Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Chaos Fukushima in beeld dankzij Micro Air Vehicle

fukushimakapotalsfuck.jpgIedereen weet inmiddels wel dat de kerncentrale in Fukushima compleet stuk is. De Japanse regering heeft een gebied met een straal van twintig kilometer rond de lekkende reactoren tot deadzone verklaard. Wie daar gaat, riskeert een enorme boete, een gevangenisstraf en hersentumoren ter grootte van een skippybal. Hoe kapot gesloopt Fukushima precies is, laten de beelden zien die gemaakt zijn door robots. Robots hebben schijt aan straling, die gaan gewoon. Met behulp van Packbots zijn vanaf grondniveau al aardige video's gemaakt. Maar echte damageporn leveren de Micro Air Vehicles van Honeywell. Komen rechtstreeks uit een post-apocalyptische sci-fi horror gevlogen. Maar op dit moment nog door de mens bestuurbaar, dus ideaal om te gebuiken als onbemande verkenners van de verwoestingen in Fukushima. Check die beelden. Is dus niet goed als je kerncentrale er zo uit ziet. Hoog niveau foute boel. Die reactoren zijn compleet kapot gegangbangt in een orgie van tectonisch geweld, tsunami's en inferno's. Dat ga je niet zomaar fixen met een rolletje duct tape. Begin alvast maar met de bouw van een tweede Tjernobyl-schild van minimaal 85 meter hoog, mensen.

Reaguursels

Inloggen

Niks aan de hand mensen. Kan gebeuren.

Roer | 22-04-11 | 07:27

@Parsons | 21-04-11 | 13:33
Ze moeten die vliegtuigen gewoon van lood maken, probleem opgelost.

atm0s | 22-04-11 | 00:53

Ik woon in Petten, vorige zomer zat ik lekker 's avonds laat tv te kijken toen ik ineens in de verte (tuindeur stond open) het luchtalarm hoorde, ik schrok natuurlijk behoorlijk en blijkbaar was ik de enige die hem hoorde (het was dus in de verte...).

Affijn, puntje bij paaltje ben ik niet bang dat hier wat mis gaat, en dan nog is die reactor (hoge flux) zodanig klein dat ik binnen 5 minuten buiten het stralings gebied kan zijn...

evert999 | 21-04-11 | 23:02

Erg vervelend voor de Japanse bevolking deze meltdown.
Aannemelijk is dat in ons eigen land de controle en veiligheid wat meer is gewaarborgd en er niet gerechtelijke bevelen wegens wanprestatie/falende veiligheden met veel poen van tafel worden geveegd.
Bij ons wordt een reactor reeds stilgelegd bij de potentie van haarscheurtjes! In Japan was willens en wetens het zwaar falende reactorontwerp alsmede de niet tsunamiproof dieselgenerator alsmede het niet aanwezige passief koelsysteem door de mensen die er geld en politiek gewin aan verdienden onder het tapijt gemoffeld.

Beëlzebul | 21-04-11 | 20:21

Had Greenpeace toch gelijk. Ze hadden ons nog zo gewaarschuwd, maar wij geloofden het niet. Ze bleven het herhalen, maar wij lachten hun uit. Eeuwig zullen we branden.

Straks is dat gedoe over die klimaatverandering ook nog waar.

Rampspoed. Ondergang.

Pierre Bezuhov | 21-04-11 | 19:33

Zo 20km gebied naar de kloten, toe maar weer. Nu vooral geen kerncentrales meer bouwen! Zet liever 38329042430948 windmolens neer zodat in elk geval een wat groter gebied onbruikbaar wordt.

hobbit | 21-04-11 | 18:03

MacReady | 21-04-11 | 17:14
37µSv/h*

MacReady | 21-04-11 | 17:15

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 16:49
Nee, ik heb niet steeds de hoogste waarden genomen. In hetzelfde dagrapport werden op 16 april immers ten westen waarden tot 37µ/Sv gemeten, hoger dan de door mij aangehaalde 25. Los daarvan heb ik vanaf mijn eerste bericht aangegeven dat het daarbij gaat om waarden *tot* die hoogte. Jij kwam echter met de algemene stelling t.a.v. de straling in de verboden zone en zo'n algemene stelling kan dan ook alleen maar onjuist zijn, zie mijn voorbeelden. Ik pak dan toch liever een paar keer het vliegtuig.

MacReady | 21-04-11 | 17:14

MacReady | 21-04-11 | 16:19
De waarden die ik noem zijn inderdaad momentopnamen en lokaal, net zoals de waarde die jij noemt. Ik heb alleen de laatste update gepakt en jij lijkt zo snel even de hoogste waarden eruit te pikken.

Maar met de waarden die jij noemt is het inderdaad niet gezond om langere tijd in rond te lopen. Vanwege de korte halfwaardetijd van I-131 zal een groot deel van de straling binnen een paar weken weer op een acceptabel niveau liggen. Zo is de 170 µSv/h van 17 maart ondertussen vervallen tot nog geen 10 µSv/h vandaag de dag (ervan uitgaande dat er niks extra bij is gekomen).

Predateur | 21-04-11 | 15:55
Er werken daar ook gewoon mensen hoor dus niet heel gek dat er auto's rijden toch?

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 16:49

Ja, die is stuk. De kurken kunnen van de linkse flessen.

Jan Passant mk2 | 21-04-11 | 16:30

"Die reactoren zijn compleet kapot gegangbangt"
Indien je hebt geleerd "'t kofsgip" is het met 'n T, anders met een D. Graag gedaan en geen dank!

orca | 21-04-11 | 16:23

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 15:47
Je hebt gelijk m.b.t. micro vs mili, maar met waarden tot 170 µSv/h in maart heb je het nog steeds over een CT scan per dag.
Je vergeet voor het gemak ook te vermelden dat de metingen die je noemt een momentopname en lokaal zijn. Kijk je naar metingen van een 16 april, zie je al waarden tot 25 µSv/h gemeten vanaf 30km ten oosten van de reactor.

MacReady | 21-04-11 | 16:19

skinner | 21-04-11 | 15:41 |
Haha, dat zeg ik tegen mijn zwager, die bij kankeronderzoek zit, ook altijd: als je gewoon eens je best doet hebben we straks gewoon pilletjes en dan kan ik blijven roken. Mijn punt was dat het kwaad nog niet geschiedt is, maar laten we hopen dat je gelijk hebt.

haat | 21-04-11 | 15:51

dutchdj | 21-04-11 | 14:56 |
Kernenergie is inderdaad verre van ideaal, maar dat kun je van geen enkele manier van energieproductie zeggen. Laatst wat gelezen over de RodinCoil, uitvinder die met iets bezig is wat oneindig veel energie kan opleveren. Is mij ook weleens verteld dat in 1 zoutkorrel genoeg energie zit om een huishouden een jaar lang van energie te voorzien. Maar zover zijn we allemaal nog niet, tot die tijd kies ik voor kernenergie. Of wil meneer kolencentrales? Windmolens, die in 5 delen door dieselzuipende "convoi exceptionell"-vrachtwagens vervoert worden door het land? Dan is wind opeens niet meer zo schoon en gratis, heb het altijd al hypocriete apparaten gevonden.

haat | 21-04-11 | 15:48

MacReady | 21-04-11 | 15:35
Pas op met de verschillen tussen micro en mili! Daar zit een factor 1000 tussen namelijk...

Mijn verhaal is gebaseerd op de laatste update van de IAEA:
"Gamma dose rates are measured daily in all 47 prefectures. For Fukushima on 20 April a gamma dose rate of 1.9 µSv/h was reported, and for Ibaraki prefecture a gamma dose rate of 0.13 µSv/h was reported. In all other prefectures, reported gamma dose rates were below 0.1 µSv/h."

1.9 µSv/h = 16mSv/jaar als de straling constant zal zijn, maar het grootste deel heeft een halfwaardetijd van 8 dagen dus de jaarlijkse dosis zal stukken lager liggen.

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 15:47

haat | 21-04-11 | 15:32

Over 30 jaar heb je een pilletje tegen kanker, tenzij we tegen die tijd helemaal geïslamiseerd zijn, maar dan maakt het toch niks meer uit..

skinner | 21-04-11 | 15:41

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 14:46
"De hoeveelheid straling is de 'verboden zone' van Fukushima is lager dan dat je binnenkrijgt als je in een vliegtuig zit.. Zelfs de jaarlijkse dosis zal geen schade toebrengen."
-
De IAEA heeft op sommige locaties binnen de 30km zone hoeveelheden tot 170 microsievert per *uur* gemeten (de hoge waarden zo'n 30km ten noord-westen van de reactor). Ter vergelijking, het personeel van Tokyo-NY vluchten wordt blootgesteld aan slechts 9 mSV per *jaar*. In bovenstaand voorbeeld zit je richting de 10 CT-scans (borst) per uur.

MacReady | 21-04-11 | 15:35

skinner | 21-04-11 | 13:31 |
Want van kanker ga je, net als bij aardbevingen, ook meteen dezelfde dag dood toch?

haat | 21-04-11 | 15:32

@dutchdj | 21-04-11 | 14:56

Want u heeft natuurlijk automatisch het gelijk aan uw kant. *zucht*

Requiescat in pace | 21-04-11 | 15:26

@Itastijl
De gevolgen van Chernobyl zijn uitgebreid onderzocht en daaruit is naar voren gekomen dat er een paar duizend (4000-6000) gevallen van schildklierkanker zijn geconstateerd bij kinderen die radioactieve melk hebben gedronken.
Aangezien schildklierkanker goed te behandelen is en in veel gevallen alleen is ontdekt omdat er naar is gezocht (niet omdat er gezondheidsklachten waren) is de verwachting dat maar een klein aantal van deze mensen aan de gevolgen van de ziekte zal overlijden.

Het aantal extra kankergevallen (buiten de schildklierkankers) agv de ramp in Chernobyl is niet aantoonbaar te maken omdat zo laag is op de totale generatie.

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 15:21

@Gloeiende Kip | 21-04-11 | 14:46
De gevolgen op de kinderen en de post Chernobyl generaties zijn nog moeilijk te tonen. Er wordt beweert dat je dat pas over een tijdje met zekerheid kan vaststellen. Kunnen 10 of 10.000 zijn die dood zijn gegaan aan de gevolgen van de stralingen.

Itastijl | 21-04-11 | 15:05

Kernenergie moet je doen joh! *zucht*
.
Iedereen die voor is, is een lutser eerste klas.

dutchdj | 21-04-11 | 14:56

@Itastijl
Een langzame dood, waaraan? De hoeveelheid straling is de 'verboden zone' van Fukushima is lager dan dat je binnenkrijgt als je in een vliegtuig zit.. Zelfs de jaarlijkse dosis zal geen schade toebrengen.

Chernobyl is grotendeels veilig, de achtergrond straling is daar gemiddeld vele malen lager dan op sommige Braziliaanse stranden!

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 14:46

@NoMinister geen bom, wel een waterstofexplosie omdat de stekker van de noodgeneratoren niet paste..

Gloeiende Kip | 21-04-11 | 14:43

@NoMinister | 21-04-11 | 14:33
Het gaat om een langzame dood waarvan de oorzaak moeilijk vast te stellen is. Tsjernobyl is ontruimd en is daardoor veilig volgens de stats? Als een colencentrale plof doet hoef je het gebied niet voor 30jaar te ontruimen.

Itastijl | 21-04-11 | 14:42

Als je hier een stekker stak zou de koeling weer zijn gaan werken? Is er tussen die insteek en deze filmpjes stiekum een bom gevallen daar? Of verbaas ik me hier alleen over?

Naar de status te zien zijn deze dingen echt compleet kapot en helpt niets meer behalve damagecontrol op rudimentaire wijze.

Nu ja, uiteindelijk valt het allemaal wel mee, maar het is wel een spektakel geweest zeg. De 20.000 doden zijn elders gevallen (en vallen bijkans dagelijks in de kolenmijnen).

NoMinister | 21-04-11 | 14:33

offtopic: koopzondagen regeling gaat niet op de schop omdat de pvv die eigenlijk voor is de sgp paait voor steun voor regeringsbeleid
leuker kunnen we het niet maken, wel idioter!

vip33 | 21-04-11 | 14:31

Wordt het niet eens tijd voor een PVV/VVD-topic? Iets met koopzondagen en de vrienden van de SGP...

niet voor de hond | 21-04-11 | 14:29

@ Kerenergie moet, kernenergie is schoon en doet goed!
eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:31

Misschien moet je toch je nickname veranderen in 'eerstdenkendanreaguren'!

Veenkolonie | 21-04-11 | 14:27

En wie gaan dat schild bouwen? Robots?

Veenkolonie | 21-04-11 | 14:26

Ja nu zag ik toch ook wel wat lichte beschadigingen hier en daar. Moet je wel goed kijken.

God Zelf | 21-04-11 | 14:26

Nichiban tape werkt top en dat komt daar vandaan. De fabriek is alleen wel weggespoeld, dus misschien komen de rollen tape vanzelf voorbij drijven bij de centrale.

gozahtje | 21-04-11 | 14:23



@Che_cuevara | 21-04-11 | 14:10

Kan ook, kan ook #Pritt

neemjemoederindemali | 21-04-11 | 14:20

MacGyver fixed ALLES met een rolletje ducttape. En het A-Team helpt ook een handje.

Eduardo1735 | 21-04-11 | 14:19

@Petrus de Rewa | 21-04-11 | 14:17
Gaat de kerk die weer allemaal claimen als heiligen.
Moeten we niet willen.

Che_cuevara | 21-04-11 | 14:17

@Che_cuevara | 21-04-11 | 14:14
Iedereen een aureooltje die binnen twintig kilometer van de centrale woont. Dat lijkt me ook wel eens wat.

Petrus de Rewa | 21-04-11 | 14:17

@eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:58
Misschien krijgt ze die reactor dan ook wel stil

Che_cuevara | 21-04-11 | 14:14

@eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:59
Ja, maar die loopt zo over die golven heen en van straling heeft hij geen last.
Hij straalt zelf.

Che_cuevara | 21-04-11 | 14:14

heb het al eerder geschreven... ik kan meerdere talen en heb geen interesse/tijd om ze allemaal foutloos te schrijven = ga iemand anders lastigvallen met dit gezeur.

Itastijl | 21-04-11 | 14:12

@eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:58
Een gat in de markt! We gaan een "inspectiepool" oprichten voor dit soort rampen. Wie kent er niet iemand die wat hem of haar betreft de gevarenzone in mag voor een onnozel onderzoekje...

Braxator | 21-04-11 | 14:11

@neemjemoederindemali | 21-04-11 | 13:37
Ik gebruik altijd prit-stift

Che_cuevara | 21-04-11 | 14:10

Kan Teun daar geen tegelpaadje overeen leggen?

Che_cuevara | 21-04-11 | 14:09

Dat is een mooi en duidelijk linkje van De Stramme Kabouter. Het is idd. erg hmm. heel erg.

Kapitein-Ter-Zee | 21-04-11 | 14:08

@eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:38
Nummer greenpies 666

Che_cuevara | 21-04-11 | 14:08

This message is brought to you by greenpies. Your very own green taliban...

einzelgänger | 21-04-11 | 14:07

Mark my words: die Jappen sturen er binnenkort gewoon een GUNDAM met particle shield op af om de boel te fiksen.

ZKH EénOog | 21-04-11 | 14:07

Fuckedupshima ziet er cool uit.
Is weer eens wat anders dan horizonvervuiling; Rotterdamse skyline *zucht*.
Ik kijk nu al uit naar cannibalistische mutantenjapjes.

insemismeer | 21-04-11 | 14:07

Ik denk dat we de helft nog niet weten en dat het uiteindelijk veel erger is dan we denken. Als je die ravage ziet vraag je je af of er nog wel iets overeind staat daar.

Kapitein-Ter-Zee | 21-04-11 | 14:05

Itastijl
Is gebeurDDDDD
Godverdomme, de zoveelste linkse stumper die niet kan spellen.

skinner | 21-04-11 | 14:04

En iedereen blijft maar janken over een tweede centrale in Nederland en maar met non-argumenten strooien met veel als dan vergelijkingen en een hoog gejammer-niveau. Stakkers. Voorlopig duurt het nog wel 15 jaar voor dat het er komt als alle procedures zijn afgerond en tien commissies meters dikke rapporten hebben geproduceerd over de faalkosten (voorzitter Doekele Terpstra alle tien). Tegen de tijd dat Petten Deux opengaat, is de technologie al weer sterk verouderd. Vervolgens trekken we de stekker er uit en maken we er een totaal onrendabel subtropisch zwemparadijs van. Nederland en Innovatie: ook dat polderen we kapodt.

Sliptong | 21-04-11 | 14:02

Hopelijk gaan de pro nuke fans rond Petten wonen als daar iets ernstigs is gebeurt. Er is toch geen stralingsgevaar...

Itastijl | 21-04-11 | 14:02

GSC Game World heeft in ieder geval iets om een beginnetje mee te maken.

Dit zet me wel aan denken. Stel je voor dat deze tsunami/aardeving Tokio had getroffen in plaats van Fukushima. Maakt me toch wel enigzins blij dat we hier in Nederland niet langs de breuklijn van een continentale plaat wonen...

EUSSR | 21-04-11 | 14:00

Sliptong | 21-04-11 | 13:48

Je weet het niet he? Als Jezus weer op aarde terugkeert kan het ook hier vreemd gaan spoken hoor...

eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:59

Braxator | 21-04-11 | 13:51

Mag ze mijn schoonmoeder meenemen... Lelluk kreng, houdt haar muil nog geen minuut dicht en er valt later geen knoop van te erven. Kompleet nutteloos dus!

eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:58

Gewoon Jomanda instralen, die kan zelfs mensen met kanker fixen.

Petrus de Rewa | 21-04-11 | 13:56

Klote filmpjes, kan je geeneens effe snel doorspoelen.

hotnot | 21-04-11 | 13:55

@Aphrodite | 21-04-11 | 13:50
Mijn buurvrouw mag met haar kodakje om de nek gewoon die deadzone inlopen wat mij betreft...

Braxator | 21-04-11 | 13:51

Fukushima kan voortaan als overtreffende trap van kapodt gelden. Dat gebouw is gefukushima't.

Sliptong | 21-04-11 | 13:50

Doe mij zo'n T-Hawk, leuk om de buurvrouw wat beter te zien in dr nachtjapon

Aphrodite | 21-04-11 | 13:50

Vraag aan bewoner Petten: bent u niet bang voor een tweede Fukushima hier in Petten?
Bewoner: ik acht de kans op een aardbeving van 9.0 op de schaal van Richter en een tsunami van 14 meter hoog niet erg waarschijnlijk....

Sliptong | 21-04-11 | 13:48

blinde kip | 21-04-11 | 13:4

Rauwe vis wordt in Nederland bestraald, redt honderden levens per jaar.
Hoor je ook niemand over.

skinner | 21-04-11 | 13:48

"Is dus niet goed als je kerncentrale er zo uit ziet."

No shit, Sherlock! Dacht je soms dat iemand gemist heeft dat dat ding kapot was?

plaspop | 21-04-11 | 13:47

Ziet er aardig kapotgestukt uit.

L. Rakker | 21-04-11 | 13:47

Stralend weer daar, op die filmpjes. Heldere luchten, had je met zo'n ouderwetsche kolencentrale niet gehad.

www.youtube.com/watch?v=Mt9a3PMVcE0

Markies de Schade | 21-04-11 | 13:47

Maar zo'n Micro Air Vehicle is best handig om je dak te inspecteren op lekkages of je buurvrouw te begluren als ze ligt te zonnen. Wat moet dat kosten?

blinde kip | 21-04-11 | 13:46

Greenpies is zeewater aan het checken in de buurt van Fukushima.
Dus met een beetje mazzel worden het green peepz.

Capy | 21-04-11 | 13:45

skinner | 21-04-11 | 13:42

LOL! Da's nou vervelend zeg!

eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:45

Sjezus, het is net of je naar Chernobyl zit te kijken. De fabrikant van ducktape moet denk ik toch iets grotere rollen gaan produceren om er kapotte kerncentrales mee te fixen.

M@rk | 21-04-11 | 13:44

eerstneukendanpraten | 21-04-11

Greenpies neemt niet op, geen stroom.
Hun windmolen draait vandaag niet..

skinner | 21-04-11 | 13:42

Ja, Fukushima ziet er aardig kapot uit.
Kan me niet indenken dat in dit soort omstandigheden een aantal ingenieurs een tijd hebben geleefd om de reactor te koelen. En dat het ze nog gelukt is ook.

buitenstebuiten | 21-04-11 | 13:41

Parasieten in rauwe vis eist ook jaarlijks veel slachtoffers. Daar hoor je ook niemand over.

blinde kip | 21-04-11 | 13:41

Wanneer komt STALKER - Shadows of Fukushima uit?

Boyo | 21-04-11 | 13:40

skinner | 21-04-11 | 13:35

Ik zal ze bellen! Was toch iets als 112 of zeau...

eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:38

Ducttape en tie-rips, daarmee krijg je alles gefixt.

neemjemoederindemali | 21-04-11 | 13:37

Volgende keer kernreactoren op zeeniveau + 30 meter bouwen, dan hebben we dergelijke problemen niet meer. Of op zeeniveau - 30 meter, dan kun je ze tenminste onder water zetten om ze beter te koelen...

Requiescat in pace | 21-04-11 | 13:36

@eerstneukendanpraten 13:32

Je hebt mediarampen en echte rampen, de aardbeving is een echte ramp.
Bel jij greenpies?

skinner | 21-04-11 | 13:35

Cement kopen?

Dutchc0w | 21-04-11 | 13:34

skinner | 21-04-11 | 13:31

Dus moeten aardbevingen verboden worden! Heb je het nummer van Greenpies?

eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:32

Ducttape heer Quid...

_Fly66_ | 21-04-11 | 13:31

aantal doden aardbeving: 20.000
aantal doden kernramp: 0

skinner | 21-04-11 | 13:31

Kerenergie moet, kernenergie is schoon en doet goed!

eerstneukendanpraten | 21-04-11 | 13:31

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland