
ATTENTIE! GEEF ACHT! Op de plaats rust, manschappen. Uw roze veldmaarschalk hier voor een briefing aangaande komende trainingsmissie in Afghanistan. Kunduz, om precies te zijn.
Hier de kaart, hier de
background. Terwijl de Tweede Kamer
debatteert over de kwestie, is het voor ons taak om jullie zo goed voorbereid mogelijk het wespennest dat Kunduz heet in te sturen. Want een wespennest is het, mannen. Veel jihadi's, vrijheidsstrijders, Talibaniërs, Al Qa'ida soldaten en rebellen van de Islamic Movement of Uzbekistan houden zich op in het gebied. We
quoten: "
Al Qaeda and the Islamic Movement of Uzbekistan have been establishing strongholds in the Afghan north. The IMU has camps in Kunduz province, a Taliban commander from Baghlan named Mustafa recently told the Asia Times." Kortom, potentieel veel gevaar van vijandige troepen die ons als een invalsleger zullen beschouwen.
Bomaanslagen komen er voor. Verder: "
Top leaders of the Islamic Movement of Uzbekistan have integrated into the Taliban's shadow government in the northern provinces of Kunduz, Baghlan, and Takhar." Hetgeen betekent dat de lokale overheid, voor wie wij lokale politieagenten gaan opleiden, niet te vertrouwen is. Onze main target is dus vooral simpelweg met z'n allen de volgende dag halen, totdat de politiek besluit ons niet langer als speelballen van nationaal en internationaal politiek gewin te gebruiken. Dat was de briefing. Succes mannen, het is voor de goede zaak. Niet iedereen zal levend terugkomen, maar iedereen die terugkomt zal geëerd worden als een held. Het debat volgen doet u
hierrr. Dismissed.
Update: Nagezonden stukken, de historie van de War in Afghanistan in
kaart gebracht.
Reaguursels
InloggenAls ze zo nodig politie willen trainen, huur dan een halve? Turkse kazerne.
Haal de op te leiden mensen daarheen en train ze daar.
Catering kunnen de Turken daar verzorgen en bewaking is aanwezig!
Als het om opleiden gaat kan het gemakkelijk en zonder inzet van militairen...
Helaas is het geheel daar opgezet om militairen daar weer oorlog te laten voeren...
Misschien maar geen JSFs bestellen en wel 500 B2s vol met Napalm?
An die ARBEIT | 26-01-11
Nouja, ik wil het we graag weten.
Anders blijf ik je achtervolgen met reacties.
snap je.
Ahh ze beginnen weer. Dit blijft het topic?
Hij heeft altijd gelijk gehad maar Arnold Karskens (+1) is een man die er niets van begrijpt.
Dit alles doet me erg denken aan het goedkeuren van de Eu grondwet. Eerst een referendum, een dikke nee van de bevolking. Vergelijk dit met het nee van het gepeupel tijdens congresje Groenlinks. EU; Hierna sprak men erover dat de grondwet was gewijzigd, enkele dingen eruit gehaald (onzin natuurlijk), zonder nieuwe raadpleging geratificeerd. GL; Sapje zegt nu het voorstel gewijzigd is, toch het voorstel te kunnen steunen, zonder raadpleging van haar achterban.
Ach wat is politiek toch heerlijk eerlijk.
dondermuis | 26-01-11 | 18:02
Het meest bedenkelijke vind ik nog de houding van Jolande Sap. Ze geilt er helemaal op om Rutte zo snel mogelijk 'met de rug tegen de muur' te kunnen krijgen en hongert zichtbaar naar dat eerste politiek succesje. Dat het alleen maar om wat cosmetische ingrepen gaat doet daarbij niet terzake, dat het mensenlevens gaat kosten ook niet. Ze kan achteraf altijd nog zeggen dat zónder de GL-aanpassingen er nog veel méér doden zouden zijn gevallen.
En dan dat wereldvreemde geleuter van A. Pechtold alsook de prietpraat van Sap.
Nee, geef mij dan Frans Timmermans maar als is dat mijn partij niet. En dat Engels van Frans is most impeccable. Goeie opvolger van Cohen zou dat zijn.
-weggejorist-
Ik las ergens dat ze ze willen leren lezen; das de taak die de Nederlanders op zich zouden moeten nemen... nog amper ooit zoiets belachelijks gehoord. Hoeveel Nederlandse levens moet dat kosten je kan beter een ehh geit leren lezen..
Hoe kan je mensen die niet kunnen lezen nou politie agenten noemen... Ik weet dat de gemiddelde eenstrepert er soms moeite mee heeft, maar dat is een ander verhaal.
Zou dierenmeisje uit protest tegen dierexperimenten categorisch weigeren om shampoo te gebruiken, btw? Altijd die gore dooie hond op haar hoofd, bah.
veuve-clicquot | 26-01-11 | 15:47
Ze komen bijna altijd graag over de oostgrenzen, vraag maar aan Griekenland.
Trouwens die pica moet oppassen voor deze jongen:
vlbrabant.schoolsport.be/new_site/Imag...
Maar onze jongens (en meisjes) moeten vooral op deze letten:
www.eo.nl/db.images/10369200/stratego....
Hoe herken je die?
www.artikel7.nu/wp-content/uploads/201...
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 16:23
Ach,het zal best een kick geven voor de jonge soldaten om wat ze geleerd hebben in een leven/dood situatie toe te mogen passen.. En de legerleiding is er ook gebaat bij dat hun soldaten kunnen vechten als het moet.Maar kom dan niet aan met die boelshidt verhaaltjes dat je daar gaat opbouwen.Daar trapt meneer Anti niet in.
de grote Anti | 26-01-11 | 16:12
Right! War sucks...
@XaaD666 | 26-01-11 | 16:10
Je moest eens weten...
Iedereen de documentaire-film 'Armadillo' (2009) al gezien ?
stagevu.com/video/atbqwwhvpcic
'Een groep jonge deense soldaten wordt met gevaar voor eigen leven gevolgt in afghanistan.
En wat zien we ? De soldaten zijn jolig,een beetje nerveus,want voor het eerst mogen ze hun training in het eggie toepassen.. Beetje patrouillen,beetje lachen in het kamp,beetje pr0n kijken,beetje op wacht zitten.Af en toe vragen of de bevolking weet waar de taliban zit,kindertjes van je proberen af te houden.
Bezorgde moeders aan de telefoon.. Dan is er een deense dode in een ander kamp,er wordt gerouwd.Een maat krijgt een kogel in zijn schouder en kijkt alsof hij net een spook heeft gezien,en uiteindelijk een 'serieus' vuurgevecht,waarbij een aantal taliban met wapens in een greppel wordt 'uitgeschakeld'..
Min of meer HET gevoel van overwinning,je eerste echte kill,nu ben je een man.
En dat is het dan wel zo'n beetje.Eenmaal thuis voelen ze zich ineens niet echt meer op hun plaats met al die saaie normale mensen om zich heen,en een paar schrijven zich al snel weer in voor nog een missie.Duhh..
Het blijft gewoon real-life combat-training,en veel soldaten kijken er naar uit.
En waar beter dan in een derdehands land waar er genoeg strijders zitten die je helemaal kapodtdeaud willen maken als ze de kans krijgen ? Juist..
Hier spreekt de taliban:
'Het is heeeeeel gevaarlijk en we gaan jullie allemaal doodjapotmaken.
Je kunt beter niet komen, begrijp je dat vriend?
An die ARBEIT | 26-01-11 | 15:42
krijg je hier voor betaald ofzo.??
ik mis de g20 nu al.
Kunduz is een pretpark... zoals Uruzgan een vakantieoord was, waar deTalib'aan haar gewonde strijders naartoe zond om te revalideren. Het was er lekker rustig en die suffe Hollanders betaalden via donaties aan stamoudsten als ze in een dorp op bezoek gingen ook nog eens mee aan de krijgskas...
-
Afghanistan valt niet op te lossen - als de genadeloze Russen en hun nog genadelozer opvolgers het niet konden, dan kan niemand het.
@ecologiste | 26-01-11 | 14:25
ook mijn eerste gedachte ... wel erg opvallend. Wellicht kamervragen voor Geert om de subsidies aan Pakistan stop te zetten?
An die ARBEIT | 26-01-11 | 15:42
Pas maar op, Zeeschuimer zal het ! knopje zeker ook bij jou kunnen vinden...
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 15:36
Ach, dat is niet mijn geld vr...... Oh wacht.
strikdewepstroper01 | 26-01-11 | 15:32
Die heeft een baard als die van een TalibanstrijderT...
An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:45
Ik zal me zeker een week inhouden! Hee, een nieuw topic, het gaat weer over
het smijten met geld van de bela.....
*zich nu inhoudt*
Bakito | 26-01-11 | 15:17
Ja, en bloemen groeien op je graf.
Ze zouden, voordat het debat begint, dit nummer in de Tweede kamer moeten afspelen, keihard, van begin tot einde, en iedereen moeten dwingen, inclusief mevrouw Sap, de oren open te houden.
www.youtube.com/watch?v=5EJ8NTRu8Jo
"Majoor er zijn homo's op de kazerne!"
"Hoezo dat dan, soldaat?
"Nou, Majoor..... Het zit zo, de lul van de sergeant smaakt namelijk naar stront!"
Bos Hout | 26-01-11 | 15:25
Toch fantastisch om te zien dat onze westerse agrarische technologie de papaver teelt in Afghanistan enorm heeft verbeterd.
@Parsons | 26-01-11 | 15:16
En weer zijn we het eens. Het komt nog een keer helemaal goed!
@seven | 26-01-11 | 15:10
Waar verbouwd wordt vallen spaanders:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...
Wow die Maarschalk, sentiment.
Hero Brinkman benoemt het goed: met deze missie gaan we een corrupte, aan drugshandel gelieerde en van mensenrechtenschendingen verdachte politiebaas helpen zijn macht te vergroten. Dat moet je niet willen.
@Schoorsteenveger | 26-01-11 | 15:13
Dat idee van vrede brengen, bad-guys verjagen en bruggen bouwen leeft onder de bevolking en een deel van de militairen, dat geloof ik wel. Maar dat lieden als Balkje, WouterT en Jack het Lek niet op de hoogte waren van deze onverbeterlijke situatie, dat gaat er bij niet in.
Iedere klapjosti met een enigszins ontwikkeld wereldbeeld wist vooraf dat wij daar niks goeds konden doen.
@Schoorsteenveger | 26-01-11 | 15:09
Lig je daar onder de grond, tenminste de lichaamsdelen die ze nog enigszins terug konden vinden. Maar wel een Purple Heart!
Wegwezen daar en het ze onderling uit laten vechten. Westerse inmenging maakt het erger, veel erger.
Karskens was zojuist op BNR.
Terug te luisteren via bnr.nl Vanaf 14:30.
Hij zegt in feite exact hetzelfde als Brinkman nu, maar Karskens weet wel waar hij over praat.
@Che_cuevara
Aanschouw, van Wiki:
Later that year, the game was picked up for manufacture in the United States by Bally division Midway.[34] For the North American market, the name was changed from Puck Man to Pac-Man, as it was thought that vandals would be likely to change the P in "puck" to an F, forming a common expletive. The cabinet artwork was also changed.[36]
An die ARBEIT | 26-01-11 | 15:06
Grote naïviteit, wel degelijk, in stand gehouden door instituties met slimme en vooral sluwe mensen die hun kans schoon zien om hun eigen spelletjes te spelen. Daar horen die militairen ook bij. Die krijgen al een stijve bij het vooruitzicht dat ze al hun speeltjes eens in het echt kunnen gaan proberen, dat ze de rambo uit kunnen gaan hangen.
De Kampsjeng | 26-01-11 | 15:07
Of ze sluiten een chemische fabriek in Zeeland.
Of een opzetje om spontane onrust in Rotterdamse havens te veroorzaken, alhoewel dat van de Chinezen is.
Een hopeloze onderneming van begin af aan. Niets te zoeken daar.
opium heroïne hasjiesj.Lekker aan de mensen daar laten.
S'lands wijs s'lands eer. Doe maar 'n goed voorstel.
Dokter Pulder zaait papavers.De poppys zullen bloeien.
Deze grafiek vertelt de realiteit. en.wikipedia.org/wiki/File:Coalition_m...
@Zeeschuimer | 26-01-11 | 15:00
Uiteraard is daar al lang en breed over gesproken. Zeker op bilateraal niveau, zo werkt dat en daar is ook niks op tegen.
Wat mij stoort is dat sommigen de zaak kennelijk al als een voldongen feit bezien. Terwijl er nog steeds geen parlementaire meerderheid voor te vinden is. Rutte maakt zich daarmee behoorlijk kwetsbaar want de oppositie, die hard nodig is om een missie mogelijk te maken, zal ongetwijfeld wisselgeld willen zien. Niet al te slim dus.
Jezelf als VVD-voorman corrumperen om de zegen van GL-activisten te krijgen. Het moet toch niet veel gekker worden!
Overigens, we zijn nog steeds Jan Soldaat, dus het is niet "dismissed", maar gewoon "ingerukt, mars" ..
@Zeeschuimer
@Bakito
Shaft in één van de vliegtuigen van The Thunderbirds....
We zijn er uit.
Bakito | 26-01-11 | 14:58
Ja, en dan komen die hoge pieten in die apenpakjes-met-te-veel-onderscheidingen bij Pauw & Witteman weer met ernstige gezichten en omfloerste stem vertellen dat het allemaal niet tevergeefs is geweest, dat er lijn in zit, dat er vorderingen zijn gemaakt enzovoorts, met z'n allen langzaam wegzakkend in de eigen bullshit die door het beeldscherm heen te ruiken is, in alle huiskamers die afgestemd hebben op het grote gelijk.
Tja.
img300.imageshack.us/img300/1940/marym...
Toch een leuk stukje cabaret, Albayrak de voorzitter die de voorzitter adresseert :). Aardige clinch even trouwens, Brinkman die vertrouwelijke info de ether in zou slingeren.
De vraag is, hoe zullen de Amerikanen reageren als we niet verlengen?
Zo zouden ze kunnen beslissen het Afganistan-kwartier van de NATO in Brunssum te sluiten. Dat levert de economie, gelet op het enorme banenverlies, een flinke klap op. En zo zullen er nog wel meer manieren te bedenken zijn.
Goed hoor brinkie
@Schoorsteenveger | 26-01-11 | 14:54
Even inhakend op die laatste zinnen; natuurlijk zal " het medeleven " ook veelvuldig in de mond worden genomen. Maar in de verdere acties en beslissingen is dat medeleven ver te zoeken.
Ik geloof ondertussen niet meer in die naïeviteit. De heren aan de top zijn dan misschien wel vals en doortrapt, dom zijn ze zeer zeker niet. We hebben ons willens en wetens aangesloten bij een doelloze oorlog, dat wisten de heren van te voren. Ik wist het zelfs en ik ben maar een simpel verhuurpersoon! Maar volgens mij liggen de belangen geheel ergens anders dan bij de rechten en vrijheid van de bevolking van Afgahanistan.
Je hebt sowieso gelijk, dit wordt weer een debacle van formaat.
* Mompelt iets met Korea en Vietnam *
@Opgevist | 26-01-11 | 15:02
Zou ik niet doen.
Als je die stuurt lopen die afghanen om het hards naar NL
Hebben ze bij de PVV niet wat vechtende (ex) agenten over die daarheen willen? Win-win situatie!
Hero +1
@Bakito | 26-01-11 | 15:02
Hero Brinkman mag ook.
*afschuimt*
Aaah, brinkman, mooi man.
@Zeeschuimer | 26-01-11 | 15:01
Of Shaft:
www.youtube.com/watch?v=NiCB2isZcRM
Kunnen we niet gewoon de familie Saunders sturen? Kan die wat doen aan die herrie uit die minaretten en zijn wij verlost van ze.
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:57
Kunnen we de Thunderbirds niet sturen?
www.youtube.com/watch?v=nFb4IVLXDss
Ongeacht of het goed bedoeld is, wij hebben niets te zoeken in die streek.
Iedereen weet nu al dat het vechten geblazen wordt, de motieven om mee te doen zijn puur politiek en de burger in Nederland wordt er helemaal niets beter van.
Uruzgan was goed, we hebben ons deel gedaan en de mensen geholpen.
Nu doet een ander de rest maar, naar draagkracht hebben we al bovengemiddeld bijgedragen.
@Reinaert | 26-01-11 | 14:53
De vraag blijft waarom wij zo nodig deze missie moeten doen. Maar het is gewoon ordinaire ruilhandel, die zekers en vast al besproken is in die wandelgangen.
@Che_cuevara | 26-01-11 | 14:57
Mwah. Volgens mij niet hoor. Heb ik Russische vrienden horen fluisteren.
Maar die hadden het ook maar van 'horen zeggen' dus neem het niet te serieus.
@Schoorsteenveger | 26-01-11 | 14:54
Ja. Bij het eerstvolgende slachtoffer van Nederlandse afkomst zullen we weer geschokt, verslagen enzovoorts zijn. Sterkte voor de familie. Gelukkig is het voor een goede zaak. Uw zoon was een held. Houdoe en bedankt.
Bakito | 26-01-11 | 14:55
www.youtube.com/watch?v=ce8CgJRkr_I
Vanaf 00:45
@Zeeschuimer | 26-01-11 | 14:56
Ze houden het 5 jaar vol, doen ze altijd
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:54
Toch eens achteraan gaan. Niet dat het wereldschokkend is maar leuk om te weten
We hebben geen probleem met Afganen. Waar wij volle medewerking aan kunnen verlenen, zijn missies gericht tegen de dreiging uit Iran en van de radicalen uit Pakistan.
@Che_cuevara | 26-01-11 | 14:52
Ik dacht net te horen dat zij over een jaar te willen beginnen met afbouwen?
@Superior Bastard | 26-01-11 | 14:46
En dat weten de Yanks en wij ook best...
Maar goed, er zijn blijkbaar grotere belangen in het spel dan de levens van onze soldaten enerzijds en die van de Afghaanse bevolking anderzijds....
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:52
Ziet er goed uit. De muziek is duidelijk geïnspireerd door Body Count.
@Sarcasper | 26-01-11 | 14:52
Wie zegt dat de paus katholiek is, ik twijfel daar wel eens aan
An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:42
Twee jaar? Twee dagen zul je bedoelen.
Wij zijn met een aan stompzinnigheid grenzende naïviteit aan dat avontuur begonnen, onszelf wijsmakend dat het een vredesmissie betrof en we er onder luid gejuich en daverend applaus van de plaatselijke bevolking putten zouden slaan en scholen zouden bouwen. Daar zijn we flink van teruggekomen en daar hebben we een dure prijs voor moeten betalen.
Nu gaan we er opnieuw in, met wederom aan stompzinnigheid grenzende naïviteit, onszelf wijsmakend dat we er onder luid gejuich en daverend applaus van de plaatselijke bevolking politiemensen zullen gaan opleiden die vervolgens met de knuppel in de hand orde en rust zullen gaan handhaven in een ontluikende democratie. En weer zullen we er een hoge prijs voor moeten betalen.
Als we zelfs in eigen land de invloed van historie, cultuur en religie op het handelen en denken van mensen niet willen of kunnen onderkennen, hoe kunnen we dan de euvele moed hebben structuur en dynamiek van een land als Afghanistan te begrijpen?
Dit wordt het zoveelste debacle. En straks, terwijl de moeders en vaders treuren om het verlies van hun gesneuvelde zonen en dochters zullen de politici in de rij staan om ten overstaan van ons hun handen in onschuld te wassen.
@Che_cuevara | 26-01-11 | 14:50
Geen idee, meegekregen in een andere geweldige film....
Google rept er wel over, maar ik kan geen doorslaggevende bron vinden...
@Superior Bastard | 26-01-11 | 14:52
Het is natuurlijk wel makkelijker om een ezel te bekeuren dan een kernwapen
@Zeeschuimer | 26-01-11 | 14:50
Ach, het eventueel niet doorgaan van deze missie wordt door sommigen nu al als verraad omschreven: www.telegraaf.nl/binnenland/8840172/__... .
Alsof een beleidsvoornemen - want meer is het bij gebrek aan een parlementaire meerderheid nog niet - als voldongen feit kunt verkopen. Kennelijk wel dus. Er zijn dus kennelijk weer toezeggingen gedaan in de diverse wandelgangen dan wel achterkamertjes die niet hardgemaakt kunnen worden.
Fraaie manier van politiek bedrijven. Hier in het dorp heet dat blind opportunisme.
Quel lulverhaal ! Er staat 'shadow' government, niet 'official' government. En dat de Afghaanse overheid corrupt is is net zo nieuws als dat de Paus katholiek is, dus doe me een lol...
@Zeeschuimer | 26-01-11 | 14:50
Nee hoor, minimaal 5 jaar.
@Zeeschuimer | 26-01-11 | 14:50
Ghehe. Met je snor.
@Bakito | 26-01-11 | 14:46
Ja, een hilarische film van de makers van Southpark, precies over dat wat we hier dunnetjes beproken: The need that America feels to police the world. Heerlijke satire, dit is een goed voorproefje:
www.youtube.com/watch?v=sWS-FoXbjVI
Toch wrang dat men zich liever richt op een land waar de warlords zich nog per ezel verplaatsen en "soldaten " met éénschotskarabijntjes en zelfgefabriceerde bommen strijden, dan zich te richten tegen het buurland van waaruit de meeste moslimterroristen worden gefaciliteerd en dat beschikt over kernwapens.
@Wim-Lex | 26-01-11 | 14:50
Van de Cubanen blijf je af. Met de Oranjes is dat een ander hoofdstuk
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:48
Dat wist ik niet, is dat echt zo?
Wel weer leuk om dat dan hier op GS te horen.
Superior Bastard | 26-01-11 | 14:48
Dat is helemaal een goed idee, maar het nadeel is: ze blijven ons lastig vallen (aanslagen, youtube filmpjes enz) met hun waanideeën over een verzonnen opperfiguur.
.
@ Che_cuevara | 26-01-11 | 14:48
Of de Cubanen!
Ik tel 1 prop. vliegtuig en 2 choppers op Qunduz airport. Die luchtmacht stelt daar niks voor.
Ah, prettig. De Duitsers zullen ons waarschijnlijk maar een jaartje of twee kunnen beveiligen. Zit je dan, met je snor.
Wim-Lex | 26-01-11 | 14:47
Gewoon weggaan en een jaar of 50 niet meer naar omkijken lijkt me humaner, en goedkoper.
@Che_cuevara | 26-01-11 | 14:44
Wist je dat de orignele naam Pucman was? Ze hebben het veranderd, omdat men bang was dat vandalen op speelkasten van de P een F zou maken.
#weerietsgeleerdopGS
@overVecht | 26-01-11 | 14:38
Ik hoop oprecht dat ik ongelijk krijg maar ik vrees het ergste. Instructeurs behoren nou eenmaal over het algemeen tot de oudere garde, zeker bij organisaties als politie en defensie, waar veel 'hands-on' opgeleid wordt. Eindeloos voordoen, eindeloos herhalen, net zolang tot een handeling blindelings uitgevoerd kan worden.
Daar stuur je geen één- of tweestrepers voor weg, die bezitten die kennis absoluut niet. Daar stuur je mensen voor weg die je eigenlijk in je eigen organisatie al niet missen kunt. En als díe per ongeluk niet terug komen dan is dat dus dubbel zuur.
@Wim-Lex | 26-01-11 | 14:47
Of de oranjes
Nogmaals: platbombarderen, laag verse aarde erop, graszaadjes zaaien, wat boompjes planten en opnieuw beginnen. Misschien zoeken de joden nog een nieuw thuisland!
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:24
Nee. Is dat een film?
An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:42
Yep, spijker op zijn kop. Afghanistan is een statenbond, onder de noemer land, dat geforceerd uit de middeleeuwen wordt getrokken. Die twee factoren maken resultaat onmogelijk.
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:38
Over het algemeen kunnen we het wel met elkaar vinden, maar ik ben de Mo-grappen nu ook wel een beetje beu eigenlijk. Verder uitgemolken dan de melkkoe die " De Nederlandse belastingbetaler ' heet.
@Gbeg | 26-01-11 | 14:34
Kunnen ze beter "packman" gaan spelen
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:42
Mooi.... precies mijn mening en mijn gedachten...
Je kan een land of situatie niet ombuigen naar je eigen maatstaven... alleen de eigen bevolking en omgeving kan dat.
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:34
Dat is economisch, anders krijgen wij geen zand meer voor onze speeltuintjes
Zeeschuimer | 26-01-11 | 14:39
Excuse me dearly, waarde schuimer!
Superior Bastard | 26-01-11 | 14:40
Ik zal me wat vaker proberen in te houden... Wel moeilijk hoor, hoorde net op het journaal dat bestuurders in het onderwijs toch ECHT niet meer dan 226.000 euri mochten verdienen, anders werden ze gekort. Zielig toch voor ze. Moet je het potdomme met maar 226.k Euri doen... GRFKRTLLLRDL....
@overVecht | 26-01-11 | 14:17
Er zullen toch niet alleen mongolen leven daar? (Al ligt het er niet ver vandaan.)
@overVecht | 26-01-11 | 14:32
Hoe het je het ook draait, er is GEEN ENKELE reden voor ons om daar troepen, agenten of wat mij betreft parkeerswachten heen te sturen. Ook niet " omdat die mensen onze hulp verdienen ", want we helpen ze helemaal niet. Dweilen met de kraan open, dat is het.
Zodra de troepen daar wegtrekken, duurt het hoogstens twee jaar voor de warlords het weer overnemen. Elk meisje dat ooit een door ons gebouwde school heeft bezocht wordt afgemaakt en elke vrouw krijgt binnen de kortste keren weer een mobiele tent over d'r hoofd gedrappeerd....
We zijn maar schijnhelden. Het resultaat dat geveinsd wordt zal binnen zeer korte tijd weer geniet worden gedaan.
Voor de Yanks:
www.youtube.com/watch?v=_-brQTFyFTo
Zo'n grote vuurbal jonguh
Wel weer een goed stukje van Quid. Ik ben evenwel van mening dat, als je dan toch besluit om er mensen heen te sturen, je dan wel zorgt voor optimale beveiliging. Of het zin heeft is niet de kwestie; je moet je afvragen of je een bezetter :met grote steun onder de bevolking: wel ten koste van alles en nogwat wilt weghebben zodat, veel later, het inmiddels weer ingezakte en corrupte zooitje dat het ooit was terug is bij af: een erg onbeschaafd stukje wereld dat vooral NIETS van doen wil hebben met het overige buitenland.
@Superior Bastard | 26-01-11 | 14:40 en zeeschuimer
*bij aansluit*
eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:36
Ik stel de introductie van de Taxwin (uitleg overbodig lijkt me) voor, speciaal voor jou.
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:36
Ik betaal genoeg belasting. Het ging overigens over uw tweede comment van 14:32.
@Reinaert | 26-01-11 | 14:36
*zo jammer vindt dat ie Reinaert helemaal gelijk moet geven met zijn betoog*
*iets met pijnlijke realiteit*
An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:35
LOL. Maar dat is aan onze chagrijnige ZEESCHUIMER vast niet besteed!
Oh, daar ben ik gister nog geweest... *Medal of Honor*
Zeeschuimer | 26-01-11 | 14:34
Je doet maar, jij betaalt zeker geen belasting...?
@overVecht | 26-01-11 | 14:29
Waarschijnlijk gaan de beste agenten (lees: degenen die je nooit met een bonnenboekje dan wel lasergun in de weer ziet) naar Afghanistan en blijven de wat minder begaafde exemplaren hier om te doen wat ze alle dagen doen (lees: bonnen schrijven en irritant aanwezig zijn daar waar het niet nodig is).
Win-win situatie voor de roverheid: die dure agenten worden in Afghanistan weggebermbomd en de goedkope exemplaren zorgen alhier gewoon nog steeds voor een constante stroom boetegelden. Per saldo dus gewoon pure winst.
Goed, 't kost een paar mensenlevens en je raakt alle competentie kwijt maar daar moeten we als burgers maar aan wennen in dit land. Zoals we al tijden moeten wennen aan alle denkbare vormen van incompetentie en fluimeritus.
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:32
Doet me denken aan een oude grap, samengevat:
Osama en George mogen beiden van een geest een wens doen. Osama zegt: " Ik wil een grote muur om heen Afghanistan heen, waar niemand overheen, onderdoor of doorheen kan. Op die manier zullen er nooit meer buitenlanders invloed op ons uitoefenen.."
George: " Die muur hè, daar komt echt niks doorheen, overheen of onderdoor?"
" Neen ", antwoordt de geest.
" Oh", zegt George, "Vul de boel dan maar met water ... "
Idioterie. Naar afghanistan trekken om daar voor een hoop geld wat hakbarren om te kopen net te doen alsof ze pliessiewerk willen leren. Met hier en daar een Nederlands been eraf als enig blijvend effect.
Terwijl hier, alweer voor een hoop geld, de poldertaliban gesoepsidieerd wordt om net te doen alsof ze linkse pvda piemols zijn in diverse deelraden en andere overlegstructuurtjes.
Che_cuevara | 26-01-11 | 14:33
Zucht... Ja dan heb je dat weer!
Mijn voorstel is dat alle militairen voor de missie minstens 2 trainingsuren per dag risk gaan spelen om zo een voorstelling van de situatie te krijgen.
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:32
Ik druk gewoon standaard op uw [!]-knopje bij zo'n uitspraak. Dat u het even weet.
Waarom moet al mijn taxpoet naar die zandbak? De meeste van die gasten genieten toch bij ons al onderdak, eten, hoersoepsidie en ga zo maar door...
Oh ja, ik had de flatscreen nog vergeten!
Stuur 2 compagnieën mariniers en ga Baghlan opschonen. Sinds de Hongaren dat hebben overgenomen van Nederland is het een grote chaos geworden. Niks geen training of opbouw gewoon haji's afschieten.
@eerstneukendanpraten | 26-01-11 | 14:32
Krijgen we dat gezeik weer over bouwfraude
-weggejorist-
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:31
Ja en dát vind ik dan weer zonde want dat soort helden hebben we zelf hier veels te hard nodig voor de steeds asocialer wordende burgert!
An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:31
aahhh, ferry de stads-commando. Wat een held is dat zeg!
*dumpert doorzoeken gaat*
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:31
In ZAL sturen....
Kunnen ze er geen hoge muur van een metertje of 10 om heen bouwen, ben je van de ellende af...?
@overVecht | 26-01-11 | 14:29
Ik denk niet dat men dit soort agenten de woestijn in zullen sturen.
Dat worden toch eerder de Ferry-types denk ik zo...
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:24
Serieus gebeurd:
Ik loop zo'n tien meter achter surveillance en zie ze vol door rood lopen en vervolgens na de auto van mijn buurman om die op de bon te slingeren.
Ik spreek ze aan en krijg gelijk verwijt terug.."Ja ... jullie burgers weten het allemaal zo goed he!"
Waarop ik antwoordde dat ik het gewoon vreemd vond dat ze zelf door rood lopen zonder daar aanleiding voor te hebben en dan gelijk een bon uitschrijven"
Nah werd lang gesprek waarin ik uiteindelijk degene was die fout zat volgens hen zonder één goed argument....
Ik zou het gewoon sneu voor de Afghaanse bevolking vinden als ze dezelfde agenten zouden krijgen als dat wij hier hebben.
Che_cuevara | 26-01-11 | 14:18
Om die tanks te bekeuren moeten ze er wel zijn, die yanks hebben ze deze maand weer teruggestuurd (meen ik), het bleek dat die eindeloze stroom aan haatbaarden toch wat makkelijker neer te knallen waren met een paar ton aan staal, rupsbanden en grote kanonnen aan jouw kant.
.
Tevens toont het inzetten van een extra tank-bataljon hoe geschikt dat land is voor een "politiemissie".
.
Stiekem denk ik dat ze die trainers gewoon willen sturen om het KCT e.d. daar te kunnen houden (off-the-record bij de Amerikanen in de boeken natuurlijk). Die jongens pakken namelijk die talibaniërs wel ongenadeloos hard aan; met grotere resultaten dan die paramili*kuch* agenten überhaupt zouden kunnen doen.
@Wim-Lex | 26-01-11 | 14:22
En dan heb je die politieagenten weer nodig, wie moet anders het land weer bevolken.
Maar het moet toch heel makkelijk zijn om Groen Linksch te overtuigen van het nut van zo'n missie ? Aangezien het idealisme van Groen Linskch niet veel verder gaat dan windmolens noem je het gewoon een windmolen project en je maakt het bouwen van twee of iets meer windmolens een integraal onderdeel van de missie. Je zou verder nog wat energie zuinige ideetjes kunnen toevoegen, een witte fietsen plan voor de Afghanen ofzo, en het woord "duurzaam" wat overdreven vaak kunnen noemen in de missie-beschrijving en klaar ben je. Vergeet daarnaast niet het geheel nadrukkelijk een Vredesmissie te noemen en nog een paragraaf over mensenrechten mee te nemen.
Holy shit. Aanslagen wel veruit de meeste langs de grens met Pakistanië.
@Bakito | 26-01-11 | 14:21
Team America World Police gezien?
@Superior Bastard | 26-01-11 | 14:20
De ene vroegtijdige beëindiging voor de andere. Klinkt fair.
@overVecht | 26-01-11 | 14:20
Ach so. Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen, aangezien je tegenwoordig als agent geen poot meer hebt om op te staan.
Echter heb ik in het nog niet zo verre verleden weleens met ander dienders aan de stok gehad....
Politietraining ok. Maar wel met een vrijmacht om eerst orde op zaken te stellen.
Even samen de amerikanen een grote cleansweep actie houden.
Stamhooden door de CIA op laten ruimen, paar vrachtwagens met geiten en kamelen erheen om de overige mannen iets te doen te geven en als het dan rustig is heel voorzichtig eens een agent de straat op sturen en kijken of hij niet wordt opgeblazen..
ohja en niet te veel zeuren tegen de opium boeren..
Je kan die mensen niet uit de middeleeuwen trekken; zelfs niet met geforceerde hulp; ze haten het westen. Er is maar 1 oplossing voor dat gehele land: plat bombarderen en met een schone lei beginnen.
Zeddegeizot | 26-01-11 | 14:20
Daarom zijn er ook mensen die de kansloze ontwikkelingssamenwerking willen stopzetten. En de grenzen dicht. Zoek het maar uit, als je niet hier woont, ben je niet ons probleem. *oogkleppen demonstreren doet*
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:18
Mooi hè, die totaal misplaatste arrogantie. Het lijkt wel een Gummbah-tekening.
Kan Rutte zijn wisselgeld inzake de abortustermijn nog weer terugvragen?
@An die ARBEIT | 26-01-11 | 14:16
Of ik een 'agent' aka 1-strepert weleens heb weg zien duiken voor iemand? Nah... is niet mijn onderbuik...
*verder helegaar klaar is met mocrogebash*
*meer ging om de onzekere houding die hij veel ziet bij agenten*
Wel miljarden wegsmijten aan kansloze ontwikkelingshulp maar intussen Afghanistan overleveren aan de neuzensnijders. Uit diepe lafheid. Staart tussen de benen. Wel lullen, niet poetsen. Wel weten hoe het moet, maar dan vanaf de wal. Wel vluchtelingen hierheen troetelen, maar niet de kern aanpakken.
Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Het zou wel jammer zijn als we weg zijn uit Afghanistan. Wie moeten we dan de schuld geven als een idioot zich ergens opblaast? Misschien een Afrikaans land. Verandering van spijs doet eten.
@Jezweetzelluf | 26-01-11 | 14:15
Je moet toch wel politieagenten hebben om de tanks die te hard rijden te bekeuren
@Bakito | 26-01-11 | 14:08
/Yank modus
We're not occupying those countries, we're bringing peace and democracy! We know what the rest of the world wants!
plaklul | 26-01-11 | 14:09
Het idee is goed, maar hebben we geen veilige zandbak buiten Nederland waar ze kunnen oefenen en waar niemand wil blijven? Sahara ofzo?
@Biff Eagleburger | 26-01-11 | 14:15
he, had ik al gezegd
@Bokko | 26-01-11 | 14:12
Gast.... het aanleren van ordehandhaving (waar nu de prioriteit ligt) is iets makkelijker en effectiever dan het aanleren van kennisoverdracht...
@overVecht | 26-01-11 | 14:14
In Afghanistan moet je "snel weg" wezen
@overVecht | 26-01-11 | 14:10
Weleens die situatie meegemaakt, of borrelt dit gewoon via je onderbuik naar het toetsenbord?
Ja hoor eens ... Rutte moet gewoon zijn volgende baantje bij de EU, NAVO of VN kopen. Dat mag best een paar levens en een paar miljard kosten.
@plaklul | 26-01-11 | 14:09
Omdat ze dan binnen 2 dagen zijn verdwenen in het vluchtelingencircuit?
Ze kunnen beter termen als "totalen krieg" gebruiken wanneer ze het over Afghanistan hebben,een "politiemissie " heeft namelijk helemaal niks te zoeken in die oorlogszone.
-weggejorist-
@plaklul | 26-01-11 | 14:09
Kenne ze hier langs de snelweg gaan staan en hardwerkende burgertjes flitsen.... want in Afghanistan hebben ze ook zoveel snelwegen....
Ik snap ook niet wat Rutte hier nu mee wil bereiken.
Of zou het zo zijn dat hij dit expres doet omdat hij weet dat de CU en SGP toch tegen zullen stemmen en daarom hun ook niet tegemoet moet komen voor de zondagswet?
Wel jammer dat we niet mogen aanschuiven bij de G20 nu. Voor de baantjesjagers bij de VVD betekent dit een vroegtijdig einde van hun internationale politieke carrière. Toch sneu.
plaklul | 26-01-11 | 14:09
Sterker nog, waarom trainen ze niet politieTrainers. Nu willen ze alleen politie agentjes trainen. Als je trainers traint gaat t vele malen sneller.
Spampers nl.wikipedia.org/wiki/Burgers%27_Deser... lijkt me een goede locatie:)
@plaklul | 26-01-11 | 14:09
Dan vragen ze meteen asiel aan
Ik denk dat Rutte veel Dollars ziet in de oorlog... klopt natuurlijk ook.
Zolang er oorlog is waar NL aan deelneemt, zullen NL bedrijven die producten leveren voor de wapenindustrie worden voorgetrokken t.a.v. bedrijven uit anedre landen. Voorts mag NL dan ook aanschuiven bij de G-20 vergaderingen etc etc etc.
Dat hierbij mensenlevens gemoeid zijn, grove mensenrechtenschendingen worden begaan en uberhaupt het feit dat Afghanistan een soevereine staat is waar NL of VS verder niets te zoeken heeft wordt van ondergeschikt belang geacht.
@Denkt Na | 26-01-11 | 14:08
Bewust liegen IS besturen
Ach, Rutte kan aan de VS laten zien dat ie wel wilde maar zijn vrinden in de 2e kamer niet. De VS kan dan met regelmaat wat pinda's richting NL sturen en iedereen is blij.
Wat Bokko zegt: waarom halen we die te trainen Afghanen niet naar Nederland? Paar maanden goed trainen in de polder en dan hup weer terug naar Kunduz?
Waarom niet? Iemand?
plaklul | 26-01-11 | 14:09
Hebben zij geen zin in, kost geld en waarom trainen in Nederland terwijl ze in Afghanistan hun werk moeten doen, is toch totaal niet de situatie? Common sense, it isn't so common.
@spampers | 26-01-11 | 14:07
Dat Afghaanse burgers iets moet leren van Nederlandse agenten....
"U mag hier niet fietsen meneer"
"tfooe fok jou fok agent... je moeder!"
"Ow... sorry dat ik u aansprak ik zal het niet meer doen en u zeker niet beboeten... fijne dag verder meneer"
Dit zei die in Afghanistan verblijvende journaliste mevr. Dam, die onlangs bij P&W zat, toch ook al.
Kansloze missie, evenals de poging van Rutte om dit door de Kamer te loodsen, en terecht wat mij betreft.
Wat Bokko zegt: waarom halen we die te trainen Afghanen niet naar Nederland? Paar maanden goed trainen in de polder en dan hup weer terug naar Kunduz?
Waarom niet? Iemand?
Gewapende taal les ?
www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan...
Generaal-VS-leren-lezen-inderdaad-prioriteit-Kunduz
Al die termen marketing bs komt me de keel uit.
Opbouwmissie. Trainingsmissie.
Is bewust liegen synoniem aan besturen geworden?
Je moet ook geen ander land bezetten. Vinden ze niet leuk.
Allemaal oppassen!!!
www.youtube.com/watch?v=jtIrKoaqJAE
Buffy sainte-marie schreef hierover al een liedje.
@bokko
Briljant! Haal gewoon een stuk of 50 afghanen hierheen en zet een trainingskamp op in Burgers Desert ...
Obama's broek hangt al op ze knieen Rutte moet alleen nog beginnen met zuigen..
Ghehe, die soldaatjes in de bomaanslagen-link.
Fire in the fire in the hole fire in the hole WHOOOO!!!
Wat een verspilling van geld, tijd, levens, bloed, zweet en tranen.
En dan heb ik het alleen nog maar over het debat zelf.
Je bent dan ook wel een verrekte mongeaul als je er nu nog voor kiest om je aan te sluiten bij het 'Nederlandse"(lees Amerikaanse) leger...
Waarom trainen ze niet gewoon politietrainers? Dan kan t ook in Almere bijvoorbeeld.. Of zitten ze toch voor iets anders daar....
-weggejorist-
ach, aan werkeloze soldaten heb je ook niks.
*Vallend kabinet in 3, 2 ..*
Ik blijf wel bij stratego.
Uitslag is al bekend.
We gaan niet en Rutte staat voor lul met dit onzalige plan.
Zowel in ons kikkerlandje als in de VN als in de VS dat is.
Ik zie niet in wat we daar te zoeken hebben
REAGEER OOK