Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hans Teeuwen over "gesubsideerde kunst"

hansteeuwentv.jpgLarmoyant schreeuwfilmpje over koeltoer op de YouTube (gemaakt door een reclamebureau, want de kunstenaars zelf hadden kennelijk geen inspiratie). Dikke opiniestukken over kunstsubsidies (o.a. van Ome Roon) in de krant van uitslapend Nederland. Fotografen-acties, T-shirts bij de AVRO, Freek de Jonge, die aan het dichten geslagen is voor een Grote Manifestatie (in een gesponsorde bierhal, nota bene). Als we de linkspers mogen geloven, staat Nederland aan de vooravond van de Totale Woestenij en rest ons slechts het Wasteland, waar de rivier die zo traag door oneindig laagland ging, is opgedroogd, en in de zanikende baggerbedding vinden we enkel nog de valse muzenzang van Barbie, Kabouter en Little Princess. Welnee lieve mensen! Er wordt wat bezuinigd. Tweehonderd miljoen maar. Peanuts. Daar koop je 1 voetballer voor. Waar hebben we het over? We nemen u daarom even mee naar 2008. Naar een opiniërend tweegesprek tussen Gert-Jan van Leeuwen en Hans Teeuwen over "gesubsidieerde kunst" van "noodzaakloze schertsfiguren." Gaarne telefoons uit en stilte in de zaal. FILMPJE. Applaus. Doek. Zaal: "Encore Encore. Bis Bis." Doek Open. Bloemen. Toegift. Hans Teeuwen in "Dat Dan Weer Wel". Theatershow uit 2001. Audio only. Vibrant, ongeëvenaard, duizelingwekkend originele woordkunst, met tot twee keer toe, op 02:35: GA EENS DOOD! Potsenmakers.

Reaguursels

Inloggen

Nou moe? GS wordt zich dit pas na 2 jaren bewust?
Beetje nuanceren:
Een startende ondernemer komt in aanmerking voor een zgn. starterssubsidie via de belastingdienst.
Iets dergelijks zou je ook voor kunstenaars kunnen doen. Met dien verstande dat na een paar jaar dus ook volledig op eigen kracht verder kunnen en niet inkakken en lui verder maar een beetje lui gaan zitten potsemaken. Dan moeten ze maar geweaun weer in loondienst en hun potsemakerij als hobby beoefenen, loopt die hobby dan uit de hand dan krijg je werkelijk prachtige dingen:
www.quillp.com/US/author/Luis-Royo/bio...

Hijo del Sol | 13-11-10 | 12:05

Whoehahaha, die vergelijking met lantaarnopstekers is geniaal!

caspert79 | 13-11-10 | 09:41

Bij Hans weet je het nooit of het gespeeld is of niet natuurlijk.

Donderman | 12-11-10 | 23:50

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:23

Je hebt nog geen enkele zinnige reden genoemd waarom 'ze' aan jouw hobby moeten meebetalen.

Topperke | 12-11-10 | 22:12

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 20:14,
Leuk, de moderne Godwin wordt er weer bijgesleept: PVV/politiek. Geen discusiie op geenstijl meer mogelijk of er wordt meteen verwezen naar de politieke stroming die een reaguurder kennelijk volgt. En dat is dan meteen het uberargument waardoor alle tegenargumenten meteen teniet worden gedaan. De enig 'juiste' reactie moet dan zijn: ik stem geen pvv, maar... Zonder effect verder, want de discussie is al verloren.

Te simpel voor woorden. Het interesseert me geen ruk of het nu de PVV of de PvdA is die (kennelijk) hetzelfde beweert als ik: Dat heeft er namelijk geen ruk mee te maken!

Het concertgebouw orkest was nu net precies het voorbeeld wat ik voor ogen had. Als die lui niet kunnen rondkomen van de opbrengst van hun werk zijn er drie dingen mogelijk:

1. De kaartjes zijn te goedkoop of ze spelen niet vaak genoeg
2. De zalen zitten niet vol en ze hebben dus geen bestaansrecht
3. Ze moeten eens gaan nadenken over corperate sponsering

Hoe dan ook: Subsidie van de overheid is onzin. Als mensen het willen horen, betalen ze ervoor. Als mensen het niet willen horen, hoeven ze er ook niet voor hoeven te betalen. Als er niet genoeg mensen zijn die komen kijken, dan is er geen bestaansrecht. Sorry maar waar.

Dat is nu liberaal,=VVD als je er toch zo graag een stickertje op wil plakken.

Joost Maghetweten | 12-11-10 | 21:56

Als Hans Teeuwen het echt serieus bedoelt.... hij zou beter moeten weten, aangezien juist hij groot is geworden in het gesubsidieerde circuit van kleine theaters en schouwburgen. Ook hij stond ooit voor een handvol publiek samen met Smeenk geweldige voorstellingen te spelen. Dus in theaters die risico nemen, voor publiek dat iets nieuws aandurft. Ja, daar gaat ook wel eens iets mis, maar juist in die plekken worden soms parels ontdekt, zoals Teeuwen.
Overigens mag er alleen maar gemopperd worden door mensen die nooit één van de volgende activiteiten hebben ondernomen: een schouwburg/theater bezoeken, een nederlandse film zien op tv of filmtheater, een boek gelezen of geleend in de bibliotheek, zelf -of de kinderen- les hebben gevolgd in een kunstencentrum, een boek van een nederlandse schijver hebben gelezen, een straattheaterfestival hebben bezocht, en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Bert op Safarie | 12-11-10 | 20:37

Joost Maghetweten | 12-11-10 | 17:49
Joost, je papagaait de pvvd-modus een beetje na.
Een orkest dat een beetje goed speelt?
Zoiets als het Concertgebouworkest Joost?
Is dat goed genoeg?
Wel....
Die hebben subsidie EN sponsoring nodig.
Anders houdt het op.
Een orkest hou je niet bij elkaar met honger.
Om aan kwaliteit te voldoen moet er rust in de tent zijn. Plek om te oefenen en te spelen. Brood op de plank, gewassen lakens.....

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 20:14

Reinaert | 12-11-10 | 16:24
De wereldomzet in de filmbranche was een paar jaar geleden 1000% van die van de muziekbranche. Ik weet niet of film moeilijker te verkopen is als een kunstwerkje, muziekje of theater. Als je nou zou zeggen dat het moeiijker wat om te makel.... ala.
Daarom subsidieren we film....

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 20:10

Ze moeten niet stoppen met het subsidiëren van kunst en cultuur. Maar het geld, aan 80% van bovenstaande reacties te lezen, besteden aan onderwijs in kunst en cultuur. Barbaren. Men is zelfs niet meer bij machten de zelfspot en ironie in het filmpje van Teeuwen te lezen.
Als het maar beweegt of voldoende plaatjes bevat dan is men snel tevreden. Apen.

Schrödingerskat | 12-11-10 | 19:50

Aan alle "mee eens" reaguurders; Het typetje wat Teeuwen doet is een een persiflage op jullie gedrag.
Zoals altijd is alles wat Teeuwen op de band zet een ironisch sarcastische weergave van de werkelijkheid, zelfs in het zingen kan hij het niet laten om de paljas uit te hangen.
Teeuwen is in die zin geen goed voorbeeld om je meninkje mee te onderbouwen.
Ik hoop dat Pritt ironie bovenop ironie stapelt door Teeuwen aan te halen, anders is het niet bepaald snugger.

perslucht | 12-11-10 | 19:45

Hans Teeuwen +1
Gummbah +1

Hobbykip | 12-11-10 | 19:10

geniaal als altijd

0nt0pic | 12-11-10 | 19:04

Echt zo jammer dat twee jaar later de grote meerderheid nog steeds de humor van Hans Teeuwen niet snapt. Hij meent het dus niet. Geenstijl vertoont autistische kenmerken :(

Redcap | 12-11-10 | 19:01

Hans Teeuwen heeft groot gelijk. Denk er precies zo over.

mulimansheid | 12-11-10 | 17:56

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:20
Ah, maar de uitzonderingen bevestigen in dit geval de regel. Van da Vinci en Wagner kan gezegd worden dat ze bij de genieen van hun tijd hoorden, zeker wat da Vinci betreft. Logisch dat die pleitten voor een betere behandeling.
Zij liepen ook niet op hun tenen om wat goeds te produceren.

De 'kunstenaar' van nu die klaagt is veelal een middelmatige artiest die niet goed genoeg is om zijn boterham ermee te verdienen, maar geen zin heeft in echt werk. Als ze echt zo goed zijn, bv een orkest, dan betaalt men graag wat meer om te komen kijken. Zo niet, laat dat dan een hint zijn, en ga iets doen waar je goed in bent.

En in het uitzonderlijke geval dat je echt heel goed bent en toch niet wordt erkent: wees dan getroost door de gedachte dat je hongerlijden je alleen maar tot grotere hoogtes zal drijven, en dat na je doodt je familie er wel goed van zal eten.

Joost Maghetweten | 12-11-10 | 17:49

Buiten dat Koeltoer gedinges is het de vraag of het ook echt een algemeen belang betreft. Hoevaak maakt jan met de pet gebruik hiervan ?
.
Hoevaak gaat ie überhaupt naar een concertgebouw etc. of naar een museum, tentoonstelling etc ?
Zal niet enorm zijn.
Ik schat in dat als ie dit 5 keer doet in een tien jaar tijd we al aardig in de goede richting zitten.
Hoe vaak gaat ie naar een zwembad, bibliotheek ? 5 keer in tien jaar ?
Wie gaat er dan wel naar toe ?
Als de correlatie is dat mensen met een hogere opleiding/hoger inkomen dit voornamelijk doen dan ligt de conclusie voor de hand simpelweg de steun hieraan te verminderen en ze meer de broek zelf te laten ophouden.
Als namelijk de correlatie klopt (marktonderzoek niewaar) ligt het voor de hand simpelweg de inkomsten te verhogen door de abbo's, entree te verhogen want voor degenen die er daadwerkelijk gebruik van maken zal het echt niet uit maken of het toevallig een paar euro meer kost.
.
Volgende punt is om vraag en aanbod meer aan te laten sluiten op elkaar (hoe kapitalistisch, bah) En zie daar de mogelijkheid om voor àlle burgers de belasting niet te hoeven verhogen (weer leuk voor de minima).
Als namelijk de correlatie klopt gaat het betekenen dat voornamelijk de beter verdienende burger daadwerkelijk gebruik maakt van genoemde algemene voorzieningen en daarmee zorgen voor inkomsten voor de bieb, zwembad etc en voor kinderen en bejaarden kun je simpelweg een abbo speciaal voor hun aanbieden voor een leuke prijs. (dezelfde als voor de wijzigingen).
Je kunt denken aan extra activiteiten voor een bieb voor bepaalde doelgroepen en daar weer inkomsten uit krijgen.
Hondenzwemmen, babyzwemmen, hydrogym voor zwangeren etc. voor de zwembaden.
Exposities, zaaltjes voor bijeenkomsten/vergaderingen verhuren etc voor de Biebs etc.
Beetje creatief nadenken en dan zijn er plenty dingen mogelijk.

said_fred | 12-11-10 | 17:34

Teeuwen vertolkt hier de sentimenten die door bepaalde (meestal criminele) figuren in de Tweede Kamer ook worden gevoeld. Dat zijn mensen die elke vorm van intellectuele ontwikkeling zien als iets overbodigs. Voor hun zijn kroegen (liefst die kroegen waar gerookt mag worden), dance-party's en SBS-programma's het hoogst haalbare. Als je het hele leven gaat uitdrukken in financiële plaatjes blijft er bar weinig over voor de ontwikkelde medemens. En laten dat nu juist de mensen zijn die een land vooruit helpen.

Brutus Grootbek | 12-11-10 | 17:12

Ik weet het niet hoor maar volgens mij moet je Hans hier niet TE serieus nemen maar goed...

jakeee | 12-11-10 | 16:53

Dus lantaarn opsteker is geen optimale carriere switch... lekker dan.

Slappehap | 12-11-10 | 16:47

Praten over kunst is ook kunst als het met talent gedaan wordt.

joopwil | 12-11-10 | 16:36

pritt snapt niet dat dit een persiflage is op het populisme

de vis | 12-11-10 | 16:25

@vanderValk | 12-11-10 | 15:50
Nee, lutser. Anders had EHB allang de stekker eruit getrokken.

An die ARBEIT | 12-11-10 | 16:24

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 16:19

Het medium film is veel meer afhankelijk van programmering dan muziek dat is.

Lang niet zo toegankelijk, daarom is er ook geen sprake van echte concurrentie.

Reinaert | 12-11-10 | 16:24

Reinaert | 12-11-10 | 13:31
Het medium film en het medium muziek concurreert per definitie met alle andere films en muziekjes.

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 16:19

Symmachus | 12-11-10 | 13:26
Als je in een groter taalgebied woont ben je eerder bij je klanten.
Er is een filmregeling geweest waardoor investeerders belastingvrij in films mochten investeren. Toen dat een beetje tot successen begon te leiden werd die ingetrokken.
Dubbel domheid. Dan heb je geen rendement van een subsidie/belastingontheffing EN geen exr inkomsten wegens gestimuleerde successen. NL is een kleine markt, je moet een international visie hebben of ontwikkelen. Als artiest maar ook als schatkistbeheerder,

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 16:16

Die Pritt.. Als je nu weer eens op joetjoep bent, zoek dan eens op Jacobse en Van Es. Wat die kerels zeiden: goud jongen, puur goud.

Mr. Bever | 12-11-10 | 16:06

-weggejorist en opgerot-

vanderValk | 12-11-10 | 15:50

Bijna niemand snapt hier dat Teeuwen juist het tegenovergestelde bedoelt. Beetje jammer, Pritt, Groenepuntmuts en velen met jullie.

TooledForTrouble | 12-11-10 | 15:42

al46ro | 12-11-10 | 15:21
En jij begrijpt natuurlijk niet waarom je een zwitsalletje achter je naam hebt staan...

Mosselman78 | 12-11-10 | 15:36

Vroegah had je de rijke koningshuizen en adel die van hun vele geld graag interessant deden door naar mooie kunst te kijken. Tegenwoordig hebben we proletenpartijen als de PvdA met regenten die ook graag interessant willen doen met veel geld, alleen hebben ze dat vele geld niet. Wel hebben ze een paar harige belastingvingers in uw portefeuille, waarmee voor de intellectuel verhevenen alsnog een adelijke cultuurstand hoog gehouden kan worden.
Overigens ben ik zelf best wel voor een beperkte culturele vorming voor kinderen, behorende bij hun opvoeding en daar mag dan wel een beetje subsidie naar toe, zodat de kindertjes, arm of rijk, af en toe mogen proeven van wat er is en ooit was.
Een volwassen vent echter gaat er maar voor werken en een vrouw moet maar zorgen dat ze de goede betaalvent aan de haak slaat of als ze niet de hoer wil uithangen, ook gaan werken. Zo eenvoudig zal het zijn.

ZSU-23-4 | 12-11-10 | 15:34

Werd er maar "wat" bezuinigd. 200 miljoen, misschien peanuts voor het even hard gesubsidieerde voetbal, maar wel ruim 20% van het totale kunstbudget. Niemand is zo dom dat 'ie niet snapt dat er "wat" bezuinigd moet worden, maar laten we het wel een beetje proportioneel houden.
Overigens volkomen eens met "grote haas" hierboven! Het grote voordeel van de huidige kunstdiscussie is dat er tenminste weer een beetje nagedacht wordt over wat we wel en niet moeten willen.

GS Bach | 12-11-10 | 15:32

Hm, jammer Hans, ik dacht dat je het wel snapte. als kunst afhankelijk zou zijn van wat populair is, zou het er wel heel erg aan toe zijn tegenwoordig. wees maar blij dat die subsidies er zijn.

Groenepuntmuts. | 12-11-10 | 15:27

Hans Teeuwen for president?

De Bruine Anjer | 12-11-10 | 15:24

-weggejorist-

al46ro | 12-11-10 | 15:21

Wat een eindbaas die Teeuwen. Zelfs twee jaar later trapt men er nog in.

Rob Druipers | 12-11-10 | 15:14

Kunst móet. Hoort bij de beschaving. Maar door (te veel en te gemakkelijk) te strooien met op-weg-help geld en wij-houden-je-staande geld, kweek je mislukkelingen die allemaal denken dat ze ècht heel bijzonder zijn. Dat is ook niet de bedoeling. Teeuwen heeft wel een punt. Trouwens Hans Teeuwen altijd + 1

grote haas | 12-11-10 | 15:12

Ik hoop wel dat somige mensen hier zich realiseren dat het een geintje is.........

Mickmeister | 12-11-10 | 15:10

harold3604 | 12-11-10 | 14:20
hou maar op, het heeft geen zin

ulk | 12-11-10 | 14:33

@cultuurbarbaren/chagrijnige grijsaards
Stelletje sukkels! Dhr. Teeuwen en zijn kompaan Gummbah voeren hier een prachtig toneelstukje op welke dermate geloofwaardig gebracht is dat menigeen het als realiteit interpreteert. Toneelschool Maastricht is ZWAAR gesubsidieerd en laat Ome Hans nou toevallig op deze school zijn kunstjes hebben geleerd. Om dan nog maar te zwijgen over producties als Poelmo, www.youtube.com/watch?v=r1MkhvZJl4M heeft u, de hardwerkende belastingbetalert, gewoon betaald hoor. En wat zal dat (overigens ongekend geniale) regiedebuut nl.wikipedia.org/wiki/Masterclass_%28f... van Hansje gekost hebben met al die "enge linksmenschen" erin? Maar u heeft gelijk hoor, afschaffen al die subsidies; worden we tenminste niet meer lastig gevallen door dit soort geniën! Een knap staaltje plank-volledig-mis-slaan hiero!

harold3604 | 12-11-10 | 14:20

@Parsons | 12-11-10 | 13:17
Tuurlijk speelt hij wel. Het is alleen de vraag in hoeverre.

Art Vandelay Ultor | 12-11-10 | 14:09

Subsidie leidt per definitie tot oneerlijke concurrentie.

Parsons | 12-11-10 | 14:03

Het duurde even voordat het filmpje draaide, maar het was de moeite waard.
Volgens mij moet Hans Teeuwen nu ook beveiligd gaan worden, gdskrimme dat liegt er niet om.
Vooral zijn argument met de lantaarnopstekers die nu ook niet meer nodig zijn, deed bij mij de deur dicht. Zoveel helderheid kom je tegenwoordig niet meer tegen.
Hans voor Prime Minister (of minstens minister voor cultuur).

Pierus | 12-11-10 | 14:01

Hij heet -in deze- gewoon gelijk.

Brakke Obama | 12-11-10 | 14:01

Ik begrijp dat in de visie van de heer Teeuwen (zou het serieus zijn?) dan ook de exploitatie subsidies van alle theaters in Nederland op de schop gaan? Is hij in ieder geval sneller klaar met zijn theater tournee ….. #iedernadeelheeftzijnvoordeel

Gilles dela Tourette | 12-11-10 | 13:54

Gabr | 12-11-10 | 13:47

aha.. op die manier... wel, als het doel van de grap was om de roedel weer eens schuimbekkend los te laten op alles wat zich aan de kunsten waagt is hij geheel geslaagd ,zo te lezen.

ulk | 12-11-10 | 13:53

@ulk:
"denk je echt dat het vrolijke immer ontevreden doelgroepje hier nou de dubbele bodem onder de dubbele bodem kan zien ?"
Nee, tuurlijk kan het gros van de reaguurders die dubbele bodem niet zien. Maar dat is nou net de grap van GeenStijl.

Gabr | 12-11-10 | 13:47

Netjes een stukje Lucebert in je stukje, Pritt. Hulde!

uwesbeki | 12-11-10 | 13:44

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:25
Klopt, het is makkelijk als je er dichtbij woont.

Toch wil ik om de discussie nog even aan te zwengelen iedereen die hier roept dat kunst niet gesubsidieerd moet worden erop wijzen dat klassieke muziek zonder subsidie erg moeilijk is te bekostigen. Ik weet dat subsidie hier een scheldwoord is, maar ik ben de mening toegedaan dat om cultuur in stand te houden, om mensen de mogelijkheid te geven om voor een schappelijke prijs naar een concert te gaan, je niet om die subsidies heen kan.
En dat er dan af en toe een loser-kunstenaartje een graantje meepikt, dat is dan maar zo. Per slot van rekening is ook niet iedere kantoorpik die de hele dag zit te F5-en z'n salaris waard.

SteveBiscuitje | 12-11-10 | 13:41

Die paar cent extra aan cultuur kan mij niet zoveel schelen, al is het natuurlijk wel zo dat er ook veel prutskunstenaars van gesoepsidieerd worden.
Meneer Teeuwen snapt alleen niet echt dat 'een avondje uit' bij de cultuurhatende burger betekent dat je naar een slechte komiek, een suffe musical of een hollywood-film in de bios gaat.
Die keren dat ik vroeger VERPLICHT op de middelbare naar het toneel gesleept werd (of door m'n ouders naar balletvoorstellingen of een klassiek concert) heb ik me prima vermaakt, maar krijg ik m'n vrienden er naar toe? Neu.

jeanmondo | 12-11-10 | 13:36

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:20

Je moet niet permanent de verongelijkte kleuter uit willen hangen - maar dat terzijde.

Even gewoon inhoudelijk reageren: waarom zou iemand in 0031 een film willen maken die kan concurreren met Hollywood-blockbusters? Je bent niet bij je verstand als je met een dergelijke gedachte speelt want het is domweg onmogelijk. Neemt niet weg dat je nog steeds wel films kunt maken, en goede films ook, je moet alleen wel je beste beentje voorzetten en je mag ook niet verwachten er lekker van binnen te lopen.

Er worden in Europa nog steeds tal van prima films gemaakt, het grote probleem is dat wij die dingen niet eens te zien krijgen omdat ze domweg niet uitkomen in 0031 en als ze dat al doen je ze in een filmhuis aan de andere kant van het land moet gaan bekijken.

Dát is het probleem met film in dit land. Er wordt zo vreselijk kortzichtig geprogrammeerd door de bioscoopbazen dat wij alleen nog maar de lauwe Hollywood-prak voorgezet krijgen. Eenheidsworst, meer is het niet. Maar het volk vreet braaf wat het voorgeschoteld krijgt.

Akelig maar wel waar.

Reinaert | 12-11-10 | 13:31

Als straks de publieke omroepen weggesaneerd zijn, en alle kunstsubsidies zijn gestopt, kunnen we toch met z'n allen gezellig klappen op de artistieke strapatsen van Andre Rieu op SBS? Wie niet van klassieke muziek houdt, kan dan altijd nog op RTL4 een mooie musical van Albert Verlinde zien.

Borrelende Boris | 12-11-10 | 13:30

LOL, kunstsubsidies waren een nieuw voorstel van de NSB tijdens WW2. *proest*

seven | 12-11-10 | 13:29

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:23
Ik doelde eigenlijk meer op de angst die u volgens mij voelt vanwege een paar boe-roepers die een mening hebben over Mozart e.d.

Het feit dat ik de josti-band een kutband vind wil niet zeggen dat ze nooit meer op moeten treden..

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:29

Ik snap best dat klassieke muziek een beetje moeilijk en veuls te elitair ... Niet meer doen gekkie!
homunculus | 12-11-10 | 12:49
o.O... nog een keer dan: klassieke muziek is een hobbie van een allang overleden generatie. Het kan verder ter kennisgeving worden aangenomen, op een online site geplempt en dan zijn we er klaar mee.
En als je er een probleem mee hebt, dan financier je toch gewoon je eigen orkest? Waarom moet ik meebetalen en de instandhouding van een archaische muziek stroming?

Bellenblaas | 12-11-10 | 13:29

Subsidie op kunsdt is niet anders dan het in stand houden van verborgen werkeloosheid.

Parsons | 12-11-10 | 13:28

Er is een nieuw topic hoor, gaat over censuur. Door Bert.

zeg maar jansen | 12-11-10 | 13:27

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:20
Concurreren met Hollywood kan de Nederlandse "film"-wereld nu namelijk wel? Ik hoop dat je dit niet serieus meent.

Symmachus | 12-11-10 | 13:26

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:16
Dat mag toch, wie het wil betaalt ervoor, via kaartjes, giften etc, maar dwing anderen niet om aan jou hobby mee te betalen. Dat snap je toch ook?

seven | 12-11-10 | 13:25

SteveBiscuitje | 12-11-10 | 13:19
Ik word nu toch wel nieuwsgierig. Maar nogmaals ik vind het heel erg mooi om naar te luisteren.

Nu ben ik sowieso niet echt een liefhebber van toneel of musicals, dus ik zal wellicht nooit naar een optreden gaan. Dus ik geniet ervan op mijn manier. In een mooie film. Of een mooie documentaire..

In Milaan zul je vast makkelijker dit soort zaken tegenkomen. Hier in het oosten van het land is het dan wel weer makkelijker om op de Zwarte Cross te raken (ook cultuur) (bah)

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:25

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:16
Nee hoor, een regering is een eerste levensbehoefte, anders slaan we elkaar de hersens in. Kunst is dit, tenzij je een prutser bent die niet kan leven zonder zn hand op te houden, niet.

Symmachus | 12-11-10 | 13:24

Grappige reacties hier.

BvG | 12-11-10 | 13:23

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:09
Mozert is arm gestorven (en direct subsidei gehad van vorsten ZONDER de mogelijkheid van een volksvertegenwoordiging die hier invloed op kon hebbe, hardwerkende burgers hebben er dus zonder inspraak aan meebetaald), en klassieke muziek heeft altijd, overal ter wereld steun en support nodig.
Omdat het belangrijk is.
Dat kan een bepaald percentage dan vinden van niet, dat is niet van meningen afhankelijk.

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:23

Gabr | 12-11-10 | 13:08

het werd gisteravond ook bij powned uitgezonden, met hetzelfde doel,
denk je echt dat het vrolijke immer ontevreden doelgroepje hier nou de dubbele bodem onder de dubbele bodem kan zien ? Who cares?.. het werkt.
En wat kan die Teeuwen het toch weer goed zeggen allemaal.
kunstenaars zijn luie uitvreters.. basta ! De Ironie van de Ironie is voor theaterbezoekers en boekenlezers, Die moeten hun bek ff houwe.

ulk | 12-11-10 | 13:23

Alle jazz, soul, pop, rock en r&b is terug te voeren op Bach. Get over it.
@SteveBiscuitje | 12-11-10 | 12:48
Grapjas, en Bach is weer terug te voeren op middeleeuwse muziek, hetgeen weer terug te voeren is op de Grieks &Romeinse muziek.. etc etc.
Muziek evolueert, dat zou u ook eens moeten proberen.

Bellenblaas | 12-11-10 | 13:23

@strikdewepstroper01

Het interesseert mij enorm dat de blokfluitles voor jouw kinderen door mij wordt betaald. Terug die poen, daar ga ik wat leuks mee doen.

pislink | 12-11-10 | 13:21

Conclusie: subsidie is handig bij het ontwikkelingen van en zoeken naar echt talent, maar Nederland is te ver doorgeschoten en heeft het weer is veranderd in een links luilekkerland waarin iedereen met een kwast, tube Rode verf en lang haar gelijk 100.000 euro in z'n zakkies kan steken. Dus afschaffen nee, flink bezuinigen ja.

En wie het hier niet mee eens is, is tegen... tegenstrijdigheid... is vernieuwend.... ies mooi... ies kunst! hahahahahaa! Fijn weekend nog he.

kasplant | 12-11-10 | 13:21

Zou iemand de link van dit interview even kunnen doorsturen naar Evelien Tonkes ?

Marcus Porcius Cato | 12-11-10 | 13:21

Joost Maghetweten | 12-11-10 | 13:10
Algemeen is bekend dat Leonardo da Vinci en Richard Wagner zworen bij het feit dat een kunstenaar in weelde en luxe moest werken. Dat is ze beiden gelukt.
Leuk dat hongerkunstenaar verhaal maar dat is een whimpt uit de romantiek.
Populair ook in Nederland; we denken namelijk dat we met 10K EU en een gesponsorde suzuki (met creativiteit) een film kunnen maken die concurreert met Hollywood. (Is een populaire gedachte!)

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:20

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:09
Je hebt een puntje, alleen waar het mij om gaat is de onwetendheid die van sommige reaguursels afdruipt. Kijk, ik ben geen kenner van klassiek, maar ik heb, net als jij, weleens wat beluisterd. Sinds ik in Milaan woon ga ik ook wel eens naar de Scala. De eerste keer moesten ze me dwingen. ''Een ballet? Rot op! Ik ben toch geen Kwalbert Verlinde?'' zei ik. Ik weet het nog goed, Romeo en Julia. Met muziek van Prokofiev. De eerste noot werd gespeeld en de tranen sprongen in m'n ogen. Fuckin' mooi. Dat bedoel ik. Hoe kan je nou beweren dat klassieke muziek uitstervende is, als je nog nooit een viool van dichtbij hebt gezien?

SteveBiscuitje | 12-11-10 | 13:19

Ik vind dit wel erg Darwinistisch gedacht hoor.

goodray | 12-11-10 | 13:18

Is dat kunst en cultuur gedoe niet een beetje voor de bobo's?
Die dan met een zakenrelatie meteen het 1 en ander bespreken?
Soort van golf?
Ik zeg betaal maar voor wat je wil zien of doen.

1%biker | 12-11-10 | 13:18

@Art Vandelay Ultor | 12-11-10 | 12:25
Hoezo chargeert hij? Hij heeft gelijk - geen woord gespeeld.

Parsons | 12-11-10 | 13:17

Geachte Pritt,

Deze discussie heeft een beetje het niveau van:
'Wat een achterlijke regering zit er nu, schaf de regering maar af!'
Als ik behoefte heb aan een regering dan betaal ik er wel voor.

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:16

De Kamer gehoord de beraadslaging,
Constaterende dat het stelsel van kunstsubsidies niet heeft geleid tot topkunst, noch tot een verbreding van het publiek van subsidiekunst;
Constaterende dat er wel tal van negatieve neveneffecten zijn zoals een fixatie van de kunstwereld van de overheid, klachten over een gebrek aan transparantie en vriendjespolitiek, plus de creatie van quasi-overheidsactiegroepen als de Raad voor Cultuur en de Amsterdamse Kunstraad;
Overwegende dat er geen grond is het beleid van kunstsubsidies voort te zetten;
Overwegende dat de beste manier om de Kunsten te steunen bestaat uit forse belastingverlaging;
Verzoekt de regering het stelsel van kunstsubsidies te beëindigen en de daarmee vrijgekomen gelden terug te geven aan de Nederlandse belastingbetaler;
En gaat over tot de orde van de dag" (bron motie Bosma)
( gaat om 16 miljard lees ik daar, wow )

seven | 12-11-10 | 13:15

@Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:13
Ik ook wel heur, maar m'n eerst reactie was naaaaahh....

An die ARBEIT | 12-11-10 | 13:14

@Hans T.

Spijker, kop, raak!

Parsons | 12-11-10 | 13:13

An die ARBEIT | 12-11-10 | 13:12
Ik vond het wel grappig

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:13

Ton=Tom, maar dat was vast wel duidelijk.

An die ARBEIT | 12-11-10 | 13:13

@Pa Cartwright | 12-11-10 | 13:08
Ahhhhhh kom op.....

" Ik denk dat ik vanavond bij Brad pit, vindt je het erg als ik met Ton cruise? "

An die ARBEIT | 12-11-10 | 13:12

Joost Maghetweten | 12-11-10 | 13:10
U slaat de spijker volledig op zijn kop!

Ik wou dat ik zoiets kon bedenken. Maar ik zit sinds 11 uur op mijn luie reet te niksen

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:12

Goed punt van die Teeuwen. Ik erger me al jaren kapodt aan theatertjes met een programma waar geen hond op af komt, maar waar wel het dienstdoend personeel iedere middag aan de Jupiler zit en de knabbels van de cateraar, op de nieuwe stoelen aan de nieuwe tafel in de net duur verbouwde foyer. Waar wordt dat van betaald? Niet van die lui die daar half bezopen zitten te raken en desgevraagd melden dat het "Kundst" waar zij mee bezig zijn en "dat deze sessies belangrijk zijn om tot een goed resultaat te komen". Noteert u even de quote-tekens? Ik verzin het niet zelf.
De helft van de theaters in dit land kan worden opgedoekt of worden voorzien van een nieuwe directie. Dan mag er desnoods nog een paar euro die kant op maar dan wel met verplichting dat de directie van een theater aantoonbare resultaten heeft geboekt in het bedrijfsleven en vervolgens aangesproken kan worden als de resultaten van zijn theatertje tegenvallen. Da's een stuk gezonder, ook voor de kunstenaars. Want u gelooft toch zeker niet dat al die soepsidies bij de uitvoerenden terecht komen he?

Multiflauwekulti | 12-11-10 | 13:11

Het is heel simpel:
-Algemeen bekend moge zijn dat planten, wanneer ze geen water krijgen, beginnen te bloeien. De mooiste en grootste bloemen krijgen ze juist dan.
-De echte blues wordt gemaakt en gespeeld door mensen die in het laagste van hun leven zitten, anders klinkt de emotie niet goed door.
-Grote schilders (Rembrandt, van Gogh) zijn allemaal arm gestorven. Hun kunst werd pas later opgemerkt.

Ofwel: echte kunst, dus die met de grote K, maak je niet terwijl je op dinsdag ochtend wakker bent geworden om half elf en in je luie pyama door je -gesubsidieerde- vloerverwarmde appartement loopt, terwijl je even aan je kont krabt wat je vandaag eends zal doen. Nee, echte kunst maak je door te afzien. Alleen dan gaat je geest bloeien en ontspringen de mooiste bloemen uit je geest.

Dus als je een ECHTE kunstenaar bent die leeft voor het maken van zijn kunst, dan heb je geen subsidie nodig. Dan weiger je juist subsidie omdat dat je tot hogere prestatie drijft.

Joost Maghetweten | 12-11-10 | 13:10

general disarray | 12-11-10 | 13:08
Ik trapte er ook in :)

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:10

Anders maak ik even mijn zin niet af.
Of het feit dat het filmpje "opinies van, met, en door hans teeuwen" heet, wilde ik zeggen.

general disarray | 12-11-10 | 13:10

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:06
Je doet je nick geen eer aan met je geraaskal. Noem eens een punt waarin hij feitelijk ongelijk heeft? Mozart verdiende trouwens zijn eigen boterham, maar dat wist je wel.

Symmachus | 12-11-10 | 13:10

@SteveBiscuitje | 12-11-10 | 13:05
Dat jouw beperkte brein dat er van maakt, het is puur een verwijzing naar het feit dat die muziek wel degelijk uit gaat sterven. Het heeft alleen nog wat tijd nodig.
Of luister jij nog regelmatig naar middeleeuwse luitmuzak?

An die ARBEIT | 12-11-10 | 13:09

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:06
SteveBiscuitje | 12-11-10 | 13:05
Kom kom, niet zo op jullie tenen laten trappen. Het is toch subjectief?

Wees maar niet bang dat Bach en Mozart weg zullen gaan. Het zal tot in den eeuwigheid kunnen worden beluisterd.

Ik kan het ook waarderen hoor. Een klassiek stuk in een mooie film. Maar ik zal nooit naar een optreden gaan waar dit wordt uitgevoerd.

Niet zo happen. Klassieke muziek was en zal altijd tijdloos blijven. Waar het nu om gaat is moeten diegenen die het nu opvoeren nog steeds worden gesubsidieerd (sommige wel, niet allemaal)

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 13:09

Hans Teeuwen, koning!

seven | 12-11-10 | 13:09

Grappig hoe serieus zo'n "interview" hier genomen wordt. Die hele site van Hans Teeuwen staat vol met onzingesprekken, en dit is ook overduidelijk een parodie. Hij staat er nou niet bepaald om bekend dat hij alles wat hij zegt meent. Ik vermoed dat zijn werkelijke mening toch een stukje genuanceerder zal zijn, aangezien hij waarschijnlijk zelf ook in het begin van zijn carrière het een en ander te danken heeft gehad aan gesubsidieerde opleidingen, festivals, en dat soort zaken, zoals hfakker al aangaf.

Er zijn zelfs mensen die hier serieus ingaan op de kwaliteiten van de interviewer, Gert-Jan van Leeuwen, beter bekend als Gummbah, ook al zo iemand die bekend staat om z'n serieusheid. Het feit dat hij op het eind zegt "Je hebt mij in ieder geval helemaal overtuigd" doet ook niet vermoeden dat het misschien een grote grap is? Of het feit dat het filmpje

Of ben ik nou degene die de ironie mist in de reacties hierboven? In dat geval sta ik natuurlijk behoorlijk voor lul hier.

general disarray | 12-11-10 | 13:08

@ An die ARBEIT | 12-11-10 | 12:47
Komt een kamerlid bij de kapper. Zegt de kapper: "Weer hetzelfde kapsel?" "Nee", antwoordt het kamerlid. "Doe maar wat wilders."

Pa Cartwright | 12-11-10 | 13:08

@ulk: en jij snapt weer niet dat Pritt dit filmpje weer bewust hier zet, juist om jou op het verkeerde been te zetten?

Gabr | 12-11-10 | 13:08

@Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:06
Haha, wat vergaloppeer je je weer.

Of speel je het, net als Hans?

Art Vandelay Ultor | 12-11-10 | 13:07

@ Zlat | 12-11-10 | 12:16

We kunnen natuurlijk ook vaststellen dat je zwager niet zo slim is.

captainobvious | 12-11-10 | 13:07

@schizoïde | 12-11-10 | 13:03
Blijf met je klauwen van meneer Cactus af!

An die ARBEIT | 12-11-10 | 13:07

Wat een ongelooflijk domme vent die Teeuwen.
Het was al een ongelooflijk rouwdouw, Wilders equivalent op het theaterpodium.
Geen relevantie voor Tsjechov en Shakespeare....
Hoe dom kun je zin?
Mozart dan ook maar afschaffen?
Schuimbekkende dwaas!

Einde van de Domheid | 12-11-10 | 13:06

An die ARBEIT | 12-11-10 | 12:52
Jij lult ook al slap. Vrijwel alles wat Bach ooit heeft gecomponeerd is met 1 druk op de youtubeknop terug te luisteren. Een leuke conversatie tussen West Germaans sprekende mensen daarentegen is vrij lastig te vinden. Kudtvergelijking dus.

SteveBiscuitje | 12-11-10 | 13:05

Het is met gesubsidieerde kunst net als met staats tv: je kan kiezen uit links en extreemlinks.
Voor degenen die het moeten opbrengen is er niks te beleven.

vetkleppert | 12-11-10 | 13:05

Hansjepansje heeft (zoals altijd) geweaun gelijk!
Beetje in een witte, te strakke maillot een gekookte ei 2 uur boven je hoofd houden, bah, dat wil toch niemand zien?
En dan wllen ze dat ik meebetaal aan zo'n luie kloothommel die het niveau van meneer 'kweetniet en meneer cactus nog niet eens evenaart en daar ook nog eens geld voor wil zien. BAH!

schizoïde | 12-11-10 | 13:03

Allemaal goed en aardig maar blijft het nieuwe Eric aanranden-bedreigen-meppen Lucassen-topic? Dat is toch ontelbaar veel vermakelijker dan deze ouwe meuk?

Pincoffs | 12-11-10 | 13:02

subsidiebezuinigen is pure symboolpolitiek. Als ze de belastingen nou zouden verlagen, dan zie je er iets van terug, maar dat doen ze niet. Net als met de vezekeringen, zogenaamd vrije marktwerking creeren maar verzekeringen is geen keuze maar een plicht grotendeels. Ik moet ook meebetalen aan de JSF, aan salarisverhogingen voor wethouders en profvoetbalclubs en banken overeind houden en staatschuldaflossen wegens onverantwoord gedrag van babyboomers. Dus het is niet zo dat we nu meer geld overhouden voor de burger, het wordt gewoon anders verdeeld.

overdrijfnietzo | 12-11-10 | 13:02

Heel veel van de nu gesubsidieerde kunst heeft een doelgroep die makkelijk het volle pond zou kunnen betalen. Het volk wil helemaal niet verheven worden. Er komen helemaal geen noodruftige mensen in het Concertgebouw of in de Stopera. Minimumlijers hebben wel iets anders aan hun hoofd dan cultuur.

vetkleppert | 12-11-10 | 13:00

Een clown mag zich dit te allen tijde permitteren. Een goede clown kietelt de koning precies op de plaats waar het pijn doet en zo hoort het. Kunst is lijden met of zonder lange dan wel korte ei. Het aanbod dat de vraag doet toenemen is in de werkelijkheid een mechanisme dat dodelijk is voor de kunst. Op de scherpte van de snede moet het publiek bevochten, behaagd en beledigd worden en het wordt tijd dat zelfs een Freek de Jongere zijn houdbaarheidsdatum heeft opgesoupeerd. En u weet het de klant is koning hoe je het ook wendt of keert

idopane | 12-11-10 | 12:58

Ik heb toch zeer het idee dat Pritt Hans verkeerd geïnterpreteerd.
Maar het kan ook dat zijn ik Pritt verkeerd interpreteer.
Of interpreteer ik Hans verkeerd en Pritt goed?
Blijft lastig, die creatieve beroepen te interpreteren.
En sommigen worden natuurlijk altijd in de boot genomen.

Hangbar | 12-11-10 | 12:57

Als stoffige ambtenaren met het van ons gepikte geld gaan beslissen wie ze op welke cultuur zullen tracteren, betalen we dubbel. Eerst voor datgene dat we niet willen en vervolgens nog een keer het volle pond voor wat we wel willen.
Gesubsidieerde kunst is onvermijdelijk politieke kunst.

vetkleppert | 12-11-10 | 12:56

Ook al heeft hij gelijk, hij maakt maar een slap punt. Maar volgens mij komt dat voornamelijk door de 'interviewer'

Raptor | 12-11-10 | 12:55

1st Male Lesbian | 12-11-10 | 12:51
Vlaggetje erin en het is subsidie-waardig

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 12:54

@Bakito 12:36

Vergeet niet eerst even op een aantal "Hoe-hark-ik-met-zo-min-mogelijk-inspanning-zo-veel-mogelijk-taxpoet-binnen-handleidingsites" te kijken zoals www.beroepkunstenaar.nl/oc2/page.asp?P...

Oh en ook handig is natuurlijk om even wat verheven sjabloongeleuter binnen te halen opdat tegenstanders van kultuursubsidies daarmee eenvoudig om de oren geslagen kunnen worden. www.robbertvanheuven.nl/?p=225

widtvoet ® | 12-11-10 | 12:54

De man met den viool of accordeon bij den supermarkt heeft ook geen soepsidie.

winterpeen | 12-11-10 | 12:54

Cynisme van iemand die via gesubsidieerde cabaretfestivals en gesubsidieerde podia groot is geworden, gok ik.

Pon | 12-11-10 | 12:53

@SteveBiscuitje | 12-11-10 | 12:48
De Nederlandse taal is ook ontstaan uit het west-Germaans, maar dat spreken we ook niet meer...
Get ovet it.

An die ARBEIT | 12-11-10 | 12:52

Hans Teeuwen moet eens achter die jazzmicrofoon vandaan komen en weer grof en ongenuanceerd zijn mening gaan geven in een weergaloze voorstelling. Tot die tijd komt het een beetje over als Johan Cruijff die zijn mening geeft over voetballen. Of eigenlijk in dit geval, de mening van Johan Cruijff die een paar jaar na dato door Johan Derksen nog maar eens uit de kast gehaald wordt.

Zag ik het eergisteren trouwens echt goed? Wist Freek de Jonge bij P&W in 3 zinnen 5 keer aan te halen dat hij dagelijks een goed contact heeft met het bestuur van Ajax? Vandaar...

TisNieZoMoeilijk | 12-11-10 | 12:52

Net een mooi kunstwerk in het toilet gelegd, ongesubsideerd.

1st Male Lesbian | 12-11-10 | 12:51

Bellenblaas | 12-11-10 | 12:41

Ik snap best dat klassieke muziek een beetje moeilijk en veuls te elitair voor jouw arrebeierskoppie is maar dat is nog geen reden om stompzinnigheden te debiteren hoor. Niet meer doen gekkie!

homunculus | 12-11-10 | 12:49

strikdewepstroper01 | 12-11-10 | 12:46
Ik zit niet te wachten op de zoveelste oorverscheurende blokfluit op Koninginnedag.

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 12:49

In Nederland is niet eens plaats voor de eigen cultuur, cultuur komt steeds meer vanuit de thuislanden en die subsidiëren we al ruim genoeg.

illuvatar | 12-11-10 | 12:49

Klassieke muziek is sowieso een uitstervend genre... get over it.
Bellenblaas | 12-11-10 | 12:41

Lul niet zo slap, zonder klassieke muziek was de hedendaagse muziek er niet geweest. Alle jazz, soul, pop, rock en r&b is terug te voeren op Bach. Get over it.

SteveBiscuitje | 12-11-10 | 12:48

Zo'n Teeuwen, zou die nou principieel alleen in ongesubsidieerde zalen spelen?
Op ongesubsidieerde festivals?
Een ongesubsidieerde opleiding hebben genoten?
Even kijken heur;
-
nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Teeuwen#Bio... Kleinkunstacademie in Amsterdam
-24 nov: Lantaren Venster, Rotterdam
"De stichting ontvangt jaarlijks een subsidie voor haar activiteiten van de Gemeente Rotterdam en van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap."
-8 dec: Patronaat, Haarlem
www.musicfrom.nl/magazine/nieuws/25302...
-20 dec: De Effenaar, Eindhoven
8,5 ton!!! www.eindhoven.nl/nieuws-19/actueel/De-...
-21 dec: Tivoli, Utrecht
dnu.nu/artikel/619-pvda-pakt-subsidie-...
-22 dec: De Melkweg, Amsterdam

-8 jan: Paard van Troje, Den Haag

hfakker | 12-11-10 | 12:48

koerbagh ® | 12-11-10 | 12:33
Een aanrader!

Superior Bastard | 12-11-10 | 12:48

Wat @Pa Cartwright | 12-11-10 | 12:22 zegt.
Hans Teeuwen is 2008 en eerder. Het is nu bijna 2011.

Superior Bastard | 12-11-10 | 12:47

Hans wie? Ik ken alleen maar Seth Gaaikema.

Dat was cabaret van de hoogste plank! Maar dan heb je natuurlijk wel een trapje nodig.. /seth modus

An die ARBEIT | 12-11-10 | 12:47

Ik vind wel dat kunst subsidie moet blijven. Omdat de geldkraan nu dicht wordt
gedraaid verdwijnen bijvoorbeeld muziek verenigingen die al tientallen jaren bestaan en zo zijn er nog meer voorbeelden van zaken die kapot gaan
door het nieuwe beleid. En achter beeldend kunstenaars zit toch ook een
wereld op zich van ateliers, tentoonstellingen en noem maar op.
Om de woorden van Jan Marijnissen nog eens te herhalen; We baseren hier wel
onze beschaving op. Of interesseert het de VVD/PPV niet dat bijvoorbeeld muziekles voor ouders onbetaalbaar wordt?

Op dit punt ben ik het niet met het kabinet eens, de geldkraan moet open.
De maatschappij moet wel blijven draaien.

strikdewepstroper01 | 12-11-10 | 12:46

Een Libertarier in hard en nieren als je dit zo hoort, eindeloze pluskudo's

tombone | 12-11-10 | 12:43

Wat mij betreft is die 200 miljoen maar het begin: Concertgebouw orkest etc. Laat ze aub zichzelf financieren, tenslotte gaan er alleen grootverdieners heen. Klassieke muziek is sowieso een uitstervend genre... get over it.

Bellenblaas | 12-11-10 | 12:41

Typisch VARA roepen "Nederland schreeuwt om cultuur" en dan geld gaan verspillen aan de website Joop.

CoffeePatch | 12-11-10 | 12:39

@Bukoswski | 12-11-10 | 12:35
Er worden wel meer domme dingen door kunstenaars gezegd.

Bellenblaas | 12-11-10 | 12:37

@ borderlijntje | 12-11-10 | 12:32
Ik probeer het te visualiseren, en faal daarin hopeloos.

Pa Cartwright | 12-11-10 | 12:37

Fietstas | 12-11-10 | 12:25
Wie was de werkgever van Dante, vrind? Shakespeare was trouwens maatjes met James I en Tsjechov zei dat de overheid de PLICHT had om te subsidieren. Voila.

Bukoswski | 12-11-10 | 12:35

The K factor?
Hollands next Kunstenaar?
Tussen Kunst en Nicht?
zomaar even wat ideetjes

lokaalfaal | 12-11-10 | 12:34

Ik vond Rutger Castricum's invoelende imitatie van een 'onafhankelijke kunstenaar' gisteravond in Pownews ook heel adequaat (zie Uitzending Gemist)

borderlijntje | 12-11-10 | 12:32

Kunschtgedicht:

Wij zwalken over kreunende houten planken.
Uit volle borst declareren wij imposante klanken.
Wij kliederen op linnen, kneden met klei.
Wij zijn zo creatief, zo verheven, een afspiegeling van de maatschappij.
Een week lopen we in dezelfde ongewassen trui,
die stinkt naar wiet, biologische wijn, tofuburgers met ui.

Hoe durft gij onze noden te negeren,
met werken kunnen wij immers geen brood genereren
Daar hebben wij onze gaven niet voor gekregen.
Wij zijn creatief, verheven, voor het volk een zegen.
Voor twaalven komen wij meestal niet uit onze nest,
want als de avond valt zijn wij op ons best.

Ach gepeupel, jullie begrijpen niet onze grandeur
We willen wel jullie geld, maar niet jullie gezeur.
Laat ons nou maar gewoon onze gang gaan,
Wij zijn creatief, verheven, een noodzaak voor uw bestaan.
Wij schreeuwen een schreeuw, om behoud van gratis geld.
Wij zijn zo creatief en verheven, als het moet met geweld.

Cuyahoga | 12-11-10 | 12:29

Hans persifleert de doorsnee reaguurder. Lache.

Detlev Tarnowitz | 12-11-10 | 12:28

Art Vandelay Ultor | 12-11-10 | 12:25
Dat vind ik een fascinerende eigenschap. De gulden snede tussen absurdisme en werkelijkheid. Altijd een garantie voor aandacht.

Bakito | 12-11-10 | 12:28

Hans Teeuwen?? Doe mij maar Wim Kan.

John McClane | 12-11-10 | 12:26

@ulk | 12-11-10 | 12:20
Hij chargeert duidelijk, ja. Het is echter in zijn geheel niet duidelijk of hij daarmee aan wil geven dat subsidie voor kunsdt in te grote mate gerechtvaardigd is, of dat hij juist wel vindt dat er op gekort mag worden.

Dat is vaak lastig bij hem.

Art Vandelay Ultor | 12-11-10 | 12:25

@ Bukoswski | 12-11-10 | 12:19

Kregen Shakespeare, Dante, Tsjechov etc subsidie of uitkeringen dan?

Nee, ze konden bestaan omdat de kwaliteit en grootsheid van hun werk herkent werd. Dat is bij het gros van de huidige kunstenaars en musici wel anders. Talentloze handophouders.

Fietstas | 12-11-10 | 12:25

Leeft Hans nog?

Porrello | 12-11-10 | 12:24

Hans, ga eens werken! :P
Ik hang aan je lippen... cabaret of politiek, het maakt toch geen zak meer uit, doe eens wat om Nederland weer wakker te schudden.

Parama Purusha | 12-11-10 | 12:24

ulk | 12-11-10 | 12:20
nee dus, en dat is jammerlijk. Maar goed, lang leve de lol (!), niet waar?

Bukoswski | 12-11-10 | 12:23

Meestal vind ik cabaretiers oersaai of tenenkrommend van plaatsvervangende schaamte, maar deze sketch vind ik hartverwarmend. Aan het eind is de interviewer "helemaal overtuigd" van de uitstekende mening van Hans Teeuwen.

Cornald Kruyt | 12-11-10 | 12:22

Heerlijk als Hans mijn mening verkondigd. Zo is het en niet anders. Als Hans het zegt is het waar.

Fallus Erectus | 12-11-10 | 12:22

Dwepen met Hans Teeuwen, het doet ietwat gedateerd aan.

Pa Cartwright | 12-11-10 | 12:22

Hahaha! Heerlijk wat een baas.
Maar waarom die laatste link zonder bewegende beelden? De gezichtsuitdrukkingen van Teeuwen maken het toch eigenlijk helemaal af

Raad_maar_raak! | 12-11-10 | 12:21

Als ik maar toneelstukken als Op hoop van zegen kan blijven zien.

polt | 12-11-10 | 12:21

dat stukje over ronaldo is door een babelfish gehaald? wat een kudt-engels

TerrorSnor | 12-11-10 | 12:20

@Pritt
Zie je nou echt niet dat Teeuwen juist de
zelfgenoegzame Elsevierproleet als typetje
neerzet ? Nee dat zie je niet omdat je zo bent.
Heel meta dit.

ulk | 12-11-10 | 12:20

Pritt Stift | 12-11-10 | 12:10
Oh, Shakespeare, Dante, Tsjechov etc mogen dus allemaal deaudt? Teeuwen staat niet eens in de schaduw van de lantaarnpaal van het huis van de straat van de oma van een (1) van deze heren.

Bukoswski | 12-11-10 | 12:19

Het vergt creativiteit van deze clubjes om overeind te blijven met als gevolg dat de grootste creatievelingen overblijven! Survival of the fittest in cultuurland +1

ventieltje | 12-11-10 | 12:19

-weggejorist-

loonslaaf_69 | 12-11-10 | 12:18

Teeuwen: held, baas en God tegelijk! :)

Avant | 12-11-10 | 12:17

Als ik kunst of cultuur wil betaal ik er wel voor. Niet andersom zoals nu gebeurt.

Ik word nu door de staat beroofd en vervolgens wordt dit belastinggeld in een grote ruif gestort waar allerlei schuim uit ligt te vreten.
Die houden zich vervolgens bezig met het maken van 'kunst' en 'cultuur' waar geen enkele behoefte aan is.
Er moet dus nog veel meer bezuinigd worden!

Fietstas | 12-11-10 | 12:17

Lalala ... geld?

Ashtrey | 12-11-10 | 12:17

Mijn zwager is kunstenaar, het is nog nooit in hem opgekomen om graties geld te vragen voor wat hij doet. Hij bakt frieten en schildert voor zijn centen.

Zlat | 12-11-10 | 12:16

Wat een visionair! In 2008 zag hij dit al!

(grapje hoor)

Hij heeft gewoon gelijk

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 12:14

Alles wat met die lul te maken heeft -1

reageerbuis | 12-11-10 | 12:14

Is dat niet die cabaretier die werd gepowned door die zwijgchinees van PowNed?

illuvatar | 12-11-10 | 12:13

Hans Teeuwen!?

Nacho_Vidal | 12-11-10 | 12:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken