
Het gaat lekker in het land van de gingers, leprechauns en regenbogen. Het vervelende is alleen dat onze Ierse vrienden dit keer aan het eind van die regenboog geen pot met goud vonden, maar een kliko vol begrotingstekort van 14.4 miljard euro. Ierland heeft 24 uur gekregen om te besluiten of ze een
bail-out van de ECB (lees: U) willen hebben of dat ze zelf hun ellende gaan oplossen. Geen probleem, zou u denken. Doen! Maar Ierland lijkt de EU te
gijzelen met een dreiging van een definitief einde van de Euro. De Ieren willen als losgeld financiële onafhankelijkheid en de handhaving van de vennootschaps- belasting van 12,5%. Merkel ist
nicht amusiert en wij hebben hier godzijdank Premgate. Portugal is ondertussen dun in de broek aan het poepen en Spanje bemoeit zich er ook al lekker tegenaan. Als slagroom op de taart wil
Nokianië Ierland helemaal niet helpen en Oostenrijk heeft ook weinig trek. Hoe erg is het dan met Ierland, vraagt u?
Zo erg. Ondertussen bent u die PIIGS landen natuurlijk zo zat als een bedorven ribkarbonade in uw koelkast maar bedenkt u zich 1 ding: Nederland zit voor 30 MILJARD in de Ierse staatsleningen. En als Ierland gaat, dan gaat Portugal ook. Gelukkig hebben we slechts 12,5MILJARD van die Fado troep in de dietsche kluizen, dus dat valt *kuch* mee. Maarrrr, als Portugal gaat, gaat Spanje en daar zitten wij als belastingbetalers voor 120 MILJARD elleboogdiep in. Over Italië hebben we het in het belang van een nog enigszins acceptabele nachtrust maar niet. Ach, nachtrust, shmachtrust: we hebben 69 MILJARD aan Italiaans origamipapier in de kluizen. Al met al zit Nederland voor een slordige
30% van het BNP in het PIIGS slachtafval, oftewel
244.000.000.000,- EURO. Niet gepist en toch nat, noemen we dat. Er is voorshands alle reden om werkelijk ongerust te zijn.
Update:
Gijzeling duurt nog even voort.
Reaguursels
InloggenJoepie Credit default swaps
Ik koop jouw lening en dan is het ineens geen lening maar geld.
tot de boel in elkaar zakt en iedereen elkaars schulden blijkt te hebben, tijd voor een herziening van de gehele economie.
Zo zie je maar weer hoe vertekenend vooroordelen zijn: eerst konden we lekker de Islam de schuld geven van alles wat er waar dan ook ter wereld zoal fout ging. Nu hebben we die -al heel lang voorspelbare- problemen binnen de EU. Zie de kansarme tot -loze gebieden: Portugal, Spanje, Griekenland, als we de lega Nord niet meerekenen, Italie en dan nu Ierland. Jammer anders kon je de schuld van de crises leker in de schoot van die luie Latino's leggen. Maar Ierland... dat zijn Kelten.... Wat is dan toch de overeenkomst tussen die landen die er thans GVD verantwoordelijk voor zijn, dat ik nog maar 1.35 dollar voor m'n pleuro krijg i.p.v. 1.50? Al deze landen, al deze primitieve pre middeleeuwse kul-turen zijn Katholiek: Rooms dan wel Grieks orthodox, een pot onzuiver zand.
die bailout komt uiteindelijk van het IMF en niet de ECB,... get the facts
Zo... genoeg problemen en nu de oplossingen!
Een ordelijk faillisement voor Ierland en de narigheid die dat al dan niet vermeend in ons eigen bankwezen teweegbrengt, rechtsstreeks oplossen.
Ierland uit de Euro en daarmee weg plaveien voor de rest van de armlastige gokkers, potverteerders en stemmenkopers.
HOERA, TERUG NAAR DE GULDEN.
Ik merk alweer dat iedereen denkt dat veel geld hebben beter is.
De BRIC landen (brazilie/rusland/india/china) mogen dan wel een lagere staatsschuld hebben en meer geld in de kas. Het zegt niks over de voorzieningen in het land. Je kan wel zoveel geld hebben, maar als je er niks mee doet blijft het land ''arm'' in voorzieningen. Ierland was voor toetreding tot euro een redelijk arm land door de burgeroorlog die daar was. Door flinke investeringen in infrastructuur/onderwijs/veiligheid is het een land geworden volgens westerse begrippen. Ierland heeft gewoon hun geld ingeruild voor voorzieningen maar maakt je dat op voorbaat arm? dacht het niet.
Kom op europa, dump eens even een zooi euros in Ierland.
Blijf wel met je poten van de vennootschapsbelasting af want anders gaan al die bedrijven gewoon naar Bulgarije, alwaar de vennootschapsbelasting (vsb)nog lager is dan in Ierland.
Het heeft natuurlijk niet zoveel zin om Ierland nu uit de stront te trekken met als resultaat dat de vsb omhoog moet en daarom al die Amerikaanse bedrijven opzouten. Je kan er vrij zeker van zijn dat deze bedrijven voor het merendeel dan zelfs Europa uit zullen gaan. Dan kan Ierland zeker aan het infuus.
De Ieren hebben dit overigens aan niemand anders dan zichzelf te danken, ook al zijn ze, net als NL'ers dat doen, naarstig op zoek om iemand anders de schuld te geven.
Iedereen zag zichzelf hier als "property-tycoon" wat tot gevolg had dat een kartonnen doos van 40 m2 al 250.000 moest gaan kosten. 100&% hypotheekjes gebaseerd op 2 salarissen deed de rest.
Ik wil hier(IRL) nog wel even blijven, iedere maand 80/85% van mijn brutoloon ook daadwerkelijk op mijn bankafschrift terugvinden is toch prettiger dan de 50% die je in NL mag houden, wetende wat er vooral met je 50% wordt gedaan in NL.
@Ahasveros | 17-11-10 | 08:49
Heel fijn voor je. Je wist dat ze daar nu ook vermogensbelasting gaan invoeren en dat er sprake is van 'negatieve' rente?
@Denkt Na | 17-11-10 | 07:55
Sorry vriend. Het is de generatie verwende betweterige strontjochies en -meissies; de 'snelle' oppervlakkige 60- en 70-erjaren generatie. De lange-halen-snel-thuis egotrippende f*ckers. Sla de media er maar op na.
Als je 't hebt over babyboomers mag ik aannemen dat je het dus hebt over de echoboomers.
Zojuist 1,5 ton naar Credit Suisse en Zürcher Kantonalbank overgemaakt...
De Euro verdwijnt een keer, kwestie van tijd.. korte tijd waarschijnlijk.
Europa is louter een zegen.
PROEST
Kapitaal dat ver van huis gaat raakt beschadigd.
Iets wat die iedereen die kon nadenken al wist.
Vertrouwen is leuk, controle is beter.
We zijn een verloren generatie nadat de babyboomers alles kapot hebben gemaakt.
Voor mensen die denken dat goud in een bubble zit even wat logica er tegenaan knallen. Van al het goud in de wereld kun je een olympisch 50 meter bad vullen, dat lijkt veel maar het is eigenlijk maar 1 ounce = 31 gram per inwoner. Goud kun je niet bijprinten, geld wel. En wat gebeurt er als je miljarden cash geld erbij print zonder échte waarde erachter (Wat nu gebeurt in de EU en USA)? Juist, je krijgt inflatie, in het geval van de USA kun je straks waarschijnlijk uitgaan van hyperinflatie. Goud houd zijn waarde, geld niet. Terug naar de schoolbanken lutsers.
De GIPSI-landen (Griekenland, Italie, Portugal, Spanje, Ierland) zijn pas stap 1. Stap 2 is het hele Oostblok. Stap 3 is West-Europa. Iemand denkt toch niet serieus dat Frankrijk, Belgie of zelfs de bananenrepubliek wel solvabel zijn he? Het gaat niet om on balance, het gaat om off balance. Elk land zit zijn BNP bij elkaar te liegen om zo meer geld te kunnen lenen (% BNP: hoe hoger het BNP hoe meer we mogen lenen - en hoe meer we dus ook lenen, om boven onze stand te kunnen blijven leven). Ik ben oud genoeg om vroeger nog in een teiltje buiten gewassen te zijn als kind; een douche was te duur. Ik zie hoe de 'welvaart' toegenomen is, en de conclusie is simpel: die is niet *verdiend*, maar geleend. Pay back time.
sorry voor de spelfouten. Iphone is klote voor langere commentaren. :-/
lieve gs-redactie,
jullie hebben dus nog niet door hoe erg we hiermee belazert worden;
Sinds Jaren heeft ierland DE laagste vennootsschapsbelasting. Daardoor zijn honderden multinationals met hun centrales naar Ierland verhuist. Deze bedrijven, zoals Google, Dell, Hp, Microsoft, enz enz. hebben genoten van 12,5% belasting. Jammer voor de Rest van Europa, zou je zeggen. Die komen dan namelijk ook BTW te kort. Want Google etc betalen dat niet in de rest van europa. Zomaar. Ook het personeel werkt volledig vanit Ierland, dus ook geen loonbelastingen. Ow en nu moeten wij daarvoor opkomen.
7 December komt hard: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/11/...
Mja als Ierland wel de 'hulp' accepteerd dan moeten ze eigenlijk alle financien overlaten aan de EU. En zonder geld kun je niets, dus eigenlijk wordt de EU dan baas van het land. Daarom wil Ierland dat niet.
Maar als ze het niet accepteren... dan zou de belasting toch een jaar of wat vlink omhoog om alle rente over de uitstaande schulden te kunnen voldoen en crediet waardig te blijven (dus te kunnen blijven lenen tegen redelijk lage rentes).
Maar hier wordt eens te meer duidelijk dat de economie totaal berust op onderling vertrouwen, iets wat steeds schaarser wordt in deze wereld.
@Cork | 17-11-10 | 01:39
Waarvan en waarmee denk je dat dan te betalen? De boerenkool uit je volkstuintje? Geld is op, weg, foetsjie... en de bankbiljetten in de ouwe sok onder je bed kun je dan hooguit nog als schijtpapier gebruiken.
LOL, doet over 2 jaar goedkoop een huisje in Ierland kopen;D
Lekker geschreven, nieuwe man :)
Nokianie is briljant gevonden imho. Ondanks de misere uit het artikel wilde ik dat toch even kwijt.
Waarom moesten we dan ook zo nodig al die banken redden door geld van de overkoepelende bank te lenen en dat dan weer aan de banken te geven?
Omdat banken met door ons gesubsidieerd geld aan het gokken zijn geweest en verloren moet de gewone man daarvoor opdraaien en dan nu de broekriem aanhalen?
Laten we de subsidies aan banken stop zetten door ze alleen geld uit te laten lenen dat ze werkelijk hebben. En als een bank dan nog ten onder gaat dan gaat zo'n bank maar ten onder. De overheid kan immers zelf geld uitgeven, zonder rente, mocht dat nodig zijn. We zijn niet afhankelijk van banken voor het cree-eren van geld.
Tsja, wat kan je hier nou over zeggen, wat voor mongool komt dan ook met het idee om Europa één munt te geven. ROFL. Belachelijkste idee van de vorige eeuw. Het was geen logische vooruitgang, want iedereen die erover na had gedacht wist dat het niet zou werken. Nu kunnen we op de blaren zitten, dat krijg je ervan, als je de overheid zomaar alles voor je laat beslissen.
Welterusten lieve schaapjes van de EUSSR!
@Bigi Bana Boy | 16-11-10 | 22:24
Precies en dat heeft dus geen donder met kapitalisme te maken, dat heet corporatisme: Een liefhebberijtje van links.
-weggejorist-
Bos tovert vast wel iets uit de hoed, want zoals die schoften van ABN/AMRO en andere criminele bendes 'systeembanken' waren, zo zijn Ierland, Portugal en Spanje 'systeemlanden'. Maar ja, wij zijn zo stom om met glimmende prusteltjes en papiertjes betalen. En ja, gekker nog, met de pinpas. Zodat het allemaal he-le-maal ondoorzichtig en belazerij is.
De financiele wereld is verstrikt geraakt in een zelfgeweven web. Men is verstrikt geraakt in de eigen financiele speculatie, megafraude en schuldenval. . Dit is slecht voor het vertrouwen. Gevolg: deflatie: geld stroomt niet meer, maar bevriest. De kredietwaardigheid is over de hele linie in het geding. De centrale proberen de boel weer aan de praat te krijgen door nog meer krediet aan te gaan. Maar het punt van verzadiging is bereikt. Het is trekken aan een dood paard. Niemand weet van elkaar of ze schulden kunnen afbetalen. Eerst moeten de schulden worden afgeboekt. Daarna met een schone lei weer beginnen. Maar dan spreken we over 2020-2030. Eerder niet.
Gaat bloemen leggen bij het standbeeld van het vrouwtje van Stavoren.
Lekker steenkolen Engels ook, dat stelletje top ambtenaren bij elkaar,
Bringlish, as spoken in BrusselT.
John_Galt | 16-11-10 | 21:42
Nope. De overheid van Ierland zit diep in de shit door de enorme kosten die de bailout van de banken heeft gekost. Diezelfde banken die onderuit zijn gegaan door hun belangen in het vastgoed.
@BitchSuperSoaker | 16-11-10 | 22:13
Wake up: Dat ben je al. Alleen pakt de staat dat in etappes en diverse stapjes. Ze pakken eerst de helft (of ietsjes minder, maar dat maakt effectief niet zo veel uit). Dan pakken ze een percentage over alles wat je uitgeeft. Als je centen overhoudt om te sparen (fysiek of in bakstenen) pakken ze een percentage, als je dat vermogen aanspreekt pakken ze weer een stuk, en als je doodgaat pakken ze over alles nog eens de helft (en over alles wat je nazaten uitgeven ook weer). Etc. etc. En dan hebben het alleen nog maar over jan-met-de-pet, niet over de belastingdruk bij zelfstandigen en ondernemers (en dan bedoel ik echte ondernemers, niet die directeuren in loondienst van de multinationals en managers van teakhoutfondsen (© CoJoNes)
Elke euro in omloop komt gemiddeld elke 5 tot 10 jaar langs de schatkist.
@Koeb: Je verhaal klopt, maar dat is macroeconomisch gezien. Als je micro kijkt komt het er over een tijd op neer dat jan met de pet 40 uur per week moet werken, en daarna met 100% IB gecontronteerd wordt om het sociale stelsel te financieren. En als dat nu niet aangepakt wordt dan gaan we met z'n allen gewoon dus naar de E_USSR; omdat je dus in 2040 alleen nog maar voor de staat aan het werk bent.
Wat een gezeik, beggars can't be choosers zou je zeggen. Maar deze klojo's maken het de EU wel erg lastig. Ongelofelijk dat de complete kern van de EU (dat is voornamelijk Duitsland) niets anders kan doen dan zich zo te laten gijzelen door Ierland. Dan zou ik zeggen: kom tegemoet aan hun eisen, red de euro en sloop Ierland/Griekenland en andere leugenachtige staten daarna. Totale waanzin om je door eigen lidstaten zo in het nauw te laten drijven. Alternatieven zijn er amper...
Nog niet zo lang geleden leerde ik op school braaf dat het Verdrag van Maastricht geen bailouts toestond. Nu 1 crisis verder en het artikel heeft geen betekenis
@koerbagh ® | 16-11-10 | 22:00
Eensch
@BitchSuperSoaker | 16-11-10 | 21:43
De belastingdruk is er alleen maar om de rente op staatsschulden af te lossen. Aan wie hebben de staten schuld? Aan andere landen (in geval de EU voornamelijk andere EU landen, en aan banken - de grootste opkopers van obligaties) Wat doen die banken met die obligaties - behalve de rente (lees: belastingen) opstrijken? Op de balans zetten als activa en gebruiken om geld uit te lenen (fractional reserve banking) waarover ze weer rente vangen. Ze vangen rente over geld wat ze niet hebben, slecht gedeeltelijk gedekt in staatsobligaties die ze gekocht hebben met geld dat ze ook niet hebben. Samen met de obligaties die landen onderling aan het kwartetten zijn geslagen is het 1 groot piramide-spel. Een piramide van speelkaarten.
Ierland is eigenlijk op dit moment minder belangrijker als Griekenland want die moeten voor eind deze maand weer nieuw krediet aanvragen maar dat kunnen ze alleen als ze aan hun betalingsverplichtingen voldoen wat ze dus niet gedaan hebben en dus is er binnen 3 maanden weer kans dat er crisis is van maar liefst 300.000.000.000 EURO
www.ohv.nl/assets/files/PDF/Rapport%20...
244 miljard eenmalig afschrijven/bijschrijven op de staatschuld, Nederland bij de belgische grens afsteken en een grote greppel eromheen, Duitsers die mee willen doen zijn welkom en gewoon een NL-D handelsonderneming opstarten.
Volgens mij zal NL namelijk niet de enige zijn die bij dit gevalletje fraude en boekhoudkundig stuntwerk het schip in gaat.
Allez,
nieuws uit Brussel
Het wordt weer tijd voor een tietentopic zeg ik, om alvast in de juiste stemming te komen om via den daad den economie te redden. GS wipweken voor volk en vaderland of zoiets hahaha.
@strikdewepstroper01 | 16-11-10 | 21:57,
en meer dan 20 miljoen inwoners,
ook niet fijn.
@monmax | 16-11-10 | 21:43
De enigen die bankje moeten spelen zijn de burgers zelf. Coöperatieve spaar- en leenbanken is het enige banksysteem dat bewezen werkt. De rest is allemaal windhandel.
@BitchSuperSoaker
De Nederlanders hadden toch altijd grote gezinnen, maar daar hadden we geen
zin meer in. Als we in die lijn verder hadden gegaan was de multi kul import niet nodig geweest. Met gezinnen van 4/5 kinderen hadden we voldoende mankracht
gehad voor de economie.
iemand nog zin aan 300.000.000.000 euro schuld???
gaarne met spoed reageren voor 30 november a.s.
m.vr.grt,
Griekenland
( www.ohv.nl/assets/files/PDF/Rapport%20...)
@leef: realiteit is dat het nu niet meer te keren is; ja als alle 12 jarige meisjes nu bezwangerd worden door 13 jarige jongetjes maar dat moeten we niet willen.
Er is in de jaren 70 te weinig geneukt; das het probleem. Houden die kudthippies orgies en gangbangs en weet ik veel wat ze gedaan hebben, maar er kwamen te weinig kinderen van. Zal wel wat met durex te maken hebben.
*Schenkt maar eens een rondborstige Maison le Bordel 1984 in,
doet het vast goed bij de Omelette de merde*
Tijd zat, aangezien de pers conferentie in Brussel maar niet op gang wil komen
en het gekwetter in de tweede kamer hongerig maakt.
WIE koopt er dan ook schuldpapier in die prutslandjes?
BitchSuperSoaker | 16-11-10 | 21:38
Mooi verhaal, en als "ze" van buiten komen om bij te dragen ipv op te vreten klinkt het best goed. Maar............ uiteindelijk worden deze ook weer oud, hebben verzorging nodig, etc.etc.
Eens moeten we inzien zelf de broek op te houden en niet afhankelijk te zijn van import.
Keynes werkt alleen op een eiland -als de USA!!, waar het danook bedacht is- en niet in europa. Sinds de invoering van de Euro hebben wij hier tussen de landen concurrentie op ............ BELASTINGDRUK!! TADAA! En daar hoor je ze op het binnenhof nooit over, waarschijnlijk omdat ze dat nog niet door hebben.
@koerbagh ® | 16-11-10 | 20:19
Klopt, ambtenaren die bankje spelen gaat niet goed. Waar ik wel benieuwd naar ben is waar die 244 miljard vandaan komen.
@BitchSuperSoaker
Je gebruikt het woord 'kennisimmigranten'. Daar ben ik ook een voorstander van.
Hoogopgeleide personen die werken en een bijdrage leveren aan Nederland.
En dat is wat anders dan de massale import van kansarmen die jarenlang met
gemak een uitkering konden krijgen.
strikdewepstroper01 | 16-11-10 | 21:27
Bravo!!! Van mij mag je zwitsal weg.
@Bigi Bana Boy | 16-11-10 | 21:38
Dit heeft geen flikker te maken met een vastgoedbubbel. Dit heeft te maken met lenende overheden.
@Bigi Bana Boy | 16-11-10 | 21:35
Juist niet. Dit is allemaal te wijten aan Keynesiaanse overheidsbemoeienis, gooi daar een corporatistische jus van fractional reserve banking overheen en je hebt de Plat du jour: Une Omelette de merde.
@strikdude: realiteit is dat we de import van extra mensen in dit land de komende jaren nodig hebben om de bevolking kunstmatig op peil te houden. Zonder extra import krijgen we krimp met als gevolg een negatieve economische groei en leegstand in de vastgoed markt. Wat wel slim is ala CH is om kennisimmigranten te importeren van minimaal 22 jaar oud zodat die ook echt een bijdrage in economische zin aan het collectief kunnen geven ipv alles op te eten en dus een per saldo negatief effect op te leveren; en daar zit nu juist de truuk; we moeten vooruit.
De problemen in Ierland en SPanje zijn volledig te wijten aan de vastgoedbubbles in die landen en door het volstrekt onverantwoordelijke beleid van de hypotheekverstrekkers. Wat je in beide landen ziet is het ineenstorten van de vastgoedmarkt en de banken die daar vuistdiep in zaten. Veel meer is er niet aan de hand. De Economist waarschuwde er al jaren geleden voor (overigens ook dat het in Nederland ook kon gebeuren).
@Korreltje Zout | 16-11-10 | 19:54
Als je discrimineert doe het dan goed, Griekenland is Grieks Orthodox.
@gruppenfuhrer
off topic. Komt inderdaad niet veel nieuws naar buiten. Ben er toch van overtuigd dat achter de schermen allerlei ontwikkelingen gaande zijn.
Zal wel totaal met patenten worden afgedekt. Persoonlijk sta ik aan de kant van de believers. Zou de mensheid van wat problemen verlossen.
@Het_leuke_zuiden | 16-11-10 | 19:54
Het spijt me mijn waarde, maar dit is puur rauw kapitalisme. Schumpeter danst de horlepiep.
Tsja, marktwerking he ? Exact de reden waarom de huizenmarkten in Ierland en Spanje zo volledig over de pis zijn gegaan. Geen gezeik, iedereen rijk toch ? En ik maar denken dat "de markt" zichzelf zou reguleren tot ieders profijt ? De markt was toch de Haarlemmerolie voor al uw economische problemen ?
@gruppenfuhrer; maakt niet uit. Wat veel stuitender is dat medestudenten van mij aan de www.eur.nl in 1992(!!!!!!!!!) al berekend hebben dat het hele sociale stelsel door de bevolkingsopbouw per definitie niet meer te betalen is; Ja, het kan betaald worden, maar dan wordt elke werkende in 2040 met 100% IB geconfronteerd en kan zelf dus niks consumeren..... We zouden wel eens o.b.v. alle signalen naar een soort E-USSR kunnen evolueren hierzo. Klappen de systeembanken, dan staat er 0 euro op de rekening van alle bedrijven, dus klappen alle bedrijven en daarna de particulieren en dan de overheid. Leuk hé. O ja, ik ben rechts.
@BitchSuperSoaker
Ik ken genoeg lieden hier in de stad die de hele dag handen lopen te schudden
met hun vrinden, al jaren een uitkering trekken, een Nederlands paspoort
hebben en verder uitstralen dat zij geen moer op hebben met dit land.
Vraag is, hoe hebben die lui destijds het loket kunnen vinden? Hoe zijn
zij aan een paspoort gekomen als je verder geen affiniteit hebt met
Nederland? Je moet eens proberen Zwitserland binnen te komen of
anders Australië of Denemarken. En lieden die alleen uitkeringen
en subsidies komen trekken kosten de gemeenschap ook kapitalen.
Met alle respect voor hen die hier komen werken en een bijdrage leveren.
Anders gewoon EXIT. Hollanders zijn naïef geweest met het knuffelbeer
socialisme van uitkeringen voor iedereen.
Voor de die hards, hier de live feed van de senate hearing over Fraudclosure: www.zerohedge.com/article/senate-heari...
@Hydrino | 16-11-10 | 21:18
off topic, hoe zit het met hydrinos? is dat nu echt te bewijzen/bewezen? Meneer Mills doet wel lang over die nobelprijs.
Ps bedenk in 2020 zijn er geschat al circa 100mrd per jaar and rising pensioenuitkeringen uit de collectieve pensioenpot, ter vergelijk, dat is nu 20mrd want huidige 65+ (oorlogs opbouwgeneratie die is geboren voor voor 1945 ) is nu veel kleiner, heeft een minder royaal/lager pensioen en wordt en werd minder oud. De pot is nu circa 700mrd die bevat als alles meevalt in 2020 slechts 1.000 mrd waarvan een groot deel dan is ingelegd door jonge generaties die denken dat het bewaard wordt. Doe de wiskunde, het is niet eens/net aan genoeg om de babyboom te betalen, waarbij de volledige inleg en daarna nog in te leggen bedragen gedurende decennia van lagere leeftijdscohorten geplunderd gaat worden.. het is een piramidespel.
BitchSuperSoaker | 16-11-10 | 21:14
oeps, meldingsdrang won van leesdiscipline. sorry.
Ps bedenk in 2020 zijn er geschat al circa 100mrd per jaar and rising pensioenuitkeringen uit de collectieve pensioenpot, ter vergelijk, dat is nu 20mrd want huidige 65+ (oorlogs opbouwgeneratie die is geboren voor <1945 ) is nu veel kleiner, heeft een minder royaal/lager pensioen en wordt en werd minder oud. De pot is nu circa 700mrd die bevat als alles meevalt in 2020 slechts 1.000 mrd waarvan een groot deel dan is ingelegd door jonge generaties die denken dat het bewaard wordt. Doe de wiskunde, het is niet eens/net aan genoeg om de babyboom te betalen, waarbij de volledige inleg en daarna nog in te leggen bedragen gedurende decennia van lagere leeftijdscohorten geplunderd gaat worden.. het is een piramidespel.
Wat zou Pim hiervan gevonden hebben?
vander F | 16-11-10 | 21:05
Doe mij deze maar:
www.youtube.com/watch?v=amZaoONrDO8
@BitchSuperSoaker | 16-11-10 | 21:14
En NU snap je ook de werkelijke reden waarom er jaarlijks 50.000 nieuwe nederlanders zijn geimporteerd. Er is door banken, overheden en bouwwereld stevig verdiend aan het verval van de maatschappij. Mensen die zich rijk rekenen in hun 'eigen' woning krijgen de komende jaren trouwens een nare verassing. Degenen met een beleggingshypotheek daagt het al.
wilmeister | 16-11-10 | 21:09
Zelfs in het sociaal akkoord vd ser wordt voor nu 25-35jarige uitgegaan van 69 (ja 69) Die 65 (lees 50-55) was alleen voor de babyboom, die 66 voor over 10 jaar zal voor late babyboomers zijn en daarna 68-69. Dank Marcel van Dam. De pensioenpotten zijn tegen die tijd ook leeg.
Ook je pensioen bevat een flink deel intergenerationele solidariteit er vinden forse overdrachten plaats . Zo betalen bv jongeren via hun pensioenfonds voor de vut en halen babyboomers meer uit het fonds dan ze zelf erin stopte + rendement het bevat net als de aow zelf ook een gedeelte omslag, reken maar na die 700mrd pensioenvermogen + nog wat rendement is zonder verse inleggers lang niet voldoende voor de toegezegde uitkeringen. Het pensioenfonds kent slechts een gedeeltelijke kapitaaldekking. Alleen aanvullende pensioenen (verzekeraars/banken, banksparen, pensioen-bv) zijn 100% kapitaaldekkend, en daar is dan ook de uitkering volledig afhankelijk van de inleg+rendement-kosten.
Zie ook. www.avv.nu/nieuws/328-Pensioenfondsen-...
Dow, S&P en Nasdaq nu allemaal 2% in het rood...
@BitchSuperSoaker | 16-11-10 | 21:14
Ach so... dan vind het helemaal niet vreemd dat Ierland zo lang ut verkoop van condooms heeft tegengehouden... neuquhhh voor vaderland he.
Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal..... daarna Belgie, Italie........ Euro exit
Kijk, vergelijk en verbaas je over hoe dichtbij we er reeds zijn en vooral over het grote stilzwijgen.
www.economist.com/content/global_debt_...
Kom op links, wel spoeddebatten over nauwelijks noemenswaardige incidenten bij een moskee en de nonzaak Lucassen maar stijf de muil op elkaar over dit.
Iedereen onder de 40 in dit land is sowieso doomed, dus voor ons maakt het nakkes uit. Reden? Scheefheid in de bevolkingsopbouw. Daardoor hebben de babyboomers telkens te maken gehad met bevolkingstoename. Daardoor kregen zij te maken met schaarste waardoor o.a de huizenprijzen boomden, -en kregen hoera! ook nog eens gratis geld van ome joop "Premie A woning"- Den Uyl hetgeen nu in de overwaarde van hun huizen zit. Iedereen onder de 40 gaat over 10 jaar geconfronteerd worden met een bevolkingskrimp waardoor er leegstand in vastgoed gaat komen; ofwel het huis dat je nu in je vinexwijk gekocht hebt voor 300.000 doet over 10-15 jaar zo rond de 250, en over 20 jaar 200000 in euro's van nu. Leuker kunnen we het niet maken. Hadden die kudthippies in de jaren 70 maar harder -zonder condoom- moeten neuken. En dan krijgen we nog onze pensioenen die dan niet gedekt zijn omdat de aandelen en obligaties dan massaal aangeboden worden omdat de cash daarvan over gemaakt moet worden aan de babyboomers die er dan maandelijks van moeten leven; crash op de beurs dus.
Alles wordt gewoon kudt, en alleen maar omdat jouw pa en ma te weinig geneukt hebben, kudt he.
Gelukkig heb ik al mij geld al opgemaakt na het vorige economische nieuws van Geenstijl
@wilmeister | 16-11-10 | 21:09,
welk pensioen?
Geloof je het zelf? xD
Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:53
Niet persé. Wat mij prikkelt over deze studie is de uitspraak van willem middelkoop (bron: www.fictionaltruth.nl/FICTIONALTRUTH/B... ) dat niet zomaar iedere boerelul aanwezig mag zijn bij deze coleges. Gezien de wijze waarop op verschillende niveau's geld gecreeert wordt, wie er profiteert en wie benadeeld wordt, snap ik dat jan-met-de-pet het niet MAG weten. Dat MOET dus wel een studie zijn waar je rijk mee kunt worden ;-)
Met pensioen op ons 67e? Zal eerder 76 worden...
Kijk Wouter Bos, daarom had NL zich nooit garant voor banken moeten stellen. Ierland deed het ook en de banken slepen nu heel het hele land mee in hun val. Een failliet land is toch wat erger dan een failliete bank.
(mark twain (met ban) lees je mee?)
Bloomberg ziet dit als het begin van het einde van de euro: www.bloomberg.com/news/2010-11-16/euro...
Ik laat me niet bangmaken, wij hebben massa's Turken en Marokkanen (en er komen er nog zat bij) die ieder van ons in 2020 een karrevracht vol geld gaan opleveren. Duizendmaal dank bekwame linkse bestuurders, ook mede namens onze (toekomstige) kinderen natuurlijk.
Het wordt tijd dat dit volk afrekent met de politici die ons land verkwanselen. Ik weet het, we zijn te gezapig om ook maar iets te doen en we hopen nog steeds dat 1x in de 4 jaar stemmen voldoende is. Maar zou het niet *fijn* zijn als morgen 3 miljoen mensen oprukken naar Den Haag, Brussel en Straatsburg en daar de hele financiele en politieke elite onder een paar guillotines leggen, om vervolgens met schone lei te beginnen? 8-)
Nou, inhaken dan maar www.youtube.com/watch?v=jF_WA9eOjTk&am...
Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:53
Hebben we dat dan? Het is toch van de Gasunie (is NL staat)?
Overigens, in die website mis ik wel een overzicht van wat een land heeft uitstaan (waarschijnlijk te ingewikkeld). Dan kun je zien wat bijvoorbeeld China heeft uitstaan in de VS. Dan wordt het plaatje anders. Want alles is verbonden met elkaar in de mondiale economie. Net zoals Ierland het hard speelt met de EU, zo kan de VS het hardspelen met China.
Omdat ik geen verstand heb van economie geloof ik het meteen als iemand zegt dat we allemaal doodgaan. Dat vind ik nou zo storend!
@Krachtmeester | 16-11-10 | 20:58
Ja ik zit al te kijken #politiek24, ik hoop dat Fred het ook weet. *naar boven verhuizen gaat*
Parsons | 16-11-10 | 20:52
21.00 sharp (lol), zegt de agenda van de Tweede Kamer althans.
Dus, hoe ver in de stront zitten we nou? Al die ontwikkelingen op het gebied van crises, geld wat op papier bestaat maar het papier daadwerkelijk niet bestaat en wanneer het opeens wel vers bestaat het minder waard is dan wat er op het papiertje staat, volgt u het nog? nee? ik soms ook nie meer hoor.
Weet 1 ding iig wel, geen geld op de bank voor mij, alleen vraag ik me dan wel af hoeveel dat geld in me oude sok begraven in de tuin etc straks nog waard is.
-weggejorist-
Met dank aan Babyboom Nederland B.V.
Opdat ze mogen genieten van hun onverdiende centen.
*Trix om meer zakgeld vragen doet*
@ Sliptong | 16-11-10 | 20:38
Ik weet niet hoe het zit met deheer Sliptong, maar ik zit niet bepaald vuistdiep in een opkomende economie? Gelukkig heb ik een jaar of twee terug wel wat goud gekocht van die paar centen die ik als student heb weten te sparen. Dat zet alleen niet echt zoden aan de dijk..
@ Zzzzooooffff | 16-11-10 | 20:41
Wij hebben toch ook een gasbelletje? Waarom hebben we dat ding voor een appel en een ei aan Italië verkocht!?
@ gruppenfuhrer | 16-11-10 | 20:43
Geloof je het zelf? xD
@Cortes | 16-11-10 | 20:46
Niet al te veel. Zit me nog te verbazen over de Wildersbashdraai van PowNews en en topic hieronder eigenlijk.
Maar de vraag waar ik op dit moment een antwoord op zoek is of iemand weet hoe laat het avonddebat begint. #lucassen
Want zoals we inmiddels weten is het belangrijker om PVV'ers aan te pissen dan de problemen in de economie aan te pakken.
@John_Galt | 16-11-10 | 20:40,
volgens mij zitten ze nog aan de koffie met Lange Vingers..
Het geld waait niet van de wereld af. Als je het najaagt val je er zelf vanaf.
Ha zijn die Britten toch even slim geweest.
*stoffige paspoort uit de kast halen doet*
Sliptong | 16-11-10 | 20:42
Inhaken en meezingen!
♫ www.youtube.com/watch?v=fUspLVStPbk ♫
@ blinde kip | 16-11-10 | 20:33
Ja, ik zou kunnen zeggen dat ze daar gelijk in hebben, maar dan zou ik de studie teveel eer aandoen. Een WO studie rechten is het etiket HBO studie namelijk nog niet waard. Papegaaien en apen zijn ook in staat tot leren en reproduceren.
@ Sliptong | 16-11-10 | 20:34
Daar heb je helemaal gelijk in. Bouwkunde is, voor zover ik dat weet, wel toe te passen, maar daar ligt mijn interesse niet. Die ligt bij economie/politiek. Het gaat mij dan ook alleen maar om het papiertje en niet om de nutteloze, socialistische propaganda die het Nederlandse onderwijssysteem je probeert mee te geven. Ik hecht vrij weinig waarde aan de studie zelf. Je hebt het alleen nodig om serieus genomen te worden en op een bepaald niveau bij een bedrijf binnen te komen..
Die onnozele u met umlaut was een o met streepje, fft.
OK, hier is hoe een gokverslaving werkt: hoe meer we verliezen, hoe groter de drang in de menselijke hersenen om opnieuw in te zetten. Dus nog meer te investeren. Gebeurt niet alleen in casino's, je ziet het ook bij ellende-relaties die maar niet definitief verbroken kunnen raken.
Liever bankroet en/of blauw gemept dan te moeten toegeven dat je een stomme inschattingsfout hebt gemaakt.
Soms zijn regeringsleiders net mensen...
let's get primitive
Het gaat niet hard genoeg, veel erger nog moet het worden. Zü erg moet het worden, dat gelukszoekers worden afgeschrikt en avonturiers op hun schreden weerkeren. We beginnen dan gewoon opnieuw: arm, maar proper. Ik zou het willen meemaken.
Its time for war.
Zolang de belastingdienst niet achter mijn *kuch* weggeparkeerde pecunia komt
zal he mij worst zijn...
@strikdewepstroper01 | 16-11-10 | 20:41
Vertel mij wat. Maar waar het mij om gaat is dat o.a. bouwkunde een vak is waar je na het instorten van samenlevingen iets aan hebt. Net zoals koken, neuqen (Neuqkunde), tuinbouw. Rechten horen in 10 regels op een stenen plaquette te staan en economie moet de Voldemort van het gesproken woord worden. Niet meer noemen dus.
Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:29
als je monetaire economie studeert maak je nog een goede kans.
@Krachtmeester | 16-11-10 | 20:41
We kunnen alleen maar hopen Km, alleen maar hopen.
Wat zou het een mooie droom zijn. Het einde van de eurozone.
Helaas word ik elke morgen weer wakker en besef dat Nederland weer een paar miljard armer is. Ik ga er vanuit dat morgen hetzelfde gebeurt.
@Sliptong
Bouwkunde is een mooi vak. Probleem is alleen dat de bouw ook keihard is geraakt door de crisis. Dus ook alles wat daaraan vast zit, logistiek, commercieel en
technisch. Veel projecten zijn uitgesteld of gecanceld.
@blinde kip | 16-11-10 | 20:36
Kijk, een oplettende student. Bouwkunde bestaat al sinds mensenheugenis. Als er geen geld is en de economie zoals wij die nu kennen houdt op te bestaan, gaan we dan geen huizen meer bouwen? Geen bijeenkomscentra? Dan moet dat op basis van mens zijn. Je hebt dan namelijk weer een gezamenlijk doel: wonen - eten - slapen en voortplanten. Zijn we ook van twitter en hyfus af.
Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:35
Ja, die Russen hebben zulke giga gasinkomsten, die zitten er warmpjes bij. Nouja, die oligarchen dan. Saudie Arabie, ook niet verkeerd.
Het is ook leuk om op de eerste pagina in de tijd te reizen om te zien van voor schuld de VS in 2015 zal hebben.
Je hebt gelijk, we hebben het zelf verkloot.
Gaan we nu dan eindelijk echt kapodt?
*'every sperm is sacred' inzet en maar weer eens een middelvinger naar Rome opsteekt*
Kan iemand me gvd even waarschuwen als er plots weer een klasse topic van Galt geplaatst word?
De persconferentie van de EU is hier live te volgen: video.consilium.europa.eu/index.php?pl...
@Cortes | 16-11-10 | 20:36
Scherp!
@Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:35
Gelukkig zitten we vuistdiep in de opkomende economieën. Een Nederlander die ten onder gaat? Dacht het niet. Ja, al het schorem dat een NL paspoort heeft gehad. Die wel. Maar wij Hollanders zullen overleven. We emigreren, passen ons aan en hebben waar ook ter wereld een goed leven. Eigenlijk zijn we net echte aardbewoners.
Achterlijk volk. Wist je dat slechts 25 jaar geleden de verkoop van condooms in Ierland verboten was?
Korreltje Zout | 16-11-10 | 20:30
Hoe hoger hoe kutter ja.
Een ratio public debt to GDP van 60% wordt als nog te doen beschouwd.
External debt to GDP ratio zegt iets hoeveel een land schuldig is aan externe crediteuren. Ierland is dus echt fucked.
ADO-Le-Cent | 16-11-10 | 20:33
Tja, de mooie kant van het socialisme.
@joopwil | 16-11-10 | 19:28: Eerste comment dat een beetje snijdt. You're right. Enige verlies voor NL is de kprijs die ze voor fortis en ABN hebben betaald als de boel klapt, maar had eerlijk gezegd toch al niet meer gerekend om dat geld terug te zien.
Nooit met publiek geld partijen in de private sector redden, ook geen banken. Laat het systeem maar klappen.
@Sliptong | 16-11-10 | 20:34
Euh, maar als er geen geld meer is om te bouwen?
@gozahtje | 16-11-10 | 20:34
lol. Maar het lijkt onvermijdelijk.
@ Zzzzooooffff | 16-11-10 | 20:26
En kijk nu eens naar Rusland! Die hebben pas weinig schuld!
Of naar Brazilië en India. Dat zijn de enige landen die schuld aflossen!
BRIC is dus nog altijd goed bezig! In die landen ligt de toekomst! Wij zijn, jammer genoeg, verleden tijd. We hebben het overigens compleet aan onszelf te danken. Werken belasten, geld weggeven aan het buitenland, geldverslindende oorlogen voeren, socialistisch bezig zijn. Waar zijn we in vredesnaam met onze gedachten? Zoiets kan toch niet goed gaan!
@Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:29
Had je een echt vak, bouwkunde, moeten leren. Daar heb je altijd wat aan. Zeker als de hele teringzooi klapt. Waar ben je dan met je economische modellen en je boeken vol met wat er allemaal niet mag want het staat geschreven? ;)
Sliptong | 16-11-10 | 20:32
Pathe abonnementje?
Eén probleem reaguurders, als de Nederlandse, Europese of wereldeconomie
instort of als het project Europa mislukt, de gewone burgers dan met de
gebakken peren zitten zoals armoede, werkloosheid e.d.
De eurocraten, de bankiers en de koningshuizen die houden droge voeten.
Het volk is straks de lul, of wat zeg ik, het volk is nu al de lul.
Er hangt nu al een mistroostige stemming van crisis in dit landje.
@Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:29
Overigens ken ik aardig wat voormalig rechtenstudenten en die zeggen allemaal dat het een omhooggevallen HBO-studie is.
BNP is wat we met zn allen verdiénen.
Verdienen, werken, arbeiten, zweet des aanschijn en zo.
Dat komt dus alleen maar ten laste van wérkend Nederland.
Daar heeft de ambtenaar of de uitkeringsgerechtigde gelukkig geen pijn aan.
Dus waar praat je over?
Tenslotte vertegenwoordigd het niet werkende deel al 51% van de kiesgerechtigden die mogen uitmaken hoe het geld van die 49% nog wél werkenden besteed gaat worden.
@Semper Pecunia | 16-11-10 | 20:29
Piet verkoopt Jan een appel die hij voor de dubbele prijs terug verkoopt. Piet verkoopt diezelfde appel weer voor een hogere prijs aan Jan. En dat gaat zo nog even door. Op een gegeven moment besluit Jan de appel op te eten en zegt Piet verbaast: "Waarom stop je ermee? We verdienden er net zo lekker aan."
21 december 2012: nog eventjes. De economie stort in elkaar, de ene ramp volgt de andere op, 2/3 van de wereldbevolking weg. Heerlijk. * lekker verder studeren gaat *
@ Zzzzooooffff | 16-11-10 | 20:26
Hoe moet ik dat lezen? Hoe hoger het percentage, hoe kutter het land?
@ Quuick & Dirty | 16-11-10 | 20:22
De meeste economiestudenten zijn inderdaad zo dom als het achtereind van een varken. Er is maar een handjevol dat begrijpt wat er aan de hand is. De meerderheid is alleen goed in het reproduceren van feiten uit boeken. Het zijn net rechtenstudenten, maar laat ik niet te hard roepen. Als anderen dit ook doorkrijgen is mijn toekomstige bul binnenkort niks meer waard en ben ik voor noppes aan het studeren!
Jep, en daarom is het nu ook SLIM ( leest goed) om aandelen in de Bank of Ireland te nemen! Ik zeg doen...
www.usdebtclock.org
Klik op "World Debt Clocks". NL staat daar helaas niet bij maar let eens op Ierland en Griekenland. Kijk ook eens naar D, FR en UK. En kijk dan eens naar China.....
Overigens is de huidige ineenstorting van de euro een logische koerscorrectie. Hij was wel heel hard gestegen. We moeten ons pas zorgen gaan maken als hij onder de 1.26 schiet. Dan is er sprake van een trendbreuk.
@ EH3761 | 16-11-10 | 20:19
Die Zeuro en Neuro zijn hersenloze hersenspinsels. Dan is er nog steeds sprake van een monetaire unie en laat datgene nu precies het hele probleem zijn! Dan maak je twee keer achter elkaar dezelfde fout en hou je helemaal niks meer van je pensioen of spaargeld over.
Klopt dat bedrag met al die nullen nu nog want de beursen zijn al aan het instorten
nick the prick | 16-11-10 | 20:16
En dat is? De Finvasie? Sharia?
www.rtl.nl/xl/u/8683e4d5-065a-4531-aad...
Volgens mij zegt Ierland hier dat ze het nog wel effe kunnen uitzingen dus er feitelijk nog niks aan de hand!
Wie hier geloofd nog dat economen Wetenschappers zijn? Of dat het (de economie) een wetenschap is? Een jaar of wat geleden moest je wel economie studeren om vanzelf rijk te worden.
George Soros | 16-11-10 | 20:19
Geld smaakt best aardig met wat ketchup en mayonaise.
@Timmie2000 | 16-11-10 | 19:51
Nee, schuld als noodzaak is een fabel. Een land kan gewoon schuldenvrij zijn en welvarend. Must see docu: The Secret of Oz. (1u50min., maar dan heb je ook wat)
www.youtube.com/watch?v=U71-KsDArFM
Leuk zeg, dat Europa.
Je bent ook stom als je *niet* investeert in de PIIGS landen. De rente/rendement is er hoger en het hogere risico dat er dan meestal bij zit wordt gegarandeerd afgevangen door de EU = EU-lidstaten die zich financieel wel gedragen en zo stom zijn zich garant te stellen. Wat wil je nog meer ? Zie je toch nog wat terug van je 52% inkomstenbelasting. Tijd voor een ZEURO en NEURO of weer een DM die je dan ook meteen in Nederland moet invoeren.
Daar gaan we weer HIIIIHAAAAAA. Gewoon door kopen mensen! Ik heb mijn geld al lang veilig in Norwegen en Canada!
Kijk daar hoor je eikels van D66 nou nooit over als ze in de vorm van de verschrikkelijke Sophie in ´t Veld weer eens over de zegeningen van de EU beginnen te blaten en dat het Europarlement vooral meer macht moet hebben.
ik vind dit goed nieuws. Dat betekent dat de oplossing nabij is.
-weggejorist-
Ik herinner me de economielessen nog, begin jaren negentig. Ging alleen maar over het Euro-walhalla. Als je het maar niks vond kreeg je een 1 van die sandalendragers.
-weggejorist-
@John_Galt | 16-11-10 | 20:09
Dat moet goed voelen John ;-)
@Jopie2009 | 16-11-10 | 20:04
4closurefraud.org/2010/11/16/cop-repor...
Ik heb nog wel wat Drachmes in een la liggen....
op naar de ruilhandel dan maar.
@ joopwil | 16-11-10 | 19:54
En dit alles werd begin jaren '90 al voorspeld door economen als Feldstein, Friedman en tientallen Nederlandse academici. Grootschalige monetaire unies zijn onmogelijk tussen landen die afzonderlijk beleid er op na houden. Stuk voor stuk zijn ze binnen 30 jaar geklapt en hebben ze tot een achteruitgang van de levensstandaard geleid. Zowel de Latijnse, als de Scandinavische en de Duitse-Oostenrijkse monetaire unies. Hopelijk klapt naast de EMU ook meteen de EU. Dan zijn we ook van dat vrijheidsberovende gedrocht af en kunnen we eindelijk weer eens gaan bouwen aan onze toekomst!
Hebben onze ouders het nou allemaal zo vern3ukt?
@John_Galt | 16-11-10 | 20:02
Mooi pentagram, dat hadden ze anders kunnen configureren.
@gruppenfuhrer | 16-11-10 | 20:03
Bedankt, dat ziet er interessant uit.
Beste John Galt, ik herinner mij nog uw vorige doem-aankondiging inzake de foreclosure fraud.... Nooooit meer wat van gehoord.
@heracles | 16-11-10 | 20:00
Dat vind ik nog niet eens zo erg, het is een zelfdestructief systeem wat wel in stand moet worden gehouden omdat het het enigste systeem is dat er wordt gebruikt. Maar wat ik mij afvraag is of kredietwaardig ook betekend dat er niet of nauwelijks een staatsschuld is, dus wat is de Nederlandse positie qau de rest van Europa?
"My own view is that the EU became illegitimate when it refused to accept the rejection of the European Constitution by French and Dutch voters in 2005. There can be no justification for reviving the text as the Lisbon Treaty and ramming it through by parliamentary procedure without referenda, in what amounted to an authoritarian Putsch. (Yes, the national parliaments were themselves elected so dont write indignant comments pointing this out but what was their motive for denying their own peoples a vote in this specific instance? Elected leaders can violate democracy as well. There was a corporal from Austria but lets not get into that)."
geweldige analyse:
blogs.telegraph.co.uk/finance/ambrosee...
heracles | 16-11-10 | 20:00
Alleen maar door de EU wat ons door de strot geduwd is.
@du Roi Soleil | 16-11-10 | 19:58
Dat is de ellende. Een scenario van 25% default bestaat niet.Maximaal draaglijke is misschien 10% en alles wat meer is dan dat betekent een 100% default. Het is een web of debt, je kunt het een niet los zien van het ander: www.nytimes.com/interactive/2010/05/02...
@Timmie2000 | 16-11-10 | 19:51
Nederland heeft zelfs geld geleend om dat weer uit te kunnen lenen aan die landen die er zo'n zooi van maken. Wij zijn nog wel kredietwaardig dus wij kregen het geld wel en lenen het weer uit aan landen die niet voldoende kredietwaardig zijn en niet zelf een lening konden afsluiten in eerste instantie. Leuk wat er allemaal van je belastingcenten gedaan word hè :-) .
Ach, dat is maar ca 40.000 euro per Nederlandse belastingbetaler. En het is echt niet zo dat er helemaal geen cent wordt terugbetaald. Stel dat 25% default, dan is dat 10.000 euro.
Dat is zes maandjes langer doorwerken. Dat heeft Rutte vast wel over om onze Europese vrienden te redden.
Daar zijn we mooi klaar mee. Vlak België ook maar nog niet helemaal uit voor de Piigs-zone. Tel uit je winst.
@Korreltje Zout | 16-11-10 | 19:54
Het Vaticaan schijnt dan weer heel rijk te zijn. Raar.
Korreltje Zout | 16-11-10 | 19:54
Daar zit de macht ook :)
Griekenland. Ierland. Portugal. Italie. Spanje. Allemaal katholieke kutlanden.
Pas op mensen, we hebben alleen nog maar een voorproefje gehad .
EU is volkomen mislukt en de regeringen gaan gewoon door.
Oogkleppen op en doorgaan, veel arme landen binnen halen.
Heeft u uw bank afschrift al met uw gestorte salaris ?
Kijk maar eens goed, dit geld bestaat niet.
Alle geld op banken, pensioenfondsen en waar het ook in bewaring staat is straks
ineens verdwenen, verdampt. Als we nu allemaal massaal ons ons geld opnemen mogen we blij zijn als we 10% ontvangen. De rest bestaat niet en is gemaakt door banken omdat ze onbeperkt credieten mogen geven zonder onderpand, dus zonder geld in kas of goud.
Het sociaal-democratisch systeem stort in elkaar. Mooizo!
kapotte_stofzuiger | 16-11-10 | 19:18
Ziet eruit als de basis van de Eindbaas van Command & Conquer.
Hier een interessant stukje over wat de mogelijke strategie was van de Ieren: www.irishtimes.com/newspaper/opinion/2...
Hoe zit het dan met andere landen die investeren in Nederland? Wij moeten toch een staatsschuld hebben? Of is Nederland het ijverige jongetje dat elke maand geld over houdt en daarom maar zoveel mogelijk investeerd?
Nog één keer deze onvergetelijke jaren '70 pop klassieker over geld.
www.youtube.com/watch?v=8_anbEJsr6s
Pink Floyd - Money
zal mij benieuwen waar dit lekke pruttelschip gaat stranden
Zo, dat is een interessant grafiekje. NL heeft een hoop geld open staan maar D en FR ook. Vandaar dat Ierland het hard speelt. Alleen dat gaan ze hard verliezen.
Als je je leningen niet kan aflossen dan had je ze of niet moeten afsluiten of je moet onder curatele komen.
Over goud gesproken, Nout verkocht tegen de laagste prijs grote hoeveelheden:
www.dnb.nl/nieuws-en-publicaties/nieuw...
-weggejorist-
30 september 2008 "De Ierse regering geeft een volledige garantie op alle tegoeden bij de grootste banken van het land. De verzekering is met onmiddelijke ingang twee jaar geldig, zo maakte de Ierse overheid vandaag bekend." www.nrc.nl/economie/article2003409.ece...
Ja dat mag wat kosten zo blijkt.
@illuvatar | 16-11-10 | 19:42
Uiteraard aanvaard, maar was echt niet nodig.
seven | 16-11-10 | 19:39
"inblikapparaat van seven leent*
Let them eat Potatoes, the papist bastards
@gepost op | 16-11-10 | 19:38
Mijn excuses voor het onbedoeld lastig vallen.
We zitten voor 224mld? We? Wat dacht GS van de banken en pensioenfondsen zitten met 224mld in PIIGS? Gewoon om laten vallen en opnieuw beginnen zeggen veel mensen.
*diesel inslaat*
"Hardt times" dan maar.
www.youtube.com/watch?v=xYOIPiUkLqo
@Pakzooi | 16-11-10 | 19:35
Mooi, dan koop ik een M16 en een Barrett en wat handgranaten. Oh, en een Merkava.
Ha JohnnyGeld, het gaat dus over de Vogelaarwijken van de United States of Europe, kortaf USE? It's a nuisence I would say....
-d+t
Graag meer stukjes van John Galt a.u.b. Die hele financiële beerput mag weleens opengetrokken worden.
Pakzooi | 16-11-10 | 19:35
Goud is al 5x zo duur als in stabiele tijden. Ergo (te?) duur moment om nu nog in te slaan. Als de lucht uit de goudbubble loopt crasht de goudprijs. Ergo 5 jaar tot 2 jaar geleden was je og op tijd, nu te laat.
*Pasta inslaat*
@illuvatar | 16-11-10 | 19:32
Ik denk het laatste.
Parsons | 16-11-10 | 19:15
De hele westerse financieel wereld drijft op de grote bubbel. Azie profiteerd, en zal zegenvieren. Zie : Shadow112 | 16-11-10 | 19:30.
*ook een leuk Iers kasteeltje reserveert.*
@gepost op | 16-11-10 | 19:35
ik reageerde op een lege post van u, er gaat even iets mis ofwel op de site van GS, ofwel met de plugin.
Man o man wat een tering zooitje...
Eigenlijk is dit weer een kandidaat voor China om een stukje Europa over te nemen
www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland...
En als jullie nu alvast allemaal goud gaan inslaan, dan koop ik een 9mm!
Straks wordt de rente ook nog negatief. Ik geloof dat een topman van Goldman Sachs al eens gesteld had (al had hij het niet zo letterlijk gezegd) dat het een goede zaak is dat men risicoloos met jouw spaarcenten gaat spelen en dat je daar best wel dankbaar voor mag zijn.
@illuvatar | 16-11-10 | 19:32
Blijkbaar niet? Verlicht mij.
alle knoflooklanden + ierland er uit gooien en we houden een prachtige, sterke munt over.
Waarom heeft de E.U. het zo ver laten komen? Dit is toch gewoon een schande!
Ik heb nog een gulden voor 't winkelkarretje :-)
@gepost op | 16-11-10 | 19:30
je weet het dus niet?
Na IJsland, Griekenland is Europa gewoon van onsssss!
*alvast subtropisch eilandje zoekt om te claimen.*
@joopwil | 16-11-10 | 19:28
ING, Aegon, SNS, Pensioenfondsen?
LOL @ Iers 30%+ BBP tekort per jaar. Toast.
Er is een lichtpuntje. Dit is een uitgelezen kans voor Jan Kees de Jager om eens flink af te vallen.
China rukt op, ussr vliegt met bears over eu, usa op retour.
*kelder vol met blikvoedsel inslaat*
@tembacostyle | 16-11-10 | 19:05
Nope, die is zijn goud al kwijt:
www.garantomatic.nl/pix/products/6567/...
@atoombom | 16-11-10 | 19:13
@dhr.glasbak | 16-11-10 | 19:18
Die was hier voormalig aktief onder de nick CoJoNeS.
Een held van weleer, zogezegd.
Als de EU waarlijk de EUSSR is, wordt ook dit probleem weer kordaat opgelost, politiek verantwoordelijken megadisaster dit naar gelang het aandeel, of levenslang psychiatrische ziekenhuis, of in ruk door naar Siberie en voor de hardnekkige onder hen de ultieme straf de kogel, yes die goeie ouwe Sovjetski,s wisten wel raad met dit soort figuren.
Pardon, Nederland heeft geen staats obligaties van die fuck landen maar de banken. Aangeschaft om nog meer geld te maken. Miljarden uitlenen en obligaties met risico nemen zonder een cent in de kluis. Alleen om miljoenen winst te maken op de rente. Sorry geen belasting geld naar die landen en laat de banken hun verlies maar nemen en omvallen. Vroeg of laat moet het hele financieele systeem op de schop dus doe hetdan maar nu.
@Mark Levinson
tja die hebben ze bij voorbaat al laten dobberen,die wist teveel.
Ierland stelde zich, heel dom, volledig (no max zoals hier 100k pp ) garant voor alle Ierse banktegoeden. Ergo Ierland bloedt nu voor Russische miljardairs die dachten dat Ierse banken door deze supergarantie van een EU land een safe bet was.
gvd eindelijk weer eens GS aandacht voor echt nieuws wat al sinds 2007 rond gaat.
toegift en must-read:
www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/com...
ik ben ff pinnen, ciao
hahaha papiergeld. open haard mee aansteken
Godsamme, alles failliet laten gaan en opnieuw beginnen... Beetje Europa doet Feyenoord momenteel?
Grappig dat men vreest voor een revolutie! Maar ja, dat is toch echt niet meer weg te denken volgens mij... Alle postbodes lopen te huilen op straat, terwijl ze het al jaren aan hebben zien komen sinds de komst van internet. Jongens, hou je vast, de grotere achtbaanrit komt er aan! Ik blij dat ik geen geld heb en er ook zeker niet gek op ben. Jammer voor iedereen die denkt dat geld vandaag de dag nog echt wat waard is! Ach, ik zal hier ook wel -weer- de roepende in de woestijn zijn zoals altijd, maar achteraf krijg ik toch altijd gelijk. SUKKELS.
@ Korreltje Zout | 16-11-10 | 19:12
Jammer dat U2 in Amsterdam gevestigd is. Het geld komt dus bij de Nederlandse schatkist. Daardoor worden wij rijker en willen ze dus dat wij hen gaan helpen. Zo betaal je dus 2 maal voor je cd... Aan de andere kant. Bono gaf geld aan Afrika, kunnen ze dat niet terughalen?
En om te tonen dat wij het anders doen hier wat Hollandsche Fado: www.youtube.com/watch?v=qIkoxLqD2VU
Jammer dat Wim Duisenberg dit allemaal niet meer mag meemaken.
Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. De sterke monetaire verbondenheid die met de euro gecreëerd is laat nu zijn zwakke,zwarte kant zien. Binnen Europa zijn de cultuurverschillen gewoonweg te groot om zo nauw op financieel gebied samen te werken. Op het gebied van immigratie e.d. trouwens ook. Laat maar klappen en terug naar een EU samenwerking zoal hij bedoeld was: louter op economisch gebied zonder al die apparatsjiks in het geldverslindende EU parlement.
Back to basics!!!!
@kapotte_stofzuiger | 16-11-10 | 19:17
Astanblaft: www.nytimes.com/interactive/2010/05/02...
Gevonden!
1.bp.blogspot.com/_02uC4ObN3zc/TAGsNBK...
Ach in BRUSSEL maken ze zich alleen druk om d'r EIGEN begroting..... die moet omhoog met onze poet.
Who is John Galt?
Gelukkig heeft men hier maar 1000 miljard aan hypotheken uitstaan. Een gemiddeld huis kost 3 ton en dat is maar 10 maal een modaal salaris. Eitje! De grondprijzen stijgen voor eeuwig. De huizenprijzen zullen ook weer omhoog gaan want men is weer terug van vakantie. Die maandelijkse bijstorting van de hypotheekrenteaftrek heeft men helemaal niet nodig en zet men weg op die bank met die hoge spaarrente. Het is allemaal nog wel te overzien want Nederland is anderssss.
In het licht van dat een groot gedeelte van de berichtgeving van GeenStijl (misschien) terecht over de PVV gaat vroeg ik voor de grap
" wat heeft de PVV hiermee te maken".
Vraag me toch echt af waarom dit weggejorist is.
Iemand een suggestie?
Iemand nog dat leuke plaatje met alle financiële relaties tussen EU-landen? De "bail-out" van Griekenland was geen altruïsme, maar de angst dat Spanje en Frankrijk om zouden vallen.
Joris-maar-weg | 16-11-10 | 19:11
Nope we gaan er allemaal aahaan!
Kijk maar naar de laatste 3 cijfers van de je posting tijd. Juist ja.
Je denkT toch niet dat dat toeval is?
State of Emergency everyone, alle hens aan dek!
*out*
ach, dit houdt je tenminste nog een beetje scherp.
Leen, godverdoemme, waar ben je?
En als nu ook nog even de Yellowstonevulkaan gaat uitbarsten is de ramp compleet.
En ach, wat is nou 244 miljard eetjes?
Dat kan er ook nog wel bij.
nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Staatsch...
Overigens is het natuurlijk belangrijker om PVV'ers aan te pissen dan deze problemen aan te pakken.
W.e
A.re
R.ight
Wie is Sjon Galt?
... Betekent dit dat Guinness eindelijk betaalbaar wordt?
Geh, hier had ik het vanmiddag nog over.
Zag gisteren al één en ander voorbij komen op de twitts.
@ tembacostyle | 16-11-10 | 19:05
Neuh, dank je wel, is een beetje teveel van het goede en komt hoogstwaarschijnlijk van de rol in Lloret da Mar (of een ander Tokkie-oord).
Heb jij nog gouden tanden, toevallig?
Zo ja, ruilen tegen mooie witte? Of een pint Guinness?
U2 moet gewoon weer eens een goed album maken, dan koop ik het. Klaarrr.
Het enige verschil met 150 jaar geleden is dat er daar nu wel genoeg aardappelen zijn.
Dhalsim | 16-11-10 | 19:04
Laat maar ploffen de boel, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je flatscreen ruilen voor een brood en een pak melk, je huis voor een stuk vlees. In 1 keer terug naar de berenvel en kampvuur. Dan is het toch handig om alvast een pipa in huis te hebben. Een vergulde is helemaal goed.
Zal toch wel goedkomen... toch?
Weg met die kut-euro!
Zo we staan weer aan de vooravond van een crisis. Weet niet zeker of we nu ook alvast aan de slingerschijt moeten gaan, maar blij kan ik hier niet van worden in ieder geval.
Tja, we moeten ook hierbij weer haantje de voorste zijn natuurlijk... Blugh!
De schulden-terreur van sommige Europese landen is enkel en alleen mogelijk omdat een paar andere landen(lees het Nordic-Germanic blok) dit mogelijk maken! Allemaal hardnekkig vasthouden aan oude gewoonten en beloften, maar zelf niet de rekening betalen! Ze komen er gewoon mee weg!
Portugese minister ziet scenario waarin het land 'de euro moet verlaten'
www.express.be/business/nl/economy/por...
Dat is pas interessant!
Als je een probleem hebt, moet je het oplossen!
--Ross Perot, 1992
Gewoon geld drukken. Gaat brood van 1 euro naar 1,20 maar huis gaat van 400,000 naar 480,000. Problem solved.
ZDEV | 16-11-10 | 19:04
Zou me geld maar snel opnemen!
Het meeste geld wat wij in deze landen hebben geïnvesteerd zit in onze pensioenpotjes, Dus als ze inderdaad waardeloos mochten worden, dan zijn we gewoon onze pensioenen kwijt. Gelukkige hebben we de AOW nog, maar voor hoe lang ga je je dan wel afvragen.
Gaan we alweer dood? Valt de lucht naar beneden? Nee? Lekker belangrijk dan. Kom eens met een PVV topic ofzo ja. Dank u.
Ach en dan dondert de boel in elkaar. Emigreren we met z'n allen naar Marokko en Turkije om een betere toekomst te zoeken.
De Gooise Matras | 16-11-10 | 19:02
Probeer deze jongen is.
thegrumpyowl.files.wordpress.com/2009/...
Ontopic: we overleven het wel. Sommigen.
The end is nigh!
-weggejorist-
Ierland net als Griekenland touw erom en afslepen naar Ijsland.. Laat ze het allemaal maar zelf uitzoeken en de kou..
*probeert geld over te hevelen*
Goedverdoemme internetbankieren ABN AMRO ligt er weer es uit.
-weggejorist-
Heeft iemand nog goud tegen een leuk prijsje in de aanbieding?
Laat maar klappen. Dan alle schulden kwijt schelden, beginnen bij nul en terug naar de gulden! ;)
REAGEER OOK