Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

30% van alles op aan sociale uitkeringen

kassakatsing.jpg GeenStijl Eindafrekeningen. Het CBS publiceert vandaag het bonnetje met daarop de kosten van onze sociale zekerheid. Want we zijn bijna allemaal lekker gezond en vrolijk in de verzorgingstaat Nederland. Maar dat kost natuurlijk dikke knaken: In 2009 precies 169 miljard euro. Even in getallen: 169.000.000.000 euro's. Dat is maar liefst 30% van alles wat er in Nederland bij elkaar gewerkt wordt. En het wordt alleen maar meer. Tweederde gaat op aan oudedagsvoorzieningen (58 miljard) en steun aan zieken (56 miljard). Werkelozen kostten de maatschappij in 2009 ongeveer 8 miljard euro. Iedere inwoner van Nederland (baby's, bejaarden, zieken, MILF's, politici, werkenden) ontvangt meer dan 10.000 euro (!) via een of andere vorm van sociale uitkering per jaar. Dat kan dus zijn voor een acute hartoperatie. Maar ook voor vage geestesziektes. Hiermee is Nederland het braafste jongetje van Europa, op de zorgparadijsjes Zweden en Luxemburg na. Tot zo ver de getallen. Nu weer aan het werk om geld te verdienen.

Reaguursels

Inloggen

Wat veel mensen hier lijken te vergeten, is dat die 169.000.000.000 EURO die van het volk gejat wordt, weer bij datzelfde volk terecht komt.
Met die 10.000 EURO kopen de sneuerds goederen en diensten, waardoor wij weer allemaal geld verdienen.
Zo ingewikkeld is het toch niet?

Uitkeringen weg? Inkomsten weg! Criminelen erbij.

senegalezebosnimf | 03-08-10 | 20:35

Stanley Messi | 03-08-10 | 12:57 --> +2 :)

Snikkelhoofd | 03-08-10 | 15:23

De vage geesteszieken hebben hier een behoorlijk podium. Mag best wat kosten wat ik vermaak me prima. Ga zo door. Liever 8 miljard dan 6 miljoen, toch?

Xinicus | 03-08-10 | 14:49

Stanley Messi | 03-08-10 | 12:57 --> + 1

TM | 03-08-10 | 13:31

Tegenstanders van onze verzorgingsstaat vormen een bedreiging voor de Nederlandse cultuur. Wie zich daarmee niet kan verenigen moet het paspoort worden afgenomen en het land uit worden gezet... (seems only fair)

Stanley Messi | 03-08-10 | 12:57

Glad to be a taxpayer!
Helemaal niet erg om geld af te dragen zodat zij die niet (meer) kunnen werken toch een dak boven hun hoofd hebben (incl. tv, wasmachine en koelkast) en fatsoenlijk te eten.
Wie weet heb je het op een dag zelf nodig.

In verhouding vallen de WW uitkeringen mee. Waarom zou die regeling dan nog verder versobert moeten worden, juist in een tijd dat het (voor een aantal "doelgroepen") des te moeilijker is om er weer uit te komen?

am I insane? | 03-08-10 | 12:07

"Tweederde gaat op aan oudedagsvoorzieningen (58 miljard) en steun aan zieken (56 miljard)."

En GeenStijl wil als fascistische website die zieken natuurlijk gewoon meteen euthanaseren...

"Werkelozen kostten de maatschappij in 2009 ongeveer 8 miljard euro."

Een schijntje vergeleken bij de andere uitgaven dus.

"30% van alles op aan sociale uitkeringen"

En dat is erg??? Als het nou op zou gaan aan 'zakenreisjes' van de dames en heren in Den Haag ok, maar het lijkt wel alsof GS wil dat iedere werkeloze Nederlander(ook die lui die buiten hun schuld werkeloos zijn) zo snel mogelijk wil laten afsterven door ze in de kou te laten staan. Ongezien de tyfus heren, ongezien de tyfus. En neen, ik ben bepaald niet werkeloos maar ik weet wel wat het is.

Wat zijn jullie eigenlijk voor een Noord-Koreaanse kut website geworden?

Haal LucasDeLinkseLul maar terug, die had meer diepgang dan die meute die hier nu die stukkies vuilnis schrijft, met Brusselmans voorop.

TM | 03-08-10 | 11:01

De zorgkosten zijn te hoog. Hoe simpel moet ik het maken? Er gaat veel meer uit dan dat er in komt. En soms schiet de regeling haar doel voorbij... Waarom volledige AOW voor mensen met een dik pensioen en/of een afbetaald eigen huis? Waarom een dure behandeling voor mensen die er zes weken extra door leven? Waarom een behandeling voor mensen die al jaren in coma liggen?

m@rkus | 03-08-10 | 08:19

@menschmeier

Ja, te beginnen bij je moeder van 75+. Kost te veel levert niks op en de maatschappij heeft er geen reedt aan. Premature euthanasie, want stel je voor dat onze belasting centen daar aan worden gespendeerd in de vorm van zorg en een fatsoenlijk einde van haar bestaan. Echt, egotrippers je hebt er geen fuck aan....

petros666 | 03-08-10 | 06:45

Ok leuk, maar wat als je met je work-a-holic instelling ineens kanker krijgt. "ja, nee, eeh, het spijt ons zeer maar je hebt recht op een jaar WW en daarna kan je naast je kanker de tering krijgen. En dan? Heb genoeg eind 20érs en 30érs aan deze ziekte zien wegvallen. Ik ben niet voor een knuffel beleid, maar een sociaal vangnet is wel wenselijk.

petros666 | 03-08-10 | 06:40

Oh en ik ben geen werkloze pauper die op maandag rong 04:44 nog zit te posten. Ik werk hard voor me centen, alleen dan nu toevallig in Panama.

Writhen | 03-08-10 | 04:45

Koets | 02-08-10 | 11:14
Das dus 75% rekenwonder.

Writhen | 03-08-10 | 04:44

Als Al die reaguurders in overheidsdienst nu eens toegang tot GS zou worden ontzegt.. wat zou dat besparen?

Heb het als ondernemer niet zo op ambtenaren...

LauweBruis | 03-08-10 | 01:37

lauwebal | 02-08-10 | 20:37
Je hebt het over Luxemburg? Het zou een grove schande zijn als ze dat kleine stukje wereld (zo groot als Zuid-Limburg) niet eens zouden kunnen stroomlijnen.

Harris Pilton | 03-08-10 | 00:19

Chiant | 02-08-10 | 23:52
Als Nederlander krijg je veel subsidies waarvan je zelf niet eens weet dat je ze krijgt.

Harris Pilton | 03-08-10 | 00:16

Tante Kaatje | 02-08-10 | 11:14
Jouw doktersbezoeken, pil gebruik, abortus, deeltijd/werk etc. kosten dat dus.
Zonder subsidies zouden we 1500 euro per maand zorgkosten betalen. Of beter gezegd, gewoon geen verzekering, lekker alles zelf betalen! Mooi geen subsidies meer, dat is wat je wil! Oh, heb je kinderen? Daar willen we niet meer voor meebetalen op school (subsidie voor schoolgaande kinderen door overheid is toch een slordige 15.000euro). Lekker zelf betalen, heb je een kind, kost die je nog eens 2000 euro per maand om hem/haar alleen naar school te laten gaan, en dan heb je nog geen kleren! ... moet ik even doorgaan? Haal je hoofd uit je aars aub.

Harris Pilton | 03-08-10 | 00:14

Schaf gewoon alle overheidssteun, de overheid zelf, uitkeringen en wat er ook aan subsidie bedacht kan worden af. Gewoon terug naar de tijd van het recht van de sterkste. Alles wat ziek, zwak en misselijk is valt af en gaat dood.

menschmeier | 03-08-10 | 00:11

@vanessa sch. | 02-08-10 | 20:42
Ga je huiswerk doen, domme gans. We hebben het hier over geld dat je van de overheid krijgt. Niet over geld dat je niet aan de overheid betaalt.
En ga anders lekker in Zweden wonen tussen alle Zweden met een hypotheek van 2 ton in een huis met een waarde van 80K. Schuldsanering in plaats van HRA: goed alternatief, de tests in Zweden bewijzen het.

Chiant | 02-08-10 | 23:55

Deal. Ik geen enkele vorm van subsidie meer ontvangen (dus ook geen bibliotheek, zwemvereniging, etc.) en in ruil daarvoor de helft aan accijnzen en belastingen betalen t.o.v. huidige situatie.
Waar kan ik tekenen?
Nee wacht, ik doe het zélfs voor 1/3 reductie op de lasten van overheidswege.
En nee, ik ben geen grootbinnenharker, slechts anderhalf maal modaal.

Chiant | 02-08-10 | 23:52

Wat gek dat jullie de hypotheekrente-uitkering hier niet meetellen. Of kriebelt dat?

vanessa sch. | 02-08-10 | 20:42

Vertekende cijfers.
Als je de AOW en volksverzekeringen er uit haalt, dan hou je niet veel over. Dat zijn namelijk geen sociale uitkeringen maar volksverzekeringen.

Ook betekent sociaal zijn niet dat de belastingen toren hoog zijn. Luxemburg heeft uitstekende voorzieningen, maar de belastingen zijn lager. De brandstofprijzen zijn het laagst van Europa, evenals de prijs van het openbaar vervoer, wat ook nog eens heel erg goed is. Prima land dus. Geen PvdA, geen multikul, geen overbevolking.

lauwebal | 02-08-10 | 20:37

wil degen die dit doet ook even de onderhandelingen over de jsf voeren aub?

lidlbier | 02-08-10 | 19:51

net een dingetje van defensie op de televee: nieuwe recruten worden later opgeroepen i.v.m. financieel probleem.
keurig geinformeerd klaar zou je denken.
en dan allemaal organisaties met commentaar...
deze instelling zouden meer departementen moeten hebben!

lidlbier | 02-08-10 | 19:50

betalen voor eigen onderklasse is geen probleem en ook wel betaalbaar en er is ook een redelijk draagvlak voor; elke maatschappij heeft recht op z'n eigen onderklasse en andersom. Probleem is dat onderklasse in NL steeds meer bestaat uit buitenlanders waarmee de natuurlijke ordening doorbroken is; zowel getalsmatig als cultureel.

claro | 02-08-10 | 18:15

He brusselmans, ben benieuwd of je dit topic zou schrijven als je door een dronken man werd aangereden en je hele leven in een rolstoel zit...

Jongen, je moest eens weten hoe het merendeel van de bejaarden in ons land worden verwaarloosd. Geef jij het geld liever uit aan een nieuwe snelweg? Of een winkelcentrum in almere?

Kijk maar naar die andere 70% uitgaven, daar wordt je niet goed van...

poesvantanteloes | 02-08-10 | 18:14

Tante Kaatje | 02-08-10 | 11:14
Pff.. Puberkut.

Rector Reflector | 02-08-10 | 18:09

maak me meer zorgen om al die instanties die met het uitbetalen hun brood "verdienen".

lidlbier | 02-08-10 | 18:08

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:33: ik denk dat men vaak een verkeerde diagnose stelt bij autisten in deze tijd, ik kan je verzekeren dat als je daar echt last van hebt het helemaal niet vaag is.
Hier in nl ben je echter al autistisch indien je een planning maakt en daar niet van af wil wijken en graag ruzie maakt met je collega's over kleine dingetjes.

sufkut | 02-08-10 | 18:02

daarom betaal ik extra premie voor het meeste, ik ga er van uit dat als ik ziek word ik ook netjes behandeld wordt en de tijd die het kost kan nemen.

sufkut | 02-08-10 | 17:55

Waar is mijn E10.000?

Pax | 02-08-10 | 17:41

@-edit en toen waren we OOK de enige met commercieel succes..-

Dat is waar, toegegeven, maar doet niks af aan het feit dat meer mensen het kunnen, maar niet de kans krijgen. Daarbij komt, ik zou hier niet reaguren als ik GS niet volgde vanaf het begin, maar die veer in jullie reet gun ik jullie nou ook weer niet helemaal. Nogmaals zeg ik dat NL met zn 30 % het best redelijk doet, het zou beter kunnen zijn als de burocratie ietsje efficienter zou werken, dat gebeurde idd niet onder de vorige balk ellende kabinetten, echter ga niet voorbij aan het feit dat er veel mensen "aan de kant staan" die niet "aan de kant" WILLEN staan.

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 17:19

Volgens mij wordt Joop.NL ook 24/7 volgetikt door de GS-crew. Voor de 'fair and balanced view', zeg maar. Die jongens werken echt klerehard voor een Chinees hongerloontje. Tijd om die Jules P. eens een schop onder zijn kapitalistiese uitbuitersreet te verkopen, ja toch, niet dan?

Lugosi | 02-08-10 | 17:11

@-edit- en sorry als het ge double post is: ja: omdat jullie ooit opgekocht zijn door de televaag groep. Zo kan ik het ook. Maar GS is ooit begonnen als "stofzuiger van het internet" als hobby van een televaag hoeraatjenalist. Niet dat ik het jullie niet gun, maar kom alsjeblieft niet opeens aan dan dat jullie zooo hard werken en de rest uitzuigers zijn. Beetje zelfreflectie kan soms geen kwaad.
-edit en toen waren we OOK de enige met commercieel succes..-

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 16:49

@-edit- ja omdat jullie ooit opgekocht zijn door de televaag. Zo kan ik het ook. Jullie zijn begonnen als "stofzuiger van het internet" als hobby. Puur geluk.

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 16:46

@KlunsJohannus | 02-08-10 | 15:25
Ik weet het van mijzelf ook nog maar een jaar of twee.
Ik heb vele malen in mijn jeugd hulp gezocht en hier is op 1 punt na nooit "iets gevonden".
Waarom ik nu pas ben gediagnostiseerd? Ik had het vertrouwen verloren in de hulpverlening. Deze is nu teruggekeerd. Eerder werd de diagnose MBD getrokken, maar toentertijd wist men niet wat ermee te doen. MBD (minimal brain disorder) is de "oude" naam van ADHD. Gedurende mijn leven ben ik tegen vele obstakels aangelopen Uiteindelijk ben ik door mijn beperkingen chronisch depressief geworden. Ondertussen heb ik de depressiviteit bijna achter mij gelaten en door het bewust worden van mijn beperkingen is het mij mogelijk beter met het leven om te gaan. Toch heb ik ondanks alles een goede (en afwisselende) baan. Betaal me blauw aan de belasting, waaronder voor een neefje van mij die hetzelfde heeft als ik, alleen voor een WAJONG uitkering kiest omdat hij wiet moet en zal roken. Hij is niet bereid enige consessie te doen om aan het werk te komen. Dit heeft niet met zijn aandoeningen te maken maar met een zekere vorm van aartsluiheid, waarbij hij zijn aandoeningen gebruikt om niet te hoeven werken.
Hier wordt ik poersoonlijk dan ook diep triest van. De echte uitbuiters moeten boeten, maar hoe detecteer je deze?
Ik denk door de WAJONG/WAO ed consorten nog meer aan te halen. (bezuinigen)
strengere normen te hanteren.
Bepaalde ziekten per definitie uit te sluiten, werkplicht in te stellen: Uitkering = werken tenzij dit daadwerkelijk niet mogelijk is.
Dus voor werkelozen: papier rapen voor je uitkering (doe je tenminste wat voor je geld en hou je werkritme)
Voor vele wao-ers: (en ik ken er veel die vanwege de rug in de wao lopen, maar ondertussen zwart tuinen aanleggen, kermissen opbouwen ed): veel strengere regels en eventueel halve dagen of enkele uren per dag iets doen.
Mijn stelling: Heb je een uitkering dan heb je twee keuzen:
1) Zo snel mogelijk alles in het werk stellen om weer aan het werk te komen of
2) Onbetaald werk verrichten naar mogelijkheden ten behoeve van de gemeenschap (Onkruid verwijderen, papier opruimen, rotzooi uit water vissen, bomen snoeiwen, toezicht houden op speelplaatsen, beveiligen van oversteekplaatsen bij scholen, verwijderen grafitti, buurtwacht, standbeelden poetsen, gevaarlijke verkeerssituaties opsporen en melden noem maaar op.)

Verwilder(s)t Niet | 02-08-10 | 16:39

Het valt me op dat GS nogal hamert op "aan het werk". Dat verbaast me, want daarmee laat men zien dat GS welzeker een "rechtse" site is. Terwijl ze zelf zeggen dat dat niet zo is. En wat, GS, als je nou dolgraag aan het werk wil, maar niemand je wil hebben, ook weer vanwege de regeltjes die bedrijven opgelegd krijgen (geprivatiseerde ziektewet, ondernemer neemt veel risico met het aannemen van ziek/gehandicapt personeel). Ik vind dat NL het dan nog best redelijk doet met die 30 procent. Afgezien uiteraard van de uitvreters in deze maatschappij, parasieten en dergelijke, blijft het toch netjes.

Overigens vind ik wat GS doet niet echt werk. Hadden ze net zo goed een uitkering voor kunnen krijgen. Blogs als GS schrijft, kan ieder ander ook, en dan gratis en voor niks.

Ik wil maar zeggen, misplaatst op je borst kloppen en roepen dat je zoooo ontzéttend hard werkt, terwijl iedereen dat kan (en een flink aantal dat ook wil), is niet echt consistent te noemen. Meer hypocriet.
-edit maar wij verdienen er bakken met geld mee -

sjongejongemensuh | 02-08-10 | 16:18

Nog ff doorpotverteren kunnen we Zweden inhalen, hebben we lekker zilver gewonnen.

Uw Verzekeringsadvis | 02-08-10 | 15:47

Vergelijking met Zweden en Luxemburg is discutabel * hebben veel minder inwoners dan Nederland *

Cynische Ambtenaar | 02-08-10 | 15:45

Lugosi | 02-08-10 | 14:29
De spijkert op z'n kop! Treffend verwoord.

KlunsJohannus | 02-08-10 | 15:34

Verwilder(s)t Niet | 02-08-10 | 12:19

Natuurlijk zijn er mensen die de kluit belazeren en een bepaalde aandoening of ziekte voorwenden. En dan kies je eerder voor een ziekte die 'onzichtbaar' is, lijkt me logisch. Misbruikers moet je keihard aanpakken. Dit mag echter nooit een reden zijn om alle mensen die serieus niet -of slechts in deeltijd- kunnen werken vanwege een serieuze aandoening dan maar in het hokje 'kletskoek' of 'vage ziekte' te stoppen. 'Hoe scheiden we kaf van koren'? Dat moet de vraag zijn en niet 'hoe bestempelen we zoveel mogelijk geestelijke aandoeningen als onzin, want het kost geld'. De mensen die het zo benaderen zijn kortzichtig bezig en zouden zich op zijn minst eens in de materie moeten verdiepen voordat ze hun simpele zwart-witte meningen uitkramen. En wat ook wel eens beter uitgezocht mag worden, is waaróm er kennelijk steeds meer mensen zijn met dit soort klachten. Of zijn dat soms allemaal mensen die de kluit belazeren?

KlunsJohannus | 02-08-10 | 15:25

@BSE rundfunk 15:11: En waar haal jij die wijsheid vandaan?

Muxje | 02-08-10 | 15:24

Sterk korten op uitkeringen is een ramp voor elke Nederlander. Uitkeringen worden niet opgepot, maar meteen weer in circulatie gebracht. Ik zou zeggen: laat een GS-afvaardiging eens naar de chef van AH gaan, met het voorstel om uitkeringen te bevriezen of te halveren. De man krijgt een hartstilstand, en niet van de humor.

Lugosi | 02-08-10 | 15:23

Gemiddeld krijgt elke NL'er 10.000 euri het jaar. In absolute zin spiegelen naar bevolkingsgroepen zou wel eens wat waarheden kunnen aangeven die velen niet kunnen/willen horen.

Tobus | 02-08-10 | 15:14

@synchronicity | 02-08-10 | 15:07
Zonder solidariteit krijg je nog veel meer dwang, en gaat het nog veel meer kosten.
Wil je dat?

Rest In Privacy | 02-08-10 | 15:11

Verzorgingsstaat en solidariteit zijn een eufemismen voor: DWANG!

synchronicity | 02-08-10 | 15:07

Vogelbeest | 02-08-10 | 14:54

je mist het punt wat dark licht wil zeggen:
geld moet rollen.
Geld rolt het meeste als het goed verdeeld is onder de bevolking
10 managers en 10 broodbedelaars geven minder uit dan 1 manager en 19 modalen, ook al is de som van de salarissen gelijk.
De sterkste economie is een economie, die mensen heeft die goederen en diensten kunnen kopen.
hoe meer armen. des te minder koopkracht, des te minder economie.

wcrol | 02-08-10 | 15:03

"... hiermee is Nederland het braafste jongetje van Europa."
-
He ja, laten we er een onnodig politiek-ideologisch punt van maken.
Alsof het een totaal willekeurige keuze is om al dan niet zorg te verlenen.
Aso.
Een vage ziekte? wie beslist of iets vaag is of niet?
En rokers zouden zeker geen recht meer moeten hebben op zorg, of niet soms?!
-
En dat het in het verhaal van Brusselmans gaat over een politiek-ideologisch punt en niet over kostenposten die in Nederland omlaag kunnen, ligt in het feit dat Zweden en Luxemburg aangehaald worden als voorbeelden.
Mij vertel je niet dat GS weet hoe de kostenramingen aldaar verlopen, dus gaat het hier over ideologie.

Rest In Privacy | 02-08-10 | 15:03

@reinaarden | 02-08-10 | 14:34 Nee. Maar 55% van de immigranten wel schijnbaar.

Vogelbeest | 02-08-10 | 14:56

@dark light | 02-08-10 | 12:12 Jij snapt er echt helemaal niets van.

Dat geld wat door jou zo fijn als "salarissen die terugkomen in de economomie" wordt bestempeld is eerst gestolen (sorry, als belasting geïnd) van bedrijven en werknemers die daar voor gewerkt hebben. Die werknemers hadden dat geld, als het niet door de belasting ingepikt was, ook heus wel uitgegeven. En de bedrijven hadden het kunnen gebruiken om te innoveren, of meer mensen aan te nemen (arbeidsplaatsen creëeren.)

Nu wordt het eerst door een overheid gestolen die daarna allerlei vage kunstprojecten gaat steunen en zo eens in de 7 jaar een generaal pardon uitroept.
Door deze activiteiten is het niet echt stimulerend om in Nederland te excelleren, zowel als bedrijf als als werknemer. De meest innovatieve bedrijven en de slimste ondernemers wijken dus uit naar elders.

Maar goed, dat schijnen "we" te willen, want nagenoeg al onze regeringen proberen iedereen even arm (progressieve belastingen aan de bovenkant, subsidie's op alles aan de onderkant) en even dom (ontmanteling onderwijs, opheffen vakopleidingen) te maken.

Vogelbeest | 02-08-10 | 14:54

@liesss | 02-08-10 | 14:47
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat de JSF 1 miljard per stuk gaat kosten?

Symmachus | 02-08-10 | 14:52

Is dit benoemenswaardig? Wat willen we dan? Dood aan iedereen die ook maar iets van gezondheidsproblemen heeft? Natuurlijk kost dit geld.
Misschien iets wat écht het noemen waard is, is de leuke JSF vliegtuigjes. Met de kosten van 1 miljard per stuk en het kopen van 80 van deze leuke toestelletjes komen we uit op een bedrag van 80 miljard. In cijfertjes is dat 80.000.000.000
Denk daar maar eens aan voordat iemand begint te zeuren over hoge sociale zekerheids kosten

liesss | 02-08-10 | 14:47

-weggejorist-

farm | 02-08-10 | 14:41

we hebben het zo slecht in nederland

@reinaarden: niet iedereen is ziek, als je ziek bent is het duur. Das een heel verschil.

dyzc | 02-08-10 | 14:35

56 miljard aan zieken? Is heel Nederland ziek ofzeau

reinaarden | 02-08-10 | 14:34

Lugosi | 02-08-10 | 14:29
steen gegegooid

joopwil | 02-08-10 | 14:33

-weggejorist-

farm | 02-08-10 | 14:31

Nederland kent een zeer hoge werkdruk, en heel erg veel onvolgroeide banen via uitzendwerk, en uitleenarbeid, en ook arbeid via stukloon. Hierop is geen toekomst te bouwen. De studiefinanciering gaat op de helling. De zorg en de woningbouw werken na privatiseringen niet naar behoren. Het onderwijs is achteruitgehold (n.b. voor 99% onder rechtse bewindslieden).
Dat houdt in: immens veel stress. Stress veroorzaakt depressie (binnenkort volksziekte nummer 1, de duurste van allemaal), en angststoornissen (invaliderend, geen tegenspraak alsjeblieft, ik ben deskundig). Dat maakt de uitkeringsdruk enorm hoog. De betrokken patiënten de straat opjagen heeft geen zin, dat kost nog meer geld (bijv. i.g.v. gedwongen opname). Ze als zwervers laten verpieteren kost op termijn nóg meer centen (nog afgezien van de terugkeer van 'bedwongen' ziektes).
Verder door stress: obesitas, hart- en vaatziekten, suikerziekten, en verslavingsziekten (alcohol, roken, drugs).
De prijs voor onze razende maatschappij is enorm, enorm hoog. En abrupt snijden in die kosten maakt de situatie alleen nog maar erger. Rechts is erg sterk in het beschuldigen van mensen die zich niet verdedigen kunnen; altijd zo geweest. Het aantal fraudeurs is veel en veel kleiner dan het aantal reële patiënten; want niemand gaat vrolijk en/of berekenend wegens psychische problemen de bijstand of de WIA in; dat is stigmatiserend, je vereenzaamt, en de kans op werk wordt nihil.
Ik heb de oplossingen niet bij de hand, maar de problemen schetsen, dat kan ik prima. En hier is niets over te lachen, of om schamper over te doen.
Hij die zonder zonden is, die werpe de eerste steen.

Lugosi | 02-08-10 | 14:29

Dames en Heren. U ontvangt wat u verdient. Een hele hele zware crisis.
Na de oorlog, wederopbouw een uitzonderlijke hoge welvaard. Maar het was niet genoeg. Generatie op generatie wilden we meer goederen hebben die we niet nodig hadden. We gingen er zelfs geld voor lenen wat niet bestond. Ook de regeringen afwisselend pvda, cda en vvd deden hier grenzeloos aan mee. Iedereen wilde maar meer en meer. Nu is de ballon aan het leeg lopen. Nu gaan we alles verliezen wat opgebouwd is puur en alleen uit hebzucht. Maak uw borsten maar nat want er komt nog veel meer ellende. Wat eerst moet gebeuren is een nieuwe wet, niets en niemand, ook de staat niet, mag meer geld uitgeven dan wat er binnen komt. Dus voorlopig kiezen op elkaar en aan het werk.

joopwil | 02-08-10 | 14:27

farm | 02-08-10 | 14:10
Is dit een belofte ? Komt er dan inderdaad een eind aan uw nutteloze bijdragen boordevol taalfouten ?? Joepie !!!

De Literator | 02-08-10 | 14:22

U houd het netjes GS, niet op Etniciteit uitespecifeceerd? Horen we later wel van het CBS!

ONS | 02-08-10 | 14:12

-weggejorist-

farm | 02-08-10 | 14:10

farm | 02-08-10 | 13:50
Je zegt het precies goed. Ik ben idd NIET met schelden begonnen. Sterker nog: De Literator scheldt NOOIT !
Doe 's gauw de betekenis van het woord "schelden" opzoeken !

De Literator | 02-08-10 | 14:03

Een bijstandstrekker krijgt 1000 eypo per maand maar kost 10.000 dus.

Willem VanDer Decken | 02-08-10 | 13:58

lanex | 02-08-10 | 13:28
Is wel een topic over geweest!

reaudkeaukert | 02-08-10 | 13:57

De winkelcentra klagen niet, het is er druk genoeg. De theehuizen klagen ook niet, ook druk genoeg. De zorginstellingen klagen ook niet, kunnen de toeloop niet eens aan. Maar wie profiteert het meest van deze 169 miljard euries? Hoe dik, vet is de strijkstok?

@Bram& | 02-08-10 | 13:54

-weggejorist-

farm | 02-08-10 | 13:50

farm | 02-08-10 | 13:42
Zwitsal luister eens. Schelden op andere reaguurders is hier NIET toegestaan...
Lees de huisregels en kom binnenkort maar met een andere nick eens terug. Of beter nog: blijf gewoon helemaal weg.....

De Literator | 02-08-10 | 13:45

-weggejorist-

farm | 02-08-10 | 13:42

inderdaad. Tot zover de centen. Zullen we het nu eens over mensen hebben?

hanz71 | 02-08-10 | 13:41

Mevr. Hogenvorst kan niet eens portretten schilderen.

farm | 02-08-10 | 13:40

farm | 02-08-10 | 13:09
farm | 02-08-10 | 13:30

Doe 's ophouden met dat geleuter ovver zzp-ers in de zorg. Ga dan terug in loondienst, zat vacatures...
Klagende Zwitsals, ze zouden verbóden moeten worden....

De Literator | 02-08-10 | 13:38

@ lanex | 02-08-10 | 13:24

he-le-maal waar.
*buiging maakt*

wcrol | 02-08-10 | 13:37

Tegenwoordig moeten sommige ZZP-ers die in de zorg werkt via een bemiddelingsbureau, zelf geld bijleggen om te kunnen werken!
Normaal werkt een mens om geld te verdienen, maar tegenwoordig moet je BETALEN om je inkomen te verdienen bij sommige bemiddelingsbureaus. En de overheid doet NIKS, die laat dit gewoon gebeuren.
Deze bureaus korten eerst een paar euro's op de uurloon, brengen daarna bemiddelingskosten in rekening en daarbovenop nog eens 19 % BTW over het totale bedrag die zo'n ZZP-er per maand verdient. Terwijl ZZP-ers zelf belasting afdragen aan de belastingdienst. Deze ZZP-ers zijn niet eens in loondienst, zijn ook niet verzekerd etc. Ziek zijn betekent geen inkomen.

farm | 02-08-10 | 13:30

Moeder Gans | 02-08-10 | 13:24

Als de uitkeringen zich zouden beperken tot de écht zieken, dan heb je gelijk. Maar helaas is het in NL zo dat er velen misbruik maken van de voorzieningen. Mooi voorbeeld vind je op: www.dossierd.nl/
Meneer vindt zich te ziek om zijn werk als programmeur te verrichten, maar hij is niet ziek genoeg om heel minitieus een website (inderdaad, programmeer-werk...) bij te houden.
Van die dingen...

De Literator | 02-08-10 | 13:30

@ beenthere | 02-08-10 | 13:13

Ik heb nergens gezegd dat de overheid geen voorzieningen moet treffen. Ik wil alleen aantonen dat het hoge bedrag die we uitgeven opzichzelf verklaarbaar is, doordat vele taken die in andere landen door familieleden of vrienden worden overgenomen, hier in Nederland door de overheid worden geregeld.

De vraag is dus of wij het huidige systeem moeten koesteren gezien de hoge uitgaven. Daar krijg je dan wellicht wel een verpauperde samenleving voor terug indien we de verzorgingstaat gaan beknotten.

LijstG | 02-08-10 | 13:28

Ik heb nog geen topic gelezen over de miljoen dollar die vanuit nederland is overgeboekt voor de bouw van een moskee naast het 'ground zero'terrein?

lanex | 02-08-10 | 13:28

lanex | 02-08-10 | 13:24
Hulde voor uw reactie!

reaudkeaukert | 02-08-10 | 13:28

@Moeder Gans | 02-08-10 | 13:24
Over stom lullen gesproken.

Sliptong | 02-08-10 | 13:27

@Symmachus | 02-08-10 | 13:09
Daar wou ik me voor de gelegenheid maar eens volledig bij aansluiten. Vergeet alleen niet dat het te druk is in Nederland. Veel te veel mensen hier en die moeten wel allemaal werk hebben. Of het nu nuttig is of niet. Andere optie is om gewoon, zoasl het hoort, de enorme stroom kansarme migranten sterk in te dammen. Het gros is toch geen politiek vluchteling.

Sliptong | 02-08-10 | 13:26

Zit niet zo te lullen, het is toch fijn als je een uitkering krijgt als je ziek bent.
Zorgen voor anderen is er bij rechts niet bij.

Moeder Gans | 02-08-10 | 13:24

De verzorgingsstaat dient zo ingericht tw worden dat er goed en sociaal vangnet georganiseerd wordt, maar toch niet voor de gelukszoekers. Het is echter over georganiseerd, veel te veel clubjes met eigenbelang en veel te veel managers die de boel helpen verzieken.
Wat zou het niet opleveren als de dikke lagen van managers eruit gegooid worden ten gunste van het werkend personeel (ouderenzorg).
Ten tijde van het ziekenfonds en particulier verzekerd zijn waren de problemen lang niet zo erg.
Hans Hoogervorst heeft dit allemaal in werking gesteld!!!!

lanex | 02-08-10 | 13:24

Éen beeld zegt meer dan duizend woorden: kijk naar onderstaande tabel en je begrijpt direct waarom het juist de bovenin de tabel genoemde landen zijn, die zo massaal emigranten leveren aan de landen (waaronder Nederland) die helemaal ónder in de tabel staan.
Heel verhelderend...
www.cbs.nl/NR/rdonlyres/9FC6BB50-98FF-...

De Literator | 02-08-10 | 13:23

10.000 per persoon? Ik krijg nooit enige bijstand..

Claude Jacque | 02-08-10 | 13:22

jan-lul-de-behanger | 02-08-10 | 11:17

Gezien wat ervaringen met het UWV in verschillende hoedanigheid durf ik de stelling aan dat er bij elke 1000 euro uitkering ongeveer 4000 euro verspild wordt aan de meest krankzinnige bureaucratie die NL ooit gezien heeft. Daar kan met niet al te veel moeite 70% bespaard worden en dan kan de uitkering nog omhoog.

......................
Amen !!!!

wcrol | 02-08-10 | 13:21

@Timioto | 02-08-10 | 13:14
Excuus, was te lui om zo ver terug te scrollen :)

Iedereen verdient de zorg op een voor ons als samenleving acceptabel basisniveau. Maar iedereen moet dan wel zijn/haar steentje bijdragen aan het betaalbaar houden van die zorg. En dat betekent voor mij verhoging van de pensioenleeftijd, luie WIA/WaJongers aan het werk schoppen en de bijstand ontoegankelijk maken voor profiteurs.

En dus sowieso minder overheidsuitgaven op andere vlakken.

Symmachus | 02-08-10 | 13:20

Even focussen op die 2/3e. Voor de ouderen moeten we zorgen: check. Gezondheidszorg is belangrijk: check. Maar interessanter is misschien de trend van toenemend beroep op gezondheidszorg inzichtelijk te krijgen. Met inflatiecorrectie: hoeveel is het beroep op de gezondheidszorg per persoon sinds de oorlog gestegen? Wellicht kunnen we daarnaast hangen de omzet en winstcijfers, alsmede de bonussen van bestuurders van de 10 grootste farmaciebedrijven in de wereld? Tot slot wellicht kunnen we ook de onverklaarbare vermogenstoenames van zekere Ministers van Volksgezondheid in de meting opnemen. Laten we beginnen bij Griepprik Klink. Het wordt wat meer tendentieus dan initieel in gedachten...

Leute | 02-08-10 | 13:18

Het Centraal Planbureau (CPB) berekende in 2003 dat als een nieuweling op zijn 25ste naar Nederland komt, hij de samenleving de rest van zijn leven 43 duizend euro kost.

LiebeMan | 02-08-10 | 13:18

Tijd voor een rechts kabinet!

LiebeMan | 02-08-10 | 13:15

@ symmachus

Je moet even kijken waarop ik reageerde.

Timioto | 02-08-10 | 13:14

LijstG | 02-08-10 | 13:05
De discussie moet inderdaad gaan over hoe we de verzorgingsstaat moeten inrichten. Maar kijk nog eens goed naar het CBS staatje. De meest welvarende landen geven het meeste uit aan sociale voorzieingen.
De pauperlanden hanteren het door u genoemde systeem van overheid die geen voorzieingen treft...

beenthere | 02-08-10 | 13:13

JohanLiebert | 02-08-10 | 12:38
De zorg, mn voor ouderen in kapot gereorganiseerd. Gevolg, graaiende managers en ouderen in verpleeghuizen die de hele dag in hun eigen uitwerpselen moeten zitten of liggen. Steeds lager opgeleid personeel,( is goedkoper). De zorg is nog nooit zo slecht geweest. Dit geldt overigens voor de gehele zorg. (zie bv wachtlijsten en nazorg) om nog maar niet te spreken over de eindeloze reorganisaties bij de politie en in het onderwijs.

reaudkeaukert | 02-08-10 | 13:10

@Timioto | 02-08-10 | 12:58
Mensen die zorg nodig hebben verdienen zorg ja. En de pensioenen zijn voor het overgrote deel door de mensen zelf bij elkaar gespaard. Zelfde is het geval met de WW. Je betaalt al vrij snel de maximale premie, en de meerderheid maakt er weinig of geen gebruik van.

Je hebt het dus over de Bijstand en in dubieuze gevallen de WIA, maar naar verhouding vallen die kosten echt best wel mee. Probleem is echter dat een hele grote groep die noch hulpbehoevend, noch oudere is, een enorme hap uit het overheidsbudget neemt. Ik heb het dan vooral over middenmanagers (al dan niet ad interim), "semi-"overheid zoals het UWV, en allerhande volstrekt nutteloze subsidieclubs. Daar is het vooral te halen, en als die mensen nuttig werk gaan doen levert dat ons op termijn sowieso ook meer welvaart op. Dan hoef je niet eens op kunst en cultuur te bezuinigen, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Symmachus | 02-08-10 | 13:09

30% van alles op aan sociale uitkeringen

Ja logisch als men ZZP-ers die voor zichzelf konden zorgen het onmogelijk hebben gemaakt om nog als ZZP-er te blijven werken.
En er zullen veel mee ZZP-ers in de bijstand belanden dankzij de belastingdienst.
en oneerlijke concurrentie in dit land.

Ga maar door met dat kromme beleid, de tijd zal het leren. Binnenkort (als dit zo doorgaat) zijn de sociale uitkeringen niet meer op te brengen. De rijken zullen rijker worden en de kleine ondernemer zal dan in de bijstand belanden, als die nog bestaat ...

farm | 02-08-10 | 13:09

Godnondeju. Wat een geld. Nederland leeft op de pof. Als we geen gasbel hadden dan hadden we dit nooit kunnen betalen.

Ik sta gelukkig aan de betalende kant van de samenleving. Ik werk liever voor mijn eigen geld dan dat ik er voor zou moeten bedelen. Afhankelijk zijn is niks voor mij. Net weer ff 15K dividendbelasting overgemaakt. Alsof het niets is. Ik denk dat ik per jaar goed ben voor dik een ton, als je alle belastingen bij elkaar optelt. En dan is dat prive, zakelijk gaat het om tonnen.

Prima dat we zorgen voor ernstig zieken en ouderen die niet meer in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Zo sociaal ben ik wel. Dan vind ik belasting betalen nog niet zo erg.

Maar helaas gaat veel teveel geld naar luiwammesen, ambtenaren en uitvreters. Overhead. Suffe culturele en sociale projecten. Schreeuwcursussen voor uitkeringstrekkers. Subsidies voor kansarme nieuwkomers. Bah.

*gaat op zoek naar belastingparadijs*

ZDEV | 02-08-10 | 13:08

@ADO-Le-cent: nee, helaas... de overheid verdient meer aan de BTW dan aan inkomstenbelasting. En hoe sneu het ook is, ook werklozen geven geld uit. Dus het is toch echt 500 euro per nederlander. Maar ik snap wel dat de bron voor al dat geld de werkende bevolking is. Alleen in je eigen rekensom van iets eerder blijkt al dat je er met de inkomstenbelasting lang niet komt.
.
En ook bedrijven dragen direct bij aan de inkomsten van de overheid. Vennootschapsbelasting, winstbelasting, en heeeeel veel BTW. Dus ja. Is een bedrijf een 'werkende nederlander'? Al met al is 8 mld voor werkloosheid niet echt een schokkend bedrag. Echt niet. Als ik jou was, zou ik me meer zorgen maken om de vergrijzing...

MDA | 02-08-10 | 13:06

De kern van het probleem van de verzorginsstaat, is dat wij in Nederland vinden dat bepaalde verzorgingstaken door de overheid geregeld moeten worden. Waar in andere landen familieleden of vrienden het vangnet zijn, is dat in Nederland de overheid. Prima, maar dan moet je niet zeiken als je daarvoor aan de staat geld verschuldigd bent. Wil je daarvan af dan zal je moeten beseffen dat je je demente moeder zelf zal moeten verzorgen.

Tot slot. Eigenlijk zou er een fundamentele discussie moeten plaatsvinden over de vraag in hoe we de verzorgingsstaat beter kunnen inrichten.

LijstG | 02-08-10 | 13:05

Het grootste gedeelte van de kosten wordt niet veroorzaakt door ouderen, zieken of werklozen, maar wordt besteed aan exorbitante salarissen van bovenbazen in de zorg, van specialisten, van falende zakkenvullende bestuurders en medewerkers van reïntegratiebureaus, van bestuurders van woningcorporaties en onderwijsinstellingen, van hogere ambtenaren, zoals o.a. politici die nog steeds 6 jaar wachtgeld krijgen, aan de nog immer uitdijende ambtenarij, waaronder nogal wat ambtenaren die over geen enkele kennis beschikken, waardoor er dikbetaalde consultans ingehuurd moeten worden, aan de immigrantenpamperindustrie etc.

reaudkeaukert | 02-08-10 | 13:00

@Deus Absurdia | 02-08-10 | 12:57
Dat geldt ook voor ambtenaren.

koerbagh ® | 02-08-10 | 13:00

@geenstijl

Erg onrespectvol om hierover te berichten (zie ook onderwerp er boven).

Jullie advertentie inkomsten wordt voornamelijk verzorgt door deze door de staat gesponsorde mensen.

Dus doe net als PvdA, PVV en SP, stoot die groep niet voor het hoofd, en waardeer hun creativiteit en ervaring.

paranoia | 02-08-10 | 12:59

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:57

Mensen zijn werkpaarden en wanneer ze geld beginnen te kosten zijn ze niet meer belangrijk en verdienen ze geen zorg?

Timioto | 02-08-10 | 12:58

@MDA: werkelozen kosten meer omdat ze weinig tot geen belastinginkomsten opbrengen dan door hun uitkering.

Deus Absurdia | 02-08-10 | 12:57

Gezien de meeste reacties hier is onderwijs nog steeds sluitpost in Nederland....

Deus Absurdia | 02-08-10 | 12:55

MDA | 02-08-10 | 12:46
Je bent ook al redelijk beurs gemaakt door die waardeloze rekenmethoden
Het is 8 miljard, 8.000 miljoen gedeeld door 5,2 miljoen werkenden, excl ambtenaren, is 1.538 euro per wérkende Nederlander.
Je moet in de 2e kamer gaan zitten of elders mistmachines gaan verkopen.

ADO-Le-Cent | 02-08-10 | 12:50

Zittten de wachtgelden voor werkloze ambtenaren hier ook bij?

editorxx | 02-08-10 | 12:48

ADO-Le-Cent | 02-08-10 | 12:47
de overheid genereert ook waardevolle diensten. tel die ambtenaren er toch maar bij. geld wordt niet perse verdiend in het buitenland.

janeedantoch | 02-08-10 | 12:48

169.000 miljoen euro gedeeld oor 5,2 miljoen werkende Nederlanders, die daadwerkelijk aan het BNP bijdragen, dus excl. ambtenaren, is 32.500 euro per werkende . Dat lijkt me een beetje veel

Als we alle minima, modalen en bovenmodalen op een hoop gooien en uitgaan van die 35.000 euro bruto gemiddeld, met een belastingpercentage van 42% dan zou die belastingopbrengst 14.700 euro per werkende zijn. Toevallig precies de bruto bijstands-uitkering van een alleenstaande.
Dat is totaal 66 miljard belastingopbrengst uit echt werk.
Het BNP zou 563 miljard zijn.
Er moeten dus vanuit het bedrijfsleven en uit overige bronnen nog eens 497 miljard bij elkaar gegraaid zijn.

ADO-Le-Cent | 02-08-10 | 12:47

Beetje vreemde rekensom toch in dit stukje van GS. 58 miljard aan AOW (want ja, zo heet ouderenzorg in overheidstermen) en 56 miljard aan ziektekosten. Klinkt me niet echt heel vreemd in de oren moet ik zeggen. En sowieso: wat is het alternatief? Ouderen die niet meer werken laten creperen? En ziekenhuizen sluiten om te bezuinigen? nee dank je.
.
Dan die 8 mld voor werkloosheid: dat valt me alleszins mee... op die 159 mld totaal is het een peulenschil. Het is omgerekend 500 euro per nederlander per jaar...

MDA | 02-08-10 | 12:46

Sydneylover | 02-08-10 | 12:33
precies.
het systeem kan misschien efficienter, het kan misschien beter, en misschien zijn er mensen die er op irritante wijze misbruik van maken, het belangrijkste criterium in het beoordelen van beleid is de vraag: zijn we met zijn allen beter af dan zonder dit beleid. Als zorg voor zorgbehoevenden niet geinstitutionaliseerd was zou de economie er heel anders uit zien. mensen bleven vooral vastgeplakt aan hun zieke of oude familieleden plakken. iets dat niet meer kan in de moderne maatschappij.

Bolle Wim | 02-08-10 | 12:31
mag ik vragen wat je bedrijf produceert?

janeedantoch | 02-08-10 | 12:46

dark light | 02-08-10 | 12:12
Goed verhaal! Eindelijk iemand die geen plank voor zijn hoofd heeft.

stijllozenaam | 02-08-10 | 12:45

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 11:51
Ja hoor geen probleem, Bij de struikrovers van Koos Spee zitten ze te springen om mensen die totaal gevoelloos zijn. Ook bij belastinginspecteurs is het percentage autisten vrij hoog. Zeg niet dat het onzin is, ik ken verschillende autistische mensen die een baan hebben.

vandezijlijn | 02-08-10 | 12:43

@Buutendieker | 02-08-10 | 11:21:

absoluut 100 % mee eens.
De overhead/overheid in deze schijnt kolossaal te zijn.

CultureVulture Inc. | 02-08-10 | 12:40

@Folkert Meinhof | 02-08-10 | 12:27
1+
Reorganisatie van de Zorg Anno 2010 is noodzakelijk!
Maar wie durft?

JohanLiebert | 02-08-10 | 12:38

En dan te bedenken dat die 10.000,- een gemiddelde is.... er zijn dus mensen die niks krijgen (moi?) en dus ook mensen die meer(!) krijgen....

Humungousfungus | 02-08-10 | 12:37

8 miljrad naar werkelozen... dat is een kleine 2 procent van het BNP. en dat tijdens de ergste crisis sinds 1929. valt mee, zou ik zeggen.
Het failliet van de verzorgingsstaat ligt dus niet aan luie linkse mensen... er zijn gewoon teveel mensen ziek en oud verklaard.

janeedantoch | 02-08-10 | 12:33

Boer in 020 | 02-08-10 | 12:14
Amen!
Ik heb een tijdlang in Zuid-Afrika gewoond en gezien wat de gevolgen zijn van het ontbreken van een sociaal vangnet. Mensen die in 20 jaar een goed bestaan hadden opgebouwd raakten dat zo maar kwijt door omstandigheden waarvoor in Nederland een vanget bestaat.
Natuurlijk zijn er profiteurs, ik kan er genoeg aanwijzen, maar een paar jaar in het buitenland verblijven heeft mij doen inzien wat de waarde van de verzorgingsstaat is.
Is alles daarmee perfect? Echt niet en wansituaties moeten aangepakt worden, maar ik ben wel overtuigd dat ondanks dat het in Nederland goed voor elkaar is!

Sydneylover | 02-08-10 | 12:33

Dat krijg je er nou van als alle baantjes succesvol naar de China worden overgebracht. Ik ben mede schuldig want ook ik heb er een zootje in Nederland ontslagen en heb nu voor 10% van mijn voormalige jaarlijkse loonsom circa 100 Chinese slaven in dienst. En ik kan ze er daar gewoon weer op elk moment van de dag kosteloos uittrappen. Ideaal! Zeker nu je onbeperkt en zonder invoerrechten je spotgoedkoop geproduceerde producten naar de EU kunt sturen. Gigantische marges!! Echt, ik kan elke ondernemer aanraden om ook te verkassen. Doe net als de multinationals en lach je rot!

Bolle Wim | 02-08-10 | 12:31

Ik werk op een advocatenkantoor en woon in een volkswijk. In beide omgevingen valt mij iest schrijnends op. Dat de Nederlandse staat van bepaalde bevolkingsgroepen accepteert!!! dat deze niet aan de maatschappij deelnemen en dat ook niet verwacht!

Van hangnegers, tot superasociale tokkie-hollanders, tot de boven mij wonende in de kracht van zijn leven verkerende (maar 100% arbeidsongeschikt verklaarde) jonge Turk. Deze mensen willen niet werken, stellen zich ook negatief op tegen hun activering, en de Sociale Dienst geeft het dan gewoon op! Alsof er wordt gezegd: "ok, akkoord, U wilt echt niet!?, U hoeft nooit meer te werken.

Al jaren lang zitten dezelfde hangnegers, tokkies en genoemde turk 24/7, elke week van elke maand van elk jaar voor hun deur. In de zomer de hele werkdag met de TV in de tuin. Met (goedkope) auto en LCD-televisie komen zij genoegzaam het leven door. Ook genoeg bijstandsmoeders zitten blij jaaaaaren in de bijstand (zie o.a. het artikel "blij in de bijstand" uit de Volkskrant).

Nooit, maar dan ook nooit zijn ze ook maar een week van huis weg waarin ze door de sociale dienst worden gedwongen ergens te werken. Het is juist deze acceptatie van de overheid, dat sommige onrendabelen het recht! schijnen te hebben onrendabel te zijn, dat er niet wordt verwacht! dat zij deelnemen aan de maatschappij, die mij zo chockeert. Als ik de PVDA dan onder Rechtse kabinetten hoor janken over "armoede", bijstandsmoeders en de "zwakkeren in de samenleving" is mij dat echt zum kotzen!...

Folkert Meinhof | 02-08-10 | 12:27

Stel: ik reken voor een dienst die ik met mijn bedrijf aan een klant verleen € 10,-
Op het moment dat ik dat als winst aan mezelf uitkeer: € 4,- belasting.
Van de overgebleven € 6,- koop ik een pakje sigaretten: € 4,- belasting en accijnzen.
Als de sigarettenfabriek 50% winst maakt, betaalt hij daar ook weer belasting over.

Eind van het verhaal: mijn klant heeft € 10,- betaald, ik heb een pakje sigaretten, en € 8,50 van dat tientje is bij de Belastingdienst beland. Leuker kunnen we het niet maken.

Predateur | 02-08-10 | 12:26

@anti-hangtiet | 02-08-10 | 11:15
Leest u even mijn eerdere reaguursel.
kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:16
-
Ik had me niet echt de moeite genomen om te kijken of het wel 169 miljard was. Als dat echt zo is, dan is het echt schandalig.

anti-hangtiet | 02-08-10 | 12:24

ik betaal met trots en plezier belasting voor onze eigen ouderen die Nederland hebben helpen opbouwen, voor onze eigen zieken, gehandicapten en werklozen ook.

Ik walg er van om te moeten dokken voor migranten die hier nog niets gepresteerd hebben, binnen 5 jaar 6 kinderen uitpoepen, een onevenredig hoog beroep op zorg doen wegens inteelt en volksspecifieke deficiëncies. Nooit een baan zullen vinden omdat ze het verdommen onze taal goed genoeg te leren, maar wel worden gehuisvest in aardige woningen met centrale verwarming, huursubsidie en een f*cking LCD-TV.

Vikingdread | 02-08-10 | 12:21

*zich de lachtranen uit de ogen wist*

Mooi, ik ga weer eens aan het werk. Iemand moet het tenslotte doen.

vraagstaart | 02-08-10 | 12:21

Erg frappant dat de landen die het meeste uitgeven aan sociale voorzieingen ook de meeste welvaart kennen. Of is iedereen hier voor eenzelfde niveau als in Polen, Letland, Slowakije, Roemenie, Bulgarije enz.
.
Blijkbaar heeft het uitgeven van veel geld aan sociale uitkeringen een enorm positieve invloed op de economie. Mmm volgende keer dan toch maar geen VVD stemmen?

beenthere | 02-08-10 | 12:19

Idd, ik heb levenslang gekregen als beloning dat ik mijn nek heb uitgestoken en heb doorgeleerd. Met mijn doorleren kwam ook de afkeer van de Partij van de Afbraak en andere linkse landverraders die mijn portemonnee gingen plunderen, terwijl anderen die liever lui dan moe waren en in de tijd dat ik doorleerde tienduizenden guldens per jaar erdoor jaagden met vakantietjes naar Costa del Herrie, caravans konden kopen, grijze kudtauto's en zich het leplazerus zwart bijklusten. Die zich met onduidelijke rugklachten, onduidelijke hoofdpijn levenslang in de WAO lieten afkeuren en vervolgens een dubbele uitkering erbij beunden, die werden door de linkse landverraders als 'zwakkeren in de samenleving' gezien. En kregen vervolgens de ene korting op de andere extra inkomstenverhoging, onder de linkse landverradende leugen 'de sterkste schuders de zwaarste lasten'Die het onderwijs binnen de kostste keren naar de godverdomme hielpen, die het maatschappelijk leven waaronder ambtenaren hersenspoelden en linkse vriendjes op sleutelposities hielpen. Nu werk IK voor deze verraders drie van de vijf dagen voor Jan Lul, krijg nog de ene lokale belastingverhoging na de andere omdat de linkse volksverraders hun hobbies niet meer kunnen bekostigfen in plaats van normale dienstverlening te verzorgen.
Nu ben IK het ene keer zat (en met mij honderduizenden anderen, die menen dat met de PVV een andere wind moet gaan waaien) en nu zou ik opnieuw verraden en verkocht worden? Daggutnie.... Rutte, een blokkade als voor de kust van Cuba voor de linkse verraders!

blaster | 02-08-10 | 12:19

@kleingrutter
@kapotte_stofzuiger
@neemjemoederindemali
@KlunsJohannus

ADHD is geen vage ziekte, geen vage afwijking. Het is duidelijk te diagnostiseren.
Ook autisme is duidelijk te diagnostiseren.
Helaas (mis)bruiken sommige mensen dit als een reden om maar niet te hoeven werken (al dan niet door hun ouders gestimuleerd)
Ik heb zelf ADHD en een (lichte) vorm van Autisme. Ik werk, en ben nog nooit werkeloos geweest.
Er zijn ernstige vormen van Autisme die inderdaad niet kunnen werken (denk bijvoorbeeld aan rainman). ADHD op zich hoieft niet een beperking te zijn, het kan zelfs voordelig zijn. (Ondanks een gebrek aan concentratie kunnen de meeste ADHD-ers zich op hun gebied enorm focussen, ook wel hyperfocus genoemd.) Sterker nog: Veel succesvolle mensen zijn ADHD-ers (Emile Ratelband, diverse stand-up comedians, zelfs Einstein zou ADHD hebben gehad) juist doordat ze snel kunnen improviseren, snel doorhebben wat niet-ADHD-ers bedoelen, snel oplossingen voor problemen kunnen bedenken, en vaak meerdere tegelijk, deze af kunnen wegen en de juiste oplossing voordragen voordat de niet-ADHD-er is uitgepraat.
Coaching is soms wel op zijn plaats.
Voor wat Ritalin ed betreft: Hiermee wordt je niet "platgespoten", alhoewel dit bij sommige mensen wel een BIJ-EFFECT is. Met Ritalin kan ik gestructureerder werken en dingen afmaken, zonder ritalin kan ik aan veel dingen werken, maar afmaken is dan vaak niet aan de orde (de laatste restjes doen ADHD-ers vaak niet omdat ze het dan wel gezien hebben / weten / door nieuwe prikkels worden afgeleid. )
ADHD is lastig maar kan ook heerlijk praktisch zijn, ik neem dus naar behoefte ritalin (afhakelijk of ik focus nodig heb of flexibiliteit)
Voorbeeld van verhoogde focus: ADHD-ers met ritalin maken minder onegelukken met de auto, terwijl ritalin voor niet-ADHD-ers zorgt voor trage(re) reacties.

Verwilder(s)t Niet | 02-08-10 | 12:19

Boer in 020 | 02-08-10 | 12:14
Dus beschaving is eigenlijk onbetaalbaar. Afschaffen dan die onzin.

joopwil | 02-08-10 | 12:18

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:15

Kinderbijslag ...

Pgb ...

Eelcontrast | 02-08-10 | 12:17

Boer in 020 | 02-08-10 | 12:14
Wanneer er te veel profiteurs zijn, is het tijd voor maatregelen toch? Zonder afbreuk te doen aan de beschaving.

kleingrutter | 02-08-10 | 12:17

Hoeveel belastinglevens (belasting die je per persoon per leven betaalt) is dit?

rudi guurder | 02-08-10 | 12:16

Boer in 020 | 02-08-10 | 12:14

de grote groep uitvreters die het niet nodig hebben verpest het voor degenen die het echt nodig hebben. Btw, de enige mensen die nog echt werken in 0031 zijn verstandelijk gehandicapten in sociale werkplaatsen.

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 12:16

@Ketts22&@Truusch
Ik bedoel natuurlijk niet de mensen die HIER geboren zijn, hun best doen, zoveel mogelijk hun eigen broek ophouden en door tegenslag belastinggeld kosten. Ik wens die mensen zelfs het allerbeste en ik wil GRAAG betalen voor hen. Maar als je verder denkt dan je neus lang is, weet je dat er vele mensen uit gabigabi-landen hier komen profiteren, dat heel veel NL-ers geen reedt uitvoeren en hun hand ophouden, dat vele mensen hun eigen kosten niet betalen ETC!!! Kheb het dus over mensen die ASCOCIAAL zijn, niet over mensen die SOCIAAL zijn. Het probleem in Europa en dan met name NL is dat we een ascociaal beleid hebben.

KimmyHead | 02-08-10 | 12:16

dark light | 02-08-10 | 12:12
Mag ik mijn geld ook weggeven? of werkt het zo niet?

joopwil | 02-08-10 | 12:15

De dag dat wij Nederlanders met de rekenmachine gaan bijhouden hoeveel het kost om onze medemens te steunen in ziekte en tegenspoed, beginnen we eigenlijk met het weggooien van onze beschaving. Natuurlijk, er zijn te veel profiteurs, maar hou nou eens op met dat eeuwige geneuzel alsof onze gezondheidszorg een Jamin is, waar alleen maar mensen komen snoepen die het niet nodig hebben. Er zal beslist geld verspild worden aan bureaucratie en klaplopers, maar onaantastbaar blijft dat een beschaafd land al zijn inwoners de zorg moet kunnen bieden die bij een menselijk bestaan past.

Boer in 020 | 02-08-10 | 12:14

WanPresto | 02-08-10 | 12:04

Feli, de situatie hier is exact hetzelfde. Wat dacht je van een buurman met een hernia (13 jaar geleden), de lamme zak had notabene een grote bek tegen de buurman en buurvrouw aan de andere kant omdat ze "te veel" zouden werken.

Elke keer als ik die vieze WAO kop zie krijg ik braakneigingen. Een compleet huis verbouwen kan die lamlul wel, een terras aanleggen, spitten, met stenen sjouwen, op een 50 jaar oude tractor door weilanden crossen etc. etc allemaal geen probleem voor deze parasiet. Zijn vader was al precies hetzelfde. Waarom tolereren we deze uitvreters?

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 12:13

Als je goed naar de landenlijst kijkt zie je dat de rijkste landen ook het meest uitgeven aan uitkeringen. Luxemburg verslaat iedereen en is ook wereldwijd één van de rijkste landen ter wereld.
Dat is geen toeval: Als veel mensen ook gehandicapten genoeg geld hebben om uit te geven is dat goed voor de economie als geheel. Het meeste uitkeringsgeld komt gelijk terug in de economie via huur/ gas/ licht/ en niet te vergeten consumptiegoederen als voedsel e.d. De supermarkten verdienen miljarden aan mensen met een uitkering.
Dit geldt ook voor defensiegeld en geld uitgegeven aan culturele projecten als obscuur toneel of vage kunst. Het meeste gaat op aan salarissen die mits uitgegeven in eigen land de economie een boost geven. Geld moet zoveel mogelijk rondgepompt worden: daar wordt een economie beter van, het maakt eigenlijk weinig uit hoe.
Roemenie geeft het minst uit aan uitkeringen en niet alleen levert dat bittere armoede op maar ook veel misdadigers die het dan maar hier komen halen via allerlei skimpraktijken.
Zware bezuinigingen op de uitkeringen vernietigen de koopkracht en uiteindelijk de economie als geheel.
Denk hierbij maar aan de jaren dertig toen een extreem zuinige Colijn de economie niet hielp maar beschadigde, en Amerika kwam pas echt uit de crisis toen ze in de tweede wereld oorlog massaal in de (defensie)industrie ging investeren. Daar zijn ze nooit meer mee opgehouden trouwens.
Geld moet rondgepompt worden over zoveel mogelijk mensen, dat is uiteindelijk goed voor iedereen. Landen die dat doen zijn rijk, landen die dat niet doen arm.


dark light | 02-08-10 | 12:12

Ik ben geestesziek. Krijg ik nu 10.000 euri?

joopwil | 02-08-10 | 12:12

@effen | 02-08-10 | 12:10
Daar is de koek als geheel kleiner, stromannetje.

Symmachus | 02-08-10 | 12:11

Willianus Wortelus | 02-08-10 | 11:29
Oke, is dat ook weer duidelijk. Aan dat soort figuren ben je idd heel veel geld kwijt, daar komt nog eens bij dat Truus waarschijnlijk ook nog nooit van d'r leven gwerkt heeft. Tenzij hand ophouden een baan is. Naar dit uitkeringen-gebeuren mag idd wel eens kritisch naar gekeken worden.

wo ist der bahnhof | 02-08-10 | 12:10

Balkjes in grafieken lezen is moeilijk, Het is 9000 per persoon, Brusselmans.
Als je dan toch aan cijfers doet, doe het dan goed.

Maar goed, ik begrijp dus dat het idee is dat in Roemenie en Bulgarije alles veel beter is?

effen | 02-08-10 | 12:10

WanPresto | 02-08-10 | 12:04
Leuke vrienden heeft u.

gozahtje | 02-08-10 | 12:08

De oorzaak vd alsmaar groeiende kosten vd oudedagsvoorziening... als ik m'n hele leven een x bedrag opzij leg evenals al m'n generatie genoten voor onze eigen aow. En er komen vervolgens meer of minder mensen bij in de volgende generatie, die dragen meer/minder bij navenant het aantal voor hun aow en ziedaar alles is koek en ei!
Maar zo werkt het niet: "De AOW wordt grotendeels gefinancierd volgens het zo geheten omslagstelsel. Dat betekent dat de generatie tot 65 betaalt voor degenen die 65 jaar en ouder zijn." Daar zit de cru. Zolang de volgende generatie gelijk of kleiner is aan de vorige generatie... geen probleem. Maar de volgende generatie is groter... en vervolgens wordt het geld ook nog eens belegd!

vip33 | 02-08-10 | 12:07

@BlitzFlicker | 02-08-10 | 12:02
Hoe/wanneer dan? Ik zal zolang het kan altijd mijn eigen broek ophouden hoor.

Symmachus | 02-08-10 | 12:06

Het is ook zo vol (ik bedoel) druk hier in NL.

Schaamharing | 02-08-10 | 12:05

Ik neem over het algemeen de moeite om niet nodeloos ongenuanceerd, tendentieus of kwetsend over te komen in mijn wijze van uitdrukken.
Echter ik kan het niet mooier maken dan het is:
van het niet onaanzienlijke aantal ontvangers van een arbeidsongeschiktheidsuitkering in de periferie van mijn kennissenkring fraudeert maarliefst 100%. Enkele van deze gevallen presteren het om met zwart bijklussen een netto inkomen te vergaren dat drie- tot viermaal hoger is dan het mijne, aangevuld met een ziektewet uitkering op mijn kosten.
U begrijpt, mijn minachting voor deze mensen wordt alleen overstegen door de het gevoel wat ik heb jegens de wetgever die het nodig vind om mijn eerlijk verkregen inkomen met de dreiging van geweld af te nemen en te verkwanselen aan onwaardigen, profiteurs en criminelen.

WanPresto | 02-08-10 | 12:04

@Dauntlessxl | 02-08-10 | 11:54 Sorry voor mijn late reactie. Maar toen ik "hoe sterk, efficient en geolied ons sociale zekerheidssysteem is" las, moest ik even een schone luier aantrekken.

Efficiënt, hoe verzin je het. Ik mag er eigenlijk niet eens om lachen want ik heb veel geld verdiend aan dat systeem, juist omdat het nog meer verspilling met zich meebrengt dan Paris Hilton in een opnamestudio, maar het laatste waar ik het van zou willen beschuldigen is efficiency.

Honderd miljoen uitgeven aan een controlesysteem om zeker te stellen dat 5000 mensen niet honderd Euro teveel krijgen. Daar is het regelgevend apparaat rond onze sociale zekerheid heel goed in.

vraagstaart | 02-08-10 | 12:03

Voordeel van de Nederlandse verzorgingsstaat is dat de Nederlandse burgers geld dat ze inleggen ook weer terugzien via een of andere regeling. Het geld is niet alleen bedoeld voor de allerzwakste in de samenleving, maar ook voor de Nederlandse middenklasse. Vandaar dat - in tegenstelling tot sommige andere landen - overheidsbezuinigingen in de sociale sector iedereen zo hard treft. Ook Jan (2x/3x) Modaal lurkt lekker mee uit de staatsruif.

BlitzFlicker | 02-08-10 | 12:02

Braakbal | 02-08-10 | 11:59
Inderdaad, die leuke generatie die alles mocht, alles deed en alles opmaakte om vervolgens alles te verbieden en de volgende generatie met de schulden op te zadelen.

gozahtje | 02-08-10 | 12:02

En de rest gaat op aan het Koningshuis, ik kots op die verwende plofkoppenfamilie!

McGhanees | 02-08-10 | 12:00

... een van die mensen die per jaar die 10.000 euro BETAALD
@Gezellig! | 02-08-10 | 11:26

Au! :(
En 10K is een schijntje.

Symmachus | 02-08-10 | 12:00

welvaart moet zijn!

politici zijn zieke(lijke) mensen, dus wel begrijpelijk dat zij hulp nodig hebben.

Patrick Zweedsey | 02-08-10 | 11:59

DAt valt allemaal wel mee dus.... wacht maar tot alle babyboemers ziek worden die hun hele leven gerookt hebben omdat iedereen dat deed,die rekening komt eerdaags.

Braakbal | 02-08-10 | 11:59

Stoppen met de reintegratiebureaus
Ik wahad vorig jaar een WW uitkering, het UWV schakelde een reintegratiebureu voor mij in. (€4000,-)

Die hebben meer dan een half jaar, helemaal NIETS gedaan.
Ik heb zelf weer een baan gevonden en toen vroeg datzelfde reintegratiebureau of ik mijn kontrakt naar ze wilde opsturen, voor hun administratie.
Ze wilden het gewoon hebben om mij als geslaagd gereintegreerde aan hun lijst toe te voegen, om hun slagingsprecentage weer op te vijzelen.

en ik ben niet de enige
www.google.nl/#hl=nl&rlz=1R2GGLL_n...

The Nameless | 02-08-10 | 11:59

kleingrutter | 02-08-10 | 11:57 Foei! ;)

Ashtrey | 02-08-10 | 11:58

@Prof. v.d. Neuq | 02-08-10 | 11:51
Er zullen sowieso weinig oncologen een 79-jarige patient een chemokuur aanbieden. Dit soort discussies moet je overigens niet taboe verklaren, maar zijn wel gevoelig; iemand van 64 jaar dan, over een jaar leeft hij toch op onze kosten.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:57

truusch | 02-08-10 | 11:47
Had zij een juridische achtergrond?
OT/
Nederland is een land waar werkelijk alles maar geregeld wordt voor mensen die een ziekte simuleren. Van die vage ziektes zoals Wiplash, ADHD etc. Dat is de erfenis van linksch die vindt rechten belangrijker zijn dan plichten.
Het is van de zotte dat er zoveel belastinggeld gespendeerd wordt aan mensen die in feite niets mankeren. De uitzonderingen daar gelaten natuurlijk maar het kan op zijn minst gehalveerd worden en met een rechts kabinet zou dat zo maar eens realiteit kunnen worden.

kleingrutter | 02-08-10 | 11:57

Laten we terug gaan naar af, als je je poot breekt: Pech gehad, eigen schuld dikke bult.. betaal zelf maar. Zo, 50+ miljard bespaard...

// / > | 02-08-10 | 11:56

En al die babyboomers moeten nog aan hun aftakeling beginnen??? Wat gaat dat kosten? Ik hoop dat de zomers heet worden, de griepjes nog wat langer voortduren, de verwarming bij geriatrie op 32celcius blijft en dat er nu eindelijk bij de etos een zelfmoordpilletje te halen zal zijn voor de babyboomerts die de eer aan zichzelf wensen te houden. Want wij kunnen die ontlasting niet van de muren schrapen daar de demografische opbouw van ons land dat niet toelaat. Echt mensen, over 15 jaar wordt het pas echt K.U.T. in Nl.

Drs.. Gelul | 02-08-10 | 11:55

-
De Nederlandse burger betaalt aan de EU nog altijd 2x zoveel als een Fransman of een Duitser.
-

nachtschilder | 02-08-10 | 11:55

Weer een beetje onzinnige post. Zoals eerder al gezegd door Sloober, boehoe dingen kosten geld, zeker als het gaat om sociale voorzieningen. Voorzieningen waar het overgrote deel van de bevoling op enig moment in zijn leven profijt van heeft.
Ja, het is niet altijd even eerlijk, en ja er wordt ook geld verspilt, en ja het kan altijd beter maar ik denk dat de meeste zwartkijkers geen enig benul hebben van hoe sterk, efficient en geolied ons sociale zekerheidssysteem is in vergelijking met zoń beetje 99% van de andere landen in de wereld.

Dauntlessxl | 02-08-10 | 11:54

Geen enkele partij, zelfs de VVD niet, gaat de overheid substantieel kleiner maken. We zijn ermee vergroeid met z'n allen, de burgers zowel als de politici. En waarom zouden we iets veranderen, we zijn het rijkste en gelukkigste land.

Detlev Tarnowitz | 02-08-10 | 11:53

@neemjemoederindemali | 02-08-10 | 11:51 Wel eens in de ICT rondgekeken? En bij de overheid?

Het antwoord is dus een volmondig "ja".

vraagstaart | 02-08-10 | 11:53

KlunsJohannus | 02-08-10 | 11:40

de vraag is, kun je werken met autisme of niet?

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 11:51

@vip33 | 02-08-10 | 11:43 Hohoho! dat is dan toch buiten Beatrix en haar vrienden gerekend. Zoals haar PvdA-maatje Wallage, ingezet bij de informatie rond de nieuwe kabinetsformatie, als zei:

"maar wie zijn wij om een`eerstgeboorterecht’ uit te oefenen, hoezo is Nederland van zijn inwoners? Iedereen heeft recht op dit stukje aarde, waarom zouden zijn toevallige inwoners daar enig bijzonder recht op kunnen doen gelden? Deze erfenis van vier eeuwen staat ter beschikking van iedereen…"

Kom dus maar, zes miljard verworpenen der aarde! Plaats genoeg en die paar nog werkenden in Nederland persen wij namens de PvdA nog wel even verder voor jullie uit.

vraagstaart | 02-08-10 | 11:51

Willianus Wortelus | 02-08-10 | 11:44

Dat roep ik al jaren. Bepaalde ziektes, gekoppeld aan een bepaalde leeftijd. De chemokuur van opa van 79 bijvoorbeeld, die daarna alsnog kort daarop overlijdt. En je wilt niet weten hoevaak ik daarom al voor fascist of nazi ben uitgemaakt. Ik snap dat het moeilijk te verteren is als het bijvoorbeeld je vader betreft, maar het is echt weggegooid geld: de enige die ervan profiteert is de Pharma-maffia.

Prof. v.d. Neuq | 02-08-10 | 11:51

@Ivoren Toren | 02-08-10 | 11:47

Nou, daar ben ik het niet mee eens. ADHD is wel degelijk een stoornis in de aandachtregulering. Maar dat betekent dus niet dat ze maar thuis moeten gaan zitten. Ze zijn NIET, ik herhaal, NIET zielig. Behandel ze ook niet zo, maar zoek geschikt werk.

azijnseikerT | 02-08-10 | 11:50

Gezellig! | 02-08-10 | 11:26
Zo weinig maar? Houd dan je klep eens gauw.

niet voor de hond | 02-08-10 | 11:50

En de pret begint pas. De babyboomers gaan nu met pensioen. Achteraf zal blijken dat de babyboom generatie de meest welvarende in 0031 ooit was. De generatie, die eeuwig studeerde, de aardgasbaten uitgaf aan korte termijn hobby's en het milieu verkloot heeft, heeft niet genoeg gespaard voor de eigen oudedagvoorziening. Die gaan nog tenminste 30 jaar leunen op de nu al overbelaste schouders van hun kinderen.

lieverdeauddanreaud | 02-08-10 | 11:48

Privatiseren/Marktwerking. Dat levert veel werk op en drukt de kosten. Dat moet aan een rechts kabinet toch wel besteed zijn (als het er nog komt...)? Rutte,luister je?

lichtpunt | 02-08-10 | 11:48

KlunsJohannus | 02-08-10 | 11:40 Neemt niet weg dat er genoeg zijn, die dankzij een vaag ziektebeeld, de kluit en masse belazeren...

Ashtrey | 02-08-10 | 11:48

Sinterklaas bestaat dus het gehele jaar door...

eerstneukendanpraten | 02-08-10 | 11:47

@ azijnseikerT | 02-08-10 | 11:39
ADHD'ers zijn de alfa-mannetjes. Wij houden ze suf met pillen, maar in andere culturen laten ze ze gewoon hun gang gaan. Geen wonder dat we in het westen steeds verder verzwakken. De tol van de feminisering van de samenleving is veel groter dan we denken.

Ivoren Toren | 02-08-10 | 11:47

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:33

Autisme een vaag ziektebeeld? Ik heb ooit iemand in een projectgroep gehad met asperger.Ik werd er gillend gek van evenals mijn andere projectgenoten en aan het einde van de dag was ik uitgeput!

Echt normaal functioneren ging niet altijd, samenwerken was een ramp en hoe hij ooit in een werkomgeving zal functioneren weet ik niet.Maar het lijkt mij vrijwel onmogelijk.Hij is overigens voor 100% afgekeurd, dat gebeurt niet zomaar, me dunkt.

truusch | 02-08-10 | 11:47

Oh wat verschrikkelijk! Als 1 van de meest beschaafde en ontwikkelde samenlevingen ter wereld, zorgen wij dat iedereen in ons land zichzelf een bepaalde levensstandaard kan garanderen! Belachelijk! Snel wegwezen aub.

Padpapzakbompopvis | 02-08-10 | 11:45


Als we nou eens bepaalde ziektes gewoon niet meer gaan behandelen, dat dunt zo lekker uit. Evolutietechnisch gezien ook veel beter natuurlijk.

Willianus Wortelus | 02-08-10 | 11:44

In elke samenleving zijn er mensen die ziek, gehandicapt, oud, etc... zijn en niet goed in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Een beschaafde samenleving zorgt voor hen. Dat kost geld en dat is geen probleem. De vraag is vervolgens waar je de grens vd samenleving trekt. Trek je die bij de grens van Nederland, Europa, de wereld. Ik trek de grens bij Nederland, want je kan gewoon niet de hele wereld verzorgen.
Vervolgens moet je de vraag stellen hoeveel mensen we toelaten tot onze samenleving die niet participeren aan de samenleving, dus waarvoor moet worden gezorgd. Want er is een grens aan wat de samenleving kan opvangen. Die vraag is nooit gesteld, sterker taboe gemaakt. We hebben veels te veel mensen toegelaten. Eén vd redenen waarom de kosten vd verzorgingsstaat zo hoog zijn opgelopen.
En het onderwerp blijft maar taboe, spreken over wat ouderen ons kosten mag, spreken over wat immigratie kost mag niet.

vip33 | 02-08-10 | 11:43

Leuk, een echt Hollands topic ("Wat moet dat allemaal kosten?")!

Sperti | 02-08-10 | 11:41

werk-e-lozen? Brusselmans, ga je nu ook schrijven als de gemiddelde VVD-stemmert?

fok sucks | 02-08-10 | 11:41

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:33

Wat jij doet, heet oordelen zonder kennis van zaken. Waarschijnlijk heb je zelf nooit zo'n ziekte in je omgeving meegemaakt, want dan zou je niet zo'n onzin uitkramen. Autisme is helemaal geen vaag ziektebeeld, maar een ernstige aandoening die normaal functioneren heel moeilijk of soms zelfs onmogelijk kan maken. ADHD idem. Maar waarschijnlijk gaat dit jouw petje te boven. Als je het niet direct kunt waarnemen, is het onzin en bestaat het niet. Sorry dat ik het zeg, maar dat is erg kortzichtig.

KlunsJohannus | 02-08-10 | 11:40

@kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:33

Met ADHD kun je prima werken. Bij de politie zijn ze bijvoorbeeld erg gewild. Juist bij wilde achtervolgingen zijn deze mensen uiterst effectief omdat ze onder die omstandigheden juist rustig zijn.

azijnseikerT | 02-08-10 | 11:39

*pakt koffer en emigreert naar Luxemburg*

DDNL | 02-08-10 | 11:39

Het kan hem aan mij liggen, maar AOW en ziektekostenverzekering is toch niet ineens een luxe geworden onder de rechtse aanhang hier? Het is toch niet meer dan normaal dat we hier geld aan besteden? Trouwens, dat geld ben je zowiezo kwijt; hetzij hieraan hetzij aan pensioen/verzekering. Op deze manier blijft het nog redelijk eerlijk zonder dat de helft aan de strijkstok blijft hangen bij de verzekeringsmaatschappijen. Je wil het toch niet meemaken dat je op je 45e kanker krijgt en prompt het armenhuis in kan zoals in de VS?

pinokkio | 02-08-10 | 11:39

Ik hoop dat de PVV dat spul wat weigert te gaan werken eens gaat aanpakken.

winterpeen | 02-08-10 | 11:38

Kwestie van printje maken van alle uitgaven en dan een doos met rode stiften ernaast: Binnen een paar weekjes heb je zo 18 miljard bij elkaar gestreept.

buurvanurk | 02-08-10 | 11:38

KimmyHead | 02-08-10 | 11:17
asociaal he, nu maar hopen dat je zelf niet chronisch ziek wordt het kan maar zo hoor.COPD, astma, suikerziekte, maar ook kanker.Het kan je zo maar overkomen.Sterkte met hopen dat je zelf nooit asociaal wordt!Mensen kiezen er niet voor hoor.Ziekenhuisopnames ,medicatie,fysiotherapie,sanering.Ik denk dat ik in een slecht jaar goed ben voor gemiddeld 15000 -20 000euro per jaar.

Maar laten we vooral niet vergeten dat ik tegen de tijd dat ik 65 ben meer belasting heb betaald dan dat ik ooit heb gekost.

truusch | 02-08-10 | 11:38

KlunsJohannus | 02-08-10 | 11:31

Hoeveel onterechte WAO'ers lopen er rond in 0031? hier in mijn omgeving ken ik er minimaal 4 die gewoon kunnen werken.

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 11:38

@Willianus Wortelus | 02-08-10 | 11:29
Inderdaad verbazingwekkend. Zodra je voet op Nederlandse bodem zet, komt er al een scootmobiel voorbij. In 1,5 jaar tijd nog geen enkele scootmobiel in 0033 gezien, zelfs geen rollator (en dat terwijl de levensverwachting beduidend hoger ligt dan in Nederland)

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:37


kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:33 De zus van de vriendin van mijn zwager (ja sorry) heeft ook zo'n uitkering.

Dat Kudtkind is 20, lichamelijk gezond, te lui voor school, is door veel te softe ouders opgevoed en heeft een gigantisch grote bek. Dus die kan niet werken. Dus die krijgt al jaren een uitkering. Zo gaat dat.

Willianus Wortelus | 02-08-10 | 11:37

LOL@kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:27 Verwendicapten...

Ashtrey | 02-08-10 | 11:34

Quote GS: 'Dat kan dus zijn voor een acute hartoperatie. Maar ook voor vage geestesziektes.' ----------------------------------------------

Definieer 'vage geestesziektes' maar eens. Wie een been breekt en een paar weken niet kan werken, krijgt meestal alle steun van werkgever en collega's. Wie overspannen is geraakt stuit meestal op minder begrip. Omdat je een 'vage geestesziekte' aan de buitenkant zo moeilijk kan zien. Dat wil niet zeggen dat het probleem dan per definitie minder ernstig is. Integendeel. Misschien moeten we, in plaats van makkelijk te oordelen over 'vage geestesziekten' ons eens afvragen hoe het komt dat steeds meer hardwerkende mensen hier last van hebben. Ik denk dat onze maatschappij te veel draait om economie, winst maken -materialisme- en te weinig om het welzijn van mensen. Dit wil niet zeggen dat je iedere luie draak zomaar een uitkering moet geven, maar ook niet dat je iedere 'geesteszieke' veroordeelt omdat hij/zij de maatschappij geld kost. En laten we vooral de diepere oorzaken eens beter bekijken en aanpakken.

KlunsJohannus | 02-08-10 | 11:31

@Prof vd Neuq
De Nederlandse overheid en diens bureaucratie is één van de meest efficiëntste in de westerse wereld en heeft de laagste 'ambtenarendichtheid'. We hebben ons prima georganiseerd, helaas beseffen sommigen zich dat pas als de boel kapot wordt bezuinigd om bepaalde ongefundeerde sentimenten binnen de bevolking te sussen.

Klaaswitz | 02-08-10 | 11:31

@kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:27

Ik ken ze persoonlijk. Krijgen een nieuwe huurhuis toegewezen waar ik me blauw voor moet werken. Just like that.

azijnseikerT | 02-08-10 | 11:30

"Aan werklozen werd in 2009 circa 8 miljard euro uitgekeerd. Dat was 28 procent ofwel 1,8 miljard euro meer dan een jaar eerder."
Aardige stijging, of logisch gevolg van?

Ashtrey | 02-08-10 | 11:29

@Ivoren Toren | 02-08-10 | 11:17
Vroeger gaf men nog geld aan de diaconie. Vroeger werd er nog niet van een gezin verwacht dat vaders én moeders aan de arbeid gingen om werkgevers te plezieren. Vroeger had je dus via die wegen nog geld en tijd voor liefdadigheid.

Giulianova | 02-08-10 | 11:29


wo ist der bahnhof | 02-08-10 | 11:21 Die 10k is het gemiddelde. jij bent gezond.

Maar slechtziende obesitaire scootmobiel Truus met een volledig aangepaste woning die na haar open-hartoperatie nu toe is aan haar derde maagbandje trekt het gemiddelde weer wat omhoog zeg maar.

En er zijn VEEL van dat soort Truusjes in Nederland.

Willianus Wortelus | 02-08-10 | 11:29

Buutendieker | 02-08-10 | 11:21

Je hebt 100% gelijk. Je zou eens moeten uitrekenen wat de OVERHEID de nederlander kost, dan schrik je je pas helemaal de tyfus. Dat is namelijk meer dan 50% van wat we met elkaar verdienen.

Prof. v.d. Neuq | 02-08-10 | 11:28

Ik zeg nieuw kabinet A-kas in voeren zoals in Denemarken. Als werknemer maandelijks bedrag afdragen van € 75 per maand, en indien werkeloos ( en mits een jaar gewerkt) komt men in aanmerking voor een uitkering. Anders dikke vette pech!!
Dit scheelt de staatskas miljarden op jaarbasis, en de iritatie op uitvreters en kansloze.

Vervanmijnbed | 02-08-10 | 11:27

Verloren_onschuld | 02-08-10 | 11:16
Je vergeet nog legalisering van de zelf-euthanasie voor mensen die het allemaal wel gezien hebben en er geen zin meer in hebben.

JanRap | 02-08-10 | 11:27

Geert wil met zijn linkse sociaal-economische standpunten hier niet aan morrelen, hij denkt namelijk dat de oplossing ligt in het weerhouden van specifieke groeperingen tot dit nogal omvangrijk en te gemakkelijk toegankelijk vangnet.

Klaaswitz | 02-08-10 | 11:27

Waar gaat de rest van het geld dan aan op? Subsidie aan kolencentrales? Verdedigen van de grensen? Belastingvoordelen voor bedrijfsleven?
.
Het punt met dit soort berekeningen is dat de minder fortuinlijke het nooit goed doet. Krijgt een werkloze geld, dan is hij lui en te duur. Krijgt hij echter geen geld en moet hij stelen voor eten, dan is hij weer ongewenst. Maar we maken geen werkgelegenheid voor hem.
.
Zelfde met 'vage geestesziektes'. Behandeling is onzin en tut tut. Maar als die persoon zonder behandeling zijn baan verliest, dan is het weer een lastige werkloze of uitkeringstrekker. En als hij daarbovenop geen bestaansminimum heeft, dan kan hij ook nog eens crimineel worden en niet van uw autoradio afblijven.
.
Maar ik kan me voorstellen dat het zwaar kloten is dat je een percentage van je inkomen moet afdragen aan mensen die in de problemen zitten.

Giulianova | 02-08-10 | 11:26

Wel, ik ben dus een van die mensen die per jaar die 10.000 euro BETAALD aan dit geweldige land (via rekening 2445588 te Apeldoorn). Graag 1 bedankje a.u.b. Daar doe ik het natuurlijk allemaal voor.

Gezellig! | 02-08-10 | 11:26

Met een kleine ingreep daarin moet toch met gemak dat begrotingstekort weggewerkt kunnen worden?

Blue Leader | 02-08-10 | 11:26

En die 100% arbeidsongeschikten die bijbeunen en subsidies ontvangen is dat ook terecht?

azijnseikerT | 02-08-10 | 11:25

@KimmyHead | 02-08-10 | 11:17

Je vind het erg dat zieken en ouderen steun krijgen van ons allemaal ?

Sinds wanneer zijn zieken en ouderen asocoiaal? misschien moet je nog een keer beter lezen.

Kets22 | 02-08-10 | 11:25

@pseudonaam | 02-08-10 | 11:22
HRA kost 28 miljard, een schijntje in vergelijking met deze bedragen.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:24

Superfitte onrendabele babyboomers met wijf en achteropgebonden fietsen op de linkerbaan; ze kosten nodeloos geld en houden mij op. Trek prépensioen en onterechte AOW in, wérken zul je.

glaaf | 02-08-10 | 11:23

@Buutendieker | 02-08-10 | 11:21:
Rendabel omdat er geen marktwerking is? *duikt weg voor anti-kapitalisten*

pseudonaam | 02-08-10 | 11:23

Ach niet zo zeiken, 70% gaat dus in de broekzak.
Hoeveel audi's heb je nodig dan?

nogeentjedan | 02-08-10 | 11:23

@istawa | 02-08-10 | 11:18:
"hypotheekaftrek uitkering" ? Heb je enig idee wat de hypotheekAFTREK uberhaupt is?

Ik zeg trouwens parttime banen voor "zieken". Kun je niet lopen dan kun je (mogelijk) wel een aantal uren achter een bureau zitten of in een callcenter hangen. Verdien je toch weer iets van die 10k terug.

pseudonaam | 02-08-10 | 11:22

Een beetje minder populistisch mag ook wel. Het is het kostenverslindend systeem dat het zo duur maakt, van die totale 169 miljard, blijft maar een habbekrats aan daadwerkelijke uitkeringen over.

Buutendieker | 02-08-10 | 11:21

Geld voor oudedagsvoorzieningen: terecht
Geld voor zieken: in principe terecht
Geld voor ww: bedrag valt mee, gezien op totaalbedrag
Die 10k uitkering pp kan ik niet helemaal plaatsen en over oordelen.

wo ist der bahnhof | 02-08-10 | 11:21

Nederland heeft een van de hoogste werkdrukken en is een van de grootste betalers van rare geestenziekten. Natuurlijk heeft dat niks met elkaar te maken.

Feynman | 02-08-10 | 11:21

Tjah, je krijgt hoge getallen wanneer je eerst 10 000 int en daarna weer vrolijk teruggeeft. Daarnaast of ik mijn geld in private verzekering corporaties loop te pompen of aan de overheid middels belasting geef, uiteindelijk ben ik het allemaal kwijt.
.
Kijken waar ze het aan uitgeven heeft veel en veel meer nut dan de hoeveelheid die men opeist. De hoeveelheid rollators die lopen te verstoffen in de garage is kwalijk, daar moet men veranderen. Dat de geld stromen ietwat anders verlopen kan ik altijd mee leven.

dzncknmbsttnt | 02-08-10 | 11:21

Als dat zo is, waarom voelde ik mij de afgelopen vier jaar geplukt ??? En kreeg helemaal niks voor terug.

The Russian | 02-08-10 | 11:20

Reken maar eens uit wat er naar defensie gaat. Die zogenaamde vredesmissies.
En die opgedrongen europa shit.

2112 | 02-08-10 | 11:20

en dan vergeet je nog de hypotheekaftrek uitkering te vermelden kan je na gaan

istawa | 02-08-10 | 11:18

In in plaats van hun dankbaarheid te tonen gaat dat stelletjes uitvreters nog lopen zeiken ook.

Kotsende lama | 02-08-10 | 11:18

Bestuurders van zorginstellingen verdienen meer dan de balkenendenorm. Ook zitten ze boven de hoogste salarisschaal in de beloningscode die de zorgsector vorig jaar zelf opgestelde.

nachtschilder | 02-08-10 | 11:18

anti-hangtiet | 02-08-10 | 11:15
"Die steun aan die zieken is echt insane. " Leuke woordspeling!

Rest In Privacy | 02-08-10 | 11:18

anti-hangtiet | 02-08-10 | 11:15

Dat wordt alleen maar meer door vergrijzing. Met efficientie kun je best iets doen om het in de hand te houden, maar stijgen zullen de kosten.

Maaier | 02-08-10 | 11:18

10.000 euro per persoon? In welke vorm heb ik dat dan gekregen? Had het liever handje contantje gehad dan ;-)

supah | 02-08-10 | 11:17

Ik vind het heel erg! En dat meen ik.
En ik vraag me af hoeveel jaar dit nog zo door gaat. Ik gok een jaar of 25. Het voordeel dan is dat de vele profiteurs (lees ascocialen) in dit land tzt wel opgerot zijn.

KimmyHead | 02-08-10 | 11:17

Het is toch wat..
* weer verder gaat met zijn aandeel bij elkaar verdienen *

Sjores de Pores | 02-08-10 | 11:17

Gezien wat ervaringen met het UWV in verschillende hoedanigheid durf ik de stelling aan dat er bij elke 1000 euro uitkering ongeveer 4000 euro verspild wordt aan de meest krankzinnige bureaucratie die NL ooit gezien heeft. Daar kan met niet al te veel moeite 70% bespaard worden en dan kan de uitkering nog omhoog.

jan-lul-de-behanger | 02-08-10 | 11:17

Vroeger werd het onderhouden van zieken, zwakken en bejaarden gezien als liefdadigheid, en betaald door familieleden of via de diaconie. Zo beschouwd besteedt de gemiddelde Nederlander dus jaarlijks een derde van zijn inkomen aan liefdadigheid! We gaan allemaal naar de Hemel!

Ivoren Toren | 02-08-10 | 11:17

@anti-hangtiet | 02-08-10 | 11:15
Leest u even mijn eerdere reaguursel.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:16

heeft er iemand 10.000 euri aan mij overgemaakt????
*snel kijken gaat*

Rest In Privacy | 02-08-10 | 11:16

-weggejorist-

Verloren_onschuld | 02-08-10 | 11:16

Ongeveer 8 miljard aan werkeloosheid. Dat valt me nog wel mee. Die steun aan die zieken is echt insane. Begrijp me niet verkeerd, ik heb hier niets op tegen, maar als ze daar nou de kern aanpakken van de kosten dan zou het wellicht een stuk lager kunnen.

anti-hangtiet | 02-08-10 | 11:15

alle ouderen naar maroco voor 6 maanden per jaar , daar laten overwinteren , goed voor de lokale economie daar , hoeven we minder immigranten te hebben , en we besparen op gas en woonruimte en vele andere kosten

win win situatie toch ?

w31rd0 | 02-08-10 | 11:15

Nou, ik zie vrij weinig van die 10 mille per jaar.. Moet ze eerder elk jaar betalen.. de lijers..

Rahl | 02-08-10 | 11:15

Rekent even mee: 58 + 56 + 8 = 122 miljard.
En die andere 47 miljard dan? Of mag er niet hardop gezegd worden dat maar liefst 25% van de beroepsbevolking functioneel werkloos is en Nederland het dus slechter doet dan Spanje, Portugal of zelfs Griekenland.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 11:15

Cijfers zeggen niet alles, wat zijn de posten, wie zijn de ontvangers, wat zijn de redenen, enz.

gozahtje | 02-08-10 | 11:15

m.a.w 90% van alle belasintginkomsten gaan op aan uitkeringen. (belasting inkomsten geschat op 40% van het BNP)

Koets | 02-08-10 | 11:14

met andere woorden: de PvdA kost 169 miljard euro

Tante Kaatje | 02-08-10 | 11:14

En dan moeten we maar 18 miljard bezuinigen? Laat mij die rekeningen eens doornemen. Met een beetje goede wil moet dat makkelijk te doen zijn

Halfvol-glas | 02-08-10 | 11:14

maar hoeveel kosten die moslims nou?
uhmm wacht...

AIVD-medewerker | 02-08-10 | 11:13

op zich is het niet vreemd dat we het laatste dat we hebben toegevoegd aan onze staat - de verzorgingsstaat - als eerste weer uitkleden. maar het is wel zuur dat ze dan heel Almere en Leliestad weer naar de vinkentering helpen. Rechts1 zal dat wel gaan bewerkstelligen: de paradox van het populistische politiek voeren.

Beau ter Ham | 02-08-10 | 11:13

BREKEND! Dingen kosten geld!!!

Sloober | 02-08-10 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken