Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hillen sloopt leger totaal

legotankhillen.jpg We hadden eerder al gezegd dat tanks vet kewl zijn. Net als dingen waarmee je hard kunt schieten en waarmee je mooie grote gaten kunt veroorzaken. Ook vliegtuigen zijn gaaf om over bootjes (ook al ruimen ze alleen maar mijnen waar geen mijnen liggen) te zwijgen. Fijn, duidelijk. En wat doet Hans Hillen? Onze minister van defensie bezuinigt het leger totaal weg. Tanks weg. Mijnenvegers in de verkoop. Cougar-heli's naar de schroothoop. Infanteristen, Jack Bauers, Marco Kroons en ander M16-grondpersoneel in de WW. Alles wat stuk kan gaat stuk. Zo rolt Hans Hillen. "Fuck het leger, het leger is voor sukkels, we houden alleen die ene Lynx-helikopter als verdediging tegen Libische indringers en daarmee uit", aldus Hans Hillen tegen "goed ingevoerde bronnen van de NOS". Dat zijn uiteraard defensiebronnen en die zijn altijd integer zoals u weet. Dus het is waar. Overigens: vreedzame opbouwmissies zoals die in Uruzgan zijn in de toekomst ook niet meer mogelijk. Vervelend voor GroenLinks zeg, kunnen ze ons straks nergens meer inrommelen.

Reaguursels

Inloggen

Zucht, tanks zijn zoooooo 20ste eeuw...
Zullen we een wedstrijdje doen? Jij een tank, maakt niet uit welke, en ik een TOW (http://nl.wikipedia.org/wiki/BGM-71_TOW).
Kijken wie er wint... :-)
Ach laat ook maar, daar is niks aan. Tank = kansloos...
Ik heb het nog niet eens over die gps-gestuurde bom die op 10km hoogte los wordt gelaten, of die A-10 die je tank perforeert.
Etc, etc, etc.

ZwarteDag | 07-04-11 | 23:03

Gelukkig zijn wij infanteristen zo niet meer inzetbaar. Maar draait het hele logistieke deel nog op volle toeren. Kunnen die sukkels die je altijd in uniform op het station ziet staan, met vieze kisten, ritsen en knopen open en een dikke buik, nog steeds lekker niks doen de hele dag...

rikkert89 | 07-04-11 | 19:30

ZKH EénOog | 07-04-11 | 10:10 |
Ben met je eens, kan hier geen speld tussen krijgen..

lanexxx | 07-04-11 | 15:21

NL geeft antwoord op aanvragen voor de toekomst.
Met al die bezuiningen hoeven we ook nooit meer een debat te voeren, van doen we mee? antwoord is easy, NEE we zijn te klein en hebben niks meer!!!!

Umberto die trotzoni | 07-04-11 | 15:20

031, de ultieme klaplopert.
En dan gaat er iets mis, heb je defensie nodig, dan huilend Unkel Sem bellen....
Schaf dan Buza ook maar af - 031 is nu een muis, met zonder behoorlijk leger is het een mier.
Helaas,
'WIJ' willen dit blijkbaar....

vliegende knorrepot | 07-04-11 | 10:50

ach ja in 1940 hadden we ook maar 1 tank en die deed het geeneens wegens geen onderhoudsmiddelen.

En toch konden onze jongens het nog 5 dagen volhouden.

novocaine | 07-04-11 | 10:45

Wat zeurt iedereen hier nou.
Het gaat om ambtenaren die een beetje uit hun neus lopen te vreten en de staat handenvol geld kosten.
Maar nu gaat het ineens over het leger,, verdediging, eer, dienstplicht, kanonnen, tanks, islam tegenhouden, en dus mogen er ineens géén ambtenaren worden ontslagen?????
Man man man wat een geleuter.
Defensie kan ook prima werken met minder mensen. Het is een log apparaat waar men elkaar baantjes toeschuift. Dat is al jaren zo. Kijk alleen al eens naar de riante pensioenregeling. Het mes er in en ga maar een efficient werken. Doen bedrijven al veel langer.

borderliner | 07-04-11 | 10:24

@lanexxx | 07-04-11 | 09:33

Op de lijst van economiën staat Nl op de 16e plaats.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countrie...)

Op de top 500 van bedrijven staat Shell 2e (nummer 1 olieconcern) en ING 12e (nummer 1 bank).
money.cnn.com/magazines/fortune/global...

Dat is niet echt slecht, wetende dat Nl maar een sproet is op deze aardklot, zou ik zo zeggen. Die twee bedrijven geven ons land heel wat invloed.

Dat onze overheid onze miljarden totaal verkeerd besteden doet daar niets aan af. Die oorloge zouden ons dus ook nooit failliet mogen kunnen laten gaan, als onze regering niet naar ieder godsgeklaagd onbetekenend land maar miljarden over de balk zouden smijten, alsmede verkwisten aan totaal onzinnige projecten waarbij het geld totaal verdampt.

ZKH EénOog | 07-04-11 | 10:10

bezuinigen? en wel 84 miljard aan onnodige vliegtuigen uitgeven. overigens heeft het nederlandse leger bijna net zo veel generaals als het russische leger dat toch echt iets groter is, dus aan de top is heel veel dood hout weg te snoeien. let op: binnenkort krijgen we politiek actieve legersnorren. ik gok op d66 en pvda.

minimá-armezusvan.. | 07-04-11 | 09:35

Nederland heeft een veel te grote broek aan, overal haantje de voorste willen spelen.
Tijd voor een herbezinning, ons land heeft het nu te moeilijk voor oorlogje spelen in het buitenland waar we aan failliet gaan.

lanexxx | 07-04-11 | 09:33

Als er maar genoeg materieel en manschappen overblijft voor de ordehandhaving in Gouda...

JanRap | 07-04-11 | 09:30

Mooi zo, kunnen we eindelijk stoppen met het spelen van het braafste jongetje van de EU. Laat die moffen en Franzosen ons maar dekken.

Harrie Nak | 07-04-11 | 09:22

Die Leopard tanks zijn echt kewll, maar we gebruiken die dingen nooit. Misschien beter om ze weg te dingesen.

wilmeister | 07-04-11 | 09:11

ik vraag me af hoe ze straks een serieus binnenlands conflict zoals een volksopstand of onrust willen aanpakken zonder zwaar materieel. Met een paar politieagentjes?

Hein73 | 07-04-11 | 08:59

Tanks ..... Als er oorlog komt worden die de eerste dag al kapot geschoten, overschat zijn ze. Alles gaat nu via geleide raketten. JFS is wat we nodig hebben.
50.000 in leger lijkt mij meer dan genoeg voor deze kleine provincie van Europa. In verhouding hebben wij altijd teveel gedaan.

DeepDownUnderGrunn | 07-04-11 | 08:58

Dus als er straks knikker aan de peop is sturen we DE PAPIEREN TIJGER...!!??

postbus51 | 07-04-11 | 08:44

Zeer triest.

Superjus95 | 07-04-11 | 07:55

Ik dacht dat het vorige kabinet viel vanwege het niet verlengen van de missie in Afghanistan. Dit rechtse kabinet maakt zulke missies onmogelijk ? Van mij mag het, alleen ik snap het niet.

Juri Spundentie | 07-04-11 | 07:51

Het afschaffen van de dienstplicht is een hele sneue ontwikkeling geweest. Lekker door de modder kruipen met z'n allen en uit je 'comfortzone' stappen en je durf op de proef stellen is hartstikke goed voor ieder's karakter. En dan de kameraadschap!!
De sociale cohesie is afgegebrokkeld in Nederland, maar overal eigenlijk in Europa.
Waar moeten de kids nu naar toe, die van nature 'strijder'zijn? Ook dat wordt niet vaak goed begrepen. Je mag geen 'strijder' zijn, want dat is eng en dan ben je dus een engerd. Elk verschil van mening moet worden opgelost via een gesprek. Dat vind ik een loffelijk streven, maar zoals al eerder vermeld in een citaat van Machiavelli: het praat makkelijker met een pistool op tafel.
De pen is inderdaad machtiger dan het zwaard, maar je moet wel rekening houden met mensen die niet kunnen of willen lezen ('Ja das ist nur ein fetchen papier')
Maar goed.... dit is een ontwikkeling die niet zomaar valt tegen te houden. Zie ook wat er gebeurt met het defensiebudget in good old England. Net als de macht van Brussel en de invoering van de euro.
Inderdaad is er ruimte voor een nieuwe politieke partij op rechts, want alle huidige politici laten het zwaar afweten op deze punten. De vvd is natuurlijk al helemaal niet te vertrouwen sinds Zalm.

Greetje Duisenberg | 07-04-11 | 07:46

Nog even en we spreken allemaal Luxemburgsch.
Niemand die ze kan tegenhouden.
En wat vindt Pechtold ervan dat die Fransozenmeuk eruit gebonjourd wordt?
Die Cougars bedoel ik.
"Dankzij" D66 werd toen hiervoor gekozen i.p.v. de eauk door defensie aanbevolen superieure Black Hawk.
Eigenlijk is het verval al begonnen met de verkoop van het vliegdekschip de Karel Doorman an den Argentijn.
Snif.

Geheimrat Schultz | 07-04-11 | 07:24

@fritsspits

Lul niet, ik weet voor 150% zeker dat Kroon niets gebruikt. En er is een zero tolerance beleid bij
defensie. Als je beptrapt wordt is het ontslag.

strikdewepstroper01 | 07-04-11 | 00:26

Hillen: eerst de gezondheidszorg kapot maken en nu de landsgrenzen verkwanselen. Fail dikke pad, aub met FLO.

DrBowned | 07-04-11 | 00:16

Alles gaat op aan de coke binnen defensie, dus we kunnen niet anders.....

fritsspits | 07-04-11 | 00:16

En dit is dan dezelfde man die (zo ongeveer) zei:
Defensie is als het ware de verzekering van je land.
Als je je verzekering niet betaalt, ben je de klos als je er aanspraak op wilt maken..

ZKH EénOog | 07-04-11 | 00:05

@xspalm

Of opnieuw de Rus?

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 23:58

En als de chinezen komen, zijn we in europa mooi de klos, want de VS is dan intussen aan lager wal.
Europa mag het niet laten liggen nu.

xspalm | 06-04-11 | 23:56

Dit gesloop is heel erg.
Ik vind ook dat de dienstplicht terug moet.
Zelf heb ik trouwens een prima tijd gehad in dienst.
-
Maar het gaat niet gebeuren.
Ik vrees dat de meesten er te lamlendig voor zijn.
-
De kamer kan die bezuinigingen toch àfstemmen...

caudillo | 06-04-11 | 23:49

We beginnen bij tanks en eindigen bij de dienstplicht.

Zijn er hier toevallig nog Garde Jagers? Dat was mijn
club. Toen pantserinfanterie vandaag de dag luchtmobiel.

www.ogs.nl/pix/Grebbeberg%204%20mei%20...

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 23:48

@strikdewepstroper01
@de grote Anti

Zie mijn reactie van 23:13 uur... helemaal voor!

bennie_bang | 06-04-11 | 23:35

@strikdewepstroper01
Daar filosofeer ik al jaren op los.. Enerzijds zou dienstplicht veel jongens goed doen,beetje discipline bijbrengen.Anderzijds hebben sommige jongeren dat juist weer absoluut niet nodig.. Ondertekende is een voorbeeld,
maar als je groot gaat denken zou ik ook zeggen invoeren die dienstplicht.

de grote Anti | 06-04-11 | 23:30

@strikdewepstroper01

Helemaal mee eens! :-)

bennie_bang | 06-04-11 | 23:27

Sinds de dienstplicht is verdwenen vind ik het niet beter geworden in Nederland. Als jongeren thuis niet
leerde luisteren of van school waren gestuurd dan was er nog dienst. En ik weet dat in mijn tijd (90/91)de galbakjes uit de Randstad zich leerde aanpassen.
De verschillende milieu's werden maanden bij elkaar gezet. Hoog of laag opgeleid, plattelander of randstedeling, je moest het samen maar fiksen. Toen vond ik het shit. Terugziende was het leerzaam.

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 23:22

@Sliptong

Van dienstplicht werd je echt niet arm, ik zag het eerder als een verrijking. Natuurlijk zaten er mafkezen tussen, maar volgens mij kan je die overal wel vinden.
Het is even 'off-topic', maar van mij mag (Sociale) dienstplicht zo weer worden ingevoerd voor zowel mannen als voor vrouwen. Keuzemogelijkheid tussen politie, gezondheidszorg en defensie. Ik denk dat er dan heel veel problemen opgelost worden.
Laat Hillen zich daar maar eens over buigen en oplossingsgericht gaan werken, i.p.v. alleen maar aan geld denken, zonder daar de gevolgen van te (willen/kunnen) overzien.

bennie_bang | 06-04-11 | 23:13

De Nederlandse identiteit is maar een gedachte en geen tastbaar fenomeen. Brussel regelt de staatszaken en Nederland de provinciale. Volgens mij nemen we de JSF dus lopen we aan de hand van de USA? Ik zou zeggen ja, maar uiteindelijk gaat het gewoon om geld. Jij betaalt tenslotte ook je ziektekostenpremie, tenzij je die ontduikt.

CMPT | 06-04-11 | 23:05

@strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 22:56
Laat die Moffen dat varkentje maar wassen als het zover komt. They owe us you know ;)

Sliptong | 06-04-11 | 23:05

@Sliptong

Ik vraag mij af hoeveel tanks Rusland heeft staan?

Howel de koude oorlog voorbij is, dit land is geen bondgenoot.

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 22:56

Sorry, volgens mij ging er iets mis met mijn spatie?

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 22:54

@CMPT

Moeten we zo blij zijn dat alles opgaat in Brussel dan? Ik sta voor de Nederlandse identiteit (Ja die
bestaat) in alle opzichten. Dus ook een eigen defensie. Eerst maar zien dat Brussel en de EUSSR
de zaken goed regelen. Het is namelijk te grootschalig. Einde van het verhaal is dat de lidstaten zoveel mogelijk hun eigen zaken willen regelen. Dat wil de Duitser, de Fransman en ook
de Nederlander.

En als we als Nederland echt zo graag een Europees leger willen. Waarom dan de JSF? Waarom dan geen
Duits of Frans vliegtuig? Deze hebben een uitstekende
vliegtuigindustrie. Of lopen we nog steeds aan de hand van big brother Amerika?

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 22:52

Uhmmm... laten we even niet vergeten dat er in dit land procentsgewijs ook nog een paar Kroontjes rond lopen en die moeten we aan de gang houden want als die iets anders gaan doen dan.... dan...... dannnn!!??

postbus51 | 06-04-11 | 22:49

@Sliptong
Juist,dat is wat ik bedoel..

de grote Anti | 06-04-11 | 22:47

@de grote Anti | 06-04-11 | 22:43
Onze speciale eenheden behoren tot de beste van de wereld. Denk aan onze mariniers en commando's die met de SAS trainen en bikkelhard zijn. Daar moet onze kracht liggen. Niet bij duizend tanks, of vliegdekschepen of peperdure bommenwerpers. Goed, een paar nieuwe helikopters kan geen kwaad.

Sliptong | 06-04-11 | 22:46

@bennie_bang | 06-04-11 | 22:39
Het had vaak niet eens te maken met links of rechts. Van dienstplicht werd je arm terwijl je wel al vaak een meisje thuis had of een kind. Of denk aan studenten, ook niet handig zo'n dienstplicht. Goed dat het niet meer bestaat.

Sliptong | 06-04-11 | 22:44

Liever een europees leger,ik zie namelijk nog niet onze bondgenoten als vijand voor de komende jaren.Heel focking veel jaren.'Misschien komt het wel door internet,wie weet,we beginnen elkaar te begrijpen.
Ik moet ook zeggen dat ik bijzonder weinig last van de gemiddelde europeaan heb.

Met andere woorden,MP wouter ringt die duitsers en britten gewoon even en er staat een leger klaar.. De fransen komen helpen na hun middagdutje.De spanjaarden komen op wilde stieren.

de grote Anti | 06-04-11 | 22:43

Ik heb het over links volk in het algemeen. Maar ik begrijp je punt en ben het met je eens. In elk geval hoop ik dat deze plannen niet doorgaan.

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 22:43

Gaat het per ongeluk toch nog de goede kant op!

Robertski | 06-04-11 | 22:42

Goed zo. Houden we een klein slagvaardig leger over dat over de hele wereld binnen 24 uur gedeployed kan worden. Klein land, kleine, mobiele taskforce. Meer speciale eenheden erbij en je hebt een kei van een leger. Wij zijn geen Duitsland, Frankrijk of de VS. Rot op met je tanks. Hou een paar pantservoertuigen over om de grote steden schoon te vegen als het moet (en dat moet!).

Sliptong | 06-04-11 | 22:42

@strikdewepstroper01

Wat bedoel je nou precies met je reactie? Ik heb het over linkse studenten die (destijds) op alle mogelijke manieren probeerden onder de dienstplicht uit te komen. Niet over linkse of rechtse politiekvoering.

Ik wil weergeven dat er een persoon op de stoel van Mindef zit die er, naar mijn mening, niet hoort te zitten. Bezuinigen op je verdediging is gewoon DOM (en niet links of rechts)

bennie_bang | 06-04-11 | 22:39

Alles zal gaan gewoon opgaan in het Europese leger, net zoals Nederland opgaat in Brussel. De EU met de Euro. "Ja, is toevallig want het rekent makkelijker! Iets met EEG enzo!"

CMPT | 06-04-11 | 22:36

Maar verliezen alle cavaleristen die nu op de tanks zitten en de bemanning van alle mijnenvegers nu ook hun baan?

???

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 22:30

Trug naar het leger op de fiets? Jaaaa......, heulegaar voor. Costa Rica doet al sinds 1949 zonder leger. Ken best.

Hapax | 06-04-11 | 22:30

Nederland heft zichzelf op en dat is mooi, er is sowiezo geen andere oplossing.

PierDrie | 06-04-11 | 22:28

Ben ik de enige die lees: Hitler sloopt leger totaal. ?
/dyslectici mode off

nietnietniet | 06-04-11 | 22:27

Wel piloten overhouden voor het miljoenen kostende JSF project, en vraag ook ff die heli terug hebben we tenminste nog wat.................... lullo

Axel073 | 06-04-11 | 22:23

kan mij niet voorstellen dat de mijnenjagers er uit gaan, de noordzee ligt nog bommetje vol met mijnen uit de 1e en 2e wereldoorlog, die gasten zijn er bijna elke dag mee bezig om de vaarroute's schoon te houden.
regelmatig trekt een visserschip nog zo'n kreng omhoog

Lizard_of_Oz | 06-04-11 | 22:17

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-04-11 | 20:47 : Van overbodigheid van een leger is bij mijn weten nooit in de geschiedenis iets gebleken. Ook al is die JSF natuurlijk bullshit.

@seven | 06-04-11 | 20:47: Het gaat er meer om dat men toen ook dacht dat een goed leger niet nodig zou zijn - niet zozeer om de vraag of Nederland de Duitsers uiteindelijk buiten had kunnen houden. Maar men dacht in Nederland dat men niks te vrezen had; NL was immers neutraal. En dat is vaker in de geschiedenis van Nederland voorgekomen, dat denken dat er niets te vrezen viel. Ander voorbeeld: 1672. En ook nu, in 2011, denkt men: we hebben niet echt iets te vrezen dus bezuinigen maar.

Hommel | 06-04-11 | 22:12

Juist.. de BBE.
Niet te vergelijken met 19 jarige knulletjes uit de provincie die in het 'leger' dienen.

de grote Anti | 06-04-11 | 22:11

Tsja, wat kun je ervan zeggen? We lullen, D66, GL en PvdA en we zwalken?

Misschien is een leger in de handen van een vertwijfeld stelltje sukkels zoals onze plitici wel gevaarlijk en is opheffen beter. Voor je het weet gaan ze mensen 'beschermen', hetgeen ze niet kunnen, en die mensen maar vertrouwen (Kok!!!) en toen gingen ze er helaas toch aan.

Zeg maar hoe onze pliessie functioneert vandaag en de rest van uw leven.

Natuurlijk zouden we een sterk leger moeten hebben om vreemde volkeren, die ons slechts komen plunderen, te weerstaan. Maar laat me niet lachen, dat hoef ik toch niet uit te leggen???

NoMinister | 06-04-11 | 22:10

Er was ooit een Duitse minister genaamd Von Guttemberg die zei "ik heb dit bedrag nodig voor mijn ministerie (van Defensie) en je past je bezuinigingen er maar op aan."

Die hebben wij ook nodig. De verrader Hillen is te kortzichtig. Hij staat niet voor zijn mensen, hij staat er bovenop.

Justin-Kees | 06-04-11 | 22:09

@kees2790
Wat ben jij ongelooflijk dom en kortzichtig! (dat ik reageer is eigenlijk al zonde van mijn energie)

foxylady | 06-04-11 | 21:57

'Hetzelfde links verwacht ook dat het leger waar zij
juist zo op tegen zijn de hete kastanjes uit het vuur halen als er calamiteiten zijn in Nederland zoals een gijzeling. Dan wel'
@strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 21:45

Nu ben ik allesbehalve links,'maar het leger nodig voor calamiteiten als een focking gijzeling? *kuch* Hebben we daar niet een rits afkortingen voor die de taak op zich nemen? Respect voor 'onze' jongens natuurlijk,maar overdrijven is ook een vak.
We hebben meer special forces nodig en minder hielenlikkers.. En jah,die gaan nog wel eens te ver.Shidt happens.

de grote Anti | 06-04-11 | 21:55

gelukkig storten we nog elk jaar 6 miljard in de bodemloze put die ontwikkelingshulp heet.

Jan Kaas | 06-04-11 | 21:49

boeien... als het hier mis gaat kijken we gewoon heel zielig naar de amerikanen en dan komen die ons gewoon weer uit de stront trekken.

Wij hebben veel belangrijkere zaken om geld aan uit te geven, zoals uitkeringen, integratie, subsidies, wachtgeld en immigratie.

Klaboesterbeer | 06-04-11 | 21:47

@bennie_bang

Links is tegen defensie en het leger. Maar datzelfde links staat wel klaar met een mening als er zaken spaak lopen zoals in Sebrenica. En dat lag niet aan de Nederlandse militairen maar onder andere aan de politiek die niet het juiste mandaat verleende.

Hetzelfde links verwacht ook dat het leger waar zij
juist zo op tegen zijn de hete kastanjes uit het vuur halen als er calamiteiten zijn in Nederland zoals een gijzeling. Dan wel......

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 21:45

Tanks zijn toch volkomen verouderd, in het type oorlog zoals we met ons leger uitvechten tegenwoordig.
Ooit, toen we de Rus zouden tegenhouden op de Noord-Duitse laagvlakte, toen waren tanks nog wel handig.
Trouwens, waar haal je tegenwoordig nog tanksletjes van onder de 1.60 vandaan?

captainobvious | 06-04-11 | 21:45

De cirkel is rond.
Door onze islam vrindjes die we hier moeten onderhouden zijn er geen centjes meer over voor ons leger, dubbelop rechtstreeks de afgrond in.

Uw Verzekeringsadvis | 06-04-11 | 21:38

De cirkel is rond.
Door onze islam vrindjes die we hier moeten onderhouden zijn er geen centjes meer over voor ons leger, dubbelop rechtstreeks de afgrond in.

Uw Verzekeringsadvis | 06-04-11 | 21:38

Vervelend voor GroenLinks zeg, kunnen ze ons straks nergens meer inrommelen.
Maar het is ook afgelopen met nieuwe windmolen parken.

winterpeen | 06-04-11 | 21:36

Die Hillen weet absoluut niet waar hij 't over heeft. Volgens mij heeft hij niet eens in dienst gezeten als dienstplichtige. Veel studenten kwamen destijds onder de dienstplicht uit. Studenten journalistiek waren bij uitstek links en tegen alles, dus ik vermoed dat hij het leger alleen kent van wat hij hoort en ziet.
Waar praten we over... DEFENSIE!!! oftewel VERDEDIGING!! Dat is waar het leger voor staat, ter verdediging van.. en voor alle andere zaken waar ze voor worden en werden ingezet (watersnoodramp '53) Denkt Hillen nou echt dat door op onze verdediging te bezuinigen, alle problemen worden opgelost? Bezuinigen op je verdediging is zoiets als de heipalen onder een pand weghalen, of vrijen zonder voorbehoedsmiddelen, of uit een vliegtuig springen zonder parachute... Of heel kort gezegd... DOM!!

Oh ja, ik heb zelf wel in dienst gezeten, bij de marine en (ook al doet m'n naam anders vermoeden) ik ben een vrouw en van na 1953.
Ik ga m'n plannen maar eens ten uitvoer brengen, lid worden van een politieke partij en ervoor zorgen dat ik de eerste vrouwelijke minister van Defensie word. Het wordt tijd dat er een 'ervaringsdeskundige' aan het roer gaat staan.

bennie_bang | 06-04-11 | 21:36

@realisticus dutch | 06-04-11 | 21:20
Nou dan krijgen we toch gewoon blackwater-achtige taferelen? Misschien staat het leger wel te ver van de burger af,lekker dobberen in een onverwoestbaar schip met 900 vriendjes.. Pokeren en kontkussen de halve dag.
Paar somaliers afknallen.
Laptopje,porno,schietoefeningen,sporten.. briefing,de-briefing.

Ik zeg laat het serieuze werk over aan de special-ops..'A la de britse s.a.s.
Of de private jongens 'A la blackwater.
Toch? Of zeg ik nu iets heel stoms?

de grote Anti | 06-04-11 | 21:30

@realisticus dutch

Dat over de Orions schrijf ik net hierboven. Peperdure
apparatuur aan boord tegen onderzeeërs. We doen het even de deur uit. (En als de Rus ergens voor staat dan
is het wel onderzeeërs) Vliegveld Valkenburg is ook
gesloten daar komt nu Vinex nieuwbouw.

Het verbaast mij steeds meer wat een afbraakcultuur
Nederland heeft onder leiding van de politiek. Niet
alleen bij defensie ook in het onderwijs zie je dat.

Hoe goed functionerende zaken in een handomdraai definitief verdwijnen. Schrikbarend eigenlijk!

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 21:30

Nederland ontwapent. Net zoals in de periode voor de Tweede Wereldoorlog. "Gebroken geweertje" tijd. Geen inzet om in het buitenland vrede af te dwingen, maar ook geen spullen en mensen om te helpen Europa te beschermen tegen foute regimes, tegen dreigingen van buiten. Goed advies voor Excellentie Hillen: geef die tanks aan de Libische opstandelingen/vrijheidsstrijders. En doe er nog wat tankcommandanten en onderhoudsspecialisten bij als adviseur. Dan doen we tenminste nog heel even iets goeds.

ljcoster | 06-04-11 | 21:23

de geschiedenis leert dan men niets leert van de geschiedenis.
Overal op deze aardbol zijn brandhaarden. We hebben zelfs al marineschepen nodig om piraten van onze koopvaardij schepen af te houden.
De Orions, enkele jaren geleden opgedoekt, missen we al als ogen en oren op het water, ook bij de jacht op drugstransporten.
En men gaat gewoon door met verder afbreken van ons toch al kleine legertje. Triest.

realisticus dutch | 06-04-11 | 21:20

Je hoeft hier alleen op tegenstand te rekenen als je Nederland binnenvalt op werkdagen tussen 8 en 5.

SamKoeman | 06-04-11 | 21:19

@jan-lul-de-behanger

De vergelijking maken tussen het dienstplichtige leger en het beroeps leger is natuurlijk scheef.
Het is tegenwoordig een stuk strakker en professioneler.

We hebben wel degelijk een leger nodig voor calamiteiten. (Bij rampen, anti terreur, politie
assistentie en natuurlijk defensie.)

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 21:19

"vreedzame opbouwmissies zoals die in Uruzgan"

Whahahah hahahaha

War == Profit

Sas | 06-04-11 | 21:18

Maar daarentegen kunnen al die miljarden wel naar de banken toe. Op de 2 banken na die de zaken wel goed op orde hadden. Bedankt voor het verneuken van de Nederlandse defensie, Duitsland of wat voor land dan ook Confisqueer ons maar weer. Ich kan Deutsch Sprechen.

Linke Soep | 06-04-11 | 21:17

@ strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 21:12 | + 0 -

Inderdaad, Den-Haag lag te slapen toen onze jongens verneukt werden en later de zwarte-piet kregen toebedeeld. Bovendien waren de Moslims ook niet zulke lekkere jongens in die omgeving, s'nachts op roof en moordtocht en overdag schuilen in de enclave.

sjipsknip | 06-04-11 | 21:17

@WaiWai | 06-04-11 | 20:40

He dude,lees eens -
@jan-lul-de-behanger | 06-04-11 | 21:05

En kom dan weer huilen dat ik moeders van gesneuvelde soldaten moet troosten.

de grote Anti | 06-04-11 | 21:16

@sjipsknip

En ik kan mij de tv beelden herinneren dat de Engelsen een andere enclave een aantal weken voor Sebrenica in stilte verlieten. Ik vraag me af of de Britten, toch het tweede leger in de wereld en zeer ervaren zich in een situatie hadden laten manoeuvreren als Sebrenica.

Dus het is een vuil politiek spel geweest.

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 21:12

@Handige Harrie | 06-04-11 | 19:34 |
100% gelijk.

Skep | 06-04-11 | 21:11

hoe 'kewl' tanks ook mogen zijn, ik heb toch liever geld. een bigups voor hansie-pansie.

(klap) (klap) (klap) | 06-04-11 | 21:07

Je kunt merken dat de dienstplicht is afgeschaft waardoor veel reaguurders het leger slechts van buitenaf kennen. Ik viel er nog wel onder en heb van binnenuit geleerd wat een volkomen maf geheel het was. En op een hele goede plek ook om dat te constateren. (Generale Staf, Frederikkazerne, Den Haag) Na 14:00 uur was er geen nuchtere beroepsmilitair meer te vinden. Die deden stomdronken "boompje met verlos" op het kazerneterrein, meewarig bekeken door de dienstplichtigen. Het geheel was volslagen corrupt. Met een fles Whisky of cognac kocht je echt alles. Nederland heeft geen echt leger, had nooit een echt leger en zal het (gelukkig) ook nooit meer krijgen. Nederlanders en het leger gaat gewoon niet samen. We zijn domweg er te lullig voor. Dus niet meer investeren in de sinds 1672 failliete boedel maar gewoon saneren. Hillen, zet 'm op.

jan-lul-de-behanger | 06-04-11 | 21:05

@ strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 20:58 | + 0 -

Omdat Nederland geen luchtsteun kreeg van de fransozen want die hadden handjeklap gedaan over Sarajevo en de Nederlanders, Sebrenica, verpatst aan de Serven. De pocket in Sebrenica is nooit te verdedigen zonder luchtsteun ook al zet je de zwaarste tanks in. Iedereen op de Balkan weet dit alleen de Moslims zogenaamd niet want die willen nog ff schadevergoeding vangen van Nederland. We zijn genaaid door de Fransen dus.

sjipsknip | 06-04-11 | 21:04

Er vaart toch nog een Defensieboot mee met de Gay Parade? Dan is het veilig.

Zoetwaterpanharing | 06-04-11 | 21:00

@Frank87N

En waarom zijn de Nederlanders onder de voet gelopen in Sebrenica? Te licht bewapend en het verkeerde mandaat. En we werden niet gedekt door de VS of de UK. Het Nederlandse leger kan wel degelijk zijn tanden laten zien en vechten. Dat hebben we in Afghanistan bewezen. Maar geef dan ook de middelen en het ja woord. Nu weer hetzelfde gezeik met Libië. We sturen f-16 die geen bommen mogen gooien. Het was hetzelfde verhaal met Bosnië. Punt 50 in plaats van het boordkanon. Dat was minder agressief.
Het heeft duizenden moslims het leven gekost.

Pacifisme is heel erg mooi en ook heel naïef.
Wanneer gaan we eens leren van de geschiedenis in Nederland?

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 20:58

Mooi binnenkort een Leopard kopen voor weinig, meteen naar Den-Haag rollen dat ding en het binnenhof in ermee. Wie houdt mij tegen?? er is immers geen leger meer en de politie is te druk met bonnenschrijven als verlengstuk van de belastingdienst. Goh dat opent wel perspectief of niet soms??

sjipsknip | 06-04-11 | 20:57

Hans Hillen als oefendoel op de De Vliehors
Daarna zien we wel

Tobi | 06-04-11 | 20:50

@Hommel | 06-04-11 | 20:37
Op nog meer momenten werd de overbodigheid van de krijgsmacht niet onderkend. Dat dreigt nu te resulteren in de aanschaf van de JSF.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-04-11 | 20:47

Hommel | 06-04-11 | 20:37
Als die oorlog iets langer had geduurd, dan was naast R'dam ook A'dam en Utrecht afgebrand, weinig mogelijkheden tegen brandbommen hoog vanuit de lucht. Daarbij, om militair DLD te verslaan was toen een 10x grotere inzet nog niet genoeg, ook het veel sterkere Frankrijk verloor.

seven | 06-04-11 | 20:47

@strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 20:33
Maar je moet wel draagvlak creëren voor een sterke defensie, dat is er nu absoluut niet.
Laten ze maar eerst de Dienstplicht opnieuw invoeren.

Er zijn oorlogen die langer hebben geduurd dan de langste vrede.

Haragha | 06-04-11 | 20:42

ojédiaré | 06-04-11 | 20:37
Het grootste probleem voor Israël zit hem nog in de bijzonder kleine landoppervlakte. iedere meter is essentieel in de komende oorlog, aangezien een vliegtuig nog steeds bommen en raketten zal moeten laden tijdens gevechtshandelingen.

repulse | 06-04-11 | 20:42

Eerst de generaals en hun dure auto's met chauffeurs eruit. Dan weer eens verder kijken. Denkt Hillen nou echt dat de militaire top die dit moet uitvoeren, in zijn eigen vet snijft? Neen! Eerst werkvolk dan de dienstauto met chauffeur.

Dulf | 06-04-11 | 20:42

zakslag!! | 06-04-11 | 20:36
Volgens mij zien velen überhaupt niet het nut van buitenlandse missies en willen eerder terug naar een puur verdedigingsleger.

seven | 06-04-11 | 20:41

de grote Anti | 06-04-11 | 20:30 | + 0 -
Omdat domme domme mensen zoals jij nog geen vezel respect hebben voor anderen en geen idee hebben wat het Nederlandse leger doet en heeft gedaan. En alleen maar afgaat op wat sappige telegraaf verhalen en dat als maat neemt voor alles wat defensie ooit gedaan heeft.

Als zo denkt te kunnen praten, ga dan eens praten met de moeder van de gesneuvelde soldaten van Afghanistan.

En verdiep je eens in wat er is bereikt, en dan niet alleen maar de simpele berichten lulkoek lezen.
Alsof het Nederlandse leger internationaal voor de operaties die zijn uitgevoerd niet bewondering en lof heeft gescoord. Dan ben je wel doof en blind voor het goede en wil je ook alleen maar de negatieve verhalen horen.

WaiWai | 06-04-11 | 20:40

General Failure gaat solliciteren?

hoorcollesje | 06-04-11 | 20:37

@repulse | 06-04-11 | 20:20
U heeft gelijk voor wat betreft het isolement van Israël en de (hun) noodzaak alles zelf op te lossen.

ojédiaré | 06-04-11 | 20:37

Op verschillende momenten in de geschiedenis van Nederland werd de noodzaak van een goed getraind en bewapend leger niet onderkend. De laatste keer resulteerde dat in een vijf jaar durende vakantie van het Duitse leger in Nederland en de afvoer van talloze joden.
Bezuinig liever op (bewezen) zinloze uitgaven als ontwikkelingshulp. Oh nee, 'ontwikkelingssamenwerking' moet je dat noemen, om de suggestie dat de ontvangende partij ook inspanningen levert overeind te houden.

Hommel | 06-04-11 | 20:37

Alsof het geld nu goed terechtkomt.
'Bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) heerst een cultuur waarin machtsmisbruik, drugshandel, diefstal en het gebruik en doorverkopen van defensiemateriaal voor eigen gewin de gewoonste zaak van de wereld is. Dit blijkt uit interne defensiedocumenten.(..) een levendige handel in defensiegoederen, zoals schoonmaakartikelen, verf, auto-onderdelen, laptops en telefoons. Ten slotte worden dienstauto's en andere legervoertuigen gebruikt voor privéactiviteiten.
DMO is verantwoordelijk voor de aan- en verkoop en het beheer van al het defensiematerieel. Bij de dienst werken meer dan zesduizend burgers en militairen.'http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1830112/2011/02/01/Materieeltak-defensie-cultuur-van-drugs-en-diefstal.dhtml

seven | 06-04-11 | 20:37

ik lees dat veel reaguurders denken dat tanks verouderd zijn. en vervolgens nutteloos voor missies als in afghanistan.
maar dit is niet waar. alleen de bangeriken in de tweede kamer wouden ze niet naar Afghanistan sturen omdat ze niet lief zouden overkomen. :S
tanks zijn ongelofelijke precisiewapens die dus uitstekende vuursteun kunnen leveren aan infanteristen terwijl ze gelijk ook bescherming en meer munitie als apaches bij zich hebben. daarbij is een tankgranaat veel goedkoper als een hellfire raket en leverd vaak ook minder collateral damage op

zakslag!! | 06-04-11 | 20:36

het grootste probleem is natuurlijk dat we niet op een rechtse partij kunnen stemmen die niet big money, anti-woestijn of gristengek is.Er is nog best ruimte op rechts.

Teuderik | 06-04-11 | 20:36

Een rechts kabinet dat bezuinigd op Defensie en wel zo erg dat er duizenden banen moeten verdwijnen... ho wacht, defensie personeel, dat zijn ook ambtenaren :)

borderliner | 06-04-11 | 20:35

We hebben geleerd van de faal van Joris Voorhuid en maten. Kost een berg,doet een beetje. Die plunjebaal die defensie heet is niet meer te redden. Als het landbouw was geweest hadden we de boel preventief geruimd. Toch?
Voordeel is dat je zonder defensie ook geen JSF nodig hebt. Nog meer miljarden om in onze bodemloze taxput te dumpen..

lichtpunt | 06-04-11 | 20:34

WaiWai | 06-04-11 | 20:28
Welke tanks dan?
Op zijn hoogst russische, dan hebben we nog een buffer zone aan duitsland en polen, tegen de tijd dat russische tanks halverwege de rit zijn, zijn ze al aan stukken gescheurd in een grote gigantische compleet georganiseerde gangbang van vliegtuigjes uit nl/ gb/ be en moffrika.

repulse | 06-04-11 | 20:34

Reaguurders. Als we als land genomen wil worden moet je toch ook een stevige defensie hebben. En ik wil wel eens weten hoeveel tanks Rusland bijvoorbeeld in gedachten hebben nu zij weer een sterk leger willen opbouwen. Sluwe Vos Poetin aast weer op een presidentschap, hij heeft grootse plannen. Seedorf in Duitsland hebben we gesloten. Orion vliegtuigen (Vol apparatuur om onderzeeërs op te sporen hebben we de deur uitgedaan. En nu dus de tanks?

Ik ben er niet van overtuigt dat iets anders de slagkracht van de tanks kan vervangen.

strikdewepstroper01 | 06-04-11 | 20:33

Het is bizar, niets geleerd van het verleden. En wel door die "rechtse elite". Wat een domme domme sukkels, die Nederlandse politiek. 1 voordeel over 3 jaar kunnen ze alles wat ze nu goedkoop weg doen duur opnieuw aanschaffen.

krasse karel | 06-04-11 | 20:31

Tot die lui uit Achteraffistan het op hun heupen krijgen en WOIII onteketenen. Sta je dan zonder leger.

Skep | 06-04-11 | 20:30

@WaiWai
Stoor je maar.. Kijk,ons legetje is natuurlijk reuze handig om van padvindertjes echte mannen (en vrouwen?) te maken,maar stelt verder geen bal voor.Nooit gedaan,en zal het ook nooit doen.Dus zullen wij in een noodgeval toch hulp van bondgenoten moeten vragen..'and believe you me,die krijgen we dan ook.

En ach,voor de rest hebben we genoeg counter-terrorisme eenheden in dit vrolijke kaaslandje.Waar zijn die paar soldaten eigenlijk goed voor behalve zandzakken leggen bij een overstroming?

de grote Anti | 06-04-11 | 20:30

Het is of het leger afbreken, of de hypotheekrente-aftrek.

rannie | 06-04-11 | 20:30

seven | 06-04-11 | 20:23
Ja de saab is een betere dogfight vliegtuig als de jsf. Maar vele malen slechter als de raptor. Aangezien wij geen enkel conflict aangaan zonder de hulp van onze vriendjes zijn die skills dus niet nodig. Wij zijn geen leidende natie, wij zetten niet de standaard. Op zijn hoogst kunnen we de amerikanen aanvullen waar nodig.
Dat is een andere rol en een andere positie als waar de meeste mensen uit redeneren. Zie ons leger als een onderdeel van het grote geheel en dan worden bepaalde keuzes die nu onlogisch lijken erg snel heel logisch.

repulse | 06-04-11 | 20:30

@feboburger
Over iets meer dan een maand is het alweer 10 mei, het angstzweet breekt me al uit;) maar gelukkig staat Hillen aan de grens, die houdt ze wel tegen!

Frank87N | 06-04-11 | 20:29

Dat extreme overschot aan generaals zitten nu op onze kosten te F5-en en te reaguren. ;)

seven | 06-04-11 | 20:29

Wacht maar tot de grenzen weer aangevallen worden. Het lijkt wel weer 1939. Hillen's voorganger zei toen ook dat we veilig waren....

DrBowned | 06-04-11 | 20:28

repulse | 06-04-11 | 20:23 | + 0 -
Ja klopt wat je zegt, over de tanks hoeven we niet heel hard te gaan huilen, is alles wat het leger niet wil zijn. We willen namelijk snel wereldwijd inzetbaar. Quick reaction enzo. Ik denk alleen dat als je het wegbezuinigd dat je dan wel ergens anders iets moet bouwen ter vervanging van de tanks. Je moet jezelf uiteindelijk ook tegen vijandelijke tanks kunnen beschermen.

WaiWai | 06-04-11 | 20:28

Idem geld uitgeven aan tanks, dat is al 30 jaar nutteloos.

seven | 06-04-11 | 20:27

Frank87N das een feit

feboburger | 06-04-11 | 20:27

Hillen sloopt helemaal niet totaal. Slechts tien procent. Veel te weinig. Nederland wil, als klein landje met te weinig geld, ook veel te veel. Én een luchtmacht, én een landmacht én marine. Beter is om, na overleg met de EG, één onderdeel te kiezen en dat goed te doen. Ook de marechaussee kan opgeheven worden, die taken kunnen bijna allemaal door de gewone politie worden gedaan.

Willem4246 | 06-04-11 | 20:26

WaiWai | 06-04-11 | 20:22
Het geld gaat nu al decennia naar duurbetaalde generaals die we teveel hebben, dat kost wel extra veel geld, maar biedt nul extra bescherming. Het geld wordt nu niet eens effectief besteed.

seven | 06-04-11 | 20:25

De duitsers hebben ook lucht gekregen van deze ontwikkelingen;)

Frank87N | 06-04-11 | 20:24

AdinBagdad | 06-04-11 | 20:21
Zucht.. Okay vertel wanneer hebben we onze tankjes voor het laatst echt gebruikt en met welk effect?

repulse | 06-04-11 | 20:23

repulse | 06-04-11 | 20:16
De Saab kwam als beste uit de tests, daarna paste ze de testeisen aan. De JSF is extra duur en zwaar vw optionele eisen die NL niet eens erbij neemt. (vert. landen bv en groot laadruim vd bommenwerper)

seven | 06-04-11 | 20:23

We zullen wel zien, dat het een spel is dat is zeker een feit. Maar als we eerst alles kapot moeten maken om het dan voor veel meer geld weer te moeten opbouwen vraag ik me af waar we mee bezig zijn.
Overigens stoor ik me wel aan het commentaar hier, dan vragen we duitsland of wat dan ook wel voor hulp als het nodig is. Alsof die dan als er een crisis is of erger dan niet de prioriteiten bij zichzelf hebben liggen. Dus die komen dan niet hoor. En bovendien vind ik het getuigen van een waardeloze mentaliteit. Dat is voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wel lusten geen lasten enzo...

WaiWai | 06-04-11 | 20:22

Stond laatst een ingezonden brief in een krant van 1 of andere manager. Hij stelde voor om ipv de makkelijkste manier van bezuinigen te kiezen, namelijk het wegsnijden en schaven van materieel, meer efficient te werken. Logistieke dingen uitbesteden e.d, investeren in vernieuwingen in ict.
Maar nee, deze minister denkt niet verder met zn neus dan zn reet dik is. Durf niet alleen op korte termijn te denken chef!

A.J | 06-04-11 | 20:22

ik snap het allemaal niet, gewoon 40 JSF's minder bestellen (hou je er nog meer dan genoeg over), en dan heb je je miljard binnen; iemand enig idee wat er voor die krengen jaarlijks aan exploitatiekosten moet worden gaan betaald.
Allemaal gelul Hillen, gewoon antimilitaristische shit aan het hoofd van het ministerie van defensie. Hoe is het mogelijk.

AdinBagdad | 06-04-11 | 20:21

Nederlandse overheid is volstrekt respectloos tegenover eigen bevolking. Liever het geld over de balk flikkeren aan allerlei subsidievretende instellingen, zuidelijke eurolanden, banken, ontwikkelingshulp en massa-immigratie van kanslozen.

majordick | 06-04-11 | 20:20

ojédiaré | 06-04-11 | 20:15
Israël is omsingeld door vijandelijke landen, wanneer israel aangevallen wordt zal zij haar vliegvelden moeten openhouden om haar vliegtuigen in de lucht te houden tot dat hulp(wij en de vs) er zijn. daar om heeft Israël tanks nodig.
nederland zit zelf niet in een dergelijke positie, het vervoeren van onze tanks naar een conflictsituatie is te omslachtig en de taken die ze daar zouden uitvoeren kunnen we beter opvangen met een geavanceerde luchtmacht.

repulse | 06-04-11 | 20:20

Ik vind dat Nederland een minimum van 40.000 infanterie moet hebben. Ze kunnen ook helpen bij rampen en handig bij een eventueel binnenlands conflict met Finnen.

Frank87N | 06-04-11 | 20:20

WaiWai | 06-04-11 | 20:12
Dat wil de luchtmacht zelf niet. Mijn idee is ook doorgaan met de F16 en de JSF laten voor wat het is en evt later als de F16 echt op is alsnog de oversized JSF in de sale kopen, of bij groot prijsverschil de Saab Griphen.

seven | 06-04-11 | 20:18

@seven | 06-04-11 | 20:08
En ... verdeeld tot op het bot.

ojédiaré | 06-04-11 | 20:17

Join the army - travel to exotic countries - meet interesting people - kill them!

En nu?
Moet we bij het vreemdelingenlegioen tekenen om nog iets van de wereld te zien?

acac | 06-04-11 | 20:17

@waiwai
Ik vind ook dat ze die Saab gripen moeten kopen, veel goedkoper en een stuk sneller. Alleen niet stealth, maar dat maakt ook niets uit.

Frank87N | 06-04-11 | 20:16

seven | 06-04-11 | 20:11 | + 0 -
Omdat Japan vanuit de historie van de 2e wereldoorlog ook geen leger meer mag hebben.
Daar komt bij, dat 0,9% van het BNP van Japan als 2e economie van de wereld wel heel erg veel meer is dan die 1,4% van ons. Puur naar BNP kijken lijkt me iets te simpel.

WaiWai | 06-04-11 | 20:16

WaiWai | 06-04-11 | 20:12
Het is een spelletje, binnenkort krijgen we van de vs op onze donder dat we te weinig uitgeven aan defensie, volgens de geldende afspraken binnen de navo. Hierdoor zullen we meer moeten investeren, we zullen de jsf kopen. De saab is een luchtgevecht vliegtuig, de jsf zit meer richting een bommenwerper. je kan dan beter die saab vergelijken met de raptor( nee die mogen we kopen, is alleen voor de vs en israel..)

repulse | 06-04-11 | 20:16

PRACHTIG die VOC mentaliteit van Nederland, het is oorlog, wat doen we.. we verkopen onze ouwe troep wel aan die zandhazen...

Heerlijk land..

Crematorium-de-Asbak | 06-04-11 | 20:15

@seven | 06-04-11 | 20:03
Ik zie Israël niet snel zijn tanks wegdoen, wat voor theorie meneer Seven daarover ook op nahoudt. (toch?)
Nederland zou samen met andere landen Belgie, Denemarken en mogelijk zelfs Engeland, een zelfstandige opererende eenheid kunnen vormen. Ingredienten (tanks, heli's etc) toevoegen when needed. Zoals bijvoorbeeld een MEU (USA)
Deze kaasschaaf laat een stinkende brede wond achter, denk ik dan, .. he.

ojédiaré | 06-04-11 | 20:15

Doe ook es JSF niet kopen.

Diny in Bikini | 06-04-11 | 20:13

Oh en btw, die eikels van de VVD die nu lekker op defensie bezuinigen waren degenen die in hun kiesprograma hadden staan dat ze niet meer wilden bezuinigingen op defensie! stelletje bedriegers!
En nog es wat: die ene miljard die defensie moet bezuinigen is minder dan wat de JSF kost!
Sterker nog voor de prijs van de JSF hoef je niet of veel minder te bezuinigen EN kun je ook nog pak em beet de SAAB kopen of de Eurofighter of iets dergelijks.

WaiWai | 06-04-11 | 20:12

WaiWai | 06-04-11 | 20:07
Japan geeft als% 0,9 van z'n BNP uit aan defensie, wij al 1,4%.

seven | 06-04-11 | 20:11

zucht we leren het nooit he? Wat doet het leger dan in Japan? Nee hoor helemaal niet het leger dat in die crisis de noodbruggen bouwt (genie) de communicatie herstelt (verbindingen) en ook nog wel wat mensen beschikbaar heeft voor wat zandzakken e.d. NEE dit kan niet worden overgenomen door 1 of andere regeringsdienst. Het leger heeft nl de middelen (voor zolang dat nog duurt) om volledig onafhankelijk dus zonder elektra, water etc. zichzelf in stand te houden in tijd van crisis. Daar ze ook voor! En die piraten in somalië? nutteloos ook allemaal? Zo kortzichtig altijd weer. Bezuinigen op defensie in deze mate, is zoiets als bezuinigen op de brandweer, want dat kan best want er is toch geen brand. Op het moment dat er een hele woonwijk afbrand dan wordt er pas weer gevraagd waar was die brandweer nou, oh ja net wegbezuinigd. En dan krijgt de overheid (en dat is niet de politiek) en de ambtenaren en alles weer de schuld. Terwijl het de politiek is die dit doet! En degene van het stomme stemvee die hiervoor gestemd heeft is degene die het hardste gaat roepen dat zijn huis is afgebrand, maar is de grootste schuldige van het ontbreken van degelijke voorzieningen!

WaiWai | 06-04-11 | 20:07

Frank87N | 06-04-11 | 20:00
Omdat het een goede zaak is. De mijnenjagers en de tankjes zijn nog voor de oude vorm van oorlogvoeren.
Kijk naar het conflict in libie, wanneer het westen zou willen zou het gehele gebied 1 grote brandende puinbende zijn zonder dat er ook maar 1 westerse soldaat echt voet aan de grond heeft gezet( de enige die er zitten zijn om "burger"slachtoffers te voorkomen.

Nederland zou genoeg hebben aan 1 vliegdekschip aangevuld met een paar andere schepen voor de bescherming, als bevoorradingsschip, een paar luchttankers en nog wat commando's/ mariniers en luchtdebiel.

repulse | 06-04-11 | 20:06

ojédiaré | 06-04-11 | 19:52
Minder dan het westen. ;) Tanks zijn (waarbij de vijand anti-tankexplosieven en heli's heeft traag onzinspreelgoed anno 2011. Een sitting duck. Cougar heli's zijn anno 2011 (stingers bv) waardeloos in vijandelijk gebied, bied nul bescherming en heeft nul aanvalskracht. Generaals hebben we een factor 20x teveel, idem in mindere mate andere hogere lagen. Hillen snijdt dus daar waar het geen nadeel heeft.

seven | 06-04-11 | 20:03

Die JSF hebben we ook niet meer nodig. De reden dat politici voor de JSF kozen was 'omdat we in het hoogste geweldsspectrum wilden meedoen'. We hebben straks niet eens meer voldoende militairen om een vergelijkbare missie in Afghanistan uit te voeren..

Handige Harrie | 06-04-11 | 20:01

Maar als er zoveel mensen tegen de bezuinigingen zijn waarom laat Hillen het doorgaan? Ik snap dat hij vrij mongolide is maar toch.

Frank87N | 06-04-11 | 20:00

@ Horror Skopie
Haha je neemt de woorden uit mijn mond kerel!

Frank87N | 06-04-11 | 19:59

@Juxta | 06-04-11 | 19:45
Hillen is gewoon een ambtenaar die "ja op alles" heeft geroepen bij het verdelen van de kabinets bezuinigingplannen.
Een prutser die ook bij de saneermanagers "hall of shame" wil behoren.
Asociale heelmeesters ruiken geen stinkende wonden.

ojédiaré | 06-04-11 | 19:58

Gelukkig liggen we ook helemaal niet in de buurt van een heel eng land als Frankrijk, dat lukraak een oorlog begint tegen een willekeurig land. Kunnen we achteraf weer lullen dat we toch maar mooi van ons afgebeten hadden, omdat de vijand er toch maar mooi drie dagen over deed om door ons land heen te wandelen.

Horror Skopie | 06-04-11 | 19:57

Een atoombom op een raket is voldoende + de belofte vooraf dat je elke vijandelijke hoofdstad vd kaart veegt bij een aanval.

seven | 06-04-11 | 19:55

Het vrouwenquotum is gewoon niet behaald in de top.
Weg subsidie.

DijenkletserT | 06-04-11 | 19:55

Lekker lullig .. Heb je kogels terug gekopt in Uruzgan kom je terug is je toekomst en je baan weg .
En Rutte maar lachen gieren brullen voor de camera

vicecity | 06-04-11 | 19:55

Gebroken geweertje!!!!!!!!

jan2806 | 06-04-11 | 19:55

Mooi! dat is de eerste stap. kut tankjes waren toch al over de houdbaarheidsdatum, verpats ze maar aan daffie of de rebellen.
Hogere kader er uit pleuren, jambekjes opleiden om de taken van de mobiele eenheid over te nemen en we gaan weer eens van dit kudt land maken. Oh wel 100 jsf'jes kopen met een rood strikje.

repulse | 06-04-11 | 19:54

@seven | 06-04-11 | 19:46
2 x zo duur als Belgie?
En Belgie telt hoeveel inwonerTs?

ojédiaré | 06-04-11 | 19:53

De tanks worden vervangen door de Toyota Landcruiser met heavy machineguns apps.
Het personeel (met ultra kort dienstverband) wordt, on the spot/there and then/if needed, met het wapensysteem vertrouwd gemaakt.
#klaarvoordeslacht

ojédiaré | 06-04-11 | 19:52

Geen tanks, nog wel 79 generaals (!). Ook na de bezuinigingen. Tsja een tank gaat niet naar de rechter bij ontslag...

rannie | 06-04-11 | 19:48

Ons leger is nu ruim / vrijwel 3x zo duur als Zwitserland / Denemarken. Dik 2x zo duur als België, Noorwegen of Zweden.

seven | 06-04-11 | 19:46

Wil de heer Hillen soms stellen dat het huidige leger TE GROOT is?? Als dit zo doorgaat moeten wij als burgers maar de landsverdediging overnemen. Want Hillen gaat er blijkbaar vanuit dat er nooit en nimmer meer gevochten gaat worden. Apart.

Juxta | 06-04-11 | 19:45

Frank87N | 06-04-11 | 19:36
Zelfs als die bondgenoten om ons heen ons WILLEN helpen, kunnen ze dat waarschijnlijk ook maar kleinschalig. In heel Europa is Defensie de afgelopen twee decennia kapot bezuinigd. Inkrimping omdat de dreiging uit de tijd van de Koude Oorlog weg is prima. Maar dit is gewoon niet verantwoord. Je gaat ook de brandweer niet wegbezuinigen als er vijf jaar geen brand is geweest..

Handige Harrie | 06-04-11 | 19:44

Een groot Uiropees leger en dan de rest van de Wereld inpakken Ha-Ha.

Ratzing. | 06-04-11 | 19:43

wel mee eens dat tanks achterhaald zijn, je kunt beter in meer apaches investeren, dat zijn prima tankjagers, close air support voor infanterie en opruimers van IED plaatsers.

Maar jammer dat dit allemaal moet gebeuren omdat de kosten met JSF uit de klauw blijven gieren en dat die koste wat het kost er toch doorheen gedrukt lijkt te moeten worden.

Bamzaaiert | 06-04-11 | 19:41

vredesmissies, laat me niet lachen. Uruzgan was gewoon knallen. En laten we Sbrenica niet vergeten. Die actie had direct het einde van ons leger moeten betekenen. We zijn qua oorlogen maar in 1 ding goed en dat is handel in wapens en ander prul voor legers van anderen. Je doet een leger goed of je doet het niet.

ZDEV | 06-04-11 | 19:37

Mijn grote angst is waarheid geworden. Het leger stelt niks meer voor. Ze hebben nu 80 tanks, in de jaren 90 nog een stuk of 900...
Als luxemburg binnenvalt met 900 man zal Nederland moeten capituleren.
Zelfde fout als voor de 2e wereldoorlog wordt gemaakt, bezuiniging op defensie.
Ik snap dat veel mensen met het argument komen dat we genoeg bondgenoten om ons heen hebben, maar dat zijn toch alleen maar hypocrieten waarvan de helft+ afhaakt om ons te komen helpen, amerika helpt zowiezo niet, want dat beetje olie uit Drenthe is te verwaarlozen.

Frank87N | 06-04-11 | 19:36

Dit is toch wat iedereen wil, geld is harder nodig in de prachtwijken. Integratie, is veel belangrijker, net als kunsT en cultuur. Nog meer geld naar banken zodat beloningen hoog genoeg zijn. En hypermoderne tunnels die zichzelf kunnen sluiten. En Afrika, gaat daar al geld heen? En de uitkeringen van alle Nederlanders die in Turkije en Marokko wonen moeten ook gewoon betaald worden.. Heb ik de beloningen al genoemd?

Sep Splatter | 06-04-11 | 19:35

ICBM's ontwikkelen in combinatie met een nuclear programma en niemand valt ons voorlopig lastig. Makkelijk toch.

Ommie de HaatMoker | 06-04-11 | 19:35

Allemaal de schuld van Joris.

winterpeen | 06-04-11 | 19:34

De staat van Defensie in GEHEEL Europa -niet alleen Nederland- is bijna lachwekkend. Zelfs bij een simpele, afgebakende operatie als over Libie kunnen we niet (meer) zonder de Amerikanen. De Engelsen hebben net hun laatste vliegdekschip en al hun maritieme patrouille vliegtuigen wegbezuinigd. In heel Europa is er niet 1 land dat langeafstandsbombardementen kan uitvoeren. Daarvoor hadden we Amerikaanse B-1s en B-2s nodig. Geen enkel land kan elektronische oorlogvoering uitvoeren op het niveau van de Amerikanen. De Amerikanen moesten gedurende de eerste dagen met F-15s vanuit Engeland heen en weer vliegen om bombardementen uit te voeren. Amerika wil zich buiten deze hele operatie houden, maar feitelijk leveren zij meer dan de helft van alle materiaal en personeel. Dit continent heeft de afgelopen twee decennia geld over de balk gesmeten op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, opvang van asiel- en gelukszoekers en meer van dat soort onzin. Nu betalen we hier de rekening voor, maar de echte rekening komt nog. Zodra we Defensie echt weer eens nodig hebben!

Handige Harrie | 06-04-11 | 19:34

Hillen, "Leuker kan ik het niet maken, wel leger".

Klouwkikker | 06-04-11 | 19:34

"Ook generaals moeten dus het veld ruimen. (..)De bronnen waarop de NOS zich baseert zijn de militaire vakbonden AFMP en ACOM. AFMP-voorzitter Wim van den Burg wees erop dat waarschijnlijk flink wordt gesneden in de hogere schalen van het personeel. Daar zitten veel mensen met een vast contract. Volgens Van den Burg gaat het niet alleen om officieren maar ook om onderofficieren."

seven | 06-04-11 | 19:32

Goh, we hebben een regering die wat doet. D'as even geleden.... Go Hans go!

Jean Kloot | 06-04-11 | 19:29

Prima, wat moet je ook met die dingen? Als er een Belgische tank ons land in zou rijden schieten we 'm gewoon vanuit de lucht kapot toch? Zelfde met Duitse tanks en iedere andere indringer.
Hillen +1 (alleen vandaag dan)

Bos Hout | 06-04-11 | 19:28

Ik ben voor een krachtig leger, maar ik kan me wel vinden in deze maatregelen. Nu nog Leeuwarden en Gilze sluiten en alles concentreren in Volkel.

de Bree | 06-04-11 | 19:27

Tanks zij inderdaad uit de tijd, maar de Cougars en mijnenjagers zullen we nog hard nodig hebben de komende jaren. Hoeveel van die duizend generaals vliegen er eigenlijk uit?

Guido | 06-04-11 | 19:24

-weggejorist-

Sokolum | 06-04-11 | 19:21

We zijn een land van 'watjes'.
Soms hoop ik dat Khadaffi ons van deze weekdieren komt verlossen.

Greetje Duisenberg | 06-04-11 | 19:20

Wie vrede wilt bereid zich voor op oorlog.

Artt | 06-04-11 | 19:18

Wacht even. Eerst loopt iedereen hier dus te janken dat het leger te duur is en als er dan vervolgens op bezuinigd moet worden (overigens niet de beslissing van Hillen, maar van de VVD+CDA+PVV-fracties) dan gaan we zeuren. Wat een slecht artikel dit.

nnimrodii | 06-04-11 | 19:18

@blendedperfection - Lijkt me inderdaad een beter plan voor de toekomst. Gewoon specialiseren... Marine en/of luchtmacht. Laat die landmacht maar zitten... scheelt misschien 1 of 2 uurtjes voordat capituleren bij een invasie.

XelaGBS | 06-04-11 | 19:17

funkyd | 06-04-11 | 19:07
Goed idee. Die Islamitische strijders kunnen met gemak versterkingen invliegen. Na de bezuinigingen op Defensie en dus ook de Marechaussee staan de grenzen helemaal open.
Vreemd rechts beleid.

GSven | 06-04-11 | 19:15

En Gouda dan??? zal de PVV niet blij mee zijn.

sigon. | 06-04-11 | 19:14

Wollen Sie den totalen Hillen?

SamKoeman | 06-04-11 | 19:13

Defensiebegroting is nog geen 9 miljard...

GSven | 06-04-11 | 19:12

Militaire Uitgaven NL 2009 12,642 miljard

seven | 06-04-11 | 19:10

We geven ons straks gewoon over aan de islamitische legers die hier al aanwezig zijn, maar wachten op het commando van de Kalief.

funkyd | 06-04-11 | 19:07

MichiDutch | 06-04-11 | 18:56
NL is no. 9 @NATO countries' largest military budgets.
Now look us up at the map.

seven | 06-04-11 | 19:05

Dus nu heeft GroenLinks ons Kunduz in gerommeld? Wat dachten jullie van de grote rechtse leider? Of treft Mark geen blaam?

Yoast92 | 06-04-11 | 19:03

Mensen die vionden dat het leger afgeschaft moet worden hebben echt geen enkel idee hoe het werkt in de wereld. Echt het niveau ik-kijk-niet-verder-dan-mijn-voordeur. Faal.

GSven | 06-04-11 | 19:03

@Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:50: Klaarblijkelijk wel.

De Kampsjeng | 06-04-11 | 19:02

Het DaanMannetje | 06-04-11 | 18:11 |
Als we het a la Zwitserland gaan oplossen, mogen we dan ook hun wapenwet?
Widukinn | 06-04-11 | 18:11 |
80 gaan het er niet worden, en waarschijnlijk zullen de overige JSF's nog lastig gaan hebben als er Eurofighters tegenover ze staan.
inktpot | 06-04-11 | 18:26 |
Totaal eens. Zou toch leuk zijn, een zwitsers(achtig)e wapenwet hier? Op naar Herstal!

Red Foreman | 06-04-11 | 18:59

Iedereen die ervoor is om die klote JSF weg te bezuinigen even zijn hand op steken. Wat een onzin weer van opa Hillen zeg; tanks weg, helicopters weg, alles weg, maar we gaan wel door met dat onzinnige kudtvliegtuig te kopen.

Jezweetzelluf | 06-04-11 | 18:59

Maar een commercieel leger beginnen dan. Soort van Blackwater.

DaZe | 06-04-11 | 18:58

OMFG wat een idioten daar in den haag zeg. De geschiedenis heeft bewezen dat het leger krimpen een hele grote stommiteit is. Volgens mij deden we dat net voor de 2e wereldoorlog ook...

am | 06-04-11 | 18:57

Ha ha what a joke. Maybe you can sign the dutch sovereignty over to another country. Or, the Dutch Boy Scouts can defend the country. Don't count on the Yanks and Canada to bail you out again.

MichiDutch | 06-04-11 | 18:56

G-unite | 06-04-11 | 18:03 |
LOL. Je bent je aan het ontwikkelen tot de nieuwe teen.

sjaakdeslinksesul | 06-04-11 | 18:55

Cougar heli's? Vliegen ze daarmee naar MILF Island?

Boyo | 06-04-11 | 18:54

Hopelijk kan dan vanaf de grond (er is niks anders meer) een goed defensie-apparaat worden opgebouwd, op de toekomst voorbereid. Maar met ministers á la Hillen vrees ik het ergste.

SamKoeman | 06-04-11 | 18:54

Pricedrop voor Cougar helicopters. Kan ik er eindelijk eentje kopen.. Zoontje naar school brengen met zo'n ding..

Chow | 06-04-11 | 18:54

jan-lul-de-behanger
Dat wij onze marine hebben uitgekleed was geopolitiek gezien een van onze grootste missers van de eeuw. Door het niet meer kunnen uitoefenen of in ieder geval achter de hand hebben van een oerdegelijke marine, zijn op economisch gebied machtsgebieden gaan schuiven en de Nederlanders hebben daardoor veel business verloren. Een grote high-tech marine; daar is een van origine maritiem land als Nederland bij gebaat; helemaal bij handel die buiten Europa valt.

blendedperfection | 06-04-11 | 18:52

Tanks.... zijn die niet uit de tijd van Indiana Jones?

Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:51

Kampsjeng.
NL is gewoon een wingewest en een stuk kust voor de nachbarn. ('Je bent toch niet gek?')

Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:50

Nu nog de politie ontwapenen!

zovoklets | 06-04-11 | 18:48

Sta je met je tankje tegenover een atoommacht.. Face it, oorlog is een niet te winnen spel geworden.

seven | 06-04-11 | 18:48

Prima zaak, op naar een klein leger dat ook geen kansloze missies in de zandbak van Afghanistan meer doet en geen JSF.

Spuitelluf | 06-04-11 | 18:48

Kop op luitjes, het leger stelt nu toch geen ene ruk voor en dat wordt nog minder. Nou, veel minder kan in elk geval nooit. En als het ooit nodig is huren we wel wat huurlingen in. Doet Kadaffi ook en het gaat kennelijk prima.

jan-lul-de-behanger | 06-04-11 | 18:47

Nederland bestaat volgens sommigen niet eens meer. En er is voor normale mensen veel meer kwaad van geldstelenden types te duchten. Die vijanden kijken niet op een miljardje meer of minder. En van die types die kernenergie er door willen duwen. Help bescherm ons! Maar dat kan het leger niet hè?

AntiSoof | 06-04-11 | 18:46

Reinaert | 06-04-11 | 18:39
Tuurlijk uit fatsoen brengt modaal NL die geen easy luizebaan heeft dat uit fatsoen voor die overbodige babyboomers in schaal 12 wel op. *fatsoen moet je doen.* /pvda-modus

seven | 06-04-11 | 18:44

Gewoon wat efficiënter werken. Met één kogel kun je makkelijk door drie hoofden tegelijk schieten. Kwestie van goed mikken.

C. van der Laak | 06-04-11 | 18:44

@Nederland is goed in dijken, handelen, baggeren, Amerika ellebogen, en voetballen.

Precies! We graven gewoon een grote gracht op de gehele
Nederlandse grens; het Verenigd Koninkrijk was twintig keer vaker onder de voeten gelopen als het geen eiland was geweest.

Trekbeest | 06-04-11 | 18:44

Britten/Amerikanen/Prive-legertje in?
Het DaanMannetje | 06-04-11 | 18:11 | + 0 -
Weet je wat een prive leger/huurling kost?
Nog altijd een hoop meer dan een staand leger staand houden.

Cadaver | 06-04-11 | 18:43

Predateur nee vooral niet stemmen ,dat gaat vanzelf je stem naar de grootste op dat moment ,tenzij je gebruik maakt van stemonthouding ,dus bedankt !

feboburger | 06-04-11 | 18:42

Mooi,het leger mag helemaal weg van mij,nederland heeft namelijk geen vijand die aanvalt,en dan kunnen onze militairen[lees kneusjes] eens normaal aan het werk...... het leger moet leger

kees2790 | 06-04-11 | 18:42

Ze breken in één jaar af wat ze in geen dertig jaar weer kunnen opbouwen...

Dat is een keer eerder gebeurd. In 1923 omstreeks.

Wie zet deze minister af?

Justin-Kees | 06-04-11 | 18:40

@seven | 06-04-11 | 18:35:

Dat waterhoofd (generaals en omstreken) is natuurlijk een jaar of dertig geleden binnengehaald, toen hadden we nog een koude oorlog.

Natuurlijk verloop doet wonderen, tot die tijd moet je die mensen - al was het maar uit puur fatsoen - gewoon een baantje gunnen. Al was het maar omdat ze vaak niet zo veel anders kunnen.

Triest, maar waar.

Reinaert | 06-04-11 | 18:39

Nederland is goed in dijken, handelen, baggeren, Amerika ellebogen, en voetballen. (willekeurige volgorde)
Voor de rest moet Nederland niet mee willen stampen met de 'grote' jongens, verspilde tijd.

Jackanders | 06-04-11 | 18:39

@Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:36: Verklaar u nader.

De Kampsjeng | 06-04-11 | 18:39

Nederland heeft meer dan voldoende aan een klein defensief militair apparaat zonder JSF.

Paulette | 06-04-11 | 18:38

En daarvoor in de plaats straks een paar JSF's?

Russ Meyer | 06-04-11 | 18:38

Vanmiddag op dumpert was al een filmpje te zien van Faalmilitairen.

Dat staat ons dus ook te wachten.
Ik lik me vingers, welke ik niet heb vanwege het krabben op mijn kont vanwege gebrek aan centjes, erbij af.

Ik hoop iedereen, want defensie is zooooooo over datum.

Oh wacht.......... Wat nu als we echt eens een probleem hebben ? Wie gaat alle mijnen die er nog zijn in de noordzee opsporen? Wie moet ons verdedigen als de pleuris uitbreekt ? De politie ?
Die doet maar 2 procent aan oplossen en de rest aan boetes.

Likken jongens, likken. Rutte heeft het zo graag.

beware_reageert | 06-04-11 | 18:37

@Haragha | 06-04-11 | 18:33: Amerika, tsja. Je moet er maar in geloven.
Die andere twee zouden kunnen, maar Duitsland ligt veel meer voor de hand.
Strategisch en economisch.

De Kampsjeng | 06-04-11 | 18:37

De Kampsjeng | 06-04-11 | 18:30 | + 0 -
uitbater....

Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:36

Reinaert | 06-04-11 | 18:27
Iemand puur vw dienstjaren promoveren zeker bj kleine instroom is onzinnig. Als bedrijven dat zouden doen, wel directeuren, maar niemand op de vloer is het snel over, maar ja defensie leeft van belastinggeld, dan is dat soort kromme dingen opeens wel mogelijk. Duidelijk ook dat het geld dus niet naar echte verdediging, training en materieel gaat maar naar dat volvette waterhoofd waar je itv oorlog niks aan hebt.

seven | 06-04-11 | 18:35

Ik werk voor defensie en het is echt diep diep triest.
@zwarte_bonen | 06-04-11 | 18:29
Black Water of hoe het nu ook heet, niets voor jou? Werken ook Nederlanders daar.

Haragha | 06-04-11 | 18:35

Een hele goede zet. NL moet zien dat ze gewoon een top leger bouwen met allemaal ninja's, of hele slimme sjitsjitshu mensjes. Die kunnen iemand gewoon met twee vingers hup tjakka van het leven beroven, nou in ieder geval iemand flink pijn doen! Niks geen duur materiaal. *nog even denken doet hoe we dan vijandige tanks met twee vingers kunnen ombrengen.

Inukshuk | 06-04-11 | 18:35

Als we nou stoppen met leger en met muziek, dan hebben we daar ook geen probleem meer mee!

Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:35

beterr! er is al veel te veel geld geduwd in soldaatje spelen in ander land, waar ze ons liever zien gaan dan komen..

crocker | 06-04-11 | 18:34

@De Kampsjeng | 06-04-11 | 18:30
Groot-Brittannië, Amerika of Frankrijk dus!

Haragha | 06-04-11 | 18:33

We gooien de vijand wel dood met rapporten van externe bureaus. Trouwens, Het is misschien een soort Godwin maar men bezuinigde ook flink op het leger net voor de oosterburen op de thee kwamen.

blinde kip | 06-04-11 | 18:32

Tsja, het leger. Het was gezellig, al die eeuwen. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Maar misschien is Hans Hillen wel een ziener: ik bedoel, wie wil er nou dat al die tanks, heli's en ander geschut langzamerhand in handen komen van al die haatbaarden die onze multikul-steuners al jaren de hand boven het hoofd houden?

Markies de Schade | 06-04-11 | 18:31

Men maakt nu wel grapjes over de Duitsers bellen, enzo. Maar dat is zo vreemd nog niet.
Nederland is -of je dat nu leuk vindt of niet- een zusterland van de Heimat. Daar merk je in de randstad niet veel van, hier in de grensstreek des te meer. Zonder de Duitse inzet tegen drugsrunners alhier waren wij al vervallen tot een tweede Amsterdam.
Ook als we ooit zwaar onder vuur mochten komen, hebben we eigenlijk maar 1 sterke vriend op wie we kunnen terugvallen.

De Kampsjeng | 06-04-11 | 18:30

Reinaert | 06-04-11 | 18:22
Zwitserland doet het anders niet zo slecht. Alerte vrijwillig getrainde bevolking en een zeer klein leger, geeft ook meer bescherming tegen het ontstaan een militaire dictatuur (zie tig landen op de wereld). Daarbij defensie is wat anders dan overal je in buitenlandse conflicten mengen. We pull above our weight.

seven | 06-04-11 | 18:29

Niet zeuren, op lui als Hillen heb je zelf - statistisch gezien - gestemd.

Ik word soms een beetje moe van het uitleggen waarom ik niet stem, ik zal dit de volgende keer als voorbeeld in mijn betoog gebruiken.

Predateur | 06-04-11 | 18:29

Ik werk voor defensie en het is echt diep diep triest.

zwarte_bonen | 06-04-11 | 18:29

@mierus | 06-04-11 | 18:23
Nee, dat is waar. Hillen is maar een boodschapper.

Leuk leesvoer over de periode 1918 - 1940.
jeoudekazernenu.nl/interbellum.html

Lou de Jong constateerde: "De strijd die men in de meidagen van '40 te voeren kreeg, is in de jaren '20 en '30 verloren".
Zullen wij deze woorden herhalen?
"De strijd die men in ??? te voeren kreeg, is in de jaren '00 en '20 verloren".

Haragha | 06-04-11 | 18:28

Laughing out loud at laatste zin.

Korreltje Zout | 06-04-11 | 18:27

@seven | 06-04-11 | 18:22:

Dat er een overschot aan hoofd- en opperofficieren is, da's niet meer dan logisch. Dat zijn de mensen die hun hele leven aan die organisatie verbonden hebben.

Dat in tegenstelling tot de jeugd die - afhankelijk van het economisch klimaat - voor een paar jaartjes tekent.

Zoek de verschillen.

Reinaert | 06-04-11 | 18:27

Onderofficier zoals boven gelinked : vmbo2 .. LOLLL

The.Age.Of.Men | 06-04-11 | 18:27

@Het DaanMannetje | 06-04-11 | 18:11 |
Zwitserland zit tjokvol met wapens, het is daar voor iedere normale burger legaal om een aanvals geweer in huis te hebben en daar mee te oefenen.
In Nederland is dit niet zo -_- Het lijkt me sterk dat er morgen opeens een WOII situatie is maar als die er komt zijn we vrij kansloos

inktpot | 06-04-11 | 18:26

Paar apache helicopters en een goed getrained elite korps moet toch voldoende zijn voor deelname aan missies in verwegistan?

Chow | 06-04-11 | 18:26

De eerste minister die echt het mes in Defensie heeft gezte was trouwens Kamp.

chefkok | 06-04-11 | 18:25

Enig idee hoeveel staatspoen er naar oekiboeki landen gaat?, en wat er verspild wordt aan die witte boorden kaffers in den haag ? en maar binnen harken meer en meer. elk land zorgt dat het meer gaat uitgeven om de economie draaiende te houden ,nee er vooral voor zorgen dat men de hand op de knip houd.,incompetente Haagse bloedhonden ,kapot trappen die gasten vooral die Hillen
die mag je van mij voor de laatste tanks gooien die Nederland verlaat ,dwars erover heen met die stalen tracks incompetente varkenskop.

feboburger | 06-04-11 | 18:25

@seven | 06-04-11 | 18:15
Eens, eens en eens.

Parsons | 06-04-11 | 18:25

Tja, bezuinigd moet er toch worden. Alleen mogen ze hun eigen JSF-speelgoed ook wel wegbezuinigen dan.

Stoppenkast | 06-04-11 | 18:24

De PVV juicht de plannen toe en steunt ze van harte. Dus wat zit rechts NL nu te zeuren?

chefkok | 06-04-11 | 18:24

Er was sowieso al sprake van verdwijning van de F16's gezien de komst van de JSF.
Buiten dat, de waarde van het defensiemateriaal devalueert toch al zolang besluiten over diverse politieke lagen genomen moeten worden. Acute slagkracht gaat daarmee verloren.
Dan rijst de vraag; waarom er nog in investeren.

Een batajon wordt een peloton en een peloton wordt een groep en een groep wordt een eenmanszaak.

quasiintellect | 06-04-11 | 18:23

Tja dat is na 10 jaar van saneren wat er over blijft van Ons Leger; NIETS.Dus niet Hillen de schuld geven,alle 4 de vorige Regeringen hebben het mes in Defencie gezet.

mierus | 06-04-11 | 18:23

Daarbij verspilt defensie het geld vooral aan het waterhoofd daar. Talloze overbodige declarerende generaals (1 op de 500! absurd veel zelfs Rusland heeft dat nooit gehad. De VS kennen één generaal per 4000 militairen.) en kolonels die teveel zijn en corruptie (ict marine) bij diverse diensten.

seven | 06-04-11 | 18:22

@seven | 06-04-11 | 18:15:

Het geld wat hiermee wordt vrijgemaakt gaat vast wel weer naar allerhande "projecten" voor zielige medeburgers ja.

En wat overblijft wordt gewoon afgestort richting Donker Afrika en omstreken of intern verjoekeld.

Tot het moment komt dat je opeens een leger nodig hebt en het er niet meer blijkt te zijn.....

*** Gebroken geweertje maar weer uit de kast haalt ***

Reinaert | 06-04-11 | 18:22

Ach,wanneer de peop de ventilator raakt bellen we gewoon de duitsers,britten of amerikanen.. No problemo.

de grote Anti | 06-04-11 | 18:22

In het geheim werkt Hans Hillen aan een seniorenleger.

De Kampsjeng | 06-04-11 | 18:21

Gelukkig hebben we nog wel geld voor ontwikkelingssamenwerking, achterlijke subsidies, uitkeringen naar het buitenland en overbodige ambtenaren.

eerlijkwaar | 06-04-11 | 18:20

@ seven
"... kennis & welvaart voorkomt tenminste echt oorlogen. Want schaarste en uitzichtloosheid is dè bron voor onlusten."
Is dat de reden van het overdonderende succes van 50 jaar ontwikkelingssamenwerking? Nationaal de politie ook maar overboord zetten en dat budget opplussen bij Min van OCW?

PTX | 06-04-11 | 18:20

Jongens en meisjes die zo makkelijk een helikopter aan een stel gasten in een pick-up overhandigen zijn inderdaad het speelgoed niet waard.

Wilhelm Tell | 06-04-11 | 18:20

In volle vaart België achterna..

Vrij_Onverveerd | 06-04-11 | 18:20

Nederland heeft al een tijdje geen mijnenvegers meer, alleen nog mijnenjagers.

Stroedel | 06-04-11 | 18:19

Tsja... dom, dommer, domst, Hillen.

As vrijdag, de grillen van Hillen...

Desolator | 06-04-11 | 18:17

Mooi zo, kunnen die alvast geen bloedbaden aanrichten als hier ook eindelijk de revolutie uitbreekt. #Feb17

Prof. D.A.H. Vintik | 06-04-11 | 18:17

Over een tijdje hebben we toch genoeg opstandelingen te bewapenen.

Calihero | 06-04-11 | 18:16

Cougars weg?? Dusse Patricia Paay wordt dan eindelijk toch gedeporteerd?

Real_Legend | 06-04-11 | 18:16

Als één van onze buurlanden Nederland de oorlog verklaart dan winnen ze dat toch wel, dus beter helemaal geen leger.

12-12-12 | 06-04-11 | 18:16

dan willen wij allemaal bewoners van t voormalige kikkerlandje genaamd holland onze recht om ons te verdedigen onze AK 47 onze M16 onze RPG spuger

owjah | 06-04-11 | 18:16

@ Haragha
Of een voortijdige reïncarnatie van Mient Jan Faber.

PTX | 06-04-11 | 18:15

Tanks zijn zwaar achterhaald in de moderne oorlogsvoering. Überhaupt is de internationale rol van NL gezien de grootte van ons land zwaar overdreven. (no.4 of 5 in Afganistan, terwijl we zelfs bij de G20 ivm onze economische omvang buitenspel staan)
Liever een lagere belasting dan meer bemoeienis en meer doden en gewonden, kan je het bv in de opleiding van je kinderen investeren, kennis & welvaart voorkomt tenminste echt oorlogen. Want schaarste en uitzichtloosheid is dè bron voor onlusten.

seven | 06-04-11 | 18:15

Al diegenen die dit soort rabiate plannen steunen zijn niets meer of minder dan landverraders. Iesj siempel.

Maar goed, de maandelijkse uitkeringen aan de Mugabe's van deze wereld motten ook betaald worden hè?

Reinaert | 06-04-11 | 18:14

kom op van Uhm, doe een staatsgreep nu het nog kan

Teuderik | 06-04-11 | 18:14

Defensie is een grote Geldverspilling Nederland ligt omringt door bondgenoten je moet minstens 2 grenzen over om de beschaving te verlaten.

loki84nl | 06-04-11 | 18:13

Nederland als de ultieme free rider, jammer hoor. Links en rechts in NL hebben elk recht verloren kritiek te uiten op het buitenlands beleid van de US of A. Wij pakken in ieder geval geen enkele internationale verantwoordelijkheid.

Eindelijk een rechts kabinet.... wat hebben we? Een failliet defensie-apparaat, 130 km/h op de snelweg en precies nul sociaal-economische hervormingen. Wat een vooruitgang. Nl-Defensie als een soort Belgisch leger, zeg het abonnement op de NAVO en de VN ook maar op.... schop die club van BuZa en OS dan ook over de schutting en we trekken ons in de beste tradities van PVV en SP terug achter de dijken. Eens kijken of we op korte termijn weer mogen aanschuiven bij de G20. Wedden van niet?

PTX | 06-04-11 | 18:13

Knettergek!

DreqNeqSchot | 06-04-11 | 18:12

Kan natuurlijk ook een taktiek zijn.
Stel je voor je moet triljard besparen....
Dan zeg je dus: Ik moet drie ziljard besparen....
Dat zegt iedereen:
'Nou, dan hou je niets over'.....
Dan zeg jij weer: Nou vooruit dan maar, dan bespaar ik maar een triljard...... maar nu stoppen met zeuren.... en dan is toch iedereen weer blij......

Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:12

Volgens mij is Hans Hillen is de reïncarnatie van Henri Staal.

Haragha | 06-04-11 | 18:12

Die miljard is hard nodig voor kunst, cultuur, ontwikkelingsgeld, bijstand, wajong etc.

Porrello | 06-04-11 | 18:11

Who needs tanks when you´ve got 80 JSF´s!

Widukinn | 06-04-11 | 18:11

prima toch, geen kosten meer aan het leger, neutraal blijven net als Zwitserland. Mocht dat neutraal blijven nou echt niet lukken, dan huren we toch gewoon de Britten/Amerikanen/Prive-legertje in?

Het DaanMannetje | 06-04-11 | 18:11

eerst loopt men te zaniken dat er veel te veel wordt begroot op een leger..

wordt er bezuinigd, is het wéér niet goed..

TG2 | 06-04-11 | 18:09

The main foundations of every state, new states aswell as ancient or composite ones, are good laws and good arms, you cannot have good laws without good arms, and where there are good arms, good laws inevitibly follow.
-Machiavelli

blendedperfection | 06-04-11 | 18:09

Leger ? Totaal uitgekleed, niet meer aanwezig. Lachwekkend, laat de landsverdediging maar over aan anderen.

Pios | 06-04-11 | 18:09

Duitsland kom er maar in...

Porrello | 06-04-11 | 18:08

Een frisse rechtse wind!

Einde van de Domheid | 06-04-11 | 18:08

Schieten, tieten en bier zijn de bestaanswaarden van elk beschaafd land

Biff Eagleburger | 06-04-11 | 18:06

"Geen tanks in het leger".
Ik vind een lege tank erger.
Dáár moeten ze eens wat aan doen.
Maar nee, de brandstofprijzen daar hoor je niemand meer over.

Nachtegaaltje | 06-04-11 | 18:06

Oh en dan nog even om toe te voegen: ik hoop dat ze dan wel gaan bezuinigen op de JSF's.

brandweermeisje | 06-04-11 | 18:06

Hadden we pakweg honderd jaar geleden niet ook zo'n Hillen actie?

Haragha | 06-04-11 | 18:05

Mooi.

Deel Drie | 06-04-11 | 18:03

Vragen we de Duitsers of ze een oogje in het zeil willen houden voor ons.

G-unite | 06-04-11 | 18:03

Tanks weg :(. Cougar weg :(. Wat is nou een leger zonder tanks?

brandweermeisje | 06-04-11 | 18:03

-weggejorist-

Nonik Neem | 06-04-11 | 18:02

Zonde, geen tanks meer :(

De Drent | 06-04-11 | 18:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken