Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aanval op Libië. Wie doen er mee?

libya.jpg Bommen dus op de knotsgekke dictator Kaddafi. Maar hoe dan? En waar precies? En wie doet er eigenlijk allemaal mee? Sinds de VN veiligheidsraad gisteren goedkeuring gaf aan "alle noodzakelijke maatregelen" zijn er weinig details bekend over de naderende interventie. Over een paar uur zou het los moeten gaan. Frankrijk en Engeland nemen het voortouw, dat is duidelijk. De Amerikanen willen wel helpen, maar weten niet hoe. Er schijnt in het Witte Huis een fittie gaande te zijn tussen Obama en Hillary die eerst uitgevochten moet worden. Noorwegen stuurt een schip. Polen biedt logistieke ondersteuning aan. Steun uit de Arabische wereld komt voornamelijk uit Qatar hoewel ook Egypte inmiddels helpt met het bewapenen van de rebellen. Wie helemaal niet meedoen zijn China, Rusland, India, Brazilië en Duitsland wegens te veel vriendjes met het regime. Ondertussen staat Minister Rosenthal alweer te trappelen om militaire steun vanuit Nederland te beloven: "Als je A zegt, moet je ook B zeggen” aldus Commander in Chief Uri. Detail is dat Nederland nog helemaal niet gevraagd is zich tegen de kwestie aan te bemoeien. Wellicht dat het feit dat nog geen week geleden drie Nederlandse militaire met de grootst mogelijke moeite uit de klauwen van Kaddafi zijn gesmeekt daar iets mee te maken heeft. Nog een keer een hoogblonde legerchick uut Hollandistan in een Libische gevangenis moeten we misschien niet willen met zijn allen. 100% tegen is ook de militaire vakbond ACOM, die meent dat we die no-fly zone helemaal niet kunnen betalen. Oh we horen net op de scanner dat Moammar het complete luchtruim heeft afgesloten. Roger that Eurocontrol. Over. UPDATE: Staakt het vuren afgekondigd door regime. LIVEBLOG! UPDATE: Bombardementen op rebellen houden aan. Dus gaan we knallen. Volgeladen vliegdekschip is onderweg vanuit Italie.

Reaguursels

Inloggen

ik snap niet waarom iedereen zich daar zo druk over maakt, laat ze het daarginds toch zelf uitzoeken, niet mee bemoeien, kost alleen maar geld en je bereikt er niets mee, dat ze het bedrag wat ermee gemoeid is maar aan arme mensen hier in nl geven, die hebben het harder nodig.

kaky | 19-03-11 | 08:29

Misschien toch wat hand en span diensten verrichten in en om Libië ter vervanging van de politie-missie in Afghanistan. Nu is gebleken dat het niet mogelijk is om de opleiding 8 weken te laten duren, maar dat de Navo ons verplicht om de 6 weken aan te houden, valt de basis voor GroenLinks weg. Oh wacht, het besluit is niet meer terug te draaien. Jolande Sap powned door Rutte.

lauwebal | 19-03-11 | 00:15

ik zeg, aanpakken en afzetten die tiran, met vliegtuigen op burgers schieten?
dwaas

Bier met Chips smaak | 18-03-11 | 22:25

Postcode Loterij doet ook mee: weer een goed doel!

DrBowned | 18-03-11 | 21:20

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 14:59
Graag.
David heeft met zijn kleine clan alle omliggende stammen en regio's met harde hand veroverd. De bruutheid was ongekend. En zelfs zijn soldaten waren het soms niet eens met totaal uitroeien van bepaalde gebieden. Een van de eerste beschreven "etnic cleasings". Uiteindelijk bouwde hij een voor die tijd immens rijk.
Voor de Joden was David God's gekozene. God's warrior.
Niet alleen de Bijbel beschrijft het bloedvergieten, maar er zijn archeologische vonsten die hier ook op duiden.
David was een sterk leider en voor een heel lange tijd. Ik denk dat hij misschien wel de meest centrale rol speelt in het oude testament. Ik denk dat zijn macht zo sterk en groot was, dat in de eeuwen er na zijn persoon zorgvuldig is verheven tot cultus. Wat de Groene revolutie is voor Gadaffi getrouwen is de periode van David voor de Joden. Okay, wel wat cru. :-)
--------
Over de Grieken.
Het Oost-Romeinse rijk was in het tweede millenium al verworden tot een Grieks rijk, zeker na het verliezen van de laatste gebieden in Italie. Het klopt, ze noemden zich nog wel Romeinen (en geen Oost-Romeinen, dat hebben historici in de 18de eeuw er van gemaakt), maar waren in feite Grieks (ook etnisch). De huidige Grieken claimen nog steeds opvolgers te zijn van de Byzantijnen (wat deels waar is, ze hebben meer met Byzantijnen dan met de Grieken uit de Klassieke Oudheid.) Je zou kunnen stellen dat Byzantium (Het resterende Romeinse Rijk) verGriekst is. In 1923 na de Grieks-Turkse oorlog zijn 1,5 miljoen Grieken uit Turkije gedonderd (en o,5 mio Turken uit Griekenland). In 1955 woonden er nog 33.000 Grieken in Istanbul. Vele mishandelingen en mistoestanden hebben er toe geleid dat er nu nog geen 3.000 Grieken wonen. De meeste Grieken vinden dat Istanboel een Griekse stad is. Sterker nog Istanbul is zeer waarschijnlijk een Turkse verbastering van een Griekse zin/woord.

Lafayette | 18-03-11 | 20:43

@GinoPietermaai: Dus als Nederland ooit onder water komt te staan door het stijgen van de zeespiegel, trekken we allemaal oostwaarts en claimen een stuk land dat gelegen is tussen pakweg de Duitse oostgrens en de Oeral, omdat wij daar vroeger, voor de eerste volksverhuizingen, als allereerste woonden, we gaan ontzettend zielig lopen doen en we gaan de mensen die daar nu wonen eens flink onderdrukken! Israël is van het Joodse volk omdat zij er als eerste waren, sure!

Tora-Bora | 18-03-11 | 20:37

Toch blijft het raar dat de wereld toestaat, dat een dictator wekenlang zijn eigen volk uitmoord. Om maar te blijven ouwehoeren over wel of niet ingrijpen.

Je hebt als Europa of Amerika zijnde de plicht om direct in te grijpen in dit soort situaties.
EN niet alleen als er iets te halen is, of netjes gezegd "onze belangen te beschermen"

Nu direct speciale eenheden inzetten om Kadaffi en actief medeplichtige familieleden en aanverwante politici voor het gerecht brengen of uit te schakelen.

Killerbee77 | 18-03-11 | 20:13

De agent van Regillio Tuur heeft laten weten dat Regillio de opstandelingen heeft bijgestaan en dat Khadaffi en co. massaal aan de schijterij is.
Vliegtuigen vallen spontaan uit de lucht en van tanks worden alleen de sporen in het zand nog terug gevonden.

5ensis | 18-03-11 | 19:48

@ quardian | 18-03-11 | 14:04
Hee FLAMEN doen we hier niet. En waarom snap ik geen hout van je redenatie? Afrika is faut dus niet ingrijpen?

deropofderonder | 18-03-11 | 15:53

Tora-Bora | 18-03-11 | 11:22 |
Die sovjets vliegen nu ook in SU34's, dus zijn niet echt wrakken. Ik deel Lafayette's mening wat betreft de strategie van de Duitschers. Ook heeft Ahi m.i teveel vertrouwd op de Italianen in deze.

scootah rijdert | 18-03-11 | 15:40

@Che_cuevara | 18-03-11 | 10:39
Ik denk dat hij het thee zetten in Libië zal onderschatten. Die mensen willen namelijk zoete thee, terwijl Job altijd meer van de sterke thee is. Hij heeft een moeilijk leven

Pasta-saus | 18-03-11 | 15:27

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 14:59

"Nu nog onderbouwen graag, loze kreten roepen kunnen we allemaal"

En ja, weer weet je jezelf treffend neer te zetten.

borga locusta | 18-03-11 | 15:16

Is effe ons helikoptertje terug halen.

henkdekanarie | 18-03-11 | 15:11

Lafayette | 18-03-11 | 14:49 | + 0 -
Aaah je hebt een duidelijke mening over David. Nu nog onderbouwen graag, loze kreten roepen kunnen we allemaal.
Je vergelijking van wat Constantinopel voor de Grieken was is niet correct. Constantinopel was de hoofdstad van het oost-Romeinse rijk die niet alleen uit Grieken bestond. Kijk als de Grieken geen aanspraak konden maken op Athene dan was het een juiste vergelijking.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 14:59

the wanderer | 18-03-11 | 14:45 Hij blijft leuk (ook na al die jaren) Lach gerust, maar vergeet niet dat de Belgen heel wat oorlogservaring in Afrika opgedaan hebben en dat je met die Belgische para-commando's helemaal niet gaat lachen...

Petrus Poortwachter | 18-03-11 | 14:51

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 13:56
David, de Gadaffi van die tijd, de pure warmnonger dat hij was. Heilige geschriften (vaak gemengd met werkelijk feiten)zijn geen eigendomscertificaat van aan land. Ruim 3.000 jaar gelden... waanzin.
De Grieken maken overigens ook geen enkele kans meer op het terugkrijgen van Constantinopel.

Lafayette | 18-03-11 | 14:49

thenamepim | 18-03-11 | 14:04 Hier in NL ook vaak omschreven als 'eieren voor je geld kiezen'

Petrus Poortwachter | 18-03-11 | 14:49

Belgie stuurt onderzeeers met parachutisten.

the wanderer | 18-03-11 | 14:45

thenamepim | 18-03-11 | 14:04 | + 0 -
Wat een onzin!

zeefert | 18-03-11 | 14:13

Staakt het vuren is slechts een afleidingsmanoeuvre voor een verrassingsaanval later vandaag.

thenamepim | 18-03-11 | 14:04

Volgens mij ligt onze HM TROMP daar nog steeds voor de kust, als vooruitgeschoven NATO post.Die hele Arabische Liga bestaat uit VS gestuurde, bevolking onderdrukkende fouterikken.De huidige charade in Lybië is toch bedoeld om ook hier Vreemde Handen aan de knoppen van de oliepijpleidingen te krijgen.
En half Afrika wordt toch bestuurd door jonge of bejaarde gekken(Mugabe!)die allemaal bloed van religieuze of ethnische of economische "tegenstanders"
aan hun handen hebben.
Dus:HANDEN AF VAN KHADAFFI EN ZIJN VROUWELIJKE LIJFWACHT.

quardian | 18-03-11 | 14:04

Lafayette | 18-03-11 | 13:47 | + 0 -
Oowh is dat zo? De ruïne van de tempel van David en Salomo is geen rationele benadering? Er zijn genoeg tastbare bewijzen plus genoeg bewijzen in de geschiedenisboeken. Dus dan praat ik niet over heilige boeken. Als dat voor jouw niet genoeg bewijs is, dan kan er niks ooit bewezen worden volgens jouw.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 13:56

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 13:38
Elk volk heeft wel eens gebied van een ander volk gestolen. Er is geen volk op aarde dat kan claimen het eerste te zijn van een gebied tenzij er God en religie bij gehaald wordt. Met een "heilig" boek bij de hand is elke rationele benadering direct uitgesloten.

Lafayette | 18-03-11 | 13:47

Yes indeedly doo (vrij naar Ned Flanders) dat is echt een meesterlijke pica met betrokkene als pokerspeler :D

liggend_streepje | 18-03-11 | 13:47

borga locusta | 18-03-11 | 13:20 | + 0 -
Wederom geeft u geen antwoorden op mijn vragen. Bent u wellicht niet instaat ze te beantwoorden? Zoals u waarschijnlijk gemerkt hebt, ben ik wel van mening dat ik omtrent de Israëlisch Palestijnse kwestie dingen beter weet dan u. Er zijn zelfs Islamitische professoren die zeggen dat de Palestijnen geen recht hebben op Israëlisch grondgebied. Dit weten ze tevens ook te onderbouwen met de Koran. Hierbij geef ik u een link zodat u zich erin kan verdiepen www.youtube.com/watch?v=KHnmj74IEt8&am... Dus van wie hebben ze het land gestolen? Overigens ben ik wel blij dat u mijn humor weet te waarderen.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 13:38

Het lijkt er op dat het nu al een beetje begonnen is he, of zijn dat oude beelden op Al Jazeera?

Harry de Slijter | 18-03-11 | 13:27

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 12:58
Is u een farizeeër, een betweter of een ideologisch doorgeslagen vedwaasde? Ik geef u heel democratisch de kans om zelf te kiezen. Tot slot geef ik u nog ter overweging een oude u waarschijnlijk wel bekende wijsheid mee: accepteer frustraties als uitdagingen, niet om de ander te weerspreken maar om nader tot uzelf en de redelijkheid te komen. Het ga u goed, en blijf werken aan die befaamde humor.

borga locusta | 18-03-11 | 13:20

Defensie trekt dit niet meer.
We kunnen nog wel een Deployable UWV-tent sturen voor het aanvragen van een uitkering. En als we goed ons best doen dan hebben we vast nog wat Pro Deo advocaten.

Kwatz | 18-03-11 | 13:13

Robert M. komt meehelpen de landmijnen op te ruimen.
Uiteraard zonder metaaldetector.

Piepkuukn | 18-03-11 | 13:12

@Dostranamus | 18-03-11 | 12:49
Die benzineprijs zal mij werkelijk aan mijn anus oxideren. Dat geluk heb ik dan weer wel.

ojédiaré | 18-03-11 | 13:07

borga locusta | 18-03-11 | 12:29 | + 0 -
Oowh is dat de reden waarom je niet gecharmeerd bent van Israëlische regeringen? Toch wel apart, misschien is jouw definitie van intolerant anders dan die van mij. Ik bedoel homo's kunnen daar vrij rondlopen evenals moslims. De 2 miljoen moslims die een Israëlisch paspoort beschikken hebben toch wat meer vrijheden dan in een ander islamitisch land. Ook is er een islamitisch partij in het Knesset en dienen er moslims in het Israëlisch leger. Naar mijn maatstaven is Israel niet zo intolerant.

Laten we inderdaad beginnen bij "het beloofde land" aangezien die niet werd bevolkt toen ze daar voor het eerst aankwamen. Nu mag je mij gaan vertellen waarom jij vind dat de joden niet in Israel thuis horen. Volgende keer met wat meer onderbouwing aub.

Hoe is Israel voorkomt dat Europa gekoloniseerd wordt? Heel simpel, de Islamitische strijders/bevolking hebben nu eenmaal een vijand nodig. Zie Bin Laden/Taliban, toen ze de russen hadden verslagen hadden ze een nieuw vijand nodig de Amerikanen. Denk jij dat het Midden Oosten vredig zou zijn zonder Israel? Nee hoor ze hebben dan een nieuw vijand nodig, de heilige oorlog kan je immers niet voortzetten zonder vijand. Dus dan zou Europa aan de beurt zijn. En gezien onze nativiteit met dit soort dingen zouden ze het winnen ook. Ik bedoel we hebben hier al last op landelijk niveau van een paar Marokkaanse straatschoffies. Laat staan als we "echte" strijders hier hadden zoals de zelfmoord terroristen.
Maar stel dat iedereen nou Islamitisch zou worden op hele wereld. Stel dat iedereen zou buigen voor de wil van Mohammed de proleet. Dan zou er nog steeds een heilige oorlog zijn tussen de Soennieten en Shiieten.
Met andere woorden het feit dat Israel daar in de regio zit houd die kwaadwillende Islamitische strijders/bevolking/regimes bezig.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 12:58

@Itastijl | 18-03-11 | 12:44
Ja en nee. Ondanks de gewesten waren de Ottomanen in alle gewesten "de baas." Het echte verschil was dat de Ottomanen al heel lang geen echte macht hadden in het gebied en dus de stammen redelijk hun eigen ding konden doen. Met de Italianen was dat voor iedereen afgelopen.
Echter.
Dankzij de Italianen hebben ze nu wel een enorm grondgebied. Het ook een klein kuststrookje kunnen zijn, dan had misschien wel Tjaad de rest gehad :-)

Lafayette | 18-03-11 | 12:49

ojédiaré 12.36
En als hekkesluitertje komt dan daarna ook nog ojédiaré aangezeken.
Je zult wel anders piepen als de benzineprijs door een interventie in Libiè tot vèr boven de twee euro zal stijgen.
Een vat olie en de euro/dollar verhouding zijn alleen vandaag al met bijna 1% gestegen.
Dat wordt dus dokken.

Dostranamus | 18-03-11 | 12:49

@Tora-Bora | 18-03-11 | 12:3
Yep, een hele knappe prestatie van die lui. Duitsers hadden moeten kiezen voor luchtlandingen op Malta ipv op Kreta. Via Malta kon de UK de aanvoerlijnen van Rommel afknijpen.

Lafayette | 18-03-11 | 12:45

@sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 11:30
De landsgrenzen in afrika gaan dwars door bevolkingsgroepen/religies/stammen. [quote nl.wikipedia.org/wiki/Libie]In 1911-1912, in de Italiaans-Turkse Oorlog tussen het Ottomaanse Rijk en Italië, veroverde Italië de drie Ottomaanse provincies Cyrenaica, Tripolitanië en Fezzan, en voegde die samen tot wat vandaag Libië heet.[/quote] Ik weet niet of ze hier blij mee zijn (met de door Italianen opgerichte samenleving/samenstelling/souvereiniteit... wij kunnen nauwelijks met elkaar om in NL. De partijen uit elkaar houden en peacekeepers sturen totdat er een oplossing komt(nieuwe landsgrenzen?). In Sudan(has 597 ethnicities that speak over 400 different languages and dialects) zijn ze op de goede weg. De landsgrenzen zijn ze nu zelf aan het bepalen.

Itastijl | 18-03-11 | 12:44

afayette | 18-03-11 | 12:41 |

Dat geldt voor beide kanten.

farm | 18-03-11 | 12:43

@farm | 18-03-11 | 12:37
Tja, revoluties zijn bijna nooit een prettig gezicht.

Lafayette | 18-03-11 | 12:41

scootah rijdert | 18-03-11 | 12:10

Wat ik bedoelde was dat hij het uiteindelijk toch heeft moeten afleggen tegen de Britten.

Tora-Bora | 18-03-11 | 12:39

ThePriest | 18-03-11 | 12:25

Heb je ook de beelden gezien van een groepje zwarte Afrikanen die geboeid in een laadbak, door de rebellen werden afgevoerd? Ben benieuwd of deze mensen nog in leven zijn.
De rebellen zijn inderdaad geen haar beter. Ze kunnen al die stammen nooit onder controle houden.
Ik denk dat zijn zoon het anders zal gaan doen, maar hij moet wel de kans voor krijgen.

farm | 18-03-11 | 12:37

@Dostranamus | 18-03-11 | 12:34
~~Je hebt idioten, vakidioten en de NAVO~~
En dan een hele tijd volkomen niets en daar helemaal op het laatst Dostranamus.

ojédiaré | 18-03-11 | 12:36

@Thepriest
-
Weet je wat het grappige is? Mogelijk is het sterk verspreiden en verbeteren van onderwijs hem fataal geworden. Bovendien merk ik op dat Ghadaffi zijn 'economie' nog hoofdzakelijk op olie draait. Er is weinig diversificatie. Dat betekent gewoon dat hij op de lange termijn keihard heeft gefaald op ecnomisch gebied.
-
Verder weet jij, alsmede vele anderen die hiervan 'overtuigd' zijn, niet of:
a) Fundamentalisten ook maar veel aanhang genieten daar, en als dat dan toch zo is
b) Of deze fundamentalisten wel genoeg aanhang kunnen vinden.
-
Verder is onze morele plicht, als de 'ontwikkelde wereld', om democratie te verspreiden, hoe erg deze democratie in zijn infantiele fase dan ook zal falen. We hebben het Libische volk dan tenminste mede deze keuze geschonken. Ik geloof niet in het principe dat alle mensen daar maar 'hetzelfde zijn'.

The Dominator | 18-03-11 | 12:35

@Lafayette | 18-03-11 | 12:31
Beware my fliend; bikinilijntje begint daar bij de knieschijf.

ojédiaré | 18-03-11 | 12:34

Je hebt idioten, vakidioten en de NAVO.

Dostranamus | 18-03-11 | 12:34

Overigens, wat heeft Al Jazeera toch veel mooiere vrouwen dan CNN. Sommigen zijn echt een betoverende Arabische roos.

Lafayette | 18-03-11 | 12:31

@Sliptong | 18-03-11 | 11:26
Je moet gewoon weer aan je werk gaan en niet zoveel reaguren in de baas zijn tijd. Typen... mars, sliptong.

ojédiaré | 18-03-11 | 12:30

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 12:12
Oei waar moet ik beginnen! Zullen we beginnen bij "Het beloofde land"? Daarnaast is argumentatietechnisch de opmerking "alleeen mensen met een tunnelvisie durven dat te ontkennen" niet heel sterk. Heeft zelfs een beetje een "bully" gehalte. Hoe Israel zou hebben voorkomen dat Europa een "islamitisch continent" is geworden daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Al zeg ik er wel eerlijk bij dat ik je theorie op voorhand niet heel aannemelijk en begrijpelijk vind. Wat je met islamitisch continent bedoelt begrijp ik ook niet goed. Maar als je daarmee zou bedoelen extremistisch, intolerant en imperialistisch; nee, dan hou ik daar niet zo van maar dat is dezelfde reden waarom ik niet zo gecharmeerd ben met de opeenvolgende Israelische regeringen. Zo en nu ga ik een fijn bordje merfaka opscheppen en met een wijntje van het voorjaarszonnetje genieten. sjalom.

borga locusta | 18-03-11 | 12:29

@ThePriest | 18-03-11 | 12:25
Nog even afwachten of de no-fly zone ook echt wordt nageleefd of nodig is. Zo niet,dan is het gewoon symboliek.

Lafayette | 18-03-11 | 12:29

@Che_cuevara | 18-03-11 | 11:30
Nee die komen uit Duitsland. Je bent in de war met Afghanistannerts.

ojédiaré | 18-03-11 | 12:26

De VN had nooit moeten besluiten in te grijpen.

Net als dat Kaddafi over (burger)lijken gaat, doen ook de rebellen dat. En god weet wie hen op de achtergrond steunen maar de kans is groot dat de achterban niet erg westers gezind is.

Door in te grijpen gaat dit alleen maar langer duren en zullen er alleen maar meer slachtoffers vallen.

En dan is Kaddafi eindelijk weg.. wat is er dan nog over? Kaddafi heeft het land één van de meest welvarende landen van Afrika gemaakt. Het land met het laagste analfabetisme, verplicht onderwijs, etc. Hij mag dan wel volledig geschift zijn, maar de mensen hadden het beter dan in het gros van de Afrikaanse landen.

Liever zie ik hem, hoe pragmatisch het dan ook mag klinken, het land met harde hand dit weekend schoonmaken. Altijd beter dan dat er maandenlang gevochten wordt en er uiteindelijk niets meer van het land over is, de macht gegrepen kan worden door fundamentalisten met mooie beloften en uiteindelijk de bevolking er per saldo alleen maar op achteruit gaat. Even los van het feit dat de beste man gek genoeg is om Europese landen in het middelandse zee gebied 'terug te gaan pakken'.

Ik zou zeggen.. vn.. politiek correct standpunt, maareh... laat ze het zelf oplossen.

ThePriest | 18-03-11 | 12:25

@sola | 18-03-11 | 11:24
Niburu?
*proest gagging*

ojédiaré | 18-03-11 | 12:24

@Marko Borsatan | 18-03-11 | 11:29
U blijft gewoon een beukennoot. No change in that.

ojédiaré | 18-03-11 | 12:23

@Sliptong | 18-03-11 | 12:12
Koos Spee heeft laten weten dat er sowieso te hard gevlogen wordt...

ojédiaré | 18-03-11 | 12:21

Misschien kunnen we aan de rebellen onze tanks verpatsen. Gewoon voor weinig.

ojédiaré | 18-03-11 | 12:20

Die foto is echt goed gelukt aan die pokertafel!!

lopende encyclopedie | 18-03-11 | 12:19

JSF, KOM ER MAAR IN!

anuz | 18-03-11 | 12:17

@scootah rijdert | 18-03-11 | 12:10
Klopt. Rommel liep stuk in Egypte (El Alamein), hoewel hij met Tobrok de eerste keer toch heel wat moeite had.
Overigens bestond dit Afrika Korps uit maar 2 divisies. Het gangbare beeld is dat het veel groter was. Het merendeel van Rommels troepen waren Italianen.

Lafayette | 18-03-11 | 12:14

@JanRap | 18-03-11 | 12:04
Enkele verkeersdoden door alcomobilisten moet bij de prijs inbegrepen zijn.

Sliptong | 18-03-11 | 12:12

borga locusta | 18-03-11 | 11:55 | + 0 -
Jouw reactie was dat ze het land hadden ingepikt. Dus mijn vraag nogmaals. Van wie? De joden zijn de oorspronkelijke bewoners van Israel. Alleen mensen met een tunnelvisie durven dat te ontkennen. Dat van de resoluties is een beetje eenzijdig ja.
Maar wees blij dat Israel er is anders was Europa allang een Islamitisch continent.
Tenzij je dat niet erg vind natuurlijk.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 12:12

Tora-Bora | 18-03-11 | 11:22 |
Huh? Ik dacht in die regionen juist dat Duitschland heer & meester was met Rommel en zijn Afrikakorps.

scootah rijdert | 18-03-11 | 12:10

@GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:47
Geen problemo ;) Frans, Spaans, Italiaans, Engels & Nederlands. Duits en Portugees kan ik redelijk volgen maar spreken durf ik in deze talen niet.

Itastijl | 18-03-11 | 12:10

-weggejorist-

ganjaman555 | 18-03-11 | 12:09

Polen bieden logistieke steun aan. Allemaal!

MrMoustache | 18-03-11 | 12:07

De Nederlandsche Leeuw heeft bij monde van Uri Rosenthal flink gebruld en daar zal Khadaffi behoorlijk van schrikken.
Oude VOC heldenmoed in bange tijden.
Eventueel kunnen we natuurlijk helicopters inzetten voor onduidelijke evacué's.

ikweetnogmeer | 18-03-11 | 12:05

"Polen biedt logistieke ondersteuning aan." Kijk, die gasten zijn ondernemend. Poolse vrachtwagenchauffeurs hebben een reputatie hoog te houden.
Ze staan vast ook al klaar om klus-teams te sturen om huizen te repareren.

JanRap | 18-03-11 | 12:04

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:22 | + 0 -
1 Kernkop is voldoende inderdaad, maar als je de middelen niet hebt om het op de plaats van bestemming te brengen heb je er vrij weinig aan.
En expansie methodes tellen niet mee. Als je een oorlog begint en verliest moet je niet gaan zeuren als er grond geannexeerd wordt. Je oogst namelijk wat je zaait.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 11:57

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 11:49
Kijk, nu illustreer je mijn heldere en sluitende analyse met je eigen reactie. Israel... het enige land ter wereld dat meer resoluties van de VN naast zich neer gelegd heeft dan Saddam en Khadaffi bij elkaar.

borga locusta | 18-03-11 | 11:55

Balkeneinde | 18-03-11 | 11:29

Defentie, zeg er eens wat van GeflipteVlaflap

Dop | 18-03-11 | 11:55

borga locusta | 18-03-11 | 11:22 | + 0 -
Welterusten?? Je hebt zeker lopen slapen tijdens geschiedenis? Grond ingepikt? Van wie? Van de Britten die het hadden gekoloniseerd zeker? Of bedoel je de Turken voor hun? Of de Egyptenaren die daarvoor waren? Of had je het over de kruisvaarders voor hun? Of de Arabieren die dat gebied daarvoor hadden bezet? Oowh wacht ik weet het al, ze hadden het land ingepikt van de Romeinen die daar eeuwen lang zaten. Hmm?? Misschien was dat land daarvoor al van hun en waren ze de eerste beschaving die de stad Jerusalem hadden gesticht. De Romeinen hebben de joden uit het gebied weggevoerd als slaven.
Of dacht je echt dat dat stukje land rechtmatig toebehoorde aan de Palestijnen?
Een volk wat pas bestaat sinds de oprichting van Israel? Een volk zonder een eigen taal geschiedenis en regeerders?
Weetje wat? Ga jij maar lekker slapen en verder dromen...

GinoPietermaai | 18-03-11 | 11:49

Itastijl | 18-03-11 | 11:42 |
Oké oké, het is je vergeven.
Welke talen?
*benieuwd is*

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:47

Zie wat Krachtmeester | 18-03-11 | 10:24 reaguurde
Dik eens!

The Next Subject | 18-03-11 | 11:44

Dus volgens onze eigen Clingendael experts hier in de panelen gingen de VN niet naar Darfur?

www.rnw.nl/nederlands/search/apachesol...

En ze gingen niet omdat er geen olie was in Sudan? (maakt mij verder niet uit hoor, het zijn maar feiten tenslotte)
static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroe...

"China wordt gezien als beschermheer van de op olierijkdom terende regering in Khartoem. De VN-ambassadeur van Sudan, Abdalmahmood Abdalhaleem Mohamad, was ook niet ontevreden met de resolutie. "de verwijdering van de passage over sancties maakt de tekst beter, omdat daar geen enkele rechtvaardiging voor is." De Amerikaanse VN-ambassadeur Zalmay Khalilzad liet overigens doorschemeren er niet direct op te vertrouwen dat Sudan na deze resolutie goed gaat meewerken in Darfur."

Canis Spurcus | 18-03-11 | 11:42

@GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:35
Ik heb ook een limiet. 5 talen aankunnen is niet makkelijk.

Itastijl | 18-03-11 | 11:42

Itastijl | 18-03-11 | 11:35 |
Dat is best wel een slap excuus.

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:35

Sliptong | 18-03-11 | 11:21 |
Tuurlijk.
Ik haat mensen die hun taal niet begrijpen.

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:35

@GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:12
Zal mijn best doen om deze fouten te vermijden maar wees vooral boos op de medelanders die de hele Nederlandse schooltijd hebben beleefd. Ik zat in het buitenland.

Itastijl | 18-03-11 | 11:35

@Sliptong | 18-03-11 | 11:27
Ik wil alleen maar helpen hoor.
Niks dan goede bedoelingen ;)

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:31

Itastijl | 18-03-11 | 11:24
Libie is een onafhankelijk land waarvan de grenzen en soevereiniteit door alle landen erkend en via internationale verdragen bekrachtigd is. En niet zonder reden. En dan zouden wij in moeten grijpen als er in dat land een intern conflict is (zonder genocide)? Welk land is het volgende, Saoedie-arabie, Iran, Israel, Rusland, Nederland?
Flikker dan maar die hele internationale rechtsorde overboord, want dan geldt alleen nog het recht van de sterkste land.
Ingrijpen om jezelf een lekker gevoel te schenken is geen reden om in te grijpen. Niet mee bemoeien.

sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 11:30

@vraagstaart | 18-03-11 | 11:19
Zaten de Duitser ook niet in Afghanistan?

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:30

Ik ben anti VS en toch ben ik van mening dat de VS en de Vn er weg moeten blijven, wat nu?

Marko Borsatan | 18-03-11 | 11:29

Nederland levert meer helicopters, aan wie weet defentie nog niet ..

Balkeneinde | 18-03-11 | 11:29

@Che_cuevara | 18-03-11 | 11:26
Haha, nee m'n beste, da's mijn cup of tea. Meisjes plagen, bureauartikelen vragen.

Sliptong | 18-03-11 | 11:27

@Che_cuevara | 18-03-11 | 11:24
Ja, dat kan. Ik ga het gelijk voorstellen.

Sliptong | 18-03-11 | 11:26

@Sliptong | 18-03-11 | 11:12
Ik wil wel komen helpen om die meisjes lastig te vallen.
Heb jij wat meer tijd voor al dat andere ;)

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:26

Bommen op Misrata

Al-Arabiya meldt dat er zware bombardementen zijn uitgevoerd op de stad Misrata in het westen van Libië. "Het bombardement begon twee of drie uur geleden en gaat nog steeds door", zei een opstandeling vanuit de stad tegen de Arabische nieuwszender. Bij het bombardement zijn doden en gewonden gevallen, hoeveel is niet duidelijk.

bron:nos

ron78 | 18-03-11 | 11:25

vond dit op niburu.nl

De zoon van de Libische dictator Muammar Gaddafi beweert dat Tripoli de verkiezingscampagne van de Franse president Nicolas Sarkozy in 2007 heeft gefinancierd.

Saif al-Islam Gaddafi zegt dat het Libische regime de details bezit van de overboeking.

“We hebben de campagne gefinancierd, we hebben de details in handen en zijn er klaar voor om alles te onthullen,” zo zei hij, dreigend alles bekend te zullen maken.

Gaddafi’s zoon maakte de opmerkingen terwijl hij zijn woede uitte over de positie van Sarkozy tegenover het Libische regime. Hij eist nu dat de Franse president het geld terugstort.

“Hij heeft ons teleurgesteld,” voegde Saif al-Islam toe. “Geef ons ons geld terug. We hebben alle bankgegevens en documenten en we zullen alles binnenkort openbaar maken.”

De zet lijkt gericht te zijn op het straffen van Sarkozy omdat hij openlijk heeft aangegeven de anti-regeringsrebellen in Libië te steunen.

Het schandaal kan leiden tot een verdere verslechtering van het reeds matige imago van de Franse president.

Een recente peiling toont dat meer dan 7 op de 10 Fransen ontevreden zijn over het optreden van Sarkozy. Zo slecht stond hij er nog nooit eerder voor sinds zijn beëdiging.

De ontwikkelingen vinden plaats terwijl populaire revoluties nog altijd aan de orde van de dag zijn in de door het Westen gesteunde autocratische regimes in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

sola | 18-03-11 | 11:24

@Sliptong | 18-03-11 | 11:20
Dan rest er nog maar 1 optie.
Solliciteren naar hoogbouw.

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:24

@vraagstaart | 18-03-11 | 11:19
Waarom dan een leger en deelnemen in de NAVO?

veuve-clicquot | 18-03-11 | 11:24

@Superior Bastard | 18-03-11 | 11:10
Wij werden onderdrukt en bevrijd. Zoiets gun je toch iedereen? Of zijn wij de enige die vrijheid verdienen? Afrika is oa een puinhoop door de nalatenschap van onze invasies uit het verleden. De (dwaze) landsgrenzen zijn door oa. de Engelsen neergezet... Tijd om die shit op te lossen?

Itastijl | 18-03-11 | 11:24

@Sliptong | 18-03-11 | 11:21
Je bent schrijfster of je bent het niet he.

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:23

@GinoPietermaai | 18-03-11 | 11:18
Hoe het begon. Israel is gecreerd door een stuk grond in te pikken. He wat raar, niet iedereen is er blij mee. Weet je wat, we gooien iedereen er uit die we niet moeten en daarna gaan we als calimero de omgeving een beetje zuigen en zielig doen. Dan klagen dat de buurt zo gevaarlijk is en het hele midden oosten terroriseren met pre emptive stikes en zo. Weltrusten Gino.

borga locusta | 18-03-11 | 11:22

Groot-Brittannië, Frankrijk en zeker de VS doen waarschijnlijk gewoon mee voor de olie.

Het Russische leger heeft in deze tijden van crisis gewoon geen geld om de hoge verzekeringspremie voor de piloten te betalen die vasthangt aan het vliegen in die oude Sovjet-wrakken. Voor China en India geldt waarschijnlijk hetzelfde.

De ass van Duitsland is al eens gekickt in Noord-Afrika, dus liever niet nog eens!

Nederland wil natuurlijk weer met de grote mensen meedoen: "Wij kunnen ons mannetje wel staan, we hebben tenslotte de onoverwinnelijke Lynx, waarmee we elke situatie aankunnen!"

Tora-Bora | 18-03-11 | 11:22

GinoPietermaai | 18-03-11 | 11:18
1 kernkop is voldoende.

En wat Israel betreft, begonnen niet, maar onnodig voortzetten met methodes gericht op expansie telt ook?

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:22

@Itastijl | 18-03-11 | 11:14
En geyle meisjes van 17 voor de troepen. Uit de harem van ome Sylvio.

Sliptong | 18-03-11 | 11:22

@GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:12
Te makkelijk, je doet het er om.

Sliptong | 18-03-11 | 11:21

@Che_cuevara | 18-03-11 | 11:12
Omhoog promoveren hier betekent hier het dakterras dat er niet is. Ooit van eenlaagse gebouwen gehoord? Je moet echt wat minder opium roken. ;)

Sliptong | 18-03-11 | 11:20

@veuve-clicquot | 18-03-11 | 11:17 Ik met het ff uitzoeken maar ik dacht dat het te maken had met afspraken na WOII, waarin was gesteld dat het Duitse leger niet agressief buiten de eigen landsgrenzen mag opereren.

vraagstaart | 18-03-11 | 11:19

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:13
Ik ben het met je eens dat dat niet kan, maar er zijn zoveel dingen die niet kunnen. Khadaffi wegjagen zou wel eens veel grotere problemen kunnen opleveren. Zie Irak.
Interveniëren op valse voorwendselen vind ik ook niet kunnen.

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:18

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:55 | + 0 -
Ik heb je comments goed gelezen en we zeggen BIJNA hetzelfde. Het verschil is dat Iran militair gezien weinig voorstelt op hun grondtroepen na. Maar met alleen grondtroepen win je geen oorlog. Je motief betreffende " Mexican Standoff" is alleen van toepassing als je 2 machten tegenover elkaar hebt staan die elkaars gelijke zijn (zoals India vs Pakistan). Dat is bij het westen (Israel) vs Iran niet het geval. Iran is gewoon weg te groot en heeft teveel inwoners om het met grondtroepen binnen te vallen en te bezetten. Vandaar dat de luchtmacht en mogelijkheden om doelen te raken van lange afstanden een cruciale rol spelen in een mogelijk oorlog met Iran. Toevallig zijn dit nou net de punten waar het Israëlisch leger in excelleert.

Nog een extra comment over mijn joodse geloofsovertuiging motief, het is gewoonweg zo. Kan je 1 oorlog noemen sinds het bestaan van de staat Israel waar Israel zonder enig aanleiding militair ingreep?

GinoPietermaai | 18-03-11 | 11:18

Ik dacht nog even ... wat kan men als Khadaffi het verder over de grond aanpakt en zijn vliegtuigen aan de grond houdt. Maar dat is al achterhaald want hij schijnt vandaag al weer te bombarderen in het westen.

Simon_GS | 18-03-11 | 11:17

ben toch wel erg benieuwd waarom naast de BRIC-landen juist Duitsland niet meedoet ... iemand een idee?

veuve-clicquot | 18-03-11 | 11:17

Wordt natuurlijk wel een giller als straks blijkt dat "we" met z'n allen de Moslim Broederschap in het zadel hebben geholpen in Libië. Met Mukhtar al-Mahmoudi als nieuwe president, gekozen met 99,8% van de stemmen in strikt democratisch verlopen verkiezingen.

*Iets met regen en drup*

vraagstaart | 18-03-11 | 11:16

@GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:13
Het antwoord op alle vragen van SupBas is "olie"

borga locusta | 18-03-11 | 11:16

koolteer | 18-03-11 | 10:11 |
Hij kan ze ook onder het afdak zetten. probleem opgelost.
Scheepskameel | 18-03-11 | 10:16 |
Weet niet of dat zo is, maar onze sf zijn wel een van de beste ter wereld, ik hoorde zelfs dat de training van de US Marines bijvoorbeeld weinig voorstelt vergeleken met onze Mariniers.

scootah rijdert | 18-03-11 | 11:14

@Inferi0r | 18-03-11 | 11:06
Italie gaat vliegvelden beschikbaar stellen als ik het goed heb begrepen.

Itastijl | 18-03-11 | 11:14

@Lafayette | 18-03-11 | 11:12
ROFL!

Sliptong | 18-03-11 | 11:13

*gevolgen

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:13

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:12 |
Dat zijn vragen waar ik geen antwoorden op heb.
Maar een leider die zijn eigen volk een kopje kleiner maakt, dat kan toch niet?
Of ben je dat soms met me oneens?

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:13

@deraderendraaien | 18-03-11 | 11:11
echt= echte.

deraderendraaien | 18-03-11 | 11:13

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:12 |
Vergeet de "vindt ik" niet.

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:12

@Sliptong | 18-03-11 | 11:11
Als je hoog genoeg zit is er geen vuiltje aan de lucht.
Maar als je beneden bij de receptie zit, zou ik toch mijn best maar doen voor promotie.

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:12

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:07
En wie gaat de macht overnemen? En wat gaat dat voor gevogen hebben voor de regio? En waarom wel Libië en niet Centraal Afrika of Tsjaad?

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:12

Noorwegen>>> vliegdekschip MOEHAHAHAHAHAHA

Dop | 18-03-11 | 11:12

@Che_cuevara | 18-03-11 | 11:10
Ff rustig he ouwe verzetsstrijderT. Ik moet én werken én koffie drinken én de meisjes van de recpetie lastig vallen én A-Yazeera kijken. Man man man wat een gedoe.

Sliptong | 18-03-11 | 11:12

De eerste beelden. Legionaires in de pan gehakt. bit.ly/gXCruE

Lafayette | 18-03-11 | 11:12

Itastijl | 18-03-11 | 11:08 |
Zowieso?
Sorry, maar zelfs in zulke tijden laat ik zo'n achterlijke spelfout niet aan me voorbij gaan.

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:12

Gerucht gaat dat ook de Saudi's willen meewerken, dat zou wel een grap moeten zijn na wat ze in Bahrein aan het doen zijn...

Jaimy Fox | 18-03-11 | 11:12

Inferi0r | 18-03-11 | 11:06 | + 0 -
Die doen dik mee,hebben ook al vliegvelden beschikbaar gesteld,omdat deze dichtbij liggen.

ron78 | 18-03-11 | 11:11

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:31
Uiteraard is links het met hem eens,what's new.
Alleen bij deze freak zullen ze zicht nog verontwaardigder kunnen tonen omdat het een echt gek is, en de brutaliteit tonen om het kabinet ter verantwoording te roepen als deze clown over de schreef gaat.

deraderendraaien | 18-03-11 | 11:11

@Che_cuevara | 18-03-11 | 11:07
Ik zit hier op kantoor. Ik weet niet hoe de wind staat de komende week?

Sliptong | 18-03-11 | 11:11

Kunnen ze Rosenthal niet gewoon zelf sturen?..

Optimel Prime | 18-03-11 | 11:11

Itastijl | 18-03-11 | 11:08
Laten we dan meteen half Afrika maar binnenvallen. Goed plan.

Superior Bastard | 18-03-11 | 11:10

@GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:07
Precies! Mannen met rare kapsels en radicale ideeen mogen vanaf nu alleen nog maar lege briefjes inbrengen.

borga locusta | 18-03-11 | 11:10

@Itastijl | 18-03-11 | 10:43
(inspiring) If a Black man called Obama can rule amerika then we can change our own situation...

Itastijl | 18-03-11 | 11:10

@Sliptong | 18-03-11 | 11:08
Van jou weet ik het niet.
Maar ik ben redelijk "live"

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:10

Game over Khadaffi. Nu die verklede aap uit zijn tent bombarderen en hem aan zijn ballen aan de hoogste cactus hangen!

Jaimy Fox | 18-03-11 | 11:09

@Mortyys | 18-03-11 | 11:03
Maar ze hebben wel Drakars.

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:09

@Parsons | 18-03-11 | 10:56
Je hebt gelijk. Oorlog is zowieso drama, maar soms moet het. Maar ik zie het verschil niet zo eerlijk gezegd. Toekijken hoe een dictator mensen onderdrukt, binnen of buiten de landsgrenzen, vindt ik niet kunnen.

Itastijl | 18-03-11 | 11:08

Zijn we al live?

Sliptong | 18-03-11 | 11:08

@Sliptong | 18-03-11 | 11:03
Niet als je in die gifwolk terecht komt.

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:07

Laten wij allen ten strijde trekken!
*vergiet op hoofd zet en spatel in hand pakken doet*
-
Maar even zonder gekheid.
Ik hoop dat die Khaadavvffi zo snel mogelijk van de troon gestoten wordt. Die vent spoort echt voor geen meter. Gevaarlijk, als zulke mensen een machtspositie hebben.
Om bang van te worden.

GeflipteVlaflap | 18-03-11 | 11:07

Kameraad Kutdaffie in problemen, linksch nederland roert zich!

zeefert | 18-03-11 | 11:06

twitter.com/FMCNL
Wat doen die Italiaanse gevechtsvliegtuigen daar? Die zouden toch niet meedoen.

Inferi0r | 18-03-11 | 11:06

@zeefert | 18-03-11 | 10:53
Oh, jij dus ook.
Dacht dat het aan mij lag.

Che_cuevara | 18-03-11 | 11:05

@rara 10:55

Als 't bericht klopt heeft hij -analoog aan de topikpika- zijn hand definitief overspeeld en staat idd. niets een flink en direkt ingrijpen meer in de weg.

widtvoet ® | 18-03-11 | 11:03

@Creaguurder | 18-03-11 | 10:59
Dat zou me d'r een grap zijn.

Sliptong | 18-03-11 | 11:03

Serieus,
wie gelooft dat Noorwegen een vliegdekschip heeft is echt naïef, DENK EENS NA!
een land van pakweg 4,5 miljoen inwoners heeft toch geen vliegdekschip!
domme koeien die media.

Mortyys | 18-03-11 | 11:03

Nederland is niet gevraagd omdat er militair moet worden ingegrepen en er geen flitsboetes, gordelboetes, rijbewijs- en kentekenboetes, hondenpoepboetes, te zwaar beladen boetes, door rood rijden boetes enzovoorts, enzovoorts. hoeven te worden uitgedeeld. Misschien kunnen we een paar politietrainers sturen om het nieuwe regime na de val van Ghaddaffi te voorzien van een comfortabel en redelijk stabiel Justitieel Incasso Bureau. Gegarandeerd een paar procentjes op het BBP. Kom op Uri, laat de grote jongens het maar oplossen. Tegen de tijd dat je groenlinks mee hebt is het hele Midden-Oosten al hervormd.

Sliptong | 18-03-11 | 11:02

Een no-fly zone dus niet vliegen en zeker ook geen grondtroepen. Er gebeurd dus gewoon niets dan toch?

Expert Homo | 18-03-11 | 11:02

fucking idiots ...

echt die Rosenthal , zou die ook zo gesproken hebben als Libie de militairen nog hadden ?

iter | 18-03-11 | 11:01

Die dude zet zijn gifgas nog wel in, gifgas geproduceerd met spullen uit NL.

Let maar op !

Creaguurder | 18-03-11 | 10:59

Noorwegen stuurt een vliegdekschip?
Dan zal het zo,n vaart niet lopen.

Heiner | 18-03-11 | 10:58

@Itastijl | 18-03-11 | 10:40
Dat lag anders. Duitsland was soevereine staten binnengevallen, remember?

Parsons | 18-03-11 | 10:56

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:23
Slim, de vijand in de rug aanvallen!

Schoorsteenveger | 18-03-11 | 10:56

@widtvoet ® | 18-03-11 | 10:48
Dat is de fout van K-Daffy waar iedereen op wachtte. Er is nu sprake van een concrete dreiging voor het Libische volk, dus is het nu legitiem om de tegenaanval in te zetten.

Als er nu niet snel wordt ingegrepen dan staat de internationale gemeenschap voor lul.

rara | 18-03-11 | 10:55

GinoPietermaai | 18-03-11 | 10:48
Er werd gesuggereerd dat er een interventie á la Libië of Irak plaats zou kunnen vinden. Als je beter leest en dit gegeven meeneemt zie je dat we beide hetzelfde zeggen.
Overigens LOL @ "joodse geloofsovertuiging"motief.

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:55

@Superior Bastard | 18-03-11 | 10:27
Eens.

Parsons | 18-03-11 | 10:54

Ik verwacht een langdurige stand-off. Kadaffi houdt zich rustig, in ieder geval geen grootschalige militaire acties en via een sort gestapo zeg maar zal hij zijn terreur voorzetten ben ik bang. Kijken wie de langste adem heeft. Over een jaar of wat moeten 'we' er met troepen heen.

henk janssen3714 | 18-03-11 | 10:53

@An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:51
Het schijnt waar te zijn.
Moet er ook niet aan denken, maar helaas ze gaan het doen.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:53

@Krachtmeester | 18-03-11 | 10:47
Wereldwijde huichelarij. Ik ben er met m'n bijna 30 jaar nog immer niet aan gewend. En ik vrees voor de dag dat ik dat wel ben, liever jeugdig naïef dan oud en cynisch. Hoewel dat cynisme sowieso al steeds meer op de voorgrond komt te staan. En het oud komt ook vanzelf...

*zucht*

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:53

Voor het eerst ben ik vóór militaire interventie. Eén blik op de mensen in Benghazi en je wordt ziek bij de gedachten dat K's troepen die te grazen gaan nemen.

mokum4all | 18-03-11 | 10:53

Meri59 | 18-03-11 | 10:47 | + 0 -
Kan je iets meer verhaallijn in je post doen? Snap je niet.

zeefert | 18-03-11 | 10:53

In Sudan werden 200.000 mensen afgemaakt maar daar kon een no-fly zone niet van af. Nu gaat het om een dictator waarmee zo'n beetje de gehele wereld handel mee heeft gedreven en presto, een no-fly zone is binnen twee weken geregeld.
Geo-politiek, iemand?

Zzzzooooffff | 18-03-11 | 10:52

@Grote Nerd | 18-03-11 | 10:48
Geniaal.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:52

Geniaal plan: We houden ons stil... Als alles is overgewaaid en de doden geteld, kadaffi weer in het zadel de NL ruim olie kan inkopen vanuit libie roepen we FOEI! Kadaffie FOEI! Het Haagse internationaal tribufaal heeft een arrestatie bevel uitgegeven.
Wij stonden te kijken hoe jij de opstandelingen het zwijgen op legde op een wijze die wij niet goed keuren. Daarom vaardigen wij nu het te laat is over alle lijken een moreel correct arrestatie bevel uit opdat zoiets nooit meer gebeurd!
Zo nu even naar de wc in de NS sprinter want ik krijg ontzettend de behoefte om te poepen....

ratelaar | 18-03-11 | 10:51

@Che_cuevara | 18-03-11 | 10:49
Als dat echt waar is, over die film, lijkt militair ingrijpen me geen overbodige luxe. Maar DAAR hoor je Den Haag niet over.

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:51

@necrosis | 18-03-11 | 10:47
Volledig mee eens.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:50

Commander in Chief Uri. Goeie karakterisering. Sta er volledig achter. Bring it on CiC.

Ribero | 18-03-11 | 10:50

Grote Nerd | 18-03-11 | 10:48
Prachtplan! *Hillen bellen gaat*

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:50

@R.B.Scott | 18-03-11 | 10:41

Niet leuk en niet netjes

webcrew | 18-03-11 | 10:50

@An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:43
Ik heb gehoord dat Goor en Geer een film gaan maken.
Als we die nu eens daar gaan vertonen is het zo gepiept.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:49

We moeten gewoon onze tanks doneren aan de 'rebellen' zijn de daar meteen vanaf en in ruil krijgen we een jaar gratis olie.

Grote Nerd | 18-03-11 | 10:48

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:36 | + -1 -
In welke wereld leef jij? Wat versta jij onder binnenvallen? Een oorlog tussen Iran en Israel zal waarschijnlijk op nucleair niveau worden beslecht. Israel heeft superieure wapens in veel gevallen zelfs geavanceerder dan die van de Amerikanen. Bovendien hebben ze meer dan 118 kernkoppen en hebben ze geen non-proliferatieverdrag getekend. Als Iran iets geks in zijn hoofd haalt dan veegt Israel Iran van de kaart. Aangezien Iran voornamelijk uit Shiieten bestaat doen ze de Soennieten ook plezier.
Feit is dat Israel vanuit het joodse geloofsovertuiging nooit als eerste zonder aanleiding zal aanvallen. Ze wachten in feite totdat Iran wat gaat doen.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 10:48

Volgens al-Arabiya worden er door de boevenbende van Kadaffi momenteel "gewoon" bombardementen uitgevoerd nu. (Zie teletekst.nos.nl/ p.128)

widtvoet ® | 18-03-11 | 10:48

@An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:40
Dat wordt geroepen.
Maar dat geloof je toch zelf niet.
Khadaffi heeft het over zichzelf af geroepen door te zeggen dat hij alleen nog zaken met Rusland, China en het Oosten wil doen.
Als het westen nu de opstandelingen helpt, en die zegevieren, dan zijn de Westerse belangen weer veilig gesteld.

*politiek, het is zo simpel*

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:47

Lang Leve de Groene VVD !!
Eerst Uruzgan
Toen piloten in Libië waar Rutte behoorlijk heeft staan liegen
Toen de hoofddoekjes met daarop een oorlog starten in Libië zonder enig overleg met de coalitiegenoten en de rest van de regering. Hier zitten communistische, rechts extremistische en ja ook wel activisme in. Wij weten hoe we een islamitisch land moeten helpen, wij weten hoe we het kunnen hervormen en nemen ondanks enige ondersteuning van de rest gewoon het voortouw.
Gefeliciteerd met uw stem.

Meri59 | 18-03-11 | 10:47

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:44
Nee, wat Den Haag zegt klopt OOK - namelijk: wij willen daar graag vrede, stabiliteit en op termijn een soort van democratisch zelfbestuur. Maar de andere helft wordt niet verteld nee. Dat wordt in geen enkel land hardop gezegd, toch doet elk land mee aan de conflictentombola.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:47

@R.B.Scott | 18-03-11 | 10:41
Smakeloos!

necrosis | 18-03-11 | 10:47

Natuurlijk doen de duitsers niet mee. Die hebben al eens eerder in die woestijn gevochten. En het Afrika korps is inmiddels afgezwaaid. Zoals Jaques van Tol ooit zong: Wat drommel, wat is dat met die Rommel, die Rommel maakt zo'n rommel in de Libische woestijn. Nou gaan de fransen, engelsen en amerikanen dat allemaal nog eens dunnetjes overdoen.

Polletje Piekhaar | 18-03-11 | 10:46

@Krachtmeester | 18-03-11 | 10:43
Okay, bedankt voor de clarificatie. Maar wil je hiermee zeggen dat wat politiek Den Haag ons vertelt en wat de daadwerkelijke beweegredenen zijn, twee verschillende verhalen zijn?

Nee toch?!?!

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:44

@Che_cuevara | 18-03-11 | 10:32
Het enige juiste antwoord.
Een dirigent bespeeld geen instrument, hij heeft een aanwijs stokje.
Toontje hoger.. Toontje lager, anders grijp ik in.

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:44

@necrosis | 18-03-11 | 10:39 Qua motivatie om ze te "bevrijden" kan ik dat prima. Er is daar een koningshuis terug op de troon gepoot dat echt niet op de steun van de eigen bevolking kon rekenen maar waar het me feitelijk om gaat is dit: als Kuweit niet belangrijk was geweest qua olie, was het nu een provincie van Irak. Geen westerse regering die er over had gepiekerd om ze te bevrijden.

Overigens ben ik van mening dat ze in de eerste Golfoorlog de verkeerde kant op zijn gelopen. Ze hadden Ryadh moeten bezetten.

vraagstaart | 18-03-11 | 10:43

@vraagstaart | 18-03-11 | 10:40
Lee Towers op een wipkip, dat zal ze leren!

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:43

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:26

Hij heeft via die hippiecirkel de arabieren zover gekregen om voor hun eigen change te vechten?

Itastijl | 18-03-11 | 10:43

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:40
Wij pikken altijd wat mee aan conflicten.
En waarom niet? Die conflicten zijn er toch, en als wij het niet doen doet een ander het wel.
Inderdaad wordt de boel niet 'on the ground' bezet. Het zal meer een bevoorradingsslag worden. Goud geld dus voor onze *hoest* logistieke sector.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:43

@Superior Bastard | 18-03-11 | 10:36
Het zei me niks maar even opgezocht en nu begrijp ik jouw tegel een stuk beter.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:42

Japan mag ook wel eens een duit in het zakje doen,zéker nu is gebleken dat er een hoop inwoners meerdere boten op hun oprijlaan hebben staan plus een paar auto's op zolder.

R.B.Scott | 18-03-11 | 10:41

We kunnen het wel betalen hoor. Desnoods schaffen we de hypotheekrenteaftrek af.

lichtpunt | 18-03-11 | 10:40

@Krachtmeester | 18-03-11 | 10:39
Maar er wordt toch geroepen dat het niet de bedoeling is daar ook daadwerkelijk de boel te gaan bezetten. Help me out here, pikken we er dan nog wel wat van mee?

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:40

@An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:37 Niet zo bescheiden. De Nederlandse cavalerie Nieuwe Stijl is een macht waar niet mee te spotten valt! images1.dailypainters.com/images/scale...

vraagstaart | 18-03-11 | 10:40

@Parsons | 18-03-11 | 10:14
De bevrijding van Europa door de allied forces?

Itastijl | 18-03-11 | 10:40

Onze soldaten moeten wel het vlaggetje van Libië op het tenue dragen. Net als bij voetbal. Dan vinden ze ons wel tenminste lief en aardig. En we blijven politiek-correct!

Kamervraag | 18-03-11 | 10:39

@Pasta-saus | 18-03-11 | 10:35
Ja, Job er naartoe sturen om te onderhandelen.
Tegen dat die klaar is met zijn gestotter Hebben de rebellen Tivoli al lang veroverd.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:39

@vraagstaart | 18-03-11 | 10:30
Je kan Koeweit niet vergelijken met Irak of Afghanistan, dat zijn landen met interne conflicten.
(Soennieten, Sji'iten, Al-Quaida, Taliban, krijgsheren, etc.

necrosis | 18-03-11 | 10:39

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:19
Same shit, different coating. Als hij tijdens de verkiezingen niet zo hard had geroepen om de troepen weer thuis te krijgen, had 'ie er al bovenop gezeten als white on rice.

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:39

.. waarom moeten wij dan nog meedoen?
An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:37
.
Omdat oorlog logistiek is en ons heilige bedrijfsleven zich dan weer scheel kan verdienen aan transport, wegenbouw, catering, the works. Want zo rollen wij.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:39

De Mirages staan al warm te draaien. M'uham'ad is de lul zometeen en hij weet het. Zijn bliksemsnelle offensief was natuurlijk bedoeld om de macht weer te grijpen voordat de wereld het eens zou zijn geworden. Niet gelukt, jammer, voor hem.

wilmeister | 18-03-11 | 10:39

Ik denk dat Nederland al een tijdje niet meer serieus wordt genomen. We hebben immers een leger die al een paar keer flink heeft gefaald in het buitenland. En als onze regering dan mee doet, worden de troepen later weer teruggehaald.. Ja, betrouwbaar zijn we niet. Bovendien, een leger zonder tanks.. Dat is een schilder zonder verf, een vrachtwagenchauffeur zonder bierbuik of een kapsalon zonder patatjes.

niet waar | 18-03-11 | 10:38

@zeg maar jansen | 18-03-11 | 10:25
Die is all risk verzekerd.

* door jou en mij, en nog een paar anderen*

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:38

Wij sturen een helicopter. O nee, die hebben ze al.

Hölzenbein | 18-03-11 | 10:38

@borga locusta | 18-03-11 | 10:33 Zo is dat. Het zou mooi zijn als men daar dan eens eerlijk in werd. Aan de andere kant: hoe krijg je dan die Gutmenschen overtuigd, die nu worden voorgelogen en met tranen in de ogen om oorlog schreeuwen?

Diezelfde Gutmenschen die de oogjes stijf dichthouden als het gaat om misdaden tegen de menselijkheid in Iran. Het blijft me boeien.

vraagstaart | 18-03-11 | 10:37

@Superior Bastard | 18-03-11 | 10:36
Zit ook wat in, maar je kan Iran ook niet vrij laten ontwikkelen tot superpower.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:37

Ik vind dit niet echt passen in de lijn der bezuiniging die we zouden moeten inzetten.

We moeten daar volgens de voorstanders gaan helpen, omdat het volk daar ons nodig heeft. Maar wanneer er al landen als Engeland en Frankrijk ( en naar alle waarschijnlijkheid de States ) erbij betrokken zijn, waarom moeten wij dan nog meedoen?

An die ARBEIT | 18-03-11 | 10:37

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:32
Het westen zal Iran nooit binnevallen, dan gaat het boem en is er geen Israel meer. Het westen (Israel) en Iran hebben elkaar Koude Oorlogstijl bij de strot. Zegt het begrip Mexican Standoff je iets?

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:36

Wie A zegt, moet ook NUS zeggen. Dat is het spreekwoord voor Uri.

Snikkeldrift | 18-03-11 | 10:35

@Che_cuevara | 18-03-11 | 10:06
Precies. Laat die moskeeën maar eens een dagje flink draaien. Job helpt vast graag mee

Pasta-saus | 18-03-11 | 10:35

CoffeePatch | 18-03-11 | 10:17 | + 1 -
LOL. Zou inderdaad apart zijn, eerst Nobelprijs voor vrede ontvangen (waarom in godsnaam?) en vervolgens Libië de oorlog verklaren. Nee die Obama is geen domme jongen. Alleen spreekt hij zichzelf wel tegen. Eerst campagne voeren dat iedereen "change" nodig heeft. Maar vervolgens te laf zijn om daadwerkelijk iets te veranderen. Er is maar 1 regio die change nodig heeft en dat is het Midden Oosten.

GinoPietermaai | 18-03-11 | 10:34

@Che_cuevara | 18-03-11 | 10:32
Excuus of niet, Iran moet sowieso binnengevallen worden. Schurkenstaat.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:33

@vraagstaart | 18-03-11 | 10:30
De heersende moraal is dat olie een mensenrecht is. Maar dan natuurlijk wel alleen voor ons superieure westerlingen.

borga locusta | 18-03-11 | 10:33

@deraderendraaien | 18-03-11 | 10:16
Ik denk dat Iran heel stil is omdat zijn niet willen dat het ook bij hen begint en er een excuus is voor het westen om Iran binnen te vallen.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:32

@Schoorsteenveger | 18-03-11 | 10:22 Het gangstersletje en zoon "Zwaard van de Islam" Khadafi zijn al jaren goed bevriend. Wil men nu liever even geen ruchtbaarheid aan geven, dus vertel het niet verder.

vraagstaart | 18-03-11 | 10:32

@necrosis | 18-03-11 | 10:28
Goed om te weten, dank.

@deraderendraaien | 18-03-11 | 10:28
Stimmt. Vreemd eigenlijk dat zo iemand vrij rondloopt en een waxinelichtsmijtert vast zit en waarschijnlijk voor een lange tijd ook niet meer vrij komt. Maar goed, hij roept policor dingen, stiekem is heel links het met 'm eens.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:31

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:24

Precies! Ik zeg: tuig is het, allemaal!

eerstneukendanpraten | 18-03-11 | 10:30

Natuurlijk is NL niet gevraagd. Na dat met Afghanistan weet elk weldenkend land dat wij op militair gebied een stelletje wijven zijn.

Kringspiertyfus | 18-03-11 | 10:30

Ik mag aannemen dat voor eenieder hier nu wel helder is dat het hier niet gaat op het Libische volk, maar om De Olie?

Die olie, die Darfur helaas ontbeert, zodat daar gewoon lekker doorgemoord kan worden door islam-milities. Had er olie gezeten, dat was de VN er al lang geweest.

Net zoals Kuweit "bevrijd" moest worden destijds. Afghanistan niet te vergeten, met die belangrijke gasleiding.

Toch mooi, mensenrechten.

vraagstaart | 18-03-11 | 10:30

@Superior Bastard | 18-03-11 | 10:23
rofl @ belgenmop. Alleraardigst.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:29

sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 10:07
Verschil is dat Darfur niet waardevol genoeg is. Libië is een dicht bij ons bed show voor Europa en daardoor meteen belangrijk genoeg. Hypocriet als de pest maar wat gaan we er aan doen?.. En zoals Parsons al zegt: dit wordt een catastrofe.

Tortasi | 18-03-11 | 10:28

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:24
Radertje is van vrouwelijke kunne......

necrosis | 18-03-11 | 10:28

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:24
Idd helemaal doorgedraaid en zelfs enger dan oproer in die zandbak.
*Denkt aan Pim*

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:28

Overigens hilarisch dat anti-VS trollen nu om het hardst roepen dat Amerika moet ingrijpen.
Irakoorlog, iemand..

skinner | 18-03-11 | 10:27

Overigens is deze interventie een even grote schande als de volstrekt overbodige invasie van Irak. De gevolgen zullen hetzelfde zijn. Men is blijkbaar hardleers als het om olie gaat.

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:27

Makkelijk lullen van Uri,lekker achter andere landen schuilen en dan hard gaan schoppen,typisch Nederland.
Nederland is meer bla bla en thee drinken,waarom hebben we een defensie eigenlijk? gewoon opdoeken.
Gelukkig heeft Uk en Frankrijk wel genoeg ballen.

ron78 | 18-03-11 | 10:26

@Krachtmeester | 18-03-11 | 10:22
I know, maar toch, Bush kwam daadkrachtiger over, Obama vind ik meer iets voor een hippiecirkel met een kampvuurtje en iemand met een akoestische gitaar.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:26

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:23
LOL.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:25

Ach ach die Hillary.Lekkr pijpen kan ze ook al niet.

Ratzing. | 18-03-11 | 10:25

Olie-export vanaf 1% van onze brandstofvoorraad is kennelijk de drempelwaarde. En natuurlijk zit de EU verlegen om een nieuwe voorraad vluchtelingen voor hun hongerige zieligheidsindustrie.

blinde kip | 18-03-11 | 10:25

.. en als het fout gaat na een eventuele machtswisseling grijpen we weer militair in??
Don´t do it!

skinner | 18-03-11 | 10:25

Als ze dan eerst die heli maar even gaan halen voordat ie beschadigd raakt.

zeg maar jansen | 18-03-11 | 10:25

Geweldige foto bij dit topic overigens!
Lying Dutchman | 18-03-11 | 10:23
Eensch. Kudo's voor die pica. Eén van de beste alt-tagpics evah.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:24

@deraderendraaien | 18-03-11 | 10:20
Hij schijt inmiddels complete sigaren man, die kerel wil de bak echt niet in, doorgedraaide mafkees dat hij is.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:24

@eerstneukendanpraten | 18-03-11 | 10:18
En je Libische paspoort mag je gewoon houden uiteraard.
*Pechtold duitje in zakje*

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:24

libie? ah dat is die zandbak waar jaren geleden de britse sas is ontstaan. paar ouwe jeeps, punt 50's er op en dan raids uitvoeren op vliegvelden en olie-installaties. wil de kleinzoon van david stirling in opa's kist de oude kaarten met geheime voorraden opzoeken en de mannen instrueren...

borga locusta | 18-03-11 | 10:24

Naar verluidt zijn de Belgen al opgerukt en staan ze voor Oslo..

Superior Bastard | 18-03-11 | 10:23

Geweldige foto bij dit topic overigens!

Lying Dutchman | 18-03-11 | 10:23

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:19
Denk je dat het wat uit maakt wie er in het Witte Huis zit? Democrats en Republicans hebben elkaar al jaren in een wurggreep, verder geldt bij buitenlands beleid 'the national interest'. Een soort van Nederland dus.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:22

Kunnen we namens de Nederlanden Hare Majesteit niet in stelling brengen? Met in haar gevolg die waterdrager en die importbruid? En dat gangsterliefje natuurlijk? Uiteraard voor een privé-etentje met Kaddafi?

Schoorsteenveger | 18-03-11 | 10:22

@Schaamharing | 18-03-11 | 10:16
Ga jij ze huisvesten en voeden?

necrosis | 18-03-11 | 10:21

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:15
Is dit het gevolg van een DDos-je of schijt ie inmiddels peuken.

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:20

Uri Rosenthal is een keurig bescheten Nederlands deftig heertje en heeft eenvoudigweg niet de cojones die Sarko wel heeft. Ik zeg Vive la France voor hun daadkracht en de tyfus voor het besluitloze, hopeloos verdeelde Europa. On les aura !

Bigi Bana Boy | 18-03-11 | 10:20

Wuuut? "Oh we horen net op de scanner dat Deze pagina is beveiligd tegen anonieme bewerkingen"

honderjarigeklootzak | 18-03-11 | 10:20

Misschien kunnen ze met dat vliegdekschip gelijk het
de Somalische piraten een kopje kleiner maken? Die Noren kennen toch ook wel een soort van VOC-mentaliteit? Die hadden toch vroeger de Noormannen en zeau...

eerstneukendanpraten | 18-03-11 | 10:20

Jip van Janneke | 18-03-11 | 10:16 | + 0 -

je vergeet de talloze UAV die al wekenlang boven libie zweven..

Scheepskameel | 18-03-11 | 10:20

@Krachtmeester | 18-03-11 | 10:13
Vind Obama maar slappe hap in vergelijking met Bush.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:19

Kaddafi bedoel ik

Pimp my Voortuin | 18-03-11 | 10:18

In navolging van mijn vorige comments: zorg er in ieder geval voor dat volk daar blijft! Want anders krijg je dit: *Job en Femke modus aan*
"Oh mensen, jullie komen uit een levensbedreigende situatie in julie land? Kom dan hier maar asiel aanvragen. Een uitkering krijg je bij loket 4 en bij loket 6 kun je een gratis plasmascherm afhalen. Maar wel een linkse partij stemmen als jullie stemrecht krijgen hoor! *Job en Femke modus uit*

eerstneukendanpraten | 18-03-11 | 10:18

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:13 | + 0 -

Je bedoelt Hillary..

Zo goed als de man kon speechen over moraliteit en hoop.. zo stil is ie wanneer hij echt moet kiezen..

Scheepskameel | 18-03-11 | 10:18

Scheepskameel | 18-03-11 | 10:10 |
Die zet zijn Nobelprijs voor de vrede nog iets verder naar achteren in de boekenkast.

CoffeePatch | 18-03-11 | 10:17

@brusselmans, waar de bommen gaan vallen is voor de eerste paar dagen niet zo moeilijk. De eerste doelen die vernietigd moeten worden zijn de radarstations, luchtafweerraketten en luchtdoelkanonnen. Dat klusje zal wel eerst opgeknapt worden door Tomahawks zodat het luchtruim redelijk veilig is. Dan EF-18 Growlers en EA-6B's om mobiele radarstations op te sporen en te vernietigen. Als dat klusje geklaard is, dan is het luchtoverwicht redelijk onder controle. Dan zit je alleen nog met luchtdoelraketten die vanaf de schouder afgevuurd kunnen worden. Daar valt weinig tegen te doen.

Jip van Janneke | 18-03-11 | 10:16

Misschien kunnen we een bijdrage leveren als het gaat om de opvang van vluchtelingen uit Libistan. Als de rust daar is weergekeerd willen ze toch allemaal terug om hun steentje bij te dragen aan de wederopbouw? Of niet?

Schaamharing | 18-03-11 | 10:16

En wat zijn de gevolgen voor ons hier in Europa als het toch een vooraf bedachte opzet blijkt te zijn?
Iran is stil.. heel stil.

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:16

Wij zijn vorige week toch al binnengevallen in libie? Was geen succes, onze hele itnerventiemacht was toen opgepakt... helikopter nog steeds niet terug ook...

NonaSuomy | 18-03-11 | 10:16

nieuwsflits | 18-03-11 | 10:11 | + 0 -

NL doet eigenlijk altijd mee met Covert Operations. Groene Baretten zaten al lang in Irak en Afganistan, lang voor dat de 2e kamer haar fiat had gegeven.

En let wel, dat hoeft niet te betekenen dat ze in het groen lopen, maar zeer waarschijnlijk in lokale outfit..

Scheepskameel | 18-03-11 | 10:16

Uri heeft alleen nooit A gezegd ... (dat kon toen even niet gezien de 3 gijzelaars). Maar goed ... prima dat hij nu B zegt.

Simon_GS | 18-03-11 | 10:15

Blijf er alsjeblieft weg. Wordt de wereld alleen maar ongezellig van.

Duizendklapper | 18-03-11 | 10:14

Ja Uri en Hans zullen Kadaffi wel eens een peopje laten ruiken.
*Dads Army review krijgt*

kneuterzak | 18-03-11 | 10:14

@lion@night | 18-03-11 | 10:09
Sterker nog. Kun je ij een interventie noemen die achteraf wel "juist" is gebleken?

Parsons | 18-03-11 | 10:14

@sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 10:07
Darfur heeft niet gedreigd om miljoenen vluchtelingen richten Europa te sturen.

necrosis | 18-03-11 | 10:13

Scheepskameel | 18-03-11 | 10:10
Obama speelt het keurig én geduldig via de V.N. en andere internationale gremia.
Dat wilden we toch met z'n allen, dat die cowboys nooit meer op eigen houtje zouden opereren? Want die enge Bush (lol) dreef toch alleen maar zijn zin door?
U vraagt, zij draaien.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:13

@sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 10:07
Valt zeker niks te halen in Darfoer?

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:12

Heeft K-daffy toch een pittig dilemma. Laat hij z'n vliegtuigen op de grond, dan spatten ze straks uit elkaar als rijpe kersen door de Tomahawks die het gaat regenen. Laat hij z'n vliegtuigen opstijgen dan is het prijsschieten voor de U.S. Airforce.
*Nog snel bier & chips kopen gaat*

koolteer | 18-03-11 | 10:11

Doet Nederland wel mee? Uit Haagse bron heb ik vernomen dat die heli-rescue iets met 'ken ik je ergens van' Mabel te maken heeft. Waarom ga je naar een Libisch strand om een Nederlandse man en 'Zweedse' vrouw op te pikken? Die later gewoon via de ambassade terug komen.

nieuwsflits | 18-03-11 | 10:11

@Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:04
Uri Rosenthal moet even z'n mond houden of z'n eigen portemonnee trekken.

deraderendraaien | 18-03-11 | 10:10

sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 10:07
Soedan is China's grootste olieleverancier. Duidelijke zaak, me dunkt.

Krachtmeester | 18-03-11 | 10:10

Waar is die Grote Linkse Belofte, Obama???? GVD heel Arabie in brand, Japan dat in een apocalyps is terechtgekomen, Libie dat al weken smeekt om interventie..

Waar is deze "wereldleider"?

Scheepskameel | 18-03-11 | 10:10

Welke Roger? Van Boxtel??

Haagse_Aad | 18-03-11 | 10:10


Ow, hier zit olie in de grond en niet een beetje ook. Als strontvliegen staan de westerse en arabische landen klaar om landje pik te gaan spelen. Frankrijk voorop, dat schijnheilige land waar God geen druppel olie in de grond verstopt heeft.

Kees Klinker | 18-03-11 | 10:09

@Parsons | 18-03-11 | 10:07
Dat vrees ik ook.
Niet alle interventies leveren een langdurig bevredigend resultaat op.

lion@night | 18-03-11 | 10:09

Er was genoeg gelegenheid om K-Daffie point blank dood te schieten. Dan vervalt de basis en was dit allemaal te voorkomen geweest.

Link is een Hoax | 18-03-11 | 10:09

@sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 10:07
Pas maar op, ik kreeg vannacht heel links guurdersland (en dat is nogal groot tegenwoordig) over me heen toen ik dat duidde.

Feit blijft wel dat je 100% gelijk hebt.

Parsons | 18-03-11 | 10:09

Oh, te laat.

Bixier | 18-03-11 | 10:08

Deze pagina is beveiligd tegen anonieme bewerkingen. Gelukkig maar.

Bixier | 18-03-11 | 10:07

Dit eindigt in een drama.

Parsons | 18-03-11 | 10:07

We kunnen onze laatste tanks sturen, en die gelijk daar achterlaten.

fuckje | 18-03-11 | 10:07

Fucking ongelooflijk dit. In Darfoer waar genocide plaats had en heeft kon helemaal niks, nu verdringen de arabische staten en het westen zich om in te grijpen in een soeverein land. Niet mee bemoeien.

sjaakdeslinksesul | 18-03-11 | 10:07

Nederland kan toch de thee leveren.

Che_cuevara | 18-03-11 | 10:06

Oooh, het braafste jongetje van de klas praat voor zijn beurt, dat gaat strafpunten opleveren, Uri.

Steilloos ten Onder | 18-03-11 | 10:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken