Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gezocht: Studenten voor onderzoeksplek. Allochtoon

posdiscr.png"Beste redactie, ik ben een van de vele StuFi trekkende studenten die graag wat meer doet en al lange tijd op zoek is naar een studentassistentschapsplekje. Nu ontving ik van de week dit mooie mailtje in mijn box van mijn universiteit waarbij ze je aanstellen als studentassistent op voorwaarde dat je van allochtone afkomst bent. Pardon? Ik ben al 2 jaar bezig met het zoeken naar zo'n plek! Daarnaast zijn cijfers en gradaties niet belangrijk, zolang je ouders maar uit een van de voorgeschreven landen komt (zie de lijst, pdf alert). Lang leve positieve discriminatie!" Naschrift redactie: niks aan toe te voegen verder. Dat positief discrimineren op school en in het bedrijfsleven is weer helemaal terug van weggeweest als we de berichten moeten geloven. Welk slachtoffer laat het er eens niet bij zitten en vecht door tot het einde? Dood aan het geforceerde diversiteitsbeleid en de duo penotti-richtlijnen! Meneer/mevrouw de rechter, Spreek U Uit. Update: Ook in Leiden discrimineert men er vrolijk op los.

Reaguursels

Inloggen

<s>Allochtoon</s>Biculturele student

Koekje-dr-bij? | 02-02-10 | 22:40

hier moet ik dus spontaan van schijten. tot zo!

quackel | 02-02-10 | 18:17

Mischien is het wel heel vies ajo baantje, en zoeken ze daarom een buitenlander? Bij fabrieken zie je dat ook altijd.

lucasrem | 02-02-10 | 18:16

-weggejorist en opgerot-

heer widlers | 02-02-10 | 16:19

Ja hoor, op het aanmeldingsformulier moet je het geboorteland van je ouders invullen.
De tijd van de Ariër-verklaring lijkt gewoon weer terug te zijn.
En dat in heden ten dage bij de Universiteit van Leiden.
Leiden, remember prof. Cleveringa !

Pierus | 02-02-10 | 16:16

Lekkere huil-brief van die student zeg. De beste schrijver lult namelijk uit zijn nek. Twee jaar zoeken naar een studentassistentplek en niets gevonden hebben? Dan ben je gewoon niet goed genoeg, val je niet op in werkgroepen en hoorcolleges door scherpe inzichten en zijn je cijfers niet uitmuntend. Daarnaast kan hij ook niet lobbyen.
Schrijver trekt ook een foutieve conclusie: na twee jaar zoeken krijgt hij het gewraakte mailtje en denkt vervolgens dat het altijd 1-op-1 heeft gegolden. Onzin natuurlijk. Dat mailtje is voor hem een excuus de fouten niet bij hemzelf te zoeken, maar bij het 'systeem'. Er woedt een complot tegen hem!
Voor top-studenten is altijd plek. Ongeacht je afkomst.

Commander Keen | 02-02-10 | 13:53
Eens!

Alexander the Second | 02-02-10 | 14:19

Lekkere huil-brief van die student zeg. De beste schrijver lult namelijk uit zijn nek. Twee jaar zoeken naar een studentassistentplek en niets gevonden hebben? Dan ben je gewoon niet goed genoeg, val je niet op in werkgroepen en hoorcolleges door scherpe inzichten en zijn je cijfers niet uitmuntend. Daarnaast kan hij ook niet lobbyen.
Schrijver trekt ook een foutieve conclusie: na twee jaar zoeken krijgt hij het gewraakte mailtje en denkt vervolgens dat het altijd 1-op-1 heeft gegolden. Onzin natuurlijk. Dat mailtje is voor hem een excuus de fouten niet bij hemzelf te zoeken, maar bij het 'systeem'. Er woedt een complot tegen hem!
Voor top-studenten is altijd plek. Ongeacht je afkomst.

Commander Keen | 02-02-10 | 13:53
Eens!

Alexander the Second | 02-02-10 | 14:19

@ Schoorsteenveger

Jij zit zeker op de VU?

Commander Keen | 02-02-10 | 13:54

Ten eerste ben ik het hier natuurlijk totaal niet mee eens, toch is er een punt waardoor ik dit iniatief goed kan begrijpen: Hoogopgeleide allochtonen gaan weg uit Nederland omdat je als allochtoon gewoon geen kans hebt op een (goede) baan hier. Oftwel als je Mohammed heet heb je gewoon pech als er toevallig ook een Jan komt solliciteren. Ik hoor iedereen al denken; "Mooi ook weer weg" maar het klootjesvolk blijft hier gewoon een uitkering trekken. Zo loopt Nederland veel talent mis.

Nogmaals; In mijn ogen is iedereen gelijk, maar de Nederlandse arbeidsmarkt discimineert er ook aardig op los ten aanzien van allochtonen.

Commander Keen | 02-02-10 | 13:53

"Witte" mensen die van discriminatie klagen,er is een plek open voor een kansarme,dat is vaak de plek die vaak gereserveerd is voor degene die alles moet uittypen,koffie rond moet brengen of het vuile werk moeten doen.Mensen die hierover klagen die passen toch niet in het team.Bij de politie proberen ze ook vrouwen en of allochtonen aan de top te krijgen,NOT.In de praktijk komt er niks van en als er toch een vacature gevuld wordt door eentje uit de doelgroep dan staan er tien rejects te klagen dat ze gediscrimineerd zijn.Get over it,you suck.

Antilliano | 02-02-10 | 13:49

@de_bankier | 02-02-10 | 11:44
Het gaat ook om niet-westerse landen die in dat lijstje staan.
Hopelijk dient de schrijver van dit topic een officiële aanklacht in en wordt dit ook in Den Haag bekeken, want deze openlijke schaamteloze discriminatie kan natuurlijk echt niet.

Bulloch | 02-02-10 | 12:42

Bij de OBA in Amsterdam werd ook "positief" gediscrimineerd! Kleurtje dan mocht je er werken. Wit: jammer dan. (Ik kende witterds die er al 10 jaar op een baan wachtten).

cugel | 02-02-10 | 11:53

Het is ook een rare lijst btw: geen EU landen, de VS staat er niet bij japan ook niet, maar wel turkijke en marokko en de nederlandsche antillen...
heel raar..

de_bankier | 02-02-10 | 11:44

Had dit al gezien, je kon zelfs reageren! Dit inmiddels een week geleden gedaan maar is nog steeds niet gemodereerd, dus ook niet geplaatst:

studentennieuws.weblog.leidenuniv.nl/2...

noes | 02-02-10 | 10:12

De Nederlandse Antillen + Aruba, de Filipijnen, China, Suriname en Marokko en Turkije staan ook in de lijst.
Dus een simpel rekensommetje leert dat 90% van de Nederlandse bevolking voorrang heeft.
JIJ bent gewoon een loser die bij die sukkelige minderheid hoort en die worden altijd gediscrimineerd.
Zo gaat dat nou eenmaal bij minderheden.
En dan wordt er niet gediscrimineerd of je nou autoch- of allochtoon bent of niet.

Zuitschuip | 02-02-10 | 10:02

Zelf de Nederlandse Antillen staan op de lijst. Triest verhaal.

Tjemig | 02-02-10 | 09:57

Tenenkrommend, die pathetische Nederlandse zelfhaat.

Varreke | 02-02-10 | 09:17

Op de TUDelft is het van hetzelfde laken een pak. Waar een Nederlandse student soms een jaar op een wachtlijst moet staan voor een zelfstandige kamer (of gedwongen is 1 tot meerdere instemmingen te lopen, een soort vleeskeuring dus) staan de bedjes voor de 'internationale' studenten gespreid, dit alles in het kader van internationalisatie. Elk jaar worden er een paar honderd kamers vrij gehouden voor die gasten. OK, ze krijgen wel een wurgcontract in de maag gesplitst, eerst een contract van 1 september tot 31 juli, daarna nog maximaal een jaar verlenging a 450 euro in de maand (waar een NL student 250 max. betaalt), maar toch, heb je wel een mooi IKEA bed, kast en stoel, dat is die 200 euro wel waard toch?. Na die twee jaar is het jammer maar helaas, je moet je kamer uit voor de volgende lichting, ook als je niet bent afgestudeerd, had je maar sneller moeten werken. Vaak komt het ook voor dat een student opteert geen gebruik te maken van een door de TU aangeboden kamer (want te duur) en gaat dan zelf op zoek naar een kamer. Maar ja, in een overspannen woningmarkt valt dat vaak tegen, waardoor ze of NOG meer betalen dan bij de DUWO (die de huisvesting voor de TU regelt) OF met hangende pootjes bij de TU aanklopt die ze dan vaak nog matst ook (ja, we hebben toch nog kamers over, iets met verkeerde schatting). Daar kan een Nederlandse student zich best boos over maken als ie om half 6 zijn nest uit moet om op tijd in college te zijn, zeker als je nagaat dat de kamers van de meeste Nederlandse studenten die tegenwoordig afstuderen worden 'omgebouwd' tot een kamer voor een internationale student, terwijl de (dure) nieuwbouw voor Nederlandse studenten maar mondjesmaat is en zoals het in de bouw betaamd, vaak vertraging oploopt. Gebeurt dat met een complex voor internationale student, dan regelt de TU een tijdelijke hotelkamer voor ze (kost dan wel 2 ton, maar dan heb je ook wat) terwijl de Nederlandse student kan barsten.

Harm1985 | 02-02-10 | 08:54

Ach, er zijn nog genoeg andere criteria waardoor de kans op een nieuwe baan tot nul gereduceerd wordt:

- ik ben autochtoon (dus het probleem zoals hierboven geschetst)
- niet gehandicapt
- ben geen vrouw (met of zonder hoofddoek)
- geen diplomaloze schoolverlater
- niet jonger dan 40 jaar
- heb geen strafblad

... kan dus onderhand maar beter een stuk touw gaan kopen en een dikke tak uitzoeken!

sjors 22792417 | 02-02-10 | 08:12

Indonesia ontbreekt op 'de lijst'! Het land met de grootste moslim populatie ter wereld.

Willem Newmans | 02-02-10 | 06:34

We willen gewoon met alle geweld allochtonen hier hebben, het liefst aan de macht. Waarom is dat toch zo mooi? Mogen we dan onze vrouwen uithuwelijken, slaan, er meerdere tegelijk huwen etc?

BarneyBoner | 02-02-10 | 05:41

Waarom zijn er nooit van dit soort brieven voor AUTOCHTONEN studenten?

DeZwaan | 02-02-10 | 02:19

@ de republiek

Hiermee bedoel ik moslims die in de ogen van haters slecht zijn, maar in feite niet veel verkeerd gedaan hebben. De onterecht ge-haatte moslim. Maar goed, mijn post was meer een vraagstuk. Denk zelf even na of geef een antwoord wat je misschien zelf denkt. Denk er eens over.... Denk gewoon goed na.. en vertel me dan wat je vind...

eNZet | 02-02-10 | 01:15

Is dit nog nieuws? Op de Erasmus Uni te Rotterdam kreeg ik elke maand zo`n mailtje.
Allochtonen only.

Koekje-dr-bij? | 01-02-10 | 23:47

-weggejorist-

opzouten.nl | 01-02-10 | 23:05

GeenStijl: doen jullie is effe snel een personeelsadvertentie zetten en daarin vermelden dat alleen AUTOCHTONEN mogen solliciteren ?
Escaleert het meteen uit de hand, is het einde van het hek zoek en komt die gluiperd van een Rene Danen meteen verhaal halen met zijn zwarthemden en Palestijnen sjaaltjes

Kan een mooie topic worden schat ik zo in.

opzouten.nl | 01-02-10 | 23:00

@Renkum0317 22:30: Het is nog veel krommer: de grondwet hoort de relatie tussen de staat en haar burgers te regelen, niet die tussen burgers onderling. maar het wordt omgedraaid: de staat legt de grondwet naast zich neer maar handhaaft diezelfde regels wel onder haar burgers (juridisch gezien is dat niet helemaal waar: antidiscriminatieregels zijn ook in de gewone wetten vastgelegd. Maar ook daar horen ze niet thuis).

En inderdaad: idioot welke landen er wel en welke er niet onder vallen. Niet-Westers is hier een euphemisme voor "kansarm", of "zielig", want daar gaat het om.

Muxje | 01-02-10 | 22:44

Bij Dhr. Fortuyn stond Nederland op haar achterste benen toen hij met het idee kwam Art. 1 van onze grondwet af te schaffen, kennelijk is dit de facto al gebeurd, zonder dat ik het doorhad. Na het vertrek van meneer Freriks heb ik het NOS-journaal niet meer zo nauwgezet gevolgd, doch ik kan me niet voorstellen dat ik dit heb gemist... Waar deze contemporaire attitude vandaan komt weet ik ook niet, een doorgeschoten schuldgevoel vanwege ons koloniale verleden in China en de Verenigde Arabische Emiraten? Onze participatie in de Vietnamoorlog? Ik kan er de vinger maar niet op leggen. Ohja, PvdA zit in het kabinet, sorry, was even aan het dagdromen.

Semi-offtopic: wel frappant dat het "Land van de rijzende zon" tegenwoordig tot de westerse landen behoort, verbleef in de kennelijk ridicule veronderstelling dat de zon nog altijd in het oosten opging.

Renkum0317 | 01-02-10 | 22:30

Als deze ontwikkeling doorzet dan zijn er geen werkloze allochtonen meer, alleen maar werkloze nederlanders. Dan kun je dus weer positief discrimineren door alleen een Nederlander te eisen.

de kudtkrantenjongen | 01-02-10 | 22:19

vroeger had ik bij het solliciteren last van positieve discriminatie van vrouwen. Ook zo n achterhaald thema. De allochtoon heeft de nederlandse vrouw ingehaald om zij tegenwoordig meer dan voldoende zijn vertegenwoordigd in het management level *kuch*
Ook zo n niet werkend kutprogramma. Gewoon je best doen, excelleren in de nederlandsche toal en dan kom je er wel.
En die kut allochtoon die niet wil. Gewoon laten falen in de goot. Wordt ie crimineel, gewoon opsluiten is goed voor de werkgelegenheid.
Dus afschaffen , dat is voor iedereen goed.

bolletje2 | 01-02-10 | 22:14

Discriminatie is nooit positief. The lecturer volgt dergelijke ontwikkelingen met argusogen...

The Lecturer | 01-02-10 | 21:54

@rooie86 | 01-02-10 | 21:27
Ik hoop dat je het grappig bedoelt.
Ik heb in Frankrijk gestudeerd (en gewoond) en daar is goede uitdrukkingsvaardigheid in het Frans een absolute vereiste.
Mijn vele allochtone medestudenten hadden daar geen enkele moeite mee.
Het is maar hoe je het benadert.

Bolhoed | 01-02-10 | 21:53

@rooie86 21:27
Moet je als werkgever eens voor de gein proberen in bezwaar op afwijzing schrijven.
"Je bent een sneu type, daarnaast staan er honderden vacatures open zonder nationaliteitseis die je niet benut" .. Dan is Spaarnwoude niet groot genoeg voor het Poppen Dance Valley.

dugo | 01-02-10 | 21:50

Doel van het Programma
Het doel van dit programma is om de wetenschap toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor talentvolle allochtone studenten. Tot op heden zijn allochtone wetenschappers ondervertegenwoordigd. Wel zijn er steeds meer allochtone studenten in alle studierichtingen

Het lijkt me dus vrij logisch dat ze geen autochtone studenten nodig hebben. Het is geen discriminatie maar de vraag is wel of ze dit soort projecten op moeten starten. Je mag van wo studenten verwachten dat ze zelf initiatief tonen.

omwenteling | 01-02-10 | 21:38

De universiteiten zitten vol met buitenlanders. Of doelen ze hier alleen op analfabete Berberse en Koerdische schaapherders?

Guido | 01-02-10 | 21:31

Het doel van het programma is wat allochtonen de beginsel van netwerken/presenteren en dergelijke aan te leren.

Nu ben ik pas geleden in de positie geweest dat ik zelf van wat universitaire studenten hun cv plus sollicitatiebrief mocht beoordelen en dan kom je er helaas inderdaad achter dat de allochtoonse medestudent dit soort dingen meestal net niet snapt. Goede cijfers, nevenactiviteiten en waarschijnlijk goed gemotiveerd, maar helaas net niet in staat om dit op de juiste wijze op papier te zetten. Zonde.

Snap niet zo goed wat er tegen is. Student die dit mailtje stuurt is een beetje een sneu type. Cijfers zijn wel belangrijk in tegenstelling tot wat ie zegt (zie website UU). Voor de autochtone student staan er daarnaast honderden van dergelijke initiateven zonder nationaliteitseis open die dit studentje ook niet heeft benut.

rooie86 | 01-02-10 | 21:27

"Positieve discriminatie". Wat een walgelijke combinatie van twee uitersten. Word zo misselijk bij de betekenis. Men speelt hiermee voor God door evolutie te manipuleren. Welke kk-lul heeft dit ooit verzonnen? welke hoer van eeen volksvertegenwoordiger heeft dit toch op zn geweten? Kaalscheren dat stuk tuig!

Robobop | 01-02-10 | 21:11

Maar bordjes buiten de AH to GO ophangen met 'Geen Marrokanen' dat mag dan weer niet!

Poepus | 01-02-10 | 20:52

Is dit nieuws? Kan als VU student mededelen dat er in de mail openlijk word gezocht naar uitsluitend allochtonen voor dit soort karweitjes. Waarbij nog even word gemeld dat je als autochtoon vooral niet hoeft te denken kans te maken.

Anti held | 01-02-10 | 20:52

En nu worden de echte Nederlanders extra afgezeikt !

keuleniscool | 01-02-10 | 20:32

@ poppermotje | 01-02-10 | 20:06
Al die erbarmelijke godwinnetjes, zoals jij het noemt, ondersteunen mijn punt dat positieve discriminatie haatzaaiend is. De reden is simpel: positieve discriminatie van de een is automatisch negatieve discriminatie van de ander. En het voelt kut om gediscrimineerd te worden, ook als je autochtoon bent.

Dat is bij iedereen bekend, kennis over de haatzaaiende werking van discriminatie wordt alle Nederlanders vanaf de kleuterschool met de paplepel ingegoten. Toch menen de Nederlandse politiek en ambtenarenapparaat (op de PVV na) dat autochtone Nederlanders gediscrimineerd moeten worden. Ze hebben op dit punt een blinde vlek, voortkomend uit de onbegrijpelijk naieve misvatting dat discriminatie alleen discriminatie is als het niet-blanken treft. Maar discriminatie vergiftigt de samenleving, ook als het autochtonen treft, en zeker als het zwart-op-wit overheidsbeleid is.

En over die vrouwen: je kunt als vrouw bijvoorbeeld beter een prijs winnen voor de beste manager, dan een prijs voor de beste vrouwelijke manager. Dat laatste wordt door niemand serieus genomen, ook al zeggen ze voor de camera van wel.

Ivoren Toren | 01-02-10 | 20:31

Het is al jaren bekend dat de Marokkanen en Turken 30 a 40 x zo crimineel zijn als de echte Nederlanders

keuleniscool | 01-02-10 | 20:30

Heibeltje | 01-02-10 | 19:22
Wil een partij beginnen.... alsjeblieft !

AlfaRosso | 01-02-10 | 20:29

@koetjeboe 20:12
Hoop voor ze dat ze niet ook hun lijstjes ongelezen van CBS.nl afhalen..

dugo | 01-02-10 | 20:23

@Muxje | 01-02-10 | 20:00 ik zie hier wel eens reaguurders verkondigen dat er 'bij hun geen allochtoon in komt' maar ergens denk ik niet dat dat om posities als consultant of accountant gaat. In ieder geval merk ik er niet zo veel van.

poppermotje | 01-02-10 | 20:14

Hee, Indonesië is geen niet-Westers land. Ik neem aan dat Belgen of Duitsers dat anders zien.

koetjeboe | 01-02-10 | 20:12

Ik heb het niet over een willekeurige Filipijn die eg. hier komt voor studie. Ik heb het over mensen met een permanente verblijfsvergunning (dan zit je hier al minstens 5 jaar). Wij verwachten dat die mensen volledig meedraaien in onze samenleving, ingeburgerd zijn, belasting betalen, meebetalen aan de AOW etc.. daar krijgen ze wat mij betreft gelijke behandeling voor terug. Daar betaal ik liever aan mee dan een willekeurige Ier die het leuk lijkt om in Amsterdam te gaan "studeren", geen woord Nederlands leert, en na 3 jaar weer vertrekt.

dugo | 01-02-10 | 20:08

@Ivoren Toren | 01-02-10 | 19:47 de juiste vergelijking is niet of je als volwassene een kleurwedstrijd voor 12-jarigen wilt winnen, maar of je als vrouw een wedstrijd voor vrouwen wilt winnen. Of beter nog: als vrouw een onderscheiding krijgen wegens 'opvallend presteren voor een vrouw'. Sommige vrouwen zouden dat als een compliment opvatten, anderen als een belediging.

Ik voor mij persoonlijk zou geen prijs willen op grond van het feit dat ik allochtoon ben, maar een andere zwartjoekel is er misschien reuze content mee. Ieder zijn meug.

Links vast en zeker, maar 'haatzaaien' lijkt me wat overdreven. Net als al die erbarmelijke Godwinnetjes over tulpen-als-jodenster en verboten für Hollander en zo.

poppermotje | 01-02-10 | 20:06

Storm in een glas water. Zo'n plek moet betaald worden, en vaak wordt dat gedaan met beurzen. Aan al deze beurzen zitten voorwaarden. Zo is er een beurs voor Nederlandse studenten die in de VS willen studeren. Een Duitser kan daar geen gebruik van maken, en als je toevallig naar Mexico wilt heb je er ook niets aan. Ik denk dat er vanuit een of andere bron (EU) een potje beschikbaar is om allochtonen op die plekken te krijgen.

nietsist | 01-02-10 | 20:00

@Hei-kneuter 19:32: Grote bedrijven hebben vaak een "diversity"-beleid, en zullen niet snel discrimineren denk ik. Bij kleine bedrijven ligt dat wel anders: een paar slechte ervaringen en ze nemen het risico niet meer, dat kunnen ze zich niet veroorloven. Niet goed dat ze dat doen maar ik begrijp het wel, ik ken persoonlijk een aantal mensen die die keuze zo maken.

Maar dat is nog geen reden om dan maar de andere kant op te gaan discrimineren. Bovendien mag het denk ik niet. Is er hier geen student die deze zaak aanhangig wil maken bij de CGB?

Muxje | 01-02-10 | 20:00

dugo | 01-02-10 | 19:54
tja waaarom zou ik belasting moeten betalen voor een willekeurige Filipijn, tis al erg genoeg dat je 5055 euromeebetalen aan de studie van de hollander .

profitboy666 | 01-02-10 | 19:58

@Hei-kneuter 19:36
Check UvA collegegelden, bijv. een 30+ 'ollander betaalt 1945 EUR p/j een Filipijn 7000 EUR voor 1 jaar bachelor.

dugo | 01-02-10 | 19:54

ik zit zelf op het Erasmus en heb ook een mailtje gekregen. Wat trouwens verdacht veel op dit mailtje lijkt. Lijkt wel alsof de universiteiten opeens een allochtonen-quota moeten vullen?

-TJ- | 01-02-10 | 19:50

Hier, nog zo'n discriminerend links haatzaaiproject: de ECHO Award. www.echo-net.nl/vervolg.php?id=9

"De ECHO Award is een landelijke stimuleringsprijs voor allochtoon toptalent in Nederland. Op 22 maart 2010 reiken wij de ECHO Awards voor het 10e achtereenvolgende jaar uit aan twee zich onderscheidende, niet-westerse allochtone studenten uit het hoger onderwijs (één student uit het hoger beroepsonderwijs en één student uit het wetenschappelijk onderwijs). Zij worden beloond met de ECHO Award: een summercourse aan UCLA, the University of California Los Angeles in de Verenigde Staten."

Welke allochtoon wil er nou een prijs winnen waarbij het grootste deel van de concurrentie (de autochtonen) is uitgeschakeld? Je wilt toch ook niet als volwassene een kleurwedstrijd voor twaalfjarigen winnen?

Ivoren Toren | 01-02-10 | 19:47

Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:36
Hebben je al betaald? een soort onkosten vergoeding? voor dat gratis lot. Volgens mij is het gewoon oplichterij , succes met de spam die je van ze gaat krijgen.

profitboy666 | 01-02-10 | 19:46

Ik vind dit echt heel, heel erg.

Ivoren Toren | 01-02-10 | 19:37

dugo | 01-02-10 | 19:09
Tja als je na je dertigste nog moet beginnen met studeren.
De hoge kosten gelden dan voor iedereen, dus waarom zouden die allochtonen voorgetrokken moeten worden?

Hei-kneuter | 01-02-10 | 19:36

poppermotje | 01-02-10 | 19:05
Er zullen best werkgevers zijn die liever een autochtoon aannemen, maar ik geloof niet dat dit structureel is in Nederland.
Maar ik ben ervan overtuigd dat voortrekken van bepaalde allochtonen een averechtse werking heeft en benadeelt die allochtonen die gewoon op eigen kracht het wel maken.

Hei-kneuter | 01-02-10 | 19:32

Ik ben gewoon tweede rangs burger in mijn eigen land?! En dan vinden ze het gek dat alle hoog opgeleide mannen in een ander land gaan werken... Kennis economie ok, maar dan moet je ze ook weten te behouden!

Da was ik nie... | 01-02-10 | 19:27

Positieve discriminatie zou eigenlijk op alle individuen in een samenleving gelijkmatig moeten worden toegepast.

aap-noot-mies | 01-02-10 | 19:24

Ach ja, dan weet men hier ook eens hoe het voor allochtonen is die stilzwijgend zonder pdf-je (alleen in het achterhoofd) bij meerdere werkgevers te worden geweigerd omdat ze juist wel uit 1 van die landen komen. Is het eens een keertje andersom, dan is de boot aan. Mwoah, uiteraard is het allebei even erg. Maar het zou beter zijn als de boe-roeperts hier wat consistenter in het vervolg hiermee omgaan.

Heibeltje | 01-02-10 | 19:22

@poppermotje:
klopt

Natte Nel | 01-02-10 | 19:18

@Nestorix 18:50
Waar haal je dat nou weer vandaan?

dugo | 01-02-10 | 19:16

@Mutsears weet je wel zeker dat er geen prog. voor kansarme/sociaal geïsoleerde westerlingen (met gezonde werklust) is? Dat westerlingen niet mee mogen doen aan een prog. met een specifieke doelstelling (nl. niet westerse kansarme/sociaal geïsoleerde wanna be wetenschaperts knuffelen) lijkt me duidelijk maar om daar gelijk discriminatie aan te koppelen...

Zookrates | 01-02-10 | 19:15

@Natte Nel | 01-02-10 | 19:00 hij klinkt meer als die PVV stemmer die hoofddoekje achter de kassa er de schuld van geeft dat hij geen vakkenvuller mocht worden bij zijn favoriete buurtsuper. Als je dan toch wilt vergelijken.

Maar dat moet je helemaal niet willen.

poppermotje | 01-02-10 | 19:12

@HenkdeTank | 01-02-10 | 19:04 discrimineren betekent oorspronkelijk gewoon 'onderscheiden' en is in principe neutraal. Het heeft in de volksmond de betekenis gekregen van onderscheid maken op valse gronden. Maar ja, wat voor de één een valse grond is, is dat niet voor de ander hè.

poppermotje | 01-02-10 | 19:10

Hei-kneuter 18:57
Niet allemaal, maar probeer na je 30e als buitenlander met permanente verblijfsvergunning maar een normaal tarief voor een opleiding te betalen aan een universiteit. Kan wel, maar als je de juiste bezweringsformules (EG richtlijnen / bezwaar / beroep) niet kent worden de kosten torenhoog. Dit geeft een tweedeling in de maatschappij waardoor er minder allochtonen in de wetenschap terecht komen. Vervolgens SoFoKleS 200k eur in de universiteiten pompen om daar weer wat aan te doen.. *kop tegen muur ramt*

dugo | 01-02-10 | 19:09

Hier kan ik zo boos om worden. Ik ben zelf een niet-westerse allochtoon, en ik heb hard gewerkt om te komen waar ik zit. Niemand in Nederland is kansarm; de bedenker van die term verdient een one-way trip Siberie. Mijn werk en mijn prestaties worden gedevalueerd door allochtonen kunstmatig omhoog te werken. Doe wat iedereen doet, en ga werken en leren!

arbanafal | 01-02-10 | 19:07

@Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:57 er zijn zat onderzoeken gedaan met identieke sollicitatiebrieven die naar werkgevers werden gestuurd met autochtone respectievelijk allochtone namen erboven. Veel meer respons met een autochtone naam, vooral bij de VMBO baantjes.

Probeer het zelf eens uit zou ik zeggen. Goed onderzoek is herhaalbaar.

En in Nederland? Overal ter wereld wordt gekozen voor het 'bekende', dat is niet eens een kwestie van kwade wil. Het is des mens.

poppermotje | 01-02-10 | 19:05

2 jaar zoeken maar niet vinden is gewoon bullshit. Verder moet die positieve discriminatie inderdaad echt stoppen

Semmo | 01-02-10 | 19:05

Ik vind 'positief disrimineren' zo'n vreemde uitdrukking. Positief disrimineren bestaat niet ,discriminatie is per definitie negatief.

HenkdeTank | 01-02-10 | 19:04

Alle autochtonen moeten weg. Ksst - smerige belastingbetalers

funkyd | 01-02-10 | 19:02

Even voor de auteur van dit stuk. Je bent zoiezo een ontzettende lutser als je maar liefst 2 jaar bezig bent met het zoeken van zo'n plek. Ga gewoon werken en niet jankend het voortrekken van allochtonen de schuld ervan geven. Je klinkt net een marrokaan die de staat de schuld van zijn strafblad geeft.

Natte Nel | 01-02-10 | 19:00

vuurwerkramp | 01-02-10 | 18:43
Waar baseer je het feit op dat allochtonen minder kans hebben op een stageplek of goede baan? Dus je stelt dat allochtonen zowieso gediscrimineerd worden in Nederland?

Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:57

Om een melding te doen van discriminatie op het Internet, stuurt u een mail naar meldpunt@meldpunt.nl. Vermeld hierbij duidelijk welke discriminerende uitingen u heeft aangetroffen en waar op het Internet deze uitingen staan. Voor meer informatie, zie: procedure bij een melding.

Dus...

Diokhan | 01-02-10 | 18:56

@r2p2 & @cultheld
Lijkt erop dat iemand alle landen die niet meer bestaan gewoon van de lijst getieft heeft.

dugo | 01-02-10 | 18:52

Meldpunt discriminatie ideetje? Och ik doe het altijd als ik dat soort dingen lees, krijg nooit wat terug van ze. Maar goed ik doe het wel, misschien wel hetzelfde effect als stemmen, geen effect.

Emiegreerdoor | 01-02-10 | 18:51

Negatieve ongelijkheid.

van Nazareth | 01-02-10 | 18:50

Gut, gut, het gaat goed met de Nederlandse studie geneeskunde. Iedere kamelendrijver die een pleister kan plakken wordt zomaar een OK in gepromoveerd.

Nestorix | 01-02-10 | 18:50

@r2p2 18:42
Het gaat om de geboorteland van de ouders. Neem eg. een vroege student van 17 geboren uit een moeder van 14, pak de wereldkaart van 31 jaar geleden erbij en zoek Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne of Moldavië.

dugo | 01-02-10 | 18:49

2 jaar aan het zoeken naar zo'n plek? Schrijf dan eens een open sollicitatie, dan had jij nu misschien wel die vacature gehad. Maar buiten de calimero-luiheid van deze student natuurlijk ongelofelijk.
Van welke tijd zijn we nou toch. Waarom moet alles toch zo verplicht gelijk zijn. Degene met goede resultaten in combinatie met een ACTIEVE houding moeten toch deze job krijgen. Je zou eens andersom zo'n officieele vacature zien...

BeverViS | 01-02-10 | 18:48

@Zeddegeizot | 01-02-10 | 18:39 och kom. Iedereen wil een blanke vent aan het roer, een dame met tieten als secretaresse en een neger om te poetsen.

Diep van binnen denkt iedereen dat dat de juiste opstelling is, kom me niet aan met dat verhaal dat alleen talent telt. Als talent schaars is, dan geeft het de doorslag, maar als er voldoende aanbod is dan gaat alles toch via de macht der gewoonte.

poppermotje | 01-02-10 | 18:48

Positieve discriminatie is een contradictio in terminus. Waar mensen uit de bevoordeelde categorie positief wordt gediscrimineerd, worden de personen buiten deze groep regulier gediscimineerd. Strijdig met onze grondwet, verderfelijk en schandelijk. Stimuleringsmaatregelen, prima. Het uitsluiten van gekwalificeerde mensen op grond van sekse, religie, etnische achtergrond, te grote oren, whatever: onwettig.

McNulty | 01-02-10 | 18:47

Is dus ook typisch een linksch verschijnsel: zet er een sympathiek klinkend bijvoegelijk naamwoord voor en hopla, probleem opgelost. Zo bekt een witte illegaal toch beter dan zo maar een illegaal.
Heel simpel: zoals een blauwe pen gewoon een pen is; en een houten tafel gewoon een tafel is; zo is positieve discriminatie gewoon een vorm van discriminatie. Linksch zegt dus eigenlijk: discrimineren mag niet, behalve als wij zelf vinden dat we er een goede reden voor hebben. Welnu, dan moet je ook niet zeuren als straks Geert Wilders vindt dat ie een goede reden heeft, toch?!

FW Ta-183 Huckebein | 01-02-10 | 18:47

Welkom bij Art.1, de landelijke vereniging ter voorkoming en bestrijding van discriminatie op alle gronden. Zeker niet gelezen!

ONS | 01-02-10 | 18:46

yep.. zoiets levert ekstraveul subsidie op voor scholen.

flunkerT | 01-02-10 | 18:46

@Zeddegeizot 18:36
Gebeurt allang op de universiteiten..
Liever alleen studenten uit Europese Unie plus IJsland, Liechtenstein en Noorwegen. Toch studeren? Dan ff 16140 EUR meer (UvA) aftikken voor 3 jaar bachelor. Geen haan die er naar kraait, hoezo serieus.

dugo | 01-02-10 | 18:46

@eNZet | 01-02-10 | 17:38
"En dan veel onschuldige moslims uit Nederland worden gezet?"

Kunt u mij een definitie van onschuldige moslims geven?

de republiek | 01-02-10 | 18:44

Dus laten we de Universiteit maar bombarderen, he? (Met mails, that is)

Boer in Amsterdam | 01-02-10 | 18:43

Allochtonen hebben minder kans op een stageplek of goede baan, dit is een feit. Ik vind het goed dat welwillende, hoogopgeleide allochtonen worden voorgetrokken bij dit soort functies. Hierdoor kunnen zij hun CV wat opfleuren zodat ze hun 'achterstand bij voorbaat' op de arbeidsmarkt kunnen compenseren.

vuurwerkramp | 01-02-10 | 18:43

We hebben het al vaker geconstateerd: Met zo'n oorspronkelijke bevolking heb je geen invasiemacht meer nodig. Dit land bezet zichzelf wel en plaatst dan ongetalenteerde allochtonen op de troon. Zo doen we dat in Nederland.

Boer in Amsterdam | 01-02-10 | 18:42

Friesland, telt dat ook?

borderliner | 01-02-10 | 18:42

Ook de Raad voor Cultuur had zo'n oproep, in de krant en online eind 2009.
In alle takken (kunst, theater etc.) van sport het liefst duo-culti-roots.
Louter Nederlands is niet meer voldoende...

"De Raad streeft nadrukkelijk naar participatie van personen met naast een Nederlandse, ook een niet-westerse achtergrond. Deze personen worden daarom in het bijzonder uitgenodigd te solliciteren".

Waterlander | 01-02-10 | 18:42

@ dugo
Ik kan je zo 3 studenten noemen met ouders uit Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne of Moldavië. 3 Per land welteverstaan.

r2p2 | 01-02-10 | 18:42

poppermotje | 01-02-10 | 18:27
Je leest teveel Germaine Greer. We willen talent, ongeacht tieten of huidskleur. En talent komt echt wel boven drijven zonder dit soort perfide truken.

Zeddegeizot | 01-02-10 | 18:39

@Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:36 ach nee, dat heet selectie. Fijn onderscheid.

poppermotje | 01-02-10 | 18:38

@cultheld 17:37
Lijkt me stug dat een student ouders heeft die geboren zijn in Bosnië, Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne of Moldavië.

dugo | 01-02-10 | 18:37

Heb een aantal weken geleden een applicatie voor de 'green card lottery' in de VS ingestuurd. De dame aan de telefoon vertelde me dat ik als hoogopgeleide Nederlander een zeer grote kans maak. Solicitanten uit landen als genoemd op het lijstje in dit topic maken vreemd genoeg minder kans op een green card. Sommige landen zijn zelfs uitgesloten.
Dat is ook discriminatie, maar dan anders.

Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:36

Het is natuurlijk vooral lullig voor de ambitieuze immigranten kinderen. Want hoe slim en goed die ook presteren, iedereen denkt: weer zo'n kneus die door positieve discriminatie is komen bovendrijven. Kansloos.

Gorgias | 01-02-10 | 18:36

AlfaRosso | 01-02-10 | 18:26
FF serieus is dit: Als je discriminatie toestaat, afhankelijk van de situatie, dan kan een veranderende situatie leiden tot "liever geen donkere mensen". Daarom is dit bloedserieus.

Zeddegeizot | 01-02-10 | 18:36

Ik kreeg dat mailtje ook, een week geleden. Het verbaasde me niks dat ze weer een allochtonen voortrokken, zo laag zijn we nou gezonken.

zarathustra1 | 01-02-10 | 18:34

Heerlijk, dat racisme he... Zolang het maar tegen autochtonen is, is alles geoorloofd.

Zou ik de autochtone studenten mogen verzoeken om deze universiteit kapodt te maken bij MDI of zo?

Nietvoordekat | 01-02-10 | 18:32

Als het aan de partij van de afbraak ligt moeten (autochtone) Nederlanders straks verplicht met een oranje tulpvormige badge op hun kleding over straat...

Dafman | 01-02-10 | 18:32

hfakker | 01-02-10 | 16:45

Wat ook geldt voor het stadhuis Amsterdam burgerzaken.
Ook hier geldt: allochtoon eerst.
Weten dus niet dat de aloude Jordaan in het centrum van Amsterdam ligt

Plus de Openbare Bibliotheek en haar filialen waar je wordt geholpen door mensen die van toeten noch blazen weten

knerf | 01-02-10 | 18:31

@Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:27 niet de allochtonen dienen hierdoor te worden gestimuleerd maar de pipo's die verantwoordelijk zijn voor het toekennen van onderzoeksplekken. Als het om prestaties ging dan hoefden allochtonen niet te worden voorgetrokken.

poppermotje | 01-02-10 | 18:30

@Teun van het Tuinpad | 01-02-10 | 17:20
Kan ze lekker zo'n frikandel pijpen ;-)

Je Verzint Het Niet | 01-02-10 | 18:28

dan toch maar in een van die landen een plek als studentassistent zoeken, wellicht zoeken ze daar wel Nederlanders .... ach laat ook maar, zal toch wel niet zo zijn.

Je Verzint Het Niet | 01-02-10 | 18:27

@Zeddegeizot | 01-02-10 | 18:24 dat is de verstekwaarde. Indien niets vermeld over voorkeur dan gelden de door jou genoemde voorkeuren. Dat is de reden dat er positieve discriminatie in het leven is geroepen.

Niet dat ik positieve discriminatie de juiste oplossing vind, dat dan weer niet.

poppermotje | 01-02-10 | 18:27

"Om de wetenschap toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor allochtone studenten is het programma Studentassistenten Onderzoek (PSO) opgezet."
Huh, is de wetenschap al niet toegankelijk dan voor deze selecte groep van allochtonen? Als je wetenschap niet aantrekkelijk vind zonder stimulatie ben je dan zowieso al niet op het verkeerde pad?
Vragen, vragen...

Hei-kneuter | 01-02-10 | 18:27

Zeddegeizot | 01-02-10 | 18:24
ff serieus... scheelt een hoop tijd.

AlfaRosso | 01-02-10 | 18:26

Net vir nie westerse allochtonen.

verraad van links | 01-02-10 | 18:25

"Blanke allochtone man (blond, blauwe ogen) gezocht voor leuk baantje. Vrouwen en negers hoeven niet te solliciteren."
Minder fout?

Zeddegeizot | 01-02-10 | 18:24

"Fur Hollander verboten"

Jeaup | 01-02-10 | 18:19

@Dauthi " Indonesië wordt uitgezonderd omdat het vooral personen met een Nederlands-Indische achtergrond betreft die reeds lang in Nederland verblijven."

dugo | 01-02-10 | 18:19

@Dauthi | 01-02-10 | 18:14 omdat Suriname in het westen (en op het westelijk halfrond) ligt en Indonesië in het oosten (en op het oostelijk halfrond) ligt.

Dus zijn Surinamers niet-westers. En Indonesiërs niet-oosters.

Zo moet het ongeveer gegaan zijn.

poppermotje | 01-02-10 | 18:17

haha komaan zeg, tegenwoordig is het alleen maar handig om een allochtoon te zijn.

Swarley.. | 01-02-10 | 18:15

@Aansteker21 | 01-02-10 | 18:07
Doen ze in Rotjeknor met burgemeesters toch ook?
Aboutaleb is in mijn ogen een prima kerel hoor (in vergelijking met de rest van de politici), maar dacht dat CDA aan de beurt was... Dan had Leers daar (Toch ook 1 van de betere) nu gezeten.. Nu dan ook niet meer, maar goed, das weer een ander verhaal.

loerelau | 01-02-10 | 18:15

Kan iemand mij uitleggen waarom suriname wel op deze lijst staat en indonesie niet?????

Dauthi | 01-02-10 | 18:14

lijn5 | 01-02-10 | 18:01
cultheld | 01-02-10 | 18:05
De negers op Haiti zijn uitgebuit door de USA eerst lezen dan praten.
De slachtofferol is meer iets voor de joden.
Daar heb ik absoluut geen last van.
IK ben een tevreden man, en ben ook blij dat ik in dit land mag leven, maar altijd maar dat negers zijn dom en hebben niets gepresteerd verhaal word ik een beetje moe van.

USA zou nooit zijn wat het nu is zonder de negers te hebben uitgebuit.
Eerlijk is eerlijk.
En nu gaat ik stampot eten met jus in een kuiltje !

AlfaRosso | 01-02-10 | 18:12

-weggejorist-

ikweetnogmeer | 01-02-10 | 18:11

Op de Erasmus universiteit is het tegenwoordig ook een gewoonte om voor de mooie functie, puur en alleen, te selecteren op iemand afkomst.

Aansteker21 | 01-02-10 | 18:07

Peter9242 | 01-02-10 | 16:42
kind geboren uit nederlandse ouders die weer nazaten zijn van surinaamse *kuch* vluchtelingen zitten daar ook bij. Kijk even goed.

miko | 01-02-10 | 18:07

Er zullen ook nooit eens alleen Ariërs met blonde ogen worden gevraagd..

Scheepskameel | 01-02-10 | 18:07

lijn5 | 01-02-10 | 17:54
@AlfaRosso Je kunt als neger niet altijd in de prijzen vallen: en.wikipedia.org...
------------
Das waar.

AlfaRosso | 01-02-10 | 18:05

@caudillo | 01-02-10 | 17:57 Ik ken het systeem: het is en blijft discriminatie. Maar ja, in Princeton krijg je dikke voorrang in de selectie als je moeder of vader daar heeft gestudeerd (is niet gelogen!).

lijn5 | 01-02-10 | 18:05

@AlfaRosso, je hebt gelijk, Nobelprijzen stellen niets voor. Grappenmaker. Dat is net zoiets als de vrachtwagenchauffeur met 2 jaar Mavo die roept dat je alleen maar 'de juiste mensen hoeft te kennen' om topmanager bij Philips te worden.

Nu blijkt dus dat je inderdaad een neger bent, met je gepoch over de zwarte oorlogszucht en vermeende fysieke superioriteit. Feit is dat de negers als groep bijzonder weinig hebben gepresteerd op wetenschappelijk gebied. Dat maakt ook helemaal niet uit, maar kruip eens uit die slachtofferrol. Alleen dan kun je groeien.

cultheld | 01-02-10 | 18:05

@lijn5 | 01-02-10 | 18:01 in Zimbabwe gaat alles prima. De prijzen stijgen hard dus iedereen wordt rijker. Zo was het toch?

poppermotje | 01-02-10 | 18:04

Bij de selectie wordt daarnaast gekeken naar studietempo en studieresultaten (gemiddeld cijfer, maar ook uitschieters in de cijferlijst, specifieke interesses en de ontwikkeling van resultaten, bijvoorbeeld in de loop der tijd hogere cijfers).

Creyfs_Interim | 01-02-10 | 18:03

Ach, als dat positieve nou ff negatief in het nieuws geknald wordt, zal het eindproduct nul zijn.

Geitenwollensokjuhz | 01-02-10 | 18:02

@AlfaRosso | 01-02-10 | 17:59 Het is die negers van Haiti na de opstand erg goed vergaan. Of niet soms? In Zimbabwe gaat het ook zo goed.

lijn5 | 01-02-10 | 18:01

Ik dacht dat positieve discriminatie al een jaar of 15 was afgeschaft.

neemjemoederindemali | 01-02-10 | 18:01

Er zijn ook maar twee moslims (waren die misschien ook zwart?) die een echte (dus geen vrede of literatuur) Nobelprijs hebben gewonnen, zie www.jewishmag.com/99mag/nobel/nobel.ht... . Het aantal joden is vrijwel ontelbaar.

lijn5 | 01-02-10 | 18:00

cultheld | 01-02-10 | 17:47
Nobelprijs ??? are you serious.
Dat is zoiets als het songfestival voor wetenschappers/prestaties.

Joden werden zowel door de Romeinen als door de negers geknecht.
Zo zijn ze door Egypte in Palestina (Israel) terecht gekomen.
It was written.

Ook Napoleon is meerdere malen op Haiti verslagen en verjaagd door de negers alsmede de Engelsen,
Kan zo nog uren doorgaan maar dat zal de mensen hier alleen maar pissig maken.
als je negers wilt kleineren moet je wel weten waar je over lult.

AlfaRosso | 01-02-10 | 17:59

Het is gewoon business; universiteiten willen, nu Plasterk ze 100 miljoen heeft afgepakt en via NWO programma's weer teruggeeft, gewoon hun geld terug:

www.nwo.nl/NWOhome.nsf/pages/NWOP_5RNB...

Een manier dus om allochten in contact te brengen met onderwijs, onderzoek en wetenschap, en uiteindelijk 2 ton subsidie terug te pakken van miniser Plasterk.

cafenol | 01-02-10 | 17:59

@lijn5 17.27
@krifko 17.40

Vaak heeft men een quotasysteem, waarbij je cijfers worden aangepast om iedereen "gelijke kansen" te geven. Dan moet een neger een 6,5 hebben, een Latino een 7, een blanke een 8, en een Chinees een 9,5. (Deze cijfers zijn verzonnen, maar zo is het idee.) Dit is een heel vernuftig systeem van "positieve" discriminatie. In Amerika zijn er antisemieten die, in het kader van deze toelatingseisen, betreuren dat president F.D. Roosevelt destijds de aanduiding "Hebrew" heeft afgeschaft. Men mag zelf bedenken waarom die antisemieten dat vinden.
Overigens vind ik het een idioot en immoreel systeem.

caudillo | 01-02-10 | 17:57

@Jan Passant mk2 | 01-02-10 | 17:35 als goede papieren vereist zijn dan heb je als werkgever dus niet de ruimte om uit verongelijktheid autochtonen aan te gaan nemen.

Net zomin als dat je een man zonder papieren aan gaat nemen omdat je het niet eens bent met de manier waarop die vrouw aan haar papieren is gekomen. Alleen aan de onderkant van de markt kun je Ali met VMBO links laten liggen ten gunste van Jan.

Daar zijn er toch genoeg van.

poppermotje | 01-02-10 | 17:56

Hmmmm... ik wordt hier toch wel zeau moe van.... Steeds weer het allochtoontje dit, marrokaantje dat.... Rot toch op, als je echt je best had gedaan had er nu nix 0pen gestaan....
Voor zover de kudo's terecht komen: -9

RizMan | 01-02-10 | 17:51

@Russkoja.zjopa, als dat het argument is, begrijp ik niet waarom Israël, Zuid-Korea en in mindere mate ook Brazilië, Argentinië en Chili er wel op staan.

cultheld | 01-02-10 | 17:50

@AlfaRosso | 01-02-10 | 17:41 Prima: maar ze zijn, net als blanken, via positieve discriminatie op de top-universiteit gekomen, omdat ze via de selectieprocedure (examens, dus geen loting) niet aan de bak komen. Kan het ook niet helpen.

lijn5 | 01-02-10 | 17:50

Motto van dit kabinet: EIGEN VOLK LAATST ! Tja.

Rest In Privacy | 01-02-10 | 17:49

@AlfaRosso, u bent zeker een neger? Hoeveel negers hebben een Nobelprijs gewonnen? Antwoord: het zijn er 12, waarvan er 8 een 'vredesprijs' (vanwege een niet-wetenschappelijke prestatie) hebben gewonnen. Er zit welgeteld één econoom bij (uit Saint Lucia), en verder drie schrijvers.

De kunst is om uit de slachtofferrol te stappen. Joden werden door de Romeinen geknecht toen de negers nog exclusief in Afrika woonden en hun dagen vulden met het jagen op gazellen.

www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/J... Hier kan elke minderheid nog iets van leren.

cultheld | 01-02-10 | 17:47

Achterlijkheid ten top!

DiederikJanWaldemar | 01-02-10 | 17:47

dugo | 01-02-10 | 17:44
Helemaal gelijk. Ik heb het niet nagekeken, maar volgens mij is het iets van 10k per jaar inderdaad, dus dat is nog wel meer dan 6k extra.

eendrukopdeknop | 01-02-10 | 17:46

@cultheld: mja... omdat wij misschien wel een 'bananenrepubliek' zijn (al zijn die vrij moeilijk te krijgen daar..) maar wel een met BRAINS, dus geen positieve discriminatie nodig.

Russkoja.zjopa | 01-02-10 | 17:46

-weggejorist-

Ab Sconditus | 01-02-10 | 17:46

Niks nieuws. Op alle universiteiten, hogescholen en mbo's lopen wel van die projecten waarin allochtonen voorgaan op autochtonen. Ze maken onderscheid op basis van afkomst, maaaarrr het is voor 'de goede zaak' en dan mag het.

henkdekanarie | 01-02-10 | 17:45

@bennietboosmaar verd 16:55
LOL@ "In de wetenschap zijn allochtonen ondervertegenwoordigd"
Nogal wiedes, universiteiten vragen rustig 6k EUR meer collegegeld aan niet EER studenten..

dugo | 01-02-10 | 17:44

Dit is één van de redenen waarom ik mijn geboorteland heb verlaten en mijn paspoortland mij heeft verlaten en ik nu in het enige democratische land van Europa woon. Het is een grote schande.

Alpine Mountain | 01-02-10 | 17:44

@ myself

help +t

königsberg | 01-02-10 | 17:43

Geenstijl help mee betalen met het proces van het student in ruil voor alleen recht op interviews.

königsberg | 01-02-10 | 17:43

lijn5 | 01-02-10 | 17:27
DE top hart-chirurg van de USA is een neger ( de president ook)
Hij geeft les aan chirurgeen over de hele wereld.
Ook bij de top bedrijven als SHELL /Maersk / MSC genoeg negers in de top.
Ze worden op de fotos wel naar achteren gemoffeld maar toch..
Genoeg negers te vinden op de top universiteiten van de USA.
Geloof jij de propaganda maar... de negers komen eraan hahaha

AlfaRosso | 01-02-10 | 17:41

lijn5 | 01-02-10 | 17:27
Je maakt zeker een grapje of niet? In de VS wordt er inderdaad positieve discriminatie toegepast, maar niet om de blanken in de universiteiten te krijgen. Dit is om afro-amerikanen binnen de poorten te krijgen.
OP veel universiteiten werkt men met een puntensysteem. Bijv. max 100 punten in totaal. Voor verschillende categorieën kun je punten verdienen, bijv: cijfers 20 punten, extra-curr. 20 punten, essay 20 max punten etc.
Vervolgens krijg je dankzij je ras zonder meer de eerste 20 punten toegekend. Dit beleid heeft dus tot gevolg dat objectief gezien slechtere studenten binnenkomen louter door hun ras. Dit heeft niets te maken met blanken binnen de poorten te krijgen. De Chinezen en Indiërs doen het buitengewoon goed, maar niet goed genoeg om werkelijk een bedreiging te vormen voor de blanke meerderheid aan de universiteiten.
Overigens heb ik een hekel aan het indelen op ras, maar je vraagt erom.

Krifko | 01-02-10 | 17:40

Mijn oerhollandse ma is, als dochter van een ex-pat, in zo'n land geboren en ben voor de wet SAMEN ed. ook altijd allochtoon, met me blonde haren en me blauwe ogen.

dugo | 01-02-10 | 17:39

Wie denkt dat er binnenkort een soort van "burger-oorlog" komt? in de zin van een roes die mensen krijgen als plots de maat vol is en iedereen snapt wat er gebeurt. En dan veel onschuldige moslims uit Nederland worden gezet? OF gaat het een politiek correcte oplossing worden? Waar de roes over het kabinet valt? maar dan de inmiddels bekende (neem ik dan maar aan) van Justitie en Politie gewoon in de Transitbus terug naar Marokko gestuurd worden?

I don't know. I'll wait and see. While the shit just keeps hitting the fan.

eNZet | 01-02-10 | 17:38

reageerbuis | 01-02-10 | 17:04
Ben bang dat er rookk komt uit de servert van Leiden.

Geen rook te zien hier hoor ;)
Maar idd belachelijk, ik had laatst ook al op werk die discussie. Het is echt weer helemaal hip om positief te discrimineren.

danceart | 01-02-10 | 17:38

hrm.. als allochtoon kan ik toch wel zeggen dat ik mij niet erg prettig zou voelen:
'en waarom ben je hier aangenomen?' 'omdat ik Russkoja.zjopa heb..' .. ik heb heus wel meer in mijn mars.

Russkoja.zjopa | 01-02-10 | 17:38

Wat een bizarre lijst. Japan (ontwikkeld) en Indonesië (veel Nederlanders komen er vandaan maar worden gezien als Westerse allochtonen) staan er (om begrijpelijke redenen uiteraard) niet op, maar Israël, Chili, Argentinië, Brazilië, Zuid-Korea wél. En bananenrepublieken als Bosnië, Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne en Moldavië staan er niet op.. Rare jongens, daar bij mijn UU.

cultheld | 01-02-10 | 17:37

Dit is gvd toch KEIHARD niet te geloven!!!

betelgeuze | 01-02-10 | 17:36

Als een allochtoon solliciteert, waar goede papieren vereist zijn, dan werkt het niet in zijn voordeel als werkgevers van dit gesjoemel afweten. Lijkt mij.

Jan Passant mk2 | 01-02-10 | 17:35

"Dank voor uw sollicitatie. Helaas zijn uw ouders in het verkeerde land geboren."

widtvoet ® | 01-02-10 | 17:35

@Vrij_Onverveerd 17:26

Laat @starf*cker het maar niet horen.

widtvoet ® | 01-02-10 | 17:34

Positivie discriminatie is als:
.
Droog water
Heet ijs
Oogverblindend zwart
.
Oftewel, het gaat niet samen. Het woord positieve discriminatie gaat al mank.

pleurtop | 01-02-10 | 17:33

@ koolteer | 01-02-10 | 16:41
'omgekeerde':
vul bij die eeuwige 'blonde vrouw' mopjes eens 'kroesharige negerin' in.... zit Meldpunt Discriminatie ook gelijk in je nek.

Docta | 01-02-10 | 17:32

loerelau | 01-02-10 | 16:49

Ik ken anders zat mensen die daarom een baantje hebben gekregen bij de overheid, o.a. defensie.
Vanochtend was ik op gemeentehuis: aan vrijwel alle balies gekleurde uitsluitend vrouwelijk medemensen als baliemedewerkster maar niet voormalig Indonesisch dat dan weer wel..

ecologiste | 01-02-10 | 17:30

@caudillo | 01-02-10 | 17:24 Op topuniversiteiten in de USA worden blanken positief gediscrimineerd omdat ze tegen de chinezen en indiers geen schijn van kans hebben om door de selectie te komen. Zwarten halen die selectie sowieso niet.

lijn5 | 01-02-10 | 17:27

"Daarnaast wordt de betrokken begeleider een workshop aangeboden gericht op interculturele communicatie en verwachtingsmanagement rond allochtone studenten"
Tja... 'verwachtingsmanagement rond allochtone studenten'. Je mag blijkbaar van een allochtone student niet hetzelfde verwachten als van een autochtoon... zo komen we er nooit.

MDA | 01-02-10 | 17:26

Fatima Elatik is zo'n mooi tegenargument tegen dit soort kudtprojectjes.
Die feeks kan onmogelijk op haar kwaliteiten zijn geselecteerd.

Vrij_Onverveerd | 01-02-10 | 17:26

www.uvt.nl/faculteiten/fsw/allochtooni...
Zou je uit dit korte artikeltje kunnen concluderen, dat juist door positieve discriminatie allochtonen zich minder betrokken voelen bij Nederland. Als ik allochtoon was zou ik juist willen dat ik gekozen werd om mijn kwaliteit en niet om de afkomst van mijn ouders.

R0gerthat | 01-02-10 | 17:25

Fokking treurig!

Dirk Zijn! | 01-02-10 | 17:25

Mr. Bombastique | 01-02-10 | 17:18
Licht eraan of statistiek feit is. Kan toch nog mooie teevee opleveren.

Dolle Dries | 01-02-10 | 17:25

verdammt. Ich bin autochtoon

Geile Markeerstift | 01-02-10 | 17:25

In de US, waar dit soort "positieve" diskriminaasie al heel lang bestaat, is ereis een blanke student (geen vrouw, geen neger, geen gehandicapte) een proces begonnen omdat HIJ gediskrimineeeerd werd. Verloor die, "OMDAT DIE ANTI-DISCRIMINATIEWET NIET VOOR ZIJN GROEP GEMAAKT WAS"!!!!! (Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er ook wel 'es een blanke wèl gelijk heeft gekregen met zo'n zaak.) Maar er zijn dus rechters (en heus niet alleen in Amerika) die vinden dit een reële manier van oordelen. Je zou d'r toch verdomme fascist van worden, zeg!

caudillo | 01-02-10 | 17:24

laatste stuiptrekkingen van links....

Docta | 01-02-10 | 17:23

De allochtone übermensch heerscht!

De Pruis | 01-02-10 | 17:22


Ben best blij dat ze het tenminste erbij zetten.
Hoef je daar niet voor jan joker heen zoals zo vaak dat ze liever een blonde gozer hebben (de zgn. gezonde hollandse jongen) en dat een halfuur voor nix onderweg bent.
Best wel goed verzonnen... zet het er voortaan gewoon bij: 'liever geen marokkanen, antilianen of turken. of zoiets.
Scheelt een hoop mensen een hoop tijd.

AlfaRosso | 01-02-10 | 17:20

Ik wed dat de opvolgster van Cora van Mora een meid van Halal is.

Teun van het Tuinpad | 01-02-10 | 17:20

Gelukkig doet die stichting niet alleen aan allochtonen; ze trekken ook
vrouwen voor.
Als blanke man ben je dus sowieso kansloos en een loserT.

bennietboosmaar verd | 01-02-10 | 17:19

Iedereen die roept dat hier werk gemaakt van moet worden bij de rechter of het MDI moeten de Algemen Wet Gelijke Behandeling nog eens lezen. Deze vult artikel 1 van de grondwet heel mooi aan:

"Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet, indien het onderscheid een specifieke maatregel betreft die tot doel heeft vrouwen of personen behorende tot een bepaalde etnische of culturele minderheidsgroep een bevoorrechte positie toe te kennen ten einde feitelijke nadelen verband houdende met de gronden ras of geslacht op te heffen of te verminderen en het onderscheid in een redelijke verhouding staat tot dat doel." (Art 2.2 Awgb)

Met andere woorden, dit is gewoon wettelijk toegestaan.
Maakt het niet minder walgelijk natuurlijk, maar toch. Naar de rechter gaan heeft geen zin.

Mr. Bombastique | 01-02-10 | 17:18

Verzinsels maar niet kapot controleren???

antizanic | 01-02-10 | 17:16

Hierbij stel ik mijzelf (helaas blank, van westerse komaf) ter beschikking voor adoptie. U als toekomstig ouder moet van niet westerse afkomst zijn. Ik ben bereid hiervoor te betalen, gewoon zwart. Ik zie graag uw reactie tegemoet. (bij voorkeur niet in het Nederlands).

whitechocolateface | 01-02-10 | 17:15

Hee meldpunt.nl is down :D massaal discriminatie aan het melden?

timmiedinnie | 01-02-10 | 17:15

Hoe gaan ze onderzoeken of een van je ouders afkomstig is uit een van die landen? Claim gewoon allochtoon te zijn! Of is er een speciaal allochtoonsbewijs? Misschien is het handig om een soort symbool te maken dat elke allochtoon zichtbaar op de kleding kan dragen zodat het voor iedereen duidelijk is wie allochtoon is en wie niet. Dat we dan ook aparte rijen in de supermarkt maken, en eersteklas treinreizen speciaal voor allochtonen kan worden.

straat | 01-02-10 | 17:15

Nou GS, sponsor die gast een leuke advocaat.
Genoeg voer voor leuke topics het komende half jaar en wellicht meteen een leuk format voor Powned.
bees-t- | 01-02-10 | 16:56
Quoted for emphasis.... uhhh ja, ik ben hier ook wel enorm vooorrr! Prachtige televisie zou dit opleveren, een soort keuringsdienst van waarden... !

mental K | 01-02-10 | 17:15

Dit is dus één van die miljoenenpotjes die verdwijnt in het gat dat "cultuurverrijking" heet.
Kan bijgeschreven worden op het lijstje van Wilders.

bennietboosmaar verd | 01-02-10 | 17:15

Ja, in Nederland kom je als echte autochtone Nederlander op de laatste plaats. En zolang die linkse heaumeaux het land blijven besturen zal er ook niet veel veranderen. Geert kom er maar in...

Jax | 01-02-10 | 17:14

Nou en.. Jij hebt later tenmiste een fatsoenlijke baan. Wie neemt er nou een allochtoon aan?

Moslimextremist | 01-02-10 | 17:14

@liger helemaal met je eens, een melkert student zeg maar

oh nee he | 01-02-10 | 17:13

Onze politieke oligarchen (vriendelijk "regenten" genoemd) zijn de ergste racisten ter wereld.
De **hele** bevolking wordt door hen gedicrimineerd; wit, bruin en zwart.
Op basis van ras en geloof zetten ze hele bevolkingsgroepen weg als "zwakkeren" of "kansarmen".
De autochtone bevolking wordt vervolgens raciaal gediscrimineerd door de "positieve discriminatie".

Kortom, het regime discrimineert alles en iedereen, behalve zichzelf.
En dat zijn dan ook nog de mensen die er klotesnel bij zijn, om critici van hun regime "racisten" te noemen.

Merlot | 01-02-10 | 17:13

moet je je voorstellen dat je Fatima bent en die baan krijgt. ook al doe je je werk fantastisch, je wordt nooit serieus genomen. ook van die kant kan ik me niet voorstellen dat je zit te springen om zo'n aanstelling.

liger | 01-02-10 | 17:12

Ach goed bedoelde social engineering, het zou ook eens niet op een universiteit.

alpha_mannetje | 01-02-10 | 17:11

@widtvoet ® | 01-02-10 | 16:56
Gedoet.

Henkerd | 01-02-10 | 17:11

Blijf nog maar even zitten waar je zit daar op de Universiteti in Utrecht.
*Baricades opwerpend*

Meri59 | 01-02-10 | 17:11

Ik heb (tig jaar geleden) aan de UU gewerkt.
In de faculteit deed men alsof studenten niet bestaan, men is alleen met zich zelf bezig, kijkt verbaasd als men de "vrije markt" op wil dat niemand de diensten afneemt etcetcetc.

Ik zou zeggen een ideale voedingsbodem voor aanstaande allochtone graaiers die de vergrijzing in de PvdA willen opvangen.

acac | 01-02-10 | 17:10

Voor wie?
Talentvolle allochtone bachelorstudenten van alle studierichtingen komen in aanmerking. Voorwaarde is dat tenminste één van de ouders in een niet-westers buitenland geboren is. Bekijk daarvoor ook het overzicht van niet-westerse geboortelanden. De student moet minimaal 5 jaar in Nederland woonachtig zijn en bij de start van het student-assistentschap het eerste bachelorjaar hebben afgerond. Omdat de universiteit met dit programma zowel studenten wil interesseren voor onderzoek als docentonderzoekers stimuleren allochtoon talent te scouten, kunnen zowel studenten als docentonderzoekers een student aanmelden.

mailtje van de VU

JanAntonPijl | 01-02-10 | 17:10

Kreeg ook zo'n bericht op m'n pagina van het Erasmus. Was voor 2e en 3ejaars. Had me misschien druk gemaakt als ik in één van die twee jaren zou zitten. Nu niet in ieder geval.

vesica biliaris | 01-02-10 | 17:10

@ bennietboosmaar verd

dus??? ze hebben leren lezen en als je gaat studeren is misschien wel het belangrijkste dat je leert verder kijken dan je neus lang is, en initiatief leren nemen. dat doen ze dus niet. het is volkomen belachelijk dat er op basis van afkomst geselecteerd wordt. de universiteit kan ook andere manieren aanwenden om het percentage onder deze groepen omhoog te krijgen (betere reclame / voorlichting etc) maar ja nogmaals zelf initiatief nemen is belangrijk.

het is te bezopen voor woorden. en die subsidie... laten we daar maar niet over beginnen.

oh nee he | 01-02-10 | 17:09

De VU en het Erasmus doen ook vrolijck mee.

Werken in de wetenschap (UU)
Onderzoeksvaardigheden (VU)
Empowerment (UU)
Netwerkvaardigheden (LEI)
Presentatievaardigheden (EUR)

basweetutwel | 01-02-10 | 17:09

Die stichting is gewoon één van de bolwerken van de FNV.
= PvdA (llochtonen)
Kijk maar naar het bestuur.

bennietboosmaar verd | 01-02-10 | 17:09

@Morkovich | 01-02-10 | 17:08
Het is zwitSal, lutser!

Morkovich | 01-02-10 | 17:09

Limburg staat niet op de lijst.

aap-noot-mies | 01-02-10 | 17:09

Kudtstudenten

Claude Jacque | 01-02-10 | 17:08

@Carlow | 01-02-10 | 17:06
Dat is je zwitzalheaufdje. Staat je overigens goed hoor!

Morkovich | 01-02-10 | 17:08

het wordt duidelijk tijd, dat ook "positieve discriminatie" strafbaar is.
is artikel 1 uit ons wetboek niet duidelijk genoeg, of kunnen rechters niet lezen?!?

saintinel | 01-02-10 | 17:08

"Daarnaast zijn cijfers en gradaties niet belangrijk, zolang je ouders maar uit een van de voorgeschreven landen komt"

Waar leest die jongen dat? Ik kreeg deze mail ook, pos. discrimi is inderdaad irritant. Maar ik krijg het idee dat we hier te maken hebben met iemand die niet weet hoe hij zich kan verkopen. Jezus, 2 jaar zoeken naar een assistentenbaan? Heeft hij wel eens bij het koffieapparaat gezocht? Zo moeilijk is dat niet, stevig lobbywerk helpt.

Spees | 01-02-10 | 17:07

Ik wil m'n land terug... :-(

Dafman | 01-02-10 | 17:07

Wat doet trouwens dat babyhoofd naast mijn naam? Ben die foetus-tijd nu wel voorbij...

Carlow | 01-02-10 | 17:06

@Eerstaanw. ingenieur | 01-02-10 | 16:58 tja, ik ben op Aruba geboren en mijn ouders respectievelijk Aruba en Suriname, dus hartstikke niet-westers zogenaamd. Terwijl het toch duidelijk op de westelijke hemisfeer ligt. In tegenstelling tot NL overigens.

poppermotje | 01-02-10 | 17:06

Volgens goed hollansch gebruik:
a. doe je niet je best, dat is asociaal voor de minderbedeelden
b. haal je zeker niet meer dan een zesje
C. en sta je netjes op als iemand jouw plek wil inpikken
Brave burgert!

crankshaft | 01-02-10 | 17:05

'Ook krijgen studenten die als eerste in hun gezin zijn gaan studeren (dus van wie de ouders geen hoger onderwijs hebben genoten) voorrang in de selectie.'

Ik ben ook de eerste in mijn familie die ooit voet in een universiteit heeft gezet. En ik kom nog uit een kansenwijk ook! Maar ja, ik heb de verkeerde huidskleur he. Het is niet anders als je onder een apartheidsregime leeft.

John Muts | 01-02-10 | 17:05

Ben bang dat er rookk komt uit de servert van Leiden.

reageerbuis | 01-02-10 | 17:04

Opmerkelijk lijstje met niet-Westerse landen. Daar staan bijvoorbeeld Koeweit en Saudi-Arabië bij. Ik ben er wel eens geweest. Die landen zijn misschien qua cultuur en religie wel niet-Westers, maar voor de rest doen ze toch weinig onder voor landen in Europa. BIjvoorbeeld nog nooit zoveel luxe bij elkaar gezien.

Carlow | 01-02-10 | 17:04

Uit de link: "Tot op heden zijn allochtone wetenschappers ondervertegenwoordigd." De gotspe, laat ze eens gaan kijken in die betreffende landen hoeveel wetenschappers van de aangegeven afkomst daar wel niet zijn.

Mongoose | 01-02-10 | 17:04

plakjes moet natuurlijk plekjes betekenen, maar dat snappen jullie vast wel.

Generaal De la Rey | 01-02-10 | 17:04

En links is zo tegen discriminatie?
.
Maar natuurlijk; als het zo uitkomt noemt de linkse kerk het gewoon "positieve" discriminatie, en dan mag het wel van de linkse kerk.
.
Typisch links hypocriet gedrag.

kuifje. | 01-02-10 | 17:03

Dit is gewoon pure discriminatie, dat positieve discriminatie geleuter heb ik nooit begrepen. Het hele concept is te zot voor worden, wat krijgen we straks positief racisme dat allochtonen straks de betere plakjes in de lijnbus krijgen. Discriminatie is discriminatie, wat krom is kun je niet recht lullen.

Generaal De la Rey | 01-02-10 | 17:03

De hippies van toen, je weet wel de lui die schopten tegen alles wat maar riekte naar rechts establishment, bevolken nu de leerstoelen op onze universiteiten en doen het stukken beter nog dan de door hen zo gehate voorgangers in het doen herleven van het neo-kolonialisme.

Schoorsteenveger | 01-02-10 | 17:02

Van studerende allochtonen heb ik geen last. Haal dat tuig (finse bontkraagjes) dat te vies is om aan te pakken maar van de straat af!

Ik sta hier overigens niet van te kijken...

Morkovich | 01-02-10 | 17:01

Ach kom op, iedereen weet dat je gewoon de beste man op de beste plek wil hebben. En aangezien de mensen uit de lijst gewoonlijk een stuk intelligenter zijn en bewezen hebben dat ze keihard kunnen werken is het niet meer dan logisch dat andere mensen voor deze functie worden uitgesloten.

deministerpresident | 01-02-10 | 17:01

Nou GS, sponsor die gast een leuke advocaat.
Genoeg voer voor leuke topics het komende half jaar en wellicht meteen een leuk format voor Powned.

bees-t- | 01-02-10 | 16:56

Quoted for emphasis.

SeriousBusiness | 01-02-10 | 17:00

Zo, weten wij nu ook eens hoe het is om gediscrimineerd te worden ;)
Lekker gevoel, of niet?

Even zonder gekheid, waarom wordt er gelijk bij het minste of geringste zo hijgerig gereaguurd?Een beetje journalist gaat eerst verhaal halen over wat de exacte achtergrond is van de betreffende doelgroepbeperking.

Kom maar, spuw uit je gal.

MrGG | 01-02-10 | 16:59

Ik begrijp het niet. Nederlandse Antillen, Suriname, Trinidad en Tobago, Barbados zijn niet-westerse geboortelanden. Daar klopt geen retos van. Ze praten daar al sinds 1633 Nederlands en Engels. Ik heb in Suriname op de kleuterschool gezeten bij Soeur Honoré, in Trinidad op de Abbey School Mount St. Bendedict en in Paramaribo op het Vrije Atheneum en in Delft op de Technische Universiteit. Allemaal cum laude geslaagd en dan ben ik opeens niet westers. Klopt toch niet. Kijk maar naar mijn aantal typefouten! Stelletje halve zolen daaro!

Eerstaanw. ingenieur | 01-02-10 | 16:58

ik word maar dan maar heel gewoon,
een of andere allochtoon,
anders val ik uit de toon,

het wachten is op een zwarte premier

watsinneneem | 01-02-10 | 16:57

@Henkerd 16:51

Mail die dan even door naar de redaktie. Kan die mooi meegenomen worden in de volgende update.

widtvoet ® | 01-02-10 | 16:56

Grappig, als je uit Turkije komt dan voldoe je aan deze eisen, maar als je uit de Kaukasus, Rusland, Japan of Centraal-Azie komt word je wel als Westers gezien... "Positieve" discriminatie is nog steeds discriminatie, en als je discriminatie dan wel opeens goed vind dan heb je niet helemaal door waarom discriminatie fout is.

drommels | 01-02-10 | 16:56

-weggejorist-

patteks | 01-02-10 | 16:56

Nou GS, sponsor die gast een leuke advocaat.
Genoeg voer voor leuke topics het komende half jaar en wellicht meteen een leuk format voor Powned.

bees-t- | 01-02-10 | 16:56

Voor degene die hier een rechtszaak van maakt heb ik alvast € 250 sponsorgeld klaar liggen! Het moet goedverdoeme niet gekker worden ook...

sr69 | 01-02-10 | 16:55

Ja maar.... die universiteit vangt dus wel mooi € 5000,= soepsidie per
allochtoon:
Stimulans voor allochtoon talent in de wetenschap
De Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit krijgen subsidie van het Sociaal Fonds voor de Kennissector (SoFoKleS) om veertig allochtone studentassistenten aan te stellen. Het project is bedoeld om allochtone studenten te interesseren voor een loopbaan in de wetenschap. Veel allochtoon talent blijft namelijk onbenut. De SoFoKleS subsidie bedraagt bijna 200.000 euro.

In de wetenschap zijn allochtonen ondervertegenwoordigd: hoewel het aantal studenten van allochtone afkomst in het hoger onderwijs de afgelopen twaalf jaar is verdubbeld, is deze groeiende vertegenwoordiging niet terug te zien in het wetenschappelijk personeel. Een van de redenen is dat allochtone studenten vaak als eerste familielid gaan studeren, en dus vaak onbekend zijn met de universitaire omgeving. Daarnaast zijn ze zich minder bewust van kritische keuzemomenten en succesfactoren.

Talent vroeg aanspreken
Met het gehonoreerde project ‘Programma Studentassistenten Onderzoek’ willen de deelnemende universiteiten al in een vroeg stadium (bachelorfase) talent onder allochtonen herkennen en stimuleren. Dit zou moeten leiden tot een academische gemeenschap die een betere afspiegeling is van de samenleving.

Veertig extra studentassistenten
Elke universiteit kan met de subsidie tien talentvolle allochtone bachelorstudenten aanstellen als studentassistent. Deze zullen vijf maanden onderzoekservaring opdoen in hun eigen discipline en een aantal cursussen volgen. Eerder liepen er bij de Universiteit Utrecht al twee succesvolle pilots met allochtone studenten via de regeling Kleurrijke studentassistentschappen.

Indien u vragen heeft over de inhoud van bovengenoemde informatie, kunt u contact opnemen met Roeland Audenaerde (r.audenaerde@caop.nl,

bennietboosmaar verd | 01-02-10 | 16:55

Haha, ik ga me maar ffkes opgeven.

Ik ben zo blank als sneeuw, maar kom uit Zuid-Afrika.

Tortelini | 01-02-10 | 16:55

"Contact
Heb je na het lezen van deze informatie en het aanmeldformulier nog vragen? Neem dan contact op met Eveline Weenink, programmacoördinator PSO voor de Universiteit Utrecht, via e.h.weenink@uu.nl."

We kunnen dus gewoon vragen stellen.. veel vragen.. want ik begrijp het niet..

Scheepskameel | 01-02-10 | 16:54

Kom er maar in met kamervragen Geert.

Parsons | 01-02-10 | 16:54

Ach, hier staat het onderwijs bol van. Nu gaat het over allochtonen, vaak gaat het over vrouwen (speciale onderwijsprijzen, posities die verplicht door een vrouw worden vervuld, ik kan uren doorgaan)
Mensen moeten zich eindelijk eens gaan realiseren dat juist positieve discriminatie de ongelijkheid groter maakt. Het is belediging voor de bevoordeelde groep, en pure discriminatie van de benadeelde groep.
Het leidt tot de existenitie van de `excuustruus' en `knuffelallochtoon'. Bovendien komt vaak de verkeerde persoon op een bepaalde positie, wat vooroordeelbevestigend gaat werken.
Als je consequent niet meer discrimineert en iedereen voor vol gaat aanzien, dan kan iedereen op basis van meritocratie overal komen en zullen op - de lange termijn - ongelijkheden eerder verdwijnen dan op deze manier.

Dolle Dries | 01-02-10 | 16:54

Als halve pinda mag ik ook niet, Indonesië is geen niet-westers land volgens uu-lijst.

Reporter | 01-02-10 | 16:53

Het probleem is dat iedereen roept: Naar de rechter gaan! Melden bij het meldpunt discriminatie!!... maar niemand doet het...... Het meldpunt discriminatie is overigens waarschijnlijk NIET zinloos.. (www.bdutrecht.nl/links/nationaal.php?p...) (hier staat ook de commissie gelijke behandeling) maar toch maar even gedaan. Alleen als ik dit alleen doe is het niet sterk genoeg dus ik hoop dat er nog meer mensen dit gaan doen! www.meldpunt.nl is offline... die zien de bui al hangen natuurlijk.....

eerlijkenop| | 01-02-10 | 16:52

Ik zit op de Erasmus Universiteit in Rotterdam, hier precies dezelfde vacature in mijn mailbox gehad.. Vond het ook al vreemd.

Henkerd | 01-02-10 | 16:51

Alleen de mening van Hanneke Groenteman is valide toch?

Allochteen | 01-02-10 | 16:51

Toch even nuanceren. Niet omdat ik het allochtonen niet gun, ik gun het iedereen die het kan en er de moeite voor doet. Nee, omdat het van de zotte is dat ter verdediging van allochtonen die iets verkeerds gedaan hebben het allochtoon zijn niet aan de orde is. Dan moet er juist eerlijk met 1 maat gemeten worden; blank, zwart, christen, moslim, smurf, stoephoer... Iedereen gelijk.

Maar anderzijds worden bepaalde bevolkingsgroepen door Neerlands softe sector onredelijk en onevenwichtig positief gediscimineerd. Het is gewoon echt van de zotte, om te kosten etc..

TisNieZoMoeilijk | 01-02-10 | 16:51

Dit zal het niveau wel lekker opvijzelen...
"Iets voor uw column van komende zaterdag,Professor Smalhout?"

R.B.Scott | 01-02-10 | 16:50

Iemand ooit een vakature gezien waarin zonder omwegen om een autochtoon gevraagd wordt?

widtvoet ® | 01-02-10 | 16:50

Mocht Wilders aan de macht komen hebben we dat aan alle laffe, waarheid ontkennende beleidsmakers te danken. En aan het stemvee natuurlijk

Bluebook | 01-02-10 | 16:49

Mag Indonesie ook niet meedoen omdat veel (autochtone) Nederlanders toch 1 of 2 ouders hebben die daar geboren zijn?

loerelau | 01-02-10 | 16:49

Mensen uitsorteren op kleur of ras. Blijkbaar is daar geen Auschwitzherdenking tegen opgewassen. Wat een verschrikking is dit.

colonnecinco | 01-02-10 | 16:48

Ik ga het aanvechten, ooit bij een volgende sollicitatie ga ik dreigen in gebrekkig nederlands en iemand zijn moeder dingen verwijten, word ik gegarandeerd aangenomen!

Ploertendodert | 01-02-10 | 16:47

Stom. Ik kan er weinig anders over zeggen.

Achterdocht | 01-02-10 | 16:47

nog even en de [ N.L] zijn tweede rangs in eigen land.
zijn we eigenlijk al een beetje.

dorpsicoon | 01-02-10 | 16:46

Ik kots hiervan!! Een veel intelligenter comment kan ik niet bedenken.

TisNieZoMoeilijk | 01-02-10 | 16:45

Neemt u gerust een kijkje op het Rotterdamse stadhuis afdeling burgerzaken, er is daar een bevolkingsgroep bewust ubersterk vertegenwoordigd
Iets met Kerrie Massala dominantie
Rode stip op je voorhoofd

hfakker | 01-02-10 | 16:45

Bij de selectie wordt daarnaast gekeken naar studietempo en studieresultaten (gemiddeld cijfer, maar ook uitschieters in de cijferlijst, specifieke interesses en de ontwikkeling van resultaten, bijvoorbeeld in de loop der tijd hogere cijfers).

Ook krijgen studenten die als eerste in hun gezin zijn gaan studeren (dus van wie de ouders geen hoger onderwijs hebben genoten) voorrang in de selectie.

Joery | 01-02-10 | 16:45

Solliciteren als Mohamed Ali, gooi er 30 spelfouten in, en je bent de man.
Weet wel dat je daarna wel geacht wordt licht schoonmaakwerk te kunnen uitvoeren.
Licht he, geen zwaar, moet niet te moeilijk worden, dus van de stofzuiger moet je afblijven.

komt dat schot | 01-02-10 | 16:45

'Ook krijgen studenten die als eerste in hun gezin zijn gaan studeren (dus van wie de ouders geen hoger onderwijs hebben genoten) voorrang in de selectie.'
Zwart met domme ouders; kortom een kneus-baantje. Ik zou geen studentassistent meer willen worden.

Niemands Knegt | 01-02-10 | 16:44

ik word er zo moe van. Ik zou ter plekke dergelijk beleid onderkotsen als ik allochtoon was.

Bluebook | 01-02-10 | 16:44

wtf? moet niet gekker worden...

pj_vr | 01-02-10 | 16:44

Echt ongelofelijk dat dit soort naïeve voortrekkerij nog steeds voorkomt. Kunnen we straks allemaal lachen om die omhooggepromoveerde niet-westerse vreemdelingsafstammelaar, die een baantje krijgt toegworpen als ware het een pelpinda in de dierentuin.

RobbieG | 01-02-10 | 16:44

afgekeurd=goedgekeurd?

liger | 01-02-10 | 16:43

RONALD PLASTERK, LEES JIJ DIT?
*drukt capslock weer uit na woedeaanval*

TurboMax | 01-02-10 | 16:43

We weten toch al lang hoe het in Nederland werkt?
Heeft u gleuf of kleur, geniet u de voorkeur. (liefst beide)

Remington.223 | 01-02-10 | 16:43

Het is Mevrouw Mijnheer de rechter in die volgorde want de rechtbank stopt zelf die pijp en doet zelf hard mee aan deze en andere voortrekhabitudes. Trouwens wie worden het meeste voorgetroken? juist de vrindjes en vrindinnetjes van de partij en andere netwerken. Voortrekken is een zeer geliefde bezigheid bij dat slag waarvan er tienduizenden teveel zijn in NL.
Maar als mocro jij koopt toch ook altijd bij mocro en als mocrohulpverlener jij bedient toch ook eigen volk eerst, ja toch?

ecologiste | 01-02-10 | 16:42

Een blanke discimineren mag kennelijk gewoon. Ronduit belachelijk. Meld je bij het MDI zou ik zeggen. Of stap rechtstreeks naar de rechter.

Peter9242 | 01-02-10 | 16:42

Alle varkens zijn gelijk, behalve de varkens uit de niet-westerse (geboorte)landen, die zijn beter.

*spuugt op grond en mompelt iets onverstaanbaars*

Biff Eagleburger | 01-02-10 | 16:42

@Schoorsteenveger | 01-02-10 | 16:41

:D

SwiftCrack | 01-02-10 | 16:41

Ik ben weleens benieuwd hoe allochtonen hierover denken. Als je nou gewoon je best doet, omdat je getalenteerd en gemotiveerd ben, en je wordt aangenomen, deels omdat je uit een niet-Westers land komt. Dan voel je, je toch ook niet serieus genomen.

Stiften | 01-02-10 | 16:41

Ik word ook gediscrimineerd. Ik mag overal werken zolang ik mijn vriendin maar meeneem.

DoodEnVerf | 01-02-10 | 16:41

Tip: anoniem solliciteren.

widtvoet ® | 01-02-10 | 16:41

Het zijn en blijven slavenbaantjes.

Schoorsteenveger | 01-02-10 | 16:41

Ja, en ook allochtonen onderling worden gediscrimineerd. Zo kunnen mensen uit Tadzjikistan en Rusland niet reageren.

Volckert Schram | 01-02-10 | 16:41

Mooi gevalletje voor meldpunt discriminatie lijkt me. Doe maar eens het omgekeerde, dan krijg je die bloedhonden ook achter je aan.

koolteer | 01-02-10 | 16:41

Tsja, net zoals ik nooit mee mag doen wanneer er een psychologieonderzoek is, omdat ik linkshandig ben.

poepstoer | 01-02-10 | 16:39

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl