
Vorige week vond het Groot Dictee der Nederlandse Taal weer plaats. U en ons zal dat verder aan de spreekwoordelijke reet roesten, maar voor veel mensen is het een Instituut. Iets dat heel erg belangrijk is qua beschaving enzo. Gaan ze naderhand ook aan elkaar vertellen hoeveel fouten ze hadden, dat soort werk. Nu zijn wij zoals u weet altijd terughoudend met het gebruik van de term 'linkse hobby' maar in dit geval hebben we toch echt met een LINKSE HOBBY te maken. De tekst van dat dictee was namelijk
een-grote-lofzang op de multiculturele samenleving en
tegen Geertje Wilders. Zo ging het dictee al vanaf de eerste alinea vol op het orgel met termen als 'tenhemelschreiende geblabla' van het 'geperoxideerde ressentiment'. Het zegt wat over de staat van de NPS, dat ze zo'n Teleac quiz nodig hebben om hun linkse puntje nog te kunnen maken. Maar goed. Gelukkig zijn er ook nog altijd arabisten bereid even uit te leggen hoe het wel zit, en zo dat hele dictee (niet meer serieus te nemen schrijver: Tommy Wieringa) even stuk te debunken in de Volkskrant (vanaf nu ook op de iPad). Bondig, to the point en raak. Jan Jaap de Ruiter,
doe je ding!
Reaguursels
InloggenArt Vandelay Ultor | 20-12-10 | 21:25
Brings back old memories. Heb nog eens een keer met een bloedmooie francaise in Parijs in de kroeg gezeten. Bleek een goede vriendin van Foucault te zijn. Had allerlei wilde psychoanalytische theorieën -men wilde slimmer zijn dan Lacan in het 'herijken' van Freud- over de kind-moeder-verhouding tussen een nierpatiënt en zijn dialyse-apparaat. Man, dat waren nog eens tijden!
@ strikdewepstroper01 | 21-12-10 | 01:08
Het is dus een woordgrapje.
.
"filistijnen van het geperoxideerde ressentiment"
.
Filistijnen; [zelfstandig naamwoord] niet-gelovigen (bijbels)
vb:hij zocht een vrouw onder de filistijnen.
Ressentiment is synoniem voor wrok;
de; m (opgekropte) bittere haat: ~ koesteren
.
Dus de niet-gelovigen van de Linkse Kerk van het geblondeerde opgekropte, bittere haat:.
Allemachtig........
Kan iemand die illegale(n) zendtijd voor politieke partijen eens onder de loep nemen aub?
nou en?
Lees ook de Azijnbode van 18-12-10
Bas Haring als PVV-basher in:
"Anonimiteit in het stemlokaal heeft misschien ook nadelen."
De website van deze zuiderburen waar door politiek correct Bels een cordon sanitaire omheen is gelegd heeft dit al eerder gemeld zoals ook ondergetekende reedsch op SN.
www.vlaamsbelang.be/0/8037/
Maar ja, beter laat dan nooit.
Martin Bosma zal wel niet gevraagd worden om het dictee voor volgend jaar te schrijven.
Zie die uit Frankrijk overgevlogen kakkineuze hakkelende salonsocialist al declameren:
"De titel van het dictee is Dhimmie en de eerste zin luidt als volgt:
Terwijl de oorspronkelijke bewoners van dit land uit hun wijken worden geterroriseerd door op gestolen scooters rondrijdend importtuig, winkeliers worden overvallen door daders met een Noord-Afrikaans uiterlijk, homosexuelen in elkaar worden geslagen door capuchondragers met bontkragen en opgeschoren kapsel , vrouwen zonder kopvod worden nagesist voor hoer en de een na de andere kitscherige afgodentempel genaamd moskee wordt gebouwd met geld afkomstig uit een woestijn kalifaat met een achterlijke islamitische geldschieter, gaat links Nederland onderdanig op hun sokken theedrinken bij dit schorriemorrie van de profeet".
Lees de zin nog een keer voor maar nu in stukjes.
Leuker kun je het niet maken wel gemakkelijker, zoiets?
@ strikdewepstroper01 | 21-12-10 | 00:31
Tsjah, godt 't heeft ook te maken met een beetje begrijpend lezen en je moet nog Engels kunnen ook nog.
Daarbij komen ook nog dingen als selectieve perceptie en een referentiekader de hoek om kijken.
Dus ja, ik denk meer; Makkelijker kan we het niet echt veel meer maken vrees ik, wel leuker.
Conclusies moet je zelf trekken. De weg er naar toe is minstens net zo interessant als het doel op zich.
Dat is de gein er van en die reis moet je zelf gaan maken, kan een ander niet voor je doen.
@said_fred
Ja, maar wat bedoel je nou eigenlijk???
Goh, lijkt wel weer zo'n epistel van onze Hakkelaar.
Met name "thumos/thymos intrigeert.
.
" Thumos and Democracy
In his book The End of History and the Last Man, Francis Fukuyama mentions Thymos in relation to Liberal Democracy and recognition. He relates Socrates' ideas about Thymos and desire to how people want to be recognized within their government. Problems emerge when other people do not recognize another's Thymos and therefore do not provide the justice that it requires. In order for people to exist in harmony, he argues, isothymia rather than megalothymia must be used to satisfy the human need for recognition. Any system that creates political inequality is necessarily feeding the megalothymia of some members while denying it to others. Fukuyama explains how Thymos relates to history with the example of anti-communism in relation to the Soviet Union, Eastern Europe, and China. He states, "We cannot understand the totality of the revolutionary phenomenon unless we appreciate the working of thymotic anger and the demand for recognition that accompanied communism's economic crisis"
en.wikipedia.org/wiki/Thumos
.
Gesproken over resentiment niewaar.
Volgens van Dale is het een synoniem voor "wrok";
wrok de; m (opgekropte) bittere haat: ~ koesteren.
.
En hoe gaat dit zich uiten ?
Iets met Nertsen loslaten, bomaanslagen, inbraakjes, Brandstichting, Moord, Mishandeling, "vandalisme" van auto's, terroriseren van iedereen tot aan de schoonmaakster van een bedrijf, Het opgraven van lijken van overleden tantes. Etc etc.
Denk Peta, Elf, wakker dier, Lekker dier, Volkert van de Graaf, RARA etc.
Kortom tamelijk Krankzinnig en crimineel maar dit is echt geen "opgekropte) bittere haat: ~ koesteren." heur echt niet.
Wij zijn tenslotte verschillig * proest *
T'is meer iets als; "De kruik gaat net zolang te water tot ie barst"........
Acite = reactie...........
Dat soort werk.
De arabist zat zo met zijn fapstaaf in de hol van zijn profeet, dan is het toch onmogelijk dat daar iets goed van komt?
Pff. Schrijgf eens normale zinnen. Die laatste twee alinea's / zinnen zijn echt veel te lang.
En zo gaat dat in Nederland. De redactie, en iedereen die aan dit programma heeft meegewerkt slikt het maar.... Wat is dat beste mensen? Hebben ze gevraagd om je verstand thuis te laten? Of ben je bang dat je je 1200 EURI's in de maand (techniek) of EUR150000 per jaar (presentator) verliest bij de Publieke Omroep? Ga u allen collectief schamen!
Bizar eigenlijk hoe er in Nederland aan alles wordt getornd om ons de islam door
de strot te duwen. Zelfs in het Groot Dictee der Nederlandse Taal......
Zelfislamisering ten top. De blindelingse uitvoering van Eurabië. Wanneer stopt
deze waanzin en gaan we ons weer eens met de Nederlandse cultuur
bezighouden, zonder ons voortdurend aan te passen aan Mekka en Medina.
Volgend jaar:
Het akbar dictee der Nederlandse taal.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 19:52
Dank voor het college!
@Merlot | 20-12-10 | 20:56: Sjapoo. Oh nee, chapeau natuurlijk.. ;-)
Hulde aan deze arabist
Mokum Kosher | 20-12-10 | 20:50
Inderdaad.
Ik heb het dictee heel wat keren gemaakt.
Maar dit jaar niet.
Ben sowieso al niet gediend van propaganda, en al helemaal niet als die me gedicteerd wordt.
Serieus, het was belachelijk deze versie van het dictee. Na twee minuten moest ik al kokhalsend weglopen. Gelukkig heb ik Discovery HD Showcase, Nat Geo HD en History Channel HD. Daar leer je echt nog iets en heb je gewoon een leuke tv-avond.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 19:11
Foucault was destijds een verademing na die dwingelandij der existentialisten. Maar ja, de Fransen hebben de neiging om van hun denkers goden te maken nog vóór ze doorhebben waar die denkers het eigenlijk over hebben. Zijn colleges destijds waren ware happenings waar veel te veel man op af kwam. Iedereen wilde zich laven aan zijn wijsheid als was hij een goeroe. Ook hier in Nederland, vooral in 'kritiese' kring werd hij op handen gedragen.
Foucault heeft -op zijn manier- aangetoond hoe de wetgevende macht in toenemende mate de menswetenschappen heeft toegelaten als mede-beoordelaar en mede-veroordelaar en hoe deze wetenschappen uit hoofde van hun veronderstelde expertise langzaamaan allerlei machtsposities hebben ingenomen. 'Surveiller et punir' is naar mijn idee nog steeds actueel. Uit dat boek heeft Schinken zijn wijsheden ook gehaald.
De meeste commentaren op Foucault zijn niet te lezen omdat ze niet verder komen dan het herkauwen van zijn begrippenarsenaal. Het beste boek over Foucault's filosofie komt uit de VS, "Michel Foucault: Beyond Structuralism & Hermeneutics" van Dreyfus & Rabinow (1981). Glashelder verhaal.
De Fransen zijn 'm al lang vergeten, in de VS wordt hij nog gelezen:
illuminations.berkeley.edu/archives/20...
Van Kooten en de Bie.
De leraar Duits over taalverloedering.
www.youtube.com/watch?v=rSI-HUdWY8k
Moeten we nou zo van ons apropos raken nu het Groot Dictee dit keer toevallig een multi kul karakter heeft onder regie van Tommy Wieringa?
Onze mooie Nederlandse taal met haar vele uitdrukkingen en gezegden is anno
2010 nog steeds springlevend. In een snel veranderende wereld waar we
overspoeld worden met gruwelijk lelijk commercieel Amerikaans Engels.
(Het echte Engels is Queens English uit de UK en niet de Amerikaanse MTV
en Mac Donald's troep die onze taal verpest.)
De Nederlands taal, wees er maar zuinig op.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 16:38
Ik heb Foucault wel gehad bij het fantastische vak geschiedfilosofie (not), maar ik zal je heel eerlijk zeggen dat het niet helemaal mijn ding is.
Ick hep ur oock an meegudahn en ick hat 914 voud. En ick ben ur gjotfurdjomme noch trots op oock :D
Ja nee, geen mening | 20-12-10 | 17:20
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal vertelt ons, juist ook via de inhoud, dat onze taal een soort reservaat is waarbinnen het ons nog vergund is zoiets als een nederlandse identiteit te gevoelen. Het Groot Dictee der Nederlandse Taal voerde ons jaren achtereen telkenmale naar een archaïsche woordenschat en deed ons in nostalgie terugverlangen naar een wereld die voorgoed verloren leek, dit jaar confronteert het ons met een wereld waarin wij onze laatste restjes identiteit lijken te moeten afzweren, precies zoals die Argentijnse importbruid ons in opdracht van de WRR dit jaren geleden reeds bevolen had.
@overdrijfnietzo | 20-12-10 | 11:24
Niet gehinderd door enige kennis iemands stemgedrag zeker weten?
Overdrijf niet zo.
Het feit dát er zoiets als een nationaal dictee bestaat, geeft al aan dat er iets grondig mis is. Waarom wel boerka en niet boebietrep? Omdat de Taalunie vroeger niet als doel had de taal te 'versimpelen' tot het niveau van die-meisje-zeggers. Hoe schrijven we niqaab trouwens? O ja, nikab natuurlijk. Waarom niet niekaap?
Wieringa moet eens uit zijn afgelegen hutje komen en een jaar in A'dam-West of Kanaleneiland gaan wonen, kan ie fijn iedereen daar die zich gediscrimineerd voelt omdat ze Bouyakoubi heten aanraden de achternaam Speedboat te adopteren.
Even wat achtergrond informatie.
Tommy Wieringa is trouwens de schrijver van het boek Ceasarion.
Eigenlijk gaat dit boek over het kind van twee beroemdheden.
Ik heb me laten vertellen dat hij zich heeft laten inspireren
door het inmiddels gestrande huwelijk tussen de Amerikaanse
kunstenaar Jeff Koons en pornoster illona staller (Cicciolina).
Cicciolina was in haar jonge jaren geiler dan geil en ze heeft ook
een tijdje opgetreden in het Italiaanse parlement.
Hier Illona Staller op bezoek bij Saddam.......
www.youtube.com/watch?v=slFM6Rgpenc&am...
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 16:06
Nee. Heb je goed gezien. Is een moralist die zich vastgezogen heeft aan Foucault.
www.youtube.com/watch?v=O0rYa-TMy60
Waar Foucault de machtsmechanismen trachtte te beschrijven die tot exclusie leiden gaat Schinkel oordelen vellen en vinden dat bepaalde exclusies welke hij kennelijk verafschuwt uit den boze zijn, niet mogen, terwijl hij andere exclusies geheel buiten beschouwing laat.
Is Foucault al behoorlijk onleesbaar, Foucault-epigonen die er hun eigen jargon nog eens een keertje bijverzinnen zijn het helemáál.
www.maxpam.nl/2008/10/het-raadsel-van-...
Tja. Zeuren over een spellingsfouten wanneer de hele tekst totaal fout is.
Ook dat is linkse strategie.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 15:53
Dan ben je vast ook niet echt fan van Willem Schinkel.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 15:29
Vertel mij wat. Ik heb een heilig ontzag voor originele denkers, ook al verkopen ze de grootste onzin, maar ik heb een hekel aan apologeten en een bloedhekel aan epigonen die zich er als bloedzuigers aan vastzuigen en er op feesten en partijen graag een wedstrijdje van maken wie de meeste onbegrepen termen uit zijn hoofd kent.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 15:23
Mensen die alles overdreven moeilijk maken zijn vaak de mensen bij wie men te rade gaat. Ik weet alleen niet of dat het gewenste effect sorteert.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 14:49
Als ik het goed begrijp zou het juist Wilders zijn die een zombie-apocalyps voorziet en moeten wij bij Willem Scinkel te rade om te begrijgpen hoe een en ander in ons tijdsgewricht in elkaar grijpt.
iss.sagepub.com/content/24/6/779.abstr...
Voor alle Wieringadictee lovers is het antwoord simpel. Draai het eens om. Laat het volgende dictee een toespraak zijn van Wilders plus een heleboel moeilijke woordjes. Zou je dat leuk vinden?
En nee het hoeft ook niet zo te zijn dat je nooit meer wat mag zeggen, maar dit was echt overdreven. Ik vraag me overigens sterk af of de verschillende bevolkingsgroepen echt zo vreedzaam samenleefden. Vaak gaat een tijdje (verplicht) goed maar zodra ze de kans krijgen, slaan ze elkaar de hersens in. Zie Joegoslavië.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 14:34
Een man die de zombie-apocalyps vergeet als mogelijk basisscenario voor het uitsterven van de mens kan ik toch moeilijk serieus nemen?
Tragisch dat onze spelling zodanig verziekt is dat zelfs de allerbesten niet foutloos kunnen spellen. Er is dus iets grondig mis.
We kunnen berusten, maar ook de politiek verantwoordelijken verplicht laten deelnemen. En bij fouten naar huis sturen natuurlijk. Zonder wachtgeld.
magic mike | 20-12-10 | 14:37
Peter Timofeeff? Piet Paulusma? De ANWB?
Wel jammer dat door de sneeuw..(of komt het door een bepaalde bevolkingsgroep ?) dat alle voetbalwedstrijden zijn afgelast...
Kunnen we hiervoor echt geen personen de schuld geven ???
Prins_Bernhard | 20-12-10 | 13:52
Wieringa is iemand die als schrijver te boek staat, bijgevolg werd verzocht om het Groot Dictee der Nederlandse Taal te schrijven en zijn kans schoon zag om zijn vooroordelen, gemeenplaatsen en godwins in deze opdracht te versleutelen. Het grappige is dat hij, kennelijk om zijn eruditie aan den lande te tonen, meende te moeten refereren aan een door de duitse filosoof Peter Sloterdijk gebezigde term, maar daarmee eigenlijk in alle duidelijkheid te kennen gaf een ijdeltuit te zijn.
Uitgerekend Sloterdijk. Want is het niet uitgerekend de duitse filosoof Sloterdijk die de weldenkenden er zo hier en daar ongenadig van langsgeeft, ze kapittelt en ter verantwoording roept?
Maar ja, hij is zo in de mode, 'bon ton', moet Wieringa gedacht hebben, want hij heeft het over het milieu en over overleven en is ook zo lekker in staat om controversieel te zijn, dan moet je hem haast wel goed vinden en verafgoden! Zijn geschriften ogen ook zo goed op de salontafel nu de boeken van die franse denkers -wie waren dat ook alweer- reeds lang tot de vergetelheid behoren en ongelezen een vast plaatsje hebben gekregen in de design boekenkast alwaar ze alleen nog maar stof mogen verzamelen. En als hij het dan ook nog over haat en ressentiment heeft, tja, dan is de sprong naar Wilders uiteraard gauw gemaakt, zeker als dat wijze jochie Rob Wijnberg, ook een échte filosoof', die sprong al een keer met het grootste gemak deed.
boeken.vpro.nl/programmas/24214180/afl...
Maar, Tommy, al waan je je in goed gezelschap, het is zeer de vraag of Sloterdijk wel voor jou heeft geschreven en of je überhaupt -mooi germanisme hè- ooit zult snappen waar de goede man het over heeft.
www.vn.nl/Standaard-media-pagina/Peter...
"Het publiek is nog niet geïdentificeerd. De elite die het horen kan, heeft zich nog niet gevormd. Ze moet zich nog vormen in het proces van de lectuur."
Stond gisteren nog in een Lembergse kroeg: er waren Portugezen, Nederlanders, Ieren, Schotten, Polen, Indo's en Canadezen. Hartstikke gezellig en interessante gesprekken. Zo gauw ik de deur uit was kwam ik weer in de monocriminele werkelijkheid terecht: ik kon een Engelsman en zijn vriendin uit de brand gaan helpen aangezien hun tassen waren gestolen door een roedel ... Joden/Nederlanders/Duitsers/Aboriginals/Roethenen/Polen/Hindoes/anders, nl. ...*
(*=doorhalen wat niet van toepassing is)
@Charles Swietert | 20-12-10 | 14:17
Kudtboek, Tommy blijft een sukkel, sorry.
Gaan we nou Tommy Wieringa bashen ? Of Tommy nou links of rechts is, hij is in ieder geval veel leuker dan welke GS-scribent dan ook. Check Joe speedboot en spreek het dan nog maar eens tegen.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 14:01
Dat dacht ik wel, ja.
'Volksgeist', het geperoxideerde ressentiment zal ervan smullen.
-weggejorist-
Hier wel iemand aan het woord die kritiek durft te hebben op handlangers van de LinkseKerk zoals Tommy Wieringa en Job Cohen.
www.trouw.nl/opinie/columnisten/ephime...
Nieuwe joden
Leuk stuk van Sylvain Ephimenco
De Marokkanen als nieuwe Joden.
Dat verbaast mij niets.
Heb Tommy Wieringa weleens zijn gal horen spuwen over twijfelaars aan de Multicul, en dat was niet mis.
Over 100 jaar is ook Tommy Wieringa, wie dat ook moge zijn, zo dood als een pier.
Het probleem waar Links mee zit is dat er nergens op de wereld een Multiculti is die werkt of gewerkt heeft. Je ziet ook alleen maar bewijzen dat Multiculti juist niet werkt.
Dus voor pro-multiculti partijen zit er niets anders op dan hun achterban voor te liegen en te doen alsof er wel mooie multiculti bestaat/bestond. Dit dictee is gewoon poging nr zoveel.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 13:09
Doet me een beetje denken aan Herder en Rousseau. Terug naar de oorsprong, de oermens, de onbedorven goede mens, de herder met zijn fluit. 'Volksgeist'.
www.youtube.com/watch?v=VOgBspgkGJY&am...
Daar moet Tommy toch een venijnig stukje over kunnen schrijven!
Ik moet zeggen dat dit wel heel ver gaat. De publieke omroep laat nu wel echt haar ware gezicht zien. Jammer, dat de linksmensen van NPS/NTS elke gelegenheid gebruiken om politieke propaganda te bedrijven. Ik bedoel, hoe moeilijk is het nou om bij een publieke omroep je objectief te uiten? Je kan politiek toch ook wel even achterwege laten als het gaat om een nationaal dictee?
Ik weet niet wie Tommy Wieringa is, maar ik raad aan de man onmiddellijk te ontheffen uit al zijn functies.
+1 voor Jan Jaap de Ruiter.
Prof. D.A.H. Vintik | 20-12-10 | 12:45
Nou mensen, het zit professor Vintik blijkbaar allemaal best wel hoog met al die linkjes! :-)
Ik was vorig jaar in L'viv op vakantie. In geen enkele stad waar ik geweest ben zijn de sporen van de joodse cultuur zo onzichtbaar als daar. Ergens buiten de oude stad tussen de cummunistische flats een herdenkingsmonument gezien beklad met hakenkruisen er was alleen een duitser aan het rond kijken voor de rest had niemand er aandacht voor. Ook de begraafplaats; sporen van Polen en van mensen uit Oekraine maar geen joods graf gezien. Vergelijk ik dit met Krakow of Warschauw, ook steden die vanuit katholicisme niet bepaald pro joods zijn dan is het verschil erg opvallend vooral in de brochures voor toeristen en artefacten op straat.
L'viv een symbool van multiculturaliteit, my ass! De polen en mensen uit Oekraine zijn niet bepaald vrienden van elkaar. Mensen in Oekraine zelf zijn twee kampen die elkaar haten, de pro russen en de mensen van de oranje revolutie. En als we het over Joden hebben is mijn herrinering dat ik het schokkend vond dat anno nu een volk nog steeds zo weggevaagd is uit het collectieve herinnering van een stad. Zou de schrijver van het dictee wel eens in die stad rondgelopen hebben?
Opvallend trouwens dat de heer Wieringa als voorbeeld van een tolerante multiculturele samenleving over Lemberg/Lviv/Lvov begint te mijmeren. Afgezien van dat de vergelijking met de hedendaagse maatschappij volkomen mank gaat, woonden daar toentertijd geen moslims. Bedoelde hij hiermee nu aan te tonen dat een door en door tolerante multiculturele samenleving alleen te bereiken is als er geen moslims wonen ?
Nog even en dan gaat het dictee over de "grootsheid" van de Islaam en dat het goed is om je vrouw te slaan etc. etc. Je gaat toch geen politiek of religie in het Nationaal Dictee verwerken. Helemaal de weg kwijt die mensen!
-edit U moet zichzelf niks kwalijk nemen voor u is dit de waarheid, de werkelijkheid. Ik heb geen rechts dictee nodig om mensen te overtuigen. U schijnbaar wel dat is het grote verschil.
@Prof. D.A.H. Vintik | 20-12-10 | 13:24
Ik heb gelukkig geen idee over wie je het hebt.
@La Vie En Rose | 20-12-10 | 13:25
Ik vind het op mijn beurt jammer dat je er zo over denkt. Ik heb gemerkt dat je hier rustig een goede discussie kunt voeren tussen het luchtig opvulsel door, maar dat is slechts mijn persoonlijke ervaring natuurlijk.
Het is een beetje wat GS anders maakt dan de wat meer zwaarmoedige discussies op sites als A7, DDS en Hoeiboei. Niet dat daar iets mis mee is (zeker niet), maar ik vind het wel prettig hier.
Voor wat het waard is zou ik het persoonlijk spijtig vinden als je je laat wegschrikken door wat onschuldige tegeltjes.
Weliswaar te laat maar voor mij toch nieuws want ik kijk al jaren niet naar deze links intellectuelen lingo, waarom geen rekenen i.p.v. taal. Waarom geen massale 2 voor 12 dat gaat tenminste over feiten die je ook echt kan opzoeken. Maar toch bedankt voor alweer het zoveelste voorbeeld van de linkse indoctrinatie die glijdend je strot wordt ingeduwd. En venijn? Luister venijn is het allang niet meer, het is eerder verdunde haarlemmerolie 'En op dat niemand bedrogen wordt' in zijn vervalste context. Waarom geen massale 2 voor 12 dat gaat tenminste over feiten gaat, die je ook nog kan opzoeken. Het zoveelste voorbeeld van waarom de publieke omroepen met gemak kunnen worden opgeheven en op de markt hun klanten beter kunnen bedienen.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 13:12
1e alinea, dat klopt, maar die 'luchtige' kost is de laatste tijd van hetzelfde trieste humorloze niveau als in BZV, (waar ik overigens niet naar kijk) maar dan meerdere dagen/avonden per week. Het slaat elke discussie dood. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar ik hoef hier niet te komen, dus dat doe ik dan nog maar sporadisch.
@Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 13:16
Bovendien is trouwens dat hele BZV-geloel overigens nogal offtopic.
Wat vind jij nou van die Annemarie? ;-)
In het dictee stond trouwens 'zoals bijvoorbeeld'.
Dat zegt genoeg over de kwaliteit.
Het is volkomen schaamteloos. Een stelletje nietsnutten dat op TV coquetteert met het aantal fouten dat men maakt, iedereen kan toch foutloos schrijven! Er komen rode wormpjes te staan onder de fout gespelde woorden, hoe dom moet men zijn wil men dat niet zien?
@La Vie En Rose | 20-12-10 | 13:06
O, maar de panelen van GS zijn nooit altijd een zware en serieuze bedoeling geweest, heur. Allicht, soms wissel je visies en ideeën uit en dat kan hier perfect. Maar soms ook moet er ruimte zijn voor wat luchtigere kost. Dat is internet, hè.
Dat is heel wat anders dan zo'n stompzinnig format als BZV.
als het zo'n "geen punt" is, waarom dan wel aandacht er aan schenken? Misschien dan maar eens het woord inkonsekuwent gaan leren spellen. Zie ook niet in waarom spelling een linkse hobby zou zijn. Is het gemiddelde TROS programma dan een rechtse hobby?
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 13:08
Nee en dat beangstigt me wellicht nog wel het meest. Ik heb werkelijk geen idee.
Mijn eigen ouders kijken het ook. Waarom? Kunnen ze niet uitleggen.
Eng.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 13:00
Heb jij een idee waarom dat format zo aanslaat en waarom die ontzettend domme trut zo populair is?
Boer zoekt vrouw heeft ook iets treurigs. Net zoals vrouw zoekt mannen, man zoekt vrouw op GS iets treurigs heeft, vinnik dan, maar dit geheel terzijde.
-edit | 20-12-10 | 12:55
Het kan geen kwaad om te signaleren met hoeveel gemak men te pas en te onpas tendentieuze vergelijkingen met nazi-duitsland maakt om het huidig tijdsgewricht te duiden en met hoeveel bijval dergelijke vergelijkingen overal worden ontvangen. Liever iets te lange tenen dan iets te korte tenen zou ik zeggen.
-edit 12:55, wat nog erger is zijn mensen die reageren op mensen die zich ergens druk om maken. Heb je niets beters te doen?
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 12:59
En toch vind ik het treurig.
Art Vandelay Ultor | 20-12-10 | 12:53
Het is natuurlijk wel grappig dat een ouderwetse zuil iets voor elkaar krijgt waar al die commerciëlen alleen maar nat van kunnen dromen. De idylle wint het hier van de platvloersheid.
ulk | 20-12-10 | 12:43
Nog zo'n rechtluller over iets wat krom is. Lees de tegel van Slurfje | 20-12-10 | 12:32 eens.
Als professor Smalhout was gevraagd om een dictee te schrijven en hij met een compacter verhaal met dezelfde inhoud was gekomen, zou dit dan door de redactie van het GDDNT goed zijn gekeurd?
Wie dat gelooft heeft de gehele boterberg van de EU en omstreken op zijn hoofd.
@Schoorsteenveger | 20-12-10 | 12:27
Wat ook geen toeval meer kan zijn, zijn de lange tenen van mensen die zich druk maken om de inhoud van een dictee. Komop, mensen.... Get a life, zeg. Richt anders een dictee op voor rechtsigen ofzo. (niet persoonlijk aan jou gericht, maar ik hoop dat je dat al begrepen had).
@Superior Bastard | 20-12-10 | 10:51
Ja, waarom horen we daar niks over? Wat nou islam, wat nou immigratie, wat nou integratie, DAAR zit het probleem!
Dit land is verloren. Walgelijk.
ulk | 20-12-10 | 12:43
Alles mag. Tommy mag een tendentieus verhaaltje in elkaar sleutelen, Jan Jaap mag zich daaraan ergeren, Mutsaerts mag die ergernis op enig moment oppikken en de reaguurders mogen daar vervolgens weer lekker op losgaan.
Ach, morgen zijn we met z'n allen alles weer vergeten, maar het venijn van Tommy is dan wél -mede dankzij de welwillende medewerking van die televisiemakers- toegevoegd aan de berg nieuw zuur die al is opgerispt, en daarmee onderdeel van ons collectief geheugen geworden.
Het hele doel van het dictee is om te proberen het foutloos te schrijven. De feitelijke tekst en/of boodschap is in handen van de schrijver elk jaar, in dit geval Tommy Wieringa, die het blijkbaar nodig vond een maatschappelijke boodschap mee te sturen.
Om dit nou linkse propaganda van de NPO te noemen, is wat overdreven. Ten hoogste is Tommy Wieringa een fanatieke linkse rakker. Dit was het eerste jaar in tijden dat er een of andere maatschappelijk gevoel werd meegegeven in het dictee. De meeste dicteeschrijvers maakten er een jolige boel van. Om meteen het hele dictee tot een links bolwerk te bestempelen is overdreven.
Ach, dicteetje van niks. Hiervan gaan er honderd in een dozijn. Een blind paard kan de was doen
@superprincepeach | 20-12-10 | 12:22
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/07/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/08/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/09/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/10/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/12/...
Zet eens een andere plaat op joh, huiliehuilie!
De redactie van het Dictee had Wieringa verzocht om de tekst te leveren.
De schrijver besloot zelf om de kans te benutten en er een politiek statement
van te maken. Dat mag namelijk. Maar niet van Jan Jaap natuurlijk. Tenminste niet als de opvatting hem niet bevalt. Als de tekst was geweigerd.
DAN pas was er iets aan de hand geweest en waren de rapen (terecht) gaar op GS
( NPS censuur etc)
-weggejorist-
-edit | 20-12-10 | 12:20
Zie comment van Schoorsteenveger | 20-12-10 | 12:27 alwaar ik het 100% mee eensch ben.
Perfect Slurfje !!
Toen de Duitse nazi's ons land bezetten, heb ik gezien hoe hele gezinnen met huilende kinderen en baby's uit hun huizen werden gejaagd en op Duitse vrachtauto's werden afgevoerd. De levendige Transvaalbuurt werd een soort dode stad waar soms nog een gedekte tafel in de huiskamer stond en kinderspeelgoed op de grond lag. Ik heb meegemaakt hoe stap voor stap de Joodse bevolking het leven onmogelijk werd gemaakt. In parken, tuinen, zwembaden, bioscopen of theaters mochten ze niet meer komen. Joodse leraren werden ontslagen en Joodse kinderen van school gestuurd. Ik heb ze gesproken. Het waren mijn eigen schoolvriendjes en mijn buren op het Transvaalplein.
Op een uitzondering na heb ik ze nooit meer teruggezien. Dertig jaar later bezocht ik Auschwitz. Daar liep ik over voetpaden die met hun as was geplaveid. Het knarste onder mijn schoenen. Dat het menselijke as was, ontdekte ik pas toen ik er een handjevol van had opgeraapt. Dat bewaar ik thans zeer zorgvuldig in het bureau waaraan ik dit schrijf. Zo heb ik toch het gevoel dat mijn vermoorde schoolvriendjes en vriendinnetjes met mij meeschrijven terwijl ze zich verbijsteren over de uitspraak van Job Cohen, dat de huidige Nederlandse moslims op dezelfde wijze worden gediscrimineerd als zij toen hebben ondervonden.
Onze vooroorlogse Joodse gemeenschap bestond uit volmaakt loyale Nederlanders die hard werkten en die in ruime mate bijdroegen aan zowel onze economie als aan ons culturele en intellectuele leven. Het begrip criminaliteit kwam in hun woordenboek niet voor. Daarentegen heeft Nederland, en vooral de grote steden, thans te maken met een overvloed aan islamitische immigranten die zich veelal niet goed of zelfs in het geheel niet aanpassen aan onze levensstijl. Hun aandeel in de criminaliteit is extreem hoog en is vaak gewelddadig van aard.
Weerzinwekkend
De combinatie donkere poncho, capuchon en scooter is berucht. Hun antisemitisme is weerzinwekkend. Talrijke autochtone Nederlanders, en vooral Amsterdammers, zijn weggetreiterd uit door Noord-Afrikaanse allochtonen bewoonde wijken. Job Cohen heeft daar in de jaren dat hij burgemeester was, nooit iets tegen ondernomen.
Evenmin heeft hij gezorgd voor enige bescherming van de joods-orthodoxe schoolkinderen tegen het capuchon-geteisem. De Joodse gemeente heeft alle vormen van bescherming zélf moeten organiseren en betalen. Nooit is er bij ons een Jood geweest die tassen roofde, juweliers overviel en de belaagde winkeliers neerschoot zoals thans regelmatig gebeurt. De inburgering van Marokkaanse allochtonen is een mislukking gebleken met uitzondering van de moslim-meisjes. Die doen het grotendeels goed. Men kan ze overal ontmoeten als secretaresse, verpleegkundige, receptioniste, tandartsassistente of als studente aan een hogeschool of zelfs universiteit. Het is hún effectieve manier om zich te ontworstelen aan een primitieve woestijncultuur die verstikkend is voor vrouwen.
Het vergelijken van de moslimallochtonen met de Joodse bevolking in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog is niet alleen ongehoord dom, het is, om een Joodse uitdrukking te gebruiken, een absolute gotspe. En met het laatste restje Joodse cultuur dat Job Cohen misschien nog heeft, zal hij weten dat dit de overtreffende trap is van een godvergeten brutaliteit. (red.Prof. Smalhout +1)
Dit is bijvoorbeeld ook een pracht dictee.
-edit | 20-12-10 | 12:20
De inhoud is inderdaad van ondergeschikt belang, maar het kan geen toeval zijn dat die o zo irrelevante inhoud blijk geeft van een behoorlijk pregnant geformuleerde vooringenomenheid. Ik waag te betwijfelen of een stukje met een nazistische strekking het gehaald zou hebben, ook als dat stukje perfect geschikt zou zijn geweest om mensen die de nederlandse taal denken machtig te zijn tot aan de rand van de vertwijfeling te drijven.
Hulde voor deze en andere Arabisten, die het verdomd scherp zien en als zo vaak gezegd die linksche hufters maken net zo liev Nederland kapot, daar ze niet onder een rechtse regering willen leven. Het zijn eigenlijk linkschfundamentalisten met nog net geen bomgordel, dat dan weer niet, maar hun virtuelebomgordel zullen ze planten. Linksch altijd -2 Rutte +2 Verhagen +1 Wilders +1. Het kan alleen maar beter worden en laat de linkschekerk in hun eigen vieze vet gaarkoken. Zo en dan nu een rechtse koffie pakken en weer an die arbeit. (alt+tab)
@Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 11:22
Wat is melen? meel malen?
"aan de spreekwoordelijke reet roesten"
Wat een taalgebruik, u bedoelde natuurlijk:
"aan de spreekwoordelijke anus oxideren"
@Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 10:26
bomelding klinkt zo raar he
@ Prof. D.A.H. Vintik | 20-12-10 | 11:32
Prima hoor. Als jij termen als 'flikker op' nodig hebt om je mening te verkondigen, dan sta je niet heel sterk in je schoenen.
niet voor de hond | 20-12-10 | 12:11
Het is maar een spelletje. Ja, dit wordt opgenomen, de camera's draaien. Pak allemaal uw pen, en schrijf op: Wilders deugt niet met zijn ressentiment.
Wat zegt u? Nee, het gaat niet om de inhoud, het gaat om de vorm. Er had ook kunnen staan: Cohen is incompetent. Maar daar hebben wij toevallig even niet voor gekozen.
U moet daar uiteraard geen enkele conclusie aan verbinden, het gaat slechts om de spelling.
Jan Jaap de Ruiter: Hear, Hear!! +1
@La Vie En Rose | 20-12-10 | 12:16
Al had er in het dictee gestaan dat Wilders een hoerenzoon is. Het zal mij worst wezen. De inhoud is immers van onderschikt belang in een dictee.
een linkse: - een
Tommy Wieringa, de zelfuitgeroepen koning van de Nederlandse literatuur... (laat me niet lachen)
Zie ik Mr. Hiddema deze arrotekst zitten pennen?
In het Engels kan zo´n dictee veel korter: PVV sucks !
Oome Gijs | 20-12-10 | 11:25
Volkomen mee eensch!
Nog even voor de ontkenners hier, m.n. -edit:
Zin1. "De tijden zijn in zoverre interessant dat ze kakofonisch zijn; je moet bijwijlen je oren dichtstoppen tegen het tenhemelschreiende geblabla van de muezzins van de enige vergelding in het ene oor en dat van de filistijnen van het geperoxideerde ressentiment in het andere."
Hiermee worden de uitspraken van Wilders gelijk gesteld aan het tenhemelschreiende geblabla van de muezzins.
Zal ook nog eens zin 7 herhalen:
"Wie zullen straks de halflege flatwijken van Amsterdam, Culemborg dan wel Gouda innemen als hun bewoners zijn verjaagd door de dompteurs van de Thymotische woede, wier dromen de nachtmerries van de eerste-, tweede- en derdegeneratieallochtonen zijn?"
Uh... wie bedoelt Tommy Wieringa met die dompteurs van de Thymotische woede?
Niet het stemvee van de PvdA, GL en D66, me dunkt.
Ik ga die laatste zin even omzetten naar de werkelijkheid.
Wie hebben de halflege flatwijken van Amsterdam, Culemborg dan wel Gouda ingenomen toen de oorspronkelijke bewoners waren verjaagd door de dompteurs van haat, wier dromen de nachtmerries van de autochtone bevolking zijn?
Het hele dictee was gewoon een linkse propaganda tegen Wilders. Imbo had het daarvoor niet voor misbruikt mogen worden.
Nou dit stuk van jan jaap de arabist hangt anders ook van de drogredenen, cirkelredeneringen en het niet-ter-zake-doen aan elkaar zeg. Kom er later nog op terug.
Waarom mag een groot dictee niet politiek gekleurd zijn? Het wordt toch niet door de koningin geschreven? Het is maar een spelletje en we weten allemaal wie dit dictee opgesteld heeft.
Rechts Nederland is tegenwoordig net zo gauw op z'n pik getrapt als de linkse kerk.
Ik word zo moe van dat politiek correcte gedoe.
@overdrijfnietzo | 20-12-10 | 10:48
"We hebben toch vrijheid van meningsuitig in dit land?"
Ja hoorrr... ik zag 'm al aankomen, die vrijheid van meningsuiting. Als gewoon fatsoen daarvoor altijd moet wijken, ben je niet gezond bezig.
-edit | 20-12-10
Nee, maar de pen hoeft nou ook weer niet gedoopt te worden in het bloed van een linkse Islamist.
@GS Bach | 20-12-10 | 11:51
Goed stuk wel. Selectief feiten en quotes oplepelen is zo ongeveer de olie in de PVV-motor.
Ik had als opsteller van het dictee de kans niet laten lopen om er "'golden pompadoured maverick" in te verwerken.
@Oome Gijs | 20-12-10 | 11:39
Als de tekst een keer een politiek tintje heeft, heb ik daar geen enkel probleem mee. Een dictee moet immers ergens over gaan. We moeten de seack ook niet overdrijven...
Links Nederland schijt op vrije verkiezingen om andere te demoniseren en monddood te maken??
what else is new?
(Bij Buitenhof dat is.)
@azoturie | 20-12-10 | 11:27
Zo is het, en die eenzijdige berichtgeving duurt inderdaad al tientallen jaren...
En morgen valt het kwartje bij een andere voorhuiler van de wijvenclub PVV Theodor Holman dat de Haiku van van Rompuy wel heel erg anti-PVV kan worden uitgelegd.
Nu pas komen jullie er mee? Ik zette de TV al uit bij de eerste zin.
Ieder jaar is het verhaal multikul en racisme en blabla uitsluiting.
-weggejorist-
Dus 14 en een half miljoen Nederlanders is het verboten hun mening gereflecteerd te zien in een lauw stukje schrijfgezever van een taalaanbidder?
Ben toch benieuwd of iedereen hier nog zo enthousiast over De Ruiter blijft bij het lezen van deze (eveneens uitstekende) debunking van Martin Bosma's boek "De schijn-élite van de valsemunters" (het had een zin uit het Groot Dictee kunnen zijn...): www.janjaapderuiter.eu/Blogs/43/58/rec...
Volgend jaar mag Heleen van Rooyen 'm schrijven. Weten we tenminste zeker dat er in geneuqt wordt.
Wat Tommy doet, ook al zal hij het zelf ontkennen, is de boel verder opkloppen, de zaak verser op scherp zetten, de kat de zoveelste bel aanbinden, de zoveelste knuppel in het hoenderhok gooien, zoals het de weldenkenden betaamt die enerzijds niet ophouden te verkondigen dat zij het juist zijn die de nuance brengen maar anderzijds erin volharden op te poken wat opgepookt kan worden.
Het venijn zit 'm in de staart, in zin zeven, waarin Tommy niet schroomt om een armageddon te schilderen en zelfs te voorspellen dat 'dompteurs van de thymotische woede' letterlijk drie generaties allochtonen, uit hun huizen verdreven zullen hebben.
Tommy zal het ontkennen, maar een en ander lijkt verdacht veel op een verwijzing naar én de Nürnberger wetten van 1935 én de vele Pogroms.
Ook niet toevallig was het dat Tommy het woord 'thymotisch' binnensmokkelde, de veelal onkritisch verafgode filosoof Sloterdijk verzonnen term die niets met het Nederlandse taaleigen van doen heeft maar de jury nog wel de gelegenheid gaf ons, argeloze kijkertjes, te manen óók eens een paar bladzijden Sloterdijk te gaan lezen.
-edit | 20-12-10 | 11:29
Vindt u dat een nationaal dictee een politiek statement mag maken en stelling mag nemen tegen een gekozen parlementslid? U koopt uw brood toch ook niet alleen bij een PvdA-bakker.
@superprincepeach | 20-12-10 | 11:27
Flikker toch op joh. In 2 van de 3 linkjes staat die hele zin.
Ding gebruikt ook de groene spelling, en niet de witte, die veel logischer is. vadaar de lagere scores de afgelopen jaren.
Je kunt van linkse mensen nu niet bepaald zeggen dat ze voor zichzelf (kunnen) denken.
Het zijn meer die mensen die gewend zijn dom na te roepen wat op het moment als "Politiek correct" geldt.
Voorbeeldje: Is het politiek correct om te beweren dat een gas dat maar 0.034% van de atmosfeer uitmaakt het klimaat beïnvloedt dan roept men dat maar na.
En iedereen die daar terecht twijfels over heeft wordt als "Milieu-onnozel" verkettert.
-
Er moet hen dus op alle manieren vertelt worden wat politiek correct genoeg voor hen om te denken.
Dit dictee is daar gewoon een onderdeel van.
@Oome Gijs | 20-12-10 | 11:25
Greet staat in 1 zin genoemd met moslimfundementalisten, maar wordt er zeker niet mee gelijkgesteld. In tegendeel, zelfs.
*best moeilijk, begrijpend lezen*
Ander vraagje: waarom hoort eigenlijk iets niet te gebeuren in een Nationaal Dictee?
@ Oome Gijs: mee eens, maar waarom dan zo'n selectief citaat en niet de hele zin noemen. Erg makkelijk van GS om het op deze manier te doen en dat vind ik jammer.
Wie denkt dat het op de televisie al heel verschrikkelijk is, die moet maar eens een paar dagen lang naar Radio 1 luisteren, waar 'gasten' (wij doen het nooit zélf, natuurlijk) 'aangemoedigd' door volstrekt 'objectiverende' en 'open' vraagstelling openlijk de meest rabiate onzin mogen verkondigen - en het houdt maar niet op.
-
Als je dertig jaar lang hebt toegestaan dat publieke zenders zich laten misbruiken als spreekbuis van rood en groen, dan leer je ze dat niet zomaar af.
-
Als er boetes voor sluikreclame bestaan dan kunnen wij ook het doorgeslagen anti-Wilders gebash aanpakken.
-
Breek het zichzelf verrijkende, baantjesbezettende, cultuurelitaire geteisem dat pretendeert om wel te weten wat goed voor ons is.
Zie hierrrr en huiver: ikregeer.nl/document/ah-tk-20102011-36...
superprincepeach | 20-12-10 | 11:20
Als je de hele zin leest, komt het erop neer dat Wilders op 1 lijn wordt gesteld met moslimfundamentalisten. Daarmee wordt in het dictee stelling genomen tegen Wilders.
Ik vind het overigens prima dat mensen stelling nemen tegen Geert, begrijp me niet verkeerd, maar in een nationaal dictee hoort dit niet te gebeuren. Dat de NPS dit toch doet, is tekenend voor de arrogantie en de machtspositie van "Links".
@Parel van het Zuiden | 20-12-10 | 11:10
Zo te zien heb je weinig meegekregen van de recente ontwikkelingen binnen de PO. Kijk je wel eens WNL? Ik zou zeggen: doen! Dan zal je zien je dat diverse meningen verkondigd worden op de PO. Jouw reactie lijkt vooral iets met Pavlov te maken te hebben en weinig met de werkelijkheid.
Wel een vraagje: waarop baseer je die zogenaamde uittocht van kijkers? Volgens mij kan je dat niet hard maken.
@Parel van het Zuiden | 20-12-10 | 11:10
Het wordt lastig voor het volgende dictee een schrijver te vinden die het hele politieke spectrum aan meningen in 1 verenigt. Iemand die de SP, SGP, D66 en de PVV en alles daar tussen in geweldige partijen vindt met geweldige standpunten. Dat is volgens mij wat jij het liefste ziet.
Wat mij betreft vragen ze voor de balans de volgende keer Joost Niemoller, een PVV-stemmende romanschrijver. Al staat daar tegenover dat het natuurlijk niet zo hoeft te zijn dat 'politiek' het onderwerp moet zijn van elk dictee.
Sliptong | 20-12-10 | 11:17
Ik zal hem eens melen.
Wie weet.
;)
@ zeg maar Jansen: hoe kom je erbij dat ik 'duiding' nodig heb? Je kent me helemaal niet.
Ben al sinds jaar en dag een grote bewonderaar van GeenStijl, maar af en toe slaan ze de plank echt mis. Dit is zo'n geval. Het hele stukje draait om een veel te selectief citaat en dat werkt dus niet als je de hele zin leest.
Volgens mij zit De Ruiter er naast met zijn analyse. Het is hooguit een aanval op het ontbreken van nuance van zowel de kant van Greet als hysterische ik-ben-altijd-beledigd terrormoslims. De man die in de multicultuur gelooft, lijkt even op het schild gehesen te worden, maar meteen daarna wordt ook gesteld dat de multiculturele samenleving zelfs in Lemberg (dat volgens mij vooral wordt aangehaald om een paar moeilijke volkennamen in het dictee te stoppen) mislukt is. Hooguit zou je de laatste zin als links kunnen uitleggen maar ik denk dat de VVD ook weinig tegen behoedzaamheid heeft.
Maar goed, dat is mijn analyse en ook ik kan er faliekant naast zitten. Ik snap al die moeilijke woorden immers ook niet.
@Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 10:34
Psies. Die geenstijl woordenlijst moet hoognodig eens bijgewerkt worden! Luiaaguurder.
Meneer Jan Jaap de Ruiter heeft het schitterend verwoord. Hij sabelt de policorre gelijkhebberige demoniserende linksmensch die dat idiote diktee schreef, heel mooi neer.
links grijpt alles aan om hun gelijk te onderbouwen,ook als dat op een zielige manier moet. En dan nog al zou alles gezuiverd zijn in de toekomst zou ik me er geen moment voor schamen.
@ Parel van het Zuiden 11.10
zelden zoon slecht gespelde en geformuleerde onzin gelezen. DE PO bestaat niet, maar bestaat uit allerlei linkse En rechtse kliekjes. verder behoren de programma's van de PO in de kijkersstatistieken tot de best bekeken programma's. dat de linkse daarin beter presteren dan de rechtse kun je hen niet verwijten.
@ben nuchter | 20-12-10 | 11:03
Dat beschouwt men bij de PvdA inderdaad als een deugd, betalen en verder je muil houden is hun slogan.
Ik ben voorstander om werkende menschen te laten bepalen waar hun zuurverdiende belastinggeld naartoe gaat.
Mensen die "beroepswerkloos" zijn zouden MI geen stemrecht mogen hebben
Parel van het Zuiden | 20-12-10 | 11:10
Netjes gespeld enzo...............
Off-topic, maar wel een beeld van de tijdsgeest, zie de reactie van "Koos": www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenw...
Jullie kunnen wat mij betreft allemaal een dikke T krijgen.
zeau...
-edit | 20-12-10 | 10:52
overdrijfnietzo | 20-12-10 | 10:53
Natuurlijk mag je op de PO meningen verkondigen. Het punt in Nederland is echter dat de PO slechts een mening, DE mening, lijkt te verkondigen. In een divers land als het onze lijkt me dat niet echt een representatie van het publiek.
Een ander probleem is dat de PO er een handje van heeft om DE mening als waarheid, feit te verkondigen en inweeft in andere zaken zoals nieuwsverslaggeving, spelletjes en actualiteiten. Als er mening verkondigd wordt maak dan ook duidelijk dat het mening is.
Daarmee voldoet de PO dus niet instituut en hierop wijzen heeft helemaal niet met Chineze censuur te maken.
Het Nederlandsche publiek blijkt hier prima over te kunnen oordelen. Dat blijkt wel uit de massale uittocht van kijkers naar de PO. Dit blijkt ook uit het signaal dat dit publiek heeft gegeven bij de TK2010.
Mocht de PO moeten blijven bestaan dan wordt het tijd voor een gebalanceerde meningsuiting en een scherpe scheiding tussen mening en feit. Dit vergt echter veel zelfkritiek en nederigheid, eigenschappen die niet bijzonder sterk vertegenwoordigd zijn binnen dit institituut en aanpalende politieke stromingen.
Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 11:06
Peni apollo. Gelul in de ruimte.
Het groot dictee onder leiding van necrosis:
Gij zult uw brood verdienen in het zweet des aanschijns.
Allemaal wakker worden, douchen en aan het werk!
*zo, en nu eerst een tripeltje*
Het Groot Politiek Dictaat van de NPS, met indoctrinatie en geschiedvervalsing.
De muliculturalisten zijn de Nieuwe Stalinisten.
De (niet linkse) zoektocht naar de nuance bij (niet Linkse) Weldenkende Menschen (ies volkje) grenst aan rancune.
Het zal veel Zuid-Koreanen een worst zijn hoe je Langeafstandsraket schrijft.
@ myself | worden = wordt
zeg maar jansen | 20-12-10 | 11:01
Eensch, +1. Niceau is uitstekend bij de PO geïnfiltreerd en maakt daarom wel een kansje volgend jaar. Met dat dictee zal Kouwes zijn masker afwerpen en ongezouten de vloer aanvegen met alles dat ook maar naar establishment riekt.
Zullen we eens een paar honderdduizend Europese New Kids loslaten in de Noord-Afrikaanse landen? Dan zullen we het gaan beleven dat zij daar ook van die politiek-correcte dictees organiseren waarin de hoogwaardige culturele bagage van deze kansenjongeren worden belicht.
Is toch ook een feestje van- en voor de Linkse Kerk? Wat dan? Bovendien marginaal interessant omdat het via een televisietoestel ( iets uit de vorige eeuw ) wordt verspreid. Daar kijken mensen naar die WO2 hebben meegemaakt en zelf het gratis openbaar vervoer nog hebben meegemaakt. De erfstukken hangen waarschijnlijk naast het TV toestel aan de muur.
@superprincepeach | 20-12-10 | 11:00
Inderdaad iets heel anders. Relativering: +1
Nu nog hopen dat de gemiddelde reaguurder inhoudelijk begrijpt waar die zin over gaat.
@ necrosis 10.56
hard werken en trouw belasting betalen beschouwt u als pvda-deugden? dat zal men bij deze partij fijn vinden om te horen vanuit de comments op GS.
De NPS werkt hard mee om Wilders de allergrootste te maken.
superprincepeach | 20-12-10 | 11:00 Nuanceverschilletje, maar goed, jij hebt zoveel duiding nodig. Dat blijkt wel weer.
Dat zou je toch niet verwachten van de staatsomroep.
Biff Eagleburger | 20-12-10 | 10:55 Dijkshoorn zullen ze niet zo snel vragen denk ik. En toch zou dat best een idee zijn. Een groot GS-dictee waarbij de oorspronkelijke GS-spelling maatstaf is.
Jezus GeenStijl, jullie moeten wel de HELE zin citeren want op deze manier slaat het stukje he-le-maal nergens op:
Dit is de hele zin: "Je moet bijwijlen je oren dichtstoppen tegen het tenhemelschreiende geblabla van de muezzins van de eeuwige vergelding in het ene oor en dat van de filistijnen van het geperoxideerde ressentiment in het andere.
Dat is toch wel IETS anders dan: "het tenhemelschreiende geblabla van het geperoxideerde ressentiment"
Zijn de NPS en het Teleac niet opgegaan in de NTR vraagteken
wakkere_nederlander | 20-12-10 | 10:55
Die ene vrouw die meedoet zie je toch echt denken:
'Wat doen al die mannen hier voor mij, het is toch Boer zoekt Vrouw ?'
Rechtse klootzakjes hebben zeker 70+ fouten.
"De dictator dicteerde een decreet met een zelfde dictie als het Nationaal Dictee"
wakkere_nederlander | 20-12-10 | 10:55
Mij aan amateurtoneel.
zeg maar jansen | 20-12-10 | 10:53
Zoiets zal het inderdaad wel zijn ja. Maar "wie achter de kudde aansjokt loopt altijd door de stront." zoals een wijs man ooit zei.
wakkere_nederlander | 20-12-10 | 10:55
Het viel mij ook op dat er minder zendtijd aan varkensboeren wordt besteed.
wakkere_nederlander | 20-12-10 | 10:55 Met hoofddoekje.
boerin.web-log.nl/.a/6a0133f1029f81970...
De NTR deugt niet, het is al jaren een politiek en religieus orgaan met als evangelie: de multicul.
Ze zijn in die zin dogmatischer dan de EO, en wie vertegenwoordigen ze eigenlijk?
Mij niet in ieder geval ik ben er geen lid van, o wacht: je kúnt er geen lid van worden.
De NTR moet weg, of ze moeten leden zoeken zodat ze een eigen omroep kunnen beginnen waarin ze hun elitaire gedram kunnen voortzetten.
In het kader van bezuinigingen is dit helemaal het goede moment om die omroep af te schaffen, Geert doe er wat aan...
@ben nuchter | 20-12-10 | 10:47
Laat me raden, PvdA stemmerT?
Een goeie tip voor onrendabelen die wachten tot de hardwerkende burgerT de supsidiepot maandelijks aanvult: ga zelf eens werken voor je geld, er is werk genoeg.
Begin eens met miljeuvriendelijk sneeuwruimen.
*ben nuchter sneeuwschep en schop onder kondT geeft*
Als je als 'auteur' wordt gevraagd voor deze schnabbel, weet je in ieder geval zeker dat je de week er op bij de Slegte in een bak ligt, in plaats van keurig gealfabetiseerd op de plank.
Superior Bastard | 20-12-10 | 10:51
Boer zoekt vrouw doet me een beetje denken aan een islamitische uithuwelijking.
necrosis | 20-12-10 | 10:44
Linkse mensen zijn dol op onafhankelijke mensen...
* proest *
Als het zo uitkomt (klimaatpipo's, en 'wetenschappers' in het algemeen, und so weiter), als het ze uitkomt.
@necrosis | 20-12-10 | 10:44
Jij doet een pleidooi voor censuur? Mensen mogen geen politieke mening meer geven op tv (lees: in het openbaar)? Is China jouw lichtend voorbeeld?
Superior Bastard | 20-12-10 | 10:51 Iets met schapen en als er een over de dam is volgen er meer tenzij het hek van de dam is. Dan lopen ze gewoon mee naar het hok waar er veel makke in kunnen.
Zoiets moet dat zijn, ergens twittert zo'n schaap van een huisvrouw dat je dat MOET zien en dan doen ze dat allemaal.
@necrosis | 20-12-10 | 10:44
Waarom moet een PO politiek neutraal zijn? Als dat überhaubt mogelijk is? Dan is er toch niks meer aan? Dan zou WNL ook politiek neutraal moeten zijn, bijvoorbeeld. Niks mis met kleur bekennen. Wat die kleur ook is. De mensch is oud en wijs genoeg om zelf na te kunnen denken. Als het de gemiddelde reaguurder hier is opgevallen dat het een linksige tekst betrof, is er in feite niks aan de hand.
Zolang er ruimte is binnen de PO om alle mogelijke politieke stromingen te kunnen vertegenwoordigen, voldoet dat instituut aan de doelstelling.
Ik deed jaarlijks mee maar ben er dit keer halverwege mee opgehouden. Zoveel abjecte linksigheid kon ik niet verdragen. Het zal ook de laatste keer zijn dat ik heb meegedaan. Ze sterven maar met hun walgelijke indoctrinatie en stemmingmakerij.
-weggejorist en opgerot-
Ondertussen hebben er "gewoon" weer 4.1 mio mensen naar Boer zoekt Vrouw gekeken.
Gezellig.
zeg maar jansen | 20-12-10 | 10:50
Ik kan ook niets voor jou verbergen he.
:)
necrosis | 20-12-10 | 10:48 Freudiaans van Teun, hij zit te reaguren en te F5-en maar hij moet eigenlijk de was doen. Het is immers maandag.
@robterdam 10:47
Humor! Mooi gevonden.
necrosis | 20-12-10 | 10:48
Ahum, vast niet gedaan.
*Mevr Teun aan de was zet*
ben nuchter | 20-12-10 | 10:47
Ga maar weer lekker slapen, of het dictee nog eens uit je hoofd leren, want dat met die hulpwerkwoorden is nog niet helemaal geland.
Ik doe sinds de firefox spellingcontrole plug-in al jarenlang niet meer mee met het nationaal dictee maar hulde voor Joost Niemoller die dit wanstaltige propagandistische pamflet tot op het bot fileert en ontmantelt!
Tom Wieringa zou voor deze schandalige tekst aangeklaagd en vervolgd moeten worden! Wat een smakeloze en abjecte vergelijking met de 2e wereldoorlog die werkelijk kant noch wal raakt.
@JanRap | 20-12-10 | 10:38
We hebben toch vrijheid van meningsuitig in dit land? Als Tommy Wieringa links is, dan moet hij dat toch lekker zelf weten. Overigens hoeft dat natuurlijk niet eens waar te zijn, dat hij links en daarom linkse teksten schrijft. Een dictee-schrijver probeert vooral zoveel mogeljk moeilijke woorden in 1 zin te proppen, de inhoud is ondergschikt. Iemand die schrijft over een inbreker, loodgieter of moslim hoeft zelf ook geen inbreker, loodgieter of moslim te zijn
@Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 10:46
"was niet gedaan"?
Zich zorgen maakt om Teun.....
We leven in een linkse dicteetuur.
als al die verongelijkte "hardwerkende belastingbetalers" die hier zo mopperen echt hard zouden werken en braaf hun belasting betaalden dan zou onze economie er zo weer bovenop zijn.
Willem Vermeendt heeft deze spellingstest was niet gedaan.
Als ik hem vanmorgen goed heb beluisterd bij WNL.
@Asmodean | 20-12-10 | 10:30
De PO had ook kunnen kiezen voor een politiek neutrale tekst.
Tenslotte is de PO een duurbetaalde hobby die door hardwerkende en belastingbetalende mensen overeind gehouden wordt.
*onvrijwillig, that is*
Biff Eagleburger | 20-12-10 | 10:40
Weet ik toch.
"U en ons zal dat verder aan de spreekwoordelijke reet roesten..."
Reet schrijf je met "dt" Mutsaerts. Geen Stijl is ook niet meer wat het geweest is.
Wat is er mis met een spellingsles voor de anti-pvv-er?
het "geperoxideerde ressentiment vond ik toch wel een leuke.
Inderdaad... toch weer even op de valreep een LINKSE-uitglijer...
Ik dacht dat ik op een fout PvdA-feestje was beland.
Dit dictee was het DIEPTEPUNT van 2010 !
@Superior Bastard | 20-12-10 | 10:38
Dat wist ik heus wel. Teringbeest.
ierie | 20-12-10 | 10:35
De enige plek waar multiculturalisme ook echt werkt is in Singapore. Voornamelijk door de breed toegankelijke welvaart, een strikte controle op wie er binnenkomt (ja, het werkt) , kleine geografische schaal en ongekende repressie. Niet iets wat ik voor sta, maar er is blijkbaar een heleboel nodig om etnische groepen tevreden met elkaar te blijven houden.
Er zijn vast landen waar je voor dit soort ongein de bak in draait omdat het staatsondermijnend is: een politiek standpunt doordrammen op een platform dat daar niet voor bedoeld is en dat ook nog eens door de gemeenschap betaald wordt.
Politiek hoort in de Kamer thuis en politieke standpunten kun je in opinieprogramma's ventileren. Politiek vergiftigen van amusementsprogramma's is een "big no-no".
Biff Eagleburger | 20-12-10 | 10:34
Ah, de onvolprezen equus ferus przewalskii.
Nu zit ik me af te vragen.
Schreef Ome Aad zijn preken zelf ?
Of deed Guppels dat..
Daar kijk ik dus ook nooit meer naar. Had de laatste jaren toch aldoor nul vout.
Boer in 020 | 20-12-10 | 10:22
Als ik die visie zo zie: lees het boek van Martin Bosma of liever nog ''Het Fascisme en de Nieuwe Vrijheid'' van Jacques de Kadt. Als je dat tenminste nog niet gedaan hebt natuurlijk.
hij had er wel lang voor nodig om het te begrijpen, voor n gestudeerde...
de tekst is trouwens ambigu, het is geen lofzang op de multiculturele samenleving, juist een afweging of het mogelijk is (mooi geprobeerd dat lemberg, maar daar kwam uiteindelijk ook n wereldoorlog uit)
5 fout btw..
Maar in opdracht van wie heeft Tommie Wieringa dit dictee zo'n draai gegeven ? Werd hij gesouffleerd door Job? Omgekocht door Alexander? Oraal bevredigd door Femke of Jolande?
Sliptong | 20-12-10 | 10:33
Graag gedaan.
Waar is Jaap eigenlijk wanneer je hem nodig hebt ?
Hooijstra | 20-12-10 | 10:23
LOL
Een GL kamerlid die van de "verkeerde" kant is, how to spell?
geytewollensockenheaumeau...?
Het is geen dictee als er geen klein kutpaardje in zit.
@Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 10:27
Helemaal goed gespelT Tuen. Ik is trots op je.
@zeg maar jansen | 20-12-10 | 10:26
LOL. Stukje van Jan Jaap: mees-ter-lijk. Meneer Tommeh is een pvdaér pur sang en steekt dat niet onder stoelen of banken. Het dictee was een schande, een schade zeg ik u. Ik had overigens 456 fouten. ;)
Boer in 020 | 20-12-10 | 10:22
Helemaal mee eens. Het hoogverraad van de pvda aan de oorspronkelijke achterban ten faveure van eigenbelang is stuitend en heeft ervoor gezorgd dat er nu een poppenspelerT met 23 poppen aan hele dunne lijntjes mede beleidsbepalend is. Het gejammer van Cohen cs is daarom een gotspe van de hoogste orde.
Asmodean | 20-12-10 | 10:30
LOL !
@wtk-tje | 20-12-10 | 10:09
Artis is al twee weken ingesneeuwd. De Video 2000-tapes van dat dictee zijn vanmorgenvroeg pas op de GS-redactieburelen aangekomen. Best wel snel topic dus...
@ Mutsaerts. Als ze lef hebben bij dat Dictee, laten ze de tekst volgend jaar door een select gezelschap reaguurderTs in elkaar draaien! Moet toch wel te regelen zijn?
Boeiend. Die schrijver heeft dat dictee in z'n eentje opgesteld. Daar heeft de publieke omroep niets mee te maken.
@Boer in 020 | 20-12-10 | 10:22
De tijd dat je "links" kon vinden bij stakende fabrieksarbeiders zijn al decennia voorbij.
Tegenwoordig is "links" een synoniem voor mensen die van alles en nog wat willen verbieden, terwijl ze zelf straffeloos hun zakken vullen.
Of die van hun familie en vrienden....
zeg maar jansen | 20-12-10 | 10:27
Thanks!
Driewerf hoezee voor mijnheer Jan Jaap. Hoezee, Hoezee, Hoezee!
De winnaar is een Leijenaar? Ok. Dat is op zich al triest. Volgend jaar misschien een Belgische fin?
Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 10:27 Met d en a en t.
Of indoktrienazi ?
Hoe schrijf je dat eigenlijk.
Jammer dat hij zijn doel overschiet door de Jood/jood-kwestie erbij te halen. Die is namelijk wél belangrijk.
@subsidistan | 20-12-10 | 10:24
Laten we het Tommeh vragen: www.tommywieringa.nl/boekboek/show/id=...
"U en ons zal dat verder aan de spreekwoordelijke reet roesten"
Precies GS, en het resultaat van deze instelling zie je vaak genoeg hier in de comments...
Sliptong | 20-12-10 | 10:25 Die hadden steppen, volgens Ephimenco dan.
subsidistan | 20-12-10 | 10:24
1 geit kun je neuqen.
Hoe zit het eigenlijk met Bommelding ?
Lemberg had dan ook geen scooterkleaudzakjes....
Wieringa, ik ken twee boeken van 'm: Joe Speedboot en Ceasarion. Beiden vond ik erg goed geschreven en heb ik redelijk snel uitgelezen.
Is het nou geiteneuker of geitenneuker?
wtk-tje | 20-12-10 | 10:09
Helemaal mee eens! Ga lekker zelf debunken, Mutsaerts. Jij wordt ervoor betaald, maar De Ruiter doet het - gratis en voor niks. Daar hoef je echt geen arabist voor te zijn.
@wakkere_nederlander | 20-12-10 | 10:20
Net zoals de VARA: Voor Alle Revolutionairen Aanwezig.
VPRO: Voor Progressieve Radicale Onderwerping
"vanaf nu totaal niet meer serieus te nemen schrijver: Tommy Wieringa"
Maar wie nam hem dan serieus? Die man is overal in alle media. Wat mij betreft is Wieringamoeheid het "Woord van het Jaar". 2006 wel te verstaan.
Overigens, lege wijken gaan we niet krijgen. De huren gaan omhoog zodra de vorige huurder z'n hielen gelicht heeft en dan past zo'n woning uitstekend bij het net-niet-modale inkomen van Henk en Ingrid.
Die kookluchtjes nemen ze dan voor lief en het zal nog twee winters boerenkool en spruitjes koken duren voor het weer Hollands ruikt.
Groot gelijk, GS. Zelf linksch zijnde, vond ik het dictee ook een aanfluiting, evenals het proces tegen Geert Wilders. Maar die mensen die zulke dingen doen, zijn ook eigenlijk helemaal niet links. Links is positief naar de toekomst kijken, verbeteringen zoeken, sociaal, solidair, oog voor de zwakkeren, hulpbereid. Het predikaat 'links' is allang gekaapt door vieze baantjesjagers, luie flikkers en fascistische allochtonen. Niet bepaald het volk dat ooit door oude Drees werd aangesproken. Die mensen wilden namelijk WERKEN om te leven.
wakkere_nederlander | 20-12-10 | 10:18
Doe maar nr. 10, 16 en 28. En sambal bij graag!
Treurig is dit inderdaad wel...
Jan Jaap de Ruiter + 1
Tommy Wieringa = Paardenlul.
En hulde aan de Volkskrant dat ze deze kritiek van de Ruiter plaatsen, dat dan ook wel weer.
@wtk-tje | 20-12-10 | 10:09
Tja, dat krijg je als je als weldenkend mens deze orgie van leenwoorden niet meer interessant vindt.
Hooijstra | 20-12-10 | 10:18
NPS:
Neocommunistische Propaganda Socialisten
Dit is een radio oranje bericht; "De Oekraïners zijn beduusd." Ik herhaal: "De Oekraïners zijn beduusd."
zeg maar jansen | 20-12-10 | 10:18
300 spellingsfouten.
Moet lukken, denk ik zo.
En dan nu in begrijpelijke taal:
translate.google.com/translate?js=n&am...
NPS staat toch voor Nederlands Politiek Station?
Teun van het Tuinpad | 20-12-10 | 10:15 Dat worden er weer driehonderd van jou zeker? Vandaag?
@beetjestijl | 20-12-10 | 10:14
Nooit geleerd om een zin met een hoofdletter te beginnen?
*strooizout in de wonde gooit*
Wat? Zijn ze gekleurd bezig bij de televisie? Ik ben geschokt!
wie heeft er gewonnen? zeker en vast een belg
Ik weet het zeker, Allah bestaat niet!
Gelukkig hoeven we hier niet op speeling te leten.
had vroeger op school ook al zo'n hekel aan dictee. is nooit meer over gegaan.
Een man die zichzelf ongestraft Fifi laat noemen, kun je gewoonweg niet serieus nemen.
NPS=NTS geworden, maar met die 2 andere clubjes er bij is het niet neutraler geworden.
Uit den ouden doosch?
Nog meer kudos voor Jan Jaap. Hij laat zich ook niet in de maling nemen door jongerenimam Elforkani als het gaat om al-Qaradawi.
janjaapderuiter.eu/Blogs/33/53
Wat had je anders verwacht? Viel me trouwens op dat op de Ned. zenders wel Belgen werden 'getoond' maar andersom niet.
Goed stuk Opinie van Meneer Jan Jaap de Ruiter.
Helemaal spijker en kop.
Ik denk dat je religieus opgevoed moet zijn om de tekst op zo'n kromme manier te begrijpen.
@redactie: daar komen jullie dan rijkelijk laat achter!
Had de pvv wel door dat het over hen ging?
REAGEER OOK