
We weten niet precies wat de talenten van Joop Atsma zijn, maar goede ideeën verzinnen is het niet. Als je politieke hoogtepunt het redden van vuurtorens, Lingo en slechte
soaps is, zou je toch eens aan een andere professie moeten denken. Niet Atsma, dat is een omhooggevallen Duracellkonijn van slechte plannen. Wat nu weer? Atsma heeft bedacht dat traumaheli's 's nachts niet mogen vliegen omdat het dan
donker is. Althans, ze mogen niet opstijgen in het donker, landen mag van Joop wel gewoon. Jup. Het is voor de uitermate goed getrainde piloten van de
Lifeliners te gevaarlijk is om in het donker recht omhoog op te stijgen vanaf het dak van een ziekenhuis. Te weinig zicht. Er is voldoende
bewijs (mirror) dat nachtvluchten niet onveiliger zijn dan overdag en technisch prima uitvoerbaar, in het hoofd van Atsma speelt zich nu eenmaal een andere realiteit af. Zijn
slechtziendheid geldt blijkbaar ook voor zijn politieke visie. Joop is bang dat er misschien wel een ongeluk gebeurt met een traumaheli waarbij mensen om het leven komen. Daarom offert hij preventief de levens op die het zeker weten gaat kosten nu de medichoppers aan de grond blijven 's nachts. Logica. Daar gaan de miljoenen investeringen in het gereed maken van de daken voor nachtvluchten en de training van de piloten. Doei geld, het was leuk je gekend te hebben. En ook alvast doei voor de mensen die van plan zijn om 's nachts een ernstig ongeluk, hartaanval of beroerte te krijgen. Even wachten nog met die nieuwe nier. Namens Joop Atsma gecondoleerd.
Reaguursels
InloggenIk denk dat ik maar even langs ga bij "buurman" Atsma.
Hij woont vlak bij me.
Heli's kunnen makkelijk 's nachts vliegen en opstijgen!
Hier op Gilze-Rijen tenminste wel!
Nja ik zal beleefd blijven, maar ik als hulpverlener vind zoiets gewoon echt ONZIN. Keer op keer blijkt maar weer hoe die MMT'ers mensenlevens kunnen redden, ik vind ook dat ze zoiets 's nachts moeten kunnen doen. De brandweer mag toch ook gewoon met ijzel rijden, en als het keihard stormt rijdt de ambulance ook toch gewoon. Istie bang in het donker ofzo?
Atsma: Go Home, Phone Home: Géén nachtlanding omdat het buiten donker is???
MAN... gaat pissen en doet eens iets nuttigs. Multiple Kokervisie, die Atsman. BAH
@mantisomanis als we een melding van jou krijgen rijden we eerst een blokje om,,, ik wel tenminste..... vind ik ook een prima nieuwe regeling. Mafkees.
Oja buurtbewoners die dus klagen over het geluidsoverlast s'nachts e.d. verdienen bij deze ook geen trauma team als hun het een x nodig hebben.
Huh? Eerst in den beginnen van het project Trauma Heli mochten ze s'nachts niet uitvliegen,4 jaar later mocht het wel omdat er levens gered konden worden en nu schijnt het levens te kosten ofzo? bureaucratie allertijden,ikke ikke ikke en de rest kan stikken? in Amsterdam kunnen ze s'nachts desnoods met een gepimpte Volvo uit de voeten maar stel iemand in Ijmuiden ofzo moet nu ook 25 minuten langer w8& op noodhulp terwijl het eigenlijk in 6 minuten had gekund..... Nee goed geregeld allemaal, mag lijden dat die bureaucratische linkse mongolen binnenkort goeie familie leden gaan verliezen door deze (bezuinigings)maatregel en dit stomme plan dan daarom ine terugdraaien. mafkezen......
Prima nieuwe regeling.
Voor spoedgevallen is er een trauma helikopter. Daar is hij voor bedoeld. Anders met de ziekenwagen die er vaak veel sneller is.
Voor recreatie vluchtjes kan men bij Leliestad vliegtuigjes huren.
Alle gesubsidieerde goede doelen trekken in een mum van tijd mensen aan die ook uit die pot mee eten en de subsidiebedragen tot ongekende hoogten opdrijven.
Wim Sonneveld wist dat vroeger al.
Is die Joop Astma ook de internet adviseur van de overheid?
atsma moet ook maar even wachten op de trauma heli as ie inde vangrail hangt nachts.. nee dat ding kan prima vliegen nachts en die piloten zijn getraind../gewoon laten vliegen , maaar dit is weer een geld kwestie ........ kunnen ze beter hun EIGEN balk elende norm beetje opkrikken
ipv levens redden zo zie je maar weer ze gaan over lijken die LINKSE ZAKKENVULLERS.
Het komt er op neer dat de choppers daardoor in de winter slechts 10 uur beschikbaar zijn.
En juist de spits vindt deze periode plaats in de donkere uren wanneer die choppers dus niet meer mogen vliegen.
#logisch
het is gewoon weer te zeilig voor woorden.
Heb je iets dat snel levens kan redden van mensen.
Ja we zetten het niet in maakt te veel lawaai s nachts.
NEE REGERING LAAT DIE MENSEN MAAR DOOD GAAN!
jah, met al die bergen hier.....
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:37
spekpater | 07-01-11 | 16:29
Heb jij enig idee hoe mooi zo'n helikopter is??
Ik heb ze gelezen (kan ze niet volledig lezen, ben geen subscriber, en heb er eigenlijk ook geen tijd voor), maar echt overtuigend vond ik ze niet, behalve dat de heli te vaak wordt ingezet. Dat dan weer wel.
'To the point', althans, over nachtvliegen gaat het niet meer.
Stel, je zou de hele helimeuk opdoeken, en alles met 4 wielen doen, dan heb je wel een rits nadelen:
- geen dekking bij een sneeuwdeken
- geen dekking voor de eilanden bij hoge golven
- geen dekking bij hoog water
- geen spoedtransport voor organen
- geen snelle scoop and run voor het wat verdere platteland (7 minuten ECHT overal? Ooit in groninger platteland gereden? ;))
- geen rustige rit mogelijk die wel snel is
Ik denk zelf dat de trauma-heli klinkklare voordelen biedt die tegen de kosten opwegen. Natuurlijk kun je dit uitbesteden naar defensie, zodat defensie ook meer een publieke functie krijgt binnen nederland (zijn ook de plannen voor, Trauma en Politie onderbrengen onder THG (Tactische Helikopter Groep)), maar uiteindelijk is dat het beestje een andere naam geven. Je moet wel bedenken dat SAR eigenlijk bedoeld is voor de F16-oefeningen boven de noordzee, een chinook je ramen eruit rammelt, en een howitzer die je naar het ziekenhuis schiet toch wat complicaties gaat geven. En dan hebben we het nog niet eens over de certificatie, wat dat is iets wat binnen defensie de nodige drama's zal opleveren. Het blijven uiteindelijk cowboys.
Op vier wielen zul je een deel van die nadelen nooit met minder kosten opgelost krijgen. Wat ik eerder voorzie is dat ALS (gebeurt niet) het wordt opgedoekt, dergelijke zaken dan uiteindelijk uitbesteed worden aan commerciele bedrijven, en aangezien het ambtsapparaat op vriendjespolitiek draait, zal het dan 2x zoveel kosten. Al met al vind ik de kosten opwegen tegen de nadelen. En ja, deel is een investering/verzekering, maar toch zie ik dat graag.
Stormingsoul | 07-01-11 | 17:03
Precies, je komt met een voorbeeld van Texel waar de omstandigheden volstrekt anders zijn. Dat weet je zelf ook wel, maar de strop hangt blijkbaar lekker.
Dat er in het verzorgingsgebied jaarlijks zo'n 45.000 ambulanceritten plaatsvinden en gemiddeld slechts *1* keer per dag gevlogen wordt, geeft aan dat "overal op vliegen" volledig uit de lucht gegrepen is, no pun intended.
En je neemt inderdaad wel meer aan, daar gaat het ook mis. De andere eilanden hebben ook een ambulance. Dat maakt de heli dus nog steeds niet overbodig. QED.
MacReady | 07-01-11 | 16:58
Lees dat eens wat ik zeg.
Ik zeg toch ambulances stationeren OP HET eiland net ZOALS bij TEXEL.
Waarom? Omdat die eilanden bij oost geen ambulance hebben neem ik aan, en texel wel.
Het is een VOORBEELD, om dan op die eilanden ambulances neer te zetten zoals ze dat daar ook doen.
Snap het nou eens in godsnaam en probeer niet steeds je gelijk te halen uit elk klein dingetje van zelfs een voorbeeld en suggestie.
Echt een gesprek te voeren op deze manier zo als ik telkens alles maar moet herhalen.
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:41
Ah, het voorbeeld Texel weer. Waarom toch steeds Texel en niet Schiermonnikoog, Vlieland, Ameland of Terschelling? Zeker omdat je zelf vooral strooit met cijfers van regio *OOST*.
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:37
"Nogmaals, wat ik zeg een ambulance is overal sneller en altijd als alle heli's worden opgedoekt (de trauma heli's). "
En nogmaals, een volstrekt onzinnige stellingname, aangezien het gros van de gevallen waar regio Oost voor vliegt gaat om gevallen waarbij het slachtoffer zo snel mogelijk naar een traumacentrum moet worden gebracht. En dan is een ambulance vele malen langzamer en *alleen* de tijd voor het ter plaatste zijn weinig informatief.
Het plaatje dat heli's "overal voor uit vliegen" is pertinente kolder. Gemiddeld 1 keer per dag is gezien het aanzienlijke verzorgingsgebied met zo'n 9000 vierkante km en 1,5 miljoen inwoners, eerder spaarzaam dan overdadig.
MacReady | 07-01-11 | 16:30
Voor de goeie uitleg dan nog maar een laatste berichtje,
Daarmee word bedoeld -> Heli's weg.
Ambulances stationeren op eiland (zoals bij texel), Daar vliegt een heli niet tegen op vanaf UMCG.
Verder levensreddende PHTLS behandelingen die de patient stabiel krijgen, kun je daarna naar het ziekenhuis tuffen met blauw en herrie.
MacReady | 07-01-11 | 16:30
Nogmaals, wat ik zeg een ambulance is overal sneller en altijd als alle heli's worden opgedoekt (de trauma heli's). Daar wijk ik echt geen milimeter van af, want dat staat ook gewoon dubbel en dwars bewezen. Binnen 7 min, OVERAL een ambu voor de zoveelste keer.
Daar heb ik de discussie net ookal over met o2consumer, als er een behandeling gestart kan worden zo snel mogelijk, laat die heli dan lekker weg!
Dan zit je prima op je eiland als je behandeld word en kan die rit naar het ziekenhuis een uur duren.
Als je een scoop en run nodig hebt op een eiland, klopt, dan ga je met een heli die daar klaar staat voor je tijdwinst boeken, of het nou een landmacht heli is of wat dan ook.
Maar dan kom ik weer terug waar ik eerder op viel, rechtvaardigt dat het kosten plaatje van de traumaheli's die overal voor uit willen vliegen voor die paar keer dat ze echt tijdswinst hebben vergeleken met een ambu?
(Lees anders het artikel eventjes)
Daar gaat het me om, niet meer niet minder.
Laat die dingen vliegen in de gevallen waar ze nodig voor zijn dan, en niet zoals nu de trend is, Hebben hebben hebben, en geld opslurpen om maar mee te doen en niks toe te voegen in veel gevallen.
Snappie?
O2Consumer | 07-01-11 | 16:26
Waar het me vooral om draait is ook dat die heli overal maar heen moet tegenwoordig (dat willen ze graag), en dat het dat je net zo goed geld door je wc kan spoelen op die manier. Het is het jezelf belangrijk maken om je bestaan te garanderen dat snap ik ook wel, dondersgoed.
Maar daar gaat dit nachtvliegen ook over, meer geld, meer vliegen, en vaak maakt het geen verschil uit.
Nachtvliegen verbieden is ook onzin, totaal mee eens.
Waar het mij om gaat is dat als je deze trend doorzet, die heli voor elke poep en scheet gaat vliegen om maar overal bij te zijn, en dat voor bijvoorbeeld een scoop en run waar gewoon tijdswinst belangrijk is omdat er geen Pre-hospital care voor is naar de achtergrond gedrukt word.
Feit is gewoon dat het een hobby word die mensen levens gaat kosten ipv redden op die manier, door maar overal heen te willen vliegen, geld op te slokken, terwijl als je voor al die keren dat hij voor jan snikkel vliegt je een ambu erop zet voor dat geld dat hij overal heen gaat en niet echt een verschil maakt je meer mensen kan redden.
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:19
A) ik heb nooit iets anders beweerd dan wat ik daar schreef, maar zoals eerder bleek, lezen blijft een kunst
B) nog steeds strooi je met cijfers zonder de beperkingen daarvan te onderkennen
C) dus nu is een ambulance ineens niet meer "altijd" en "overal" sneller, als er maar genoeg zijn? Beter ten halve gekeerd...
@O2Consumer: u is blijkbaar in staat om wetenschappelijke literatuur op zijn waarde te schatten. Twee linktips voor u:
journals.lww.com/jtrauma/Abstract/2004... en meer algemeen deze: scholar.google.nl/scholar?hl=nl&q=...
Als u bent uitgestudeerd hoor ik verneem ik gaarne uw conclusie. Tot dan kan ik slechts herhalen wat ik eerder postte:
Het regiem van de angst heerst in deze waardoor nuchter nadenken niet meer mogelijk is.
Helikopters met artsen hebben slechts dan zin als er sprake is van bijzondere geografische omstandigheden zoals in de plattelandsgebieden van Nederland. Helikoptervluchten in de grootstedelijke gebieden zijn op voorhand te beschouwen als volledig overbodig en dienen slechts ter promotie van de ANWB en een aantal traumacentra die zich willen profileren.
Blijf kritisch en huil niet mee met de wolven in het bos!
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:07
Beste vriend, leuk stukje, maar het gaat daar met name over het thuislaten van de arts, ipv de heli. Het probleem wat jij aanhaalt is de hetze tussen artsen en verpleegkundigen, en artsen die hun eigen vakgebeid beschermen. Inderdaad een kwalijke zaak, want die artsen van tegenwoordig zijn ook maar halfgebakken afgestuurde alcoholisten met een meerderwaardigheidscomplex.
Het probleem is dat de heli nu naar situaties wordt gestuurd, waar een verpleegkundige juridisch met gebonden handen staat, terwijl dat helemaal niet nodig is. Daarom moeten ambulances soms lang wachten op een trauma-heli, terwijl andere landen dat soort problemen allang hebben opgelost door dat ambulance personeel meer ruimte te geven.
Pas als DAT opgelost is, kan de heli meer naar situaties worden gestuurd waar tijd daadwerkelijk essentieel is, ipv naar her en der enkel vanwege juridische meuk.
Neemt niet weg dat nachtvliegen verbieden de grootste kolder is op aard.
Excuseer mij overigens voor de spelfouten, mijn telefoon heeft er een handje van om dingen in te vullen met de verbeterfunctie blijkbaar.
Dit is echt lachen die gasten zijn al een half jaar aan het oefenen met nightvision in de omgeving van Bergen en in de omgeving van het IJsselmeer. Kijken of dat ding mag vliegen als die Atsma of een andere politicus dood ligt te gaan als ie zijn auto om een boom gevouwen zit na een avondje borrelen!!!
MacReady | 07-01-11 | 16:13
Ok. De oplossing voor de eiland is dus een heli voor de eilanden bij regio oost voor rapid extraction.
Prima.
Maar nu zeg je het precies en echt exact goed!
''waarbij het slachtoffer vaak zo snel mogelijk ingrijpende medische zorg behoeft die alleen in ziekenhuizen geboden kan worden.''
In de weinige gevallen waar alleen! behandeling of zorg vanuit het ziekenhuis geboden kan worden, en een Pleeg of arts dus niks kan doen buiten het ziekenhuis is scoop en run geboden.
Waarom hebben we dan 4 MMT's in nederland die geld slurpen en naar van alles en nog wat uitvliegen (380 inzetten, 50 keer een mmt handeling). Terwijl daar helemaal geen sprake is van rapid extraction, of het onmogelijk is om met een helicopter te vervoeren vanwege de beperkte ruimte of stabiliteit.
Daar gaat het om, prima als er met een gele heli of een luchtmacht heli gevlogen word bij scoop en run situaties, daar gaat geen ambulance tegen op rijden op een eiland met water ertussen.
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:08
Nee, dat staat niet in die cijfers. QED.
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:04
Nee, je hebt al meermaals aangetoond weinig te begrijpen van de reikwijdte.
Niemand beweert hier dat de heli overal heen moet vliegen, de zoveelste stropopredenering die n.b. de strop om je eigen redenaties strakker trekt. De trauma heli is bedoeld voor specifieke gevallen, waarbij het slachtoffer vaak zo snel mogelijk ingrijpende medische zorg behoeft die alleen in ziekenhuizen geboden kan worden. En in het geval van de eilanden van regio oost, is een heli vele malen sneller in het uitvoeren van die taak dan welke ambulance dan ook. QED.
MacReady | 07-01-11 | 16:06
Waar vliegt hij dan wel voor 99% van de gevallen waar hij niet voor nodig is uit!
Dat staat in de cijfers zelf, en wat ik dus zeg. Die ene % rechtvaardigt de 2.6 miljoen die hij kost dus? Blijkbaar wel want daar krijg ik telkens geen antwoord op.
Alleen dat je voor dat geld veel effectievere manieren heb dan die heli, en hulp overal sneller te plaatse krijgt, dan bestaat volgens jullie niet.
issuu.com/incident/docs/incident_febru...
Lees deze eens door voor de grap, dan hoef ik niet alles opte tetteren en te doen zodat je weer wat te zeggen heb over pappegaaien.
Een van de tig artikelen over de dure en inefficiente trauma heli zorg.
Stormingsoul | 07-01-11 | 16:03
Wat jij blijkbaar niet begrijpt is dat de heli ook niet bedoeld is voor 99% van de gevallen. Een ambulance is geen ziekenhuis.
Ik zal er niet om treuren als Joop atsma of mensen die hij lief heeft zeer binnenkort allemaal 1 voor 1 s'nachts ernstige ongelukken oid. krijgen waarbij het voor een ambulance helaas niet mogelijk is om te komen. En helaas mogen dan de heli's ook niet meer vliegen en sterft alles af wat zoals Joop is. Evolutie slechte mensen zorgen er zelf voor dat ze uitsterven maar zeer spijtig dat hier een boel anderen onder moeten lijden. :(:(
MacReady | 07-01-11 | 16:02
Ik snap de reikwijdte en beperkingen van de heli zeer goed. Jullie alleen niet.
Nogmaals, ga eens in het echte leven vragen en meedraaien.
MacReady | 07-01-11 | 16:00
Nogmaals, pleur die heli er dan uit en zet van dat geld ambulances op het eiland. Hulp en behandeling zo snel mogelijk
Klaar, dat is de bedoeling van pre-hospital care. Jullie willen per see een heli die overal heen vliegt, wat langer duurt , en wat 99% van de gevallen geen fuck gaat uitmaken. Wat snap je daar niet aan?
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:54
Precies, je papegaait wat cijfers en een artikel, maar begrijpt de reikwijdte en beperkingen duidelijk niet.
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:51
Lezen is blijkbaar moeilijk. Ik begon N.B. specifiek over Groningen en de eilanden in dit draadje. Dat is regio Oost.
En nogmaals ontbreekt het antwoord op mijn simpele vraag, hoe voorspelbaar. Alleen een enkele bootreis vanaf de overige eilanden duurt al tussen de 45min en 2(!) uur. Kortom, totale tijd tussen eerste melding en aflevering in ziekenhuis met ambulance eerder te berekenen in uren dan minuten.
-
Gooi er wat statistiekjes tegenaan (52 van de 53 dood, dus verpleger had ook gekund), zonder te begrijpen wat er staat en wat er vooral *niet* staat. 52 ingrepen die alleen een MMT had mogen uitvoeren. Daaruit blijkt niet de toegevoegde waarde bij het stellen v/d eerste diagnose (ziekenhuis beter in staat de juiste voorbereidingen te treffen) en eventuele overige handelingen, waarbij extra kennis ook een rol speelt en de invloed op de afloop nog steeds navenant kan zijn.
Doe die Joop een wegjorissen
O2Consumer | 07-01-11 | 15:54
Traumaheli eerder ter plaatse als de ambu.
Steek je hoofd eens naar buiten en kijk naar de wereld. De keren dat die heli eerder is dan een ambu is even groot als dat jij de jackpot kan winnen om er maar een grapje van te maken.
Verongelijkte verpleegkundige, nee helaas geen pleeg. Maar ik krijg wel het idee dat ik een geneeskunde studentje of arts aan de andere kant heb die kost wat kost die heli wil verdedigen en alles maar naar de hand zet van die heli.
Want een traumaheli wacht 99% van de gevallen niet op een AMBU maar moet het andersom als die dingen gealarmeerd worden. Jou praktijkevaring met die dingen is 0,0?
Nogmaals, 52 van de 53 gaan dood. Ze redden een iemand met hun benodigde ingreep. Dat zeg ik, jou conclusie dat ze nooit iemand redden maak je dus zelf en heb ik niet gedaan. Ik zeg alleen dat het zwaar inefficient is.
Je hebt er wel een handje van om alles te draaien?
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:25
hahaha! Volgens mij hebben we een eeuwig verongelijkte verpleegkundige aan de lijn ofzo, maar goed..
Volgens mij kwam mijn post niet over zoals bedoeld. Ik zal alles HEEEL KORT samenvatten, speciaal voor verpleegkundigen, alles op een rijtje:
Een trauma-heli is op sommige plaatsen buitengewoon vroeger ter plaatse dan een bus. Wat gebeurt er dan? Heli is er eerder met medische hulp, en begint de patient te stabilizeren.
Eenmaal stabiel kan de patient het langer volhouden, maar hoe lang is de vraag. Dan heeft de Trauma-heli een keuze:
1. rappieflappie terug vliegen met de patient
2. wachten op de ambulance
Als de patient er zeer ernstig aan toe is, en tijd essentieel is, kiest het team voor 1. Meestal overlijdt zo'n patient alsnog, maar het is in elk geval geprobeerd.
In de meeste gevallen echter, is de patient al dermate gestabilizeerd, dat tijd minder essentieel is, en het beter is om op de ambulance te wachten, omdat die meer ruimte hebben. De heli vliegt leeg terug.
Stormingsoul's verhaal:
"De heli's redden nooit iemand! Weet je wel hoeveel dat kost!"
resultaat:
heli's laten kritieke gevallen (waarvoor de heli bedoeld was) liggen, en nemen enkel patienten mee die grotere kansen hebben, en waar ze lekker mee kunnen scoren.
Stormingsoul's:
"Kijk dat werkt!"
resultaat voor nederland:
meer ongelukken met onnodige dodelijke afloop.
MacReady | 07-01-11 | 15:47
Selectief shoppen (ik heb het specifiek over regio Oost en aangezien je de woorden "atlijd" en "overal" niet schuwt, jij blijkbaar ook) om je eigen waarheid te staven.
En nog maals, ik ga het artikel niet meer opzoeken met de kaart voor je want dat interesseert je echt geen ene bal heb ik het idee, met overal bedoelt het onderzoek ook OVERAL in nederland ja. Anders gebruik ik dat woord niet.
Dus ''ook'' de plekken waar NU meer als 15 minuten overschreden word door een ambulance, is dan OVERAL in NEDERLAND een ambulance, binnen! 7 minuten ter plaatse. Van zeeland, tot maastricht, tot drenthe.
Snappie? Dat is de betekenis van OVERAL.
MacReady | 07-01-11 | 15:43
Je had het over team oost.
Fijn dat je dat vermeld, net als dat ik de plaatsen er wel bij vermeld!
''Je lijkt een voorliefde te hebben voor statistiekjes, maar enig practisch denkvermogen bij de interpretatie ontbreekt klaarblijkelijk.''
Zelfde dacht ik dus bij jou berichten helaas.
Maar dit is een discussie die never nooit ophoud, hoeveel dingen ik hier de lucht inslinger met statistiekjes wetenschappelijke artikelen, hoeveel dooien er ook vallen van de benodigde inzetten van een mmt arts, het is overduidelijk dat jij het een gaaf apparaatje vind en die ene persoon die met een mmt gered kan worden belangrijker vind dan de 100 mensen die in een VT of asys zitten en een spuitje en klap nodig hebben en gered kunnen worden met een ambu die 3 minuten eerder kan komen als die heli's weg zijn. Want die heli gaat daar geen verschil in maken als je naar dat eiland vliegt met die aanvliegtijden.
En waar gaan we dan heen na het spuitje en de defib? Ja naar het ziekenhuis want dan zijn we al zowat door het gevaar heen. A-ha
(En ja ik snap dat je nu gaat zeggen maar er is meer dan ACS en hartkwalen, auto ongelukken, traumatische bevrijdingen, de hele reutemeteut. Maar daar komen de brandweer en ambu ook prima mee uit de voeten. (Teminste hier op het platteland dan raar genoeg weer wel, misschien is dat het verschil wel *stad/platteland*. Als je wacht op die gele vogel ben je al dood tegen de tijd hij er is.)
Blijf vooral naar trauma centrum kijken op sbs6 (die hebben daar ook een handje van), en geloven in de gele engel.
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:40
Selectief shoppen (ik heb het specifiek over regio Oost en aangezien je de woorden "atlijd" en "overal" niet schuwt, jij blijkbaar ook) om je eigen waarheid te staven, paar stroopopredenaties, voorspelbaar.
Probeer het nog eens, bijv. door bovenstaande te beantwoorden.
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:37
Zoveelste duik. Ik had het over team Oost, jij met je 2,6 miljoen blijkbaar ook. Texel valt daar niet onder en heeft het geluk dat:
a) de boottocht kort duurt
b) er een ziekenhuis direct in Den Helder zit.
-
Probeer je riedeltje nu eens voor de andere eilanden, die wel onder regio Oost (je weet wel, de heli waar Atsma o.a. over sprak) vallen.
Je lijkt een voorliefde te hebben voor statistiekjes, maar enig practisch denkvermogen bij de interpretatie ontbreekt klaarblijkelijk.
MacReady | 07-01-11 | 15:33
Het ziekenhuis.
In welke wereld leef je godsnaam?
Nogmaals. 25 min heen en 25 min terug naar amsterdam is wel acceptabel voor je in een klein kuthokje met wieken erboven waar je niet in kan werken en wat ze telkens proberen te vermijden,
maar 15 tot 20 minuten naar een ziekenhuis rijden kan weer niet omdat de ambu pleeg een mongool is met een iq van 5?
Het gaat erom dat er zo snel mogelijk een behandelijk gestart kan worden. daar gaat 90% van de slachtoffers mee uit de brand geholpen worden.
Bij 10% alles in een heli stouwen zoals jij maar denkt heb je ook vervoers tijd van 25 minuten erbij, je kan dat ding niet zomaar overal in de buurt van een ziekenhuis uit de lucht laten komen.
Kijk uberhaupt eens waar zich ziekenhuizen bevinden.
Je redenatie klopt van geen meter vent met je kerkhof, loop eens een dagje mee met die mensen.
MacReady | 07-01-11 | 15:32
Ok gaan we verder.
Voorbeeld van een eiland? Ik pak texel, lekker intrek bij toeristen.
Texel. Heeft 2 ambulances. 1 Paraat altijd paraat.
Wat gebeurd er als er een rit binnenkomt?
Word de boot gealarmeerd met de ambu.
Dan kan de ambu meteen met de boot op dubbele snelheid over zodra ze gaan vervoeren.
Hoelang doet een heli er over naar texel.
25 minuten.
En wat als die heli er is? en dan???
Amsterdam heeft een landing pad voor een heli, alkmaar den helder hoorn zaandam niet.
Ga je dan naar de overkant vliegen (5 minuten) wat met de boot 10 minuten duurt, maar wel 25 minuten wachten tot die heli er is? Of moet je dan al verplicht helemaal terug naar Amsterdam (25 minuten) met alle risico's, want in een helicopter kun je gewoon niet zo stabiel en goed werken als in een ambu.
Daarom worden bijna alle ambu patienten afgevoerd met de ambu ipv de helicopter as het kan.
Over tijdsverlies en effectiviteit gesproken zeg?
Jullie hebben totaal geen besef waar je het over hebt krijg ik het idee =S
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:27
En weer een duik dus ik stel de vraag nogmaals. Waar gaat die op het eiland gestationeerde ambulance vervolgens net zo snel de patiënt afleveren, de lokale begraafplaats?
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:25
Je blijft leuk ouwehoeren over hoe voor hetzelfde of minder geld heel snel en heel veel ambulances ter plaatse kunnen zijn, maar je draait daarbij letterlijk om de brij heen. Een ambulance kán niet overal komen waar heli's kunnen komen en voor de eilanden (een belangrijk werkgebied van de heli's) gaat je vlieger ook niet op, zeker aangezien het op tijd afleveren bij een ziekenhuis meestal ook een pré is....
is het niet gewoon slimmer om ernstige ongevallen 's nachts verboden te maken? Zo meneer, wat zijn wij aan het doen? Bijna dood aan het gaan? Als iedereen dat 's nachts gaat doen, dan zou de wereld mooi op zijn kop staan, niet waar meneer. Mag ik uw rijbewijs dus even? Hallo? Meneer? pieeeeeeeeep
MacReady | 07-01-11 | 15:18
Ja overal, ook waar nu op het kaartje een rood gebied is waar een ambu buiten de 15 min tijd komt.
En waar hij dan heen gaat?
Naar het ziekenhuis.
Nederland moet eens af van het idee dat een MMT-arts een god is die levens kan redden. (52 van de 53 mensen die een mmt handeling hadden, DOOD..)
En een ambulanceverpleegkundige een mongool is die niks kan dan alleen maar er naast zitten terwijl je naar het ziekenhuis rijd.
Als er hulp is, en er is kans op overleven, zit je vrijwel gebakken en word je behandeling gestart of je kwaal verholpen onderweg naar het ziekenhuis.
Maar wat je wilt is dat er zo snel mogelijk hulp komt en er een behandeling gestart word, dat werkt.
Niet 20 minuten wachten met je hartinfarct, want daar gaat een trauma arts echt geen grotere wonderen in verrichten dan een pleeg. WAKE UP
O2Consumer | 07-01-11 | 15:06
''Wat hij mag, en niet wat hij weet.''
385 assistenties.
53x (13%!!) een mmt-handeling waarbij 52(99!!!%) mensen sterven, doordat een MMT-arts ''meer'' mag dan een Ambulance verpleegkundige.
Geweldig resultaat. Dat is 2,6 Miljoen waard, heb je helemaal gelijk in!
Je hebt geen flauw idee wat een ambulance kost volgens mij, want daar kunnen heel wat ambulances van rijden, 24 uur per dag, overal binnen max! 7 min ter plaatse.
Probeer eens begrijpend te lezen uit mijn post en eens effectief te denken??
Grappig dat de raad van artsen intubaties onder narcose tegenhoud terwijl verpleegkundigen dit in australie, engeland dit wel mogen en kunnen en er hier aangetoond is dat onze verpleegkundigen dat ook makkelijk kunnen.
Maarja... it's a doc thing hé? En dat moet zo blijven ondanks dat je de zorg er mee kan verbeteren.
''wanneer de vogel boven je hoofd hangt je eigenlijk allang weg had moeten zijn.''
Op jouw manier kunnen we ook wel een mini-praktijkje om elke 500 meter bouwen, 90% van nederland in 2 minuten bereikbaar! en de rest? mwa, tis toch al 90%? Die ambulances kosten alleen maar geld, en vrijwel nooit sneller dan 2 minuten. Moet je kijken hoeveel 1 zo'n ambu kost!
Wat praat je nou slap? Je praat jezelf tegen,
Er staat in een wetenschappelijk tabelletje dat een HELICOPTER er 15! minuten tot 18! minuten gemiddeld over doet. Doe er 10 minuten bij en je ligt al zowat in het ziekenhuis met een ambulance. En dan ga jij mieren over een ambu die niet sneller is dan 2 minuten. Nee gelukkig is de heli dat wel! *KUCH*
''Je kunt wel roepen dan in de meeste gevallen de ambu eerder is; daar is de ambu ook voor! Voor de rest hebben we de heli''
Weetje wat het meest vieze er aan is?
Het MMT-team vult een checklist in wat ze gedaan hebben, want ze moeten bewijzen dat ze rendabel zijn. En ookal doen ze geen fuck, dan vullen ze toch alles op de checklist in wat het ambu-personeel gedaan heeft op hun papiertje.
Jou redeneren gaat precies op dezelfde manier, de arts is alles en mag alles doen om zichzelf rendabel te laten lijken, ook al zijn er 100 andere manieren om betere outcomes te krijgen.
En toevallig is er geen een ambulance die een gemiddelde reistijd van 15minuten heeft over al zijn ritten..
Stormingsoul | 07-01-11 | 15:01
Heeeeee, misschien wordt de heli ingezet zoals bedoeld! En niet op 3-minuut ritjes..
En dat mooie plaatje: Kijk even naar het verschil tussen dag/nacht bij de bus, en bij de heli, en trek je conclusies mbt nachtvliegen. Die atsma lult gewoon uit zijn nek, en probeert zijn villa te redden.
je komt er wel.
Stormingsoul | 07-01-11 | 14:35
Overal? En waar gaat die ambulance op de eilanden vervolgens heen? De plaatselijke begraafplaats?
Stormingsoul | 07-01-11 | 14:46
Ga nou niet ineens doen alsof kennis er niet toe doet. Bovendien had ik het ook over wat hij mag, niet alleen wat hij weet.
Nogmaals; succes met je ambu in de modder of op het water, een heli is er gewoon eerder. Je kunt wel roepen dan in de meeste gevallen de ambu eerder is; daar is de ambu ook voor! Voor de rest hebben we de heli.
Op jouw manier kunnen we ook wel een mini-praktijkje om elke 500 meter bouwen, 90% van nederland in 2 minuten bereikbaar! en de rest? mwa, tis toch al 90%? Die ambulances kosten alleen maar geld, en vrijwel nooit sneller dan 2 minuten. Moet je kijken hoeveel 1 zo'n ambu kost!
De echte reden dat die malloot er tegen is, is omdat het geld kost. En kosten bij de overheid, anders dan aan villa's, auto's, chauffeurs, partijtjes, etentjes, snoepreisjes, ja, dat moet je niet willen.
Overigens, dit alles neemt niet weg dat het verbieden van nachtvliegen nog steeds een achterlijke actie is. En als het joop echt om de 'valide' argumenten ging, het een druiloor is om dit als pseudo-reden aan te brengen. Kortom: incapabel.
O2Consumer | 07-01-11 | 14:40
Volgens jou redenatie moet een patient die er baad bij heeft, (52 van de 53 sterven) dus 2,7 MILJOEN euro kosten?
Terwijl voor dat geld heel wat meer mensen gered kunnen worden, omdat ze bijvoorbeeld bij een reanimatie een ambulance hebben die net een paar minuten later komt?
Daar gaat een heli ook echt niet tegen op vliegen beste vriend met een gemiddelde! reistijd van 15!!!!!!!! minuten.
En toevallig is er geen een ambulance die een gemiddelde reistijd van 15minuten heeft over al zijn ritten..
Het schematje met de reistijden voor de heli :
www.ntvg.nl/jaargangen/2010/jpg/A2149_...
O2Consumer | 07-01-11 | 14:40
''Al sinds het daadwerkelijk operationeel worden van de helikopter MMT's in Nederland, worden vanuit de medische wereld vraagtekens gezet bij de kosten-effectiviteit van deze vorm van hulpverlening voor een land als Nederland. Daar waar in andere landen sprake is van veel grotere afstanden tussen slachtoffer en traumacentrum, kent Nederland nauwelijks het probleem van grote afstanden of lange reistijden.
Daarnaast is het de vraag of de kosten per gewonnen levensjaar als gevolg de inzet van een MMT in verhouding staan tot de kosten die de Gezondheidsraad voor een medische interventie als maximum heeft berekend en die op ongeveer 80.000 liggen.
Ter illustratie: het MMT van traumaregio Oost kostte in 2002 2.750.000 en werd voor 385 patiënten ingezet waarvan 53 maal een verrichting werd gepleegd die alleen door een MMT-arts mag plaatsvinden. 52 patiënten overleden tijdens de MMT-behandeling of direct na aankomst in het ziekenhuis.
Tot op heden is voor de Nederlandse situatie geen afdoende wetenschappelijk bewijs geleverd dat de inzet van een MMT bij een ernstig gewond slachtoffer daadwerkelijk bepalend is voor de uiteindelijke overleving van dat slachtoffer.''
O2Consumer | 07-01-11 | 14:36
Je weet blijkbaar niet wat voor artsen op de heli vliegen. Met je arts weet meer dus redding.
Bijna nooit word een patient afgevoerd met een heli omdat het te krap werken is erin.
Reken eens uit hoeveel een heli kost? Heb je enig idee waar je over prestige als je een ambu duur noemt, maar als heli geld in de ambu zorg gaat overal binnen 7min een ambu kan zijn.
Knappe heli die dat opstart en vliegt van adam naar den helder, alkmaar oid.
Daarom zijn ze nu meestal ook later aanwezig dan de ambu terwijl ze gelijk gealarmeerd worden??
Jou betoog gammelt meer dan diegene waar je nu commentaar op hebt.
De Treinende Rechter | 07-01-11 | 14:24
In Groningen is er een tijdje een vliegbeperking/vliegverbod geweest omdat er een paar gasten liepen te klagen over geluid. halve zolen, kom dan met gerede argumenten ala spekpater.
Doet me denken aan die figuren die naast schiphol gaan wonen, om vervolgens te gaan huilen over geluid... Maar goed, als mensen geld zien, veranderen ze ineens in beesten.
spekpater | 07-01-11 | 10:50
spekpater | 07-01-11 | 13:19
1. De reden dat dit niet overduidelijk is aangetoond, is omdat je iemand niet kunt laten redden door een trauma-heli, en vervolgens door een ambulance. Feit is: tijdwinst. Dat is genoeg, meer heb je niet nodig, iedere nurks weet dat dat belangrijk is.
2. Het is de grootste bullshit dat nachtvluchten veel minder veilig zijn dan dagvluchten. Het grootste gedeelte wordt (zowel overdag als snachts) gevlogen op de autopilot, en ze hebben gewoon nachtkijkerts, en een dikke bouwlamp waarmee ze meer zien dan jij overdag. De kans op een dubbele motor-storing is praktisch nihil. het grootste gevaar is nog steeds de piloot, als die een beroerte krijgt. Allebei tegelijk dan welteverstaan.. De commerciele wereld doet het allang, en dan komen er een stel nitwits ineens vertellen dat het onveilig is?
Het grootste probleem zijn die doemdenkerts die er geen drol verstand van hebben maar alleen maar roepen dat het onveilig is omdat niet snappen hoe het werkt.
3 Ja, het grootste deel van nederland IS al bereikbaar binnen 15 min door ambulances, maar weet je ook hoeveel centras er zijn om dat te waarborgen? Je zeurt over 4(!!!) (VIIIEEER!!!) trauma-helis, terwijl er een stamp ambulances + personeel voor klaar moet staan om datzelfde landelijk te garanderen (en dan praten we niet eens over de spits, want dan falen de ambulances helemaal hard). Je doet alsof een ambulance niks kost..
En sinds wanneer moet een trauma-arts ineens meer kunnen dan ambulanceverpleegkundigen (kan die sowieso, daarom is het een arts, maar goed...). Het gaat om het tijdstip van aankomst wat met name belangrijk is. Succes met je ambulance door de modder, die boer gaat wel dood. En je spreekt in je betoog jezelf tegen, door later aan te geven dat geografische positie later wel belangrijk is.
Je kunt alles op de ANWB afschuiven, alsof het hun de boel oplichten, en van mij mag je dat denken, maar ik vind je argumenten gewoon onzin. Je trekt alle (onterrechte) miereneukerij uit de kast om het af te fakkelen, om je tegenstander vervolgens van belangenverstrengeling te betichten. Toegegeven, het kan allicht deels meewerken, maar je betoog klopt gewoon niet.
Wat betreft ambulances:
- Ambulances rijden vaak als een stel gekken om ergens optijd te zijn
- Ze kunnen maar stapvoets over kruispunten (=50% van de rit)
- Ook ambulances+personeel zijn duur
- Ook ambulances rijden snachts minder veilig
- Een arts weet en kan gewoon meer dan een verpleegkundige (=redding)
- Orgaantransport kan mooi snachts, omdat de ongevallendichtheid lager is.
- En belangrijkst: Een trauma-heli wordt ingezet wanneer het voordelen heeft, en dat heeft het simpelweg in sommige gevallen.
- EN: Helikopters zijn veel cooler natuurlijk (zie daar de belangenverstrengeling)
spekpater | 07-01-11 | 10:50
Dit wilde ik ook al naar voren brengen. Danku.
Een op de paar duizend patiënten waar een trauma heli bij komt zou het overleeft hebben door ingrijpen van de traumaheli. ;zoek op Google maar na en u vind een interessant artikel
Grappig! Want meer mensen gaan dus dood omdat er niet op tijd een ambu komt, dan dat er mensen dood gaan door t niet aanwezig zijn van een trauma heli.
Want more?
Als trauma helis afgeschaft worden en dat geld in de ambu zorg gaat kan er overal!! In nederland binnen 7minuten een ambu zijn is onderzocht.
Daar red je dus meer levens mee, alleen de raad van artsen vin dat niet cool omdat hun speeltje dan verdwijnt.
Corrupt zooitje is t, want om mensen levens gaat t allang niet meer zo
Ik kan er een heel lang verhaal van maken, maar het is gewoon ronduit dom. Niets meer of minder.
ach het is gewoon een bezuinigingsmaatregel. Hij brengt het alleen onder het mom van 'gevaarlijk'. Misschien woont hij wel in de buurt bij zo'n ziekenhuis met helicopterplatform en wil hij geen lawaai 's nachts kan ook natuurlijk...
laat die Appacha's, Tomahawks en ander vliegende chupa's toch anrukken. Past een heel ziekenhuis in. Haal die mistscrappers naar beneej. En bouw alleen nog maar landingplatforms in Amsterdam. (opsteigen mag toch niet).
@spekpater | 07-01-11 | 13:19
-
Moet u niet bij de Johanniters, in plaats van bij de Norbertijnen?
spekpater | 07-01-11 | 13:19
"Of betalen de inwoners van de Waddeneilanden naast een eigen veerbootmaatschappij ook mee voor een eigen 24 uurs helikopterservice? "
Dankzij o.a. jaarlijkse ruimhartige donaties van de eilanden staat er bijv. sinds vorig jaar een nieuwe heli in Groningen. Dus ja, ze hebben er wat voor over.
Zal wel een kennis van hem zijn geweest die 's nachts wakker werd toen zo'n heli opsteeg. Echt stil zijn ze n.l. niet, lekker zeuren bij je kennis, die in deze alle kennis mist en onder het mom van veiligheid mag er 's nachts niet meer gevlogen worden.
Overigens speelde dit 3 jaar geleden ook al.
Iedere ontwikkeling in dit land WORDT lamgelegd door bange overheden met hun 'cover my ass' en 'als mijn stoepje maar schoon is' mentaliteit.
-
Ons complete staatsapparaat is inmiddels gebaseerd op 'nee' en 'mag niet'!
-
Het gaat alláng niet meer om onze veiligheid; het gaat om de veiligheid van de positie van de staatssecretaris, de bevelhebber, de korpsbeheerder, de wethouder en aanverwante dakkapelvergunnings-apparatchiks.
-
En de brave burger, hij zwoegde voort.
Ja hoor, op zo'n ladingsdek staan 1000000 lampen en de helicopter zelf heeft ook nog een stuk of wat schijnwerpers. wat een onzin! denk is na lamlul.
Lt. Postmortem | 07-01-11 | 11:51
Heeft zeker nog nooit een heli bestuurd. Met geen enkele 1 motorige heli mag je stilhangen.
Who the fuck is Atsma of heb ik wat gemist?
@¿Ya tu Sabes? | 07-01-11 | 12:45: eerst goed mijn betoog lezen. Dan goed het artikel uit Amerika lezen. Dan graag onderbouwen wat de strekking is van je opmerking dat het er honderden of zo zijn.
@all eilandbewoners: het wonen op een eiland brengt vele voordelen met zich mee; de keerzijde is dat je in acute noodgevallen niet dezelfde zorg binnen dezelfde termijn als een inwoner van de randstad mag verwachten. Het overheidsbeleid is gericht op voor 98% van de inwoners van NL in 95% van de gevallen binnen 15 minuten een ambulance ter plaatse te hebben. Dat betekent dus dat een aantal inwoners buiten de boot zal vallen. Shit happens! Of betalen de inwoners van de Waddeneilanden naast een eigen veerbootmaatschappij ook mee voor een eigen 24 uurs helikopterservice? Of pikken ze alleen de lusten van het buiten wonen maar zijn ze niet bereid de lasten te accepteren?
Kortom alle schreeuwers richting Atsma laten zich voor het karretje van een groep direct belanghebbenden spannen nl. de ANWB en de traumacentra in kwestie.
Lt. Postmortem | 07-01-11 | 13:07
Volgens wikipedia wordt de trauma heli vanuit Amsterdam ingezet op Texel
Voor de andere waddeneilanden doet Groningen dat
En dat noemt zich bestuurder. De idioot.
@houwie | 07-01-11 | 12:57
Texel wordt door de marine gedaan zover ik weet, wellicht ook die andere eilanden ook?
@ MacReady,
Je haalt de woorden uit me mond!
Dus als de eilandbewoner ernstig gewond is, zal toch eerst de boot opgestart moeten worden waardoor je al met al, toch een half uur later in het ziekenhuis ligt!
En bedankt.
Heli in Groningen vloog erg vaak 's nachts. De eilanden zullen Joop dankbaar zijn. Ja echt, de auto is er net zo snel.
(....)
spekpater | 07-01-11 | 11:17
Dude, er zijn 4 trauma-heli's in NL. Het is echt niet zo of er honderden zijn. En de reden dat de heli's in de VS uit de lucht flikkeren is dat ze geen nachtkijkers hebben.
www.news-medical.net/news/20100820/Aft...
Wel het nieuws goed brengen, niet ALLE helikopters blijven 's nachts aan de grond..
Die gestationeerd staat op vliegbasis Volkel mag wel 's nachts blijven vliegen!
uden.kliknieuws.nl/nieuws/115782/allee...
Weet iemand hoe deze regenteske randdebiel van een Atsma aansprakelijk kan worden gesteld voor nodeloos lijden dan wel het overlijden van gewonde Nederlanders die door zijn visionaire daden onnodig creperen of sterven?
(Wat stom van mij! Binnen onze regentencultuur is immers nooit iemand aansprakelijk of verantwoordelijk......)
Atsma is een openbare gek.
Multiflauwekulti | 07-01-11 | 09:22
LOL met paard en wagen en dat noemen ze dan mantelzorg.
Dat is dikke pech voor je als je 's avonds op Terschelling een hartaanval krijgt. Een heli is zo op het vaste land, terwijl een schip + vervoer naar het ziekenhuis aanzienlijk langer duurt. Zou vervelend zijn als Atsma of family op een eiland zoiets overkomt.
Nou maar niet hopen dat de heer Atsma tijdens een duinwandeling 's nachts een hartaanval krijgt 4 uur voor zonsopgang...
Die Atsma komt hier nog wel op terug als hij of zijn naaste liefde op een nacht de trauma heli nodig hebben......
@eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 09:08
Hij komt anders met een aantal valide argumenten waar ik jou nog niets zinnigs tegenin zie brengen met je zinloos gescheld.
Volgens mij was dat al lang (jaren) zo of anders zat het al lang in de pijplijn. Ging het toen niet om geluidsoverlast?
@insensitive clod | 07-01-11 | 11:08
Wat voor een onzin schrijf je nu???
Het stilhangen van een heli heeft niets te maken met het aantal motoren.
Voor het vliegen tijdens nachtelijke uren boven stedelijk gebied moet het wel voorzien zijn van minimaal twee motoren (burgertoestellen) en nog een hele bups navigatie, radar, transponder enz. enz.
Als we nu gewoon het krijgen van ongelukken en hersenbloedingen 's nachts verbieden is het probleem opgelost.
@ Redactie; zet er even met hele dikke vette koeienletters bij dat het zo'n CDA babyboomert is. Dank.
@Spekpater
Toch zit er veel in Uw betoog dat doet denken aan:
"Wat goed genoeg was voor me vader en me opa, is ook goed genoeg voor mij."
-
Voorts staan ook 's-avonds en 's-nachts onze wegen vaak vast (veel te weinig infrastructuur).
-
Ik kan het niet bewijzen, maar ik verdenk U van groene sympathieën.
Jaaaaaa, en ze maken nog herrie ook hè, die dingen.
De kansen van de oppositie bij de komende verkiezingen worden met de dag groter.
Beste Joop, dus als er overdag een ongelukje met de heli gebeurt dan schaffen we het fenomeen vliegende redding maar voorgoed af?? Trouwens wel vreemd. Ik woon op Terschelling en daar vliegen de helichoppers gewoon dag en nacht om patiënten naar de hospikken aan de wal te brengen. gewoon omdat het wel kan!!!
@Keiharddegekste | 07-01-11
Dus als het in de wintertijd om 16-17 uur donker word, staan er volgens jou geen files meer in NL? Afgezien daarvan kun je in de winter met sneeuw op de weg ook lekker opschieten met een Ambulance wagen... Goed goed gezien hoor...
:-(
Echt heel belachelijk dit. Joop Atsma persoonlijk verantwoordelijk stellen voor elke leven dat word gelaten. En reken maar dat deze piloten prima kunnen vliegen snachts. Achterlijke politiek hier.. echt bizar gewoon.
@komt dat schot | 07-01-11 | 11:11 welke handelingen bedoel je dan? Amputeren van een bekneld ledemaat: klopt mag alleen een arts. Hoe vaak zou dan nodig zijn denk je? Als je goed leest zie je dat ik aangeef dat zelfs de beste trauma-arts ter wereld niet in staat zal zijn om langs de A13 om 3 uur 's nachts wonderen te verrichten. De enige redding voor een zeer slechte patient is zo snel mogelijk zorgen dat diens hart bllijft kloppen en er voldoende vloeistof met voldoende zuurstof door zijn bloedvaten blijft lopen zodat zijn hersenen niet afsterven. Laat dat nu precies datgene zijn waarin de Nederlandse ambulanceverpleegkundigen heel erg goed zijn! Het enige wat een patient redt is infuusvloeistof en diesel wordt dan ook wel eens gezegd. Staar je niet dood op de medische heroiek die ter plekke gebracht zou kunnen worden door engelen in gele helikopters!
Dit geeft maar weer een aan hoe visieloos de gemiddelde NL-bestuurder werkelijk is!
We moeten het blijkbaar doen met autistische blinde vinken..
Of was er nou niemand uit de politieke lobby-cultuur bereid de CDA ambtenaar een bonus voor te houden om het voornemen te laten slagen?
;-)
spekpater | 07-01-11 | 10:50
Een ambulancebroeder/zuster, is toch wel van een ander niveau als een trauma-arts,
zelfs als je met zwaar letsel in de kreukels ligt, mogen sommige handelingen alleen gedaan worden door een arts, en niet door een broeder/zuster... dus ik hoop, voor iedereen die op hulp ligt te wachten, dat Atsma snel wordt overruled. We leven niet meer in de middeleeuwen, snel transport en communicatie van hoog niveau is aanwezig, gebruik het dan ook.
@insensitive clod | 07-01-11 | 11:05 : je reactie bewijst mijn gelijk:
" Helikopters met artsen hebben slechts dan zin als er sprake is van bijzondere geografische omstandigheden zoals in de plattelandsgebieden van Nederland". Nadenken en goed lezen zijn blijkbaar niet je sterkste competenties
@¿Ya tu Sabes? | 07-01-11 | 10:55
Ik heb ze wel eens zien parkeren zoals Jolanda's heli in de C1000-reclame...
Nou... OK... Dat ding werd op twee parkeerplaatsen tussen de auto's gezet.
Lt. Postmortem | 07-01-11 | 11:06
Tweemotorig is nodig als je wilt stilangen in de lucht, dat lijkt me overdag ook wel fijn
Behalve die trainingen die niet nodig waren geweest, waren dus twee-motorige toestellen (speciaal aangeschaft vanwege nachtvluchten boven bewoond terrein) ook niet nodig geweest.
Goed punt Jopie!, die doodgaande mensen wachten maar een paar uur, en bovendien, doodgaan merk je zelf niets van. Wens je niets dan liefs toe en kusjes!
spekpater | 07-01-11 | 10:50
He joh, hoe lang is het dan rijden naar Vlieland, of naar een boorplatform?
Nee, wij kunnen niet denken, en jij wel.
Trauma helil's mogen 's nachts niet meer vliegen sinds een stel asociale zeikerds in Amsterdam hebben geklaagd over geluidsoverlast.
Juist en als de zon ondergaat gaat schiphol dicht...
zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:53
Ik heb net even gekeken naar die locaties die je opnoemde. Middelburg - Colijnsplaat is 30 min rijden. Utrecht - Culemborg is ook 30 min rijden. Nu rijden ambulances erg hard, maar meer dan 15 minuten snoepen ze niet van die tijd af. In beide gevallen zouden die mensen fucked zijn.
En wat het vliegen betreft: als je je kist hier parkeert dan kun je echt wel vliegen. (boom + rotor = einde heli)
www.112regioleiden.nl/nieuws_2010/03_m...
Soms.... heeeeel soms..... wens je iemand iets toe....
Een polderinwoner
's-Nachts, in de luchtvaart is dat pak um beet na 16:45 lokale tijd, in de winter.
Tot 8:30 de volgende ochtend.
Duidelijk is dat vrijwel niemand in staat is om kritisch na te denken. De volgende vragen moeten worden beantwoord voordat men iets zinnings kan zeggen over het nut van traumahelikopters in het algemeen en die van nachtvluchten in het bijzonder.
1. Is er onafhankelijk en wetenschappelijk aangetoond dat voor de Nederlandse de inzet van 4(!) traumahelikopters daadwerkelijk zal leiden tot gezondheidswinst bij slachtoffers van ernstige ongelukken of andere acute noodsituaties? ANTWOORD: neen. Alle "wetenschap" die door de Nederlandse belanghebbenden wordt aangevoerd is van een laag niveau. Tot op heden zijn er aanwijzingen dat alleen voor slachtoffers van ernstig hersenletsel mogelijk een iets betere kans ontstaat door de inzet van een team met een arts ter plekke (en dat kan dus ook met een auto zoals de Duitse Notartzt in dichtbevolkte gebieden). Te verwachten is dus dat er maar in een zeer beperkt aantal gevallen mogelijk iets van winst voor het slachtoffer zou kunnen ontstaan doch hard is dat niet.
2. Is aangetoond dat nachtvluchten met helikopters in stedelijke gebieden veilig zijn? ANTWOORD: nee! Het op Geenstijl gemirrorde rapport van de belanghebbenden uit Nijmegen valt onder de categorie " wij van WC-eend adviseren WC-eend" . Voor de kritische lezer: www.google.nl/search?hl=nl&source=...
3. Is aangetoond dat de huidige ambulancezorg in Nederland waarbij voor 98% van de burgers in 95% van de gevallen binnen 15 minuten na melding via 112 een ambulance voor de deur staat, het niet zonder aanvullende expertise kan? ANTWOORD: Nee. Nederland beschikt over een van de meest hoogwaardige ambulancezorgsystemen ter wereld en kent de snelste aanrijtijden en de hoogste dichtheid van traumacentra ter wereld. Alleen al in de driehoek Amsterdam-Utrecht-Rotterdam zijn er 6(!) traumacentra 24x7 beschikbaar met aanrijtijden in de nachtelijk uren van minder dan 15 minuten (VUMC AMC, UMCU, LUMC, Erasmus, Westeinde). Ambulancezorgverleners kunnen prima zorgen voor de eerste hulp en moeten dan zo snel mogelijk met een ernstig gewonde of zieke patient naar een ziekenhuis gaan waar men het onderliggende levensbedreigende probleem adequaat kan behandelen. Een trauma arts die met een helikopter ter plaatse komt om 3 uur 's nachts langs de A13 in het weiland kan nauwelijks meer dan een ambulanceverpleegkundige doen. De beste hulp is dan ook snel naar een adequate opvang (scoop and run noemen ze dat elders in de wereld). De lobby van helikopterartsen stelt dan wel dat alleen zij in staat zijn om ter plekke te amputeren of een dikke tube in een met bloed volgelopen borstkas te steken maar de vraag hoe vaak dat dan cht nodig is en of dat dan ook echt heeft geholpen, is nog nooit wetenschappelijk beantwoord.
Zo zijn er nog veel meer opmerkingen te maken.
Gconcludeerd moet worden dat er op aangeven van de ANWB die natuurlijk als geen ander de bange burger aan zijn zijde vindt, gebruik maakt van de onwetenheid van diens achterban en diens angst voor ziekte en dood, een lobby wordt gevoerd die slechts ten doel heeft om onbewezen medische interventies door de strot van een van de best georganiseerde samenlevingen ten aanzien van acute zorg te duwen.
Het regiem van de angst heerst in deze waardoor nuchter nadenken niet meer mogelijk is.
Helikopters met artsen hebben slechts dan zin als er sprake is van bijzondere geografische omstandigheden zoals in de plattelandsgebieden van Nederland. Helikoptervluchten in de grootstedelijke gebieden zijn op voorhand te beschouwen als volledig overbodig en dienen slechts ter promotie van de ANWB en een aantal traumacentra die zich willen profileren.
Blijf kritisch en huil niet mee met de wolven in het bos!
Het hele probleem begint natuurlijk bij het feit dat er te weinig ambulances zijn die regelmatig rijtijdoverschrijdingen hebben.
Om een hartinfarct te behandelen heb je helemaal niets aan een traumaheli, duurt veel te lang en heeft geen meerwaarde.
Slechts in enkele gevallen heeft het zin om een traumaheli in te zetten.
Bij zeer slecht weer of harde wind kan een heli niet eens vliegen.
De piloten zijn inderdaad prima opgeleid en nachtvluchten mogen geen enkel probleem zijn.
Het is vreemd dat de ANWB zo'n grote stem heeft in het heli gebeuren, eigenlijk een zaak voor BIZA of zelfs het leger!
Mag lijden dat die Atsma de eerste nacht dat die dit voor mekaar heeft een hersenbloeding in zijn eikel krijgt, kokerziende paardenlul dat ie er is.
Nou hebben Lifeliners een een klein landje als nederland met ons hoogopgeleide ambuplegen niet zoveel meerwaarde, slechts bij 10% van de situaties waarbij ze worden opgeroepen. We hebben ze en we moeten ze GVD gebruiken ook. Ik geloof dat Atsma zich niet bewust is dat de gemiddelde Lifelinerpiloot daarvoor gewoon apaches en cougars midden in de nacht op 100m hoogte door de valleien van Irak etc. jaagde.
Ik dacht dat er sowieso 's nachts niet gevlogen mocht worden wegens milieu wetgeving in bepaalde gebieden.
Maar de Duitse Christoph mag wel 's nachts vliegen. Wattanoe?
Keiharddegekste | 07-01-11 | 09:07
Helemaal mee eens. Traumaheli's vliegen nooit in 's nachts, dat is volkomen overbodig. Technisch kan het wel, maar het kost veel meer dan een ambulance en geeft niet meer tijdwinst.
Joop, doe es normaal.
Joop , ga wat anders doen , maar bemoei je hier niet mee
Ik hoor Atsma net op BNR en hij zegt dat het hele verhaal onzin is. Per 1 april kan er officieel 's nachts worden gevlogen (maar mag nu ook al). Dus waar hebben we het nu over?
Gelukkig wordt er onder het mom 'veiliger' wel op ieder moment van de dag een snelheidscontrole opgezet op lange rechte stukken. Wachten tot dit een mensenleven kost, dan is de heibel die ontstaat niet te overzien.
Jopie zou zijn besluit in Volendam toe moeten lichten maar dan wel in het donker...
@Che_cuevara | 07-01-11 | 10:01
Vaak wel. Alleen is dat metertje bij auto's anno tegenwoordig vaak digitaal.
Daar mot je dus eerst weer een cursus digitale dingetjes voor hebben. Vraag het vooral niet na bij Joop Atsma want die leeft nog in een volledig analoog tijdperk.
Je moet bij de bron beginnen. Ernstige ongelukken, (rol)beroertes, hartinfarcten en andere trauma-dingetjes dienen dus per NU verboten te worden en strafbaar gesteld te worden.
Dát zal ons leren!
Nou, gelukkig zijn er wel tientallen miljarden euri beschikbaar om Europese politici uit de stront te trekken. De spanning omtrent herverkiezing zou ze anders fataal kunnen worden.
Zichzelf voortaan beter in het programma verdiept alvorens weer op Joop te stemmen.
Atsma heeft gelijk.
Opstijgen in het donker is veuls te gevaarlijk. Hij bedoelt natuurlijk te zeggen dat men eerst de verlichting aanschakelt alvorens men opstijgt. Of dat men wacht met het verkrijgen van een trauma tot het ochtendgloren.
Welke peilloos diepe inzichten zullen er nog meer schuil gaan achter het beleid van deze geniale ziener Joop?
@Reinaert | 07-01-11 | 09:59
Is dat bij een auto ook zo?
ANWB afbelt
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:57
Al zou 'ie niet mogen landen dan gebeurt dat toch wel. Helemaal vanzelf, zodra de naald van het brandstofmeterje helemaal links in de hoek staat. En dat duurt bij heli's over het algemeen niet zo lang.
Een soort technische burgerlijke ongehoorzaamheid zeg maar.
zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:56
Haha HELD!
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:57
Heet Jopie schijnbaar wél begrepen dat een heli na een uur of wat vanzelf naar benee komt. Maar meer heeft ie er ook niet van gebakken.
@zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:57
Stiekem van een erf moet kunnen
Che_cuevara | 07-01-11 | 09:57 Ja, maar niet opstijgen.
@zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:56
Hij mag wel landen van Atsma hoor
@Karel Kruizenruiker | 07-01-11 | 09:54
Hou dat ff voor jezelf.
"hopen doet geen beroerte te krijgen"
@zovoklets | 07-01-11 | 09:53
Jammer dat je alleen mee mag in zo'n traumahelikopter als je op apegapen ligt.
Je krijgt van het hele reisje geen moer mee. Ik zou acuut m'n geld terug vragen!
Karel Kruizenruiker | 07-01-11 | 09:54 Ja, maar dat is lekker, Krijg je bij invallende avond een hartaanval, komt er een heli en dan is het ondertussen donker geworden. Zit je de hele nacht met die lui aan je keukentafel en de heli op het erf.
Zo'n grapje werd er toch ook geflikt ronde die LZV's? Bedrijven aangepast en personeel omgeschoold om zo enthousiast mogelijk mee te doen. Proef duurde een jaar of 2. Toen werden deze lange combinaties verboden, toen mochten ze weer niet zwaarder dan 50t. wegen. En nu een jaar of twee verder rijden ze volop rond met een totaal gewicht van 60t..
Let maar op dit besluit word binnen 1 a 2 weken bijgesteld, en vliegt die trauma heli dag en nacht. Net zoals we inmiddels gewend zijn!
@zovoklets | 07-01-11 | 09:53
Belt trauma heli voor zovoklets nu het nog kan.
LOL
Überbottehork | 07-01-11 | 09:52
Het trauma-bezorgteam.
Nu maar hopen dat we in hoog zomer een beroerte krijgen dan is het tenminste langer licht
@zovoklets LOL
mmmmm en ervaart u vaker een dergelijk onrustgevoel bij deze verschijningen en gaat dit gecombineerd met geluiden/stemmen mmmmmmm.
AlfredvonSchlieffen | 07-01-11 | 09:49
Vliegen is gewoon geiler dan met zo'n busje. Laten we wel wezen.
@Reinaert | 07-01-11 | 09:51
Daar gaat Atsma ook wat op verzinnen. Een vlammenwerper op iedere ambulance
AlfredvonSchlieffen | 07-01-11 | 09:49 Als je alleen al de nachtvluchten van traumaheli 3 bekijkt van de afgelopen week. Eindhoven en een uurtje later op Colijnsplaat, twee uur later in de buurt van Culemborg. Met één voertuig dus. Doe jij dat maar eens met een auto.
@zovoklets | 07-01-11 | 09:49
Lol! Telefoon en internet afsluiten van die lui, familie bedreigen en ze 's ochtends wakker laten worden met een paardenkop in bed.
lamazone.files.wordpress.com/2007/08/p...
@AlfredvonSchlieffen | 07-01-11 | 09:49
Kweet niet of jij het weet, maar een heli gaat toch echt wat sneller dan een auto
@AlfredvonSchlieffen | 07-01-11 | 09:49
Ja, sure. Zeker de afgelopen weken was het 's nachts lekker doorrijden met sneeuw, ijzel en opvriezing. Maar daar hebben ambulances natuurlijk geen last van.
@Sliptong | 07-01-11 | 09:40
Wil je dat voor Joop wel even vertalen. Hij verstaat geen "geenstijls"
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:47
Nattevingerwerk gecombineerd met faalangst. Ziedaar het profiel van Joop Atsma.
Het is gewoon risicomijdend gedrag vermeerderd met een gigantische bak truttigheid.
We hebben jaren zonder nachtvluchten gekund. De wegen zijn 's-nachts zo leeg dat ambulances veel harder dan overdag kunnen rijden. Is geen helicopter voor nodig.
@Sliptong | 07-01-11 | 09:46
Nee van Fidel
Überbottehork | 07-01-11 | 09:44
Gewoon ontkennen en die klaagburger rapporteren als iemand die vaker ufo-meldingen doet.
@Sliptong | 07-01-11 | 09:46
Dat komt omdat zijn tong ook al niet meewerkt.
Arme Job
@Reinaert | 07-01-11 | 09:43
Waarom mogen ze in Rotterdam dan wel vliegen. De Maastoren is 164 m hoog terwijl ze in Amsterdam met de Rembrandtoren niet hoger dan 135 m komen
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:44
Uitspraak van de Boeddha?
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:43
Vandaar dat gereutel achter de interruptiemicrofoon. #hakkelaar
@zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:35
Ze zien wel helder, maar in troebel water
@zovoklets | 07-01-11 | 09:37
Dan moet je alleen hopen dat er niet van die zeiksnorren in de buurt wonen die overal d'r klachten gaan deponeren, omdat ze tóch een heli hebben gehoord 's nachts.
@eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 09:41
De kans dat je met een heli ergens tegenaan kletst is niet echt groot als je een metertje of 150 hoog zit. Geen minaret in dit land die zo hoog is. Nog niet.
Dus dan maakt een beetje verminderd zicht niet echt veel uit. En vlieg je laag kun je snelheid terugnemen. Da's nou net het mooie van zo'n helicopter hè.
Piloten hebben een gedegen opleiding en krijgen nascholing. Politici moeten gewoon heel lang zitten en de ellebogen gebruiken, dan worden ze vanzelf staatssecretaris of minister. En als het dan helemaal fout gaat treedt je gewoon af en maakt gebruik van de riante wachtgeldregeling. Atsma is een voorbeeld van het eerste. Het tweede zit er voor hem aan te komen.
Atsma was als voorzitter van de KNWU best geliefd.... toen ie bekend maakte te gaan vertrekken.
@Sliptong | 07-01-11 | 09:41
Één keer te veel uitgeschakeld. En nu krijgt hij ze niet meer ingeschakeld
@Magnum Force | 07-01-11 | 09:38
Ikke nie weet chef
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:39
Psies. Met één hersencel die hij te pas en te onpas uitschakelt.
Van 1994 tot 2006 was hij voorzitter van de KNWU, de Koninklijke Nederlandse WielrenUnie.
Waarschijnlijk een beetje te veel doping gebruikt
Atsma is een incompetente nul die er niks van snapt.
BeunDeHaas | 07-01-11 | 09:39
Het zicht is hier ca. 200 meter, lijkt me niet gezond voor de heli...
Namens de CDA-stempert, dat zijn immers weldenkende, integere mensen, aan Joop Atsma: dit kost u stempen!
Boomschade | 07-01-11 | 09:39
Jij zegt het, ik denk het.
@Boomschade | 07-01-11 | 09:37
Tja, dan maakt mijn stem ook weer niet veel goed. ik stemde toch al niet op CDA of PvdA
@zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:37
Zoiets ja. Zal wel weer 800 miljoen professioneel uitgeperste Euri's kosten maar dat hebben wij als brave burgers er natuurlijk graag voor over. Het is tenslotte onze veiligheid dus het mag wat kosten.
*** Tam-tam uit schuur haalt en nieuw communicatieconcept uitwerkt ***
Geef die piloten een nachtkijker. Hup opgelost.
Onbegrijpelijk besluit....
@ eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 09:38
U heeft geluk dan, de traumaheli mag nu wel uitvliegen, het is immers niet donker buiten.
@Sliptong | 07-01-11 | 09:37
Job Cohen is toch een mislukte scheet?
zovoklets | 07-01-11 | 09:37
Dat is een verdomd goed idee.
ALs hoofdcommissarissen zich niet aan de wet hoeven te houden dan hoeven de mensen van Tweety (trauma heli) dat ook niet.
@BeunDeHaas | 07-01-11 | 09:37
Zat ik er toch naast.
BeunDeHaas | 07-01-11 | 09:37
Ik lig helemaal krom (nou ja...)
@eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 09:33
Geef het maar op, dude. De ver "d" isering van de NL taal is niet meer te stoppen. Ga maar vast oefenen:
U slaapd, u loopd, u komd, u gaad, u vald, u staad op, en dat gebeurd allemaal.
* zucht *
@zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:35
Helder van geest is één ding, helderziend een ander.
@eerstneukendanpraten | 07-01-11 | 09:33
Als je het als telDE schrijft wel, maar dat bedoel je natuurlijk niet.
En wat komt dat U neukT er weer bij doen
ow...... wacht
Het kan wel in de wet staan maar een ambtenaar hoeft het niet uit te voeren en mag zelf zijn prioriteiten stellen.
Dan vul je op het declaratieformulier gewoon een ander tijdstip in.
Che_cuevara | 07-01-11 | 09:32
Nee. Het lukt niet om hem te veroordelen. Het was maar een ingeving.
Maar wat we wel kunnen doen in Maart is STEMMEN.
Joop Atsma is CDA. Nou stemde ik al niet op die partij maar anderen wellicht wel en die kunnen dus nu een andere partij kiezen (als het maar geen PvdA wordt)
-
nl.wikipedia.org/wiki/Joop_Atsma
@ Che_cuevara | 07-01-11 | 09:33
Een spermacel heeft een grotere kans uit te groeien tot een mens.
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:33
Niet bij iedere scheet Job Cohen er bij betrekken, wil je?
Reinaert | 07-01-11 | 09:35 Postduif 2000 heet ie.
synchronicity | 07-01-11 | 09:32
Nee, heeft verband met het volgende: Zorgkosten ieder jaar met 10 procent omhoog...!
Joop Atsma: geschiedenis (niet voltooid) Rijksuniversiteit Groningen. En juist vanuit historische gegevens blijkt dat 's nachts vliegen met een traumaheli levens redden kan! Vandaar dat Joppie het niet snapt.
@synchronicity | 07-01-11 | 09:32
Als jij nu doodgaat scheelt dat er weer 1
Ik vind trouwens dat politici met een zicht-beperking het nemen van beslissingen verboden moet worden. Om reden dat ze het niet helder zien.
In Nijmegen en Rotterdam zitten goeiere piloten, want daar mag wel des nachts gevlogen worden.
@gerrit5042 | 07-01-11 | 09:30
Leuk, zo'n misplaatste Godwin.
@Carpa | 07-01-11 | 09:33
Nee. Iedere hulpverlener die des nachts z'n werk moet doen wordt binnenkort uitgerust met een blindengeleidehond. En een postduif voor het geval de hypermoderne communicatiemiddelen het "toevallig" eens een keer laten afweten.
@Reinaert | 07-01-11 | 09:32
Dat is het volgens mij ook.
Balkie werkt nu "undercover"
@BeunDeHaas | 07-01-11 | 09:31
Die spermacel heeft minstens één hersencel.
Of verwar ik dat nu met iets anders?
Gaat Atsma ook de blindvliegtraining schrappen omdat ze dan niets zien?
gerrit5042 | 07-01-11 | 09:30
U neukT, u werkT, u betaalT! Zou u teld dan goed zijn...?
@Boomschade | 07-01-11 | 09:29
Het idee spreekt mij wel aan, denk echter dat het er niet van komt.
Wat denk jij?
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:31
Voilá. Terug in de tijd is dus het devies... 't Lijkt goddoeme wel of we hier te maken hebben met het kabinet Balkenende V. Vooruitgang is vies, weg met ons!
hoezo 's nachts? In de winter is het vanaf 16.30 uur al donker...
Er heerst echt een taboe op doodgaan als ik dit allemaal zo lees... Ondertussen zitten we dit jaar wel met 7 miljard mensen op deze planeet. Zou het wellicht een verband hebben met elkaar?
Als student zou ik zeggen, laat mij maar eens proberen zijn functie te nemen, zelfs ik kan beter redeneren.
oude geit, doe eens meedoen met deze tijd! (dat rijmt!)
- Gauw veder gaat met stage.
@ Che_cuevara | 07-01-11 | 09:29
Maar wat is het verschil tussen een chirurg en een spermacel?
@Reinaert | 07-01-11 | 09:29
Als alle auto's van de weg worden gehaald, hebben we die "copters" ook niet meer nodig.
Kijk en dat is pas bezuinigen
Nederland gaat ten onder aan de regeltjes .
Een mensen leven teld niet meer.
Regels zijn regels .
Of bevel is bevel.
kan niet wachten tot er een linksche dieren "trauma helikopter" komt
kuch
@zovoklets | 07-01-11 | 09:25
Chirurgijnen zuipen niet, Chirurgen wel
Ha die Joop, long not seen, Joop rammelt weer even met zijn voerbak, om te laten weten dat hij ons nog steeds vertegenwoordigd en zijn geld meer dan waard is.
@brouwmaster | 07-01-11 | 09:27
Dat er ooit eens één Apache een spoedcursus koorddansen heeft gedaan zegt natuurlijk helemaal niets. Als je zo redeneert kunnen ook alle auto's van de weg.
Goed, dan ben je supersnel in het ziekenhuis, hoor je bij één van de 2000 onnodige doden per jaar omdat er een procedurefout tijdens de behandeling wordt gemaakt.
@ zovoklets | 07-01-11 | 09:28
Dan komt Atsma persoonlijk de spoedoperatie stilleggen. Dan maar dood!
*denken doet aan Goelag Archipel boek*
EN daar komt die lul nu mee. Ze zijn al jaren bezig om 's-nacht te kunnen vliegen omdat het levens redt.
Elke dode komt nu op rekening van Joop Atsma en bij elke dode hem aansprakelijk stellen en veroordelen voor doodslag.
Idioterie pur sang! Die heli's zijn uitgerust met alle denkbare technologische snufjes en goed getrainde piloten. Dit verbieden is totale waanzin. Of heeft het met de protesten van egoïstische omwonenden te maken? Die klagen steen en been over "geluidsoverlast" of "stel dat zo'n ding op mijn dak valt" maar staan er niet bij stil dat er zodoende mensenlevens gered kunnen worden. Het is nu wachten op het eerste geval van overlijden wat met een traumahelikopter had kunnen worden voorkomen. Atsma, je bent een eikel.
@Reinaert | 07-01-11 | 09:24
Hier in Tholen vliegt er zelfs een heli met de braderie, dacht 35 en dan 10 min. de lucht in.
Maar ja, dat is overdag
Goed, dan ben je supersnel in het ziekenhuis, blijkt het maandbudget voor spoedoperaties overschreden.
@ Creaguurder | 07-01-11 | 09:24
In sommige kringen is dat gewoon dierlijk gedrag. Alphamannetjes. Werd gisteren nog eens beschreven in het topik over die knaapjes die hun vriendje "klapte". En vervolgens filmpjes maken over een dude met 'dikke oog'.
Dat werk.
Ze bakenen hun territorium af, en dat doen ze niet door hun urine te laten lopen, maar om mensen lek te prikken en loodvergiftiging te geven.
Dankzij de visionaire blik van Atsma zitten we straks niet zonder stroom (zeg: pc, koelkast en licht). Gewoon met die tokkiemobiel geen boom raken en er is niks aan het handje. nos.nl/artikel/66270-herstel-stroomsto...
@Creaguurder | 07-01-11 | 09:24
Dat zijn cultuuruitingen. Daar moet je met je tengels van af blijven. Iesj censoer!
Goed, dan ben je supersnel in het ziekenhuis, staat de chirurgijn te zuipen op een feessie.
@Che_cuevara | 07-01-11 | 09:22
Ik vermoed dat zijn geestelijke ontwikkeling ook rond die tijd stil is blijven staan. Dan krijg je dus dit soort dingen.
Zelfs bij de watersnoodramp in 1953 werden heli's ingezet, en met succes. Goed, daar hadden ze wel lekker de ruimte, dat scheelt. Maar toch....
En Joop Atsma, waarom verbied je niet gewoon de steek- en schietpartijen s'nachts? Dat kan ook namelijk.
@Multiflauwekulti | 07-01-11 | 09:20
Als die meevliegt Moeten ze die heli weer helemaal schoon maken.
Dat kost ook wat hoor
Ik ben trouwens benieuwd wanneer de SAR-helikopters een algeheel vliegverbod krijgen. Kan niet lang duren dunkt mij want wie bij nacht en ontij met een heli de bemanning van een zinkend schip probeert te trekken is natuurlijk ook fout bezig.
Toch, Joop? (what's in a name, by the way).
Ik denk trouwens ook dat het handiger is als ziekenvervoer vanaf nu met paard en wagen geschiedt. Om ongelukken te voorkomen.
Uitgerust met ABS en ESP, dat dan weer wel natuurlijk.
@Real Opperprutser | 07-01-11 | 09:20
Of op GS te reaguren
@Reinaert | 07-01-11 | 09:19
Toen had hij een punt gehad, toen waren heli's nog vliegende koffiemolens
Ik heb die dingen op de meest bizarre plaatsen tussen de bebouwing zien landen. Stel helden. Misschien is het handig als Atsma 's van zijn luie & domme reedt komt en 's meevliegt om te zien hoe het er aan toe gaat. Achterlijke roeptoeter.
@Keiharddegekste | 07-01-11 | 09:07
Heb het hier ooit meegemaakt, ernstig ongeval op een bouwplaats. Man uit kraan gevallen.
Heli lande gewoon op een stukje grasveld van, pak em beet 1,5 m2.
Niks in politieauto stappen gewoon naar de plaats van het ongeval en daar landen.
Die jongens landen nog op een zakdoek als het moet
Maar ondanks zijn lullige portefeuille staat ie wel mooi in het nieuws. Plannen worden binnenkort lachend van tafel geveegd maar het verhaaltje staat. Hij zit nu vast met een harde plasser naar het nieuws te luisteren.
Kneuterigheid kent geen tijd. Lieden als Atsma hadden in de vijftiger jaren van de vorige eeuw "aan de macht" moeten zijn, dat komt overeen met hun invoelingsvermogen en hun geestesgesteldheid.
Geretardeerde reactionaire boerenl. Bah!
En ik maar denken dat aan lieden als kapiteins, gezagvoerders, helicopterpiloten zulke hoge eisen worden gesteld omdat ze een grote verantwoordelijkheid dragen. En derhalve heel goed kunnen beslissen of op bepaalde momenten wel of niet gevaren of gevlogen kan worden. En dat dus niet zullen doen als de omstandigheden te gevaarlijk zijn.
Maar nee, dan komt er een CDA-uberlul als Atsma die het allemaal beter weet. Blijk dat ik geen helicoptervlieger ben. Als zo'n eikel voor mij gaat beslissen zou me dat ontzettend afzeiken.
Pas als familie of vrienden van Joop doodgaan op straat en hulp ver weg is, dan zal het wel weer mogen natuurlijk!
Die egoïst denkt niet na hè.
Keiharddegekste | 07-01-11 | 09:07
je lult uit je nek, wat je zegt klopt maar das alleen binnen 25Km van de opstijglocatie plus auto is gevaarlijker dan heli, rijd zelf regelmat ig met prio1 (tatutatu blauwblauw) over de weg heen zowel overdag als in de nacht en geloof me daar zitten hogere risico's aan dan vliegen.
daarnaast hoop ik dat jij zeer binnenkort een MMT nodig hebt en dat ze dan te laat komen..........
.
dit is gewoon idioot van die atsma
@lidlbier | 07-01-11 | 09:13
Welkom in Nederland.
En ja, zo werkt het echt
@henkojenko | 07-01-11 | 09:10
Oplossing?
Iedereen na donker binnen blijven en verboden om 's nachts een hartaanval te krijgen.
Als het niet zo ontzettend droevig was, zou ik er om lachen....
werkt het echt zo? : iemand stuurt klacht en buropik komt in aktie...
@Keiharddegekste | 07-01-11 | 09:07
Ooit gehoord van de Gouden Minuten? Als iemand zwaar gewond raakt, dan zijn de eerste 20 minuten essentieel. Hoe eerder de hulpverlening begint, hoe groter de kans op herstel en hoe kleiner de kans op (dure) blijvende gevolgen. Deze maatregel is op papier misschien goedkoper, maar uiteindelijk kost het de maatschappij geld.
@ henkojenko | 07-01-11 | 09:10
Atsma moet dan wel de ballen hebben om te zeggen: veilig is het, dat zeker. Maar het kost ons zoveel geld, dat we het gewoon niet moeten willen. Bezuinigen.
Kijk, dan ben je alsnog een oetlul, maar wel eerlijk.
zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:09
Je hebt gelijk.
Goh, ze mogen wel landen. Niet opstijgen omdat het donker is
Vlieg toch eens op Atsma (Liefst 's nachts)
BeunDeHaas | 07-01-11 | 09:10 Oetlul van de eeuw. Deze beslissing heeft namelijk ook gevolgen op de langere termijn.
Ik begrijp het wel - leest vooral de laatste zin in het "bewijs" artikel. Blijft natuurlijk vervelend voor degene die de traumaheli nodig heeft.
@ zeg maar jansen | 07-01-11 | 09:07
Volgens Atsma dus niet. Dus we verbieden wel 's avonds de traumaheli, maar mensen mogen wel autorijden.
Atsma wint de prijs voor Oetlul van de maand, neem ik aan?
Ik geloof niet dat Atsma (had ik toch bijna Astma geschreven) zo dom is. Laten we ff praktisch blijven. Geen nachtvluchten meer is per saldo minder vluchten. Dat scheelt geld. Zo simpel is het. De redenen die Astma aanvoert zijn dus drogredenen. Hoe kunnen wij dit oplossen? 's Nachts gewoon geen ernstige ongelukken meer veroorzaken. Opgelost. Volgende probleem graag.
Maar met Welten als politiehoofd heeft de handhaving van dit verbod geen prioriteit. Geen probleem dus.
Dat Atsma van dichtbij mag meemaken hoe het is als dat ding niet komt.
Superior Bastard | 07-01-11 | 09:06 Ook voor een hartaanval vliegen ze uit. Misschien niet in stedelijke agglomeraties maar in het buitengebied wel.
Wij zijn namelijk de eersten ter wereld die in het donker met een heli willen gaan vliegen...
Atsma, stap op man, NL kan zonder wanbestuurders zoals u!
Joop heeft meer op met fietsen.
Keiharddegekste | 07-01-11 | 09:07
Je doet je naam eer aan, mafketel...!
Wacht maar tot dat Atsma of een van z'n politieke vriendjes na een ernstig ongeval/beroerte/hartaanval zelf 's nachts snel geholpen moet worden. Let maar eens op hoe snel deze belachelijke maatregel dan weer teruggedraaid kan worden!
Dat de overheid incompetent is is geen nieuw gegeven.
De meeste automobilisten zijn niet eens getraind om 's nachts te rijden, maar dat wordt niet verboden?
BeunDeHaas | 07-01-11 | 09:05 Rollators en scootmobielen, ook verbieden. Die worden voornamelijk bestuurd door mensen die het allemaal niet meer zo goed kunnen.
Die helicopterbemanningen daarentegen kunnen beter met een heli omgaan dan menigeen met z'n auto.
En terrecht! Er is al 's nachts traumazorg. Ze komen dat met auto. Omdat er geen files zijn, zijn ze vaak sneller aanwezig, dan naar een veilige plek vliegen en dan in politie auto stappen. Dus tijdwinst is er amper. Wel heel heel veel meer kosten waar de gezondheidswinst groter is indien anders wordt geïnvesteerd,
Ten tweede is heli bij VU een prestigeobject. Het is veel veiliger om de heli op Schiphol (bij de politieheli's) te stallen. Net als bij Heli van Rotterdam, deze staat wel op Zestienhoven. Die gaat wel s nachts vliegen
iemand heeft ook het NOS gekeken vanochtend.
De traumaheli komt echt niet voor en hartaanval of een beroerte John, ook vliegen ze niet 's nachts met donororganen.
Verder een goed stuk over een belachelijke maatregel.
Hoe kan je trouwens Staatssecretaris van Infrastructuur zijn, maar ook van Milieu? Botst dat niet?
Die Atsma is helemaal maf.
Goed getrainde piloten, daken zijn in orde, en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Als we bij alles wat we doen, onszelf gaan afvragen wát er fout kan gaan, als er een ongeluk gebeurd, dan worden auto's, fietsen en brommers, alsmede motoren óók verboden. Ohja en schepen, en treinen. En vliegtuigen...
Namens de mensen die vast gaan overlijden in de avonduren, en dringend een traumaheli konden gebruiken, alvast bedankt Joop (zou hij bij Fransisco op de thee gaan?)!
Joop, je bent een LUL.
man man man en dat is bestuurder....
Is Atsma nou gvd helemaal gek geworden?!?
Als het oorlog is maakt het niet uit of het dag of nacht is. Oorlog is er 24 uur per dag. Gewoon omdat het kan. Wat een onzin zeg...
Dat Joop maar snel 's nachts een heli nodig moge hebben.
Er is nu wel mooie verlichting op het ziekenhuis. Op het dak, dat dan weer wel.
REAGEER OOK