
Nou Milieudefensie, Stichting Faunabescherming, Groenfront, Natuurmonumenten, Stichting Bomenliefde en Comité een Boom een Gevoel, jullie mogen weer in actie komen hoor. Omdat die kapitalistische, asfaltminnende autobezitters zo nodig ook in januari de weg op moeten gaat de natuur is ons mooie Nederlandje namelijk keihard KAPOT. Frank Moens van de Bomenstichting (jazeker bestaat dat!) trekt vandaag in het Nederlands Dagblad
aan de bel. Reden van alle ellende: het strooizout. Als daar overheen gereden wordt ontstaat er een 'zoutnevel' en die is funest voor de bomen. Aan dennen zie je nu al dat ze bruin kleuren door de rondvliegende zoutkorreltjes aldus Frank. De volgende stap is vochtonttrekking, verdorrende bladeren die niet eens meer uitkomen of bladeren die wel uitkomen maar met een gele of bruine bladrand te kampen hebben. Ook
twijgen gaan een zware tijd tegemoet, daar de zoutnevel hun schors aantast waardoor er
wonden ontstaan die weer een ingang zijn voor
schimmels. In het voorjaar komt vervolgens klap #2, want door het vertiefde zoute grondwater kunnen bomen niet in blad komen. Daarom zullen ze in de daaropvolgende herst weer eerder hun bladeren verliezen, en tegen die tijd is het al weer bijna winter en kunnen we wederom gaan strooien. En bedankt hè.
Reaguursels
InloggenStaatsbossloperij die zich "Staatsbosbeheer" noemt is veel schadelijker voor de bomen. Sinds ze niets meer van de houtkap hoeven afdragen zijn in onze omgeving de meeste bomen inmiddels gerooid.
lol @ picture
en wat denk je van mijn schoenzolen, die van leer zijn????
Waarom smeren we de wegen niet in met alcohol? Dat verlaagd de temperatuur waarbij ijs gevormd word ook. En dat is niet schadelijk voor moedertje natuur. En oja, allemaal op winterbanden he, die zijn nu heel belangrijk, zonder ga je vrijwel zeker dood.
De rode baron | 08-01-10 | 11:31
Zitten alle daklozen de wegen schoon te likken...
Wat zegt prinses Irene hierover?
in '78 was er ook een verschriklijk besneeuwde/beijzelde winter (en dito gestrooi etc met massa's Zout);
result: 0 komma noppes!
Hou toch eens op mat dat geëmmer, gezeik en gezever over het milieu en Live-On...
*Neemt nog een Trekje aan zijn Heerlijke Vrijdag-Avond Sigaartje*
Klopt waarschijnlijk wel wat ze zeggen, maar als je alle auto's van de weg haalt komt er ook geen geld voor subsidie voor die boeroepclubjes...
Hey Mutsaert, dat de spelco' iets groen onderstreept wil nog niet zeggen dat je het juist getypt hebt ;)
Ik zeg alle bomen in nederland omhakken, asfalteren. Parken ombouwen tot woonwijken. Natuurterreinen verwijderen en al het geld dat je bespaart/ verdient inzetten om oerbossen te beschermen. Natuurbeheer in Nederland inefficient.
Vorig jaar is er toch ook gestrooid?
Volgens mij staan hier nog steeds bomen.
't is toch verschrikkelijk allemaal.
Bruine blaadjes aan de bomen is natuurlijk veel erger dan dooie automobilisten. Maar hoe zit het met al die bomen waar auto's met hogesnelheid zich tegen aan vouwen? Is dat ook niet erg?
Gelukkig hebben wij badzout :)
Ach ja..
Door al die extra CO2 groeien de bomen toch wel.
Dennen horen hier niet thuis. Die mogen wel dood.
New Kids: Strooizout maakt 'm KAPOT... verrekte Mongul!
Straks groeit er ook zeewier in de bermen. Maargoed, niet dat het uitmaakt wat die bomen betreft, want vrijwel iedere gemeente in NL lijkt wel een broertje dood te hebben aan bomen. Dat geeft maar blad en zo. Dus omkappen die hap, en opvullen met lage struikjes of gazon (en dat nooit maaien natuurlijk), alsof dat een mooiere ruimtelijke vulling geeft. Dat zout strooien komt de meeste gemeenten wel goed uit, denk ik. Hebben ze in 2010 ineens veel meer bomen die ze zonder procedure kunnen omhakken.
Krijgen we nu dan eindelijk die zure regen die ons in de jaren 80 beloofd is?
Die bomenclublui neem ik met een korreltje zout.
Wat heeft de Stichting Faunabescherming nou met flora te maken? Hak die bomen maar om, zolang we maar met zeldzame veldhamsters kunnen knuffelen... :-)
Niet alleen de bomen worden bruiner van al dat zout! Ik zou daarom graag mijn ontlasting in de strijd willen werpen.
(kan ook het scherpe afsteken tegen de sneeuw zijn natuurlijk, maar toch)
Willem4246 | 08-01-10 | 13:21 : hier heb je een selderiestengel. Eet smakelijk. Ook nog wat verse worteltjestaart erbij? Of gaat dat niet samen met die brandnetelburger?
Zout komt toch ook uit de natuur. Mag de natuur het ook weer terughebben.
Er is echt altijd wát de zeiken he!?
Hey, leuk. Weer een topic die neigt naar mijn favoriete winterbanden onderwerp!
James Lastig: kom er maar in!
@ Biep | 08-01-10 | 12:26
Leuk. En inderdaad, zo kan het dus eauck. Maar andere bekrompen geesten, die hun ervaringen omzetten in dogmatische dwingelandij, mogen wat mij betreft *pr*tten dan wel verr*tten.
Klinkt al: "vandaag of morgen eerste aanslag op stooiauto"
Waar kun je ingodsnaam overal je tijd mee verdoen zeg....
Kunnen we die man niet een ver-weg-ie-stan bos insturen?
kutbomen, het enige wat ze doen is zorgen voor frisse lucht, wat heb je daar nou aan
Giet een paar kilo zout in de bek van die bomen lul.
eehhhmmm Mutsearts!!
Een korstmos (afbeelding onder roze linkje 'schimmels') is een symbiose van een schimmel en alg. Deze korstmossen gebruiken de boom enkel als groeiplaats en beschadigen de bomen dus niet... nl.wikipedia.org/wiki/Korstmos
Frank Moens bedoelt met schimmels waarschijnlijk;
nl.wikipedia.org/wiki/Schimmels#Parasi...
Braakbal | 08-01-10 | 13:22
Polyesther matje tegen de onderkant drukken, even met de roller met epoxy erover, en je kan 10 jaar vooruit. Kosten? paar tientjes...
Wat zullen die dooie bomen in het voorjaar lekker ruiken nu ze badzout gaan strooien. En nu snap ik ook ineens waarom er in Friesland geen bomen groeien, komt door al dat zout in de bodem. Maar dat halen ze nu weg; wedden dat die Friezen dan weer gaan jammeren dat er ineens zoveel bomen tussen hun koeien ontkiemen.
Dat strooien heeft toch geen zin.. na 70000 ton zout op de wegen geplempt te hebben is het nog steeds spekglad overal. Stop er nu gewoon mee en ga eens genieten van een ouderwetse winter mensen.. van het weekend wordt het schaatsen geblazen..
@ Denkt Na. 12.42.
En tot het moment daar is dat je ECHT na kan denken ga ik maar even naar buiten en pleur een paar zakken zout voor mijn deur.
Ik vind de schade aan mn auto veel erger van al dat k*tzout wat dacht je daar van ,leuk met je klassieke sportwagen met de zomer kan je weer 1000 euro lappen om de onderkant optelatenknappen.
dutchxxs | 08-01-10 | 11:14
+100 kudos
Ze hebben helemaal gelijk. Het zout is gif voor het milieu. En dat kun je niet onbeperkt blijven strooien. Dus: hou op met het gemekker dat jouw gemeente je straatje niet bestrooit, maar veeg hem zelf schoon. En (helaas, ik heb er een hekel aan) rij langzamer! Nog twee weekjes volhouden.
Goed dat bomen nu in rust zijn behalve de denneboom dan.
NEXT
tis ook een zware aanslag op mijn nieuwe sokken.
Van mij mogen al die groene jongens de boom in.
Het zout zakt toch gewoon de bodem in.
Kwam het daar ook niet vandaan ?
Laten we daarom het land weer terug geven aan de zee! Het zouten zeewater zorgt ervoor dat onze wegen niet meer bevriezen en we creëren een zo natuurlijk mogelijke habitat, voor onze zo geliefde Korenwolf.
zouteloos geleuter.
Heau even | 08-01-10 | 12:40:
Het probleem is ook niet waar auto's rijden, die houden de weg simpelweg schoon door maar te rijden, dus meer rijden is goed voor het milieu, hoef je minder te strooien.
Waar het juist problemen oplevert zijn de plakken waar voetgangers en fietsers langs moeten. Daar breekt iedereen botten, ziekenhuizen draaien overuren met botbreuken van met name voetgangers.
Vroeger was Nederland één groot loofbos, nu is het een drassig weiland. De gevolgen van 50 jaar strooien...
Ach, 't kan vriezen en dooien.
Gewoon, gympen afpakken! Schijnt hip te zijn tegenwoordig.
Milieugezever is zoooo 2009.
Niew: Licht gezouten zoethout, heerlijk als tussendoortje.
Denkt Na | 08-01-10 | 12:42:
Als dat zo is, "ZOUT IS GIF VOOR FLORA" dan graag meer zout hiero, ik wiedt me het lazarus ieder voorjaar.
Op gezette tijden een auto in een boom rammen lijkt voor de boom in kwestie ook niet echt bevorderlijk...
Als die bomen het niet bevalt dan rotten ze toch lekker op.
Zout strooien is leuk ingeval van 1 sneeuwbuitje.
In een echte winter is het anders.
Dan is strooien op andere wegen dan de economische hoofdwegen ONZIN.
GS heeft ook de Al Gore zonnebril op door some 'summer decades'.
Wat als er nu wat 'winter decades' aan komen.
En GS snapt geen reet van biology.
ZOUT IS GIF VOOR FLORA.
De appelboeren in Flevoland gebruiken het liefst geen slootwater voor bevloeing of vochtbescherming in de lente door de minimale hoeveelheden rest zout die daar door de vroegere zee nog in zitten. Investeren ze grof voor in regenwater bassins.
Zout is einde groei. Van alle flora.
Houdt GS niet van mooie bomen lang de weg tijdens het stoer rijden in de LEASEbak?
(als in: hoe vertel je mooiheid van de natuur tegen een geen GS stukkies schrijverd)
HBO Zeiken is toch wel een populaire opleiding in dit tijdperk...
Tja, in Zweden wordt bijvoorbeeld niet met zout gestrooid om het milieu niet te belasten. Daar kunnen mensen ook gewoon normaal rijden in een halve meter sneeuw. En in plaats van strooiwagens zijn er meer schuifwagens om de grote wegen sneeuwvrij te houden.
Het probleem in Nederland is dat mensen niet kunnen rijden, niet dat het zout opraakt.
Ik had laatst nog een leuk en informatief gesprek met een boom.
Die vertelde me dat hij liever wit strooizout en sneeuw over zich heen krijgt, dan overgewaaid geel woestijnzand.
Tja, als je naar de bomen luistert, dan hoor je nog eens wat!
Kan ook niet goed zijn voor de bloeddruk al die zoutnevels.
-weggejorist-
Vieze Tonnie | 08-01-10 | 12:20
Weetje was al bekend. Toch bedankt.
Verder ben ik van mening dat als iedereen zijn korreltje bijdraagt, we er wel doorheen komen.
ecologiste | 08-01-10 | 12:22
Mooie tekst! lol ;)
Fijnstoffer | 08-01-10 | 12:21
Jan Siebelink ( knielen op een bed violen) beschreef ook een religieuze ervaring, maar is in staat kritisch ten opzichte van eigen ervaringen te blijven staan.
Hans Dorrestijn schreef een vogelaarsgids, omdat hij het vogelspotten ontdekt heeft en als een zeer welkome hobby ervaart in zijn dagelijks leven, maar schrijft het met zoveel humor dat het vogelspotten niet noodzakelijk maakt voor de lezer.
Zo kan het ook
Qinx | 08-01-10 | 11:57
Ok, hierbij een uitleg: de sneeuw smelt (zie je het voor je), dat gebeurt in NL normalitair binnen een halve dag. Alle steentjes, grid en zand liggen dan op de weg en komen bij de eerste regenbui (meestal de bui waardoor de sneeuw smelt, dus dat is vrij vlot) gelijktijdig in de goot naast de weg (niet op de snelweg, die heeft geen goot bij mijn weten). Aldaar wordt het zand en de steentjes in de put gespoeld. Die put komt uit op het riool. En het riool is niet berekend op zand en steentjes. Bovendien is Nl vrij plat en lopen riolen maar zeer weinig af (anders moet je zo diep graven). Dat zand en die steentjes verzamelen zich dus bij de eerste de beste klont troep in het riool. En veroorzaken daar (of in de pompen van het waterzuiveringsbedrijf) een opstopping.
En zulks veroorzaakt kosten. Overigens komt deze informatie van een meneer van het waterzuiveringsbedrijf.
Zijn er ook winterbanden voor de fiets?
Doe er GVD vijf minuten langer over de laatste tijd.
@ Biep | 08-01-10 | 11:54
Gemulticultiveerd dat is precies wat hier telken male wederom aan den hand is.
Als het maar gecultiveerd kan worden en voor de één of de ander wat opbrengt.
De uitspraken van Frank Moens moet je altijd met een korrelzout nemen..
@Biep | 08-01-10 | 11:52 "Zeekraal en Lamsoor bij de voordeur, Leuk!"
Ja, mooi en lekker hè? Maar dan moeten we wel wat meer strooien. En dan dat liedje van Rijk de Gooijer, la Courtine voor onze soldate destijds in F, over die zoute vis:
"Beste kerel, hier is vader
En het huilen staat me nader
Dan het lachen, want je oma
Is geslaagd voor het rijvaardigheids diploma
Ook de huur is weer gestegen
En er valt hier zoveel regen
Dat ik in de buurt van Ede
Op de weg een kabeljouw heb doodgerede"
Sociopaatje | 08-01-10 | 12:17 www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaa...
Deze is helemaal mooi: mevrouw valt halfdood van haar fiets door gladheid en wan-strooibeleid en de politie onderzoekt: HAAR FIETS.
Dat kan er ook nog wel bij...
Vieze Tonnie | 08-01-10 | 12:20
Op de bon met dat zout.
;
@ Biep | 08-01-10 | 12:12
Waarom nou weer een boek van die bomenknuffelaarster?
Wie schrijft, die blijft. En voor lieden met bekeringsdrang is dat een must. Dat heeft de mensheid al heel veel leed opgeleverd.
Een boek is een geheugen. Ook alle geestelijke rotzooi blijft erdoor bestaan, zoals heilige verklaarde boeken die de morele verrotting van de godsdiensten in staat stelt bij jou die nare jeuk te veroozaken.
Geeft allemaal niks. Na 20 januari is het gas op en gaan we toch over op houtvuur. Dan hebben we elke boom hard nodig.
Superior Bastard | 08-01-10 | 12:15
Zout is het nieuwe goud. Weetje van de dag: het woord salaris is afgeleid van zout. Allemaal weer op zoutrantsoen.
Ik zat er al op te wachten! Ik wist dat dit ging komen. Ik wist het.
Ik had vroeger ook al de pest aan strooizout.
Vooral als er een mooi glijbaantje dat we met heel veel liefde en geduld hadden geslepen er mee werd bestrooid.
Aan dennen zie je nu al dat ze bruin kleuren door de rondvliegende zoutkorreltjes aldus Frank. Frank dat kwam toch door de zure regen?
we gaan allemaal dood!!
er zijn toch ook bomen die niet direct naast een weg staan?
Bomen groeien wel weer aan en herstellen.
Een dode door een verkeerongeluk ivm gladheid staat nooit meer op.
Ik zeg strooien als een dolle.
Indien men het groen, in het voorjaar, behandeld met een voedingsmiddel zal er weinig schade optreden, bijv.: met MaxiTop bloeistimulator.
Superior Bastard | 08-01-10 | 12:15
Duidelijk.
Teun van het Tuinpad | 08-01-10 | 12:12
Stöisältbömen.
Teun van het Tuinpad | 08-01-10 | 12:12
Vanavond patat, zonder zout.
@liggend_streepje | 08-01-10 | 11:35
Ik heb twee auto's en voel me ook niet schuldig.
Vieze Tonnie | 08-01-10 | 12:10
Alleen bömen.
Fijnstoffer | 08-01-10 | 12:09
Bomen en mensen en liefde: het is prachtig allemaal.
Maar waarom nu weer een BOEK daarover? Het is toch allemaal bekeringsdrang waar ik verschrikkelijke jeuk van krijg.
Wat een links milieu gebral. Alsof langs elke boom in Nederland een weg ligt waar gestrooid wordt. Het is allemaal weer zoooo overdreven van die groene ratten.
Staan in Skandinavië geen bomen meer?
-weggejorist-
Strooizout is toch, probleem opgelost!
Niks aan de hand. Irene komt wel een praatje maken met onze groene gebladerde vrienden om ze gerust te stellen.
www.volkskrant.nl/archief_gratis/artic...
meteen maar kappen? start kettingzaag alvast...
Gewoon iedereen een uitkering geven, dan hoeft niemand meer te werken en kan niemand meer een auto betalen, en de boompjes blijven leven! tadaa..
Superior Bastard | 08-01-10 | 11:59
Ja die ene, inderdaad! ;) Die in overweging nam een tekening van mij te censureren door de rode knop van Kurt Westergaard digitaal weg te poetsen. Hij 'praat' niet meer met me.
Zo, en nu genoeg geroddelt.
Insignificant_Cunt | 08-01-10 | 12:05
En voor je rug...
@jack and friends | 08-01-10 | 11:50
In zeezout zit meer dan 80% NaCl. De rest van de zouten doet er dan niet toe, omdat bij de concentraties die van voordeel zouden zijn voor de plant er zoveel natrium in de bodem komt dat de plant in de problemen komt.
Zie hier de samenstelling van zeewater (aangenomen dat dit over de hele wereld ongeveer gelijk is).
en.wikipedia.org/wiki/File:Sea_salt-e-...
Daarbij is vooral NO3 van voordeel voor planten, maar dat is weer weinig in zeewater aanwezig... waarschijnlijk omdat algen daar erg goed mee overweg kunnen.
Deze advertorial wordt u vanuit de reet van Hans van Baalen aangeboden door de gezamelijke strooibedrijven ism Cfacts.org.
Op alle slakken zout leggen. Dát is pas slecht voor de natuur!
graag een minuut stilte en een stille tocht voor dit zinloos geweld, dat zal ze leren !
Als ie nou het CO2-argument had gebruikt, had ie wellicht een luisterend oor gevonden...
Tja, het is ook verrekte stom van de natuur om zich niet aan het man-made hockey stick model van Zakkelien en Samson te houden. Nu moeten de negertjes in Afrika straks nog geld gaan inzamelen om de winterschade aan onze natuur te compenseren.
Ick als bomenknuffelaer zeg, stof de asfaltisering van Nederland, geeft flora de ruimte om te ademen!
*boompje achter kantoor knuffeluh gaet*
@ mezelf
heg -g+b
Superior Bastard | 08-01-10 | 11:56
Volgens mij 2 reaguurders en een toepasselijke nick.
Over Boerenkool heg ik daarentegen nog niemand gehoord.
Biep | 08-01-10 | 11:57
Even snel OT;
Over welke reaguurder had je het in het vorig topic, ben toch wel benieuwd..
@Alminder: ook hier hebben we steden en - geloof het of niet - zelfs files. Enneh... in NL geen echte winters? Da's niet wat ik deze winter lees.
-
@Kaas 82+: eerder topic niet gemist. Raar dat ze hier in het voorjaar geen last hebben van die modder. Hier smelt de sneeuw uiteindelijk immers ook... ik weet alleen niet op welk eerder topic je doelt, dus geen idee hoe zand het Nederlandse rioolsysteem beïnvloedt.
Koffiedrinkers: kijk even:
www.wereldnatuurbestrijdingsfonds.nl/
Hey Mutsaerts,
Was er laatst geen collega van je op GS die lag te zeiken dat de mensen gewoon niet moesten leuteren en om 9.00 uur op hun werk moesten zijn.... hoe wil je dat doen zonder asfalt?
@Superior Bastard | 08-01-10 | 11:56
Vooruit:
Lekker snel "vroem vroem door 0049, 0041 en 0033" zonder hoax.
@Superior Bastard | 08-01-10 | 11:56
jup
Reacties nog niet bekeken, maar is er al iemand over winterbanden begonnen?
ja ja daar hebben we weer zo'n groenlings figuur
Ik zou zeggen volgend jaar beter......
De oplossing is OPWARMEN die aardkloot !
Deze planten hebben trouwens ook geen last van zout...
www.parool.nl/static/FOTO/pe/0/6/1/med...
ecologiste | 08-01-10 | 11:50
Gemulticultiveerd! Ik zoch ook al naar dat woord.
@Kaas 82+
Geef ze sneeuwkettingen net als in Scandinavië.
Paul1956 | 08-01-10 | 11:49
Ook voor bussen moet gestrooid worden.
Vooral die productiemedewerkers die beweren dat bomen ook doodgaan als je niet strooit. Die zijn echt toonaangevend voor de nieuwe generatie geenstijl lobotomisten.
In Gouda hebben ze heel wat zout nodig om al die taxi naar de inburgeringscursus te laten rijden. Ga daar eens klagen stelletje boomknuffelaars. www.telegraaf.nl/binnenland/5738198/__...
zonder bomen gaan we met zijn alle allemaal deud lekker puhh
ecologiste | 08-01-10 | 11:48
Zeekraal en Lamsoor bij de voordeur, Leuk!
Paul1956 | 08-01-10 | 11:49
Nee, dan staan de busHALTES vol. Bussen rijden niet door de sneeuw (voor de Kerst nog uitgeprobeerd).
Bomen hebben normaal gesproken een overwegend zoutloos dieet, nu zal de bomenstamppot voorlopig smaken naar extrasalted lays'chips, wokkels en maatjesharing.
Paul1956 | 08-01-10 | 11:49
Laat ze eerst maar eens op tijd rijden.
Dan praten we over deze kolder verder.
zoudkorreltjes?
Taaie-Neuskoek | 08-01-10 | 11:24 U gaat voorbij aan het punt dat strooizout gewoon ongezuiverd zeezout is. Dus niet alleen Natrium Chloride. Maar ook al die andere mineralen en zouten die de beken en rivieren al eeuwen lang naar de zee brengen.
En profesionele tuinders meten hun voeding met een EC meter. (die meet de geleidbaarheid van het water (oftewel het zoutgehalte))
Wilde natuur bestaat hier allang niet meer, alles is, werd en wordt gemanipuleerd inclusief de bewoners.
Een goede oplossing zou zijn om iedereen te verplichten met het openbaar vervoer te reizen in de wintermaanden. Dan komen de bussen ook nog eens vol en blijven de bomen leven.
Maar als ze nou niet strooien, rijden alle automobilisten met winterbandjes tegen een boom aan. Dan is de boom ook kapot. *snapt er niks meer van*
link 'schimmels' moet korstmos zijn.... die zijn toch lievv?
Klopt, daar moet ik ook regelmatig aan denken. We hebben inmiddels aardig wat zout-tolerante plantjes groeien langs de wegen. Leuk voor Boskoop om daar weer een type op te vinden die hierop is aangepast: kassa. Zo houden we elkaar lekker bezig. Want wat is natuur nog in dit land? En de bewoners dan?
God schiep de Aarde, maar de Nederlanders schiepen Holland. maakbare samenleving enzo, doen we ook effe multiculti, N-Z lijn, en van die zout-tolerante cultivars.
Straks nog gekleurde bomen en vissie's www.bndestem.nl/regio/ettenleur/605440...
Als auto's en zout zo slecht is waarom groeit al dat groen dan zo uitbundig in de bermen?
Sinds gristenfundi Weesie het schip heeft verlaten is het niveau wel een beetje aan het dalen.
Je zou trouwens verwachten dat het Nederlands Dagblad er in een commentaar aan toevoegt dat het niet door de automobilisten komt, maar dat het een keiharde straf van Godt is. Je weet toch, geen blaadjes aan de bomen en dus geen zuurstof voor die ongelovige honden. Stik er maar in...
FF de bomenbank bellen
Alle bomen langs de weg in plasctic verpakken? Werklozen zat voor deze klus, vooral zzp-ers schijnen tijd zat te hebben.
Wel met de auto daar naar toe rijden, anders is het te groen-linkserig.
Trouwens is het hele verhaal van die Moens keiharde onzin. Want als zijn theorie klopt, staat er dus vanaf de kust tot vijf kilometer landinwaards èn op de Waddeneilanden èn óók nog eens in Zeeland dus geen ene loofboom meer.
Zeg, Frankie Moens, lutserT. Zeker zelf last van acuut vochttekort in die pinda van je?
Wel grappig eigenlijk, nu ze niet belerend kunnen doen over opwarming van de aarde, broeikaseffect enzo, omdat de winter goed in Europa zit, zoeken ze het in de ellende die de mens veroorzaakt met strooizout.
Als ze maar hun gelijk ergens krijgen, linksom of rechtsom, want de subsidiepot moet weer gevuld worden.
Lutsers!
Cut crap, not trees.
@Qinx
In de binnenlanden van Zweden rijden volgens mij wat minder auto's rond en hebben ze wat vaker echte winters. Beetje lastig vergelijken met NL.
Denk niet dat de bomen alles gelaten over zich laten komen. Ze slaan keihard terug, door strategisch langs 80km/h-wegen te staan, en zo met regelmaat een beneveld jonge-mannenleven op te eisen! Trees kill.
herst? zou het niet zoiets als HERFST moeten zijn?
Dennenbomen hadden toch al geen bladeren...
Misschien moeten we Frank met een korreltje zout nemen. Zouteloze gezever over strooien en deaudgaande bomen. Binnenkort is het zout op, ben je overal van af. Gaan ze zeuren dat er zoveel auto's op bomen knallen en wat een impact dat heeft op de mentale toestand van de boom alsmede de schors en de vernietigende werking op nervenstructuur van het spint hout. Pffff.
Glijdende auto's maken ook bomen kapot.
Piet Pielemuis | 08-01-10 | 11:18
Met een degelijke auto zul je er weinig last van hebben!
uninvited guest | 08-01-10 | 11:37
Weet niet of ze daar wel tegen kunnen.
Kan die man ook praten met bomen?
En daarom is de opwarming van de aarde ook zo broodnodig, dan hoeven we niet meer te strooien.
Stel we gaan niet strooien dan roept die gast weer: Uitglijdende auto's maken bomen kapot! Dus wat lul je dan.
Nou ja, als het echt zo slecht is zouden ze ook zo'n suikeroplossing kunnen gaan strooien...
Kunnen we die bomen niet tectyleren?
Qinx | 08-01-10 | 11:34
Zie eerder topic: dat kan het Nederlandse riool niet aan. Bovendien wordt het dan (na die paar dagen sneeuw) ook spekglad vanwege modder.
@Zeddegeizot
Dat kan nog ergens goed voor zijn, sukkels die hier over zeuren lopen mijlenver voor op.
Who cares?
Flowers | 08-01-10 | 11:34
ik kende het niet eens
Ik heb geen auto dus ik hoef me niet schuldig te voelen,...
Waarom strooien ze niet gewoon zand/gravel? Dat werkt hier (Zweden) prima. Samen met een winterbandenplicht van 1 december t/m 15 april werkt dat prima.
In Nederland kan altijd wel iemand ergens over zeiken. Bio-sukkels voorop.
Wie leest er dan in GODSNAAM ook het Nederlandsch Dagblad....
Tuurlijk, de zure regen bleek een hoax, dus nu het zout dan maar (zucht..)
allemaal de schuld van de zomerbanden.
Of we pakken gewoon met zijn allen de trein! Oh nee, wacht even, die rijden alleen bij +20ºc...
Milieuterroristen hebben altijd wel wat te janken. En ja, ze gaan met het OV, dus zelden last van gladde wegen.
Ik zeg: kappen en opzouten. De-watte?
Ja, kappen die bomen en lekker de open haard opstoken tegen de kou. En de straat lekker opzouten tegen de gladheid. Klaar is kees.
Dat badzout zal ook niet helemaal jofel zijn voor het milieu. Anders het resterende strooizout aanlengen met Pokon.
En dadt is ook woar dat als zon vetcoole bak slibt dad dan die boomen ook doodt goan. Goedt stukky Mutser.
@Vermaledijde | 08-01-10 | 11:26
Een discussie beginnen is een prima methode om tot een oplossing te komen. Dat mag die boomknuffelaar best doen. Ik denk alleen dat niemand er een discussie in ziet. Maar dat is een ander verhaal.
Om klimaatneutraal/duurzaam/ecologisch verantwoord te kunnen strooien stel ik voor om kranten per onmiddelijk te verbieden.
<p> </p>
De dode bomen die dat uitspaart compenseren de doodgestrooide bomen.
-weggejorist-
Waarom smeren we de wegen niet in met alcohol? Dat verlaagd de temperatuur waarbij ijs gevormd word ook. En dat is niet schadelijk voor moedertje natuur. En oja, allemaal op winterbanden he, die zijn nu heel belangrijk, zonder ga je vrijwel zeker dood.
Lekker ijsvrij voor een maand is ook niet verkeerd. Alleen verhongeren we dan allemaal een beetje. Supermarkten raken namelijk ook leeg op een gegeven moment.
Kunnen ze dan geen slakken inzetten om het overtollige zout op te ruimen?
De winter van 1978-1979 was veel erger dan (tot op heden) deze. Er is toen ook veel meer gestrooid. Toch hadden we in 1980 alle bomen nog. Het zal dus best wel meevallen.
Ik snap dat die sneeuw indrukwekkend is, maar kunnen we niet eens iets anders dan de winter bediscusseren?
Heb je t ooit zo zout gegeten??
Boeiend. We hebben ze toch op band?
Ook zonder te strooien hebben we al dooie bomen zat.
De VK, Het Parool...
Oh, en GS - jullie plaatje met korstmos is erg ironisch - vaak zijn korstmossen juist een goede indicator van weinig vervuiling, en zijn verder niet echt een gevaar voor bomen.
@oplichter | 08-01-10 | 11:23
U durft echt de term laaggesgoolde te gebruiken t.o.v. medereaguurders?
Herst.
opgejorist met die b-shiut'z
DoOne | 08-01-10 | 11:17
Ik weet niet tegen welk brandhout jij tegen aan bent gereden maar bij een aanrijding met een boom komt een boom in 99,99% van de gevallen altijd als winnaar uit de bus.
fijn om te weten dat belastingegld aan studies en banen wordt verspild. heeft hij liever dat 100.000 mensen zich doodrijden dan?
Dan moet die stomme bomen ook maar niet naast een drukke weg gaan wonen!
Nee, een loodzware veertienwieler die met duizenden liters kerosine het bos in slipt is goed voor de boompjes. Als 'ie in plaats van te zeiken nou eens met een goed alternatief voor zout strooien komt mag hij weer meepraten. De groeten!
Dode bomen zijn zó 2009!
Hopelijk hebben de palmbomen die hier straks allemaal groeien daar geen last van. Als we de klimaathoaxers tenminste mogen geloven dat dat gaat gebeuren.
Ik zeg alle wege afbreken, er grote kanalen van maken. Allemaal een Boom GTI kopen, met lichteiken velgen. Vervolgens allemaal in de file drijven en in de winter als de kanalen bevriezen de overheid mierikswortel op het ijs laten gooien, waardoor de auto's die langs de kant staan niet verder groeien en in de herfst eerden hun ruitenwissers verliezen....
-1
Oei ! Toch maar eens checken hoe de twijgen in de tuin erbij staan. Er zal toch geen schimmel opzitten?
Ter aanvulling van bovenstaand bericht:
Neem winterbanden, scheelt heel wat strooien
*gaapt van al het winternieuws*
Ik strooi bitterzout onder mijn buxus en coniferen. Worden ze mooi groen van. Misschien moeten de gemeentes dan maar even bij de tuincentra langs. Staan nog dozen vol van.
@jack and friends | 08-01-10 | 11:16
Ik zie ook niet zo in hoe een simpel zout als NaCl iets voor planten doet... aan nitraat oid hebben planten nogal wat, maar aan K+ hebben planten meestal genoeg K.
Beetje gek nieuws overigens, iedereen die iets van plantenfysiologie weet, weet ook dat natrium en planten een verdraaid slechte combinatie is - er zijn maar weinig planten die hoge Na+ concentraties kunnen verdragen...
-weggejorist-
Als er bomen omgezaagd moeten worden, waarschuw me maar.
Komt goed van pas in de open haard.
Ik kom ze wel zagen en opladen !
Je hebt je prioriteiten trouwens wel goed op een rij als je in een bomenstichting gaat zitten en de kwaliteit van blaadjes belangrijker vind dan de mobiliteit en verkeersveilgheid van Nederland.
Alle bomen in de buurt van wegen kappen en de vrijgekomen ruimte gebruiken om asfalt aan te leggen.
In IJsland zitten ze dan wel aan de grond, maar ze hebben in ieder geval niet met dit soort zever te maken. Daar zijn 0 bomen.
Enkeltje IJsland voor dhr Moens.
Urghhh. Geitenwollen-sokken-hippies die de veerkrachtigheid van de natuur heftig onderschatten. Koppijn krijg je van die lui.
Dat ze lekker batikshirtjes gaan maken of jointjes gaan roken in hun VW busje. Hebben we geen last van ze.
Lees ik nou goed dat de milieumaffia wil dat wij ons op de wegen dood rijden?
Twee vliegen in één klap.
Hebben we gelijk meer ruimte voor asfalt.
stiefelen | 08-01-10 | 11:19
LOL, geweldig!!!
Preventief ruimen die bomen , is er weer meer ruimte voor asfalt...
@ mezelf 11:18
Ik bedoelde natuurlijk ZOUTER. Tiepvaut, excusez moi.
Als je geen zout strooit, en je glijdt me je auto tegen een boom, maak je de boom ook kapot
Pleur op met je bomen, wat denk je van de lak van mn auto!
zoudkorreltjes?
zouDkorreltjes?????????????//
Pffffffffffffffff
het concept dat een groot deel van de nederlanders MOET werken voor z'n geld en daar voor in de auto moet stappen (past niet allemaal in de trein), is niet nog niet helemaal geland bij al die millieu groepjes.
en als je niet strooit worden de bomen omver gereden, dus
@dutchxxs | 08-01-10 | 11:14
Gefeliciteerd! U wint bij deze de award voor meest stupide comment voor januari 2010!
ooooh nooooos, the treeeees are faaaaailing
Toevallig groeien groente en fruit langs de dode zee (nog veel zouder dan onze snelwegen) veel beter dan elders en ze zijn veel mooier van kleur en lekkerder van smaak. Kan iemand mij een goede reden geven waarom dat met bomen niet zou kunnen?
T is wa.
Kul. Als de bomen echt zo gevoelig waren voor menselijke activiteiten zou het begrip 'Bos' allang iets uit een grijs verleden zijn.
Als je door de gladheid een boom in tweeën rijdt istie ook kapot. Dus niet zeiken.
-weggejorist-
Dit was 30 jaar geleden al een issue in Duitsland. Daar werd ook al sporadisch gestrooid vanwege het milieu.
Het blijft een afweging. Economie en milieu.
We kunnen ook gewoon ons rijgedrag aanpassen maar dat blijft moeilijk voor sommige mensen. Stel je eens voor dat je 10 minuten eerder van huis moet.
Juist, bomenknuffelaars onder de wielen binden is de oplossing, niet winterbanden.
Ik heb niet het idee dat de bomenstichting heel nederland plat wil leggen hoor. Ze wijzen enkel op de negatieve effecten van strooien. Goed om in de gaten te houden, want wat groen neutraliseert alle uitlaatgassen weer. Als dat te erg wordt mag er zeker niet meer gereden worden ;)
Hoeveel leden heeft die bomenstichting nog nodig voor een eigen zender?
Houtsnippers strooien dan maar......
boeiend, zout is op, probleem opgelost :P
Dat doet de deur dicht. Snelwegen afbreken en karresporen van maken. Daar blijft het water niet op staan en hoef je dus niet te strooien.
recent nog ergens een stuk gelezen waarin een hoogopgeleid wetenschapsfiguur weet te melden dat zout wel eens de kunstmest van de toekomst gaat worden..
dus nu zout, straks weer mucho co2 (ook goed voor groen en groeien enzo) en volgend jaar dino's knallen op de veluwe.
*alvast groot kanon bestellen doet op marktplaats*
Die bomen interesseren me niet, maar dat zout helpt mijn Van Bommeltjes wel mooi naar de tyfus!
Gelukkig is het strooizout op. Dat spaart de natuur tenminste.
Mee eens. ophouden met strooien graag. en alleen de nodige wegen doen ipv hele woonwijken.
Naaldbomen horen sowieso niet in deze omgeving. En als die clubs willen dat wij, werkende belastingbetalers, hun subsidies ophoesten, moeten ze niet het land lam willen leggen.
Daarom hebben we toch een boom-plant-dag!
Da's niet zo handig van die bomen om op een planeet te gaan staan waar driekwart uit zout water bestaat, en alle wezens hetzelfde zoutgehalte bevatten.
Raar is dat toch, afwegingen maken.
Ook slecht voor schoenen heur, dat streauizout!
NEXT!!!!
Er is altijd wel wat in NL
Wat dacht je van alle uitlaatgassen die de bomen op hun mik krijgen omdat er overal file staat??
REAGEER OOK