Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE: herdenking Alphen a/d Rijn

herdenkenalphen.jpg Nadat Tristan zijn wapens had leeg geknald duurde het uren voordat de straalwagens van de NOS paraat waren om verslag te doen. Nu bijna iedereen dood is, staat niets een rechtstreekse televisieregistratie van de herdenking in Alphen aan de Rijn in de weg. Want zo rolt Hans Laroes. Vanaf 12:00 buigen we allemaal even het hoofd in de wetenschap dat ons land vol zit met gestoorde tijdbommen en dat we slechts lijdzaam kunnen wachten op een volgende mall shooting. Uit respect met de slachtoffers (behalve Tristan zelf natuurlijk) staan vlaggen op alle overheidsgebouwen vandaag op half stok. Uiteraard zijn de notabelen ook van de partij in Alphen. We noemen: Koningin Beatrix, prins Willem- Alexander en premier Mark Rutte. Door de aanwezigheid van dit trio (en bijbehorende veiligheidsmaatregelen) zal het aantal (half-)automatische wapens in Alphen vandaag weer de pan uit rijzen. We hopen dat de DKDB zich een beetje discreet zal voortbewegen, want de gemiddelde Alphenaar heeft wel even genoeg camouflagepakken en legerboots op straat voorbij zien komen. De dienst in theater Castellum is buiten op grote schermen te volgen. Hopelijk zitten alle damschreeuwers, naaldbestormers, waxinelichtwerpers en overige subversieve sujetten met dit zonnige weer achter slot & grendel. Het is lastig herdenken wanneer er weer een of andere maffe Kreekmans de boel komt verstoren. Live meekijken kan op Nederland 1. Echte beroepsnotteraars kunnen op hetzelfde moment doorzappen naar RTV Noord om politieagent Dick Haveman te herdenken. UPDATE: Man van 51 opgepakt die herdenking wilde verstoren. Politie laat weten een lijst te hebben van mensen uit het hele land die het leuk vinden plechtigheden te verstoren. Dat moet een verzameling idioten zijn...

Reaguursels

Inloggen

Als er 1 van de vele had NAgedacht bij de instanties, was er vandaag niks herdach door het hele ;and.

toetanchamon | 20-04-11 | 20:14

Overdrijven zijn Nederlanders goed in.

Cernunnosje | 20-04-11 | 16:38

je therapeut | 20-04-11 | 13:00
So true!!

FreshClash | 20-04-11 | 15:56

Sendis | 20-04-11 | 14:48
Inderdaad. onder het mom van 'Kijk mij eens correct meelevend zijn..'
.

FreshClash | 20-04-11 | 15:54

Half Nederland lijdt aan emotionele incontinentie: verdriet is alweer verworden tot een mediaspektakel. Al die "stille tochten" zijn niet "het signaal" tegen de geweldstoename in onze samenleving, maar het voyeuristische exposé.

Sendis | 20-04-11 | 14:48

De kogels kwamen van rechts....

jan steen1620 | 20-04-11 | 14:37

ik heb geen verlof kunnen krijgen helaas vandaag, drommels.

insemismeer | 20-04-11 | 14:07

gozahtje | 20-04-11 | 13:12 | + 0 -
Het lot van de vrouw is vreselijk.
Maar degenen die professioneel betrokken raken bij het noodlot van de ander, dat is een aparte categorie. Natuurlijk moeten de collega's daarvoor vrij krijgen. Denk daar eens aan bij de volgende eenstrepergrap!

Einde van de Domheid | 20-04-11 | 13:43

Nou, als er van de 3000 agenten hier 100 zijn die hem hebben gekent is het veel. Allemaal 'hoogwaardigheidsbekleders' die zichzelf belangrijk voelen.
Kost miljoenen deze poppenkast...

GoogIeIaar | 20-04-11 | 13:39

Ik ga lekker Black-Ops spelen!

Nomina odiosa sunt | 20-04-11 | 13:38

prima voor de direct betrokkenen, maar het zal mij aan m'n reet roesten. Overal op de wereld worden mensen afgeschoten, daar ga ik dus ook niet bij stil staan.

Dagobert D. | 20-04-11 | 13:36

Biff Eagleburger | 20-04-11 | 13:24
Mee eens. Ik stoor me in deze juist aan de hypocrisie. De politie in het hele land is in rouw er is een collega vermoord, terwijl er dagelijks mensen neergepaft worden die ze ook niet kennen en dus ook niet om rouwen.
Ik lees een nieuwsbericht over het sluiten van politiebureau's, omdat een agent vermoord is en in het hele stuk wordt de vrouw niet genoemd. Ambtenaren zijn dus toch belangrijker dan burgers, anders kan ik het niet uitleggen, we zijn helemaal niet gelijk!

gozahtje | 20-04-11 | 13:32

@Haragha | 20-04-11 | 13:04

Zit wat in, maar ik denk juist dat we allemaal mietjes zijn geworden. Vroegah werd er nog in bijna elke kroeg regelmatig geknokt en als er eens een lijk in de sloot lag stond de buurt er gezellig om heen te keuvelen over wie het nu eigenlijk was. Tegenwoordig is een klap op je neus al zo ongeveer een halve terroristische aanslag en als er al iemand een lijk ziet, zit-ie gelijk 3 jaar bij het RIAGG. Zo'n herdenking schaar ik onder de noemer massa-emotie, in dezelfde trant als het massaal on-line RIP zeggen over iemand die je niet kent. Let wel, de reaguurpanelen zijn totaal geen afspiegeling van de maatschappij en we zijn hier allemaal wel een beetje afgestompt na jarenlang goatse, tubgirl, wtftit en 100Gb aan liveleak-filmpjes te hebben gezien.

Biff Eagleburger | 20-04-11 | 13:24

@Boris Poepnagel | 20-04-11 | 12:17
Bezint eer ge bemint
Voor U het weet staat U op een schavot, klaar om gevierendeeld de brandstapel op te gaan, aldus de grootinquisiteur

hfakker | 20-04-11 | 13:16

Einde van de Domheid | 20-04-11 | 12:51
En de vrouw dan? Daar lees je niks over, niet belangrijk? Daarom is het onzinnig en ergens onacceptabel!

gozahtje | 20-04-11 | 13:12

@An die ARBEIT | 20-04-11 | 12:46
Zeker. En dat veranderen komt niet vanzelf. De Televisie, de film, boeken, spelletjes en andere media zijn er op gericht de mens te dehumaniseren. Er zijn krachten bewust bezig de mens zijn waardigheid af te nemen. En dit gebeurt zo geraffineert, zo traag, dat men het niet eens in de gaten heeft.

AntiSoof | 20-04-11 | 13:11

@Biff Eagleburger | 20-04-11 | 12:07
Ik denk dat de bovenstaande reacties mijn reactie @ 12:11 bevestigen.

Haragha | 20-04-11 | 13:04

Herdenken? Waren ze bang dat ik het alweer vergeten zou zijn?

Erg tragisch wat er gebeurt is, daar niet van: maar Nederland als land begint op een emotionele borderliner te lijken.

Alle beslissingen en berichtgevingen vanuit politiek en media lijken rechtstreeks uit de emotie duim gezogen te worden. Want daar trek je kijkers en stemmen mee.
Lekker dingen haten met z'n allen, lekker treuren om het onrecht met z'n allen etc. etc. etc.
Gezond verstand! Logisch nadenken, niet constant door emoties geleidt worden: daar zou ik wel eens wat meer van willen zien.

je therapeut | 20-04-11 | 13:00

GoogIeIaar | 20-04-11 | 12:49
Dus vanaf 12 uur zal een enorme toename van inbraken, winkeldiefstallen en overvallen waar te nemen zijn in Grunn?

gozahtje | 20-04-11 | 12:53

GoogIeIaar | 20-04-11 | 12:49 | + 0 -
Dat vind ik dan weer niet.

Einde van de Domheid | 20-04-11 | 12:51

@Haragha | 20-04-11 | 12:04
Dat denk ik. braag me niet wat nu doorslaggevende factor is waardoor het zich nu manifesteert, maar de trend is wereldwijd te volgen.

Schoolshootings in de US en Duitsland, steekpartijen op scholen in China en nu het eerste bloedbad in 0031. Op de één of andere manier maakt deze wereld ons langzaam aan steeds labieler.

An die ARBEIT | 20-04-11 | 12:46

Wat een weinig wagentjes. Bij het Loo vorig jaar blokkeerden ze allemaal de weg EN stond de parkeerplaats van het paleis vol. Ik heb toen 12 autootjes met schoteltje geteld.

Silvyah | 20-04-11 | 12:46

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:39
Een volk dat zijn zijn doden eert, heeft geen tijd meer om te werken.

Superior Bastard | 20-04-11 | 12:44

Toch is het mooi dat Nance en Gerard Joling het niet presenteren!

Einde van de Domheid | 20-04-11 | 12:41

@harnak | 20-04-11 | 12:38
Die moet eerst zijn straf uit zitten

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:40

Een volk dat zijn doden eert, is een groot volk

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:39

Update: OMG... Liesbeth List!

Bergverzet | 20-04-11 | 12:39

Nederland is een land van sentimentele dweilen en jankers geworden. Het is toch raar dat een 'nationale herdenking' voor de slachtoffers 'integraal over alle netten' wordt uitgezonden? Ook bij de supportwedstrijd voor Japan (kom eens een keer ergens NIET, SImon en Sjappie!) was de 1 minuut stilte in enen ook voor de slachtoffers in Alphen.
Dat is toch raar?

Einde van de Domheid | 20-04-11 | 12:38

Gelukkig kan ik me hier uitleven. Iemand met een toetsenbord virtueel de hersens inslaan gaat wel, maar is vermoeiend, dat wel.

Koos Knak | 20-04-11 | 12:38

6 gedenk pilaren, waar is nummer 7?

harnak | 20-04-11 | 12:38

Ik heb een ex-werknemer gehad die angstig veel overeenkomsten heeft met die Tristan. Ook in een inrichting gewoond en zelfmoordneigingen (gehad), had ook van die rare spirituele/gelovige ideeen en liep in exact dezelfde kleding.
Nou weet ik niet of hij ook met dit soort ideeen rond loopt, maar ik moest direct aan hem denken toen ik voor het eerst het profiel van die Tristan zag.

gozahtje | 20-04-11 | 12:38

@Superior Bastard | 20-04-11 | 12:25
Dat bepaal je zelf.
Zo moeilijk is dat toch niet.

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:38

Wat een emo gedoe.

harnak | 20-04-11 | 12:33

De nieuwe religie in NL: publiekelijke verdrietverwerking.

SjiekDeFriemel | 20-04-11 | 12:32

Verdriet als VERPLICHT verbindende factor !
Hoe diep kan een uiteenvallende samenleving zinken .
'K weet nog wel wat dundoek om half-stok te hangen .
Hugs Plaatjes en Animaties. Leuke Hugs plaatjes.

Ratzing. | 20-04-11 | 12:29

In Groningen zijn ze helemaal van de pot gerukt: Hele binnenstad afgezet voor alle verkeer, fietsen verwijderd, 3000 politieagenten aan het snipperen (stijlloze tip: inbrekers en bankovervallers, sla je slag in Groningen vandaag!)
En dat allemaal voor een agent die zijn eigen dienstwapen niet bij zich kon houden, waardoor er nog veel meer dodelijke slachtoffers hadden kunnen vallen.

GoogIeIaar | 20-04-11 | 12:29

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:24
En dat bepaalt wie?

Superior Bastard | 20-04-11 | 12:25

Omdat Trix positief in het nieuws moest komen zeker ?
Mijn charme-offensief is op het terras.
"Doet u mij maar een biertje. O, wacht, doe er maar gelijk twee, omdat het zo'n lekker weer is."

Kamervraag | 20-04-11 | 12:24

@Superior Bastard | 20-04-11 | 12:22
Klopt, maar dan hoef je nog niet te reaguren.

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:24

@Boris Poepnagel | 20-04-11 | 12:14
Dat betekend alleen maar dat het zelfbediening is.

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:23

.... waar de klok naar links beweegt. Inderdaad.

SjiekDeFriemel | 20-04-11 | 12:22

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:21
Dat weet je pas achteraf, toch?

Superior Bastard | 20-04-11 | 12:22

@Spanko | 20-04-11 | 12:02
Je hoeft het niet te lezen.

Che_cuevara | 20-04-11 | 12:21

In dezelfde journaaluitzending waarin de zevende(of zesde als je mongolio zelf niet meetelt) dode werd aangekondigd werd voortd nog melding gemaakt van o.a 20 doden bij een kettingbotsing in Dld., 3 verkeersdoden in NL en een stuk of honderd elders wereldwijd.
Om even wat perspectief aan te brengen.

Superior Bastard | 20-04-11 | 12:20

Mensen zeggen: zoeits als met Tristan.. dat kan je niet voorkomen. Maar wie weet hebben we al vele Tristan van der V.'s voorkomen?
.
Alleen weten we dat niet, want we hebben ze voorkomen.

Tantalus K. | 20-04-11 | 12:19

voor mij hoeft het niet op tv. Maar gelukkig kan dan half Nederland weer heel zielig en meelevend achter de buis kruipen met het "oooohhh wat erruugggg" gevoel.

gewgle | 20-04-11 | 12:18

Resepct;
En voor de azijnPissers die niet willen StilStaan: Niets staat u in de weg om door te Zappen, heaur! (We leven immers in een bewegingsVrije samenleving..)

FredFlinstone | 20-04-11 | 12:17

Hoezo zijn overal in het land de vlaggen halfstok??

Gaan we dat vanaf nu ook doen bij een ernstig verkeersongeluk?

De fuck zeg.

Had ik al gezegd dat het hier geen ramp betreft maar een tragedie?

Parsons | 20-04-11 | 12:17

@hfakker | 20-04-11 | 12:14
'[...]communautaire herdenking bij intense gebeurtenissen.'

Daar moet een piem0l in.

Boris Poepnagel | 20-04-11 | 12:17

Helaas voor de slachtoffers, maar dit soort openbare gedenk ceremonie's zijn koren op de molen van verwarde geesten :
hoe meer aandacht, in de vorm van gedenkmomenten, hoe meer trickers er zijn voor eventueel ( let op eventueel) toekomstige schietlustigen.
Er wordt steeds gesproken over de 1ste x in nederland. Is niet waar. Karts T was de eerste, hij had alleen geen wapen en deed het met z'n auto! Dus in enkele jaren tijd al 2 ernstige gevallen van verward en veel slachtoffers.

o_toch_toon | 20-04-11 | 12:16

@defjem | 20-04-11 | 12:08
Herdenken en beleven zijn 'instrumenten' van verwerking in gemeenschappen. Sommige meer individueel ingestelden lijken daar minder behoefte aan te hebben.
Maar groepen en gemeenschappen hebben behoefte aan communautaire herdenking bij intense gebeurtenissen.
Lijkt soms alsof individualisten zich er tegen verzetten, maar als je dan ten diepste vraagt waarom lijkt het een soort intimitiets- of persoonlijkheids-scpesis. Schaamte of het 'raar' vinden van het tonen van emotie. Eenmaal onderdeel ervan valt het dan vaak mee.
In andere culturen vindt men het weer heel normaal, zie Azië waar men nog al wat af ceremonieert en communauteert.

hfakker | 20-04-11 | 12:14

Ik dacht: tijdens zo'n herdenking zal het wel lekker rustig zijn op de Alphense terrasjes en ik probeer me klokslag 12 een potje bier te bestellen. Wat denk je? Zélfs de obers zitten in een hoekje na te denken over de impact van halfautomatische wapens op onze maatschappij.
Het is godverdomme om gestoord van te worden, dat gebrek aan vrijheid!

Boris Poepnagel | 20-04-11 | 12:14

Beetje kort dag voor een herdenking, maar ja de nodige belanghebbende notabelen zullen wel weer voor op lopen en volksverheffende lulpraat verkopen .
Nog nieuws (watskebeurt) uit Kunduz .

Ratzing. | 20-04-11 | 12:13

@Biff Eagleburger | 20-04-11 | 12:07
Dat bedoel ik niet, verkeerd verwoord...
Meegemaakt in de zin van ervaringen door middel van een medium. TV en Internet.
Mensen vinden het doodnormaal om te zien hoe 2 zwervers elkaar tot pulp slaan voor 10 euro. Dat soort dingen, het heeft ons afgestompt.
Waar door wij harder zijn geworden.

Haragha | 20-04-11 | 12:11

Dus vanaf heden is 10 april ook een dag die je in het rijtje kunt plaatsen van Koninginnedag, bevrijdingsdag, dodenherdenking of internationale homodag?

Slome Duikelaar | 20-04-11 | 12:10

Mensen moeten maar lekker herdenken hoor maar ik hoef het iig niet te zien, ik ga lekker een bakkie op het terras doen.

Haagse-Geertje | 20-04-11 | 12:08

Eigenlijk begrijp ik het nut niet zo van stille tochten en zulke herdenkingen. Het komt altijd een beetje over als een verplichting en draagt denk ik niet bij tot minder zinloos geweld.

defjem | 20-04-11 | 12:08

Tja ... als de politie 98% van de tijd bezig is met boetes uitdelen en maar liefst 2% besteed aan misdrijven oplossen.

En als bovendien de meeste meldingen niet eens serieus genomen worden dan willen dit soort dingen gebeuren.

Maar niet getreurd, je komt tenminste in de statistieken, da's ook leuk voor het nageslacht.

James Lastig | 20-04-11 | 12:07

@Haragha | 20-04-11 | 12:04

Euh wat? De laatste 2 generaties heeft geen ene reet meegemaakt. Het leven is nog nooit zo makkelijk geweest: Altijd vreten, warm, droog en mogelijkheden te over. Wat je maar wil dat kan ongeveer.

Biff Eagleburger | 20-04-11 | 12:07

Ietwat overdreven gedoe?

SjiekDeFriemel | 20-04-11 | 12:06

@An die ARBEIT | 20-04-11 | 11:56
Denk je? Hoe wel ons leven drastisch aan het veranderen is, kunnen de meeste generaties hier prima mee omgaan.
Het zijn enkelingen die buiten de boot vallen.

Maar als je zegt dat het leven harder is geworden, dat klopt. Wij zijn harder geworden omdat we meer hebben meegemaakt.

Haragha | 20-04-11 | 12:04

kut... het schiet me in de nek.

Braxator | 20-04-11 | 12:02

-weggejorist-

Spanko | 20-04-11 | 12:02

Wanneer spreken Jeroen Krabbé en Frits Barend?

Biff Eagleburger | 20-04-11 | 12:02

'Vanaf 12:00 buigen we allemaal even het hoofd in de wetenschap dat ons land vol zit met gestoorde tijdbommen en dat we slechts lijdzaam kunnen wachten op een volgende mall shooting'. Daarvan ben ik totaal niet overtuigd.

WeesFatsoenlijk | 20-04-11 | 12:00

Spannend. *met schadeformulier klaarzit*

kapotte_stofzuiger | 20-04-11 | 11:59

17 miljoen mensen op een hoopje, soms knapt er bij iemand een draadje in het hoofd. Maar gelukkig is niet iedereen egoïstisch en blijven gelukkig dit soort incidenten in Nederland een zeldzaamheid.

Haragha | 20-04-11 | 11:58

Zal wel een mooie herdenking worden.

einschtein | 20-04-11 | 11:57

Goed gezegd, helaas zijn er zeer zeker meer van dit soort gebeurtenissen op til. Daar kunnen we een hele hoop vingertjes over wijzen, richting schietclubs, hen die de vergunningen uitdelen, de PVV, games enz enz.

Helaas verandert dit alles niks aan het feit dat het om een geestelijke gesteldheid gaat die ontstaat na aanleiding van een scala aan mogelijke triggers. Valt dus geen peil op te trekken, gaat vaker gebeuren, niks aan te doen.

Een deel van de mensen is gek. En wordt steeds gekker. Klaar.

An die ARBEIT | 20-04-11 | 11:56

Toch gelukt om op zo'n moment nog even te zeiken, wat knap is. Dan heb je tallent, als je ook hierbij kunt zeiken.
Soort Azijnbode avant la lettre niveau zeiken

hfakker | 20-04-11 | 11:56

ja dikke lul drie bier. ik zit op het strand.

two ball cane | 20-04-11 | 11:54

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken