Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lüdewük Üşşchür dolblij met ştükje in Hürriyet

lodewijkfezman.jpgDe Alinea du Jour is vandaag voor Sylvain Ephimenco. Fransoos in Nederland en behept met een Afsluitdijk van een accent. Maar daar merkt u niets van in zijn columns, zoals deze. Gisteren las ik op de Vara-site Joop.nl een column die in erbarmelijk slecht Nederlands was geschreven. De auteur, Fouad Sidali, wethouder Amsterdam Bos en Lommer, trachtte hierin zijn partijgenoot Asscher te hulp te schieten. Volgens hem sluit je met verkiezingsmateriaal in het Nederlands oudere migranten uit: ’Een Turk van 70, zou dus niet mogen deelnemen aan de samenleving door bijvoorbeeld het stemrecht.’ Volgens mij heeft die bejaarde Turk die gedurende dertig of veertig jaar geen woord Nederlands heeft geleerd, zichzelf moedwillig uitgesloten. En dat is nou precies het hele punt in de anderstalige posterdiscussie. Waarom meedoen met mensen die niet met ons willen meedoen? En Ephimenco staat niet alleen. Hoe het met het accent van de Roemeense Nausicaa Marbe gesteld is, zoeken we nog even uit. Maar haar column over de idiote posteractie kan wat ons betreft de canon Nederlandse polemiek in. En wat doet Lodewijk Asscher? Die is aan het inburgeren op het Mürkütürplein! Foto1. Foto2. Het begint met taal.

Reaguursels

Inloggen

De PVDA denkt nog steeds dat die 3 allochtone opa's de doorslag gaan geven op de verkiezingen, maar vergeet daarbij dat ze zich steeds meer vervreemd van haar oorspronkelijke achterban. Kimberly, Kevin en crazy Gregory voelen zich terecht vergeten en genegeerd en lopen daarom massaal over naar een protestpartij zoals de PVV of de SP. Ik denk dat het belangrijk is voor Nederland dat er een sterke sociaal-democratische partij in het parlement zit die effectief de problematiek rondom bijvoorbeeld het onderwijs oplost. Helaas slaat de PVDA de plank volledig mis. Tijd voor een proteststem...

Gelar | 22-02-10 | 09:48

Art Vandelay Ultor | 21-02-10 | 20:58
ik heb een goede leermeester ;)

Bukoswski | 22-02-10 | 00:43

Stelletje hürtürkels.

Snouck Hurgronje | 21-02-10 | 23:15

Eerst dacht ik dat de pvda verkiezingsposters in het Turks waren gedrukt door de PVV, om zo het ware gezicht van de pvda te laten zien. Maar nee. Ze zijn van de pvda zelf.
De VVD heeft ze ook trouwens. Wat kan de PVV nog meer wensen dan dat politieke rivalen de straten volhangen met anti-reclame voor zichzelf? En als ik de PVV zou ik er geen eens kritiek op leveren en stilletjes hopen dat er meer van die posters komen.

Oome Gijs | 21-02-10 | 22:54

Het begint met taal. Dus de gemiddelde reaguurder gaat wat anders leren dan "ik zou d'r doen""?

Flippo | 21-02-10 | 22:28

@ Avant | 21-02-10 | 21:20 ^
Pvda is anders creatief met taal als het ze beter uitkomt.

Probleemwijken heten opeens kansenwijken.
Buitenlanders moesten opeens allochtonen gaan heten en nu weer
nieuwe nederlanders.

Alles maar om te verhullen dat ze dit land en hun inwoners
aan het islamiseren zijn

solidstate | 21-02-10 | 22:23

De minachting van de PvdA voor onze taal en cultuur vind ik nog walgelijker dan de minachting van luie asociale allochtonen die het gewoon verdommen om Nederlands te leren.
Maar ja, waarom zouden ze ook, met zulke zacht heelmeesterende regenten aan de macht?
Ik zal blij zijn als die zieke jaren '60 generatie eens definitief is uitgespeeld.

Avant | 21-02-10 | 21:20

@Bukoswski | 21-02-10 | 18:41
Goed verweer, man!

Art Vandelay Ultor | 21-02-10 | 20:58

@Turrukje. 19.05.
Is geen kwestie van angst, maar van fatsoen, je weet wel, normen en waarden, waar meer mensen prijs op stellen dan jij voor mogelijk houd.
Fatsoen als je bij een ander over de vloer [ lees, in het land komt ] dankbaarheid voor alles wat je toegepropt word waar je niks voor hoeft te doen, je aanpassen en ga zo maar door.
Angst ? die heerst er volgens mij juist bij types zoals jij, voor die blonde die er eindelijk aankomt.

grappert | 21-02-10 | 20:39

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 18:51
Dat alle uit het Midden-Oosten hier naar toe gekakte monotheistische geloven ten onder mogen gaan aan hun ingebouwde betweterigheid en intolerantie.
Bij Loki en Thorverdomme, dat Odin ze hale.

Merlot | 21-02-10 | 20:31

Turrukje | 21-02-10 | 19:05
Ik zie je naam en weet genoeg.
Je kijkt met andere ogen naar de straat dan wij. Probeer eens in Turkije kerken in elk dorpje te plempen. Lukt je niet.
Probeer je daar met Nederlands verstaanbaar te maken en nog je gelijk krijgen. Lukt je niet.
Wij moeten ons daar aanpassen, en zij hier. Heel simpel.

Buffell | 21-02-10 | 20:17

peilschaal | 21-02-10 | 19:25
LOL @ jou formulering.
Maar verdomme, je hebt gelijk!
It's time for another revolution...

Buffell | 21-02-10 | 20:15

Volgens mij heeft die bejaarde Turk die gedurende dertig of veertig jaar geen woord Nederlands heeft geleerd, zichzelf moedwillig uitgesloten.
Precies... iemand die zich 40 jaar heeft afgesloten van zijn externe omgeving is degeneratief bezig en zou bij voorbaat al uitgesloten moeten worden van sociale zekerheden als hij meer dan 50% van die aanwezigheid werkeloos was. Of human gewoon zijn opgebouwde zekerheden mogen verbrassen, zodat hij er 10-20 jaar tegen aan kan. en zijn laatste jaren in geboorteland moeten voorzien. Gastarbeiders toch?

Abugreip | 21-02-10 | 20:06

Als die Turk van 70, na een blauwe maandag te hebben gewerkt, niet 40 jaar op z’n platte ballen in het theehuis was gaan zitten om zich daar op kosten van de Nederlandse belastingbetaler te bekwamen in het triktrakken had hij nu uitstekend Nederlands kunnen spreken. Flikker toch op, stelletje misselijkmakende allochtonenknuffelaars.

peilschaal | 21-02-10 | 19:25

Wat een angstige, bange, idiote onheilsprofeten zijn sommigen van jullie hier ook.

Turrukje | 21-02-10 | 19:05

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 18:45
Tijd voor een emotioneel momentje? En wie wil je nou? Aardbewoner, Maerlant of Dr. Doom? Wat mezelf betreft kan ik je vertellen dat we voor je voorspelling niet tot 2055 moeten wachten. Dat is hier en nu al volop bezig. Vrienden van me zijn het niet.

Aardbewoner | 21-02-10 | 18:52

van Maerlant | 21-02-10 | 17:28
Liefhebber van de Christelijk/Joodse traditie.
U gelooft niet in een Deus ex machina?
Kleingelovige.

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 18:51

Hallo Hier onheilsprofeet Dr Doom, den Valming van Maerlant.
Vergeet het Laatste Oordeel, Vergeet de crisis, vergeet al helemaal de stijgende zeespiegel. Doom doom doom, in 2055 zijn Islamvrienden (als ze al op een lijn zitten) in staat om het land te veranderen.
Leg NU neer waar U mee bezig bent. Steun Wilders ook al vind U hem bijzonder ondermaats, ALARM alarm alarm. Wees depressief tot dit gevaar voorbij is!

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 18:45

Art Vandelay Ultor | 21-02-10 | 14:07
u denkt dat dit exemplaar maar 1 keer is gedrukt? Maar goed u denkt al over zoveel dingen die niet zijn.

Bukoswski | 21-02-10 | 18:41

Aardbewoner | 21-02-10 | 17:28
van Maerlant.
Hou toch eens op met je gelamenteer.
Ga de sheid in Belgie maar helpen.

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 18:40

Ik heb een groot deel van mijn leven op het Mercator plein gewoond. De schaduw maatschappij daar heeft niks met Nederland te maken en is daar alleen maar om Nederland financieel en cultureel leeg te zuigen.
In Nederland gaat het zo goed omdat we doen zoals we doen. Doe je daar doelbewust niet aan mee door je vast te klampen aan je primitieve cultuur en denkwijzen dan ben je gewoon een economisch culturele parasiet en moet je bestreden worden.

Antitheïst | 21-02-10 | 18:25

@Nacho_Vidal
Nee gek, het is gewoon varkensvlees maar niet doorvertellen.

Eventhorizon | 21-02-10 | 18:23

Ik ken genoeg NL mensen die emigreren naar het buitenland en die de taal net zo beheersen als de meeste buitenlanders hier, niet dus.

Geeft niet, ze hebben geld en helpen de lokale economie met het verbouwen van hun huizen en zo.

Maar de meeste mensen die naar Nederland gaan hebben geen GELD en houden hun hand op, niet iedereen maar veel wel, en spreken de taal voor geen meter.

En als je ook nog bedrijven hebt die je helpen, als je weer terug bent in je vaderland, om je belasting papieren zo in te vullen dat je nog ook nog geld terug kan krijgen, ja dan stem ik pvv.

Het is jammer had het ook anders gewild maar pvv krijgt mijn stem deze keer.

Ik ben weg.. morgen namelijk vroeg werken...

indeklit | 21-02-10 | 17:48

HY78. | 21-02-10 | 17:13
Het laatste wat ik wil is dat er nog meer regels komen, en vooral regels vanwege achterdocht.
Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden en dat mag best wel wat meer tot uitdrukking worden gebracht.
Minder opvangnetten, minder subsidies. Als je wilt slagen dan moet je verantwoordelijkheid nemen en niet je hand ophouden. Alleen mensen die werkelijk hulp nodig hebben, omdat ze niet zelfstandig hun geld kunnen verdienen, kunnen aanspraak maken op een vangnet. En dan niet op basis van taalachterstand bijvoorbeeld.
Die cultuur omslag moeten we in Nederland maken, dan zul je zien dat iedereen ineens wel gaat werken of het goede voor hun kind wil in dit land.

borderliner | 21-02-10 | 17:48

basweetutwel | 21-02-10 | 17:26

Ik snap wel waar u op doelt, en leeftijd is zeker niet allesbepalend. maar je moet ergens een grens trekken natuurlijk. En als je kinderen van 5 laat stemmen dan zijn pretparken en de dagelijkse snoephoeveelheid waarschijnlijk doorslaggevende factoren in het uitbrengen van die stem.
-
Of het kind stemt zoals de ouders stemmen want die blijven natuurlijk verantwoordelijk. Lijkt me geen goede zaak en al helmaal niet democratisch. Uw vergelijking gaat niet op.
-
Kleine kans dat uw neefje van 5 uberhaupt weet wat politiek betekent. Over het politieke gevoel van uw buurvrouw kan ik weinig zeggen. Ik ken haar niet natuurlijk.

pius | 21-02-10 | 17:34

SirHC | 21-02-10 | 17:17
Wij faciliteren onze ondergang. En wie het moeilijk heeft met uitsterven is xenofoob.
Europa is verloren, of er moest nog een deus ex machina van heb ik je daar ten tonele verschijnen. Dat moet dan niet te lang meer duren.

Aardbewoner | 21-02-10 | 17:28

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 16:24
Respect voor mijn rollator ja ! Sylvain Ephimenco heeft helemaal gelijk. Hij woont in Rotterdam Delfshaven en weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb er zelf gewoond en kan me helemaal vinden in het stukje van Sylvain.

websenior | 21-02-10 | 17:26

borderliner | 21-02-10 | 15:44

Mijn neefje van 5 begrijpt al meer van politiek en de samenleving dan kopvodbuurvrouw van 67. Spreekt ook veel beter Nederlands, en dat binnen vijf jaar.
Gelijkheid, democratie? Waarom mag het ventje niet stemmen? Het is wel zijn toekomst. De kopvod houdt 't misschien nog 5 jaar vol.

basweetutwel | 21-02-10 | 17:26

SirHC | 21-02-10 | 17:17
Mja, er zijn genoeg filmpjes op YouTube met zo'n doemvisie.
www.youtube.com/watch?v=rde3jQIpmVs
bijvoorbeeld.
Natuurlijk is dit wel wat overdreven, maar er zit wel zeker een kern van waarheid in.

Buffell | 21-02-10 | 17:20

Als ik de demografische toekomstvisies mag geloven is de islamitische cultuur met enkele decennia de dominante cultuur in het Westen. Als we daarbij het ondemocratische karakter van de islamitische ideologie in ogenschouw nemen, zal dat zo ook ongeveer het moment zijn dat de democratie zoals wij die kennen zal ophouden te bestaan. Het systeem van "de meeste stemmen tellen" zal bij ongewijzigd beleid ons Westerse culturele erfgoed ten gronde richten.

Door nu het stemrecht te verkwanselen aan niet Nederlands-sprekende, niet-geintegreerde allochtonen zal enkel een aanjager van dat proces zijn.

SirHC | 21-02-10 | 17:17

@borderliner | 21-02-10 | 17:07
Geweldig, daarmee is de oorsprong vastgesteld (ben ik overigens met U eens).

Maar waar het om draait, is welke regels er aan de nederlandse cultuur en samenleving vastzitten. When in Rome, zo iets. In Nederland zit men niet te wachten op welke verstikkende ideologie dan ook, denk ik. Maak dat helder: godsdienst prima, maar achter de voordeur, succes prima maar dat vereist (behoudens speciale gevallen) inzet, doorzettingsvermogen en wil.

HY78. | 21-02-10 | 17:13

HY78. | 21-02-10 | 16:57
Dat is het verschil in cultuur. Het is het verschil tussen een samenleving die godsdienst naar de persoonlijke sfeer heeft gebracht en die waar godsdienst in alles bepalend is en recht- en wetgevend.
In Trouw stond daar nog dit artikel over. www.trouw.nl/opinie/columnisten/boevin...

borderliner | 21-02-10 | 17:07

Mensen dichtbij multicultiwijken zie erop toe dat niemand met zijn tweeen gaat stemmen. Men zou van stem fraude kunnen spreken.
Maak daar foto's van en publiceer ze op het internet.
De pvda kennende gaat er op grote schaal stem fraude plaats vinden.

Schijf je anders in om deze stem buro's te gaan bemannen want het begint aardig op iran en andere geytenneukers landen te lijken met partijen als de
pvda en dhimmi66 in de politiek.

solidstate | 21-02-10 | 17:05

@borderliner | 21-02-10 | 16:53
Mbt taalbeheersing door autochtonen heeft U een punt (zeg ik als Hagenees). Laat onverlet, dat een slechte opleiding niet tot succes zal leiden in de meeste gevallen. Nu is er niet de noodzaak, want er zijn vangnetten om die o zo nodige Blackberry en de Golf GTI mee te financieren. Het zou (denk ik) een verschil maken, als iets duidelijker gemaakt wordt, dat je iets zal moeten doen om succes te hebben. Het is triest, maar als dat voorbeeld gesteld moet worden door een deel van een generatie verloren te laten gaan: het zij zo. Hard, zeker. Maar eindeloos dweilen met kranen open gaat niet werken.
(Wederom: het is niet nodig om onderscheid tussen autochtoon en allochtoon te maken, de behoefte is dezelfde).

HY78. | 21-02-10 | 17:03

Ach gossie er bestaan Turkse kranten die over Nederland berichten.
De PVVpartijkrant (Geenstijl) is weer bezig.

Turrukje | 21-02-10 | 17:02

Woedende Man | 21-02-10 | 16:51
Tuurlijk heeft het met een verschil in cultuur te maken.
Het zou vreemd en dom zijn als ik dat zou ontkennen.

borderliner | 21-02-10 | 16:59

Nederlandstaligen zijn de provinciale Nederlanders van morgen, de tokkies van de multikulglobe.

Aardbewoner | 21-02-10 | 16:58

"Allemaal onwil en eigen schuld."
Woedende Man | 21-02-10 | 16:51

Ik zou daar "druk vanuit de groep, gebaseerd op quasi-religieuze beginselen" aan toevoegen. Een individu uit die culturen heeft volgens nederlands recht wel de mogelijkheden om zich te ontplooien, maar dat wordt sterk tegengewerkt, zeg maar onmogelijk gemaakt, door de lokale imam of kalief.

HY78. | 21-02-10 | 16:57

dolffie | 21-02-10 | 16:50
Als mensen daarom geen PvdA meer stemmen, dan vind ik dat wel erg kortzichtig en weinig getuigen van enig inzicht.

borderliner | 21-02-10 | 16:56

borderliner | 21-02-10 | 16:28
Mee eens. Maar ik wil alleen maar zeggen dat de kiezer af zou moeten stappen van het zoete CDA-beleidje die 7 kleuren in de broek schijten als het woord 'allochtoon' in de mond word genomen.

Buffell | 21-02-10 | 16:56

HY78. | 21-02-10 | 16:39
Mee eens. Maar als ouders vinden dat hun kind ook de taal en cultuur van het land van herkomst(van de ouders) moet leren, dan is daar geen speld tussen te krijgen.
Als de ouders niet willen inzien dat dit schade kan berokkenen aan het kind, wat moet je dan als overheid doen? Ze wijzen op hun verantwoordelijkheid? Ik denk dat dat wel wordt gedaan, en dat het ook wel aankomt, maar niet bij iedereen. De meeste Nederlanders met een buitenlandse afkomst zitten in een sociaal lager milieu. daar zit 'em de crux. Als je ouders ook al niet zo slim zijn, dan straalt dat af op je kinderen. Dat zie je ook bij de autochtone lagere sociale klasse, want die is er nog steeds en in grotere mate dan je denkt. Deze kinderen worden dan nog wel met het Nederlands opgevoed, maar het zijn de 'echte' Utrechters, Amsterdammers, Hagenezen, Rotterdammers etc., die het ABN zelfs ná het voortgezet onderwijs nog niet machtig zijn. Je schrikt je rot wat voor taalgebruik die lagere sociale milieus bezigen. Ik schaam me rot voor dat soort Nederlanders. Zij zouden geen enkele achterstand moeten hebben, maar hebben dat wel, en ook zij mogen nog gewoon stemmen ook :(

borderliner | 21-02-10 | 16:53

borderliner | 21-02-10 | 16:09
Fout.Het heeft allemaal te maken met de tribale islamitische cultuur.
Als die buurvrouw Marokkaanse, Turkse of Somalische was geweest, had ze na 3 weken nog geen enkele Nederlander gesproken (en waarschijnlijk na 3 jaar ook niet).
En waarom komen kinderen met een taalachterstand op school? Niet alleen omdat hun ouders geen Nederlands spreken maar vooral omdat het onbestaanbaar is dat er thuis Nederlandse kinderen over de vloer komen.
Allemaal onwil en eigen schuld.

Woedende Man | 21-02-10 | 16:51

het leuke is dat ik van het weekend in deventer was en daar met pvdars sprak die de meertalige posters ook geen goed idee vonden en nu seker geen pvda gaan stemmen.

dolffie | 21-02-10 | 16:50

borderliner | 21-02-10 | 16:42
Mee eens.
wat balkenende en rest van de Politici betrefd: Ik vraag me af wat die Spin-Docters doen?
Voor Jan Peter zou een goede management training wel eens goede resultaten kunnen afwerpen.
Overigens ik ga er nu uit het was leuk om met U van gedachten te wisselen tot de volgende keer, prettige dag nog toegewenst en ook aan alle anderen.

Sjeng de helle | 21-02-10 | 16:46

DANNY3960 | 21-02-10 | 16:41
Dat was ook mijn insteek :)

borderliner | 21-02-10 | 16:44

Sjeng de helle | 21-02-10 | 16:25
Laten we vooral lering trekken uit wat is fout gegaan.
Één van die dingen is dat Balkenende géén MP meer mag worden.
Die man heeft het leiderschap bij een pakje boter gekregen.
De subsidies kunnen ook best bijgesteld worden.
Er gaat veel geld naar allerlei instanties die dat helemaal niet nodig hebben.

borderliner | 21-02-10 | 16:42

borderliner 16:35

Het zijn de 6-7- jarige buitenlandse kinderen die geen Nederlands spreken, dat is juist het probleem. Thuis wordt Turks of Arabisch gesproken, onderling spreken ze het ook en als ze al TV kijken krijgen ze Turks dan wel Marokkaanse zenders voorgeschoteld.

DANNY3960 | 21-02-10 | 16:41

@HY78. | 21-02-10 | 16:39
bijten=buiten.

HY78. | 21-02-10 | 16:40

@borderliner | 21-02-10 | 16:35
Geen regels, maar voorwaarden.
Als blijkt, dat een taalachterstand langdurig nadelig is voor een kind (valt aan te tonen, denk ik) moet je geen vangnetten gaan aanbieden als alternatief voor het verantwoord ouderschap leggen waar het hoort. Als iemand bijten zijn wil en door omstandigheden, in de shit belandt, is het goed als er een goed sociaal stelsel bestaat als vangnet. Als blijkt, dat de hulpvraag voortkomt uit onwil van belanghebbende, moet je dat scherper duidelijk maken naar de belanghebbenden, of in dit geval, naar de ouders. Ies keen discriminasie, is verantwoordelijkheid pakken.

HY78. | 21-02-10 | 16:39

DANNY3960 | 21-02-10 | 16:27
Het is ook triest dat er kinderen op Nederlandse scholen komen met een taalachterstand. En helemaal als het kinderen zijn die hier zijn geboren.
Wat wil je dan? De leerplicht vervroegen? Ik vind dat kinderen ook lang kind mogen blijven en dat we ze niet verplichten om al vanaf hun 4e naar een school/opvang te sturen. Er wordt aal zoveel van kinderen gevraagd.
Het is aan de ouders om hun kind te geven wat nodig is. Als blijkt dat het kind met achterstand op een school komt en die achterstand niet meer inhaalt, dan kun je ook niet verwachten dat ze er nog iets van kunnen maken. Moet je dan bij iedereen achter de deur gaan zitten als overheid? Moeten we alleen maar regels instellen omdat we achterdochtig zijn?

borderliner | 21-02-10 | 16:35

Hele enge linksche reaguurders bij Trouw, "HetGeleTeken" voorop.

fart majeur | 21-02-10 | 16:29

Buffell | 21-02-10 | 16:23
Dat is het mooie van een democratie, dat de kiezer zijn voorkeur mag uitbrengen en dat daarna de winnaar van de verkiezingen mag kijken met wie hij wil regeren. Wat daar verder uitkomt, daar moet je je dan bij neerleggen of aanpassen om even bij mijn verhaal te blijven :)

borderliner | 21-02-10 | 16:28

borderliner 16:12

Het maakt mij niets uit wie er in de regering zat/zit, als buitenlander dien je je aan te passen, dat doe ik ook.

16:14 Toen m'n dochter op de basisschool zat dacht ik een poosje dat ze superbegaafd was, vanuit groep 2 moest ze de leeslessen gaan volgen in groep 5, later kwam ik er achter waarom, meer dan 30% in haar groep waren Turken die hier geboren waren en een achterstand hadden in Nederlands. Het komt nooit meer goed. Nuff said.

DANNY3960 | 21-02-10 | 16:27

borderliner | 21-02-10 | 16:12
Mee eens! Ik wens ook niemand de schuld waar van dan ook te geven.
Het was de linkse kerk die deze insteek maakte en de rest van de lutsers hield de bek. Ik weet niet wat idioter is. Pas met Wiegel kwam hier enige verandering in en ten laatste leste werd met Fortuyn de knuppel in het hoederhok gegooid. De rol van Janmmat werd vlug tenietgedaan. Even ter herrinnering de CD vergaderde, het hotel werd aangestoken de partner van Janmaat verloor de benen en aan ander ging dood. Niemand werd echter vervolgd"Eigen schuld dikke bult" waar blijf je dan met je gelijkheid voor de wet. Diezelfde geluiden hebben we gehoord bij de dood van van Gogh ( "hij had ook een te grote bek" )Een strafbare handeling blijft een strafbare handeling zonder aanziens des persoons.
Het was tijdsstroming een golfbeweging. Maar als je niet wilt leren wat in het verleden is misgegaan kun geen structureel beleid voeren en inzetten.
We horen al jarenlang we moeten er lessen uit trekken voor de toekomst, wanneer wordt daar dan eens invulling aan gegeven? Als zowel de verzorgingsstaat( zeker de verantwoordelijkheid naar de oudjes gehandicapen en de werkelijk sociaal zwakkeren ,en niet de fraudeurs, etc.) en een sluitende begroting en toekomst perspectief geboden moet worden, kunnen we ons die laksheid absoluut niet meer permiteren. En een verhoging ( symboolwerking) naar 60% naar het hoogste tarief werkt daarbij averrechts. De koopkracht van de mensen moet omhoog door net het laagste tarief naar boven bij te stellen. Dat houdt ook in dat sommige grote Gemeenten eens moeten ophouden Ontwikkelingsgeld uit te delen( dit is geen grap) en niet de lasten te verhogen.

Sjeng de helle | 21-02-10 | 16:25

Ephimenco kom je alleen tegen op GS.
Zuur hoofd, zure stukjes, schrijft voor een krant die alleen rollatorprotestanten lezen.

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 16:24

borderliner | 21-02-10 | 16:05
En is het nu niet HET moment om die verandering te laten komen? Nu heeft de kiezer het gedeeltelijk in de hand. Als het nu niet gebeurd, moeten we weer 4 jaar wachten.

Buffell | 21-02-10 | 16:23

@Borderliner 16:17. Je lult gigantisch uit je nek. Alle mensen zijn wat mij betreft gelijk, maar als je hier woont en de taal niet spreekt ben je geen Nederlander. Punt.

knutsel | 21-02-10 | 16:23

knutsel | 21-02-10 | 16:14
Wat zo iemand ook doet, in jouw ogen zal hij nooit jouw gelijke worden.

borderliner | 21-02-10 | 16:17

Het is sowieso onzin aangezien een Turk van 70 hier zijn hele leven zal hebben gewerkt. Het probleem zijn vooral de vrouwen, die komen te weinig onder de mensen behalve hun eigen familiekring.

Zo'n klasgenote van vroeger... d'r moeder sprak niet eens Turks maar gewoon een of ander Koerdisch dialect waardoor elke keer als er leerlingenbespreking was op school, er een tolk vanuit Aachen moest overkomen... zoiets ga je toch niet in stand houden? Gewoon verplicht inburgeren die handel, en jeugd verplicht vernederlandsen (echt assimileren dus) anders worden we over 50 jaar een tweede Kosovo.

Ratzenberger1985 | 21-02-10 | 16:16

borderliner | 21-02-10 | 16:14
Point taken...

mokum4all | 21-02-10 | 16:15

mokum4all | 21-02-10 | 16:04
Het merendeel hier aanwezig is zelf de taal nog niet machtig als je de onderzoeken mag geloven over het taalonderwijs in Nederland :)

borderliner | 21-02-10 | 16:14

@borderliner 15:37. Een oud-Hollands gezegde luidt: je bent nooit te oud om te leren en iemand die hier woont en geen Nederlands spreekt is als Nederlander dus niet mijn gelijke.

knutsel | 21-02-10 | 16:14

Sjeng de helle | 21-02-10 | 16:01
Ja en zo kunnen we nog wel uren doorgaan, maar misschien kun je beter vooruit dan achteruit kijken. Het is ook wel heel makkelijk om de PvdA overal de schuld van te geven, maar het CDA(KVP, CHU, ARP) en de VVD hebben het leeuwendeel van de regeringen van de afgelopen pakweg 40 jaar gehad(bijna 70%) en hebben daarmee de grootste stempel op de huidige samenleving gedrukt!!

borderliner | 21-02-10 | 16:12

*geeft Sjeng de helle* de nederlandse vlag in zijn handen en rijkt hem een appelkistje aan* Go boy!!

Meri59 | 21-02-10 | 16:11

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:58
Tja, daar heb je het ook, Amerikanen kunnen ook prima integreren in een ander westers land, komen uit een westerse cultuur en weten wat er is dat opzicht in een ander westers land van je wordt gevraagd. En blijkbaar kon zij het zich financieel permitteren om een intensieve taalcursus te volgen.

borderliner | 21-02-10 | 16:09

Eek-A-Turk | 21-02-10 | 16:02
Hallo, je komt ons vermaken ?

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 16:09

Sjeng de helle | 21-02-10 | 16:01
Hoor hoor !

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 16:08

reaguuralert! Turkse tokkie binnen!

Meri59 | 21-02-10 | 16:07

1oog 16:02

Die hadden ze zelf al meegenomen, toen ze in het Ayuntamiento hun belasting gingen betalen.

*iets onverstaanbaars mompelt tegen de kat*

DANNY3960 | 21-02-10 | 16:06

Buffell | 21-02-10 | 15:53
Kijk, dat er iets moet veranderen is wel duidelijk, maar we zitten nu met de huidige wetgeving en die is bepalend, en niet wat we zouden willen.

borderliner | 21-02-10 | 16:05

@Eek-A-Turk | 21-02-10 | 16:03: Je weet in ieder geval gewoon in 't Nederlands te reaguren. +1

Jerry Nick | 21-02-10 | 16:04

Ipv hier xenofobe onzin neer te gooien, kan je ook een buurthuis binnenlopen en jezelf aanbieden als taalvrijwilliger. Er staan nml honderden 1e generatie immigranten op de wachtlijsten voor taalles die blij zijn met iedere cursus, conversatieles, wat dan ook, om hun nederlands te verbeteren. Je weet wel, die groep die niet verplicht in hoefde te burgeren en ondertussen stad en land afloopt op zoek naar NL taalles.

mokum4all | 21-02-10 | 16:04

Diegenen die een taal willen leren gaan ervoor, diegenen die het allemaal wel OK vinden, om wat voor reden dan ook doen er geen zak aan, ik kom ze hier dagelijks tegen. En dat heeft niets met afkomst of leeftijd te maken.

*borrel inschenkt*

DANNY3960 | 21-02-10 | 16:03

@ Eek-A-Turk | 21-02-10 | 16:03
Jammer, gezien uw vorige comment.

verraad van links | 21-02-10 | 16:03

Oh wacht... ik ga niet terug naar het vaderland... ik blijf gewoon hier

Eek-A-Turk | 21-02-10 | 16:03

Nee wij willen niet meedoen. Het liefst poepen en pissen we jullie straten onder en wonen die blonde dochters van jullie uit en nemen al die shit mee naar het vaderland.

Eek-A-Turk | 21-02-10 | 16:02

@DANNY3960 | 21-02-10 | 15:53 breng dan maar je spaanse folder mee,...

1oog | 21-02-10 | 16:02

"Gastarbeiders zijn hier naartoe gehaald om de klussen op te knappen die de Nederlander niet wil doen!"dit was een slogan uit verkiezingsrethoriek, maar verre van de werkelijkheid.
Arbeiders uit Italië, Spanje, Griekenland, Turkije etc. werd een arbeidscontract aangeboden waar loon en omstandigheden( plaats van tewerkstelling) waren vastgelegd en die weken niet af van de andere arbeidsvoorwaarden die de Nederlanders zelf vervulden.
Verzekeringen rechten etc. waren gelijk. De afwijking stond in de contractsduur. Veel van die gastarbeider zijn gehuwd met Nederlandse vrouwen en bleven hier, anderen zijn teruggegaan.
Die beruchte slogan kwam pas naar voren eind jaren 60 toen vooral het Nederlandse arbeiders deel zich van de Socialisten afkeerden, zelf de grote P.v.d.A voorman Drees keerde zijn Partij de rug toe omdat hij zich er niet meer in herkende. Inmiddels groeide de socio industrie en werden Agogische argumenten gebruikt, maar bij lange na geen realistische. De nederlander kreeg een kunstmatig schuldgevoel aangeleuterd dat precies paste in een heel palet van "hervormingen" ten goede van, Bullshit! Het resultaat zien we nu, met alle negatieve bijwerkingen( Miljarden voor integratie, subsidies die de pan uit vliegen WAO uitholling, AOW verhoging etc. )rechtuit gezegd Crap! Hier zijn in de afgelopen decennia zoveel miljarden over de balk gegooid dat elk normaal bedrijf allang falliet was gegaan. En komt de bodem in zicht en worden weer krampachtige pogingen gezocht om de gaten en de fleurige beeldvorming in stand te houden. de realitiet ziet echter anders uit. Het uit al die opsommingen voortgevloeide lamzakkengerdrag is gevoed en geschapen. Voorbeeld in de jaren 70 was er een oliecrisis, benzine op de bon, terwijl de olietanks in Pernis uitpuilden, schepen konden niet eens gelost worden. Er ontstond door de kapitaalsvlucht ( verhoogde belastingen) een grote werkoloosheid, bedrijven werden domweg gesloten. De WW kas raakte leeg, oplossing simpel dan wijzig je toch de eisen van de WAO toetreding, dan kun je een andere pot aanspreken en je kiezer blijft tevreden. ( P.v.d.A) vervolgens moest de hele mikmak weer worden teruggedraaid. Ander voorbeeld: mensen betaalden voor vervroegde pensionering, afgeschaft, en ga zo maar door.

Sjeng de helle | 21-02-10 | 16:01

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:58
Misschien bedoelde ze ook wel dat ze genaaid was...

Buffell | 21-02-10 | 16:00

@borderliner | 21-02-10 | 15:44
Dan moeten we in de regels van dat staatsburgerschap maar eens wat gaan veranderen. Straks kunnen we met verkiezingen wel in honderden talen reclame gaan maken voor een partij. Dan is het straks voor niemand meer te betalen.
Tot nu toe heb ik overigens alleen nog maar tukse en marokkaanse pamfletten gezien. Een paar engelse en 1 chinese. Waar zijn de indische, franse, zweedse, finse, noorse, russische, poolse, roemeense, duitse, vlaamse, italiaanse, schotse, ierse, oekraïnse, spaanse enz.. enz?

Meri59 | 21-02-10 | 15:59

borderliner | 21-02-10 | 15:44

Mijn amerikaanse ex buurvrouw sprak na 3 weken al verstaanbaar nederlands dmv intensieve cursus, ze maakte kleine foutjes, ze zei bvb dat ze genaait was ipv dat ze genaait had. Waarom zou een ander dat niet kunnen?

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:58

Maar die Asscher is ondertussen wel één van de kroonprinsen van de pvda, tesamen met Diederik Samson. De toekomst ziet er goed uit.

spanarchist | 21-02-10 | 15:56

Een Afsluitdijk van vertaling. Die gaat in het stijlloze woordenboek.

gokiburi | 21-02-10 | 15:55

borderliner | 21-02-10 | 15:44

mensen die mee willen doen, prima. Mensen die niet mee willen doen, hier al 30 jaar wonen en het nederlands niet machtig zijn willen niet meedoen en verdienen het niet om te mogen stemmen, simpel. Ook dat is democratie.

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:55

borderliner | 21-02-10 | 15:51
Maar je mening mag je altijd vrijuit geven.
En ik vind dat als je een dubbele nationaliteit hebt, je niet mag stemmen. En ik hoop gewoon dat er ooit eens iemand opstaat in de nabije toekomst die dat er doorheen drukt. Want let op, als het zo doorgaat, krijgen de buitenlanders er steeds meer en meer doorgedrukt in Nederland, want alles is discriminatie enzovoorts. We zijn gewoon bang voor ze geworden, dat is er aan de hand.

Buffell | 21-02-10 | 15:53

1oog 15:41

Daar heb ik hier geen enkel probleem mee, het merendeel van de Chinezen die hier werken spreken Spaans.

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:53

Buffell | 21-02-10 | 15:49
Wat jij vindt is niet van belang. De wet is van belang in dit land. En daar heeft iedereen zich aan te houden. Je mag er van zeggen wat je er van vindt, dat is de vrijheid die je hebt, maar dat is dan ook alles.

borderliner | 21-02-10 | 15:51

borderliner | 21-02-10 | 15:44
Nee, voor mij zijn ze geen Nederlands staatsburger, want hun andere paspoort raken ze nooit kwijt. Marrokanen bijvoorbeeld. Die blijven altijd Marrokaan.
Fuck de dubbele nationaliteit, Nederlander of niet. Niet allebei. Als je allebei, mag je niet stemmen. Klaar.

Buffell | 21-02-10 | 15:49

extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/sho...
"De VVD doet in het laatste geval niet mee - zij heeft als enige partij namelijk geen 'Turkse' kandidaat, wat haarzelf toch eens aan het denken zou moeten zetten! - en protesteert."

Von der Dunk weer door de bocht. Het probleem is niet dat er voor Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen een debat in het Turks plaats vindt, het probleem is dat de VVD geen Turkse kandidaat heeft. De "weg met ons"-mentaliteit van de policoren kan niet duidelijker omschreven worden.

spanarchist | 21-02-10 | 15:48

De Hürriyet? Dat is een van de grootste kranten van Turkije met prominent in hun logo de tekst "Turkije voor de Turken"...

Alexander de Kleine | 21-02-10 | 15:45

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:43
Het zijn Nederlandse staatsburgers en hebben dus stemrecht. Gelijkheid, democratie!

borderliner | 21-02-10 | 15:44

@borderliner | 21-02-10 | 15:43 Ach het gaat immers allang niet meer om gelijkheid als een engeltalige folder voor migranten wel moet kunnen maar een turkse niet...

1oog | 21-02-10 | 15:44

Prof. Akkermans | 21-02-10 | 15:35
Inderdaad, er staan mensen met een 'autochtone' achtergrond op de lijst van overigens alle partijen waar nog nooit iemand van heeft gehoord. En dat geldt ook voor mensen met een 'allochtone achtergrond :)
Maar het zijn wel allemaal Nederlanders, met een Nederlands paspoort en als Nederlands staatsburger. Gelijkheid, prof. dr. ing. Akkermans, Gelijkheid!!!
Ik zeg het nogmaals, GELIJKHEID!
Dat is democratie, en daar zijn we allemaal maar wat trots op!!

borderliner | 21-02-10 | 15:43

borderliner | 21-02-10 | 15:37

als ze onze taal niet machtig zijn hebben ze niets in het stemhokje te zoeken, meer woorden maak ik er niet aan vuil.

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:43

Met de laatste gemeenteverkiezingen in mijn dorp in Spanje meegedaan met mijn eigen "leefbaar"-partij. Posters laten drukken met "eigen volk laatst", de pvda-filosofie indachtig. Geen zetel gehaald! Vraag me nog steeds af hoe dat komt.

spanarchist | 21-02-10 | 15:43

@Mr_Robson | 21-02-10 | 15:21

Oneensch. Dat mag je wél verwachten. Sterker nog: dat hadden ze vanaf het begin af aan keihard verplicht moeten stellen. Hoe kan je functioneren in een land waarvan je de taal niet redelijk meester bent? Dat is toch het eerste wat je doet, de taal leren? En goed, daar gaat een paar jaar overheen, maar na 5 jaar zou iemand met een gemiddeld IQ zonder beperkingen wel aardig uit de voeten moeten kunnen.

Als dit voor zo een persoon na 5 jaar niet het geval, is er duidelijk sprake van onwil en heeft zo een persoon IMO geen recht op sociale voorzieningen danwel stemrecht. ( uitzonderingen daargelaten, zoals ímportbruidjes die van hun man geen NL mogen leren spreken omdat ze dan te bijdehand zouden worden...)

bello | 21-02-10 | 15:42

Kapotte stofzuiger

Het moet zijn bok gibi pide ekmegi.

Shoarma betekent in het turks Shoarma.

Ik vind het zelf schaamteloos hoezeer meneertje pvda Turken in Nederland en hun 'handicap' exploiteert om stemmen te winnen.

Als ex-turk zijnde spuug ik op meneer pvda.

Darisida senin olsun meneer Ascher

Cassander | 21-02-10 | 15:42

@DANNY3960 | 21-02-10 | 15:31 Probeer de volgende keer bij het ophalen van de babi pangang even een gesprekje aan te gaan over de gemeenteraadsverkiezingen..

1oog | 21-02-10 | 15:41

Is het niet mee willen of niet mee kunnen doen.

Bob_ | 21-02-10 | 15:41

De moslims werden verslagen bij Poitiers door Karel Martel en later voor Wenen door Poolse huzaren.
Dat willen ze niet nog een keer meemaken, dus o.a. volgens dhr. Gadaffi hanteren ze nu niet langer het zwaard maar het demografisch wapen. En daarbij worden ze stevig geholpen door een linkse vijfde colonne.
Het wordt tijd voor een europese reconquista, we zullen ons eigen erfdeel moeten heroveren. Dus alle (niet goedwillende ) moslims europa uit, te beginnen uit Nederland.

Polletje Piekhaar | 21-02-10 | 15:40

@ Mr Dutch | 21-02-10 | 15:31: Het is volgens de Mediawet niet toegestaan dat een Publieke Omroep directe banden heeft met commerciële partijen. Het Commissariaat van de Media (CvdM) ziet hier nauwlettend op toe. Het feit dat Dominique Weesie nu 'POWned only' is, heeft daar alles mee te maken. De invloed van De Telegraaf daarentegen helemaal niks.

Jerry Nick | 21-02-10 | 15:39

Mr Dutch | 21-02-10 | 15:31

Ik geloof dat het nogal meevalt, het niveau hier is de laatste jaren wel omlaag gegaan. Komt waarschijnlijk ook omdat veel reaguurders van het 1e uur zijn afgehaakt of een ban hebben. Maar om nou te zeggen dat GS een promotie site van Geert is gaat iets te ver. Persoonlijk zou ik nooit op een one issuepartij als Geert gaan stemmen. veel mensen denken dat Geert de opvolger van Pim Fortuin is maar dat is dus asoluut niet waar. Pim had zeer scherpe analyses en had op alle terreinen een helder standpunt, Geert schreeuwt alleen maar over de islam en marrokanen, wat hij daarover schreeuwt is wel helder en duidelijk maar over veel meer heeft hij geen idee. Het is jammer dat Pim het niet gegunt was om met de leefbaren te gaan regeren, ik had de man erg hoog zitten en heb al zijn boeken gelezen waarin hij helder zijn standpunten duidelijk maakte en waarin hij getuigde van scherp analytisch inzicht. Die boeken heb ik van ons Geertje niet gelezen en Geert komt bij lange na niet in de buurt van Pim. Het enige nadeel aan Pim was dat hij geen fatsoenlijk engels kon en dat hij uit een paaps gezin kwam.

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:39

@ Mr_Robson
Iedereen is me voor.
Nuff said.

Nog een hele fijne middag.

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 15:37

In een land met inwoners die zich door de eeuwen heen aan iedereen en alles hebben aangepast verwachten wij dat mensen die hierheen komen diezelfde kwaliteit hebben?
Dat is helaas niet zo.
Nederlanders zijn kunstenaars in zich aanpassen. De koloniën, de bezetters, het feit dat de NL strijdkrachten overal uitgaan van de kracht van integratie in de gemeenschap aldaar om van daaruit te opereren. Wij zijn heel goed in ons aanpassen aan de omstandigheden. Nederland is altijd een land geweest waar vele nationaliteiten samenkwamen en waar we ons prima aan konden aanpassen en vv. Dat kon ook omdat het tot dusver vooral mensen uit westerse samenlevingen waren. Die denken en doen over het algemeen genomen hetzelfde, met kleine afwijkingen die niet zo'n probleem zijn.
We hebben nu te maken met een grote groep mensen die uit een hele andere cultuur komen, waar aanpassing niet vanzelfsprekend is. En dat geeft de huidige problemen.
Nederlanders zijn nooit tolerant geweest, we hebben ons altijd aangepast. Ook aan de Duitse bezetters, en de Spanjaarden, de Fransen en noem maar op. Het poldermodel bijvoorbeeld is het ultieme product van aanpassingsvermogen. Daarom lukt dat ook niet in andere panden, maar wel hier. Wij passen ons aan, we schipperen, wikken en wegen alleen maar omdat we eigenlijk gewoon door willen gaan zonder heftige ruzies of pijnpunten. En als dat lukt, is dat mooi, maar als blijkt dat een groep daar moeite mee heeft en zich dan afkeert van de samenleving, wij daar eigenlijk zelf de meeste moeite mee hebben. Wij verwachten namelijk van 'de ander' precies hetzelfde als van onszelf. Wij stellen dezelfde eisen aan 'anderen' als aan onszelf.
Wij hebben jaren geleden mensen naar Nederland gehaald om de 'kutklussen' voor ons op te knappen. we hadden genoeg werk, maar waren te beroerd om dat zelf te doen. Gastarbeiders die eigenlijk weer terug moesten. Maar ze bleven en kregen uiteindelijk, door toedoen van het CDA en de VVD, een verblijfsvergunning en zelfs het Nederlanderschap. Na jaren van uitbuiting en nooit willen laten integreren(ze zouden toch weer weggaan?) kwamen sommigen door zeer zware arbeid in de uitkering en konden niet meer werken of terug. Bleven dus in een isolement en dus ook zonder een goede beheersing van de Nederlandse taal in ons land wonen.
En pas jaren later komt men er hier achter dat we een groep hebben gecreëerd die zich niet heeft aangepast, tenminste niet zoals wij dat graag willen, volgens onze 'normen en waarden'. die mensen hebben nu wel een Nederlands paspoort en zijn staatsburgers, en hebben dus ook stemrecht. Maar ze zijn te oud om nog Nederlands te kunnen leren. Die mensen moet je ook kunnen bereiken, en dat doen alle partijen dmv flyers etc. in andere talen.
Ik zeg niet dat het goed is, maar is zeg wel dat we het aan onszelf te danken hebben dat deze situatie is ontstaan. Voor de nieuwe generatie nieuwkomers vind ik dat ze de taal moeten spreken, maar voor de ouderen onder hen moeten we maar een beetje coulant zijn. En daar moeten we allemaal mee omgaan, aanpassen zeg maar. Daar zijn wij Nederlanders zo sterk in.

borderliner | 21-02-10 | 15:37

Nederland weg uit Uruzgan.
Waarom en wanneer maakt niet zo gek veel uit want wij hebben daar toch niets te zoeken en ook zonder onze bijdrage blijft het daar een zooitje. Corruptie en haatbaarden is bijna een synoniem.
Dichter bij huis, corruptie en haatbaarden liggen ook in ons koude kikkerlandje zeer dicht bij elkaar.
Mensen met een autochtone achtergrond, waar nog geen inwoner van gehoord heeft staan op verkiesbare plaatsen bij de linkse partijen. Het waarom is duidelijk want zonder "achterban" vrijwel geen kiezers. Maar wat gebeurt er als deze "prominenten" daadwerkelijk wat te zeggen krijgen in uw dorp, stad of deelraad. Heeft u de illusie van de socialisten omarmd en denkt u werkelijk dat de autotone bevolking iets opschiet met een raadslid met een andere etnische achtergrond. Denk terug aan de reacties van de Marokanen toen Aboutaleb burgemeester werd. "Iemand die iets voor ONS gaat doen" was een veelgehoorde reactie van de Rotterdamse Marokanen.
Succes bij de verkiezingen.

Prof. Akkermans | 21-02-10 | 15:35

@Mr_Robson 15:21 Het aanleren van een nieuwe taal is zoiets natuurlijks en gaat zo als vanzelf dat het een grotere prestatie te noemen is wanneer je de taal na tig jaar niet hebt aangeleerd dan wel. M.a.w. je moet er echt je best voor doen om een taal niet te leren; je opsluiten in je eigen gemeenschap, niet geïnteresseerd zijn in je nieuwe land.

yacoda | 21-02-10 | 15:35

@Mr_Robson | 21-02-10 | 15:21
Ik ben hard op zoek naar Nederlandse verkiezingsposters in het Vietnamees, het Bulgaars, Russisch, etc......... Groepen die hier niet eens altijd wilden zijn, maar toen ze er waren, enige inspanning wilden doen om de taal te leren.
De gemiddelde bootvluchteling (achterhaalde term) haalt na 3 maanden de meeste grammaticafouten uit de woorddiarrhee van de gemiddelde autochtoon. Het kan wel, echt.
Het zal U niet echt verbazen, dat deze mensen (in mijn beleving speciaal de oud-oostblokkers) met opgetrokken wenkbrauwen naar ons "integratiebeleid" kijken, omdat hun instelling is "Wie niet wil, wie de geboden kansen niet grijpt, moet maar voelen".

HY78. | 21-02-10 | 15:34

Hoe langer dat ik er over nadenk, des te knapper dat ik het vind: na zó veel jaar jezelf niet kunnen redden in de taal waarmee je jezelf vrijwillig al zo lang omringd. Na twee weken in Frankrijk kan ik mijzelf al begrijpelijk verstaanbaar maken bij de bakker, slager of supermarkt. Een paar decennia stommetje spelen zegt dus wel iets. Met name over het verstandelijke c.q. sociale vermogen.

Jerry Nick | 21-02-10 | 15:34

Lodewijk Asscher? Is dat niet de man die zo veel vertrouwen in zijn partij heeft dat hij de verkiezingen ingaat met lijst Asscher en vooral niet te nadrukkelijk een link met de pvda wil leggen? Niet zo erg trots op wat de pvda zo al bereikt heeft, Lodewijk'?
Geen zorgen hoor, die noord-zuidlijn is een zegen en die musea zullen in de volgende eeuw een succes zijn. En de integratie is wel geslaagd, wat die racisten aan de andere kant ook zeggen.

spanarchist | 21-02-10 | 15:34

Mr_Robson 15:21

De Italiaanse, Spaanse en Portugese gastarbeiders hadden er geen problemen mee, gek hé.

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:31

Jammer dat Geenstijl enkel nog dient als campagnesite voor de pvv, terwijl er vroegah nog wel es ruimte voor anderen was. *Kiekt naar topic over ontslag wilders nieuwnieuws...

Maarja zal wel door invloed van de telegraaf komen en het feit dat Weesie nu PNed only is.

Mr Dutch | 21-02-10 | 15:31

Mr_Robson | 21-02-10 | 15:21

Als je je vrouw en kinderen hierheen haalt lijkt me toch wel dat je de intentie hebt om te blijven. Dat je naar 30/40 jaar nog de taal niet meester bent is je eigen schuld lijkt mij. Hoe kun je als ouders bvb communiceren met de leraren van je kinderen als je de taal niet machtig bent. Ik moet er niet aan denken dat ik mezelf zo zou uitsluiten in een land waar ik van plan ben langere tijd te gaan wonen.

Maar de grote vraag is natuurlijk wat je in een stemhokje zoekt als je niet weet waar het over gaat, ik zeg, HELEMAAL NIETS.

neemjemoederindemali | 21-02-10 | 15:28

Mr_Robson 15:21

Wanneer je 10 jaar in Nederland rondhuppelt zou het toch zo moeten zijn dat men zich tenminste verstaanbaar kan maken dacht ik zo.

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:27

Mr_Robson | 21-02-10 | 15:21
Dit is niet helemaal correct.
Ik weet niet hoe het elders in het land was, maar hier kregen de gastarbeiders die te werk werden gesteld in de mijnen wel degelijk Nederlandse les buiten het vakgedeelte om. Kan ook niet anders in zo'n werkomgeving.

Sjeng de helle | 21-02-10 | 15:27

mayor_pickwick | 21-02-10 | 14:38
.
Sjt. Je weet toch dat het er alleen maar om gaat om de PvdA te bashen.

Niet voor Jan | 21-02-10 | 15:26

volgens mij waren er toen deze mensen hier kwamen nog geen inburgerings/taalcursussen voorhanden. en van (veelal) laag opgeleide gastarbeiders mag je niet verwachten autodidactisch de taal te leren, zeker niet als lange tijd de intentie is dat deze gastarbeides terugkeren. enige nuance (of gewoon simpel de actergronden kennen) ontbreekt in dit stuk wat toch wel weer erg biassed is

geenstijl.... zijn jullie tegenwoordig overgenomen door Rupert Murdoch? Enge rechtse prop-papagaaien.

Mr_Robson | 21-02-10 | 15:21

Achiel | 21-02-10 | 15:18
LOL, steenkolenduits, de oude garde hier spreekt ook "Koelhollansch"=
Steenkolen Mijnen Nederlands.

Sjeng de helle | 21-02-10 | 15:21

Kijk naar de Nederlander zelf spreken meestal minstens 3 talen, Nederlands, Engels en steenkolenduits.

Achiel | 21-02-10 | 15:18

Erg leuk Pritt!

Einde van de Domheid | 21-02-10 | 15:18

Het wordt nu echt tijd om de mensen die een bijdrage aan de samenleving leveren weer vooraan in de rij te zetten.
Ons sociaal stelsel was bedoeld voor mensen in Nederland die echt niet konden werken maar is onder invloed van de socialisten, met de PvdA politici voorop, verworden tot een pot met geld die door steeds minder mensen gevuld moet worden maar waar iedere werkschuwe lulhannes (dus ook autochtonen), cultuurverrijkers en andere soorten uitvreters vrijelijk uit kunnen graaien. Dit graaien wordt mogelijk gemaakt door politici met een zeer hoog hemelfietsergehalte, socialisten die er zonder meer vanuit gaan dat alle mensen goed zijn en vooral diegene die geen bijdrage leveren de meeste rechten hebben.
Wie niets doet maar het hardste schreeuwt staat vooraan.
Volg het stemadvies van de PvdA deelraad Feijenoord, stem niet op de PvdA.

Prof. Akkermans | 21-02-10 | 15:18

Bluemonkey | 21-02-10 | 15:13
?

Buffell | 21-02-10 | 15:15

Woordinterpretaties kunne vaak grappig zijn,
Lodewijk Asher wil iedereen erbij betrekken,
In het Neder Frankisch kent men twee nuances:
"Bie betrekken" en "Bietrekken"
Bietrekken betekend: naaien,
Dus met die interpretaties wordt dus iedereen genaaid!
Duidelijk P.v.d.A programma.

Sjeng de helle | 21-02-10 | 15:15

Brrr.. PVDA'ers worden steeds enger.. Het lijkt wel of hun lichamen zijn overgenomen door buitenaardse geitenneukers.

Bluemonkey | 21-02-10 | 15:13

Brrr.. PVDA'ers word steeds enger.. Het lijkt wel of hun lichamen zijn overgenomen door buitenaardse geitenneukers.

Bluemonkey | 21-02-10 | 15:13

Nacho_Vidal 15:05

Gek genoeg blijkt dat ze die wel kunnen vinden, nu ga je daar ook niet heen voor een goed gesprek natuurlijk.

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:12

De hele kwestie is in ieder geval een mooi thema voor het Nationaal Dictee van volgend jaar.

Bakito | 21-02-10 | 15:11

@@RebelTegoed | 21-02-10 | 15:05 En overigens noemt de CU het ding zelf 'Migrantenflyer' dus gaat helemaal niet om expats...

1oog | 21-02-10 | 15:10

Smulcitaatjes:

"’Een Turk van 70, zou dus niet mogen deelnemen aan de samenleving door bijvoorbeeld het stemrecht.’ Volgens mij heeft die bejaarde Turk die gedurende dertig of veertig jaar geen woord Nederlands heeft geleerd, zichzelf moedwillig uitgesloten."

"Overigens, als je na minimum vijf jaar verblijf nog geen woord Nederlands verstaat, dan heb je ook niets in een stemhok te zoeken."

En dat van een Fransoos. De wereld is nog niet zo rot.

Neon | 21-02-10 | 15:09

Ondertussen op Ned2.... 'genieten' van Turkse en Arabische ondertiteling.

Stroopdoos | 21-02-10 | 15:09

@RebelTegoed | 21-02-10 | 15:05 Dat is 'complete bullshit and you know it'... je bent voor ALLE folders en flyers in het Nederlands voor Nederlandse verkiezingen of je bent dat niet. Als je het per taal gaat goedpraten neigt dat naar iets heel anders. En 'for your information'.. er zijn ook niet Engelstalige expats of goed engels sprekende Nederlanders.

1oog | 21-02-10 | 15:08

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:02
En als ze naar de hoeren gaan, help je ze dan ook met de prijs? ;)

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 15:05

@ Koos Knak, 1 Oog en alle anderen linksgeindoctrineerdekronkeldenkers;

Expats die engels spreken is een heel ander verhaal. Ten eerste spreken zij een taal die vrijwel alle nederlanders ook min of meerspreken/verstaan (en kunnen ze dus prima participeren) en ten tweede zijn zij vaak tijdelijk hier voor hun werk en niet permanent (ik zeg niks over uitkering, te makkelijk..)

RebelTegoed | 21-02-10 | 15:05

Prof. Akkermans 14:51

Laat ik nou steeds gedacht hebben dat ome Joop de reïncarnatie was van Sinterklaas!

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:05

Merlot | 21-02-10 | 14:50
Welgemeende excuses.

Buffell | 21-02-10 | 15:03

Hier in 't zonnige zuiden is het niet veel beter gesteld met de taalkennis, ik heb er een mooie bijverdienste aan door Nederlanders, Belgen, Duitsers en Engelsen, die hier al jaaaaren wonen te begeleiden in banken, bij Notarissen, overheidsinstanties en wat al meer. Vroeger deed ik het als vriendendienst, daar heb ik al een hele poos terug een punt achter gezet.

DANNY3960 | 21-02-10 | 15:02

Hij is van de PvdA toch?

Mongeaul | 21-02-10 | 15:00

Kan iemand dit stukje vertalen? www.schlijper.nl/archive/2010/02/10022...
Soms staan er nml interessante dingen over pvda politici in Turkse kranten.
bv;
Even over Albayrak.. Grijze wolf?: (PS BBP is grijze wolvenpartij)
"Circa twee jaar na de bijeenkomst in Salon Osdorp, een bijeenkomst die de lokale pers niet was ontgaan, leek het PvdA-parlementariër Nebahat Albayrak een puik idee om naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de aan de TIHS gelieerde Sülemaniye moskee in Osdorp haar gezicht te laten zien. In aanwezigheid van ondermeer de vice-voorzitter van de BBP, Edip Özbas, hield zij tevens een toespraak. We vragen ons af op de PvdA-top op de hoogte is van dit bezoek. (bron: Mehmet Ali Topçu, Ayrim toplumu böler, Türkiye, 10 mei 2005)"http://www.xs4all.nl/~afa/comite/artikel/artikel72.html#albayrak

PDF Artikel met foto van Albayrak in het midden uit Turkse krant www.xs4all.nl/~afa/comite/artikel/alba...

Je zou denken dat ze het daarna wel zou laten. Nee hoor in 2008 had ze een ontmoeting op het ministerie met Muhsin Yazicioglu over Baybasin *vijand van de Grijze Wolfen , ( want een Koerd had een bepaald iemand op justitie ook nog een appel mee te schillen zie ook www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/05/... ).. Enfin Yazicioglu was iemand met vele moorden op z'n naam en lange tijd een hoge leider van de Grijze Wolven.

ps In januari 2004 ontstond er een e-mailcorrespondentie tussen de Onderzoeksgroep Turks extreem-rechts en Ali Riza Karacaer naar aanleiding van persberichten van de onderzoeksgroep waarin zijn naam wordt genoemd. De persberichten hadden betrekking op de bijeenkomst van de TIHS op 8 juni 2003 in Amsterdam. Karacaer geeft aan dat hij halverwege de jaren negentig afstand genomen heeft van de TIHS en de BBP. Hij distantieerde zich volgens eigen zeggen al eerder van de MHP en gedachtegoed wat deze partij omarmt.

Een citaat uit Karacaer's e-mail: "Uit de extreem-nationalistische groepering die verband had en heeft met MHP (Nationalistische Actie Partij, lees: racistisch) stapte ik al in 1988 en heb bewust alle contacten met hen verbroken met alle gevolgen van dien. Maar zoals u ook kennelijk weet, heeft de groepering aan de Ookmeerweg die de BBP (Grote Eenheid Partij, staat vrijwel met MHP op één lijn) aanhangt, splitste zich ook in 1992 af van de MHP door te beweren dat ze met dat gedachtengoed niet eens waren , wat achteraf bleek niet waar te zijn. Daarom distantieerde ik mij, naar mijn weten, in 1995 ook van hen."

seven | 21-02-10 | 14:57

broomstick 14:01

niets meer aan toe te voegen.

Fatwa | 21-02-10 | 14:55

Het is, nog steeds, allemaal de schuld van Joop den Uyl.
Voor de generatie die na zijn verscheiden is geboren, Joop den Uyl was de geestelijk vader van het Sinterklaasbeleid van de PvdA.

Prof. Akkermans | 21-02-10 | 14:51

@Buffell | 21-02-10 | 14:47 Tsja maar als de hele pvda wordt aangesproken hierop.. dan moet het ook met de VVD... maarja zie hier op GS nog wel geen topic aan besteed worden.. het boter begint al behoorlijk te druipen

1oog | 21-02-10 | 14:51

Buffell | 21-02-10 | 14:47
AAarrrrrgGHHHhh!
Een actieve link naar Haatpraat.nl!

Merlot | 21-02-10 | 14:50

@Buffell | 21-02-10 | 14:43 On topic, kan je dan ook niet op de VVD stemmen :)
tweetphoto.com/11873178

1oog | 21-02-10 | 14:46

Ingpe | 21-02-10 | 14:42
Ik weet opeens wat ik vanavond eensch zal eten, ëët smäkëlïjk!

Buffell | 21-02-10 | 14:44

@Buffell | 21-02-10 | 14:41. Dit is een flyer dat wordt uitgedeeld.

1oog | 21-02-10 | 14:43

Greedy en kortzichtige Lodewijk trapt er met open ogen in met als gevolg dat A'dam over 20 jaar heeft een Islamitische gemeenteraad heeft.

jacques4431 | 21-02-10 | 14:42

Buffell | 21-02-10 | 14:38

Ben al onderweg om er een te halen.......

Ingpe | 21-02-10 | 14:42

1oog | 21-02-10 | 14:39
denhaag.christenunie.nl/l/library/down...

Check die trui, al zitten er honderd toffe gasten in die partij, 1 mongool met zo'n trui en het is over en uit.

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:42

* konnichiwa, tuurlijk maakt niemand bezwaar als die walvis geschoten wordt. Zie het maar als een uit de kluiten gewassen Nederlandse Sushi.* verbreekt grinnikend de verbinding met Japan.

ristretto | 21-02-10 | 14:42

1oog | 21-02-10 | 14:39
Ooit al 'ns gehoord van het 'wereldwijde web'? \
Niet alleen Nederlanders kijken op CU.nl
Juist niet Nederlanders...

Buffell | 21-02-10 | 14:41

Kunnen alle bange xenofobe boeren gewoon geen plempsels posten bij zaken die Amsterdam aangaan? Kosherder dan met Cohen en Asscher kunnen we het niet maken. Ik stem geen pvda btw.

Drs.. Gelul | 21-02-10 | 14:41

@broomstick | 21-02-10 | 14:38 Mijn punt? Dacht dat de ophef ging om flyers en posters in een niet Nederlandse taal voor de verkiezingen.

1oog | 21-02-10 | 14:40

@1oog
Uw punt..? Dat de CU allemaal negertjes op de achterkant van hun (engelstalige) folder hebben?
(ps. zou u op een Coward (no. 8) stemmen?)

broomstick | 21-02-10 | 14:38

Ingpe | 21-02-10 | 14:35
Oke, vooruit, maar mag Dürüm er dan ook bij? Want dat vind ik (stiekem) ook niet te versmaden!
De rest mag deaud.

Buffell | 21-02-10 | 14:38

*achter vuistje lacht om @Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:36*

Fleauxe | 21-02-10 | 14:38

Iedereen heeft boter op het hoofd als ik het zo zie, welke partij heeft er nog geen Turkse posters verspreid? PVV, ChirstenUnie ... en wie nog meer niet? Verder zijn ze allemaal schuldig. De VVD had er zo'n grote mond over maar zijn geen haar beter dan PvdA en CDA.

mayor_pickwick | 21-02-10 | 14:38

Zo jammer! | 21-02-10 | 14:34
Heeft volgens mij niet veel zin om daar te gaan wonen, serieus. De cultuur en normen en waarden verschillen zo veel van hier dat we daar niets te zoeken hebben.

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:37

ristretto | 21-02-10 | 14:35
Kunnen ze eens een echte walvis zien.

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:36

grappert | 21-02-10 | 14:32
Er zitten zoveel joodse mensen in de PvdA, om daar hun speciale versie van het politieke correcte credo "weg met ons" te belijden.
"Weg met ons joden" is immers synoniem aan "hoera voor de islam".

Merlot | 21-02-10 | 14:36

Buffell | 21-02-10 | 14:31

Zullen we de woordjes Döner kebab overnemen en de rest afschieten ?

Ingpe | 21-02-10 | 14:35

Normaal gesproken zeg ik in zo'n geval altijd, iemand die zijn eigen graf aan het graven is moet je niet storen, maar in dit geval zou ik zeggen, Pritt geef jij die arme Lüdewük even een schep ?

Marcus Porcius Cato | 21-02-10 | 14:35

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:06
Rita zet Koers richting Japan? Eindelijk?

ristretto | 21-02-10 | 14:35

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:27
Ik wil wel mee doen, alleen, je moet wel weten, dat ze behoorlijk racistisch zijn.
Die Janpanners.

Zo jammer! | 21-02-10 | 14:34

fjordman | 21-02-10 | 14:26
Geen idee.
Misschien is het een kwestie van kijken.
;

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:34

-weggejorist-

grappert | 21-02-10 | 14:32

Ingpe | 21-02-10 | 14:28
Dat je het 't nog waard vind om hier te posten.
Sterf eens snel die taal uit in NL.

Buffell | 21-02-10 | 14:31

@Petrus de Rewa | 21-02-10 | 14:15

Dat zal best. Maar iedereen weet dat er honderdduizenden figuren hier rondwandelen en ongestraft wegkomen met het wangedrag zoals in mijn verhaaltje. Sterker nog: ze worden met open armen ontvangen door de PvdA. Fijn he?

Daarom nogmaals een hele dikke middelvinger naar Dhr. L. Asscher.

bello | 21-02-10 | 14:31

-weggejorist-

Ingpe | 21-02-10 | 14:28

kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 14:23
Het broodje poep van Ome WIllem smaakt nog beter dan deze rotzooi :)
Zo jammer! | 21-02-10 | 14:25
Ik heb het al helemaal uitgestippeld. Ik begin gewoon met een haringkraam, en als dat niet werkt een telefoonwinkel waar je je klompen bij kan laten schaven. Nederland FTW!

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:27

Tsja.. er zijn ook expats en nieuwe immigranten die de taal ook nog niet machtig zijn hoor.. ja die kunnen ook uit Turkije komen. Een eerste eyecatcher kan juist bijzonder handig zijn en daar doen alle partijen aan mee. Meedoen is de beste manier tot integratie. Wordt eens zaak voor GS om ook de VVD bij het lijstje te zetten.. of worden alleen linkse partijen aangepakt?.. boter op het hoofd hebben? Deze tweetphoto.com/11873178 voor de VVD. En de CU in den Haag met de migrantenflyer in het Engels etc etc

1oog | 21-02-10 | 14:27

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:21
*gniffel*

Geile Markeerstift | 21-02-10 | 14:27

De enige manier om je cultuur te beschermen, is haar aan gevaar blootstellen.

schizoïde | 21-02-10 | 14:26

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:22
Volgens mij heb je in japan (of korea, of taiwan) helemaal geen moslim immigranten; hoe doen die japanners dat toch?

fjordman | 21-02-10 | 14:26

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:17
Japan gaat niet lukken, die hebben een uitstekend immigratie beleid.

Zo jammer! | 21-02-10 | 14:25

@Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:21
Nog wat onbeleefder, *het broodje poep van Ome Willem nog in de gedachte hebbende: "bok gibi bu shoarma tadı"
Joehoe @solidstate, ben ik nu Turks?

kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 14:23

En dan weet je het, Japan.
Daar moet ik heen.

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:22

Petrus de Rewa | 21-02-10 | 14:15
Maar, zoals Ephimenco schreef: :

"Gisteren las ik op de Vara-site Joop.nl een column die in erbarmelijk slecht Nederlands was geschreven. De auteur, Fouad Sidali, wethouder Amsterdam Bos en Lommer, trachtte hierin zijn partijgenoot Asscher te hulp te schieten. Volgens hem sluit je met verkiezingsmateriaal in het Nederlands oudere migranten uit: ’Een Turk van 70, zou dus niet mogen deelnemen aan de samenleving door bijvoorbeeld het stemrecht.’ Volgens mij heeft die bejaarde Turk die gedurende dertig of veertig jaar geen woord Nederlands heeft geleerd, zichzelf moedwillig uitgesloten".

En ook "als je na minimum vijf jaar verblijf nog geen woord Nederlands verstaat, dan heb je ook niets in een stemhok te zoeken."
www.trouw.nl/opinie/columnisten/ephime...

Merlot | 21-02-10 | 14:21

Eventhorizon | 21-02-10 | 14:19
Wat is; Sorry makker maar die shoarma die ik net voor veel te duur geld van jou heb gekocht is niet te vreten, in het turks?

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:21

Precies, het begint met de taal. Dus mensen, begin maar alvast Turks te leren want daar gaan we als het aan de PvdA/D66/GL aanhang ligt naartoe.

Eventhorizon | 21-02-10 | 14:19

Ik heb er schoon genoeg van; ik ga zo maar eens een rondje verkiezingsborden maken om de buitenlandse posters eraf te rukken. Het is maar goed dat er gauw verkiezingen komen, dan wordt die linkse kliek van landverraders hopelijk weggevaagd.

fjordman | 21-02-10 | 14:17

bello | 21-02-10 | 14:10
Je slaat de spijker op zijn kop Bello.

Laatst had ik ook weer 2 van die eikels in mijn winkel. Waarschijnlijk woonde de man die ik hielp al een paar jaar weer in Nederland. Geen probleem, ik leg alles rustig uit.

Afijn, wat er door mijn hoofd ging (tijdens en na het gesprek) waren een aantal punten;
-je komt hier, dat is 1
-vervolgens doe je niet je best om de taal te gaan beheersen (ze spraken constant in het arabisch met elkaar), trouwens nog onbeleefd ook.

Maar stel dat ik naar Japan zou gaan, ik zou mij integer opstellen, respect tonen door de taal te gaan leren. Werk zoeken etc.

Niet een uitkering aanvragen, subsidie's ontvangen, en vervolgens op mijn luie reet zitten, je moet je vereerd voelen dat je welkom bent in een land. En alle kansen met 2 handen aanpakken!

Nacho_Vidal | 21-02-10 | 14:17

@ Bello,
Je moest eens weten hoeveel mensen ik ken in 00361 die na tien, twintig jaar geen woord van de taal kennen. Maar ze leven niet van de staat, veroorzaken geen overlast en schenden geen wetten en regels, wat volgens mij het belangrijkste is.

Petrus de Rewa | 21-02-10 | 14:15

Goed stuk. Gelukkig snapt een (groot) deel van Nederland nog steeds waarom hier zoveel ophef over is.
Bij Sargasso en GeenCommentaar snapt een groot deel niet waarom er zoveel ophef over is. Go figure.

Hockey | 21-02-10 | 14:15

Stel: ik verhuis met mijn hele gezin naar Japan. Ik hoop op een leuke baan, maar weet dat de Japanners ook geld uitdelen als je niet werkt. Nou , da's mooi. Ik spreek geen woord Japans , kan het niet lezen, heb geen idee waar het over gaat, kan geen formulieren invullen, geen boeken lezen, de telefoongids is een raadsel , ik kan me niet verstaanbaar maken en die Japanners spreken ook geen Nederlands. En dat is irritant.

Dus wat doe ik: ik verdom het Japans te leren. Ik doe het gewoon niet, de tiefus voor ze. Ik ga ergens op een vismarkt werken waar alleen handgebaren genoeg zijn. Thuis spreek ik alleen Nederlands, ik ga het liefst naar Nederlandse winkels, ga het liefst alleen met Nederlanders om. Eigenlijk wil ik niets met Japanners te maken hebben, want: ze zijn anders en hebben ook nog eens een ander geloof dan het mijne, en dat mag niet van mijn god.

Op een gegeven moment krijg ik in het snotje dat ik eigenlijk net zo goed niet kan gaan werken, want geld geven die gekke Japanners toch wel. Heb ik meer tijd voor mijn hobby: 2e hands auto's verhandelen. Dus ik fingeer een blessure op het werk en hoef dus niet meer te komen. Maar het geld blijft wel komen! Kaassie! Ik kan lekker de hele dag Douwe Egberts lurken of bier zuipen, maakt allemaal niet uit.

Dan wordt mij door familie verteld dat je in Japan makkelijk geld kan krijgen door het opgeven van kinderen die niet bestaan bij de Japanse kinderbijslagmensen. Hoef je alleen maar even in Nederland een corrupte ambtenaar te betalen voor een valse geboorte-acte, en kassa! Mooi werk. 2 stuks geregeld, dat is weer zo en zoveel Yen gratis en voor niks.

Gekke Japanners, ze moesten eens weten...

bello | 21-02-10 | 14:10

Ha, hele midden oosten kent geen democratie en snapt de essentie niet... halve achterban van de PvdA komt uit het midden oosten.... ergo, echte democratisch gehalte binnen de PvdA is ver te zoeken... kortzichtigheid troef.

Mr. Tax | 21-02-10 | 14:09

Het zijn doodgewoon, landverraders!

Meri59 | 21-02-10 | 14:08

@Bukoswski | 21-02-10 | 13:58
Ook ik vind dat walgelijk. Gelukkig is de VVD dan ook niet mijn partij. Nu wil ik wel één kanttekening zetten: posterS? Ik zie maar één poster, maar jij ziet wel vaker dingen die er niet zijn.

Art Vandelay Ultor | 21-02-10 | 14:07

@Ed71886710 | 21-02-10 | 14:05
Mag ik u even knuffelen voor deze korte, maar zeer scherpe analyse.

kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 14:06

ristretto | 21-02-10 | 13:54
Rita koerst recht door zee.
;)

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 14:06

@solidstate | 21-02-10 | 14:03
Ha! Maar iek kreig oetkering en oe niet.

kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 14:05

het begint helemaal niet met de taal. Kijk maar naar de kortbesneden naffers in Frankrijk, perfect Frans én niets mee te beginnen. Daar eindigt het met de taal. Het begint misschien wel met de mentaliteit, maar liever met een enkele reis terug

Ed71886710 | 21-02-10 | 14:05

@ kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 13:59
Marokkaanse bezetters vinden iedereen lievvv als ze maar buit binnen kunnen halen voor allah en de ummah.

solidstate | 21-02-10 | 14:03

Het is een utopie om te veronderstellen dat immigranten die geen Nederlands kunnen lezen wel de taal van afkomst kunnen lezen. Daar is namelijk wel scholing aan vooraf voor nodig geweest.

Pinocchio | 21-02-10 | 14:03

Zelfs Van der Laan sprak schande van die niet-Nederlandse posters.
Asscher is dus gewoon een doorgeschoten landverraderlijke policorre lul.
Nooit meer PvdA of soortgelijk.

Fijnstoffer | 21-02-10 | 14:01

"’Een Turk van 70, zou dus niet mogen deelnemen aan de samenleving door bijvoorbeeld het stemrecht.’ Volgens mij heeft die bejaarde Turk die gedurende dertig of veertig jaar geen woord Nederlands heeft geleerd, zichzelf moedwillig uitgesloten."

Exact, en laat het mij aan jullie in een praktijkvoorbeeld hieronder uitleggen.

Een collega van mij is Turk. Aardige man, leeftijd ergens in de 50, en doet netjes z'n werk. Maar Nederlands spreken is niet zijn sterkste kant. "Ik begrijp het niet" wordt "ik niet verstaan". Soms praat hij hele volzinnen 'Nederlands' tegen mij, maar dat versta en begrijp ik weer niet, maar blijf beleefd ja knikken als hij weer eens zijn gal spuit over Marokkanen (hij haat ze, z'n schoondochter is een Marokaanse).
Enfin, ik help hem af en toe met telebankieren en brieven schrijven, want daar bakt hij ook niets van. Terwijl hij toch zeker 30 jaar al in Nederland woont.
Maar de TV staat de hele dag op HaberTurk - de nieuwszender van zijn land. Ik wilde eens op een Nederlands kanaal kijken maar kreeg alleen maar sneeuw te zien: maanden eerder had onze kabelboer de frequenties gewijzigd en mijn Turkse collega heeft dat al die tijd niet eens in de gaten gehad!
Als het Turkse nieuws op staat, wijst hij mij op de reportages - over oorlog in de regio en zo. Maar het Nederlandse nieuws ontgaat hem totaal.
DUS, stel dat hij een PvdA pamflet in het Turks krijgt en prompt op deze partij gaat stemmen; heeft hij dan een bijdrage geleverd aan onze democratie? Nee, want hij volgt het nieuws niet en heeft geen idee waarop hij gestemd heeft en welke consequenties dat heeft voor ONS!

broomstick | 21-02-10 | 14:01

@solidstate | 21-02-10 | 13:55
Ik vind u ook lievv hoor.

kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 13:59

Ontkent Asscher nu ook de armeense genocide?

liegende hollander | 21-02-10 | 13:58

@ kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 13:49
Jij bent marokkaan dat je het zo goed weet.
Dat verklaart je hersenloze reacties wel.

solidstate | 21-02-10 | 13:55

broomstick | 21-02-10 | 13:37
hahaha briljante vertaling! "mensen moeten gratis kunnen leven"! Komt natuurlijk via het engels "people have to life free"--> mensen moeten in vrijheid kunnen leven.

Maar als t aan de pvda ligt moeten ze inderdaad graties met viel soepsidie kunnen leven. Oh hahaha

Madice | 21-02-10 | 13:54

Boeie. Hiermee illustreert de PvdA haar eigen radeloosheid. Alsof de andere partijen nog iets van een koers hebben.

ristretto | 21-02-10 | 13:54

Huppekee! Overduidelijker bewijs dat de Nederlandse regering (met al zijn volgzame raadsleden) doelbewust ons land aan het islamiseren is, is er niet!

Kruiddamp | 21-02-10 | 13:53

Het echte probleem is dat door een poster in het Turks te maken je andere partijen bijna "dwingt" om hetzelfde te doen, immers anders hebben ze direct een achterstand.

Zo _dwing_ je dus Turks af als taal die gesproken (nou ja, geschreven dan toch) moet worden; wie niet meedoet heeft daar nadeel van.

En dat is bezopen. En zou daarom eigenlijk illegaal moeten zijn (op oneerlijke wijze campagnevoeren, 'verkiezingsvervalsing'?)

Specy | 21-02-10 | 13:52

Van Pruisen mag in dit verband ook terug naar Duitsland

Bukoswski | 21-02-10 | 13:51

Wat een verneukt land.

Joey1809 | 21-02-10 | 13:49

@Madice | 21-02-10 | 13:44
Mag u kiezen: Arabisch, Frans, Berbers of Spaans.

kapotte_stofzuiger | 21-02-10 | 13:49

Lodewijk Asscher is de belichaming van alles dat ik haat. En als ik dan lees dat de PvdA, omdat ze één keer de rug recht houden (Referendum? AOW? Irak-enquête?), vier zetels is gestegen in de peilingen, dan begrijp ik er echt helemaal niets meer van. Mijn haat jegens de sociaaldemocraten kent geen grenzen... ik wou dat het anders was. Met haat schiet je immers niets op, maar dat is toch wat ik voel.

Art Vandelay Ultor | 21-02-10 | 13:48

De terugtrekking uit Uruzugan zal het bij de liefhebbers van het groot Kalifaat extra kudos opleveren. Islamsterdam is dichterbij dan wij denken. En dat dankzij de PvdA.

Joe Speedboot | 21-02-10 | 13:47

Madice | 21-02-10 | 13:44
Ik zou me überhaupt kapot schamen als ik dertig jaar in Marokko zou wonen...

Dikke lul, drie bier | 21-02-10 | 13:47

verraad van links

De Monarchist | 21-02-10 | 13:47

Nooit meer PVDA !

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 13:47

www.sleutelstad.nl/nieuws/archief/2010...

Leiden - 18 februari 2010 - Het gebruik van anderstalige posters is een slechte zaak. Dat vindt de ChristenUnie Leiden die ter illustratie enkele posters in meerdere talen heeft ontworpen. Lijsttrekker Guido Terpstra: "In het debat moet je elkaar goed begrijpen. Dat gaat dus in 1 taal en dat is Nederlands. Ik denk dat D66 dat even over het hoofd heeft gezien."

broomstick | 21-02-10 | 13:46

een kat in het nauw

watsinneneem | 21-02-10 | 13:46

als ik met mn kont in bijv marokko ging zitten, en sprak na meer dan 30 jaar niet fatsoenlijk marokkaans, zou ik me werkelijk KAPOT schamen. Verkiezingsposters in het nederlands zouden mij absoluut niet aanmoedigen om de taal te gaan leren, integendeel. Immers, zij passen zich aan mij aan.

Madice | 21-02-10 | 13:44

Voor Nederland bezetdoor
Vreemde mogendheid
stem
PVDA

solidstate | 21-02-10 | 13:43

@ Wishful thinker | 21-02-10 | 13:41

Dan is het voor rechtse partijen net zo slecht. Hoewel ik de VVD en Geert W. zoiets nog niet zie doen (en als ze het doen zullen ze er weinig stemmen mee trekken bij figuren die na 40 jaar nog geen woord Nederlands spreken).

Specy | 21-02-10 | 13:43

Mensen die hier een partijpolitiek verhaal van maken zijn niet serieus te nemen omdat van links tot rechts gebruik wordt gemaakt van verkiezingsmaterialen in andere talen. Ephimenco is trouwens een sneue columnist die beter had kunnen blijven waar hij vandaan komt.

Wishful thinker | 21-02-10 | 13:41

@solidstate | 21-02-10 | 13:39

Hm, da's eigenlijk de beste samenvatting ooit van het partijprogramma van de PvdA.

Specy | 21-02-10 | 13:41

PVDA
=
LANDVERRADERS

solidstate | 21-02-10 | 13:39

Fijn, geef mensen die geen enkele discussie kunnen volgen omdat ze de taal niet spreken 1 folder in hun eigen taal, en ga er dan van uit dat ze een goede afgewogen keuze kunnen maken.

Klinkt links: Als je op ons stemt ben je goed. Anders ben je slecht. Of was het Bush die dat zei?

Specy | 21-02-10 | 13:38

stem op
links is een
stem op de
ISLAM

PVDA is islam

solidstate | 21-02-10 | 13:38

Hier nog een keer de Google-vertaling van het pamflet dat Asscher liet maken:

Asscher
voor Amsterdam

Amsterdam prachtige stad en het moet blijven. Met al onze burgers die wonen in Amsterdam PvdA meer eerlijke en betrouwbare zelfs sommige sehirimizi wil gaan aanbieden.

Ik ben voorstander van sociale rechtvaardigheid. Crisis en een laag inkomen burgers betalen faturasini çocuklarimiza producten. Onderwijs moet veranderen scholen of niet goed kapatilmali. Neighborhood en familie coaches (straat-en gezinscoaches) is te helpen. We zijn het scheppen van kansen.

Mensen kunnen gratis leven zoals ze zijn Ik ben een veilige stad gebleven. I The City, asociaal gedrag en discriminatie is niet geaccepteerd in Amsterdam, 'Wallen' is de strijd tegen de handel in vrouwen en onveilige taxi's zijn niet toegestaan çalismasina.

U maakt eerlijk en handtekening op een gülvenli Amsterdam Amsterdam voor een sterk en samen laten we eens proberen.

Lodewijk Asscher
PvdA Amsterdam per lijst

broomstick | 21-02-10 | 13:37

laat die man lekker stemmen, zo zijn er weer meer stemmen tegen geert, ja toch!!

Student_zonder_cent | 21-02-10 | 13:36

Ik krijg van Lodewijk Asscher net zo veel jeuk als van Ahmed Marcouch. En dat is geen verwarring tussen religiekritiek en racisme.

waskuip-admiraal | 21-02-10 | 13:34

@Koos Knak | 21-02-10 | 13:30: Nee, niet dan. Da's geen vergelijk en dat weet jij ook wel.

Jerry Nick | 21-02-10 | 13:33

Inderdaad, geen stem over Nederland voor mensen zonder Nederlandse stem.

Born to survive | 21-02-10 | 13:32

Nee, de boel omdraaien Fouad Sidali.
Je bent al aardig op de hoogste van de Partij-cultuur.
Lutser.

Teun van het Tuinpad | 21-02-10 | 13:31

ook zo'n linkse wolf in schaapie kledij.

max_laadvermogen | 21-02-10 | 13:30

Flikker al de expats ook maar uit het stemrecht. Ja toch, niet dan?

Koos Knak | 21-02-10 | 13:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken