achtergrond

Geenstijl

COLUMN: Verzekeraars schofferen Nederland

onzegulden100.jpg De verzekeraars zijn toe aan een nieuw PR bureau en de huidige communicatie-adviseurs moeten dringend met de kartonnen doos de kortste weg naar de uitgang nemen. Want de 'paarse verzekeringsbroeken' bakken er echt niets van. Twee weken geleden kon ik nog enthousiast melden dat de verzekeraars na een vernietigend rapport van AFM het kosmische licht hebben gezien; ze hebben ontdekt dat ze ook klanten hebben en dat die klanten er prijs op stellen om als klant behandeld te worden. Er werd zelfs een heus keurmerk 'klantgericht verzekeren' bedacht, zodat we nu naast de keurslager ook de keurverzekeraar hebben, en die twee hebben meer gemeen dan u denkt want de verzekeraars hebben bewezen dat zij zeer bedreven zijn in het uitbenen van uw portefeuille. Helaas, de positieve reclame is linea recta in een zwart gat terecht gekomen, zo zwart dat zelfs Stephen Hawking het niet meer kan vinden. Wat is er gebeurd? De Topmannen van AEGON en Nationale Nederlanden eisen dat hun variabele beloning meer moet kunnen zijn dan 100% van het vaste salaris. De Topmannen hebben geen zin zich te houden aan het 'bonus-akkoord' zoals dat is afgesproken met de overheid. Maar ja, hoe verkoop je dat?
Daar is een zeer beproefd argument voor: 'we moeten hoge salarissen bieden, anders kunnen we geen goede mensen aantrekken'. Ja, die kennen we; de Logica van de Hebzuchtige Topman: 'ik moet meer verdienen dan de medewerker, dus ik betaal de medewerker graag een hoge bonus, want dan is mijn bonus nog hoger'. Maar die sukkels in Nederland, die pikken het plafond, die pikken alles, die gaan voor een dagje Amsterdam of Zeist, we zijn niet voor niets hoofdsponsor. Maar onze buitenlandse werknemers, dat is gelukkig een ander verhaal. En wij topmannen moeten wel serieus genomen worden in buitenland. Nu kennen we AEGON. De vorige topman Shephard was jarenlang de best betaalde topman in Nederland en het gemiddelde R.v.B. jaarsalaris lag 5 x hoger dan het gemiddelde, maar AEGON haalt dan ook 80% van haar omzet uit het buitenland. Die omzet droeg helaas weinig bij, want onder de bezielende leiding van Shephard daalde de koers 60% en moest de verzekeraar aankloppen voor staatssteun, omdat het bedrijf dreigde om te vallen. Maar die steun werd niet voor 80% in het buitenland gevraagd. Nee, plots waren AEGON en ING (NN) volbloed Nederlandse bedrijven waar Wilders trots op zou zijn. En zo mocht de Nederlandse belastingbetaler de rekening gaan betalen. En mocht u enige dankbaarheid verwachten, vergeet het maar. Hoewel AEGON veel van haar groei te danken heeft aan die superzuinige Friezen die zich ooit collectief verzekerden via AGO -dat na de fusie met Ennia zich omvormde tot de Vereniging AEGON en nu een belangrijke aandeelhouder is (33% stemrecht) - heeft de nieuwe topman Wynaendts gezegd dat AEGON later desnoods haar hoofdkantoor gaat verplaatsen. De overheidscommissarissen bij AEGON en ING zwijgen in alle talen. Je kan veel zeggen van AEGON, maar niet dat zij niet achter hun eigen reclame-slogan staan: "AEGON, eerlijk over later". Zullen wij ook dan maar eerlijk zijn? We zijn u nu liever kwijt dan rijk, Tabee, Adieu, Arrivederci, Sayonara, bye-bye. Peter Verhaar Instant Update: De New York Times van gisteren schrijft dat Aegon een van de bedrijven is die donaties heeft gedaan aan de U.S Chamber of Commerce met het doel de strenge regelgeving van Obama te versoepelen. Zo zeg, Aegon denkt inderdaad aan later... Update 2: Ach kijk nou: AEGON Nederland trekt handen af van AEGON USA (Transamerica is dochter van AEGON USA); Maar wel de bonussen van AEGON buitenland vangen, beetje hypocriet AEGON! www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.