Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geschiedenisles! Rellen zoals het vroeger ging

oudershitz.jpgJa, dit topic gaat over vroeger. Rellen in een Rotterdamse volkswijk in de hete zomer van 1972. Het verhaal is tekenend, zeker niet onbekend, maar zal niet snel tijdens de -middelbare- schoolgeschiedenisles behandeld worden. Maar wij niet-babyboomerts hadden de beelden nog nooit gezien. Welnu. Zie hier een reportage van Jaap van Meekren van Avro's Televizier. Zo zie je ze niet meer. Kunnen die babyboomers wel zeiken dat vroeger alles beter was, maar dit soort ongebreidelde rellerij zien we gelukkig niet meer. De Linksgefilterde context lees je hier. Luister in het filmpje vooral naar de Rotterdammers en hun beweegredenen om de ramen bij oldskool 'gastarbeiders' in te keilen. Sommige dingen veranderen blijkbaar nooit. Geert, kom er maar in. Met terugwerkende kracht. Dit waren nog eens andere tijden. Terug naar de onze.

Reaguursels

Inloggen

Is dit ook niet dat filmpje dat een compleet beduusde Turk zegt "en ineens kreeg ik baksteen op mijn hersenpan"? Best sneu, die gast weet niet wat 'm overkomt.
Maar goed, het blijven galbakke ALLEMAAL!!!

Natte Twat | 11-02-10 | 09:55

Dit is in de Afrikaanderwijk. Ik zou zeggen, mensen ga eens kijken in die buurt. Samenstelling is 15% autochtoon en dan rest. Voertaal is geen NL. Hier heeft men toen niets van geleerd, want we kregen ook nog de Millinxbuurt met antillianen en het ophokken van Oost-EU-ers. Regeren is vooruit zien, maar leer aub van het verleden!

KurtRussel | 11-02-10 | 08:56

Dat filmpje was al te zien in "De oude "vertrouwde" partijen en het Afrikaanderwijk oproer":
www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=...

Onthutsend artikel is dat. "Al in 1955 klonk een prille waarschuwing", en die waarschuwingen gingen tot begin '70 door maar niemand deed wat. "En toen brak de pleuris uit". Goed dat GS dat filmpje hier plaatst.

oxo | 11-02-10 | 04:14

stelletje galbakken! Man wat een stukje historie, heerlijk. Is er ook nog een polygoon versie? hmmm.... /me is even helemaal weg naar het verleden.

sufkut | 10-02-10 | 23:40

Verrek, ik zie Wijnand Duyvendak de boel weer eens in de fik steken...

Big Swinging Dick | 10-02-10 | 22:39

VerenigdeNederlanden | 10-02-10 | 21:51

Het Nederland van je voorvaderen is niet meer. Het land waar we nu in leven is van een geheel andere orde. Vaderlandsliefde of patriottisme hebben geen zin meer.

Oome Gijs | 10-02-10 | 22:20

Wat een oude auto's hadden ze toen.

Word er zo moe van.. | 10-02-10 | 21:57

@RealityCheck
"het brandstichten keur ik niet goed, maar de regering had zich moeten afvragen hoe en waarom..." - gaat zo'n beredenering ook op voor "9/11 is niet goed te praten, maar laten we Osama even vergeten en ons afvragen hoe en waarom het gebeurde"?

Ja, natuurlijk gaat die redenering ook daarvoor op. Als de Israelisch-Palestijnse kwestie beter was aangepakt hadden we nu een hoop minder problemen gehad. Wij klagen over gastarbeiders, Palestijnen over Joden die hun land overnemen en overal lopen de gemoederen hoog op...

Discobedient | 10-02-10 | 21:55

@ Oome Gijs | 10-02-10 | 18:36

Wel benieuwd waar je nu zit. Er zijn ook mensen die hun land niet ontvluchten op het moment dat de situatie niet is zoals zij zich wensen. Ik capituleer niet op de mijn geboortegrond en die van mijn voorvaders die van dit land een vrij en welvarend land hebben gemaakt.

VerenigdeNederlanden | 10-02-10 | 21:51

De galbakken!!!

Democratuur | 10-02-10 | 21:26

Wat vreemd om een Rotterdams straatbeeld te zien met een meerderheid aan blanken. Ook opmerkelijk dat de vinger toen al precies op de zere wonde gelegd werd. Nog voor 9-11, Fortuyn, Wilders, etc.

Die man uit het filmpje zag het helderder dan de hele politiek toendertijd. "En die 125.000 gastarbeiders die weldra zouden wederkeren" hebben zich in één generatie vertwintigvoudigd en zullen binnen 15 jaar in heel Nederland de dienst uitmaken.

Als je in 1970 maar durfde te zeggen dat ze misschien niet terug zouden willen was je al racist.

Maar goed, het is nu te laat. Uiteindelijk is het ook de schuld van het autochtone volk dat luxe en Gutmenschheit belangrijker vond dan hard werken en kinderen krijgen.

du Roi Soleil | 10-02-10 | 21:15

Van Meekren met zijn opgeheven vingertje.

Recht(s) Overeind | 10-02-10 | 21:09

Dank je wel voor de les GS, weet ik weer wat meer over mijn wijkkie.

Alibido | 10-02-10 | 19:25

"geen neger, geen chinees maar wel ..."

Jan-Joris-Jaap-Joop | 10-02-10 | 18:57

In 1972 was het nog niet te laat, nu wel. Nu kan NL van mij ongezien de tyfus krijgen. Mijn land is het niet meer. En waar ik nog de grootste hekel aan heb zijn niet al die criminele buitenlanders, maar de politiek die het land heeft verkwanseld, uitverkocht.
De grootste hoeren zitten in de politiek. Jezus wat heb ik een hekel aan de politici die ons uitleveren aan de islam-EU. Maar ja, het volk heeft al die jaren gestemd. En zie het voorspelbare resultaat. Ik heb geen medelij met de Nederlanders. Ze hebben alles aan zichzelf te danken. bekijk het maar met z'n allen.

Oome Gijs | 10-02-10 | 18:36

Luister eens goed naar de stem van Jaap van Meekren: hij is de vader van Gerri Eikhof!! Ongelooflijk als je je ogen dicht doet dan hoor je toch echt onze medewerkert van het nos-journaal

artois | 10-02-10 | 18:22

-weggejorist-

010 FR Bart | 10-02-10 | 18:09

Je hoort mij ook niet zeggen dat de VVD links is. Maar Bolkestein met Dijkstal vergelijken is je reinste heiligschennis. Stijlverschillen??? Die twee verschillen qua inhoud als dag en nacht. Dat Dijkstal zich pas na zijn vertrek als iets minder links profileerde is ook grote nonsens. Het feit dat hij zo ontzettend links was juist gedurende zijn periode als leider van de fractie is namelijk precies de reden dat een gigantisch deel van de VVD achterban de partij in die periode de rug heeft toegekeerd. Dat hij uit Wassenaar komt is geen garantie dat hij rechts is.

VerenigdeNederlanden | 10-02-10 | 17:53

VerenigdeNederlanden | 10-02-10 | 17:02
Dat je het niet met me eens bent wil niet zeggen dat ik het niet goed heb begrepen. Natuurlijk waren er stijlverschillen tussen Dijkstal en Bolkestein. In tegenstelling tot wat dacht te lezen heb ik ook niet beweert dat er geen linker- of rechtervleugels in de VVD waren. Die waren er en zullen er altijd blijven. Dijkstal profileerde zich pas na zijn vertrek als iets minder rechts. Maar wil je serieus beweren dat deze zoon van Wassenaar links is? Anywaytjes: je begrijpt het zelf ook niet helemaal: Henk Kamp is niet uit de VVD vertrokken, maar waakt voor ons op de Antillen tegenwoordig. Ik lach me ziek om iedereen hier die de VVD tegenwoordig links noemt. Links is tegenwoordig meer een krachtterm voor alles wat extreem rechts niet bevalt.

RoccoGranata | 10-02-10 | 17:31

Jammer het heeft niks uitgehaald zo weten wij nu, ben een beetje bedroeft nu.

Mongeaul | 10-02-10 | 17:30

Muxje | 10-02-10 | 14:58

Ja en waar komt die loonmatiging toch vandaan? Zouden dat slechts de ideeen zijn van bonusgraaiers? Hetzelfde slag dat de PvdA van binnenuit heeft opgerold, waar het CDA vol meezit en natuurlijk ook de banken en overal waar maar veel te graaien valt dus in de toplagen van de overheid en semi-overheidsinstellingen, dan wel recent geprivatiseerde overheidsfuncties.
Deze bonusgraaiers samen met de islamieten die niet willen meedoen terugsturen en daar samen een nieuw bestaan opbouwen, uiteraard de bonussen en al hun vermogen in NL achterlatend maar dan wel een bonus van de belastingbetaler meekrijgen: 50.000 euro p.p. Het kost wat maar dan heb je ook niets meer (van die graaierts en niet meewerkende immigranten)

ecologiste | 10-02-10 | 17:17

@ RoccoGranata | 10-02-10 | 16:48

Jij hebt het ook niet helemaal begrepen. Dijkstal met Bolkestein vergelijken is ronduit absurd en ridicuul. Dan heb je totaal geen idee van hoe de VVD in elkaar zit. De VVD heeft altijd een wat rechtsere en wat linksere vleugel gehad. Bolkestein was duidelijk rechtervleugel. Dijkstal was zo links dat hij totaal niet als VVD'er kan worden gekwalificeerd. Sinds Bolkestein heeft de linkervleugel de macht. Na de incidenten met Verdonk en Wilders verdween de rechtervleugel nog verder naar de achtergrond. Het vertrek van Kamp heeft daar ook niet toe bijhedragen.

VerenigdeNederlanden | 10-02-10 | 17:02

Cinq-Marquis : Bravo jij weet wat de werkelijke reden was. GS jullie zeiken nog meer als al die babyboomers bij elkaar. Niet op de hoogte van de juiste feiten beetje jammer dit topic.

HollandsGlory | 10-02-10 | 17:01

@Napeauleon | 10-02-10 | 14:53
--
Met excuses voor de late reactie (moet tussendoor ook wel eens werken..) : de bron is Jaap van Meekren in het filmpje zélf. Het lijkt mij bij nader inzien ook wat sterk, misschien bedoelt hij (in 1972, dus) wel dat er 125.000 gastarbeiders in heel Nederland zijn.

azoturie | 10-02-10 | 16:58

Het wordt nog veel erger.

van Nazareth | 10-02-10 | 16:51

The_Challenger | 10-02-10 | 15:54
Dat klinkt als VVD frustratie. Dijkstal was genuanceerd rechts, net als Bolkestein, alleen durfde die te benoemen wat veel mensen ter linkerzijde nog niet durfden. VVD was en is altijd rechtser geweest dan de PVDA. Sommigen proberen nu de VVD als links af te schilderen om PVV/Ton de rechtvaardigen. Well be my guest en have fun, maar de VVD is tenminste nog op samenhangende ideeen te betrappen, PVV en TON niet of nauwelijks. Ja ok: de files moeten korter! Onderwijs moet beter! Meer veiligheid! Maar dat kan ook in het Groenlinks programma worden gelezen.

RoccoGranata | 10-02-10 | 16:48

@Uhh | 10-02-10 | 16:33
Zie frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:19

frenkie4alllll | 10-02-10 | 16:43

Wat is er zo linksgefilterd aan dat VKGeschiedenis-stukje? Redelijk analytisch toch? Het haalt in elk geval de moslim-angel uit het hele geschreeuw. En mag ik zeggen dat de 'gastarbeiders' allang niet meer bestaan, maar dat het gewoon Nederlanders zijn die het hier in potentie fantastisch zouden doen, als we niet zo toegeeflijk waren geweest en zij niet zo hadden gemekkerd?

Boer in Amsterdam | 10-02-10 | 16:40

*stikt bijna in zn half 5 kop koffie van het lachen om de bekrompen reacties van bekrompen wij-goed-zij-slecht figuren*

Een graai uit de bak:
"het brandstichten keur ik niet goed, maar de regering had zich moeten afvragen hoe en waarom..." - gaat zo'n beredenering ook op voor "9/11 is niet goed te praten, maar laten we Osama even vergeten en ons afvragen hoe en waarom het gebeurde"?

Als je niet tevreden bent over dit land, dan rot je toch zelf op? Sorry, maar ik kan het niet simpeler stellen.

RealityCheck | 10-02-10 | 16:39

@frenkie4alllll | 10-02-10 | 16:27

Wat moet ik precies lezen? Ik spreek uit eigen ervaring. Die zijn niet allemaal vertrokken. Een deel is vertrokken. Het andere deel valt niet op omdat ze niemand tot last zijn.

Uhh | 10-02-10 | 16:33

Heftig filmpje. Het verbaast me dat dit vrijwel niet meer voorkomt, maar ik vrees dat de bom nog wel een keertje barst...

Dafman | 10-02-10 | 16:31

@Uhh | 10-02-10 | 16:24
Die mensen die vuil werk hebben gedaan zijn allang weer uit Nederland vertrokken.
Misschien moet je eens de stukjes lezen die hier worden geplempt.

frenkie4alllll | 10-02-10 | 16:27

@Cinq-Marquis | 10-02-10 | 16:18

Vuile werk is vuilnis ophalen? Wat dacht je van zwaar fabriekswerk. En dat echt niet voor 2600 gulden.

Uhh | 10-02-10 | 16:24

Een beetje de contradictie van oldschool rechts. Aan de ene kant 'ze pikken onze banen in' en aan de andere kant 'ze zitten in de ww'. Anno 2010 is het 'ze doen niet mee in de samenleving' en aan de andere kant 'je ziet ze overal,achter de kassa,in het ziekenhuis als verpleegster,bij de gemeente.. boohoo ze nemen het land over'.

Uhh | 10-02-10 | 16:21

JanRap | 10-02-10 | 16:05
Dat is een fabeltje over dat 'vuile werk'.

In die tijd en nog tientallen ! jaren later zag je nooit een allochtoon achter op een vuilniswagen staan (dat werd gezien als vuil en zwaar werk) enkel autochtonen, omdat het als vuil en zwaar te boek stond en daardoor goed verdiende (1972 ~ 2600 gulden per maand bruto).

Nee de NL economie moest sneller groeien vonden de politici, dus meer werkkrachten, sneller dan den autochtoon ze kon fokken. Dat was de reden den Turk tijdelijk te importeren.

Cinq-Marquis | 10-02-10 | 16:18

Ik ken Rotterdam uit die tijd, maar het lag net ff anders (geschiedvervalsing GS ?).
Die rellen hadden als achtergrond zoals in het flimpje; werkloosheid en woningnood, brandgevaarlijke overvolle pensions, met daartegenover evenveel goedkope Turken.

De vlam in de pan was toen enkele arbeiders verhaalde dat ze waren nageroepen door uit het raam hangende Turken die dan riepen; "Jij werku ikkie jouwe vrouw neuk". en zo'st begonnen.

Turken (later ma-rokjes en vluchtmenschen) werden verkocht als: "Die gaan straks weer terug naar huis". Maar ze bleven en willen hun achterlijke cultuur integreren in de NL maatschappij, zodat zij zelf niet hoeven te integreren.

En daar beste mensen heeft den autochtoon zijn buik van vol !

Cinq-Marquis | 10-02-10 | 16:12

Dat protest van toen was wel erg 'over the top', zeg. Die eerste gastarbeiders waren pioniers: ze pikten niet onze banen af, maar ze deden de kutklussen waar Nederlanders voor bedankten tegen het geboden kutloon. Wat betreft huizen-inpikkerij kun je ze zelfs een pluim geven als ze met tientallen op één kamertje huisden. Alleen het was wel bar slecht voor de economie: goor en zwaar werk werd opgeknapt tegen een kutloon en het meeste geld werd ook nog eens naar het land van herkomst gestuurd.

JanRap | 10-02-10 | 16:05

De meeste gastarbeiders die in de Afrikaanderwijk kwamen wonen, waren van Turkse afkomst en de Nederlandse taal niet machtig. Van een behoorlijke communicatie met de oorspronkelijke bewoners kon daarom geen sprake zijn. De buurtbewoners kwamen in verzet omdat, in hun ogen, de leefbaarheid in de wijk te wensen overliet en de overheid verzuimde een perspectief voor de toekomst te bieden om de wijk op te knappen. In de zomer van 1972 barstte in de Afrikaanderwijk de bom en braken er rellen uit die duurden van 9 tot en met 14 augustus. Een knokploeg van bewoners kraakte daarbij een Turks pension en vernielde de huisraad.
foto: farm4.static.flickr.com/3319/325442804...
Ongeveer 75 bewoners werden gearresteerd voor openlijke geweldpleging.
Door deze spanningen en de slechte behuizing hebben vele duizenden oorspronkelijke bewoners hun zo geliefde wijk verlaten.
(bron: Leen van Vreewijk)

Prof. D.A.H. Vintik | 10-02-10 | 15:59

RoccoGranata | 10-02-10 | 15:47

Kijk nu eens even wat er in paars gebeurde. Rechts geluid mocht niet naar buiten komen. Sterker nog, Bolkenstein werdt weggepromoveerd en Dijkstal nam de leidingover daar. In die tijd waren ze nog linkser dan de PVDA.

The_Challenger | 10-02-10 | 15:54

The_Challenger | 10-02-10 | 15:34

De spinoffs waren er niet, maar de mensen die ze oprichtten wel! Ach spinoff vd PVDA, ze waren er net na de oorlog al weer uit voordat die partij goed en wel aan de slag ging. Ik vind veel vd PVDA slecht, maar steeds alle issues van de laatste 40 jaar aan hen wijten is geschiedvervalsing. Je vergist je, D66 is linksliberaal, VVD rechtsliberaal, ook al lijkt het vanuit PVV/TON pov misschien met terugwerkende kracht links. Ellende met migratie etc is grotendeels aan VVD en in iets mindere mate aan het CDA te wijten. Net als het potverteren vd overheid met bijbehorende miljardentekorten. Dat begon pas na Den Uyl.

RoccoGranata | 10-02-10 | 15:47

Als ik de mensen in dit filmpje hoor praten moet ik denken aan draadstaal.

fender05 | 10-02-10 | 15:46

frenkie4alllll | 10-02-10 | 15:40

Hoe ze het daar noemen weet ik niet. Ik weet wel dat de PVDA in het verleden de term etnische zuiveringen erbij haalde als het in andere landen gebeurde

The_Challenger | 10-02-10 | 15:43

Criticoaster | 10-02-10 | 15:23

Als men een restrictiever toelatingsbeleid had gehad met contracten dan was het allemaal niet nodig geweest. En die verhalen over de vergrijzing neem ik net zo serieus als het CO2 probleem.

The_Challenger | 10-02-10 | 15:41

@Zo jammer! | 10-02-10 | 15:35

In 2017 zal nog maar 28% van de kinderen tot 14 jaar van autochtone afkomst zijn. Hoe noemen ze zoiets ook alweer als het om Palestijnse gebieden gaat?

frenkie4alllll | 10-02-10 | 15:40

@Criticoaster | 10-02-10 | 15:23 ,
Turken en Marokkanen werken niet graag in de zorg,
dus daar moet je het niet van hebben.

vander F | 10-02-10 | 15:37

frenkie4alllll | 10-02-10 | 15:01
Tja...

Zo jammer! | 10-02-10 | 15:35

Anno 2010 hebben we gewoon eigenlijk nog steeds dezelfde problemen en ook een overheid die nergens iets aan doet en de hand boven de hoofden van die ... houdt. Maar ach, er verandert toch niets. Dat linkse geteisem is overal in doorgedrongen en bekleedt alle belangrijke posities in politiek en media.

Charles Bronson .32 | 10-02-10 | 15:35

RoccoGranata | 10-02-10 | 14:56

Je kan de spin-offs van de VVD niet de schuld geven. De problemne waren er al voordat jij ooit over Verdonk/Wilders gehoord had
Maar wist je dat de VVD een spin-off van de PVDA is/was? En is het niet zo dat de VVD eigenlijk een links-liberale partij in al die kabinetten?

The_Challenger | 10-02-10 | 15:34

Criticoaster | 10-02-10 | 15:23
Pensioengat aanvullen? Doe eens uitleggen.....(denk aan geen werk etc.), maar goed ik wacht.

psycho_3 | 10-02-10 | 15:26

@Irish_Bastard
Tijd voor cursus Nederlandsche geschiedenis door de eeuwen heen?

Wees er maar blij mee dat die mensen Nederland zien als een mooi land, ze komen hier straks ons pensioengat aanvullen... en babyboomers helpen in de zorg etcetc

Criticoaster | 10-02-10 | 15:23

Irish_Bastard | 10-02-10 | 15:05
Diazapannetje..............

psycho_3 | 10-02-10 | 15:21

Verdomd, ik maak me hier zelfs zo druk over dat ik niet eens meer fatsoenlijk kan typen.
Heeft er iemand een valium voor me ? :-\

Irish_Bastard | 10-02-10 | 15:05

"Rotterdam, het is geen Belfast, en dat zal het ook niet worden..."

Nou, als ik zo eens kijk, zijn we anno 2010 wel hard op weg, gezien het feit dat ook in Rotterdam een stel "buitenlanders" met een ander geloof de boel langzaam overneemt.

Het enige dat er nog mist is een equivalent van de parades die die rangezige limey-wannabe's elk jaar houden.

Alhoewel, als ik zo eens kijk naar al die multikul onzin, zit dat er ook wel aan te komen...

Irish_Bastard | 10-02-10 | 15:02

Rapport PROGNOSE BEVOLKINGSGROEPEN ROTTERDAM 2017

Inclusief de derde generatie zal het aandeel van de aandachtsgroep (Surinamers, Antillianen, Kaapverdianen, Turken, Marokkanen en ‘Overige arme landen’) onder de kinderen (0-14 jaar) van bijna 60 procent tot 72 procent toenemen.

Zo zal de aandachtsgroep (Surinamers, Antillianen, Kaapverdianen, Turken, Marokkanen en ‘Overige arme landen’) toenemen van ruim 200.000 tot ruim 300.000 personen, een toename van bijna 50%. Nu behoort ruim eenderde van de bevolking tot de aandachtsgroep, in 2017 is dat toegenomen tot bijna de helft. Van de overige bevolkingsgroepen zullen de personen uit de Overige rijke landen en de autochtonen flink afnemen.

Volgmigratie (huwelijksmigratie en gezinshereniging) is verreweg de belangrijkste migratievorm van veel bevolkingsgroepen. Meer dan 80 procent van de Turken en Marokkanen is in de jaren negentig om die reden naar Rotterdam gekomen. De meeste Turken en Marokkanen kiezen nog steeds voor een partner uit het herkomstland. Er zijn geen aanwijzingen dat dat op korte termijn sterk zal wijzigen.

Hier meer: www.cos.rotterdam.nl/Rotterdam/Openbaa...

frenkie4alllll | 10-02-10 | 15:01


Kortom, toendertijd is een soort schuldgevoel ontstaan (ow, wat zielig, ze gooien hun ruiten in) wat nog altijd voortduurt.
De PvdA voorop.

hanazawa | 10-02-10 | 15:01

ik kan maar niet begrijpen dat de gemiddelde Nederlander een 'Nederlander met Marokkaanse afkomst' niet een 'Marokkaanse Nederlander' noemt.
@hanazawa | 10-02-10 | 14:40
Wat is de Nederlander? Nederland is al eeuwen gebaat bij handel....

Criticoaster | 10-02-10 | 14:58

@hanazawa | 10-02-10 | 14:40
Tolerantie was het toverwoord in de jaren '70 en '80. Van Dale [tolereren: dulden; toelaten; verdragen]. Ik vind het prima, maar het is toch niet zo moeilijk om een keer een daad te stellen en een aantal van die Marokaanse klootzakjes op te pakken en met de hele familie een enkele reis te geven? Er moeten eerst ongelukken gebeuren (lees doden).

Watunflater | 10-02-10 | 14:58

@ecologiste 14:53: Yup, en ook de VVD is daar debet aan. Misschien is het wel onze Calvinistische inslag, maar het lijkt wel of loonmatiging het standaardantwoord is op -al- onze problemen.

Muxje | 10-02-10 | 14:58

en dan te bedenken, dat het idd alleen maar erger is geworden.
de gemiddelde NL-er pikt zoals altijd, alles.
vooral op die (s)linkse partijen blijven stemmen mensen!!
 
*puke*

saintinel | 10-02-10 | 14:57

@hanazawa | 10-02-10 | 14:40
Het gaat om 1972; toen zat Den Uyl in de oppositie. Het kabinet Biesheuvel zat er (nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Biesheuv...) en bestond uit ARP, KVP, VVD (en in eerste instantie DS'70). Dus de VVD, en de voorlopers van het CDA hebben dit allemaal laten gebeuren. Niet de PVDA die pas in 1973 ging regeren. Daarna is de VVD de partij geweest die het meeste jaren in de regering zat. Ook al zijn PVDA en CDA intens verrot en kudt: De VVD en haar spin-offs (TON, PVV) zijn dan ook grotendeels verantwoordelijk voor de toestand waarin ons land zich bevind. Dat waren nog eens tijden, terug naar de onze.

RoccoGranata | 10-02-10 | 14:56

Triest filmpje en nog triestere lui... Ik heb een hekel aan onaangepaste kutjeugd, asielfraudeurs en aan uitvreters die hier niets te zoeken hebben, maar je zal mij nooit bij iemand de ramen zien ingooien.

Grappig wel dat die opgewonden vent uiteindelijk gelijk heeft gekregen. Hoewel, "uiteindelijk"... het beeld dat de problemen in de probleemwijken pas in de jaren 90 zijn ontstaan klopt niet, dat gebeurde al veel eerder, en werd vroeger nog effectiever dan nu stilgehouden. Lees "Niet spreken met de bestuurder" maar eens (sowieso een aanrader).

Muxje | 10-02-10 | 14:56

Kan me dat nog herrinneren.
De voorloper was de strudenten demonstraties op de Sorbonne te parijs, onder leiding van Cohn-Bandit ( nadien Europarlementarier)in Duitsland onder Rudi Dutschke en Joschka Fischer. Met in het kielzog de RAF ( Rote Armee Fraktion)
Joop den uyl was voorheen Min. van Economische zaken geweest, leidde de mijnsluitingen in, geen vervangende werkgelegenheid behalve de DAF in Born. Voordien was de Maagdenhuis bezetting geweest en de rellen op de dam. Demonstraties tegen de Vietnam oorlog door Links waren aan de orde van de dag. De kreet "Hi Ha Ho Chi Min", "vadertje Ho"en de zwarte pyjama( kleding van de Vietcong)" waren de gevierde helden. In Nederland waren gastarbeiders uit Italië, Griekenland, Spanje, en Yougoslavië allang geweest zonder enig probleem.
Later kwamen Turken en Marokkanen, die veelal in massapandjes werden gepropt verhuurd door eigen mensen. Een driekamerflatje was goed voor 12 of 16 personen. Ook toen was men al aan de linkerzijde blind en doof

Sjeng de helle | 10-02-10 | 14:56

azoturie | 10-02-10 | 14:48
Met dank aan de PvdA en de linkse kerk.

websenior | 10-02-10 | 14:55

Redoutable | 10-02-10 | 14:47
Minkukkel wie was de grootste partij binnen de gemeente Rotterdam?

psycho_3 | 10-02-10 | 14:54


@ prekert | 10-02-10 | 14:13

Geeft inderdaad een redelijk overzicht van de politiek van toen.
Geschiedenis is belangrijk, ook om te zien wat voor vleesch je in de kuip hebt.
Ik lees o.a over het jaar 1949 e.v..

"Zo'n 3 procent van de beroepsbevolking was voor militaire dienst naar Nederlands-Indië vertrokken waar oorlog woedde, en veel Nederlandse mijnwerkers werkten in Duitsland omdat ze daar meer verdienden. Er waren twee oplossingen mogelijk: de lonen verhogen of buitenlanders werven. Het kabinet koos voor het laatste. Maar, zo benadrukte het, de gastarbeiders zouden tijdelijk blijven".
www.elsevier.nl/web/Artikel/178529/Ges...

Hier zie je achterbakse houding van de christelijke regeringspartij, de voorlopers van JPB. Zij hebben aandelen in de mijnbouw en waren er bij gebaat om mijnwerkers onder te betalen.
Stiekum wachten ze tot de PvdA kapot is en dan vrijen ze weer verder met D66 of VVD. CDA = hoerenpartij en wanneer je ermee in zee gaat ben je gewoon hoereloper.

ecologiste | 10-02-10 | 14:53

azoturie | 10-02-10 | 14:48
Doe mij ff de bron s.v.p.
Waren er in 1972 louter in Rotterdam al 125.000 gastarbeiders?
Sure?

Napeauleon | 10-02-10 | 14:53

Sommetje:
-
- bevolking Rotterdam in 1972 : 670.000 inwoners. 125.000 'gastarbeiders' = 19 procent
--
- bevolking Rotterdam in 2009 : 590.000 inwoners. 277.300 'allochtonen' = 47 procent
--
In nog geen veertig jaar tijd is de bevolking van Rotterdam met 80.000 zielen afgenomen. het aantal 'gastarbeiders' is in absolute getallen meer dan verdubbeld en procentueel tweëeneenhalf maal zo veel geworden.
--
Kijk: dát is nog eens doordachte, geleide, inzichtelijke en overdrachtelijke bevolkingspolitiek - die in Europa (Engelse steden inbegrepen) zijn gelijke niet kent.

azoturie | 10-02-10 | 14:48

Watunflater | 10-02-10 | 14:38

Misschien eerst even je geschiedenisboeken afstoffen. Kabinet Den Uyl is van 1973, dit filmpje gaat over 1972. In het voorafgaande decenia heeft de PvdA behalve een zeer korte periode, niet in de regering gezeten. Dus als we het hebben over wie wie naar toe heeft gehaald, moet je bij rechts NL zijn.

Redoutable | 10-02-10 | 14:47

Afrikaanderpleinrellen?

Check ook eens wat er in Schiedam rond die tijd gebeurde op de kermis.

lekker moeder | 10-02-10 | 14:45

frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:26

U en ik weten dat we geen racisten zijn en we weten ook dat hier niemand gedeporteerd wordt naar een KZ. Ieder volk heeft graag zijn eigen land, zijn eigen cultuur en dat is wat ik de Marokkanen ook gun.

ecologiste | 10-02-10 | 14:44

The_Challenger | 10-02-10 | 14:22
Den Uyl. pvda dus.
waarom zijn nederlanders toch altijd zo bang zich harder op te stellen. Ik vind Sociaal Zijn heus niet verkeerd (sommige mensen hebben het moeilijker dan een ander, dat kan je ze niet altijd kwalijk nemen). maar ik denk dat zij het wat overdreven hebben. Een soort van nationaal schuldgevoel drijft ze ertoe de politiek te bedrijven die ze nu doen.. ´we hebben ze toen gevraagd´ dus.. moeten we nu voor ze zorgen... daarbij totaal uit het oog verloren wat De Nederlander wil. Die Van der Laan voorop, met z´n `marrokanen leveren een bijdrage aan Nederland` Het moet altijd zo correct zijn hier, want wij zijn een tolerant volk....
ik voel me helemaal niet zo tolerant.

hanazawa | 10-02-10 | 14:40

The_Challenger | 10-02-10 | 14:22
Dreigde er net een einde te komen aan het anti-amerikanisme vooral ontstaan tijdens de Vietnam-oorlog tot aan het Bush-tijdperk toe krijgen we de financiële crisis. Tegelijk neemt volgens mij (maar ik kan het verkeerd hebben) het anti-semitisme af bij de autochtone bevolking en de anti-moslim sentimenten toe althans bij de autochtone bevolking, niet bij de gevestigde orde. Bij de Amerikanen nemen die sentimenten ook toe trouwens, ondanks dat hun president moslimbloed heeft.
Toch zullen we van Eurabië af moeten en de Fransen moeten maar het voortouw nemen want zij zien hopelijk langzamerhand toch ook wel in dat zij de arabische wereld niet meer in het westen vertegenwoordigen. Sarkozy probeert voorzichtig een en ander te verbieden.

ecologiste | 10-02-10 | 14:40

frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:19
Thanks voor de link.

Ik dacht werkelijk dat er veel meer Marokkanen in dit land waren.
Maar goed, ik lees dan ook alleen GS.
;)

Teun van het Tuinpad | 10-02-10 | 14:39

het is 'vergeet' of
men is 'we'

Watunflater | 10-02-10 | 14:39

Ome Joop is begonnen om die mensen (galbakken in het filmpje) hier heen te halen omdat wij te lui waren om de metro schoon te maken. Dat vergeten men nog weleens. Geweldig, ik woonde toendertijd een paar straten verderop, kom jonges!! relluh op het Afrikaanderplein. Maar waar het toendertijd om ging zie ik hier nog nergens terug. Woningnood. Rotterdammers kregen geen woning, nee die werden volgestopt met toendertijd Turken. Ik lees hier tokkies en xenofoob volk, nee er geschiedde onrecht en het volk (lees: hardwerkende, goudeerlijke Rotterdammers) kwamen daar tegen in opstand en terecht.
We zijn bijna veertig jaar verder en 'de galbakken' hebben inmiddels de hele stad overgenomen. Ben blij dat ik daar weg ben.
Overigens zijn het nu andere galbakken die daar de sfeer verzieken maar daar hoef ik hier niet veel over te zeggen.

Watunflater | 10-02-10 | 14:38

Ieder tijdvak heeft z'n eigen zondebokken. Bij ons zijn het Murken.
.
Maar het rapalje komt altijd uit ROTTERDAM.

HC | 10-02-10 | 14:38

Vroeger was alles beter.

jvlaam | 10-02-10 | 14:36

Drs. D. | 10-02-10 | 14:04
Dat programma heb ik hier dus weken geleden al gezien (UK via Sky1), maar het probleem is dat 1-ieder, die will binnenkomen opeens familie heeft wonen binnen Australie, waardoor de meeste zonder pardon worden binnengelaten.

psycho_3 | 10-02-10 | 14:35

Bos Hout | 10-02-10 | 14:19
Als ik bij de lokae afhaal Chinees begin over WW, komt ze altijd aan met nr.43:
Wong i Weng.
Heerlijk.

Teun van het Tuinpad | 10-02-10 | 14:28

We konden het dus wel! Nou ja in 010.

Willem VanDer Decken | 10-02-10 | 14:27

@ecologiste | 10-02-10 | 14:23
Kijk maar uit met wat je zegt, want voor je het weet schelden ze je uit voor Nazi.

frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:26

Disneyland | 10-02-10 | 14:24 Waarom?

zeg maar jansen | 10-02-10 | 14:26

prekert | 10-02-10 | 14:13
Dankje. Leerzaam stuk wel.

hanazawa | 10-02-10 | 14:25

-weggejorist-

Disneyland | 10-02-10 | 14:24

frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:19

Hun motief was in de eerste plaats economsch, dus wij mogen toch ook economische motieven hebben om hun een premie te geven, paspoort in te hoden en terug te sturen?

ecologiste | 10-02-10 | 14:23

hanazawa | 10-02-10 | 14:10

De ommekeer is gekomen toen ome Joop den Uyl de benzinecrisishoax begon. Ondanks het feit dat Nederland in die dagen benzine en olie genoeg had ging het brandbare goedje toch op de bon.

Nederland kreeg geen olie meer van het Midden-Oosten en is dar toen de dialoog aangegaan.
Ome Joop en cs. heeft toen de belofte gedaan dat de moslims in Europa geen strobreed meer in de weg zou worden gelegd.

Alles valt te lezen in het boek Eurabië van Bath Ye'or

The_Challenger | 10-02-10 | 14:22

@Bos Hout | 10-02-10 | 14:19
En 38 jaar later nog niet.......... terwijl 62% van de Marokkaanse mannen tussen de 40-64 leeft van een uitkering.

frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:21

Topquote vd boze Roterdammart: "D'r is geeneen Chinees die ooit bij de WW is geweest!"

Bos Hout | 10-02-10 | 14:19

Een aardig stuk dat hier ook wel betrekking op heeft:

Mythe 4

De Nederlandse overheid staat bij de Marokkaanse gemeenschap in het krijt. Marokkaanse gastarbeiders zitten nu ‘met een kapotte rug’ op de bank. Hun kinderen ontsporen. Ik noem dit het slavernij-argument.

De officiële werving van Marokkaanse gastarbeiders is echter al beëindigd in 1973. Op dat moment waren er zo’n 22.000 Marokkanen in Nederland. De meesten (tussen de 50 en 70 procent) van die eerste groep gastarbeiders waren op dat moment al teruggegaan of zouden dat nog doen, volgens cijfers van het CBS.
De grootste groep Marokkaanse immigranten die nu nog in Nederland woont, is van na de officiële werving van gastarbeiders. Eerst kwamen de gezinsherenigers, toen de gelukzoekers en de huwelijksmigranten.

Inmiddels wonen er 315.000 Marokkanen in Nederland, waarvan bijna de helft in Nederland geboren kinderen. Het totaal aantal importpartners is tussen de drie en de vijf keer zo groot als het aantal gastarbeiders dat ooit in Nederland is blijven wonen.

Ik wil maar zeggen: de meeste Marokkaanse ouders van nu zijn helemaal geen voormalige gastarbeiders. Zij zijn voor het grootste deel uit eigen vrije beweging naar Nederland gekomen om hier een beter en welvarender bestaan op te bouwen voor zichzelf en hun kinderen dan in Marokko mogelijk was. Jammer, dat niemand hen ooit aan die oorspronkelijke verhuisreden herinnert.

www.vkblog.nl/bericht/117913/De_vier_m...

frenkie4alllll | 10-02-10 | 14:19

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 14:13
Neenee, begrijp me niet verkeerd.
De komst van schotelantennes stelde ons immers in staat de cultuur van onze gasten vanuit de bron te vernemen. Toen is weldra het ware begrip voor wat hen beperkt en beweegt ontstaan en heeft onze overheid daar halsoverkop en juist op tijd haar beleid op weten aan te passen.

Dat was nou niet aardig van u

Napeauleon | 10-02-10 | 14:19

Zeldzaam.. Jaap: Rust zacht.

JP_Nee! | 10-02-10 | 14:17

40 jaar later kreeg Rotterdam een mohammedaan als burgermeester en de grootste moskee van Nederland.

vrijheid-van-spreken | 10-02-10 | 14:16

Najie | 10-02-10 | 14:11
Inderdaad, en op deze mannier krijg je meestal ook niet de juiste persoon. Wat weer inhoudt dat je bedrijf de verkeerde mensen op de verkeerde plaats heeft, dus achteruit gang….

Drs. D. | 10-02-10 | 14:14

The_Challenger | 10-02-10 | 14:10
Vanaf de jaren 80 dan. En als de PvdA daarvoor verantwoordelijk is dan is dat zo. Ik ben daar niet mee geaffilieerd.

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:13

En wat zijn wij hier aan het doen, heren

Tobi | 10-02-10 | 14:13

@Napeauleon | 10-02-10 | 14:03
1989
nl.wikipedia.org/wiki/SES_Astra
(valt me een beetje tegen dat u schotelantennes gelijk met gastarbeiders associeert)

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 14:13

Don Sputare | 10-02-10 | 14:09
Die hebben een straatcursus gedaan en zijn nu "messentrekkerTs"

Zelfs naar mensen die bijstand verlenen.

Teun van het Tuinpad | 10-02-10 | 14:11

@ Drs. D. | 10-02-10 | 14:01

Huizen, ook. Maar in tijden van werkloosheid is regelmatig het argument gebruikt dat ze onze banen inpikten. Dat argument is welliswaar aanzienlijk minder actueel geworden. Je ziet het nu in een andere vorm in dat positieve discriminatie verhaal terug komen zoals we onlangs nog op GS voorbij hebben zien komen. Wat ik overigens een bijzonder kansloze bedoeling vind, dat hele positieve discriminatie; het maakt niet uit of je de juiste kwaliteiten, als je maar het juiste kleurtje hebt. Da's toch eigenlijk dan racisme; iemand kwalificeren op huidskleur?

Najie | 10-02-10 | 14:11

En toen riep de PvdA, ''Oooh die arme gastarbeiders, maar die moeten blijven, daar moeten we voor zorgen''... En de rest is geschiedenis.

Lord_Crapsalot_II | 10-02-10 | 13:49

precies.
en toen begon de ellende. Toen had de politiek al moeten zien dat het niet werkt. (hoe verkochten ze dat toen trouwens; net zoveel werkelozen als 'gastarbeiders')
maar toen gooiden ze de ramen nog in van die lui (En nee, dat keur ik niet goed. die mensen werden blijkbaar gevraagd door Nederland) Maar waarom is het zo geworden zoals het nu is? Ik weet niet wie er toen regeerde, maar die moesten toch ook zien dat het niet helemaal lekker liep met die lui. Als je dit soort rellen krijgt.. misschien moet je je dan nog eens achter de oren krabben.
En nu durft niemand meer iets te zeggen, want dan ben je een rascist. En/of word je in elkaar geslagen. (of erger) (ik noem een Theo van Gogh) (die het toch netjes hield op zich, hij gooide geen ruiten in, hij schreef stukjes..)
Waar is het keerpunt geweest?
Ik weet niet genoeg van de politiek van toen. Iemand??

hanazawa | 10-02-10 | 14:10

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:02

Altijd? Hoe kom je daar nu weer bij. Ik weet zeker dat men daar vanaf 1945 tot 1960 niet anders kon.
En als het stadsvernieuwingsbeleid slecht is dan is dat toch wel voornamelijk door de PVDA gekomen. Rotterdam was tot 2001 toch voornamelijk een socialistisch bolwerk.

The_Challenger | 10-02-10 | 14:10

DumpertStumpert | 10-02-10 | 13:55
Moet je voor de gein even door-googlen. Met het nabestaandenpensioen lijkt het in orde te zijn. Wát een merchandise "Sig's tastiest catch". LOL

On topic:
Er is wel degelijk iets veranderd. Deze gastarbeiders waren zo'n beetje de pioniers, hen werd gevraagd te komen. Tegelijkertijd waren ze sluitpost van een rammelende PvdA-begroting.
De Allochtoon van nu cq. semi-autochtoon 'met een andere achtergrond' heeft daar nioets mee te maken.

Onvrede van toen lijkt me geboren uit kortzichtigheid en angst.
Onvrede van nu uit ervaring.

Napeauleon | 10-02-10 | 14:09

Waren onze huidige straatterroristen nog maar de beetje sullige bijstandtrekkers van toen.... heerlijke rustige tijd toen.

Don Sputare | 10-02-10 | 14:09

@Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:00
Opportunisme heb je links in rechts. Het zijn van een huisjesmelker is nou niet iets typisch Nederlands rechts, want geld in Nederland is niet rechts. Volgens mij bestaat voor velen in Nederland alleen links en extreem rechts. Waarheid is altijd iets meer genuanceerd.

Kaas de Vies | 10-02-10 | 14:07

Oldskool automobielen +1

Tobi | 10-02-10 | 14:07

En-el Hak | 10-02-10 | 14:03
Galbaka !

Teun van het Tuinpad | 10-02-10 | 14:07

Zo jammer! | 10-02-10 | 14:02
Ik denk dat dat woord zijn betekenis tegenwoordig verloren heeft, dan wel “gast” even als “arbeider”…

Drs. D. | 10-02-10 | 14:06

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:02
OK het was NIET de linkse kerk want het was de SP.

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:05

Dubbel gevoel: schaamte dat Rotjeknor-tokkies brand stichten bij onschuldige mensen, maar daar bovenop de realisatie dat die onvrede wel degelijk op iets gebaseerd was. Als ze in die tijd de Marokkaanse en Turkse gastarbeiders weer naar huis hadden gejaagd, hadden we 50% van alle onderwerpen op Geen Stijl nooit gezien. Wat een rust, wat een leuk land zouden we dan hebben gehad.

Overigens, wat was Rotterdam *blank* in de jaren zeventig. Probeer nu eens met een camera in een Rotterdamse volkswijk te filmen, nu krioelen er enkel zwarte koppies rond de cameraman - en die wordt dan waarschijnlijk met stenen de wijk uitgegooid.

ymmv | 10-02-10 | 14:05

De VKgeschiedenis portretteert het zoals links het ziet, wil je een beter beeld van de Afrikaanderwijk anno nu lees dan het boek van Jutta Chorus, ik vond het een goed boek.

websenior | 10-02-10 | 14:05

Zat gister “border security” te kijken. Australië kom je niet in zonder vergunning + genoeg geld om jezelf te onderhouden…. Misschien ook iets voor Europa….

Drs. D. | 10-02-10 | 14:04

En nog steeds komen er gastarbeiders naar Rotterdam...

"15 november 2009

Ruim 400 Italiaanse gastarbeiders hebben dit weekend hun intrek genomen in een flat in de Rotterdamse wijk Ommoord. De komende twee jaar blijven ze daar wonen, terwijl ze op de Eerste Maasvlakte gaan helpen bij de bouw van een biodieselfabriek."
www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/...

prekert | 10-02-10 | 14:03

Najie | 10-02-10 | 13:59

Wel even enige nuance er in brengen he? Dat van die banen inpikken kom nog uit het pré-internet tijdperk, toen men het volk nog wijs kon maken dat het allemaal gastARBEIDERS waren.
Tegenwoordig weten we dat 60% van 23 tot 45 jaar een ww of bijstandsuitkering heeft.
De WAO tellen we ff niet mee om de cijfers te beïnvloeden

The_Challenger | 10-02-10 | 14:03

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:47
Nederland 3 sinds 1988 weet ik nog, was ik verdorie 19 , maar wanneer de eerste schotelantennes kwamen...?

Napeauleon | 10-02-10 | 14:03

Jaap Kooiman zou het niet beter verwoorden: 'Galbakken!'

En-el Hak | 10-02-10 | 14:03

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:00
Correctie: Het is WEL de linkse kerk die hier in een vroeg stadium tegen protesteerde.
Rotterdam heeft altijd een waardeloos stadvernieuwingsbeleid gehad. Compleet leegstaande wijken, verpaupering. Rotterdams bestuurders hebben zich altijd zo lui mogelik zitten verrijken. Dat kun je over Amsterdam niet zeggen.

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:02

Mag je dat eigenlijk nog zeggen, gastarbeider?

Zo jammer! | 10-02-10 | 14:02

@da wizard | 10-02-10 | 13:48
Nee voor ons is dat geen reden.
Geweld is altijd af te keuren, maar het gebeurt toch. Dan moet je daar niet je ogen voor sluiten, maar kijken waarom en hoe.
Niet iedereen werd vroeger in slaap gebracht met Plato en Socrates.

Kaas de Vies | 10-02-10 | 14:02

@da wizard | 10-02-10 | 13:46
Ik heb gecheckt, propaganda.
1. Hoofdboodschap wordt niet ontkend maar hooguit genuanceerd met een toontje "Van die cijfers klopt niks" terwijl ze hooguit (discutabel) iets gechargeerd zijn
2. Een aantal schijnbare ontkrachtingen lijken mij dubieus (b.v. stijgend geboortecijfer maar dat komt volgens mij ook door toename moslimdeel van de bevolking)

Dus... toch allemaal maar kijken, naar "Muslim Demographics" www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU en evt. ook naar www.nujij.nl/muslim-demographics-the-t...

BarCruque | 10-02-10 | 14:01

Najie | 10-02-10 | 13:59
Met werk bedoel je zeker "huizen"....

Drs. D. | 10-02-10 | 14:01

@Najie | 10-02-10 | 13:59
En ze pakken onze meisjes af...

da wizard | 10-02-10 | 14:00

Van Meekren doet -ondanks de adrenaline- een goed commentaar, hij zet mooie vergelijkingen op en verteld dingen in historisch en maatschappelijk perspectief.
Geschiedvervalsing vinden we vooral bij Fortuyn en Wilders.
Het is niet de linkse kerk die de gastarbeiders binnenhaalde (naast een even hoog aantal autochtone werklozen) en het is zeker niet de linkse kerk die de huisjesmelker speelde (waar de boze man zijn gal over spuit...) Het is ook niet de linkse kerk die hier in een vroeg stadium tegen protesteerde.
Toch heb ik een groot probleem met de linkse kerk en de babyboomers maar in dit filmpje vind ik daar niet veel van terug.
Tenslotte: Waarom zit dat filmpje van blood en honour recht achter dit filmpje?

Einde van de Domheid | 10-02-10 | 14:00

vieze finse galbak, zal wel niet meer helpen ;-)

Brakke Obama | 10-02-10 | 14:00

Wat een beschaafde mensen. De waarden van de Verlichting worden/werden weer mooi uitgedragen: de fik erin.

Drs.. Gelul | 10-02-10 | 13:59

Door de jaren heen hoorde je vaak twee argumenten. Ten eerste dat al die buitenlanders te lui zijn om te werken. Ten tweede dat ze al onze banen inpikken. Heerlijke retoriek.

Najie | 10-02-10 | 13:59

DumpertStumpert | 10-02-10 | 13:55

Phil "redbull" Harris.
Ik zou zeggen... In stukken snijden en in de kooien hangen.. Levert nog wel wat op.
(RIP)

The_Challenger | 10-02-10 | 13:58

@Twee Jeetjes: Geert Wilders is McGuyver? LOL @ het deuntje eronder.

Frederik Vijf | 10-02-10 | 13:58

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:51
Jep. Alleen hooligans en feestgangers rellen nog. Maar dat zijn de spelen, naast het brood van de bijstand.

Vieze Tonnie | 10-02-10 | 13:57

Op 01:28, “een democratisch land als het onze”…. Toen geloofde ze al in sprookjes…..

Drs. D. | 10-02-10 | 13:57

Mister Write | 10-02-10 | 13:50

Grote kans dat je gelijk hebt. De PO en met name de NOS doen graag aan inteelt reporters. De eerste zonen uit de vuurrode families Stekelenburg en van der Wulp zijn al weer aangenomen.

The_Challenger | 10-02-10 | 13:56

Offtopic:
'Deadliest Catch'-kapitein overleden

Kapitein Phil Harris, de zeeheld uit Discovery Channel's 'Deadliest Catch', is op 53-jarige leeftijd overleden.

Harris werd een paar weken geleden opgenomen na een hersenbloeding. Hij was krabben aan het ontladen toen hij neerging. Het ging de laatste tijd wat beter met Phil. Toch overleed hij afgelopen nacht in een ziekenhuis in Alaska.
Harris' kinderen, Jake en Josh, vertellen TMZ, "Mijn pijn in ons hart zeggen we onze vader, kapitein Phil Harris, vaarwel. Onze pa was een vechter en bleef doorvechten tot het bittere einde. Hij deinsde nergens voor terug. We zullen ons zijn kracht blijven herinneren. We bedanken iedereen voor hun wensen."
Kijk hier naar Harris die vertelt over de onmenselijke omstandigheden waarin hij zijn krabben ving.

DumpertStumpert | 10-02-10 | 13:55

Opvallend, toen waren er ook al geen problemen met chinezen, spanjaarden enz
Wat daar in het filmpje gebeurd kan je niet goedkeuren natuurlijk. Ik weet het zelf nog maar al te goed dat dit gebeurde. Maar ergens ligt hier de grondslag, waar politiek Nederland destijds al niets deed, hebben ze daarna ook nog eens verder laten uitbreiden. Er zit wel een deel van waarheid in wat de omstanders vertellen. Het werd gewoon oogluikend toegestaan dat er in die woningen meer inwoners zaten dan men wist en de woning op normaal nederlandse verhoudingen kon hebben. Die huisbazen werden amper gecontroleerd, waardoor de illigaliteit van sommigen inwoners gewoon toegestaan werd. Ik schaam mij hier niet voor, er was een probleem waar niet naar geluisterd werd, met alle gevolgen van dien.

Meri59 | 10-02-10 | 13:55

Plebs en den buitenlander: kan niet.

Drs.. Gelul | 10-02-10 | 13:54

"Race war!!! Race war everybody!! Race war is on!"
Iets te veel south park gekeken, hoxha?

linksgeluid | 10-02-10 | 13:53

Jaap altijd +1.

Deodorant020 | 10-02-10 | 13:53

Rotterdam, het is geen Belfast en dat zal het ook niet worden... haha niks gewend.

james aka strik | 10-02-10 | 13:52

@Vieze Tonnie | 10-02-10 | 13:47
Toen wisten de mensen nog beter voor zichzelf te zorgen c.q. waren onafhankelijker van de overheid.
Pas in 1965 werd de Bijstandswet ingevoerd, 3 maal raden wat tokkies in de afgelopen 40 jaar hebben gedaan: zich aanpassen, vooral lievv zijn en niet rellen.

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:51

Ach, Jaap van Mekkeren. Dat waren nog eens tijden.

zeg maar jansen | 10-02-10 | 13:51

Verrek, nu weten we wie het Grote Voorbeeld is geweest van Gerri Eickhof. Hij heeft exact hetzelfde stemgeluid en intonatie als Jaap van Meekren.

Mister Write | 10-02-10 | 13:50

En toen riep de PvdA, ''Oooh die arme gastarbeiders, maar die moeten blijven, daar moeten we voor zorgen''... En de rest is geschiedenis.

Lord_Crapsalot_II | 10-02-10 | 13:49

Het ligt niet aan de gastarbeiders. We zijn altijd al een xenofoob volkje geweest.

Bakito | 10-02-10 | 13:48

@Kaas de Vies | 10-02-10 | 13:45
Dat is geen reden tot het in brand steken van huizen van mensen.
Dan moeten ze naar het binnenhof gaan en daar de boel op stelten zetten, maar waarschijnlijk weet dit volk niet eens waar Den Haag ligt...

da wizard | 10-02-10 | 13:48

@Napeauleon | 10-02-10 | 13:44
1972, dan was je de held als je een kleurentelevisie had. Voor ontvangst van Nederland 2 moesten oudere TVs nog aangepast worden (televisies gingen toen rustig 15 jaar mee i.p.v. 15 maanden).

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:47

Ja wat een taferelen. Hiervoor is de Nederlander nu te braaf. Of te bezopen.

Vieze Tonnie | 10-02-10 | 13:47

Kaas de Vies | 10-02-10 | 13:45
dat is niet het begin van het grote onderliggende probleem. door de hele geschiedenis heen is onvrede het grootste probleem, een direct voortvloeisel van centraal gezag op basis van een meerderheidsstandpunt.

Wubbe Friezen | 10-02-10 | 13:47

Keep 'm posting zeker tot 3 maart dat iedereen weet waarop hij/zij moet stemmen. In ieder geval niet op de gevestigde graaipolitiek.
Jammer dat DS 70 zo vroeg ter ziele is gegaan.
nl.wikipedia.org/wiki/Democratisch_Soc...

ecologiste | 10-02-10 | 13:46

@Ecologiste
+1

Twee Jeetjes | 10-02-10 | 13:46

'Temeier' is een mooi woord.

Nee dus! | 10-02-10 | 13:45

@da wizard | 10-02-10 | 13:40
Nee je moet je daar niet voor schamen, je moet er JUIST naar kijken en ze hadden er toen iets mee moeten doen.
Deze reacties van deze mensen zijn de eerste symptomen van een groot onderliggend maatschappelijk probleem.

Kaas de Vies | 10-02-10 | 13:45

Ah!
Toen had je alleen nog maar Publieke Omroep, Tussen 18 en 24 u. en op woensdagmiddag.

Napeauleon | 10-02-10 | 13:44

Linksom of rechtsom, die rellers zijn tokkies.

Nee dus! | 10-02-10 | 13:42

Toen er 125.000 gastarbeiders waren en 125.000 werklozen.
Mooi was die tijd.

Ook toen kwam de PO al links voorbij door haatzaaiende tokkies (met 7 kinderen mijnheer) te laten roepen dat we 'met se alluh de héjle boel plat motte gauie'

Jaap - Nee, niet de Kristallnacht - Van Meekren Propagandist van het eerste uur.

Napeauleon | 10-02-10 | 13:42

trouwens wat bedoelt VKgeschiedenis met: "Al lang voor Pim Fortuyn werden ze al uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk was." ?
Wat heeft Pim hier nu weer mee te maken??

Lebowski Achiever | 10-02-10 | 13:41

Wat een galbak die vent.

Boyo | 10-02-10 | 13:40

Geweld tegen buitenlanders terwijl de politiek de schuld krijgt?
Geen wonder dat heel Nederland politiek correct is geworden, als je deze beelden ziet dan schaam je je toch de ballen uit je broek...

da wizard | 10-02-10 | 13:40

Heftig man, geen bontkraagjes maar belhamels, geen scooterkloodtzakjes maar Ik-Jan-Cremenr Kreidler- en Puch/Tomosrijders met kuif. Ha ha. En die vader van 7 kinderen, naar hem is niet geluisterd.

Eerstaanw. ingenieur | 10-02-10 | 13:40

De PvdA was toen almachtig, samen met het linkse journaille. Gezond verstand was er ook, maar je ziet al hoe die worden weggezet. Fout? Wat is fout? Heel erg is het en het wordt nog veel erger voordat het teruggebogen is.

Dat linkse stukje is weer niet doorheen te komen. Slaaplectuur. Doel hebben ze bereikt.

NoMinister | 10-02-10 | 13:40

Het mooiste is het laatste commentaar van "galbak-mijnheer". Dit is dus blijkbaar in 25 jaar niet veranderd, Chinezen zijn gave mensen (laat ik het positief houden).

Kaas de Vies | 10-02-10 | 13:39

In 1972 hadden we door moeten pakken.

Karel Kruizenruiker | 10-02-10 | 13:39

Net gelezen bij Herman als reactie op het verkrachten en vermoorden van onze vrouwen en het zijn niet alleen Turkse vrouwenhandelaren zoals Saban B. die tijdens jawel VERLOF hun gang mogen gaan van de linkse justitie maar ook mocros zoals de verdachte Rahali K.:
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/2...

Volgens minister van der Laan is de bijdrage van de marokaanse gemeenschap erg waardevol voor de Nederlandse samenleving, dat er op autochtone bevolking wordt geparasiteerd in de ruimste zin van het w(m)oord is natuurlijk bijzaak.
Zelfs voor een Marokkaanse tasjesdief wordt door de Marokaanse gemeenschap een stille tocht georganiseerd en als twee Marokkanen een 53-jarige man doodrijden dan wordt iedereen en alles in de directe omgeving bedreigd inclusief een dagblad dat voor de dreigementen bezwijkt.

ecologiste | 10-02-10 | 13:38

grappig... aan het eind zeg ie ook "Geef mij maar Spanjaarden, negers of Chinezen. Die zie je nooit bij de WW". En zo is het.

Lebowski Achiever | 10-02-10 | 13:38

-weggejorist-

Mr.newz | 10-02-10 | 13:38

@Bennie C. | 10-02-10 | 13:33
Inmiddels een pleonasme :)

Balzakius | 10-02-10 | 13:37

Toen waren het er een paar, maar vanaf volgend jaar zijn ze in de meerderheid in Rotterdam. Van 1% naar meer dan 50% in 38 jaar en links maar gillen dat zoiets niet mogelijk is.

frenkie4alllll | 10-02-10 | 13:37

Geschiedvervalsers -1

Nee dus! | 10-02-10 | 13:37

"Er is geen Chinees die ooit in de WW is geweest", zoveel wijsheid uit de mond van een vader van 7 kinderen uit een Rotterdamse volksbuurt anno 1972.

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:37

Bennie C. | 10-02-10 | 13:33
toen het haar nog op de kut zat, niet op de Marrokanen?

Wubbe Friezen | 10-02-10 | 13:36

Ook hier geldt: De politie doet geen hol. Er wordt niet ingegrepen.

Kaas de Vies | 10-02-10 | 13:35

"galbakken" +1 [dumpertstijl]

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:35

Sorry Dolle Dries, Inderdaad 'Kudt'
Laten we hopen dat mijn moeder het niet leest.

Bennie C. | 10-02-10 | 13:35

mooi de ramen inkeilen met een briefje eraan 'oprotten hier': het anonieme reaguren in de jaren '70.

Wubbe Friezen | 10-02-10 | 13:35

zoals de waard is vertrouwt hij zijn gastarbeider,
of zoiets......

watsinneneem | 10-02-10 | 13:34

'gastarbeiders' , toen waren we nog in de veronderstelling dat ze kwamen werken en zich als gasten zouden gedragen.

Fap Fapsen | 10-02-10 | 13:34

Bennie C. | 10-02-10 | 13:33
Hoho, niet vloeken he. U bedoelt kudt?

Dolle Dries | 10-02-10 | 13:34

Hulde voor het filmpje: tenminste echte klassiekers en niet zo'n opgepimpte Mercedes gastarbeidersbak.

kapotte_stofzuiger | 10-02-10 | 13:34

Vroeger ja .... Toen 'Kut' en 'Marokkanen' nog 2 losse woorden waren.

Bennie C. | 10-02-10 | 13:33

They took 'r jobs!

Biff Eagleburger | 10-02-10 | 13:33

babyboomers -1

De Monarchist | 10-02-10 | 13:31

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland