Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN: Geen censuur op bankencritici

onzegulden100.jpg Een pislinke mail stuurde Peter Verhaar ons vlak na dit kerstweekend. Hoewel de stijlloze bankencolumnist plechtig had beloofd tijdens zijn vakantie in Kenia de gesel over de financiële wereld even te laten rusten en pas in 2011 weer door te hakken is dit niet gelukt. Het stoom kwam letterlijk uit zijn oren: "WTF!!? Zijn ze helemaal besodemieterd? Een schande! Stelletje oplichters! Gloeiende gloeiende! Ik ben WOEST!" klonk de strekking van zijn verhaal. Na doorvragen bleek het niet te gaan over de nieuwe website van NRC of Amsterdamse terraswarmers maar over wetgeving die in de maak is om kritiek op bancaire instellingen te verbieden. Plannetje afkomstig van het Stalinistische duo Jan Kees de Jager en Ivo Opstelten die een oproep tot een zogeheten bankrun strafbaar willen stellen. Puur machtsmisbruik natuurlijk om criticasters de mond te snoeren en de vrijheid van meningsuiting weer een stapje verder te beperken, vindt ook Peter Verhaar die er gelukkig een schepje bovenop doet. Rennen voor je geld! Geen censuur op bankencritici! Dit is pas echt geen stijl. Ben ik lekker het geld aan het opmaken dat in 2010 verdiend is met het schrijven van columns over banken, krijg ik een enorme schop onder mijn kont van onze regering. Of ik er maar per direct mee wil stoppen. Het moet afgelopen zijn met het schrijven van kritische verhalen over banken en bankiers. Voortaan zijn alleen nog positieve bijdragen welkom. Nu Nederland letterlijk en figuurlijk de Goelag Archipel is geworden, vrees ik dat mijn visum voor Nederland is ingetrokken en ik door de douanedienst linea recta terug naar Kenia wordt gestuurd. Met de warme groeten van Jan Kees de Jager en Ivo Opstelten. Ik heb geen zonnesteek opgelopen op Zanzibar. De Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) gaat lekker door op het pad van CDA'er Hirsch Ballin om de vrijheid van meningsuiting en privacy stelselmatig onderuit te halen. En zoals ik al eerder schreef: Elke kleine stap lijkt zo logisch en onweerlegbaar, maar het eindresultaat is desastreus. In een officiële brief hebben de Jager en Opstelten verzocht dat een 'oproep tot bankrun' strafbaar (geld inleveren en brommen) gesteld moet worden. Natuurlijk snap ik het wel, banken leven van vertrouwen. Sinds het loskoppelen van het girale geld van een 'vaste standaard' zoals goud, is vertrouwen het enige anker voor banken geworden. De oproep van Lakeman om het geld weg te halen bij DSB was volkomen onzinnig en inderdaad gevaarlijk. Maar onze bewindslieden schrijven niet expliciet over een 'Lakemannetje', zoals ook drie weken onze bankexpert Eric Cantona trachtte te doen. Lees mee wat er werkelijk staat: "Publieke uitlatingen die tot een ondergang van een bank kunnen leiden, is dan ook uiterst laakbaar en dient strafbaar te worden gesteld". Een Oost-Europese of Zuid-Amerikaanse dictator had het niet beter kunnen zeggen. Ik doe 'publiekelijk' vele uitlatingen (een kleine bloemlezing hier, hier, hier, hier, hier en hier) die 'potentieel' zouden kunnen leiden tot ondergang van een bank. Wat een zelfoverschatting van die Verhaar, zeg! Maar ja, de regering zegt het zelf. Deze maatregel zal critici de mond snoeren. Terwijl keiharde, maar wel onderbouwde kritiek hard nodig is. Toezichthouders en bankiers hebben de afgelopen jaren vele steken laten vallen en daarom en alleen daarom vallen banken om. En er is nog altijd bij de top van de banken en DNB geen enkele vorm van zelfreflectie te vinden. Ik peins er niet over om mijn mond te houden. Sterker nog, we gaan er nog harder tegenaan. Dus, pas maar op SNS bank en ING met uw Spaanse internationale vastgoedportefeuille. Pas maar op ABN AMRO met de nieuwe kapitaalseisen die de financiering van de hypotheekberg in gevaar kunnen brengen. Pas maar op NN, AEGON, ASR, Reaal, Delta Lloyd met de woekerpolissen waarop nauwelijks echte compensatie wordt geboden, terwijl klanten nauwelijks nieuwe polissen kopen. Pas maar op Boele -NVB- Staal met het negeren van de schuldvraag. Pas maar op DNB met het bijna uitsluitend verdedigen van de grote banken. Pas maar op bankbestuurders als de 'bankencode' wordt genegeerd. Jullie horen nog van ons. Peter Verhaar www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl

Reaguursels

Inloggen

Fok de banken, oplichters zonder uitzondering.

En idd: HAAL ALLEMAAL JE GELD NU VAN DE BANK AF!!!

Xit Erin | 28-12-10 | 16:47

Einde van dit jaar keer ik mijzelf vorstelijk dividend uit en los ik de hoofdsom in een keer af:
* Gaat ze geld kosten, toch 10.000 ballen per jaar minder op de lat bij ABN/AMRO
* Mijn lasten gaan omlaag, period!
* Iedereen die zegt dat je wat af te trekken moet hebben moet eens beginnen met zichzelf ;-) Dit is puur gelul. Als je geen kosten hebt, dan heb je er ook geen last van.
* De tarieven van de fiscus gaan fors omhoog: Ik zou zeggen, doe hetzelfde!
* Dividend uit een goedlopende tent waar hard voor is gewerkt: Gewoon omdat het kan.

Dysphemian

Dysphemian | 28-12-10 | 09:44

O ja, voor ik het vergeet;
Iedereen moet zo snel mogelijk zijn spaargelden opnemen bij de banken. En liefst nog wat extra. Het hele zaakie staat namelijk op omvallen. Als Wikileaks in januari met pijnlijk onthullend bankennieuws gaat komen zoals aangekondigd is het een kwestie van uren voordat de eerste dominostenen zullen gaan vallen. Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat Rabobank, ING, SNS en ABN AMRO tot de eerste groep banken zullen behoren die om gaan vallen.

Bolle Wim | 27-12-10 | 19:16

voortaan zoveel mogelijk cash zaken doen

pfffft! | 27-12-10 | 19:10

Hoeveel zal meesteroplichter Boele Staal van de NVB uitkeren aan de heren Opstelten en de Jager als ze het inderdaad zal gaan lukken om zo'n wet er doorheen te jassen? Dat moet dan haast wel om bedragen met 6 of 7 nullen gaan. Dat gaat niet passen in een envelop. Dat moet per kruiwagen onder tafel door.

Bolle Wim | 27-12-10 | 19:09

Iedere keer als ik deze stukjes lees dan snap ik waarom ik terug blijf komen op Geen Stijl nadat ik mij geërgerd heb aan de stompzinnigheid van Bert Brussen

wcrol | 27-12-10 | 18:21

De Rabobank is een woekerpolisbank maar ook een bank die criminele connecties heeft. Vandaar dat het beter is die over te slaan in de column?

Heb je een vlekje, en houd je je bekje dan vind je bij de Rabobank altijd een plekje.

Randje | 27-12-10 | 17:56

Als ik geld zou bezitten dan had ik mijn prive-run op de bank allang voltooid.. Helaas,rien ne va plus met mmv van Jan Kees.

lichtpunt | 27-12-10 | 17:02

"Wet Lakeman" vette -1

deropofderonder | 27-12-10 | 16:53

Dat iemand het in onze contreien het in zijn hoofd kan halen om dit voorstel te verzinnen, ongelofelijk dames en heren. Verdorie, een rechtse zak als ik zou er nog links van worden.

Zyprexa20mg | 27-12-10 | 16:42

Tja bankieren, zakken vullen en graaien is nou eenmaal ook een rechtse hobby!
De vorige keer toen de wereld er achter kwam wat er allemaal mis ging zakte heel het bankenstelsel in (maar het ging gelukkig niet ten koste van de bonussen), dus dit kunnen ze niet nog een keer gebruiken. Lekker stiekem graaien, geld achter houden en mensen laten betalen voor dienstverlenign is veel cooler!

A-Safari | 27-12-10 | 16:11

dus ook geen haring/oliebollen testinfo meer of is dat geen schadeberokkenen maar informeren?. hoedanook iedereen roept kudt, is elk jaar 100 euro duurder uit een glas een plas...

lidlbier | 27-12-10 | 15:35

Voor de liefhebbers: de analyse van een marxist (maxisten zijn goede analisten omdat niemand -terecht- een oplossing van ze verwacht): www.youtube.com/watch?v=qOP2V_np2c0

Denkt Na | 27-12-10 | 15:13

Denkt Na | 27-12-10 | 14:43
"Britse financieel historicus Niall Ferguson in een lezing dat de financiële crisis geen gevolg is van een tekort aan regels voor banken. ”Ik heb zo veel slechte verklaringen gehoord. De crisis ontstond in de meest gereguleerde omgeving die er bestaat. Dat verhaal is een canard ” www.nu.nl/economie/2132812/verpakken-l...

seven | 27-12-10 | 14:56

Bakito | 27-12-10 | 14:32
Bos gaf subsidie / staatssteun aan de zwakkere en verkeerd opererende banken. Ondermijnde juist de markt. Socialisme , steun voor multinationals. Daarnaast is het systeemrisico juist ontstaan omdat banken anticiperen op die socialistische hulp en dus losser werden met uitlenen aan slechte banken/landen. Daarnaast zijn er door de overheidsregels vooral grote banken en niet vele kleintjes. Sterker, gelduitgifte is door de staat gemonipoliseerd.

seven | 27-12-10 | 14:53

@ Dostranamus | 27-12-10 | 13:38
Dat soort verzekeringen kwam vooral ter sprake als je je tegen de klippen op in de (hypotheek)schuld wilde steken, hetgeen een gro(o)t(er dan gemiddeld) risico voor de bank vormde. Die wilde daar graag in mee gaan, maar dat risico zo veel mogelijk afgedekt zien op een manier, waarbij ze er zelf nog goed aan konden verdienen ook.

Bij degenen, die zich met dat soort verplichte verzekeringen geconfronteerd zagen, had er een lampje moeten gaan branden. Dat gebeurde kennelijk niet. Verbazingwekkend hoeveel mensen kennelijk geen notie hebben van waar ze mee bezig zijn en de consequenties, die hun beslissingen op termijn kunnen hebben. Liever varen ze blind op wat banken ze vertellen. En dat doet de consument in de eerste plaats zichzelf aan. Dat de banken daarbij teveel aan zichzelf en te weinig aan hun argeloze, domme of luie klant gedacht hebben, doet daar niets aan af.

baba4oog | 27-12-10 | 14:52

banking kan niet zonder tight regulation
deze enige mogelijke conclusie is nog steeds niet genomen

Denkt Na | 27-12-10 | 14:43

@Denkt Na | 27-12-10 | 14:41
Co2 = letterlijk en figuurlijk gebakken lucht!

Kaas de Vies | 27-12-10 | 14:42

van stelling.nl

Handel is handel

maandag 27 december 2010
Stel, je hebt een bedrijf dat jaarlijks zoveel CO2 de lucht in blaast dat de spreeuwen de weg kwijtraken. Dan word je op je zondagse vestje gespuugd. Of het niet een onsje minder kan. Want door jouw CO2 wordt het zo warm op aarde, dat je koters naar een museum moeten om uit te vinden wat een sneeuwbal is (1). Kan je verontwaardigd wijzen op de koeien van de buren, die ook niet rondlopen met een kurk in hun kont. Maar uiteindelijk ga je door je krakende kniegewrichten en je neemt maatregelen om die spreeuwen en je koters tegemoet te komen.
Zoals het hoort in deze wereld vol geyin en geyang is er een alternatief. Je kan namelijk ook emissierechten kopen, een ouwerwetse Havanna in de brand steken en vervolgens zeggen, dat iedereen verder een dikke kan krijgen.
Nou heb je ook bedrijven, die elke dag een peleton kaarsen laten aansteken en een paar onvervalste goriaanse deuntjes laten zingzangen in de Sint Alkerk. Bijvoorbeeld bedrijven die een paar rijtjes boompies achterelkaar zetten in noem eens wat, Costa Rica. Die krijgen daarvoor een bonus, want boompies slurpen CO2 als een maleier bier. En die bonus bestaat uit emissierechten, die verhandelbaar zijn op een paar echte beurzen.
Emissierechten zijn dus handel. En waar handel is is zwendel. Vooral als een minister de deur openzet. Neem nou Connie Hedegaard (figuurlijk). De voormalige Deense minister voor klimaat en energie. Die schafte in 2007 de registratie van kopers en verkopers af. Kans voor open doel. Direct ontstond in Kopenhagen zo'n drukke handel in emissierechten, dat de zeemeermin in de haven om een verschoning vroeg. Wat deden de onverlaten? Ze stapten met zijn allen in een BTW-carroussel vol niet bestaande bedrijven. Nou weten we uit ervaring dat aan elk rondje met een carroussel een einde komt. Zo ook in dit geval. Inmiddels hebben knipperbollen uitgerekend dat dit rondje de Deense staat 7 miljard euro heeft gekost.
Oh, btw, juf Connie is nu Eurocommissaris voor het Klimaat.

(1) Nee, niet naar buiten kijken.

Emissie handel is (banking)2.

Denkt Na | 27-12-10 | 14:41

ITEACHYOU | 27-12-10 | Dat dus.

BraterEnWood | 27-12-10 | 14:34

zeiksmurf | 27-12-10 | 14:05
Wie zitten er eigenlijk achter die banken? Hoe groot is hun macht t.o.v. de 'gewone' belastingbetaler?

Milton Friedman | 27-12-10 | 14:34

seven | 27-12-10 | 14:06
Bos redde een systeem dat door zijn politieke tegenhangers is gecreeerd.

Bakito | 27-12-10 | 14:32

Da's dus de eerste die ik wel een beetje te pruimen vind. Of vindT, volgens de nieuwe spelling, waarin deetjes en teetjes niets meer uit schijnen te maken. Scheinen te maken, bedoel ik natuurlijk.

BraterEnWood | 27-12-10 | 14:30


@ Nyg

de vraag is of wilders deze grootgeldbehartigers van het CDA en VVD gaat steunen, zoals hij eerder deed met het verlagen van de venootschabelasting van multinationals. terwijl hen en ingrid gewoon weer meer gaan betalen voor ziektenkosten, kinderopvang en op de nullijn gezet worden.

MathijsXXL | 27-12-10 | 14:14

De overheid is onbetrouwbaar, voorbeelden te over, uitleg overbodig.
Dezelfde overheid is op kleine schaal maar al wel stelselmatig bezig vrijheden te beperken. Vrijheid kun je in een emmer persen. De druk in die emmer is echter altijd te hoog. Hoe meer beperkingen des te hoger de druk, des te harder de reaktie. De vraag is niet of maar wanneer het deksel van de emmer vliegt.
In toenemende mate zullen de komende decennia mensen zich gaan verzetten tegen de overheid wanneer zij doorgaan met onderdrukking.
Om dit vast te stellen hoef je niet gestudeerd te hebben het is een bewezen wetmatigheid.
Om vrijheden terug te winnen moet altijd de weg van de meeste weerstand bewandelt worden omdat geweld "nicht in frage ist". En dat is juist het trieste.
De overheid neemt in een handomdraai vergaande beperkende maatregelen.
Om die weer ongedaan te krijgen zijn veelvouden aan energie nodig in de vorm van maatschappelijke protesten die eeuwig tijd kosten. "Het zal mijn tijd wel duren".

slakkenzout | 27-12-10 | 14:11

Zolang er op het einde van het jaar oliebollenbakkers, de grond in geboord mogen worden, waarom dan ook niet financiele instellingen ?

kneuterzak | 27-12-10 | 14:10

The best way to rob a bank is to own one (William Black).

Denkt Na | 27-12-10 | 14:08

@Bakito
Empirische concurrentie-indicatoren wijzen op een beperkte werking van concurrentie op de markt voor levensverzekeringen. Er zijn grote schaalvoordelen, de gemiddelde efficiëntie is laag en de zogenoemde Boone-indicator duidt op weinig concurrentie in vergelijking met andere dienstensectoren. Ook de hogere winstgevendheid van Nederlandse levensverzekeraars vergeleken met hun buitenlandse branchegenoten duiden op minder intensieve concurrentie, maar hierbij past de kanttekening dat deze indicator hoofdzakelijk het verleden weerspiegelt. Beter functioneren van tussenpersonen en adviseurs kan een sleutel bieden voor verbetering van de concurrentie. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat consumenten die via een tussenpersoon lijfrentes hebben aangeschaft, gemiddeld een lagere opbrengst realiseren dan consumenten die direct zaken hebben gedaan met een levensverzekeraar. De uitkomsten onderstrepen het belang van grotere transparantie van en onpartijdige advisering over levensverzekeringsproducten." www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/document/...
Wat deed Bos? Kleine concurrenten killen, grote jongens redden en laten fuseren en regels op oa hypo zetten dat de geredde abn staatsbank en ing duurder moet zijn dan de rest. (ivm steun) De rest is bijna alleen rabo en nu zijn de marges op hypos dus overal extreem. Alles om de abn op papier (want anders gezichtsverlies Bos) nog wat waard te laten zijn, kost de burger door gebrek aan concurrentie wel een veelvoud.

seven | 27-12-10 | 14:06

volkomen terecht om hier van over de zeik te raken. De witteboordencriminelen spelen nog steeds onder een hoedje ter bescherming van eigen bezit. Wel eens goed gekeken naar je hypotheekaktie? Daar staan alleen beschermingsconstructies in voor de bank, niet één ter bescherming van de hypotheeknemer. Rara, hoe zou dat nou kunnen? En dan ook nog die opmerking van de notaris als je daar naar vraagt: "ja, ze zijn wel ontzettend handig hè, die banken , als je geld nodig hebt...". We werden belazerd, en we worden het nog steeds. Ik zeg: terecht oproepen tot bankrun moet BELOOND worden.

zeiksmurf | 27-12-10 | 14:05

@paost712 | 27-12-10 | 13:47
Ik kan je nu al voorspellen dat dit voorstel van geen merkbare invloed zal zijn op het stemgedrag.
Voornaamste reden voor mensen om op een partij te stemmen is verandering.
Als je in een uitzichtloze middelmatige of mindere positie zit, zul je stemmen op de politicus die je belooft de -in jouw ogen- hiervoor verantwoordelijke te straffen en jouw situatie te veranderen.
Eerst denk je dat de PvdA dat kan, daarna LPF, dan weer de SP en nu de PVV.
Volgende stemronde verwacht ik weer een toestroom voor de SP, aangezien daar een nieuwe persoon aan het roer staat en mensen het feit dat Marijnissen niets heeft klaargespeeld alweer zijn vergeten.

vagehond | 27-12-10 | 14:02

@Milton Friedman | 27-12-10 | 13:59
Vergeet ook de uitkering van AIG niet, terwijl de Rabobank stelde dat ze niet zoveel exposure hadden van de sub-prime ellende.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 14:02

Dostranamus | 27-12-10 | 13:38
Inderdaad, de RABO Bank heeft niet alleen honderduizenden woekerpolissen verkocht. Ze hebben argeloze mensen die alleen maar een peperduur, maar verder waardeloos, huis wilden kopen ook nog eens bewust voorgelogen over rendementen van die 'op maat' adviezen. Ook zijn de huizenprijzen kunstmatig verdubbeld door het kartel Staat/Banken. In onze buurlanden krijg je voor de helft van de prijs 2x zoveel kwaliteit en woongenot.

Milton Friedman | 27-12-10 | 13:59

De top van de VVD, de PvdA en het CDA zijn onderling voor 95% of meer uitwisselbaar. Allemaal even rechts wanneer het om eigen belang gaat. En aangezien baantjes bij banken goed verdienen willen ze ook erg graag vriendjes met die gasten zijn, en zullen zich dus ook als brave schoothondjes gedragen en alles doen wat ze verteld worden.

Het PvdA zit niet in de regering momenteel en is dus mogelijk bereid er over te klagen, maar als die er zaten ipv de VVD of het CDA zou het niet anders gaan.

Bij de VVD gaat het niet over vrijheden van de gewone burgers, het gaan over geld. En dan vooral bij hooggeplaatste VVDers en hun vriendjes. Net zoals destijds bij de bouwfraude zaken, er wordt niets ondernomen wat de positie van de topmensen kan schaden, eerder worden klokkenluiders aangepakt om te voorkomen dat de top in de problemen komt.

Nyg | 27-12-10 | 13:57

Sommige mensen zitten liever ( anusvocht op pluche te lekken ) dan dat ze lopen .
( achter de feiten aan ) zelfs op stelten behouden ze kort zicht .

Ratzing. | 27-12-10 | 13:57

beste paost, laten we de boel niet door elkaar halen. Ik vind het verkeerd om een bedrijf schade toe te brengen, ten nadele van de werknemers, andere rekeninghouders/klanten en van de belastingbetaler, maar ik zeg bepaald niet dat schandalige toestanden binnen die bedrijven onbesproken moeten blijven (dat zeggen ook Opstelten en de Jager niet; integendeel).

Met degene met het pseudoniem Milton Friedman ben ik het meer eens: spreek degenen die voor de misstanden verantwoordelijk zij er maar persoonlijk op aan. Bijvoorbeeld, je kunt naast bonussen, die nuttig kunnen zijn als ze goed ontworpen zijn, ook boetes instellen, voor als mensen juist negatieve effecten laten zien in hun gedrag.

JoopRe | 27-12-10 | 13:57

Dit mag overigens ook wel in het licht gezien van een overheid die 30 miljard uit het ABP pensioenfonds heeft geklauwd waardoor de dekking van de pensioenen nu geheel onnodig in gevaar zijn. Diezelfde overheid zou nu met dit wetsvoorstel komen ... ??? bron: hoogleraar Jan van de Poel (voormalig financieel topman ABP)

Simon_GS | 27-12-10 | 13:56

Bucket of Shit and P | 27-12-10 | 13:53
Opsluiten dus, die idioten.

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:54

Burgerzin vereist dat men elkaar voor naderend onheil waarschuwt, daartoe bestaat zelfs een wettelijke verplichting.
Het adviseren om geld van de bank te halen is zo'n waarschuwing.

Jan Kees de Jager en Ivo Opstelten willen een illegale maatregel invoeren die tot ontwrichting van de samenleving zal leiden.
Oproepen tot ontwrichting van de samenleving is strafbaar.

Bucket of Shit and P | 27-12-10 | 13:53

@Milton Friedman | 27-12-10 | 13:49
Juistem, "no more free lunch!"

Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:53

Milton Friedman | 27-12-10 | 13:49

Dat is een idee het overwegen waard.

pius | 27-12-10 | 13:52

da wizard | 27-12-10 | 13:50
Vreemde gedachtenkronkel..

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:52

Lang leve Peter Verhaar als hufter! Lang leve de verhuftering!

Sucker | 27-12-10 | 13:51

@da wizard | 27-12-10 | 13:50
Dream on, baby.

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:51

Zorg allemaal nou eens gewoon dat je in de min staat!
Dan kun je alleen maar blij zijn als banken failliet gaan...

da wizard | 27-12-10 | 13:50

Je moet ook niet de banken aanpakken, want die verhalen alles weer op de belastingbetaler, maar de bankiers. Persoonlijk aansprakelijk stellen!

Milton Friedman | 27-12-10 | 13:49

Ik was inderdaad ook verbijsterd over dit wetsvoorstel idee. Iedere bank in NL mag ongestraft de consument oplichten maar dan daar de logische consequentie aan verbinden mag niet. Je mag er zelfs je mening niet meer over uiten. Schandalig! We leven zo langzamerhand in een maffia staat. De staat is immers partij in dit spel want eigenaar van een bank. Ik hoop dat de 2e Kamer hier een veto over uitspreekt.

Simon_GS | 27-12-10 | 13:48

@JoopRe | 27-12-10 |
Gaat toch koken!

Het gaat niet om de oproep een bedijf kapot te maken; het gaat om het blote feit dat meningen en standpunten ertoe kunnen leiden dat het vertrouwenin een bank bescahdigd wordt waardoor deze mogelijk failliet kan gaan.
Dat die zelfde bank in eerste instantie of niet ethisch of laakbaar gehandeld heeft waardoor zij zelf het vertrouwen ondermijnd hebben wordt nu buiten beschouwing gelaten.
Als Ivo zo doorgaat en hij wil nog een poosje op het pluche zitten, moet hij snellid worden van de SP want met dergelijke wetgeving jaag je de kiezer die kant op.

paost712 | 27-12-10 | 13:47

@Bakito | 27-12-10 | 13:32
Het eerste moet zijn, het kapitalisme wordt door de socialisten misbruikt en het tweede is gewoon kolder

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:46

beste Seven, het is inderdaad ieders eigen keus om ergens klant te zijn of niet. Maar een bank is een ander bedrijf dan, laten we zeggen, een supermarkt. Als je oproept een supermarkt te boycotten, dan valt dat nog wel mee, maar een bank heeft niet al het ingelegde geld op voorraad en als je oproept dat terug te halen, dan hebben enkel de eersten hun geld, terwijl de anderen alles kwijt zijn.

JoopRe | 27-12-10 | 13:46

Al die banken hebben gedaan aan woekerpolissen en koppelverkoop en de DNB stond het allemaal toe.

*zoekt verwoed naar zijn pinpas om die hele DNB bank leeg te trekken*

Oh da's waar ook, de DNB bank graait via blauwe enveloppen.
Giro blauw, wurgt je blauw.

ZDEV | 27-12-10 | 13:46

The Faith | 27-12-10 | 12:52

Tuurlijk moet je je afvragen of een bankrun als middel niet erger is dan de kwaal. Uw gelul over inzicht in de werkwijze van de banken en verstand van economie is echter van een naiviteit die zowel stuitend als lachwekkend is.

pius | 27-12-10 | 13:44

Bakito | 27-12-10 | 13:32
Waarom zijn de marges op pensioenpolissen juist in landen met een zware overheid en dus zwaar belastingstelsel het grootst?
Kok bij ING, Lodewijk, de fnv die decennia woekerpolissen verkochten onder de naam nationale Nederlanden en verplichte pensioenregelingen in CAO's opnam. Pensioenen die ook bij NN liepen en voor een groot deel uit kosten bestaan.. Kosten waarvan hun sociale netwerk leeft..
Kijk Jongerius toch reclame maken voor woekerpolissen. De DSB mocht zich welliswaar richten op de minder geïnformeerde klanten, de fnv doet feitelijk niet veel anders en voert vooral actie om zelf leden te werven en sluit onderhands overeenkomsten om hun leden te overtuigen om je duur bij te verzekeren www.fnv.nl/defnv/actueel/nieuws/fnv_li...

seven | 27-12-10 | 13:43

Fijnstoffer | 27-12-10 | 13:34

Er hadden moeten staan "zitten" in mijn ereactie. Ben weer aardig dyslectisch aan het typen of kan het gewoon niet

Enfin, laat de arrestatieteams maar komen.

* alvast huisdeur barricadeert*

knerf | 27-12-10 | 13:43

En als het oproepen tot een bankrun op de RABObank het enige middel is om die koppelverkoop te doen stoppen dan moet het maar.

Dostranamus | 27-12-10 | 13:41

JoopRe | 27-12-10 | 13:28

A propos...

Ik herinner mij dat sommige mensen ook tot een boycot opriepen voor Outspan sinaasappelen in het verleden.
Werd toen dan ook met maatregelen gedreigd door poltici?

En kleding boycotten uit lage lonenlanden?

Of is de handelwijze van Opstelten en die CDA-kabouter ingegeven door het bekende gelegenheidsargument?

knerf | 27-12-10 | 13:40

Je vergeet die fucking RABObank met hun koppelverkoop van verzekeringen bij het afsluiten van een hypotheek.
De DSB mentaliteit van de Rabobank moet eens keihard aangepakt worden.
Ik zeg, DOE HET.

Dostranamus | 27-12-10 | 13:38

LOL, treffend is dan ook die rotkop van NiederStasi übergruppenführer Hirsch Ballin. (die vanwege zijn afkomst beter zou moeten weten!)

mothersfinest | 27-12-10 | 13:36

JoopRe | 27-12-10 | 13:28
Je mag toch wel boycotten? Sinds wanneer zijn mensen verplicht klant? (behalve vd staat) Als de mensen Youp of Lakeman volgen in zijn oproep tot boycot is dat ieders vrije keuze. Een boycot wordt meestal alleen massaal gevolgd als er iets mis is. Of met pr of echt, of service of kwaliteit/prijs.

seven | 27-12-10 | 13:35

@ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:17
Als hij die steen gooide dan hoef jij uiteraard niet gestraft te worden.

rara | 27-12-10 | 13:35

@ knerf | 27-12-10 | 13:21
Gedeelde smart is halve smart.

Fijnstoffer | 27-12-10 | 13:34

gedoogd wilders zulk beleid ook?

MathijsXXL | 27-12-10 | 13:34

De houding van Opstelten heeft natuurlijk alles te maken met het verschijnsel "macht".
Zo gauw dit soort seniel heertjes het voor het zeggen krijgt, mag je de gekste dingen verwachten.
Als liberale partij in de opposite kan je natuurlijk van alles lopen blaten over vrijheid van het individu enz.
Maar zo gauw de VVD de touwtjes in handen krijgt doet ze qua fascistoide opvattingen niet onder voor het CDA of de PVDA.
"Fascistoide" want anders kan ik dit ontstellende staaltje van machtsmisbruik niet noemen.
Enfin, nu nog staatstoezicht op internet....

knerf | 27-12-10 | 13:33

Ik denk dat men in Den Haag niet goed beseft dat er voor alles en iedereen een omslagpunt is.
Dat punt nadert met rasse schreden.

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:33

seven | 27-12-10 | 13:30
Jaja. Het kapitalisme is de schuld van de socialisten, zoals de islam wordt veroorzaakt door Geert Wilders.

Bakito | 27-12-10 | 13:32

@ JoopRe | 27-12-10 | 13:28
En waarom zou je zo'n oproep niet mogen doen dan ? Die banken geven elke dag advies aan hun klanten om aandelen te kopen, te houden of the verkopen. Waarom zou ik dan niet iedereen het financiele advies mogen geven hun geld elders onder te brengen, zeker als je eigenlijk al weet dat een bank failliet dreigt te gaan ?

Marcus Porcius Cato | 27-12-10 | 13:31

@Che_cuevara | 27-12-10 | 13:26
U heeft gelijk, het is te algemeen geformuleerd.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:30

Bakito | 27-12-10 | 13:22
Vandaar dat de linkse broeders vd vakbond zo graag samenwerken met NN en de werknemers daar (tegen fee) aan uitleveren. Ingewikkelde linkse fiscale regels maken de producten ondoorzichtiger waardoor er meer mogelijkheden zijn voor grote marges want consument doorziet het minder snel want niet transparant. Daarom zijn er ook geen woekerspaarrekeningen maar wel woekerpolissen

seven | 27-12-10 | 13:30

ja met dit soort nonsens opmerkingen van politiekers trek je pas de verkeerde aandacht aan. Ze moeten het strafbaar stellen dat politiekers dergelijke uitspraken kunnen doen en hierdoor een averechts effect crieeren.
Ontslaan dergelijke gasten is nog het minste..

treser.info | 27-12-10 | 13:30

Het lijkt er dus op dat Jan Kees de Jager meer weet over banken en hun benauwde situatie. Welke gaat omvallen in het voorjaar?
Trouwens, Jan Kees, zo'n wetsvoorstel roept echt veel vertrouwen op, joh!

blinde kip | 27-12-10 | 13:30

Vanochtend Pieter Lakeman bij BNR. "Waar staat in de wet dat je mensen niet mag waarschuwen tegen fraudeurs ?" En "Ieder accountant mag niet meer waarschuwen als een bedrijf slecht draait. Dat mag mag het gepeupel niet weten".

Kamervraag | 27-12-10 | 13:28

beste Seven, je begrijpt het niet of je leest niet goed. Ik schreef dat het kritisch volgen van bedrijven en het geven van informatie nuttig is, maar at het toebrengen van schade aan die bedrijven nog heel wat anders is. Als Yup van het Hek ons vertelt over wat er met helpdesken mis is, dan is het handig te weten hoe weid verbreid die misstanden zijn, maar hij gaat niet zover om te zeggen die bedrijven dan maar te boycotten.

JoopRe | 27-12-10 | 13:28

"Give me control of a nation's money
and I care not who makes the laws."
by:
Mayer Amschel Rothschild] (1744 -1812), Godfather of the Rothschild Banking Cartel of Europe
.
Dit is de allerallerbelangrijkste historische quote die verklaart voor wie poppetjes als de Jager werken.
Bestudeer wie er oorlogen financieren, jazeker, ook die van 40-45
Bestudeer wie er gezamenlijk Shell stichtten en de wereld in een overbodige oliegreep houden
Bestudeer wie er verantwoordelijk zijn voor de allergrootste diefstal van het volk in de geschiedenis, wat twee weken geleden bekend werd door goed werk van Senator Sanders in de VS , maar geheel ondersneeuwde in de georkestreerde wikihoax
.
Jongetjes als De Jager werken exclusief voor criminele bankiers en niet voor u. Mocht u daar nog aan twijfelen, dan spijt mij dat voor u.

Bos Hout | 27-12-10 | 13:27

@Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:15
"Publieke uitlatingen die tot een ondergang van een bank kunnen leiden, is dan ook uiterst laakbaar en dient strafbaar te worden gesteld"

Is toch iets anders dan alleen maar oproepen tot een bankrun.
Hiermee kunnen ze alle kritiek zelfs aanpakken. Het is vrij algemeen geformuleerd

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:26

Zijn opstelten en de Jager nu links of rechts.... onee zij zijn van de grote jongens die wel raad weten met je centen.... mond houden, lenen en afbetalen.

MathijsXXL | 27-12-10 | 13:25

"Puur machtsmisbruik natuurlijk om criticasters de mond te snoeren en de vrijheid van meningsuiting weer een stapje verder te beperken"
Hmmm...... zo had ik het nog niet bekeken.......

Hobbykip | 27-12-10 | 13:25

@Teun van het Tuinpad | 27-12-10 | 13:22
Nu nog wel straks misschien niet meer

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:24

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:23
Logisch.

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:24

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:19

Ja, 'k moet natuurlijk wel mijn ongelijk bekennen.

"haalt nog meer geld van de bank vandaag en roept anderen op dat ook te doen, nu het nog kan"

knerf | 27-12-10 | 13:24

Omvallende banken? Biereco?

Truttebol | 27-12-10 | 13:24

@Rector Reflector | 27-12-10 | 13:12
Zijn vrouw, daarom kon hij ze niet meer plempen

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:23

Burgers bang maken om ze vervolgens allerlei financiële wanproducten aan te smeren. Een typisch rechtse hobby die onder dit kabinet alleen maar erger is geworden.

Bakito | 27-12-10 | 13:22

@seven | 27-12-10 | 13:19
1 persoon die oproept tot een bankrun is makkelijker aan te pakken, een verrot financieel stelsel, moeilijker. 3x raden waar de overheid voor kiest?

Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:22

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:15
Dat betwijfel ik.
;

Teun van het Tuinpad | 27-12-10 | 13:22

Fijnstoffer | 27-12-10 | 13:15

Sluit mij aan bij je opmerkingen over de twee politici.
Mochten we gearresteerd worden, zin we alvast met z'n tweeen.

knerf | 27-12-10 | 13:21

Ik ben ook eens door de bank genomen toen mijn rentevaste periode moest worden verlengd....

ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:20

JoopRe | 27-12-10 | 13:09
Een oplichter (40% tot 90% kosten pensioenwoekerpolis) een oplichter noemen en anderen daarvoor waarschuwen is terreur? Andere branche: Joep vh Hek valt onder de telecomhelpdeskterroristen? De werkelijke daders zijn toch echt diegene die wanbeleid voeren. Oproepen tot een bankrun laat banken alleen vallen als er rede voor twijfel is. (Lees dnb overleg wat uitlekt in vk, fraude) anders nemen mensen de moeite van het overboeken niet snel. Zie 7dec bankrunday, nul effect.

seven | 27-12-10 | 13:19

@JoopRe | 27-12-10 | 13:09
Jij doet hier je werk voor het ministerie van Waarheid?

gruppenfuhrer | 27-12-10 | 13:19

knerf | 27-12-10 | 13:18
toch wel LOL voor u..

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:19

knerf | 27-12-10 | 13:14
Begrijpend- en technisch lezen is mij niet vreemd, hoewel ook ik het geschreven woord zo nu en dan verkeerd interpreteer.
Door de bank genomen dan.

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:18

mezelf | 27-12-10 | 13:14

Bij nader inzien is mijn opmerking inderdaad hetzelfde. Tesnel over de tweede reageerder heen gelzen

"Trekt pelmpsel weer van 13.07 weer in... en haalt geld van de bank."

knerf | 27-12-10 | 13:18

hollandwar | 27-12-10
U geeft zelf al de oorzaak aan. Maar waarom maakt zich er zo makkelijk vanaf door de schuld van uw eigen falen bij een ander neer te leggen? Erg populair de laatste tijd....

beenthere | 27-12-10 | 13:18

JoopRe | 27-12-10 | 13:15
En als je die steen tegen dat brandende gebouw aangooide in de hoop dat het raam stuk ging en dat de mensen binnen door dat kapotte raam konden vluchten moet ik dan gestraft worden?

ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:17

@dandaan | 27-12-10 | 12:52
Dat zijn wel de ergste

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:16

De DSB bank is gevallen door acties vanuit de Nederlandsche Bank, niet door Pieter Lakeman. Blijkbaar is iedereen dat alweer vergeten.
De top van de Nederlandsche Bank lekte naar de Volkskrant. Daardoor begon de bankrun op de DSB.
Worden dergelijke mensen dan voortaan gearresteerd, of hoe zit dat?
De Nout Wellinga's en de Wouter Bossen?

Ruud0314 | 27-12-10 | 13:15

beste ITEACHYOU, dat is irrelevant. Als ik schade aanbreng door een steen tegen een gebouw te gooien, krijg ik het gebouw ook niet omver, maar ik ben wel schuldig aan het toebrengen van schade.

JoopRe | 27-12-10 | 13:15

@beerpoes | 27-12-10 | 13:12
Nee dit is niet waar. Dit verbiedt het opjutten van een grote groep mensen een bankrun te veroorzaken door op te roepen alle tegoeden van 1 bank te halen. Een maas in deze wet zou zijn, iedereen het advies te geven al de tegoeden op bank A B D E en F te zetten en C niet te noemen. Maar dit is heel wat anders dan tegen oma zeggen dat ze even de tegoeden moet spreiden over verscheidene banken die op jouw naam staan.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:15

@ hollandwar | 27-12-10
Banken zijn geen help instellingen.
Ze geven liquiditeiten in ruil voor zekerheden.
Geen zekerheden = geen liquiditeiten.

Denkt Na | 27-12-10 | 13:15

"Publieke uitlatingen die tot een ondergang van een bank kunnen leiden, is dan ook uiterst laakbaar en dient strafbaar te worden gesteld".
Wie deze tekst heeft verzonnen, moet worden opgeknoopt. Vandaag nog a.u.b.
Ten eerste: het is gericht tegen de vrijheid van meningsuiting. Ten tweede veel te vaag. Ten derde: het is een vrijbrief voor domme rechters om Barbertje hoe dan ook te laten hangen als regenten dat willen. Ten vierde legt het de pijn niet waar die hoort: bij de klunzende en corrupte bank/verzekerings-managers die de kredietcrisis hebben veroorzaakt. Ten vijfde: Kees de Kort is fel tegen:
"Misschien kan Jan Kees zich eens wat drukker maken over het versterken van de balansen van de banken. Als de banken immers gezond zijn, gaat echt helemaal niemand er ook maar aan denken om mensen op te roepen hun geld ergens weg te halen."
www.afscapital.nl/index.php?pageID=405...
Zeau, steek die maar in je rotzak, Jan-Kees de Jager, smerige CDA-fascist, en Ivo Opstelten zogenaamde liberaal.

Fijnstoffer | 27-12-10 | 13:15

@Teun van het Tuinpad | 27-12-10 | 12:51
Mag je nu nog zeggen

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:15

The Faith | 27-12-10 | 12:52
U deelt inderdaad dezelfde belabberde schrijfstijl als Verhaar. Maar het oproepen tot een bankrun is natuurlijk ook zo hypocriet als de pest. En zal in veel gevallen alleen gedaan worden door grachtengordel gespuis die het goed voor mekaar heeft.

beenthere | 27-12-10 | 13:15

hollandwar | 27-12-10 | 13:13
Ik ben Ajax fan, mag ik nu een lening........... zoiets??????????????????????

ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:15

China is niet zó ver weg.

ElMundoKapotio | 27-12-10 | 13:14

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:09

Nee, want deze reageerder gebruikt de uitdrukking in een ander verband.
Ik bedoelde iets anders. aAs je het goed leest, snap je clou.

knerf | 27-12-10 | 13:14

Zo, die is echt woest, maar hij heeft wel gelijk

Che_cuevara | 27-12-10 | 13:13

JoopRe | 27-12-10 | 13:09

MMM, voordat een bank omvalt moet er toch wel heel veel meer aan de hand zijn. De eerste de beste ziel die oproept om het geld bij ABN weg te halen krijgt echt die bank niet omver.

ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:13

Ik was 24 DEc. bij De ABNAMRO.
Teveel verbruikt. Eigen schuld. 25 jaar trotse Ajax fan en klant. Nooit betalngsproblemen, lening 15000,00 gld in 1,5 jaar terugbetaald.
Ik wil graag 1500,00 - 2000 lenen voor overbrugging van mijn problemen.
Ga maar naar de schuldhulpverlening. Ik heb nog geen schulden was het antwoord. Januari geeft problemen, geen geld, geen eten. 2 kleine kinderen. De stomste ben ik zelf, de banken, de regering en overheid zijn de grootste Criminelen.
Fuck the ABNAMRO. Grootverbruikers van gemeenschapsgeld. Naaibank, smetlijers. Ik roep niet op om te stoppen en uw geld terug te halen. nee, ik doe het anders...

hollandwar | 27-12-10 | 13:13

Een bank heeft overigens gewoon de plicht haar belofte (want dat is wat je tegoed op een bankrekening werkelijk is) in te lossen op verzoek van de houder. Feitelijk verbiedt JKdJ klanten van een bank met elkaar te communiceren. Daar kunnen ze zelfs in Noord-Korea nog wat van leren. Wat een heerlijke klucht!

beerpoes | 27-12-10 | 13:12

hendrikjandetuinman | 27-12-10 | 13:11
Wie haalt je de woorden uit de mond, als ik zo vrij mag zijn?

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:12

Bravo! Je haalt me de woorden uit de mond

hendrikjandetuinman | 27-12-10 | 13:11

knerf | 27-12-10 | 13:07
Uhm, reaguursel nummer twee?
Het zij u vergeven.

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:09

Flauwekul. Deze column is al net zo belachelijk als die aandacht voor die wikileaks anarchist.
Het gaat niet om de vrijheid van meningsuiting, maar om het aanbrengen van schade. Als je kritiek hebt op een bedrijf dan is dat nuttig, zeker als je dat weet te onderbouwen. Bedrijven en zeker consumenten kunnen daar van leren. Maar als je oproept ene bedrijf kapot te maken, dan gaat dat verder dan meningsuiting en komen we in de buurt van terrorisme.

JoopRe | 27-12-10 | 13:09

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:00
Jawel, maar heb ik iets gemist misschien?

Apropos, die Opstelten begint trouwens behoorlijk seniel te worden.
Ook Lakeman noemde dit wetsvoorstel al "krankzinnig".

Voor al die luitjes die dachten qua vrije meningsuiting met de VVD beter af te zijn, hoe naif kun je zijn?

knerf | 27-12-10 | 13:07

Inderdaad een enge en gevaarlijke ontwikkeling. Ooit las ik eens 'een klacht is een gratis advies' maar dit was een slogan bedacht door het hogere management en die natuurlijk niet voor hun gold.
Waar ik heen wil, is dat kritiek uiten steeds potentieel een discussie op gang kan brengen. Kritiek die vervolgens breed wordt uitgemeten zal de aangesproken personen dusdanig irriteren (lees: bang maken) dat daar in min of meerdere mate een waarschuwende werking van uit zal gaan.
Nu nog die domme Nout Wellink weg!

martijn6421 | 27-12-10 | 13:07

Art Vandelay Ultor | 27-12-10 | 13:01
Marike Stellinga beschrijft het iets duidelijker dan Verhaar. Ze zal wel niet zo "boos" zijn.
Nu vraag ik me af wie zijn /haar column op wie zijn /haar column heeft gebaseerd.

Superior Bastard | 27-12-10 | 13:07

ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:05
pluskudo's voor u, waarvoor hulde.

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:06

Geen probleem die wetgeving, ik trek me al jaren niets van de wet aan (ben geen crimineel maar gewoon een vrij man) dus een oproep tot een bankrun kan er ook nog wel bij. Zelfs de EC-steun voor banken en landen is illegaal, dus laat beerpoes zich door niemand de wet voorschrijven.

beerpoes | 27-12-10 | 13:06

Geen 'pas maar op Rabo'? Civiel contractje die negatieve uitingen over de overnemer/koper (Rabo) door verkoper Peter Verhaar (Alex)verbiedt? Of nog steeds blij met de riante overnamesom www.trouw.nl/krantenarchief/2002/12/21... die Rabo ooit betaalde. (ps Rabo heeft Alex inmiddels doorverkocht www.nu.nl/economie/1294813/rabobank-ve... aan de pro's van Binck, koopt dat aandeel.;) (ja ik heb ze al jaren)

seven | 27-12-10 | 13:06

@ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:05
Hahaha mooie teksten.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:06

Zeggen dat men liberaal is, is iets anders dan het ook daadwerkelijk zijn.

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:05

Zie je dat er wordt ingebroken? Maak een foto van de dader en bel 112. Zie je dat er iets wordt gesloopt? maak een foto van de dader en bel 112. Zie je een overval? Maak een foto en bel 112. Zie je een bank die voor miljoenen mensen oplicht? Hou je bek en doorlopen anders smijten we je in het cachot. je hoeft niet te bellen met 112, maar 112 komt je wel halen.

ITEACHYOU | 27-12-10 | 13:05

Toevallig vandaag gehoord van de reactie van Cambridge University op het verzoek van het bankenwezen om een onderzoek van een student over het "chip & pin-systeem" te censureren:
www.geekosystem.com/cambridge-chip-and...
Het is een dikke vette middelvinger van de laatst overgebleven echte intellectuelen naar de proprietaire bankdirecteuren die dachten dat verzwijgen van fouten altijd beter is dan veiligheidslekken daadwerkelijk te repareren.
.
Maar dit is dus hoe we in Nederland problemen gaan aanpakken?
In plaats van het bankwezen nu eindelijk eens te hervormen gaan we hun falen wettelijk beschermen door iedere criticaster de mond te snoeren?
Ik dacht dat we een liberale premier hadden?

vagehond | 27-12-10 | 13:04

@Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:00
Nee.

Art Vandelay Ultor | 27-12-10 | 13:01

Paal onder DSB (was een klote bank trouwens, maar dat doet er niet toe) is weg getrapt door DNB/Volkskrant (leak/publishing noodmaatregel zitting).

Dus deze Hongaarse mediawetgeving is onterecht en bedreiging voor democratie, terwijl de echte bad boys (Scheringa, Nout, Bos, ter Haar) hun kerstballen zitten op te poetsen.

Denkt Na | 27-12-10 | 13:00

"Publieke uitlatingen die tot een ondergang van een bank kunnen leiden, is dan ook uiterst laakbaar en dient strafbaar te worden gesteld".

Als het een letterlijk citaat uit het stuk is, dan hebben we een minister, staatssecretaris en ambtelijke top die niet op de hoogte zijn van de afgesproken grammaticaregels.

Sjors W. | 27-12-10 | 13:00

knerf | 27-12-10 | 12:59
U heeft de comments niet gelezen alvorens u plempte?

Rector Reflector | 27-12-10 | 13:00

@Kaas de Vies | 27-12-10 | 12:56
Argh vergeef mij mijn taalfouten.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 13:00

idd, van het CDA verwacht je zoiets. De VVD zou idealen hebben toch?
GVD het grootste tuig in de wereld wordt nog eens extra beschermd met dit wetsvoorstel. Het zou strafbaar moeten zijn dat zij zo onverantwoord met andermans geld omspringen maar kennelijk worden de politici ook gefinancieerd vanuit de bankhoek en is gerechtigheid kansloos. Wat mij betreft mag 1789 op herhaling.

gruppenfuhrer | 27-12-10 | 13:00

Het gezegde "door de bank genomen" komt wel in een heel ander daglicht te staan....

knerf | 27-12-10 | 12:59

Ik ben het met hem eens. Wat is dat voor onzin dat je geen kritiek op een bank mag hebben ? Die banken die overigens zelf wel elke dag aan- of verkoopadviezen geven aan hun klanten. Verkoop koninklijke olie, verkoop Ahold. En dat zijn diezelfde banken die leningen uitschrijven aan mensen waarvan ze van te vooren zouden kunnen vertellen dat die het niet terug kunnen betalen ? En daar zouden we geen kritiek meer op mogen hebben ? Want dan veroorzaak ik misschien wel een bankrun ? Ivo Opstelten is een VVD-er. Het valt me echt zwaar tegen dat hij zich bezig houdt met wetgeving die de menigsvrijheid beteugelt. Van de PvdA en het CDA verwacht ik van alles, maar van de VVD verwacht ik dit toch echt niet. Ik neem hem en de VVD dit hoogst kwalijk. Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 27-12-10 | 12:58

Zouden meer mensen moeten doen zie ik alweer.

Superior Bastard | 27-12-10 | 12:58

quantum | 27-12-10 | 12:49
Nee, GS vertrouw ik mijn geld niet toe.

Rector Reflector | 27-12-10 | 12:57

@The Faith | 27-12-10 | 12:52
Klopt, maar uw verdedigt volgens mij het huidige systeem. En ik denk dat Verhaar het systeem wil veranderen, daarom schopt hij ook, en voor schoppen tegen het systeem zijn alle (kromme) middelen geoorloofd.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 12:56

Denkt Na | 27-12-10 | 12:53
Ik weet waar dat stukkie goede ondergrond ligt.
Een mooi stukkie, inderdaad.

Teun van het Tuinpad | 27-12-10 | 12:56

Dat is inderdaad te gek voor woorden. Mijn voorhoofd schoot pardoes in een frons toen ik het hoorde. Stel dat je bij een bank werkt en je ziet allerlei misstanden en wil die bekend maken, dan zou je in principe dus kunnen worden vervolgd voor het feit dat jij criminele handelingen bekend maakt.

ITEACHYOU | 27-12-10 | 12:55

Ik denk dat de top van bancair Nederland in spoedberaad bijeen is na deze column van de heer Verhaar vol open deuren en tegengestelde argumenten.
*Verder geen verstand van zaken heeft en discussie meelezend volgt*

Superior Bastard | 27-12-10 | 12:54

The Faith | 27-12-10 | 12:52
Hoi Bert.

Teun van het Tuinpad | 27-12-10 | 12:54

Korporaal Banaal | 27-12-10 | 12:47
de staatsbank wordt weer ingevoerd
alles weer op de bon: brood, eieren,schoenen...

Criticoaster | 27-12-10 | 12:53

@ Teun van het Tuinpad | 27-12-10
Bert Heemskerk was geen zelfverrijker, maar een 'me too' business model man.
Net zoals uber me too'er Sjoerd van Keulen.
Alleen Heemskerk bouwde zijn me too business model op betere ondergrond (Rabo equity) dan Sjoerd (SNS equity).

Denkt Na | 27-12-10 | 12:53

Als het net zo gaat als met het verbod op discriminatie en haatzaaien dan valt het in de praktijk allemaal wel mee. Dit kabinet gaat voor de hoofdprijs qua zinloze regeltjes.

Urf | 27-12-10 | 12:52

Ik wil toch wel eens kwijt dat meneer Verhaar eigenlijk echt een belabberde columnist is. Afgezien van zijn inhoudelijke benulligheden is zijn schrijfstijl echt om te huilen. Misschien leuk voor de simpele ziel die niks van economie begrijpt maar echt troosteloos voor iemand die er ook maar een beetje verstand van heeft.

Aangezien we voor onterechte faillissementen zelf betalen, niet echt een gekke maatregelen. Alleen veel gaat afhangen hoe dit geinterpreteerd dient te worden en hoe het geformuleerd is.

Mensen als Lakerman hebben geen inzicht in de balans van een bank, dus elke vorm van self-fullfilling prophecies wil je voorkomen. Zo'n verbod gaat natuurlijk moeilijk geruchten tegen maar doet halve idioten wel goed nadenken voor ze een persoonlijke hetze omzetten in een geruchtenstroom en propaganda.

The Faith | 27-12-10 | 12:52

*bank opzij schuift, hard zoekt en constateert dat vrouw haar werk goed gedaan heeft* Verdorie nog een hoekbank ook!

dandaan | 27-12-10 | 12:52

U voelde hem al aankomen: hierbij roep ik op tot opname van alle banktegoeden!!

reagierder | 27-12-10 | 12:52

Peter, Peter, je maakt mijn derde Bestdag goed.
Gekker moet het niet worden, inderdaad.
*'Bert Heemskerk is een zelfverrijker' roept*

Teun van het Tuinpad | 27-12-10 | 12:51

@quantum | 27-12-10 | 12:49
Ja, dan worden je tegoeden weggejorist als je een abonnement hebt op de vara-gids

Kaas de Vies | 27-12-10 | 12:50

Ze zouden onder tussen beter een lijst maken van de dingen die niet strafbaar worden/zijn ... zijn ze veel sneller klaar

Tinmen | 27-12-10 | 12:50

Ha! dit kabinet is lekker ouderwets het speelgoedje van de kapitalistische bankdirecteuren.
* in een zweem van nostalgie een 80's plaatje opzet.

Sir EnemA | 27-12-10 | 12:50

Kan geenstijl geen bank starten?^^

quantum | 27-12-10 | 12:49

aanpakken die banken. gewoon weer terug na de goudstandaard.

nieuwisanders | 27-12-10 | 12:49

Om bank van te worden..

Norm | 27-12-10 | 12:49

De volgende column van Peter zal via Wikileaks verspreid moeten worden?

rara | 27-12-10 | 12:48

Volgens is het oproepen tot een bankrun eventueel in de toekomst strafbaar. Maar je mag gewoon zeggen dat de Rabobank een kutbank is, die ook nogal in de subprime markt zat gezien de uitkering die AIG deed. Het leuke is dat de Rabobank niet beursgenoteerd is en hierdoor de regels meer kan buigen.

Kaas de Vies | 27-12-10 | 12:47

Alle banken moeten geweaun deaud!

Ben ik nu illegaal bezig?

Korporaal Banaal | 27-12-10 | 12:47

Ik denk dat ik mijn rekening bij de Rabobank weer eens wat actiever ga gebruiken.... Als ik dit zo lees.

j0shua | 27-12-10 | 12:45

Topstuk dit! Door de bank genomen is de uitspraak van het jaar!

pius | 27-12-10 | 12:45

Competition is Sin

(JDR)

Denkt Na | 27-12-10 | 12:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken