
Nog even over die
gesloopte rails tussen Lelystad en Almere Oostvaarders. Na twee dagen radiostilte is er dan eindelijk een officiële verklaring. Het OM start een strafrechtelijk onderzoek naar vernieling op het spoor. Zo blijkt het traject over een lengte van
anderhalve meter te zijn doorgebrand met een snijbrander. Geen staaldieven dus. Maar gestoorde
activisten die een volle personentrein hebben willen laten ontsporen. Dat verklaart ook waarom de instanties zo geheimzinnig over het incident doen. Journalisten krijgen amper antwoord en de plaats delict is volledig afgegrendeld. Witte tentjes. Bosjes gesnoeid. Sporenonderzoek. Van Prorail tot Strukton van NS-experts tot technische recherche. Allemaal zwijgen ze als het graf. Hierdoor - en dankzij lekkende NS-medewerkers - draait de geruchtenmachine op volle toeren. Wie heeft er baat bij een forenzenbloedbad in de vroege ochtend in de Flevopolder? Al-Qaida? Linkse terreurgroepen? Of dierenterroristen die een daad wilden stellen na die uiterst
onrechtvaardige Oostervaartfamine? Een machinist laat GS anoniem weten:
"Dit was 100% een aanslag. De instanties zwijgen vanwege het gevaar voor copycats. Een gek met snijbrander kan blijkbaar een ramp veroorzaken. Ze kunnen onmogelijk circa 3000 kilometer spoor bewaken..."
UPDATE 30/07: "Naast het baanvlak zijn één gasfles en twee zuurstofflessen aangetroffen, alsmede een
zogenoemde snijbrander.."
Reaguursels
InloggenAnderhalve meter rails levert nu al gouw tien euro op.
Ben benieuwd waar ze het volgende stuk gaan roven.
alternatieve optie voor slijptol/snijbrander: thermiet, geen generator of zuurstofflessen nodig
Gewoon de rails onder stroom zetten, probleem opgelost.
sick ass bastard die dit heeft gedaan. laat ie toch werk gaan zoeken. Als je zonodig een statement wilt maken tegen ProRail, NS, Verkeer en Waterstaat, ga dan naar hun kantoor met een spandoek ofzo of stuur een mailtje dat je boos bent.
Ja, als je het goed bekijkt reis je tegenwoordig nergens meer veilig. Vliegtuig, trein, tram, bus; over loert de dood. Er lopen te veel krankzinnigen rond die altijd wel op de een of andere manier wraak willen nemen op iets wat hun is aangedaan.
prorail gaat nu echt te ver met de schuld op anderen te schuiven
Terrorisme? Lijkt me meer een gevalletje Heldense kuilengraver.
RooieDuif | 28-07-10 | 19:24
you got me under your skin
kwajongensstreek?
@Eurotokkie | 28-07-10 | 16:59
En de auto is de afgelopen decennia voor (middel)kleine afstanden goedkoper geweest? Sinds wanneer? Ik geloof dat ze beiden nogal een 9/11tje op je portemonnee zijn.
doorslijpen?
succes er mee, rails is vervaardigd van wolfraam, een stuk of 20 grote schijven heb je wel nodig, waarschijnlijk loopt je flex dan ook erg warm
Doorbranden, slepen met grote flessen, smeltpunt wolfraam 3600 graden.
Als je een trein wilt laten ontsporen schroef dan een paar meter rails los van de bielsen gaat iets makkelijker, wil je het spoor plat leggen een verbinding maken tussen de 2 railsen.
Succes er mee!
Oud ijzerboeren gaan het druk krijgen in........ Polen met een prijs voor oud ijzer die het 6 voudige is!!
Koper-is helemaal de Poolse de jackpot.
"Links" begint zich te roeren in NL.
Zometeen heb je nog van die gekkies die kerkklokken gaan jatten! O, wacht...
Over die geheimzinnigheid van de instanties: ik vind het wel een goede zaak dat justitie niet uitgebreid gaat lopen verklaren wat ze allemaal weet. Geloof maar dat ze aan het analyseren zijn met wat voor brander de daad gepleegd is, of de dader links- of rechts(handig) is. Dat doen ze al jaar en dag zo, en soms hebben ze er succes mee. Ik heb geen verstand van recherche maar het hebben van daderinformatie schijnt wel een nuttig aspect te zijn.
Eén probleempje: één onderzoek is misschien niet genoeg, helaas.
Ligt eraan. Als je gewoon hard genoeg rijdt, merk je er bijna niks van.
Het waren rechtse terreurgroepen
LibertasSimplex | 28-07-10 | 16:23
Je bent tachtig dagen ongeveer bezig op een spoorrail. Maar dan heb je hem wel door met dit snijbrand miniwapen.
Aldus de dader.
Een dieractivist genaamd "Wile E. Coyote"?
linkse extremisten die het OV aanpakken? lijkt mij niet
Is het niet een idee om dit idd even stil te houden, zodat er eerst even grondig onderzoek gedaan kan worden? Mocht het alsnog een gevalletje doofpot worden, kun je altijd nog naar buiten toe treden. Heeft iets met verantwoordelijkheid te maken.
@Pteranodon | 28-07-10 | 19:05
www.bing.com/maps/?v=2&cp=srdzy0hf...
Het spoor ligt op een heuveltje. Tezien is ook het verlaten station Lelystad Zuid.
haha:
milky bar | 28-07-10 | 16:19
allemaal mis... het is een ijzervretende alien met een half gezicht en een bloedneus die op verschillende adressen doosjes met een rode knop aflevert. wie erop drukt, ziet een foto van cameron diaz met een verminkte voet.
Je hebt vast ook de film gekeken die ik een paar dagen terug keek genaamd ""The Box" lol, coole film en past precies in jou verhaal lol.
Ik heb trouwens nog 2 snijbranders te koop, in goede staat en pas nog gebruikt :p.
Koperdieven lijkt me wat onwaarschijnlijk (de stroomkabels, is er verder nog iets van koper rond het spoor?) want zogauw je die onderbreekt weten de spoorwegen direct dat er wat loos is en dan stuiven ze er direct opaf. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat terroristen zo opvallend te werk zouden gaan.
@Felchmeister
Bedankt! Hanzelijn stuit op protesten van milieugroeperingen, en anders gaat het om een grote aanslag met zoveel mogelijk doden in het personenvervoer. Wat is eigenlijk de precieze locatie, en hoe zou een ontspoorde trein zich daarin bewegen, dat is de volgende vraag. Als het gelijkvloers is, dan is er nog een kans dat een trein over vlak land een stukje doorrijdt, maar als het op een talud ligt of er ligt in het verlengde zoiets als een insnijding in het landschap waar een weg onder het spoor doorloopt, of een oever van een sloot of kanaal, dan is het opeens een heel stuk grimmiger. Weet iemand iets over wáár dit precies is gebeurd, als het even kan de coördinaten op Google Maps?
Ik roep al zeker een jaar dat de treinongelukken elke keer net buiten de stations, o.a. een aantal keer bij Amsterdam Centraal afgelopen jaar?, allemaal tests zijn geweest...
@me
- bent
@Tieneus | 28-07-10 | 18:19
Je bent haalt de volgende dingen door elkaar
www.nu.nl/binnenland/2299962/trein-rij...
&
www.nu.nl/binnenland/2300244/vernielin...
Kleingrutter, help ff. Welke twee dingen?
@Pteranodon | 28-07-10 | 18:11
Nee, er vinden geen speciale goederen transporten plaats op de Flevolijn, behalve de aanvoer van bovenbouwmaterialen voor het Hanzelijn project,..
-weggejorist-
Ik dacht al dat het een geplande aanslag was, zie mijn reactie op het eerdere artikel van Geenstijl in de kleine uurtjes van vanochtend (rond 4 uur meen ik me te herinneren). Alleen ik dacht aan een ijzerzaagje en wat bouten losdraaien maar zo eenvoudig is het volgens de twitteraar De Heus niet gegaan. Het is nog steeds wel een type sabotage wat maar korte tijd nodig heeft om te voltooien, zodat je het precies kunt timen, om een specifieke trein te grazen te nemen die je van plan bent te killen. Ik blijf er daarom op wijzen dat het belangrijk is om te kijken bij het onderzoek welke treinen er gepland stonden op dat spoor, en in het bijzonder of er ook bepaalde goederentreinen in zitten. Ik weet nog steeds niet of er op dat traject goederenvervoer plaats vindt, en zo ja van welke bedrijven of instellingen, en of die potentiële vijanden hebben.
-weggejorist-
De trein kwam vast van links.
Tieneus | 28-07-10 | 18:08
Je haalt twee dingen door elkaar.
@Tieneus | 28-07-10 | 18:08
Vlakbij het nooit in gebruik genomen station Lelystad Zuid,..
@Terpen-tijn
Ken je dat liedje kadeng kadeng van guus meeuwis ? Ja ? Dan doe eens vertellen waar dat op slaat enzo ;)
Wat ik op heb kunnen maken uit de diverse berichtgevingen hier en daar, heeft men geprobeerd om in de lengte richting van de spoorstaaf, een snede in de 'ziel' van de spoorstaaf te branden van ca. 1,5 m1 (het dunne gedeelte van de spoorstaaf). Vervolgens hoef je alleen de kop nog maar verticaal door de slijpen/branden. Het verwijderen van de kop van de spoorstaaf, had een ontsporing tot gevolg kunnen hebben. Men heeft hier niets van gemerkt, omdat de voet van de spoorstaaf de aanwezige spoorstroomlopen gewoon blijft geleiden. Kortom, wanneer mijn verhaal klopt,.. Heeft de betreffend machinist heeft met z'n oplettendheid dus veel erger weten te voorkomen.
Het lijkt op een soort test. Een werk-trein die zo vreselijk hard rijdt, dicht bij het einde van een traject? Da's mij iets te vaag.
Bovendien was het een buitenlandse werk-trein, maar was de machinist ook buitenlands en kende hij misschien het traject niet of werd ie afgeleid?
En dan de 1.5meter ontbrekende rails. Waar was dat gat? (heeft iemand een google-mapje?). Wist de rails-snijder dat er nog een werk-trein zou langskomen die nacht, of was de planning inderdaad de eerste personentrein in de ochtend te laten ontsporen? Allemaal vragen, en nog veel onduidelijkheid.
@Bubba | 28-07-10 | 17:32
@SammyJankis | 28-07-10 | 17:35
nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
Ik zeg Grieks extreem rechts.
Als ze de daders niet kunnen vinden zijn ze links. Dat is altijd zo in Nederland. Kwestie van politieke wil.
Als het een aanslag van milieusukkels was, hadden ze waarschijnlijk kilo's bladeren op de rails gelegd. Of duizenden nertsen.
@DirkZz | 28-07-10 | 17:41: elektrisch lijkt me haast niet mogelijk, omdat ze voor die aarding gebruikt worden, maar akoestisch / mechanisch.. En dan gaat volgens mij dat ijzerdraadje er tussen niet werken.
Men heeft hier duidelijk 'een spoor van vernieling' achter gelaten,..
Dit soort aanslagen vinden ook in Duitsland, Frankrijk, Amerika en Engeland plaats.
In Amerika heeft zo'n aanslag al eens succes gehad:
www.nytimes.com/1995/10/15/weekinrevie...
Hoewel je in eerste instantie zou denken aan Jihad figuren bleek het in Frankrijk om de vrienden van Jole te gaan:
www.france24.com/en/20081111-eight-arr...
@SammyJankis | 28-07-10 | 17:35: Kwam eigenlijk op het idee door het oortje op de rail om een trein aan te horen komen. Zou dus ook een fysiek gebeuren kunnen zijn (kastje om de zoveel kilometer die een signaal opvangt en aan de andere kant een nieuwe doorgeeft als hij het ontvangt) en dan hof je het misschien zelfs alleen maar een paar keer per dag te doen.
Weet alleen niet zeker of de rails onderling zo zijn verbonden dat ze een signaal kunnen doorgeven. Elektrisch lijkt me lastig, maar mechanisch lijkt me haast wel. , of dat je dit met een (eenvoudige) aanpassing zo zou kunnen maken.
Is er überhaupt wel zoiets gebeurt eigenlijk?
@Bubba
Maar er vervolgens een stukje ijzerdraad tussen spannen is toch ook niet zo moeilijk?
Moet ik nu voortaan met de auto naar Bataviastad?
Generale repetitie voor aanslag op de HSL?
Zeker een verwarde man of een paar rotjongetjes of toch moslimterroristen? Waarom moet dit direkt in de doofpot zoals zoveel berichten op het ogenblik.
Bubba | 28-07-10 | 17:32
De spoorstaven worden al gebruikt om de trein te aarden. Maar ik denk dat daar parallel aan misschien ook wel een signaal doorheen zou kunnen gaan. Misschien dat een meer ervaren railinfrastrucureel persoon daar beter op kan beantwoorden. Dus laat je horen!
Almere moet je afsnijden en weg laten drijven het ijselmeer op.
Samen met al die mafketels die daar zijn gaan wonen.
Daar wil je voor je verdriet toch nie wonen mensen!
maarja toch heb die wel gelijk in dat laatste kenne ze nie bewaken is weer itempje voor reportage ik mis rutger toch al.
Het is verdomme toch niet zo moeilijk om een signaal door zo'n rails te jassen en aan de andere kant van de rails weer op te vangen? Weet je gelijk wanneer er een stuk tussenuit gehaald wordt
Tyler-Durden | 28-07-10 | 17:23
Maarrrr... je wilt toch dodelijk slachtoffers? Tyler, heb je trouwens nog nieuwe IKEA meuk?
Triest tokkie die dit weer loopt te rondbazuinen als empirische waarheid. Waarom zou dit in hemelsnaam een aanslag / sabotage / rotgeintje zijn ?
Beetje terrorist weet dat je veel meer effect hebt als je een verdeelstation in Noord Holland zou uitschakelen........ dagje noordelijk deel van de randstad geheel zonder stroom is een stuk schadelijker dan een stukkie spoor in Flevoland.......
Wat zitten hier veel ProRailers.
Terpen-tijn | 28-07-10 | 17:11
Stukken spoorstaaf worden met behulp van lassen verbonden. Elektrisch met een machine of met thermietlassen. Leuk goedje thermiet. Check nl.wikipedia.org/wiki/Thermiet en voor het thermietlassen zelf www.youtube.com/watch?v=s-oO3XAbHdc
Maar her en der zitten in de spoorstaven ook compensatielassen. Zodat de spoorstaaf kan krimpen of uitzetten. Die zou je ook kunnen loshalen. Maar dit is meestal niet om de 1,5 meter. Dus aan één kant is de spoorstaaf doorgeslepen dan wel doorgebrand denk ik.
Terpen-tijn | 28-07-10 | 17:18
Goed zo, mien jong.
Wat denk jij? Whodunnit?
Pa Cartwright | 28-07-10 | 17:12
Zelden, inderdaad. Een paar dagen werken per maand is eigenlijk meer dan genoeg. De truc is om je talenten zo duur mogelijk te verkopen, en tegelijkertijd je behoeftes tot een minimum te beperken. Zo hou je geld over voor noodzakelijke dingen en tijd voor jezelf. En ja, ik zit ook wel eens 's morgens vroeg in het OV naar Rotterdam-Zuid of Heerhugowaard oid, maar die vijf of zes keer per maand (max) neem ik voor lief.
dosis
Drie miljoen is ook eindeloos.
Rail wordt rails als ze aan elkaar gelast zijn.
Zo klets ik me uit jouw taaltechnische aanvalletjes...
"Ze kunnen onmogelijk circa 3000 kilometer spoor bewaken..."
Dat kunnen ze wel. Door pulsen electriciteit er door heen te jagen en het te meten. Dat is natuurlijk te omzeilen met een startkabel, maar doe dan de weerstand meten.
Is er niet een signaal tussen de rail dat aan geeft als er ergens een breuk in zit, of had meneer hier een kabel tussen gespannen?
@ dosis | 28-07-10 | 16:56
Maar jij hoeft nooit ergens op een zeker tijdstip in de ochtend wellicht te zijn? Mooi man.
Terpen-tijn | 28-07-10 | 17:11
Ik mis de optie: 3 miljoen meter.
En het is rail (enk); rails (mv).
(dus niet RAILSEN, sliptong!)
Voor degenen die menen dat hoe lang een spoorrails is na aanleg:
A. 50 cm lengte
B. een paar meter.
C. 6 meter
D. eindeloos.
Ik denk dat het die zinghippie is....
Doorbranden kan. Ik heb honderden oude spoorstaven doorgebrand in een gitzwart technisch verleden. Alleen moet je dus wel een snijbrander + slangenpakket + zware zuurstoftank + acetyleen daar krijgen. Een slijptol kan ook. Dit zijn slijptollen zo groot als een kettingzaag die met een speciale klem worden vastgeklemd op de spoorstaaf. Dit om een mooie rechte snede te krijgen en mocht de slijptol vast lopen niet in het wilde weg te schieten. Maarrrrrrrrrrr... met een huis, tuin en keukenslijptol kan het natuurlijk ook. Ach, een aanslag is ook zo makkelijk te plegen. Je kunt ook een jerrycan benzine bij een stadsbus naar binnen gooien...
Alleen wie haalt het in zijn of haar hoofd....
gozahtje | 28-07-10 | 17:02
'Baas'? Nie begrijp nie.
Geen baas, geen werknemers. Ik doe maar wat.
Rupee | 28-07-10 | 16:48
Het zijn echt mensenmensen.
aardworm 17:00
Je hebt gelijk.
Had t kunnen weten... van elk gereedschap is wel een elektrische en motor uitvoering,
Motief? Tja... Probeer het eens bij taxibedrijven.
aardworm | 28-07-10 | 17:00
Prima spul voor je kalknagels .
dosis | 28-07-10 | 16:56
U heeft met de baas een regeling getroffen over uw werktijden?
Hmmmmm, stuk spoorstaaf van 54 kilo per strekkende meter. Maakt een dikke 80 kilo dus. Om de 50 cm zit de enkele spoorstaaf aan beide kanten vast met een kraagbout of veerklem. Kraagbout krijg je wel los met een ring- of steeksleutel. Veerklem kun je met een koevoet of massief stuk staal ook wel loswippen. Sick fucks!
Terpen-tijn
Deze heeft toch een doorslijpschijf www.gereedschappelijk.nl/electrisch-ge...
Waar baseren ze dat allemaal op? Aannames lijkt me.. Gaat dat zo bij het OM?
Seth | 28-07-10 | 16:54
Met de trien reizen is zo al een aanslag op je portemonnee.
Op elke 50 meter iemand die onterecht in de WAO zit plaatsen. Hoppa, spoor in de gaten gehouden.
Extremisten?Activisten?t ken net zo goed om afpersing gaan....
@Kleine Man | 28-07-10 | 16:56
Oh mijn god, ik word seniel. Mijn welgemeende excuses.
sinds wanneer ligt Stavoren in de Flevopolder????
Lokitor 16:53
Hoe verzin je het??
Klopt werkelijk geen enkele zak van.
Op zich knap.. dat wel.
Ik ga altijd pas 's middags met de trein. Veiliger en goedkoper dan in de ochtendspits.
Hrm, extra roddelspul: is dit ook waarom er van de landmeter mannetjes metingen aan 't verrichten tussen Almere-Centrum en Almere-Muziekwijk, of was dat gewoon voor de geplande verdubbeling van het spoor? Hoe dan ook; bijzonder geruststellend dat een potentiële aanslag op de spoorlijn welke ik en vrouwlief vaak gebruiken lekker stil wordt gehouden. Stel je voor dat we voorbereidingen zouden treffen zeg, brrrr!
Snijbranders slijptollen zijn allemaal niet eens nodig. Rails is geen één stuk staal en is dus met koppelplaten aan elkaar bevestigd dus als je die los weet te schroeven en een aantal bodemplaten met veren losschroeft kan je met een kleine takel het spoor zo een stuk ombuigen. Voor een trein op hoge snelheid is dat al desastreus. Daarentegen wissels en overgangen saboteren en zodoende een treinramp te veroorzaken is vrijwel onmogelijk want wissels geven waarschuwingssignalen af wanneer een gewenste stand niet bereikt word en overgangen vallen bij storing automatisch dicht. Ook is er zoiets als baanvakbeveiliging wat botsingen kan voorkomen.
OK,dit keer is het niet gelukt.
Vroeger had je creatief met kurk.. en ja soms ga je je grenzen een beetje verleggen en nu heb je creatief met staal.. ook leuk.
Zou dit nu een nieuwe vorm van terreur zijn, een bermspoor sabotage in plaats van een bermbom?
Vroegah brandde ik wel gaten in staal met behulp van een lasapparaat en een agregaat, genoeg sapnning erop en hoppa , waarom zou je dan moeite doen met een brander of slijptoestand?
aardworm 16:43
ok ok maar die zijn eigenlijk bedoeld voor de betonindustrie... kweet niet of er ook slijpschijven voor metaal op kunnen (mogen).
Zo ja dan is het een hels werk om vier keer een rails door te slijpen. (en de rest)
DeDiplomaat | 28-07-10 | 16:49
Moeten ze toch nog even beter het spoorboekje bestuderen .
Stuk goedkoper dan een vliegtuig kapen. Nieuwe race voor alle hakbars?
-weggejorist-
Gelukkig blijft de Molukse gemeenschap in dit draadje ongenoemd.
Teun van het Tuinpad | 28-07-10 | 16:36
Molukkers kiezen eerder voor interactie met de forenzen. Zo'n sabotage is veel te afstandelijk
-weggejorist-
Gewoon slecht onderhoud van de rails.
Die spoort niet...
What´s next? Een gatenboorder in de Ij-Tunnel?
Ze brengen ons wel op een idee..
Iemand nog een snijbrander nodig?
www.tweedehands.nl/bouw/gereedschap-ma...
Die malloten zijn het spoor bijster.
Vast een treinreiziger die kwaad was omdat hij de OV-chipkaart kreeg opgedrongen. Terecht, lijkt me.
Oh, verkeerde link, da's een steenzaag.
@ mijzelf: pijnlijk grammaticale fouten!
Kunnen ze geen onbemande minitreintjes laten rijden die het spoort ( 's nachts) afzoeken naar mogelijke sabotage? Gelijk een minigun erop mounten en klaar is kees.
Zal vast wel een markt voor zijn.
Verhoog de strafmaat nou GVD eens wetgevers! 3 maanden parkjes aanharken lijkt toch niet genoeg af te schrikken. Dus: schoffelen aub omzetten in minimaal de doodstraf voor dit soort vergrijpen! (ik zet alvast maar hoog in)
Terpen-tijn
Jazeker www.werktuigen.nl/ads/details/2997/car...
Runaway Train II
de wraak van Stavoren... Verkopen ze bij een handelaar in scheepsartikelen toevallig snijbranders?
aardworm 16:30
Bestaan die dan? twijfel
Gegil van slijpschijven in combi met de motor maakt dan toch wel 150 decibel.. genoeg om een hele provincie wakker te maken...
Gelukkig blijft de Molukse gemeenschap in dit draadje ongenoemd.
"vermoeden doet, dat onverlaten afgelopen week in Stavoren stootblok van einde van de rails hebben verwijderd, waardoor Italiaanse bemanning van de werktrein nu de schuld van het doormidden rijden van een watersportwinkel krijgen doet."
@ Terpen-tijn | 28-07-10 | 16:28
je hebt ook slijptollen op benzine, dan heb je geen prik nodig. Voor minder dan 50 euro voor 1 dag te huur.
Ik heb Guus Meeuwis altijd al een rare gevonden met dat liedje.
De verantwoordelijke sujetten sporen niet helemaal...
/*IJzerzaag slijpt*/
Daarom moeten ze eens opschieten met de teleportaalmachine. Dit is allemaal veel te gemakkelijk te saboteren.
Principaute | 28-07-10 | 16:19
Sliptong | 28-07-10 | 16:26
Aha, ik merk dat diversen hier goed zijn ingevoerd in het elektrisch ...
Het is de treinzanger, ik weet het zeker.
Dat bomenknuffelaars nog geen grote gaten in de A2 hebben gehakt.
"De instanties zwijgen vanwege het gevaar voor copycats."
Ja, ik wil ook met een vrachtwagen, generator en slijptol op weg ggaan.
Men neme een hydraulische schaar...
Terpen-tijn
Die is ook in 2-takt versie verkrijgbaar.
@milky bar | 28-07-10 | 16:19
Ik dacht aan de alien.
Polizie, ga es vragen bij lokale bouwmarkten of er veel slijptolletjes zijn verkocht de laatste weken!
die gasten die dat gedaan hebben sporen echt niet!!
Brrr, nu ben ik bang. Waar kan ik mijn vingerafdrukken en dna inleveren?
"Sporenonderzoek" ... haha
Een hoop gezeul met flessen acetyleen en zuurstof, in een tentje, en niemand ziet het. Die slijptol zie ik niet zitten, wat een herrie.
Overigens, een motief kan ook zijn dat iemand een ander zwart wil maken om reden van winst, in welke vorm dan ook.
4 keer een spoorrails verspanen doe je niet met een slijptol!
Zelfs met de grootste slijpschijven is het een pokkewerk en hoe zou die aan stroom komen?
Snijbrander daarentegen is mobiel.
if-then | 28-07-10 | 16:26
Aambeeld.
Ze zwijgen vanwege het gevaar voor... vul maar in?
Nou, we kunnen hen in ieder geval van het verdachtenlijstje schrappen, wat dat is natuurlijk onbestaanbaar.
De wet geldt namelijk niet voor bepaalde lieden die erboven staan.
Ach, staal of aluminium... what's the difference.
Waarom zoveel moeite doen?
Het kan zoveel makkelijker..
Ik geloof er niet in.
@Shalalieshalala | 28-07-10 | 16:12
Ze kunnen de wissels niet eens ijsvrij houden en de railsen bladvrij. Laat staan 3000km spoor onder spanning zetten én controleren. En dan kunnen er nog allemaal relais gemaakt worden. Ik stel voor: 25kVA op de rails zetten: geen bladeren meer, geen bevroren wissels meer, geen roadkill meer, geen ongewenste overstekende auto's meer, geen terroristen meer, gratis elektromagnetische verzameling klein geld en schrot. Wat een idee.
Ah; Die duizenden kilo's staal zijn nu uit het bericht. !,5 meter spoorstaf á 50 kilo per meter is 75X2 ofwel 150 kilo. Nu de bovenleiding ook nog intact is kunnen we weer gewoon doen. Een paar jaar geleden legde een stelletje gestoorden een aanbeeld op de rails, en wel zodanig dat bij succes de trein vanaf het taluud een woonwijk in Warmond zou binnendenderen.. De jeugd verveelde zich wat. en het is nu ook weer zomerzotheid, wedden?
Tsja een aanslag.. Dat kan twee kanten op: Islam of links radicale hippies...
Een stukje spoor is natuurlijk zo weer aangelegd: www.youtube.com/watch?v=qFE8nmKpmXY
Zeeschuimer | 28-07-10 | 16:21
wie dan? ik?
Misschien had er gewoon iemand een snijbrander gehad voor zijn verjaardag..
Waarschijnlijk die meneer van de minigun, met een minisnijbrander. Want die kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn.
@ Niet voor Jan | 28-07-10 | 16:18
Alleen 1 kant weghalen is al genoeg, hoor.. En je hoeft hem niet weg te slepen: 1 uiteinde 20 cm naar binnen leggen is genoeg, dan fietst zo de hele trein de greppel in.
@milky bar | 28-07-10 | 16:19
Annemarie Jorritsma?
@Shalalieshalala
Dat had ik ook bedacht. Alleen ... als je voor het snijbranden dat stuk overbrugd, wat dan?
Toch iets van vroeger, sterven door ijzergebrek...
Vergeet ook mijn eerdere opmerking over forenzen. . . . het was de treinzanger!
Zo'n strafrechtelijk onderzoek kan natuurlijk ook in de richting van een van de spoororganisaties of uitvoerders gaan wijzen.
@Niet voor Jan | 28-07-10 | 16:18
Laat staan het vervoeren van al het vernielde. Als de daders het in ieder geval hebben mee genomen.. Het blijft een vreemd verhaal.
Activisten ? Denk meer aan extremisten van het bebaarde bejurkte lichtgetinte soort. Ze zijn zeker bang voor een rechts kabinet en de weg van infiltratie via de pvda is mislukt dus gooien ze het met aanslagen maar over een andere boeg....
Het zal mij niet verbazen als er nog meer van dit soort "incidentjes" gepland staan.
Voorlopig heb ik nog niets gezien waaruit dit blijkt. Een anonieme machinist is niet echt een betrouwbare bron te noemen. Gefrustreerde NS medewerkers zeggen me ook al niets want ik denk dat als je bij de NS werkt sowieso al gefrustreerd raakt.
allemaal mis... het is een ijzervretende alien met een half gezicht en een bloedneus die op verschillende adressen doosjes met een rode knop aflevert. wie erop drukt, ziet een foto van cameron diaz met een verminkte voet.
Je hoeft ook helemaal geen 3000 km spoor te bewaken. Op de meeste plekken kan je echt niet met een slijptol of snijbrander aan de gang zonder dat omwonenden direct door hebben dat er iets loos is.
In Frankrijk is dit een veel groter probleem: Al sinds de introductie van de TGV is men bang dat rare groepjes ergens langs de duizenden kilometers TGV spoor de boel gaan saboteren. En is Frankrijk is het meeste platteland wel gewoon een heleboel leegte.
Daarom rijdt er in Frankrijk iedere ochtend eerst een lege trein met speciale scanapparatuur over het spoor alvorens de dienstregeling begint. Kostbaar geintje, maar je wil echt niet dat er een trein met 300 km/u in de Loire stort.
Shalalieshalala | 28-07-10 | 16:12
Als je laagspanning zet op 3000km.. dan kom je niet zoveer, door alle verliezen.
-weggejorist-
In gedachten niet-bestaande OV-jaarkaart doormidden scheuren doet.
Nouja dat stilhouden is nu dus mislukt, benieuwd of we hier nog wat van gaan horen.
Anderhalve meter rails doorzagen (en verwijderen), vereist dat je vier keer een complete rails doorsnijdt, *plus* de bijbehorende veren die op de bielzen liggen - pak 'm beet een stuk of zestien veren. En dan heb je 't boeltje nog niet weggetild. Dat doe je echt niet in een verloren uurtje - daar heb je een hele goeie slijptol voor nodig en een generator.
Ze smelten de kazen!!!
Vergeet Al Qaida. . . gewoon een gefrustreerde forens die de dagelijkse kudtsmoezen voor vertraagde treinen he-le-maal zat is.
Bij Stavoren hield het spoor ook al plotseling op...
Je kan prima 3000KM spoor bewaken. Zet een lage spanning op het spoor en meet stations, en als ergens de spanning wegvalt mis je dus een stuk rails...
Lekker vaag met een ijzerzaag?
Tja, toch knap om onopvallend met een snijbrander aan de gang te gaan op het spoor, alhoewel.... dit stukje ligt waarschijnlijk in de middle of nowhere in de Flevopolder, waar alleen koeien buiten staan.
Is het nu met een snijbrander of met een slijptol gebeurt?
Vragen, vragen, vragen.....
REAGEER OOK