
Afgelopen weekend reed Vettel naar de
overwinning tijdens de Grand Prix van Monaco. Gefeli nog. Grootste crash van het weekend vond plaats tijdens de kwalificatie van zaterdag, toen
Sergio Perez een muurtje meepakte. Is allemaal niks vergeleken met de crashes uit de eerste decennia van de Grand Prix. Die knakkers reden in opgevoerde bommen op wielen met minder bescherming dan een kleuter op een fiets met zijwieltjes. Dat ging dus wel eens mis. Leek meer op een genocide van talentvolle snelheidsduivels dan op racen, zoals bijvoorbeeld tijdens de Grand Prix van Spa in
1960. Maar aan dingen verbieden deden ze toen nog niet. Mannen met stalen ballen functioneren anders. Want waarom zou je stoppen met een activiteit waarbij de kans groot is dat je levend verbrandt of je schedel verbrijzelt tot gruis? Maakt het alleen maar spannender. Niks geen bandenmuur, zandbakken en vangrails langs de weg. Gewoon telegraafpalen, bomen, greppels en huizen. Moet je maar op de weg blijven. Van die 'Killer Years' heeft de BBC een mooie documentaire gemaakt. Anekdotes van ruige mannen die de dood regelmatig in de ogen keken en de uitdaging wonnen altijd +1. "
To survive in those times was not a question of talent. It was a question of pure luck."
FILMPJE!
Reaguursels
InloggenBrr... en dan afsluiten met "Long as I can see the light" met een melancholisch gevoel tot gevolg.
Mooie docu!
Mazzeltov | 04-06-11 | 17:29 | + 0 -
Je hebt de documentaire gezien neem ik aan? Dan snap ik deze praat niet. In de jaren 60 wilden coureurs dus veranderingen om het veiliger te maken, en toen maakte iedereen ze voor idioot uit. Nu gebeurt precies hetzelfde, en zeg jij zoiets. De F1 is nou eenmaal een klasse waarin alles steeds verandert, en waar vroeger alles beter was. Feit blijft wel dat de F1 nog nooit zo competitief was als nu. In de tijd die jij graag wilt, waarin je Fittipaldi en Senna in een zin opsomt (wat lachwekkend is aangezien de twee nooit tegen elkaar geracet hebben) won iemand een GP met een ronde voorsprong, gingen er heel veel auto's stuk, en was er totaal geen spanning. Alleen omdat de geur van gevaar in de lucht hing en coureurs iemand nog wel eens een eikel noemde laat het er nu op lijken dat het toen fantastisch was, terwijl het eerder omgekeerd hoort te zijn. Al vind ik de ontwikkeling dat de ene coureur wél zijn vleugeltje en de andere coureur weer niet mag verstellen een slechte: voor iedereen moeten dezelfde mogelijkheden gelden. Oh ja: er komen dus weer turbo's, maar met een hele kleine motorinhoud. F1 gaat nu met de tijd mee. De tijd van V12's is gedateerd, aangezien dat nu totaal geen nut meer heeft voor de productie van straatwagens (waar de FIA de F1 graag gelieerd aan ziet) omdat er nu heel veel vermogen geperst kan worden uit een kleine motor, met turbo. Ik kijk er in ieder geval naar uit, die innovatie!
Voor de liefhebbers..
Lewis Hamilton - Billion Dollar Man
www.youtube.com/watch?v=jd5UVmJeGAQ
Mooie docu en bedankt voor het plaatsen GS. Tenzij er in geknipt wordt zal men dit op de Nederlandse teevee nooit zien. Want, hij duurt 59 minuten en dat is te lang, 55 is het maximum. Dan is het immers weer tijd voor reclame. Vanavond op Ned 1 'Andere tijden sport', over Karel Aalbers en Vitesse. Lijkt mij totaal niet interessant, behalve voor de direct betrokken misschien. Duurt maar liefst een half uur!
@mazzeltov|04-06-11|17:29|
Geweldig filmpje wat een helden 1400pk handbak geen tractiecontrol/abs, turbogat van 2 sec ongelofelijk.
Hulde voor die gast die aan het eind zijn makker probeert te redden.
Waarom haalt goddomme die brandblusser niets uit?
Al met al een waardeloos topic. -1.
Typerend hoe het acteren van Nederland onveranderd is, (zie crash Williamson).
Kijk toen was F1 nog baanbrekend.
Tegenwoordig wordt er alleen nog vooruitgang geboekt op het gebied van veiligheid.
ik dank u voor deze post!+1 geenstijl
De beste ooit was gewoon Juan Manuel Fangio. Omdat hij het hoogste percentage gewonnen races heeft, hij met vier verschillende teams/auto's wereldkampioen werd en omdat hij dit tijdperk overleefde en stierf van ouderdom.
'ïf everything seems under control, you're not going fast enough"
mario andretti
En even in het algemeen: na het zien van deze docu was ik blij dat de veiligheidsmaatregelen dusdanig zijn dat er nog maar zelden iemand in deze (sport)races om het leven komt, danwel zwaar gewond raakt. Zowel toeschouwer als coureur.
@Hijo del Sol | 04-06-11 | 18:57
Jah, en als ie dan niet verongelukt? Denk je nu echt dat er mede-dames zijn die zo stom zijn...??
Kwaliteitsdocu van de bovenste plank.
Fantastische beelden, interviews, montage, muziek, allemaal even geweldig.
Begrijp alleen niet hoe er gereaguurd kan zijn vóór 16.16 uur, aangezien de docu 59 minuten duurt?
Kijk maar es naar de doc van Asif Kapadia over Senna.. dan wordt het ineens stil om je heen, en als je dan de passie nog niet voelt kun je beter weer onder je steen kruipen.
Mooie docu. BBC weer. Toch, als je beseft dat jaren na dato, bijv. Kubicka in Canada, of Ralf Schumacher met 69G achteruit in de muur op Indianapolis, en later daarna toch leven en weer verder kunnen, zie je toch dat ze enorm gegroeid zijn en veilig geworden.
Oh, en voor alle 'ze motte dood' roepers, mede door ontwikkelingen in de F1 zijn de auto's waar jullie nu in stappen geen rijdende doodskisten meer, maar ook veiliger geworden. Scheelt weer een hoop nare berichten thuis..
Een behoorlijke eye-opener.
Zet Collin Chaplan ook eens in heel ander daglicht.
Damn... tegen het einde van die docu de beelden met Williamson en Purley op Zandvoort...
Dat zijn beelden die je ziet: en nooit meer vergeet.
@Mazzeltov | 04-06-11 | 17:29
GroenLinks gaat binnenkort voorstellen uitsluitend nog electromotoren in de F1 toe te staan. Uitsluitend op circuits die de benodigde electriciteit met eigen windmolens of zonnepanelen opwekken. En verplicht ABS, ESC, ASR enzovoort aan boord om te voorkomen dat door slippen teveel fijnstof van de banden komt.
Dames, snel een rijke weduwe worden?
Trouw z.s.m. zo'n idioot als in dit topic!
Bij de TT op het Isle of Man zijn er deze week nog 2 doden gevallen....
-weggejorist-
En Senna was de beste idd.
When men were men, niet die zielige optochten heden ten dage
Tot en met Hakkinen liet ik feestjes en andere 'verplichtingen' fijn aan mijn neus voorbij gaan als er F1 op de buis was.
Tijden veranderen, ik ken de helft van de namen van de coureurs nu niet eens.
@ Mazzeltov | 04-06-11 | 17:29
1.6 met Turbo? yes?
want de F1 auto in je filmpje is namelijk... een 1.5L Renault Turbo.
@conservo | 04-06-11 | 17:22 : De BESTE coureur is degene die op zijn hoogtepunt ermee stopt en nooit meer opnieuw gaat beginnen en dan als een natte krant meedoet.
Of sterven in het harnas natuurlijk, zoals Senna.(snik)
Ik vind er inderdaad geen zak meer aan, aan de huidige F1.
Geef mij maar de tijd van Nikki Lauda, Emerson Fittipaldi, Ayrton Senna enz.
Las ergens dat ze volgend jaar met 1.6 motoren komen, waar zijn ze nu mee bezig !
Ik wil weer brullende V8 of V12's horen, liefst met fluitende turbo's...... en al die belachelijke regels intrekken graag.
www.youtube.com/watch?v=-Da_tGousd8&am...
Vroegah was er toch meer ruimte voor Echte Mannen en hun Echte Machines.
"Mijn auto's zijn gemaakt om te rijden, niet om te remmen" (Ettore Bugatti)
"Any car which holds together for more than a race is too heavy" (Colin Chapman)
"Widowmaker" (Kawasaki 750 H2)
...
* weemoedig aan goede oude tijd denken doet *
Schumacher, Senna en consorten zijn van een hele andere generatie dan de mannen in deze film.
Okay, Senna is dan ook dood gegaan maar wel in een tijd dat racen al minstens 1000x veiliger was dan in deze film te zien. Tegenwoordig kun je met 300 de bandenstapel in zonder een scratch, vroeger was er geen bandenstapel en vloog de auto meteen de hens in.
-weggejorist-
@Parsons | 04-06-11 | 15:23
Tja, de beste coureur is toch echt Schumacher alleen iedereen moet Senna zeggen omdat die gestorven is.
Door het te veilig te willen maken hebben ze ook de Rally verprutst. Niks meer aan tegenwoordig. Je moet als toeschouwer zo ver weg staan dat je er niks meer van kunt zien. F1 is hetzelfde; als er in de eerste bocht niks fout gaat is er niks meer aan. Leuk die ouwe filmpjes!
mooi filmpje, goede oude tijden herleven. heel wat spannender dan die optochten van tegenwoordig.
Het is fucking 30° buiten en jullie denken dat ik een docu kijken ga? TOEDELOKI !
'It was a question of pure luck'???
Het is 'een kwestie van geluk' en 'a matter of luck'.
Het is niet een vraag van geluk.
verbrandT of verbrijzelT, Johnny
De grootste hoop doden was niet dan wel niet bij een F1-grandprix, maar bij Le Mans 1955. Daar vielen 80-110 doden, waarbij een flink aantal toeschouwers onthoofd werden door de rondvliegde brokstukken. De race ging gewoon door t/m het einde.
Mooie docu
Crash van Tom Pryce blijft toch de meest gruwelijke ooit. Komen twee luitjes met een brandblusser gewoon de baan op rennen om een f1 wagen te blussen. BAM. Tom Pryce rijdt er eentje dwars door midden (ze wisten aanvankelijk niet wie er dood was, zo gemutileerd was hij) - en Tom Pryce zelf... die werd onthoofd door de brandblusser.
www.youtube.com/watch?v=hM249sR6xBM
www.youtube.com/watch?v=FXtb5eDUuQw
en nu de juiste link...
sorry for that
Over een weekje is er weer de 24hr van Le Mans. Geen F1 maar wel het grootste ongeluk in de autosport ooit
www.youtube.com/watch?v=FXtb5eDUuQ
Juist, lekker schrappen die al die regels !
Krijgen we tenminste weer 'top of the bill' machine's te zien, technologische hoogstandjes. Net zoals we die vroegah ook hadden.
Dit blijft toch wel mijn persoonlijke favoriet, in zowel de motor als F1 races, Honda ftw !
www.youtube.com/watch?v=Fhuv4pSTShM
@ 0.45 www.youtube.com/watch?v=KAphFp2K8PE
Ik denk vooral aan dat ene raceweekend in San Marino...
Dat was mijn kennismaking met de eventuele dodelijke gevolgen van deze sport.
Tering zeg, zieke beelden in de allerlaatste minuut. Echt ziek.
thepiratebay.org/torrent/6274997/Ayrto...
Docu over Senna.
Die crash van Roger Williamson @ 55.50 vind ik nog wel het meest aangrijpend. Vooral omdat ze follower David Pearly hem nog probeerde te redden.
Bikkels!
@ Parsons | 04-06-11 | 15:32
Zeker. Tegenwoordig zijn het allemaal mietjes.
@verraad van links | 04-06-11 | 15:30
Ja dat is dat ook wel leuk om naar te kijken.
Motorracen op Man doe je ook alleen als je graag deaud wilt: en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man_TT#S...
Mooi topique voor de zaterdagmiddag.
15 toeschouwers en de coureur zelf dood. Hulde!
Blijkbaar heeft Koos Spee er een jeugdtrauma aan overgehouden.
Als ze winnen zijn de coureurs helden, gaat het mis dan blijken ze slechts passagiers te zijn.
Ja dat waren nog eens tijden.
Als de F1 weer helemaal wordt vrijgegeven ga ik wellicht weer eens kijken.
Tot die tijd is er geen reedt aan. Oh en de beste coureur eveh was Ayrton Senna.
Hoeft die discussie ook niet meer gevoerd te worden.
*Jos Verstappen bellen gaat*
REAGEER OOK