja, de jeugd is reuzeslim!

FW Ta-183 Huckebein | 30-05-11 | 16:23

Een goed leraar heeft altijd kinderen in zijn klas die intelligenter zijn dan hij. Want zij zijn de toekomst, zij moeten verder gaan dan wij allen ooit geweest zijn. Anders heeft het geen zin. Je moet vooruit in de maatschappij niet achteruit. Het heeft alleen zin om op de schouders van iemand te staan om samen hoger te kunnen reiken. Netto is het natuurlijk vaak zo dat wij allen slechts dwergen zijn die op de schouders van een reus staan, maar het is helemaal niet verkeerd om te excelleren en boven je zelf uit te stijgen.

Het gebruik van gadgets is onzin. Het lijdt alleen maar af, de werkelijke opdracht van een leraar is niet meedoen met spelende jeugd, maar om kinderen een goede basis te geven van waaruit zij zelf hun intelligentie kunnen ontwikkelen en verder kunnen komen dan iedereen voor hen!

vanhetgoor | 30-05-11 | 15:25

***wacht tot iemand weer onnodig het hbo erbij haalt***

Mister13 | 30-05-11 | 14:51

conclusie??

is die er ook??

novocaine | 30-05-11 | 14:51

ALs docent pleit ik voor inzet van sociale media in de klas. Daarom ben ik ook bezig met het ontwikkelen van applicaties waardoor dit mogelijk is. Over het feit dat leerlingen meer weten en kunnen met een pc is er maar een conclusie: NIET waar. Leerlingen van nu kennen wellicht meer applicaties, maar hoe ze er mee om moeten gaan is voor vele een raadsel. Ik zie het dagelijks gebeuren dat leerlingen 'volledige zinnen' als zoekoptie intikken bij google. Daarnaast zijn leerlingen niet in staat om opdrachten waarbij (te) veel handelingen noodzakelijk zijn uit te voeren. Ze lopen simpelweg vast omdat de meeste applicaties veel te omslachtig zijn opgebouwd.

s.a.dj | 30-05-11 | 14:46

@ MistrX | 30-05-11 | 13:04 Meesterlijke Tegel !

Cor Rupteling | 30-05-11 | 14:33

@ ITEACHYOU | 30-05-11 | 12:53 | Zoek jij voor mij maar eens op het www op, hoe je de afgeleide functie van y=3Sin(x^2 + 3x) bepaalt.

Cor Rupteling | 30-05-11 | 14:31

Ongehoord die leerlingen die zijn Twitteraccount gehackt hebben zodat iedereen het kon lezen.

Pretzel Logic | 30-05-11 | 13:53

Goed zo hoor leerlingen, lekker eigenwijs doen op school en dan zonder enige kennis of vaardigheden door naar de bijstand. Kan ik tenminste met mijn kudtpensioen toch nog goedkoop iemand krijgen die mijn reet afveegt als ik oud ben. Ping ze!

John Muts | 30-05-11 | 13:46

Stel u niet zo aan. Het boeit niet zo wanneer een docent niet weet wat pingen is. Daarvoor is hij of zij geen leraar geschiedenis of whatever geworden. Het boeit ook geen zak als een leraar in zijn vrije tijd te veel zuipt. Hoeft zijn gezag ook niet onder te lijden. Verder zijn leraren wellicht overbodig voor ICT-lessen, maar nog niet om Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde, geschiedenis, biologie en aardrijkskunde te doceren en natuurlijk om die verlepte GeenStijl-spelling er uit te rammen. Leerlingen die niet willen luisteren kunnen gewoon de klas uit gestuurd worden en uiteindelijk worden geschorst. Dan maar geen diploma. Je kan altijd nog met je hippe pingping Blackberry achter de lopende band staan of iets dergelijks.

mygfisbrazilian | 30-05-11 | 13:45

"De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is een initiatief van Stichting de Kinderconsument en Stichting Media Rakkers, opinieleiders op het gebied van mediawijsheid van de jeugd."
Kortom, twee stichtingen die doen alsof ze een academie zijn. Misleidend.

Korreltje Zout | 30-05-11 | 13:37

Alleen dat ICT grapje was lollig

polt | 30-05-11 | 13:29

Overigens is het met de taalvaardigheid al veel langer droevig gesteld als je de reaguursels erop naleest.

Superior Bastard | 30-05-11 | 13:08

Richard Nixon | 30-05-11 | 12:57 |
"potige studenten"? Malestudents zijn inderdaad heaumeaux jah...

F. von Zeikhoven | 30-05-11 | 13:07

@Sanderj5 | 30-05-11 | 12:30
De meerwaarde van educatie zit hem nou net niet in het kunnen toepassen van het laatste snufje.
Educatie is juist de leerling leren kennis tot zich te nemen, leren te leren. En exact dat proces wordt verstoord door de ontwrichtte verhouding en het misplaatste gedrag.

hfakker | 30-05-11 | 13:06

@dlseth_ | 30-05-11 | 12:51
Niet ten nadele van nog steeds voorkomende prima jong talent met uiterst goed arbeids-ethos en kwaliteitsnorm.
Maar het is enorm tanende en dat is, meen ik, aantoonbaar een wisselwerking tussen rol onderwijzer-onderwezene, manager-gemanagede.
Alleen al dat jongens/mannen door overwegend vrouwen en melkmuiltjes les krijgen. Not a manly influence in miles. 't Is allemaal "voel me niet goed" "last van mijn periode" "wil het anders" "nu even niet".

Kijk naar de ouders en je haalt het goede tussen het pulp personeel uit, gouden formule: open dagen van bedrijf voor nieuw personeel, neem je ouders mee...!

hfakker | 30-05-11 | 13:04

Als leerlingen weten hoeveel de leraar wel niet kan zuipen, krijgen de leraar alleen maar meer respect. Win win. Maar serieus, hoe dom kun je zijn om niet anoniem te internetten als leraar. Eigenlijk moet je als leraar gewoon met een nickname voor de klas tegenwoordig.

Detlev Tarnowitz | 30-05-11 | 13:04

Dat leerlingen steeds dommer worden ligt juist aan al die overbodige gadgets. Zelf ergens over nadenken of een eigen mening vormen is er niet meer bij in deze massacultuur.

Superior Bastard | 30-05-11 | 13:04

Dat het onderwijs al 10 jaar technologisch achterloopt was 10 jaar geleden ook al zo.

Rest In Privacy | 30-05-11 | 13:04

@ Korreltje Zout | 30-05-11 | 12:44 | + 0 -

Ben het met je eens hoor, maar punt is een beetje dat de invloed van leraren danig is uitgehold. Dat hebben ze deels zelf voor elkaar gekregen, deels zijn ze 'slachtoffer'.

Heb er ooit naast gestaan terwijl een jongen die - geheel terecht - weg was gestuurd een (gelogen) huilverhaal aan mama doorbelde. Mama stond een half uur later op school, rector en lerares erbij.. we hoorden haar gewoon op de gang krijsen. Einde verhaal: rector valt lerares af, jongen hoeft niet na te blijven, volgende les is ie nog vervelender..

Ouders die hun pappenheimers niet schijnen te kennen maar wel een potje willen gaan krijsen op school, rectoren met slappe knieën die die ouders hun zin maar geven, leraren die de ballen niet hebben om junior de volgende les gewoon weer weg te sturen.. Het is een systeemprobleem.

Sjors W. | 30-05-11 | 13:04

Von Zeikhoven was in de Roaring Eighties als slimmer dan de meester. Want IQ>130 en liet dat zo te pas en te ongepast merken eauk. Leverde helaas wel een vroege permaban van OC&W op, slechts MAVO-D mocht mij nog gedogen, daarna wast over. Zelfs Luzac (locatie Rustenburgweg 070) bleek int complot deel te nemen, Havo zat er daar eauk niet met meer dan wat deelcertificaten in...
Ander nieuws: In Blijdorp blijkt een franje-aap ook slimmer dan z'n meesters geweest te zijn en is as we speak even naar de G.J. de Jonghweg...

F. von Zeikhoven | 30-05-11 | 13:03

Of leerlingen slimmer dan leraren zijn, ligt er maar net aan hoe je "slim" definieert.

C. van der Laak | 30-05-11 | 13:01

@hfakker | 30-05-11 | 12:57
Dat soort tuig heb je er inderdaad tussen zitten. Ik heb het meegemaakt op m'n eigen HBo opleiding.. (HAN) Er kregen toch een stel suekkels een diploma die het werkelijk waar niet verdient hebben.. Mensen met de communicatieve vaardigheden van een baksteen en het analytische vermogen van Patty Brard nar een kratje Schultenbrau. Daarnaast een belachelijke focus op de zogenoemde 'softskills'.. Ofwel het recht lullen van je eigen onkunde...

dlseth_ | 30-05-11 | 13:00

Het wordt tijd dat een aantal potige studenten deze jongens even een lesje geschiedenis geven; hoe kreeg men vroegah les? Oftewel, de docent heet meneer, je luistert, je komt voorbereidt naar de les, en als je eruit wordt gezet, dan loop je met gehangen hoofd het lokaal uit.

Richard Nixon | 30-05-11 | 12:57

@dlseth_ | 30-05-11 | 12:51
Heb dat inderdaad waargenomen. Willens en wetens en helemaal ervan overtuigd dat er niks mis mee is. Keihard roepend dat Aziaten die 10-12 uur 6-7 uur in de week hard werken geen enkele concurrentie zijn, want die maken geen mooie en goede code. En dat er dan een sr developer naar hun werk kijkt, met totaal overwicht en meer kennis en het afbrandt als pulp, zooi, prullenbaktroep. En dan schouders ophalend 'zal wel'. "Het huis staat in de fik, maar ja ik ben aan het gamen, boeiuh'

hfakker | 30-05-11 | 12:57

@vraagstaart | 30-05-11 | 12:27

Dat niet alleen, bij die ministeries en in het kabinet en de kamer sterft het ook van de digibeten, dus hoe kan je daar van verwachten dat ze het beleid wat ICT betreft op niveau houden.

Typisch weer een kloof tussen overheid en realiteit.

ZKH EénOog | 30-05-11 | 12:57

hfakker | 30-05-11 | 12:54
metode?

ITEACHYOU | 30-05-11 | 12:56

@Indates | 30-05-11 | 12:28
Dat is mijn punt. Als je dus een stabiel mens bent, weet waar je zelf staat, qua eigen waarde ook, kun je rustig met enig overwicht zeggen 'dat gebeurt hier niet'.
Er is dus nu ook een slepende kwestie van L1 die L2 pest, al maanden. Metode is dan niet 'hoe gaan we hier mee om' maar "het stopt nu, hier. Dit pesten moet uit jouw hoofd, anders ga jij deze klas uit, de rest van het jaar"
Veel onderwijzers lijken te hebben geleerd dat je moet 'omgaan met de problemen' ipv het 'nu en hier te stoppen'.
De speelruimte van leerlingen is daardoor te groot. Wat 'kan en mag' is veel te veel opgerekt. Dan is de sanctie erop niet meer valide.
Doel moet niet zijn: 'hoe gaan we hier als leerling-leraar mee om', maar 'Stop, nu!'.

hfakker | 30-05-11 | 12:54

het is niet zo vreemd dat het de jeugd aan parate kennis ontbreekt, men kan alles in no time opzoeken via het www

ITEACHYOU | 30-05-11 | 12:53

Kritisch nootje: als ieder onzinstukje wordt aangekondigd als het einde van de wereld, dan verliest het een beetje zijn punch.

Als docenten nog steeds beter kunnen rekenen en schrijven vind ik het prima. Sociaal netwerken leren ze maar tijdens de tussenuren (heet Keuze Werk Tijd tegenwoordig toch?)..

Sjors W. | 30-05-11 | 12:52

@hfakker | 30-05-11 | 12:48
".. develop omgevingen. Mannetjes van 21-25 jaar .."
.
Ow, gelukkig, ik ben 27.. Doet mij maar een drie jaartjes sabbatical! *voeten op bureau legt*

dlseth_ | 30-05-11 | 12:51

Dit had ik als leerling 15 jaar geleden al met de 'Informaticales' op de middelbare school. Erger nog: Ik had een leraar die duidelijk leraar was geworden om dingen beter te weten dan de mensen in zijn directe omgeving. Gevolg: Punten aftrek om niets. Dus had je een 8 i.p.v. een 10.

Expert Homo | 30-05-11 | 12:49

@Korreltje Zout | 30-05-11 | 12:29
Eens, dat geldt ook voor veel werknemers tegenwoordig. Met name in creatieve en develop omgevingen. Mannetjes van 21-25 jaar die zich presenteren alsof ze überslim zijn, maar geen snars overzicht, verantwoordelijkheidsgevoel of mogelijkheid om verbanden te zien hebben. Bijvoorbeeld dat er in een bedrijf geld binnen moet komen, meer dan er uit gaat... Geen enkel besef of betrokkenheid mee.
Willen meer vakantie, dat wat ze doen leuk is ipv nuttig of meerwaarde genereert, nieuw pc, tertiaire arbeidsvoorwaarden, stand pede vrije dag of ziek melden want een of ander festival, maandachtochtendgriep want kater... geen zin, geen tijd, niet mijn werk... Zeg maar die non-VOC mentaliteit.

hfakker | 30-05-11 | 12:48

wij leerden vroeger toch ook niet op school wat knikkeren was. waarom moet de school je dan wel leren wat twitter of facebook is? onzin onzin en nog eens onzin

ITEACHYOU | 30-05-11 | 12:46

nieuwe generaties moedwillig dom houden door afkalvend onderwijssyteem (VMBO, Inholland etc.) en hen als het even kan 24 uur per dag bezighouden met allerlei onzinnige communicatiegadgets en diverse online sociale profielen zonder dat er nog echt ergens over nagedacht wordt, NWO is a dirty shame, sheople wake up!

SickSense | 30-05-11 | 12:45

Overigens valt mij op, dat hoe stommer de leerling, hoe groter de bek. Maar ja, holle vaten.....

Polletje Piekhaar | 30-05-11 | 12:44

@rara | 30-05-11 | 12:33
Is een beetje als in een restaurant eten bestellen, verwachten dat het goed is en dan het personeel zo gaan narren, dat het niet lukt eten en drankjes op tijd te bestellen.
Dan klagen als het niet goed is.
Ja, leraren kunnen veel doen aan verbetering. Maar het lijkt alsof niemand de verantwoordelijkheid van leerlingen zelf benadrukt.
Als je zo slim denkt te zijn, moet je toch ook doorhebben dat dat infantiele nutteloze geziek jou en de jouwen alleen op korte termijn lol oplevert?

hfakker | 30-05-11 | 12:44

In 'mijn tijd' deden draagbare computerspelletjes hun intrede. Zo'n ding was je dus gewoon kwijt als je er tijdens de les op zat te spelen. Als de huidige leraren die telefoons gewoon afpakken tijdens de les dan is het probleem zo opgelost.

Korreltje Zout | 30-05-11 | 12:44

Ik herinner me nog het verhaal dat mijn vader vertelde,
die had een leraar die zijn pistool altijd schoonmaakte tijdens de les, dan let je wel op!
Maar ja, mijn vader is dan ook italiaan. :)

respectvoorelkaar | 30-05-11 | 12:43

Vroeger heette een schoolmeester gewoon schoolmeester. Nu is hij/zij docent basisschool. En wordt door de leerlingen Jan, Piet of Truus genoemd. In het voortgezet onderwijs is het nog een haartje erger. Van enig respect is geen sprake meer. Dat een leerling beter met zijn electronische speeltjes om kan gaan betekent nog niet dat hij schijt kan hebben aan de leraar die probeert hem iets bij te brengen. Maar dat moet tegenwoordig allemaal maar kunnen.

Polletje Piekhaar | 30-05-11 | 12:41

Ziet er nep uit, dat onderzoek, veel te veel quotes van zogenaamde echte mensen, ik trap er niet in. Hoeveel heeft die trut gehad voor dit onderzoek?

Komdan | 30-05-11 | 12:41

Alweer een komkommertopic?

Superior Bastard | 30-05-11 | 12:40

@Sanderj5 | 30-05-11 | 12:30
En? moeten ze dat weten dan.

Che_cuevara | 30-05-11 | 12:40

Wat voor een faal-leraar ben je als je op Twitter zegt dat je teveel gezopen hebt. Naïeve kutleraren, 'neej joh, mij leerlingen kennen Twitter echt niet ofso'.

crocker | 30-05-11 | 12:36

@keEschkkKachel | 30-05-11 | 12:21
Was vroeger ook al zo.
Alleen mocht je dat toen niet zeggen.

Che_cuevara | 30-05-11 | 12:36

Telefoons horen niet in de klas, opsodemieteren. Ook niet gebruiken in het onderwijs. Zijn ze nou helemaal gek geworden. Het is voor de kids toch alleen speelgoed.

Een paard | 30-05-11 | 12:35

@Krabatsch | 30-05-11 | 12:18
Die had alleen nog maar van "face-sitting" gehoord waarschijnlijk.

Che_cuevara | 30-05-11 | 12:35

@hfakker | 30-05-11 | 12:29
Zolang docenten niet in staat zijn om corrigerend op te treden halen ze hun eigen onderwijssysteem onderuit.

rara | 30-05-11 | 12:33

@zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:18
En jij hebt nog nooit een dubbelpost gehad?

Che_cuevara | 30-05-11 | 12:33

Gewoon verbieden.
Ja, maar, ze luisteren niet.
Doe daar dan eerst maar wat aan, sukkels!

SjiekDeFriemel | 30-05-11 | 12:33

Er zijn nog genoeg docenten die niet eens weten hoe een dvd spelert werkt... Laat ze maar bij het begin beginnen!

Sanderj5 | 30-05-11 | 12:30

@Stevie_Wonder: Amen

Piet Pielemuis | 30-05-11 | 12:30

Telefoons horen niet thuis in de les. Daar moet je opletten, kennis vergaren en je hersens trainen. *Belerend vingertje omhoog houdt*

doenormaal! | 30-05-11 | 12:29

Het feit dat leerlingen allerlei electronische gadgets hebben, en met hippe trends meelopen, maakt ze niet *slimmer* dan leraren. Kennis en intelligentie zijn twee heel verschillende dingen.

Korreltje Zout | 30-05-11 | 12:29

Zo lang leerlingen, scholieren, studenten niet inzien dat zij hun eigen leersysteem onderuit halen, halen ze niets behalve zichzelf in.

hfakker | 30-05-11 | 12:29

@hfakker | 30-05-11 | 12:22
Daar heeft mejuffrouw Fakker een goed punt! Toch ligt het wel aan de leerkracht hoe deze 'er in staat' en of de leerlingen respect voor hun meester houden. Wanneer een 6e groeper over een leerkracht spreekt alsof ie het over een vriendje heeft is er m.i. iets mis.

Indates | 30-05-11 | 12:28

@LegeJuspan | 30-05-11 | 12:24
Waamee ze op hetzelfde niveau staan als, pakweg, een zwitsal.

rara | 30-05-11 | 12:27

triesttriesttriest..
Ik ben een groot voorstander van het gebruik van digitale hulpmiddelen als google of sociale netwerken in het onderwijs.
Er zijn 2 problemen, onderwijs van nu stamt uit de tijd dat iedereen nog op een boederij woonde (zie bijvoorbeeld de vakanties). De docent is alwetend en leerlingen luisteren er naar en moeten alles voor lief nemen. Aan de ene kant klopt dat, aan de andere kant moeten de leerlingen veel meer uitgedaagd worden om het zelf te weten te komen en te leren. Er ligt namelijk genoeg info voor ze op het www.
Het tweede probleem ligt bij de ouders en dat is gezag. Het zelfde probleem wat we zien bij politie van tegenwoordig. Er is geen respect meer en het gezag is totaal verdwenen. Ik ben blij dat mijn ouders me nog wel iets hebben bij gebracht! En natuurlijk hebben we ook wel eens een docent lopen 'pesten' en ja, ook bij mij ons is er wel eens eentje huilend weggelopen. Maar ik krijg nu het idee dat het steeds vaker gaat gebeuren en dat het een sport word. Zeker met de 2.0 (filmpjes) variant.
Opvoeding, daar ontbreekt het aan als je het mij vraagt.

Stevie_Wonder | 30-05-11 | 12:27

Tja.... wat wil je. Als een Ministerie zich uitsluitend bezig houdt met bestuurlijke regelgeving afscheiden in een onnavolgbaar tempo, lesmateriaal en onderwijssysteem om de haverklap verandert maar geen (en ik herhaal: GEEN) aandacht besteden wil aan het verhogen van de opleidingskwaliteit van leraren, evenmin als aan de absurde klassengrootte, dan krijg je dit.

Bij veel scholen is de rol van de leraar verworden tot op het deksel zitten van de vuilnisemmer die zijn/haar klas is, zodat de stank binnen blijft.

vraagstaart | 30-05-11 | 12:27

knuffedol | 30-05-11 | 12:26 Elk weekend gewoon twitteren dat je niet gezopen hebt. Ook al is dat wel zo.

zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:27

Laten we eens beginnen bij de tokkie-ouders die het kennelijk OK vinden als hun kind de hele dag zit te kutten op zijn of haar blackberry. Oh laat maar, je kind iets verbieden is natuurlijk niet de weg van de minste weerstand...

Piet Pielemuis | 30-05-11 | 12:27

@zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:24
Offline of online? Dat is de vraag.

Petrus de Rewa | 30-05-11 | 12:26

dat wordt een jaarlijkse opfriscursus voor docenten. In de toekomst maandelijks... gezien snelle technologische ontwikkelingen. De jeugd van nu zal door het eigen kroost nog sneller worden ingehaald. Bijblijven roept!

doenormaal! | 30-05-11 | 12:26

Twitter dan ook niet over hoeveel je wel niet gezopen hebt in het weekend. Zal wel aan mij liggen, maar mensen die over dat soort triviale shit tweeten verdienen al het slechts in de wereld.

knuffedol | 30-05-11 | 12:26

Ach, moderne maatschappij. Het belangrijkste kenmerk van onze samenleving is dat deze verandert. Het enige waarmee veranderingen het hoofd te bieden zijn is kennis en inzicht. Dat iemand nu verstand heeft van pingen, wil niet zeggen dat diegene ook later diens brood kan verdienen.

Petrus de Rewa | 30-05-11 | 12:25

nice boy | 30-05-11 | 12:15 Valt nog mee. Voor hetzelfde denkt ie dat zo'n iPad in de natuurkundelessen thuishoort.

zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:25

Leraren zijn over het algemeen ook totale idioten.

LegeJuspan | 30-05-11 | 12:24

Petrus de Rewa | 30-05-11 | 12:22 Het gaat niet meer om kennis. Het gaat om kennissen.

Met je netwerk op orde rol je wel goed.

zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:24

Als docenten de klas verlaten krijg je een slechte muzieksmaak?

bookie | 30-05-11 | 12:23

@Indates | 30-05-11 | 12:15
Dat kan ik namens mejuffrouw Fakker betwisten.
Weliswaar een schier Finloze klas, maar zonder veel dwingelandij is er gezag.
Volgens mij heeft het, mede gelet op eigen ervaring en wat ik van mjf Fakker's omgeving verneem, veel te maken met hoe een leerkracht 'er in staat'.
Zit het wel goed daar in die koppies? Zijn ze een beetje 'one' met zich zelf?

De neuroten die niet een stabiel fundament hebben, gaan er aan. Daarbij is dominant/niet dominant, leider/geen leider niet per se 'leidend'.

De bullshit waar sommige leraren mee aankomen, of het onredelijke gedrag, is doorgaans de trigger.

hfakker | 30-05-11 | 12:22

Kennis hebben ze misschien. Maar wijsheid ontbreekt ten ene male.

Petrus de Rewa | 30-05-11 | 12:22

@Indates | 30-05-11 | 12:15
"Gewoon verbieden, die telefoon in het kluisje."

Nee, natuurlijk haalt dat niets uit.
Als het verboden is om hem in het kluisje te laten moet je hem wel meenemen.

Che_cuevara | 30-05-11 | 12:22

In mijn tijd waren onze Tandy TRS-80 zo'n beetje de eerste computers op welke Nederlandse school dan ook en ik leef ook nog steeds...

bijdehans | 30-05-11 | 12:22

Dit was te verwachten. Al een poosje is er met de regelmaat van de klok te lezen dat die lerarenopleidingen heel hard falen.

zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:22

Had ik het laatst nog over. Leraren lopen alleen in de weg tegenwoordig.

keEschkkKachel | 30-05-11 | 12:21

"Educatie begint enigszins zinloos te worden." huhu

Jopie2009 | 30-05-11 | 12:20


Is het zo triest gesteld in het onderwijs tegenwoordig?

In mijn tijd ging de lat er overheen.

Willianus Wortelus | 30-05-11 | 12:19

nice boy | 30-05-11 | 12:15 Maar met een dubbelpost laat jij fijn zien dat je er ook nog geen kaas van gegeten hebt.

zeg maar jansen | 30-05-11 | 12:18

Een lerares werd helemaal gefrustreerd omdat ze niet wist wat het 'face-boek' was.

Krabatsch | 30-05-11 | 12:18

Pas maar op dat GS niet ingehaald wordt door reaguurders. Of wacht.

De Regeering | 30-05-11 | 12:17

Onze docent Frans dacht dat een iPad een boek was...

nice boy | 30-05-11 | 12:15

Onze docent Frans dacht dat een iPad een boek was...

nice boy | 30-05-11 | 12:15

Gewoon verbieden, die telefoon in het kluisje. Al verwacht ik niet dat dat wat uithaalt, het leiderschap van de onderwijzer staat in groep 6 al ter discussie!

Indates | 30-05-11 | 12:15

Tsja.. Digitaal zijn ze beter dat is waar, maar a^2+b^2=wtf

Pork & Beans | 30-05-11 | 12:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken