Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Martin Bosma. Held

fuckyoupaulsteenhuis.jpg Weet u nog, onze succesvolle actie om NRC Handelsblad kapot te krijgen? Hadden we dus niet moeten doen. We hadden moeten oproepen om juist wél een abonnement op NRC te nemen. Martin Bosma (PVV) heeft namelijk een driewekelijkse column in NRC en Martin Bosma is een held. Ten eerste omdat zo'n beetje alle Joop-scribenten hun NRC-abonnement hebben opgezegd omdat door het lezen van een krant met daarin teksten van Martin Bosma de treinen weer naar het oosten gaan rijden ofzoiets, ten tweede omdat NRC, sinds Bosma columnist is, is verkozen tot beste krant en ten derde omdat Bosma weet hoe je een goede column schrijft. Lees even mee (PDF): "Zit uw Emma, Anne-Fleur of Mees gezellig in een klas vol met Mohammeds en Ali’s? Reagan, Solzjenitsyn en Jabotinsky hangen in mijn werkkamer ingelijst aan de muur. Ik lees liever Hayek en Ayn Rand dan Keynes en Etty. Linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening". PATS! Stoemp in je smoelwerk, hypocriete 55-plussende sigaarrokende qualiteitsavondcourant- lezende D66-correcte wandelliefhebber. U kunt het allemaal rustig nalezen in de GRATIS online editie van NRC. Die is al drie weken gratis online omdat het herstellen van een bug al gauw weken duurt bij NRC (hihi, en die bejaarden zich scheel betalen voor hun oud papier). Stelletje oud mediale fuckupfaalhazen.

Reaguursels

Inloggen

Sterk stuk. Dit raakt de blote zenuw uiteinden van links.

Fahhak | 27-11-10 | 15:05

@Bezoeker... school voor journalistiek zeker... Ooit iets begrepen m.b.t. het schrijven in creatief Nederlands? Zal wel niet, want hoe je ook tegen de inhoud van z'n stukjes aankijkt, Berts taalgebruik is van een al te zeldzame, onderkoelde virtuositeit. NB: als je niet kunt lezen, kun je beter stoppen met schrijven.

blackpeace | 27-11-10 | 13:48

He BertBrussen, ben jij niet stiekem 'n PvdA'er? Je bent namelijk nog al van het konten draaien. Roepen dat je flut actie 'succesvol' (bewijs?), en vervolgens een poll gebruiken die exact het tegenovergesteld bewijst.

Ik weet dat je nog niet zolang bij GS zit, maar probeer volgende keer is wat kortere zinnen te schrijven. Houd het kort en bondig.

"Ten eerste omdat zo'n beetje alle Joop-scribenten hun NRC-abonnement hebben opgezegd omdat door het lezen van een krant met daarin teksten van Martin Bosma de treinen weer naar het oosten gaan rijden ofzoiets, ten tweede omdat NRC, sinds Bosma columnist is, is verkozen tot beste krant en ten derde omdat Bosma weet hoe je een goede column schrijft."

Bezoeker | 27-11-10 | 13:12

Aanklacht? Check!
Oplossing? Fail!
Resultaat? Nihil!

Next!

Eelcontrast | 27-11-10 | 12:53


NRC... Mmm... Nee... Zeg toch maar liever op. In deze de verste-verten-ver voorbije-voormalige kwaliteitskrant stond een stukje over ene Heer Lucassen die van 'ontucht en ander wangedrag' wordt beschuldigd. Kijk, dat rondnaaien op zo'n trainingskamp is dus niets nieuws. Dat hoort erbij en is een evenement, een demonstratie van hoe sexuele gelijkheid en 'eerlijk delen' in praktijk gebracht kunnen worden. Zowel mannen als vrouwen worden immers in hetzelfde tempo doorgegeven, doorgenomen en doorgesmeerd. Nee, het gaat mij om de woordgroep: 'ontucht en ander wangedrag'. Hebben ze GVD weer het hok van de gristunhonden niet op slot gedaan? Stond het raam van afdeling Anachronistische Psychopathie weer n's open? 'Ontucht', dat is dus vrijen, sex hebben, beffen, pijpen en nog wat lekkere en gezonde lichaamsbeweging... kortom de zin van het leven tot actieve realiteit brengen. Duidelijk? En dat is dus, naar de huidge NRC normen ‘wangedrag’. Mag ik de dames en heren van het orgaan der National Christian Revival ff vragen wie van hen niet door wangedrag op deze wereld gezet zijn?

blackpeace | 27-11-10 | 12:50

ik wacht met smart op de colum van eric L over deurwaarders en mooie leger verhalen.

pvv is toch wel een tokkie partij voor domme mensen

sir craps a lot | 27-11-10 | 12:46


NRC... Mmm... Nee... Zeg toch maar liever op. In deze de verste-verten-ver voorbije-voormalige kwaliteitskrant stond een stukje over ene Heer Lucassen die van 'ontucht en ander wangedrag' wordt beschuldigd. Kijk, dat rondnaaien op zo'n trainingskamp is dus niets nieuws. Dat hoort erbij en is een evenement, een demonstratie van hoe sexuele gelijkheid en 'eerlijk delen' in praktijk gebracht kunnen worden. Zowel mannen als vrouwen worden immers in hetzelfde tempo doorgegeven, doorgenomen en doorgesmeerd. Nee, het gaat mij om de woordgroep: 'ontucht en ander wangedrag'. Hebben ze GVD weer het hok van de gristunhonden niet op slot gedaan? Stond het raam van afdeling Anachronistische Psychopathie weer n's open? 'Ontucht', dat is dus vrijen, sex hebben, beffen, pijpen en nog wat lekkere en gezonde lichaamsbeweging... kortom de zin van het leven tot actieve realiteit brengen. Duidelijk? En dat is dus, naar de huidge NRC normen ‘wangedrag’. Mag ik de dames en heren van het orgaan der National Christian Revival ff vragen wie van hen niet door wangedrag op deze wereld gezet zijn?

blackpeace | 27-11-10 | 12:42

Ik heb gehoord van een PvdAer dat martin Bosma toen hij 3 jaar was een keer op zijn driewieler op de stoep notabene de buurvrouw heeft aangereden. Dus dat is het volgende frontpaginanieuws!! met de Kop: PVVer rijdt op de stoep de buurvrouw aan. Nader nieuws volgt

Nalika | 27-11-10 | 11:47

:D

Maar ondertussen verwijt de ketel dat de post zwart is.... Of was het nouw andersom ?

Who cares !

Nick82 | 27-11-10 | 10:58

gatverdamme ayn rand. als iets niet serieus meet wordt genomen....
zet die kerel eens met een konijnenmasker in een onderwaterstad

Schwanzeleber | 26-11-10 | 20:43

Hoor ik daar een lama schijten? Wat een kutcolumn zeg... Echt een McCarthy die Bosma.

F'Shizzle | 25-11-10 | 22:50

Leuk geschreven column. Alleen wel typisch PVV: zwart-witter kan het niet zijn. Alsof elke NRC (next) lezer van het gymnasium komt en hun vaderrrs van Minerva zijn. Hou toch op!

Links/rechts, elite/het volk, allochtoon/autochtoon, NRC/Telegraaf. Alles in een hokje pleuren. Het is verdomme India niet met hun kastes. Wordt er een beetje moe van.

GekkeLorrie | 25-11-10 | 19:04

TM | 25-11-10 | 14:15
Dank je. Kan nog niet aan wennen aan e-books, al is de zoekfunctie wel erg handig.

harry pikkel | 25-11-10 | 15:28

janeedantoch | 25-11-10 | 08:54
We zijn anders de laatste 30 jaar in een policor houdgreep gehouden, dat als je ook maar iets zegt over immigratie dan ben je een fascist of rascist. Dus of daar op papier een linkse of rechtse partij zit zegt mij geen ene donder. Feit is dat alle zittende partijen hun mond hielden om maar vooral niet als fascist te worden weggezet. In die 30 jaar zijn een aantal zaken gierend uit de klauwen gelopen. En men zweeg en men zweeg. Dat is wat ik bedoel, ze hebben hun kans gehad. Regeren is namelijk niet alleen leuke wetjes aannemen. Soms heb je ballen nodig met minder populaire maatregelen. Heb je die ballen niet, dan neemt een ander het stokje over. Simpel toch?

Smarties | 25-11-10 | 14:52

TM | 25-11-10 | 14:01
Daar gaan we dan niet uitkomen, en dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar een schrijver waarover je 'een topic of 5' kunt opzetten, heeft in ieder geval haar waarde.

harry pikkel | 25-11-10 | 14:08

@harry pikkel | 25-11-10 | 12:36 : Dezelfde als jij denk ik zo. Rand is altijd interpretabel geweest maar niet zo ver dat ik jouw conclusie kan delen. Geen deel meer van uitmaken betekent per definitie je afsluiten van. De onschuldige slachtoffers zijn altijd de dupe. En daarvoor is in AS maar weinig medeleven.

Rand beschrijft in haar boek(en) hoe de 'makers', de producenten het domweg opgeven. OPGEVEN! Terwijl haar boeken stijf staan van het heroisme.

Maar goed; over Rand kun je een apart topic of 5 opzetten denk ik zo. Overigens heb ik voor Rand maar verdomde weinig sympathie vanwege haar persoonlijke standpunten. Want die meneer Galt was volgens mij slechts een uitermate geidealiseerd beeld van Rand zelf. Een constructie die ze wel vaker gebruikte in haar boeken trouwens.

Het enige verhaal van Rand dat ik onverkort goed vind is 'Anthem'. Maar ja, 2112 van RUSH is dan ook mijn favoriete hardrock CD. :) ;)

TM | 25-11-10 | 14:01

@harry pikkel | 25-11-10 | 12:36 : Dezelfde als jij denk ik zo. Rand is altijd interpretabel geweest maar niet zo ver dat ik jouw conclusie kan delen. Geen deel meer van uitmaken betekent per definitie je afsluiten van. De onschuldige slachtoffers zijn altijd de dupe. En daarvoor is in AS maar weinig medeleven.

Rand beschrijft in haar boek(en) hoe de 'makers', de producenten het domweg opgeven. OPGEVEN! Terwijl haar boeken stijf staan van het heroisme.

Maar goed; over Rand kun je een apart topic of 5 opzetten denk ik zo. Overigens heb ik voor Rand maar verdomde weinig sympathie vanwege haar persoonlijke standpunten. Want die meneer Galt was volgens mij slechts een uitermate geidealiseerd beeld van Rand zelf. Een constructie die ze wel vaker gebruikte in haar boeken trouwens.

Het enige verhaal van Rand dat ik onverkort goed vind is 'Anthem'. Maar ja, 2112 van RUSH is dan ook mijn favoriete hardrock CD. :) ;)

TM | 25-11-10 | 14:01

Jammer maar erg weinig diepgang, een halve tirade met maar af en toe gekozen woorden en zinnen, maar geen alineaatje over de partij crimineel, dat zou hem toch hebben gesierd. Krijg toch altijd een raar gevoel als zo'n man met zo'n straat terrorist en ontuchtpleger naast hem in de banken, nette moraal probeert te prediken.
Linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening.
Rechtse mensen zijn graag intolerant, tenzij het gaat om mensen uit de eigen partij.

Zwadderneel | 25-11-10 | 13:34

@ TM | 25-11-10 | 11:18
Nog even ter aanvulling. Jij stelt het volgende: 'Dus die vent is een asociale hond die liever mensen laat creperen dan dat hij er iets aan probeert te doen?'

Het boek werkt dit dilemma juist uit. Dagny Taggart en Hank Rearden proberen tegen beter weten in te redden wat er te redden valt en capituleren pas als ze inzien dat er niets te redden valt en dat ze door hun 'sociale' gedrag juist voor meer ellende zorgen, of in ieder geval voor uitstel van executie. Als ik jouw redenering volg zijn de voormalige dissidenten uit het Oostblok schuldig en niet de Honeckers.

harry pikkel | 25-11-10 | 13:00

Jammer dit. Het is natuurlijk altijd mooi als iemand Hayek of Rand leest (liever Mises en Rothbard zoals hier eerder stond), maar zolang hij a) de doelgroep alleen maar beledigd en b) in plaats van over de economische punten alleen maar droevig over Israël en de immigratieproblemen gaat hebben kan ik je nu al zeggen dat hij niemand weet te overtuigen.

Bovendien is de PVV alles behalve kapitalistisch te noemen. Ze vinden zichzelf gewoon kapitalistisch, totdat het ze niet uitkomt (komt bekend voor met je eigen kritiek).

Hai Nie | 25-11-10 | 12:48

TM | 25-11-10 | 11:18
Ik weet niet welke versie van Atlas Shrugged jij hebt gelezen, maar het is niet John Galt die de mensen laat creperen. Je kunt vraagtekens stellen bij de ideologie van Rand - en dat lijkt me bij iedere ideologie een gezonde zaak - maar binnen de interne logica van het boek zijn het de socialisten die de mensen laten creperen. Galt cs trekken zich terug omdat ze niet aan dit systeem willen meewerken, niet medeplichtig willen zijn.

Een beetje intellectueel kan Etty wel overslaan trouwens, maar dat terzijde.

harry pikkel | 25-11-10 | 12:36

MurrayRothbard | 25-11-10 | 11:26
Aan het verkiezingsprogram van de PVV te zien nemen Bosma en Wilders "the road to serfdom" eerder als leidraad dan als waarschuwing.

janeedantoch | 25-11-10 | 12:30

Theodoros | 25-11-10 | 11:05
Niet Salma hayek. Friedrich Hayek.
Die ziet er wat minder lekker uit. Vooral omdat ie dood is.

janeedantoch | 25-11-10 | 12:28

harry pikkel | 25-11-10 | 00:03
Mijn comment was meer bedoeld tegen Van Zweden, excuses moi.

lanex | 25-11-10 | 11:39

Martin Bosma een held? Hij is eerder een ziekelijke fantast met dictatoriale neigingen. Het is wachten tot Hero Brinkman en hij elkaar in de haren vliegen. Ze houden wel van een knokpartijtje bij de PVV.

Urf | 25-11-10 | 11:28

-weggejorist-

MurrayRothbard | 25-11-10 | 11:26

Overigens nog dit : Wat een allemachtig bevooroordeeld elitair uit-de-hoogte kut-stukje heeft die man geschreven. Aannames, aannames en nog meer aannames om zijn verhaaltje maar te rechtvaardigen.

Typisch PVV-niveau; iemand met valse,onjuiste en vaak verzonnen uitgangspunten opzadelen en die daarna lekker populistisch neerhalen.

T 'dubbelpost' M.

TM | 25-11-10 | 11:21

"Ik lees liever Hayek en Ayn Rand dan Keynes en Etty."

Dus die vent is een asociale hond die liever mensen laat creperen dan dat hij er iets aan probeert te doen? Of leest hij een andere Ayn Rand? Heeft hij een andere John Galt als held? Knap trouwens ; dat je het over 'tolerant' durft te hebben terwijl je Ayn Rand aanhaalt. Die man verwart duidelijk het begrip 'laissez-faire' met het begrip 'tolerant'.

Pleurt toch op met die NRC-stukkies. Een beetje intellectuele lezer leest AL die schrijvers. En nog met plezier ook. En leert er van.

TM | 25-11-10 | 11:18

"Ik lees liever Hayek en Ayn Rand dan Keynes en Etty."

Dus die vent is een asociale hond die liever mensen laat creperen dan dat hij er iets aan probeert te doen? Of leest hij een andere Ayn Rand? Heeft hij een andere John Galt als held? Knap trouwens ; dat je het over 'tolerant' durft te hebben terwijl je Ayn Rand aanhaalt. Die man verwart duidelijk het begrip 'laissez-faire' met het begrip 'tolerant'.

Pleurt toch op met die NRC-stukkies. Een beetje intellectuele lezer leest AL die schrijvers. En nog met plezier ook. En leert er van.

TM | 25-11-10 | 11:18

Hayek blijft een lekker ding.

Theodoros | 25-11-10 | 11:05

Artikel las ik vanochtend met plezier in de Next. Grotendeels niet eens met zijn woorden (christendom?, WTF), maar wel verfrissend en geestig. Als ik Geert was zou ik proberen meer van zulke types in zijn partij te krijgen in plaats van de LPF-klonen-bagger die nu zijn partij bevolkt.

Theodoros | 25-11-10 | 10:56

Einde van de Domheid | 25-11-10
Sowieso is dat geleuter over rechts en links door PVV-ers onzin. Sociaal economisch zijn ze nog linkser dan de PvdA. Alleen qua 'law & order' zijn ze rechts maar als dan de laatste weken het ene na het andere PVV kamerlid het niet zo nauw met de wet blijkt te nemen is dat niet meer geloofwaardig.

Simon_GS | 25-11-10 | 10:44

Martin Bosma zegt: afkeer is goed, geweld is de oplossing.

VictorF | 25-11-10 | 09:53

Wat een fantastisch, Bolkestijnesque column van de heer Bosma. We mogen toch wel stellen dat hij de hersenen van de partij is dacht ik zo.
SvennusMax | 24-11-10 | 23:13

Omdat de rest nog dommer is, ja.

janeedantoch | 25-11-10 | 09:29

Blarald | 24-11-10 | 21:36
Dat heb ik nou met krakers en ander onfris werkschuw tuig. Die dan nog een grote mond hebben ook, omdat ze recht hebben op.....

Smarties | 25-11-10 | 09:08

bijzonder inhoudsloos stukje van Bosma. het is niet echt dat het allemaal niet waar is of zo, maar hij zegt gewoon zo weinig. ruimteverspilling.

Ballenman | 25-11-10 | 09:04

De Pruis | 25-11-10 | 08:51
Bedoel je dat... nee... whuaahhaha
de telePROEST... de televaag de beste krant? Dat vinden ze zelf niet eens.

janeedantoch | 25-11-10 | 08:56

Smarties | 25-11-10 | 08:45
Typisch, je reactie. "ze hebben de kans gehad en bleven volharden in het wegkijken". Wil je zeggen dat je ooit vond dat linkse partijen een goed verhaal hadden, maar dat je nu ziet dat hun methode niet werkt? Of bedoel je dat ze zich eerder als de PVV hadden moeten opstellen, en zich eigenlijk niet als een linkse partij hadden moeten gedragen?

Het kan in ieder geval niet zo zijn dat je letterlijk bedoelt dat links de kans heeft gehad. In de afgelopen 30 jaar is er maar een linkse partij die in de regering heeft gezeten, en dat maar 15 jaar, in coalitie met een rechtse club.

janeedantoch | 25-11-10 | 08:54

Dit verhaal had, maar dan antisemitisch, net zo goed in Storm SS, Volk en Vaderland of de de Misthoorn kunnen staan.

GeertT | 25-11-10 | 08:54

Eindelijk gelezen. Hij stijgt erg in mijn achting. Mooi !

Creaguurder | 25-11-10 | 08:53

NRC beste krant volgens GS-poll? Eigen poll gefucked. De krant Ome Sjuul deed niet mee. De poll was niet meer dan "the rest of the best"

De Pruis | 25-11-10 | 08:51

Einde van de Domheid | 25-11-10 | 06:21
Ja, wat een dappere strijder is het toch, die Martin Bosma. In zijn eentje tegen die machtige linkse elite.

Interessant is het dat hij zijn politieke overtuiging als een life-style choice ziet, (in ieder geval de linkse) met bijbehorende auto, bakfiets en NRC abbonnement. Het komt niet in hem op dat mensen met een NRC heel wat anders vinden over de klimaatverandering. Of dat er mensen zijn die werkelijk vinden dat de PvdA het beste het immigratie-probleem kan aanpakken. Dat mensen een andere overtuiging hebben kan alleen maar komen door hun egoistische eigenbelang. PVV-stemmers zien het grote plaatje, zij stemmen voor het volk. U heeft een mening, wij de waarheid. Een bekende retorische truc, toegepast door links en rechts, maar niet echt volwassen.

janeedantoch | 25-11-10 | 08:49

Beetje jammer dat z'n boek qua inhoud rammelt.

Sacha_A | 25-11-10 | 08:49

Wat een hoop gezeik weer van die joop adepten. En maar schreeuwen intolerant, xenofobie. Dat is het enige dat er uit komt. Wat vinden die lui nou eigenlijk van die haatbaarden, die salafisme aanhangen? Wat vinden ze nou van die haatbaarden uit Belgie die een islamitische staat willen oprichten? Dan hoor je ze niet. En zeker geen oplossingen om dit in de kiem te smoren. En dat is nu het punt. Ze hebben geen antwoorden op dit soort problemen.
Ze hebben de kans gehad en bleven volharden in het wegkijken.
Dan verlies je de regie. Eigen schuld.

Smarties | 25-11-10 | 08:45

Wat een huilstukje. Als je het niet met hem eens bent, ligt het aan je opvoeding en kun je er eigenlijk niks aan doen? Waar komt Bosma's jeugdtrauma vandaan dat hij zo dicht tegen conservateieve gelovigen aan wil kruipen? Ik wil het eigenlijk niet eens weten.

mokum4all | 25-11-10 | 08:30

Best cool die digitale editie. Als je clickt op een artikel kun je die daarna verslepen naar je bureaublad (of any dir natuurlijk); dan wordt die als jpg op je pc gezet.

HJDB | 25-11-10 | 08:30

Einde van de Domheid | 25-11-10 | 06:21 Ben het totaal niet met je eens (voor zover ik begrijp wat je schrijft). Het commentaar dat je geeft is juist ook van toepassing op de linkse stromingen waar Bosma zo tegen ageert. En ja, we gaan het zeker zien, in de zeer nabije geschiedenis, maar dan het tegenovergestelde van wat jij bedoelt, als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt. (zo onduidelijk ben je).

mental K | 25-11-10 | 08:18

links komt steeds meer over als een achterlijke afwijking, mensen die niet met de realiteit om kunnen gaan en in dromentaal blijven spreken... kinderachtig dus.

Patrick Zweedsey | 25-11-10 | 08:08

Einde van de Domheid | 25-11-10 | 06:21 een huillie stukje?
Maar wel mooier geschreven dan uw huillie stukje.

poepie3 | 25-11-10 | 08:03

Hé Martin, ga eens naar de kapper voor je op de foto gaat.

Hangbar | 25-11-10 | 07:52

Ihr Holländer solltet froh sein.
Hätten wir in Deutschland auch mal eine Person wie Martin Bosma.
Eifersüchtig seuft !
Herr Bosma für Sie und Ihre Partei der Freiheit und toi toi toi :
www.youtube.com/watch?v=GXV3rlr9G04

Geheimrat Schultz | 25-11-10 | 07:22

Wat een huillie huillie stukje. DIt is geen column, dit is agressieve partijpropaganda, ik ben beter dan jij. Dit is de essentie van verzuring. Dit is Syp Wynia bij Buitenhof. Gratis partijpropaganda vanwege gedram als zou 'de pers' links zijn. Een ad hominem, een niet-politieke maar persoonijke aanval. En wat gebeurt? GS Telele en WNL doen bij normaal journalsitiek werk hetzelfde, nee meer dan de 'linkse pers'. It comes with the job Martin! En de traditionele pers geeft je zelfd een speakers corner om je dogmatische herhaalgewauwel voort te zetten (als ze ons maar naar niet betichten van uitsluiting.) In de zeer nabije geschiedenis zal nog wel eens worden teruggekeken naar deze periode. We zullen ons afvragen hoe zo''n clubje onfatsoenlijke adrenalinespuitende drammers zo ver zijn gekomen. Wat mijn betreft is dat hetzelfde mechanisme als de groep waar jullie zo goed op boeren.

Einde van de Domheid | 25-11-10 | 06:21

Bosma, een prachtig artikel weer. Jammer dat je veel kritiek oogst, want logisch nadenken is in Nederland niet voor iedereen weggelegd.

Poepdrol43 | 25-11-10 | 05:26

Een heerlijk stuk - Ook onze Duitse vrienden zullen zoiets kunnen waarderen.
Mischien dat er een spraak verwarring zal ontstaan in zijn naam : Martin Bormann ......... of zullen ze echt zien dat dit Martin Bosma is ? hahahaha

Dirkthai | 25-11-10 | 04:36

Standaard PVV retoriek. Calimerogedrag + xenofobie + zelfverheerlijking = 'column'
Ik krijg er geen natte onderbroek van in ieder geval.

Biff Eagleburger | 25-11-10 | 03:57

Het NRC blijft in mijn ogen toch een mooie krant, vooral ook door de mooie columns die erin staan. Als je het ergens niet mee eens bent hoef je niet opeens een taboe te creëren. Al ik wel rechts blijf maar dan toch richting de VVD ipv de PVV.

BombaAriba | 25-11-10 | 00:58

Martin Bosma moet zijn mond houden, heeft hier (wat jullie zo leuk 020 noemen) jarenlang uit een zwaar gesubsidieerde linkse ruif mee zitten vreten, programma genaamd De Hoeksteen, uitgezonden op Salto.
Geloof me, gesubsidieerder kan niet.
Weliswaar was hij er voor het leuke liberale geluid, samen met o.a. Anton van Schijndel, maar echt bijten was het niet, meer keffen.

Gevraagd waarom hij deze periode niet of nauwelijks in zijn boekje benoemd, kwam hij met het zeer sterke antwoord dat hij het er niet echt in vond passen.
Tja...

Auspoetser | 25-11-10 | 00:54

@sukker | 25-11-10 | 00:31
Ja, de ruk naar rechts is al weer voorbij. Dat zien we wel aan de uitslag van de herindelingsverkiezingen...

www.telegraaf.nl/binnenland/8316120/__...

Oh wacht!

Parsons | 25-11-10 | 00:43

NL wordt PVV moe.
sukker | 25-11-10 | 00:31

Nee.

Art Vandelay Ultor | 25-11-10 | 00:37

Evocatus | 25-11-10 | 00:05
Hmm, ken Ayn Rand alleen van Atlas Shrugged. En daar kan ik inhoudelijk een eind in meegaan, al is de toon inderdaad wat agressief. Die link met Greenspan vind ik niet zo sterk, kun je haar verantwoordelijk stellen voor het beleid van een volgeling? In Atlas Shrugged staat ook geen enkel voorbeeld dat erop zou wijzen dat ze een voorstander van eindeloze geldschepping is. Sterker nog: er wordt meerdere malen op gewezen dat men alleen zou moeten investeren in iets of iemand als er een verwachte waarde tegenover staat.

harry pikkel | 25-11-10 | 00:32

Sneu figuur. Gaaf hoor dat-ie boeken leest en ze nog schrijft ook. Laat-ie gewoon accepteren dat de mensen van zijn clubje geen kranten lezen en anderen die dat wel doen met rust laten. NL wordt PVV moe. Punt gemaakt, ga maar weer op de bank zitten pilsen.

sukker | 25-11-10 | 00:31

Martin Bosma is +1 femke is inderdaad maar een omhoog gevallen stoep....

Sardonicus | 25-11-10 | 00:22

wij hadden vroeger een buurjongetje dat elke dag over de schutting
hing om ons uit te schelden. God, wat was die jongen bang voor zijn
meppende vader. En wat wilde hij eigenlijk graag bij ons spelen.

ulk | 25-11-10 | 00:19

@Evocatus | 25-11-10 | 00:14
Mo sprak inderdaad liever met het zwaard dan met de tong.

Fraai zo'n perfect mens (aldus de islam) die erover pochte honderden tegenstanders eigenhandig over de kling te hebben gejaagd. Vreemd zeg, dat die muzelmannen zo agressief zijn.

Art Vandelay Ultor | 25-11-10 | 00:16

Art Vandelay Ultor | 25-11-10 | 00:08
Ach, die Mo is nog een stuk erger. Honderden jaren na dato trappen allerlei mensen er nog steeds in, maar ja dat heb je met ideologieën. Maar de citaten maken het wel duidelijk, dacht/hoop ik. Moest even mijn hart luchten. Zo als ieder ander hier. Maar ik schrik me wel het lepazerus toen ik die biografieën van haar las.
Ave, Evocatus

Evocatus | 25-11-10 | 00:14

mokun4all
Nu je het zegt, preventief met de wapenstok.

KhaledB | 25-11-10 | 00:10

@Evocatus | 25-11-10 | 00:05
Lijkt een beetje op Mohammed, zo met die quotes.

Art Vandelay Ultor | 25-11-10 | 00:08

Fijn dat hij Ayn Rand leest. Abjecte en idiote theorieën. Sociopathe. Adoreerde William Edward Hickman. Die ze zo beschreef: "the amazing picture of a man with no regard whatsoever for all that a society holds sacred, and with a consciousness all his own. A man who really stands alone, in action and in soul. … Other people do not exist for him, and he does not see why they should."
Daarin kon ze wel inspiratie vinden voor haar boeken. Zijn hierboven ook liefhebbers van serial killers?

Een aantal mensen hierboven is het kennelijk met haar eens. U is lekker volk: Tegen een Bolsjewiek laat ze in een van haar boeken zeggen: "I loathe your ideals. I admire your methods. If one believes one's right, one shouldn't wait to convince millions of fools, one might just as well force them."

U weet toch wie een buitengemeen brave helendal indolaat van haar zijnde volgeling was? Ja, ja, ja, komt-ie... U weet het wel! Alan Greenspan, een van die gezellige FED boys die de wereld zo lekker aan gort geholpen hebben.

Alisa Zinovjevna Rosenbaum, was een zwaar gestoord mens. Voor sommigen dus een ideaal idool. Nou geeft dat niet, als u alleen de capaciteiten heeft om hier wat adoratieve opmerkingen te maken, maar het geeft wel wat als je via de FED ons financiële rampen bezorgd.
Ave, Evocatus

Evocatus | 25-11-10 | 00:05

@nadastilo | 24-11-10 | 23:53
Alles.

Art Vandelay Ultor | 25-11-10 | 00:03

lanex | 24-11-10 | 23:57
Zo moeilijk is Ayn Rand nou ook weer niet, althans niet qua stijl en vorm. Sterker nog: Atlas Shrugged barst van de herhalingen, mocht men de pointe missen. Inhoudelijk kan het wel schokkend zijn.

Kun je iets specifieker zijn met je comment aan mij gericht? Begrijp je niet helemaal.

harry pikkel | 25-11-10 | 00:03

FetteBees | 24-11-10 | 20:32
Ayn Rand is niet voor de massa geschikt om te lezen, veel te moeilijk.
harry pikkel | 24-11-10 | 23:32
Weer een vergelijking met de VS gemaakt, polderpolitiek is toch niet ergens mee te vergelijken!

lanex | 24-11-10 | 23:57

KhaledB | 24-11-10 | 23:52
Ik ben voor beiden: beetje ontzag èn angst voor willekeur.

mokum4all | 24-11-10 | 23:55

Ik denk niet dat hij 'ik vindt' schreef.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:27

Idd... zeiken over dt fouten... dat is al even verheven.. jij draagt alles links zeker?

nadastilo | 24-11-10 | 23:53

Een beetje meer ontzag voor het gezag (politie) in Nederland lijkt me eigenlijk niet verkeerd. Zolang ontzag niet verward wordt met angst voor willekeur.

KhaledB | 24-11-10 | 23:52

@harry pikkel | 24-11-10 | 23:32
Ja ik zit met stijgende verbazing te kijken.

Parsons | 24-11-10 | 23:34

De VVD is overigens de grote winnaar van de verkiezingen van vandaag.

Parsons | 24-11-10 | 23:33

Parsons | 24-11-10 | 23:17
[email protected] aan het kijken? Jaap van Zweden die probeert uit te leggen waarom subsidie voor orkesten moet en vervolgens als argument de VS geeft waar de particulieren en ondernemers het geld bij elkaar harken. En daarna niet verder komt dan: wij hebben het nu eenmaal anders geregeld.

harry pikkel | 24-11-10 | 23:32

@denoorman | 24-11-10 | 20:41

Whaha, de SP. Zucht.

Oh en Hayek natuurlijk altijd +1. Denk dat ik The Road to Serfdom nog maar eens uit de kast trek vanavond.

Howard Roark | 24-11-10 | 23:24

Sliptong
Ook daar hebben de VVD en CDA gelijk en PVV niet, vind ik. Heb zelf niks met religie, en zeker niets met de dwingelandij van veel moslims. Dat soort hypocriete en onvrije cultuurtjes ben ik liever kwijt dan rijk. Maar het bedenksel dat de islam een politieke ideologie is anders dan andere geloofsystemen, das toch echt kul. Er is niet zoiets als DE islam of HET christendom. Er zijn slechts mensen, die islam (of welke andere ideologie of geloof ook) gebruiken om goede en kwade dingen te rechtvaardigen. Feit is natuurlijk wel dat er teveel moslims in Nederland zijn met achterlijke en haatdragende denkbeelden en een hypocriete gesloten cultuur waar veel narigheid en leed uit voortkomt. Daarom ben ik ook voor een selectief migratiebeleid, je kan niet dweilen met de kraan open zoals Fortuyn dat voorspelde.

KhaledB | 24-11-10 | 23:23

"Ho, ho. Het moet niet te gek worden natuurlijk. Als het erop aankomt, rijdt u toch liever een extra blokje met die kinderbakfiets. Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met al die moslims daar. U bent tenslotte geen racist. Nee, het komt door dat computerlokaal of de kleur van het behang. Of zoiets. Uw vrienden van Minerva of de D66-afdeling Oud-Zuid knikken begrijpend. Die doen immers hetzelfde."

Ik moet even aan de zuurstof. Gillen van het lachen :)

Neon | 24-11-10 | 23:23

@Parsons | 24-11-10 | 23:17
En dat al drie dagen na de geboorte. Slechte genen zullen we maar zeggen dan.
Of misschien heeft het te weinig eten gehad.

SvennusMax | 24-11-10 | 23:20

@KhaledB | 24-11-10 | 23:09
Ik ben het helemaal met u eens. Ook ik verwacht e.e.a. van dit kabinet op dat terrein.

Het misbruik van sociale uitkeringen is één van de dingen die me het meest stoort in dit land.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 23:19

@Sliptong | 24-11-10 | 23:10
Ja, mooie opsomming niet?

Parsons | 24-11-10 | 23:16

Wat een fantastisch, Bolkestijnesque column van de heer Bosma. We mogen toch wel stellen dat hij de hersenen van de partij is dacht ik zo.

SvennusMax | 24-11-10 | 23:13

@Parsons | 24-11-10 | 23:00
Zeker. Stuitend met een chocoladeletter S.

Sliptong | 24-11-10 | 23:10

Art Vandelay Ultor
Ik zou dus echt willen zien hoe dit kabinet ervoor gaat zorgen dat misbruik van sociale zekerheid wordt aangepakt. Dan kunnen ze de PVV dus gewoon meekrijgen, ik neem aan dat die daar gewoon voor zijn, en hoeven ze niets aan de duur van de WW te doen. Gewoon eerst maar eens het misbruik bestraffen. Liefst met boetes zodat de staatskas weer wat wordt aangevuld (in plaats van dat politie bonnenquotem). Dan zal links roepen: maar die mensen kunnen dat toch helemaal niet betalen!? Nou, dan verkopen ze hun huizen in Turkije maar of halen ze het van de opbrengst van de tweemaandelijkse hennep oogst.

KhaledB | 24-11-10 | 23:09

Brinkman bij PenW.

Parsons | 24-11-10 | 23:05

Hij vergeet het belangrijkste over zichzelf te zeggen. Hij is tegen democratie omdat hij zijn PVV aanhangers ook niet vertrouwt en nooit een 2e hands auto van een PVV er zou kopen.

Simon_GS | 24-11-10 | 23:05

@KhaledB | 24-11-10 | 22:55
En controle is nu net waar het in dit land structureel aan ontbreekt. De overheid bedenkt regels en spreekt stoere taal en vervolgens worden overtreders niet aangepakt wegens personeelsgebrek. Zo lang het allemaal vanachter een bureautje kan (lees: doodstraffen uitdelen voor te laat als bedrijf je belastingen te betalen) gaat het prima. Maar zodra men de boer op moet om overtreders, zoals uitkeringsfraudeurs, aan te pakken heeft men ineens "andere prioriteiten" of "tekort aan personeel". Het aanstellen van meer debiele stadswachten reken ik hier niet toe.

Sliptong | 24-11-10 | 23:04

@KhaledB
Wat Art en seven al zagen, u is een aanwinst voor de panelen.

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:59
Dank!

Parsons | 24-11-10 | 23:03

roeptoetertttttttttt | 24-11-10 | 22:52
Waar zou u de pvv onder willen brengen? Ik denk dat ze toch wel 80% links gedachtengoed hebben. Alleen door hun uitgesproken mening over het migrantenvraagstuk zitten ze in een rechtse hoek.

caravaggio | 24-11-10 | 23:02

@KhaledB | 24-11-10 | 22:55
Sterke analyse.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 23:00

Seven.
Jij, met je analyse van het sociaal economische wanbeleid van de PVV. Bescherming van de ouderen is een goed PVV punt. Zoals in de zorg, en zoals in de oude wijken waar ze vaak aan hun verschrikkelijke lot worden overgelaten tussen al het gajes. Maar tav de arbeidsmarkt slaat PVV plank volledig mis. Daar betekent bescherming van de oudere werknemers die al allerlei rechten genieten waar toekomstige generaties alleen van kunnen dromen, de facto een afschermen van die arbeidsmarkt voor mijn generatie die het dan maar wel met flexcontracten moeten doen etc. En die sociale zekerheid is een farce, ik zie hoe mensen die nog niet eens Nederlands kunnen daar gewoon keihard misbruik van kunnen maken. Ze weten precies welke termijnen er gelden, hoe ze een fake sollicitatie kunnen doen of gewoon stiekem zwartwerken erbij. En geef ze eens ongelijk zou je bijna zeggen. Als je dan toch wil vasthouden aan die termijnen dan zou je tenminste keiharde adequate controle erop moeten zeggen. Wie niet kan werken verdient alle steun, dat is beschaving. Wie de boel belazert verdient straf. Maar dan moet je dat wel kunnen controleren.

KhaledB | 24-11-10 | 22:55

Ik ben de uitgelekte PDF Bosman, Brinkman kwijt. Link iemand?

Parsons | 24-11-10 | 22:55

-weggejorist-

roeptoetertttttttttt | 24-11-10 | 22:52

@LijstG | 24-11-10 | 22:49
Voorlopig is het weren van linkse trollen even de beste strategie. En alle arabisten die enigszins een wetenschappelijke achtergrond hebben zijn het er over eens: de Islam is vooral een politieke ideologie met totalitaire trekjes.

Sliptong | 24-11-10 | 22:52

LijstG | 24-11-10 | 22:49
We hebben al een CDA. Beetje meer politieke diversiteit is juist goed.

seven | 24-11-10 | 22:51

@seven | 24-11-10 | 22:46
Ik denk dat CDA en VVD met nieuw kiezersmandaat vanaf mei 2011 het allemaal wat breder gaan trekken. PVV zal dat toestaan, want dat past perfect binnen de gedoogconstructie.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:51

Vraagje: die Jabotinsky die bij Bosma aan de muur hangt, is dat een lekker wijf ofzo?

aap-noot-mies | 24-11-10 | 22:50

Linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening"

Waarom mag de PVV dan geen leden-partij worden van jou meneer Bosma? O ja want straks zouden er leden komen die de islam wel als religie aanmerken. Tsja mensen met een andere mening zijn niet welkom bij de PVV volgens meneer Bosma. Hij snijdt zichzelf dus in de vingers.

LijstG | 24-11-10 | 22:49

KhaledB wint punten.. :)

seven | 24-11-10 | 22:48

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:44
We wachten de statenverkiezing en de agenda daarna eerst maar eens af voor het def. oordeel.

seven | 24-11-10 | 22:46

Ojediare
Niemand die het mist.
Wedden dat er morgen niets over in de krant staat?

KhaledB | 24-11-10 | 22:44

@seven | 24-11-10 | 22:35
Ik deel de visie van de PVV wat dit betreft ook niet, maar begrijpen doe ik het wel. Allemaal electorale spelletjes, that's all.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:44

Niemand die het mist.
Wedden dat er morgen niets over in de krant staat?

KhaledB | 24-11-10 | 22:44

Het is 1 grote hetze en ik blijf dus stemmen op de PVV ook al blijft alleen Geert Wilders nog over.

bosbaan | 24-11-10 | 22:43

Had de Pvda eens een minister die voor dronkenschap veroordeeld is en dwars door een winkelruit reed met de auto, wat weten we van de Pvda van de Marokkanen en Turken die in de tweede kamer zitten, hebben ze geen taqqia gepleegd. Die Elastik heeft de boel ook bedonderd met haar huurauto, waarom wordt geen aangifte gedaan.

bosbaan | 24-11-10 | 22:41

KhaledB | 24-11-10 | 22:37
KOMT IEEEEEEEEEEE!!!!!

ojédiaré | 24-11-10 | 22:39

... zodat ik mijn hond op tijd kan weghalen!

KhaledB | 24-11-10 | 22:39

Predateur, hij heeft het over Autochtonen! Ik ben een van die allochtonen in Transvaal.. en ik zeg BOM erop. Wel even tippen van tevoren ;)

KhaledB | 24-11-10 | 22:37

Ik geef de PVV als partij voorlopig nog het voordeel van mijn twijfel. Het is me een lief ding waard als eindelijk eens het scooter en BMW tuig en de uitkeringsfraude worden aangepakt. En de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Geloof dat er wel stappen worden gezet nu.. Maar die enge types met duistere agenda's en dubbele loyaliteiten (want net de Nederlandse), en dat gewelddadige tuig bij de PVV bezie ik met argusogen. Hoop dat de zaak niet klapt, zou een gemiste kans zijn om Nederland een duwtje in de goede richting te geven.

KhaledB | 24-11-10 | 22:36

Blah, blah, blah... meer niet!

Stoicist | 24-11-10 | 22:35

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:14
Daarnaast kan juist aow verhogen voor meer lucht op de arbeidsmarkt geven wat de (arbeids)immigratie beperkt.

seven | 24-11-10 | 22:35

@ Seven
Je hebt een punt vind ik. Zelf neig ik daarom toch meer naar de VVD. Mail het svp naar de PVV.

lekker wijf | 24-11-10 | 22:34

"... de laatste allochtonen in Transvaal...": hé, hij heeft het over mij en mijn overbuurman!

Predateur | 24-11-10 | 22:33

Kijk, die Jan Dirk Snel heeft gewoon zijn adres en emailadres erbij gezet.

lekker wijf | 24-11-10 | 22:30

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:14
De nieuwe visie van de PVV is dat ver boven minimum regelingen zoals WW en WAO vooral de hardwerkende Nederlander met pech door ontslag of ongeluk tegemoet komen. Het welvaartsverlies en terugval zou te groot zijn, dus feitelijk meer buffer wat voorkomt dat er plots huizen verkocht moeten worden, kinderen van Henk&Ingrid van vioolles af moeten etc.
In mijn visie zie ik een leeftijdsdiscriminatoire component, oudere, babyboomende en toch al welvarenden werknemers hebben nu meer en langdurigere rechten via WW en WAO (en VUT) en ontslagrecht (g.handdruk) dan jongeren. Ook het nog vasthouden aan AOW op 65 kost alleen jongeren geld. Daarnaast ondergraaft het flexibiliteit op de arbeidsmarkt, veel (huis, viiool) kan immers ook opgevangen worden via spaartegoeden of noodkrediet. Nu blijven velen exact de max termijn in de WW voor ze actief gaan zoeken of een lagere baan accepteren uit acht voor verlies van rechten. (Idem last van rug, psyche bij WAO) Ontslagrecht maakt ook mkb angstig om mensen vastin te huren. De luxe van vasthouden aan deze luxe rechten zal juist in de globale wereld alle welvaart ondermijnen. Want concurrentie-ondermijnend.

seven | 24-11-10 | 22:30

Oome Gijs
Hear, hear! Ik heb altijd de pretentie realist te zijn. Wat is het belang van Nederland gegeven de verhoudingen in de wereld. Op basis daarvan dient Nederland de afweging te maken. Geen rare loyaliteiten, medelijden of de enge fratsen van gekke types (of dat nu likud aanhangers, of hamas sympathisanten zijn), maar wat is in het belang van onze welvaart. Dan zeg ik doe goede zaken met wie je kan, en hou je verre van hun ideologische twisten over en weer. Dus kies vooral geen partij op basis van ideologie in dat conflict. Ik vertrouw dat VVD en CDA toe, maar PVV allerminst. Jouw oplossing lijkt me daarom de beste, hou je verre van het conflict, praat (doe zaken) met iedereen.

KhaledB | 24-11-10 | 22:29

"U bent ook maar een slachtoffer, van uw opvoeding, uw opleiding en uw omgeving."

Interessantste zin van de column. Verdient nadere uitwerking. Example: verbazingwekkend dat zelfs afgestudeerde economen nog nooit van de Oostenrijkse school gehoord hebben. Om nog maar te zwijgen van middelbare scholieren die doodgegooid worden met Keynes en daardoor de indruk krijgen dat de hele economie om consumptie draait.

harry pikkel | 24-11-10 | 22:27

GEWELDIGE column van Bosma. De beste in het hele NRC-bestaan. Hulde, hulde, hulde!

lekker wijf | 24-11-10 | 22:25

Ik vind die bosma maar een elitair mannetje.

eljohnny | 24-11-10 | 22:23

Sliptong | 24-11-10 | 22:20
ook goed.
als een stel hoofdredacteuren, gheghe

nick the prick | 24-11-10 | 22:23

@Oome Gijs | 24-11-10 | 22:19
Een halalcertificaat is inderdaad een slechte raadgever.

Sliptong | 24-11-10 | 22:22

Weer een nieuw "law and order" kamerlid met een strafblad. Zero tollerance!

grijs | 24-11-10 | 22:22

@nick the prick | 24-11-10 | 22:18
Nee, sorry. Het was duidelijk genoeg. We gaan hier niet als een stel NRC hoofdredacteuren nogmaals uitleggen wat er aan de hand is.

Sliptong | 24-11-10 | 22:20

KhaledB | 24-11-10 | 22:13

Beter is het voor Nederland geen partij te kiezen in het M.O.-conflict en langs diplomatieke weg mee te helpen aan een oplossing. Het is zeker zo dat Israel niet helemaal "kosjer" bezig is, maar ook de Palestijnen zijn niet helemaal "halal" bezig zal ik maar zeggen. En Nederland moet zich niet onder dreiging van terreur laten dwingen partij te kiezen voor de Palestijnen.

Oome Gijs | 24-11-10 | 22:19

Lachen hoe Bosma het linkse grachtengajus voor schut zet,maar verder blijft het een eng ventje.
Zo'n ettertje dat op vierjarige leeftijd alleen lacht als hij de kat op z'n staart trapt.
Zo'n eikeltje dat op z'n elfde vliegen hun pootjes uittrekt als wraak op de kindjes die hem altijd pesten.
Zo'n studje met tot z'n achttiende een rubber antipies zeiltje in bed.
Zo'n ventje dat nu hij volwassen is,eindelijk een groep heeft gevonden die hem wel leuk en interessant vinden.Ha,eindelijk,ja,eindelijk kan hij de wereld laten zien hoe erudiet,wijs,in bezit van leiderschapskwaliteiten,gestudeerd,superbegaafd,kortom hoe GEWELDIG hij wel niet is.
Helaas voor hem,weet alleen de PVV-aanhang zijn genie op waarde te schatten,de rest is er duidelijk nog niet rijp voor.

K.Zwellever | 24-11-10 | 22:19

@KhaledB | 24-11-10 | 22:13
In Iran mag je de eerste steen werpen op je vrouw als ze verkeerd naar een kameel kijkt. Stuitend.

Sliptong | 24-11-10 | 22:19

@KhaledB | 24-11-10 | 22:07
Dus Israël zit achter het moslimterrorisme? Interessante stelling.

Sliptong | 24-11-10 | 22:18

Sliptong | 24-11-10 | 21:41
leg uit...

nick the prick | 24-11-10 | 22:18

Het foute NRC heeft met Bosma wel een uitstekende columnist in huis gehaald.

frisenfruitig | 24-11-10 | 22:18

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:06
* klets ende proost! *

Sliptong | 24-11-10 | 22:17

Oome Gijs | 24-11-10 | 22:01

Maar u kunt het des avonds hier ook nalezen heur. Om nu helemaal voor 1 stukje van Bosma naar de bieb te gaan. is dat geen rechtse hobby? Wat ik me serieus afvraag is of Bosma nu de slimste is van het stel. Iemand met tenminste een paar linkse hobbies. Dit stuk overtuigt me nog niet echt. maar het beschrijven van open deuren is op zich al een kunst.

caravaggio | 24-11-10 | 22:15

@seven | 24-11-10 | 22:10
Ja, dat is ook jammer. Echter o zo begrijpelijk vanwege stemmentrekken (nuttige idioten). Het enige van die plannen waar de PVV écht voor staat is denk ik de zorg.

Maar dit soort populisme (waar ik weinig op tegen heb) is ook de reden van het vrij sociaal-conservatieve regeerakkoord. Je moet het electoraat achter je houden minimaal tot na de PS-verkiezingen. Ik verwacht daarna dat VVD en CDA in de TK op zoek gaan naar bondgenoten voor hervorming op sociaal-economisch terrein die helemaal niet in de akkoorden met de PVV staan.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:14

Seven. Legaal volgens welke wet? In Saudie Arabie is ook legaal om je vrouw te verkrachten of de schoonmaakster een "corrigerende tik" te geven. Legaal volgens een achterlijke middeleeuwse systeem. In Israel is het misschien legaal om huis en haard van die palestijnen op te kopen of gewoon met een vergunnning in de hand op te eisen. We weten allemaal dat het niet echt "koosjer" is wat daar gebeurt=

KhaledB | 24-11-10 | 22:13

Liberty Wolfe | 24-11-10 | 22:07
Het is te hopen dat de libertaire visie bij de PVV wortel schiet. Geert begon met ministelsel achtig programma, maar vist aardig uit de PvdA & SP vijver.

seven | 24-11-10 | 22:10

Ik heb 9 juni 2010 op Martin Bosma gestemd vanwege de oproerkraaier Hero Brinkman

Rene Zoutketel | 24-11-10 | 22:10

KhaledB | 24-11-10 | 22:01
Kolonisten hebben een slechte naam, maar feitelijk, wat doen ze fout?
Legaal bouwgrond kopen en daarop een huis bouwen mag niet?

seven | 24-11-10 | 22:08

Ik lees ook graag Solzhenitsyn en Hayek, en Ayn Rand staad ook nog op de lijst (ik zou to-do lijst zeggen, maarrr dit is GeenStijl en dat wordt vast verkeerd geïnterpreteerd).

Misschien moet ik dit persoon maar stemmen.

Liberty Wolfe | 24-11-10 | 22:07

eventjes zoals het is:
belang israel: westerse landen moeten lijden onder radicale islam en moslimterroristen zodat ze israel blijven steunen en financieren
belang nederland: geen radicalisering of terrorisme zodat er vrede is

KhaledB | 24-11-10 | 22:07

@Sliptong | 24-11-10 | 22:05
Mijn stemming is al beter nu Twente weer met beide beentjes op aarde staat.

*pilsje desondanks gretig aannemen doet*

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 22:06

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:58
Je bent duidelijk geagiteerd. * pilsje aanbieden doet *

Sliptong | 24-11-10 | 22:05

Martin Bosma is mijn nieuwe beste vriend.

shazbod | 24-11-10 | 22:04

caravaggio | 24-11-10 | 21:56

Ja, zoals Bart Jan Spruyt, die heeft een column in de Elsevier. Maar doen moet ik echt weer terug naar huis, want de spruiten moeten op het vuur. In mijn huis hangt altijd een gezonde spruitjeslucht. En knetteren op die leren stoel dat wij altijd doen.

Oome Gijs | 24-11-10 | 22:01

Mooi hoe hij die grachtengordel bakfiets elite te kakke zet! Jammer dat die pvvers op de loonlijst van die israel kolonisten staan. 't blijft toch gajes. Een ietsje minder elitaire VVD zou mijn partij zijn.

KhaledB | 24-11-10 | 22:01

hear hear!

oplichter | 24-11-10 | 22:00

Van Rossem heeft een scheerkwast en old spice op z'n verlanglijstje van Sinterklaas staan om opgefrist op 6 december zijn oudezeikersconference te presenteren.

drs.Nee | 24-11-10 | 22:00

Overigens, dat pro-Israel gedoe van Bosma, dat zint me van geen meter. Ik ben dan wel Jood, maar als belastingbetaler heb ik nooit ook maar enig voordeel gehad van dit soort praktijken. Integendeel zelfs. Zie ook in Nederland waar ......

Milton Friedman | 24-11-10 | 21:58

@Sliptong | 24-11-10 | 21:54
Ik drink geen koffie.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:58

@okkofcgroningen | 24-11-10 | 21:53
Dan vind je dit ook wel een interessant interview denk ik: fun.ly/54iq

Parsons | 24-11-10 | 21:58

@Bakito | 24-11-10 | 21:54
Betrap ik me toch op een "eensch" aangaande het Israel geleuter. Zo ben ik dan ook weer.

Sliptong | 24-11-10 | 21:57

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:50

dat kan natuurlijk. komt u "En passant" misschien ook nog andere grote denkers tegen.

caravaggio | 24-11-10 | 21:56

+3 voor Bosma! Ik ben ook voor Reagan, Thatcher, en mezelf natuurlijk.

Milton Friedman | 24-11-10 | 21:56

@Parsons | 24-11-10 | 21:53
Held. Voetbal kijken in deze tijden. Zet hem op! Ik beman nog wel even het repliekkanon samen met Art.

Sliptong | 24-11-10 | 21:56

@ Tyfus | 24-11-10 | 19:34

En uw argumentatie daarvoor is...?

Kundera | 24-11-10 | 21:55

Op zich niks nieuws onder de zon deze column van de hypemeister van de PVV. Kort door de bocht de multiculti samenleving failliet verklaren, bezien vanuit Calimero-perspectief. Alleen dat eenzijdige en kritiekloze gekoketteer met de staat Israel begint genante vormen aan te nemen. Daarmee valt ie door de mand. Jammer.

Bakito | 24-11-10 | 21:54

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:52
Mooi. Dan weten we dat ook weer. Of the record: toe aan koffie?

Sliptong | 24-11-10 | 21:54

@drs.Nee | 24-11-10 | 21:50
Ja, lachen he. Maarten, kerel, ga eens douchen, scheer je lekker, doe wat old spice op, trek eens een flitsend pak uit je mottenballenopslagplaats en zuip je klem. Neuq een Poolse hoer en voel je goed. En de rest is geschiedenis.

Sliptong | 24-11-10 | 21:54

@Drs.. Gelul | 24-11-10 | 21:48
Dan zijn wijze woorden.

@Sliptong | 24-11-10 | 21:49
Goedenavond my friend! Zit wel ook nog voetbal te kijken. Dat biefstuksnijden op 1 geloof ik wel. Dus voorlopig nog een helft op halve kracht.

Parsons | 24-11-10 | 21:53

gelezen,en wat een mooi verhaal ik kan me er echt in vinden.Mijn omgeving zit ook vol met die:er is niks mis met de islam typjes,vind ik wel,als dieren op een zieke manier slachten,als vrouwen slaan en onderdrukken,als geweld en racisme een onderdeel is van een geloof is het geen geloof voor mij.Ik wil helemaal geen islam in Nederland ik zit er niet op te wachten dat ze hier moskeën bouwen.Ik ben ook voor Israël en joodse kolonisten,zij zijn het die dag na dag ook voor ons vechten.
Bedankt voor dit mooie stuk en ik hoop op meer.MOI!

okkofcgroningen | 24-11-10 | 21:53

@Sliptong | 24-11-10 | 21:51
Wat betreft humorloze jooptrollen/zwitsals die hier altijd komen zeuren als het over de PVV gaat? Ja.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:52

Waarom is er nog geen topic over Sjimmie Bemelmans?

Herr Boenkerbouwer | 24-11-10 | 21:52

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:49
Veronderstel dat hij slechts bevestigd. Bevestigd dat niet jouw vermoedens?

Sliptong | 24-11-10 | 21:51

@Sliptong 20.54
Slonzige Maarten over Wilders: een teflon-politicus; die langdradige joker over Bosma: politieke en intellectuele hooligan.

drs.Nee | 24-11-10 | 21:50

Om nou alleen vanwege die column van Bosma een abonnement op de NRC te nemen, of zelfs maar op woensdag een kiosk-editie te kopen, gaat wel wat ver.
Dan lees ik hem wel in de bieb. Zo gebeurd: je komt de bieb binnen, slaat de NRC open, bladert meteen door naar het stukje van Bosma, leest dat, slaat de krant weer dicht, legt deze terug op de plank en verlaat de bieb even snel als je was binnengekomen.

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:50

@linkspoot | 24-11-10 | 21:47
Waardoor u tevens bevestigt.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:49

@Parsons | 24-11-10 | 21:45
Ah, versterking. 's Avonds Pars.

Sliptong | 24-11-10 | 21:49

Parsons | 24-11-10 | 21:45

We kunnen iig vaststellen dat POWNED en GS EN het NRC niet schromen hun achterban een spiegel voor te houden. En dat is mooi. Het kost ze wat leden.

Drs.. Gelul | 24-11-10 | 21:48

En hij heeft helemaal gelijk.....+1 Bosma

fritsspits | 24-11-10 | 21:48

gebruikert | 24-11-10 | 21:43
Wat wil je, iemand die portretten in zijn werkkamer heeft kan niet deugen. Een echte held hangt zelf in andermans werkkamer ingelijst aan de muur. Martin Bosma komt niet verder dan de slaapkamer van Bert Brussen.

Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 21:47

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:43
niet echt, ik veronderstel.

linkspoot | 24-11-10 | 21:47

@Sliptong | 24-11-10 | 21:44
Ik voel me daar wel prettig bij, ja.

Warm bad zo.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:46

@gebruikert | 24-11-10 | 21:43
Leuke mening. Niet bevooroordeeld. Niet inhoudelijk. Geen randvoorwaarden maar gewoon lekker puur. Bedankt.

Sliptong | 24-11-10 | 21:45

En dan al die ik vindT's. #genieten!

Ga door mensen!

Parsons | 24-11-10 | 21:45

Heerlijk al die zure humorloze linkse tegels in deze draad.

Parsons | 24-11-10 | 21:45

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:43
U roept "buig" en linkspoot vraagt "hoe diep?". Heerlijk zo'n klassieke verhouding.

Sliptong | 24-11-10 | 21:44

Hij maakt zich er wel wat makkelijk van af.

gebruikert | 24-11-10 | 21:43

@linkspoot | 24-11-10 | 21:41
Nee, ik constateer.

Ik constateer en u bevestigt. Ieder zijn rol.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:43

@Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 21:40
Lol @ onvervalste zelfspot. +1 Haha. Ik zal mijn moeder eens een platitude noemen. Zal ze waarderen.

Sliptong | 24-11-10 | 21:42

@nick the prick | 24-11-10 | 21:38
Reaguurder: nick the prick
Reacties bekend vanaf : 10-10-2010
Laatste actief op : 24-11-2010
Aantal reaguursels: 99 (Rank #5657, 2010 #1362)
.. waarvan reacties waren: 44 (44%)
Aantal reacties ontvangen: 24
"vind de topics beetje slapjes de laatste tijd." Moewhahahaha. De laatste tijd tot 10-10-10.

Sliptong | 24-11-10 | 21:41

@Art Vandelay Ultor
u preekt het liefst voor eigen parogie?

linkspoot | 24-11-10 | 21:41

Sliptong | 24-11-10 | 21:36
Dus jij noemt mijn moeder een platitude? Zo had ik er nog nooit over nagedacht.

Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 21:40

@Krachtmeester | 24-11-10 : Dank ! en gelezen... heerlijk stuk van Bosma, dat zal in huize NRC lezers wel weer een hoop gevloek en schuim op de bek betekenen.
Die flutkrant mag van mij trouwens direct failliet gaan, net als de overige oude bomenmedia.
Ben nog niet vergeten wat zij in 2002 flikten, die rooie rothonden.

Mazzeltov | 24-11-10 | 21:39

@rintelman | 24-11-10 | 21:32
Da's een mening en dat mag. Het gaat juist om de zure linkse kliek die de mening van de andersdenkenden niet verdragen. En Al Gore IS een charlatan. Da's bewezen. En ik vind religie achterlijk. Elke religie. Da''s ook een mening die bijvoorbeeld het Vaticaan weer niet deelt.

Sliptong | 24-11-10 | 21:39

-weggejorist-

nick the prick | 24-11-10 | 21:38

Martin Bosma, geert Wilders, Raymond de Roon etc. zijn de nieuwe HELDEN.

Michael Vail | 24-11-10 | 21:36

@fietskettingslot | 24-11-10 | 21:27
Dergelijke platitudes worden hier niet geapprecieerd. Inhoud boven emotie enzeau. En erg makkelijk. En geen hoofdletter en geen leestekens.

Sliptong | 24-11-10 | 21:36

De Grootzeloot Strikes Again! Iedereen die het niet mij eens is op ALLE punten is LINKS!

Als Bosma in een dierentuin ging wonen, ging ik ieder dag even kijken om me te verwonderen over de vreemdheid van de natuur.

Blarald | 24-11-10 | 21:36

Paar nieuwe joopzwitsals zie ik. (hoi!)

PVV-topics doen het altijd goed.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:33

Jammer dat ik geen abonnement heb .
Had ik um kunnen afzeggen !

Ratzing. | 24-11-10 | 21:33

Moet toegeven, Bosma weet het prettig leesbaar en met humor op papier te zetten, zoals Wilders het altijd smakelijk weet te vertellen. Voor beide geldt echter dat het hier ook bij blijft, nooit komt er een praktisch uitvoerbaar antwoord op een verondersteld probleem. Ik blijf geduldig wachten...

linkspoot | 24-11-10 | 21:33

"Ik vindt het Christendom mooi"

"Ik sta vierkant achter Israel"

"Ik geloof niet in de klimaathype en vind Al Gore een charlatan

Ik vind u een idioot.

rintelman | 24-11-10 | 21:32

Bovenstaande joop-scribent heeft veel letters nodig in zijn opzeggingsbrief naar zijn deftige krant. Om principiële redenen.
Maar uiteraard zal hij de krant in bibliotheken en schenkgelegenheden lezen of door van tijd tot tijd een los exemplaar te kopen.

Uitermate principieel.

drs.Nee | 24-11-10 | 21:31

Die gaat Lekker.
Knap er helemaal van op .

Ratzing. | 24-11-10 | 21:29

Wat een KUT krant dat NRC, zie niks staan in die link !

Mazzeltov | 24-11-10 | 21:29

Kijk, dat zijn nog eens fijne dingen van GS. Dank!

Petrus de Rewa | 24-11-10 | 21:29

Insure | 24-11-10 | 21:22
1 EU subsidie voor arme landen is? Juist. 2 Hij had eerst een pact met de commies, ruzie was niet ideologisch maar beide wilden Polen. zie ook HP/de tijd met artikel van politicoloog/sociobioloog Roele. www.meervrijheid.nl/?pagina=1199 Wel lezen, btw ook Hayek schreef het. (the road to serfdom)

seven | 24-11-10 | 21:28

@Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 20:53
je moeder

fietskettingslot | 24-11-10 | 21:27

@seven | 24-11-10 | 21:22
En ik maar denken dat het een hij was. Maar als ik verder kijk zie ik voldoende troonopvolgers...

Sliptong | 24-11-10 | 21:26

Wat een slappe pseudo-intellectuele drek is het stukje van Bosma toch zeg. Wat laat de geenstijl redactie zich toch makkelijk foppen. Alsof linkse mensen weglopen met Etty of Keynes. Alsof Jabotinsky geen enge man is. Alsof joodse religieuze kolonisten geen gestoorde mensen zijn. En dan de klimaatsamenzweringstheorie. Tja.

PereUbu | 24-11-10 | 21:26

Hij heeft een portret van Jabotinsky in z'n kamer hangen. IK merk er weinig van als het om de PVV gaat, misschien is Bosma ook een "complex personality'" :

Belief in integrating the Arab minority

Jabotinsky was a complex personality, combining cynicism and idealism. He was convinced that there was no way for the Jews to regain any part of Palestine without opposition from the Arabs, but he also believed that the Jewish state could be a home for Arab citizens.[8] In 1934 he wrote a draft constitution for the Jewish state which declared that the Arab minority would be on an equal footing with its Jewish counterpart "throughout all sectors of the country's public life." The two communities would share the state's duties, both military and civil service, and enjoy its prerogatives. Jabotinsky proposed that Hebrew and Arabic should enjoy equal rights and that "in every cabinet where the prime minister is a Jew, the vice-premiership shall be offered to an Arab and vice versa."[9]

timjim | 24-11-10 | 21:25

Ik heb zijn boek "reeds een paar weken geleden" uitgelezen, en ik moet toegeven dat het een geweldig goed boek is en de vinger op de zere plek legt.
Echt een aanrader, en nee ik heb geen aandelen!

ADHDtje | 24-11-10 | 21:25

Wat een zielig mannetje is die Bosma. Kijk em toch eens flink doen! De bidsprinkhaan. Je zou em een aai over z'n bol geven. 't Komt allemaal goed jongen. Ga boven op je kamertje maar met je postzegels spelen. Buiten voetballen is niks voor jou.

lyft | 24-11-10 | 21:23

Ik heb er m'n abonnement niet voor opgezegd maar ik vind het geen goede column. het is een beetje wat don patatos jr. zegt. met wat namedropping, en overschreeuwde onzekerheid. en hij heet martin.

two ball cane | 24-11-10 | 21:22

Ik vind het best knap dat Bosma 1,5 miljoen Nederlanders zo ver krijgt om ze dermate te hypnotiseren dat ze deze onzin zonder mokken accepteren.

De EU = het nieuwe communisme
Hitler= Een socialist( vandaar dat hij communisten en socialisten naar strafkampen bracht).
Links is het nieuwe rechts en rechts het nieuwe links

En verder bestaan alle kranten en rechters uit D66 mensen. GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAP.

Insure | 24-11-10 | 21:22

Sliptong | 24-11-10 | 21:09
Het is dat mt zo recidiveert met irl persoonlijke laster jegens reaguurders die ooit in de gs oldskool tijd vanwege politieke activiteiten opener waren over wie ze waren anders zou ik pleiten for een unban voor de trol. Zou haar graag nog eens aan de door haar gepropageerde Wouter Bos uitspraak herinneren dat we zouden verdienen aan abn.. (Zalm 10mrd verlies aan abn bij verkoop alleen is minimaal) Om nog te zwijgen over de 200mrd garanties en ing UShypo's

seven | 24-11-10 | 21:22

Bosma... hoort die man niet bij dat clubje criminelen dat iets aan de criminaliteit wil doen? Rare man.

-edit | 24-11-10 | 21:19

38-15-09 | 24-11-10 | 21:09
U vergeet de kiezer die zelfbeschikking (google maar even wat dat betekent) hoog in het vaandel heeft staan.
Wat is 'een groep' trouwens? En waar treedt deze 'groep' binnenkort op? *benieuwd is*

Krachtmeester | 24-11-10 | 21:19

@Oome Gijs | 24-11-10 | 21:17
Als je daarentegen altijd schiet, heb je grotere kans om te raken.

Sliptong | 24-11-10 | 21:19

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 21:08

Dank voor uw aanmoediging. Maar ik beloof niks, want flinke kans dat het een slechte roman wordt, waar geen uitgever brood in ziet. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:17

@Ranzige Proza | 24-11-10 | 19:59
Nou vooruit, laat ik je aandacht geven;
Waar is je zwitsal?

Prof. D.A.H. Vintik | 24-11-10 | 21:16

@38-15-09 | 24-11-10 | 21:09
"Bosma doet net alsof iedereen die het niet eens is met de PVV tot de 'linkse elite' behoord." Nee, alleen NRC en Volkskrant en Trouw en Parool en de Gelderlander lezers.

Sliptong | 24-11-10 | 21:12

@38-15-09 | 24-11-10 | 21:09
Cool, ik ben een hoogopgeleide egoïst.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 21:11

@Allen: Maarten van rossum vraagt uw dringende aandacht om toch vooral NIET te reageren op zijn opiniestuk. Helaas heeft Wim Heitinga de site al ontdekt.
www.maartenonline.nl/00/mt/nl/0/weblog...

Sliptong | 24-11-10 | 21:10

Idioot stereotype stuk..
Bosma doet net alsof iedereen die het niet eens is met de PVV tot de 'linkse elite' behoord. Laat ik het anders stellen meneer Bosma:

Het grootste gedeelte van Nederland acht zichzelf weldenkend, hypocriet of niet. Deze groep is in staat zijn eigen afwegingen te maken om voor een partij te kiezen, deze kiezers verdelen zich over de 9 partijen die er toe doen (inclusief de PVV). Daarnaast is er een grote groep die de politiek al jaren zat is, dagelijks geconfronteerd wordt met toenemende criminaliteit/onveiligheid en het mislukken van de de multiculturele samenleving, zich niet serieus genomen voelt en pleit voor radicale verandering. Veel van deze stemmers zijn sociaal economisch achtergesteld en maken zich zorgen over hun financiële toekomst en in toenemende mate over Islam. Deze groep wordt aangevuld met de 'traditionele niet-stemmers' of anti stemmers, voormalig SP stemmers, hoogopgeleide egoïsten, Europa sceptici, Limburgers enz.

Zolang de PVV niet de kans krijgt om daadwerkelijk te reageren en tot oplossingen te komen, zal het wederzijds onbegrip tussen deze groep en politiek doen toenemen en zo de democratie in zijn houdgreep houden.

38-15-09 | 24-11-10 | 21:09

@seven | 24-11-10 | 21:03
Ah, sweet memories.

Sliptong | 24-11-10 | 21:09

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:08
Ik kan haast niet wachten. Ik hoor van u!

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 21:08

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 21:05

Ik moet eerlijk zeggen: het begint te kriebelen.

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:08

@Sliptong | 24-11-10 | 21:01
Ha! Wim zal ook nooit eens ontopic reaguren.
Maar het kan dus haast niet anders of hij leest hier mee!

Prof. D.A.H. Vintik | 24-11-10 | 21:05

Martin Bosma over Martin Bosma. Yawn.

Remy Martin Louis 13 | 24-11-10 | 21:05

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:03
Ik vraag aan u; Wat houdt u tegen?

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 21:05

Ik vind het volgende topic over Jhim, Paul en Ton nu al interessanter...

Dirk Tang | 24-11-10 | 21:04

Volgens mij is er ook een aantal reaguurders geweest die zijn/haar POWNED lidmaatschap gingen opzeggen naar aanleiding van de berichtgeving omtrent PVV-malloten. De berichten en de teneur stond hen niet aan. Komt dus ook in de schimmige PVV-adept kringen voor; dat niet tegen kritiek kunnen. Overigens komt er zo weer wat nieuws over jokkende/veroordeelde PVV kamerleden. The story continues.

Drs.. Gelul | 24-11-10 | 21:04

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 20:50

Daar lijkt het af en toe wel op. Een goed schrijver zou een mooie roman kunnen schrijven over een persoon die een dubbelleven leidt: op zijn werk een andere gedaante moet aannemen; die om sociale en financiele redenen moet meehuilen met de wolven, maar die prive een andere mening koestert. De situaties waarin hij verstrikt raakt zouden interessant leesvoer opleveren, omdat ze vrees ik voor aardig wat mensen herkenbaar zijn.

Oome Gijs | 24-11-10 | 21:03

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:57
Het zal toch niet? * fluitend de andere kant op kijkt *
Met z'n allen?? Volgens mij let Maarten even niet op. In 3,2,1....

Sliptong | 24-11-10 | 20:59

@Oome Gijs | 24-11-10 | 20:47
Gelijk heb je, ze weten wrsch. toch niet wat taqiyya is.

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:57
Vast niet. Wim Heitinga is nooit te beroerd om onder zijn eigen naam te reageren.

Prof. D.A.H. Vintik | 24-11-10 | 20:59

@Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:55
Dat hele 020 is toch een lachertje? In 1650 moest Willem II er al heen omdat de stad ongehoorzaam was en geen belasting afdroeg. Verdwalen ze onderweg. Zucht. En zo gaat het nog steeds. De overheid stelt de regels vast en in 020 worden ze met voeten getreden.

Sliptong | 24-11-10 | 20:58

@Sliptong | 24-11-10 | 20:51
ROFL!

Het is vast Wim Heitinga.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:57

@Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:55
Smerig wijf. Arrogant en een marionet van mekka. Over gevaarlijk gesproken.

Sliptong | 24-11-10 | 20:56

@Wat jij! | 24-11-10 | 20:51
Misschien kunnen we ze wel hun bibliotheekpassen afpakken?

Sliptong | 24-11-10 | 20:55

Nouja, @20:53 was eigenlijk voor ministerpronk | 24-11-10 | 20:49

Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 20:54

@Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:45
Die "mensen" krijgen veel te veel macht en of ze daar mee om kunnen gaan is maar zeer de vraag. De meesten zijn afgekeurd voor zowat iedere publieke taak omdat ze nogal wat mankementen vertoonden zoals: geen Nederlands sprekend noch schrijvend nog begrijpend, autoritairder dan een Obersturmbahnfuhrer bij de Waffen SS of het relativerend vermogen van een uitgehongerde krokodil.

Sliptong | 24-11-10 | 20:54

fietskettingslot | 24-11-10 | 20:50
Dikke taaie kak is het. Hoempert. Doorlezen voelt alsof je nodig moet poepen maar het lukt niet.

Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 20:53

Ja, en als dat overjarige linkse tuig het na een donderpreek van Martin Bosma nog niet snapt dat ze verdomme eens tolerant moeten zijn naar mensen met een andere mening dan is de volgende stap een kopstoot van Brinkman, wat kietelen met spikes door Sharpe en een ferme straal urine door de brievenbus van Lucassen.

En als de toch zo heldere boodschap van TOLERANTIE, GODVERDOMME!!! dan nog niet begrepen is laten we diezelfde Lucassen nog eens los op hun dochters. Zal ze leren, die intolerante linkse klootzakken.

Op naar een Beter, Toleranter Nederland!

Wat jij! | 24-11-10 | 20:51

@Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:41
Check die reactie van Martin Bosma dan!

Sliptong | 24-11-10 | 20:51

De waarheid is iets wat NRC abonnees liever niet lezen.

fietskettingslot | 24-11-10 | 20:50

Oome Gijs | 24-11-10 | 20:47
U werkt bij PvdA Hoofdkantoor?

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 20:50

@ Dommelsch. Joh, echt waar, een column, nee toch. Blijf het een slap stuk vinden. Mis de briljantheid en het heldendom die velen hier blijkbaar wel zien. Of het nou een column is of niet.

Dragonder | 24-11-10 | 20:49

iemand die het einde van het stuk van de heer Snel gehaald heeft?

ministerpronk | 24-11-10 | 20:49

Waar ik werk hoef je niet aan te komen met Geert Wilders. In de kantine wordt flink afgegeven op de PVV. Bosma vinden ze een enge man. HA! Ik lach minzaam en geef al deze goede mensen een hand.
Zij weten niet wat ik in het stemhokje heb aangekruist. En dat is maar goed ook.

Oome Gijs | 24-11-10 | 20:47

Hayek, Rand... dus die sociaal-economische agenda van de PVV was puur voor de vorm Martin? De principes op economisch gebied heb je dus maar even laten varen om niet teveel voormalig linkse kiezers af te schrikken? Wel een grappige column verder.

sjaakdeslinksesul | 24-11-10 | 20:45

Sliptong | 24-11-10 | 20:34
Prachtige uniformen toch? Dan ben je iemand, me dunkt.

Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:45

Een PVVer die Ayn Rand leest.... Dat past eigenlijk ook niet helemaal bij het gedachtengoed van Wilders. Bosma is meer een conservatieve libertarier terwijl Wilders eerder de VVD met de SP wil mixen.

ymmv | 24-11-10 | 20:44

Mooie binnenkomer, volgende keer wel wat meer onderbouwing neem ik aan.

harry pikkel | 24-11-10 | 20:42

Iets met gegrepen en hart. Toch wel hoopvol dat dit soort dingen in de NRC mogen staan.

Ales | 24-11-10 | 20:42

Schoothondje van Wilders. Vergelijkbaar met LPF-er Wijnschenk (wiens baas Heinsbroek is). Waf waf.

HeroSinas | 24-11-10 | 20:42

De grote vraag is, welke Nobelprijs gaat Bosma krijgen? Als bruggenbouwer tart hij de natuurwetten, dus ik zeg natuurkunde.

Detlev Tarnowitz | 24-11-10 | 20:41

Bosma is net zo binnengekomen bij NRC als Syp Wynia (lees je mee Koerbagh) bij Buitenhof. Vanaf dat moment waren de wetenschappelijke kwinkslagen van Plasterk weg en de naieve nadenkertjes van dat Desanne. Nee, vanaf dat moment kwam er onvervalste en onversneden PVV progaganda. CDA is rechts, kom maar op met een minderheidsregering. Ik moet zeggen dat dat een aanslag voor de kwaliteit is geweest. Ik hoop dat Bosma wat leuker is dan die SPachtige drammers van de PVV anders is dat gedram over linkse pers een paar van Troje voor de real drammers geweest!
En fijn dat iemand van de PVV een boek kan schrijven Oom Gijs, ik ben om!

Einde van de Domheid | 24-11-10 | 20:40

Luitenant Zeikerd | 24-11-10 | 20:26
Overigens zijn de begrippen 'rechtsstaat' en 'democratie' niet per definitie twee handen op één buik. Er zijn talloze enge (pseudo-)dictaturen op deez' Aardkloot waar wel een (papieren) rechtsstaat is, maar geen democratie. Ook bestaan er democratieën in dramatisch slecht functionerende rechtsstaten.
Dat maakt het gejammer van al degenen die menen dat 'rechtsstaat in gevaar' zou zijn vaak ook zo aandoenlijk. Ten eerste is dat niet zo, en ten tweede is een rechtsstaat geen zielig kasplantje op sterk water in een oudheidkundig museum, maar een levend en bewegend kader.

Krachtmeester | 24-11-10 | 20:40

OMG wat legt Bosma de vinger op de zere plek. Want hoeveel linkse Jolo-roeptoeters zullen zich onbehaaglijk ontmaskerd voelen als ze fier en zichtbaar voor iedereen op de anti-Wilders barricades staan te schreeuwen maar en passant wel hun kinderen naar een witte school sturen. LOL.

K. Westergaard | 24-11-10 | 20:40

@Einde van de Domheid | 24-11-10 | 20:34
Democratie is als een koortslip. Net als je het niet nodig hebt, steekt het de kop weer op. Je kunt het bestrijden maar het gaat nooit helemaal weg.

Sliptong | 24-11-10 | 20:39

Maar hoe helpt ie Nederland? Ik proef alleen maar frustratie en een soort ruzie atmosfeer uit deze inhoudsloze column. Daar redt je het volgens mij niet mee in dit land.

coolnation | 24-11-10 | 20:39

M.a.w.: waarom zou je hoe dan ook tolerant zijn? Bosma komt er openlijk voor uit dat hij niet tolerant is, dus het gaat hem nooit te ver.
Bosma kent alleen voorkeuren, en daar houdt hij zich stipt aan.
Immers, elke mening is een mening van een persoon, dus hebben we het over de persoon en niet over de achterliggende motivatie van de mening.
Tolerantie, of het gebrek daaraan, is derhalve iets strikt persoonlijks en daarmee eigenlijk irrelevant.
Bosma weet wie hem mag en niet mag, en hij weet wie hij mag en niet mag.
Meer heb je toch niet nodig? nou dan. Laat nu de ellebogen maar werken...

BSE rundfunk | 24-11-10 | 20:36

@Parsons | 24-11-10 | 20:26
De Roode Rector.

Sliptong | 24-11-10 | 20:35

'Democratie is wanorde.'

Einde van de Domheid | 24-11-10 | 20:34

Kan iemand r. guurder @ 20:26 even uitleggen waarom De Teleklaag niet in de poll staat

Tobi | 24-11-10 | 20:34

@Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:26
ROFLOLLERDEBBQ! Hahaha. JA, of stadswacht: www.google.nl/imgres?imgurl=http://www... Wauw. Nu nog een sirene op die platte koppen en gaan.

Sliptong | 24-11-10 | 20:34

@Kingeef1975 | 24-11-10 | 20:27
Ghehe. Riekt toch een beetje naar een Godwin. ;-)

Prof. D.A.H. Vintik | 24-11-10 | 20:33

Inderdaad wel apart dat ie Ayn Rand leest. Ik vermoed dat de wereld er een stuk zonniger uit zou zien als wat meer mensen Rand zouden lezen oftewel logisch leerden nadenken.

FetteBees | 24-11-10 | 20:32

Tja die Bosma is geen domme jongen. Geen speld tussen te krijgen. Ik hoop dat hij het hoge nivo vast kan houden. Jammer dat linksschmensen niet echt liberaal zijn en dus een probleem hebben met een andere mening. Mooi....

denoorman | 24-11-10 | 20:32

Luitenant Zeikerd | 24-11-10 | 20:26
Dat is het ook. Zelfbenoemde 'verdedigers' van 'de rechtsstaat', die anderen op hoge toon van vermeende 'antirechtsstatelijkheid' beschuldigen, trekken de facto zelf de rechtsstaat - die heus wel tegen een stootje kan - in twijfel.
Het bijten in eigen staart gaat nog eens heel groot worden in 2011, markeerstift mijn woorden.

Krachtmeester | 24-11-10 | 20:31

@seven | 24-11-10 | 20:25
Ghehe. Ze vraguh d'r om.

Sliptong | 24-11-10 | 20:31

Martin Bosma, onverschrokken strijder tegen democratie!

FirstAnnual | 24-11-10 | 20:30

Het stoort "weldenkend", zich intellectueel wanend Nederland uiteraard dat iemand van die vermaledijde PVV een goed boek kan schrijven. De Pavlov-reactie "tokkie-partij" raakt hierdoor gefrustreerd.

Oome Gijs | 24-11-10 | 20:30

@Parsons | 24-11-10 | 20:26
Ey, ik kom daar amper nog en binnenkort helemaal nooit meer. Ze verdienen hem!

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:29

@Luitenant Zeikerd | 24-11-10 | 20:26
Geheel juist, maar dat mag je niet zeggen. Dan ben je een hele hoop vieze woorden en plaats je een aanval op de rechtsstaat.

Is zo'n leuke linkse paradox.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:28

Ken Martin van vroegah, schoolkrant samen gemaakt, prima vent

maraboe | 24-11-10 | 20:28

Martin, ik was gisteren op een links prive-fuifje. En weten je wat daar iemand zei:.
Ik moet al lachen bij de voorstelling dat ik al die PVVers met afgehakte neuzen op de grond zie liggen.
Ik dacht ik laat het je maar weten. Doe er je voordeel mee.
Overigens, als de NRC on top is dan is dat door die Belg die iedereen scherp maakte, niet door deze kloon van de directeur van het Concertgebouw.

Einde van de Domheid | 24-11-10 | 20:28

sorry.. hij begon sterk... ik begon af te haken bij "Ik vindt christendom mooi"
nadastilo | 24-11-10 | 20:26

Ik denk niet dat hij 'ik vindt' schreef.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:27

Te vergelijken met Neeskens in '74. Opspattend krijt en snoeihard tegen de touwen.

Kingeef1975 | 24-11-10 | 20:27

Sliptong | 24-11-10 | 20:22
Ben jij straatcoach?

Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:26

@Sliptong | 24-11-10 | 20:23
Ja in Nijmegen zoeken ze nog een verlichter. Vraag maar aan @ArtVU *wegduikt*

Parsons | 24-11-10 | 20:26

Wat ik altijd zo vreemd vind, is dat men het bij de PVV heeft over het niet eren van de beginselen van de rechtsstaat (zoals die er in de ogen van de beschrijver tenminste uitziet). Zelfs als dit waar zou zijn dan gaan ze toch juist voorbij aan het feit dat we deze grondbeginselen ooit zijn overeengekomen en hebben vastgelegd, maar dat dit geen dode letter is, maar juist onderhevig aan de mores van sociaal-maatschappelijke veranderingen.
De enige manier om een nieuw denken over de rechtsstaat te veranderen in daadwerkelijke (grond)wet is toch juist die van parlementaire representatie.
Is dan het verketteren van de PVV als zijnde 'anti-rechtsstatelijk' niet juist een uiting van het gebrek van democratisch gehalte bij diegenen die zich moreel verheven voelen.

Luitenant Zeikerd | 24-11-10 | 20:26

sorry.. hij begon sterk... ik begon af te haken bij "Ik vindt christendom mooi" en ben na pro rechts kolonistische bezet joden helemaal afgehaakt. Als hij nu gewoon gezegd had. "Iedereen mag denken wat hij wil, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen", was het een retegoed stukje schrijverij geweest.. Helaas.. NRC nog steeds een kut krant

nadastilo | 24-11-10 | 20:26

Waarom zit de televaag niet in die pol?

r. guurder | 24-11-10 | 20:26

Sliptong | 24-11-10 | 20:22
Aha 'zie je wel, ik heb het altijd geweten. Tokkietuig.' ;)

seven | 24-11-10 | 20:25

Menno Tamminga is anders al jaar en dag DE journalist als het om centjes gaat. En heul toevallig schrijft ie ook al jaren voor de/het NRC. Kunnen andere kranten een hele dikke punt aan zuigen.

k-schaaf | 24-11-10 | 20:24

@Parsons | 24-11-10 | 20:22
Ik geef de man nog hooguit een jaar en dan is hij exit. Kan hij rector magnifique worden van een vrijzinnige unidiveristeit.

Sliptong | 24-11-10 | 20:23

Ik ga even mijn laarzen poetsen en het spoorboekje bestuderen. Tot later. Jammer dat jullie mijn zwarte uniform met dito pet niet kunnen zien.

Sliptong | 24-11-10 | 20:22

@Superior Bastard | 24-11-10 | 20:11
Je doelt op Job Cohen die democratisch is gekozen al lijder? (met ij ja).

Parsons | 24-11-10 | 20:22

@seven | 24-11-10 | 20:17
Alleen hebben zij niet het charisma van Greet. Het concept is er en die twee kunnen het uiteraard wel goed uitdragen.

Sliptong | 24-11-10 | 20:20

"Het is erg triest als je mail krijgt met een foto van Martin Bosma PVV met nazi tekens en een verwijzing naar het Horst-Wessel-Lied." twitter.com/martinbosma/status/2591296...

Is vast een meeltje van een NRC-abonnee geweeest.

Prof. D.A.H. Vintik | 24-11-10 | 20:20

De term held word zo los gebruikt tegenwoordig.

tembacostyle | 24-11-10 | 20:20

Op zich een goed stuk. Ben het niet met alles heen, maar dat hoeft ook niet of wel? Bosma +1

Mea Culpa Gump | 24-11-10 | 20:18

@Superior Bastard | 24-11-10 | 20:11
Je kunt geen lid worden van de PVV, gekkie. Wist je wel. Maar wij PVV'ers voelen ons verbonden met de partij. Daar hoeven we geen lid voor te worden. Ik ben al lid van de boksclub en dat levert me al genoeg trammelant op. En lid van de belastingdienst wat me iedere maand mucho pecunia kost.

Sliptong | 24-11-10 | 20:18

Sliptong | 24-11-10 | 20:14
Opvolger is er natuurlijk wel, Fleur of Bosma. (De Roon is meer juridisch specialist, zeer slim maar niet een echte lijsttrekker.)

seven | 24-11-10 | 20:17

Nou, als hij het Christendom en Israel zo onvoorwaardelijk blijft bewonderen als hij nu doet zullen we niet veel verder komen vrees ik.

Schoorsteenveger | 24-11-10 | 20:17

@Superior Bastard | 24-11-10 | 20:16
Beetje flauw.

Zie: Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:14

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:17

"Vandermeersch bestond het Bosma’s De schijn-élite van de valse munters een ‘goed boek op zich’ te noemen. Ik vond dat verbijsterend. Uiteraard zijn er over dit schrijfsel ook enkele goede dingen te zeggen - bijvoorbeeld dat Bosma een goede zin op papier krijgt en weet hoe met woorden en begrippen te manipuleren – maar de hoofdredacteur van een kwaliteitskrant had horen in te zien dat het hier om een verward flauwekulproduct gaat. Peter Vandermeersch zei ook dat hij met zijn krant wilde bijdragen aan het ‘grote intellectuele politieke debat’ dat momenteel plaatsvindt, maar hij zou dan ook horen te zien dat Bosma niet in staat is om daar een bijdrage aan te leveren, omdat zijn denken en vooral zijn waarnemingsvermogen ondermaats is."

Hahaha, ik ga kapot hier. Nee, bij de NRC zullen ze deze brief van Snel vast op prijs stellen. ik bedoel, het enige dat hij doet is met drogreden op drogreden een aanval plaatsen op de intelligentie van de hoofdredacteur.

LOL!

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:16

Art Vandelay Ultor
+ edit:| 24-11-10 | 20:08
En dat moeten we natuurlijk niet willen. Al die rare mensen met een afwijkende mening.

Superior Bastard | 24-11-10 | 20:16

@Superior Bastard | 24-11-10 | 20:09
Je denkt echt dat dat geen reële optie is? Wie voeren er aksie? Wie steken makro's in de fik? Plegen bomaanslagen? Dan zal een infiltratie-actie bij de PVV geen enkel probleem zijn. Leden? Moewhahaha. Leden, inspraak, bezwaar, beroep, hoger beroep en nog een keer maar met een andere invalshoek. Het heeft ons gebracht in NL waar we nu staan: besluiteloos. Niet in staat om door te pakken en in te haken. Alsmaar weer een andere mening en een ander geluid en steeds weer vertraging, verwerping, vervolging. Het is een tragedie. Deze "ondemocratische" manier van een partij leiden heeft voornamelijk voordelen. Brinkman heeft echter wel een punt aangaande het wegvallen van Greet.

Sliptong | 24-11-10 | 20:14

"Nee, het komt door dat computerlokaal of de keur van het behang"

Martin Bosma +100

vincent S. | 24-11-10 | 20:14

lol, Jan Dirk Snel ragequit 'em. wat grappig.

Ach jongens, dat Ayn Rand gedoe slaat nergens op. Lees gewoon Nietzsche, die werd tenminste pas gek na 't schrijven van z'n boeken.

Teuderik | 24-11-10 | 20:14

Dragonder | 24-11-10 | 20:09
Het is dan ook een column

Dommelsch | 24-11-10 | 20:14

@Krachtmeester | 24-11-10 | 20:11
Ik constateer slechts.

Ik ga niemand verbieden hier te reaguren.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:14

Die Bosma lijkt wel een linksmens, met zijn standvastige vooroordelen en zijn ongenuanceerde gegeneraliseer. /cynisme

Superior Bastard | 24-11-10 | 20:13

Er had ook kunnen staan "PVV mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening" Het is maar hoe je het verwoord.

Chicka | 24-11-10 | 20:13

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:08
Eens! Heel erg eens.

Parsons | 24-11-10 | 20:13

Martin Bosma, Ayn Rand liefhebber? Hulde, af en toe bekruipt me een beetje de angst dat de PVV hier en daar wat socialistische koek over neemt, maar als één van de belangrijkste mensen in de PVV graag Ayn Rand leest zal het wel mee vallen.

SH- | 24-11-10 | 20:12

Meesterlijke column. Lees het boek van Bosma, brains and balls.

wasooitmasturwasbeer | 24-11-10 | 20:11

Sliptong | 24-11-10 | 20:07
Bij de PVV sluiten we niemand uit? hoe lang ben je al lid dan?

Superior Bastard | 24-11-10 | 20:11

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:08
Iedereen is en blijft welkom hier wat mij betreft.
Reaguurruimte genoeg toch?

Krachtmeester | 24-11-10 | 20:11

Nog een Snelletje dan:

"Het lijkt mij niet dat men zo iemand als columnist dient aan te trekken. Van een columnist mag men allereerst verwachten dat hij eerbied heeft voor feiten en ten tweede dat hij in staat is tot zelfstandig en kritisch nadenken. Iedereen die het boek van Bosma gelezen heeft – het is hier niet de plaats voor een uitgebreide analyse of recensie -, weet dat hij niet aan deze twee voorwaarden voldoet."

Lees: "Ik heb geen idee hoe ik ooit zou moeten beginnen om de kernpunten van Bosma's boek te weerleggen. Ik laat een analyse van zijn boek achterwege omdat ik niet over de capaciteiten beschik om zulks op papier te zetten."

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:10

Geniaal?? Nee, ik zie het niet. Matige column, met vooral clichés. Hoop ongefundeerd geroep, waarbij heel "links" op een hoop wordt gegooid. Jammer...

Dragonder | 24-11-10 | 20:09

@Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:08
Ik zeg: trek het repliek blik maar weer open. Ik ben alvast begonnen. :)

Sliptong | 24-11-10 | 20:09

Dit is toch de man die democratisering van zijn partij afwijst, omdat hij bang is voor linkse infiltranten?
Roflol.

Superior Bastard | 24-11-10 | 20:09

Geniale column van Martin Bosma. En het feit dat deze in de NRC staat maakt hem extra leuk. Wat zullen de lezertjes en lezeresjes zich afgezeken voelen door deze confrontatie met de waarheid. Maar nooit toegeven, natuurlijk. Uitsluitend meewarig hoofdschudden, dan wel schande spreken.

Chiant | 24-11-10 | 20:09

@don patatos jr. | 24-11-10 | 20:04
U bent ook maar een slachtoffer, van uw opvoeding, uw opleiding en uw omgeving.

Sliptong | 24-11-10 | 20:08

Wat een humorloze jooptrollen hebben we toch op GS. Bij elk PVV-topic ook.

Vervelend.

- Edit: Hear, hear! -

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:08

"Linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening". Deze stelling wordt steeds pijnlijker bewaarheid.

K. Westergaard | 24-11-10 | 20:07

"Ondanks alles geef ik u niet op. U bent ook maar een slachtoffer, van uw opvoeding, uw opleiding en uw omgeving." En zo is het. Bij de PVV sluiten we niemand uit. Martin, spijker - kop - raak maar geen auw. Ze lezen je column niet beste man. Ook dat is een brug te ver. Stel je voor dat je geconfronteerd wordt met je diepste zielenroerselen, namelijk die van het omrijden met de bakfiets naar de witste school van 020. Daar waar Wouter Bos ook zijn kinderen naar toe brengt. NRC. NExt!

Sliptong | 24-11-10 | 20:07

don patatos jr. | 24-11-10 | 20:04
De column van Bosma raakt je? Je kids gaan (later) zeker ook naar een witte school?

seven | 24-11-10 | 20:06

@Krachtmeester | 24-11-10 | 20:00
En het leukste is nog dat de gemiddelde goedmens de humor die van deze column af spat niet begrijpt. Je had vanmiddag de tweeps moeten zien op de zoekopdracht "bosma".

Hilarisch!

Overigens kunnen de goedmensen in deze draad er ook wat van :)

Parsons | 24-11-10 | 20:06

*Gaaaaap*
Lijden die PVV'ers nou nog steeds aan het calimero-complex?

Bulloch | 24-11-10 | 20:05

Goed dat het een column betreft. Als ingezonden brief was 't namelijk na twee regels al in de papierbak beland. Leest dat boek ook zo lekker weg ?

Charles Swietert | 24-11-10 | 20:05

Vervang trouwens in de 14e alinea van Snels schrijfseltje de woorden ''Martin Bosma' voor 'Jan Dirk Snel' en hij geeft een goede analyse van zijn eigen onverdraagzame moreel superieur ik:

"Bosma kan zeker schrijven en hij heeft ook wel eens iets gelezen, maar tot een open, kritische, onafhankelijke analyse is hij niet in staat."

"Wat vooral blijkt, is dat Bosma wanhopig op zoek is naar vijanden, die hij alleen maar kan vinden door van de opvattingen van werkelijk bestaande mensen grove karikaturen te schetsen."

"Bosma is zozeer door vijanddenken en ideologische verblinding bevangen dat hij niet meer in staat is te vragen naar de werkelijkheid of kritisch na te denken."

*facepalm*

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:05

"Ik ben een christelijk-semitische racist en ik steun onvoorwaardelijk mijn tokkiepartij met een halve gare met een grote bek met dictatoriale ambities aan het stuur, en als u dat stom vind bent u gek, links en hypocriet". Zie, daar heb je geen hele column voor nodig, om dit soort onzin te spuien.

don patatos jr. | 24-11-10 | 20:04

laardepul | 24-11-10 | 19:58
De PVV gaf ook verkeersovertredingen door, en de rest vd partijen verzweeg moord en doodslag?

seven | 24-11-10 | 20:02

Martin Bosma een held? Pfff, de PVV een beetje te hard aangepakt de laatste tijd?

grijs | 24-11-10 | 20:02

Geniaal maar vooral zwaar geestig stuk.
Wat zal het stormen in de weke hersenpannetjes van mensen die nog nooit tussen de echte mensen hebben geleefd.
Gelukkig kan onze omhooggevallen beschavingsbourgeoisie zich vastklampen aan de *kuch* zekerheid dat Bosma al in het foute kamp was ingedeeld voordat hij zijn verhaal kon vertellen.
Let wel: ik ben het met veel punten van Bosma inhoudelijk totaal oneens. Maar hij denkt tenminste ergens over na. Een verademing om te lezen.

Krachtmeester | 24-11-10 | 20:00

Jan Dirk Snel:

"Het eerste is dat Bosma deel uitmaakt van een fractie die gekozen is op een politiek program dat evident antirechtsstatelijk is."

Zucht.

En het is volgens meneer wel evident, maar het daadwerkelijk uiteenzetten van hoezo en waarom, dat gebeurt niet.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 20:00

Wat dan weer wel goed is, is Fokke en Sukke.

Regelbaut | 24-11-10 | 19:59

"Jammer wel van die opzeggingen vanwege mijn column. Maar ja, linkse mensen zijn tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening."

Wat een gezwetst. Ik betaal ook niet om een filmpje te zien waarop een gast staat die aan het kotsen is of loopt te schijten. Ben ik dan ook intolerant? Niks met tolerantie te maken, alles met waar voor je geld. Je gaat je niet laten irriteren en helemaal niet als je ervoor moet betalen.

Er zijn genoeg powned-leden opgestapt door de nieuwsberichten over de PVV, zijn deze dan ook intolerant? Of betaalden ze om hun mening te laten horen? Denk het laatste.

Ranzige Proza | 24-11-10 | 19:59

@Scientifiq | 24-11-10 | 19:57
Een kennismaking dus. En er zit nog een gratis les hypocrisie bij ook (kunnen de lezers mooi in een spiegel kijken).

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 19:59

Drs.. Gelul | 24-11-10 | 19:54

Leg de nadruk vooral op kindermisbruik en nazi-duitsland. Dan heb je je cliche's voor vandaag ook weer gehad. Deze column (zo schrijf je dat in correct Nederlands) heeft je een spiegel voorgehouden. Heerlijk!

K. Westergaard | 24-11-10 | 19:58

DEN HAAG (ANP) - Zeven leden van de Tweede Kamer zijn ooit veroordeeld. Dat blijkt uit de antwoorden van Kamerfracties op een brief van RTL Nieuws. Het gaat om één SP'er, één VVD'er en VIJF PVV'ers.

Van de 150 Tweede Kamerleden reageerden 149 op de vragen van RTL. Alleen Hero Brinkman van de PVV deed dat niet.

laardepul | 24-11-10 | 19:58

Drs.. Gelul | 24-11-10 | 19:54
Ik wilde na het lezen van de column iets soortgelijks typen, maar in plaats daarvan kan ik me bij uw comment aansluiten. Dank.

Superior Bastard | 24-11-10 | 19:58

Maar heeft ie nou ook een probleem met chinezen, surinamers en molukkers ?

Charles Swietert | 24-11-10 | 19:58

Geenstijl het digitale PVV partijblaadje? Anyway, die man laat wel even duidelijk zien dat het de PVV nogal ontbreekt aan argumenten voor hun standpunten. Hele stuk is louter ongefundeerde mening.

Scientifiq | 24-11-10 | 19:57

"Jan Dirk Snel.

*Gaap* "

;-)

Prof. D.A.H. Vintik | 24-11-10 | 19:57

Sowieso leuk dat Bosma in NRC mag pennen, +1 voor beide kanten. Column is ook leuk, maar ook vrij inhoudsloos. En ik schrik altijd als mensen over 'de elite' beginnen, net als over 'het volk'... De elite hebben we namelijk zelf gekozen, onze democratie functioneert vrij goed... Maar is dit nu een een NRC-bash topic? Ik krijg alleen maar meer waardering voor 't blaadje...

Wazzzah | 24-11-10 | 19:56

Ik heb waardering voor Bosma, omdat hij de ideologie van de politieke correctheid scherp op de korrel neemt. Chapeau.
Maar: zijn waardering voor vrije markt-goeroe' s als Hayek e.a. kan ik minder waarderen. Ik begin steeds meer te vrezen dat het idee van de vrije markt een hersenspinsel is, waarin velen verstrikt raken. Op papier zit het er aardig uit, het liberalisme. Redenerend vanuit het rationele individu kan er een mooi papieren systeem worden opgebouwd. Maar de realiteit is dat individuen niet rationeel zijn, dat de markt niet rationeel is. Bovendien is het individu niet autonoom maar allang gevormd door opvoeding, geschiedenis en wat dies meer zij.
De vrije markt-adepten denken de mens te bevrijden van de dictatuur van de staat door hem uit te leveren aan de "vrije markt". Het klinkt wel aardig, net zoals de lokroep van de Sirenen. Vrije markt-denkers veronachtzamen factoren als het recht, de politiek, de macht. En macht maakt nu eenmaal deel uit van het menselijk leven. De vrij-denkers kunnen macht wel weg wensen, maar macht is een gegeven. De situatie van de mens is tragisch: hij is overgeleverd aan sterkere machten.
Dit is als vloeken in de kerk van de verlichtingsdenkers, weet ik wel.
Maar nogmaals: Bosma' s kritiek op het multikul denken is meer dan terecht.

Oome Gijs | 24-11-10 | 19:56

Ik heb beter gehad. En z`n column is ook maar zo-zo.

Koekje-dr-bij? | 24-11-10 | 19:55

@Drs.. Gelul | 24-11-10 | 19:54
De bocht. Je bent eruit gevlogen.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 19:55

Zo een tamelijk briljante column, zeg maar een gevalletje gratis zelfreflectie

rooiebosduivel | 24-11-10 | 19:55

Leuke collumn (vast niet van zijn hand) en prima dat ie de hypocriete verdraagzaamheid van de grachtengordel aankaart, MAAR het Gristendom "mooi" vinden (de paus, kindertjes lekker fris en mooi)?? En pro-Israel zijn puur en alleen om maar anti-islam te kunnen zijn? Volgens mij vergeet die drol dat die 6000000 dode Joden toch echt niet door moslims zijn omgebracht. Wat een domme lul.

Drs.. Gelul | 24-11-10 | 19:54

@Flatser
Zo te zien hou je net als Bosma van gestrekte benen? Onder je reedt dat is.

Parsons | 24-11-10 | 19:54

Bosma altijd plus 1

sredilwtreeg | 24-11-10 | 19:54

Lol @poll de wakkere krant, de Televaag mist. Rekels.

seven | 24-11-10 | 19:54

@ henk janssen3714 | 24-11-10 | 19:40
Nee, jij bent een achterlijke gladiool en het boeit Bosma niet dat zijn lezers denken dat hij dat vindt

Tobi | 24-11-10 | 19:53

Haha, en ondertussen zit hoofd internetmeneer van NRC lekker dom te ouwehoeren bij DWDD hoe goed zijn internetversie wel niet is. Sukkel

E.duardo | 24-11-10 | 19:52

-weggejorist-

Flatser | 24-11-10 | 19:51

In plaats van in stilte zijn abonnement opzeggen schreeuwt deze aandachtstrekker het van alle daken. Johann Wolfgang van Goethe kon dit gedrag eeuwen geleden al heel mooi plaatsen: "Durch Heftigkeit ersetzt der Irrende, was ihm an Wahrheit und an Kräften fehlt".

Sendis | 24-11-10 | 19:51

hééééél scherp van deze beste man. PVV all the Way!!

huust siroop | 24-11-10 | 19:51

@Technic0l0r_Jozef | 24-11-10 | 19:38
Mooi, ik ben al moe van jou na het eerste reaguursel dat ik van je zie.
Je uitzwaaien doet.

AndroidLouWebber | 24-11-10 | 19:50

- Edit: nou dag hoor! We helpen je wel even een eindje op weg... -

Flatser | 24-11-10 | 19:50

Maar is het nou een refo-fundi of niet ?

Charles Swietert | 24-11-10 | 19:49

Als het hem lukt, is er eindelijk weer iemand op rechts die interessant is, en een beetje onvoorspelbaar. Zeg maar zoals, ik zal ehm, hun namen maar niet noemen.

waskuip-admiraal | 24-11-10 | 19:48

Het is gewoon een enorm goede kennismakingscolumn. Heerlijk gestrekt been.

'Dit ben ik en dit is hoe ik denk *baf*'. Aangenaam kennis te maken.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 19:48

Martin Bosma, de Houellebecq der Lage Landen. Compromisloos, scherp en een plaag voor de zichzelf tot het verhevene volk achtende Linksmenschen.

K. Westergaard | 24-11-10 | 19:46

@henk janssen3714 | 24-11-10 | 19:40
Ach, in het vorige topic was je ook al te dom om iets zinnigs te melden. Dat jij het punt dat Bosma maakt niet begrijpt zegt veel.

Parsons | 24-11-10 | 19:46

Als column: prima. Verder: brrrr, enge, nare man.

plaklul | 24-11-10 | 19:46

Deze column heeft hij als het goed is al jaren gedroomd. Alsof hij hier een beetje is leeggelopen. Benieuwd of de volgende net zo goed is, en niet, bijvoorbeeld, herkauwde hoofdstukken uit zijn boek zijn. Driewekelijkse leerstukjes. Leuk om te zien straks.

waskuip-admiraal | 24-11-10 | 19:45

Lol. normaal gesproken heb ik een hekel aan rechts populisme, maar deze man lijkt nog enigszins belezen te zijn ook.

Groenepuntmuts. | 24-11-10 | 19:45

P.s. NRC Handelsblad staat nog steeds op de eerste plaats in jullie poll.

isobel | 24-11-10 | 19:45

Bosma, van die partij met de 5 of 6 veroordeelde kamerleden, die BOsma?

mokum4all | 24-11-10 | 19:45

@Flatser | 24-11-10 | 19:43
Death wish?

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 19:44

Ehm, iets met BOOM HEADSHOT, hoezo?

Having fun? | 24-11-10 | 19:44

- Edit: fijn voor je. Probeer het gerust op Joop anders. Misschien dat Jan Dirk Snel wat voor je kan betekenen? -

Flatser | 24-11-10 | 19:43

Welke krant moeten wij GS-lezende mensen dan wel lezen? Ik heb een abo op de Volkskrant en jat nrc.next van m'n vriend. Zijn die wel GS-approved?

isobel | 24-11-10 | 19:43

Hartelijk gelachen, mooie column van Calimero

torentje_van_spiek | 24-11-10 | 19:43

Refdagblad is sowieso winnaar, de enige krant waar ik dagelijks om dubbel lig.

spampers | 24-11-10 | 19:43

Trouwens, die poll vandaag is pas echt steylloos. Worden jullie gesponsord door die bladen of zo? De plaatselijke sufferdjes ontbreken trouwens, net als de Waarheid en de Tribune. Nu moest ik maar het RefoDagbladt kiezen, bij gebrek aan serieuze tegengeluiden.

Serafijn Lampion | 24-11-10 | 19:42

Mmm van NRC steek ik, weliswaar met gezond kritische blik en filtergevoel, meer op dan dit blog, wat nauwelijks meer te onderscheiden valt van SBS, Televaag, PowNed, WNL en andere TMG adaptjes

hfakker | 24-11-10 | 19:42

Jan Dirk Snel, brrrrrrrr.

Eng, heel eng.

Art Vandelay Ultor | 24-11-10 | 19:41

goeie tip van die gratis online-editie!

occidentopithecus | 24-11-10 | 19:41

Vlotte en duidelijke column. Ayn Rand is overigens alleen geschikt voor mensen met de capaciteit om puur logisch na denken, wat zeldzamer is dan de rest van de mensen denkt.

negroidedader | 24-11-10 | 19:40

Wat een stompzinnige column, wat is nou eigenlijk zijn punt. Ik ben een achterlijke gladiool en het boeit me niet dat mijn lezers dat vinden???

henk janssen3714 | 24-11-10 | 19:40

Rake column, natuurlijk erg stereotyperend, maar dat is mode ....

spampers | 24-11-10 | 19:40

He jongens, niet zo draaien, jullie zijn de PvdA niet. Consequent NRC kapotmaken, en niet binnen een maand weer WouterBossen...

Serafijn Lampion | 24-11-10 | 19:39

-weggejorist en opgerot-

Technic0l0r_Jozef | 24-11-10 | 19:38

Hayek en Rand, the guy has some sense! Nu nog Mises, Constant e.d. Schijnt dat de man (Bosjesma) ook een aardig boekje kan schrijven.

_ILT_ | 24-11-10 | 19:38

Vraagje tussendoor. Waar is de heer Brusselmans eigenlijk?

a1271 | 24-11-10 | 19:37

Leuke column

Jaap87 | 24-11-10 | 19:35

Beste krant volgens poll? Ik kon niet op de Televaag stemmen..

Bokko | 24-11-10 | 19:34

toppert!!!

kanjert | 24-11-10 | 19:34

Rand lezen. Mooi teken van achterlijkheid.

Tyfus | 24-11-10 | 19:34

Ben eigenlijk wel benieuwd of ze bij hem wat gaan ontdekken..

a1271 | 24-11-10 | 19:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken