Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RvC: Wereldomroep volstrekt nutteloos

wereldomroep.jpgDe Raad van Cultuur heeft ontdekt wat iedereen al wist: Namelijk dat er vrijwel niemand naar de Wereldomroep luistert. Het enige harde cijfer dat de expatzender kan ophoesten, is de kleine 45 miljoen taxpoet die jaarlijks bij elkaar gebedeld wordt. Bereik? Geen idee. Aantal luisteraars? Uhhhhh, derp. Effect van de knipselkrant? Wacht, ja... o nee, toch niet. Zo jammer, heb je drie kerntaken, doen de interwebs alle drie die taken sneller, efficiënter en zonder belasting-infuus. Ongetwijfeld krijgen we nu een esthetische brildrager met pijp en ribcordbroek die brult: "Het is een instituut! Het heeft veel invloed in derdewereldlanden!" Jup, net als AIDS. En daar staat ook niemand voor te klappen. Echt hoor. We kunnen zonder reportages over het paargedrag van de geel gestippelde brulkikker in Ecuador. Gelukkig komt de RvC nu ook tot de conclusie dat de zender het onderscheidend vermogen van een rozenbottel heeft. De groeten aan alle Jan Kikkerts & Rutger van Santens wereldwijd. Toedeledokie en tot nooit ziens. Toekomstig kabinet: doe eens voorgoed wegbezuinigen.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Evert van der Pik | 18-07-10 | 12:47

Ik woon nu 2 1/2 jaar in het buitenland en ik heb de wereldomroep echt nog nooit gebruikt. Wel internet, uitzending gemist etc.. toch, er is best een grote groep die niet via het web kunnen kijken en luisteren en die baat hebben van de satteliet. Er zijn genoeg andere kosten te besparen. Ik zie het nut wel.

stienes | 17-07-10 | 10:29

De Wereldomroep moet blijven stelletje internetrukkers.

ikbenhetecht | 17-07-10 | 10:24

-weggejorist-

Poso | 17-07-10 | 08:06

het is crisis en dus tijd voor prioriteiten: kappen met elitaire dingen en overbodigheden, ook BVN en RNW weg dus

Ed71886710 | 17-07-10 | 07:16

Ik ben expat. Zou absoluut niet weten hoe ik Radio Nederland Wereld Omroep kan ontvangen. Op mijn radio lukt het me hooguit lokale stations te bereiken. Lange golf? Die heb ik nog nooit, waar dan ook, met wat voor radio of antenne kunnen bereiken.

Prodeo Beo | 17-07-10 | 02:21

BVN is een geweldige combinatie van programma's die ik in Nederland toch al nooit keek, en het is prachtig om het nieuws van gisteren 's avonds op TV te zien.

Als het schrappen van RNW al 45M oplevert, en BVN wordt ook nog geschrapt, kan er dan een kwalitatief goed alternatief komen? Kennelijk geld zat in dat geval, en de infrastructuur is er al.

Huftah | 17-07-10 | 00:52

-weggejorist-

Poso | 16-07-10 | 23:03

Onafhankelijk journalistiek? Het is wel gieren lachen en brullen met dat linkse geboefte van de WOR.

vrijheid-van-spreken | 16-07-10 | 22:31

Het Koningshuis is een instituut van nog veel merkwaardiger nut voor allen en dat zooitje kost meer duiten dan de WO. Hoewel 45mio voor door de ether lullen wel een tikke duur is.

Overigens vind ik het heerlijk om als in het buitenland ben zo min mogelijk over Nederland te horen. Ik zie de teringzooi wel weer als ik terugkom en ben daarin in ieder geval nog nooit teleurgesteld. Maar voor hen die aan de knoppen van hun gloeibuisradio draaien voor het laatste Polygoon over de zaken in het Nederlansche: whatever floats your boat.

Opheffen, doorgaan, ist mir wurst.

Markies de Schade | 16-07-10 | 22:19

@speurneus | 16-07-10 | 20:44
Die achterlijke tokkies in die vrachtwagens moeten gewoon op de weg blijven letten,die lui veroorzaken al ellende genoeg.

c10 | 16-07-10 | 22:03

grote onzin dit zeg dit moet altijd blijven punt uit
20000 internationale vrachtwagenchauffeurs zijn blij met het nieuws , en in de zomer tour de france elke ochtend 2 uur het progamma onderweg waarin veel info over vanalles wat met transport te maken heeft de file's in het buitenland enz enz
haal die miljoenen maar bij die nerds die illegaal van alles en nog wat downloaden

speurneus | 16-07-10 | 20:44

Kap ook meteen met dat achterlijke BVN,wat een onzin is dat zeg met hun "omrop fryslan".

c10 | 16-07-10 | 20:23

-weggejorist-

Poso | 16-07-10 | 20:16

hmmm.. misschien is de wereld omroep wat verandert sinds ik daar was..

OomAgentFactcheck. | 16-07-10 | 20:10

De wereldomroep is even, zo niet belangrijker, dan reuters.
Het nieuws dat u krijgt word vanuit 3e wereldlandjes 2e wereldlandjes doorgebelt naar de WO. Die hebben namelijk nog echte journalisten die alle stukjes nieuws uitpluizen en op de radio kwakken, dat is nog eens wat anders dan het Nos, Rtl of sbs die klakkeloos de telex overneemt.

sorry, geenstijl maar bij de nos zitten journalisten waar jullie alleen van kunnen dromen, oh en ze kunnen nog spellen ook. ^^

Trouwens de bezem is al door de WO gegaan, men heeft toen een heleboel top journalisten uit DU, FR, BR eruit gegooit. terwijl de nederlandse producers die, toevallig weet ik dat ^^, geen reet uitvoerden konden blijven zitten. Dus inplaats van het vuil buiten te zetten hebben ze daar toen de kluis en sierraden, kind en badwater weggegooid. dankzij "paars min" mag ik even melden.

deze keer zitten lullie toch echt fout.
nieuws is niet alleen op het internet dingen opzoeken nieuws heeft ook infrastructuur nodig en de WO is het europeen/afrikaans schakelbord voor die infrastructuur.
Ja dat wij dat allemaal betalen is misschien punt. maar daar is dan ook alles mee gezegd.

OomAgentFactcheck. | 16-07-10 | 20:09

Hier een luisteraar die wel blij is met de Wereldomroep, alleen....... als ik "In den vreemde" moet luisteren naar een klompenmaker in Achterjezusveen of dat ik gepest wordt met een kunstenaar die wereldberoemd is in Lutjebroek dan hoeft het voor mij niet.
Laat horen wat er aan nieuws (groot en klein) is in NL geef achtergrond informatie bij het nieuws. Dat willen we horen en de rest: opzouten.
Dus: wel houden die RNW maar pas je aan wat de luisteraar wil horen.

koekerrroe | 16-07-10 | 20:06

De Wereldomroep geeft wel een handige gids hoe je afwijkende meningen op radio kan jammen. Zogenaamde "hate radio" maw te rechtse geluiden.

static.rnw.nl/migratie/www.radionether...

JoranVanderdood | 16-07-10 | 19:21

toch via de wereldomroep vernomen dat pim fortuyn was neergeschoten

ikbendom? | 16-07-10 | 19:02

Vergeet vooral dat prutzendertje BVN niet.... Ik ben afhankelijk van die prutzender om het journaal te kunnen kijken. De rest er omheen is fecking crap !

Kwatz | 16-07-10 | 18:31

Gewoon Wereldomroep via Internet. En verder... omhalen die zender!

Eder Ben Ali | 16-07-10 | 18:21

radio van voor de 1e wereld oorlog zoveel luisteraars hebben ze dus niet meer
opzouten die handel

harob | 16-07-10 | 17:54

radio van voor de 1e wereld oorlog zoveel luisteraars hebben ze dus niet meer
opzouten die handel

harob | 16-07-10 | 17:54

radio is zo 1900! weg met die soebsidiespoens

GrijpStuivert | 16-07-10 | 17:46

@macflipper | 16-07-10 | 13:17
Sterker nog, de antennes staan nu al in de Flevopolder weg te roesten. RNWO zendt al een paar jaar niet meer uit via deze zenders maar vanaf buitenlandse zenders. Zelfs de middengolffrequentie voor Europa (1296 kHz) is een voormalige BBC-zender die in Engeland staat (en hier overigens goed te ontvangen is).

John Toroflex | 16-07-10 | 16:22

BVN wel laten bestaan graag! Is ideale reclame vrije zender zonder Ami- of Latinsoaps.
Mogelijkeheid is natuurlijk om NL1,2 en 3 in BVN op te laten gaan met behoud van het format van BVN.

Exped | 16-07-10 | 16:07

Tegenwoordig via internet kan je al het nieuws uit Nederland prima volgen. Wereldomroep is dan ook volstrekt overbodig

Afonso vanuit Portugal

Afonso Henriques | 16-07-10 | 16:06

Ik vond het vroeger toch wel wat hebben als je over de camping liep ergens in zuid Frankrijk en je hoorde hier en daar die krasse stem van Pelleboer het weerbericht doorgeven. Maar die is er ook niet meer dus ja, wat moet je er dan verder mee?

Mark van Leeuwen | 16-07-10 | 15:54

Goed, dus we zijn aangewezen op Al Jazeera en de BBC thanks! Maar we moeten dus gaan pollen in Zuid Amerika wie er naar de Spaanstalige uitzendingen luistert, kort door de bocht is een ding, desinteresse een tweede.
Werd iedereen maar zo beoordeeld, dan vlogen er morgen 2 miljoen ambtenaren uit.

keerf | 16-07-10 | 15:41

45 miljoen, das 5000 Euro per uur!!!

pleurtop | 16-07-10 | 15:09

RTVNH en SALTO zijn dat ook.

Einde van de Domheid | 16-07-10 | 14:54

@LHC | 16-07-10 | 12:24
Miss laptopje kopen?

Che_cuevara | 16-07-10 | 14:38

mambo43 | 16-07-10 | 14:02
Mee eens.
Niet alleen expats (ben ik ook geweest), ook truckdrivers luisteren veel en vaak naar de wereldomroep. Niet alleen de uitzendingen van 'Onderweg' -Hoi Bob- maar ook bijvoorbeeld de wedstrijden van Oranje tijdens het WK heb ik via de Wereldomroep kunnen volgen. Deze omroep heeft wel degelijk nut. Het probleem is alleen dat het niet zo makkelijk is om te meten hoeveel mensen al dan niet regelmatig luisteren.
Ik zou het iig jammer vinden als dit instituut wordt opgeheven. Bovendien valt die 45 miljoen in het niet bij de bedragen die Den Haag dagelijks over de balk smijt, dus er zijn vast wel betere dingen te vinden om p te bezuinigen.

truckdriver01 | 16-07-10 | 14:14

@mambo43 | 16-07-10 | 14:02: "Voorts zijn er veel lokale zenders welke programma's overnemen van BVN."

Huh? Waar is dat dan? (Dat zou trouwens prima via internet kunnen, ook veel beter geluid. Want ik *gok* dat de kosten toch m.n. zitten in het bijhouden van de wereldwijde zend-infrastructuur.)

Specy | 16-07-10 | 14:10

Nee die lulzender 3FM is een hit...

Hölzenbein | 16-07-10 | 14:07

"De geit is gemolken, de geit is gemolken."

Gabr | 16-07-10 | 14:03

Leuk dat mensen, die niet in het buitenland wonen, alles zogenaamd weten over de wereldomroep.
Ik woon in het buitenland, heb wel de wereldomroep aanstaan en kijk ook naar BVN. In veel landen kijken of luisteren expats wel degelijk naar de wereldomroep, maar helaas worden vaak alleen de vakantiegangers geinterviewd.
Voorts zijn er veel lokale zenders welke programma's overnemen van BVN. Kortom, zinloos is de wereldomroep dus niet.

mambo43 | 16-07-10 | 14:02

Ik ben groot voorstander van de PO, zij het dan er dan wel enkele hervormingen nodig zijn, en ook van de Wereldomroep, die sinds 2004 steeds minder centjes van de overheid krijgt en geleid wordt door niemand minder dan Ben Bot, jeweetwel die VVD'er... Dus ze links noemen is een beetje dom.

doe nog eens | 16-07-10 | 13:55

@toetanchamon en @Brouhaha;
jah ik weet nog hoe je een radio maakt zonder stroom.
het enige wat je nodig heb is een draad naar massa (aarde) en een koptelefoon.
daartussen heb je een spoel en een regelbare condensator nodig om uit de koptelefoon geluid te krijgen, en jah dit is alleen AM (amplitude modulatie)
@polt jah jij misschien wel, maar vraag nog maar eens voor de gein aan elke trut achter de kassa voordat ze het product *bliebt* of ze de prijs weet van het artikel. nou dat weten ze niet meer hoor. en daarbij hebben ze ook geen kassa staan die de producten aan kan slaan zonder stroom. ik heb het hier al 2X meegemaakt dat de stroom uitviel in de super en dat men verzocht de artikelen weer netjes terug te leggen. nou als jullie zo dom zijn om geen rekening te houden met dat de stroom kan uitvallen mogen jullie ook de artikelen zelf terug leggen. ik ben dus ook al 2X de winkel uitgelopen met dat ik me winkelwagentje zo laat staan.

Da_scorpio | 16-07-10 | 13:55

Jullie weten wel dat de Wereldomroep programma's in 6 talen maakt? Alleen de NL programma's kunnen vervangen worden door programma's van Radio 1 of zo...

Specy | 16-07-10 | 13:54

De Staat in Media zou sowieso grondwettelijk verboden moeten worden.

De Staat is al sterk zat en moet het niet gemakkelijker gemaakt worden qua invloed.

Denkt Na | 16-07-10 | 13:49

Nutteloze linkse rotzooi, wegbezuinigen dus.

Televaag | 16-07-10 | 13:49

LOL. Weg met die troep. De wereldomroep, weer zo'n linkse salarismachine.

Sliptong | 16-07-10 | 13:45

Ach, ik vind het altijd wel knus om naar de Wereldomroep te luisteren. De kleine vakantieoorden waar ik heen ga hebben meestal geen internet of het is zo langzaam dat streaming onmogelijk is.

Der Theo | 16-07-10 | 13:43

En dit kan zoveel goedkoper. Waarom moeten er een aparte redactie en aparte programma's zijn? Voorstel: laat de Wereldomroep als naam bestaan, maar zend programma's uit van de publieke en eventueel commerciële omroepen. Niet zelf opnieuw maken. Budget kan 80 procent omlaag en luisteraars 'in de verre' kunnen gewoon Nederlandse programma''s horen.

Willem4246 | 16-07-10 | 13:40

Ach, toen ik in 2003 een tijd in Kenia en Tanzania was, vond ik het toch wel prettig om ook midden in de Serengeti 's avonds het nieuws te kunnen beluisteren. Toch stukken goedkoper dan internet via satelliet, kan ik je zeggen.. :)

Amstel | 16-07-10 | 13:37

Ik zal dan die ene luisteraar zijn...
Gebruik de SW-radio nog altijd omdat ik verrek om op vakantie ook nog eens achter een schermpje te gaan hangen. Dat kan de rest van het jaar ook nog. Via de smartphone is helaas nog altijd erg prijzig in het buitenland.
Met bier of wijn in de hand naar de wereldomroep luisteren (hooguit een half uurtje) om te horen wat voor pokkeweer het nu weer in NL is.

Beetman | 16-07-10 | 13:33

Het paargedrag van de geel gestippelde brulkikker maakt me toch wel nieuwsgierig..

Fratello | 16-07-10 | 13:26

45 miljoen is peanuts. De WO heeft voor veel mensen zin. GS slaat wel erg door in het Wilders-apostolaat. Mensen: het Gewone Volk is dol op zijn eigen zekerheden, en de WO op de camping in Sisteron hoort daarbij (eigen ervaring).
Leve de WO, houzee, houzee, houzee!!!
(Leeft Jan Pelleboer nog?)

Lugosi | 16-07-10 | 13:24

@ChillBill | 16-07-10 | 13:20
doen we al. heet belasting... dat betaal je namelijk als je werkt

pau-lee | 16-07-10 | 13:23

Kan me wel voorstellen dat je wilt bezuinigen op de WO (bv door reportages die te horen waren op bv radio 1) te herhalen, maar wegbezuinigen? Nee. De infrastructuur behouden is te belangrijk (falen techniek, onbereikbaarheid van andere communicatietechnieken) en - zoals hierboven al vaker aangehaald - het internet is er niet overal snel, en niet overal makkelijk toegankelijk en niet over ongecensureerd.
En er zitten echt wel interessante reportages tussen - ook die over de brulkikker.

polt | 16-07-10 | 13:20

Voor al die mensen in het buitenland die naar de WO luisteren en dat belangrijk vinden. Betaal effe lekker mee aan die € 45M.

ChillBill | 16-07-10 | 13:20

@ havertje | 16-07-10 | 13:16

Alles slachten. Cafés ook, je hebt toch al een thuistap.

Adalgar | 16-07-10 | 13:20

Treurig varken | 16-07-10 | 13:08
Ach ja.... ik schreef 'in' en bedoelde 'voor'.

brunswijk | 16-07-10 | 13:18

Wat een gelul, de wereldomroep is ideaal voor expats en zeevarenden.

Handen af van de wereldomroep!

EisjediesGaan | 16-07-10 | 13:17

en hartelijk bedankt namens alle zeelui die ook graag het nieuws horen terwijl ze belasting bij elkaar aan het sprokkelen zijn.....

pau-lee | 16-07-10 | 13:17

Dan staat er een mooi stukje cultuur in de flevopolder te wachten op een paar krakers. Staan mooie vlaggemasten naast om jullie krakersvlaggen aan te hangen. Dat wordt een mooi krakersbolwerk met een piratenomroep die over de hele wereld is te ontvangen, cool!

macflipper | 16-07-10 | 13:17

Prima slachten die Wereldomroep. Ik weet er nog een! De Open Universiteit. Kost vrachten met geld met nihiel resultaat.

havertje | 16-07-10 | 13:16

Voor die 45 miljoen kan men beter de rechten afkopen, zodat Nederlanders in den vreemde legaal een Nederlandse chipcard voor hun satellietset kunnen aanschaffen.

kapotte_stofzuiger | 16-07-10 | 13:16

Nu 1,5 jaar al woonachtig in 0033 en de wereldomroep geen minuut gemist.

kapotte_stofzuiger | 16-07-10 | 13:14

Da_scorpio | 16-07-10 | 12:53
lol... heb in een ver verleden eens achter de kassa gestaan van een speelgoedwinkel en bij een storing van de techniek moest ik gewoon doorgaan met een rekenmachine. Ging prima.

polt | 16-07-10 | 13:14

Al in 2003 concludeerde onderzoeksbureau McKinsey dat de Wereldomroep voor 80 % overbodig was. Het onderzoek werd verricht in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

For history's sake.

Adalgar | 16-07-10 | 13:13

Zolang het fossiele CDA bestaat, bestaat deze club ook. Als Beatrix (die opnieuw het volk in de steek ("Canada") liet tijdens de finale, terwijl haar vriendin er wel was) zichzelf nog steeds van een telex bediend, zorgt zij er wel voor dat deze club kan blijven bestaan. Wedden ?

Bart van Merwijk | 16-07-10 | 13:13

opheffen welnee. is toch een oord waar je plucheplakkers aan een dik betaalde baan kan helpen. directie, raad van toezicht, zijn toch al gauw weer 8 lekkere baantjes voor linxe mensen. met een paars+ kabinet zie ik eerder een uitbreiding van de wereldomroep zodat die de vleesbelasting, het nertsfokverbod, de multi-cul samenleving en windmolens in afrika kan promoten. ook dit is een reden voor het cda om regeringsdeelname op rechts af te wijzen. ook het cda zit vuistdiep in soepsidie establishment en zo wordt een confrontatie voorkomen. de vijand van mijn vijand is mijn vriend, is de gedachte van de rattus catholicus.

minimá-armezusvan.. | 16-07-10 | 13:11

wereldomroep stamt uit de tijd dat nederlanders nog Koloniën hadden,geen satelieten waren,er Nederlanders volop in het werk waren in het buitenland, er weinig TV was. allemaal achterhaald evenals die gekleurde Nederlandse zenders voor Marokkanen , Turken etc etc.. al die gasten hebben schotels op het dak en luisteren en kijken niet naar "links initiatief zenders"
maar vergeet niet .. we tikken al 100+ miljoen per dag weg aan rente... dus ... er moet nog wat meer gebeuren.

Baron de laclou | 16-07-10 | 13:09

Voor 2 miljoen moet het prima lukken om veel radio programma's van de dik betaalde publieke omroep te herhalen.
Nog een internet site met een linkje naar uitzending gemist en je bent klaar.

= 43 miljoen bezuiniging.

solidstate | 16-07-10 | 13:08

@brunswijk | 16-07-10 | 12:55 WERELD-omproep. Niet echt bedoeld als propaganda zender in 0031. Overigens wel voor NL-volk in Suriname.

Treurig varken | 16-07-10 | 13:08

Da_scorpio | 16-07-10 | 12:53
Oh ja euh, misschien heel dom hoor, maar wat heb je nodig om radio te kunnen maken en een signaal te kunnen uitzenden? iets met techniek.
Heeft dan nog steeds een antenne op het dak staan? voor het geval dat.

toetanchamon | 16-07-10 | 13:08

@kanswaardig
Alleen deze schipper heeft een punt(je). De rest die zogenaamd niet zonder kan in het buitenland: Wat een gelul. Ik heb vier jaar in de rimboe gewoond en niet één keer zelfs maar gedacht aan afstemmen op de Wereldomroep. Stakkers. Maar ja, om nou 45 miljoen per jaar te blijven spenderen voor die paar schippers zonder internet? Kweenie. Volgens mij is het dan voordeliger om op elke boot een hoer mee te laten varen. Hebben ze meer vermaak dan met de reportages van de Wereldomroep. Of zie ik het nou te zwart-wit?

Was ik maar dom! | 16-07-10 | 13:05

@ Brouhaha | 16-07-10 | 13:02
Ghehe.... je echte naam is MacGyver. Of MacGruber (leuker).

@ 00:00:01 | 16-07-10 | 13:05

Was te verwachten dat men er op een dag achter zou komen.

dubbert | 16-07-10 | 13:02

@Da_scorpio | 16-07-10 | 12:53
Ja, je hebt helemaal gelijk; als ooit het licht uit gaat, gaat het definitief uit... We zijn te afhankelijk van super-geavanceerde technieken geworden.
.
Ik draai, als het moet, met onderdelen uit m'n rommeldoos binnen een uur een radio-ontvanger in elkaar die zonder batterijen kan werken, maar als er dan niemand meer uitzendt is dat een vrij zinloze exercitie...

Brouhaha | 16-07-10 | 13:02

@ duffeknol | 16-07-10 | 12:55
?W00T? Derp is 'gewoon' spreektaal op interwebz. Om dan naar de schrijver van dit artikel te reageren met "STERF 4CHAN HOND" vind ik enigzins ongepast.
drukt op [!]

@ 00:00:01 | 16-07-10 | 13:01

WTF!?
Kost zo'n hobbypiratenzender godverdomme 45 MILJOEN???

Maar iedere lullo met een website en shoutcast servertje op z'n zolderkamer kan dat toch ook?

Lorenz0 | 16-07-10 | 13:01

Haha, uberlol @ net als AIDS... Johnny is nog geen held, maar heeft de potentie om het te worden...

@duffeknol | 16-07-10 | 12:55
U zegt: STERF 4CHAN HOND

Maar alles wat ik hoor is: DERP derp derp...

An die ARBEIT | 16-07-10 | 12:57

[NOSTALGIA MODE ON]
Weg Wereldomroep, weg romantiek. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik, in een ver verleden in een ver oord met veel moeite een rol koperdraad had bemachtigd en, na deze als een geimproviseerde antenne tussen boom en tent te hebben gespannen, het -piep- "Merck toch... -kraak- "... hoe..." -fluit- "... Sterck..." uit den aether hoorde klinken.
.
Jammer voor die dementerende emigrant die, gezeten op zijn veranda ergens met uitzicht op het Zuiderkruis, afhankelijk is van een buizenradio om nog iets uit zijn oude vaderland te vernemen. Maar ja, de wolven huilen en de karavaan trekt voort!
[NOSTALGIA MODE OFF]

Brouhaha | 16-07-10 | 12:56

-weggejorist-

duffeknol | 16-07-10 | 12:55

45 miljoen? Waar heb je dat getal vandaan getoverd Quid? Los van dat idiote bedag hebben we geen propagandazender meer nodig in dit land...

brunswijk | 16-07-10 | 12:55

@polt | 16-07-10 | 12:50
Da's wel weer waar. Eigenlijk gebruik ik BVN alleen als ik van iemand hoor dat er net een interessant item in 1Vandaag zat en ik dat gemist heb. Ja, dan moet je tot de volgende dag wachten totdat dat eindelijk eens in UitzendingGemist zit. Maar op BVN komt het meestal een kwartier later, dus dan kan ik het nog net aanzetten. Ook handig als ik iets te laat thuiskom en het wil zien...

Specy | 16-07-10 | 12:53

Toegeven, de stukjes van Johny Quid zijn goed te pruimen!

Mosselman78 | 16-07-10 | 12:53

beste GS....
jullie zijn met deze nieuws oproep net zo dom als de buurt super op de hoek.
Allemaal zoveel vertrouwen hebben in de digitale techniek.
maar wat als het faalt??

dan is er geen backup techniek meer voor handen. dan kan je net zoals bij onze buurtsuper als er geen stroom meer is netjes alle artiekelen die je in je mandje gestopt heb terug leggen. Jullie mogen best afgeven op bepaalde dingen maar vergeet niet dat een backup nodig is mocht het internet het ooit begeven.

Da_scorpio | 16-07-10 | 12:53

Specy | 16-07-10 | 12:46
BVN is echt waardeloos. Word je opgezadeld met Paul de Leeuw terwijl je toch liever echt wat wilt weten over wat er in Nederland of Vlaanderen speelt.

polt | 16-07-10 | 12:50

Dat is toch radio? Afschaffen dus.

San Paulo | 16-07-10 | 12:50

Goeie oude tijd. WO luisteren is leuk, er is m.i. niets dat je zo'n 'Hollandsch' gevoel geeft in het buitenland als het luisteren naar oproepen voor-in-den-vreemde-verblijvende-medelanders.
En ja maar afvragen waarom ze contact op moeten nemen met de ambassade of de alarmcentrale.
.
Maar € 45 miljoen per jaar ?? WTF, voor dat bedrag wil ik dat er tenminste een WO-medewerker afreist en ter plekke verteld aan mevrouw Jansen, reizende met een Volkswagen Kever met het kenteken 24-TF-KH, vermoedelijk in Nigeria, contact op moet nemen met de ANWB-alarmcentrale.

@ 00:00:01 | 16-07-10 | 12:48

Johnny Redt | 16-07-10 | 12:33
Waarom niet alleen maar themakanalen? Nieuws (bestaat al), geschiedenis (bestaat al), spiritueel (bestaat al), humor (bestaat al) etcetera. ( nederland24.nl )

polt | 16-07-10 | 12:47

Tja, op de radio hoor ik allerlei programma's van allerlei "wereldomroepen". China, Rusland, Croatie --> Altijd leuk om eens onderweg een andere invalshoek te horen.

Wat dat betreft denk ik dat het heel nuttig is (De Chinese wereldomroep geeft bijv. een totaal ander beeld van wat er in China gebeurt dan wat je in de Nederlandse media hoort. Ok, ik geloof de Chinese media niet direct, maar toch heeft zoiets invloed).

45 miljoen snap ik niet. Is dat voor de infrastructuur? (Overal zenders en frequenties in de lucht houden?) Of echt voor de programma's? (Dat kan ik me haast niet voorstellen, een paar mensen in dienst voor 24-uurs programmering moet toch voor veel minder kunnen).

Overigens: Een programmering zoals van BVN TV (actuele Nederlandse en Vlaamse programma's die op NL1/2/3 of Een/Canvas komen met wat vertraging doorprikken) zou in ieder geval voor de Nederlandstalige uitzendingen toch wel het grootste deel van de dag moeten kunnen vullen zou je denken...

Specy | 16-07-10 | 12:46

Gewoon Radio 1 doorlinken op die kortegolf-frequenties. Wie meer wil zoekt een wifi hotspot op.

Zeepstra | 16-07-10 | 12:45

Is de overheid verplicht piloten en vakantiegangers all over the world te voorzien van nieuws? Net wat steeds gezegd wordt: daarvoor is nu internet. De klant betaalt daarvoor en niet de belastingbetaler. Zo zou het moeten zijn. Wil jij reizen? Zorg zelf voor je nieuws als je dat wilt. Ben je piloot? Dan zorgt de baas maar voor sateliet-internet aan boord. En trouwens, laten we het niet hebben over de 'fooi' die piloten al krijgen. Meer dan ik. Meer dan de gemiddelde Nederlander.
Omdat de WO niks nuttigers meer te doen had, hebben ze het hele voorjaar op kosten van de belastingbetaler daarom maar samen met NRC zitten spitten in misbruikschandalen. Niks op tegen dat zulk onderzoek er was, maar geen taak voor de WO natuurlijk.
Kortom: GISTEREN stoppen met de flauwekul.

Serafijn Lampion | 16-07-10 | 12:45

@leverworst | 16-07-10 | 12:25
bent u wereldvreemd? over de hele wereld is Nederland actief geweest en hebben we dorpen, steden en landen opgebouwd en regels naar onze hand gezet.
Overal vind u Hollandse herkenbaarheid.
Of zit u na de dag van aankomst in den vreemde met tranen in uw ogen, uw radiootje op schoot opgesloten in uw hotelkamer de minuten te tellen voor de vlucht naar huis.

toetanchamon | 16-07-10 | 12:45

Belachelijk! Op zee verstoken van internet (heb geen geldboom thuis) luister ik toch echt wel elke dag ... Zou jammer zijn. Dus haal dat nog nooit uitgegeven geld terug uit Haiti en we kunnen weer een paar jaar door tot sateliet internet betaalbaar is voor kanswaardig.

kanswaardig | 16-07-10 | 12:43

kleingrutter | 16-07-10 | 12:32
als ik op vakantie ben, dan graag zonder laptop. Een klein radiootje mee,.. dat kan nog wel. En niet overal hebben ze internet of goed internet.

polt | 16-07-10 | 12:43

hoho.. we kunnen de dekmantel van onze intel niet zomaar opdoeken :)

nachtschilder | 16-07-10 | 12:39

-weggejorist-

Sauruz | 16-07-10 | 12:38

**dekt weer terug fietstocht door europa, wereldontvangertje, korte golf, antenne vasthouden voor betere ontvangst. Het zou een verplicht tukje opvoeding moeten zijn voor al die internetpubers.

ouder | 16-07-10 | 12:34

Op vakantie was luisteren naar de Wereldomroep altijd wel leuk. Daarnaast is het best handig vanwege de oproepen aan familie/vrienden om terug naar Nederland te komen vanwege overlijden, etc.

Ikzitopjelip | 16-07-10 | 12:34

Goed idee, Paars plus kan zich suf bezuinigen op de NPO. Alle zenders weg en 2 netten; NPO 1 en 2.

Johnny Redt | 16-07-10 | 12:33

De Wereldomroep is nou eenmaal achterhaald. Nieuwe media hebben de plaats ingenomen geheel conform de marktwerking.
Dan is 45 miljoen per jaar wel erg veel voor iets dat vrijwel geen bestaansrecht meer heeft.
Ze zouden er goed aan doen zelf de handdoek in de ring te gooien.

kleingrutter | 16-07-10 | 12:32

Ja dat internet, alles leuk en aardig maar de WK wedstrijden volgen via dat medium was niet te doen. Op TV werden de wedstrijden niet uitgezonden in 'de buitengebieden' en dan bleef eigenlijk alleen de wereldomroep over. Aardig commentaar hoor, geen JvG maar toch ok.
Dat is natuurlijk geen 45 Mio (echt waar zoveel!?)per jaar waard, maar er is wel een verschil tussen bezuinigen (5 Mio lijkt me ok) en opheffen, Johnny Squid.

Bassie Breedtbek | 16-07-10 | 12:31

"Net als AIDS", lol

sjaakdeslinksesul | 16-07-10 | 12:31

Zender-infra-structuur: Houden! Kost waarschijnlijk niet zoveel en is een mooie back-up voor de interwebs.
Programma's: Opdoeken, en wel direct!
Zet er maar een mix op van de bestaande publieke programma's, dan gaat er mischien zelfs wel iemand naar luisteren.

Blokletter | 16-07-10 | 12:31

ONZIN!
Ik ben piloot en tijdens het vliegen vind ik het heerlijk om naar de wereldomroep te luisteren!
Zeker tijdens de Tour de France of afgelopen WK. Maakt niet uit waar je zit, Jack van Gelder achterhaalt je wel! De tussenstanden doorzenden naar de passagiers.

monsterrr | 16-07-10 | 12:30

Wie moet anders de toespraak uitzenden van onze koninklijke hoogheid waneer de familie weer gevlucht is.

Lord Dude | 16-07-10 | 12:29

leverworst | 16-07-10 | 12:25 Met je Kipcaravan vol met koffie en aardappels.

zeg maar jansen | 16-07-10 | 12:28

De Stramme Kabouter | 16-07-10 | 12:22

Ja, inderdaad, voor iedere nerd die zelfs op vakantie 24 uur per dag online is, is internet een goed alternatief !

Maar, er zijn ook nog normale mensen; die op vakantie niet een aaifoon of laptop hoeven te showen, die nl. gewoon op vakantie zijn.... en die dus ver weg van internet zijn, heerlijk rustig!

FW Ta-183 Huckebein | 16-07-10 | 12:28

blikjegrolsch | 16-07-10 | 12:26 Dat zal hol klinken. #reces.

zeg maar jansen | 16-07-10 | 12:26

Ik woon in Timboektoe en dankzij de wereldomroep blijf ik op de hoogte van het nieuws in NL. Zo heb ik vernomen dat Gordon weer in love is.

mocroflavour | 16-07-10 | 12:26

Maar goed, wie neemt er nog een kortegolfradio mee op vakantie?

zeg maar jansen | 16-07-10 | 12:26

45 miljoen???
WTF?
Doe es Kamervragen stellen iemand!

blikjegrolsch | 16-07-10 | 12:26

Vroeger, en dan spreek ik over de jaren 60/70 was het wel lollig, zo met je ouders op vakantie en zo'n krakende radio mee, maar zo ongeveer sinds 1980, toen de communicatie wat beter werd, is die omroep een soort van dinosaurus die nog niet weet dat hij in de teerput is gevallen.

captainobvious | 16-07-10 | 12:25

De wereldomroep is helemaal niet passé. Er worden goeie reportages gemaakt, mooie radiouitzendingen en als je veel in den vreemde verblijft is het een baken van herkenbaarheid.

leverworst | 16-07-10 | 12:25

Verwacht je in die campingnieuwsbrief een leuke puzzel of rebus... maar niks dus.

Bos Hout | 16-07-10 | 12:25

Net als het Journaal doet de WO niets meer dan telexberichtjes opnoemen, heb je compleet niets aan. En dat het 45 miljoen moet kosten is natuurlijk walgelijk, laat dat maar een commerciele partij doen (als ze daar uberhaubt brood in zien). Opbokken dit soort nutteloze ruften uit het verleden...!

Frederik Vijf | 16-07-10 | 12:25

-weggejorist-

barnum | 16-07-10 | 12:25

Het is o zo makkelijk om dingen af te branden. Mijn ervaring is dat de WO weldélijk nut heeft, want talloze Nederlanders in het buitenland stemmen dagelijks op deze zender af. Zelf vond ik het ook altijd erg prettig om tijdens m'n verblijven in het buitenland de laatste nieuwsfeiten uit Holland te horen.

LHC | 16-07-10 | 12:24

DeVierdeKeuze | 16-07-10 | 12:21 Precies! Hoe moet ik anders weten waar mijn vrouw uithangt?

zeg maar jansen | 16-07-10 | 12:23

Ja maar, ja maar, het is een instituut! Enzo.

Biff Eagleburger | 16-07-10 | 12:23

Mooi, weer 45 miljoen verdiend. Ik herhaal nog maar eens: Rechts stemmen mensen, dan is een hoop ellende zo weer uit de wereld. Hoewel, dat nieuws over die brulkikker vind ik toch wel interessant. Stel je voor, anders zou ik de hele avond de teringherrie van de buren moeten aanhoren. Paar geïmporteerde brulkikkers in de sloot zorgen ervoor dat die tenminste binnen blijven!

Was ik maar dom! | 16-07-10 | 12:22

Sinds de komst van internet is dit een achterhaald medium en daarmee overbodig geworden. Ga mee met de tijd en afschaffen ide handel.

De Stramme Kabouter | 16-07-10 | 12:22

Oneens! Hoe moet dan Mevrouw Jansen, reizende met een Volkswagen Kever met het kenteken 24-TF-KH. Op dit moment vermoedelijk in Nigeria weten dat ze contact op moet nemen met de ANWB-alarmcentrale.

Nostalgie :-)

DeVierdeKeuze | 16-07-10 | 12:21

Fijn, weer de mogelijkheid om 45 miljoen te bezuinigen zonder dat iemand dat ooit merkt! Hoera! hoera!

GoedenMorgenDezeMorg | 16-07-10 | 12:20

Wereldomroep?

Teunnn | 16-07-10 | 12:20

En niet alleen de wereldomroep!

wakkere_nederlander | 16-07-10 | 12:19

nee, radio 2, das een toppertje.....

kleiendetser | 16-07-10 | 12:19

Weg ermee dan !.

Juri Spundentie | 16-07-10 | 12:19

Tell me something new...

Ashtrey | 16-07-10 | 12:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken