Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stemfraude: reactie van sms-bedrijven

De onthulling van GeenStijl dat er wordt gefraudeerd bij het Nationaal Songfestival is de afgelopen dagen niet onopgemerkt gebleven. Omdat wij onze zaken graag grondig aanpakken, hebben we vandaag nog even de telefoon gepakt en contact gezocht met een aantal grote sms-bedrijven. In tegenstelling tot wat de TROS nu beweert, blijkt het inderdaad kinderlijk eenvoudig te zijn jezelf de finale in te sms'en. "Technisch is een dergelijke dienstverlening geen enkel probleem. Het enige dat je nodig hebt is een stapeltje pre-paid nummers", aldus woordvoerder Jeroen van Glabbeek van het bedrijf Clubmessage. UPDATE: Nance lult uit haar nek op zowel RTL Boulevard als SBS Shownieuws: sms-bedrijven hebben theoretisch de beschikking over een onbeperkte hoeveelheid nummers, de fraude kan in principe gewoon doorgaan.

Uit een korte belronde langs enkele grote sms-bedrijven blijkt dat de meeste ondernemingen op verzoek ook sms'jes versturen naar de zogenaamde stemcomputers bij tv-programma's. En voor we het weten zijn we volledig thuis in de techniek. Zo werken televisieprograma's tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar met 'reverse billing', simpelweg omdat dat het meeste geld oplevert.
Iemand die stemt, betaalt dankzij reverse billing twee keer: een keer voor het verstuurde sms'je en een keer voor de ontvangende sms. Ook de TROS werkt met reverse billing: het verzenden van je bericht kost het normale tarief, maar voor het terug ontvangen sms'je wordt 40 eurocent in rekening gebracht. Ongeveer de helft daarvan gaat naar de telecomprovider. De TROS - of een andere organisatie - krijgt ongeveer 17 eurocent. Glabbeek: "De telecomprovider verdient het meest aan de sms'jes. Een tussenbedrijf, zoals wij ook zijn, krijgt ongeveer 10 procent."
Clubmessage wil, net als andere sms-providers, niet toegeven ooit meegewerkt te hebben aan het in opdracht versturen van grote hoeveelheden stemmen, maar ontkennen doet ze het evenmin. Opvallend is ook dat de bedrijven niet echt verbaasd reageren op onze vragen over deze vermeende stembeïnvloeding. Clubmessage: "Ik vind de bedragen die u in uw eerdere artikel noemt (1600 euro voor 2500 sms'jes, red.) wat aan de hoge kant, maar technisch is een dergelijke Dienstvergeldleningenng geen enkel probleem."
Stemmen heeft sinds mensheugenis altijd betrekking gehad op: 1 persoon en 1 stem, maar niet bij de TROS: voornamelijk vanwege financiële motieven mogen mensen 10 keer per nummer stemmen, iets dat meer inkomsten oplevert, maar ook fraude in de hand werkt. "Het valt me op dat de TROS nauwelijks regels heeft, behalve dan die stemlimiet. Natuurlijk zijn er strenge regels in onze sector, maar technisch gezien loopt dit soort stembeïnvloeding niet via het normale netwerk, maar via de losse simkaarten. Ook een provider kan er dus weinig aan doen", vervolgt Glabbeek.
Maar er blijkt nog een reden te zijn waarom de TROS niet gewoon 1 stem per telefoontje toe staat. Bij een piekbelasting, zoals het geval is bij een tv-programma, kan geen enkel sms-bedrijf garanderen dat alle stemmen ook daadwerkelijk worden geteld. Ook bij ons in de comments en elders vernamen we berichten van mensen die pas ver na middernacht het retour-sms'je ontvingen. Dit betekent dat de stem niet is geteld, maar wel is afgerekend. Kassa!
104 procent ?
Daanaast bleek de 'geavanceerde' stemcomputer van de TROS afgelopen donderdag volledig de draad kwijt te zijn. Wie de uitslagen van de laatste stemronde bij elkaar optelde, kwam immers uit een een response van 104 procent. Daarnaast liet de TROS de stemcomputer gewoon aanstaan, ondanks dat er niet meer kon worden gestemd. Dit werd welliswaar via een keurig balkje enkele malen aangegeven tijdens de serie ER, maar de zappers - en dat zijn er velen - bleven verschoond van deze mededeling. De stemmen werden dus niet meer geteld, de inkomsten daarentegen wel...

Reaguursels

Inloggen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken