Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Baantjes. Zonder partijkaart wordt het niks

baantje.jpg Job Cohen. Herman Tjeenk Willink. Ernst Hirsch Ballin. Piet Hein Donner. Wim Deetman. Winnie Sorgdrager. Frank de Grave. Thom de Graaf. Neelie Kroes. Paul Rosenmuller. Eveline Herfkens. Annemarie Jorritsma. Jozias van Aartsen. Peter Rehwinkel. Joan Leemhuis-Stout. Guusje ter Horst. Wim Kok. Sharon Dijksma. Geert Dales. Doekle Terpstra. Rogier van Boxtel. Aleid Wolfsen. Ed Nijpels. Onno Hoes. Staf Depla. Jos Elbers. Marc Calon. Elco Brinkman. Bram Peper. Fatima Elatik. Robin Linschoten. Gerrit Zalm. Henk Bleker. Ton Hooijmaijers. Joris Voorhoeve. Hans Hillen. Hanja Maij-Weggen. Harry Borghouts. Ed van Thijn. Etc. etc. Tests bewijzen het. Onderzoek wijst het uit. Zonder partijkaart kom je helemaal nergens in deze maatschappij. Een lidmaatschap van PvdA, CDA, VVD, D66 en/of Groenlinks is vereist wilt u iets in de melk te brokkelen hebben. Politicoloog Nico Baakman: "Het zíjn ook baantjesjagers, dat is volstrekt te onderbouwen".

Reaguursels

Inloggen

@Prof. D.A.H. Vintik | 16-12-10 | 18:47
Sure why not.. Maar kan je iets specifieker zijn?

atm0s | 16-12-10 | 18:53

@atm0s | 16-12-10 | 18:43
Muchas gracias!

Btw, kan het kloppen dat de tool momenteel niet helemaal in orde is?

Prof. D.A.H. Vintik | 16-12-10 | 18:47

@atm0s
Weet jij een manier waarop ik het draadje (van de bovenste link) weer tevoorschijn kan toveren?
url4u.nl/izzy

Prof. D.A.H. Vintik | 16-12-10 | 03:55

Niemands Knegt | 14-12-10 | 20:37
Werkt het niet twee kanten uit? Gevestigde, gestroomlijnde, gesanctioneerde, vastgespijkerde kennis is ook link, even link als omgevallen boekenkasten. De organisatie van een boekenkast zegt veel over de denkwijze van degene die zegt door die boeken wijs te zijn geworden. 'Bildung' heet zoiets, achteraf-organisatie van een werkelijkheid waarvan men denkt die overwonnen te hebben, die te kunnen beoordelen.
Totdat één klein feitje die ordening volledig op z'n kop zet.
Zo zijn de geleerden vreselijk geschrokken toen bleek dat die prachtige serene witmarmeren griekse beelden stuk voor stuk beschilderd zijn geweest, in felle kleuren nog wel. Wilde niemand aan, gelooft nu nog bijna niemand.
www.freerepublic.com/focus/news/257452...

Schoorsteenveger | 15-12-10 | 13:52

@ecologiste | 14-12-10 | 20:52
De meeste informatie op papier is niet gedigitaliseerd maar belangrijker is dat geheimen ook echt geheimen blijven, in zowel boeken (daar vaak gecodeerd) als ook op internet. Onder grote groepen, een biotoop, verzameling van personen kan je geheimen bewaren. Ik denk bijvoorbeeld aan de Enigma in de Tweede Wereldoorlog waaraan duizenden mensen werkten en waarvan de geheimen pas wereldwijd onthuld werden, met toestemming, in de jaren zeventig. Ik doe veel research naar geheime genootschappen en daarover vind je alleen oppervlakkige zaken op het web. De oneliners, de propaganda, de reclame verstevigt volgens mij de grip op de gecontroleerde massamens, die neemt toch geen echte informatie tot zich op via internet. De meeste mensen consumeren gedachteloos en worden zo volgens mij alleen maar een makkelijker prooi voor slimme internet,- digitale,- computertechnologie.

Niemands Knegt | 14-12-10 | 21:59

Niemands Knegt | 14-12-10 | 20:37

Er zijn nog steeds tig boeken die niet op internet staan en er staan veel ruwe data en slordige teksten op het net. Maar soms is een schilderij dat niet af is meer informatief dan het eindresultaat. Zodoende krijg je meer vat op de keuken waar één en ander gebrouwd wordt... lijkt me.

ecologiste | 14-12-10 | 20:52

Ik blijf toch met die boekenkast zitten: een omgevallen boekenkast is door de aard van het boek en door de ordening die in de chaos van de omgevallen boekenkast blijft bestaan niet zo chaotisch als het lijkt. Internet is veel chaotischer dan de omgevallen boekenkast omdat er veel informatie bij internet 'de boeken' haalt die bij een schifting door de ouderwetse instituten het niet als boek had gehaald. Door de veel te hoge snelheid van het iets kunnen plaatsen op internet is de correctheid van de inhoud soms discutabel en vaak niet volledig. Uiteraard is er veel grotere controle dus censuur op boeken maar het voordeel daarvan is weer dat er meer vertaalslagen tussen zitten en dat dus de informatie vaker van betere kwaliteit kan zijn.
Het is voor de nieuwsgierige mensch van belang om alles te combineren wat er aan bronnen is. Internet, boeken, archieven, eigen ervaring, gesprekken, documentaires, fictie et cetera.

Niemands Knegt | 14-12-10 | 20:37

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 18:53

Oh so true. Bedankt voor je wijze woorden.
Ik had al een antwoord gepost maar dat verdween.
Dan nu snel:
Deze van Donovan: natuurpoëzie van Yeats. Daar zit tenminste nog een betere wereld, tamelijk onaangetast.
www.youtube.com/watch?v=UQUT6mS0eY8

ecologiste | 14-12-10 | 19:57

ecologiste | 14-12-10 | 17:39
Laat 'm nog maar even trappen. Mag van mij. Maar hij heeft -hoe zou het ook anders kunnen- niets om de leegte te vullen. Die parallelle wereld van gildebroeders kun je niet vervangen door een dictatoriaal geregeerd clubje jaknikkers.
Volgens mij is het probleem dat mensen enkel mét elkaar ergens voor willen vechten als ze er ook werkelijk in geloven, en dat de status van dat geloof een centrale rol speelt. Is zo in de sport, in het bedrijfsleven, in de politiek, in de oorlog, in alles. "Een voor allen, allen voor één", "God zij met ons", "voor Volk en Vaderland", "we are the champions". Maar dat geloof corrumpeert op allerlei manieren, door honger naar macht, geld en sex. en institutionaliseert. Het populisme van vandaag de dag heeft de invloed van het oorspronkelijke geloof in de eigen boodschap bijna geheel vervangen en de baantjesjagers hebben de plaats ingenomen van de predikers. Dan krijg je van die pathetische figuren als Ab Klink die in gewetensnood en met de moed der wanhoop denken het tij te kunnen keren.
Vertel mij maar wat de verhalen zijn waaraan wij nu nog een rotsvast geloof kunnen vastplakken, genoeg om cohesie in de groep te brengen. Die zijn er niet meer, die zijn kapotgedacht, en daarvoor in de plaats zijn holle instrumentalistische clusters gekomen die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden op punten, niet meer op overtuigingen.
Rita Verdonk was het stereotype van de politicus die alle holle frasen overboord heeft gegooid en slechts wil doen wat de toevallige kiezer van hem wenst. En wat zie je? Dan deinst die kiezer meteen weer terug. Die wil een verhaal, iets waarin hij kan geloven. Wilders heeft even de wind mee door te benoemen wat de rest niet wilde benoemen. Maar dat is dus tijdelijk, want negatief gedefinieerd. Als de rest, en dat zal moeten, die thema's een voor een, met tegenzin of niet, overneemt, houdt-ie niks meer over.
*nostalgisch muziekje opzet, hopende op een betere wereld*
www.youtube.com/watch?v=UC9pc4U40sI

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 18:53

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 17:20

Wat betreft GW denk ik dat je gelijk hebt zoals ik al op schreef toen je jouw tegel opschreef grappig hè?
Ik vermaak me nog steeds met GW want zonder hem zou het balletje niet zo snel zij gaan rollen. OK ze waren even geschrokken van Jan Marijnissen in 2006 maar daarna konden ze weer gerust achterover leunen. GW is listiger want hij biedt een combinatie van SP en koekjes eigen deeg.

ecologiste | 14-12-10 | 17:39

Niemands Knegt | 14-12-10 | 16:57

Waarom? Kuddedieren en knechten en baasjes dictators.
Het begint al vroeg op de kleuterschool.
Onafhankelijken zijn er weinig en worden beschouwd als ongeleide projectielen en die eenlingen kunnen ze gemakkelijk onschadelijk maken. Partijen hebben ze meer moeite mee. Of je bestrijdt ze (vooral de SP) of je lijft ze in (bijv. GL en straks waarschijnlijk ook de PVV). Diversiteit, het enorme aanbod aa partijen geeft de mensen het idee dat er iets te kiezen valt en verder is vooral iedereen met zichzelf bezig en dat is fijn voor de particratie. Het liefst heeft de particratie gezinnetjes. Pa en ma moeten werken en denken aan het kroost, de hypotheek en het harde werken en hebben geen tijd om op dit soort fora de blik te verwijden, nee ze kijken naar de desinformatieve programma's van Joop vd Ende en op zijn best naar de P&W show. Ze denken niet door of willen niet doordenken en leiden hun leven met andere gezinnetjes die elkaar via de kinderen leren kennen etc etc. Ik neem het ze niet kwalijk. Wel vind ik het jammer dat ze wanneer een dappere collega de situatie bij de overheidsorganisatie aan de kaak stelt deze niet steunen maar wel de resultaten van die acties (bijv. betere arbeidsvoorwaarden betere vergoedingen) met plezier accepteren zonder een bedankje en dan vooral wanneer hun dappere collega uit zo'n organisatie vliegt (want de parallelle macht doet zijn werk) geen kick geven en gewoon verder gaan met het zinloze werk waar die onafhankelijke collega juist op wees en wat de burger nul oplevert maar wel miljoenen kost en waarom de onafhankelijk door de boven ons gestelden uit hun netwerk werd verwijderd.
Donovan zong het ooit zo mooi
He's the Universal Soldier and he really is to blame,
His orders come from far away no more,
They come from here and there and you and me,
And brothers can't you see,
This is not the way we put the end to war.

ecologiste | 14-12-10 | 17:28

ecologiste | 14-12-10 | 16:42
Is GW óók niet een van de kermisklanten? Wellicht dat hij nu flink tegen die parallelle wereld aan loopt te schoppen, maar hij maakt wel dankbaar gebruik van de vaste structuren. Dat is ook precies waar bij de rest het zeer zit, dat hij met zijn programma en zijn kritiek in staat is om met speels gemak een machtsfactor te worden in een bestel dat dacht alles onder controle te hebben. De tijd zal het leren. Mijn voorspelling is dat de PVV óf uiteenvalt óf salonfähig wordt.
Niemands Knegt | 14-12-10 | 16:57
Ja, lekker elitair doen, met een goed glas wijn erbij! Ach, misschien komt het er nog eens van. Je weet maar nooit. En je hebt gelijk, de revolutie eet haar eigen kinderen op, maar die laten gelukkig wel enig spoor na, en daar gaat het om.

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 17:20

Ik had graag met u drieën, live met een (of twee) goede Mont-Redon(s), verder zitten filosoferen bij het knapperende haardvuur. Deze materie is hoogst interessant. Daarnaast is het niet veel mensen gegeven om achterom te kijken, dat mee te nemen om het vervolgens in het perspectief van het heden te plaatsen en het ten slotte als een visionair in toekomstvisies los te laten.
.
In gevaarlijke tijden gaan de 'onafhankelijken' er uiteindelijk aan. De revolutie eet haar eigen kinderen op of de macht rekent er mee af. Is niet erg hoopvol voor wie het vrije woord in het vaandel heeft staan.
Waarom is de mens zo'n raar wezen?

Niemands Knegt | 14-12-10 | 16:57

@ Schoorsteenveger en Niemands Knecht

Die omgevallen boekenkast is een prachtig beeld. De chaos die had je ook in de jaren 60 toen het the age of aquarius zou worden. Volgens sommigen voltrekt de overgang van het Vissen tijdperk naar het Waterman tijdperk nu nog steeds.
Feit is wel dat -en Schoorsteenveger je memoreerde dat al even- dat de nieuwelingen zich meteen conformeerden. Bijv. die vale spijkerbroek als protest gedragen op het Monument op de Dam was een jaar later al voor veel geld te koop aan de overkant bij de Bijenkorf voor brave kantoorklerken die in het weekeinde een meidje wilden imponeerden. Nieuw Links was snel opgerukt in de politiek met alle gevolgen van dien. De echte gelovigen giingen ondertussen deaud aan de drugs en later zou aids goed van pas komen om vrije liefde iets minder vrij te maken.
De vraag is inderdaad of de parallelle wereld de touwtjes in handen weet te houden. Misschien zullen ze wel een deal moeten maken met GW en de vraag is of GW dan niet mee zal gaan doen. Hij heeft waaarschijnlijk geen keus. Kok kreeg het zienderogen zwaarder na premier te zijn geworden en zeker Jan Marijnissen had last van een enorme rugpijn. Toevallig? Misschien waren ze wel geschrokken van die enorme beerput die zelfs zij niet voor mogelijk hadden gehouden. Qui sais?
De kermis gaat wel door, the show must go on. Ik voorspel wel meer problemen voor vrij verkeer en informatieuitwisseling op het internet. Het zal nog wel even duren maar als de geoliede machtsmachine met de nodige camouflage op gang komt en het antwoord goed weet dan is die sensatie van chaos en hoop weer snel vervlogen en zitten we weer in een andere werkelijkheid waar in wezen alles hetzelfde is gebleven hoewel het uiterlijk anders schijnt.

ecologiste | 14-12-10 | 16:42

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 13:50
Inderdaad, je ziet nu van alle kanten dat de zittende bourgeoisie, die inderdaad de vorige bourgeoisie heeft opgevolgd waar in de jaren '70 zo lekker tegenaangeschopt werd in de studententijd van de huidige bourgeoisie, niet om weet te gaan met de door anderen opengedraaide en door hen niet meer beheerste kraan van informatie.
De machtstructuren, die door hen zijn gevormd nadat deze groep als voormalige protestgeneratie de zittende macht was opgevolgd, werken niet meer zoals zijn dat eisen. Dan krijg je inderdaad zaken als valse beschuldigingen van verkrachting om tegenstanders de mond te snoeren. Tegenstanders, die op verbluffend eenvoudige wijze via het openbaar medium 'internet' de oligarchie aan de kaak stellen. De zittende macht die schaamteloos het door hen in de jaren '70 en '80 bevochten 'macht corrumpeert' in praktijk brengen, weet niets anders te doen dan net zo te reageren als de fascistische of dictatoriale regeringen, die zij zo zeggen te verafschuwen. Inderdaad is de revolutie begonnen, alleen niet zoals de nomenclatuur het graag gewild zou hebben namelijk met de door hen gecontroleerde en voorgeschreven 'wapens'. Internet is het medium waarop de nieuwe revolutie wortel gaat schieten en waarop in de nabije toekomst honderdden miljoenen actieve gebruikers bij komen. DAT was niet de bedoeling, toen 'ontwikkelingshulp' als liefdadigheid werd gegeven en op welke basis de snoepreisjes gemaakt konden gaan worden. Straks zijn er honderden miljoenen, die zich niet meer de wet laten voorschrijven door de nomenclatuur, in NL of daarbuiten. Het internet als platform voor georganiseerde chaos. Het wapen van het woord krijgt een nieuw voertuig, nadat de oude voertuigen 'pers' en radio/tv zijn ingelijfd door de macht. Zie Nederland 1, 2 en 3 alsmede de 'staatstelevise' in NL, de NOS.
De Chinese Nobelprijswinnaar voor de Vrede is slechst het begin van een ommekeer, die niet te stoppen valt door censuur. Werkt in China niet, werkt in Cuba niet, werkt in NL niet, werkt in de VS niet. Het is om te lachen om te zien in welke bochten de nomenclatuur zich wringt om zich te 'verdedigen' tegen het aan de kaak stellen van hun schijndemocratie. Het worden leuke en vooral spannende tijden, waarin voor mensenrchtenadvocaten, ook in NL, drukke tijden zullen aanbreken.

blaster | 14-12-10 | 16:23

Niemands Knegt | 14-12-10 | 13:33
Ik weet niet of alles tegelijk komt. Wat nu wél als een schokbeweging wordt gevoeld is het plotselinge besef dat technisch gezien, vierkant uitgedrukt, alle informatie voor iedereen beschikbaar kan zijn. Niet als gestructureerde informatie uiteraard, maar als omgevallen boekenkast, als een berg ontelbaar talrijke omgevallen boekenkasten. Wikileaks is het omgekeerde van wat Orwell beschreef, Wilileaks is het negatief van een orde die door filtering tracht overeind te blijven.
Dat is een interessant fenomeen, zoals Wikipedia eigenlijk al boeiend was.
De oude netwerken leven bij de gratie van gecontroleerde filtering van informatie, en het enige wat nu gebeurt is dat die techniek van de facade, die wereld van de mombakkes niet meer werkt. Dat betekent ook dat de ideologieên, de boodschappen, de holle frasen niet meer werken, omdat ze uiteindelijk niet méér waarde vertegenwoordigen voor de toehoorder dan de one-liners van de eerste de beste brievenbuspisser.
Ik weet niet of het desintegratie is. Je zou het ook uit kunnen leggen als het wakker worden uit een lange slaap. Wat we zien is het lege plein, net nadat de kermis is vertrokken. Aan on om de bezem ter hand te nemen en de prullen en de lege dozen op te vegen.

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 13:50

@Schoorsteenveger | 14-12-10 | 12:59
Wat is er aan de hand? Wat staat ons te wachten?
1984? Chaos? Vernietiging van ons huidige systeem zodat vanuit die puinhoop gewerkt kan worden aan een echte nieuwe wereldorde?
Er hoeft maar iets te gebeuren en onze huidige maatschappij stort in; de economie, politiek, Europa en het technische schild staan op springen.
Bewust of onbewust? Is Wikileak echt of niet? Waarom komt alles te gelijk?
Onze huidige ‘beschaving’ blijkt opgebouwd te zijn middels gebakken lucht en zeer fragiele technische systemen die je kan vergelijken met de ‘huid’ van een zeepbel.
Vreemde haast pre apocalyptische tijden vergezelt met zeer veel, haast filosofische vragen, Schoorsteenveger. De Hopi indianen noemde dit 'Koyaanisqatsi':'
"Leven in gekte, leven in onrust, leven in onbalans, leven in desintegratie, een manier van leven die vraagt om een andere manier van leven".

Niemands Knegt | 14-12-10 | 13:33

Niemands Knegt | 13-12-10 | 21:38
Daarin ligt volgens mij uiteindelijk ook hun zwakte.
De systemen die hun macht overeind houden hebben altijd redelijk in sync gelopen met orde en regelmaat in onze samenleving, maar ook met het systeem der handhaving en het rechtssysteem. Dat gooi je zomaar niet omver, zelfs niet als je ideologie haaks lijkt te staan op die van de machthebbers.
Ik haalde hierboven een uitspraakje van Sartre aan, de grote verafgode denker die zich lieerde aan de opstandige studentjes, de vrije liefde predikte en bezigde, pamfletten uitdeelde, op de barricade stond en zelfs op naïeve wijze het sovjet-systeem als het aards paradijs de hemel in prees.
Maar dat existentialisme, dat hippie-gedoe, die communistische manifesten, die studentenopstanden, dat kritiese dit en dat kritiese dat en hebben niet al te veel veranderd, hebben slechts tot een wisseling van de wacht geleid.
Ruwweg gezegd, links nam het hier en daar over over van rechts, that's all, en verschanste zich binnen de kortst mogelijke tijd in dezelfde machtsstructuren die lokten als Sirenen. Waar de bourgeoisie omvergeworpen was had een nieuwe bourgeoisie plaatsgenomen. Slechts een stoelendans, maar nog steeds dezelfde zetels met hetzelfde pluche.
We zien nu met en na Fortuyn de slinger weer de andere kant uit zwaaien, maar ik vrees dat de slingeraars binnen de kortste keren weer braaf plaatsgenomen hebben op het pluche en de oude systemen weer hersteld en volop in werking zijn.
Of het zou moeten zijn dat de geschiedenis met die systemen afrekent, dat bijvoorbeeld de technologische ontwikkelingen zo ontwrichtend werken dat oude netwerken niet meer optimaal kunnen functioneren.
Of het zou moeten zijn dat het démasqué van de dikke verhalen, de valse moraal en het valse fatsoen plots echt doorzet en we niet meer bereid blijken ons dag in dag uit in de luren te laten leggen door leugens en bedrog van valse profeten.

Schoorsteenveger | 14-12-10 | 12:59

Nog een boekentip:
Hare Majesteits Leugens regeren - Sam Broersma
ISBN 978-90-9025143-1

Niemands Knegt | 14-12-10 | 12:52

@ecologiste | 14-12-10 | 11:50
Ton Biesemaat, een onderzoeksjournalist en een goede vriend van mij is bezig met een nieuw boek 'Schaduwmacht & Schimmenspel':
www.uitgeverijelmar.nl/uitgave.asp?isb...
.
Door de gelaagdheid der dingen (in zijn meest algemene en ruimomvattende verschijning, fysiek en niet fysiek) denken de mensen al snel aan ‘chaos’ terwijl die schijnbare wanorde toch exact bepaald is. De parallelle 2de wereld reguleert en delegeert de ons bekende wereld, maatschappelijk en economisch.
.
l’Histoire se répète:
High-tech, occulte fysica, geopolitiek, mythologie, duistere geschiedenis, geheimhouding, achterkamers, schemerige ontwikkelingen van toen tot nu.

Een hoop moeilijke concepten

Niemands Knegt | 14-12-10 | 12:12

Niemands Knegt | 14-12-10 | 11:34
Inderdaad "Nederland is na de moorden op Fortuyn en van Gogh nog vlakker geworden dan het al was".
Als je maar gewoon een beetje meedoet en je dagelijkse desinformatie inneemt dan heb je een mooi (leeg) leventje hier maar owee wanneer je je neus te diep in de zaken van dat netwerk steekt dan ben je de sigaar dwz op zijn minst verlies je je baan, je fortuin of zelfs je leven en dat uiteraard allemaal op nichtnachzuvollziehende wijze.

ecologiste | 14-12-10 | 11:50

@ecologiste | 14-12-10 | 08:48
Ons schijnheilige Nederland is door zijn schijnheiligheid misschien nog wel erger dan Mozambique et cetera.
De mentaliteit van 'zondags vooraan in de kerk, door de week alles doen wat god verboden heeft'.
www.meervrijheid.nl/?pagina=1074
.
Nogmaals: de moderne geschiedenis van het Koninkrijk der Nederlanden kent een schaduwzijde waarover maar zeer mondjesmaat wordt gerapporteerd. Het is de geschiedenis van geheime diensten, old boys networks, spionage, ondergrondse politieke verbanden en intriges, tezamen het mysterie vormend dat als het uiterst gevoelige centrale zenuwstelsel van deze geheimzinnige natie kan worden beschouwd. Het is een beerput die in schrille tegenstelling staat met het imago van een verlichte democratie zoals dat intern en extern nog altijd van Nederland wordt gekoesterd.

Niemands Knegt | 14-12-10 | 11:34

Niemands Knegt | 13-12-10 | 21:38

Niet alleen kinderen worden misbruikt. De ontgroening, ontmaagding, het verlies van de onschuld, etc. is nodig om te kunnen functioneren in dat netwerk van boven ons geselden en daarbij helpt het dat de linkerhand niet weet wat de rechter doet. Maar men mag niet te gelovig zijn noch te zeer ostentatief gericht op luxe. Liefst zulke mannetjes als Deetman die doen het altijd goed. Té gelvig dan kom je al gauw bij GL terecht en die zijn eigenlijk al te extreem maar horen er tegenwoordig wel bij. En te luxueus, tsja dan loop je teveel in de gaten. Mag wel maar zoiets doe je niet in NL maar ergens waar den gewonen mensch dat niet ziet dus Mozambique, Argentinië, Caraïben,....

ecologiste | 14-12-10 | 08:48

Ik ben hoogopgeleid, keurig opgevoed, netjes van taal & antwoord en zo maar ik heb alleen een AH bonuskaart. Ik hang geen enkele god aan en al helemaal geen politieke partij. Ben ik nu kansloos op de arbeidsmarkt?

Dr. U.I. Loor | 13-12-10 | 22:44

@ecologiste, Schoorsteenveger en blaster
Eigenlijk onvoorstelbaar dat zowel de intellectuele elite (zie artikel 'De illusie van democratie') als wij, onze illusoire democratie compleet blootleggen en dat de politieke elite (hoogstwaarschijnlijk in samenwerking met de bovenonsgestelden) keihard vast houdt aan deze karteldictatuur. Iets van 'knechten' mompelt.

Niemands Knegt | 13-12-10 | 21:38

ecologiste | 13-12-10 | 20:26
De linkerhand grijpt naar deze wereld, de aarde, de schijnbare wereld, de zonde, en de rechterhand reikt naar gene wereld, de hemel, de echte wereld, de verlossing. Ze huppelen zonder probleem op en neer, die lui, volgens vaste patronen, en ontspringen zo elke keer de dans.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 20:47

Niemands Knegt | 13-12-10 | 18:51
zie ecologiste | 13-12-10 | 20:36

ecologiste | 13-12-10 | 20:38

"Achter de façade van onze parlementaire democratie ontwikkelt zich geruisloos een corporatieve en technocratische staatsorde waarin de electorale democratie een randverschijnsel wordt, een verplicht politiek ritueel met weinig reële politieke invloed.
Op de verdeling van de 150 miljard gulden bijvoorbeeld die in dit land (ingevoegd: in 1999) beschikbaar komen voor de realisering van grote infrastructurele werken hebben wij als kiezers nauwelijks enige invloed, Daarover besluit in feite een hecht netwerk van topambtenaren, vertegenwoordigers van belangengroepen, invloedrijke (ex-)politici, ondernemers en adviseurs die elkaar in de geest van de oud-Hollandse regententraditie op effectieve wijze de bal toespelen".

Ik vrees dat u gelijk hebt. Aardig bedrag trouwens..... iets voor geldwolven die geen moeite hebben met waarheid en zo.

ecologiste | 13-12-10 | 20:36

@Schoorsteenveger | 13-12-10 | 13:51
De Leidse politicoloog Peter Mair, professor Hans Daudt (Amsterdam), hoogleraar Frissen (Tilburg) hebben ook zeer interessante artikelen geschreven over particratie. Allen (het zijn er veel meer) zijn uitermate kritisch over het 'democratische' gehalte van onze illusoire democratie. Probeer het artikel 'De illusie van democratie' door Gerard van Westerloo in de Bijlage M van het NRC Handelsblad van 4 mei 2002 maar eens op te sporen.

Niemands Knegt | 13-12-10 | 20:28

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 19:06

De linkerhand weet niet wat de rechterhand doet, volledig gescheiden.

ecologiste | 13-12-10 | 20:26

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 18:50

De ontgroening, de vuurdoop.

ecologiste | 13-12-10 | 20:25

ecologiste | 13-12-10 | 18:46
Ik vrees van niet. Ik denk dat dat soort figuren een filtering toepast die bijna niet uit te schakelen is. Al het duivelse is voor hen een aberratie, een afdwaling van het rechte pad en die dwaling wordt nooit in verband gebracht met de keuze van het plaveisel of de ligging van het pad. De Paus heeft honderdmaal sorry gezegd, niet voor de verderfelijkheid van een machtssysteem waarbinnen misbruik onontkoombaar is, nee voor de individuën die binnen dat tot heilige huis verklaarde machtssysteem zich door duivelse krachten lieten verleiden. Werkelijke zelfkritiek is nagenoeg onmogelijk.
De daders worden overgoten met vergiffenis voor al hun zonden, de slachtoffers worden platgewalst door medelijden en mededogen, dat is de strategie die alles schoon kan wassent wat vies, vuil en vunzig is. Mea maxima culpa, maar niet heus.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 19:06

Floris e Blancefloer | 13-12-10 | 18:10
Die partijkaart is slechts het toegangsbewijs tot een systeem met strakke rites en talrijke taboes. Je gaat erin mee, volle bak, of je wordt genadeloos uitgescheten. Zo werkt dat altijd. Je moet het willen, al die littekens oplopen, al die pijn lijden, al dat verraad plegen aan je principes. En pas als je door alle tests heen bent, als je goed bent afgericht, kun je aanspraak maken op de beloningen.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 18:50

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 18:44
Zou dat door de dikke eeltlaag op hun ziel zijn geraakt?

ecologiste | 13-12-10 | 18:46

ecologiste | 13-12-10 | 18:22
Was goed inleidend studiemateriaal voor commissie-Deetman geweest.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 18:44

Niemands Knegt | 13-12-10 | 17:51

Zeer bedankt voor uw informatie.

'gaat googlen op Prof. S.W. Couwenberg'

ecologiste | 13-12-10 | 18:29

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 17:32

De enige film waarbij ik uit de zaal ben weggelopen. Ik kon het niet meer aanzien en ik ben een fan van Pasolini, heb ongeveer alles van de helaas vermoorde man gezien, maar die werkelijkheid kon ik destijds als adolescent niet aan.

ecologiste | 13-12-10 | 18:22

Dus het is deze partijkaart welke ik de afgelopen jaren heb gemist maar inmiddels ben ben ik mij gaan realiseren dat het behoren tot deze elite niets voor mij zou zijn. Voor mij geen deelname aan een schijnvorm van democratische macht. Sinds vele jaren bevecht ik de gevestigde orde in het klein maar altijd met een helikopterview. Dat geeft vaak wonderlijke situaties met machthebbers die zich achter vastgeroeste systemen verschuilen (en kom niet aan mijn baantje). Het blootleggen hiervan geeft een sensatie maar oh ik wil zoveel groter.

Floris e Blancefloer | 13-12-10 | 18:10

Dank blaster en ecologiste; het is mijn queeste om de particratie aan te vallen en ik hoop het omvallen van dit gedrocht nog mee te mogen maken.
Wat cijfers toegespitst op vier partijen:
PvdA, CDA, VVD en D66 hebben samen slechts 182.135 leden (stand per 1 januari 2006), iets meer dan één procent van de Nederlandse bevolking. Daarvan zijn over het algemeen slechts zo'n tien procent van de leden van die partijen ook echt politiek actief en dus eventueel benoembaar. Uit dit uiterst kleine potentieel moet dus gevist worden voor politiek gerelateerde functies als minister, staatssecretaris, commissaris van de koningin, burgemeester.
Deze uiterst kleine elite maakt het nog bonter: ook functionarissen die formeel juist onafhankelijk van de politiek moeten zijn, worden strikt volgens partijlijnen gedistribueerd. Alle topambtenaren op de ministeries zijn bijvoorbeeld keurig verdeeld over de vier grote partijen. Dat geldt ook voor formeel onafhankelijke controleurs zoals de Algemene Rekenkamer en de Autoriteit Financiële Markten. Belangrijke adviesorganen zoals de Raad van State, de Sociaal Economische Raad, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, het Centraal Planbureau en het Ruimtelijk Planbureau zijn ook verdeeld over de vier partijen. Dan zijn er natuurlijk nog de zorg, de omroepen, het 'onderwijsveld' en de sociale zekerheid. In al deze sectoren is dus 99 procent van de Nederlanders vrijwel kansloos als het gaat om een belangrijke publieke benoemingen... en deze uiterst kleine elite mag dus onderling cruciale posities verdelen voor het papen en nathouden van onze reeds verloren 'democratie'.
(Door de belangrijkste politieke functies te reserveren voor de eigen partijgenoten handelt men overigens volstrekt in strijd met het non-discriminatiebeginsel van artikel 1 en 3 van onze grondwet, de wetten die wel eens ter discussie zijn gesteld door een zekere heer uit Rotterdam en door Prof. S.W. Couwenberg die hier in de jaren zeventig al over begon).

Niemands Knegt | 13-12-10 | 17:51

ecologiste | 13-12-10 | 17:10
En het is nog slechts een kleine stap naar Saló van Pasolini.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 17:32

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 14:28
Ah oui le charme discret de la bourgeoisie
www.dailymotion.com/video/xe0yo8_le-ch...

Wel even schriken als je je ineens op een podium voor het publiek bevind...

ecologiste | 13-12-10 | 17:01

blaster | 13-12-10 | 16:31
De eerste reacties op Wikileaks laten ook zien hoe gammel die 'dictatuur van de macht' in elkaar zit en hoe gemakkelijk dat stelsel te ontwrichten is, als je maar de juiste wapens inzet. Het is net als met religies, het zijn systemen die ontstaan en zichzelf in stand houden omdat de mens op een bepaalde manier in elkaar steekt. Velen maken er gebruik van maar niemand weet precies hoe ze werken. En héél soms staan er lieden op die op pure intuítie als geen ander in staat zijn om ze te gebruiken of misbruiken, naar zich toe te trekken of zelfs compleet nieuw uit de grond te stampen.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 16:58

En vervolgens direct demoniseren van mensen die hen doorzien en aanhang krijgen. Het laat zien dat er verdomd weinig onderscheidende verschillen bestaan tussen linkse volksrepublieken zoals Noord Korea, Cuba en China, rechtse dictaturen zoals Hitler en de NSDAP in Duitsland en onze eigen Nederlandse schijndemocratie. Dat deze 'samenlevingvernielende ziekte' zich onmiddelijk uitbreid als er meer mogelijkheden komen tot instandhouden en uitbreiden van macht, zoals de EU. Toekomstvernielende beslissingen, zoals het binnenhalen van voormalige Oostbloklanden met hun armoedige structuur en toestromende bevolking die de nieuwe 'allochtonen' in NL gaan worden, wordt besloten op grond van uitbreiding van eigen macht. Niet op grond van 'volksvertegenwoordiging'. Zo ondergraaft deze politieke nomenclatuur zijn eigen legitieme bestaansrecht (steeds meer teruglopend aantal kiezers) en laat uiteindelijk zijn ware gezicht zien in de vorm van een dictatuur van de macht. De ondergraving van de rechten op privacy, de absolute wereldtoppositie van NL in het afluisteren van telefoons, onderscheppen van e-mails en andere vormen van censuur onder het mom van 'veiligheid tegen terreur' (hetgeen het klootjesvolk onmiddelijk gelooft) maakt elke vorm van tegenstand of verzet straks onmogelijk zo niet enorm moelijk. Zo moet je zien dat de huidige cyberaanvallen slechts een topje zijn van wat er komen gaat als de bevolking het echt spuugzat is om als dom stemvee te worden gebruikt en als 'baangarantie' voor de zelfbenoemde politieke 'elite'. Wikileaks toont aan, dat de burger zich wel degelijk zorgen moet maken.

blaster | 13-12-10 | 16:31

Niemands Knegt | 13-12-10 | 11:46
HULDE !!

blaster | 13-12-10 | 16:19

Niemands Knegt | 13-12-10 | 11:46
Het aardige is dat die Baakman politicoloog is, al jaren in deze pot roert en ook echt met feiten aan komt dragen. Dat is vloeken in de kerk, en dat is precies ook wat gebeuren moet. Hard vloeken, opdat de aanwezige gelovigen pijn aan de trommelviezen krijgen van de echo's en galm, nog voordat ze van schrik de kerkboeken uit hun handen laten vallen en hun oren afdekken.
Natuurlijk, het gaat hier om netwerken en netwerkjes die op elkaar aansluiten en elkaar in leven houden, niet alleen nationaal maar ook internationaal. Die netwerken gaan moeiteloos over landsgrenzen en taalbarriëres heen omdat ze een gemeenschappelijke moraal, een gemeenschappelijk jargon en gemeenschappelijke strategieën hanteren die vaak eeuwen oud zijn en uiterst verfijnd.
Het zijn de praktijken van gildes en genootschappen, elk met zijn eigen goden, helden, overleveringen, heile boeken en manifesten, die elkaar moeiteloos vinden als ze elkaar nodig hebben, gewoon omdat ze door dezelfde instincten worden gedreven.

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 13:51

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 13:26
Ik heb er schandelijk gebruik van gemaakt dat dan weer wel. Af en toe ben ik toch wel een opportuniste.
"ondertussen virtueel vinyltje oplegt'
www.youtube.com/watch?v=J9qEn-ciB3M&am...
Indochine ipv origineel van Dutronc gewoon omdat Indochine goeie jaren 80 band was niemand deze band kent in NL.

ecologiste | 13-12-10 | 13:33

ecologiste | 13-12-10 | 13:20
Je mocht mee dus. Maar dééd je dat ook?

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 13:26

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 12:50
Deetman deksels goed! Heb hem al in de smieze sinds zijn afbraakwerk van het studiestelsel voor kansarmen. Want de basis-beurs is toch voor iedereen? Dus ook voor de rijken. Mijn buurvrouwstudente destijds met rijke papa kon er een autootje voor kopen waarin ik -dat moet gezegd- regelmatig als bijrijder in meemocht.

ecologiste | 13-12-10 | 13:20

vandaar dat er zo veel knudde bestuurd wordt, omdat de kennis er gewoon te weinig of niet is.

Iwmac | 13-12-10 | 13:15

Benieuwd waar Doofpot Deetman een lekker baantje krijgt aangeboden.
www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3...
Hij is de beste, de enige, de uitverkorene, de Verlosser. Er is niemand die ook maar in zijn schaduw kan staan. Het zou een schande zijn om náást hem een ander te plaatsen en úberhaupt te willen vergelijken. Meneer is goud en gaat ook voor goud.
Overal waar de deksel weer stevig op de doofpot moet kun je hem moeiteloos inzetten. Overal waar miisstanden onder het tapijt van het fatsoen geveegd moeten worden kun je hem zonder nadenken een bezem in de hand geven. Overal waar eeuwenoude machtsstructuren aan het wankelen gaan kun je hem inzetten om het nodige herstelwerk te doen. Succes verzekerd.
Grijp je kans!

Schoorsteenveger | 13-12-10 | 12:50

Heb niet voor niets op m'n twintigste een lidmaatschap afgesloten op een niet nader te noemen politieke partij.

evaQ8 | 13-12-10 | 12:19

Niemands Knegt | 13-12-10 | 11:46

Goed gesproken.

ecologiste | 13-12-10 | 12:06

Pas maar op, voor je het weet zit je op verdenking van iets goors, en wordt je weggejorist.

mothersfinest | 13-12-10 | 12:05

Hahahaha, zie daar de reden waarom de Pvda toch nog enige tienduizenden leden heeft!

HoogToontje | 13-12-10 | 12:00

Het is nog veel erger dan ik al dacht.
Vandaar dat ze ook internet graag onder controle willen krijgen, daar kun je als burger nog tegen extreem lage kosten en vrijwel zonder gevolgen een mening kwijt en de elite een hak zetten als het moet.

ZSU-23-4 | 13-12-10 | 11:55

Vigil | 13-12-10 | 11:18
Constitutionele toetsing door de rechter is typisch zo'n idee dat theoretisch zeer goed klinkt maar in de praktijk toch iets anders werkt. Het houdt namelijk in dat ongekozen rechters wetten kunnen gaan toetsen en onverbindend verklaren. De praktijk in de VS leert dat de gehele rechtelijke macht een politiek kleurtje krijgt omdat veel rechters last krijgen van hoogmoedswaanzin en wetten onconstitutioneel gaan verklaren wanneer de inhoud hen niet aanstaat. Men gaat de grondwet dan gewoon zo ruim of zo nauw uitleggen dat het in hun politiek straatje past. en.wikipedia.org/wiki/Judicial_activis...
Welnu, denk jij werkelijk dat de Nederlandse rechtelijke macht verantwoordelijk met die nieuwe macht zou omgaan en hun politieke voorkeur thuis zou laten? God behoede ons voor het Amsterdamse hof bijvoorbeeld.

CreativeDestruction | 13-12-10 | 11:53

Vigil | 13-12-10 | 11:18
Eindelijk een medestander. Ik post al jaren hier over de noodzaak van een Constitutioneel Hof maar weinigen gaan erop in, wellicht uit onbekendheid.

Bigi Bana Boy | 13-12-10 | 11:48

@Reinaert | 13-12-10 | 11:29
Dank u! * Koggie met versterkerT giet *

An die ARBEIT | 13-12-10 | 11:46

Op 3 november 2008 schreef ik bij Stan de Jong het volgende:
Op 6 mei 2002 heb ik de ‘Rode Pil’ genomen. Die datum veranderde mijn stabiel opgebouwde wereldbeeld. Door Fortuyn ben ik gaan inzien dat Nederland geregeerd wordt door een in verhouding, zeer kleine groep mensen die achter hun democratische façade, een ware particratie, een besloten partijendemocratie ten dienste van de gevestigde orde, ten uitvoer brengen. Van democratie is geen sprake. Dit is dus geen bestuur “van, voor en door het volk”, maar van, voor en door een ZEER kleine minderheid van bestuurders en ambtenaren, die uit naam van een quasi-democratische leugen over democratie de feitelijke macht overgenomen hebben en voor het belang van de leden van de eigen groep, baantjes, macht, status, carrière, aanzien, mee mogen bazelen voor Tv-camera’s, het bestuur onttrokken hebben aan controle en aan inzicht, alles voor eigen belang en volkomen in tegenstelling met hun publieke leugens en poses, die in Neerland immer “democratisch” en “open” heten, maar dat zelden zijn.
.
Op 2 november 2004 heb ik de ‘Bittere Pil’ genomen. Die datum begreep ik de woede van Dwayne uit de film ‘Bobby’ (met terugwerkende kracht): ‘Now that Dr. King is gone, no one left but Bobby’. In ruim twee jaar tijd, twee mensen afgeslacht die hoop boden; hoop op openbreking van de gesloten netwerken van de oude politiek; opwaardering van de oppositiefunctie als politieke tegenmacht; herwaardering van het algemeen belang als gedemocratiseerd staatsdoel; en versterking van het democratisch burgerschapsbesef.
Zij lieten zien dat het hedendaags politiek denken leed aan een tekort, dat zij arm is aan ‘het andere’. Zij lieten zien dat ons tijdvak niet meer in staat was een alternatief voor zichzelf te bedenken, zij lieten zien dat het politieke denken zich steeds meer voortbewoog in het fatalisme van een eeuwige herhaling van de rechtvaardigingen van voorspelbare zetten. Zij lieten zien dat het veld van het politieke denken een woestijn was geworden, verstard in het conformisme (de aanvaarding van de particratie die in zijn huidige vorm niet meer is dan een oligarchische regering die zich de titel van democratie toegeëigend heeft).
.
Op die dag had ik het gevoel dat de mogelijkheid om te streven naar een radicaal andere politiek in rook vervlogen was. Ik krabbel nu weer langzaam op: dankzij internet heb ik ontdekt dat er veel meer mensen zijn die de huidige politieke constructie zat zijn. Leve Johan Derk van der Capellen tot den Pol, leve Pim Fortuyn en leve….. Theo van Gogh!
.
Ik ben dus blij met mensen als Nico Baakman.

Niemands Knegt | 13-12-10 | 11:46

MiaWallace | 13-12-10 | 11:18

Over tien jaar een feit en niemand die het nog weet behalve dan de 'rebellen' die echter als sjors en sjimmie in de bak zitten.

ecologiste | 13-12-10 | 11:40

Zo dit bericht was even een waarschuwing aan de mafia. Dus blijf even af van GS (en heel msschien ook Assange, Bos en de andere klokkenluiders) want anders gaan wij van GS ook vervelend doen.

ecologiste | 13-12-10 | 11:37

-weggejorist-

ganjaman555 | 13-12-10 | 11:32

@An die ARBEIT | 13-12-10 | 11:28

Een dubbele voor jou. Met een flinke slok extraspeciale smaakmaker uit Frankrijk.

*** Plop ***

Reinaert | 13-12-10 | 11:29

@Reinaert | 13-12-10 | 11:18
Doet u mij ook maar een dubbele...

* Er moeite mee heeft vandaag :s *

An die ARBEIT | 13-12-10 | 11:28

Lees het boek (boek= DVD maar dan in papiervorm) Lord of the Flies een en je ziet hoe zoiets werkt. Zelf in een Expeditie Robinson (van horen zeggen, kuch) werkt het zo. Heersers, helpers, denkers en doeners. Ze zullen er altijd zijn. In dat opzicht zijn we niet meer dan een mieren of bijenkolonie. Die doen precies hetzelfde.

Betweetert | 13-12-10 | 11:25

@brunz | 13-12-10 | 11:19

Maar de ene elite is de andere niet. Stalin en Beria hebben de intelligentsia uitgeroeid en er apparatsjiks voor in de plaats gezet. Weliswaar een nieuwe elite maar wel een veel minder "lastige" elite. Domheid all over the place.

Reinaert | 13-12-10 | 11:24

Dat was al zo in de tijd van de Grieken (je weet wel, die uitvinders van de democratie enzo). Geen enkele revolutie die daar iets aan kan doen. Lees maar eens iets over de Franse revolutie. Na de afslachting van de elite (toen de adel) kwam er simpelweg een nieuwe elite voor in de plaats. Zou het niet gewoon een menselijk trekje zijn?

brunz | 13-12-10 | 11:19

@MiaWallace | 13-12-10 | 11:16

Goed, dan maak ik wel wat vers koffiedik. Een bakkie gaat er namelijk altijd in!

Niet dat daarmee al het wereldleed meteen opgelost is maar dat mag de pret niet drukken.

Reinaert | 13-12-10 | 11:18

Daarom hebben we ook geen Constitutioneel Hof zoals een normaal land wel heeft. De Grondwet is dan ook in zekere zin een farce, omdat de Staten-Generaal, dus de Kamers en het kabinet zelf bepalen of iets in strijd is met de Grondwet of niet en de burger dus ook nooit een beroep op de Grondwet kan doen middels de rechter. Immers, de rechter mag niet toetsen aan de Grondwet. Als doekje voor het bloeden hebben we slechts de Raad van State.

Vigil | 13-12-10 | 11:18

Trouwens, OT maar @ allen: geniet nog maar even van je vrijheid, want binnenkort willen uw tegeltjes niet meer plakken als ze geen gezellige naïeve onzin meer bevatten. www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/...
*aluhoedje alvast oppoetsen doet*

MiaWallace | 13-12-10 | 11:18

Reinaert | 13-12-10 | 11:15
Doe eens wat nuttigers met dat koffiedik ;)

MiaWallace | 13-12-10 | 11:16

@ecologiste | 13-12-10 | 10:59
Misschien schopt ie het ooit nog eens tot volwaardig professor.
www.fdcw.unimaas.nl/staff/default.asp?...
Maar eigenlijk zouden alle politicologen natuurlijk wegbezuinigd moeten worden.

Prof. D.A.H. Vintik | 13-12-10 | 11:16

Guys (en lady) toch... zo verwonderlijk is het toch allemaal niet?! Macht, geld, politiek en corruptie gaan al eeuwenlang feilloos samen. Het begint alleen steeds schaamtelozer te worden en meer en meer transparant. Maar dat neemt niet weg dat kruiwagenwerk altijd zal blijven bestaan. In alle lagen van de bevolking werkt dit zo. De zwartwerkende neef van tantje Sjaan zal sneller langs mogen komen dan de veel duurdere witte stuck toko. Bij de elite werkt het juist de andere kant op. Lekker met andermans centen smijten om anderen stroop op de bek te smeren. Zodat zij er zelf ook wijzer van worden. Dat elkaar bedruipen heet netwerken of gunnen. Geld en macht corrumpeert altijd ! Maar he, lekker belangrijk. Zolang er maar genoeg aan de strijkstok blijft hangen voor jezelf, zal je dat nest niet snel vervuilen. Of wel?! Niet voor niets worden ze witte boorden mafia genomend. En niemand doet er wat aan. Geen rechter die zijn handen wil branden hieraan, want dat zou de incest verstoren.

Betweetert | 13-12-10 | 11:16

Ja, zo werkt het systeem. Genoemde partijen hebben bestuurders die vanaf de basisschool (en misschien daar al) met hun polletieke carriere bezig zijn en de idealen van een multikul achterstevoren in hun slaap kunnen opzeggen.
Nieuwkomers hebben geen standaard plucheplaksel dat bereid is op jonge leeftijd al riisco's te lopen met hun pensioenplan.
Met alle ongelukjes van dien, die ongelukjes helpen ook weer de boel te houden zoals het altijd was.

Jan Passant mk2 | 13-12-10 | 11:16

Tenenkrommend, misselijkmakend en niks nieuws...

Goede column, dit artikel is echter een beetje makkelijk.

An die ARBEIT | 13-12-10 | 11:15

@Bigi Bana Boy | 13-12-10 | 11:10

Je hebt onderbuik en je hebt wetenschap. Soms lopen beiden parallel, zoals in dit geval, maar dan nog: onderbuik serieus nemen is niet altijd de juiste weg.

Overigens heb ik een rotsvast vertrouwen in mijn onderbuik, dat dan weer wel, maar dat kan ik natuurlijk wel wetenschappelijk onderbouwen. En bovendien voel ik dat aan m'n water! Ik ben namelijk ook gezegend met héél gevoelig water!

*** Nog maar eens intelligent naar wat koffiedik gaat zitten kijken ***

Reinaert | 13-12-10 | 11:15

Het verschil is dat links er heel schijnheilig over doet en rechts er gewoon open voor uit komt. Als politicus heel zielig doen over bijbaantjes en hoge salarissenen en daarna flink cashen en een lange neus trekken naar je voormalige kiezers, liefst bij een zo kapitalistisch mogelijk bedrijf.

WaarDeWindWaait | 13-12-10 | 11:14

Milton Friedman | 13-12-10 | 11:05

Landpikkertje is van alle tijden en begint al op de kleuterschool. What else can I say?

ecologiste | 13-12-10 | 11:14

Bigi Bana Boy | 13-12-10 | 11:10
Ja, werkelijk geniaal. Hoe zou hij op dat spoor zijn gekomen?

MiaWallace | 13-12-10 | 11:12

Ik ben lid van PLOP (Politieke Logisch Oprechte Partij) te Assen.
Ik kan niet zeggen dat dat een pre is bij een sollicitatie.

stoepheer | 13-12-10 | 11:12

Knap onderzoek van Baakman. Moet je natuurlijk wel afgestudeerd politicoloog voor zijn en jarenlang onderzoek hebben gedaan, want wij zouden er zelf uiteraard nooit zijn opgekomen. Politieke partijen als banenmarkt, wie had dat gedacht ? En dat van de PvdA, de VVD en het CDA tsssss ....

Bigi Bana Boy | 13-12-10 | 11:10

Goed stuk, nu er nog wat aan doen, maar ja zoals zo vaak:
giet je glas vol met plas zo over je shone was!

gozahtje | 13-12-10 | 11:07

ecologiste | 13-12-10 | 10:47
Inderdaad, deze directeuren zijn meestal volledig onwetend op het gebied waarvoor ze zijn benoemd in die functie. Kijk naar die Ed Nijpels bij het ABP. Of al die Groen Links bestuurders op het gebied van grondzaken. Dertig jaar geleden het grootste deel van die personen Stalin en Pol Pot, en zouden alle gronden onteigend moeten worden ten bate van de Staat. Denk je nu echt dat ze van mening veranderd zijn?

Milton Friedman | 13-12-10 | 11:05

Leuk itempje voor P& W .. ow nee wacht ..

vicecity | 13-12-10 | 11:00

Prof. D.A.H. Vintik | 13-12-10 | 10:48

Beste professor,

Zo'n collega Baakman maakt de maandag weer goed, nietwaar?

ecologiste | 13-12-10 | 10:59

Nico Baakman heeft met zijn stukje prachtig aangegeven waarom er zoveel mis is en gaat.

Fijnstoffer | 13-12-10 | 10:57

De hoogeleerde heer Baakman mag van mij insideinformation hebbe aangaande de oplichting van de burger inzake ecologische zaken. Hij kan contact opnemen met de redactie voor mijn e-mail adres.

ecologiste | 13-12-10 | 10:56

@hanz71 | 13-12-10 | 10:42 :
Zolang er handwerkjuffrouwen (Neetelenbos) en verpleegsters (Borst) op ministerposten komen wordt het CV niet gescand op vakinhoudelijke kennis en/of ervaring...

HoerenSloep | 13-12-10 | 10:55

Dat heb ik ook wel eens gedacht .. lid worden van de PVDA en gewoon rechts stemmen .Het is nog erger als ik dacht 97 % !!!! En ze vragen zich maar af waar de kloof tussen burger en politiek toch vandaan komt.

vicecity | 13-12-10 | 10:54

vagehond | 13-12-10 | 10:43

Juist! Ik kreeg ook zo'n warm gevoel en ook ik probeer dat al jaren uit te leggen ook hier op GS.
Wanneer je een conflict hebt met deze lieden wordt je stiekum in een straatje achteraf in elkaar geslagen e niemand heeft het gezien, de politie niet, de rechter niet, de krant niet ne niemand behalve enkele naasten.
Het is te danke aan klokkenluiders dat er iets van deze shit naar buiten wordt gebracht maar je weet hoe het met klokkenluiders afloopt.

ecologiste | 13-12-10 | 10:54

Realiseren wij ons wel met zijn allen dat we Jan Peter ook nog even de komende 6 jaar de Balkenende norm doen toesturen. De grootste faalhaas van allemaal gaat zomaar nog even een miljoen aan wachtgeld cashen (een nieuwe baan of niet).

faz | 13-12-10 | 10:52

faz | 13-12-10 | 10:47
Klopt. Ik noem slechts 1 verbluffend voorbeeld: Agnes Jongerius is zo vanuit het dispuut na afstuderen hup bij de FNV gegaan en er nooit meer weggegaan. En Jan de Arbeider blijft gewoon maandelijks zijn conributie betalen, de sukkel.

ecologiste | 13-12-10 | 10:50

@necrosis | 13-12-10 | 10:07
En Brinkman heet Hero van voren!

Prof. D.A.H. Vintik | 13-12-10 | 10:48

loose-ends | 13-12-10 | 10:44
Ja, en dat is geen grapje.

ecologiste | 13-12-10 | 10:48

@kapotte_stofzuiger | 13-12-10 | 10:39
'Zet reltokkies op de foto', yeah right. En dan met die feauteaux zeker naar de politie gaan waarna ze met balkje voor de ogen in Opsporing Verzocht komen, en als je geluk hebt worden ze gepakt en krijgen ze 2 maanden voorwaardelijk. Erg naief om te denken dat de GS community daar in trapt...

John Toroflex | 13-12-10 | 10:48

@hanz71 | 13-12-10 | 10:42
Je punt 1:
Ja, dat is heel vreemd, temeer aangezien bestuurlijke functies niet per se politiek hóeven te zijn. Sterker nog, politici zijn waardeloze bestuurders, dat heeft de geschiedenis inmiddels wel uitgewezen.
Punt 2: Geert is een partijleider en kamerlid. Ik zie hem voorlopig geen dijkgraaf of directeur van een of andere semi-overheidsinstelling worden.
Je argument snijdt dan ook geen hout.

vagehond | 13-12-10 | 10:47

Het begint allemaal al in de dispuutjes van de verschillende Corpsen in NL.

faz | 13-12-10 | 10:47

Milton Friedman | 13-12-10 | 10:38

En vaak zij ze technisch incompetent maar blinken wel uit in hoeren en snoeren. Dus directeur woningcorporatie kan niet bouwen, directeur ecologiebureau weet niet wat ecologie is, directeur vluchtelingenhlp heeft nooit op de werkvloer gestaan in Somalië (behalve voor de show), directeur Waterschap heeft geen kaas van water gegeten, undsoweterundsofort.
Zeg maar een bestuurder die geen rijbewijs heeft van een auto maar wel de chauffeur aanstuurt. Dat is toch dikke fail? Hoe kun je nu een bestuurder zijn wanneer je niet kunt autorijden? Dan rij je de zaak toch in de prak?

ecologiste | 13-12-10 | 10:47

Ik ben lid van de "pzk* partij zonder kaart, val ik nu buiten de boot?
*snel reddingsvest aantrekt doet*

loose-ends | 13-12-10 | 10:44

Ik heb het vanmorgen gelezen en ik kreeg een warm gevoel van binnen.
Deze man verwoordde precies wat ik al jaren aan mijn kennissenkring probeer uit te leggen.
Nog geen 3% van de Nederlanders is partijlid, maar dik 10% van de ambtenaren en 99% van de ambtenarentop is lid van een politieke partij.
Het nederlandse openbare bestuur is al eeuwenlang een tot op het bot verkankerd, nepotistisch en corrupte boevenbende.
Natuurlijk is het niet zo, dat iedereen met een partijpas ongeschikt is voor zijn functie, maar in de bestuurlijke wereld is het wél zo, dat ze je pas geschikt achten wannéér je een partijpas in de zak hebt.
Zo is het bijvoorbeeld be-lach-e-lijk dat een burgemeester geacht wordt boven de partijen te staan, terwijl deze exclusief uit politieke partijen worden geworven...

vagehond | 13-12-10 | 10:43

Kan geen kwaad om het nog eens te roepen. Kennissen (let wel: geen vrienden) van mij die in Den Haag werken. bespreken uitgebreid van welke partij ze nu het best lid kunnen worden/blijven als ze een bepaalde promotie willen binnenslepen.

John Muts | 13-12-10 | 10:42

1. wat wil meneer nu precies bewijzen? Is het zo raar dat politieke banen naar politici gaan? Als ik ga solliciteren kijken ze ook naar mijn ervaring op mijn CV voor die specifieke baan....
2. opvallend.... ach eigenlijk niet. Voorspelbaar: als voorbeeld wordt de grote blonde leider even over het hoofd gezien. Die beste meneer staat echter al jaren in de top 10 van beroepspolitici. Linksom, rechtsom, er onder door, overheen of doorheen, hij vind wel een manier om op het pluche te blijven zitten. De rest van de PVV kan het natuurlijk wel vergeten, want lid worden kun je niet. Dus je bent kansloos daarna.

hanz71 | 13-12-10 | 10:42

@kapotte_stofzuiger | 13-12-10 | 10:39
Deze advert verbaasde mij heden ochtend ook al een beetje...

TisNieZoMoeilijk | 13-12-10 | 10:41

Aan de andere kant, vindt maar eens een bestuurder die zijn mond houdt over zijn politieke standpunt.

Zeeschuimer | 13-12-10 | 10:41

Als diezelfde overheid met wat flappen loopt te zwaaien gaat Geenstijl zelf ook overstag.
Alles is te koop.
twitpic.com/3fj07r

kapotte_stofzuiger | 13-12-10 | 10:39

GeflipteVlaflap | 13-12-10 | 10:33

Precies 1 pot nat, die diversiteit is gefaked en komt ze goed uit om zo zgn de weerspeigeling te zij van democratie. De enige 2 partijen die niet tot de gevestigde poltiek behoren zijn m.i. alleen nog te vertrouwen waarbij de PVV nu al macht heeft en vermedelijk binnen 4 jaar ook tot de club is gecorrumpeerd. Blijft over de SP die de verkiezingen in 2006 heeft gewonnen maar niet een kans kreeg, natuurlijk niet want dat wil de maffia niet.

ecologiste | 13-12-10 | 10:38

Niet alleen bestuurders bij de overheid hoor. Ook vetbetaalde directeuren in de (semi) publieke sector maken zonder Partijkaart van de juiste Partij geen schijn van kans. PvdA voor sosjale aspecten zoals woningbouwverenigingen, reintegratie en andere zieligheden. CDA voor maatschappelijke zaken waaronder miljarden voor gristelijke stichtingen zoals ICCO. Groenlinks en D66 voor grondzaken waaronder landbouw en natuur. Grondeigenaren hebben hier niets meer te zeggen over hun eigen grond, alle bevoegdheden liggen bij riant betaalde PartijMenschen. VVDers voor economiese dingentjes zoals de zwaar gesubsidieerde 'werkgevers'verenigingen.

Milton Friedman | 13-12-10 | 10:38

@Marcus Porcius Cato | 13-12-10 | 10:32
Erhhmmm, dat een bestuurder misschien niet vanuit politiek oogpunt maar op basis van vaardigheden aangenomen/benoemd zou moeten worden? En dat daar ook alle ruimte toe is, maar deze onbenut blijft omdat politieke vriendjes elkaar deze jobs toebedelen? En dat dat misschien tegenwoordig wel logisch is, maar dit nog niet impliceert dat het wenselijk is?!

TisNieZoMoeilijk | 13-12-10 | 10:37

Kom op Geenstijl. Niet gewoon dode bomen herhalen. Jullie kunnen beter.

Mr. Gene Y. Uss | 13-12-10 | 10:36

Het is toch allang duidelijk dat onze hele ambtenarij een incompetente kliek is...
Kijk nou alleen maar naar de OV chipkaart of Fatima Elatik. Dat moet je in het bedrijfsleven eens flikken, zoveel geld van je baas opmaken doordat je incompetent bent.

God Zelf | 13-12-10 | 10:35

Marcus Porcius Cato | 13-12-10 | 10:32
Dat is in de derde wereld normaal, waar mensen nu eenmaal corrupt zijn. Het is abnormaal in een moderne westerse democratie (als we die naam nog verdienen, tenminste).

Shalome | 13-12-10 | 10:35

Che_cuevara | 13-12-10 | 10:32

Het zal de professor echter de komende jaren steeds slechter vergaan, mark my words of..... hij zal ook gaan toetreden tot de club en mag zich dan nog tot in lengte van jaren verheuge in financiering van prachtig onderzoek dat zal aantonen dat er veel corruptie is maar toevallig wel bi de PVV of SP of zo.

ecologiste | 13-12-10 | 10:35

necrosis | 13-12-10 | 10:07

sterker nog: ze heet Maij-Weggen van achteren

relatief | 13-12-10 | 10:35

TheStef | 13-12-10 | 10:31 Jahaa, voor hun bank, voor hun autodealert, voor hun hypotheek en voor hun vrienden. Ja, best waardevol.

zeg maar jansen | 13-12-10 | 10:33

Lex Trumbauer | 13-12-10 | 10:28
Nou inderdaad, nou en.
Het maakt tegenwoordig echt geen flikker meer uit welke partij je stempt, het is toch één grote corrupte bende.
Zij bepalen zelf wie wint en wie niet, daar brengt onze stem heus geen verandering in. Het is een opgeklopte schijnvertoning, die hele politiek.
En als ik er ook nog maar twee minuten aan denk, beginnen mijn darmen te borrelen ...
Oh tering ...
*naar wc rennen doet*

GeflipteVlaflap | 13-12-10 | 10:33

TheStef | 13-12-10 | 10:31

Doe eens effe uitleggen. Waardevol ja, voor zichzelf net als die broertjes Depla.

ecologiste | 13-12-10 | 10:33

Ik heb geen idee wat hier zo raar aan is. Het is toch logisch dat benoemingen op politieke posities gaan naar politici ? Is dat in andere landen anders dan ? Geen idee wat dhr. Nico Baakman hiermee beoogt te zeggen. Gewoon even een open deur intrappen ?

Marcus Porcius Cato | 13-12-10 | 10:32

@ecologiste | 13-12-10 | 10:26
Hier heb je wel een punt

Che_cuevara | 13-12-10 | 10:32

Toch zijn politiek figuren die de politieke klappen van de zweep kennen en het juiste netwerk in Den Haag hebben best wel waardevol.

TheStef | 13-12-10 | 10:31

PalinforPresident | 13-12-10 | 10:30 Als de muziek stopt moet je op een zetel zitten, zo werkt dat bij een stoelendans.

zeg maar jansen | 13-12-10 | 10:31

kneuterzak | 13-12-10 | 10:25 Inderdaad, de grootste.

zeg maar jansen | 13-12-10 | 10:30

Mijn god, Cohen wordt genoemd als opvolger van Tjeenk Willink. Kan hij niet beter Adje Melkert opvolgen in Irak? En dan kan hij Evelien opvolgen en zij kan dan weer.... jezus ben nu al het spoor kwijt.

PalinforPresident | 13-12-10 | 10:30

Bestuur is roeping of graaierij.

Denkt Na | 13-12-10 | 10:29

Coppertje | 13-12-10 | 10:25

Daar zitten met name CDAmollen op strategische posities die trouwens sdees meer gezelschap kregen van PvdA-ers. En met machtsgeile managers krijg je de ambtenaren op de werkvloer vervolgens wel klein en kun je je fail bouwprojecten, waterschapgeklooi, jeugdhulp, etc mooi financieren.

ecologiste | 13-12-10 | 10:29

Een welgemeend DUH!! Ik raad vrienden in Amsterdam ook al jaren aan PvdA lid te worden. "Maar ik stem rechts!" "Ja, je stemt rechts." Nou en?

Lex Trumbauer | 13-12-10 | 10:28

1. Een politicus vroeg in debat aan PIM je hebt niet eens potentiële wethouders in jouw partij. Antwoord van PIM; die huur ik van buiten in. Hij moet het programma van ons uitvoeren en ik controleer hem. De politicus begreep hier niets van.

2. Daarom zal er ook nooit een gekozen burgemeester komen.

metdedag | 13-12-10 | 10:27

Che_cuevara | 13-12-10 | 10:22

Maar wel fijn dat een professor dat zegt ook al lachen ze professoren gewoon hard uit, tenminste in hun overlegkamertjes.

ecologiste | 13-12-10 | 10:26

Jammer dat de alleralleraller grootste faalhaas niet in het bovengenoemde rijtje staat, zijn veurnaam begint met Ha.. en zijn achternaam met Hoogerv....

kneuterzak | 13-12-10 | 10:25

@Prof. D.A.H. Vintik | 13-12-10 | 10:24
Of op GS

Che_cuevara | 13-12-10 | 10:25

't is nog niet zo lang geleden dat in Brabant en Limburg om de beurt een 'gelovige'( rk) en een 'ongelovige werden benoemd bij de overheid; de politie voorop , waarbij bisschop, deken of pastoor een dikke vinger in de pap had.

Coppertje | 13-12-10 | 10:25

@Che_cuevara | 13-12-10 | 10:22
Zou ie het op WikiLeaks gelezen hebben?

Prof. D.A.H. Vintik | 13-12-10 | 10:24

Zo wat zat ik te wachten en te smachten op iemand zoals Baakman. Hulde aan deze man!!

ecologiste | 13-12-10 | 10:24

Aan precies dit is het communisme ten onder gegaan.
Lees Gorbatjov zijn boeken.

Denkt Na | 13-12-10 | 10:23

@Ashtrey | 13-12-10 | 10:08
Die krijgt pas waarde als GS in de kamer zit. (volgenden verkiezingen dus)

Che_cuevara | 13-12-10 | 10:23

De lucht is blauw, vuur is heet etc...

pwman | 13-12-10 | 10:23

Zo, dat liegt er niet om wat de heer Baakman zegt.
Alleen weet iedereen dat natuurlijk al lang.

Che_cuevara | 13-12-10 | 10:22

En wanneer je niet tot die mafia behoort maar wel een kritische noot laat horen op de de gemeenten, provincie dan wel ministeriële burelen dan wordt je pardoes op straat geschopt. Dit is juist de reden waarom NL steeds sneller vervalt tot en maffiastaat e de kloof tssen burger en poltieke e overheid steeds groter wordt Dit zijn de schuldigen. Get the guilotine en reken met ze af, het gajus dat ons land naar de filistijnen heeft geholpen en in de sjieke wijken huist.

ecologiste | 13-12-10 | 10:19

En niet alleen bij de PvdA, CDA, GL en VVD hoor. Bij de PVV aansluiten en je bent zó én kamerlid én gemeenteraadslid. En laat de vergoedingen maar komen!

zeg maar jansen | 13-12-10 | 10:19

*laatste*

necrosis | 13-12-10 | 10:19

@fuckje | 13-12-10 | 10:11
Dan heet de dochter Hester Maij (zonder Wegge).
*iets met zeurpiet en laatse woord*

necrosis | 13-12-10 | 10:18

Ontluisterend recht voor zijn raap in your face opgeschreven.

Shalome | 13-12-10 | 10:18

Water is nat. Denk dat dit voor heul veul mensen niet heel schokkend is.
Vraag blijft, wat doen we er aan? Niks.

Zeau-steoer | 13-12-10 | 10:17

Mooi stuk van meneer Baakman.

weesgegroet | 13-12-10 | 10:14

Citaat: "Die politici hebben vaak helemaal geen verstand van het terrein waarop ze gaan werken". Klopt, en dan zulke 'leidinggevende' serieus moeten nemen. Als ik niet beter zou weten zou je denken dat dat uitmond in een kredietcrises.

Mark van Leeuwen | 13-12-10 | 10:14

Wat is nu precies het nieuws hierin? Mensen roepen al jaren dat de politiek er vooral voor zichzelf zit en niet voor het volk?

DingleBerry | 13-12-10 | 10:13

Je moet een slang zijn om je in een slangenkuil comfortabel te voelen. Wat anders is nieuw?

John McClane | 13-12-10 | 10:12

Vereist???
Oh, dat klopt wel.

DingleBerry | 13-12-10 | 10:12

@necrosis |10:07
Hanja is de moeder, Hester de dochter.

fuckje | 13-12-10 | 10:11

Alleen met een SP of PVV pas kom je nergens. Die partijen lopen niet in de pas met de globaliserende multiculturele droom.

fietskettingslot | 13-12-10 | 10:11

-weggejorist-

weesgegroet | 13-12-10 | 10:09

-weggejorist-

brienenoord | 13-12-10 | 10:08

En mijn GS-pas dan?

Ashtrey | 13-12-10 | 10:08

Maij Wegge heet Hanja van voren!

necrosis | 13-12-10 | 10:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken