Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Herrie in de refotent: CU vs. SGP

jezusboosenteleurgesteld.jpeg Nu de zwartekousenfundies van de SGP steeds dichter aanschurken tegen de macht lijkt een godsdienstoorlog in Nederland niet meer te stoppen. Nee, niet gristenen tegen moslims. Of gristenen tegen een ander geloof. Maar gristenen tegen gristenen natuurlijk. De poldertaliban vecht elkaar momenteel de refotent uit. Rokken worden opgestroopt. Pepermuntjes vliegen door de kerk. Streng kijkende mannenbroeders in grijze pakken halen uit met hun bijbel. IED's langs het kerkpad. Check die kop dan in Trouw, nog immers het parochieblaadje voor veel godvrezende religiegekkies: ChristenUnie: Houding SGP schaadt naam christenen. Ja, u leest het goed. Door de SGP zitten gristenen in Nederland in het verdomhoekje. Niet dat ze bij de SGP niet voldoende van hun imaginaire godje houden hoor. Dat is het probleem niet. Nee, de religieuze fittie gaat heel ordinair om de verdeling van een stel reststemmen die de CU niet gekregen heeft. Beide partijen verloren verkiezingen voor de Eerste Kamer. Door samen op te trekken hadden zowel de SGP als de CU het verlies kunnen beperken. Maar de tijden dat Nederlandse gristenen onderling elkaar een zeteltje gunden is voorbij. Het is nu ieder voor zichzelf. Naastenliefde, vergeving en solidariteit is momenteel ver te zoeken in Gristenland. Ondertussen lacht de atheistenvijand in zijn vuistje. Gristelijke machtspolitiek: Hoogste tijd dat god persoonlijk een paar allevernietigende tornado's en aardbevingen richting Urk stuurt.

Reaguursels

Inloggen

Oh Almachtige, kunt u buiten Urk ook: Aagtekerke, Biggekerke, Grijpskerke, Serooskerke, Westkapelle, Wissenkerke, Meliskerke, Koudekerke, Oostkapelle, Kleverskerke & Arnemuiden treffen met Uw Toorn?
Bijvoorbaat dank op de blote knietjes met een kaarsje in de hand.

Hijo del Sol | 27-05-11 | 11:37

241 reacties op een duinbrand.
124 reacties op dit item.
Ik zeg stop maar met het haten op gristenen, we zijn er zat van blijkbaar.

Mac The Ripper | 27-05-11 | 00:48

Draque6210 | 26-05-11 | 13:27 |
Typisch pot-ketel gedrag en dan ook nog de reaguurders uitschelden voor laag opgeleide tokkies.
We hebben eerder te veel religekkies die zowel andere religien dan wel "ongelovige honden" het licht in de ogen niet gunnen dan het omgekeerde.
Mogen wij als "laag opgeleide tokkies" daar een mening over hebben?
Ja dat mag. #nietbestaandegvd!

datzouzomaarkunnen | 26-05-11 | 15:45

@elevator | 26-05-11 | 13:53
Typische Christenopmerking elevator. De discussie aangaan en je vervolgens opstellen als 'de benadeelde partij(en)'. Je kunt ongezien de tiefus krijgen met je dag des oordeels en alle andere zelfverzonnen Christen verhaaltjes, met alle recsept natuurlijk.

ojédiaré | 26-05-11 | 14:15

@Draque6210 | 26-05-11 | 13:27
Zelden luisterden mensen naar de meest wijze, of diegene wiens gedachten hen het meest zou brengen/opleveren.
Zo ook op Internet fora.
De meeste mensen zij op zoek naar hun kortstondig gelijk, in verlengde van hun ego.
Heerlijk ontspannend werkt het als dat je niet uitmaakt, bereid je standpunt op te geven voor een zinnig antwoord van een ander. Of gewoon vanwege de onnuttigheid erover door te zagen.
Meest geestige, mar ook droevige, vind ik de 'mondsnoerders' warbij je de frustratie van het scherm proeft. Echt een antwoord hebben ze niet. Iets dat op een antwoord lijkt klopt niet, maar de kwaadheid, het vilein, om je in de hoek van 'dan rot je lekekr op' te drukken. Of: "jij bent het niet waard" of "ik lees jou niet, ik stop hier" uit pure drang om te Pownen.

Sad cases of human kind, and yet we love them.

hfakker | 26-05-11 | 14:15

@ Lisa Westveld | 26-05-11 | 13:47
Is dat een wens of een bedreiging ?

elevator | 26-05-11 | 13:53

En ach, na 21 augustus komt die rupture of zo en zijn al die Christenen naar de Hell en blijven de normale mensen over, toch? Er heeft al iemand zelfmoord gepleegd omdat de dropture op 21 mei zou komen en ze wilde alvast vooruit lopen op de rest. De CU en SGP volgt haar hopelijk snel op...

Lisa Westveld | 26-05-11 | 13:47

Als er nu weer een invloedrijke babyboomer opstaat die zegt dat Jezus een vette staafpiercing door zijn glanzende beukennoot droeg ontstaat er onmiddellijk een nieuwe stroming.

ojédiaré | 26-05-11 | 13:36

Huh? WTF? Gelovigen die het niet met elkaar eens zijn?

ojédiaré | 26-05-11 | 13:35

@Draque6210 | 26-05-11 | 13:27

Die laag opgeleide hersenloze tokkies noemen ze toch reaguurders ?

elevator | 26-05-11 | 13:33


De SGP heeft veel invloed door slim te onderhandelen .
En dat is zuur voor de linkse christenen .

elevator | 26-05-11 | 13:29

hfakker | 26-05-11 | 13:22 | + 0 -
Dat is waar, maar er zijn zoveel mensen die doelloos met anti-christen punchlines proberen respect te krijgen, het gaat gewoon nergens over. Volgens mij zijn er gewoon teveel laag opgeleide hersenloze tokkies hier aanwezig die allemaal worden beïnvloed door wat onzin berichtgeving, en allemaal op de bash train willen meeschreeuwen: Als er geen religie is, is alles beter blablablabla...

Draque6210 | 26-05-11 | 13:27

Oh noes!
Burgeroorlog in Staphorst

Moondance | 26-05-11 | 13:23

@Draque6210 | 26-05-11 | 13:15
Is, is.
Maar als we niet verschillend geloven, dan vinden we wel iets verschillend. Als we het daar over eens zijn heeft de één ineens meer dan de ander. En als er genoeg van is, dan vindt ik of jij, dat de een naar de ander moet luisteren om voor morgen of overmorgen iets te doen, willen, hebben of maken.

Een stukje hersens, geest of psyche is 'fokking' eigenwijs. ;-)

hfakker | 26-05-11 | 13:22

Hahaha! Christians, my god wields a hammer, your god hangs nailed to a cross!

doodvanbierlala | 26-05-11 | 13:21

Moet natuurlijk zijn: ChristenUnie: Houding SGP schaadt SLECHTE naam christenen. :-)

Lisa Westveld | 26-05-11 | 13:20

@Smarties | 26-05-11 | 11:40
Malle stroom van woorden, dat newspeak.
Pigmentaal geherdistribueerden?
Etnisch gefragmenteerden?
Dermatologisch ontheemden?

Zeer interessant stukje over illegalen en legalen, atochtonen en allochtonen trouwens: De Grote Volksverhuizing; AD 4e - 6e Eeuw; zoek de verschillen, toen - nu: nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Volksverhu...

hfakker | 26-05-11 | 13:18

hfakker | 26-05-11 | 13:07 | + 1 -

Het is gewoon zo makkelijk om te bitchen en te haten op iedereen met een geloof, je kan ze de grond intrappen omdat ze niets kunnen "bewijzen", lekker de boel opstoken dan maar.
Het is een cliche maar toch ben ik van mening dat als we nou gewoon iedereen laten geloven/niet geloven en niet zo'n fokking probleem van maken.. wat zou de wereld makkelijk zijn:)

Draque6210 | 26-05-11 | 13:15

@hfakker | 26-05-11 | 10:35
Mwoeha reaguurders die voor deze 100% zelfspot minkudo's geven.
*miljoenen jaren herhalen doet*

hfakker | 26-05-11 | 13:10

@Draque6210 | 26-05-11 | 13:03
jawel haatzaaien wordt bereikt.
Oh nee, dat bestaat helemaal niet.
*kop weer in zand terug steekt*

hfakker | 26-05-11 | 13:07

Termen als poldertaliban klinken wel grappig en worden meteen overgenomen door alle papegaaien hier op GS, maar het slaat uiteraard nergens op. Word echt moe soms van dat hopeloze gebash, er word echt niets mee bereikt.

Draque6210 | 26-05-11 | 13:03

@PIS-Alchimis | 26-05-11 | 12:12
Heb maar even een plus-kudo hiervoor gegeven, hilarisch.
Los van dat er een komma na Nederlands dient te staan volgens mij, zou het voor een Mongool een hele verdienste zijn om zo keurig Nederlands te schrijven.
Mongolië is trouwens een land aan de andere kant van de wereld waar ooit de onvolprezen beschaving van een zeer bloeddorstig in 'de lucht' gelovende Djengis Khan (1162-1227) het machtige rijk stichtte.

Zeer vooruitziende blik op beschaving en beperken van de wetgevende macht en de vrijheid van godsdienst.

Na een zeer bloederige serie oorlogen natuurlijk.

hfakker | 26-05-11 | 13:03

@IWAB | 26-05-11 | 12:37
Ben het overigens denk ik niet met U eens dat het hier schier aso's betreft. Een enkeling heeft niet geleerd te redeneren, een ander is niet bereid het überhaupt te leren, eens.
Maar er zijn er die, misschien in tweede instantie, tot een heel redelijke ongefundeerde, tendentieuze en nodeloos kwetsende dialoog bereid zijn.

hfakker | 26-05-11 | 12:51

@IWAB | 26-05-11 | 12:37
Mmm beschaving is, of is niet, dat breng je niet bij, dat neem je ook niet af.
Lord of the flies vindt ik al heel lang een leuk boek. Ongeveer sinds, of zelfs voordat ik voor et eerst werd vervolgd om het 'christen zijn'.
Het was overigens door zogenaamde christenen/religieuzen dat ik voor het eerst werd vervolgd om het 'stedeling, niet van het platte land zijn'.
Niet veel later werd ik door stedelingen vervolgd om het christen zijn. Zelf geboren stedeling, verhuist naar het platte land en weer terug, von dik het nogal vreemd dat vervolgen. Zag er het nut niet van in.
Ben op enig moment gaan denken, met hier en daar een omzwerving over de wereld, dat er nu eenmaal mensen zijn. Religieus en niet-religieus. Die mensen doen hetzelfde, leven hetzelfde, begaan hetzelfde. maakt geen snars uit of ze wel/niet gelovig zijn.
Ergo: de mens is niet in staat om goed of slecht te doen. De mens is hoogstens in staat om het een wel en het ander niet aan te hangen, daarmee zich te laven aan het ene en niet aan het andere gedachtengoed of rationele of spirituele bron.
Bovenliggende vraag is wat per saldo meer opschiet. Niet zozeer vanuit welke de een meer op de ander schiet.

Zo als velen geloof ik dat mijn bron voor mij de beste is.

hfakker | 26-05-11 | 12:49

@skinner | 26-05-11 | 12:28
Ik schrijf hier inderdaad een tikje non-fictief.
Bedoeling is dan ook meer om de stramme rigiditeit van ingesleten ideeën als de allesoverheersende interpretaties en het volgzame 'dit is de waarheid' wat te schampen.
Althans, meer dat dan 'gelijk' hebben of krijgen.

hfakker | 26-05-11 | 12:40

hfakker | 26-05-11
.
+-veel voor uw dappere pogingen deze aso´s hier enige beschaving bij te brengen. Helaas is de mens ongeschikt tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
.
Of, zoals ik hier al eens eerder heb aangegeven, Robert Long zong het eens al: "En dat is allemaal angst, allemaal angst, de allergrootste schreeuwers zijn dikwijls het bangst ..."
.
Als het aan het ge-demoniseer van GS ligt, is christenvervolging in NL écht geen verre toekomst"muziek" meer, hoor!
.

IWAB | 26-05-11 | 12:37

Ah, er is ook leuk nieuws.
Geweldig, meer van dit!

insemismeer | 26-05-11 | 12:37

hfakker | 26-05-11 | 11:03

Te veel losse eindjes om op te reaguren, desondanks kan ik je betoog wel volgen. (geloof ik)

skinner | 26-05-11 | 12:28

@ pfffffffffffffffffffffft
Uit onderzoek blijkt dat reli-fundi's (veel) meer aan goede doelen geven (laat even in het midden welke doelen dat zijn)

adalberti | 26-05-11 | 12:22

-naastenliefde,vergeving en solidariteit- zijn standaard ver te zoeken bij reli-fundi's

pfffft! | 26-05-11 | 12:20

@ me
Huisregels:

Dombo's

Nietszeggende reacties. 'first post' of 'ja, het is me wat' of 'Dat is belachelijk!!' of 'Dat dit in Nederland mogelijk is', u snapt het wel. Domme, niet vermakelijke commentaren. Zeker als ze meerdere malen voor komen en het duidelijk is dat u de voorgaande reacties niet leest. Is saai voor ons en voor de rest, we sturen u terug naar Fok!

/fixed

nicks nuttig | 26-05-11 | 12:19

@Biff Eagleburger

Volgens mij komt met jou de wereldvrede ook niet dichterbij

adalberti | 26-05-11 | 12:16

Ik wilde vragen waarom is mijn (first!) post weggejorist, maar houd verstandig mijn bek dicht.

/nuttig

nicks nuttig | 26-05-11 | 12:14

@hfakker | 26-05-11 | 12:05
Leer Nederlands mongool…

PIS-Alchimis | 26-05-11 | 12:12

@vraagstaart | 26-05-11 | 11:55
Pluskudo zojuist uitgebracht; (nog) geen speld tussen te krijgen.

hfakker | 26-05-11 | 12:09

@PIS-Alchimis | 26-05-11 | 11:34
Zeg Zwitsal (makkelijk, maar te zeer van toepassing op je schrijven in dit geval) leer denken en argumenteren, lees over de zelfbejubelde 'history' of .... Nee niet of. Dat is het enige zinnige alternatief.
Omdat je zelf niet meer kennis of rede aandraagt en je niet kunt zetten tot het stellen van een vaag, mogelijk gedreven door primaire trots (lees primitief), mag het een persoonlijk waardeoordeel worden.

Kudo -1, pak aan zal je leren
*serieus denkt dat mensen kudo's als achtenswaardig beleven*

hfakker | 26-05-11 | 12:05

@hfakker | 26-05-11 | 11:22 Dank voor uw reactie.

Één punt vooraf: "ik ga deze persoon hfakker eens uitleggen hoe het zit" is absoluut niet mijn motivatie. Wèl: hoe ìk denk dat het zit, maar aangezien ik de waarheid niet in pacht heb (dat heeft mijn vrouw namelijk al) zou het van arrogantie getuigen dat te suggereren.

Als ik die suggestie wek: excuses. Het gaat mij puur om het slijpen van mijn eigen geest door hier ideeën en standpunten te poneren en te lezen wat daarop terugkomt. Soms met "gestrekt been" maar dat is hier zeker niet het geval.

En volgens mij legt u met uw voorbeeld precies de vinger op de zere plek. Zo'n moral code is afhankelijk van tijd en plaats. Hier zouden mensen boos worden over uw opgegeten puppy; in China is het vermelden niet eens de moeite waard. Hoogstens zou het leiden tot de vraag hoe u het beestje heeft klaargemaakt, of het lekker was en bij wie u uw puppy heeft gekocht.

Idem over beladen onderwerpen als incest en pedofilie: nu een kwaad, in de jaren '70 was de pedofiel die zijn eigen dochter ontmaagdde, Joop Wilhelmus, zelfs buitengewoon hoogleraar aan de Utrechtse Universiteit en doceerde erover.

Het kan verkeren, met die moral code.

En dat brengt me op het volgende, met betrekking tot uw olifant.

Als ik het goed heb, wortelt het vermogen tot redeneren vooral in de neocortex, de grote hersenen. Daarin zit ook het vermogen tot het maken van onderscheid tussen "goed" en "kwaad", zoals wij dat (cultuurafhankelijk) definiëren. Sommige diersoorten hebben zo'n neocortex ook, maar de meeste soorten komen niet verder dan het bezit van kleine hersenen of zelfs die niet. Een hond bijvoorbeeld, zal niet redeneren of plannen - een hond leeft in het "nu" en leert met enkelvoudig "als... dan". Pavloviaans dus.

Nu zou het heel goed kunnen dat olifanten, chimpansees, dolfijnen en dergelijke "hogere" diersoorten dat redeneringsvermogen ook hebben - ik heb dat in mijn "notendop" van 10:02 buiten beschouwing gelaten maar uw voorbeeld mbt olifanten duidt daar wel op. Het is mijn "stiel" niet, maar misschien ontwikkelen kuddes ook een moral code. En dan zijn begrippen als "goed" en "kwaad" heel handig.

Ik woon zelf in een werelddeel waar die begrippen vanuit een andere moral code weer anders worden gehanteerd dan bij ons. Binnen het Boeddhisme en Hindoeïsme worden goed en kwaad als onderdeel van het allesomvattende gezien en hebben ze elkaar nodig: zonder goed geen kwaad en andersom:

Het bestrijden van het kwaad leidt in die filosofie onherroepelijk tot het vernietigen van het goede - iets wat bij onze westerse moral code heel anders wordt beschouwd. Het kwaad wordt daar veel relatiever gezien en meer geaccepteerd als "nodig en nuttig", evenals het goede.

En dat leidde mij tot de gedachte dat goed en slecht/kwaad buitengewoon subjectieve begrippen zijn (de puppy) en de wijze van benadering ook nog eens (christen-/jodendom en islam vs. hindoeïsme, boeddhisme, taoïsme).

Nogmaals: niet met een belerend vingertje hier neergetegeld.

BTW ik moet eerst stofzuigerzakken kopen nu - ze zijn op. Een typisch geval van "met voorbedachten rade" volgens mij van Frau vraagstaart ;-)

vraagstaart | 26-05-11 | 11:55

@* Il Principe * | 26-05-11 | 11:24
Ben een van de eerste te erkennen, zelfs te veroordelen en verre van mij te werpen dat 'in naam van religie' oorlogen en de gruwelijkste daden zijn ontketend, gepleegd, voortgezet, weer opgerakeld.
Het eenzijdige beeld, dat dit het geloven komt, ben ik het niet mee eens.
Ik meen waar te nemen dat men ideologieën aanhangt, waarvoor men bereidt is agressie als middel goed te keuren. Deze ideologie is soms een ander, maar erbij wordt religie of religiositeit, of de naïviteit/domheid van een meerderheid misbruikt om macht, dat het onderliggende doel is, uit te voeren.

Prima Avatar overigens, Il Principe; doel heiligt middelen? Tegenstanders uitroeien, om te kunnen heersen? Of juist de plaatselijke bestuurders te vriend houden om hun gunst?

hfakker | 26-05-11 | 11:53

hfakker | 26-05-11 | 09:44
Off Topic.
Over 1984 gesproken. Over newspeak gesproken. Eurocommisaris Malmstrom (immigratie) spreekt tegenwoordig niet meer over illegalen, maar over irregulieren. Het woord illegaal is te stigmatiserend. Het illegalen probleem is hierdoor in 1 keer opgelost!

Smarties | 26-05-11 | 11:40

@hfakker | 26-05-11 | 10:29

…man man man, zucccccch zielig primaat, je bent de moeite niet waard… Ik zal je niet langer uit je slaap houden!

PIS-Alchimis | 26-05-11 | 11:34

@ hfakker | 26-05-11 | 10:29
Wat een onzin, zelfs de meest fanatieke christenen waarmee ik in het verleden heb gediscussieerd, ontkennen niet dat er veel is gemoord uit naam van een god. Neem het midden-oosten, de vervolging van de joden in RK Duitsland, de kruistochten, 9/11, enz, enz, enz. Religie is al duizenden jaren rede om elkaar de kop in te slaan.

* Il Principe * | 26-05-11 | 11:24

@hfakker | 26-05-11 | 11:22
+is... uiterst.... (laatste zin)

hfakker | 26-05-11 | 11:23

@vraagstaart | 26-05-11 | 10:41
Hulde, eindelijk en helder verhaal.
Zojuist gepluskudo'd.

Ik ben het grotendeels met U eens.
In dezelfde aanhalingstekens heb ik kwaad aangehaald.
Antropocentrisch is ook best logisch, immers we zijn mens. We zouden bovenmenselijk worden als we ver van die antropocentriek verwijderd raken. Da's nu net niet de bedoeling hier volgens mij.

Waar ik het niet mee eens ben, of althans, wat me opvalt is een motivatie als een soort 'weerleggen' van wat ik beschreef.
Een soort: ik ga deze persoon hfakker eens uitleggen hoe het zit, klopt dat?

Daar waar ik gesloten denk- en schrijfcirkels (antropocentrische) tracht te openen, lijkt U ze weer te willen sluiten. Een soort 'het is nu eenmaal zo'.
Waarom heeft een olifant na tientallen jaren nog steeds 'kwaadheid'? Hij is zo oud geworden, door beter geheugen en vijanden te kunnen blijven herkennen?
Olifanten hebben nauwelijks vijanden, althans geen natuurlijke die miljoenen jaren hun soort bedreigden. Zoveel mammoeten aten Neanderthalers niet.

Een leuker en interessanter voorbeeld vindt ik: "waarom worden mensen boos om deze tegenstellingen over wel en niet religie?"
Of: als ik geloofwaardig zou noemen dat ik juist mijn schattige puppy heb opgegeten, zouden mensen hier kwaad worden. Waarom? Hoe redt dat de mens, of maakt dat het menselijk ras sterker?
Over 'moral code' gesproken dan he?
Waarmee ik maar wil zeggen dat het soms erg een toeredenering lijkt. Een redenering vanuit een reeds vastgestelde waarheid, zonder welke niet...
En nu is exact dát, dat zult U toch met me eens zijn, uiterst onwetenschappelijk.

hfakker | 26-05-11 | 11:22

Waar Religie komt ,is er oorlog! religie is de oorzaak van duizenden lees miljoenen doden ,ik zeg weg met de religie dan is de wereld gezond ,zo ook religie in de politiek,dat is de kanker die je niet kan wegsnijden!

feboburger | 26-05-11 | 11:10

@inferi0r

Ik ken de SGP beter dan je denkt. Ze hebben niet zozeer zo gestemd voor het pluche, maar het is ook partij die niet zonder geldige reden de regering een pootje haakt. Dit vanuit hun standpunt, dat de regering ook door Gods wege geïnstalleerd is. Naar mijn mening waren er twee redenen om niet op CU te stemmen:
1. CU is te links geworden.
2. Niet zomaar de regering een pootje haakje.

jawell | 26-05-11 | 11:03

@skinner | 26-05-11 | 10:26
Je hebt geen snars begrepen van de evolutiewetenschap.

Als mens ben ik in ieder geval niet verder geëvolueerd vanwege dit soort oneliner op-mezelf-gerichte gesloten statements 'sine qua non'.

Of ik op de Galapagos eilanden ben geweest om 'the Origin of Species' met eigen ogen te aanschouwen? Ja, gedaan. Hebt U het ook gelezen?
En hoeveel van de reaguurders hebben het gelezen? Of nemen ze het aan, ergens gehoord? In dat geval, waar ik een beetje van uit ga, 'slecht'als ik ben, neemt men makkelijk aan, gelooft men wat anderen zeggen. Of gelooft men wie er harder schreeuwt.

Welk boek, The Orgy?
Nee: "On
The Origin of Species by Means of Natural Selection, or The Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life".
Over the Tree of Life, een theorie die tegenover de dan geldende gedachten stond.
Wat zijn de tot dan geldende gedachten?
Dezelfde als die de aarde plat verklaarden.
Warne dat 'ook' religieuzen?
Ja, nou nee, ja en nee. Het waren slecht nadenkende mensen, die een gevestigd idee aanhangen en niet open staan voor meer.
Zegt dan de Bijbel dat de aarde plat is, of dat evolutie onmogelijk is...?
Ja, uh nee, uh weet ik niet, Bijbel mmm vroeger wel eens gelezen... stom boek, is van relifundi;'s zijn stom, moeten weg.
Wij zijn goed, zij zijn slecht...
Opzouten, allemaal.

hfakker | 26-05-11 | 11:03

@jawell | 26-05-11 | 10:41
Had gekund, maar u kent de SGP duidelijk niet genoeg.
Slepende Reformatorische politiek voeren gaat bij deze mannenbroeders boven alles. Waarbij ze als geen ander beseffen dat het vooral een vertragings strategie is, nieuwe rechten verwachten ze niet meer af te dwingen. Die strategie werkt al jaren succesvol (kijk alleen naar het Bijzonder onderwijs en de weigerambtenaar). Natuurlijk schrijven kranten nu over de gristelijke lente, maar dat zijn mensen die niet ingelezen zijn, nooit de SGP of de politiek in zijn geheel gevolgd hebben.

Wat ik wil zeggen, SGP zal velen malen liever zijn zetel aan de CU gunnen dan aan de CDA (die ze vooral verachten om hun abortus standpunt), maar door hem de CU niet te gunnen kreeg de PVV een restzetel waarmee SGP die sleuterrol van de 38e regeringszetel gaat innemen. Daar denken ze veel meer profijt van te hebben voor de Christelijke politiek in zijn geheel.

Christen Unie weet dat ook, maar die hebben de laatste jaren ook het pluche gevoeld. Principes tellen wat minder dan.

Inferi0r | 26-05-11 | 10:53

Gelovige fundamentalisten en ongelovige fundamentalisten, je hebt ze overal, ook op Geenstijl. Een stel achterlijke haters, die als het woord religie valt het beeld met beste voor Nederland in algemene zin verliezen. Van gelovigen verwacht je niet anders maar van ongelovigen ook niet.

Ik kom daadwerkelijk veel zogenaamde intellectuelen tegen die denken dat SGP'ers in hun vrouwen over het algemeen haten. Zulke devolutie krijg je als men het nieuws nog maar van een kant leest en werkelijk alle kranten de onderbuikgevoel strategie volgen.

Dat mensen zichzelf niet meer inlezen en bepaalde bevolkingsgroepen mijden is straks de oorzaak dat er wellicht weer massaal gestemd wordt op D66. Die wat nog niet eens zo erg is, uitgesproken intolerant is tegen gevestigde minderheden, maar vooral de Europese Heilstaat nastreeft. Anno 2011 ook een geloof, maar daar hoor je niemand over.

Inferi0r | 26-05-11 | 10:47

Mijn eigen hond ligt hier zielstevreden aan mijn voeten - echter, de moral code van mijn echtgenote schrijft voor dat ik op deze dag ga stofzuigen. Anders ben ik slecht en wordt zij kwaad en eenieder weet wat dat betekent.

*even out is*

vraagstaart | 26-05-11 | 10:45

Ik zie het probleem niet helemaal. De SGP is duidelijk rechts, terwijl de CU laatste paar jaar linkser is geworden. Wanneer men nu kijkt naar de regering is die ook aardig rechts te noemen, de SGP heeft haar restzetel aan CDA gegeven. Tevens christelijk te noemen, maar dan rechts. De CU doet echter huilen, want die ziet de linkse lente door hun neus geboord worden. Terwijl de SGP juist heel logisch heeft gekozen, namelijk rechts.

jawell | 26-05-11 | 10:41

@hfakker | 26-05-11 | 10:20 Met respect voor uw poging om "goed" en een te bestrijden "kwaad" in de natuur in te bedden. Uw beschrijving ervan is er nog steeds één vanuit een antropocentrisch standpunt: wij mensen VINDEN dat "kwaad", en leggen dat dan op aan de natuur: wat wij vinden, IS. Nogal arrogant van ons, mensen.

Emoties, zoals woede, angst en verdriet hebben geen andere functie dan het zorgen voor overleven van het individu of de soort. U gebruikt daar overigens "kwaad" als emotie in plaats van als duiding van "het kwade", ik zal voor het laatste nu "slecht" gebruiken om onduidelijkheid te voorkomen. Kwaad zijn is iets heel anders dan "het kwade/slechte zijn". Kwaad worden om "onrechtvaardig gedrag" is ook een aanname uwerzijds. Een dier wordt kwaad omdat hij/zij bedreigd is: individueel, of groepsleden - niet vanuit een oordeel "goed' of "slecht".

Net zoals een dier zal handelen in het voordeel van de eigen soort zonder zich te storen aan morele codes; een dier doet wat de natuur ingeeft. Daar hoort infanticide bij (en wij vinden dat "slecht"), genocide (idem) zonder dat een dier zich daar goed of slecht bij voelt.

Citaat uit uw eigen link: "Evil is the intention or effect of causing harm or destruction[citation needed], usually specifically from the perception of deliberately violating some moral code."

En die moral code, dat is mensenwerk - een framework om goed en slecht te kunnen onderscheiden omdat dat er zonder de moral code niet is.

Probeert u dat thuis gerust eens uit: laat uw hond alleen met een biefstuk, nadat u hem hebt uitgelegd dat u boos wordt als hij er van eet.

En doet u dat daarna nog eens, wanneer u hem onze menselijke moral code met africhten heeft bijgebracht.

De verschillen zullen u verbazen.

vraagstaart | 26-05-11 | 10:41

@Biff Eagleburger | 26-05-11 | 10:03
Geen touw, je kunt géén touw er aan vast knopen.
Geeft niet, heeft mij ook miljoenen jaren gekost voor ik het allemaal kon bevatten.

hfakker | 26-05-11 | 10:35

Gristenland en Urkenstaat hebben beide hun vangstquota al gehaald en laat nou de achter het net vissende Gristen Unie zich ineens de Gristen Unie van Vereenigde Gristen Staten herinneren. Dit is wel ene hele gemene oecomene twist.

ecologiste | 26-05-11 | 10:31

@PIS-Alchimis | 26-05-11 | 10:08
Mahatma Gandhi is niet een fenomeen geworden door zijn uiterst agressieve aanpak. Het waren juist de niet door religie gedreven politici en bestuurders die de Hetze tegen hem voerde, gedreven door haat en kwaadheid.
Je kunt je ook afvragen of, onder de noemer religie, het de religie is die oorsprong is van kwade wil, of een andere eigenschap of motief.
Dan moet je je zulke dingen wel af wîllen vragen natuurlijk.
Dezelfde vraag had je aan de inquisiteurs of heksenvervolgers in de Middeleeuwen ook niet moeten stellen, want daar was niet breidwilligheid tot rede... herkenbaar? Dat gebrek aan bereidwilligheid tot rede, die opgefokte neiging van "het is gewoon slecht en moet weg, einde discussie, uitroeien..."?
Volgens mij was -religieus, politiek of anders- de hoedanigheid van Christus ook geen agressieve. Iedere impuls tot oproer, agressie, demonstratie drukte hij de kop in. Iets over liefhebben van je vijanden enzo, de ander uitnemender achten dan jezelf, balk in eigen oog ipv doorn van de ander... etcetera.
Mmmm, nog meer?

hfakker | 26-05-11 | 10:29

@ hfakker
Je hebt geen snars begrepen van de evolutiewetenschap.

skinner | 26-05-11 | 10:26

@vraagstaart | 26-05-11 | 10:02
Dus mensen hebben met wetenschap ontdekt, uitgedokterd, bedacht, gefilosofeerd, uitgevonden, met voortschreiden inzicht zich ontwikkeld, geëvolueerd en de hele veelzijdige rataplan aan ethiek, normatief besef, glijdende schaal, rechtensysteem en maatschappelijke samenhang, Sociaal Contract, Code Penal, Code Civil.... maar er is geen goed en kwaad, zegt U? Interessant.
Hier een uitje voor aanstaande zaterdag erover, www.selexyz.nl/winkels/4/activiteiten
Lezon en.wikipedia.org/wiki/Evil

Overigens, de natuur kent ook een zekere normering. Bijvoorbeeld gezond en niet gezond en dus wel/niet gewenst. Ergo, een zwak dier is kwaad en moet soms worden vernietigd, omdat het de sterkte van het ras verzwakt. Dit kan gepaard gaan met temperament en emotie.Een dier kan zich er 'kwaad' om maken.
Olifanten onthouden negatieve ervaringen, van mensen bijvoorbeeld, hun hele leven lang. Ze worden na tientallen jaren weer 'kwaad' bij het zien van die mens. Dezelfde olifant kan kwaad worden van onrechtvaardig gedrag, tegen de norm van de kudde in.
Sta je dan met je natuur.

hfakker | 26-05-11 | 10:20

Man o man, wat een slechte verliezers die CU. Jarenlang op het pluche gekleefd, intiem met de gristenhaters PvdA gewerkt, schijt gehad aan de SGP en nu hypocriet verontwaardigd mekkeren omdat diezelfde SGP hun machtsplekje heeft ingenomen. Maar mighty God heeft dit toch zo gewild? Anders had ie wel ff ingegrepen en het kabinet CDA/CU 79 zetels gegeven. En relifundi's, willen jullie voortaan gewoon weer thuis of in een grot gaan zitten geloven met jullie bijbel of koran, val daar de rest van NL toch niet meer mee lastig. Het is 2011!!!

Mevr van der Je | 26-05-11 | 10:13

De CU werpt zich ongevraagd op als hoeder van de GSP broeder, prekend van schaamte en ondertussen verteerd worden door afgunst en onmacht.
Altijd hetzelfde met de nobele gelovigen, daarbij zit het CDA ook in de regering en blijkbaar ziet de CU dat liever niet, die hebben alleen oog voor zichzelf.

Causa Sui | 26-05-11 | 10:12

@Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:56
Ephimenco van vandaag al gelezen?

'Nog niet zo lang geleden beweerde de PvdA-leider het volgende: 'We moeten ons realiseren dat aanhangers van de islam en van andere godsdiensten een morele agenda hebben die soms haaks staat op een aantal min of meer geaccepteerde praktijken in onze samenleving; denk aan opvattingen over alcohol- en drugsgebruik, echtscheiding, pornografie, fraude, de commercialisering van het bestaan. Dat kan ons een spiegel voorhouden'

Dat de SGP met zijn gedooghanden ons nu een spiegel voorhoudt, moet Job enigszins tevreden stellen. Bovendien weet hij heel goed dat binnen zijn partij het aandeel van een SGP-vleugel, maar dan van islamitische snit, groeiend is.'
www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article...

Prof. D.A.H. Vintik | 26-05-11 | 10:11

Art Vandelay Ultor,

"Doe die dingen en steun Rutte, dan krijg je er ook iets voor terug"

Ja dat hebben we gemerkt > Een fijne Schiedamse uit de staatsruif graaiende VVD Burgemeester!!

Of je eigen problemen, zoals Wajong, Jeugdzorg en de Sociale werkvoorziening bij de Gemeenten neer planten
en op deze wijze zelf twee miljard willen bezuinigen zodat Rutte mooi weer kan spelen, maar ondertussen de gemeenten met problemen opzadelt.

Dit hou vervolgens in dat iemand die jeugdzorg nodig heeft en in een armlastige gemeente woont gewoonweg kan stikken en een soortgelijk geval in een rijkere gemeente deze zorg wel krijgt.

Fijne vent Mark Rutte die ook maar eens aan kiezersbedrog heeft gedaan, door te roepen dat VVD de veiligheid en defensie hoog in het vaandel zou hebben staan. Hij kachelt er pakweg 6000 mensen uit bij defensie, die overigens over een paar jaar weer hard nodig zijn. snappie !!

herodus | 26-05-11 | 10:11

Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:56

Ik heb ze drie jaar niet gehoord over de homofobe christenunie, en het vloekverbod wilden ze zelfs aanscherpen ('middellijk en onmiddellijk'), de linkse huichelaars.

skinner | 26-05-11 | 10:10

@hfakker | 26-05-11 | 09:58
Oorlogen OK! Maar wie, waar&wanneer heeft/hebben vrede gesticht? Exact, nou niet uit je mond beginnen te poepen svp. Learn your history… aaneengesloten ellende die gasten tot op de dag van vandaag. Vervolgen, verbranden, verdrinken, besmetten, Liegen en bedriegen! Kortom zoals gezegd een en al ellende. De wereld is een betere plek zonder geloof.

PIS-Alchimis | 26-05-11 | 10:08

God straft met harde hand. Ga zo door poldertaliban!

deropofderonder | 26-05-11 | 10:07

Zou god het niet gewoon zo gewild hebben?

Woodyinthemix | 26-05-11 | 10:05

@Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:56
Gristenen hebben meer invloed op mijn leefomgeving dan moslims. Ik mag niet op zondag een waterkoker halen bij een random electro/witgoedboer. Daarnaast hebben we ook nog zoiets als weigerambtenaren, verbod op godslastering en dergelijke onzin..
.
En de moslims? 2 meter aan halalvlees bij de AH en een paar mannen in jurken...

dlseth_ | 26-05-11 | 10:05

Er is niets nieuws onder de zon. Al in de middeleeuwen sloegen roomse en grieks katholieken in de Heilig Hart kerk in Jeruzalem elkaar de hersens in. Met het crucifix...
En in de naam van Jezus Christus.

Polletje Piekhaar | 26-05-11 | 10:04

@hfakker | 26-05-11 | 09:58

Errr, ik kan touw aan je schuimbekkende, hakoptakkende, geraaskal vastknopen. Veel plezier nog vandaag vriend.

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 10:03

@dlseth_ | 26-05-11 | 09:46
@Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:43

U lijkt beiden slim en goed op de hoogte van zaken. Men zou U beiden verantwoordelijke dingen moeten laten doen. Een leidinggevende functie bijvoorbeeld.

hfakker | 26-05-11 | 10:02

@hfakker | 26-05-11 | 09:58 "kwaad" en "goed" zijn door de mens verzonnen begrippen. De natuur kent geen goed en kwaad. De "natuurlijke neiging tot kwaad" van de mens is daarmee tendentieus, ongenuanceerd en nodeloos kwetsend subjectief, enkel handig om mensen onder het juk van religie te behoeden voor "het kwade".

Even in een notendop.

vraagstaart | 26-05-11 | 10:02

@Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:40
Als je vindt dat het kwaad in de wereld religie is, houdt ik je voor dat de mens, zelfs de homo universalis, van nature neiging tot kwaad heeft.
Religie heeft, net als andere oorzaken, zowel kwaad als goed veroorzaakt, oorlogen, maar ook vrede.
*zich afvraagt of dit nu echt allemaal zo lastig te begrijpen is*

hfakker | 26-05-11 | 09:58

@dlseth_ | 26-05-11 | 09:49
In de basis heb je natuurlijk gelijk.

In de praktijk hebben we echter niets te vrezen van de SGP en zeker wel van de islam. Meer kan ik er ook niet van maken.

De idioterie over de poldertaliban is een hypocriete afleidingsmanoeuvre van wegkijkers, onnozelen en regelrechte islamlikkers.

Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:56

Stel je voor: de fundi’s gewoon weer allemaal voor de leeuwen flikkeren. Dan heb je er tenminste nog wat aan… LACHEN!!! De Romeinen wisten dit al lang…

PIS-Alchimis | 26-05-11 | 09:53

Urk? Daar zijn ze toch al van god los?

Tabernakel | 26-05-11 | 09:51

@Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:46
Of ze nou in naam van allah of in naam van god de maatschappij terugbrengen naar de tijd dat de griep een zekere dood was doet er niet toe. Ze moeten allemaal (allah/god)verdomme oprotten met hun middeleeuwse waanzin.

dlseth_ | 26-05-11 | 09:49

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:40 | + 0 -

Aha dus als ik tegen huisvrouwenbeurzen zou willen zijn, zou ik willen dat hier iedere dag een topic ten huisvrouwenbeurzen wordt gepost.
Huisvrouwenbeurzen, welk kwaad in de wereld lagen ze niet aan ten grondslag? Foert, weg ermee!
*spandoek voor Malieveld maken gaat*

hfakker | 26-05-11 | 09:48

Al die loserpartijen op links, om maar even niet te polariseren, kunnen trouwens makkelijk het aantal koopzondagen verruimen en de wet op godslastering laten schrappen.

Het enige dat ze hoeven te doen is minder zeiken over broodnodige bezuinigingen, wat eurokritischer worden (de PvdA zet vandaag de eerste stap! www.powned.tv/nieuws/politiek/2011/05/... ) en eens een wat meer realistische visie ontwikkelen als het aankomt op immigratie, integratie en islam. Wat betreft dat laatste (islam) mogen ze sowieso wel eens wat minder hypocriet doen. 50 keer liever de marginale folklorekliek van Van der Staaij, dan de ontwrichtende en groeiende islamiseringsbeweging binnen, vooral, de PvdA (Elatik).

Doe die dingen en steun Rutte, dan krijg je daar iets voor terug. Dan is heel die SGP niet nodig. Zou electoraal gezien ook wel slim zijn, wanneer links eens wat meer naar mij luistert. Maar liever niet, ik heb liever minder dan meer links.

Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:46

@Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:43
Het CDA komt evenveel voor christenen op als dat de PvdA voor arbeiders opkomt. Verhagen zit er niet voor zijn god of voor zijn stemvee maar enkel voor een kek baantje bij de VN of de NAVO.

dlseth_ | 26-05-11 | 09:46

@hfakker | 26-05-11 | 09:22
En dan? Tot het kwaad, dat religie heet, uit de wereld is verdwenen kunnen gggristenen niet belachelijk genoeg worden gemaakt.
Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:25 | + 0 -

Het alternatief dat U hier schetst blijkt niet van een hogere orde dan de door U onvolprezen gedachtegoed-hatertjes en uw vrienden de 'unthink' en 'nonspeak' (1984, nog zo'n verplicht boek, gaat niet over werken in n fabriek) medestanders hieronder.
(Ps van zelfde schrijver als 1984, Animal Farm, gaat over mensen en hun neigingen, niet over beestjes)

us1.harunyahya.com/Detail/T/EDCRFV/pro...

hfakker | 26-05-11 | 09:44

Voor zover mijn logica reikt: Invloed op besluitvorming en regering is het doel van elke politieke partij. Ze willen regeren. Nu doet/heeft de SGP dat en begint de CU op (s)linkse wijze te zeiken. Typisch.

Stroopdoos | 26-05-11 | 09:44

Ook hier schuurt een ieder zijn eigen naad !!

herodus | 26-05-11 | 09:43

@dlseth_ | 26-05-11 | 09:39

Yep, en dan mogen we nog van geluk spreken dat het CDA zich een beetje op de achtergrond houdt qua een stukje bevlogenheid naar de achterban toe.

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:43

Tornado heet in NL gewoon 'wervelwind'.
Omdat het maar Nederland is.
Bovendien ziet de schade na zo'n windhoos er veel minder heftig uit dan in de USA met al die houten kotten.

wakkere_nederlander | 26-05-11 | 09:42

@hfakker | 26-05-11 | 09:32

Je dwaalt af. Jij vindt dat er teveel gristenbashtopics zijn, ik niet en nu ga je maar beginnen over wereldvrede en lilliputters. What.Fucking.Ever.

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:40

@Ahasveros | 26-05-11 | 09:20
Ach, de joden krijgen van het standaard clubje debielen sowieso al overal de schuld van. Als Gretta niet lekker kan poepen dan ligt het aan de joden volgens haar. Kunnen die tornados ook wel bij.
.
@Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:19
Toch blijft het jammer. Als lulletje Pechtold of dat mannetje van de SP, die nog niet eens een tiende van het charisma en aanzien van Marijnissen heeft, nou eens zou stoppen met schuimbekken en de coalitie een beetje zou steunen om de grefo's de wind uit de zeilen te nemen...
.
Maar nee, Wilders is hun persoonlijke satan en liever dat de coalitie z'n heil moet zoeken bij het gristenfunamentalisme. Iedere partij is even fout in dit debacle van de-secularisatie. De uiteindelijke verliezer is, wederom, de niet-gristenfundamentalistische burger.

dlseth_ | 26-05-11 | 09:39

De SGP is altijd beter dan de CU, ze hebben een letter meer.

Boyo | 26-05-11 | 09:39

Volgens mij is een of andere gristen bezig met 1 voor 1 de reacties -1 te geven, typisch

TasThee | 26-05-11 | 09:39

Kamervraag | 26-05-11 | 09:37

Natuurlijk, ik zou kamervragen gaan stellen...

eerstneukendanpraten | 26-05-11 | 09:38

Oud nieuws! De protestanten en kattelieken sloegen mekaar vroeger ook de hersenpan in! En de soennieten en sjiieten doen dit nog steeds. Lijkt een patroon, nietwaar...

eerstneukendanpraten | 26-05-11 | 09:38

Het is allemaal de schuld van Die Wilders. Het gewoon fascisme/racisme.

Kamervraag | 26-05-11 | 09:37

Ja, het is allemaal wat.

Liberale grondprincipes verraden, de zogenaamde poldertaliban aan de macht, poe poe.

Dat er gewoon keihard bezuinigd moet worden en dat de VVD dat de komende jaren niet gaat lukken zonder een paar concessies te doen aan de SGP, dat wordt maar even vergeten. Want nu gaat het erom!

Die lullige godslasteringwet en dat geneuzel met die koopzondagen, dat moet per se NU geregeld worden, NU!

Nee, dus. Die ongein wordt vanzelf wel een keer aangepakt. Door een volgend kabinet of zo. Nu moet de VVD even bezuinigen, ja? Daar ging het om bij de verkiezingen, althans voor de VVD. Dat was het speerpunt en daar heb je op gestemd, als je ten minste VVD hebt gestemd.

De SGP krijgt niets substantieel voor elkaar, er worden wat dingen op de lange baan gesteld. Big deal.

Art Vandelay Ultor | 26-05-11 | 09:35

sjaakdeslinksesul | 26-05-11 | 09:23

Een verademing, tussen alle Pavlovreacties.

skinner | 26-05-11 | 09:34

Bodyscanners bij de kerkdeur - Camera's in het biechthok - Preventief fouilleren op het kerkhof - Dit gaat lachen worden!

kras | 26-05-11 | 09:33

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:25
Is dat de dag dat er wereldvrede is, dat iedereen genoeg heeft, dat niks meer op kan, dat politici eerlijk zijn, of dat mensen hun ratio domineert en alleen heerst en hun gevoel geen rol meers speelt.
Nee die dag dat het ene volk de nationaliteit of waardigheid van de ander respecteert.
Begin anders Gulliver's Travels te lezen, prima beginmateriaal.
En oh ja, of lilliputters wel of niet bestaan is niet de essentie van dat stukje proza.

hfakker | 26-05-11 | 09:32

La-maar zien,de over een Urker zandpad rollebollende retro wijven in zwarte rokken,stiekeme jarretelletjes en losschietende beugel-bh's.

R.B.Scott | 26-05-11 | 09:27

Zonder enig gevoel van schaamte stellen ze vast dat ze met 1 (!) zetel er in slagen om de rest van Nederland te dwingen op zondag thuis te moeten blijven en te verbieden dat hun fopgod wordt gelasterd. Bij deze: godver- de godver- de godverdomme! And now sue me.

God Zelf | 26-05-11 | 09:26

@hfakker | 26-05-11 | 09:22

En dan? Tot het kwaad, dat religie heet, uit de wereld is verdwenen kunnen gggristenen niet belachelijk genoeg worden gemaakt.

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:25

Ik blijf het zeggen: het is niet acceptabel dat een modern Noordwesteuropees land in de éénentwintigste eeuw geremd wordt in haar economische en maatschappelijke ontwikkeling door paar duizend orthodoxe geloofsijveraars.
-
En dan gaat het nu eens niet over die achterlijke islam...

azoturie | 26-05-11 | 09:25

In het kader van minimaal één serieuze reactie per maand: de protestants christelijke zuil seculariseert.
Mensen die altijd op de cu stemden stappen over naar de vvd of pvv als standpunten van de cu hen niet bevallen. Sgp-ers voelen zich verwanter met rechts realisme dan met sociaal-gristelijke bevlogenheid.
De cu snapt nog niet dat ze moeten luisteren naar hun kiezers anders raken zij ze net zo hard kwijt als andere partijen.

sjaakdeslinksesul | 26-05-11 | 09:23

Ik zat me al af te vragen wanneer GS met een topic hierover zou komen. Ontzettend onhandig van de CU om zo te reageren, maar het is toch begrijpelijk. Eerder hielp de CU de SGP ookal aan een restzetel, dit beschaamt het vertrouwen!

Krabatsch | 26-05-11 | 09:22

@Ahasveros | 26-05-11 | 09:20

Dit keer niet, vriend. Vraag maar aan Tariq Ramadan.

ZKH EénOog | 26-05-11 | 09:22

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:17
Wie moet er luisteren dan? En naar wat?

Als je n statistiekje loslaat op de topics, is de ééntonigheid op dit vlak opvallend. Riekt naar gefundeerd en ontendensieus te worden.

hfakker | 26-05-11 | 09:22

"Hoogste tijd dat god persoonlijk een paar allevernietigende tornado's en aardbevingen richting Urk stuurt."
-
NEEE, NIET DOEN!
Dan krijgen wij Joden weer de schuld...

Ahasveros | 26-05-11 | 09:20

Pakt bier en chips, de 1e ronde :)

Ranja Drinker | 26-05-11 | 09:19

@dlseth_ | 26-05-11 | 09:14

Ach, dat zijn kleinigheden bij het eventuele verlies van de meerderheid. Laten we het er maar op houden dat beide partijen niet vies zijn van de spreekwoordelijke piemol in de mond én het verkwanselen van hun idealen.

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:19

Als dit niet lekker is.
De CU, die na jaren van realtieve macht, moet aanzien hoe de oudste partij van Nederland een dikke middelvinger in de macht heeft.

Machtig mooi.

Teun van het Tuinpad | 26-05-11 | 09:19

Amen

TasThee | 26-05-11 | 09:19

Mwoehaaahaa pepermuntjes vliegen door de kerk. Heb overigens niets tegen zwarte kousen, of bedoelen ze dié zwarte kousen niet? En inderdaad zoals tjeemig al zegt idioten tegen idioten. Wat een primaten zeg.

Hölzenbein | 26-05-11 | 09:17

@hfakker | 26-05-11 | 09:11

Als je nu heel hard gaat bidden, dan luisteren ze misschien wel!

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:17

Zelf heb ik ook wel zin om Staphorst mijn gramschap te laten voelen.

God Zelf | 26-05-11 | 09:15

@Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:07
Eerder andersom vriend.. Rutte heeft de gristelijke staaf van van der Staaij tussen z'n billetjes mogen ontvangen.
.
"De [SGP] wijst er op dat die [sleutelrol] nu al effectief is: de beperking van de winkelopenstelling op zondag en het handhaven van de strafbaarstelling van godslastering."
.
Ga zult niet op zondag boodschappen doen! Allemaal zodat Rutte en ander VVD/CDA tuig weer verder kan plakken aan het pluche!

dlseth_ | 26-05-11 | 09:14

ik heb mijn psalmenboekje al uit de boenwas gehaald. We gaan terug naar de middeleeuwen!

VVD -> "Wir haben est nicht gewust!"

S. Polak | 26-05-11 | 09:14

Religie. Kudt, kudt en nog eens kudt.

Doe eens mee evolueren!!

nicks nuttig | 26-05-11 | 09:12

Nee, de SGP is door de knieën gegaan om macht te kunnen uitoefenen. SGP weet dat ze met 1 of 2 zeteltjes nooit macht kunnen uitoefenen. Alleen is er nu een speciaal geval dat de coalitie 1 zetel te kort komt. Ideaal voor de SGP om er wat christelijke punten doorheen te drukken. Was normaal in het seculiere Nederland nooit gelukt!

brabandertje | 26-05-11 | 09:12

CU oordeelt?

Einde van de Domheid | 26-05-11 | 09:11

Er zit een dikke kras op deze GS plaat
(GS Gristen Stigmatiseren)

hfakker | 26-05-11 | 09:11

Idioten vs Idioten

tjeemig | 26-05-11 | 09:10

Dus, eh, CU, de partij die met de grootste gristenbashers van weleer, de PvdA, heeft samengewerkt, beschuldigd de SGP ervan de naam van gristenen te beschadigen, omdat?? Omdat ze nu een zeteltje te weinig hebben?
Elfde gebod ofzo? Gij Zult Geen Zetels Te Weinig Hebben!!!
Geloven is dom, gelovigen nog meer.

ZKH EénOog | 26-05-11 | 09:10

De SGP is door de knieën gegaan voor de pulserende paarse VVD-roede.

Biff Eagleburger | 26-05-11 | 09:07

Wat moet je ook met die halfbakken linksche gristenen van de CU? De enige echte rechtse gristen zit bij de SGP.

SjiekDeFriemel | 26-05-11 | 09:06

Wapenvergunning vs. wapenvergunning

netniet | 26-05-11 | 09:06

Tornado's?
Dankzij de Mos is een paar cm extra genoeg!

Einde van de Domheid | 26-05-11 | 09:05

-weggejorist-

nicks nuttig | 26-05-11 | 09:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken