Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rommelige tuintjes voortaan keihard BEBOET

stoeltuinromm.pngHet zijn deze dingen waar Nederland dus nog eens aan KAPOT gaat. Woningcorporatie Mercatus in Flevoland is al enige tijd druk doende met een heuse tuintjesgestapo. Geen grap! Het gaat ongeveer zo: 'Een hele goede middag meneertje wij komen even de tuin inspecteren. Hé wat zien we daar, allerlei onkruid en andere weet ik veel wat u hier allemaal heeft staan! Doe ons nou een lol en ruim dat even op, kunnen we dat afspreken? En zo niet dan bellen we toch even een hoveniersbedrijf die de zaak op uw kosten herstructureert? Prettige dag verder!' Ja, een 'niet goed onderhouden' tuin (exacte invulling van dit begrip is uiteraard aan de daartoe aangestelde autoriteiten) geldt inmiddels dus ook al als een misdrijf in de categorie 'moeten we niet willen met z'n allen'. Dat het menens is bewijzen de cijfers: In totaal zijn reeds vierhonderd mensen vermanend toegesproken over hun tuintje, zestien veelplegers hebben al meerdere bezoekjes van de tuingestapo gehad en bij vijf onkruidcriminelen kwam uiteindelijk zelfs een hoveniersbedrijf op bezoek incl. bijbehorende factuur. Ies verplicht. Zo zijn de regels. Een nette tuin MOET gewoon in Flevoland. Volgende week: de koelkastdienst in Overijssel, rommelige-zolderambtenaren in Drenthe en een Limburgse sokken-onder-het-bed wacht.

Reaguursels

Inloggen

Er valt wat voor te zeggen maar aan de andere kant bespeur ik hier weer een enorme overheids bemoeienis die steeds verder en verder gaat.Nog even en men bemoeit zich met je totale leefpatroon.

snap_shootert | 02-09-10 | 11:56

Paupers die in een huurhuis 'wonen' worden in hun contract vaak ook gedwongen tot het netjes onderhouden van de woning, waaronder het schilderwerk. En als ze vertrekken moet de boel worden opgeleverd in dezelfde staat als waarin het verkeerde bij het betrekken.
Niets nieuws dus en bovendien prima dat deze kosten op de vervuiler/vernieler/gebruiker worden afgewenteld. Of moet de hardwerkende belastingbetaler die via 3 omwegen weer ophoesten? Nee toch zeker!

Verhip | 02-09-10 | 11:52

TuinTokkies....

DrVandy | 02-09-10 | 11:27

-weggejorist-

Hesus-Christus | 02-09-10 | 08:39

Dat een woningcorporatie een woning met een tuin verhuurt wil nog niet zeggen dat ze zeggenschap hebben over hoe je je tuin wel/niet/onverzorgd moet inrichten, whats next? Dat ze bij een volgende keer bij je binnenkomen en aangeven dat de interieur niet naar hun smaak is en een remake doen en je daarna de rekening stuurt? Je kan de mensen erop wijzen, maar een hoveniersbedrijf inhuren, en daarna een rekening sturen? Kafka!

hader | 02-09-10 | 07:51

Als die tuin eigendom van de wooncorporatie is, dan vind ik dat de wooncorporatie zich ook dat recht mag voorbehouden om erop toe te zien dat mensen er geen janboel van maken. Als een klant dit echt pertinent niet wil en het weegt zwaar genoeg om naar een andere leverancier te zoeken, dan zoeken ze maar een andere. Lopen er zo genoeg klanten weg, dan gaat die woningcorporatie ook wel een keer failliet. Je zou het niet oplossen door een woningcorporatie te gebieden hoe die met zijn eigendom omgaat, want dan schendt de overheids "gestapo" juist weer het eigendomsrecht en dan geef je juist het bolsjewisme weer teveel kansen. Uiteindelijk zal het er op uitdraaien dat mensen zelf eens verantwoordelijkheid horen te nemen waar ze dat nu nog niet doen, als ze zichzelf een beetje kunnen respecteren dan doen ze dat ook, en anders verdienen ze niet beter.

Pteranodon | 02-09-10 | 00:32

Is goed, als jullie eerst m'n lekkende dak komen repareren!

RobbieG | 02-09-10 | 00:03

ik kijk uit op een tuin vol brommerwrakken en een ingestortte partytent die het pak sneeuw deze winter niet aan kon. mag best wat aan gebeuren...

Ik weet het beter | 01-09-10 | 20:21

Het is te hopen dat Geert aan de macht komt want een dergelijke maatregel zal door links als hoeder van allochtone onkruidtuintjes nimmer worden geaccepteerd.
Als de linksche partijen hun zin krijgen zullen juist de bewoners van huizen met mooi verzorgde tuinen een aanzienlijke verhoging van de OZB tegemoet kunnen zien wegens enorme waardestijging.

knight03 | 01-09-10 | 18:53

Oh wacht even. Wooncorporatie Lefier had laatst een actie waarmee je geld kon winnen als je een mooie tuin hebt. Verkapte tuinterreur?

zodrenthe.lefier.nl/over_wooncom/actue...

Brakovich | 01-09-10 | 18:38

onrendabelen met een tuin die ze niet onderhouden en/of gebruiken kan je gewoon deporteren naar een galerijflat. Veel makkelijker.

Boudt | 01-09-10 | 18:24

Zo een lijp loopt hier in Assen ook. Als het gras een halve centimeter hoog is zegt die gek in april als het gras net opkomt, je moet dat gras maaien. Bij ons heet die man, De wijk terrorist.

monaco | 01-09-10 | 18:03

Ah, maar mijn tuin is ingericht volgens de ontwerpen van Le Roy. Laat maar groeien dus

nu even niet | 01-09-10 | 17:52

ONkruid bestaat niet.
Niets mis met een botanische tuin,maar vuilnis,grofvuil en winkelwagentjes horen inderdaad niet `t huis in een tuin.
Dat mogen ze van mij aanpakken!

Smurfin | 01-09-10 | 17:12

Ha, een topic voor mij !
Thanks.

Teun van het Tuinpad | 01-09-10 | 17:04

En wij zijn weer terug in de jaren 50: de overheid controleert je tuin; de hoeveelheid tandenborstels; het kleur van het behang; de kleur van je fiets; de buurt bepaalt wat ik draag, koop en gebruik; de buurt bepaalt hoeveel kinderen ik mag hebben; de buurt bepaalt wat ik doe in mijn huis als ik huur; de buurt bepaalt mijn leven ....
En ondertussen met zijn allen schelden op het CDA vanwege de " spruitjeslucht " maar de helft voelt zich prima onder het spruitenbeleid van het CDA want uit de commentaren te lezen. Want oh wee als de buren afwijken van mijn norm.
Nederlands op het smalsts

loser | 01-09-10 | 16:23

lanex | 01-09-10 | 16:01
Dat is een heel goede suggestie die je maakt.
Maar mensen kletsen over die ene buurman die er zo'n wildernis van maakt en dat het zo'n zooitje is, onderling maar niet met die ene buurman. En ze maken anoniem melding van de verwilderde tuin aan de woningbouwvereniging. Praten met zo'n buurman doen ze niet of ze huichelen alleen maar. Laat staan dat ze aanbieden mee te helpen.

flinkescheet | 01-09-10 | 16:21

Las dat @Ploppert het vanochtend (09:15) reeds over soortgelijk "beleid" te Rotterdam had. Absoluut waar. Echter waar het zich in bovenstaande zaak handelt om huurders gaat men hier in deze stad nog een stapje verder. Hier worden nl. ook eigenaren gesommeerd hun matig onderhouden tuin te fatsoeneren. Dit obv. een artikel in de splitsingsakte die veel appartementeigenaren ooit hebben ondertekend. Redelijk dubieuze shit want nogal arbitrair mi. wat een "goed onderhouden tuin" is.

Uit een brief van Triant aan een kennisje:

Geachte mevrouw Kroos (gefingeerd),

Wij hebben vernomen dat uw woning aan de xxx een tuin heeft die slecht is onderhouden.

Vriendelijk verzoeken wij u de tuin te onderhouden voor vrijdag 27 augustus 2010.

Volgens artikel x lid 1, van de splitsingsakte is de eigenaar of gebruiker verplicht de tuin te onderhouden.

Mocht u nog vragen hebben etc. etc.


Nou is ondergetekende daar regelmatig voor een borrel en anderszins te vinden en werkelijk... het ziet er daar verdomme beter uit dan in menig plantsoen of kantoorparkje hier in de buurt. Bescheiden humushoopje dit en dat, vijvertje met wat wildgroei zus en zo maar nogmaals: het gaat hier om een eigenaar. Die zou even haar oren moeten laten hangen naar hoe een inspekteur van Triant vindt dat haar struikjes en bloemetjes eruit moeten zien? Waanzin!

widtvoet ® | 01-09-10 | 16:15

Terecht. Zero tuinerance.

henkojenko | 01-09-10 | 16:13

sommige mensen kunnen niet helder nadenken.

celeronm | 01-09-10 | 16:09

Buren die zien dat bij iemand de tuin is overwoekerd zouden gewoon moeten aanbieden om een middagje te helpen, werkt erg goed, tegelijkertijd wordt er een beetje allure toegevoegd aan de 'prachtwijken'!

lanex | 01-09-10 | 16:01

Tja, ik zou ze een rekening sturen voor het vernielen van mijn inheemse wildtuin in dat geval.

En een rekening krijgen zonder opdracht te hebben gegeven? Lijkt me geen stand houden als het tot een rechtzaak komt.

Deaude_Lutser | 01-09-10 | 15:53

Het druist regelrecht tegen de vrijheid van godsdienst in. Wat kan er mis zijn met alles laten groeien zoals God het wil?

Hansopje | 01-09-10 | 15:41

Tiet Kietelaar | 01-09-10 | 09:32
Niet de moeite?
Haalde vorig jaar ongeveer 500 gram van één plant.........
Heb er nu 5 dus Jawel! tis de moeite!
Maar ze zijn dan ook ruim 3 meter en zijn zwaar bewaakt.....

lilluke halve hoan | 01-09-10 | 15:23

Zuma | 01-09-10 | 12:02

Smaakt dat echt? Tegenwoordig zie je wel dat rucola zich enorm verspreid, was vroeger zeldzaam.

ecologiste | 01-09-10 | 15:22

lichtpunt | 01-09-10 | 11:17

ROFL, onovertrefbaar!

ecologiste | 01-09-10 | 15:16

bcdm | 01-09-10 | 13:37

Paardenbloemen zijn niet alleen Pis-en-lits maar ook Dandelions. Of je er rekening mee wilt houden. Prachtige bloemen die va nature thuishore waar mensen of dieren rotzooien. Ik zeg houden zo. Maar in je eige tuin mag je doen wat je wilt.

ecologiste | 01-09-10 | 15:12

Prfff, goedemorgen GS zo raar hoeft dat niet te zijn hoor in vele huurcontracten (want ja we hebben het hier niet over een gemeente maar over een woningbouwvereniging) staat gewoon een clausule die de huurder er toe verplicht het openbare groen wat bij de woning hoort te (laten) onderhouden. En als je je verplichtingen niet nakomt.......

Badderbeest! | 01-09-10 | 15:07

Bedankt voort het melden, ik zet alvast een gespijkerde honkbalknuppel naast de deur.

Ozdorp | 01-09-10 | 14:56

Best wel flauw zeg, dat je geen rattenkwekerij in je kerstbomenjachtautobandenstapel mag houden en dat je die niet mag verhullen met metershoge brandnetels en bergen lege flessen. Als je dat nou mooi vindt.

henriette | 01-09-10 | 14:31

Als je je tuin vol met vuilniszakken, sloopauto's en ander afval hebt is het terecht dat deze gestapootjes verhaal komen halen. Over hoe het groen in de tuin er bij staat hebben ze m.i. niets te vertellen. Als ik van brandnetels en distels hou wil ik dat ook graag in mijn tuintje. Veel en hoog!!

deministerpresident | 01-09-10 | 14:00

Schep en emmer pakt. 14 ton asfalt in voortuin flikkert.

Tombraider | 01-09-10 | 13:55

Als je zo van tuinieren houdt zijn die paardenbloemen die je aantreft ook niet zo erg, want dan mag je je schoffeltje weer gebruiken.
Ik heb een echte tuin waar de natuur zijn gang kan gaan. Ik wil geen mini-keukenhof hebben. Ik heb een Jardin Vivante!

flinkescheet | 01-09-10 | 13:52

Nou ben ik toevallig huurder bij Mercatus, nou ben ik er niet vies van om mijn tuin eens goed onder handen te nemen, maar er zijn hier echt woningen in de omgeving waarvan ik weet dat het ook huurwoningen zijn en de tuin echt een teringzooi is.. terecht dat ze die mensen er op aan spreken want de hele buurt leid er onder... stel jij houd van tuinieren en er is geen paardenbloem te ontdekken in je tuin en je buurman stapt naar buiten en verdwaald in zijn eigen oerwoud... prima dat ze er wat aan doen !!

bcdm | 01-09-10 | 13:37

*schuldig naar eigen achtertuin kijken doet*

LiebeMan | 01-09-10 | 13:34

Het is wel weer werkverschaffing voor nieuwe regelneven (en regelnichten)
Dat dan weer wel......

strikdewepstroper01 | 01-09-10 | 13:31

@De Gooise Matras
- Katten worden gechipt met een gps-systeem zodat hun vervuilingsterritorium in beeld kan worden gebracht;
- Groenbakken worden handmatig uitgepakt en er komt een onderzoekscommissie naar het verschil in quotum tussen oppervlakte tuin en de hoeveelheid kubieke decimeters groenafval;
- Er komt een subsidie voor met-een-tandenborstel-striegelende-oma's;
- De hoogst toelaatbare voortuinbeplanting is de gemiddelde kniehoogte van de bewoners;
- Volgende week is het compostvat in de aanbieding bij de Aldi;
- Er komt een appelboom, perenboom, kersenboom-belasting.

etc.

OoO | 01-09-10 | 13:28

@De Gooise Matras

Het liefst willen ze bij u thuis s'avonds aan tafel aanschuiven.
En het liefst nog daarna plaatsnemen op de bank.
Niet verwonderlijk toch? Zij willen immers alles van u weten.

strikdewepstroper01 | 01-09-10 | 13:17

@ Pokkel | 01-09-10 | 12:58

Naast de 'schone-raam-ambtenaar' komen er in een x aantal gemeentes ook de volgende functies vacant:
- beltoondecibellen-controleur
- controleur persoonlijke hygiëne van de NL-burgerTs
- medewerker welke toeziet op medewerkers groenvoorziening
- coach kijkbuisverslaving
- financial controller huishoudelijk uitgavenpatroon

De Gooise Matras | 01-09-10 | 13:07

What's next: een 'schone raamambtenaar' die, in plaats de hele dag vanachter z'n bureau door het raam naar buiten te staren, bij onze huizen naar bínnen gaat kijken om te checken of we onze ramen wel schoon hebben?

Pokkel | 01-09-10 | 12:58

Eigenlijk zouden ze dit overal moeten doen,!!
Ik vindt dat we langs de stadswacht, parkeerwacht, nachtwacht ook een tuinwacht moeten hebben in nederland
In ieder geval met de voortuin van mensen,
Het is gewoon pure horizonvervuiling.

DrDazze | 01-09-10 | 12:55

Achtertuinen zijn ook altijd wel lachen. De cactusbuurman doet dus NIKS, en het gras en pluimen staan bijna tot zijn middel. Feest voor de katten. Buurman daarnaast heeft ook zijn achtertuin volgetegeld en een schuur gebouwd voor zijn Mercedes, volgens mij met smeerput en al, 6 bij 4 meter, en bijna 3 meter hoog.

Buurman andere kant heeft een skihut in zijn achtertuin nagebouwd, compleet met veranda, barbecue en feestverlichting in het looppad daarnaartoe.

Probleem in de buurt is nu het 'pad achterom'. Pakistaanse Mercedes-buurman daarnaast vindt dat hij zijn pad tot zijn voordeur moet onderhouden. Cactusbuurman doet dus NIETS, en de buren aan de achterkant zijn net achterbuurten, die knikkeren al hun groenafval over de afscheiding, onze kant op dus.

Zodat het er op aan komt dat ik nog eens 40 meter looppad kan schoonhouden. En als zo'n woningvereniging aan de deur komt (niet eens per brief of zo) en ik ze daarvan op de hoogte breng gooien ze het op "afspraken maken met de buren". Ik veeg normaal mijn eigen stoep schoon, onderhoud mijn grasmat aan de voorkant, en laat gecontroleerd af en toe wat mooi gekleurde flora toe. Achter is alles ook onder controle (veel bomen). Maar ik vertik het om voor 6 huizen de zooi op te ruimen (drie achter, twee naast).

OoO | 01-09-10 | 12:46

LOL @ tuinherstructureringen!

De Gooise Matras | 01-09-10 | 12:42

Een (onterecht) veroordelend artikel...
GS mag eens bij mijn buren komen kijken: een veld met onkruid. Met als resultaat heel veel onkruid in mijn (overigens wel nette) voortuin.

AlMeere | 01-09-10 | 12:31

Ik zou ze in een ondergescheten joggingbroek met ontbloot bovenlijf en een pijpje pils in de rechtermondhoek (in de linker hangt al een shaggie) keurig te woord staan. Wel even m'n badslippers aandoen voor ik meeloop naar buiten om de roestende Ford Capri (op bierkratjes; velgjes zijn reeds verkocht) in de voortuin te bekijken.

Jerry Nick | 01-09-10 | 12:27

Kunnen ze dit ook invoeren voor mensen met koophuizen??
Ik heb nog een buurman die al 9 jaar niks heeft gedaan aan zijn tuin!!

Denkt zeker dat je de natuur de vrije loop moet laten gaan......

mister s | 01-09-10 | 12:27

Een land waar de woningcorporatie controleert of uw tuin netjes is.
Een land waar de kinderen een cursus vallen krijgen om blauwe
plekken te voorkomen.
Een land waar alles voor u wordt bepaald door een leger regelneven ( en
regelnichten.) Een land waar de overheid uw leven leeft (Of leeft en
werkt u voor de overheid? )

Af en toe moet ik aan de DDR denken, die is in 1989 toch opgedoekt.........?

Toch maar gaan emigreren denk ik.

strikdewepstroper01 | 01-09-10 | 12:24

jimbrowski | 01-09-10 | 12:03
Wat dacht van muizen, of een explosie van witte vlieg of bladluizen om maar een paar dingen te noemen? Uiteraard blijf je altijd ongedierte houden, maar met onkruid waar niks aan gedaan wordt, wordt dat alleen maar erger dan nodig is.
sinds mijn vieze buren zijn vertrokken, heb ik een stuk minder ongedierte en minder bestrijdingsmiddelen nodig, dus helpt het wel degelijk als de buren hun tuin/plaats een beetje bijhouden.

von sokkenstopfen | 01-09-10 | 12:17

En-el Hak | 01-09-10 | 11:57
dat de een een tropischre tuin en de ander een kaboutertuin wil is een kwestie van smaak, en over smaak valt niet te twisten, en in dit soort gevallen gaat het dus wel om tuinen die dan onderhouden worden, dus niks mis mee.
En dat de een eens een keer een bbq aansteekt en de ander een vuurkorf is
maar gewoon, zolang dat maar geen overlast geeft, of hooguit een enkele keer.
Ik geef ook wel een een feestje waarbij het laat wordt terwijl de rest op bed ligt, en daar klaagt dan niemand over, zolang ik er maar geen gewoonte van maak.
Verder kun je ook eens met die ouders van die buurjongen met z'n harde muziek praten. als je dat op een normale manier doet, zullen ze best begrip hebben, zo niet, dan bel je gewoon een paar keer de politie, want dan is het zo afgelopen met de overlast.
Ik ben altijd vriendelijk en heb zelfs voor elkaar gekregen dat niemand z'n auto voor mijn deur parkeerd, want anders krijgen ze een grote gesloten bus voor hun deur waardoor hun uitzicht op straat wordt weggenomen, dus vriendelijk vragen
werkt echt wel.

von sokkenstopfen | 01-09-10 | 12:10

Punt 1: Ik ben blond, heb blauwe ogen, mijn ouders zijn 100% NL'ers en ik heb zelf ook 'gewoon' een NL paspoort, toch ben ik blij dat ik niet in Flevoland woon !
Punt 2: Ook in mijn tuin staat 'onkruid', echter ikzelf en een aantal van mijn buren vinden dit onkruid zelfs mooi, echt waar ... ! Er zijn ook buren die zich 'storen' aan mijn 'mooie' onkruid ... ! Wie bepaalt inderdaad wat wel en wat niet kan en / of mooi is ... ? Het is dat het vandaag geen 1 April is, anders was dit een zeer geslaagde grap, vooral als er zoveel mensen op reageren, zoals ik ... ;) !!

willemvanmourik | 01-09-10 | 12:05

Als ik dat nou mooi vind: roestende winkelwagentjes, geflankeerd door fiets- en brommert wrakken, en dat overwoekerd door brandnetels en ander snel-groeiend groenvoer. Ongedierte komt er niet op af vanwege de verschraalde bierlucht die uit de willekeurig gedrapeerde Hollandiablikken emaneert, dus zou ik niet snappen dat een of andere welstandscomissie deze kunstzinnige nieuw-hollandse 'avontuur-landschaps-tuin' niet weet te waarderen...

threewing | 01-09-10 | 12:03

@von sokkenstopfen | 01-09-10 | 11:47
In een tuin lopen nu eenmaal beestjes rond, die houd je ook niet tegen als je de tuin netjes onderhoudt. Wat voor ongedierte bedoel je dan, dat door het onkruid werd aangetrokken?

jimbrowski | 01-09-10 | 12:03

Leven en laten leven is mijn motto. En dat geldt voor begroeiing die sommige mensen zien als onkruid.

flinkescheet | 01-09-10 | 12:02

@von sokkenstopfen | 01-09-10 | 11:19
Hahaha, best kansloos allemaal. Sorry, ik lach u niet zozeer uit, maar... maar... het is zo Nederlands! De een wil een tropische tuin, de ander een kaboutertuin en een derde wil een verwilderde tuin. En dat woont dan allemaal hutjemutje op elkaar, want zo hoort dat in Nederland.

Zelf heb ik de hoop allang opgegeven. Na een flatje en een maisonette, nu reeds jaren een rijtjeshut. Mooi groot huis, heur, daar niet van, maar als de zon schijnt en ik m'n tuin in stap, staren twee pubers me vanuit hun zolderramen aan. Zo gaat dat reeds jaren. Zijn de pubers vedwenen, beginnen de buurpeuters te krijsen en te janken. Is dat afgelopen, kickstart de buuf de BBQ. Zijn we daar vanaf, steekt de achterbuma de vuurkorf aan. En 's nachts rijdt de buurjongen van twee huizen verderop met keiharde gabberhouse uit z'n speakers het erf op. Kansloos.

En-el Hak | 01-09-10 | 11:57

Dit gebeurt ook in het pitoreske dorpje waar ik woon.. Daar haalt de woningbouwvereniginggestappo ook dit soort streken uit.

KabbelendKontwater | 01-09-10 | 11:53

[ouderwetsche modus] Het gaat dus wel om huurwoningen. In je huurcontract staat dat je de plicht hebt om de tuin (die je tenslotte ook huurt) een beetje op orde te houden. Nix mis mee dus met die actie van die verhuurder. Je ziet soms vuilnisbelten in tuinen... niet normaal gewoon. Dus: opruimen die troep! [/ouderwetsche modus]

Reykjavik | 01-09-10 | 11:50

jimbrowski | 01-09-10 | 11:40
Onkruid is gewoon rotzooi dat ongedierte aantrekt en andere planten ziek maakt,
dus is het een goede zaak als het verplicht wordt om het te verwijderen.
Ik heb zelf zo'n situatie meegemaakt met mijn vorige buren, en kon ik tientallen euro's gaan uitgeven om hun ongedierte uit mijn tuin te houden, en dat moet niet nodig zijn. Daarom vindt ik het goed dat het verplicht zou worden om die meuk op te laten ruimen.

von sokkenstopfen | 01-09-10 | 11:47

Ik vind dit eigenlijk niet eens zo raar. Mijn buurman doet ook geen reet aan zijn tuin en zijn heg groeit over mijn hele balkon heen. Het is gewoon een grote tering zooi als ik vanaf mijn balkon naar beneden kijk. Vroeger moest ik ook lachen om die mensen die hierom zitten te klagen, maar begin het eigenlijk wel te begrijpen.

ro8in | 01-09-10 | 11:46

jimbrowski | 01-09-10 | 11:40
En wat voor de een onkruid is, is voor de ander gewenste begroeiing.
Viooltjes en afrikaantjes en dat soort perkplantjes op een rij is voor mij onkruid.
De vorige bewoonster had de hele tuin vol staan met dat soort plantjes. Die zijn weggeruimd en nu krijgt de natuur weer kans.
En dat een burgerlijk kutje hiernaast het liefst een mini-keukenhof naast haar heeft kan ik niet helpen.

flinkescheet | 01-09-10 | 11:43

Maar kunnen we werkweigeraars niet verplicht aan het schoffelen zetten? Ik kan wel wat goedkoop onderhoud op mijn achtertuintje gebruiken. 'T is maar een derde hectare. Gna.

ZDEV | 01-09-10 | 11:41

@von sokkenstopfen | 01-09-10 | 11:32
Daar ben ik het ook mee eens, vuilnis en rotzooi horen niet thuis in een tuin. Inderdaad o.a. vanwege stank/ongedierte etc. Wat mij betreft is dat grensoverschrijdend. Maar als het alleen om onkruid gaat, dan vind ik dat niemand daar iets van te zeggen heeft. Onkruid kan ook mooi zijn.

jimbrowski | 01-09-10 | 11:40

Trompeter | 01-09-10 | 11:36
Maar heb je nou lamellen of niet?

Maaknieuitjoh! | 01-09-10 | 11:38

Trompeter | 01-09-10 | 11:36
Over een ander onderwerp, da's de plank misslaan.

Maaknieuitjoh! | 01-09-10 | 11:37

Luttekikker | 01-09-10 | 11:34
Half Amsterdam is daar naar toe getrapt dus het zal ook wel een jan karelzooi zijn daar.

Maaknieuitjoh! | 01-09-10 | 11:36

Trompeter | 01-09-10 | 11:24
Het gaat hier over tuinen.... trompettert.
Heb jij lamellen?

Maaknieuitjoh! | 01-09-10 | 11:34

Ik heb een mening das toereikend.

Trompeter | 01-09-10 | 11:36

Trompeter | 01-09-10 | 11:24
Het gaat hier over tuinen.... trompettert.
Heb jij lamellen?

Maaknieuitjoh! | 01-09-10 | 11:34

Ik woon in Rotterdam en kan dit heel goed begrijpen. Geen idee hoe de situatie in Flevoland is, daar heb ik geen visum voor.

Luttekikker | 01-09-10 | 11:34

jimbrowski | 01-09-10 | 11:00
Daar ben ik het niet mee eens, want sommige maken er gewoon een vuilnisbelt van met ongedierte tot gevolg, dus dat mag van mij best aangepakt worden.
Ongedierte kent geen erfgrens, dus sta je nog tig euro's uit te geven voor bestrijdingsmiddelen om het ongedierte van de buren weg te houden, en dat moet gewoon niet kunnen. Dat je niks met je tuin doet is een ding, maar dan wel de rotzooi opruimen en het onkruid verwijderen zodat ongedierte geen kans krijgt.

von sokkenstopfen | 01-09-10 | 11:32

dit is een hele goede zaak vind ik, al die studentenwoningen en others hier met oude vergane banken in de tuin en fiets wrakken of roestige bbq's weg er mee en opruimen, mijn wijk lijkt daardoor nog meer een getto dan dat het al is, terug naar de jaren vijftig wat dit betreft.

van lith de jeude | 01-09-10 | 11:31

K.a.n.k.e.r.l.a.n.d. Mijn geuzenkreet. Wanneer autowrakken een tuin vullen, is zulks natuurlijk prima, verder dienen deze idioten zich eens met echte problemen -burengerucht!- bezig te houden. Uit ervaringen van vroegah, toen ik in deeonfortuinlijke situatie verkeerde te moeten huren, weet ik echter dat aan overlast van buren niets wordt gedaan. Hoogstens een telefoontje.

En-el Hak | 01-09-10 | 11:30

Ja dan moet je maar de kleine lettertjes lezen hé. Schijnbaar heeft de woningcooperatie de macht om je te dwingen je "tuintje" op orde te houden. enigezins is er wel wat bij voor te stellen, immers sommige tuintjes van die "sjosjale hoerwoningen" zien er inderdaad ook niet uit. Maar dan nog zou ik zeggen 'Doe wat je wilt, zolang niemand er last van heeft' Dat is immers altijd het moto van Nederland geweest.

De verlichting | 01-09-10 | 11:27

Prima actie van de week even door Rotterdam gereden wat een treurigheid al die vieze ramen gore lappen voor het raam.
Gordijn dicht of open ze moeten gewoon schoon zijn en ramen zemen elke 2 weken niemand hoeft deel genoot te zijn dat jij je onttrekt uit de maatschappij.

Trompeter | 01-09-10 | 11:24

@Okkietrooi | 01-09-10 | 11:10
Waar trek je de grens? Wat is rommelig, en wat niet? Iemand die zijn tuin vol zet met kabouters, is dan misschien wel "tuinplichtig" goed bezig, maar daar kan de rest van de buurt wel heel anders over denken. Ik zie liever een tuin overwoekerd met onkruid dan een tuin vol met allerlei kitscherige zooi er in.

jimbrowski | 01-09-10 | 11:22

Ik vind het zo gek nog niet.
Bij ons zij alle tuintjes verschillend, maar wèl netjes: op 1 na.
Smerig alcoholistisch wijf met WAO-uitkering, hoe kan het ook anders. Het verpest echt de hele uitstraling, nog afgezien van het feit dat het nogal wat ongedierte aantrekt. Van mij mogen die Gestapo's vandaag nog bij haar aanbellen.

McPhart | 01-09-10 | 11:20

Ik heb een mooie tropische tuin waar elke vierkante meter zorgvuldig is aangelegd, en mijn vorige buren hadden 1 meter onkruid staan met een hoop
afval ertussen, dus echt een plek waar ongedierte z'n gang kon gaan.
Die viezerikken zijn gelukkig verhuist en zij er nieuwe buren komen wonen die hun tuintje wel bij houden, dus scheeld dat weer een hoop geklaag bij de woningbouw, dus vindt ik het een goede zaak dat hier voortaan op gecontroleerd wordt. Mensen die niks om hun tuin/plaats geven, dienen dan ook uit huis gezet te worden en in een pauperflatje gestopt te worden, want er zijn zat mensen die heel graag een tuintje willen. Ik zou daarom ook nooit in een teringflatje willen zitten, want ik wil in de zomer lekker buiten kunnen zitten en in m'n pool kunnen duiken, en is m'n tuin dan gewoon het verlengstuk van m'n woonkamer, en dan heb ik nog het geluk dat ik een dichte en hoge schutting heb zodat ik niet tegen de rotzooi van de buren hoef aan te kijken.
Verder zouden trampolines verboten moeten worden, want die teringjong
kijken dan al springende wel bij de buren in de tuin, dus weg privacy.

von sokkenstopfen | 01-09-10 | 11:19

@kets22

bekijk eens de creaties van de gemiddelde kansenwijk-tuin en dan praten we nog eens over bemoeizucht. Maar het is ook prima om de boel lekker de boel te laten en het fenomeen ghetto wat meer uit te laten komen.

dmeista! | 01-09-10 | 11:19

Oh dus alle tuintjes moeten een recht toe recht aan tuintje worden, een stukje tegels en verder een stukje gras, wat saai en verschrikkelijk bemoei gezeik weer.

Kets22 | 01-09-10 | 11:17

@ecologiste

wat loop je nou slap te lullen over onkruid. Onkruid is gewoon een ongewenste plant.

dmeista! | 01-09-10 | 11:12

Ik vind het heel logisch dat je netjes omgaat met andermans eigendom. Als je een huis huurt moet je het ook netjes bijhouden. Ik snap ook wel dat de eigenaar dat afdwingt, het is immers zijn eigendom dat in waarde daalt als het niet gebeurt.
Dus onrendabelen doe eens snel groene vingers krijgen!!

Brandje | 01-09-10 | 11:11

Het zijn inderdaad de dingen waar Nederland dus nog eens aan KAPOT gaat. Je kunt een tuin beter vol storten met lelijke tegels. Lekker schoon zonder onkruidje, toch. Zo en nu een boterham met pindakaas.

Hölzenbein | 01-09-10 | 11:10

Als je in een benedenwoning woont dan ben je tuinplichtig daar heb je voor getekend het staat nl in je huurcontract dus is er niets mis mee

Okkietrooi | 01-09-10 | 11:10

Zuma | 01-09-10 | 10:30
Super! bedankt ook voor de links.

ecologiste | 01-09-10 | 11:09

Tsja als je tuin volstaat met onkruid kan je maar het beste zevenblad hebben. Dat kan je tenminste opeten zoals spinazie zeg maar.

Zuma | 01-09-10 | 11:07

Aufmachen! Zeigen Sie mir Ihren Garten! SOFORT!

Aatje | 01-09-10 | 11:06

Gelukkig veel comments die de woningcorporatie gelijk geven.
Ook ik vind: ga lekker op een flatje wonen, wanneer je geen zin hebt/te lui bent om een klein voortuintje te onderhouden.
Zet 'm op Mercatus!

propper1000 | 01-09-10 | 11:05

Heb ik zelf ook gehad. Mijn tuinen voldeden niet aan de normen van de buren. Een vorige bewoner had akkerpest volledig laten woekeren. Komt er een hovenier die met een frees van die ene plant 11.000 nieuwe plantjes maakt. Heb ik er maar een zwembad/vijver op gebouwd. Klaar. Voortaan enkel groen beton tuinen.

Bigthumb | 01-09-10 | 11:03

Tering. Krijg ik me daar een hoge rekening straks... Mijn tuin is echt onbegonnen werk.

zondagsdichter | 01-09-10 | 11:03

Typisch gristelijk bemoeizuchtig Nederland. Als de tuin en de kozijnen er maar goed bij staan, dan denkt iedereen dat het daar goed gaat. Of iemand nu ligt te kreperen van de kanker of dat iemand zwaar depressief thuis zit, dat hoef je aan de buitenkant toch niet te zien?

ZDEV | 01-09-10 | 11:02

Mooi één-tweetje van Hirsch-Ballin en De Jager!
Alle tuintjes mooi in het gelid volgens de Grijs-1 doctrine, maar wel opgeknapt met maar 6% BTW!

pausmobiel | 01-09-10 | 11:01

Strak Plan!
In het buitenland staat NL bekend om zijn tuintjes maar ik ben blij dat de meeste toeristen niet verder komen dan de Keukenhof.
Heel veel mensen willen een huis met een tuintje!
Laat dan maar zien dat je er trots op bent!

Schipperbitter | 01-09-10 | 11:01

Haha, waar de hell bemoeien ze zich mee?! Zolang je er woont, mag je toch zelf beslissen wat je met de tuin doet, en wat niet?

jimbrowski | 01-09-10 | 11:00

Rammstein | 01-09-10 | 10:13
Ga jij eens even ergens andere bijdehand doen.

kersenflap | 01-09-10 | 10:59

Ben je nou helemaal besodemietert, rot op met die tuinmaffia. De meeste woningcoöperaties doen bijna niets aan onderhoud en service en dan willen ze mij vertellen hoe ik mijn tuin moet onderhouden. Ik weet wel een oplossing, gewoon de bettoncentrale bellen.

fritsspits | 01-09-10 | 10:52

Volkomen terecht!
Laat die viezeriken hun zooitje maar is bijhouden in een huurwoning.
Een huurauto lever je ook niet met beschimmelde banken in. Sommige flikkeren echt alles achter en voor in hun tuin. Ik zal de woningcorporatie vragen hier hetzelfde te doen. Hulde!!

Spliff01 | 01-09-10 | 10:51

Vermoedelijk heeft de zoon of de zwager van de directeur een hoveniersbedrijf. Helaas zal de rechter de vordering niet toewijzen, omdat de bewijslast per ongeluk volledig is vernietigd.

Bedotje | 01-09-10 | 10:50

@ weesgegroet |en toontje lager.
Ik weet niet hoe het in Flevoland zit, maar in mijn wijk heb je koop en huurwoning naast en tegenover elkaar.

Spanko | 01-09-10 | 10:47

@illuvatar: Tijd om het échte probleem eens aan te pakken dan ?

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 10:45

Prima! Je gehuursubsidieerde tuintje bijhouden, liefst inclusief schotel van de gevel tieven hoort ook bij een leefbare samenleving en besef dat je niet alleen op aarde leeft. Hoop dat 020 dit ook gaat inregelen.

Puz Pin | 01-09-10 | 10:45

Het zit me niet hoog yokiamy. Ik GENIET ervan. Lutser.

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 10:43

@Sneeuwblauwtje, prima dat u bent geëmigreerd, echter zit het bij u nog steeds hoog, zoek eens een zieleknijper op en vertoon u ook niet meer op Nederlandsche fora / reaguurdersmogelijkheden.

yokiamy | 01-09-10 | 10:41

Misschien handiger als ze eerst eens gaan beginnen met de hondenpoepoverlast?

Mac The Ripper | 01-09-10 | 10:41

@Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 10:38
Vrijheid en muticulti gaat niet samen. Het is de prijs voor de opgedrongen verloedering onder het masker van politiek correcte tolerantie.
Van mij mogen die tuingestapo´s dagelijks patrouilleren.

illuvatar | 01-09-10 | 10:41

Haha, waar een klein land groot in kan zijn. Leuk voor mensen met een koopwoning die wél een rommelige tuin mogen hebben.
Medewerkers van de tuingestapo worden as-we-speak omgeschoold tot valles-instructeurs. En in een goed onderhouden tuin is het immers ook veiliger vallen voor uw kroost.
Overdrevenland.

@ 00:00:01 | 01-09-10 | 10:40

illuvatar | 01-09-10 | 10:25
Dan woon je al in een klerebende en dan vind je het ook nog eens prima om je vrijheid verder te laten beperken door een onoverzichtelijke massa flutregeltjes gecontroleerd en beboet door overheidsgestapo. Fantastisch idee !
En ? Helpt het ?

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 10:38

@MichieldeMuiter | 01-09-10 | 10:05
Dat klinkt als 100% Sp!tsnieuws.

illuvatar | 01-09-10 | 10:38

Goed plan. In de achterstandswijken (heb het "voorrecht" in zo'n wijk te wonen in 071) zien de tuinen er soms uit als Beiroet 2006. Ongelooflijk wat een tinnef mensen allemaal in hun tuin pleuren.

annefleur canteclaer | 01-09-10 | 10:37

Asfalt erop en een kwast witte betonverf erover en verhuren die parkeervakken dan maar.

Ranja Drinker | 01-09-10 | 10:35

Wel een goed idee om jezelf om te scholen tot hovenier, werk door heel Nederland straks gegarandeerd!

yokiamy | 01-09-10 | 10:35

@seven | 01-09-10 | 10:25
LOL!
Man, dat is Heat-row.

illuvatar | 01-09-10 | 10:33

@Battmain 10.25, u begrijpt het!
GS wil zelf toch ook niet in een buurt wonen waar niemand wat aan zijn tuin doet en het er verloederd uitziet?
Mijn tuin is ook niet 100% onkruidvrij, maar al met al ziet het er behoorlijk netjes uit, al zeg ik het zelf.
.
Je zal je huis maar willen verkopen en de buurman heeft allerlei oude zooi, o.a. koelkasten in de tuin waar het gras zeker een halve meter hoog staat, voorzien van weelderig groeiend onkruid, en een roestige ford Granada voor de deur....

yokiamy | 01-09-10 | 10:31

@ecologiste | 01-09-10 | 09:59
idd 's avonds prachtig geluid van zingende veenmollen. Ze zijn wel een pest voor de wortels van je 'mooie' aanplant (onkruid laten ze op een of andere manier staan ;-)). Ik mis ze wel (ik had ze in de tuin van mijn vorige woning). Oh ja voor wie nog nooit een veenmol gezien of gehoord heeft:

www.vogeldagboek.nl/node/219

hier nog een mooi plaatje
www.vogeldagboek.nl/html/Afbeeldingen2...

Zuma | 01-09-10 | 10:30

@vast goed | 01-09-10 | 10:07
Een gescheiden rioolstelsel houdt in dat er een buis voor afvalwater (toilet, douche) apart ligt van het hemelwater (dak, straatafvoer). Deze laatste buis gaat NIET rechtstreeks op het open water (sloot, vijver), maar, net als het afvalwater (of dwa) naar een reiniger.
Slechts bij gemeentes die een verbeterd gescheiden stelsel hebben gaat als schoon te boek staand hemelwater (dakafvoer en GEEN straatafvoer) via een filteroverstortput naar open water.

illuvatar | 01-09-10 | 10:29

@Ashtrey | 01-09-10 | 10:04
Als je niet in de randstad woont, moet je je dagelijkse portie ongenoegen nou eenmaal gaan zoeken in de wat minder dringende maatschappelijke problemen...

Novius | 01-09-10 | 10:29

@ojédiaré | 01-09-10 | 09:32
Precies en om dat een halt toe te roepen moeten we wel ingrijpen.
Laat de kanslozen en de tokkies het lekker uitzoeken in eigen wijken en laat anderen die wel van een beetje orde houden dan wonen en werken in normale wijken met als consequentie dat je je een beetje aanpast aan de rest.
Doe je dat niet dan is er een enkeltje tokkiewijk.

pete68 | 01-09-10 | 10:28

*spontaan godwin gevoel krijgen doet en gedachte over de GrasGestapo en SchuttingStaffel niet uit hoofd krijgt...

PapavanKyelle | 01-09-10 | 10:28

Dit is toch heel normaal? Voortuin moet er gewoon netjes uitzien, anders gaat de buurt ook klagen. Zelf 1x meegemaakt, maja toen heb ik zelf een hoveniersbedrijf ingehuurd en die kosten waren ook voor mij xD

Battmain | 01-09-10 | 10:25

Rammstein | 01-09-10 | 10:13
Tuintjesonderhoud is er niets bij.. Hoe ligt jou tuintje er eigenlijk bij? ;)

seven | 01-09-10 | 10:25

@Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:43
Ik kan niet praten met mijn buurman, hij spreekt geen taal die ik beheers en zijn vrouw mag ik niet aankijken of begroeten. De politie komt elke maand circa 5 scooters ophalen, waarbij de kinderen door agenten moeten worden vastgehouden. Ze verbranden autobanden ´s avonds en af en toe een scooter. De milieupolitie komt af en toe langs om de olie op te ruimen. Elke avond gaan de kinderen van mijn buren hun nieuwe scooters uittesten, op de standaard laten brullen en daarna met z´n tweeën een wheelie over de stoep. Als ik sierplanten in de tuin plant liggen die de volgende dag over de stoep verspreid.
Gelukkig woon ik nog in een van de betere buurten van de stad.

illuvatar | 01-09-10 | 10:25

Dat er mensen zijn die dit begrijpen laat zien dat er nog genoeg potentie voor een nieuwe NSB is.

PierDrie | 01-09-10 | 10:24

Ik ga maar alvast een kuil graven in m'n tuin, voor die inspecteur straks langskomt..

S. Quentin Quale | 01-09-10 | 10:23

@SuperTed | 01-09-10 | 09:31
Mooi systeem hé, die natuur.

illuvatar | 01-09-10 | 10:19

Rammstein | 01-09-10 | 10:06
Het is niet bedoeld als zeuren maar als opbouwende kritiek. Ik begrijp ook wel dat er nog kinderziektes in zitten.

kleingrutter | 01-09-10 | 10:16

kersenflap | 01-09-10 | 10:11
Man man man, wat een drama toch.

Rammstein | 01-09-10 | 10:13

@Rammstein: Ok, duidelijk. Dank je.

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 10:13

Rammstein | 01-09-10 | 10:11
Voor de één wel en de ander niet. Ik vind van wel.

kleingrutter | 01-09-10 | 10:13

In beginsel kan ik de actie van de WBV wel begrijpen. Het is immers hun eigendom. Echter laat deze actie een fundamenteel sociaal probleem zien. Mensen zijn niet meer in staat om elkaar aan te spreken op hun gedrag, daarom nemen 'autoriteiten' deze taak op zich. Dan krijg je dus dat de overheid zich gaat bemoeien met zaken die eigenlijk door burgers onderling opgelost dienen te worden.

LijstG | 01-09-10 | 10:12

Het artikel zegt er niet bij dat er nauwelijks huurhuizen zijn zonder een voor- en achtertuin. Er valt dus niets te kiezen, je moet verplicht aan de slag in je tuin. In een buurgemeente is het beter geregeld, bij studentenhuizen en andere luie huurders kunne ze voor een klein bedrag hun tuin laten onderhouden.
De controles en boetes gelden trouwens alleen voor huurhuizen, terwijl de buurman met een koophuis er ongestraft een zooitje kan maken in zijn tuin.

Urf | 01-09-10 | 10:12

Rammstein | 01-09-10 | 10:08
Hier niet. Blijft afwisselend SN en Pownews. Dezelfde stukjes, andere discussies. Bagger!

kersenflap | 01-09-10 | 10:11

kleingrutter | 01-09-10 | 10:09
Dat valt nogal mee.

Rammstein | 01-09-10 | 10:11

Druk niet zoveel mensen bijeen op en veel te klein kluitje.
Met je debiele immigratie.
Laat de zaak rustig toch vergrijzen. Die ouwelui hoepelen over enkele jaren allen tezamen op naar pierenland. Daarna ruimte zat en veel minder ergernis en betutteling. Maar nee. We zouden en we moesten verrijkt worden met etters van uitvreters. In ruil voor olie.

Waaligator | 01-09-10 | 10:09

Rammstein | 01-09-10 | 10:08
Het is verwarrend.

kleingrutter | 01-09-10 | 10:09

afval en rommel imn je tuin lijkt me duidelijk, maar voor de rest is het een kwestie van smaak. Ik zie soms 'keurig onderhouden tuintjes' waar ik niet dood in gevonden wil worden.

Mijn achtertuin ziet er niet uit zoals die van mijn buren. Geen Praxis vlonders of Intratuin tuinlampen, maar gewoon veel eetbaar groen: 50 tomatenplanten, mais, courgettes paprika, pompoenen etc.

Er zijn ongetwijfeld buren die zich er aan ergeren maar ze kunnen de pot op.
Mensen ergeren zich aan alles, zelfs aan een stel kinderen die 's avonds op een bankje zitten

nance | 01-09-10 | 10:09

-weggejorist-

regenui | 01-09-10 | 10:08

kersenflap | 01-09-10 | 10:05
Als je het artikel met betrekking op de nieuwe site gelézen had .....
Het is Powned bij het openen, en zo gauw je op het artikel staat, is het SN gewoon weer waar het altijd zat.

Rammstein | 01-09-10 | 10:08

MichieldeMuiter | 01-09-10 | 10:05
Of twee berichten die volkomen langs elkaar heen lopen.

kleingrutter | 01-09-10 | 10:07

Ach ja het stoort ook wel als zo'n tokkie er een tyfusbende van maakt, prima dat ze daar op worden aangesproken

Bokito ergo sum | 01-09-10 | 10:07

OoO | 01-09-10 | 09:37
Ik heb ook eens een kaartje van de woningbouw gehad. Mijn jardin vivante was een beetje erg vol geworden zodat ik de schoffel in de schuur niet meer kon pakken. Het toeval wilde dat ik met een vriend al in de planning had staan om de hele tuin leeg te ruimen.
Nu vind ik een jardin vivante ofwel een levende tuin ontzettend leuk, omdat het een prachtige bloemenzee kan zijn en een oase voor hommels, bijen, katten.
Een enkele buur ziet het liefst een keurig aangeschoffeld tuintje met een rij viooltjes en een rij afrikaantjes. Ik kan daar niet van genieten en vind juist een echte natuurtuin erg leuk.

flinkescheet | 01-09-10 | 10:07

@sneeuwblauwtje 10:04 :NEE aso, je wast je auto niet op je woonerf maar in de wasstraat. Anders komt de olie in het regenwaterdeel van het gescheiden rioolstelsel en dus rechtstreeks in de natuur. Dat staat bovendien in de plaatselijke politieverordening.

vast goed | 01-09-10 | 10:07

Mein Gott !! Wat een gezeur over een nieuwe site.

Rammstein | 01-09-10 | 10:06

@spanko/weesgegroet:

maakt op zich natuurlijk niet uit of het huur of koop is, in ieder geval niet als je het afspiegelt aan de wet- en regelgeving omtrent aan- en verbouwingen aan je huis (vh. welstand).
Je woont in een wijk met elkaar en die moet goed worden onderhouden. De straat doet de gemeente, de rest doen de bewoners.

Caveman48 | 01-09-10 | 10:06

kleingrutter | 01-09-10 | 10:04
Dit is waardeloos, twee verschillende sites met dezelfde berichten...

MichieldeMuiter | 01-09-10 | 10:05

@kleingrutter & redactie
Hier eauk. Even aanpassen gaarne!

Ashtrey | 01-09-10 | 10:05

Rammstein | 01-09-10 | 09:51

Ik krijg hier afwisselend spitsnieuws en Pownews. Ik snap er geen ene reet meer van!
Laat Weessie lekker zijn eigen omroep profileren, en geef ons gewoon Spitsnieuws terug. We zijn goeverdoeme geen permanente kruiwagen.

kersenflap | 01-09-10 | 10:05

In feite niks mis mee, zorg er voor dat alles netjes blijft, dan verpaupert het niet.

The Russian | 01-09-10 | 10:04

SuperTed | 01-09-10 | 09:31

I rest my case. Jij bent prima op je plaats in Nederland tesamen met het grootste aandeel van de reaguurders hier. Succes ermee. En vergeet niet om je gordel te dragen. Ook de kids achterin. En je vuilnis op het juiste tijdstip aan de weg te zetten. En precies 100 te rijden. En een valhelm te dragen, binnenkort ook op de fiets. En alleen te roken op daarvoor aangewezen plekken. En netjes voor rood blijven wachten op een uitgestorven kruispunt. Als het groen is mag je weer. En op je eigen grond alleen dat bouwen wat de gemeenteambtenaar mooi vindt (en hetzelfde is als je buurman). En netjes een vergunning aanvragen als je op je EIGEN grond, in je EIGEN achtertuin, een IKEA tuinhuisje wilt neerzetten.
Oh ja, en vergeet niet op Zaterdag op je woonerfje je auto te wassen. Het is zo'n naar gezicht, zo'n vieze auto in de straat.......

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 10:04

-zich, ofcourse.

Ashtrey | 01-09-10 | 10:04

OFT/
@Redactie.
De ene keer krijg ik Sp!tsnieuws en de andere keer PowNews. Het is heel willekeurig. Het is bovendien verwarrend.

kleingrutter | 01-09-10 | 10:04

@Novius 9:59 Blijkbaar heeft u een goed leven, als u zich daar al schijtziek van wordt...

Ashtrey | 01-09-10 | 10:04

ben het niet snel eens met het "big brother is watching you" principe maar in dit geval vind ik er zeker wat voor te zeggen. Wanneer een tuin overwoekerd is naast het door jou zo netjes onderhouden huis + tuin geeft dat nou niet bepaald een net beeld van de straat. Wanneer je geen zin hebt om je tuin bij te houden, pleur er dan een paar kuub beton in, probleem opgelost.
m.a.w. prima actie!

kabouter prikkeprak | 01-09-10 | 10:03

Ik ben voor een mooi getrimd en bijgekant voortuintje. Er mag zeker wel wat gras groeien, maar geen woekerbende aub.

glebber | 01-09-10 | 10:03

Tja, als je een tuin hebt zal je hem moeten bijhouden ook,is namelijk zo als je hem laat verpauperen krijg je heel veel ellende die omhoog komt en aan die ellende zitten allemaal zaatjes die zo met de wind mee gaan naar de buren.
Je zou er ook allemaal tegels in kunnen leggen,luie lutsers tokkie volk...

Braakbal | 01-09-10 | 10:02

Prima! Als ik zie hoe sommigen hun voor- en/of achtertuin volledig laten verloederen is enige pressie vanuit de verhuurder wel op z'n plaats.

MrFancyPants | 01-09-10 | 10:02

Da's wazig. Pownieuws langs de frontpage en Spitsnieuws langs het artikel.

OnT: Als je lang genoeg niets aan je tuin doet ontstaat er uiteindelijk een prachtige laag mos waar geen onkruid meer doorheen komt. Moet je wel een jaar of 5 geduld hebben.

wakkere_nederlander | 01-09-10 | 10:02

ik zie er geen kwaad in

istawa | 01-09-10 | 10:01

Zeer terecht, wordt schijtziek van die huurpauperts die een grote bende van hun tuin maken.

Novius | 01-09-10 | 09:59

@Is geschreven op: | 01-09-10 | 09:56
Nee, een PvdA-stemmersbuurt is een stuk beter!
/not

Tante Kaatje | 01-09-10 | 09:59

Zuma | 01-09-10 | 09:42

LOL. En je hebt er ook nog een mooi geluid bij ook.

ecologiste | 01-09-10 | 09:59

Hier heeft iemand door de gemeente een gratis border aan laten leggen die jaren vol onkruid en kattendrollen ligt. Daar mag best wat van gezegd worden.

Einde van de Domheid | 01-09-10 | 09:58

Prima, in sommige multiculti buurten zie je tuinen die al jaren niet zijn aangeraakt. Dus ik ben hier helemaal voor!

Vloberto | 01-09-10 | 09:58

Best prima toch?? als dat niet al zo is of mss per gemeente. 1 van mn buren is gemaand zijn tuin te doen. wie wil nou dat zn buurt er als een wildersstemmersbuurt uit gaat zien??

Is geschreven op: | 01-09-10 | 09:56

Maar bekijk het eens positief ze hebben 400 tuinliefhebbers aangesproken en 384 hebben er al wat aangedaan.
Toen het eind juli weer begon te regenen schoten de wilde heemplanten de grond uit.

voldemort | 01-09-10 | 09:55

Brakke Obama | 01-09-10 | 09:53
Zie Superior Bastard | 01-09-10 | 09:08

Rammstein | 01-09-10 | 09:54

Slecht geslapen, Muts? Kom op hee, rechten & plichten. 't Is al gezegd: huis is eigendom van een corporatie, dus mag er worden verwacht dat er behoorlijk met dat eigendom wordt omgesprongen. Inclusief de tuin. Blijkbaar heeft de corporatie geen zin in megaspoedhoveniersklussen als de bewoners hun huis uitgaan.

daniel37 | 01-09-10 | 09:54

ojédiaré | 01-09-10 | 09:49
Nee hoor, ik werk nog steeds volop. Maar niet de volledige week in de voortuin.

OoO | 01-09-10 | 09:54

Voor het opknappen van uw tuin(pad), bel Teun!

Brakke Obama | 01-09-10 | 09:53

@Rammstein
10 minuten geleden was het nog Powned hoor....

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:52

kersenflap | 01-09-10 | 09:41
Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:47
Letten jullie wel een beetje op ? Eerst goed kijken, dán zeuren.

Rammstein | 01-09-10 | 09:51

Laat de gemeente eerst zelf zorgen dat ze de bereklauw en ander onkruid zelf weghalen uit de bermen.

WillemWordtWakker | 01-09-10 | 09:50

OoO | 01-09-10 | 09:47
Laat me U raden;
12 jaar o zo hard gewerkt en nu 25 jaar al thuis met zere auw rug?

ojédiaré | 01-09-10 | 09:49

@Kersenflap
Hee.... we worden op onze wenken bediend ! Ik heb Spitsnieuws weer op de pagina !!! Thanks Joris !! Joris For President !

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:49

@ sneeuwblauwtje: ja zo werkt het in de rest van de wereld, maar in soomige delen van vooral de randstad helaas niet meer, zet je roze bril maar even af.

Espace Première | 01-09-10 | 09:49

Gisteren was Elco Brinkman capo van de NL bouwmaffia weer eens bij Knevel. Hij wil dus belastingverlaging van verbouwing en liberalisatie huur om de woningmarkt weer op gang te helpen.
Waarom is die woningmarkt kapot? En waarom moeten huurders daarvoor opdraaien? Ga eerst die 24, 5 miljard bouwfraude halen bij de bouw en kom dan maar eens terug laffe graaiergristen. Steek die hand in die eigen boezem ja?
De prijzen van de woningen zijn veel te hoog en ook de huren zijn gewoon te hoog in verhouding tot de salarissen. De meerwaarde is een bubbel waar velen van geprofiteerd hebben maar zeker 1 groep niet en dat is de groep van de huurders. Dus eerst maar eens naar die meerwaarde kijken voordat je met je poten aan de huren komt. En dan blijkt dat vooral van 1989 tot ca. 2003-2005 huizenbezitters gigantisch veel vermogenstijging hebben gekend, een gem. aangroei bovenop hun gewone inkomen van minmaal 10.000 euro per jaar. Ga daar eens naar kijken, maar begin in ieder geval niet weer de huurders aan te paken en de corporaties leeg te roven. Want CDA-PvdA en VVD hebben alle drie hun oog late vallen op de corporaties waar ze denken miljarden te kunnen weghalen. En die corporaties gaa daar gewoon aan meewerke omdat de beste posities daar worden ingenomen door PvdA-ers. Maar huurders laat het er niet bij zitten. Er zijn 2 alternatieven: stem PVV of SP.
Liberalisatie prima maar dan volledige bouwvrijheid zul je zien dat koophuizen veel goedkoper en de huren omlaag kunnen. Het is de bureaucratie en het monopolie dat de markt kapot heeft gemaakt en de eerst schuldige is Elco Brinkman van Bouwend NL de ooit beoogde opvolger van Lubbers.

ecologiste | 01-09-10 | 09:48

Op die manier zorg je ervoor dat tokkies af en toe van hun luie reet opstaan.

sjaakdeslinksesul | 01-09-10 | 09:47

ojédiaré | 01-09-10 | 09:40
Vorige week was mijn overbuurvrouw van in de 70 nog de putdeksel aan de stoeprand aan het afboenen.

OoO | 01-09-10 | 09:47

kersenflap | 01-09-10 | 09:41
OT: Mag ik me daar even van harte bij aansluiten. Wat een draak van een site is dat. Webdesing door een 13-jarige. Godkolere wat een oogverneukende layout. Onleesbaar en wanstaltig.

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:47

En wat is hier mis mee dan? Gezien hoe sommige wijken erbij liggen? Goed initiatief van deze woningbouwcorporatie, zie je ook niet meteen dat het een tokkie-wijk is en dat levert centjes op.

Deheer Bennie Tapper | 01-09-10 | 09:46

@OoO | 01-09-10 | 09:37
Mooie post!

vuurwerkramp | 01-09-10 | 09:46

OoO | 01-09-10 | 09:43
En uw huis is weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht, en niet meer oranje?

ojédiaré | 01-09-10 | 09:45

Ben ik de enige die dit een uitgesproken zwak stukje proza van dhr. Mutsaers vindt?

Sydneylover | 01-09-10 | 09:45

Weer een reden om niet naar Flevoland te verhuizen (naast Lelystad, Almere, Bataviastad, Walibi).

Rainbowwarrior | 01-09-10 | 09:45

Is de redactie van GeenStijl nu helemaal Linksch geworden!

Huurders van sociale woningen mogen daar (nog steeds) bijna gratis wonen als ze de boel niet slopen en als ze hun tuin netjes onderhouden. Is zelfs dat beetje eigen inbreng teveel gevraagd?

Kom anders eens in Gouda Oosterwei kijken, de tokkies en marokkanen maken er letterlijk een teringzooi van en de gemeente ruimt de rommel op. Zo kan het ook! Wilt u dat liever?

Sanglier | 01-09-10 | 09:45

En terecht.
Als je af en toe ziet wat sommige mensen er voor een terinzooi van maken.
Aanhangers autobanden hout en meer van dat alles in een voortuin.
Gewoon je teringzooi opruimen en anders op de bon.

aalscholver | 01-09-10 | 09:44

Nederland is een dicht bevolkte SAMENleving, betekent dat we rekening met elkaar moeten houden. Een klerezooi van je eigen tuin maken schaadt de buurt, je brengt sociale en economische schade toe aan je omgeving en dat is asociaal en ontolereerbaar.
illuvatar | 01-09-10 | 09:32

Iedereen is verschillend. En sommige mensen denken anders over het hebben van een tuin dan jij. Da's het mooie van een SAMENleving. Even gaan praten met een buurman zou in een SAMENleving ook wel mogelijk moeten zijn (in de rest van de wereld werkt dat ook zo). Daar heb je geen tuingestapo voor nodig. Maar jij vindt dat eigenlijk wel lekker. Dat zo'n eng manneke komt controleren in het tuintje van je buurman. Dat het van hogerhand wordt geregeld. Godsallemachtig MAN ! Waar is je vrijheid gebleven ? Heb je DAAR wel eens over nagedacht ?
(mooi woord trouwens, ontolereerbaar)

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:43

ojédiaré | 01-09-10 | 09:40
Ik heb als enige nu een keurige grasmat met wat stevige planten eromheen hoor. Dat de rest loopt te pronken met hun design-tuintjes maakt mij geen slechte huurder.

OoO | 01-09-10 | 09:43

Tip voor veelplegers: Plant een bord in je tuin met de opschrift: "Heemtuin". Mocht zo'n overijverige ambtenaar dan nog komen zeuren wijs hem dan op de bijzondere en vooral zeldzame inheemse planten en dieren in je voortuin. (Schaf ook even een plantendeterminatieboekje aan om zeker te weten dat je wat zeldzaams hebt staan en uiteraard dat kan je ook beinvloeden dat er iets zeldzaams komt te staan). Flevopoldr is nogal vochtig en als de bodem ook een beetje zuur maakt door er veelvuldig veen over uit testorten kan je ook veenmollen uitzetten. Dan weet je zeker dat je tuin niet uitgegegraven wordt dooor ambtenaartjes, die beesten zijn beschermd als de pest.

Zuma | 01-09-10 | 09:42

Even tussendoor (sorry Joris),
Ik wil spitsnieuws terug op de site! Dat Pownews is een waardeloos aftreksel van Hart van Nederland. Geen leuke discussies meer, schreeuwerige (kudt) site, geen auteur. Flikker toch op!

kersenflap | 01-09-10 | 09:41

@OoO | 01-09-10 | 09:37
BLIJF alstublieft wonen waar ze u nu hebben geplaatst. En hou vol, want als er iemand daar thuishoort bent u dat wel.

ojédiaré | 01-09-10 | 09:40

mail sturen gaan naar de meneer van de personeelsdienst : S.Pit

NoMILFtoday | 01-09-10 | 09:40

@vuurwerkramp | 01-09-10 | 09:37
Ze kunnen alleen maar sancties opleggen wanneer het verwaarlozen van een tuin contractueel is vastgelegd waar men destijds mee akkoord is gegaan.

Bram de emmer | 01-09-10 | 09:38

Ergens wel terecht hoor en de vergelijking met een zolder of een koelkast gaat niet op. Dan moet je het wel erg bont maken willen je buren er last van hebben. In mijn oude buurt woonden ook veel 'nieuwe' Nederlanders en die snappen het concept niet helemaal van die 6m² grond voor hun huis. Dat is ook prima, en zelf niet geheel onbegrijpelijk want het lijkt me vrij lastig om verkleed als een pinguïn bloembollen te planten. Maar om dan maar de natuur zijn werk te laten doen en een jaar later de niet zo troste bezitter te zijn van een heus oerwoud is ook weer het andere uiterste. In combinatie met die vliegende schotel aan je voorgevel is dat gewoon niet goed voor de prijs van de huizen van je buren. In zo'n geval ben ik er best voor dat de gemeente het op hun kosten betegeld. Dat hadden ze ook meteen zelf kunnen doen en dan was er nooit een probleem geweest. Zodra de gemeente zich gaat bemoeien met begonia's die een week te laat gesnoeid worden zijn jullie zorgen terecht, maar dit vind ik een prima zaak.

rickstick | 01-09-10 | 09:37

Geen gein, ik heb die tuingestapo ook aan de deur gehad in 024. Toen stonden er ook wat extra aanplant des moeders natuur in mijn voortuin. Heb ze wel eruit getrokken hoor, maar voor de rest heb ik aangegeven dat ik een heidetuin wil behouden. Heb de vriendelijke meneer gewezen op dat tuinen ieders eigen smaak zijn en mijn afschuw gewezen op de rest van mijn huizenblok: druipkannen onder een opgeschoren buxus van een hyperaktieve buurvrouw, de cactusbak-op-het-grint van een andere luie buurman, de pakistaan 2 huizen verderop die zijn tuin helemaal volgeklinkerd heeft om zijn Mercedes op te parkeren, de tuinkaboutertuin van (gelukkig) 8 huizen verderop. Laatste keer tuinmaaien aan de voorkant kostte aan 2 buren een raam, omdat de buurman te grote steentje steevast bij mij in het gras gooit.

Nooit meer wat van gehoord, en ik ben blij met mijn heidetuintje.

OoO | 01-09-10 | 09:37

Zeer terecht. Mijn ouders hebben altijd in een pauperbuurt gewoond, verschrikkelijk hoe de tuinen er daar uit zien. Gras/onkruid van een meter hoog bezaaid met 1) plastic tuinstoelen die ooit wit waren maar nu helemaal onder het schimmel zitten, 2) vuilniszakken van 3 maanden terug, 3) afgedankt speelgoed van de kinderen, 3) kapot & verroest keukenapparatuur, 4) etc..
Vreselijk gewoon.

vuurwerkramp | 01-09-10 | 09:37

Wat goed dit! Het zal echt niet om een paar sprietjes onkruid gaan. Mensen hebben complete vuilnisbelten achter in hun tuin en dus ook ongedierte. Bovendien ziet het er niet uit. Nu ook al het illegale onderverhuren aanpakken.

De Geilige Maagd | 01-09-10 | 09:35

Eigenlijk wel goed. Ik be het met Lion@night eens: je huurt een huis met tuin, en gaat daarmee ook de overeenkomst aan dat je het beide goed onderhoud.

Sangdrax | 01-09-10 | 09:35

Terecht. Enige zorgplicht van de huurder lijkt me op z'n plaats. Tendentieus om het dan meteen weer Gestapo te noemen. Doe je dit niet dan kan de huur omhoog omdat dan bij iedere woningwissel de hovenier alsnog kan komen opdagen. De huur voor de sociale minima mag natuurlijk niet omhoog van de linkse kerk, dus mag de rest van Nederland er voor opdraaien. Ofwel: Mercatus heeft het goed begrepen.

Leute | 01-09-10 | 09:35

Wat een treurig land dit.

LinkerbaanBarry | 01-09-10 | 09:34

Wim-Lex | 01-09-10 | 09:28

Inderdaad. Ik schrik me kapot. Wat een uniformen!

ecologiste | 01-09-10 | 09:33

HEY pete68 | 01-09-10 | 09:21
Bedoel je zoiets? :
Het begint bij je tuin, daarna de kleur van je voordeur.
Neem allemaal een verschillende kleur van afwijkende materialen.
Bouw de meest grappige dakkapellen, erger je buren, sky is the limit.
Opblijven voor de nachtTVprogramma's want werken is voor anderen.
Niks gezonde voeding, wekenlang gewoon whopperen. Hoe dik kan een kind eigenlijk worden?
Roken want longkanker heeft ook zijn leuke kanten, en comazuipen omdat het kan.
Ieder dagdeel sex met een familielid naar keuze?

ojédiaré | 01-09-10 | 09:32

@Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:13
Nederland is een dicht bevolkte SAMENleving, betekent dat we rekening met elkaar moeten houden. Een klerezooi van je eigen tuin maken schaadt de buurt, je brengt sociale en economische schade toe aan je omgeving en dat is asociaal en ontolereerbaar.

illuvatar | 01-09-10 | 09:32

Ik wil wel m'n tuin volzetten met mooi groen hoor. Maar heb gehoord dat het niet meer als 5 plantjes mogen zijn, dus dat is de moeite niet. Jammer.

Tiet Kietelaar | 01-09-10 | 09:32

@Marcus Porcius Cato | 01-09-10 | 09:22
Ja, heel eng. Dat jullie accepteren dat een 'dienst' (zie Dlareg | 01-09-10 | 09:11 ) jou komt opleggen of jouw tuintje wel aan hun idee van 'netjes' voldoet, dat is inderdaad heel eng. Dat stoffige wereldvreemde mennekes gaan bepalen hou jouw leefwereld eruit moet zien. Heel eng.
@Zuitschuip | 01-09-10 | 09:18 Nee man, ik vind het juist heerlijk om te lezen, dit. Prachtig, die spruitjeslucht en bekrompenheid. En dan even naar buiten kijken hier, zonnetje schijnt weer lekker vandaag. T-shirtje korte broek, en dan de ellende in Holland even doornemen. HEERLIJK :)

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:32

Het is niet zo zeer triest dat dit gebeurt, het is triest dat men zover moet gaan. Doordat mijn buren de tuin niet onderhouden waaien alle onkruidzaden zo mijn tuin in en heb ik dus extra werk.

SuperTed | 01-09-10 | 09:31

Onkruiden zijn vaak inheemse wilde planten en in ieder geval planten die hier uitzichzelf willen groeien terwijl tuinplanten meestal niet van zelf willen groeien en voor nakomelingen zorgen (je moet ze meestal planten) en ze zijn meestal exotisch. Van mij mag alles behalve een commissie die komt vertellen welke planten ik wel of niet in mijn moet hebben. Dit land is vreselijk betuttelend en dat komt omdat de betuttelaars beloond worden of het nu val-lesgevenden zijn of dieetdeskundigen die kinderen voorschrijven wat ze wel/niet moeten eten etc. En dan kan het me nog worst wezen maar die betuttelaars krijgen daar belastingcentjes voor GVD. En uit welke hoek waait de betuttelingswind?
Uit de hoek van het aangeharkte politieke establishment van de Sjoukje Dijksma's en de Maria van der Hoevens.
The world according to Sjoukje, Maria en juffrouw Ooievaar.

ecologiste | 01-09-10 | 09:31

Wim-Lex | 01-09-10 | 09:28
Mutsaerts zal wel in een boerderijtje in de achterhoek wonen.

Shadow112 | 01-09-10 | 09:30

Goed initiatief Woningcorporatie Mercatus en blijven handhaven.
En nu moet de gemeente de tuinen van de koopwoningen nog aanpakken dan ziet Flevoland er weer een stuk vriendelijker uit.

raster | 01-09-10 | 09:30

ORDNUNG MUSS SEIN!

Even zonder dollen. Prima! Het ongedierte kruipt je tegemoed, daarnaast is er een contract getekend en daar heeft men zich aan te houden. En zeg nou zelf, het hoeven geen pareltjes te zijn, maar hoe moeilijk is het nou om een tuin een beetje fatsoenlijk te houden? Valt allemaal best mee. Liever op deze manier, zodat de bewoners opdraaien voor de kosten, dan dat de gemeente de zooi opruimt.

Heau even | 01-09-10 | 09:30

Ach, als ervoor getekend is moet er achteraf niet huilie-huilie gedaan worden. Zeau wordt het hier nooit een garden of Eden, toch?

Ashtrey | 01-09-10 | 09:29

Laat maar komen die takkenambtenaren.

Hanxie | 01-09-10 | 09:29

Je huurt nu eenmaal. Wat je binnen doet, zien ze niet maar daar kom je als huurder wel achter als je eens gaat verhuizen. Gaat veel geld kosten.

Hoedje Wijnhuis | 01-09-10 | 09:29

niet voor de hond | 01-09-10 | 09:25

Of twee liter Roundup per vierkante meter tuin in april toedienen...

eerstneukendanpraten | 01-09-10 | 09:28

Haha, mooi dat dit stuk van Mutsaerts volledig de plank misslaat en 90% van de reaguurders voor een voortuingestapo is!

Wim-Lex | 01-09-10 | 09:28

Laten we dit bericht wel even nuanceren.
Het betreft huurwoningen, en die heb je als huurder te onderhouden.
Dus ook de tuin.
Huurders die het idee hebben de tuin te laten vergroeien tot een jungle mogen van mij inderdaad aangepakt worden.

Rest In Privacy | 01-09-10 | 09:27

Aan de andere kant... Flevoland kan niet snel genoeg overwoekerd raken.

Multiflauwekulti | 01-09-10 | 09:26

En terecht dat men daarop wordt aangesproken - men huurt ten slotte een woning van de woningbouwvereniging en hoort daar netjes mee om te gaan: dat geldt ook voor de tuin die erbij hoort. Dus geen metershoog onkruid en rottende tuinbankjes of gebroken jardin-plastic, en al helemaal geen roestende koelkasten, en dergelijke.. Een beetje knappies mag wel, en als men het sociale besef niet meer heeft en zich niks aan trekt van een vriendelijke hint van de buurman, dan moet het maar via een officiele instantie...

MalteseKnight | 01-09-10 | 09:25

Je zou toch een baksteen door de ramen keijlen bij die woningcorporatie.

gozahtje | 01-09-10 | 09:25

Wie zijn tuin niet wil onderhouden moet de boel gewoon betegelen. Anders kan de hele buurt wekelijks wieden omdat jouw manshoge onkruid zich lustig voortplant.

niet voor de hond | 01-09-10 | 09:25

@peed2:
bedenk wel dat je in een woning woont die (ooit) betaald is van mijn belastingcenten. Dus een beetje schikken naar de afspraak mag best

Deus Absurdia | 01-09-10 | 09:24

De Walt Disney's van de Lage Landen zijn opgestaan???

Causa Sui | 01-09-10 | 09:24

Geen idee of het zo is maar je hebt kans dat in het huur conctract gewoon staat dat je de boel een beetje netjes dient te houden. Betutteling is één maar als je soms ziet wat een vieze ratten bende sommigen er van maken begrijp ik deze actie best.

Mike Oxlong | 01-09-10 | 09:24

in het verleden kwam de rijksdienst ijsselmeerpolders nog met een maatschappelijk werkster naar je kasten kijken of alles op rechte stapel rechte stapeltjes lag, en je huis wel schoon was.
Opnieuw terug naar de goede ouwe tijd?

lao tse | 01-09-10 | 09:24

Terechte actie! Hele buurten verpauperen door geen onderhoud als het dan eenmaal een achterbuurt is geworden lopen de huurders weer te zeiken.

De Stramme Kabouter | 01-09-10 | 09:23

En terecht. Bij ons ook hele wijken waar de boel compleet verwaarloosd wordt. Niet toevallig dat daar ook de hoogste concentratie allochtonen woont. Dat krijg je ervan als "we" ons niet weten te gedragen. Ook Tokkie volk, vaak voorzien van tattoo en nietszeggende ketting om de nek hebben schijt aan hun tuin. Gewoon goed dus dat dit aangepakt wordt. Gewoon, omdat het kan!

Speertjespunt | 01-09-10 | 09:23

Woningcorporatie. Dus de bewoners zijn huurders, ofwel mensen die tegen betaling van andermans eigendommen gebruik maken. Dan is het dus meer dan redelijk dat ze als "een goed huisvader" voor die eigendommen van een ander zorgdragen. Ik zie niet in waarom het raar zou zijn dat er dan wat van gezegd wordt als je een pleurisbende van je tuin maakt (daarmee verloedering van een straat in gang zettend). Dan hadden ze maar een hut zonder tuin moeten huren.

Multiflauwekulti | 01-09-10 | 09:23

Een zaak voor de rijdende rechter!
Want zo zal hij besluiten en daar moet je het mee doen.

ojédiaré | 01-09-10 | 09:23

Lutsaars ga er eens kijken en dan snap je waar het over gaat.
Kansloze stammen bevuilen hun fourageer gebied en het is tijd dat de burger, bij monde van de overheid, schijt aan hen heeft.
Een soort wederzijds genoegen.

43 | 01-09-10 | 09:23

C.Mill | 01-09-10 | 09:21
Het zijn meestal niet de werkenden die hun tuin niet op orde hebben hoor...

MichieldeMuiter | 01-09-10 | 09:23

Volkomen terecht. Er gaan miljoenen naar de pracht/kracht wijken om ze op te knappen, de mensen kunnen in elk geval zorgen dat de tuin er behoorlijk uitziet. Hoeven geen palmen in te staan, maar onderhouden ziet er gewoon beter uit. En anders kan de corporatie/samenleving er weer voor opdraaien als de huurders eruit gaan.

Espace Première | 01-09-10 | 09:22

@ Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:13
Ja, eng is dat hè ? Dat sommige mensen niet in een wijk vol met vuilnisbelten en roestende wrakken willen wonen. Wat een enge mensen zijn dat hè ?

Marcus Porcius Cato | 01-09-10 | 09:22

Ach ja Flevoland daar mag je toch ook geen autoband vervangen op straat omdat dat een milieudelict is.

Andersom dag | 01-09-10 | 09:22

En terecht; anders wordt het een regelrechte pleurisbende.. je wilt er al niet deaud gevonden worden in de Flevopolder..

pwman | 01-09-10 | 09:16
als je goed zoekt in zo'n tuin dan vind je soms nog wel een deade.

Zuitschuip | 01-09-10 | 09:22

Het gaat hier over woningcoorporaties. Dus de vraag van 'Halfvol-glas' wiens tuin het nu eigenlijk is laat zich raden: niet die van de bewoner. Die heeft een zorgplicht en wordt daarop aangesproken als hij/zij daar in verzaakt. Volledig terecht, want herstel van een verwaarloosde tuin komt voor kosten van... de grootste schreeuwers hier.

altum | 01-09-10 | 09:22

ook dat nog een commerciele onderneming, nou dat zegt al genoeg, en de woning bouw kan me helemaal de pot op, renoveren en flink de huur de hoogte in gooien , voor wat> dubbele beglazing , energie zuinig, als of ik dan minder ga betalen voor gas en licht, word toch alleen maar duurder,(transportkosten, btw) al met al we zijn altijd de lul... en wat betreft het tuintje, kan mij wat bommen ik heb een balkon

peetd2 | 01-09-10 | 09:21

En terecht! De verloedering moet gestopt!
Het begint bij je tuin, daarna de kleur van je voordeur.
Dus geen rode deur nemen als de rest van de straat een groene heeft.
Allemaal dezelfde dakkapel en dezelfde kleur kozijnen.
Daarna allemaal op tijd naar bed en op tijd eruit zodat je hard an die Arbeit kan.
Wel ontbijten, lunchen en dineren met alle voedingsmiddelen uit de schijf van 5.
Niet roken of drinken en op zondag op tijd ter kerke. Het liefst 2X natuurlijk.
1X in de week mag je van bil en op zaterdag moet de auto gewassen.
Wie zich te buiten gaat wordt gecorrigeerd en als dat niet helpt dan volgt er een boete en gevangenis straf.

pete68 | 01-09-10 | 09:21

onkruid, zevenblad, is niet zo erg. heb huurders gehad die een vlier door de tuin hebben laten woekeren. het liefst had ik ze nog de wortels laten uitgraven. beton gestort? mag je mooi meenemen als je vertrekt. een tuin vol tegels - je neemt ze mee.

ganzo | 01-09-10 | 09:21

Volgende week de datum van de nieuwe verkiezingen! Ik zou zeggen: Rutte, bespaar je de stembusgang en geef het stokje aan Cohen en co. Kunnen zij het land de afgrond in helpen, kan jij als El Salvador met GW samen over pak em beet 3 jaar het land redden uit de verkwistende en machtsgeile klauwtjes van Gristus-Links-Socialistisch Hollandistan.

Sliptong | 01-09-10 | 09:21

Niet te geloven, als ze mij dat flikken laat ik mijn tuin volstorten met asfalt of gewapend beton! Begrijp me goed ik onderhoud mijn tuin heus wel, maar naast een 40 urige werkweek moet je keuzes maken en die keuze valt nu eenmaal niet altijd op onkruid wieden.

C.Mill | 01-09-10 | 09:21

Belachelijk, ze moeten die luie gasten die hun tuin niet onderhouden direct een schot door de knieën geven! Die kosten van twee maal controleren, dat moeten wij allemaal betalen! Tuinonderhoud is nu eenmaal onderdeel van onze judea-humanistische-praxis-groencultuur.

vast goed | 01-09-10 | 09:21

Wat zal Femke hier van vinden. OnkruidT is toch lievv...

eerstneukendanpraten | 01-09-10 | 09:20

Spasshose | 01-09-10 | 09:17
Je bent gewoon een lui zwijn, niet vreemds hoor, zie je wel vaker bij werklozen...

MichieldeMuiter | 01-09-10 | 09:20

Sliptong | 01-09-10 | 09:19

Dan is hij nog wel even bezig....

eerstneukendanpraten | 01-09-10 | 09:19

Nou eens een keer niet l*llen GS ! Sommige tuintjes/tuinen zien er inderdaad niet uit. Waarom gaan die mensen dan in een huis met tuin wonen ?
Je kunt van mening verschillen over de manier waarop je zo iets aanpakt, maar nou niet kritiek als doel op resp. in zichzelf !!

AbuTelfan | 01-09-10 | 09:19

Het gaat om huizen van een woningcoorporatie. Dus dat zijn huurhuizen.
En dus ook huurtuinen.
En dus dient een gebruiker (bewoner) contractueel zijn tuin op orde te hebben. Zulks ter beoordeling van de eigenaar (in casu: de coorporatie).

Dus de coorporatie heeft gewoon gelijk. Handhaven die hap.

Sinds de laatste verkiezingen heeft Nederland sterk aangegeven een hardere lijn betreffende het schikken naar normen en waarden. Nou, dit is één van de gevolgen. Niet zeiken maar wieden.

Deus Absurdia | 01-09-10 | 09:19

Terecht. Het gaat om (a)sociale huurwoningen en die maakt het niet uit hoe ze in hun voor- of achtertuin zitten als ze maar halve liters weg kunnen tikken. Bovendien maakt het onderhouden van het huis alsmede de tot het huis behorende tuinen, balkons, loggia's e.d. gewoon deel uit van het huurcontract. En woningbouwverenigingen hebben het toch wat rustiger dus niets mis met het controleren en zo nodig laten naleven van het huurcontract. Dat de heren en dames hierin niet moeten doorschieten lijkt me evident.
-
eerstneukendanpraten | 01-09-10 | 09:14
Onkruid tussen de straatstenen van onrendabelen weg aan het halen ;

Sliptong | 01-09-10 | 09:19

Ik maar denken dat GS het eigendomsrecht - van de WONINGCORPORATIE - hoog in het vandel had staan. Huurders geven geen bal om het eigendom van de woningcorporatie. Terecht dat ze ervoor moeten bloeden als de woningcorporatie hun rommel opruimt.

Inert | 01-09-10 | 09:18

Iedereen die wel een naast marokkanen heeft gewoond die de tuin gebruiken als opslag plaats van de door hun gevonden goederen weet dat er ook wel wat valt te zeggen voor dit beleid.

Mika6101 | 01-09-10 | 09:18

Viel Spass im NeeDDRland!

James Lastig | 01-09-10 | 09:18

@Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:13
ga eens lekker op een niet Nederlandse site reaguren.
Zo één aar alles zo goed is.
DAAAAGGGG.
tot nooit.

Zuitschuip | 01-09-10 | 09:18

Tja, dat noemen wij hier een Turkentuin. Die stoppen echt geen geld en energie in het mooi houden van Nederland.

Obelix | 01-09-10 | 09:18

Ik zou dan eisen dat de huisbaas mijn voortuin liet asfalteren, op zijn kosten uiteraard. Kan je er tenminste nog je auto neerzetten.

Spasshose | 01-09-10 | 09:17

@weesgegroet | 01-09-10 | 09:05

For your information... naast huurhuizen kunnen ook koopwoningen staan...

moe... | 01-09-10 | 09:17

Het zal op zich wel te lezen zijn in het huurcontract wat je zelf ooit hebt ondertekent.
Toch zou het prettig zijn als dit soort tuincontrolerende fascisten even dood neer zou vallen.

Robert Irving III | 01-09-10 | 09:17

En terecht; anders wordt het een regelrechte pleurisbende.. je wilt er al niet deaud gevonden worden in de Flevopolder..

pwman | 01-09-10 | 09:16

@peetd2 | 01-09-10 | 09:12 Het betreft hier geen overheid, maar een commerciële onderneming die zijn huurders aan het contract houdt welke ze hebben ondertekend.

borderliner | 01-09-10 | 09:16

borderliner | 01-09-10 | 09:12
Ik woon in een vrij landelijk gelegen stadje, en ja dan valt het op dat er toch bepaalde mensen zijn die er een rommel van maken. Tuurlijk lopen er ook tokkies rond maar die hebben vaak (ook niet altijd) hun tuintje wel op orde. Puur om er zomers lekker een biertje te kunnen zuipen. Ik stigmatiseer niet, ik constateer.

Shadow112 | 01-09-10 | 09:15

ik wil mijn tuintje wel opruimen maar mijn bovenbuurman die heel hard muziek draait ligt erin.

sperminator1 | 01-09-10 | 09:15

Dit gebeurt hier in Rotterdam al jaaaaren.
En geheel terecht overigens; als je eens ziet hoe onze medelanders alsnog een jungle creëren in hun achtertuin, is het maar al te goed dat tijdig de schaar van het hoveniersbedrijf erin gaat.

Ploppert | 01-09-10 | 09:15

Het vreemde is dat dit soort tokkie volk op zolder een prima onderhouden plantage beheert...

MichieldeMuiter | 01-09-10 | 09:15

Superior Bastard | 01-09-10 | 09:08

Ja, waar is Teun als je hem nodig hebt?

eerstneukendanpraten | 01-09-10 | 09:14

Hoveniersdienst niet betalen en rekening sturen van de 'plantjes' die geknipt zijn. Het kost toch weer wat tijd om ze in originele staat terug te brengen.

Tevekind | 01-09-10 | 09:13

Eng stukje. Wat nog enger is: De meerderheid van de reaguurders hier vindt het wel prima. En da's nou precies waarom ik Nederland gedag heb gezegd. Wat een eng volkje. Brrrr...

Sneeuwblauwtje | 01-09-10 | 09:13

Gelijk mijn vriendin gemaild dat ze haar 'ahum ' voortuintje ook maar gelijk even moet doen.

Zuitschuip | 01-09-10 | 09:12

volstrekt mee eens. geen troep op en om het huis.

minimá-armezusvan.. | 01-09-10 | 09:12

@Shadow112 | 01-09-10 | 09:07 Knap hoor dat je er toch weer de buitenlanders bij haalt, terwijl het daar helemaal niet om gaat.

borderliner | 01-09-10 | 09:12

-weggejorist-

OmeHarry | 01-09-10 | 09:12

en de overheid bemoeit zich weer overal mee, of valt hier weer een slaatje uit te slaan, worden we weer beboet in het mom van het milieu... ach ach ach ze moeten het geld toch ergens vandaan halen om die club te financieren..

peetd2 | 01-09-10 | 09:12

@ Mutsaerts
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo gek. Mogen we mensen er ook op aanspreken als ze hun kinderen in lompen laten lopen ? Of ze nooit naar de tandarts sturen ? Als je geen zin hebt een tuin te onderhouden, dan moet je er geen één nemen. Je moet eens in achterbuurten van Londen gaan kijken hoe daar tuinen er bij staan. geasfalteerd, om parkeergelegenheid voor een roestend wrak te bieden. Ja daar wordt de wijk een stuk prettiger van. Mutsaerts, je kunt wijken ook willens en wetens naar de klote laten gaan. Moeten er nog meer Vogelaar wijken bijkomen van jou ? En wat moeten we daarna van jou doen ? PVV stemmen zeker ?

Marcus Porcius Cato | 01-09-10 | 09:12

.. betuttel op kosten van de belastingbetaler, want niemand kan mij wijsmaken dat de tuinbeheerders die maar genoeg asociaal zijn zelf zo'n rekening gaan betalen. Die worden keihard vrijgesteld van vervolging.

Jan Passant mk2 | 01-09-10 | 09:12

Krijg je dan ook nog een "schouderklopje" als hij er netjes uitziet?

Halfvol-glas | 01-09-10 | 09:11

@2emeREP
Verontwaardiging? Zo te horen vinden de "fortuyn-wilders stemmers" het allemaal prima! Ik ook trouwens. Cultuurverrijkers en Tokkies mogen gewoon aangepakt worden.

godsammekrake | 01-09-10 | 09:11

Goed initiatief! Je zal maar een oerwoud naast je huisje hebben met ranzige bende.

Hatsaflatsa | 01-09-10 | 09:11

Net wanneer je denkt dat het echt niet gekker meer kan in Nederland krijg je dit bericht.. Man man.. wat een land..

Claude Jacque | 01-09-10 | 09:11

Eigenlijk is het gewoon heel links om dit fenomeen als 'fascistoide' te bestempelen.

Nee dus! | 01-09-10 | 09:10

2emeREP | 01-09-10 | 09:05
Laatste zin wellicht wat GS, maar dat moet hier nou juist kunnen. Dus eensch. 'Regels zijn regels' toch? Dus ook de regels van je huurcontract.

Achterdocht | 01-09-10 | 09:10

Onkruid is ook maar een mens.

brienenoord | 01-09-10 | 09:10

Prima, als je met een koophuis en je goede gedrag tegenover zo'n vuilnisbelt woont wordt je niet vrolijk...

Watikjebrom | 01-09-10 | 09:09

illuvatar | 01-09-10 | 09:05
LOL geen idee waar je het over hebt.
Ik heb net wat onkruid staan te verbranden en zie de wereld nu aan voor een paarse bloemkool.

Zuitschuip | 01-09-10 | 09:09

Ik woon in Zonnedael dus alle tuinen zien er sowiezo top uit, maar soms rijd ik door buurten... Daar mag de voortuininspectie best een keer een bezoekje brengen!

Wim-Lex | 01-09-10 | 09:09

@Nee dus! | 01-09-10 | 09:04
veracht = verwacht natuurlijk

Nee dus! | 01-09-10 | 09:08

aan de tuin, herken je de mens

plicieman | 01-09-10 | 09:08

*Teun van het Tuinpad belt*

Superior Bastard | 01-09-10 | 09:08

Aan de tuin kun je zien wat voor volk er binnen woont...

MichieldeMuiter | 01-09-10 | 09:08

Hé Fleauxe, ruim je voortuin even op wil je?

illuvatar | 01-09-10 | 09:07

zeker een prima verhaal.
aanpakken die luie donders die je hele straatbeeld laten verpauperen.
(*zoekt snel een schrepel en het pak onkruidverdelger*)

Zuitschuip | 01-09-10 | 09:07

Mijn buren zijn gepardoneerde asielzoekers, en tja het is daar een vuilnisbelt in de achtertuin. Met overlast van ongedierte als gevolg. Dit plan kan op mijn steun rekenen míts ze er nu wel zelf voor opdraaien. Vorig jaar heeft de gemeente die tuin nog kosteloos laten opruimen en opknappen báh!

Shadow112 | 01-09-10 | 09:07

Verhaal heeft vast ook een andere kant. Maar waarom horen we dat nou nooit van GeenStijl? Iets met hoor en wederhoor?

borderliner | 01-09-10 | 09:07

Jantje Beton laten storten daar.

ChillBill | 01-09-10 | 09:07

Ik vind het ook terecht, mits het op de juiste manier wordt gehandhaafd. Iets wat me in dit tendentieuze stukje niet duidelijk wordt ;)

paradoxical | 01-09-10 | 09:06

@ Spanko | 01-09-10 | 09:03
En daarom moet je dus ook gewoon verder lezen en niet alles klakkeloos overnemen van GS. Het betreft namelijk huurwoningen.

Toontje Larger | 01-09-10 | 09:06

je huurt een huis en een tuin. De eigenaar/verhuurder stelt eisen aan de manier waarop je met het gehuurde omgaat.
tot zo ver niets vreemds, en niets nieuws. De plicht tot onderhoud van de tuin staat in alle huurcontracten van alle woning-corporaties.
Tot nu toe werd dit slechts gebruikt om mensen te beletten bomen ed in hun tuin te zetten die bijvb het uitzicht van hun bovenburen belemmerde.
En het werd gebruikt om mensen die zichzelf en hun omgeving verwaarlozen aan te pakken.
-
met het einde van het gedogen en het introduceren van het handhaven als toverwoord is het te verwachten dat ook "gewone" burgers aangesproken worden.
Allemaal een gevolg van die "ruk naar rechts" en de "zijgende meerderheid van hardwerkende fatsoenlijke nederlanders" die het voor het zeggen menen te hebben.
-
verontwaardiging over dit soort zaken door fortuyn-wilders stemmers is lachwekkend. jullie vroegen hier om!

2emeREP | 01-09-10 | 09:05

@Spanko | 01-09-10 | 09:03
Het gaat hier om huurhuizen..............

weesgegroet | 01-09-10 | 09:05

Heb je mooi onderhouden vijfvingerige kartelbladplantjes in je voortuin, achtertuin, balkon, kruipruimte, zolder, achterkamer en keueken, is het weer niet goed.

illuvatar | 01-09-10 | 09:05

Terecht. Huis met tuin is eigendom van de woningcorporatie. Huurders die dat eigendom van een ander volledig laten verrommelen mogen daar door de woningcorporatie - zijn geen ambtenaren! - aangesproken.

Inert | 01-09-10 | 09:05

Ga eens kijken naar de volkstuintjes tussen Diemen en de Bijlmer. Da's net de achterbuurt van Nairobi.

Generaal P. | 01-09-10 | 09:05

Kansloze website die van Mercatus. Ik zal eens een foldertje die kant uit doen.

Bascii | 01-09-10 | 09:05

Goed plan. Verplicht instraten die hap.

fail | 01-09-10 | 09:05

Terecht, als je ziet hier in Flevoland hoe armoedig veel 'sociale huurwijken' eruit zien, vooral door de tuin, lijkt het wel een ghetto. Mensen plegen totaal geen onderhoud, zetten hun halve inboedel in de tuin en laten de rest gewoon wegrotten. Ingestorte schuttingen, badkuipen in de tuin, alles mag.

Zorg er gewoon voor dat het er een beetje uitziet, blij dat daar eens een keer wat van gezegd wordt.

Hordo | 01-09-10 | 09:04

Laatst op de televee, was een man die naar het gevang werd gebracht en een tijdje heeft gezeten, omdat zijn gras in de tuin niet groen was. Meen Florida, nu dus niet meer 'Only in Amerca' but soon in a garden near you!

Ashtrey | 01-09-10 | 09:04

Kunnen we moeilijk over doen - maar een beetje representatie mag best worden veracht van de huizen-met-tuin-bezitter.

Alleen had je daar vroeger gewoon contact met je buurman over. Om er nu weer een 'dienst' (eng woord) voor in het leven te roepen gaat wel ver.

Nee dus! | 01-09-10 | 09:04

Zeg, wie zijn tuin is het nou eigenlijk? Als ik kies voor een 'natuurlijke' tuin is dat toch zeker wel mijn beslissing? Komen "ze" binnenkort ook kijken of mijn meubels wel in goede staat zijn? Hangt de wc rol wel volgens de etiketten....

Halfvol-glas | 01-09-10 | 09:04

Ik ruik spruitjeslucht.

weesgegroet | 01-09-10 | 09:04

Wazig verhaal!

Chicka | 01-09-10 | 09:03

Andere kant: je zal naast zo'n jungle wonen en je huis niet verkocht krijgen.

Spanko | 01-09-10 | 09:03

Lijkt me zeer terrecht. Die tokkies maken er meestal een teringbende van!

Jappuh | 01-09-10 | 09:03

@Nlz® | 01-09-10 | 09:02
Ha, dan had je het eens 70 jaar geleden moeten zien.

illuvatar | 01-09-10 | 09:03

Een beter wereld begint bij jezelf of in je voortuin.

NewEnglandPatriots | 01-09-10 | 09:02

Prima verhaal! Als ik hier in 010 van de derde naar beneden kijk zie ik een aantal tuinen en balkons die er uit zien als een vuilnisbelt.

Nlz® | 01-09-10 | 09:02

Dat is slecht nieuws voor tokkies en Turken.

illuvatar | 01-09-10 | 09:01

Raar verhaal weer. Ik vraag me af hoe het echt zit allemaal.

Bram de emmer | 01-09-10 | 09:01

Tsjah wel terecht als je je lot in handen legt van een overheidsmoloch.

godsammekrake | 01-09-10 | 09:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl