Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zelfmoordbriefjes schrijven doe je zo

Mitchell_Heisman200.jpgSoms is het gewoon klaar. Tijd om de stekker er uit te trekken. Het leven heeft je niets meer te bieden en jij niets meer aan het leven. Tijd om zelfstandig de Styx over te zwemmen. Golgotha op te klauteren. Het moment om tussen de rails te gaan staan en te wachten tot de blauwgele bevrijder je spoorboekloos Walhalla in forenst. Hoe je het doet, zorg in ieder geval dat je er uit gaat met een (figuurlijke) knal. Net als Mitchell L. Heisman (35). Metafysisch volledig in de knoop met zichzelf, dus schoot hij zichzelf op de trappen van de Memorial Church van Harvard University door het hoofd. Niet dat elke Amerikaan die zichzelf wegjorist nieuwswaardig is, maar Mitchell wel. Voordat hij zijn hersens permanent ctrl-alt-delete, gebruikte hij ze om een essay van 1.905 kantjes te schrijven. Over Auschwitz, de lul van Jezus en Normandische verovering van Groot-Brittannië. Om maar wat te noemen. Alle grote thema's van de mensheid komen aan bod. Hier zijn de ideeën van Heisman rustig na te lezen (pdf-mirror). De site zal online blijven op verzoek van Mitchell zelf. Zo bewijst zelfmoord wederom dat de eeuwige exitstrategie nog steeds de beste viral campagne is voor elke publicist, muzikant en kunstenaar. Vraag maar aan Kurt. Zelf ook iets leuks gekrabbeld wat u in de spotlight wilt hebben? Maak dan ook gebruik van deze marketingtips. Succes!

Reaguursels

Inloggen

"Zelfmoord heeft geen zin, je komt toch weer terug."
(Vrij naar Arthur Schopenhauer, die in reïncarnatie geloofde.)
"Het leven is een zinloze onderbreking van het niets."
(Nogmaals Arthur Schopenhauer.)

Grégoire Trouvertout | 27-09-10 | 21:50

@Lokado: Wedden van niet?

Free4Fall | 27-09-10 | 08:52

"To tolerate all cultures is possible only if one does not have a culture."

Máxima zei eens: "Er bestaat niet zoiets als ‘de Nederlander'." De prinses had in zeven jaar tijd niet een 'Nederlandse identiteit' kunnen ontdekken, beweerde ze een paar jaar terug. Ze had kunnen zeggen 'Westerse cultuur'. Ze bedoelde te zeggen: tolereer (alle) andere culturen, zelf heb je er geen, of geen noemenswaardige. Exemplarisch.

Adalgar | 27-09-10 | 05:05

Dit is een ook heel aardige passage (pag. 1494):

To tolerate all cultures is possible only if one does not
have a culture. Perhaps the deepest or most influential root
of modern Western multiculturalism is the Norman
destruction of Anglo-Saxon Kultur. Norman civilization did
play some role in replacing Anglo-Saxon Kultur with a more
rationalistic mode of discourse. Western political equality’s
slide towards cultural equality would thus have its most
influential origin in the destruction of a distinct, native,
Anglo-Saxon Kultur. The bourgeois Anglo-Saxon can believe
that other cultures are equal to his own because his own
Kultur is degenerate or dead.

Adalgar | 27-09-10 | 04:31

Het boek leest als de zelfmoordbrief van het Westen. Passages om dat te illustreren - niet toevallig gekozen omdat die aansluiten bij het hier veel gevoerde islamdebat.

Multiculturalism: Celebrations of Nihilism

Perhaps the surrealist movement in politics can be traced to a 2007 decision by a German judge named Christa Datz-Winter. Supporting multiculturalism over feminism or individual rights, she ruled against a Muslim woman who attempted to get a divorce. While her Muslim husband had beaten her, the judge cited a passage in the Koran that sanctioned the physical abuse of Muslim wives. The judge thus created a legal precedent for the rule of Sharia law over Western constitutional law.
Are Westerners’ to be tolerant of those practices that conflict with the principle of tolerance?
The surrealist movement in politics began with the imposition of Western ethical standards and notions of human rights on peoples who do not accept them
themselves. Can Western standards be imposed upon people who affirm themselves as living refutations of its claims to universalism? Is surrealism, as a political movement, a last stand of Western imperialism? The surrealist movement in politics consists of surreal juxtapositions of liberal principles in the name of universalism and anti-liberal principles in the name of multiculturalism. (pag. 1497)

(...)

The virtue of the “post-colonial” West consists of directing the aggressive energy once united against non-Westerners, and channeling it against Westerners
themselves as individuals and as a group. If the decisive superiority of the West is a more advanced state of nihilism, then the West is on course for rational self-destruction.
The Westerners who want Muslims living in the West to assimilate want Muslims to become, like themselves, a people that have lost all sense of honor. The suicide bomber demonstrates a kind of superiority in overcoming the fear of death that terrorizes the bourgeoisie. For the West to simply reassert “enlightenment” values in the face of radical Islam, in a purely defensive manner, and without actual belief in its original rational pretensions, is the very definition of reaction and proof that the West is dead, living off the fossilized values of old. When unreasoned commitment to liberal values itself becomes a fully secular religion this will truly be the death of the West. (pag. 1500)

Adalgar | 27-09-10 | 04:15


Voor degenen die een aardige samenvatting van het waarom willen: lees het laatste (halve) blaadje van de hoofdtekst (= pagina 1880).

Schout-bij-nacht | 26-09-10 | 21:57

tja gevalletje permanente uitschakeling door vergaande interne schade .
Serieus ik denk zelf dat zelfvernietiging in ieder organisme zit ingebakken.
alleen is de ene sneller permanent kapot als de andere zeg maar .

van de kraats | 26-09-10 | 17:30

Of je nu zelf de stekker er uit trekt of wacht totdat een of andere ouderdomskwaal dan wel vroegtijdige kanker je laatste adem uit je lichaam trekt, dood gaan we allemaal. En om iemand die er uit stapt nou meteen uit te maken voor egoist is een beetje kortzichtig lijkt me.

petros666 | 26-09-10 | 16:55

Deze man heeft zichzelf doodgeredeneerd.

NotStephenColbert | 26-09-10 | 15:25

Hij was geen begaafd schrijver leidt ik af uit 10 zinnen. 10 zinnen over twee pagina's. Een kort briefje was voldoende geweest. RIP

Leute | 26-09-10 | 14:34

2000 kantjes schrijven betekent dat er een loop (lus) in je gedachten zit, in elke zin komt hij ook terug op het 1e gedeelte van zijn zin, dat kan je op alles toepassen en toont depressiviteit aan. Pilletje , shocktherapie of inzicht dat alles slechts een middel is had ie moeten hebben

arjan7741 | 26-09-10 | 13:49

Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde” de NVVE komt op voor de belangen van mensen met een doodswens het is misschien interessant voor u om hun site te bezoeken. Voor leden is er op hun website ook informatie over zelfdoding en medicatie beschikbaar (een lidmaatschap kost 17,50 per jaar).

Alsof iemand van plan is er jaren over te doen

Vuilpruimpje | 26-09-10 | 13:45

Man, lul niet en maak er lekker een einde aan. * Suicide is painless.*

De Zure Citroen | 26-09-10 | 11:34

Wat een interessante link. "De plastic zak methode is bij deskundigen omstreden" en aan het slot: "Ik adviseer u nogmaals om goed na te denken voor u aan zelfmoord begint en om zeker geen zelfmoord poging in een opwelling te doen". Vooral dat, ga ik maar doen (goed nadenken)

plicieman | 26-09-10 | 11:16

Als leven zinloos is,is het nog veel zinlozer daar een epistel van 2000 kantjes over te schrijven,meneer is gewoon een aandachtshoer.En dan moet Sjonnie de Selfkickert als ultime reclame voor z'n opstel ook nog eens op de trap van een kerk, ten aanschouwe van een bus vol dagjesmensen een kogel door z'n kop jagen?
Dat soort "filosofen" toont vooral het zinloze van filosofie aan.

*gaat rustig door met zijn zinloze leventje zonder filosofie*

K.Zwellever | 26-09-10 | 11:01

Triest.

meneer Q | 26-09-10 | 10:59

Geluk is een keuze.... Je moet er wel voor gaan en soms enorme bergen overwinnen (jezelf). Zelfmoord is ontstellend triest. Hulp zoeken en doorvechten is het beste antwoord voor de meeste mensen die het niet meer zien zitten. Maak van je hart geen moordkuil en deel je diepste gevoelens en emoties. Doe dit voor jezelf omdat je de keuze hebt gemaakt om uit de ellende te komen. En vooral: geloof in jezelf en vertrouw op het leven! Ga door!

doenormaal! | 26-09-10 | 10:29

Blijft lastig die zelfmoordenaaressen. De ene werpt zich op haar brommer voor een auto, de ander laat zich neersteken en weer een ander springt van de flat.

May god have there souls.

Bo Dreksma | 26-09-10 | 10:00

Kill yourself is easy, staying alive is een stuk lastiger..

Bo Dreksma | 26-09-10 | 09:43

Kant Nee ik hou niet zo van Kant, even het broekje aandoen dan geef ik mijn visie.
Zelfmoord is een keuze, heel naar voor de nabestaanden maar het is niet anders.
Pleeg dan beschaafd de daad. Zadel de treinmachinist niet op met een trauma of de schoolkinderen dicht bij die hoge flat. Maak geen ingewikkelde vage afscheidsbrieven die nabestaanden een schuldgevoel geven. Maar hou het sweet en simple.
Deze mijnheer voldoet niet aan beide criteria. Voor de ogen van 20 touristen je brains verspreiden is not cool. Hetzelfde geldt voor een boekwerk van 1900+ paginas.
Dat ruikt toch wel een beetje naar post mortem narcisme.

kattenmepper | 26-09-10 | 07:02

Briljant afscheidsboek.

Binnenbaan | 26-09-10 | 06:35

"It was the inspirational Dutch example of revolt against the Latin Yoke that helped awaken the Anglo-Saxons from their political slumber under the Norman Yoke. The
Dutch rebellion against Spain helped inspire the Anglo-Saxon rebellion against the Normans that was the English Civil War. Thus, when we trace the genealogy of revolution it is really the Dutch, and not the English or the French, who were the first de facto pathbreakers towards modern liberal democracy." (p.795)

Whimpysinger | 26-09-10 | 03:17

post of the year +heel veel. Dank GS!

Bukoswski | 26-09-10 | 02:59

Eduardo1735 | 26-09-10 | 00:35
Hij was een jood en aangezien de joodse cultuur nu eenmaal inhoudt dat je het eeuwige slachtoffer bent kan je net zo goed meteen daad bij het woord voegen en jezelf afschieten. Ergens terug te vinden rond pagina 1750.

Boeletproef | 26-09-10 | 01:17

Eduardo1735 | 26-09-10 | 00:31
-Hij was een aanhanger van Nietzsche en vond het leven zinloos
-Hij heeft een uiteenzetting geschreven over enkele onderwerpen, waarschijnlijk wou hij zo iets nalaten zodat zijn leven niet volledig zinloos was ofzeau.

reinaarden | 26-09-10 | 00:56

Aan het aantal dure woorden te zien hangen er tegenwoordig ook veel filosofen op GS rond.

Eduardo1735 | 26-09-10 | 00:35

Ik heb geen zin / tijd om 1900 pagina's bullkoek door te lezen.
Kan iemand mij even snel uitleggen waarom:
- Waarom deze kerel besloot om uit te stappen?
- Waarom hij daar 1900 kantjes voor nodig had?

Eduardo1735 | 26-09-10 | 00:31

TBA | 25-09-10 | 23:19
Nee, niet te zweverig. Nadenken moet (omdat het kan). Zou moeten tenminste. Veel mensen kiezen ervoor het niet te doen. Jij wel, ik wel. Mijn leven wordt er rijker van (het jouwe waarschijnlijk ook) maar niet minder zinloos. Toch maakt het niet uit. Ergens hoe onwaarschijnlijk ook, bestaat er in het proces wel de mogelijkheid ergens in de buurt van "een zin" te komen. Zonder de poging kom je er in elk geval nooit. Bovendien kan je met filosofie het zinloze bestaan een zinvolle invulling geven :)

Boeletproef | 26-09-10 | 00:04

Bij Nietzsche begon hij te twijfelen en vond hij 895 pagina's toch te weinig. Misschien wou hij een statement maken en wat extra aandacht.

nadenkeniseenkunst | 25-09-10 | 23:54

Boeletproef | 25-09-10 | 22:47
"Don't just think outside the box - realize that there is no box."

Toch nog wel jammer dat er velen zijn die hun leven lang doorgaan met dagelijkse rompslomp zonder te beseffen dat het leven eigenlijk ontzettend bizar is, en klakkeloos andermans ideeën over te nemen zonder zelf kritisch na te denken en eigen oordeel te vellen (met name in de religieuze hoek). De filosofie is dan ook een mooi iets, vooral de filosofen die alle gevestigde waarden omver gooien, vanaf nul beginnen en zien dat het leven eigenlijk helemaal nergens op slaat en best wel onverklaarbaar is, maar toch ook weer nieuwe fundamenten neerzetten. Ikzelf vind het niet meer dan logisch dat ik me erin verdiep - je leeft immers maar één keer, neem dan op zijn minst de moeite om je te verdiepen in de diepere materie en realiseer je hoe wonderlijk, onverklaarbaar, bizar en fascinerend het is. Of ben ik nu te zweverig? :P

TBA | 25-09-10 | 23:19

Voor iemand die zo begint neem ik even de tijd en niet vandaag. Morgen misschien. Eerst een sigaar scoren, en whiskey.

sufkut | 25-09-10 | 23:10

Mijn firefox liep vast door het openen van die PDF. Leuk ook voor de nabestaanden, die zijn nog maanden zoet met het doorploegen van die pil. En ze zijn 3 printcartridges kwijt aan het printen..

fietskettingslot | 25-09-10 | 22:59

TBA | 25-09-10 | 22:38
Ik ben ook in het gelukkige bezit van sci-fi channel :)

Wat me goed doet is dat enkele lezers hier zich verdiepen in filosofie. Geeft me wel weer wat hoop voor de toekomst. Vind het wel jammer dat schrijver van dit stuk niet heeft gezien dat het een proces is en een proces dat een leven lang duurt. Daarna geef je de fakkel door. Nihilisme kan ook niet de oorzaak zijn van zijn dood. Zelfs een nihilist wordt 's morgens wakker in een wereld en bestaat, ook al vind hij dat het zinloos is. Ook een nihilist geniet van een lekkere neuqpartij, ook al vindt hij dat het zinloos is. Mocht hij vanuit zijn joodse achtergrond een onmogelijkheid tot bestaan hebben gevonden dan is die cultuur zijn ondergang geweest. Zijn referentiekader heeft hem om zeep geholpen. Daarom is het voor iedereen handig om outside of the box te denken en de oude waarden onder de loep te nemen. De schrijver van dit stuk kon dat niet. Zonder mogelijkheid tot zelfreflectie besta je niet.

Boeletproef | 25-09-10 | 22:47

Boeletproef | 25-09-10 | 22:18
Het is ook een punt in de Battlestar Galactica remake (een serie die zeer de moeite waard is, met drama, filosofie, harde actie, en briljante personages, maar goed ;)), daar deed het mij in ieder geval aan denken. Heb het alleen niet eerder als filosofisch essay gelezen, maar ja, originele gedachten bestaan immers niet ;)

Taboe op de dood moet in ieder geval weg, vooral op het gebied van euthanasie - ik vind het nog steeds onacceptabel dat er een bepaalde Christelijke moraal overheerst waardoor het recht om over eigen leven te beschikken ontnomen wordt.

TBA | 25-09-10 | 22:38

Hij gaat met name in op wat hij gelezen heeft van anderen, weinig dat hij zelf inbrengt

reinaarden | 25-09-10 | 22:28

TBA | 25-09-10 | 22:06
Toch komt zelfs die passage me bekend voor. Voltaire zei al dat als God niet zou bestaan de mens hem uit zou moeten vinden.

Filosofie is bovendien iets van paradigma's in je eigen psyche. Het is een continu proces van vervangen. Versuchung neuer werte. Maar ja, daar is dit menneke nooit aan toegekomen. Overigens de notie in zijn schrijven dat het taboe van de dood af moet is wel iets dat ik toejuich. Dood-gaan is mens-zijn.

Boeletproef | 25-09-10 | 22:18

Boeletproef | 25-09-10 | 21:52
Inderdaad, best jammer eigenlijk, want er zitten ook een paar aardig goede stukken tussen. Toch krijg ik af en toe het idee dat hij in bepaalde gedachten vast is blijven steken zonder deze af en toe te relativeren - sommige conclusies zijn wel erg kort door de bocht, en sommige vergelijkingen zijn wel erg cru. Dit leidt de aandacht af van sommige (zeer) goede passages, zoals bijvoorbeeld 'god is technology', waar hij verschillende oude inzichten combineerd en (voor zover ik weet) tot nieuwe ideeën komt.

TBA | 25-09-10 | 22:06

dezeookalbezet | 25-09-10 | 21:29
Herman Vinkers? :P

TBA | 25-09-10 | 21:57

TBA | 25-09-10 | 21:23
Het lijkt me meer op een man die veel gelezen heeft en zelfmoord heeft gepleegd voor hij zelf is na gaan denken. Jammer. Veel lijkt op copy-cat philosophy. Zoals onderstaande zinnen:

"If it is true that we Jews, on the level of statistical generalization, tend to fight the sociobiological synthesis, then it follows that in order to understand ourselves, we must recognize this blind spot in ourselves." Pagina 1750-1751

In dit aspect verschilt hij niets van Otto Weininger. De jood die zelfmoord pleegde omdat hij de zwakte van het jood-zijn niet overwinnen kon.

Boeletproef | 25-09-10 | 21:52

Tara Singh Varma pleegde ook al zelfmoord om de aandacht te vestigen op haar ziekte.

WildPlassert | 25-09-10 | 21:42

Wat ik me vooral afvraag is wat eigenlijk het punt is van zijn complete betoog. Ik heb uiteraard niet het hele stuk gelezen (enkel wat losse hoofdstukken/paragraven) maar ik vraag me af wat het is wat hij in bijna 2000 pagina's probeert te bewijzen of te vertellen.
Anders uitgedrukt, waarom moest het in deze enorme berg pagina's? Ik kan me niet voorstellen dat het punt wat hij wilt maken in minimaal zoveel paginas uitgelegd moet worden.

playboii | 25-09-10 | 21:39

goed voorbeeld van een "rationele lafaard" idzv Camus (blz 1874-1880), maar misschien is het wel een "rationele held" en zijn wij "absurde lafaards"... whatever

schoneslapert | 25-09-10 | 21:37

-weggejorist-

dezeookalbezet | 25-09-10 | 21:29

Niet lezen natuurlijk, anders krijg je nog meer aandachtsmongolen die zichzelf op deze morbide wijze in de spotlights willen werken. BTW het feit dat hij zichzelf voor het hoofd schoot is voor mij aanleiding genoeg om te denken dat 's mans hersenspinselen weinig wijsheden zullen bevatten.

WildPlassert | 25-09-10 | 21:24

Boeletproef | 25-09-10 | 21:00
Heb het boekwerk nog niet helemaal doorgespit, maar kans is groot dat op het desbetreffende stuk Wittgenstein's filosofie van toepassing is. Waardoor het geen appels met peren vergelijken meer is (immers, taal is immers slechts de boodschapper van een zeer subjectieve gedachte), maar toch ook weer wel.

TBA | 25-09-10 | 21:23

Ik heb zo het idee dat zonder zelfmoord het werk zijn weg ook had gevonden. Ik vermoed dat de schrijver dit begreep en hoewel hij vreesde dat het niet op de juiste merites beschouwd zou gaan worden, heeft de zelfmoord daar niet werkelijk mee te maken. Sterker, zelfmoord voor marketing is gezien de inhoud van Suicide Note uitgesloten - ofschoon tegelijkertijd niets valt uit te sluiten, de schrijver is intelligent genoeg en... mens.

Adalgar | 25-09-10 | 21:23

"If a waterfall is natural, then a dam that harnesses the waterfall’s natural energy to produce electricity is artificial or supernatural. If sand in a desert is natural, then the silicon extracted from sand and used to create a microchip is artificial or supernatural. If biological human intelligence is natural intelligence, then computer intelligence is artificial intelligence." P61

Helaas het had zo mooi kunnen zijn. Voordat ik uberhaupt maar 3% heb gelezen ontpopt de zelfdoder zich als iemand die appels en peren vergelijkt en aar vrolijk verder op borduurt. Laat ik nou net allergisch zijn voor appelperen.

*virtueel boekje in virtueel prullenbakje proppen doet*

Boeletproef | 25-09-10 | 21:00

-weggejorist-

majowoku | 25-09-10 | 20:57

@harry pikkel | 25-09-10 | 20:45
Dat lijkt mij een strak plan. Want het epistel lijkt op het eerste gezicht niet op onzin, hoewel ik hem in het stuk dat ik heb gelezen niet voortdurend kon volgen.

gepost op | 25-09-10 | 20:51

@5ensis | 25-09-10 | 20:42
Diagonaal lezen, dat werk?
*proest*

gepost op | 25-09-10 | 20:46

@ Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:35
Wel gehad beste Graaf. Beun heeft er ook voor in het ziekenhuis gelegen. Niet bepaald een aanrader.

Wat ik met mijn post bedoel, is dat we na de samenvatting in twee zinnen, al geen zinnige discussie meer kunnen voeren. Behalve over tegenstrijdigheden. En dan moeten we toch weer 1905 kantjes doorploeteren.
*pilsje plopt*

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:46

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 20:18
Klopt, eigenlijk doen we allemaal hetzelfde als die filosoof die GS als voorbeeld van verhuftering zag zonder ooit op GS te komen. Dus ik stel voor om er over twee dagen, nou ja een week, nog een topic aan te wijden.

*aftrap*

harry pikkel | 25-09-10 | 20:45

Uit "The punchline":
Is het onderscheid tussen feiten en waarden een feit, of een waarde?
Mij lijkt het antwoord duidelijk, maar ik zal er wel weer te makkelijk over denken.

gepost op | 25-09-10 | 20:45

Ik heb het hele epistel zojuist eventjes gelezen en er staan geen nieuwe inzichten in.

5ensis | 25-09-10 | 20:42

Voor de enkeling die de moeite neemt om te lezen wat deze man geschreven heeft, in zijn filosofische essay werkt hij toe naar een conclusie die zijn zelfmoord onwrikbaar en onvermijdelijk maakt. Hij voert deze laatste consequentie dan ook nog daadwerkelijk uit. Zonder een nihilist te zijn, en dat is zeer opmerkelijk!

du Roi Soleil | 25-09-10 | 20:41

@ljcoster | 25-09-10 | 20:06
Jij geloofDt in je zus?

Parsons | 25-09-10 | 20:40

harry pikkel | 25-09-10 | 20:35
Je hebt groot gelijk (nou ja Ajax) Ik wilde even stellen dat hij gewoon weer gekozen heeft voor een tussenvorm. Bestaan versus niet bestaan, leven versus dood: hij leeft nu voort op de internets hetgeen ook een soort van leven is.

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:38

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:32
Heb jij ook een doodswens?

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:35

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 20:04
Als het een individuele rechtvaardiging is, prima. En als het een buitenstaander helpt zulke keuzes te begrijpen, ook prima.

Maar op filosofisch vlak ('een fout in het westerse denken', zoals hij het noemt, dus daarmee veralgemeniseert hij zijn eigen gedachten, voortkomend uit zijn eigen natuur) willen aantonen dat een keuze voor de dood net zo rationeel is als een keuze voor het leven, vind ik nogal absurd. En academisch.

Nu houd ik wel van academische discussies, maar Twente-Ajax begint. En zoals gezegd: you can't fuck with (your own) nature.

Ciao.

harry pikkel | 25-09-10 | 20:35

Zo op het eerste oog dacht ik dat deze man in de knoop was gekomen met zijn bovenmenselijke intelligentie. Maar bij nader inzien weet ie ook niet meer dan de gemiddelde reaguurder hier tussen de panelen. Alleen hebben die daar maar een paar plempsels voor nodig. Ik zei nog zo: "kort en bondig Mitchell, het moet op hooguit 2 A4 tjes kunnen"

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:34

@ Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:30
Mooi, als dat de strekking is, kunnen we de discussie openen... hoewel... volgens mij kunnen we het er enkel mee eens zijn dat God een verzinsel is van de menselijke geest, slechts een verklaring voor het onverklaarbare.

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:32

stinkvis | 25-09-10 | 20:21

Zeg het dan met een striptekening van 1900 pagina's. Val je ook op.

zovoklets | 25-09-10 | 20:30

Wat een ellenlang gezever om te stellen dat got niet bestaat en een verzinsel is van de menselijke geest. Tot zover de samenvatting van GOD IS TECHNOLOGY

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:30

Als je echt stijl hebt pleeg je zelfmoord in alle stilte, en doe je dat niet in het openbaar. Dit is een soort van exhibitionisme van het ergste soort. Kan er geen enkel respect voor opbrengen, al helemaal door het geplande karakter van het een en ander.

brutus68 | 25-09-10 | 20:28

@ Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:19
Zeker waar, maar ik reageer even op de zelfmoord-adviseurs.
Thuis, of gezellig ergens in het park 's avonds een makkelijke methode.
En in vredesnaam, iemand die het nu gaat doen op mijn advies, schrijf geen afscheidsbrief van 1905 kantjes...

@ Schoorsteenveger | 25-09-10 | 20:18
Klopt helemaal, daarom wil ik me eerst inlezen, maar tegen de tijd dat ik er klaar mee ben zit er een virtueel slot op dit topic... had Quid ook kunnen bedenken.
Is er geen samenvatting van zo'n 10 kantjes beschikbaar? Kort, bondig, met alleen de hoogtepunten?

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:24

Zijn masterpiece leest zo lekker weg dat dit geschaard kan worden onder "Death by Boredom".

Remy Martin Louis 13 | 25-09-10 | 20:24

Fuck, zoiets wilde ik ook gaan doen.

stinkvis | 25-09-10 | 20:21

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:17
Het recept klop wel, maar ik ben bang dat hij daar zuipend op de bovenste trede al voortijdig door de politie zou zijn verwijderd.

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:19

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:13
Het boeiende is dat eigenlijk nog niemand de tijd heeft gehad om zijn zelfmoordbriefje te analyseren, laat staan dat er al echt discussie over is. Misschien komen we al snel tot de conclusie dat het een omgevallen boekenkast betreft en niks toevoegt. Maar goed, dan blijft het toch een opmerkelijk afscheid.

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 20:18

pun and typo intended :)

JamesBlond | 25-09-10 | 20:17

De nabestaanden kunnen in ieder geval niet klagen dat ze nog met allerlei vragen zitten. Een stukje nazorg voor zijn omgeving. Erg sympathiek.

Bakito | 25-09-10 | 20:17

"Het gebruik van een antibraakmiddel als domperidon is absoluut noodzakelijk voor een geslaagde zelfmoord poging."

Zo, dat zegt een adviseur. Maar ik las eerst 'domperignon'...
Sowieso is er een veel beproefde methode: paracetamol icm alcohol (alles sterker dan 25% volstaat).

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:17

typo op pagina 28: "exits" moet zijn "exists" Kan iemand dat effe doorgeven aan de schrijver? ach, never mind, doe het zelf wel ff *pakt pistool* *boem* *vliegt* *naar?* oh damn, de schrijver geloofde niet in een heirnamaals.....

JamesBlond | 25-09-10 | 20:15

Is dit niet een schoolvoorbeeld van tl;dr?

watisdit | 25-09-10 | 20:14

Bedankt Johnny... kan ik het hele essay gaan lezen voor ik kan reaguren.
*begint met lezen en verwacht rond maandagavond klaar te zijn*

BeunDeHaas | 25-09-10 | 20:13

Ik wil niet meteen beweren dat deze man gek was. Maar ik ben blij dat hij het komende regeeraccoord niet hoeft te schrijven. Dat dan weer wel.

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 20:12

two ball cane | 25-09-10 | 19:51
Maar je kunt moeilijk volhouden dat-ie maar wat uit z'n nek lulde, ook al werd-ie uiteindelijk krankzinnig.

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 20:10

Knettergek. Heel triest. Nu is hij elders, en daar ontmoet hij wellicht Jezus, die hem dan kan uitleggen wat een knettergekke onzin het is die hij op Aarde over Jezus heeft geschreven.

ljcoster | 25-09-10 | 20:06

Het is natuurlijk pas echt interressant als je kijkt naar de laatste paar hoofdstukken. Ik quote:

There is a logical and “natural” conflict between human
rights and natural selection. The notion of the survival of the
fittest conflicts with principle that everyone has the right to
survive. “Survival of the fittest” implies acceptance that the
unfit will not be granted the right to survive, while human
rights tends toward the progressive abolition of natural
selection. Though human rights were once thought to be
“natural rights”, its natural basis could never be natural
selection in itself.

Verder: Alle mensen die zeggen dat ze zelfmoord hebben meegemaakt in hun kringetje moeten echt niet zeiken want deze zelfmoord is onderbouwt in dit essay dus lees het eerst voordat je je domme onopgeleide bekje opentrekt ;D

een maffiabaas | 25-09-10 | 20:06

two ball cane | 25-09-10 | 19:51
Nietzsche was waarschijnlijk ziek. Maar hier lijkt het er toch meer op dat dit werk met een ongezonde obsessie te maken heeft ipv pure krankzinnigheid. Daarom ben ik wel benieuwd.

jeanmondo | 25-09-10 | 20:06

harry pikkel | 25-09-10 | 19:19
'You can fuck with life' want je kunt zelfmoord plegen. Heisman ziet zijn beskuit om zelfmoord te plegen kennelijk als een ultieme nihilistische daad, als de uiterste consequentie van een ratio die zichzelf ontmaskerd heeft en moet erkennen dat er geen waarheid bestaat.'The equality of life and death' is voor hem de ultieme consequentie en dan is kiezen voor de dood even legitiem als het kiezen voor het leven. Hij wil loskomen van het 'viviocentrisme'.
Het lijkt mij te betwisten of de onderkenning dat er geen waarheid bestaat, dat alles relatief is, een leugen voor mijn part, en dat er geen absoluut criterium is om goed van kwaad te scheiden zou moeten leiden tot de negatie van het leven. Hij haalt Nietzsche aan, maar die heeft niks anders gedaan dan beweren dat de leugen bij het leven hoort, maar dat we nog een beetje moeten leren om met dat besef te leven.
Als zijn werk meehelpt om de discussies rond abortus, euthanasie en zelfdoding verder op scherp te zetten vind ik het allemaal prima. Hij heeft op zijn manier de vrijheid om voor de dood te kiezen willen opeisen. De thematiek overigens is niet echt origineel. Lees Schopenhauer. Ook Freud beweerde in 'Jenzeits des Lustprinzips' al dat er bij de mens prake zou zijn van een ingebakken 'doodsdrift'.
Patricia de Martelaere snijdt dezelfde thema's aan in haar boek 'Een verlangen naar ontroostbaarheid'.
www.nobelprijsvoordeliteratuur.nl/meul...

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 20:04

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 19:51
Same here. Een paar (hoop?) van zijn denkbeelden komen ook aardig overeen met die van mij. Af en toe een beetje langdradig, maar zeer interessant en bijzonder goed over nagedacht.

TBA | 25-09-10 | 20:04

Hmmm, zo te zien heeft hij wat inspiratie uit Battlestar Galactica opgedaan voor het artikel 'God is Techonology'. Nevertheless zeer interessant om te lezen.

TBA | 25-09-10 | 20:01

Geweldig, op pagina 33 verneukt hij al het anselmiaans godsbewijs. Ik had het kunnen zijn. Toch denk ik dat zelfmoord zinloos is. Dood is het enige waar een mens niet atief aan deel hoeft te nemen. Dood is passief. Kwestie van geduld.

Boeletproef | 25-09-10 | 19:59

@leverworst | 25-09-10 | 19:26
Wauw. Evolueren binnen één levenscyclus.
Daar heb je dus ook al geen kaas van gegeten. Doei!

SvennusMax | 25-09-10 | 19:52

two ball cane | 25-09-10 | 19:49
Nee je bent niet de enige. Het is best een lezenswaardig stuk. Ik probeer me ook steeds in die gedachtenkronkels te verplaatsen en begrijp hem zelfs. Ben ik nou ook een beetje gek?

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 19:51

@jeanmondo | 25-09-10 | 19:46
Nietzsche is ook niet helemaal 100 de pijp uit gegaan. #omhetzachtuittedrukken

two ball cane | 25-09-10 | 19:51

Nou Mitch, je werk wordt niet onderdrukt en is vrij op het internet beschikbaar. Experiment niet geslaagd. Je kan weer terug komen. Wel netjes de rommel die je achterliet opruimen.

Word er zo moe van.. | 25-09-10 | 19:51

ben ik de enige die het wel aardig leesbaar vind?
het is wat langdradig (wel veel eigenlijk) maar toch wel interessant. beter dan stom gezwets van een of andere pvv-erT in ieder geval.

two ball cane | 25-09-10 | 19:49

Het feit dat hij Socrates aan haalt aan het begin van zijn betoog wijst er op dat hij al een tijd met het plan moet hebben rondgelopen en beslist niet als een "gewoon mens" wou sterven. Eigenlijk is hij dus slachtoffer geworden van zijn eigen arrogante en elitaire kijk op het leven.

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 19:47

Een gekkie. Maar met een quote van Socrates, toch één van mijn favoriete denkers, scoor je toch wel punten(ook al is 't een beetje cliché). Ik zal het eens lezen als ik weer vakantie heb.

jeanmondo | 25-09-10 | 19:46

Dat betekent dat deze formatie ook mislukt is. Prima zo!
leverworst | 25-09-10 | 19:17 | niet ok!.
Wil u dit toelichten? @ Joris. Mogen wij topics ritsen tussen pownews en GeenStijl? (op rustige momenten uiteraard)

Shadow112 | 25-09-10 | 19:45

Heeft-ie toch zo'n 1900 kantjes meer geschreven dan Obama toen-ie op Harvard zat.

Bos Hout | 25-09-10 | 19:39

Staan wel wat interessante stukjes in het artikel "God is technology".

Faabz | 25-09-10 | 19:38

@Bigthumb | 25-09-10 | 19:27
Zelfmoordaanslagen zijn dus nog beter?

Parsons | 25-09-10 | 19:37

Bigthumb | 25-09-10 | 19:27
'De mensheid als ras?' RAS?

leverworst | 25-09-10 | 19:37

Kan ook alleen maar een Nederlandse provider, XS4ALL, zijn die een dergelijke website wil hosten, ook na het overlijden van een klant. Zouden zij er van te voren van hebben geweten dat hij zelfmoord zou gaan plegen?

fjf | 25-09-10 | 19:36

Die lelijke stropdas zou voor mij al een reden zijn om er een eind aan te maken.

Rocketscientist | 25-09-10 | 19:35

Knap om zon lap tekst in elkaar te kunnen draaien heur. Maar goed, wel weer een raar moment om te doen, zo gek als een heule grote deur... dus

Papzak | 25-09-10 | 19:30

Zelfmoord is goed voor de mensheid als ras. Geboortebeperking is ook zoiets.

Bigthumb | 25-09-10 | 19:27

Volgens mij is het eerder ALT+F4 dan CTRL+ALT+DEL

Predateur | 25-09-10 | 19:27

@vander F | 25-09-10 | 19:12
Klopt. Suicidanten zelf lopen het risico dat ze op aarde terugkomen en dan evolueren tot zo'n SvennusMax | 25-09-10 | 19:10

leverworst | 25-09-10 | 19:26

"Heisman committed suicide on the top step of Memorial Church Saturday in front of a tour group of more than 20 people,"
Lekker is dat...

Enjoy Capitalism | 25-09-10 | 19:24

Jezus, ik ging op die site van advies over zelfmoord kijken, ik moest gewoon bijna m'n hoofd op m'n handen zetten om niet ergens anders naar te kijken terwijl ik het las.

Ik heb namelijk 2 zelfmoorden in mijn kennissenkring meegemaakt, en dat is niet vet. Denk alsjeblieft goed na voordat je tot de beslissing komt om het te doen. Voor jou mag het een uitweg zijn, voor anderen is het het einde.

Allfake | 25-09-10 | 19:22

bwahaha | 25-09-10 | 19:12,
de mensheid kunnen begrijpen is een onmenselijke taak zul je bedoelen,
uiteindelijk blijven slechts zaken als liefde en verdriet over, die die er toe doen en die je direct raken als mens.

Zaken waar eigenlijk niets over te zeggen valt, om Wittgenstein maar eens van stal te halen.

Hier schiet de rede tekort en valt er slechts troost en herkenning te vinden in de Kunsten.

vander F | 25-09-10 | 19:20

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 19:04
Heb het in de tussentijd gedeeltelijk nagelezen. Dat doe ie inderdaad, hij gaat niet over 1 nacht ijs. Maar het pakt me niet en ik kan er niets mee. De stap van 'tegennatuurlijk en dus slecht' is voor jouw rekening, ik plak er geen waardeoordeel op.

Maar alles wat leeft wil in de eerste plaats leven. You can't fuck with nature. Hoe je dmv de ratio je diepste natuur kunt overwinnen, het is me een raadsel. Ja, in individuele gevallen, maar niet als een of andere filosofische regel.

Zal het nog eens een kans geven, dat wel.

harry pikkel | 25-09-10 | 19:19

Ik wacht wel op de verfilming.

John Marston | 25-09-10 | 19:18

@Johnny Quid
Compliment
Rete goed geschreven ! !

drs. G. Flater | 25-09-10 | 19:16

leverworst | 25-09-10 | 19:08,
maar je hebt het nu over de nabestaanden,
niet over de suicidant zelf.

vander F | 25-09-10 | 19:12

"Hij die de mensheid waarlijk begrijpt, zal geen mens meer willen zijn" - Bwahaha 2010

bwahaha | 25-09-10 | 19:12

life is empty and meaningless,
what means that this proposition in itself is empty and meaningless.

Deze meneer was misschien wat te gefocussed op het gedeelte voor de komma en zag de concequentie van dit denken na de komma over het hoofd.

vander F | 25-09-10 | 19:10

Hij had ook even een beknopte samenvatting kunnen schrijven.

kevdie | 25-09-10 | 19:10

@leverworst | 25-09-10 | 19:08
Yeah yeah.... tell your story walking, aandachtshoer.
Alsof jij de enige bent. 1 op de 10 doet een poging, we kennen er allemaal een paar.
Maar goed, alles draait om jou en jouw ervaringen natuurlijk en wij zijn allemaal ztom en begrijpen het niet. Pleur een end op.

SvennusMax | 25-09-10 | 19:10

@Graaf van Egmont 19:00

Behalve wellicht als dode auteur. Heb je soms juist een streepje voor. Had jij bv. dit stuk van Heisman (nu al) gelezen wanneer deze jongeman zichzelf niet van het leven had beroofd?

widtvoet ® | 25-09-10 | 19:08

Ja jezus, in lettergrootte 78 kan ik ook wel 2000 pagina's voljanken. Wat een typische Amerikaan zeg.

SvennusMax | 25-09-10 | 19:08

Zelfmoord heb ik een paar maal in mijn omgeving meegemaakt en ondanks het hele hoge nivo van de humor hier kan ik er geen enkel lachje om laten. Het is gewoon hel. En dat blijft het soms na jaren rouwen nog.
En grapjes over voor de trein gaan liggen zijn echt niet grappig als je daarvan eens de resultaten moet opruimen, nog afgezien van de schade aan de treinbestuurders.

leverworst | 25-09-10 | 19:08

CDA'tje als je het ietswat husselt (Ctrl-Delete-Alt, werkt hetzelfde)

Alcoholic | 25-09-10 | 19:07

harry pikkel | 25-09-10 | 19:00
Hij doet een welgemeende poging denk ik om het oordeel dat hier sprake is van iets 'tegenatuurlijks' en daarom iets 'slechts' ter discussie te stellen.

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 19:04

vander F | 25-09-10 | 18:52
En daar heeft-ie volgens mij gelijk in.

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 19:02

vander F | 25-09-10 | 18:52
Daar heeft ie toch ook gelijk in? Er is niks zo erg voor een dode, dan moeten concurreren met een levende. Is niet eerlijk dus, want altijd in een achterstandspositie. Of draaf ik nu door?

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 19:00

vander F | 25-09-10 | 18:52
Dat lijkt me een nogal tegennatuurlijk standpunt, net als zijn laatste daad.

harry pikkel | 25-09-10 | 19:00

Te veel last van Weltschmerz!

Inspektor Gurkenfick | 25-09-10 | 18:59

@Stuv | 25-09-10 | 18:52
G.S. Is een blog. Voor nieuws graag naar Spits.nl, Televaag.nl etc.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:56

Ads by Google
Zelfdoding
Krijg Zelfdoding
.
jaja

andorra | 25-09-10 | 18:55

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 25-09-10 | 18:50
Ach ja, zo'n moreel betrokkene.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:54

"The unbearable lightness of being" zou een goed boek voor hem zijn. Alleen is het nu te laat, toch?

Inspektor Gurkenfick | 25-09-10 | 18:53

-weggejorist-

Stuv | 25-09-10 | 18:52

Op blz 22 schrijft hij 'Open your mind to death'
waar hij o.a. stelt dat een van de grootste vooroordelen in het Westen bestaat uit de propositie dat 'leven' oneindig meer, als vanzelfsprekend, te verkiezen is boven de Dood.
Dat vindt hij nogal discriminerend.

vander F | 25-09-10 | 18:52

@ StijIIoos | 25-09-10 | 18:12
Niets dan cliché-gezwam dat continu nagepapegaaid wordt maar nergens op is gebaseerd.

brulkikker | 25-09-10 | 18:51

Shadow112 | 25-09-10 | 18:45

Welnee die gast heeft iets met treinen en vindt zichzelf intellectueel dus.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 25-09-10 | 18:50

@thequeenofsheba | 25-09-10 | 18:42: Treurig, dat is het...

Andre Rieu | 25-09-10 | 18:50

Waar is de Executive Summary ? Lulhannes !

Montgomery Burns | 25-09-10 | 18:50

Die meneer schrijft heel verstandige dingen.

Heden Stamppot | 25-09-10 | 18:47

Kan ik ergens een uittreksel downloaden?

djs | 25-09-10 | 18:47

Zo, ik heb even de punchline gelezen en in me opgenomen. Hij heeft gelijk: live is meaningless, ware het niet dat er ook nog zoiets als GeenStijl bestaat.
*S&W .357 Magnum in la terugleggen doet*

Graaf van Egmont | 25-09-10 | 18:46

@grskywalker | 25-09-10 | 18:43
Jeetje, een trein over uw grote teen gehad?

Shadow112 | 25-09-10 | 18:45

Net een stukkie gelezen, prima denkwerk her en der,
en meneer was belezen.

*bookmarkt*

vander F | 25-09-10 | 18:44

Als ie na die 1950 kantjes nou nog heel ff de moeite voor een samenvatting had genomen....

Geenstijlfiguur | 25-09-10 | 18:43

haal a.s.a.p dat stukje over de trein eruit aangezien de machinisten in NL het al kudt genoeg hebben. Zéér zwak om dat erin te zetten aangezien dat zelfdoding met toeschouwer een soort fash-kidnapping is die de machinist nog jaren mag achtervolgen. Dit is echt gewoon slecht van geeenstijl beetje tokkie niveau.

grskywalker | 25-09-10 | 18:43

@Andre Rieu Vind ik nou ook, geen lelijkerd. Jammer dat hij het leven niet meer zag zitten en er op zo'n vreselijke maar wel effectieve manier afscheid van genomen heeft.

thequeenofsheba | 25-09-10 | 18:42

Wel balen dat je bedenkt, "Ik trek de stekker eruit,ctrl-alt-del," en dan vervolgens per abuis de printknop indrukt.

dandaan | 25-09-10 | 18:40

Triest. Zo'n knappe jongen.

Andre Rieu | 25-09-10 | 18:38

Hij lult niet echt uit z'n nek.

Schoorsteenveger | 25-09-10 | 18:37

james aka strik | 25-09-10 | 18:30
xit4all dan?

ZDEV | 25-09-10 | 18:35

arme mama... zoon kwijt maar ze zit nu wel met een boek van 1950 pagina's. Handig wel als je iets van een hoge plank moet pakken bedenk ik me nu

Roofje | 25-09-10 | 18:30

This site is hosted by XS4ALL

james aka strik | 25-09-10 | 18:30

Maar als het allemaal niet meer hoeft.......
Ik kan me wel een aantal situatie's voorstellen dat ik er ook geen zin meer in zou hebben. Varierend van ziektes tot gebeurtenissen.

Dr Pepper | 25-09-10 | 18:30

widtvoet ® | 25-09-10 | 18:25 Helaas niet, ik heb last van 'plakkers'

Tantalus2009 | 25-09-10 | 18:29

Pasta-saus | 25-09-10 | 18:03

Nee. Mensen die slim genoeg zijn voor een existentiële crisis, of mensen die gewoon iets verschrikkelijks hebben meegemaakt, kunnen het soms gewoon niet meer aan. Dat ze zichzelf dan door hun hoofd schieten of iets dergelijks is dan niet raar. Het blijft natuurlijk het beste als mensen het niet doen, of er op het laatste moment van afzien. Oftewel, dat ze blijven leven, ook wel zo fijn voor de would be nabestaanden.

Frdnnd | 25-09-10 | 18:29

@StijIIoos | 25-09-10 | 18:25
Als iemand echt dood wilt hou je hem niet tegen. DAn is i dood voor je weet dat i dood wil. Anders is het gewoon een aandachthoer.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:27

typisch geval van "teveel meuk" in zijn hoofd

Motörhead | 25-09-10 | 18:26

Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:22
Ik vind dat je hem beter tegen kan houden en helpen dan er een eind aan te laten maken. Maarrr dit is een discussie die nooit kan eindigen. Uiteraard respecteer ik je mening dus.? Gelijkspel dan maar (grapje). Nee we kunnen hier over doorgaan maar lijkt me niet nodig.

StijIIoos | 25-09-10 | 18:25

@Tantalus2009 18:20

Grappig. Zo'n lijstje houd ik er ook op na. Is op dat lijstje van jou plek no. 1 ook in principe altijd (snel weer) leeg?

widtvoet ® | 25-09-10 | 18:25

dat ctr-alt-delete,geweldig,thxs Johnny

hansop | 25-09-10 | 18:25

Interessante kijk op immigratie:

"This is original American optimism: looking at the bright side of rape. American openness to immigrants is made possible, in part, by this Puritanical sexual perversion." (pag. 1025)

Prof. D.A.H. Vintik | 25-09-10 | 18:24

Filmscript voelt aankomen; 'The Suicide Note'
Soon in a theatre near you.

Rest In Privacy | 25-09-10 | 18:23

@Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:15
;
Er heerst en begrijpelijk , niet zonder reden een gevoel van lafheid bij het idee van zelfmoord. Echter vergeten mensen soms hoe veel moed het vergt om het daadwerkelijk te doen.

De echte lafbekken zijn in mijn ogen de mensen die het ooit hebben geprobeerd. Kom op, als men er een einde aan wilt maken dan heeft men echt niet meer dan 1 poging nodig.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:23

StijIIoos | 25-09-10 | 18:19
Stel iemand heeft gewoon geen behoefte om te leven, is het dan wel oké om hem te dwingen in leven te blijven?

Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:22

@Shadow 18:18

Humor! (Wat vergeten?)

*aangeboden biertje adt*

widtvoet ® | 25-09-10 | 18:22

Godsdienst is folklore.

Mensen die geloven, kunnen niet denken.

*voor al mijn lieve vrienden hier een bittergarnituur upload*

Leo* | 25-09-10 | 18:21

Als hij het lettertype één maatje groter had genomen van zijn afscheidsbriefje dan had hij 2500 paginas gehad. dat bekt beter

stephan66 | 25-09-10 | 18:21

Absurd.

Rechts Handig | 25-09-10 | 18:21

Ik ben niet zo van zelf-doden, ik heb wel een lijstje met kandidaten, maar dat is dan weer niet publikabel.

Tantalus2009 | 25-09-10 | 18:20

Hij heeft er in ieder geval werk van gemaakt!

DeBruineSter | 25-09-10 | 18:19

@Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:15
@Shadow112 | 25-09-10 | 18:15
Nee natuurlijk zijn er altijd bij voor wie het uitzichtloos is maar deze mijnherr. Heeft net een dik stuk geschreven, dus erg uitzichtloos leek het niet behalve dan een vervolg schrijven, en hoe depri ook je kunt altijd hulp zoeken en dat hoeft geen gun te zijn.

StijIIoos | 25-09-10 | 18:19

@widtvoet ® | 25-09-10 | 18:16
Biertje toeschuift.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:19

@lokado | 25-09-10 | 18:17
widtvoet ® Morgen al waarschijnlijk ;).

Shadow112 | 25-09-10 | 18:18

Wedden dat iedereen dit over 3 maanden vergeten is?

lokado | 25-09-10 | 18:17

met zo'n groot letterformaat krijg ik ook 1905 kantjes vol..

sowdiesgroot | 25-09-10 | 18:17

Het woord Darwin komt er 401x in voor. Het woord sex slechts 47x. Dat vind ik persoonlijk geen goede marketing.

Filterzakje | 25-09-10 | 18:17

Het ultieme antwoord op deze Suicide Note is natuurlijk: tl;dr

JoranVanderdood | 25-09-10 | 18:16

Damn! Net hele tegel voor Johnny Quid volgekalkt over de risiko's van het aanzetten tot, over de verheerlijking van hakbars, over het gewetenloos zinspelen op het bestaan van een hiernamaals etc. zie ik op het laatste moment dat er voor "knal" nog het woordje "figuurlijk" prijkt.

*bierdrinktempo opvoeren doet*

widtvoet ® | 25-09-10 | 18:16

Shadow112 | 25-09-10 | 18:13
U was me net voor. Great minds think alike, kennelijk.

Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:15

@StijIIoos | 25-09-10 | 18:12
Goed punt. Echter kan het voor mensen gewoon uitzichtloos zijn." Hoop is leven" is een mooie anekdote, echter gaat dat niet altijd op. Meestal wel. Niet altijd.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:15

Waar moet dat heen? Straks ben ik de enige gek die nog over is...

threewing | 25-09-10 | 18:15

*gelukkig kan ik dubbelzijdig printen*

kapotte_stofzuiger | 25-09-10 | 18:15

Zelfmoord als reclame raadt ik af.
U weet het misschien niet,Karma is een bitch!
Als je zelfmoord pleegt kost dat heel veel karma (credits kudo's),en ook daar merk je in het leven niet veel van.
Maar je volgende leven dan ben je inene een Ethiopiër hakbar of erger nog een Duitser!

Beëlzebul | 25-09-10 | 18:14

@Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:11
*handje schudden doet*

Shadow112 | 25-09-10 | 18:13

@Pasta-saus | 25-09-10 | 18:03
Tenzij het voor de marketing is.

Bluebook | 25-09-10 | 18:13

Mitchell's schrijfsels postuum een enorme hit en bestsellert
maar waarschijnlijk gewoon helemaal niet

Tobi | 25-09-10 | 18:12

@Shadow112 | 25-09-10 | 18:10
Het is juist de ballen hebben je problemen aan te pakken. En ze niet uit de weg te gaan door jezelf maar van kant te maken om het zo maar te zeggen. Uiteraard is er moed voor nodig om het te doen, maar nog veel meer om je problemen te lijf tegaan.

StijIIoos | 25-09-10 | 18:12

jammer dat meneer geen filpjes maakte en zijn ideeeen letterlijk voorlegde.

zoalshetis | 25-09-10 | 18:12

Doodzonde natuurlijk dat je na 1905 pagina's nog steeds zo ellendig voelt dat je er maar een eind aan maakt.

Ass_Ass_in | 25-09-10 | 18:11

Pasta-saus | 25-09-10 | 18:03
Ja, da's dus een argument van likmevestje. In plaats van banggemaakt door de praatjes uit een stoffig oud boek maar netjes in de pas te lopen en vooral niet kritisch te denken, denkt zo'n kerel "dood ga je toch, dus het eindresultaat is hetzelfde als ik het nu doe. Scheelt me een boel moeite". Je moet maar het lef hebben om de trekker over te halen.

Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:11

@Pasta-saus | 25-09-10 | 18:03
Ik heb er persoonlijk niet de ballen voor om de stekker er perma uit te trekken. Kan mij wel voorstellen dat sommigen die de ballen wel hebben het ook doen.

Shadow112 | 25-09-10 | 18:10

Wtf @ die site... dat mensen reageren op dat soort vragen

anzz | 25-09-10 | 18:10

Zo lost een 'eenmalige paranoïde psychose' zich vanzelf op.

kapotte_stofzuiger | 25-09-10 | 18:10

Permanent ctrl-alt-delete die 1900+ kantjes ook maar toch stierenpeop over het verleden.

StijIIoos | 25-09-10 | 18:09

Ik denk niet dat hij spijt heeft van z'n egoistische daad...

MichieldeMuiter | 25-09-10 | 18:09

An hero.

Nietvoordekat | 25-09-10 | 18:09

Lol @ "hij zijn hersens permanent ctrl-alt-delete"

Shadow112 | 25-09-10 | 18:08

Het is al zelfmoord genoeg als je dat allemaal gaat lezen.

modernization | 25-09-10 | 18:07

Zelfmoord is een nog triestere uitweg dan alles op god af te schuiven

Pasta-saus | 25-09-10 | 18:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland