Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Roodkapje weer veilig. Wolven dood

roodkapjeveilig.jpgDaar zijn ze dan. De dode wolven die Zweden en ook nogal wat Nederlandse natuurvorsers in hun greep hielden. Jagen op wolven is een échte hunting experience. Beetje achter rendieren aanlopen kan iedereen wel, maar jagen op jagers, da's pas echte sport, spanning en vertier. Zal ze leren! wolfhunter.jpgIk ben er klaar voor. ffwegen.jpg Wat weegt zo'n beest nou? wolfplat.jpg Buik open en hup, die stenen erin!

Reaguursels

Inloggen

Zo, ik kan nu pas reaguren, want mijn werkgevert heeft een IP-ban.

De enige schadelijke wildsoort op deze aardkloot is de mensch. Alles wat Hem voor de voeten loopt moet deaud.

Arme wolven.

Haan_Zonder_Kop | 04-01-10 | 16:36

@Vindefin
Ik doe mee :)
Kneus hoor, op zo'n mooi beestje jagen.

Raevin | 04-01-10 | 14:10

Waar kan dit? Hoe schrijf ik me in? Wat kost dat?

ShakeTA | 04-01-10 | 12:34

Binnenkort wordt de wolf ook weer in Nederland verwacht. Ga m.n schietert alvast uit het vet halen.

obapa | 04-01-10 | 10:05

Ze mogen per landschap/provincie maar een aantal afschieten. Het nare is dat er veel wolven half geschoten worden.
De reden waarom ze het aantal wolven willen verminderen is dat het allemaal familie van elkaar is. Hoe meer ze met elkaar paren, hoe meer afwijkingen die beesten krijgen. Ze hebben ook gezegd dat ze het aantal wolven ook weer gewoon gaan aanvullen met frisse.

Fabiunen | 04-01-10 | 10:02

1. De discussie over de vos begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal.
Het schieten van vossen is een noodzaak, niet alleen omdat ze andere dieren bedreigen maar ook omdat ze dijken en slootswallen vernielen. Dit zijn plaatsen waar een vos niet hoort te zitten en zich past nestelt als er geen andere plekken meer zijn. Er zijn idd veel te veel. Dat je nooit een vos ziet op het platteland komt omdat mensen daar zo slim zijn om ze niet te voeren en niet teveel eten rond laten slingeren. Een vos hoor je ook niet te zien, ook al zijn er teveel.
2. Het jagen op wolven in Zweden gebeurt vrijwel uitsluitend in de regio Värmland, waar ik vandaan kom. Er zijn op dit moment iets teveel, dat zie je aan de grote roedels die ontstaan. Een gezonde wolvenroedel bestaat uit zo'n 5-7 wolven, iets meer of minder mag. Maar er zijn roedels gesignaleerd van ruim 10 en dat komt de gezondheid van zo'n roedel ook niet ten goede. Het is een typische NOS hoax om te stellen dat er veel teveel worden geschoten, want het is echt een behoorlijk karwei om die beesten op te sporen. De jacht op 27 wolven zal ruim twee weken in beslag nemen, dus het zou toevalligerwijs mogelijk kunnen zijn dat er een of twee meer geschoten worden, maar die kans acht ik niet zo groot.
3. De discussie over jagen wordt doorgaans gevoerd door mensen die geen helicopterview hebben, alle facetten afwegende kan men niet anders tot de conclusie komen dan dat beperkt dient te worden ingegrepen door de mens.
En laten we ons vooral niet met een land als Zweden bemoeien als we hier 40.000 geiten afmaken omdat onze regering achterover heeft gezeten.

apekop | 04-01-10 | 09:59

Is er eik geen jagersoverschot?
kunnen we die dan niet naar afganistan doen, kunnen ze daar op elkaar en op de talibaan schieten!

Dr Hak | 04-01-10 | 09:54

Dit was niet voor de sport. Hopelijk weten degenen die deze wolven schoten waarmee ze bezig waren. Ter voorkoming dat aangeschoten wild ontkomt. Er is maar 1 Het Loo immers.

natte krant | 04-01-10 | 02:37

O'ja dit is groot nieuws natuurlijk.

ach, jij.. | 03-01-10 | 22:36

@Vindefin | 03-01-10 | 22:10
Hopeloos om hier op GS een ketting proberen te maken.. Daar zijn we te slim of lui voor.
Maar ik zou weleens willen jagen op de jagers van jagers die op jagers jagen..

de grote Anti | 03-01-10 | 22:15

Ik zou wel eens willen jagen op jagers die op jagers jagen.

Vindefin | 03-01-10 | 22:10

wolven zijn erg schuw en blijven echt uit de buurt van mensen. Of mensen moeten zijn vreten opgevroten hebben :) maar zolang er schaapjes, knijntjes en andere beessies in de buurt zijn ,zal de wolf die preferen boven mens.

TANTE_L | 03-01-10 | 21:07

"Lul!, Ik woon op het platteland en heb in heel mijn leven nog nooit een vos gezien.
Generaal Nguyen Giap | 03-01-10 | 17:16 "

Je reactie is idd wat boers, dus dat geloof ik...
Als je nog nooit een vos hebt gezien moet je eens wat vroeger je bed uitgaan, zelfs de weidevogelverenigingen (echte dierenliefhebbers, net als jagers) vroegen om opheffing van het verbod...

watson357 | 03-01-10 | 20:48

@de grote Anti | 03-01-10 | 18:58
Zet eens 'n hongerige Nederlander bij 'n koe neer, of ander beest.
In Zweden is zat te vreten voor die beesten. Ze bedenken zich dan wel duizend keer voordat ze 'n stinkende mens aanvallen.Ben het helemaal eens met
@reade romke | 03-01-10 | 18:12
Doe eens wat aan die omheiningen!

prekert | 03-01-10 | 19:05

@VurigDraakje
Misschien moeten we jou dan in een bos vol hongerige wolven droppen..
'Hoe wolven werken' zul je dan snel genoeg ontdekken.
Feit blijft dat ze in groepsverband jagen,ook op mensen.
Kijk jij nog maar wat ray mears..

de grote Anti | 03-01-10 | 18:58

"Just another ARROGANT attempt by humans to meddle with nature"

Echt jongen al die mannetjes hier de teveel Ray Mears hebben gekeken en direct weten hoe wolfen werken.. Jullie praten echt teveel onzin..

VurigDraakje | 03-01-10 | 18:48

Er zijn niet teveel wolven er zijn teveel `mensen`. Laten we beginnen in Marokko....
Triest.

recht in eigen hand | 03-01-10 | 18:44

Godsamme zeg. Vang die beessies en zet ze uit in Italië of een ander land waar ze het moeilijk hebben. Altijd ongezien de builenpest voor jagers.

Willem VanDer Decken | 03-01-10 | 18:40

In Zweden hebben ze meer kaas gegeten van natuurbeheer en jacht dan de gemiddelde reaguurder hier. Wat zitten we weer lekker te commenten zonder enige kennis van zaken.

Sparky79 | 03-01-10 | 18:31

Wij hebben ook een vakantiehuis in zweden. In een gebied waar wolven voorkomen. Deze dieren zijn zo schuw als wat en je ziet ze nooit. De mensen die klagen over wolven zijn die kleine boeren die hun vee achter slechte afrasteringen hebben. Ik vind het dus triest dat deze mooie dieren afgeschoten moeten worden, en dat alleen maar om deze mensen die geen investering doen in beter hekwerk. -1 voor de Zweedse regering!

reade romke | 03-01-10 | 18:12

@Flapgeit | 03-01-10 | 18:01
Wolven zijn geen vossen.. Zoals @Klopklop al zei,je piept wel anders als je na zonsondergang niet eens je kinderen buiten kan laten spelen.
Wolven eten mensen als ze de kans krijgen.Vossen hebben we geen last van.

de grote Anti | 03-01-10 | 18:10

Zielig en niet lievvv -1

Joey1809 | 03-01-10 | 18:04

ze komen nu zeker naar Nederland alle vossen afmaken?

Flapgeit | 03-01-10 | 18:01

@KlopKlop | 03-01-10 | 17:32
Juist,mensen hebben vaak totaal geen conceptie wat een wolf nu precies is of kan aanrichten.. Net als de eeuwig schattige leeuwtjes,wacht maar tot je ergens in afrika tegen zonsondergang geritsel hoort in het savanne-gras.Dan piep je wel anders.Leeuwen nemen geen gijzelaars.

Maarja al eerder gepost,hier een briljant sprookje dat eigenlijk een beetje ontopic is..
Op ongeveer 3/4 kom je voor een verassing te staan,maar dat hoort zo schijnbaar.
www.divxden.com/15h1ezsn2zbj/aaf-the.g...
(twee popups wegklikken,maar de link is wel snel)

de grote Anti | 03-01-10 | 17:54

"State officials were hoping to kill as many as 150 wolves by tracking them via airplane and shooting them from a helicopter, but a lack of both fresh snow and money prompted the department to temporarily halt the program."
palingates.blogspot.com/2009/03/sarah-...

prekert | 03-01-10 | 17:48

wat een fokking ellende en een kleingeestig commentaar

borox | 03-01-10 | 17:34

Grappig om te lezen dat men wel denkt te weten hoe een en ander zit met de wolf. Terwijl jullie zelf geen wolven in de nabijheid hebben. Wacht maar, totdat de bomenknuffelaars de wolf ook loslaten in Nederland. Wacht maar totdat jullie kinderen niet meer met de fiets naar school kunnen, maar met de bus moeten omdat het vanwege een moederwolf met jongen te gevaarlijk is.... Wacht maar tot dat Bor de wolf, de geiten komt ruimen ipv minister Kramer, of hoe heet dat mens...

Daarnaast is alle kritiek op de jacht in het algemeen ook onterecht. Nee men sluit liever de ogen, en koopt een pakje vlees in de supermarkt, onherkenbaar als zijnde een geweest deel van een dier. Die hele bio industrie zouden ze moeten verbieden, en als je dan een stuk vlees op je bord wilt, dan ga je het zelf maar vangen en slachten! Maar nee, daar is de gemiddelde Nederlander te laf en te lui voor. Wel zeuren om eerlijk vlees, maar er geen moer voor willen doen... Zo typisch weer.

KlopKlop | 03-01-10 | 17:32

jeetje, ja tis vreselijk wel al 220 wolven. WAuw die moeten we afknallen, en ja joh die wolven die zich gaan aanpassen en zomaar de vuilnisbakken buiten komen leegvreten, nee je moet er niet aan denken.

Als het dan al moet ,kan het niet op een iets normalere manier? ipv 11.000 schietgrage idioten erop loslaten?

TANTE_L | 03-01-10 | 17:25

@ Chop_Suey | 03-01-10 | 14:55

Geboortebeperking is toch ook ingrijpen/het reguleren van de natuur?

VakZ | 03-01-10 | 17:21

Toen de jacht op vossen enige tijd was verboden waren er binnen 1 seizoen geen weidevogels meer over en liepen er al vossen in de steden...
watson357 | 03-01-10 | 17:05

Lul!, Ik woon op het platteland en heb in heel mijn leven nog nooit een vos gezien.

Generaal Nguyen Giap | 03-01-10 | 17:16

Het jagen op een predator is natuurlijk zwakzinnig want niemand heeft er baat bij. Een enkeltje Treblinka of Auschwitz zou wel verstaan voor deze jagers.

van der g | 03-01-10 | 17:15

@Adriaantjeeeeeuh ... de mens, die heeft het evenwicht verstoord en moet het dus ook handhaven ... de 'natuur' die wij hebben geschapen kan zelf dat evenwicht niet bewerkstelligen. Toen de jacht op vossen enige tijd was verboden waren er binnen 1 seizoen geen weidevogels meer over en liepen er al vossen in de steden...

watson357 | 03-01-10 | 17:05

Een beetje vent doet dat met een speer (voor de echt stoeren: een korte speer) maar zeker niet met zo'n laf ding als een geweer.
Hond smaakt overigens prima met pindasaus er over, vraag dat maar aan de platselijke chinees.

Koos Knak | 03-01-10 | 17:00

@watson357 | 03-01-10 | 16:22

Sohooo... En wie bepaalt dat evenwicht? De mens of de natuur?

Adriaantjeeeeeuh | 03-01-10 | 16:34

@ Beëlzebul | 03-01-10 | 16:25
Precies, van een afstand de trekker overhalen kan elke laffe sukkel.

ZonderNaam | 03-01-10 | 16:33

odizuis | 03-01-10 | 16:25
Vast, maar of het lekker is, is de vraag.
Ik heb op vakantie wel eens hond gegeten, was niet zo lekker.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 16:28

@odizuis | 03-01-10 | 16:25 ,
vroeg ik me ook af,
waarschijnlijk heeft Koerbagh©®™ nog wel ergens een receptje liggen.

vander F | 03-01-10 | 16:27

Ik ben niet tegen jagen maar wel tegen het gebruik van geweren bij de jacht.
Een echte vent doet nog aan echt spoorzoeken en legt zo'n hondje met zijn rambomes om.
Jagen met kogels is voor luie lamlendige lafaards.

Beëlzebul | 03-01-10 | 16:25

kan je zo'n wolf opvreten?

odizuis | 03-01-10 | 16:25

Kees Koeienreet | 03-01-10 | 16:10
Heeft nog nooit een gezonde wilde wolf een mens te grazen genomen? Ik vind dat moeilijk te geloven. Van oudsher zijn mensen doodsbang voor wolven. Vandaar al die sprookjes over de grote boze wolf. Dat is toch niet voor niets.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 16:25

Dit is gewoon gecontroleerd beheer zoals in Nederland met vossen gebeurt, heeft niets met emotie te maken of met zielig. Er wordt eerst bepaald hoeveel er geschoten kunnen worden en dat wordt nauwgezet gevolgd. Een jager heeft er namelijk het grootste belang bij dat zijn veld in evenwicht is en een goede biotoop heeft voor alle dieren in zijn veld. Evenwicht, dat is wat een jager zoekt en beheer hoort daar soms bij. Jagers zijn het hele jaar, ook buiten de jachtseizoenen bezig met hun veld. En soms kunnen ze dan in het seizoen wat wild bemachtigen, en alles wordt opgegeten, behalve sommig beheerafschot als vossen en kraaien. De meeste dieren zijn niet eens bejaagbaar, waaronder de wolf in Zweden. Alleen liep het nu de spuigaten uit en heeft de Zweedse staatsbosbeheer besloten dat er enkele tientallen moesten worden geschoten.

watson357 | 03-01-10 | 16:22

AntiSoof | 03-01-10 | 16:09
mits juist gebruikt, dat is waar. Ik zeg: kunst, religie en sport. Daar heeft de wereld meer van nodig. En Thais eten, maar dat spreekt vanzelf.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 16:19

Triest! altijd weer die kutboeren die lopen te klagen dat er weer een paar schapen dood zijn en hup de echte natuur kan het weer ontgelden. Laten we nou eens trots zijn op de natuur en onze plaats daarin kennen.

fjordman | 03-01-10 | 16:16

Boeren zouden hun vee kunnen beschermen met honden, genoeg geschikte rassen beschikbaar. Is in diverse landen al jaren succesvol.

Btw: Nog nooit heeft een gezonde wilde wolf een mens te grazen genomen....

Kees Koeienreet | 03-01-10 | 16:10

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:50
Dat ben ik met je eens. Onze 'geest' kan ons, mits juist gebruikt, veel geluk geven.

AntiSoof | 03-01-10 | 16:09

*sea shepherd fan is*

vander F | 03-01-10 | 16:06

Laar maar komen die global warming, hebben we hier ook zo olifanten rondlopen!

pappavan | 03-01-10 | 16:02

Bio-industrie +1
Stoute wolven -1

Bakito | 03-01-10 | 16:00

En al de Sea Shepherd de jacht op walvissen verhindert is ligt dat weer anders bij de gemiddelde reaguurder. Gek eigenlijk.

Mark van Leeuwen | 03-01-10 | 15:59

✎ schrijf maar weer raak.

*out*

vander F | 03-01-10 | 15:59

Chop_Suey | 03-01-10 | 15:46
Ik weet niet hoe veel verschil die 270 wolven maken, de Zweden beweren dat het uitmaakt.
Het is vooral uit praktische overwegingen dat voor mensen andere rechten en plichten gelden dan voor de rest van de natuur. Het verdient geen schoonheisprijs, dat ben ik met u eens. Er is veel elegantie in een harmonieuze natuur.

Is uw moeder nu ziektevrij?

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:54

@Chop_Suey | 03-01-10 | 15:51 ,
ook wezentjes migreren,
onstuitbaar.

Dat de mens soms een ritje geeft om wat afstanden af te leggen doet daar niets aan af.

vander F | 03-01-10 | 15:54

Lekker met tienduizend man achter een paar hondjes aan. Dàt is de mens. Als ze een gaatje zien om te moorden... Heerlijk.

grote haas | 03-01-10 | 15:53

@Mr. Bator | 03-01-10 | 15:37
Als die exotische kreeftjes door de mens zijn meegenomen uit een exotisch land aan de andere kant van de wereld en hier zijn losgelaten, dan zijn ze hier gekomen door menselijk handelen, en zou de mens ook mogen ingrijpen om deze verspreiding tegen te gaan. Maar die wolven wonen al eeuwen in Zweden, die horen gewoon tot het natuurlijke ecosysteem.

Chop_Suey | 03-01-10 | 15:51

AntiSoof | 03-01-10 | 15:43
Ik denk juist dat de luister die wij mensen aan het bestaan geven het zinvol maakt. Die luister komt voort uit kunst, religie en sport, maar ook uit de moraal of gewoon heel lekker eten.
De morele opvattingen van volken verschillen op de belangrijke punten maar weinig. Een papoea, Marokkaan en een Nederlander voelen het zelfde wanneer ze een kind krijgen of als hun geliefde hen verlaat.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:50

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:22
Natuurlijk ben ik ook blij dat mijn moeder behandeld kon worden tegen haar kanker. Geen twijfel over mogelijk. Maar het is toch krom dat de mens zichzelf alle mogelijkheden biedt om als soort ongebreideld te groeien en dat dat andere soorten niet wordt gegund 'omdat ze de natuur te veel schaden'? Wat ik trouwens betwijfel, die paar wolven meer of minder kunnen toch geen kwaad? Waarom mag de mens de natuur wel ten onder laten gaan en andere dieren niet?

Chop_Suey | 03-01-10 | 15:46

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:32
Tsja, is de kosmos in wezen niet ontluisterend maar daarom misschien ook juist weer mooi? Dat betekent toch dat we eigenlijk ultiem vrij zijn?
En ja, als mensen hebben we nu eenmaal een morele code ontwikkeld en dat is soms best wel fijn.
En handig zou het zijn als we allen dezelfde code hebben. Daarom vind ik grootscheepse emigratie niet zo slim.

AntiSoof | 03-01-10 | 15:43

hebben we hier ook hoor,grijze wolfen.....

lachen | 03-01-10 | 15:40

Er schijnt een exotisch kreeftje te bestaan. Die zwemt sinds enkele jaren in de Donau. En dat doet ie in westerlijke richting, dus tegen de stroom in. Alle inheemse vissen vreet ie op en roeit ie uit. Want die inheemse vissen zijn niet uitgerust met genen, die waarschuwen dat dit kreeftje een predator is. Dus zwemmnen ze naief en nietsvermoedend hun ondergang tegemoet.
Stel dat er in hongarije een brodeloze visser opstaat die deze parasiete kreeftjes tegenhoudt of terugstuurt naar hun oorspronkelijke habitus. Wat is er dan mis met deze win-win-ingreep in de natuur?

Mr. Bator | 03-01-10 | 15:37

Wij zijn geen jagers, dat zijn we al 100en jaren niet meer. Met een jachtgeweer en technische snufjes kan iedereen "jagen".

Watcher | 03-01-10 | 15:34

AntiSoof | 03-01-10 | 15:28
Dat zou dan ook voor mensen moeten gelden. Maar ik laat niet graag een vrouw van 40 aan borstkanker sterven omdat dat natuurlijk is. Die kan geopereerd worden en medicijnen krijgen, wat veel lijden bespaart. Oorlogen en honger in Afrika, ook dat zal goed zijn tegen de overbevolking, maar het is zo ontluisterend.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:32

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:22
Piet Vroon schreef een mooi hoofdstuk over de groeicurve in de natuur.
Het kwam er heel grof gezegd op neer dat de natuur zelf bepaald hoeveel er van elke soort mogen zijn. En als de mens nu maar van dit natuurlijke evenwicht afblijft is er genoeg voor een ieder.

AntiSoof | 03-01-10 | 15:28

Chop_Suey | 03-01-10 | 15:09
Natuurlijke ecosystemen hebben na miljoenen jaren een evenwicht bereikt waar door mensen niets aan gedaan hoeft te worden. Maar als het eenmaal uit evenwicht is gebracht kan de mens door gericht ingrijpen erger voorkomen. Het resultaat is niet altijd optimaal, maar dat is een tweede.
Wat mensen betreft, ik beschouw het als een verworvenheid dat met de huidige gezondheidszorg lijden kan worden verlicht en dat door nieuwe techniek meer welvaart wordt bereikt. Als daardoor natuurlijke bronnen uitgeput raken moet daar een oplossing voor gevonden worden, maar de hoeveelheid mensen door ziektes en honger te reguleren, zoals u suggereert, lijkt mij minder wenselijk.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 15:22

Ion Susai | 03-01-10 | 12:25

Wat reageer jij onhandig, laf, dom en je redenering slaat nergens op

Hoe bedoel je jagen is een menselijke behoefte, anders doen 'we' het toch niet?
Moorden, verkrachten, geweld gebruiken, gebeurt toch ook? Is dit dan ook een menselijke behoefte? Onderdrukt de meerderheid van de mensheid dus deze behoeftes, terwijl een enkeling zich wel uitlaat met deze zondes?

Denk eerst na voordat je wat schrijft!

robbedoesje | 03-01-10 | 15:20

@vander F | 03-01-10 | 15:15
Zeer mee eens. Wij ZIJN de natuur. En die van het boek (of boekén) denken maar dat zij boven de natuur staan. Ja, dat staat in het grote boek.

AntiSoof | 03-01-10 | 15:19

OpperRanger | 03-01-10 | 15:01
Geweldig.

irriducibili79 | 03-01-10 | 15:17

supervet! Als ze niet meer bedreigd zijn kan er weer gejaagd worden. Mooi toch?

Eikenhout | 03-01-10 | 15:16

@AntiSoof | 03-01-10 | 15:08 ,
wij ZIJN natuur.

Al bedenkt men dat graag weg,
zeker die met de bijbel in de hand hebben daar een handje van.

vander F | 03-01-10 | 15:15

@Chop_Suey | 03-01-10 | 15:09 ,
het gaat ook om de big picture,
stabiliseert en krimpt de bevolking eindelijk,
wil men 50 miljoen mensen importeren naar de EU,
iets zegt mij dat dit niet klopt.

vander F | 03-01-10 | 15:14

@OpperRanger | 03-01-10 | 15:01
LOL nee die kon ik nog niet

Hobbykip | 03-01-10 | 15:11

What you kill you have to eat.

Liberty Wolfe | 03-01-10 | 15:10

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:58
Omdat dat de afgelopen miljoenen jaren ook goed is gegaan. Kennelijk vindt de mens zich tegenwoordig slimmer dan de natuur zelf, terwijl die natuur zich in de evolutie toch behoorlijk heeft bewezen. Ik vind de mens behoorlijk arrogant om voor andere soorten te bepalen dat er teveel van rondlopen. Als dat zo is, regelt de natuur vanzelf wel voedsel tekort of een leuke ziekte waardoor de soort weer wordt uitgedund.

@vander F | 03-01-10 | 14:58
Ik had het trouwens niet over immigratie, maar over het totaal aantal mensen op de hele wereld... De verdeling over de aardbol is een andere discussie

Chop_Suey | 03-01-10 | 15:09

@vander F | 03-01-10 | 15:04
Jij de zin. Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, zoals eskimo's e.d. Ik bedoelde eigenlijk de plezierjacht. En ja, ik vis heel soms ook voor mijn plezier.
Maar ik ben er van overtuigd dat de mens de natuur niet naar zijn hand kan zetten. In ieder geval niet met grof geweld.

AntiSoof | 03-01-10 | 15:08

Wolven zijn natuurlijk ook concurrentie voor jagers: Hoe minder wolven des te meer Bambi's en hoe meer Bambi's des te meer plezier voor de jagers.

Hobbykip | 03-01-10 | 15:07

@AntiSoof | 03-01-10 | 15:02 ,
jagen is niet perse onbeschaafd,
wat een onzin.

vander F | 03-01-10 | 15:04

Elke hond is een wolf. Moeten ze die dan ook niet afschieten? Zou een hoop irritatie schelen.
Vreselijk dat jagen.
Maar ja, er zijn beschaafde en minder beschaafd lieden. En de beschaving gaat meestal hand in hand met kennis en verdraagzaamheid.

AntiSoof | 03-01-10 | 15:02

En wanneer mogen er nou eindelijk eens 972.000 Zweden afgeschoten worden?

Groenstrook | 03-01-10 | 15:01

@koerbagh ® | 03-01-10 | 14:55 ,
palliatief naar onze lieve heer bevorderd.

vander F | 03-01-10 | 15:01

@irriducibili79 | 03-01-10 | 14:55: Dat van die rukdebiel was niet netjes, excuus. Maar geef toe, je opmerking was dan ook niet echt overdacht. De politie wil zelf een strenger beleid kunnen voeren. Het is toch een belediging van al die dienders om dat verlangen weg te zetten als fascisme? Om nog maar over de burger te zwijgen.
Ik hoor het wel, moet nu weer weg. Als je antwoord ga ik daar bij terugkomst op in.
*out*

Fleauxe | 03-01-10 | 14:58

@Chop_Suey | 03-01-10 | 14:55 .
oud nieuws
nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus

En nog wil het niet doordringen,
al helemaal niet bij onze 'nieuwe elite',
die gaan gerust door met forse immigratie fantasieën.

vander F | 03-01-10 | 14:58

Fleauxe | 03-01-10 | 14:50
Dikke LOL !

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:58

Chop_Suey | 03-01-10 | 14:55
Waarom is de natuurlijke manier beter?

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:58

@vander F | 03-01-10 | 14:49: Behalve dan als het gaat om zorg voor (ik noem een zijstraat) ouderen. Daarin weten ze behóórlijk maat te houden. Volgens sommige, in hun eigen urine rollende pyjama-ouderen iets té veel. Enfin, die gooien niet met stenen, dus waarom naar ze omkijken. Toch?
*deze tegel werd u aangeboden door het CDA*
-
LOL@koerbagh ® | 03-01-10 | 14:53

Fleauxe | 03-01-10 | 14:55

onbeschrijflijke arrogantie en onwetendheid.
Fleauxe | 03-01-10 | 14:44
Ik ben het volkomen met u een maar mij irukdebiel noemen en Geert W. die alle moslims achterlijk noemt is toch ook niet van een al te hoog nivo. Je moet tegenwoordig schijnbaar schreeuwen om gehoord te worden

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:55

Ennieweetjes... Roodkapje gered, maar hoe is het nu met oma?

koerbagh ® | 03-01-10 | 14:55

Wie is de mens om te bepalen dat er te veel wolven (of zwijnen of vossen of wat voor dier dan ook) zijn? Laat de natuur dat mooi zelf uitzoeken. Deze 10% afschieten betekent misschien dat er over een jaar, wanneer er opeens veel minder voedsel is, te veel wolven een natuurlijke dood sterven, waardoor er veel te weinig wolven zijn om ze in stand te houden.

'Ze komen steeds vaker in de buurt van onze huizen en eten onze schapen en kippen op', hoor je dan. Ja, vind je het gek als wij mensen steeds verder het leefgebied van die dieren opzoeken en volbouwen? Het ligt niet aan die dieren, het ligt aan de mens!

De mens is de diersoort waarvan er veel te veel zijn! Maar daar doen we niks aan, terwijl wij veruit de grootste schade aanbrengen aan de natuur en de natuurlijke hulpbronnen die er (steeds minder) zijn. Nou pleit ik niet voor het afschieten van mensen, maar wel voor geboortebeperking en het minder lang in leven houden van mensen bij ziekte. Waarom moet iedereen 100 worden? Dat verergert het probleem dat wij vormen.

Mijn pleidooi: laat de natuurlijk het werk doen, zowel bij de dieren als bij de mensen en ga je daar niet mee bemoeien...

Chop_Suey | 03-01-10 | 14:55

@Fleauxe | 03-01-10 | 14:50 :
Trecpleister? Cruidvat?

koerbagh ® | 03-01-10 | 14:53

@Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:43
LOL.

verraad van links | 03-01-10 | 14:51

@Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:39: De enige reden waarom ze die C niet hebben geschrapt is omdat ze anders ruzie krijgen, met een landelijk bekende drogisterij.

Fleauxe | 03-01-10 | 14:50

@Fleauxe | 03-01-10 | 14:44 ,
heb je met die 'nieuwe elite',
domme patjepeeërs die geen maat weten te houden.

vander F | 03-01-10 | 14:49

@Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:43 ,
ook al zo'n sielug wezen,
de Treponema pallidum,
en wij dat beestje maar proberen uit te roeien, een schande zeg ik je,
pure genocide.

vander F | 03-01-10 | 14:47

Nog maar 150 km en de eerste wolven komen in Nederland. En dan moeten we niet klagen als er een keer iemand wordt opgegeten, dat is vet.

Maaier | 03-01-10 | 14:46

vander F | 03-01-10 | 14:42
En dat op zondag.
Het moet niet gekker worden.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:45

@CoJoNes | 03-01-10 | 13:53: Dat voert natuurlijk wel erg ver, maar de vraag wat hij dan bedoelde met het uitdelen is me een raadsel.
@vander F | 03-01-10 | 14:06: Guusje moet leren accepteren dat je in een democratie ook te stellen hebt met afwijkende meningen. Om dat nu direct af te doen als nazisme is van een onbeschrijflijke arrogantie en onwetendheid.

Fleauxe | 03-01-10 | 14:44

vander F | 03-01-10 | 14:39
Ik denk dat devil_666meer een mooi klinisch voorbeeld is van neurosyfilis.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:43

verraad van links | 03-01-10 | 14:38
Luca Prins plukt zich gek daar, eerlijk.
Overigens wil ik hier nooit meer horen dat eieren bij de kippen vandaan komen.
Aan die flauwekul moet maar eens een einde komen.
We doen Columbus echt te kort.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:43

* Wolvenstamppot met extra Unox nog maar eens een slinger geeft*

bello | 03-01-10 | 14:42

@Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:39 ,
zomaar een heldere analyse aan de hand van een door-en-doorgebakken biefstuk.

vander F | 03-01-10 | 14:42

vander F | 03-01-10 | 14:33
Beter dan een tofu-biefstuk op de PvdD barbecue.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:41

vander F | 03-01-10 | 14:36
Ja, ik word snel aangestoken door cynisme.
Re: taqquia, ik heb ut gevonden. Finnen, ik begrijp 'm.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:40

vander F | 03-01-10 | 14:33
Da's waar.
Zelden een club gezien die zo vol van zonde is.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:39

@devil_666 | 03-01-10 | 14:34 ,
1 lullige muskiet met malaria tropica en je menselijke heersch fantasieen liggen onder de zoden.

vander F | 03-01-10 | 14:39

@ Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:33
Ik dacht altijd gewoon aan een boom.
Net zo als melk.

verraad van links | 03-01-10 | 14:38

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:33
Klinkt eigenlijk heel aannemelijk....

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:37

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:33 ,
cynisch?
volgens mij zegt je tweede zin voldoende om daaraan te voldoen.

vander F | 03-01-10 | 14:36

taqquia is beweren dat je tofuburger toch echt puur rundvlees is.

vander F | 03-01-10 | 14:30

??
Ik ga het even googlen.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:35

stel dat de dieren deze wereld overheersten en zij ons eens zouden afschieten dat zou eens wat zijn, maar ach wat weet ik nu, zeg nu eens eerlijk wij zijn toch de beesten onder deze dierenrijk, hun hebben hierom niet gevraagd, wij jatten alles in en maken alles kapot. diep triest vind ik dit, en helemaal degene die de tekst eronder heeft ingetikt bij de foto`s ..........

devil_666 | 03-01-10 | 14:34

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:28
Os, tomaat of beide.

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:34

@Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:30 ,
dat is meer het CDA.

vander F | 03-01-10 | 14:33

vander F | 03-01-10 | 14:27
Dat is wel heel cynisch.
In Nederland hebben de arbeiders het gewoon te goed. Als de uitbuiting in een ver lage-lonenland plaatsvindt richt links zijn ongerichte betrokkenheid op schattige diertjes.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:33

Toch nog genoeg jassen deze winter...

zazkia | 03-01-10 | 14:33

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:28
Die worsten groeien bij de HEMA, dat weet toch iedereen.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:33

250 wolven is teveel in heel Zweden? 250?

kingKnossos | 03-01-10 | 14:32

@Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:28 ,
willen we dat weten?

vander F | 03-01-10 | 14:32

vander F | 03-01-10 | 14:25
Ik neem aan dat de biefstuk niet doorbakken is.
Dat zou pas zonde zijn.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:30

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:28 ,
taqquia is beweren dat je tofuburger toch echt puur rundvlees is.

vander F | 03-01-10 | 14:30

vander F | 03-01-10 | 14:26
En niemand weet wat er nu precies in die worsten zit die half Nederland met smaak wegwerkt. Kun je nagaan.....

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:28

vander F | 03-01-10 | 14:23
Ik had er ook nooit van gehoord, maar geloof Empekai op diens woord.
Wat is een taqquia?

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:28

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:26 ,
ideologieën geven geen donder om mensen,
aard van het beestje.

vander F | 03-01-10 | 14:27

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:24
En Geert is op zijn beurt eigenlijk best blij met het feit dat hij iets heeft om lekker tegenaan te schoppen.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:26

Marijnissen was een worstendraaier,
kun je nagaan.

vander F | 03-01-10 | 14:26

Toen brandende braambosjes en andere goden nog persoonlijke conversaties met hun schepselen hielden, heeft de Heere nooit tegen de aartsvader der vossen gezegd:
"Snij een stukje van je piemel af en dan zult gij mijn uitverkoren diersoort zijn."
Dus waar baseren gelovige adventaristen als Thieme cs. hun "godgegeveven" gelijk op als ze het over vossenrechten hebben. Zelfs allah, de meest superieure god der goden, heeft nooit speciale rechten aan de vossen toegekend. En zoals elke GS-er ondertussen beseft: "allah weet alles beter."
Als die almachtige hemelse bordeel bewakers het anders gewild zouden hebben, dan hadden ze wel vossen het "buskruit" laten uitvinden!

Mr. Bator | 03-01-10 | 14:26

vander F | 03-01-10 | 14:19
Heeft m.i. niets met links of rechts te maken. Tegenstanders van de jacht vinden we overwegend in het linkse kamp, dat weer wel.
Ik vind het decadent -en dus helemaal niet links- om je druk te maken over dieren terwijl er nog mensen uitgebuit en onderdrukt worden, lijden onder armoede en sterven aan ziektes.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:26

Sta je dan, met je SP vlaggetje,
eet je biefstuk,
blijk je toch rechts te zijn.

vander F | 03-01-10 | 14:25

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:15
Het nivo is niet gezakt de selectieprocedures zijn inderdaad een beetje vreemd tegenwoordig. Maar het grootse probleem van de bestuurders is dat ze buiten de samenleving staan, we zouden ze er meer bij moeten kunnen betrekken op de een of andere manier. Maar je kunt deze man niet afrekenen op een domme opmerking en als hij opstapt dan moet die hele procedure weer overnieuw zijn we weer 3 maanden verder.

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:24

@Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:20 ,
Finnen en Zweden die tegen de jacht zijn?
Onzin, pure taqquia.

vander F | 03-01-10 | 14:23

@ Empekai | 03-01-10 | 14:18
Toch heb ik meer vertrouwen in het Zweedse wildbeheer dan dat van een gemiddeld Afrikaans land.
Het pareltje daar is toch wel Zimbabwe; daar vreten ze van de honger letterlijk hun wild op.

verraad van links | 03-01-10 | 14:22

vander F | 03-01-10 | 14:19
Ja.
En het komt echt niet meer goed met je.
Ik weet er alles van.
Ghehe.
;

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:21

Empekai | 03-01-10 | 14:18
Die Finnen en Zweden die tegen de leeuwenjacht zijn zullen niet dezelfden zijn die nu op wolven jagen.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:20

Ik heb als kind ook regelmatig op diertjes gejaagd,
ben ik nu rechts?

*overigens geen zegelring draagt*

vander F | 03-01-10 | 14:19

Als een Afrikaan een Leeuw doodschiet staan er meteen genoeg finnen en zweden te schreeuwen 'FOEI dat mag niet!'

En dan lekker zelf je eigen roofdieren afschieten....

Empekai | 03-01-10 | 14:18

Evocatus | 03-01-10 | 14:11
Salutem en heb je misschien ooit die documentaire van Louis Theroux gezien over die Afrikaners die wild fokken zodat de rijke Amerikanen iets hebben om op te schieten? Gaat nog een hele industrie achter schuil joh.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:18

Nu de jagers zijn ingeschoten, wordt het tijd het jachtseizoen op de Grijze Wolven open te stellen :)

McPhart | 03-01-10 | 14:17

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:15
Dat ligt er aan hoe groot ze is.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:17

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:06
Je zou een kundig bestuurder moeten zijn, maar tegenwoordig wordt de eerste de beste homoseksuele filatelistische Polynesische vrouwelijke albino die een weekcursus psychologische pedagogiek heeft gevolgd bij het LOI tot korpschef gebombardeerd. Nu vraag ik je, ben ik nu zo veeleisend of is het niveau de laatste decennia zo dramatisch naar beneden gezakt?

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:15

Is dat Poetin op die tweede foto?

Tally ho!

Korporaal Banaal | 03-01-10 | 14:15

Jagen op jagers, graag, maar dan wel menselijke jagers.

quadtuning | 03-01-10 | 14:14

@Evocatus | 03-01-10 | 14:11
ASls je laffe vleesvreters oproept om met pijl en boog te jagen, moet je die wolven oproepen om geen opgesloten vee in een weiland op te jagen. Wel zo consequent.

CoJoNes | 03-01-10 | 14:14

Valt roodkapje ook onder de kopvoddentax?
Laat die Zweden lekker schieten, paar wolven meer of minder maakt ook niet uit.

Vacuüm | 03-01-10 | 14:14

@ Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:10
LOL@klemteun.

verraad van links | 03-01-10 | 14:14

Ave, Evocatus

Evocatus | 03-01-10 | 14:11
U kunt ook volstaan met een ,
Graag gedaan.
Met vriendeliijke groet,

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:14

@ Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:10
Als je maar betaalt he.

verraad van links | 03-01-10 | 14:13

Hé joh, m'n hond!

En-el Hak | 03-01-10 | 14:11

"Mijn familie in de VS gaat ook iedere winter op hertejacht. Als ze er eentje hebben geschoten gaat-tie op de motorkap van de pickup en rijden ze het dorp door. Doet iedereen daaro. Laatste jaren hebben mijn neefjes daarmee de lokale krant gehaald: ze waren dan de eerste die dat jacht-seizoen een hert hadden. Levert daar major kudo's op. Dat dier gaat vervolgens in stukjes de vriezer in. Lekker vlees, trouwens.
.
Groenlinkse lafballen in Nederland zullen dat ook wel weer ver-schrik-ke-lijk vinden. HP | 03-01-10 | 12:35"

Daaro zijn het misschien bloedrode rechtse gemaksknallers met perfecte geweren met schitterende vizieren die het gemakkelijk maken om een hert af te knallen. Laffe vleesvreters, probeer het eens met pijl en boog.
Zo zou ik kunnen reageren.

E.e.a. heeft echter bar weinig te maken met al dan niet laf zijn. De enige connectie die u heeft is een familiale band. Verder is de Amerikaanse maatschappij totaal anders dan de onze. Van beide zijden mag men uitvoerig kritiek op elkaar hebben.
Ave, Evocatus

Evocatus | 03-01-10 | 14:11

Evocatus | 03-01-10 | 14:04
andere beestjes redden.. ooit van een voedselketen gehoord?

misti | 03-01-10 | 14:11

verraad van links | 03-01-10 | 14:07
Toch kan het allebei.
Het is maar waar je de klemteun plaatst.
Maar dat is met zoveel dingen.
;)

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:10

verraad van links | 03-01-10 | 14:06
De Zwitserse Garde heeft ze netjes afgevoerd, dat kan ik u wel vertellen.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:10

chekaz | 03-01-10 | 12:40

En wat zie je dan beter?

sqrota | 03-01-10 | 14:10

Evocatus | 03-01-10 | 14:04
Misschien, o Evocate, bedoelde Susai dat het inconsequent is om wel de natuur van rendieren en wolven z'n gang te laten gaan, maar die van mensen plotseling niet (yes! de vocativus gebruikt! whoohoo!).

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 14:10

Oja en meneer Fleauxe u hoeft niet bang te zijn want ik stem al sinds 2002 niet meer en laat Geert er maar inkomen hoor. Ik wil het wel eens zien...

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:10

Heeft het beest Roodkapje nou gedaan of werden de kleutertjes gespaard voor de brute afloop van dit verhaal?

JP_Nee! | 03-01-10 | 14:09

@Jan Kaas | 03-01-10 | 13:59

Tsja, dat de gemiddelde consument niet meer wil betalen voor een lekker stuk vlees i.p.v. een met water doordrenkt sponsje ontgaat mij al jaren.

azijnseikerT | 03-01-10 | 14:09

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:59
Dat is het... een koe is ook maar een heel simpel wezen, daar moet je niet met je mensenhersenen bij aan komen zetten om je in dat arme schepsel in te leven.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:09

@ verraad van links | 03-01-10 | 14:06
Woordvolgorde...

verraad van links | 03-01-10 | 14:07

iedereen die vlees eet en zegt dat het verschrikkelijk is dat die wolven worden afgeschoten denken niet goed na. want als je een dier doodschiet dan eet je vervolgens met veel meer begrip zo n stuk vlees dan als je een biefstuk bij de c1000 koopt.

Faust1 | 03-01-10 | 14:07

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:05
Ze zullen het wel over 23 centimeter ijs gehad hebben.
Denk ik.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:07

@Fleauxe | 03-01-10 | 13:39 ,
aha, dus de leibstandarte Guusje ter Horst (ik voel een lied opkomen..) voor haar 'elite' wordt al klaargestoomd lees ik.

vander F | 03-01-10 | 14:06

@ Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:05
Nou, das altijd nog minder erg dan een jengelende minaret...

verraad van links | 03-01-10 | 14:06

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:58
En wat is dan die zo hoogbenodigde capaciteit, hard schreeuwen en de mensen goed onderdrukken en bang maken. Laat me niet lachen. Je moet er gewoon een beetje vertrouwen in de mensen hebben maar nu zal ik wel weer naief zijn.

irriducibili79 | 03-01-10 | 14:06

Rammstein | 03-01-10 | 13:58
Slecht geslapen vannacht.... schreeuwende menschen die op straat riepen dat God groot geschapen is ofzeau... dus aan subtiliteit heb ik vandaag een broertje dood.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 14:05

Die jagers hebben hiermee een heleboel andere beestjes gered. En niet zeiken over de natuur zijn gang laten gaan: Blijkbaar heeft de mens ook de natuurlijke behoefte om te gaan jagen anders deed hij het niet.
Ion Susai | 03-01-10 | 12:25

Klinkt hier een goedkeuring in door??? Een "natuurlijke behoefte" die gedekt wordt? Dat opent perspectieven voor iedereen met een "natuurlijke behoefte" tot moorden, stelen, verkrachten, oppersoldaatje spelen, landje pik en wat dies meer zij aan meestal maatschappelijk verwerpelijk gevonden menselijke oprispingen.
Beste Ion Susai, Bedoelt u dat?
Ave, Evocatus

Evocatus | 03-01-10 | 14:04

Wolfgang in Wolfsburg is gewaarschuwd..!

Jerry Nick | 03-01-10 | 14:04

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:59
Wanneer ik het over een betere behandeling van dieren heb, heb ik het niet over een doorzon woning voor ieder koeien gezin en een keer per jaar op vakantie.
Dat snapt U hopelijk nog.

Rammstein | 03-01-10 | 14:01

Fleauxe | 03-01-10 | 13:49
Als een bus, klopt.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 14:00

Had ie ook schaapskleren aan?

Maxx! | 03-01-10 | 14:00

@Rammstein 13:54: over het slecht behandelen van dieren, ook daar wordt de welstand van een dier vergeleken met een mens en gekeken vanuit een menselijk perspectief terwijl dat toch heel iets anders is.

Uiteindelijk is een toch een economische kwestie. De consument wil niet meer betalen voor zijn stuk vlees en dus kan de boer hem niet een betere leefomgeving bieden, helaas.

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:59

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:56
Stempeltjes op papiertjes zetten zul je bedoelen.... je denkt toch niet dat die mensen op capaciteit worden geselecteerd tegenwoordig?

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:58

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:57
Wat een slechte tactiek, menneke.

Rammstein | 03-01-10 | 13:58

sufkut | 03-01-10 | 13:55
Ik zou graag jagen, maar ik zie op tegen het miljard regeltjes waar je je dan ongetwijfeld aan te houden hebt (Nederland!).

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:58

@ Fleauxe | 03-01-10 | 13:49
Ja, idd.

verraad van links | 03-01-10 | 13:57

Rammstein | 03-01-10 | 13:55
Ik probeer erachter te komen waar jij je nu zo over opwindt juffer, en probeerde zomaar ergens op te schieten om te zien of ik erna de vinger op de zere plek kon leggen.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:57

sufkut | 03-01-10 | 13:55
Backdoor bragging.

Rammstein | 03-01-10 | 13:57

Fleauxe | 03-01-10 | 13:49
Het handelen tijdens de rellen kwam uit onmacht en een slechte voorbereiding en ik zeg toch dat het niet slim is om de 2e WO erbij te halen maar dat doet die man ook alleen maar uit onmacht en onkunde. Hij heeft vast meer verstand van politiezaken dan van politiek.

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:56

CoJoNes | 03-01-10 | 13:53
Ja wat wil je, met een Minister als baas die oproept tot een opstand van de culturele elite.... goed voorbeeld doet goed volgen zullen we maar zeggen.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:56

tis de laatste wel raak met jagen he.. Ik hoorde laatst al bij de wapenhandelaar dat bijna niemand meer jager wil worden, heeft dat er wat mee te maken misschien? Maar goed mij hoor je niet klagen, ik weeg amper wat en van dit soort topics krijg ik op een of andere manier altijd honger. *vlees bakken gaat*

sufkut | 03-01-10 | 13:55

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:54
Waar heeft U het nu ineens over ?

Rammstein | 03-01-10 | 13:55

doe us niet | 03-01-10 | 13:53
Hebben de mensen in Franeker u iets misdaan?

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:55

... en als je dan een geweer had gehad om af en toe een wolfje om te leggen, zou je als bevolking het geweldsmonopolie van de staat terug kunnen vorderen. Het lijkt erop dat de politie er nogal selectief mee omgaat.

CoJoNes | 03-01-10 | 13:54

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:51
Ik wéét dat dieren slecht behandeld worden. Dat is mijn eerste uitgangspunt, betere behandeling. Die actievoerders interesseren me een stuk minder, maar als je dan toch de angel eruit wilt halen.

Rammstein | 03-01-10 | 13:54

Rammstein | 03-01-10 | 13:49
Ja, wou jij dan aan een koe beginnen te knabbelen terwijl hij nog leeft? Nee dat zou pas lekker humaan zijn. Mijns inziens gewoon dat rund de reedt van een koe laten zien en dan vanachter een kogel in de kop, ik weet zeker dat hij blij ter ziele gaat. Maar van dat Halal slachten ben ik ook geen groot fan, als je dat bedoelt. Infaam en abject, dat is het.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:54

Fleauxe | 03-01-10 | 13:39
Ja dat rare verhaal zwerft wel ergens in de panelen. Als Dion Graus straks minister van Dierenwelzijn is, zal het juist afgelopen zijn met gewetensnood onder agenten. Niet meer dit: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/12/...
En dierenmishandelaars oppakken. Prima toch.

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:53

Beesten gewoon uitzetten in Nederland. Het liefst in het centrum van Franeker, of anders gewoon op de Veluwe.

doe us niet | 03-01-10 | 13:53

@Fleauxe | 03-01-10 | 13:39
Kijk! Dat is inderdaad belangrijk nieuws. Het verbaasde me al dat ik er niemand over hoorde, behalve TRS natuurlijk. Het is compleet van de pot gerukt en je zou zelfs kunnen stellen dat de politietop oproept tot ontwrichting van openbare orde.

CoJoNes | 03-01-10 | 13:53

Zou de heren jagers graag de loop van hun geweer in de aars steken en dan de trekker overhalen. Eens kijken wat zij er zelf dan van vinden...

Reykjavik | 03-01-10 | 13:53

@ Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:48
En de PVV krijgt vervolgens het verwijt 'dat ze dat er zelf achter hebben gezocht'.
Voer voor Zijderveld c.s. om aan te tonen dat de PVV inderdaad de nieuwe NSB is...

verraad van links | 03-01-10 | 13:53

@Rammstein 13:42: is dat zo? Jij denkt dat als je extremisten ruimte geeft, ze je wel met rust laten? ik denk het niet, voorbeelden genoeg

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:51

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:46
Het gaat mij er niet om of iemand wel of geen vlees eet, ik heb het over de behandeling van dieren. Zou dat beter zijn, had je geen actie groepen. Want het is slecht. Dat kan niemand ontkennen.

Rammstein | 03-01-10 | 13:49

@irriducibili79 | 03-01-10 | 13:45: Ha, en hoe vertaal jij het handelen ten tijde van de rellen op Hoek van Holland? Dat is exact wat Wilders graag ziet en heeft NIETS met nazisme of wat dies meer zij van doen.
@verraad van links | 03-01-10 | 13:45: Nee, niet zolang er nog idioten als reaguurder irrukdebiel79 bestaan.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:49

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:42
Tegen Spider-Man kan ik niet op.
Ik ben het met u eens dat uit de gang van zaken in de natuur geen morele standaard te halen valt. De natuur is volkomen amoreel en ik denk dat mensen beter kunnen. Dat gezegd hebbende, ik denk dat de rechten en plichten van dieren op z'n best betrekkelijk zijn, en dat er dus t.a.v. de jacht veel ruimte bestaat voor persoonlijke voorkeur.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:49

verraad van links | 03-01-10 | 13:45
Natuurlijk niet, er is niemand in de ambtelijke top die hem gaat zeggen dat hij moet opstappen, en dus blijft meneer zitten waar hij zit.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:48

ik vindt mooie beesten

sigon. | 03-01-10 | 13:47

Rammstein | 03-01-10 | 13:42
Kom bij mij niet aan met die vegetaristische nonsens. Wetenschappelijk gezien is er een hoop tegenin te brengen, zo zijn er genoeg essentiële voedingsstoffen die je enkel uit vlees kunt halen. Als iemand zo nodig gras vreten wil mag dat gerust van mij, maar die moraalridders begaan altijd de onverbeterlijke fout om mij te komen vertellen wat ik op mijn bord moet leggen.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:46

@ Fleauxe | 03-01-10 | 13:39
Ik had het des nachts al ergens gepost. Het is walgelijk. Als die idioot nou een vent is dan maakt hij enorm snel zijn excuses en stapt hij daarna stante pede op.
Maar zo zal het niet gaan...

verraad van links | 03-01-10 | 13:45

Rammstein | 03-01-10 | 13:42
ROFL.

Jaap de Paap | 03-01-10 | 13:45

Fleauxe | 03-01-10 | 13:39
Als iemand roept dat je mensen in de knieschijven moet schieten dan vind ik het niet gek dat degene die dat dan moeten gaan uitvoeren zich daar vragen bij stellen. Wel niet zo slim om de 2e WO er weer bij te halen, je kunt ook gewoon een reportage uit de sloppewijken van Brazilië gebruiken als je je punt wil maken. Is ook wat recenter.

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:45

Rammstein | 03-01-10 | 13:42
LOL.

Jackanders | 03-01-10 | 13:44

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:33
Lol. Dat helpt mogelijk tegen veel meer maatschappelijke problemen.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:35
Dat is waar. Ik vind jagen trouwens niet wreed. Het gaat mij om de mentaliteit iha, de onverschilligheid in de frase 'zo is de natuur'. In dit verband citeer ik graag uit Spiderman: with great power comes great responsibility.

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:42

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:41
Dat is appels met peren vergelijken, vrouwke.

Rammstein | 03-01-10 | 13:42

@Jan Kaas | 03-01-10 | 13:34: Tsja, het moet gebeuren. Maar om er nu een soort volkssport van te maken, nee. Tevens zouden de klagende boeren ook wat meer kunnen investeren in een fatsoenlijke omheining. Een reaguurder voor mij schreef het al.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:42

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:39
Of vlees een eerste levensbehoefte is, valt te bewtijfelen en Theo Maassen ? Please, kom niet met die flapdrol aan. Alstjeblieft.

Rammstein | 03-01-10 | 13:42

@Rammstein 13:35:

ja, en als iedereen gewoon de grote profeet Allah niet meer beledigd met spotprenten verdwijnen alle moslim terroristen, welterusten jongen!

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:41

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:24
So true.

Jaap de Paap | 03-01-10 | 13:40

Rammstein | 03-01-10 | 13:35
Een mens moet ook te vreten hebben, en daarvoor draait hij heel menselijk er een paar de nek om. Of zoals Theo Maassen zegt: "ik eet die beesten omdat ik ze een leven gun, als ik ze niet zou eten zouden ze in eerste instantie nooit zijn geweest".

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:39

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:34
Die extreme types zijn inderdaad zorgwekkend, maar de meeste mensen die begaan zijn met dieren zijn toch bovengemiddeld empathisch en zachtmoedig. Het zou niet slecht zijn als er meer van zulke mensen zouden zijn.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:39

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:34
jij durft vast niet in een bos te komen omdat er zoveel dieren zitten

misti | 03-01-10 | 13:39

@Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:24: Ben ik roerend met je eens, geestig geschreven ook.
PS: Omdat GeenStijl jullie niet op de hoogte wil brengen doe ik het maar even. www.dagelijksestandaard.nl/2010/01/03/... De politie-top is druk bezig Geert Wilders te demoniseren. Zo gaan ze binnenkort boekjes uitdelen, met daarin een verhaal over doodgeschoten zwervers ten tijde van de bezetting. Dit om, en nu komt het, agenten te doen overwegen hoe te handelen als 'Wilders aan de macht komt'. Ja, u leest het goed.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:39

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:34
Dat ze er zijn is niet zorgelijk, dat er niks aan wordt gedaan is zorgelijk.
Ik bedoel, je kunt ze moeilijk allemaal Q-koorts gaan geven, maar de buitenlandse dierenterroristen tot persona-non-grata verklaren moet lukken.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:37

zeg maar jansen | 03-01-10 | 13:22
Daar is al een paar keer op geschoten, één keer nèt boven de roos.

Jackanders | 03-01-10 | 13:36

Rammstein | 03-01-10 | 13:36
Bijvoorbeeld.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:36

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:35
De von Lippen Bisterveldjes ?

Rammstein | 03-01-10 | 13:36

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:34
Zouden dieren beter behandeld worden, zou je dat soort Leute ook niet hebben. Zo zou je het ook kunnen bekijken.

Rammstein | 03-01-10 | 13:35

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:24
Los van de vraag of jagers zo wreed zijn (ze beweren zelf van niet), staan althans in NL de jagers niet onderaan de maatschappelijke ladder. Ze komen meestal uit die families die het van oudsher voor het zeggen hebben, mensen met zegelringen e.d.

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:35

@Fleauxe | 03-01-10 | 13:11: empathie is niets mis mee, alleen zijn er in nederland heel veel mensen die een dier gelijk of zelfs hoger achten dan een mens (zie aanhang PvdD) en zelfs allerlei acties als bedreiging, brandstichting, geweld gerechtvaardigd vinden om deze empathie vorm te geven.

Dat er in Nederland relatief veel van dit soort mensen te vinden zijn vind ik nogal zorgelijk.

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:34

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:30
Of de vrouw des huizes een scheerapparaat geven en vragen of ze voortaan een jurk wil dragen.
Kan ook.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:33

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:24
Applaus !

Rammstein | 03-01-10 | 13:32

Dit topic maakt veel los. Niemand is het eens over de rechten en plichten van dieren, dus is de vraag jagen of niet jagen vooral een kwestie van smaak, niet?

Dmitri Dmitrievitsj | 03-01-10 | 13:31

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:28
Daar zeg je wat. Om de publieke service te verbeteren moeten we dus eigenlijk huwelijkstherapie voor ambtenaren gaan soepsidiëren.

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:30

Over Sikkeneur gesproken: waar is Miretra eigenlijk?

Jaap de Paap | 03-01-10 | 13:29

-1

saintinel | 03-01-10 | 13:29

Charles Bronson .32 | 03-01-10 | 13:24
De natuur heeft ons gecreërd om de natuur te beheersen anders werd het wel een hele wilde boel he.

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:28

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:24
Hetzelfde geldt ook voor ambtenaren.
Compensatie zoeken voor "het thuis niks te zeggen hebben".
Doorgaans dan he.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:28

Cortes | 03-01-10 | 13:06,
Kruipert. :-P

HP-premium | 03-01-10 | 13:28

niet grappig

harryss | 03-01-10 | 13:26

Rammstein | 03-01-10 | 13:15,
Met die instelling was de mens allengs uitgestorven. ;-)

HP-premium | 03-01-10 | 13:25

Fleauxe | 03-01-10 | 13:11
Trek het je niet aan. ojédiaré en Jan Kaas zijn van die robuuste types die in alle wijsheid menen te weten dat de natuur nu eenmaal wreed is, en dat je dus niet mag jammeren als mensch. Doorgaans zijn dit types die helemaal onderaan de menselijke ladder staan. Ik heb het al vaker gezegd, ik vermoed dat het ook voor hen op gaat: veel wreedheid tegen dieren komt van mensen die niets van andere mensen gedaan kunnen krijgen, als een soort compensatie dus.

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 13:24

pfff al dat gejank om een paar wolfjes, oeeh ze zijn zo zielig boehoe boehoe.
zelfs al zou het zo zijn dat de mens gelijk zou zijn aan de dieren dan is dat geklaag nog dommer. Volgens jullie lost het probleem mens zich dan toch vanzelf op? de natuur zorg wel voor zichzelf toch? loop dan ook niet te janken want door niets te doen doe je namelijk ook iets. Misschien wil de natuur het probleem van overpopulatie van die wolven wel oplossen door de mens?
wat krijgen we strx voor nieuwe stichting? adopteer een wolf uit zweden? get a life!

Gusto | 03-01-10 | 13:24

Hoe heeft de natuur het toch ooit zonder de mens moeten klaarspelen?

Charles Bronson .32 | 03-01-10 | 13:24

Cortes | 03-01-10 | 13:02,
De weinige negerts daaro zijn veelal blauw van kleur als je buiten tegenkomt.
.
Ik moet u voorts eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe een negert smaakt, blauw of anderzins.

HP-premium | 03-01-10 | 13:24

Ik weet niet heur, maar ik ga liever in een rood jasje te paard op vossen jagen.

Mijnheer Pastoor | 03-01-10 | 13:24

Fleauxe | 03-01-10 | 13:19
Eerst maar even extra veren plaatsen.
;

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:23

Oja er is nog een goed argument, de wolf bedreigt mijn leefsituatie.

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:23

Maak er dan een sport van, en geef de jagers alleen een pijl en boog mee.
Met zo'n scope geweer kan zelfs mijn dove en blinde buurman het.

montero | 03-01-10 | 13:23

Idi Amin | 03-01-10 | 13:00,
Weinig herten in redneck-gebied.
.
Try again...

HP-premium | 03-01-10 | 13:21

Het enige goede argument om te jagen is, ik heb honger en ik heb een jas nodig. Dan heb je ook nog het argument ik verveel me en ik wou mijn mannelijkheid tonen die vind ik zelf wat minder.

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:20

cheap cattle for human mass meat consumption, blurh!

Patrick Zweedsey | 03-01-10 | 13:19

@hakgeballetje 13:06

U bent meer van het verzamelen dan? Of laat u gewoon anderen voor u "jagen" op beesten die met tienduizenden tegelijk asap. in vleesfabrieken opgefokt worden?

widtvoet ® | 03-01-10 | 13:19

@Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:16: Jakhalzen, met hun rode stropdassen en zwarte pak. Haal je geweer maar uit het vet. Die Frank, zo, leg dat maar eens op de motorkap.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:19

Paperchulo | 03-01-10 | 12:27
Dat vind ik geen goed argument, de mens verneukt de natuur al eeuwen en daar gaan we ook niet op jagen.

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:17

Rammstein | 03-01-10 | 13:15
Zou het graag voordoen, maar moet nu stofzuigen.

ojédiaré | 03-01-10 | 13:17

Hier hebben we geen wolven, wel Jakhalzen.
Weet eigenlijk niet wat je beter kan hebben.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 13:16

Zo.
Met geweer, dat kan ik ook.
Nu gewoon man tegen wolf. Blote handen.
Ik maak de foto's wel.

Rammstein | 03-01-10 | 13:15

-weggejorist-

zwetsert | 03-01-10 | 13:14

Dit zouden ze in Hilversum eens moeten doen. Dat scheelt weer een paar miljoen.

JP_Nee! | 03-01-10 | 13:13

als de overheid het laat afweten dan gaan de burgers zelf pief paf poef doen. In zweden begrijpt men dat tenminste. Hier in nederland zal het nog wat worden. Eerst zwijnen die tuinen omploegen, straks wolven die huiskatten en kinderen uit de tuin wegsleuren. Dan ga ik hoogstpersoonlijk stropen met klemmen, valkuilen en landmijnen. De mens staat bovenaan in de voedselketen in nederland en zo hoort het te blijven.

granaatwerper | 03-01-10 | 13:12

De enige reden om ze af te knallen is dat ze het vee opvreten aldaar.....
Wie is er nu in te grote getalen aanwezig ??
Je zou ook eens fatsoenlijk hekwerk om je erf kunnen zetten, heskekuk !! (Noors voor paardelul)

kaketoe | 03-01-10 | 13:11

@Jan Kaas | 03-01-10 | 13:06: Zeker, maar jij stelt dat men zich niet mag overgeven aan gevoelens van empathie omdat de natuur 'nu eenmaal wreed is'. Dat is een domme redenering, maar of je het waarom daarachter ooit zult snappen. Enfin, ik zeg al niets meer. Anders krijg ik je medestanders op m'n dak, je weet wel, die met z'n redneck-family die elke week trost met een Eland op de motorkap rondrijden. Fatsoenlijke mensen dus.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:11

lichtpunt | 03-01-10 | 13:07
Dan zal dat dunner bevolkt gebied nóg dunner bevolkt gaan worden...
Sommige afgelegen streken in Oost-Europa en Rusland worden echt geterroriseerd door wolven, met kindertjes en houthakkers die regelmatig verdwijnen enzo. Bijna niet voor te stellen in de 21e eeuw.

Randfiguur | 03-01-10 | 13:11

@Jan Kaas | 03-01-10 | 13:06
De gereguleerde wreedheid die de flauxen van deze wereld voor ogen hebben is een Afrikaanse olifant in je tuin om het GFT afval te reguleren.

ojédiaré | 03-01-10 | 13:11

Mijn familie eet alleen mos en gegiste appels ;-)

HeiligeEland | 03-01-10 | 13:10

Hier in de Biesbosch een wolvenplaag inmiddels. Niets mis met beperkt afschieten. Ben zelf al een paar lammetjes en kippen erdoor kwijtgeraakt.

Mekker | 03-01-10 | 13:10

gewoon om effe een voorbeeld te stellen, denken die wolven wel niet

misti | 03-01-10 | 13:09

Deed ik vroeger ook, lichtbak op de pickup, paar sixpacks, Browning in de aanslag en knallen maar. Safari in eigen land, het kan nog in ons dichtbevolkte overgereguleerde nederland. Beekse bergen was favoriet, Oostvaarderplassen goede tweede.

sjaakdeslinksesul | 03-01-10 | 13:08

@ojédiaré | 03-01-10 | 13:04: Bemoei je er niet mee!? Whoehahahaha Nou sorry, dan ga ik wel in een hoekje zitten scrabbelen.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:08

Schieten met verdovingspijltjes en vervolgens de wolf verplaatsen naar een dunner bevolkt gebied kan toch ook? Of ben ik nou TE beschaafd?

lichtpunt | 03-01-10 | 13:07

Nah zielig hoor... wolven zijn juist bang van mensen zij hebben last van het welbekende sprookje de grote boze wolf...
Dierenbeulen daar!

Frans29637415 | 03-01-10 | 13:06

Dit is het enige wat de mensheid kan controleren en beheren, want de dingen die er echt toe doen zoals aanslagen, terroristen, crisis en verpaupering laten we liggen. Maar een paar vervelende vossen kunnen we natuurlijk wel hebben, met hulp van de regering die het toelaat om erop te jagen. Ook daar kan de regering blijkbaar niks aan de echte landelijke problemen doen en doen ze net alsof dit een grote plaag is die de mensheid bedreigt, terwijl de mensheid door veel ergere dingen wordt bedreigt en aangedaan.

leijpeideaud | 03-01-10 | 13:06

-weggejorist-

hakgeballetje | 03-01-10 | 13:06

De mens is ook gewoon natuur hoor,
behalve dan voor die halve zolen die in heilige boekjes geloven.

Hier ook wel eens zulks gezeur bij het afschieten van vossen,
zou ook sielug zijn.
Er bij vergeten dat die krengen eerst alles aan konijnen, vogels en ander aaibaar spul compleet wegvreten uit de 'natuur'.

vander F | 03-01-10 | 13:06

@Fleauxe 12:57: een percentage wolven afschieten om de populatie te reguleren met een geweer waardoor een wolf binnen enkele seconden dood is lijkt me een goed voorbeeld van gereguleerde wreedheid.

Jan Kaas | 03-01-10 | 13:06

@HeiligeEland | 03-01-10 | 13:02: Zo, eet die familie van je nu ook al aangeschoten moeders? Je stijgt in aanzien hoor, zoveel is zeker.

Fleauxe | 03-01-10 | 13:06

@Fleauxe | 03-01-10 | 12:59
Je trekt weer eens de verkeerde conclusie. Je suffe reactie is daar het resultaat van. Lees eea nog eens goed door, of bemoei je er niet mee. Jan Kaas heeft gelijk en daar doet jouw sikkeneurige ruziezoekerij niets aan af.

ojédiaré | 03-01-10 | 13:04

Kunnen ze niet op Finnen gaan jagen?

irriducibili79 | 03-01-10 | 13:04

@ Idi Amin: je moeder!

HeiligeEland | 03-01-10 | 13:02

ROFLOL@Idi Amin | 03-01-10 | 13:00

Fleauxe | 03-01-10 | 13:01

@ HP | 03-01-10 | 12:35
Ik zou ook trots zijn op mijn Redneck/Hillbilly familie...

Idi Amin | 03-01-10 | 13:00

@ojédiaré | 03-01-10 | 12:56: Zo wat een nobel plan. Laat jij dan ook gelijk je eigen kinderen, onder erbarmelijke omstandigheden, je sportschoenen in elkaar flansen? Natuurlijk niet, dat zou echt een stompzinnig voorstel zijn. Net zoals.... .

Fleauxe | 03-01-10 | 12:59

Willem Alexander kan dan ook nog een vakantievilla gaan bouwen in Zweden, want daar mag hij jagen.

juriste | 03-01-10 | 12:59

Tja, we zijn hier in Nederland toch zo van het instandhouden van tradities? Laat hen dan ook lekker hun tradities houden.

-=PyP=- | 03-01-10 | 12:59

Ik hoop dat alle boeroepers ooit in de toekomst eens oog in oog komen te staan met zo'n (hongerige) wolf op de Veluwe. Omdat marianne thieme het voor elkaar krijgt dat die zielige wolven niet afgeschoten mogen worden. Wat hier gebeurt heet 'de natuur in stand houden' stelletje stomkoppen. Die wolven nøken er wel weer wat welpjes bij hoor.

Rest In Privacy | 03-01-10 | 12:58

Wat is het probleem?

Zo jammer! | 03-01-10 | 12:58

@Jan Kaas | 03-01-10 | 12:56: Ja hoor, dat is natuurlijk precies wat ik bedoel.
Voort vind ik je absoluut niet dom, echt niet.

Fleauxe | 03-01-10 | 12:57

@HeiligeEland | 03-01-10 | 12:40
Eigen neven en nichten eerst hebben ze ook bij de grijze wolven.

bijtieakumaai | 03-01-10 | 12:57

@ stoomloc | 03-01-10 | 12:53

Als ze dan op IQ selecteren en onderaan beginnen, prima!

Nlz® | 03-01-10 | 12:57

Gegarandeerd dat ze nu de Biathlon winnen bij de winterspelen.

flantastic | 03-01-10 | 12:57

Jammer dat ze die dieren niet gewoon verdoofd hebben en op transport hebben gezet naar de Veluwe, dan is bij ons ook meteen het zwijnenprobleem dichter bij een oplossing.

Kale Meester | 03-01-10 | 12:57

@Jan Kaas | 03-01-10 | 12:52
Je slaat de spijker....
In de lijn met dat gedachtengoed; iedereen zou verplicht moeten zijn jaarlijks de beesten die hij of zij opeet zelf te slachten of tenminste te selecteren en laten slachten. Zo krijgt de gezichtjesworst ook echt een gezicht.
Huichelaars huilen met de wolven.

ojédiaré | 03-01-10 | 12:56

@Fleauxe 12:53 : hoe reguleer je wreedheid? wolven opvoeden geen kippen en schapen dood te bijten? Leeuwen vegetarier maken?

Jan Kaas | 03-01-10 | 12:56

Cortes | 03-01-10 | 12:53
Nee, die smaak is om te huilen.

Jackanders | 03-01-10 | 12:55

@stoomloc | 03-01-10 | 12:53

Je kunt er vandaag nog wat aan doen. (liever niet voor de trein)

azijnseikerT | 03-01-10 | 12:55

en over de natuur zelf zijn werk laten doen, de wolf heeft maar 1 natuurlijke vijand... de mens

Jan Kaas | 03-01-10 | 12:53

Cheap. Voor de begripsfundi: het wachten is op een aantal technisch superieure aliens die feitelijk en terecht constateren dat er op dit stuk ruimtegruis (aarde) teveel van de soort mens rondwandelt.

stoomloc | 03-01-10 | 12:53

@Jan Kaas | 03-01-10 | 12:52:... of ver genoeg ontwikkeld om de wreedheid te reguleren.

Fleauxe | 03-01-10 | 12:53

gelukkig is roodkapje gered! Hup ik help wel mee met neerknallen zolang er te veel van zijn en ze er een rotzooi van blijven maken.

speedy_con33 | 03-01-10 | 12:53

@king_dong | 03-01-10 | 12:40:
@Jan936359370 | 03-01-10 | 12:42:
Right on!

Radikal Subjektiv | 03-01-10 | 12:52

tja, is een mooi beest, maar als het overlast veroorzaakt moet het gereguleerd worden.
En wat betreft het jagen, het is niet mijn hobby, maar ik kan mij voorstellen dat het iets spannend en primair heeft, komt dicht bij wat de mens vroeger moest doen om zijn eten te verzamelen of zijn lijf of vee te beschermen.
Mensen die dat zielig vinden zijn misschien iets te ver verwijderd geraakt van de wreedheid van de natuur.

Jan Kaas | 03-01-10 | 12:52

@ bijtieakumaai | 03-01-10 | 12:49

Daar wordt-ie niet minder schraal van lijkt me...

Nlz® | 03-01-10 | 12:51

ga dan met pijl en boog jagen...
beetje met een jachtgeweer schieten... losers

fix-it | 03-01-10 | 12:50

Volgende keer als er weer een inteeltbroertje van deze mooie dieren door een Litouwse tokkie van een brug geslingerd wordt ook zulke lollige teksten? Of gaan we dan weer massaal huilie doen?

Hertogin v. Pauperen | 03-01-10 | 12:50

We hebben zojuist duizenden geiten gedozerruimd en kijk .. wie er weer zijn vingertje opsteekt en boos naar anderen roept dat ze het verkeerd doen...

ojédiaré | 03-01-10 | 12:49

azijnseikerT | 03-01-10 | 12:47
Laffe honden.

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 12:49

@Nlz® | 03-01-10 | 12:38
Laten we ze viagra sturen voor die knijnen.

bijtieakumaai | 03-01-10 | 12:49

En hoeveel zijn er nu uiteindelijk afgeslacht?

..zapper | 03-01-10 | 12:48

@ HeiligeEland | 03-01-10 | 12:40
Jammer, dat ze jou vergeten zijn..

Idi Amin | 03-01-10 | 12:48

@Vieze Tonnie | 03-01-10 | 12:40

Wolven komen altijd in groepen, je weet wel net als....... ja juist. Dus als 1 je aanvalt liever wegwezen.

azijnseikerT | 03-01-10 | 12:47

sqrota | 03-01-10 | 12:36 Bril? Pica 2? Help eens.

JP_Nee! | 03-01-10 | 12:44

Walgelijk.
Laat die beesten nou, de natuur maakt zelf wel een balans...

da wizard | 03-01-10 | 12:44

knight03 | 03-01-10 | 12:31
Tegen de tijd dat ze hier komen zijn alle landsgrenzen al dichtgespijkerd, als het aan de PVV zou liggen.

Jaap de Paap | 03-01-10 | 12:37

Volgens mij heb je gelijk, heb ik ook gehoord.

Gexto | 03-01-10 | 12:44

Triest dit..
Wolven zijn fantastische beesten. Kijk dat er gejaagd wordt voor een biefstukje uit de natuur, niks is mee. Maar dit is zinloos. - veel voor die Zweden.

Idi Amin | 03-01-10 | 12:44

Kunnen ze de wilde zwijnen opruimen, die door de mens weer in grote getalen te vinden zijn op de Veluwe. De linkse klimaathoaxers en de knuffelaars denken nog steeds de natuur naar hun hand te kunnen zetten.

azijnseikerT | 03-01-10 | 12:43

allemaal leuk en wel maar wat vind Marianne ervan?

neemjemoederindemali | 03-01-10 | 12:43

Prachtige, zeldzame beesten afschieten omdat je een kleine pik hebt: wat een zielige hufter ben je dan!

Jan936359370 | 03-01-10 | 12:42

Darwin zegt (en die heeft uiteindelijk altijd gelijk) dat de soort zich door overpopulatie vanzelf opheft. gebrek aan voedsel.
of door een gebrek aan roestige Renault 21's die de Straat van Gibraltar niet over kunnen steken om wat voor reden dan ook.
Jagers, grijp eens in!

Krassimir | 03-01-10 | 12:42

@sqrota | 03-01-10 | 12:36

Neen mijn jong, dat is om beter te kunnen zien...

chekaz | 03-01-10 | 12:40

-weggejorist-

king_dong | 03-01-10 | 12:40

27 wolven verscheurd door een roedel van 11.000 jagers. Jaja, erg stoer dat jagen op jagers. Het gaat erom of je een wolf aankunt met je blote knuisten als je er eentje tegenkomt in een donker steegje. Tip: niet bang kijken, en zo gedecideerd mogelijk 'AF!' roepen.

Vieze Tonnie | 03-01-10 | 12:40

Mijn familie is er blij mee. Ben al drie achternichten en een verre neef verloren door die krengen.

HeiligeEland | 03-01-10 | 12:40

Nu die everzwijnen in limburg nog!
Stuur die zweden daar ook maar achter aan, want wij kunnen het iig niet.

Dauthi | 03-01-10 | 12:40

tejootje | 03-01-10 | 12:34
27.
Op een totaal aantal van een kleine 300 is dat best veel en zou dat het verschil ( lees evenwicht ) kunnen maken.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 12:40

@ brutus68 | 03-01-10 | 12:36
Zo dacht ik er ook over. En 220 is niet zoveel. Zo’n 10% is dus afgeknald.

Fijnstoffer | 03-01-10 | 12:39

@ tejootje | 03-01-10 | 12:34

Dat zou op een populatie van 220 wolven (ken de getallen niet precies maar dat kwam ik hierboven tegen) toch een elfde deel zijn. Laten we voor het gemak even tien procent zeggen. Als er in het gebied waar ze rondhobbelen voor 200 wolven normaal te vreten is met een natuurlijk evenwicht en dergelijke, zullen er daar ook 220 kunnen leven, echter is door de te grote 'begrazing' het voedsel eerder op. Nu staan onder andere konijnen wel bekend om hun voorplantingsdrang, maar als die opeens allemaal tien procent harder moeten gaan fokken zitten ze allemaal met een schrale pielemuis. En dat wilden de Zweden die konijntjes niet aandoen. Laten we het daar op houden, want ik ben bang dat we hier niet uit komen en overeen moeten komen dat we het niet eens zijn met elkander.

Nlz® | 03-01-10 | 12:38

Prima resultaat. Het kost de Zweedse maatschappij een hoop centen wanneer die wolven niet worden afgeschoten.

cultheld | 03-01-10 | 12:38

Gexto | 03-01-10 | 12:26
Volgens mij willen ze maximaal 210 wolven daar hebben, en moeten de jagers elk uur checken hoe de stand is. Las ik ergens: weet het niet zeker.

Jaap de Paap | 03-01-10 | 12:37

@Fijnstoffer 12:31

Ruimte zat daar, lijkt me zo. Dan moet er ook plek zijn voor een paar roedels wolven. Een populatie van 220 stuks in zo'n groot land moet kunnen.

brutus68 | 03-01-10 | 12:36

Waarom heeft pica 2 een bril bij zich?
Sneeuwblindheid?

sqrota | 03-01-10 | 12:36

Paperchulo | 03-01-10 | 12:27 Ik krijg niet de indruk dat ze de natuur verneuken maar elkaar. Veel wolvennat daar..

JP_Nee! | 03-01-10 | 12:36

@ Nlz® | 03-01-10 | 12:31
"meer vreten als aangevuld..." dan sterven er toch ook weer wolven als gevolg van honger? Ik vind het wel zo'n onzin om te zegge dat je hiermee de natuur redt, met het doden van 27 beesten! Kijk konijnen en in Australië kangoeroes waar honderden teveel van zijn snap ik het. Maar 27 is een te klein overschot om voor nationale problemen te zorgen. Maar jagen is wel echt vet:P +1

kitteke | 03-01-10 | 12:35

Mijn familie in de VS gaat ook iedere winter op hertejacht. Als ze er eentje hebben geschoten gaat-tie op de motorkap van de pickup en rijden ze het dorp door. Doet iedereen daaro. Laatste jaren hebben mijn neefjes daarmee de lokale krant gehaald: ze waren dan de eerste die dat jacht-seizoen een hert hadden. Levert daar major kudo's op. Dat dier gaat vervolgens in stukjes de vriezer in. Lekker vlees, trouwens.
.
Groenlinkse lafballen in Nederland zullen dat ook wel weer ver-schrik-ke-lijk vinden.

HP-premium | 03-01-10 | 12:35

Nlz® | 03-01-10 | 12:31

Tuurlijk. 20 wolven schieten gaat echt veel schelen. Dit is alleen maar een kwestie van het jagerinstinct bevred.igen, dumb-ass!

tejootje | 03-01-10 | 12:34

Als die mensen nou eens echt zouden gaan jagen met hun natuurlijke wapens zoals nagels en tanden... kijken wat er dan gebeurt.

andywattbulb | 03-01-10 | 12:33

R.I.P Midas de Wolf. Ik mocht hem wel.

brutus68 | 03-01-10 | 12:33

Ze riepen toch wel: "It's coming right for us!!" ??

chekaz | 03-01-10 | 12:32

Waarom hebben die Zweden zo'n moeite met het laten ontstaan van een natuurlijk evenwicht in de vrije natuur? Zijn ze gek, of hebben ze geen vrije natuur?

Fijnstoffer | 03-01-10 | 12:31

@ Paperchulo | 03-01-10 | 12:27
Een wolf hoort bij de natuur? Alleen meent de mens weer te moeten ingrijpen voordat de natuur zichzelf reguleert.

aardt | 03-01-10 | 12:31

@ tejootje | 03-01-10 | 12:29

Ja, en bij te grote aantallen door allerlei bescherming ontstaat er een overschot, waardoor ze meer vreten dan er aangevuld wordt en is het natuurlijk evenwicht verstoord. Daar was deze actie op gericht, dumb-ass.

Nlz® | 03-01-10 | 12:31

@Gexto
We spreken elkaar nader. In Duitsland zijn vanuit Polen ook al hele families wolven binnen gekomen en men verwacht dat de wolven binnen enkele jaren op de Veluwe zijn. De Veluwe betekent een zeer rijk gedekte tafel met konijnen, zwijntjes en reeen. Biologen verwachten dat de wolven zich dan explosief zullen vermeerderen en ook dichter bij de woningen van mensen zullen komen.

knight03 | 03-01-10 | 12:31

@ chekaz | 03-01-10 | 12:29

Ik zou er voor betalen om zo'n tafereeltje te mogen aanschouwen. Marianne Thieme die lekker een boom staat te droogneuqen en dan hop, Bor die langsloopt en trek heeft in een stukje van haar derrière.

Nlz® | 03-01-10 | 12:30

Nog oma's gevonden in die buiken?

valsebingo | 03-01-10 | 12:29

Paperchulo | 03-01-10 | 12:27

Emm. De wolven ZIJN de natuur. Domoor.

tejootje | 03-01-10 | 12:29

Opzich wel een goede zet, want als je lekker een boom aan het knuffelen bent, is een hapje uit je billetjes door zo'n wolf echt niet prettig...

chekaz | 03-01-10 | 12:29

tejootje | 03-01-10 | 12:25
Of juist niet.

Teun van het Tuinpad | 03-01-10 | 12:28

tejootje | 03-01-10 | 12:25
Ehm nee, de wolven verneuken de hele natuur daar. Jagen lijkt me echt mooi om te doen.

Paperchulo | 03-01-10 | 12:27

Uit artikel: In de jaren 70 was de wolf in Zweden bijna uitgestorven, maar door verschillende maatregelen van de overheid is het aantal de afgelopen jaren dus toegenomen.
Zie je, dat komt er nou van. Daar krijgen we die lieve Roodkapje niet mee terug.

JP_Nee! | 03-01-10 | 12:27

Had die feauteau`s achter wegen gelaten.. vond het wel laf trouwens.. er leven nu max zo`n 220 wolven in het wild.. moeten ze allemaal deaud!

Gexto | 03-01-10 | 12:26

Mooi dat de boel een beetje gereguleerd wordt. Dat scheelt weer opgegeten konijnen. Die hebben het met de kerst al zwaar genoeg gehad.

Dr Rocco | 03-01-10 | 12:26

@ laatste picca
Hebben ze hem als laatste maal een sneeuwbal te eten gegeven?

WaitingLine | 03-01-10 | 12:26

en?

hoogeland | 03-01-10 | 12:26

Als het nodig is is het nodig. En moeten die bomenknuffelaars niet zeiken. Hoe zit het eigenlijk met die zwijnenplaag afgelopen zomer (of de zomer daarvoor, dat weet ik zo ff niet) rond de Veluwe, zijn de daar gedupeerde campinghouders (velden compleet omgeploegd) al tegemoetgekomen door de GroenLinksers die het schieten van het overschot aan zwijnen tegenhielden?

Nlz® | 03-01-10 | 12:26

Zo gaat de hele natuur naar de klote! Klootzakken met hun triomfantelijke muilen.

tejootje | 03-01-10 | 12:25

Is dit een aanslag van het roodkapjes front?

Mr aarsch | 03-01-10 | 12:25

Die jagers hebben hiermee een heleboel andere beestjes gered. En niet zeiken over de natuur zijn gang laten gaan: Blijkbaar heeft de mens ook de natuurlijke behoefte om te gaan jagen anders deed hij het niet.

Ion Susai | 03-01-10 | 12:25

Het jaar begint goed voor roodkapje!

chekaz | 03-01-10 | 12:24

Laf.

Krypto | 03-01-10 | 12:24

Haha, wat een onderschriften.

Flaming_Bastaard | 03-01-10 | 12:24

Zielig

chop46 | 03-01-10 | 12:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken