
Noteert u even: de euro is na de opleving maandagochtend vrijwel
terug bij af. Vanmorgen stond de munt weer rond het
niveau van voor het weekend en voor het EU-reddingsplan. Doet denken aan Black Wednesday (1992): politici zeggen iets, maar dat boeit de markt
niet. Goed. Het is bekend dat enige bedenkingen rondom het Europese Project je ogenblikkelijk op het predikaat kleine kruidenier danwel onnozele provinciaal komen te staan - aangevuld met mythes als er is geen alternatief en anders gaat het licht uit bladibla. Kul natuurlijk (*kuch* Scandinavië). Politici willen vooral NIET luisteren, creëren zelf het gezeik en nu mag u de rekening betalen, onder het gebruikelijke gegalm dat we op een keerpunt in de geschiedenis staan. Want hoe zat het ook alweer?
Maastrichtnorm wordt vanaf dag één door vrijwel alle Europese landen vooral als deurmat gebruikt. Referenda in Ierland, Nederland, Frankrijk en Tsjechië zijn genegeerd. In Duitsland en het VK heeft men geen referendum durven uitschrijven uit angst voor de uitslag. Uitspraken Hoger Gerechtshof Duitsland zijn achter de ficus geknikkerd. Corruptie, non-accountability en non-transparency zijn in de EU de norm. Waarschuwingen van economen die aangeven dat een monetaire unie niet werkt zonder politieke unie zijn genegeerd. Enzovoort enzoverder. In Nederlandse media is er as usual niks ernstigs aan de hand maar
WSJ,
Financial Times,
NYTimes,
Handelsblatt: alle zijn het er over eens dat dit een dramatisch moment is. Face it: Nederlandse soevereiniteit is overgedragen aan het Europees welzijn en de Nederlandse burger heeft hier geen stem in gehad, zo simpel is het. Zet de
geldpers maar aan. Vanmiddag 16:00 uur Kamerdebat. DE vraag is: krijgt u
dit (
via) ook te horen van JeeKaa de Jager?
Reaguursels
Inloggenwaar blijft me geld vuile dieven.
Hier gaat het pas echt mis...
www.youtube.com/watch?v=yMTEuoKRSLQ
toch nog even een "grappige mededeling" In sommige deutsche grens plaatsen worden Nederlandse migranten aangevallen door rechts extremisten zo sprak ik in Wesel een Rotterdammer die was gestoken omdat hij geen Deutscher is. Raar he vreemdelingen haat, hoe ver gaat die haat eigenlijk en wat zijn de gevolgen?.
K*t het is al veel te laat ik moet slapen morgen lekker werken. woepie niet om dat het veel verdient maar om dat ik er lol in heb.( nou ja meestal dan)
@huppelkudtje
Wat bedoel je met : het tekort aan produktiviteit.
Aan het aantal mensen dat werkt ligt het niet. In ons land is slechts 6 % werkloos. En die mensen willen zeer graag werken. Een uitkering heb je namelijk niet voor je plezier en je kan er ook amper van leven.
Ik denk ook dat het probleem bij de rijken ligt zij potten geld op en vergokken het op enge banken vervolgens moeten de belasting betalers dat terug betalen door die garantie regeling van wouter bos. zo betalen ook de werkende armen mee aan het gok spelletje van de rijken. Het wordt tijd dat we een politieke partij krijgen die inkomens gaat herverdelen en er voor gaat zorgen dat niemand meer dan de Balkenende norm gaat verdienen 163.000. En dat is veel meer dan al de Geenstijl bezoekerts ooit zullen verdienen. Helaas is er geen echte Linkse partij meer die op komt voor heel het volk en gelijke kansen.
jongesn kortzichtig zeg *Kuch*Scandinavië*Kuch*OLIE*Kuch*Rochel
@Oome Gijs | 11-05-10 | 21:55
de rijke kliek allen is niet verantwoordelijk voor een jaarlijks tekort van 30 miljard, dat moet je echt gaan zoekn in de grootste kostenpost van de Grieken, nl. het ambtenaren bestand en de te hoge pensioenkosten én het tekort aan produktiviteit.
Nl. is één van de weinige landen, zoniet de enige, waar een ieder zijn eigen pensioen opbouwt, itt tot andere landen waar ze net zo'n systeem hebben als bij onze AOW.
Dit betekent dat ze een enorme zak met geld hebben die ze in de meest gekke dingen beleggen , zoals tolwegen in Fr, en tot dusver veilige gewaande staatsobligaties van de grieken hebben belegd.
En de EU gaat gewoon door met de besprekingen over toetreding van Servië, en Albanië en Bosnië-Herzegovina. Nog meer failliete boedel...
www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=...
@Raptor | 11-05-10 | 21:52
misschien, maar wat is samen dan binnen de EU?
waar de EU wat m.i. voor zou moeten staan is investeren in economiën en handelsblik vormen en op deze fronten laat de EU het volkomen afweten.
huppelkudtje | 11-05-10 | 21:42
De Grieken kunnen die rekening niet betalen. Zeker als ze in de euro blijven.
Bovendien heeft de gewone Griek niet boven zijn stand geleefd. Er is echter wel een rijke kliek die geen cent belasting betaalt. Die heeft zeker boven zijn stand geleefd. En dat gaat niet om een paar miljardjes, maar om grote bedragen.
En nou vraag ik je: wat bezielt Nederlandse pensioenfondsen geld te lenen aan Griekenland? Hebben zij daar iets te zoeken? Ja, rente-inkomsten. De terugbetaling van de hoofdsom is geen issue. Die wordt niet terugbetaald, hooguit een fractie.
Daarom: geen leningen voor Griekenland.
Het is niet goed voor Griekenland en een risico voor onze pensioenfondsen. Maar goed, het is al gebeurd en er is geen weg terug, anders dan via een pijnlijke reorganisatie.
We zijn de doodlopende weg reeds ingeslagen. Uw pensioen? Heb daarover maar geen illusies onder het huidige regime. Ons pensioen wordt een lachertje - voor buitenstaanders dan, niet voor onszelf.
"Nederlandse soevereiniteit is overgedragen aan het Europees welzijn en de Nederlandse burger heeft hier geen stem in gehad"
Bullshit, één keer in de vier jaar kan je op een partij stemmen en die heeft bepaalde standpunten. Alsof Nederland in de toekomst wat voor kan stellen alleen.
@Xandrino | 11-05-10 | 21:48
crrupte bankiers spelen niet de hoofdrol: dat zijn de overheden die het volk te veel beloven.
Dat is de oorzaak van hun crisis.
De banken spelen in dit geval de rol als welwillend instrument.
huppelkudtje | 11-05-10 | 21:42
heeft niks met griekenland te maken maar wel met de corrupte bankiers die het land regeren. En dat is in Nederland net zo erg zo niet erger. geloof niet wat je leest van 90% is een grote leugen.
update: Wellink van de DNB heeft al verkondigd dat de steun niks helpt en maar een "vangnet" is... hoezo sheinheilig?
@Oome Gijs | 11-05-10 | 21:36
De oliegarchen zijn o.a. onze pensioen fondsen.
en ik wil ook nog wel eensch met pensioen, al duurt dat nog wel ff.
Tot die tijd wil ik graag mijn ingelegde centjes terug zien uit dat land.
Ik ben ook niet niet van plan om voor de Grieken, die decenia boven hun stand hebben geleefd, te gaan betalen.
Die rekening betalen ze maar lekker zelf.
Griekenland moet binnen no-time omgevormd worden van een import naar een export land door produktiever en een kenniseconomie te worden.
Dit is de enige uitweg uit de crisis.
huppelkudtje | 11-05-10 | 21:28
Zo is het. En door er enorme bedragen aan te lenen, wordt Griekenland leeg geplunderd door oligarchen die al zoveel geld hebben dat ze niet weten wat ze ermee moeten doen.
@Oome Gijs | 11-05-10 | 21:19
Griekenland moet binnen no-time omgevormd worden van een import naar een export land door produktiever en een kenniseconomie te worden.
Dit is de enige uitweg uit de crisis.
Manieren om het voor de Grieken makkelijker te maken om buitenlands krediet te vergaren is niet de oplossing: er had ipv EU kapitaal te verspillen aan tabak en weet-ik-niet-hoeveel onzin EU subsidies geld gestoken moeten worden om Griekenland zelfstandig op poten te zetten.
Daar had Brussel werk van moeten maken.
Nu is het een achter de feiten aan lopende bureaucratische boeren monsterstaat geworden, maar affijn..
huppelkudtje | 11-05-10 | 21:13
Griekenland moet uit de euro stappen en de drachme herinvoeren.
De drachme zal meteen dalen en dat zal het toerisme aantrekken.
Daarnaast moet de overheid een productieve economie op poten zetten.
Ik denk aan de aanleg van havens, overslag.
En met buurlanden gezamelijke infrastructuur projecten aanleggen.
Griekenland moet dingen gaan produceren die ze kunnen verkopen, maar het moet ook binnenlandse projecten aangaan die productief zijn, die het materiële leven van de Grieken op een hoger peil brengen.
Kijk, ik ben natuurlijk geen expert op dit gebied. Maar de route waar het land nu op ligt, eindigt zeker in ellende voor het gewone volk. Dat lijdt geen twijfel. Dus het roer moet radicaal om.
@Oome Gijs | 11-05-10 | 21:09
op moment van bankroet is er geen sprake meer van overheidskrediet, tenzij zij op eigen houtje euro's bij gaan drukken.
Bovendien is Griekenland zolang ik besta, een importland geweest.
Zonder buiten lands krediet, geen import meer mogelijk: totale ineenstorting van hun economie.
huppelkudtje | 11-05-10 | 21:01
Bankroet betekent dat de schulden niet meer terugbetaald kunnen worden: een openlijke afkondiging door de overheid dat de schulden nooit zullen worden terugbetaald. De slachtoffers van een Grieks bankroet zijn in de eerste plaats de banken die aan Griekenland geld hadden geleend. Wellicht kan dan nog onderhandeld worden over terugbetaling van een sterk gereduceerde schuld (zeg 20 procent).
De Griekse overheid kan vervolgens met behulp van overheidskrediet (niet van private banken!) de economie draaiende houden: pensioenen betalen, uitkeringen en lonen.
Tevens moet een goed belastingsysteem worden opgezet.
En er moet gïnvesteerd worden door de overheid in grootschalige infrastrcutuur projecten die als lange termijn onderpand kunnen dienen voor het overheidskrediet.
@Oome Gijs | 11-05-10 | 20:49
ik ben het geheel met je eens, maar....de grootste verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de volksvertegenwoordiger die met mooie korte termijn beloftes een volk denkt te kunnen paaien met sigaren uit eigen doos.
Vroeg of laat kómt die rekening, met rente.
Als een volk niet zo snugger is dat ze dit niet in willen zien, verdienen ze niet beter.
Bankroet gaan betekent voor de Grieken: dag pensioen, evt bank tegoeden, uitkeringen, etc.
Ik denk niet dat ze daar op zitten te wachten.
P.s. ook NL loopt uiteindelijk gevaar, omdat onze staatsschuld( ondanks zo'n beetje de grootste gasbel binnen EU GROTER is dab die van Spanje.
VROEG OF LAAT KOMT OOK HIER VAN DE AFREKENING.
@ Ome Gijs
Het klopt dat niemand daar belasting betaalt en daarom moet Papa meteen geld uitgegeven aan extra rechtbank capaciteit, inspecteurs en hervormingen in belastingvordering (belastingvordering bij de werkgevers ipv bij die pipos zelf).
Wacht maar tot de volgende verkiezingen in Griekenland. De anarchisten met hun stinkende herdershonden vetten hun stenen al in. En de gemiddelde Griek denkt zelfs dat dit een Amerikaanse complot is. De volgende Griekse regering zal proberen om debt restructuring door te voeren (= uiteindelijk ten laste van de NL en DE belastingbetaler, met name).
huppelkudtje | 11-05-10 | 20:40
Je kunt zeker geen schulden oplossen met meer schulden. Waarom gebeurt dat dan toch?
Is dat alleenmaar linkse naïviteit? Of is er meer aan de hand? Er is inderdaad meer aan de hand. De financiële elite leent maar al te graag geld uit, om er rijker van te worden. Dat is de kern van de crisis. Krediteuren die leningen uitschrijven ten koste van de economie. De gewone economie wordt uitgekleed om de leenhaaien te betalen. Dat is de kern van het probleem. En de overheden werken met hen onder 1 hoedje. Griekenland moet niet meer geld lenen, want dat duwt het land inderdaad verder in de ellende. Griekenland had bankroet moeten gaan en vervolgens een goed belastingsysteem moeten opzetten en overdreven publieke regelingen moeten afschaffen. Nu ziet de toekomst er voor Griekenland donker uit.
Groetjes uit Denemarken!
(Waar de euro lobby nog altijd op volle toeren draait. En de PremJee maar al te graag mee wil doen. Ik hoop dat we de volgende stemronde over de euro overleven.)
@Oome Gijs | 11-05-10 | 20:25
die 13e en 14e maand voor (vroegtijdig) gepensioneerden is echt niet alleen voor de elite hoor en bovendien kent Griekenland het hoogste aantal ambtenaren per hoofd van de bevolking binnen de EU.
Dáár heeft het volk zelf voor gekozen en gaan ze dus zelf maar voor op de blaren zitten.
Dat de elite te weing heeft te betaald is zeker, maar daar is geen 30 miljard zoek geraakt.
HET probleem zijn de pvda klonen in de rest van de wereld die denken dat je een schuldencris op kan lossen door nog meer schulden aan te gaan.
Het hek zit op slot. Welkom in Het Vierde Rijk.
Claude Francois | 11-05-10 | 20:11
Nee, Claude Francois, de Grieken gaan niet meer op hun 50e met pensioen. Dat wordt 70. En de Griekse economie wordt practisch ontmanteld in de poging tot terugbetaling van de schulden. De Grieken worden uitgekleed. Velen zullen gedwongen zijn te emigreren. Dat komt omdat in Griekenland de rijken geen belasting betalen. Alleen de Griekse werkende jandoedels betalen tax. En dat geldt steeds meer in heel Europa. De gewone man wordt gepakt. De rijken worden steeds rijker. Nu wordt het beeld geschetst als zou het Griekse volk alleen bestaan uit verwende ambtenaren. Quod non! Er is een steenrijke bovenlaag die geen enkele belasting betaalt daar. En die gaan dat ook niet betalen. Degenen die gaan betalen, dat zijn de suckers. De gewone Grieken worden gigantisch te grazen genomen. En let op: wij staan in de rij van de gewone jongens die geschoren gaan worden ten faveure van een financiële elite, die slapend rijker wordt.
"Dat is nou juist het hele probleem. Een monetaire unie zonder politieke, sociale, militaire en culturele eenheid is onmogelijk."
Het is precies andersom een staat zonder 'eigen munt' is onmogenlijk. De keuze voor een bepaalde munt is politiek, de mogelijkheid om de staatsschuld weg te inflateren is het laatste redmiddel voor een staat die stelselmatig 'verlies draait' en daarmee dus een soort fundament. Nou is dat uiteindelijk ook allemaal 'economisch' (zou de eu gaan inflateren? zou nederland gaan inflateren?) maar primair is het een politieke keuze. Of 'keuze' is niet echt van toepassing ik kies niks, het is meer een soort marxistisch 'forces of history' verhaal. Voor handel maakt het natuurlijk niet uit. Een beetje omwissellen is geen probleem gaat ook allemaal automatisch tegenwoordig met die computers. Oja en dan heb je ook nog het 'rechts anarchistische' geld en we weten allemaal wat dat is. Samen met 'guns'. "Do you want some guns with those maple leafs?"
De federalisten wisten ten tijde van geboorte van de Euro dat de Euro niet zou werken zonder ''Fiscal Union'' (lees: overdracht van het belastinggeld van brave middle class Duitsers en Nederlanders aan luie club-med socialisten zoals Griekenland cum suis). Het is grappig om te zien dat de ontknoping van deze ''Federalist Trojan Horse strategy'' zich nu ook daadwerkelijk in het Griekse rovershol voordoet.
Sarkozy, Strauss-Kahn en andere Euro/IMFcraten huilen dat de rating agencies en de ''speculators'' de schuld zijn van deze crisis en dat de markt maar moet luisteren naar een nieuwe rating agency die wordt geleid door... Eurofederalisten! (jawel!). Alleen een Franse dirigiste kan zoiets onnozels bedenken...
Over een jaar of twee (sorry, het lukte niet om de hervormingen door te voeren wegens protesten) vind er ''herstructurering'' plaats (lees: kwijtschelding van schulden) en dan kunnen de Grieken weer lekker op hun 50ste met pensioen. Dit keer niet betaald door Grieken maar door de Nederlandse en Duitse belastingbetaler.
U wilt niet naar Mykonos? Bukt u toch maar even! Bukken GVD!
(Lachende Griek haalt kloppende lolstengel uit broek en smeert in met zand, Jamas!)
Het komt neer op de oorlog tussen de publieke sector ( alle ambtenaren en steuntrekkers in Europa ) aan de ene kant en de private sector ( alle hardwerkende EU burgers ) aan de andere kant. In de publieke sector zijn het de staatslieden en hoge ambtenaren die zichzelf schaamteloos verrijken, in de private sector zijn het de bankbestuurders, commisarissen, CEO's en CFO's. De kredietcrisis was te wijten aan de banken (privaatsector) en de EU crisis aan de EU top (publieke sector).
De simpele burgermens heeft geen andere keuze dan de rekening te betalen.
De EU lijkt zich meer en meer te ontpoppen als een totalitaire staat. Nog geen 40 jaar geleden hadden we dictators in Griekenland, Spanje en Portugal. Nu hebben ze ons helemaal ingepakt.
Let op. Over 10-20 jaar is de situatie vergelijkbaar met Duitsland eind jaren 30.
Zullen er meer autobahnen bijkomen? Of gaat het vooral om toeeigening kapitaal en goederen door de netwerken en hun dienaren die zich uiteindelijk met machtsvertoon en grote 4x4's mercedes, bmw audi etc. in hun bewaakte condominiums zullen onderscheiden van het zogenaamde machteloze gepeupel dat door hen is uitgewoond en dat verder genept wordt indien ze zich verzet.
Heerlijk ons land, rijk, goed geregeld, multi cult.
joop-is-de-baas | 11-05-10 | 16:12
Respect! Hear hear! We want more!
Boembox | 11-05-10 | 18:53
Inderdaad.
De grote beslissingen worden genomen over onze hoofden heen, terwijl we verplicht zijn mee te betalen. Nationale verkiezingen zijn een farce geworden. Nederland is gewoon een kolonie geworden, zonder enig zelfbeschikkingsrecht. Wij moeten solidair zijn met de Grieken, niet met de EU en niet met het IMF. Want vandaag de Grieken, morgen wij.
Oome Gijs | 11-05-10 | 18:44
We zitten al in die moderne slavernij waar u het over heeft, al een tijdje.
De EU gaat over tot schuldenslavernij van de bevolkingen voor de bankiers. De EU geregeerd door ongekozen partijbonzen en gemanipuleerd door de grootbankiers. Europa is weer terug bij het feodalisme: de bevolking wordt tot schuldenslavernij gedreven.
De bevrijding moet weer van voren af aan beginnen. De bevolking wordt weer de maat genomen door ongekozen machthebbers en louche geldverstrekkers met hoge hoeden.
We zijn terug bij af. De Franse Revolutie is voor niets geweest.
Och, volgens Bloomberg www.bloomberg.com/apps/news?pid=206010... is het een gewoon ponzischema. zie ponzischema.kennisbank-beleggen.nl , dat uiteindelijk alle europese landen hun hoge ratings zal kosten waardoor straks alle landen de lul zijn. Is me dat even nivelleren? Hé Job?
Ook daarom PVV.
*Spaarcentjes opneemt, hypotheekje, P-elletje en creditcard halen gaat*
Na 10 jaar Euro krijgen we nu de Euro-drachme. De Grieken komen na hun 53 ste hier ons geld uitgeven, da's pas eenwording! Misschien kunnen we invoerrechten gaan heffen op feta kaas om de schade goed te maken? We zijn weer flink belazerd door die euro maffia!
Kijk kijk, Nout Wellink (onze wakkere toezichthouder) pleit voor een strenger stabiliteitspact : www.nrc.nl/economie/crisiscommissie/ar...
Toont weer aan dat ironie geen grens kent.
Oh jee een item over geld.
Iemand geinterresseerd in mijn mening?
Maar wij hebben gelukkig Slochteren nog. De bel waarop we nog wel een poosje blijven drijven in Nederland.
In afwachting van de libertarische partij die over 4 jaar met de verkiezingen mee wil doen (volgens het wandelgangen informatie systeem) stem ik voorlopig maar pvv omdat die mijns inziens de minste schade aanrichten of er in elk geval voor zorgen dat de huidige kliek niet zonder slag of stoot met alles wegkomt.
Beer71 | 11-05-10 | 16:29
Slechter dan de euro zal het nu wel niet meer lopen, count me in.
@@Beer71
Alleen als de munt Geile Beer gaat heten. dan doe ik mee.
Ik wil een nieuwe munteenheid invoeren: de Beer. Ik zal 10 miljard Beer laten drukken. 10 miljard is het en 10 miljard blijft het, lekker overzichtelijk. Een biertje kost 1 Beer. Een friet speciaal ook. Een monetair systeem is gebaseerd op vertrouwen. Als er een voldoende grote startgroep is kan de Beer direct een succes zijn; anderen zullen zich snel aansluiten en willen overgaan op de Beer. Dan kan de Euro eruit en hebben we voortaan de Beer. Van belang is dat er direct een paar supermarkten, friettenten en cafe's mee doen waar je met de Beer kunt betalen; andere levensbehoeften komen later vanzelf. 9 miljard Beer komen in omloop - ik zal bepalen wie hoeveel krijgt. 1 miljard Beer hou ik zelf - als voorbeeld voor iedereen dat je ook binnen een monetair systeem waar geen geld wordt bijgemaakt miljardair kunt worden. Wie doet er mee? (En wordt de 1e Beer miljonair?)
Nu dat de ECB meer macht heeft (mogen geld "maken/verzinnen" om staats obligaties te kopen) zal de landencrisis beginnen.
@oplichter
geenstijl rechts ok, maar VVD dat denk ik niet. gezien het economisch beleid van deze partij. Ik denk dat de meeste geen stijl bezoekers ongeschoolde mensen zijn, werkloos en doen alsof ze goed werk hebben en veel belasting betalen, of bouvakkerts of zo, overigens niks mis mee hoor, respect voor iedereen. Maar de vvd past daar niet bij. Ik denk meer aan die maffe GW.
ZeitGeist
video.google.nl/videoplay?docid=521640...
@stoomloc | 11-05-10 | 16:05
Doe de volgende keer maar gewoon een linkje....
@stoomloc | 11-05-10 | 16:05
Dat het VK en de VS dus een triple triple-A rating hebben geeft al aan dat S en P gewoon een stel oplichters zijn.
Zo weer lekker gewerkt, wat een gezeur allemaal over die euro en Brussel. volgens mij valt het allemaal wel mee. We hebben geld genoeg hier in nederland en ook werk genoeg, sterker nog we kunnen wel wat extra arbeiders gebruiken dus kom maar hier met die polen en vrij gevochten Marokkanen. Nederland heeft maar 6% werkloosheid. We werken dus hard in dit landje. En dankzei ons belastingstelsel en de daar aan gekoppelde sociale voorzieningen blijft het straks ook in slechtere tijden goed gaan. Iemand met een uitkering kan namelijk gewoon door consumeren en dat zorgt ervoor dat al die kleine zelfstandig ondernemers gewoon hun bedrijf houden bovendien kosten die uitkeringen ons ook niet zo veel het meeste stroomt via de btw en overige belastingen direct terug naar de staats kas, geniaal toch? ons systeem. Neem nu al die rijke twee verdieners, die met veel geluk een goed lopend bedrijf of een goede baan hebben. daar heb je niks aan die vergokken hun spaar geld op IJslandse banken of bij de DSB. Ohja sparen is zeker slecht voor onze economie dus ik ga nu maar weer even wat kopen bij onze hardwerkende turk, daar kan je een ananas voor 0,99 ct halen.
Heerlijk ons land, rijk, goed geregeld, multi cult.
@van Nazareth hoe zo heb je niemand om te spellen ?
-weggejorist-
Al was er wèl een effect, dan nog: hulde voor dit stuk, Van Pruisen.
We zijn en worden belazerd door die eurofielen, al decennia lang. En onze msm doet er vrolijk aan mee.
Ze zijn bodemloze putten aan het financieren met geleend geld; ons geld, dat we eigenlijk niet hebben, dus we worden kapotbezuinigd, of onze voorzieningen en pensioenen gaan eraan.
Uit de link naar Trouw blijkt: ECB-president Jean Claude Trichet is een pathetisch leugenaar.
En Jan-Kees de Jager doet er dus vrolijk aan mee; ook zo'n geweldig voorbeeldige christen zoals zijn partijgenoot Jack vreemdganger De Vries.
Ligt het nou aan mij of is de koers van de euro niet eens zo relevant? Het gaat erom dat de rente van staats schulden van landen als spanje niet enorm hoog word, zodat ze nix meer kunnen lenen en de boel failliet gaat, en dat wordt hier inderdaad aardig mee verholpen?
En inderdaad mogen de Grieken lekker tot hun 70ste gaan doorwerken om hun schulden in te lossen, maar dit suggestieve stuk over euro koers zegt eigenlijk niet zo heel veel.
Het zou trouwens ook wel leuk zijn om bijvoorbeeld een Pechtold weer eens een fijn enthousiast verhaal te zien vertellen over het fantastische Europa.
.
Of: voor de gein weer 's een referendum - Europese Grondwet: Ja of Nee. Blijft fascinerend hoe de bevolking hier in alle landen nee tegen zei en de politiek het vervolgens onder een andere naam toch doorvoert. Die Tjech was de laatste volhouder, maar ook hij zal uiteindelijk toch gezwicht zijn voor het grote smeergeld.
Hé Geenstijl jullie zijn toch afvallig aan het worden tegenover jullie rechste, marktconforme, graaiende vrindjes?
Laten we gewoon weer de schuld geven aan bijstandtrekkers of zoiets. Werkte tot voor kort prima.
'Werke vor je geldt!', weten jullie nog? 'Dan kommie der wel.' Vette opel ascona onder je reet. 120 uur per week noeste arbeid. Dat was goed, toch?
Hans van Baalen zal teleurgesteld zijn in deze negatieve houding. Zijn 'bad loan' vrindjes moeten nodig worden gered.
@ Graaf Kinterslaas | 11-05-10 | 15:24
Hoogstwaarschijnlijk draait het uit op een scheuring binnen de EU en een gigantische oorlog. Bedank Kok, Lubbers en Van Mierlo daar maar voor. Wat een wanbeleid hebben onze politici de laatste decennia uitgevoerd.
Wanneer begint de oorlog nu eigenlijk precies? Voordat het zover is en al m'n geld binnenkort niks meer waard is, snel maar m'n geld omzetten in goud en vrouwen.
.
Is het trouwens geen optie om in ruil voor onze redding van Griekse en Portugese lamzakken wat van hun vrouwen aan ons te geven? We betalen genoeg, dus laten we er dan ook een transactie van maken; boter bij de vis. Iedere belastingbetaler naar draagkracht een aantal Zuid Europese slaven; hoertjes zo u wil. Zijn best lekkere chicks daar hoor, de snor- en rugbehaarde meisjes buiten beschouwing latende. Die zijn voor SPers en PvdAers.
.
Man, man, man, wat hebben de incompetente politici er toch een puinhoop van gemaakt. Als iemand als ik de beslissingen zou nemen zou de wereld er een stuk beter uitzien. Of zou ik als het erop aan kwam m'n land ook uitverkopen aan Goldman Sachs cum suis? Hmmm.. ff over nadenken.
@Zephyro | 11-05-10 | 15:19
Juist door de enorme hefboom die de euro is kan China ons monetaire systeem bespelen als een kerkorgel. Het was nog nooit zo makkelijk om zoveel landen tegelijk te treffen.
Door de europese regelgeving is er bedrijfsmatig meer eenheidsworst ontstaan en is het moeilijker geworden onderscheidend te zijn. De weinigen die door eenvoudiger im-/export blij zijn met de EU(ro) wegen niet op tegen degenen die niet op kunnen boksen tegen outsourcing en europese aanbesteding.
De concurrentiepositie van 0031 is niet beter geworden sinds de EU. Het bewust bevoorrechten van sommige landen (Ierland, Spanje) heeft ze alleen tijdelijk geholpen en tegelijkertijd andere landen beschadigd.
Samenwerking is prima, de dwangmatigheid waarmee het nu gebeurt niet.
@Graaf Kinterslaas | 11-05-10 | 15:24
Toch denk ik dat ze wel te porren zijn voor een heropleving van die goeie ouwe Hanze en Unie van Kalmar.
@ michzelluf | 11-05-10 | 15:14
Het kan aan mij liggen, maar de VVD komt toch nog het dichtst bij de idealen van vrijspreker.nl?
snowzef | 11-05-10 | 15:15
Bijkomend probleem is dat de debiele neefjes uit Friesland en Groningen ook nog 14 miljoen nodig hebben om hun schulden te betalen.
Boeuf Bourguignon | 11-05-10 | 14:45
DK en S hebben nog hun eigen munt, en daar gaat het goed mee. Ik vind het vals dat hun wel een referendum over de invoering hebben gehad.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren...
Fijn dat ze eindelijk met die regeling komen.
Het is niet alsof er een andere keuze was.
De gulden terug invoeren is een totaal onzinnige stuiptrekking zoals Kookviool ook al zegt: Deze zou sowieso weer moeten verbonden worden aan een andere munt.
Daarnaast mag onze gehele staatsschuld in euro's terugbetaald worden. Die kan niet zomaar omgezet worden. Om nog maar niet te spreken over hoe erg de shit de fan gaat raken als landen dit soort reacties zouden uitvoeren.
Als exportland zijn we veelsteveel afhankelijk van het buitendland en mogen we maar blij zijn dat de EU er is. Anders concureren giganten als China en de USA ons kapot.
Als het écht misgaat maakt dit fonds waarschijnlijk sowieso niet zoveel uit, aangezien alle landen (óók China e.d.) zoveel met elkaar verbonden zijn dat het halve financiële systeem in elkaar stort. Al hebben een zooi van die banken dat ook wel verdiend.
Mag trouwens wel iets objectiever bericht geven Van Pruisen. Zeg maar niet alleen maar de bruikbare quotes voor jezelf uit stukjes en van sites halen. Dat helpt nou niet echt bij je geloofwaardigheid. Maar na die prachtige ''journalistiek'' over het klimaat verwachte ik ook niet veel anders.
Ik zie de Jager nog staan gister met zijn dikke kop. Verteld het publiek daar met een vette glimlach dat het niet anders kon, maar op de vraag of de crisis nu echt weg was, gaf hij mooi geen antwoord. De EU staat aan de vooravond van zijn eigen graf!
Jip&Janneke-taal, u vraagt wij draaien:
Probleem: De deurwaarder dreigt ons debiele broertje uit Limburg dat weigert te werken zijn huis uit te zetten.
Oplossing: We lenen met de hele familie 1,5 miljoen bij de Rabo en lenen vervolgens dat geld weer aan hem uit. Dan kan hij dat te zijner tijd met 5% rente terugbetalen.
Resultaat volgens De Jager: Het debiele broertje dat weigert te werken betaalt alles netjes terug met 5% rente en iedereen leefde nog lang en gelukkig.
Resultaat volgens J&J: Het hele gezien mag de schuldsanering in.
Semper Pecunia | 11-05-10 | 15:12
www.vrijspreker.nl check de facts!
Der Kaiser | 11-05-10 | 15:10
Allemaal flauwe kul...
Als klein handellandje kunnen we goed vooruit een nieuwe gulden...
@ Maxima_Vulva | 11-05-10 | 15:11
LOL, mafkees xD
@ michzelluf | 11-05-10 | 15:01
Met het neoliberalisme is niks mis. Dat was Friedman ook. Het is juist het socialisme en het daarbij horende corruptie dat deze problemen teweeg heeft gebracht. Dat de VVD pro-Europa is is wel een groot nadeel. Dat duidt erop dat ze weinig verstand van economie hebben. Jammer genoeg is er geen neoliberale partij die tegen Europa is. Dat zou pure perfectie zijn...
Bah, wat een hoop gemekker hier zeg, ga dit jaar allemaal op vakantie naar Griekenland, dan zie je mss iets van je geld terug, later.
Europa moet nog groter worden, Turkije er in dus.
Groter is beter, een Aygo of een Qashqai.
@michzelluf | 11-05-10 | 15:01
Vooral conservatief hakken en zagen in de begroting, zul je bedoelen. Zo ook de Europese bijdrage halveren. Lees ''orde op zaken'' www.vvd.nl/actueel/853/orde-op-zaken-v...
Trouwens geheel anti Europa zijn, is niet zo handig als klein handelslandje aan de noordzee.
Mensen die hier lopen te gillen dat we een nieuwe munteenheid met de Duitsers moeten beginnen hebben ook weinig kaas van economie gegeten. Dat is nou juist het hele probleem. Een monetaire unie zonder politieke, sociale, militaire en culturele eenheid is onmogelijk. Met alleen Duitsland zouden we naar verloop van tijd tegen dezelfde problemen oplopen volgens de honderden jaren oude Wet van Gresham. Voor Europa kwam de euro dan ook zeker 200 jaar te vroeg.
Veel oude massamedia zijn blindelings pro-Europa. Kritisch zijn ze vooral tegen Amerikaanse presidenten van Republikeinse huize e.d.
Gelukkig slikt Geenstijl niet alles wat de liegende Eurocraten ons willen doen geloven.
Volgens de politici is 't allemaal de schuld van het kapitalisme, hedgefunds, speculanten etc etc..... en ligt het helemaal niet aan die krankzinnige EU uitbreiding, het complete gebrek aan toezicht, de massale fraude en corruptie, plus 't korte termijn denken, eigenbelang en arrogantie van die sukkels.
Door hun toedoen is Europa niet veiliger en stabieler geworden, integendeel. En het wordt niet beter: het failliete IJsland komt erbij, evenals de mensenrechtenschendende geografisch niet in Europa liggende moslimstaat Turkije. Er komt nog veel meer ellende aan......
Der Kaiser | 11-05-10 | 14:53
VVD is neoliberaal en PRO-europa... kansloos...
Joris, doe je svp van Pruisen even namens mij complimenteren voor het altijd helder in perspectief plaatsen van hoe wij door de internationale overheden collectief gen**id worden? Enige helicopterview is onmisbaar en van Pruisen heeft dat. Opdat wij ooit wakker worden!
Bos Hout | 11-05-10 | 13:48
We moeten de staat juist klein maken, dan komen we sterker uit de crisis.
Lagere belastingen tegelijk doorvoeren met aflossing van schulden, resulteert in kleinere overheid. Voor mij daarom gewoon VVD. Weg met de staat, lang leven het individu.
Nutsbanken? met ambtenaren CAO ?.... brrrr... Kijk even dit filmpje en laat je overtuigen: www.hetgesprek.nl/archief/4157/
Kosten baten plaatje van de EU is volgens mij een beetje kapöt.
Verder hadden ze Griekenland failliet moeten laten gaan waarna ze de eilanden moesten gaan verkopen om hun schulden af te betalen.
De palesteinen kunnen dit dan kopen zodat ze eindelijk ook een echt landje hebben.
crisis over en vrede in het midden-oosten.
Damn ik ben briljant!
De kladderadatsch komt eraan! Het gehele financieel-economische model in Europa staat onder gigantische druk en sooner or later stort het systeem in. Dat is niet verwonderlijk: elk financieel systeem stort om de zoveel tijd in. De economieën zijn opgepompt middels krediet dat er niet meer is. Er is geen besef meer dat geld ook daadwerkelijk verdiend moet worden. Zuid-Europa is verslaafd aan een levensstijl die niet opgebracht kan worden door de fragiele economietjes. De inflatie gaat net zo hard door totdat de euro niet meer houdbaar is en er nieuwe munt verschijnt. Net zoals eerder de Romeinse aureus door de solidus werd vervangen. Waarschijnlijk zal dat een soort Hanze euro worden (Du, De, Zwe, Fin, NL). Gelukkig is Duitsland een exporteconomie en Nederland een transito- en dienstenland, waardoor een totale ineenstorting hier niet zal plaatsvinden. GB daarentegen (die lekker mee doet aan het verwoesten van de euro) zal merken dat het tot een soort IJsland gedegradeerd zal worden.
*Kristallen bol uitzet*
Kookviool | 11-05-10 | 14:37
Trouwens... bling bling nu op nieuw record...
gamb25 | 11-05-10 | 14:37
Geen weer om buiten te spelen vandaag...
Die landen moeten hun zaken op orde brengen, en anders moeten we ze afsteken van de Euro. En vanaf nu ook geen instabiele Zuidelijke en Oostelijke landen erbij.
en nu in Jip en Janneke taal?
@balsaq
Jij houdt van bling bling?;)
geld is gebazeert op grond stoffen dus je kan wel meer geld drukken maar daar door zakt de waarde van het geld zelf maar het geld dat ze maken dat kost ook weer geld dus uit eindelijk kan je nooit de schuld betalen en raak je dieper en dieper in de schulden het is een systeem dat bewust zo gemaakt is. ze kopen niet voor niets masaal goud op en anderen grond stoffen ze hebben er zo veel geld bij gedrukt dat het geen kut meer waard is
Carl von Rabenhaupt | 11-05-10 | 14:34
Mooi verwoord....
Nog ff frustraties plempen:
Bedankt goverdommese kudt politiek voor het varen van de eigen koers in plaats van luisteren naar het volk die jullie veel te riante salaris ophoesten! Bedankt voor het verneuken van onze vrijheden! Nu worden wij gegijzeld door overheden en banken! Die kudt grieken hadden nooit toegelaten mogen worden, maja het plan was er en moest en zou uitgevoerd moeten worden! Ik mag godverdomme werken tot me 70ste (ben nog maar 30 dus tegen die tijd...) Krijg allemaal de tering daar in 030!
Wimpel | 11-05-10 | 14:24
Dat de wimpel van de vlag kan.
Kost veel, maar dan heb je ook niets. Waarom zouden Zweden , en Denemarken (en non EU landen Noorwegen en Zwitserland) toch uit de Euro blijven?
Van de 720 miljard hoest NL iig een flink deel op.
"Nederland heeft 41,7 miljard in redding euro gestoken" www.volkskrant.nl/economie/article1378...
Tel daarbij de eerdere reddingen van de banken a 85,3 miljard www.verantwoordingsdag.nl/FJR_en_Veran... (exclusief de nog niet geheel opgevraagde 200 mrd garanties ) en we hebben al voor 127 miljard goed geld naar kwaad geld gegooid. www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/st...
ps "Zweden heeft weliswaar de verplichting over te gaan op de euro, maar weet dit moment nog steeds uit te stellen door (moedwillig) niet toe te treden tot het Exchange Rate Mechanism II"
@Kookviool | 11-05-10 | 14:23:
Uitgeven doe ik op het moment wel.
Aan fysiek goud, wel te verstaan; ik wilde graag nog wat te besteden hebben wanneer dadelijk de Grote Inflatie is geweest.
Wellicht is het een idee om de pauper-lidstaten af te stoten. Deze staten kunnen dan lekker een eigen munt voeren zodat we er allemaal beter van worden. Samen sterk werkt niet in Europees verband helaas. Economisch sterke landen zoals Nederland en Duitsland mogen blijven en de rest krijgt de tering en de pleuris. Dit zou overigens wel betekenen dat de hele EU kapodt gaat omdat het hele idee van de EU 'eenwording' en 'nooit meer oorlog' is. De wereld kan klaarblijkelijk niet zonder oorlogen en wij Europeanen zijn zo naïef als de pest.
-weggejorist-
Dus dit betekend voor Nederland om precies te zijn: ?
Hyperinflatie op komst ---> schulden opbouwen
*IB-groep lening naar max verhoogt en naar de bank gaat om te vragen nog meer schulden te mogen staan*
Voor iedereen met spaarrekeningen en opgebouwde pensioenen. Geef het alvast uit ----> vraag naar producten neemt weer toe ---> weg economische crisis.....
De politiek probeert via deze slinkse manier mensen aan te zetten om weer geld uit te geven, zodat het probleem opgelost wordt.
Dit heeft iedereen al voorspeld... Ook mongolen die geen 'verstand' van geld hebben. We zijn grof verneuqt!
De bailout van de banken, zonder ook maar iemand ter verantwoording te roepen, was de grootste vergissing, daarmee gaven de overheden het signaal af dat slecht en overantwoord gedrag beloond werd. En nu verdienen diezelfde banken weer kapitalen aan de bailout van Griekenland.
De volgende oplossing zal vermoedelijk de invoering van een nieuwe munt zijn.
Masturwasbeer | 11-05-10 | 14:02
OT/ Ik heb nog een home-made filmpje van een masturwasbeer. Binnenkort eens uploaden zeker?
Demissionair staatssecretaris Jack de Vries van Defensie erkent dat hij al enige tijd problemen in zijn privésituatie heeft die zijn veroorzaakt door een relatie op de werkvloer. Enkele weken geleden is hij daarom uit huis gegaan. Om een oplossing te zoeken voor de ontstane situatie, zal hij een stap terug doen in zijn media- en campagneactiviteiten. Hij blijft wel doorwerken als staatssecretaris.
ex-fluffer | 11-05-10 | 14:04
Noorwegen zit niet in de EU, maar maakt wel deel uit van Schengen (evenals IJsland). Ze hebben geen euro, net als Zweden en Denemarken. Finland weer wel. De Deense kroon zit vastgeklonken aan de euro.
tot zover deze saaie feitenopsomming.
De vijftien Feta-geboden
* Het is een stukje van ons culturele erfgoed, dat we, op elke wettige manier, moeten beschermen en propageren.
* Het vormt een belangrijk onderdeel van onze voeding, omdat ieder van ons meer dan 10 kilo per jaar verbruikt; iets wat met geen enkele andere kaas in de wereld gebeurt.
* Erkend door de Europese Unie als een traditioneel Grieks product met Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB)
* De betrouwbare toepassing van haar wettelijk vastgestelde normen is vereist voor de voortzetting van de bescherming van haar door de E.U.
* Positieve perspectieven voor een succesvolle handel worden alleen gegarandeerd door een hoge kwaliteit van het product en een concurrerende kostprijs.
* Wordt vervaardigd en rijpt enkel en alleen in door de wet bepaald begrensd gebied, tot welke behoort Thracië, Macedonië, Epirus, Thessalië, Vasteland van Griekenland, de Peloponnesus en de prefectuur van Lesbos, van verse schapenmelk of van een mengsel daarvan met geitenmelk in overeenkomst tot 30%, wat wordt geproduceerd door dierenrassen, die op traditionele manier gevoerd worden in bovengenoemd gebied en voor wie het voedsel gebaseerd wordt op de natuurlijke flora.
* Rijpt gedurende tenminste 60 dagen.
* Het watergehalte mag niet meer bedragen dan 56%, terwijl het droge vetgehalte tenminste 43% moet zijn.
* De vervaardiging is verboden buiten het door de wet bepaald begrensde gebied van productie.
* De vervaardiging van feta van schapen- en geitenmelk, die niet daar geproduceerd is, is verboden binnen het gereglementeerde afgebakende gebied
* Het gebruik van andere soorten melk dan schapen- en geitenmelk is verboden.
* Het is verboden bij het ruwe product wat men voor kaasvervaardiging gebruikt, koemelk, gecondenseerde melk, melkpoeder, melkeiwitten en caseïne toe te voegen.
* Verboden is het gebruik van antibiotica, conserveermiddelen en kleuren in alle stadia van productie.
* Het is ook verboden op de verpakkingsinformatie voedingsbeweringen te vermelden die niet met de werkelijkheid stroken en de consumenten misleiden.
* Volgens handelseconomisch besluit is het verboden om in een Griekse boerensalade andere kaas dan feta te gebruiken.
nl.wikipedia.org/wiki/Feta
Mhoehahhaha .......
Luister nou eens naar deze heren: GRENZUH DIG!!!
www.youtube.com/watch?v=SA3GmB9Bxfc
It's the money that makes the monkey dance... alleen het aapje dat griekenland heet vraagt wel heel veel voor het überhaupt de sirtaki gaat doen...
Ik zeg een houten paard met commando's athene binnensmokkelen..
HotPotato | 11-05-10 | 14:09
Handig he die app.
Nog even ter overdenking, is het toeval dat de economisch invalide landen de meest religieuzen van de EU zijn?
Ofwel, met gristenen aan de macht gaat het land ook economisch naar de kleauten. In welk denkbeeldig vrindje gelooft JeeKaa ook alweer?
@marthoo 13:59
Ben bang dat u de afgelopen periode voorspelt. Jetzt lijken we fast aangekomen bij de top van de achtbaan... karren wordt het! Hyperinflatie op komst.
kneuterzak | 11-05-10 | 14:03 | Reageer
Verloren zaak lijkt het dan wel.
widtvoet ® | 11-05-10 | 14:06
Tegelijk :)
van Nazareth | 11-05-10 | 14:06
Even snel als 1000 jaar geleden...
@ Empekai | 11-05-10 | 14:03
Lol, die krijg je van me..
Griekenland wordt wingewest. Alles plunderen wat er los en vast zit. Jat die Acropolis en bouw m op de veluwe maar weer op. Trap pensioenambtenaar van 50 uit zijn luie stoel en neem m mee. Kaap die Tzatzikisaus!
Elf mei 2012
"Drie volkoren, een ambachtelijk gebakken notenbrood, vier witte puntjes en een slagroomtaart alstublieft."
-Dat komt dan op twee.
"Twee?"
-Twee mud kolen meneer.
2012 komt snel.
kneuterzak | 11-05-10 | 14:03
Dat was al lang bekend... heb die berichten vorig jaar al gelezen...
Zouden ze bij Tegenlicht al bezig zijn met het monteren van de documentaire "De dag dat de Euro valt..."? Als Amerikaan zou ik die politiek-correcte Eurofielen hard uitlachen.
@Brakke Obama | 11-05-10 | 13:52
Hoe zie je die ontsnappingsroute voor je dan?
sinds wanneer is Scandinavie geen deel van de EU (Noorwegen doet niet mee aan de Euro, maar betaen wel gewoon netjes alles mee hoor)????
Lees hier even hoe het toegaat in de greaute menschenwereld.
www.zerohedge.com/article/european-ban...
-weggejorist-
Let op: Geld lenen kost geld!
@ Sjors W. Ik kan helemaal niks... als we aan ruilhandel beginnen. Dan moet ik bij je bedelen voor een pintje!
Neehee van Pruisen, heb je de vrijwillig verplichte gedragscode van JeeKaa soms niet gelezen?
We horen te jubelen ende te juichen wegens het triomferen van de almachtige EU. Het gaat faantaaastisch op de beurzen, de euro is gered door daadkrachtig en eensgezind ingrijpen. De crisis is bezworen etc. etc.
Dat die waanzinnige pot met geld net zo echt is als de pot aan het einde van de regenboog, horen we het volk niet te vertellen. Ook de standaard financiële bijsluiter; "het risico van deze belegging is belachelijk groot" horen we voor het gemak even te vergeten.
Capiche?
Ah... juist... *nog meer goud kopen gaat*
Kut Euro hadden we nooit in mee moeten gaan.
marthoo | 11-05-10 | 13:59
Deflatie...?
Ik denk eerder tegelijkertijd prijsdeflatie icm een kleine monetaire inflatie om het deleverage proces te doorlopen... waarbij de moneymultiplier misschien nog steeds onder 1 blijft...
Geen apenlanden in de Euro. Italie, Spanje, GR, PO, UIT de monetaire unie.
het geld uit Griekenland komt nooit terug, een kind snapt dat.Klop maareven aan bij het bureau schulden sanering, die vertellen je wel hoe het is om een schuld van een jaarsalaris terug te betalen.
-weggejorist en opgerot-
Stop nu met die EURO. Of Splits het desnoods in 2en: Arme landen apart en rijke landen apart.
Hoe langer we wachten, hoe meer het onze economie schaadt.
@ Bos Hout | 11-05-10 | 13:53
Ik snap je wel. Maar volgens de zelfde redenering is het ook niet te verkopen dat een club mensen in Den Haag bestaande uit mensen uit allerlei regio's waar ik niks mee te maken heb of wil hebben beslist over het geld dat wij mensen in Utrecht bij elkaar hebben gesprokkeld, zoals het ook niet klopt dat wij Utrechto's (import, maar soit) meepraten of wellicht zelfs profiteren van belastingcenten uit de achterhoek.
Zoiets www.volkskrant.nl/economie/article1378...
Lending more money to already overborrowed governments does not solve their problems -- Ja daar zit misschien wel wat in...
juriste | 11-05-10 | 13:57
De journalistiek is niet kritisch.... en in handen van mensen die er belang bij hebben...
Als een club landen die allemaal grote schulden hebben, nog meer geld uittrekken (wat dus feitelijk geleend is) om een 'fonds' op te richten voor zichzelf, dan helpt dat uiteraard niet. Nog meer rondpompen van geleend geld is een voorbeeld van de socialistische waanzin waar Europa nu al jaren in zit.
Zolang Europese politici geen echte keuzes durven te maken (massaal ontslaan van ambtenaren, afbouwen verzorgingsstaat om de financiën enigszins op orde te brengen, de mogelijkheid om landen uit de Euro te gooien), blijft het schipperen.
Deflatie in aantocht
Groot gelijk Kleukkleuk
Overigens is volgens de ietwat Eurofiele en in dit kader tamelijk onverdachte Volkskrant de NL-bijdrage opgelopen tot ruim 41 miljard....
www.kb.nl/galerie/literatuur/270.html
Geld speelt geen rol.
Ware woorden Van Pruisen. Vanaf grotere hoogte bekeken zie je dat de Europese economie sowieso gaat veranderen, vanwege demografie, China, globalisering en weetikveelwat. Dus of het er zonder die krankzinnige eurocraten er beter had uitgezien, betwijfel ik.
En reken maar dat de EU een vlucht naar voren gaat doen. Mijn eerste gedachte bij die hele crisis: dit gaat ons weer wat soevereiniteit kosten. Voorzover we die binnen Nederland überhaupt hebben.
De media hebben er belang bij dat het verkeerd loopt, maar dit kan er ook toe leiden dat mensen de kranten en het journaal gaan negeren.
dezwijger.blogspot.com/
Hebben we ook geen reet meer aan.
En waarom zeggen zoveel mensen eigenlijk Uropa in plaats van Europa? Dat is ook al een vaag signaal. Die Uropazeggerts weten meer!
Bos Hout | 11-05-10 | 13:53
Idd... NL politiek is zeker vanaf afgelopen ZONDAG afleiding... van wat er op de achtergrond gebeurt...
Zondag was een belangrijke dag....
@michzelluf | 11-05-10 | 13:53
Ik zie het inderdaad.
ik begrijp er eerlijk gezegd geen hout van.
Als de zon en olijfolie landen zelf niet meer kunnen devalueren, devalueren wij vrolijk mee. Vroeger hadden we daar profijt van als we met vakantie gingen. Nu hoeven we niet meer te wisselen. Dingen uit het verre buitenland worden duurder, zoals benzine, die overigens niet goedkoper werd toen we een dure euro hadden (maar dat is een detail). Maar wij kunnen lekker veel en goedkoop exporteren.
Brakke Obama | 11-05-10 | 13:52
Schijnveiligheid van de dollar. Feitelijk is een staat als CA net zo bankroet als Griekenland.
@ Empekai | 11-05-10 | 13:50
En als we dan daarmee klaar zijn dan gaan we gewoon weer leven van ruilhandel. Jij zit dan gewoon de hele dag in een hutje briljante dingen te bedenken, Kookviool verbouwt graan, ik teel groente, en dat delen we dan. Wat we over hebben brengen we naar het volgende dorp, waar ROGL een kledingwinkel heeft.
Het gaat zo goed in onze nieuwe samenleving dat we onze spulletjes en jouw geniale ideeen veel verder gaan brengen. Het is wat jammer om al die groente de hele tijd mee te slepen, dus handelen we met papiertjes met daarop cijfertjes die een waarde in groente, tarwe, kleding of wat dan ook vertegenwoordigen. En na zo'n dag hard werk zeggen we in de kroeg tegen elkaar: wat heerlijk zonder dat stomme geld.
blufpoker van de europese unie pakt weer eens verkeert uit. kan ook niet anders, omdat monetaire middelen om een solvabiliteitscrisis aan te pakken nu eenmaal ontbreken op europees niveau.
Gezonde winstneming, niks meer, niks minder.
Banken moeten niet zeuren maar terugbetalen. Maar ik vrees dat er nooit verandering in komt. Aan de schandpaal nagelen allemaal en terug laten betalen en snel een beetje.
@Aansteker21 | 11-05-10 | 13:52
Op wie moet je in godesnaam gaan stemmen dan nog. Er zijn nieuwe ideeen en inzichten nodig en alles wat zich verkiesbaar stelt is oude kliek. Dus zal er niets veranderen wie er ook aan de macht komt na 9 juni.
michzelluf | 11-05-10 | 13:50
Termen links en rechts heb ik nooit wat mee gekund. Politieke partijen eigenlijk ook niet, maar ja, je moet toch stemmen.
Maar als uiteindelijk Merkel met Sarkozy beslist over de besteding van Nederlandse belastingcenten, dan houdt de democratie voor ons op. 't Is nie anders...
Wanneer het geld niets meer waard is, zijn de schulden dat ook niet.
Chris666 | 11-05-10 | 13:51
Met gokken kun je geld verliezen... en op de beurs handel je met voorkennis... ZIE het VERSCHIL... laatste een heel artikel overgelezen
Schaffelaar | 11-05-10 | 13:45
De dollar is momenteel veiliger, maar ik bedoel dat we via de 'Antillian connection' een ontsnappingsroute hebben uit de euro(pese)waanzin.
Gaan er nog mensen stemmen op 9 juni? De democratie in ons eigen land lijkt helemaal verdwenen. Een demissionair-kabinet voelt, onder druk gezet door het buitenland, niet meer de noodzaak om over zeer belangrijke onderwerpen eerst de verkiezingen af te wachten. Er wordt beslist zonder enig democratisch gehalte. Als dit plan verkeerd uitpakt zitten we nog tientallen jaren met een torenhoge schuld en dan is JK de jager allang weer vertrokken 'om tijd te besteden aan zijn gezin'.
Bos Hout | 11-05-10 | 13:48
Uitgifte van geld... is de toetssteen van vrijheid... de rest boeit geen ene moer...
Geld is schuld.
En het is de schuld van het geld.
En al deze shit is er alleen maar omdat een grote club mensen geen zin heeft om te werken en daarom op de financiele markten gaat lopen gokken!!!
Wat een kutwereld is dit eigenlijk, ik ga emigreren!
@Chris666
Duitsland en Frankrijk hebben ook heel wat meer geld gestopt in het potje, omdat ze een vele grotere economie hebben natuurlijk. Zal dus wel evenredig verdeeld worden ahv het ingestopte bedrag.
En eruit stappen is onmogelijk. Dan kun je echt fluiten naar alle openstaande rekeningen met andere landen. Bovendien zijn we te afhankelijk van onze export met andere EU-landen, zodat een eigen munt veel te veel risico met zich meedraagt wanneer het fout gaat.
kortom we gaan er allemaal eraan...
GET IN THE CAR STAN!
Bos Hout | 11-05-10 | 13:48
Volgens.. vrijspreker.nl komt de VVD als links uit de bus... ik herhaal links!!!!
neo... dus.
Word liberatiër... verspreid het woord....
We hebben geen keus... kijk naar de HRA... niemand waagt zich eraan... dat zegt genoeg over de keus ervan...
Aangezien bijna niemand hier begrijpt wat geld nu eigenlijk is!
video.google.com/videoplay?docid=-2550...
Raad ik U aan deze film eens te kijken. Dan kan een hoop gezwets voorkomen worden. GELD is niks anders dan SCHULD. Als men alle schulden afbetaald dan is er ook geen geld meer....
Het gedonder is al begonnen:
www.acrobax.org/archives/1000EURI_WEB....
@mocroflavour | 11-05-10 | 13:
Inderdaad.
Schuld maken om schuld "op te lossen" doet slechts één ding stijgen:
Het rentebedrag.
Deze heilloze weg voert naar de ondergang.
Wat dat betreft ben ik het voor 100% eens met Middelkoop ...
Er is maar één oplossing:
Schaf de euro af.
Laat iedereen lekker voor zichzelf gaan devalueren of opwaarderen.
Het is dodelijk dat wij hier gekoppeld zitten aan dezelfde munt die door de PIIGS wordt verkwanseld aan corruptie en een rotzooi als begroting ...
Euro, ontplof !
EU, wèg ermee !!
Terug naar de EEG !!!
@Bos Hout | 11-05-10 | 13:48
Kilnkt als een goed idee maar ik ben bang dat het oude systeem eerst moet afbranden voordat er iets nieuws gebouwd kan worden.
Met de kennis van toen had ik het nu heel anders gedaan...
Euro met Duitsland en Scandinavië dan maar ?
Het probleem van het plan is dat het nog steeds te vaag is. De eerste 60 miljard dat veilig wordt gesteld door de Europese Commissie is duidelijk. Maar het tweede gedeelte van het plan, de 440 miljard dat opgehoest wordt door de 16 lidstaten, is niet duidelijk. Beleggers willen dat graag weten en daarom kelderen de koersen vandaag weer. Alhoewel, ik begrijp dat het plan complex is, is er toch meer uitwerking nodig om de beleggers te overtuigen.
Ik hoop dat Europa de mondiale aanval op de euro kan afslaan. Een ding is zeker, Amerika, dankzij door de crisis in Europa en lagere stand van de Euro, is een aantrekkelijker land geworden om te investeren.
Obama op de schandpaal, wie doet mee?
Wellicht is dit de oplossing:
www.hln.be/static/FOTO/pe/5/7/4/large_...
Rho'd Berth | 11-05-10 | 13:26
Exactement.
Ik overweeg voor het eerst om maar eens niet te stemmen. Zelfs niet op 'mijn' VVD.
Bush, Goldman Sachs cs hebben na hun verovering van het Witte Huis de mogelijkheden geschapen voor de financials om de wereld leeg te roven. Toen ze daarbij in 2008 hun handen bleken te hebben overspeeld hebben onze volksvertegenwoordigers ze een nieuwe zak geld en garanties gegeven om het nog een keer te verkloten.
Ze dreigen dat nu weer te doen omdat de kadaverdiscipline van hun partijen dat voorschrijft, terwijl de meerderheid van het volk dat helemaal niet wil. Zeker niet in dit tempo.
Trek de stekker uit het financiële systeem en begin opnieuw met eenvoudige low overhead online nutsbanken met een ambtenaren-CAO en aparte zakenbanken voor het bedrijfsleven. Alles met de kennis van nu.
Semper Pecunia | 11-05-10 | 13:44
Keynes is een perfect systeem voor diegene die het in z'n macht heeft.... om volkeren te kunnen sturen...
Je kan mooi spelen met de eigenschappen van mensen...
Dit is echt KUT!
Zou nu echt alleen Delta Lloyd zo slim geweest te zijn om die Zuid-Europese obligaties al vanaf eind vorig jaar te gaan dumpen ?
Ik vraag mij af.
Hmmmz, en stel dat de poep ECHT tegen de ventilator gaat dan is het NL die ongetwijfeld aan het kortste stroo-tje trekken gaat.
Duitsland en Frankrijk zullen als eerste de falliete boedel claimen en mocht er nog wat over blijven (wat onwaarschijnlijk is) dan mag de rest dat verdelen.
Er uit stappen en wel nu meteen!
+d.
Schulen weginflateren.
Of met z'n allen aan de D-mark.
@Brakke Obama | 11-05-10 | 13:42
Bedoel je dat we de Antilliaanse gulden hier moeten gaan invoeren? Die zit gekoppeld aan de dollar, lijkt me ook niet ideaal.
gelukkig heb ik nog monopoly-geld liggen.
zeg maar jansen | 11-05-10 | 13:42
De Euro blijft gewoon functioneren mensen, er is niks aan de hand!
Alle belangrijke betaalmiddelen blijven gewoon functioneren... totdat er een nieuwe oplossing wordt aangeboden, anders verliezen de elite de macht...
@mocroflavour
Zoiets als bij Zeitgeist voorspeld wordt? Dat het geld dan uit de wereld verdwijnt?
En dan geven ze de markt de schuld, terwijl politici zelf alles wat we hebben opgebouwd na de 2e wereldoorlog hebben gesloopt met die rot EU! Dat dit zou gebeuren was zo voorspelbaar. Gelukkig heb ik het zien aankomen, maar toch zonde dat je land wel helemaal naar de gallemiezen gaat. Hadden ze maar naar Friedman geluisterd! Maar nee, Keynes die weet het allemaal wel! *kuch*
Achterlijke socialisten...
Europeesche banken wedden dat de euro verder zal gaan dalen:
www.zerohedge.com/article/european-ban...
Leuk, schuld van de politici... maar vooralsnog worden deze er nooit op afgerekend! kunnen zij altijd hun gang gaan... maarrr zodra de verkiezingen in aantocht zijn, dan geven ze echt om de burger.
kapotte_stofzuiger | 11-05-10 | 13:32
Beetje dom... als je geld kunt uitgeven... Reuters beheert.... Wall Street in de wiskundig via quants in tang hebt... kun je alles doen waar je zin in hebt... democratie boeit dan niet...
Kyoka | 11-05-10 | 13:38 En een heel brood voor slechts 20 euro zeker?
Maar ik/we had(den) toch N E E gestemd?
Zoals eerder gezegd is er een uitweg: niet het hele Nederlandse Koninkrijk is onderdeel van Europa en de Euro.
volgens bos kan nederland wel wat hebben, we staan er goed voor (dat zei bos een jaar geleden)
The end game suggereert het laatste stadium in de financiele crisis. Wat men nu doet is het schuldenprobleem oplossen met het creëeren van nieuwe schuld. Dit lost het probleem niet op, maar schuift het probleem op. Er komt een moment dat er zoveel geld, (lees schuld) de markt ingepompt wordt dat het nooit meer af te lossen is. Er zal dan een kettingreactie ontstaan; het vertrouwen in geld verdwijnt, inflatie, implosie van het financiele stelsel, met dank aan het neoliberalisme, lees rechts minded people.
En goud gaat weer als een tierelier.
Kyoka | 11-05-10 | 13:38 | Reageer
Ook een manier om de HRA af te schaffen volgens jou.
Maar mijn spaargeld dan ?
Zoals ome Jort gisteren al afvroeg; Een nieuwe tachtig-jarige oorlog? Het rijke noorden versus de corrupte en criminele behaarde macho's van het zuiden?
-
De gulden moet terug! De Dmark moet terug! En schnell!
De politieke chantage gaat maar door.... NWO... de eliten achter de hulpbanken (Goldman Sachs, JP Morgan) van de FED, doen hun werk uitstekend....
currency SWAPS... op de achtergrond.
two ball cane | 11-05-10 | 13:35 Zalm, de VVDert Zalm heeft ons sowieso al 10% te duur de euro ingesleept om zodoende de staatsschuld met 10% in te krimpen.
Daar is het begonnen want die 10% 'winst' van Zalm betalen wij tot in de eeuwigheid.
Daar kwam de gulheid van Bos nog bovenop en de enige manier om het hoofdelijk nog dragelijk te maken in de volgende generaties is veel kinderen maken.
République de l'Europe will prevail!
Kom maar op met de inflatie! Gaarne 300-400%. Allemaal hypotheekvrij binnen 5 jaar.
NL mag dankzij de EU nu lekker dubbel bezuinigen (+30 mld)
@ Klukkluk | 11-05-10 | 13:35
Van Pruisen = Captain Obvious
De Alberto Stegeman van GS.
@Pruisen geef dan gewoon de URL ipv beetje te PDFen: www.economist.com/blogs/charlemagne/20... en zeg dan ook gewoon dat dit van de Economist Blog komt
Vraag me af wanneer er een realitysoap op comedycentral komt van de Nederlandse kamerleden. Ik lach me nu vast krom om alle commotie tot nu toe.
Geef die Grieken toch wat geld. Kunnen ze eindelijk die oude gebouwen eens afbouwen.
Klukkluk | 11-05-10 | 13:35 Psst, dat is het ook.
ja hoe het er nu naar uitziet moet de euro (en wij dus dubbelmegahard) een flinke pas op de plaats doen. daling van de euro. als de euro en dollar samen zwak zijn hebben 'we'(sterse wereld) echter wel economisch tegengewicht ten opzichte van china. lijkt me in principe wenselijk maar ook paradoxaal. om economisch sterk te zijn moet je zwak zijn. Nu dus even zwak worden om de komende 20 jaar weer fijn dat gevoel van "wij doen het beter dan china etc." te kunnen verspreiden. wat hier het nut van is zou ik niet weten maar zo komt het op mij over, dit kunstmatig beïnvloeden van de wereld economie.
is het iemand trouwens opgevallen dat zowel in italië, duitsland als NL (en meer landen?) het CDA (of de plaatselijke variant) aan de macht is. en dat we met open ogen de crisis in zijn gewiegd...
ach nederland was toch al naar de klote ..
Nog effe en Van Pruisen gaat vertellen dat het Eurovisie Songfestival doorgestoken kaart is!
winterpeen | 11-05-10 | 13:32 Is niet raar, stel je hebt een huis gekocht, stel 2 ton op aflossingsvrij, dat moet je over 25 jaar betalen. Dan is je schuld nog steeds 2 ton.
Door inflatie is dat bedrag minder waard dan nu. Makkelijker te betalen of te herfinancieren dus.
wet van de communicerende vaten
de rijke achteruit de armen vooruit
nederland dus kilometer terug en griekenland spanje portugal (straks ook nog meer oostbloklanden)
Euroschulden maken mensen. Und schnell!
*wandelende pakken bellen doet om alle hypotheken naar het plafond te brengen en de kredietlimieten op te schroeven*
Rho'd Berth | 11-05-10 | 13:26 De lening is aangegaan door andere landen die een betere rente konden bedingen, dat is weer geleend aan Griekenland wat daarmee dure leningen afgelost heeft en hebben ze van hun vriendjes (wij dus) een lagere rente te betalen gekregen.
Ik vond de opmerking de schuld(en) weginflateren wel apart.
In de wijze woorden van Thatcher: You can't buck the market.
Aan de andere kant, moeten we politieke beslissingen alleen maar laten afhangen van beurs- en wisselkoersen?
JeeKaa vind ik een naar mannetje. Iemand die vanwege zijn narcistische persoonlijkheid als demissionair!!!! minister de geschiedenisboeken in wil gaan als de "redder" van de Euro.
Is hij eenmaal weg dan zit je met de ellende die hij heeft veroorzaakt.
Weg uit de EU.
Monstersteunregeling? Dat valt toch wel mee?
750.000.000.000,-.....
Toch triest dat ze in de knoflooklanden met 57 jaar met pensioen kunnen, en wij tot 67 moeten doorwerken om hun pensioen te kunnen betalen!
@HotPotato
Ik lees het net. Met de kennis van nu weet ik dat m'n post van 13:26 slechts gedeeltelijk waar zou kunnen zijn.
Hoe zit da nu met die "end-game", graag in Jip en Janneke taal..
Rho'd Berth | 11-05-10 | 13:26 | Reageer
Grieken hebben toch al om 20 miljard gevraagd.
Een euro van $1,27 is hardstikke goed. Het gaat pas mis als die nog zo'n 20-30 cent zakt. Toen die $1,48 was, dat was pas een probleem en slecht voor de economie.
De Euro is een politiek project dat niet gesteund wordt door economische factoren.
Ergo, het is gedoemd te mislukken maar niet voordat de rijkere landen net zo arm zijn als die olijvenrepublieken.
Uh, het gaat volgens mij niet om wat de euro doet. Het is wel mooi dat die wat lager staat. Het gaat erom wat de grieken voor rente moeten betalen op hun leningen. Volgens mij is dat gisteren gedropt van 14% naar 6%. Hoe staat dat nu? (te lui om het op te zoeken). Als dat nog steeds laag is dan heeft het wel gewerkt, en hoeven onze 4,7 miljard euries er ook niet heen.
stapje terug met zijn allen?
contra-indicator geenstijl
REAGEER OOK