Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Komende 5 jaar iedereen gratis met de trein"

ovkudt.jpg Bedankt Brenno de Winter. Bedankt haxz0rs, Jorissen, Alexander Kløppings en andere types die Webwereld.nl en Tweakers lezen. Bedankt voor het stukmaken van de OV-chipkaart waardoor het de komende vijf jaar mogelijk blijft GRATUS met de trein te reizen (1ste klas, kortingskaart niet nodig). De NS zelf zijn niet van plan de OV-chip nu al te vervangen door een veiligere versie. Is namelijk te duur, en het contract met de huidige ovchiphel duurt nog vijf jaar, dus we mogen het doen met een kaart die qua veiligheid te vergelijken is met een Egyptische badplaats in het holst van de nacht. Maar lieve mensen, dat u kunt frauderen betekent natuurlijk niet dat u ook moet frauderen. Gratus OV'en is diefstal (boehoesniksnik) en dat mag niet hè. Daarom wordt er stevig gecontroleerd in bus, tram en metro en kunnen controleurs zien of u wel op het corresponderende voertuignummer bent ingechipt. Jammer alleen dat het inchippen voor de trein op het perron gebeurt en er dus niet valt te controleren of er al dan niet thuis extra saldo is bijgehackt. En laat nou net de trein het duurste zijn in het totale ov-segment. Even rekenen: zeven miljoen passagiers die voor, hou het mild, 500 euro per persoon per jaar in de trein zitten, dat is gigafantasticoziljard veel euro's per jaar die de NS door de neus worden geboord de komende vijf jaar. Dat is gelukkig niet duur. Klein detail: het gaat de komende jaren dus ellendig druk worden in de eerste klas rijtuigen. Kan de NS misschien wat extra rijtuigen inzetten? Oh nee wacht...

Reaguursels

Inloggen

@Jan Zand
bij een vals kaartje/geen kaartje loopt de ns "echt geld" mis, bij een "opgewaardeerde" kaart word het tegoed van de kaart hoe vals het ook is gewoon afgeschreven. lijkt mij dus dat de ns die centjes die niet bestaan gewoon cashed. call me stupid maar dit lijkt wel een win win. wil trouwens niet zeggen dat ik ook maar lichtelijk overweeg in zo een geel gevaarte te stappen.

DouWeDraBBerT | 02-02-11 | 23:57

Jan Zand | 02-02-11 | 10:22
Bij elke paal een arrestatieteam? Nee dommie, ik heb het over de conducteur die de plaatsbewijzen controleert. Door het dagelijks terugkoppelen van kaartnummers waarmee is gerommeld aan de scanners van de conducteurs, kunnen deze gewoon zien of ze hier een recidivist voor zich hebben. De procedure is dan het zelfde als bij het op heterdaad betrappen van een zwartrijder tijdens de kaartjescontrole. Alleen komt er nog fraude bij de beschuldiging.

Jan Zand | 02-02-11 | 10:39 (daar heb je 'm weer)
State-of-the-art-hi-tech verkliksysteem? De scanapparaatjes van de conducteurs worden aan het eind van de dag toch gesynchroniseerd met de backoffice? Dat is toch gewoon heen en weer schrijven van informatie? Onregelmatigheden eruit vissen in het computertje van de backoffice lijkt me niet echt moeilijk, laat staan er een lijstje van compileren en die terugdistribueren naar de scanapparaatjes. Maar het zal wel aan mij liggen. Uiteraard is dit geen waterdichte werkwijze, wel kan daarmee alvast de schade worden beperkt totdat ze genoeg hebben gespaard voor nieuwe chips.

Helter Skelter | 02-02-11 | 14:01

@Helter Skelter
Wacht even Helter, ik snap nu wat je bedoelt.
Ik kan me me moeilijk verplaatsen in verwarde geesten,
dat moet je me maar niet kwalijk nemen, is de leeftijd.
Als ik het goed begrijp, stel je een state-of-the-art
hi-tech verkliksysteem voor, voor een chipkaart die
zo lek is als een mandje. Dat is zoiets als honderden
gouden emmertjes plaatsen onder een lekkend dak.

Gooi nou eerst een betere chip in die kaart.
Wijs TLS aan als verantwoordelijke voor dit
fiasco. Ontsla alle ambtenaren die met dit
wrakke product hebben ingestemd. En maak
in de tussentijd een gratis ritje. als je durft.

Jan Zand | 02-02-11 | 10:39

@DouWeDraBBerT
Natuurlijk is dat zelfgemaakte tegoed geen echt geld.
Er staat immers geen geldstroom tegenover. Er is
geen bankbiljet of banktransactie aan te pas geweest.

Dus kan het 'geld' ook niet aan NS worden gegeven.
Want er is geen geld. Het is een muisklik.
"Hier NS, een muisklik! Van Douwe Drabbert!"
NS: "Goh! Jeetje!"

Je rijdt gewoon op een (elektronisch) vals kaartje.
Wen alvast even aan het idee.

Jan Zand | 02-02-11 | 10:28

@Helter Skelter
"Bij een volgende controle in de trein na zo'n syncsessie gaat er een lampje branden op het apparaatje zodra er een kaart met nummer van deze blacklist wordt aangeboden. Vervolgens mag de profiteur mee met de spoorwegpolitie."

Dan moet er dus bij *elke* paal een arrestatieteam klaar staan. Enig idee over hoeveel agenten in totaal je het dan hebt? Next!

Jan Zand | 02-02-11 | 10:22

Ik wil absoluut niemand aanzetten tot het uitproberen van het volgende idee, maar is er nu ook de mogelijkheid dat iemand (lees: een notoire dief) binnenkort geld kan zetten op zijn bank-chip-kaart of iets dergelijks? Of zijn die dingen veel beter beveiligd? Zo ja, waarom doen we dan niet die ov-chipkaarten vervangen met dat systeem. Bestaat tenslotte al. Of gewoon met je bankpasje betalen in de bus/tram/trein/metro/veerboot/klm-cityhopper weet ik het!

Jostiej | 02-02-11 | 01:16

Ik kan me zo voorstellen dat een gehackte kaart met daarop kunstmatig opgehoogd saldo én thuis ingechecked, bij een eerste controle in de trein niet direct in de smiezen loopt. Wel zou het nummer van elke gecontroleerde kaart opgeslagen kunnen worden in het apparaatje van de conducteur. Na een syncsessie met de backoffice zou toch moeten blijken dat er met dit kaartnummer is gefraudeerd (want niet echt betaald voor het saldo en niet echt ingechecked bij een paal). De backoffice maakt een blacklist aan met frauduleuze kaartnummers en distribueert deze door naar alle controleapparaatjes. Bij een volgende controle in de trein na zo's syncsessie gaat er een lampje branden op het apparaatje zodra er een kaart met nummer van deze blacklist wordt aangeboden. Vervolgens mag de profiteur mee met de spoorwegpolitie.

Ik weet niet of die apparaatjes van de conducteur daar geschikt voor zijn, maar het lijkt me niet echt moeilijk. Op die manier blijft er dan toch een pakkans bestaan voor degenen die dagenlang met hetzelfde anonieme gehackte kaartje willen rijden. Maximaal 1 dag gebruiken lijkt me dan ook een stuk veiliger. Op die manier kost elke reis wel telkens 7 euro 50. Als de hackmogelijkheid tot fors meer reizigers leidt, zal de NS er uiteindelijk meer aan over houden en wordt er ook nog wat aan de files gedaan. Misschien is het allemaal wel stiekem zo bedacht door een of andere slimmerik.

Helter Skelter | 02-02-11 | 00:19

Tineke, bedankt!

Binnenbaan | 01-02-11 | 23:37

het kan aan mij liggen maar..... als ik thuis mn ov opkrik met wat extra gratiz tegoed. en ik spendeer dat tegoed bij de ns dan gaat dat geld toch gewoon naar de ns???? net zoals jullie zeggen valt het niet te achterhalen dus als er hier door meer mensen met de trein gaan reizen dan is de ns juist de lachende derde lijkt mij. als ik de NS zou mogen adviseren zou ik hier nog mee reclame maken ook. want het is geen uitgeprint kaartje maar er word gewoon betaald.

DouWeDraBBerT | 01-02-11 | 23:00

Het grootste falen zit nog in de TK. Krijgen ze een demo en wordt alles uitgelegd. Maar de pipo's zijn nog niet overtuigd want je moet de kaart wel erg dicht bij de lezer houden. Daarmee is aangetoond dat het nog niet zo eenvoudig is als men zegt! Dat je het vermogen van een kaartlezer ook makkelijk wat hoger kan zetten komt niet in die domme hoofden op. Wat was een van de aanloopproblemen ook alweer? Juist, je werd in- of uitgecheckt terwijl je op een meter afstand stond..

Handboek | 01-02-11 | 21:55

@idopane

Een brief schrijven is veel persoonlijker.

En wat de mijnen betreft, misschien breekt er later wel een tijd aan dat de mijnen weer opengaan omdat we bepaalde grondstoffen weer nodig hebben.

Omdat in de geschiedenis bepaalde zaken altijd weer terugkeren.

strikdewepstroper01 | 01-02-11 | 21:48

@idopane

Alsof de postbezorging (ja dat zal altijd blijven bestaan) er kwalitatief beter
op is geworden met de wirwar van postbedrijven. Als je discussie de afgelopen
weken hier hebt gevolgd onder bepaalde topics weet je wat ik bedoel.
Idem dito bij het spoor en de nutsbedrijven.

Marktdenken is niet zaligmakend. Niet alles draait om geld en je kunt
niet alles digitaliseren.

strikdewepstroper01 | 01-02-11 | 21:21

Ach.... dan zal de prijs voor een treinkaartje wel weer omhoog gaan. Zodat de eerlijke mens er weer voor op kan draaien......

Hobbykip | 01-02-11 | 19:18

strikdewepstroper01 | 01-02-11 | 17:11
Het schijnt dat pipo het niet helemaal begrepen heeft. Post sturen is duur begrijp je dat meneer de internet gebruiker. Zit al de hele tijd berichten deze richting op te sturen. Als ik dat met de post moet doen of per telefoon ben ik een godsvermogen en veel tijd kwijt. We kunnen ook wel een rietenmandjes industrie door de overheid laten creëren maar dat is pure geld verspilling. De markt is de werkelijkheid zelfs nog democratischer dan bij de politiek. En de markt moet dealen met een informatietechniek die langzaam met het bijbehorend ongeschoold personeel overbodig dreigt te worden of moeten we soms ook nog de mijnen opengooien.

idopane | 01-02-11 | 19:01

Inderdaad, bedankt Jan, ik zal aan je denken als ik zaterdag vanuit r'dam naar Grun ga om mij aldaar vol te gooien met BIER ;-)

Happy traveling!

DEreaguurder | 01-02-11 | 18:14

Zwartrijden is inderdaad diefstal, maar als je niet ook gratis reist betaal je de rekening dubbel. Via de belastingen wordt de enorme fail van de ov-chipkaart teruggehaald en betaal je uiteindelijk toch de rekening. En muziek en films downloaden is ook diefstal, maar vrijwel iedereen doet dat, behalve ik dan.

flinkescheet | 01-02-11 | 18:13

DEreaguurder | 01-02-11 | 16:07
Jij moet het echt uitgespeld hebben, is het niet?
De pakkans is nihil met (a) een anonieme kaart waar
(b) een bona fide gestort saldo op staat van (c) minimaal
20 euro (dat je verder niet gebruikt) en waar je (d) thuis
een check-in op hebt gezet voor (e) een treinreis met NS.

(a) Want je wilt niet dat die kaart aan je NAW is gekoppeld,
of je bankrekeningnummer.
(b) Een echt gestort bedrag, zodat de database van TLS
geen alarm slaat.
(c) Minimaal 20 euro, want dat is het bodembedrag
voor een treinreis met NS op een anonieme kaart.
(d) want door thuis je saldo te verhogen loop je in de smiezen
(e) want NS is de enige vervoerder waarbij je bij controle
niet door mand valt met een zelfgemaakte check-in.

Jan Zand | 01-02-11 | 17:45

De spoorwegen terug in handen van de staat, net zoals energievoorziening en de
post. Zeker weten dat de kwaliteit van de het vervoer over de rails beter wordt
en de kosten omlaag gaan. (Gratis is natuurlijk onzin)
Energie zoals gas en electriciteit via één leverancier dat maakt de zaak weer overzichtelijk in de hedendaagse brei van bedrijven. Weg met al die post leveranciers zoals Selectmail en TNT. De ellende van uitzendkrachten voor één dag die met vertrouwelijke stukken rondlopen en die geen gevoel hebben voor het werk.
Kortom, de postbode als beroep weer terug in het straatbeeld.

Zo is het immers altijd geweest. Bovengenoemde branches zijn kapot
gemaakt door commercie, privatisering en flexwerk.

strikdewepstroper01 | 01-02-11 | 17:11

als er razzia's in de trein worden gehouden breek je je kaart van de zenuwen in twee'en (je niet gehackte kaart) je gehackte kaart gooi je weg.

ganzo | 01-02-11 | 16:34

@GSieghard | 01-02-11 | 15:56
Ga eens deaud spammert!

Prof. D.A.H. Vintik | 01-02-11 | 16:33

DEreaguurder | 01-02-11 | 16:07
Precies maar bij die database is het wel mogelijk om dubieuze saldo verschillen op te sporen en aan een kaartnummer te linken. De crux is nu de conducteur apparatuur te verschaffen waarmee hij die lijst en updates kan checken met de hem aangeboden OV kaarten en we zijn tenminste terug bij af.

idopane | 01-02-11 | 16:26

@ Jan Zand:
helder, als ik het goed begrijp blijft de pakkans 0 zolang controleurs geen verbinding hebben met de database. Ergste wat kan gebeuren is dat de kaart wordt geblokkeerd?

DEreaguurder | 01-02-11 | 16:07

DEreaguurder | 01-02-11 | 15:48
Omdat je op je vingers kunt uitrekenen dat het TLS vroeg
of laat zal lukken om frauduleus opgewaardeerde kaarten
blijvend te blokkeren. Ze kunnen die kaarten nu al zien,
dus ze weten precies waar ze op moeten mikken.
De kaarten met frauduleuze check-ins zien ze niet, en
dan wordt het lastiger.

Jan Zand | 01-02-11 | 16:02

Jan Zand | 01-02-11 | 15:39
Een digitale knijptang als het ware. Het nieuwe wapen tegen privacy diefstal

idopane | 01-02-11 | 15:50

Heb ik gelezen Jan...
Maar ik ben geen gristen, ik geloof een uitspraak alleen als verklaard is waarom.

DEreaguurder | 01-02-11 | 15:48

Jan Zand | 01-02-11 | 15:25
IT is in feite de grootste laaielichterij die er bestaat. Mensen vinden systemen uit die op papier fantastisch functioneren maar de geilheid en financiële honger van de schepper maakt vaak blind. En daarbij als mijn broodrooster defect is kan in hem terugbrengen bij Software mag je niks inruilen maar moet je defecten maar pikken alsof ze bij het leven horen. It'ers hebben te vaak het idee dat het niet aan hun maar de usual bugs dan wel in de verkeerde omgang van de cliënt ligt dat zijn troep niet werkt.

idopane | 01-02-11 | 15:47

DEreaguurder | 01-02-11 | 15:37
Is allemaal aan bod geweest.
Zie comment Jan Zand 14.03

Jan Zand | 01-02-11 | 15:42

idopane | 01-02-11 | 15:22
Ik zeg ook NIET dat het saldo NIET op de kaart zou staan.
Alleen heeft de NS/conducteur niet de middelen om dat saldo te zien.

Jan Zand | 01-02-11 | 15:39

@ Jan Zand:
Dat de voertuigcode wordt opgeslagen is te volgen, echter als de kaart (nep-)saldo heeft en je gewoon incheckt daarmee, is het toch niet te traceren?
Tenzij ze een link naar de database hebben en kunnen zien hoe vaak er legitieme transacties hebben plaatsgevonden.
Bijvoorbeeld, je past het saldo aan naar 50 euro en gaat er lekker reizen. Volgens mij is de enige manier waarop dat te traceren valt een koppeling aan de database (middels het serienummer van de anonieme kaart) van transacties wat dan weer niet mag vanwege de mooie privacy wetgeving.
Controle apparaten met een verbinding naar de database zie ik niet gebeuren in 2011...

DEreaguurder | 01-02-11 | 15:37

mokum | 01-02-11 | 15:20
Dat die fraude niet mogelijk is beweert hier niemand maar het is inderdaad snel mogelijk om het te controleren. Alles in een database aanwezig kan gewoon snel gecontroleerd worden dat is een waarheid dat staat om in bouwvaktermen te blijven als een huis. Nogmaals deze kaart had er nooit moeten komen maar het is wel degelijk mogelijk om mensen te traperen. Zelfs nog beter dan vroeger. Zet daar fikse straffen op en klaar is kees. Ons geld groeit niet aan bomen dus die ontwerpers maar ook de verantwoordelijke politici moeten ook eens op een volwassen manier ter verantwoording worden geroepen. Waarom zelf perse het wiel uitvinden terwijl in het buitenland the experienced proof systeem al in gebruik is

idopane | 01-02-11 | 15:33

@idopane | 01-02-11 | 14:59
Mooi hè? Waar een klein land klein in kan zijn. Behalve dan de verspillingen. Daarmee kan Nederland zich met de grootsten meten.

vraagstaart | 01-02-11 | 15:30

"DEreaguurder | 01-02-11 | 15:19
Zie comment Jan Zand 13.53

Jan Zand | 01-02-11 | 15:29

Ho -Stop - Wacht....
Beetje hier tegen milieukwibussen en linkse rakkers ageren en dan dit soort teksten. GS wat ben je toch onnoemelijk inconsequent, op het anarchistische af soms, ik ruik PSP, PPR, Rit's jongere jaren.
Want:
Als autorijder annex fossiele brandstofgebruiker betaal ik dus liefst zo min mogelijk aan treinen en ander Publiek (communistisch) Transport. En een vijfjarenplan vindt ik in die lijn al helemaal verderfelijk.
Let wel:
Als hullie graties rijden, gaan wullie dat betalen, terwijl wullie auto rijden.
Da's dus niet de bedoeling.
.....
Komt bij: ja, met poten van andermans OV credits afblijven. Dat zijn WEL mijn credits vriend. Want uiteindelijk gaat dat geprivatiseerde negatieve saldo door grootaandeelhouder Vadertje Staat betaald worden en dus door wullie.
Dusssss.....
'Mijn en dijn', 'Mijn' is de credits van de NS bv. 'dijn' is de chipknip waarmee je je OV chip kunt opladen.
De rest is DIEFSTAL!

hfakker | 01-02-11 | 15:26

idopane | 01-02-11 | 15:16
Hee, we zijn het eens.
We komen langs verschillende wegen tot dezelfde conclusie.
Ik kan ook geen enkele andere schuldige zien dan TLS en
de door hen ingehuurde amateur-programmeurs.
Probleem is dat TLS 75 mio in de min staat, en
dat ze failliet zijn bij veroordeling tot schadevergoeding.
Uiteindelijk betalen jij en ik dat dus ook weer.

Jan Zand | 01-02-11 | 15:25

Jan Zand | 01-02-11 | 15:10
Zover ik weet staat het saldo wel degelijk op de kaart. Dat is juist het probleem want dat saldo is te manipuleren. Had men de kaart gelijk een pincode aan bankgegevens gekoppeld waar het saldo niet op de kaart staat was er niets aan de hand geweest. Dagelijks verrichten miljoenen Nederlanders hetzelfde ritueel met hun bankpasjes in de supermarkt.

idopane | 01-02-11 | 15:22

Ja hoor experts: fraude met de Mifare kaartjes voor het OV is allemaal -onmogelijk- en controle is of al ingevoerd dan wel een fluitje van een cent. Sure!
Ik hoop dat jullie goed betaalde banen hebben bij overheidsinstellingen want als je ooit een voet in mijn toko zet dan ben je het lachertje van de maand, vlak voordat je er uitvliegt met het advies om vooral weer iets met je handen te gaan doen.
Man ik heb een hekel aan dwarsinstromende-exbouwvakkers in de IT.

mokum | 01-02-11 | 15:20

@ Jan Zand:
Wat is dan de uitleg daarvoor?

DEreaguurder | 01-02-11 | 15:19

@DEreaguurder | 01-02-11 | 15:01
In bus, tram en metro kan bij controle incheckfraude
heel eenvoudig worden vastgesteld. In de trein niet.

Jan Zand | 01-02-11 | 15:18

Jan Zand | 01-02-11 | 15:01 voor het vertrek
Je kan checken wat je wil het systeem is heel snel te vervangen zonder dat de kaart verandert. Koppel bankgegevens aan het nummer van de kaart en de fraude is zelfs nog beter te controleren als bij het vroegere kaartjes systeem. In principe zou je zelfs maar een keer hoeven te 'bellen' namelijk voor het vertrek om bij de controle de laatste onrechtmatige koppeling (saldoverschil) tussen kaart en het werkelijk gestorte saldo te constateren. Duidelijk is wel dat de ontwerpers van dit minkukel gewoon voor de rechter moeten worden gesleept wegens wanprestatie.

idopane | 01-02-11 | 15:16

Maar uitgerekend de NS-conducteur mist
de middelen om te zien of er:

a) Saldo op de kaart staat
b) Of dat saldo er via een officieel opwaardeerpunt is opgezet
c) Dan wel thuis met doe-het-zelf-programmaatje

Om die reden is NS het meest gevoelig voor deze fraude.
Als ik NS was, zou ik meteen de reizigers verplichten
om weer kaartjes te kopen, en schade claimen bij TLS.

Jan Zand | 01-02-11 | 15:10

Jaaa terug in de tijd.
Binnenkort allemaal weer cash een kaartje kopen in de trein.

joopwil | 01-02-11 | 15:07

Jan Zand | 01-02-11 | 14:52
Of de kaart anoniem is doet er niet toe. De gebruiker is op het moment dat hij gecontroleerd wordt niet meer anoniem. Bewijstechnisch is hij op dat moment gekoppeld aan de anonieme kaart waar hij op reist en ter conrole aanbiedt.

idopane | 01-02-11 | 15:03

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:54
Je bent een zwetser.
Ik heb alles wat je beweert
inmiddels gefalsifieerd.
Je weet domweg niet waarover je praat.

Jan Zand | 01-02-11 | 15:01

Wat ik mij nu wel afvraag is, wat is de pakkans in het streekvervoer (bus, tram, metro)?
In en uitchecken zal prima gaan, maar kan de controleur met het apparaatje de fraude constateren?

DEreaguurder | 01-02-11 | 15:01

@Pa Cartwright Laatste dodelijke treinongeluk....

Ze zijn op dit moment nog steeds de laatste doden aan het identificeren van het ongelukje vorige week waarbij een personentrein op een goederentrein klapte in Duitsland. 10 doden, 40 gewonden.

In NL in 1992 de laatste met 5 doden.

Even los van mensen die dood worden gereden op spoorwegovergangen en die al dan niet vrijwillig een trein gaan knuffelen.

Sacha_A | 01-02-11 | 15:00

vraagstaart | 01-02-11 | 14:46
Dat is het probleem van Nederland dat ouwe jongens krentenbrood netwerk dat liever het wiel zelf wil uitvinden. i.p.v. in het buitenland een kant en klaar bewezen ontwerp over te nemen. Zelfs als Duitsland betere systemen heeft gaat men hier in Nederland liever geld over de balk smijten om een slechte kopie te installeren en het hele traject van de bekende kinderfouten afloopt als de spreekwoordelijke kip zonder kop.

idopane | 01-02-11 | 14:59

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:49
Er zit geen bluetooth op de computer,
want het *is* geen computer. Het is
een lezer, met beperkte intelligentie.
De conducteur moet gewoon met
zijn gsm bellen, maar zal dat pas
doen als hij fraude constateert.
Maar in de praktijk ziet hij geen
verschil tussen een echte checkin
en een die aan de keukentafel
is gesimuleerd. Dat verschil is ook
niet te zien. Dat zou betekenen
dat hij bij *iedere* kaart zou moeten
bellen, bij elke reiziger dus.
Beetje onzin, denk je niet?

Jan Zand | 01-02-11 | 14:58

Jan Zand | 01-02-11 | 14:52 Dan wel. Maar een anonieme kaart die gecontroleerd wordt in de trein is de pisang als er geen geld op gestort is en er mee gereisd wordt. De controle is het bewijs. En conducteurs-computertjes zijn allemaal on-line tegenwoordig.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:54

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:50

Ja dat snap ik maar het is dus mogelijk om op een anonieme kaart dat "geld" te zetten! En zij kunnen dan niet aantonen dat JIJ dat hebt gedaan.. je kan dan toch gewoon zeggen, deze kaart heb ik gevonden en er stond geen naam op.. k dacht mooi meegenomen!

Schalehengst | 01-02-11 | 14:53

Al wat digitaal is, kan gemanipuleerd worden en gratis zijn voor de massa :-)
Vandaag ophef over Apple en Sony, even googelen en voila, graties (Nederlandse) boeken gevonden op www.epubclub.nl
'Koop elders niet, wat het internet gratis biedt.'

DEreaguurder | 01-02-11 | 14:52

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:38
Onjuist. De opwaardeerpunten in Amsterdamde metro's
accepteren ook bankbiljetten. Als je daarmee een
anonieme chipkaart voedt, blijft die kaart anoniem.

Jan Zand | 01-02-11 | 14:52

Schalehengst | 01-02-11 | 14:47 Dan komt er geen geld binnen terwijl de kaart wel ingecheckt is. En dat kan niet. Zie hierboven op 14:49

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:50

Ik ben zelf database ontwerper en er zijn hele simpele codes om stortingen vanuit een bankrekening te koppelen aan elke transactie op die achterlijke chip.

idopane | 01-02-11 | 14:50

Jan Zand | 01-02-11 | 14:44 En dan stuurt het computertje van de conducteur middels de bleutoothverbinding met z'n telefoon razendsnel het nummer naar TLS. En er komt een reactie, de reactie is er kan geen saldo op die kaart staan wegens geen geld binnengekomen. Het volgende station is waar voor jou een luxe wagen klaarstaat, met chauffeur, bijrijder en kinderslot op de achterdeuren.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:49

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:38

Ik begreep ervan dat het mogelijk was je anonieme prepaid kaart gewoon op te waarderen met een kaartlezer en dat daar dus niks van bankrekening nummers of dergelijken voor nodig zijn!

Schalehengst | 01-02-11 | 14:47

@Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:25
De c is met opzet gedaan, er is maar één el commandante

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:47

@idopane | 01-02-11 | 14:36
Aan de andere kant: EZLink kopen in Singapore en ze hadden een goede systeem gehad. proven technology, en 3 miljard bespaard.

Don't shoot the messenger

vraagstaart | 01-02-11 | 14:46

@seven | 01-02-11 | 14:23
Ik word zo moe van het uitleggen van basisdingetjes.
De NS-conducteur kan helemaal niet zien of er saldo
op de kaart staat. Laat staan of dat saldo er
op een legale manier is op gezet.

De kaartlezer van de NS-conducteur kan die info
niet zichtbaar maken. De controle of er saldo op
staat heeft al eerder plaatsgevonden, namelijk:
bij de check-in-paal. Als er genoeg saldo op de
kaart staat, is inchecken mogelijk. Anders niet.

De conducteur die een chipkaart controleert,
ziet alleen dat er is in ingecheckt. Hij moet
er domweg van uitgaan dat de reiziger genoeg
saldo heeft EN een bona fide kaart, want
anders kon hij die check-in niet hebben.

Jan Zand | 01-02-11 | 14:44

idopane | 01-02-11 | 14:36 Dat wat jij dat 'klootkaboutertje' noemt beoordeelt nu jouw plemp op wegjorissen of blijven.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:41

Zo wordt je gedwongen tussen 2 keuzes: Of je betaald braaf je kaartjes en de prijsverhoging door gestegen kosten of je gaat zwartrijden. Dat is net zoiets als je kiezen om een uitkering te trekken omdat werken niet rendabel meer is omdat je zwartwerkende bijstandsburen met 8-voudige kinderbijslag het beter hebben dan jij of braaf naar je werk gaan omdat het nu eenmaal zo hoort. Het afwentelen van dit probleem door de overheid op de burger is ronduit asociaal. Ze hopen dat er voldoende fatsoenrakkers zijn om hun fouten op te vangen. Dat is de ware polderspirit. De enige juiste reactie is dus: ga ook zwartrijden tot het hele systeem in elkaar dondert.

blinde kip | 01-02-11 | 14:40

Schalehengst | 01-02-11 | 14:28 Koop zo'n anonieme kaart. Ga opladen, doe dat nog een keer als het weer nodig is. Dan is er een bankrekening gekoppeld aan het nummer van je anonieme kaart. Zo vreselijk anoniem is zo'n kaart niet hoor.

Hetzelfde geldt voor prepaid en niet op naam gestelde telefoontjes, opwaarderen gaat met nummers, banknummers. Ze zien dus wie er betaalt voor dat ding.
Bellen gaat met nummers, telefoonnummers, je belt naar nummers die op naam staan, bel je wat vaker naar huis dan zien ze echt wel wie je bent op enig moment.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:38

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:30
De overheid betalen wij met z'n allen.

seven | 01-02-11 | 14:36

Meneer Brenno is wat wij noemen een Nederlandse zelfmoordenaar. Vernietig het systeem, komt in het nieuws, weet van geiligheid niet hoe triomfantelijk hij in de camera moet kijken, maar heeft een monster gecreëerd dat hem uiteindelijk gaat opvreten. Ons probleem is dat wij de rekening moeten betalen. Slooppolitiek in optima forma. Waarom worden deze economische misdadigers gewoon niet aangeklaagd. Zoals ook dat irritante digitale klootkaboutertje van DWDD. die met die zelfde triomfantelijke blik de ondergang van de chipkaart aankondigde alsof het volk een revolutie had gewonnen tegen het grootkapitaal.

idopane | 01-02-11 | 14:36

Schalehengst | 01-02-11 | 14:28
'Goedendag meneer Schalehengst welkom op deze treinreis, mag ik uw chipkaart zien? U valt in de steekproef dubbelcheckcontrole, ik bel nu even uw ovchipnummer door. Er is geen echt geld via de bank binnengekomen voor deze kaart, u wordt hierbij gearresteerd door de spoorwegpolitie, mag ik alvast u paspoort/id kaart zien?

seven | 01-02-11 | 14:35

@ seven | 01-02-11 | 14:26
Ik hou nog altijd goede hoop dat de overheid daar voor op gaat draaien zonder de burger daarvoor te straffen.
Utopische gedachten, niet?

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:30

@ De Kampsjeng | 01-02-11 | 14:24
Dat kunnen de meeste mensen ook niet met auto's. Dus wat dat betreft...

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:29

@Hoax18 | 01-02-11 | 14:10
Je snapt nog steeds de verschillende risico's niet goed.
Als je je saldo op die kaart thuis (met de muis) hebt verhoogd,
zul je uiteindelijk aan het kortste eind trekken. Dat komt omdat
TLS kan zien wie zijn saldo bij een officieel oplaadpunt heeft
verhoogd, en wie dat thuis heeft gedaan met pc en muis.

Op dit moment lukt het ze niet goed die groep uit te sluiten,
maar ze kunnen de kaarten herkennen. Die in de toekomst uitsluiten
is slechts een kwestie van tijd.

De enige truc waarbij je niet wordt opgemerkt, omdat het geheel
buiten TLS om gaat, is de truc om thuis de check-in te doen.
bij NS. Want bij andere vervoerders dan NS werkt die truc niet.

Jan Zand | 01-02-11 | 14:29

Het artikel van 14:24, vertrekt nu op station Mutsaerts.

Houdt u alstublieft alle armen en benen binnenboord en flame trollen.

An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:28

@ De Kampsjeng | 01-02-11 | 14:24

Wat is dit voor geneuzel?

Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:28

@ seven | 01-02-11 | 14:23\

"Maar meneer ik heb deze kaart net gevonden en aangezien er geen naam op stond is die voor de eerlijke vinder." (Je bent ook wel een pizza eersteklas als je je naam gaat verbinden aan een gehackte kaart.)

Schalehengst | 01-02-11 | 14:28

@ zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:24
Jawel. Maar voor de vergelijking Trein-Auto lijkt me dat weinig relevant.

Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:27

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:25
Enig idee wie de verliezen van het OV mag dokken?

seven | 01-02-11 | 14:26

@ Bakito | 01-02-11 | 14:25
*bliep*

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:26

seven | 01-02-11 | 14:23 Je zou dus een manier moeten vinden om na je reis die 20 euro terug te krijgen. Inchecken bij de paal, gecontroleerd worden door zo'n vmbo-ert en het uitchecken hacken.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:26

@Che_cuevara | 01-02-11 | 14:23
Zo vervelend ben ik niet, je hebt tenslotte geen Zwitsal... :)
@Bakito | 01-02-11 | 14:24
Mouha!

An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:25

@ seven | 01-02-11 | 14:23
De overheid geeft toch ook geld uit dat er niet is?
Dus je betaald die treinreis met geld dat er toch niet is. Als uw Roverheid het kan, de Burgerij ook!

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:25

Overstappen! Nieuw topic.

Vergeet niet uit te checken hier....

Bakito | 01-02-11 | 14:25

@Che_cuevara | 01-02-11 | 14:21
Als je Guevara goed had gespeld had ik er wellicht over nagedacht. Ik zeg wellicht omdat ik er sowieso niet over had nagedacht, maar toch sympathiek over wil komen.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:25

Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:22 Ga je ook nooit vliegen dan?

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:24

Met de chipkaart hoeven conducteurs niet meer worden blootgesteld aan agressieve zwartrijders.

Dat noem ik nog eens zwichten.
#gezwichtsverlies

Bakito | 01-02-11 | 14:24

@Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:22: De trein kan geen handrembochtjes maken. Case closed.

De Kampsjeng | 01-02-11 | 14:24

Jan Zand | 01-02-11 | 14:16
Dus? Wat dan nog, als jouw kaart doorgelicht wordt via een belletje door controleur naar TLS HQ zien ze dat er nooit echt geld is binnengekomen op de bankrekening voor jouw chipkaartnummer. Verklaar dan maar eens hoe je die treinreis waar je inzit hebt betaald.

seven | 01-02-11 | 14:23

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:22
Hij is goed. Prima reactie
:)

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:23

@ wakkere_nederlander | 01-02-11 | 14:14
Wat is er zo leuk aan autorijden dan?

Reis zelf nooit per trein, maar het meest recente treinongeluk waarbij dodelijke slachtoffers vielen, staat mij niet zo goed bij. Jou wel?

Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:22

@Che_cuevara | 01-02-11 | 14:17
Ik denk dat Joris niet boos wordt om liefdesverklaringen heur...

Of bedoelde je dat niet ;)?

@wakkere_nederlander | 01-02-11 | 14:18
Shiiit, daarvan zou je een winter lang aan ieder spoor een cordon aan Otto-Polen neer kunnen zetten, om blaadjes van de rails te vegen en met hun lichaamswarmte wissels te ontdooien! Inlcusief de benodigde wodka en pivo!


An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:22

@ Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:19
Volgens mij werd Ernesto Stalin alleen gedoogd...

BeunDeHaas | 01-02-11 | 14:21

@Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:19
Wil je de naam van mijn nick niet ijdel gebruiken aub

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:21

Bakito | 01-02-11 | 14:12
Aan de piramides wordt nog steeds grof geld verdiend.

Detlev Tarnowitz | 01-02-11 | 14:21

Maar we vergeten de voor-je-kijken-doorlopen-mentaliteit van de gemiddelde Nederlander. Ja, het bespaart een hoop geld en ja, Nederlanders hebben de neiging om redelijk zuinig te zijn. Maar buiten een paar handen vol slimmeriken en mensen die ergens moeite voor willen doen gaat dus echt helemaal niemand met gehackte OV-chipkaarten rondreizen.

Bovendien zijn we een veel te bang volk. 'We' - de reaguurders allicht niet - respecteerden zelfs Ernesto als onze opperStasi.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:19

@seven | 01-02-11 | 14:18
Via de autobelastingen?
Is benzine gratis vandaag de dag

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:19

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:12
Gigafantasticoziljard is zeker meer dan 100 miljoen miljard!

Wel jammer dat Bert de rekensom niet afmaakt:
7.000.000 X 500 = 3.500.000.000 oftewel 3,5 miljard.

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 14:18

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:12
34

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:18

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:07
Kan nu dus alles tegen jou zeggen maar doe het niet.

*Bang van Joris*

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:17

@wakkere_nederlander | 01-02-11 | 14:14
True, given, maar als je er geld voor ontvangt is het een betaald risico, daar heb ik dan over het algemeen minder problemen mee. Spannond!

An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:17

Ook gratis wil ik niet met de NS reizen. Ten eerste omdat de trein nooit voor de deur van je afspraak stopt. Ten tweede omdat die treinen van binnen zó armoedig zijn aangekleed. Allereerst is het design. Calvijn zag dat het goed was. Rijenlang de meest treurige stoelen, die nog het meest lijken op die van de tandarts. Eerste klas reizen dan, levert dat geen voordeel op? Nope. Dan zijn de stoelen van stof, kunnen een kinderpinklengte naar achteren gebogen worden. Oh ja, en 4cm breder.
Maar ook fitst class geen onboard-TV/internet/stopcontact/radio. Om als klap op de vuurpijl ook nog eens het Albron-mannetje weg te bezuinigen. Dus ook geen koek en sopie meer. Fuck dat, ik wel geld ontvángen als ik met de NS besluit te reizen.

De Kampsjeng | 01-02-11 | 14:17

@Che_cuevara | 01-02-11 | 14:16
Dat zou ik normaliter ook niet aan willen raden. Nu wel.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:16

seven | 01-02-11 | 14:06
Je leest niet wat ik zeg. Ik propageer om NIET thuis je saldo te verhogen,
omdat je daarmee uiteindelijk door de mand valt. De enige truc waarmee je
niet door de mand valt is de check-in-truc. Daarom zou NS per direct
moeten besluiten om alleen nog kaartjes uit de automaat toe te staan,
zolang er geen veilige chipkaart is. En een schadeclaim indienen bij TLS.
Uiteindelijk loopt NS het grootste financiële risico van alle vervoerders.

Jan Zand | 01-02-11 | 14:16

Sacha_A | 01-02-11 | 14:13 Volhouden met een stalen gezicht dat ie het toevallig wel deed toen jij incheckte, die anderen zullen het wel fout gedaan hebben, de klunzen.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:16

@Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:02
Ik luister altijd naar Bakito.

Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met Bakito

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:16

@Bakito | 01-02-11 | 14:12
Ik ben meer van de broodjes, maar goed.

Er zit wel wat in wat je zegt, maar om die redenen maar van start gaan met een stuk techniek dat een jaar voordat het geïntroduceerd werd al duidelijk niet geschikt was, dan ren je jezelf natuurlijk een beetje voorbij...

An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:15

Bakito | 01-02-11 | 14:00
De waarheid, dat zou gefundeerd en nodeloos kwetsend zijn. Moeten we niet willen met z'n allen.

Detlev Tarnowitz | 01-02-11 | 14:15

@ seven | 01-02-11 | 14:02

Zelfs zonder files ben ik 20 minuten sneller dan met de auto ... en laat nou net de meest lange wachttijd op een trein 15 min zijn. 11 min met de trein en in het meest extreme geval 15 min wachten is 26 min. +2.5 minuut lopen is 28.5 minuut! Dat is nog altijd sneller dan de 32 minuten met auto (zonder file)...

Schalehengst | 01-02-11 | 14:14

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:07
Nou autorijden is veel leuker dan jezelf op transport zetten en in een cabine vol kansarmen te gaan zitten en je laten meesleuren door zo'n locomotief hopend dat er geen onverlaat een fout maakt met wissels enzo.

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 14:14

@eerstneukendanpraten | 01-02-11 | 13:56
Daar heb je dan nog weinig over in te brengen denk ik

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:13

Wel slordig als jij als enige wel bent ingecheckt maar de rest niet omdat die klote incheckpaaltjes het toevallig niet deden.

Sacha_A | 01-02-11 | 14:13

Het mooiste van technologie is natuurlijk dat het nét niet helemaal goed functioneert. Kunnen we weer werken aan een verbeterde opvolger.

Als dingen niet kapot gaan of verouderen, komt er geen brood op de plank.

Uiteindelijk draait alles om boterhammen.

Bakito | 01-02-11 | 14:12

@Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:10
Ik dacht dat Bert een Gauswheel bestuurde... Werkt die chip daar eigenlijk ook op?

Trouwens, geweldig getal dit: gigafantasticoziljard.

Hoeveel nullen is dat?

An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:12

Dus niet alleen studenten en scholieren maar ook andere stervelingen?

ecologiste | 01-02-11 | 14:11

@Jan Zand
Ok dank voor de reactie. Maar het is dan toch geen probleem om gewoon met die kaart in te checken in bus/tram ipv thuis? Als de controleurs toch geen fraude kunnen detecteren...

Hoax18 | 01-02-11 | 14:10

Zou Brussen, als onverflauwd OV-reiziger, eigenlijk al zo een Touchatag Starter Pack hebben?

Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:10

@zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:58
De zwakke schakel is de enorme hoeveelheid tijd die er zit tussen
twee NS-stations die vlak bij elkaar liggen. Als NS besluit die tijd tot
een redelijk maximum terug te brengen, werkt je truc niet meer.

Jan Zand | 01-02-11 | 14:10

Bakito | 01-02-11 | 13:57
Verraders is het juiste woord.

Detlev Tarnowitz | 01-02-11 | 14:08

Schalehengst | 01-02-11 | 14:02 Nee, want de O.V. chip is geen mens.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 14:07

@Viezevoozert | 01-02-11 | 14:05
Dan zou jij gewoon met de trein reizen. Mocht je daar anders over denken, dan stop ik nu mijn vingers in mijn oren en begin la-la-la te zeggen.

* stopt vingers vast in oren *

An die ARBEIT | 01-02-11 | 14:07

Jan Zand | 01-02-11 | 14:03
Als ze je kaartnummer naar het kantoor doorbellen weten ze binnen tien seconden of er ook echt geld in de boekhouding is binnengekomen wat je saldo rechtvaardigt. Dat is ook de oplossing. Enig idee wat de straf voor valsmunten is?

seven | 01-02-11 | 14:06

@Schalehengst | 01-02-11 | 14:02 > Nee, die check kan het backoffice van TLS niet detecteren. Ze hebben al moeite met de fraude te detecteren, laat staan met dit soort stoere features.

PSZ-E | 01-02-11 | 14:06

Al kreeg ik geld toe...

Viezevoozert | 01-02-11 | 14:05

Wel is het natuurlijk zo dat treinreizen een beetje aan de dure kant is.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:04

Laat ze mij bellen, voor een paar miljoen voorzie ik de conducteurs van een mobiele chipkaartlezer die het saldo op de hoofdcomputer checkt!

Einde van de Domheid | 01-02-11 | 14:04

Hoax18 | 01-02-11 | 13:38
De check-in-truc staat helemaal los van de truc om het saldo te verhogen.
Je saldo thuis met de muis verhogen blijft uiteindelijk niet onopgemerkt.
De truc om thuis alvast in te loggen (op NS-station naar keuze) is waterdicht,
want TLS heeft daar geen zicht op. Dat onttrekt zich aan elke waarneming.

Jan Zand | 01-02-11 | 14:03

zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:58

En de OV-chip vind het niet raar dat je 5 uur over een stukje van 10 min hebt gedaan?

Schalehengst | 01-02-11 | 14:02

Dit is één van die paar topics die zo af en toe voorbijkomen waar men geweaun moet luisteren naar wat Bakito zegt.

Ja, ook dat komt wel eens voor.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 14:02

Schalehengst | 01-02-11 | 13:54
Er staat op de A1 en ringweg H'sum nu geen file, dus ik ben sneller. Daarbij, jij moet een uur wachten op de eerstvolgende trein.

seven | 01-02-11 | 14:02

@Jan Zand | 01-02-11 | 13:53
Tram en bus: boeiuh! Die angstaanjagend dure rot trein!
Die is vanaf nu extragratis!
*serieus overweegt om eens met het onrendabelenvervoer te gaan reizen*

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 14:01

@ Nacho_Vidal | 01-02-11 | 13:56
Wat is jouw vervoer dan?

Pa Cartwright | 01-02-11 | 14:01

@zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:49
Je hebt een punt.
Zo had ik er nog niet naar gekeken, zo zie je maar dat je niet altijd moet denken dat wat jij kan, een ander per definitie ook kan.

Weer een wijze les geleerd

Che_cuevara | 01-02-11 | 14:01

@Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 13:58
Mooi hè, die beeldvorming.

Niet alleen over het OV trouwens.

Wanneer gaan we het hier eens over de waarheid hebben?

Bakito | 01-02-11 | 14:00

hé als iedereen gaat treinen, ken dan de snelheid niet van 130 naar geefzoveelgasalsukunt, er is dan toch ruimbaan...

blackstah | 01-02-11 | 13:59

@Nacho_Vidal | 01-02-11 | 13:56
Ligt er maar net aan, jammer dat Doutzen en Ancilla nooit met de trein reizen...

Daarom rijs ik ook nooit in de trein.... Snappie.

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:58

Chit! Vroeger was je nog paier kwijt voor het zelf printen van de kaartjes.
Leve de informatisering!

feddepetje | 01-02-11 | 13:58

Jan Zand | 01-02-11 | 13:53 Zonder hacken voor half geld reizen is ook mogelijk. Benodigd zijn twee O.V. kaarten. Eéntje op naam en de ander eventueel anoniem. Op de eerste kaart check je in voor je heenreis, je checkt aan het einde van je heenreis echter niet uit. Met je andere kaart check je in voor je terugreis. Het laatste stukje van je terugreis doe je per stoptrein en op het laatste station vóór je bestemming check je je heenreis-kaart uit, reis verder naar je bestemming en check je terugreis-kaart uit. Je hebt dan voor net iets meer dan half geld gereisd.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:58

@Nacho_Vidal | 01-02-11 | 13:56
Inderdaad, not. Want dat is het merendeel van de tijd namelijk ook helemaal niet zo.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 13:58

@Detlev Tarnowitz | 01-02-11 | 13:46
Voetballen voor het Nederlands elftal is de hoogste eer.

Specialisten die weigeren voor de overheid te werken, zouden tot op de enkels moeten worden afgebrand door Johan Derksen en Hugo Borst.
Aan de schandpaal met deze verraders.

Bakito | 01-02-11 | 13:57

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 13:49
Mooi man, zo'n trein. Lekker opgekropt tegen elkaar zitten

NOT

Nacho_Vidal | 01-02-11 | 13:56

@Che_cuevara | 01-02-11 | 13:44
Er wordt door de overheid met miljarden gesmeten alsof het niets is.
Ieder project wordt al veel royaler gefinancierd dan in omringende landen en daarna moet er ook nog ALTIJD weer heel veel geld bij. Ook hier weer, dat zul je zien. Het wordt tijd dat er bij dit soort overheidsprojecten openheid van zake wordt gegeven betreffende de begroting.

In België laat de overheid zich overigens niet zo om de tuin leiden bij uitbestedingen. Als daar bijvoorbeeld een snelweg aangelegd wordt zetten ze het afgesproken bedrag doodleuk bij de werk-in-uitvoering signalering. :-)
Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen: afspraak = afspraak!

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:56

Nog niet dood in zo'n OV ding...

eerstneukendanpraten | 01-02-11 | 13:56

Diefstal. Illegaal. Stout. Verboden.

Het zal allemaal wel; dit is zo'n opeenstapeling van faalhazerij dat ik bijna uit principe zou gaan bijplussen. Niet dat ik het nodig heb; ik heb al een OV. Maar gewoon om die zwabbers dwasrs te zitten.

Seraphin | 01-02-11 | 13:56

seven | 01-02-11 | 13:44

OV zombie? Ja dat mensen door jou gesuggereerd minder slim worden doordat ze in de trein en/of bus zitten is inderdaad echt een doordachte opmerking! Tevens de opmerking die je maakt dat alleen ambtenaren nog de trein nemen... Stel: Je woont in Amersfoort 2 min bij het CS vandaan, en je werkt in Hilversum 30 seconden van het CS vandaan.. dan ben jij een grote jongen als jij met de auto sneller bent! (En dan zwijgen we nog even over de GEESTDODENDE files)

Schalehengst | 01-02-11 | 13:54

@Pa Cartwright | 01-02-11 | 13:51
Ghehe.

Bakito | 01-02-11 | 13:54

@Hoax18 | 01-02-11 | 13:38
Als je officieel in de bus/tram incheckt, wordt het rijtuignummer van
die bus/tram op de chip bij de check-in vermeld. Dat kun je dus
NIET vooraf thuis doen, want dat nummer weet je pas als de bus/tram
voor je neus staat. Dan is het te laat om nog effe snel je laptop en het
checkin-proggie te configureren (vooropgesteld dat dat kan).
Door het ontbreken van het (juiste) rijtuignummer val je bij eventuele
controle door de mand. Maar dat geldt dus voor tram en bus.
De NS werkt zonder zo'n rijtuignummer, dus daar gaat het druk worden.

Jan Zand | 01-02-11 | 13:53

@zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:51
BB die na een avond verwoed drinken om de pijn van deze OV-fail te verbloemen de panelen onveilig maakt? Of misschien Joris zelf, die uit frustatie omdat hij zelf niet gesolliciteerd heeft maar eens het GS-whiskyarchief is ingedoken?

#vragen

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:53

Dus voor minimaal 350 miljoen euro de boot in gaan is niet duur?
Wat moet die nieuwe verbeterde OVchipfaal kosten dan?!

BeunDeHaas | 01-02-11 | 13:53

@Zuitschuip | 01-02-11 | 13:48
Waar ziet u de typfout?

Pasta-saus | 01-02-11 | 13:53

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:46 Dat is op zeker een redactietrol. Er blijft veel te veel staan wat bij een ander weggejorist zou zijn.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:51

"Bovendien wat moet je met een garage zonder auto?"
@ Bakito | 01-02-11 | 13:49

De Tommy Teleshopping troep van je wijf opslaan?

Pa Cartwright | 01-02-11 | 13:51

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:47 Nee hoor, voor hacken van de O.V. op een goede manier moet je nadenken. En dat ook kunnen.
Dus blijven de tokkies in de tweede, met een papieren kaartje. En hun blérkinderen.

zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:49

Treinen zijn de peop.

Jammer dus van deze hack-onzin, want nu komen de echte paupers opeens het prachtige OV vernielen met hun gebral.

Art Vandelay Ultor | 01-02-11 | 13:49

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:47
Zeker nu en met al dat gratis reizen hebben de reizigers natuurlijk geld zat om een kop snert aan te schaffen

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:49

@seven | 01-02-11 | 13:44
Elke dag twee keer in de file met het risico dat een of andere idioot een ongeluk veroorzaakt. Vergeleken met de trein kent de auto louter voordelen.

Bovendien wat moet je met een garage zonder auto?

Bakito | 01-02-11 | 13:49

@Parsons | 01-02-11 | 13:19
jammer van die file op het perron.

Zuitschuip | 01-02-11 | 13:49

@Pasta-saus | 01-02-11 | 13:17
elke nadeel is.....
elk typfout is een fout !

Zuitschuip | 01-02-11 | 13:48

@Zuitschuip | 01-02-11 | 13:47
Nee hoor, ze delen ze uit bij de Hema

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:48

@Che_cuevara | 01-02-11 | 13:46
Geen slechte careermove, die hebben blijkbaar bakken met geld te besteden...

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:47

@zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:46
Als iedereen gratis reist zit je in de eerste klasse ook tussen het plebs.

Kun je natuurlijk tweede klasse gaan zitten, dat dan weer wel

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:47

@Pasta-saus | 01-02-11 | 13:17
GRATIES ???
Is die OV kaart GEHEKT dan ?

Zuitschuip | 01-02-11 | 13:47

Uiteindelijk is het een sigaar uit eigen doos. Als iedereen die kaart gaat hacken komt het straks 3dubbel terug via de belastinginning. Het is leuk dat ie gehacked is om aan te tonen dat het een kutsysteem is maar het blijt illegaal dus ik doe niet mee met kraken.

deministerpresident | 01-02-11 | 13:47

@wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:43
Ik en anderen vermoeden dat het gewoon iemand van de redactie is, die wat lol trapt in de late uurtjes.

Anders hebben we een nieuwe freakreaguurder te pakken, de nieuwe MT?

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:46

Individuele ict experts weten het beter dan de overheid. Waar is de tijd gebleven dat de beste mensen voor de overheid werkten. Stel je voor dat toen de atoombom klaar was, een of andere nerd zou aantonen dat het veel beter kan. Of langs de zijlijn zou roepen dat zyklon-b veel efficiënter is. Nee, die stelden zich allemaal dienstbaar op. Mensen voelen zich niet meer geroepen. Afkraken en profiteren, dat kunnen we.

Detlev Tarnowitz | 01-02-11 | 13:46

Dat bedrag is zeker zeer mild te noemen. Wanneer je eerste klasse reist ben je een veelvoud van dat bedrag kwijt. Elke dag lekker eerste klasse reizen, want je wil toch niet tussen het plebs terechtkomen?

zeg maar jansen | 01-02-11 | 13:46

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:43
Is NJMIDM nu voor de NS begonnen?

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:46

*out is*
Prettige dag nog.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:45

@Bakito | 01-02-11 | 13:43
Ik zeg het ook maar gewoon. 't is nog best een leuk karretje en het brengt me van A naar B. Lekker klein ook voor in de stad.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:45

@wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:40
En dat begrijp ik dan weer niet, er zijn al zoveel fails geweest bij de overheid en er wordt niks aan gedaan.
Ik denk dat ze er gewoon mee door kunnen gaan omdat wij er eigenlijk lachend en een beetje smalend op reageren maar verder doet het "volk" toch niets.
Dus denken ze "laat maar lachen wij strijken wel het geld op" en zo worden we gewoon voortdurend genaaid

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:44

OV, wie wil daar nou mee reizen als je ook per auto kan? Ook al is het mogelijk via illegaal gedoe* opeens gratis. Zou er nog niet dood in gevonden willen worden, OV tijdens studietijd vond ik al extreem geestdodend, de ov-studentenkaart is wellicht mede oorzaak aan het dalende kennisniveau in NL. Zonder gratis OV zouden er veel meer gewoon fietsen/auto rijden etc waardoor er minder ov-zombies ontstaan, want laten we wel wezen, buiten ambtenaren wie rijdt er na z'n studie nog met het OV?
(*relaxen is er dus niet bij, want er komen vast gerichte steekproefcontroles waarbij de kaart-d's met laptop en draadloos mobiel internet naast de backoffice worden gelegd. ( Geen monetaire transactie in de boekhouding wat betreft het saldo vd kaart is per definitie fraude. Zo los je dat op NS, gratis tip)

seven | 01-02-11 | 13:44

Mooi extra zakcentje ook voor de armlastige fraudeur: knal 200 € op je gehackte kaart en klaag vervolgens bij het NS vervoersloket dat je helemaal per ongeluk bijvoorbeeld 100 € teveel hebt opgewaardeerd. Dit bedrag wordt dan ter plaatse van je gehackte kaart gewist & contant terugbetaald. Kassa!

Cabaret Voltaire | 01-02-11 | 13:44

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:42
Och, zolang je je imago niet laat afhangen van de wijze van transport, kom je er wel.

Bakito | 01-02-11 | 13:43

Nu baal ik van mijn reiskostenvergoeding.

Nacho_Vidal | 01-02-11 | 13:43

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:34
Doe maar niet, te veel eer.
Jaap Cuperus is een duistere sinistere reaguurder die diep in de nacht seances houdt met de geesten van Marx, Lenin en Stalin en daar verslag van doet op GeenStijl. #neocommunisme

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:43

Nieuwe actie: Gratis snert voor iedereen die met een legaal geladen chip reist. Zo krijg je de mensen weer aan jouw kant, met dit tyfuskoude winterweer.

* bringing the snert back *

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:43

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:42
ROTFL, dat bedoelde Flater niet met Italiaans design.

kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:43

Voor de bus/tram-reizigers (de horror), gewoon ter plekke dat 'voertuignummer' invoeren met je NFC-telefoon.

kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:42

@Bakito | 01-02-11 | 13:39
Al een poos. Fiat 500 Abarth, dat dan weer wel.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:42

@Che_cuevara | 01-02-11 | 13:32
Nou reken maar dat er een paar faalhazen bij TLS zichzelf flink tegoed hebben gedaan aan de riante bedragen die ze hebben ontvangen voor hun prutswerk.
3+ miljard en dan met een achterhaald systeem komen dat zo lek is als een mand.

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:40

@super-woman | 01-02-11 | 13:33
Ik snap dat het spannend is, zo'n illegale actie.
Maar ga eerst eens even rustig zitten, neem een kopje thee, haal even drie keer diep adem en doe dan nog eens een keertje rustig reaguren.

Cuyahoga | 01-02-11 | 13:40

@kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:38
Parels voor de zwijnen dit advies.

Bakito | 01-02-11 | 13:40

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:36
Suggereer jij nou dat je een auto hebt? Sinds wanneer?

Bakito | 01-02-11 | 13:39

@Bakito | 01-02-11 | 13:35
Net zoals Orwell waarschuwde voor zowel communisme als een alles-controlerende overheid.

kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:38

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:38
Ietsje wel ja

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:38

Ik snap dat het spannend is, zo'n illegale actie.
Maar ga eerst eens even rustig zitten, neem een kopje thee, haal even drie keer diep adem en doe dan nog eens een keertje rustig reaguren.

Cuyahoga | 01-02-11 | 13:38

@Che_cuevara | 01-02-11 | 13:36
Waarschijnlijk is die man dan ook wat ouder dan ik.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:38

Ik zie het verband niet tussen het voertuignummer van bus/tram/metro en de gefraudeerde kaart. Als die kaart wordt gecontroleerd dan wordt er toch nagetrokken of je bent ingechecked of niet? Dus wat heeft voertuignummer dan te maken met het virtuele bedrag dat op die kaart staat?

Hoax18 | 01-02-11 | 13:38

@Kets22 | 01-02-11 | 13:36
Is ons geld, we hebben al 5 miljard betaald

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:37

Ik denk dat ik de auto de deur maar uitdoe. Dat gratis reizen is wel de oplossing om iedereen in het OV te krijgen by the way... Waar kan ik dat programaatje downloaden?

doenormaal! | 01-02-11 | 13:36

Het is uitlokking.
De gelegenheid maakdedief zakmazegge.

Ratzing. | 01-02-11 | 13:36

@Drag0nflamez | 01-02-11 | 13:34
Staat de ID niet vast op de kaart?

Oeloeboeloe | 01-02-11 | 13:36

@Bakito | 01-02-11 | 13:35
Toen waren treinen ook nog voor de (intellectuele) elite. Mooi was die tijd. Nu rijden in de trein alleen maar hippies en ander eng gespuis.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:36

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:34
Ik weet niet of die te vinden is, Internet bestond nog niet in zijn tijd

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:36

Zo kan iedereen een beetje corrupt zijn, netzoals zoveel politici en bankiers en alle anderen die zichzelf verijken met gemeenschapsgeld.

Kets22 | 01-02-11 | 13:36

Ik ga eens even wat leuke treinvakantie's bekijken.
Er zijn in 1 keer zoveel mogenlijkheden.

1%biker | 01-02-11 | 13:35

@super-woman | 01-02-11 | 13:33
Super-woman heeft toch geen trein nodig. Die neemt een trein op sleeptouw

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:35

20 miljoen per jaar over 5 jaar uitgesmeerd of 15 miljard over 5 jaar. Regeren is vooruitzien, dat blijkt maar weer.

CoJoNes | 01-02-11 | 13:35

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:29
Marx waarschuwde al voor toestanden als de OV-chipkaart, in de tijd dat treinen nog op stoom reden.

Bakito | 01-02-11 | 13:35

@wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:33
Die moet ik even googlen.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:34

@oeloeboeloe verander de ID gewoon?

Drag0nflamez | 01-02-11 | 13:34

Ik zag ze vandaag nog controleren... Ook een beetje sneu. Iedereen heeft tegenwoordig gewoon een "betaalde" plek.

doenormaal! | 01-02-11 | 13:34

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:31
Ze leren het nooit, elk topic toch wel weer eentje

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:33

@Oeloeboeloe | 01-02-11 | 13:31
Voor 7,50 euro een paar dagen met de trein. Prima deal.

kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:33

Heel sipel op te lossen door de annonieme ov kaart te bannen probleem opgelost!

Maar doe maar niet heb net 2 annonieme kaarten aangeschaft nu het progje en de kaartlezer nog iemand een linkje voor mij voor het progje?

super-woman | 01-02-11 | 13:33

@Bakito | 01-02-11 | 13:29
@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:29

STIL! Straks word Jaap Cuperus wakker.

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:33

@Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:29
Die van de Marx Brothers

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:32

Ik vind het vreemd dat er nog geen enkel onafhankelijk onderzoek van Maurice de Hond, de VARA of de VU is geweest, waaruit blijkt dat dit de schuld van de PVV is.

Cuyahoga | 01-02-11 | 13:32

@wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:30
Ik heb er anders niet zoveel pret aan beleeft

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:32

Ja, alles goed en aardig. Maar zolang OVstation.exe niet bekend is kun je er van op aan dat je kaart na paar dagen geblokkeerd wordt toch? Dan moet je uiteindelijk toch steeds een nieuwe kaart kopen, wil je op safe spelen. Of zit ik er dan naast?

Oeloeboeloe | 01-02-11 | 13:31

@kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:29
Zal dan wel heel veel subsidie naar toe gaan om dat van de grond te krijgen.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:31

@Bakito | 01-02-11 | 13:29
Maar Marx schreef nog met een ganzenveer. Da's niet te vergelijken

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:31

@Snorry! | 01-02-11 | 13:30
Niet doen.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:31

@Prof. D.A.H. Vintik | 01-02-11 | 13:20
Waarom moeilijk doen over 100 miljoen en niet over 3 miljard?

Omdat met die 100 miljoen echt iets gedaan moet worden en die 3 miljard dat was broekzakkenvolpretgeld.

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:30

-weggejorist-

Snorry! | 01-02-11 | 13:30

*gooit nog even een 'e' naar boven*

kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:30

@Bakito | 01-02-11 | 13:29
Marx wie?

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:29

Gratis met de trein is nu net zo makkelijk als gratis de nieuwste Justin Bieber downloaden.
Misschien moet de NS ook maar een stichting oprichten: 'Hersenen' lijkt mij wel een geschikt naam.

kapotte_stofzuiger | 01-02-11 | 13:29

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:28
Dat zekers, allemaal

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:29

De meeste mensen denken nog steeds dat automatisering per definitie een vooruitgang is. Je hoeft tegenwoordig Marx er niet meer bij te halen om het tegendeel te bewijzen.

Bakito | 01-02-11 | 13:29

@Che_cuevara | 01-02-11 | 13:26
Tuig, allemaal!

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:28

Tis inderdaad lekker rustig op de weg.
N.s. bedankt voor de medewerking.
[Dat ik dat nog eens zou zeggen,nooit verwacht]

1%biker | 01-02-11 | 13:27

Ja, dit vind ik mooi. Graties OV. Kan ik eindelijk voor 20 eu gaan paintballen in Rotterdam ipv 45 vanwege stomme treintarieven.

Steilloos ten Onder | 01-02-11 | 13:27

@An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:24
Klopt, de zus van mijn broer zij dat ook al

ow wacht

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:26

Tja gratis...
"We" hebben eigenlijk al 4 miljard betaald dus me dunkt!

wakkere_nederlander | 01-02-11 | 13:26

@Parsons | 01-02-11 | 13:19
Dus geen verbreding van de wegen.

Bespaard ook weer miljarden

Che_cuevara | 01-02-11 | 13:25

Ik eis een parlementaire enquête, nu!

En David Hessing is de bastaardzoon van Tineke Faalinga en Schlemiel Eurlings.

Prof. D.A.H. Vintik | 01-02-11 | 13:25

@Prof. D.A.H. Vintik | 01-02-11 | 13:20
Omdat er bij dat bedrijf dat die 3 miljard incasseerde waarschijnlijk een broer van de neef van... werkt.

An die ARBEIT | 01-02-11 | 13:24

we zullen zien dat over een paar jaar het OV sowieso gratis wordt. Ineens wordt het op de weg rustiger. Dus ze zullen ervan leren.

Faust1 | 01-02-11 | 13:23

Tja, het is inderdaad diefstal.
Feit dat het makkelijk kan wil nog niet zeggen dat het niet strafbaar is.

Jan Kaas | 01-02-11 | 13:23

+1 voor de OV chipkaart

handschoenkiller | 01-02-11 | 13:22

Slechts 100 miljoen om die chip te vervangen?
Waarom moeilijk doen over 100 miljoen en niet over 3 miljard?

Prof. D.A.H. Vintik | 01-02-11 | 13:20

@Parsons | 01-02-11 | 13:19
Ah, zo had ik er nog niet naar gekeken. OV-chipkaart vanaf nu altijd +100

Pasta-saus | 01-02-11 | 13:19

Eindelijk een oplossing voor het fileprobleem.

Hulde.

Parsons | 01-02-11 | 13:19

Nooit aan moeten beginnen aan die chipkaart. Maarja, nu wel graties OV, elke nadeel...

Pasta-saus | 01-02-11 | 13:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl