Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gristenen: 2009 was een KUDTjaar

RaptorChrist.jpgHet Reformatorisch Dagblad windt er in haar jaaroverzicht van 2009 geen doekjes om: het afgelopen jaar is de 'aversie tegen christenen' schrikbarend toegenomen. "Christenen hoeven er in onze samenleving niet meer op te rekenen dat ze een streepje voor hebben." zo huilt men. Een kruisje dragen is een taboe geworden, (homo)discriminatie op gristenschooltjes wordt niet meer getolereerd en onder het mom van 'scheiding tussen kerk en staat' wordt godsdienst uit het publieke domein verbannen. Hoe hier mee om te gaan? Nou, daarvoor trekt het RefDag een emmer bijbelcitaten uit de kast dat zijn weerga niet kent. Strekking van het verhaal: Jezus had het ook niet altijd makkelijk maar droeg zijn lot wel als een echte vent. "Een christen moet zich daarom niet verwonderen over de verdrukking, maar dient zich juist te verheugen." En bovendien, dit valt nog mee. Het wordt nog veel erger! "Naarmate de geschiedenis haar voltooiing nadert, zal de strijd tussen licht en duisternis toenemen. Laat niemand enige illusie hebben: de eindfase van de geschiedenis zal onbeperkt goddeloos zijn. De laatste restanten van de joods-christelijke cultuur gaan eraan. De macht van het beest dat uit de afgrond opkomt, zal huiveringwekkend zijn." Brrrr!

Reaguursels

Inloggen

Da was ik nie... | 25-12-09 | 01:56
Als je het eerste deel van de discussie niet hebt gelezen, en ik een reactie geef op iemand, ga dan ook niet alles uit zijn context rukken maar lees de hele discussie eerst.
Ik heb een christelijke opvoeding gehad, dit betekent niet dat ik uiteindelijk hetzelfde ben gaan denken als mijn ouders doen. Op bepaalde punten verschillen onze standpunten dan ook als dag en nacht en ga graag de discussie met ze aan. Op dit moment zou ik mij bijvoorbeeld ook geen christen noemen, daarvoor heb ik te veel vragen bij dingen.
Dit is nog maar één van de VELE voorbeelden waarin christelijke ouders hun kinderen vrij laten in hun denken maar wel de opvoeding hebben gegeven die ze juist achten en ik ben ze daar ook dankbaar voor.
Zijn er ouders die te ver gaan met hun opvoeding? Tuurlijk, maar zulke ouders heb je in alle kringen; van een socialistisch, liberaal tot conservatief nest. Het feit dat jij denkt dat een christelijke opvoeding gelijk staat aan indoctrinatie laat niet de kortzichtigheid van het christendom zien maar jouw kortzichtigheid en desinteresse ten opzichte van je andersdenkende medemens.

Tuurlijk ken ik het verhaal achter de chemische reactie waarbinnen aminozuren ontstonden die de bouwstenen waren voor het leven. Maar waar ik meer een filosofische perceptie van het leven wilde neerzetten, vatte jij het gelijk wetenschappelijk op. Ook al is het een chemisch en biologisch proces die ons hebben gemaakt tot de mensen die wij nu zijn. Is het feit dat wij gevoelens hebben, redeneren, nadenken niet heel bijzonder? Daar doelde ik op, niet het feit dat er klompen vlees ontstonden die zich met elkaar voortplanten wat volkomen rationeel is te verklaren. (Ik denk nu dat een bioloog mij nu af zou maken na bovenstaande beschrijving van het ontstaan van leven, maar excuses, het is niet mijn specialiteit)
Verder bewijs je zelf weer dat jouw beeld over christenen vertekend is en niet andersom. Niet elke christen geloofd in een letterlijke opvatting van de Bijbel, jij komt over alsof elke christen Genesis letterlijk opvat, dit is niet het geval. Veel christenen zien het geloof en de wetenschap als iets wat hand in hand met elkaar gaat: zij zien God als de schepper en de wetenschap die vertelt hoe de schepping tot stand is gekomen. Hierbij kom ik gelijk aan bij je laatste punt uit dat christenen, in dit geval denk je dat ik er één ben, niets bijdragen in de wetenschap wat betreft de oorsprong van het leven/het universum, jij zegt het niet zo letterlijk maar het is zo op te vatten. Ooit bij stil gestaan dat er natuurkundigen/scheikundigen/biologen en nog vele andere wetenschappers zijn die christen zijn? Zelfs Darwin was religieus en hing zelfs na zijn ontdekkingen nog steeds een religie aan, al zij het op een andere manier. Christenen zijn ook veelal mensen die in het midden van de samenleving staan.

Voor je reactie op de absolute waarheid verwijs ik je weer naar het begin van deze reactie. Het was een voortzetting van een discussie waarin iemand claimde dat deze er wel zeker wel waren binnen de wetenschap, dankjewel dat je het op dit punt met mij eens bent.
Het feit dat jij denkt dat er absolute waarheden zijn binnen religies is wederom een teken dat jij je nog nooit hebt geïnteresseerd in een fenomeen wat miljarden mensen op de wereld bezig houd. Een boek lezen die niet op één lijn zijn met je eigen denkbeelden zou jou goed doen. Als religie aan elkaar hing met absolute waarheden zouden er niet zo ontzettend veel versplinteringen zijn binnen elke religie.

En ja, er is een scheiding tussen kerk en staat, ook al hebben wij een Christenunie, CDA en SGP. Het feit dat de kerk als instituut geen directe invloed heeft op de staat en andersom, betekent nog niet dat mensen met christelijke denkbeelden geen politiek kunnen en mogen bedrijven.

Raptor | 26-12-09 | 01:26

inderdaad de aanhangers van de orthodox-protestante 4e klasse zaterdagamateurs van het christendom kunnen zich terecht zorgen maken over afnemende tolerantie. Dat zegt echter meer over uitstraling en kwaliteit van deze moerasdelta-variant dan van het christendomen en zijn betekenis voor NL als zodanig..

justinianus | 25-12-09 | 12:33

Protestanten zijn notoire zwartkijkers. Ze vergeten dat Allah, de tegenstander van God, er nog veel minder van bakt.

Voorheen Dr. Faustus | 25-12-09 | 11:21

@ Raptor | 23-12-09 | 14:30
Als christen ben je niet perse bang voor de dood, je gelooft alleen in meer dan er nu om ons heen is. Is dat zo erg?
Ja! Dat je jezelf voor de gek wil houden is één ding. Maar bij de kinderen word het er met de paplepel in gegoten. Dat noemen we indoctrinatie en daar ben ik tegen. Weet ook nog wel een paar goede voorbeelden als je die nodig hebt.
.
Het laat alleen maar zien dat die mensen denken dat het leven zo ontzettend mooi en bijzonder is dat het niet zomaar vanuit niets komt en zomaar even gaat. Het fenomeen leven is ook iets wat nooit te bevatten valt als je er goed over nadenkt.
Fout. Als je er inderdaad eens goed over na zou denken kom je er achter dat het leven en hoe het is ontstaan zo ontzettend veel mooier is dan die 7 dagen indoctrinatie. En spreek voor jezelf als je het leven niet kunt bevatten, of denkt dat wel het nooit zullen kunnen. Want daar zijn mensen nu heel hard naar aan het zoeken, no thanks to gristenen zoals jij!
.
Wat zijn dan zoal absolute waarheden binnen de wetenschap?
Die zijn er niet en dat is maar goed ook. Absolute waarheden zijn alleen nodig in religies om te zorgen dat niemand er over gaat nadenken, omdat dan de hele leugen in elkaar valt.
.
Oh, en Geert Wilde. Ik heb er last van. Ze lijken niet agressief, maar alles "achter de ellebogen" schijnheiligheid ten top. Langzaam knagend aan vrijheden (genoeg voorbeelden in topic).
.
Kerk en staat gescheiden, laat me niet lachen. Wat doet het CDA eigenlijk in de regering dan? Is dat een uitzondering? Of houden we ons voor dat ze hun overtuigingen buiten belangrijke beslissingen houden? Moet het niet gaan over je politieke mening als je gaat stemmen?

Da was ik nie... | 25-12-09 | 01:56

tsje

de pastoor | 25-12-09 | 00:23

Groot gelijk Geert Wilde

piet keizer | 24-12-09 | 15:44

nnimrodii +1
1ofanders +1

Heel makkelijk om over gristenen te zeuren. Persoonlijk vind ik het Christendom de meest vreedzame religie. Wie heeft er last van?
Jammer hoor.

Geert Wilde | 24-12-09 | 15:24

Heel lelijk om tijdens kerst op christenen te gaan zeiken. ook -1 voor het feit dat alle christenen worden gegeneraliseerd.

1ofanders | 24-12-09 | 11:58

Ik heb zojuist SPAM van Christelijke aard in mijn brievenbus ontvangen. Wel GODVERDOMME

Marv007 | 24-12-09 | 05:13

"The Second Coming" van Yeats zegt alles over onze tijd.

Steerpike | 24-12-09 | 02:41

Want wat zien we nu op deez Aard?: "the ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity".
En daar is die dan:
"A gaze blank and pitiless as the sun"
Maak uw borsten maar nat Gristenen want de Eind-Tijd is begonnen!

Steerpike | 24-12-09 | 02:30

"And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Jaha, en dat komt eran.

Steerpike | 24-12-09 | 02:24

maagwand | 23-12-09 | 19:37 - een antwoord op uw vragen heb ik niet, we hebben de Bijbel en dat is genoeg. Een christen heeft namelijk een persoonlijke band met zijn of haar Schepper, heel concreet. Dit klinkt allemaal vroom en kwezelig maar zo ben ik helemaal niet. Gewoon iemand die vindt dat je wel heel gelovig moet zijn om te geloven dat er eerst niks was, dat dit ontplofte en dat alles daarna uit zichzelf is ontstaan. Ik geloof net als bv de ontdekker van het DNA in een intelligente Schepper die zo van Zijn schepping houdt dat Hij Zijn Zoon daarvoor heeft opgeofferd. Dat is zo groots dat je er stil van wordt. Helaas hebben de zonden van de kerken zich opgestapeld tot aan de hemel, alle kritiek is waar, maar het christelijk geloof bestaat slechts uit een gebod: heb God lief bovenal en je naasten als jezelf. Dit schijnt dus in de wereld van vandaag verschrikkelijk fout te zijn, het zij zo.

ineke | 24-12-09 | 02:17

Tuurlijk, die holocaust was sneu, maar kijk nou eens wat ze er voor terug hebben gehad: een mooi land waar blijkbaar toch al niemand woonde, en de US als trouwe vazal-staat.

Steerpike | 24-12-09 | 02:10

Net zo goed dat toen ik op school zat de jodenvervolging één alinea in mijn geschiedenisboekje betrof (holocaust bestond nog niet) terwijl huidige "basis-kinderen" het idee krijgen opgedrongen dat de hele oorlog alleen maar over de joden vervoling ging.

Steerpike | 24-12-09 | 02:06

Ja, dat valt me wel op, nog niet zo lang geleden hadden we het over een Europese "humanistisch-christelijke" cultuur, en opeens is het een joods-christelijke cultuur geworden.

Steerpike | 24-12-09 | 02:01

Het Beest? Dat heet 'het kwaad'. Maar ja, benoemen en bestrijden, dat is een brug te ver voor de vrijblijvende Christen.

Ga toch eens doen wat goed is: do the right thing!

Beetje in je gemeenschap de policor Christen uithangen en bij God l;open huilen om vergeving omdat je de boel hebt verkloot, ik schaam me om zoveel lafheid en schijnheiligheid. Plaatsvervangend, dat dan weer wel.

NoMinister | 24-12-09 | 01:53

Weer een goedkoop artikel, lekker tegen christenen schoppen. Dit tot groot plezier van velen, die weer hun 'tokkie' reacties kunnen geven. Vergeet niet: de reformatorische kerk is niet representatief voor het christendom, er is ook nog een minder conservatief gezicht van de kerk: sociaal, betrokken, kritisch, absoluut niet betweterig en integer (poging althans). Tja, volkomen eens met de reactie van nnimrodii.

piet keizer | 23-12-09 | 23:08

zelfs als atheist ben ik het eigenlijk wel eens met de Gristenen.... liever de gristelijke moraal dan de islamitische, en die nou juist stevent op ons af. Tussen die twee kan ik wel kiezen (als het dan toch moet).
Mijn culturele roots liggen hoe dan ook in een Joods-christelijke geschiedenis en zélfs voor GS lezers geldt dat in zijn algemeen ook zonder dat je erbij stil staat.
In de Islam is geen plaats voor Thorbecke en Montesque en liever een zondagsplicht dan een huilende imam op een minaret. Het Christelijke geloof heeft ons veel goeds en rijks gebracht, check je geschiedenis boekjes nog even.

Normaal zou ik cynisch, sarcastisch en spottend reageren maar onze gristenen hebben een punt..
SGP+1

Flosdraadje | 23-12-09 | 22:52

Gaap.

natte krant | 23-12-09 | 22:10

Wel zeuren over een Beest dat nog nooit iemand kwaad heeft gedaan (tot nu toe), maar niks durven te zeggen over de onstoffelijke Nazi die de mensheid uit het hof van Eden heeft getrapt voor het eten van een appel.
.
BTW, wie heeft dat lelijke Beest dan geschapen volgens de godsdienstwaanzinnigen? Juist, diezelfde die alle oudste zonen van Egypte liet creperen om een Farao te overtuigen, terwijl hij dankzij Mozes allang wist dat zijn truuk met de stem in het brandende bosje ook overtuigend genoeg was.
.
De sukkels zullen ook dit jaar wel weer hun god weer om een alomvattende wereldvrede vragen, wedden dat die 'goeierd' er niets in ziet om oorlog af te schaffen?

WildPlassert | 23-12-09 | 20:17

maagwand | 23-12-09 | 19:37
Ik snap een hoop vragen en veel klopt ook niet... mee eens... alleen het blijft volgens mij 'geloof' he... als je het zeker weet door bewijzen dan hoef je het niet meer te geloven want dan is het gewoon zo... en als ik mijn piepkleine hersens vergelijk met het enorme heelal, dan lijkt het mij logisch dat ik nooit zal begrijpen hoe alles is ontstaan en dan kom ik alweer snel terecht bij dat 'naïeve' blinde geloof...

HennyHenny | 23-12-09 | 20:01

-weggejorist-

Freddy83 | 23-12-09 | 19:48

@ineke | 23-12-09 | 19:21
Ben katholiek opgevoed en weet dus waar je over praat.Toch zitten mij als nuchter denkend mens een hele hoop dingen dwars.Hoe is het mogelijk dat er geen archeologische bewijzen zijn gevonden over de persoon Jezus van Nazareth?
Waarom hechtten zoveel mensen waarde aan verhalen die 40 tot 70 jaar na de dood van deze man zijn opgetekend? Waarom spreken de verschillende boeken van het nieuwe testament elkaar nogal tegen? Is iets blind geloven niet een beetje naief?

maagwand | 23-12-09 | 19:37

eric de blois | 23-12-09 | 17:45
Ja, die zure verongelijkte smoel mis ik ook wel een beetje.

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 19:32

God god GOD verdomme, ben ik weer te laat en kan naar de hel zeker?

ojédiaré | 23-12-09 | 19:29

HennyHenny | 23-12-09 | 18:37 - joh, wat maakt dat nou uit? Ik vind het wel amusant hoe iedereen om het hardst roept zonder ook maar iets van de Bijbel te weten cq te begrijpen. Lachwekkend is het ook dat men vindt dat wetenschap en Bijbel niet samengaan. Dit terwijl een groot aantal toonaangevende wetenschappers in de informatica, genetica, ruimtevaart etc. gelovig is (geworden). Verder vind ik veel kritiek gewoon terecht, tenminste wat de kerkleiders betreft. Godloze hoeren zijn het, en dat straalt helaas ook af op de gelovigen. Gelovigen die geen privileges willen, het idee is sowieso bezopen, maar in stilte, zonder anderen te irriteren, navolgers van Christus proberen te zijn.

ineke | 23-12-09 | 19:21

"Christenen hoeven er in onze samenleving niet meer op te rekenen dat ze een streepje voor hebben." EIN-DE-LIJK!
al menen ze nog wel het alleenrecht op zeuren te hebben.......

DenLangel*l | 23-12-09 | 19:11

+666 voor alles tegen elk soort religie!

Popiejopie79 | 23-12-09 | 18:49

Maagwand is fel tegen elke vorm van extremisme of het nu op het geloof of de politiek gericht is.Het zuur speelt mij op bij de gedachten aan Grefo's,Haatbaard Imams,Anti-Globalisten,Kaalkopjes,Extreme Treehuggers,Zogenaamde Pedofielenjagers,Zure Linkschmenschen etc. .Helaas maken die kleine groepjes dogmatische engmenschen wel het nieuws.

maagwand | 23-12-09 | 18:42

Niemand hoeft erop te rekenen dat ie een streepje voor heeft op de rest verdomme! Strontziek is 't om van te worden, die gelovigen. Altijd dat hooghartige gelul, alsof zij alle waarheid in pacht hebben en de rest daarom minderwaardig is.

Bulloch | 23-12-09 | 18:39

... nou vind ik GS geweldig genoeg om iedere dag ff te kijken, maar moet zeggen dat ik het aantal items waarin Christenen gebasht worden wel teveel vind worden. Ben zelf ook wel gelovig en kan er tot op zekere hoogte wel om lachen, en kan uiteraard nog harder lachen als moslims gebashed worden, maar af en toe lijkt het wel dat GS alleen bestaat om Christenen af te slachten... en ondanks dat ik kan incasseren, vind ik dit een beetje jammerrrr.... dusss....:-)

HennyHenny | 23-12-09 | 18:37

Eventhorizon | 23-12-09 | 12:20 - je zou je verbazen hoeveel christenen op de PVV stemmen en de CU haten. De petitie tegen de vervolging van Geert Wilders (op onder meer Het Vrije Volk) is dan ook getekend door minstens twee predikanten. Dat machthebbers die zich christelijk noemen met de islam, de antichrist, samenwerken is een verschrikkelijk gegeven. Het is ook een feit dat de kerken en kerkelijke organisaties er een enorme bende van maken waardoor christenen uit de kerk stappen en dolende schapen zonder herder zijn geworden.

ineke | 23-12-09 | 18:33

Ik verlang terug naar die goeie ouwe tijd toen ivette lont oorlog voerde tegen homoseksuelen en hoerenlopers als gebaar van goede wil in de richting van onze islamitsiche medelanders. Lont deed er alles aan om de CU naar de ondergang te helpen. Ze was een gristen die leefde naar de ware haatboodschap uit het bijbelse riool. Dat ze haar zwarte pisgat in de amsterdamse bordelen had laten oprekken vormde voor haar en haar gristenpartij geen enkele belemmering om evenwel de oorlog aan de homo's te verklaren. De ondergang van die gritusbende samen met de linkse kerk kan mij niet snel genoeg gaan.

eric de blois | 23-12-09 | 17:45

Ha, ik verheug mij er nu al op!

Specy | 23-12-09 | 17:41

maagwand | 23-12-09 | 17:15
Je vergeet de Linkse Kerk.

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 17:16

Dat je hedendaags profeet Mohammed als de antichrist kunt zien heeft alles te maken met de generalisatie zoals waarvan dit gehele topic doorspekt is.

De geloofsbelijdenis van vele moslims in dit land en de manier waarop de Koran vertaald word is gebaseerd op het onderdrukken van andere geloven en is vol van haat jegens Christenen en Joden.

Zou je de Koran interpreteren zoals bedoeld zou ook hier uit een warme geloofsovertuiging met ruimte voor anderen geloven voort moeten stromen. Ook volgens de Koran mag men niet doden en inderdaad hij spreekt vol lof over Jezus die er overigens voor zijn tijd was.

Aangezien de extreme uitwassen en orthodoxe overtuigingen (alle religies) de aandacht opeisen kan de atheist schijnbaar ook niet meer degeneraliseren en groeit de haat jegens alle stromingen.

Jammer dit gemis aan nuance..

te-echt | 23-12-09 | 17:16

Geen Stijl Bash top 5 2009-2010-2011

Moslims
Gristenen
De Politie
Pedofielen
Limburg/Friesland, en alles wat niet de randstad is.

maagwand | 23-12-09 | 17:15

Ridder Rachid | 23-12-09 | 15:48
Nee, uit Christelijk optiek kan je Mohammed niet als profeet ziet aangezien hij Jezus niet ziet als de verlosser die stierf voor de zonden van de mensheid, hetgeen het fundament is voor het Christendom. Heb je de comment waar ik op reageerde wel eerst gelezen?

Raptor | 23-12-09 | 16:07

Fantasten hebben het wel vaker moeilijk met het verdedigen van hun droomwereld.

Antitheïst | 23-12-09 | 15:49

-weggejorist-

Ridder Rachid | 23-12-09 | 15:48

Als die grrristenen nou om te beginnen eens stoppen om te heulen met de moslims teneinde hun recht op indoctrinatie van kinderen te behouden (bijzonder onderwijs). Dat zou al behoorlijk schelen; alleren een omdat de bijbelneukers bang zijn hun privileges te verliezen, dreigen ze het hele land op die manier de donkere middeleeuwen van de geitenneukers in te slepen...
.
Ook proberen ze nog steeds hun sprookjesgeloof met de daarbij behorende achterlijke mores aan ons, verstandige niet-gelovigen, op te dringen. Ook hier weer "riding the waves" van de oprukkende achterlijke islam.
.
Vroeger had ik niet zo'n probleem met grrristenen, net zoals ik geen probleem heb met mongeaultjes of andere verstandelijk minder bedeelden. Live and let live. Moeten er ook zijn. Maar het geheul met de islam heeft me tot fanatiek anti-religieus gemaakt; de islam betekent de terugkeer van de donkere middeleeuwen, en die fase hebben we gehad.

Brouhaha | 23-12-09 | 15:39

Ridder Rachid | 23-12-09 | 15:32
Ik zei Bijbels gezien, niet vanuit mijn eigen optiek.

Raptor | 23-12-09 | 15:37

-weggejorist-

Ridder Rachid | 23-12-09 | 15:32

-weggejorist-

Ridder Rachid | 23-12-09 | 15:28

Capt. Iglo | 23-12-09 | 15:19
Ik heb niets gezegd over de oorsprong van de bijbel. Dat is weer een heel ander verhaal. Ik zeg alleen dat er niets is met de christelijke normen en waarden.

Raptor | 23-12-09 | 15:25

@ Raptor | 23-12-09 | 15:05

Jij doet nu net of de Gristenen die regels/ geboden hebben bedacht, of hun god in dit geval. Maar in alle menselijke beschavingen, ook die van ver voor het ontstaan van gristendom was dit al gemeen goed. In bijvoorbeeld het oude Egypte werd stelen en moorden al bestraft en als iets slechts gezien, dat is gewoon de algemene menselijke moraal en die is van alle tijden en beschavingen en heeft daarom ook niks met religie te maken... Zonder dit soort regels is een beschaving gewoon niet te handhaven.

Capt. Iglo | 23-12-09 | 15:19

*zoekt even in archief geenstijl zoekfunctie op "christen".
Wel een beetje erg veel christenbashtopics de laatste tijd...
Niet dat ik zelf christen ben maar vind de nieuwswaarde wel een beetje afwezig in dit bericht. En er is altijd wel een groep achterlijke mensen die dingen roepen of ze nu gelovig zijn of niet, maar om nu elke bericht wat in een dagblad staat of door een of andere extremist geblaat word op GS te posten en te bashen vind ik wel ver gaan...

Jammer.... | 23-12-09 | 15:16

Dostranamus | 23-12-09 | 15:10
Als je de Bijbel zou toepassen op de Islam zou ik Mohammed eerder bestempelen als de antichrist. ;)

nl.wikipedia.org/wiki/Antichrist

Raptor | 23-12-09 | 15:15

En het beest is, de Islam ?
Zou goed kunnen.

Dostranamus | 23-12-09 | 15:10

@ ineke | 23-12-09 | 14:58

Als je maar lang genoeg wacht of je eigen interpretatie op verhalen/ voorspellingen loslaat kan je altijd wel zeggen dat ze uitkomen....

Op welk verhaal/ welke gebeurtenis doel je als je het hebt over de terugkeer van Joden in hun eigen land?

Capt. Iglo | 23-12-09 | 15:08

Capt. Iglo | 23-12-09 | 14:56
Niet alle gelovigen, en dat is inderdaad spijtig.

Koekje-dr-bij? | 23-12-09 | 14:56
Ik ben het niet me je eens, jij doet, net als vele anderen, alsof er maar één vorm van geloofsbeleving is en dat die per definitie orthodox en slecht is. Wat is er mis met het geloof in een God of goden en een leven na de dood? Ze worden er geen slechter mens van. Bijbelse geboden? Wat is er mis met deze? Heb je ze weleens gelezen? Ik vind het een goede leiddraad zelfs voor een niet-gelovige. En wat zou er 'verboden' moeten zijn voor een Christen? Het enige wat ik met je eens ben is het geloof in de erfzonde, dit kan ik ook niet bevatten.

Raptor | 23-12-09 | 15:05

Het grote sprookjes boek is langzaam aan aan het sluiten.
Turboschaap | 23-12-09 | 11:25 - juist niet. Als u de Bijbel echt had gelezen wist u dat de voorspellingen stuk voor stuk aan het uitkomen zijn, met als start het wonder van de terugkeer van de Joden naar hun eigen land. Als christen en PVV-stemmer sta ik wel mijlenver af van het instituut 'kerk', de Wereld Raad van Kerken, het Vaticaan en 'christelijke' politici, de Bijbel noemt ze adderengebroed en witgekalkte graven, van buiten mooi, van binnen rot. Jammer dat Nederlanders zo tot op het bot verdeeld zijn, we hebben elkaar zo nodig als we in dit land nog een toekomst willen hebben, jammer ook dat het motto 'leven en laten leven', gezien de reacties hierboven niet voor christenen telt.

ineke | 23-12-09 | 14:58

Raptor | 23-12-09 | 14:44
Dat is dus het probleem. Dat vervloekte respect voor waanzin. Tolerantie; oké.
Maar de manier waarop u spreekt over de waanbeelden die door indoctrinatie hele generaties verpesten en de vooruitgang van de mensheid in zijn algemeenheid afremmen is werkelijk stuitend. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat volwassen mannen en vrouwen, in een geïndustrialiseerde westerse samenleving, oprecht geloven in goden, leven na de dood, erfzonde, bijbelse geboden en verboden en al-wat-niet-meer. Helemaal geflipt.

Koekje-dr-bij? | 23-12-09 | 14:56

@ Raptor | 23-12-09 | 14:44

Het is jammer dat gelovige die nuance over het algemeen niet zien...

Capt. Iglo | 23-12-09 | 14:56

God bestaat niet, in Kopenhagen wordt alleen geld verslonden, enne wat zijn zo nog meer van die GS stokpaardjes.. iets met mutsen?

Einde van de Domheid | 23-12-09 | 14:47

Koekje-dr-bij? | 23-12-09 | 14:39
Het feit dat ik niets verkeerds in religies zie betekent nog niet dat ik gelovig ben. In tegenstelling tot (helaas) vele anderen hier zie ik de nuance.

Raptor | 23-12-09 | 14:44

Het fenomeen leven is ook iets wat nooit te bevatten valt als je er goed over nadenkt.
Raptor | 23-12-09 | 14:30
-
Probeer het eens zou ik zeggen. Tot wie bidt u eigenlijk? De muur of het plafond?

Koekje-dr-bij? | 23-12-09 | 14:39

"Macht van het beest dat uit de afgrond komt".
'Afgrond' ??
Ik noem dat ding gewoon 'mijn broek'. Gelovigen ook met hun rare woorden voor alles!

CynicalBastard | 23-12-09 | 14:39

j van l | 23-12-09 | 14:25
scheiding tussen kerk en staat is er alleen bij de Jehova's. De Jehova's zijn niet gebonden aan een politieke partij of stroming.

juriste | 23-12-09 | 14:35

*steekt een kaarsje aan*

Zo jammer! | 23-12-09 | 14:34

religionhater | 23-12-09 | 12:49
Was je punt over leven na de dood en absolute waarheden binnen de wetenschap vergeten.

Als christen ben je niet perse bang voor de dood, je gelooft alleen in meer dan er nu om ons heen is. Is dat zo erg? Nee, het laat alleen maar zien dat die mensen denken dat het leven zo ontzettend mooi en bijzonder is dat het niet zomaar vanuit niets komt en zomaar even gaat. Het fenomeen leven is ook iets wat nooit te bevatten valt als je er goed over nadenkt.

Wat zijn dan zoal absolute waarheden binnen de wetenschap? Zelfs de gravitatiewet van Newton kan uiteindelijk als fout bestempeld worden maar op het moment is het gewoon het beste wat we hebben. Ook al lijkt het alsof het voor 100% waar is, verder dan 99% is het vaak niet.

Raptor | 23-12-09 | 14:30

@xzaz2 | 23-12-09 | 12:10
.
Juist, duidelijk. Bekende truc, doet het al ruim 200 jaar uitstekend. Wat "hogere vaagheden" als zijnde "onweerlegbare waarheden" het publieke domein in slingeren. Niet vergeten daarbij intellectueel en moreel superieure houding aan te nemen "is toch volkomen duidelijk, dat je dat niet begrijpt?" En dan, op het moment dat iemand vraagt om toch eens "to the point"te komen, jezelf in stilzwijgen hullen.
.
Overduidelijke intellectuele fail, uw vorige bijdragen zijn, als niet ter zake doende, terzijde geschoven.

Anarchus_Rex | 23-12-09 | 14:28

@Eikenhout | 23-12-09 | 11:28

Scheiding van kerk en staat is er OOK opdat de kerk zich niet met de politiek bemoeid. Niet alleen andersom. De door jou bedoelde wetgeving is er dus ook om de bemoeiende kerk te weren.

j van l | 23-12-09 | 14:25

Religie is niet het probleem, de manier waarop sommige mensen het toepassen wel.
Raptor | 23-12-09 | 14:20
-
Kijk! Het klopt toch dat GS gelezen wordt door hoger opgeleide mensen!

Kas | 23-12-09 | 14:21

Christenen hebben nog wel een streepje voor in Limburg: Dus alle christenen verzamelen in Limburg bij de integere Bulgarenhelper Burgemeester Gerd Leers.

juriste | 23-12-09 | 14:20

religionhater | 23-12-09 | 12:49
Dat religie al het ellende heeft veroorzaakt is niet waar. Het is de mens die het doet met religie als excuus. De honger naar macht is altijd fataal voor de mensheid. Heel bot gezegd: Vroeger was het excuus religie, niet zo lang geleden "war against communism" nu is het "war against terrorism".

Religie is niet het probleem, de manier waarop sommige mensen het toepassen wel.

Raptor | 23-12-09 | 14:20

watergeus | 23-12-09 | 13:57
-
Vergeet ook de moslims in Guantanamo niet... en de burgers van Afghanistan, de Soenieten in centraal Irak en de onschuldige demonstranten in Iran.
-
Jij wint bij deze de verkiezing van One-trick Pony Van Het Jaar 2009!

Kas | 23-12-09 | 14:16

watergeus | 23-12-09 | 13:57
Gelukkig zijn er geen moslims gedood door Gristenen in Afganistan, Irak etcetc.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 14:12

De aap komt uit de mouw bij het verhaal dat kgchristenen een streepje vóór willen hebben.
Dat hebben ze overigens in NL wel met CDA altijd weer de grootste partij en allerlei dingen voor kgchristenen goed geregeld. Kerken die met hun kapitalen vrijdom van belastingen hebben b.v.
En hét allerkgchristelijkste land van de wereld, de US of A legt zijn wil op aan de hele wereld met nog nooit in de geschiedenis vertoonde militaire macht en agressie.
Houdt eens op met jammeren kgchristenen!

ikweetnogmeer | 23-12-09 | 14:12

watergeus | 23-12-09 | 13:57
Die zijn allemaal dood volgens het plan van god. En waar zijn ze dan? In de hemel.
Dus wat klaag je nou? Wees dankbaar.

Koekje-dr-bij? | 23-12-09 | 14:02

Jahaa: de islam houdt het christendom een spiegel van achterlijkheid voor. Het verschil is dat de christelijke achterlijkheid zich beperkt tot een minderheid Veluwse exoten die zich bevend voor het BEEST verschansen in hun zuil. Bovendien horen ze bij onze cultuur. Zonder hen hadden Jan Wolkers, jan Siebeling en Maarten 't Hart niet zulke indrukwekkende boeken kunnen schrijven. het christendom is in onze samenleving verwerkt en passé. Nu de islam nog.

Wammes Waggel | 23-12-09 | 14:00

Sinds de wetenschap grip heeft gekregen op de wereld is religie ten dode opgeschreven. En terecht. Sprookjes zijn sprookjes

niet waar | 23-12-09 | 13:59

Voor 165.000 medechristenen was het inderdaad een slecht jaar. Ze zijn allemaal vermoord door aanhangers van de religie van de vrede. http://www.omegaletter.com/articles/articles.asp?ArticleID=6683
Dan hebben we het nog niet over de Christenen die zijn gemarteld door diezelfde vredestichters.

watergeus | 23-12-09 | 13:57

Ze zijn er nog die Gristenen dus zo een goed jaar was het niet

WakkereNL | 23-12-09 | 13:46

Ze zijn er nog dus zo'n slecht jaar was het niet... En voor mij als anti religieuze is het ook geen best jaar, want ze zijn er nog....

Capt. Iglo | 23-12-09 | 13:41

Gristenen, en dan met name de fanatieke: altijd -1. Echter, enige nuance is wel op zijn plaats. Waar gristelijke normen en waarden worden gedevalueerd worden die van de islamietjes aan onze maatschappij opgedrongen. Kruisjes mogen niet, burka's en andere reli-waanzin wel. Gristelijk onderwijs is deugedelijk onderwijs, islamtisch onderwijs niet. Toch wordt die laatste te allen tijde gespaard. Van hard optreden tegen mishandelingen en enorme leerachterstanden komt niets terecht Uit angst? Of krijgen we geen olie meer als we de Islam dwarsbomen? En de strijd tussen licht en donker is inderdaad goddeloos. De mens moet voor zichzelf leren denken en niet wat in oude boeken staat die in de context van 2000 jaar geleden is geschreven. Dus afschaffen alle religie: VERBOTEN.

Sliptong | 23-12-09 | 13:37

Yes! En terecht natuurlijk. Er hoeft zich geen club Napoleon`s aan te dienen om voor de meest krankzinnige voorstellen repstect en subsidie in aanmerking te komen. Datzelfde geld voor paashaasgelovigen, kabouterdeskundigen, christenen en moslims. Welkom in de 21e eeuw, geflipte medelanders.

Koekje-dr-bij? | 23-12-09 | 13:37

Nu maar hopen op een nog kutter 2010 voor gelovigen(ja allemaal, welk denkbeeldig vriendje boeit me niet) en de wereld is weer een stukje mooier..

GeenZeil | 23-12-09 | 13:30

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:22
-
Idd Teun, ook bij de christenen lijkt de tolerantie ver te zoeken.... wat dat betreft is GS zo slecht nog niet :)

Kas | 23-12-09 | 13:27

@zeg maar jansen 12:17

Dan maak je óf een grapje, óf je laadt die site uit je geheugen, óf er is iets raars aan de hand. Heb nu met talloze IP's vanaf verschillende lokaties de proef op de som genomen en het resultaat is kontinu hetzelfde: Domain Name Parking Page. De PowNed site ligt eruit.

Zal het Beest toch hopelijk niets mee te maken hebben?

widtvoet ® | 23-12-09 | 13:26

Ach ja, Iron Maiden zong er in de jaren '80 al over natuurlijk. Dus het zal wel zo zijn.

Adriaantjeeeeeuh | 23-12-09 | 13:23

Christenen hoeven er in onze samenleving niet meer op te rekenen dat ze een streepje voor hebben?! Het is toch te gek voor woorden dat ze bij het refdag denken dat dat de normale stand van zaken is?

Framoes | 23-12-09 | 13:19

@xzaz2 | 23-12-09 | 12:10

Wat een ellende als mensen je gaan interpreteren. Is domweg objectief lezen soms te moeilijk? En als je het toch niet kan laten om er je eigen draai aan te geven, kan je dat dan even concretiseren? "Please, Enlighten Me".

Anarchus_Rex | 23-12-09 | 13:19

hfakker | 23-12-09 | 12:25
Inquisitie? Kom nou, men zegt in het refdag gewoon hardop dat het juist is dat de maatschappij een christelijke identiteit financiert, die de aanhangers van die identiteit het recht geeft om andere leden van de maatschappij uit te sluiten (lees enkelefeitsbeginsel). En dat dat goed is. Het staat er gewoon en dat wordt bedoeld met voorrechten.
Stel je nu eens voor dat ik verwacht dat christenen mee moeten betalen aan mijn atheistische stichting, waar ik geen christenen aanneem en waarin ik zendingswerk verricht om mensen van hun geloof af te helpen. Zou je zoiets als rechtvaardig beschouwen of zou je liever zien dat jij als christen niet mee betaalt aan mijn hobby?

sjaakdeslinksesul | 23-12-09 | 13:13

Scheiding van kerk en staat (net als artikel 23 van de Ned. grondwet) is ooit bedacht toen iedereen christen was. Men had geen of nauwelijks rekening gehouden met andere godsdiensten. Nu er een godsdienst aanwezig is die zich assertief in de openbare ruimte manifesteert en ruimte voor zichzelf opeist met achterhaalde denkbeelden, voldoet dit niet meer en dient een andere invulling hieraan gegeven te worden. Nu dientengevolge verbeten getracht wordt alle godsdienstige uitingen uit de openbare ruimte te verbannen, ondervinden inderdaad ook de christenen hiervan de gevolgen.

AlfredvonSchlieffen | 23-12-09 | 13:11

het einde der tijden komt naderbij?

moehahaha, dat is waarschijnlijk het enige wat klopt van die hele bijbel.

neemjemoederindemali | 23-12-09 | 13:06

Raptor | 23-12-09 | 12:43

Had gekund, ware het niet dat ik van mening ben dat dit het zieke werk van een eenzame, perverse zeer zieke geest is. Ik blijf me nog steeds verbazen dat ,omdat ze bij Pieter Baan niets met hem aankonden wegens onvermogen, die gozer als normaal is bestempeld. Normale mensen doen zoiets niet. Bovendien worden er ook mensen bij verkeersruzies doodgemaakt en ik rijd nog steeds. Eea wordt pas echt gevaarlijk als er een breed gedragen legitimering voor geweld is. Als dat bij moslims in dit land zo was zou er alang veel meer geweld gepleegd zijn uit naam van A. en was de dood van Theo een lont in een vat. Dat is dus totaal niet het geval gebleken.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 13:00

Die Gristenfundie malloten zijn net zo erg als de islam, het enige verschil is dat ze niks meer hoeven te veroveren, hooguit bekeren. Ze gedragen zich soms hoogst onbeschoft en je moet af en toe een voet tussen je voordeur zien weg te trappen. Ondertussen wordt die haatjurken geen strobreed in de weg gelegd wortel te schieten in Nederland: www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/2...

michael8161 | 23-12-09 | 12:53

-weggejorist-

happiness | 23-12-09 | 12:52

@Raptor | 23-12-09 | 12:25

Teveel mensen zijn zo bang voor de dood dat ze niet kunnen leven met het idee dat het na het fysieke einde echt helemaal is afgelopen. Er is niets in de menselijke geschiedenis dat zoveel ellende heeft veroorzaakt als godsdienst. En in de 21ste eeuw gaat die ellende gewoon door. Ondanks alle (ook absolute waarheden) die de wetenschap de laatste honderden jaren heeft ontdekt. Godsdienst is een sprookje voor (lichamelijk) volwassenen die vertikken om totaal volwassen te worden.

religionhater | 23-12-09 | 12:49

"De macht van het beest dat uit de afgrond opkomt, zal huiveringwekkend zijn."

Dat klopt natuurlijk, en ik ben toch echt een agnost.
We hebben alleen nog maar z'n staart gezien en het land ligt al bijna aan frengels.

van Moetes | 23-12-09 | 12:46

Lijkt me een mooi begin van 2010. Verbied religie. We hebben een premier die ook gelooft in deze poppenkast. Vreemd. Weten deze mensen eigenlijk al dat het de 21e eeuw is? Christenen zijn eng.

Man met de hamer | 23-12-09 | 12:46

En te-fucking-recht ja. Baarlijke nonsens is baarlijke nonsens en heeft in het publieke domein geen moer te zoeken. Uit u gerust, onbeminde gelovige, maar de tijd van angst voor de brandstapel, gruwelijke marteling en sociale uitsluiting is voorbij. Uw verhalen sporen niet, steunen niet op feiten en de maatschappij moet verder. Wat er in je hoofd zit is helemaal van jezelf, maar trek je muil open en ik zal hetzelfde doen, val mensen lastig en u ondervind daar de consequenties van, net als iedereen. Niks geen streepje voor meer. Geloof nou maar eens in de medemens. Die is namelijk echt en ten alle tijden belangrijker dan welke verzonnen godheid ook.

Achterdocht | 23-12-09 | 12:44

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:38
Oh, trouwens, had je dan al niet moeten verhuizen na de moord op Theo van Gogh? ;)

Raptor | 23-12-09 | 12:43

Als over, pakweg, 5 jaar we hier in NL niet meer 's morgens klokgelui horen, maar een imam die middels een speakertje oproept tot het ochtendgebed zal je nog wel eens verzuchten, "Zo slecht was die christelijke moraal in "ons" land nou ook weer niet".

Maar..... alle hoop is nog niet verloren!
Niet alleen Geert c.s. maar ook anderen in het politieke speelveld vallen de schellen van de ogen.

jeemsbont | 23-12-09 | 12:42

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:38
Klopt, het valt mij ook vaak op dat de mensen die op latere leeftijd tot bekering komen de meest rare en fanatieke ideeën hebben. En vaak de Bijbel iets te letterlijk opvatten.

van Moetes | 23-12-09 | 12:33
Ja, ze doen het beide :)

Raptor | 23-12-09 | 12:41

eefjes vrije ideeen | 23-12-09 | 12:32
Er zijn mensen die dan inderdaad van het geloof vallen. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar het vreemd was als je uit een niet-christelijk gezin kwam. (als in, 1/2 op de 30 leerlingen in een klas). Als ik kijk hoe het nu is met de mensen die er sowieso al veel over nadachten en een bepaalde vorm van scepcisme hadden zijn er eigenlijk geen atheïsten tussen. Als ze al zijn afgevallen van het geloof zijn ze over het algemeen agnost. Voor het merendeel zijn er mensen die de 10 geboden en de levenstijl van Jezus als goede leiddraad zien maar de vele dogma's van de kerk afwijzen.

Andersom ken ik ook wel een aantal verhalen, maar ik zal je er niet mee vermoeien ;)

Raptor | 23-12-09 | 12:39

Raptor | 23-12-09 | 12:31
Het zijn vooral de herboren gelovigen die hele enge dingen doen, maakt niet uit welk gezinte, nationaliteit. En er zijn er daar heel veeeel van. Die hebben namelijk het licht/de waarheid gezien, terwijl mensen die van huis uit iets meekrijgen later nog wel eens vragen gaan stellen, afvallen of gewoon uit gewoonte ritueeltjes blijven doen. Maar goed, als er iemand in dit land ten strijde trekt met een boekje als legitimering, verhuis ik.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:38

hfakker | 23-12-09 | 12:25
Ik lees goed:
"Eén ding is in het jaar 2009 wel duidelijk geworden: christenen hoeven er in onze samenleving niet meer op te rekenen dat ze een streepje voor hebben. Integendeel, hun belijdenis zet hen eerder op achterstand."
www.encyclo.nl/begrip/streepje
Een streepje voor hebben = een beetje voorgetrokken worden, boven een ander begunstigd worden

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 12:33

@Raptor | 23-12-09 | 12:25

Het is toch wel heel erg zeker dat vele christelijk opgevoede kinderen die beginnen na te denken van het geloof vallen.
Andersom is toch wel heel erg zeldzaam.

eefjes vrije ideeen | 23-12-09 | 12:32

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:28
Uitzonderingen zijn er altijd.

Raptor | 23-12-09 | 12:31

laat ze maar lekker huilie huilie doen. Het word tijd dat deze sprookjesboek gelovenden eens wakker worden. als ze maar een keer hun mond houden.

aertix | 23-12-09 | 12:31

van Moetes | 23-12-09 | 12:28

Forbidden
You don't have permission to access /B/bruegel/bruegel137.JPG on this server.

Raptor | 23-12-09 | 12:29

Prima nieuws zou ik zo zeggen.
De scheiding tussen kerk en staat mag een stuk groter worden. Nog steeds achterhaald: De belastingbetaler betaalt al het onderwijs. Ja, ál het onderwijs.
Inclusief scholen van refo's, islamieten, papen en alle andere geloven.
Hoezo scheiding?

ristretto | 23-12-09 | 12:29

Raptor | 23-12-09 | 12:22
En die Satan bleek ook al niet te bestaan om de schuld te geven van de rotzooi op deez' aardkloot. Het is cultureel gesproken inderdaad wat kaaltjes, zo zonder hij van de hemel, maar is toch beter.

jatochnietdan? | 23-12-09 | 12:28

johnboy | 23-12-09 | 12:24

En pro-life activisten die met den Bijbel in den hand mensen doodschieten? Dat is lekker progressief zeker? Wat lul je.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:28

hristenen weten dat gebed om genade nodig is, willen zij in de beestcultuur staande kunnen blijven.
---
Neem es een chill pil druktemakers...

da wizard | 23-12-09 | 12:28

Door dat verdomde vrijheid van godsdienst-artikel in de grondwet, niet meer aangepast aan deze tijden, hebben sommige christenen het in hun bol gehaald om de aanspraken van de islamitische medeburgers (maar niet echt) op het publieke domein te misbruiken voor eigen agenda. Voorspelbaar dat je dan, hoe onterecht in wezen ook, op één hoop wordt gegooid met het moslimse racaille. De christenen zijn de weg kwijt, en het ziet er niet naar uit dat ze 'm snel weer zullen vinden.
www.abcgallery.com/B/bruegel/bruegel13...

van Moetes | 23-12-09 | 12:28

ik wilde nog iets genuanceerds neerplempen, maar dat lijkt me niet erg nuttig, gezien al het bovenstaande. Heeft Mutsie een gevoelige snaar geraakt of zo?
Als de fundi's van alle gezindten (gristelijk, moslim en atheist) nu even dimmen, dan kunnen de normale mensen even debatteren...

JeGrootmoeder | 23-12-09 | 12:28

Raevin | 23-12-09 | 12:22
Het gaat hier in dit draadje niet om tolereren.
De Gristen meent meer voorrechten te moeten hebben dan dat zijn medemens heeft.
"Moeten christenen zich allerlei voorrechten maar laten ontfutselen? Dat niet. Allereerst niet omdat zij geroepen zijn om op te komen voor de naam van Christus. In de tweede plaats ligt er een verplichting ten opzichte van volgende generaties. Voor hen dienen christenpolitici en opinieleiders pal te staan om de ruimte voor het christelijk belijden te bewaren. Maar wel in het besef dat alle goede voorzieningen van nu bijzondere voorrechten zijn."

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 12:26

@Pete_1968
Met alle respect, maar in eigen kring houden zou nooit gebeuren en is ook niet de bedoeling van Christendom. Het Christendom is juist een hele open geloof waar je als het ware (in tegen stelling tot de Islam) zo binnen kan lopen. De ene stroming Christenen heeft verschillende interpretaties op de zelfde Bijbelteksten.
quote: 'Maar zoals zo vaak willen ze hun mening, doctrine en geloofsleer opdringen aan diegenen die wel voor zichzelf kunnen denken en zich niet laten dwingen om er achterhaalde standpunten op na te houden.'
En jij denkt dat het alleen de Christenen en de Islam is die dat doet? Atheïsten kunnen er ook wat van. Het zeggen dat je niet in een oerknal geloofd (lol bij de gedachte) wordt je al scheef aangekeken (over radicalisering gesproken)
Een muur om ons heen bouwen zou dus nooit gebeuren omdat wij denken dat we met beide voeten in de samenleving moeten staan.
Een muur om een bepaalde geloof / samenleving bouwen geven nog meer problemen zoals in de geschiedenis al gebleken is.
quote: 'En met ieder geloof (christelijk of moslim) worden vrijheden ingeperkt en worden er allerlei 'regeltjes' verzonnen of gewezen op 2000 jaar oude regeltjes om de macht van de paus, de ayatollahs, de mufti's en de priesters op de gelovigen te vergroten.'
Regeltjes worden niet verzonnen deze bestaan al (of worden gebaseerd op) En ja je hebt gelijk dat paus een grote macht heeft en daar ben ik het met je eens, ben ten slotte niet voor de katholieke kerk.

xzaz2 | 23-12-09 | 12:25

eefjes vrije ideeen | 23-12-09 | 12:14
Ook al ben je opgegroeid met het geloof dan nog kan je je eigen interpretatie ervan hebben. Doe niet net alsof christenen massaal hun kinderen hersenspoelen.

religionhater | 23-12-09 | 12:21
Wat is dan de waarheid? Zover ik weet is er nooit een absolute waarheid.

Raptor | 23-12-09 | 12:25

hfakker | 23-12-09 | 12:18

Maar als er moslims, Joden, Hindu`s of atheisten gebashed worden beroep jij je op Gods woord? Leuk ja. Erg leuk. Schuif dat boek weer in de la svp. Tis hopeloos verouderd, mist elke wetenschappelijke onderbouwing en is niets meer dan een moreel kader waar de hele wereld zich wel in kan vinden. Vandaar dat alle heilige boeken ook dezelfde strekking hebben. Alleen de naampjes, vertaalfouten, herzieningen hebben al miljoenen levens gekost. Leuk ja, qua leuk dan. Moreelverheven tuttebel dat je bent.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:25

Wat een gelul dit, doe es taal leren. Het is maar net hoe je voorrecht definieert. Basale vrijheden kunnen ook als 'voorrecht' genoemd worden, zeker in de beleving van conservatieve, desnoods calvinistische, mensen. Het is een voorrecht te leven, te eten, te mogen stemmen, ademen, werken, leren...
-
Brrrr, enge heksenvervolging hier, krijgt zo langzamerhand Inquisitietrekjes; domme kortzichtige fanatici, niet gehinder door veel kennis of wijsheid, die het gewoon 'slecht' vinden, "omdat het kan?"
-
sjaakdeslinksesul | 23-12-09 | 11:52
De aap komt uit de mouw:
"Moeten christenen zich allerlei voorrechten maar laten ontfutselen? Dat niet. Allereerst niet omdat zij geroepen zijn om op te komen voor de naam van Christus. In de tweede plaats ligt er een verplichting ten opzichte van volgende generaties. Voor hen dienen christenpolitici en opinieleiders pal te staan om de ruimte voor het christelijk belijden te bewaren. Maar wel in het besef dat alle goede voorzieningen van nu bijzondere voorrechten zijn."
Hier wordt expliciet toegegeven dat Christenen een streepje vóór hebben op niet-Christenen, en dat Christenen een streepje voor móeten hebben op niet-Christenen. Christenen hebben rechten die niet-Christenen niet hebben, en dat moet vooral zo blijven. Het staat er écht!
Schoorsteenveger | 23-12-09 | 12:05

hfakker | 23-12-09 | 12:25

Religie (gristendom) anno vandaag is verworden tot hetgeen ze het meest beschimpen, an 'outsider'', die thans dezelfde rechten heeft als ieder andere stroming en niet meer hoeft te rekenen op dat kleine beetje extra generositeit.
Dat doet pijn bij onze gristenvrindjes, heul veul pijn, derhalve pakken ze dit voorrecht weer terug door te claimen het monopoly op de 'waarheid' nog altijd in pacht te hebben en deze 'beschimping door den mindere goden' en het spel van de zelfkastijding, met een 'ongelooflijke'beloning in het verschiet hebbende, te ondergaan, zoals de messias deze heeft ondergaan, als een echte vent.
Echter klopt de geest van de realiteit alsmaar aan de deur en binnen afzienbare tijd trapt deze de deur genadeloos hard in, het is slechts wachten...

Ashtrey | 23-12-09 | 12:24

+1 voor Gristenen heur, ze hebben toch gelijk? Als je naar de kerk gaat ben je zogenaamd een idioot die in de middeleeuwen leeft. Maar als je naar een moskee gaat, je dochter uithuwelijkt, je vrouw in elkaar slaat en mensen die iets anders geloven als minderwaardig beschouwd, wordt je in de watten gelegd en is er overal een begripvol luisterend oor voor je. De meest fundamentele orthodox gereformeerde op de Veluwe, is toch altijd nog oneindig moderner en verder ontwikkeld dan de gemiddelde "progressieve" moslim? Nee hoor, een dikke plus 1 voor mensen die naar de kerk gaan. Dikke -1 vor dit soort Gristen Bashing topics,,

johnboy | 23-12-09 | 12:24

Ha, lekker voor ze!

Mocht eens tijd worden...

ThePhatGuy | 23-12-09 | 12:24

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 12:12
Dit is pure winst. Het is lang geleden dat Christenen zich geroepen voelden om zich op deze wijze bloot te geven, om expliciet te maken dat hun positie in onze samenleving in de eerste plaats bepaald wordt door de Waarheid en pas in tweede instantie door een samenleving die het -nog altijd- op kan brengen om Vrijheid van Godsdienst te beloven. Het kan maar duidelijk zijn.

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 12:23

hfakker | 23-12-09 | 12:18
was jij nou gestopt met blowen of is dat je goede voornemen voor 2010?

Zuitschuip | 23-12-09 | 12:23

Er kwam geen dier uit de afgrond maar een inferno geschapen door de huiveringwekkend kille clerus die daarmee miljarden mensen diep in hun ziel bang maakten waardoor ze als angstige huisdieren en horige slaven gebruikt werden en de zwijgende meerderheid ontstond die andersdenkenden op de brandstapel of richting Auswitsch zouden sturen. En dan heb ik het nog niet eensch gehad over de intimidaties van mohammed en zijn imams.

ecologiste | 23-12-09 | 12:23

Zelf als die relo's klagen dan proberen ze dat nog te doen zonder de daadwerkelijke oorzaak van hun "lijden" te vernoemen want dan zijn de ongelovigen daarvan de oorzaak en praten ze hun mede relo na, een zekere Doekle T. die ook alleen maar de vernoemer van de werkelijke boodschap criminaliseert.
Nee jongens van de Reloclub als jullie doorgaan zoals jullie voorgangers en CU-PvdA en CDA knoeiers in de regering doen jullie jezelf de das om.
Over een paar jaar zijn jullie zo diep gezonken dat jullie al blij zijn als ze jullie laten leven.

Nalika | 23-12-09 | 12:22

jatochnietdan? | 23-12-09 | 12:17
Niet helemaal. De (streng) gereformeerde gedachte is als je niet voor God kiest dat je dan de weg van Satan volgt. Ik heb hierover ook al meerdere discussies gevoerd met christenen uit mijn (vroegere) omgeving (kom oorspronkelijk van de Veluwe af). Zij hadden bijvoorbeeld de mening dat alle niet-Christelijke bands automatisch slecht en van Satan waren.

Raptor | 23-12-09 | 12:22

Tja en toch waren onze voorvaderen veelal christen, van de negerts tot the blanken wat nu blijkbaar opeens niet meer getolereerd word... heel triest hoor, je eigen cultuur bashen.

Raevin | 23-12-09 | 12:22

Any religion: Face the truth, losers.

religionhater | 23-12-09 | 12:21

Dan heb ik een goed idee voor die christenen, ze moeten nog meer samen met de moslims samenwerken en wetten maken tegen het beledigen van gelovigen. Net als de kerk indertijd met Hitler samenspande, heeft ook heel goed uitgepakt. Zeker met die fijne moslims, kijk maar eens hoe goed christenen het hebben in die landen...

Eventhorizon | 23-12-09 | 12:20

Als gristen/toffe gast moet ik zeggen dat t wel een beetje klopt, er wordt gegristenbashed in Nederland, zelfs als je 'n ok toffe gerse puike gave bieke pilsnerbier drinkende gast bent, voor je maten klaar staat, tegen overregulering bent en nu en dan iemand mee uit de greppel helpt, etc etc
't is een naar en kortzichtig veroordeelsfeertje aan het worden hier en daar en het kan toch zo veul leukerder, qua leuk

hfakker | 23-12-09 | 12:18

Dus christenen zijn in de veronderstelling dat een non-religieus "het beest" gaat aanbidden? Wat dat dan ook moge zijn. Maar wees gerust dat ga ik niet doen, ik hou miet zo vaan aanbidden. Heb ik geen behoefte aan.
Ja ik heb de openbaringen van Johannes gelezen. Hoooguit vermakelijke onzin.

jatochnietdan? | 23-12-09 | 12:17

widtvoet ® | 23-12-09 | 12:16 Nee, gewoon de Powned-site.

zeg maar jansen | 23-12-09 | 12:17

Het klopt, het was niet altijd gemakkelijk.

Hansopje | 23-12-09 | 12:16

@zeg maar jansen 12:09

Jij krijgt niet die Domain Name Parking Page van Euro DNS als je hieronder op PowNed klikt?

widtvoet ® | 23-12-09 | 12:16

@xzaz2
Het is bekrompen en ouderwets. Iedereen mag in principe doen en laten wat hij/zij wil. Dus een website op zwart? Ze doen maar, rolluiken dicht. Ik vind het best.
Het gaat er alleen om dat ze dit soort onbenulligheden dan ook in eigen kring moeten houden. Maar zoals zo vaak willen ze hun mening, doctrine en geloofsleer opdringen aan diegenen die wel voor zichzelf kunnen denken en zich niet laten dwingen om er achterhaalde standpunten op na te houden.
Kortom, doordat er fundamentalisten zijn, wordt ik beperkt in mijn eigen vrijheden.
Niet dat ik zo graag op zondag naar een etalage met schoen wil gaan staan kijken maar zoals altijd, het begint met 1 vinger en voor je het weet..... En met ieder geloof (christelijk of moslim) worden vrijheden ingeperkt en worden er allerlei 'regeltjes' verzonnen of gewezen op 2000 jaar oude regeltjes om de macht van de paus, de ayatollahs, de mufti's en de priesters op de gelovigen te vergroten.

Pete_1968 | 23-12-09 | 12:14

@ Wilhelmus Hendrikus | 23-12-09 | 12:02

hou toch op man.
het geloof is je toch met de paplepel ingegoten, pure indoctrinatie.
Dat heb je van je ouders, je kerk, de bijbel, etc etc.
Zelf bedacht? Laat me niet lachen.
Ha, Ha, Ha. sorry het is je toch gelukt

eefjes vrije ideeen | 23-12-09 | 12:14

Dit is een zeer moeizame discussie want toen ik 6 jaar was ben ik tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk
-geen christenen bestaan
-geen moslims bestaan

wakkere_nederlander | 23-12-09 | 12:14

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 12:05
Gelukkig, ik las het toch goed.
Man man man, wat een kolder.

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 12:12

Raptor | 23-12-09 | 11:53

Klopt, maar in verre oorden alwaar hij meende de Gristelijke mores te kunnen implementeren en hun olie voor zichzelf veilig te kunnen stellen. Het refdag heeft het over de Nl-context en voelt zich duidelijk in het nauw gedreven. Ik vrees de dag dat er uit die biblebelt-hoek militanten de weg van het geweld voor zichzelf gerechtvaardigd hebben.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 12:12

Nu nog een vilein artikel over een linkse politicus, vervolgens een item over borsten en/of auto's en de reaguurders kunnen weer naar bed.

Bakito | 23-12-09 | 12:12

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 12:05
Ja, ik vond ook niet (itt wat je bijvoorbeeld leest van CU of in de Trouw) dat er iets verdraaid wordt in het stuk zelf. Zij zijn het zout der aarde dus is het niet meer dan logisch dat ze een school mogen stichten van andermans geld en vervolgens mensen de toegang tot die school mogen ontzeggen. En ook over subsidies en andere voorrechten (om bv zelf niet gediscrimineerd te worden) zijn ze vrij helder. Hoe je dan nog met droge ogen kunt beweren dat je zelf de onderliggende partij bent... maar misschien omdat ik in de beest ben dat ik zoiets niet snap.

sjaakdeslinksesul | 23-12-09 | 12:11

@Anarchus_Rex
Dat je het over je zelf hebt, of heb je dat niet door. Ik zou het duidelijker voor je stellen: Jij bent gelovig.

xzaz2 | 23-12-09 | 12:10

widtvoet ® | 23-12-09 | 12:08 Doet het hier gewoon hoor.

zeg maar jansen | 23-12-09 | 12:09

ALLE gelovigen? Jij gelooft toch dat gelovigen geen gelijk hebben?

@xzaz2 | 23-12-09 | 11:53
.
Dat WEET ik, maar wat was uw punt eigenlijk?

Anarchus_Rex | 23-12-09 | 12:09

Ha, geweldig. Het artikel uit het Reformatorisch Dagblad stelt inhoudelijk al niks voor natuurlijk, en het item op GS voegt er nul-komma-niks aan toe. Maar in no time zijn er weer 100+ reacties van reaguurders, met een hoop galspuwerij ertussen. Krijgt het RefDag toch wel een beetje gelijk in zijn observaties.

Professor Superhirn | 23-12-09 | 12:08

[OT] Niet om nou weer te gaan zeiken over de non-kommunikatie van PowNed de laatste tijd maar het lijkt van kwaad tot erger te worden. De site is nu helemaal uit de lucht: www.powned.tv/ Wat heeft dit te betekenen? [/OT]

widtvoet ® | 23-12-09 | 12:08

Een wijs man leerde mij ooit het volgende tegen (vrouwelijke) gelovigen te zeggen: "Steek God maar in je kudt!".
Iets wat grof misschien, maar daarom niet minder waar.

verraad van links | 23-12-09 | 12:07

Dacht dat normale mensen zich hier al een jaar of dertig niet meer druk over kunnen maken, (linkse kerk doet dit nu ook nog steeds).

Ben benieuwd wanneer de eerste zelfmoord-zwartekous het openbare leven verstoord.....
Nevernooitniet!!!!

rechtsheeftvoorang | 23-12-09 | 12:07

Pete_1968 | 23-12-09 | 11:56
Zucht, daar gaan we weer. Ooit is verdiept in het christendom? Lijkt er niet op, kennelijk ben je alleen nog de extreme minderheid tegengekomen. Ik ben in een christelijk mileu opgegroeid. Sta er nu sceptisch tegenover maar niet om de redenen die jij noemt.
Winkelen op zondag? Lees de tien geboden eens en je snapt hun standpunt.
TV? Dan heb je het écht over een minderheid, beter bekend als de zwarte kousen.
Abortus? Zijn niet alle christenen op tegen. Maar wel vind men dat er niet te makkelijk over moet worden gedaan. In mijn optiek is dit volkomen terecht aangezien het wel potentieel leven is
Sex voor plezier? Denk je echt dat alle christenen alleen neuqen voor voortplanting?
Plezier in het algemeen? Belachelijk om te denken dat christenen er op tegen is om plezier te hebben. Als jij christenen niet begrijpt en ze misschien net iets anders op de wereld kijken dan jij doet zijn ze nog niet gelijk achterlijk.
Zit er intollerant volk tussen? Jazeker, maar die heb je in alle bevolkingslagen. Niet alle christenen denken hetzelfde, als dat wel het geval was waren er niet duizenden verschillende stromingen.

Raptor | 23-12-09 | 12:07

... en toen kwam er een olifant uit de grond en die blies het hele verhaaltje uit. Valt ook niet mee als je je hele leven rondom een mooi verhaal opbouwd en dan blijkt het niet te kloppen. Dan stort inderdaad je hele wereld in, maar de echte wereld dan gelijk ook?

Mark van Leeuwen | 23-12-09 | 12:06

@ nnimrodii | 23-12-09 | 11:25
helemaal gelijk , echt waar hoor Teun.
Alleen vergeten:
[.] alle Maroccies over één kam scheren.

Zuitschuip | 23-12-09 | 12:06

Ben benieuwd wanneer ze dat idee van de dag des oordeels eens eindelijk opgeven en het zien voor wat het werkelijk is: een staaltje massa psychologie om het volk maar vooral bang, mak en gedwee te houden voor een reeds verdwenen hegemonie van de kerkelijke macht. 2020? 2100? 3000?
-
Voor 2010 wens ik alle christenen een hartelijk "WAKE UP AND SMELL THE COFFEE!"
Het leven is zoveel mooier en echter met een religieloze, vrije geest ...

Dikr | 23-12-09 | 12:06

Och gut, het ontnemen van privileges van gelovigen is in hun ogen gelijk aan persecutie. Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Het blijven jankerds, net kinderen.

breiz | 23-12-09 | 12:06

Wat een godvergeten beledigende teksten.
Wij zijn de beestcultuur!

Wel hoopgevend is dat men volledige goddeloosheid voorspelt.
Laat Jeugdzorg de kinderen van deze mensen onmiddellijk uit huis plaatsen, ze maken hun kinderen gek.

eefjes vrije ideeen | 23-12-09 | 12:05

sjaakdeslinksesul | 23-12-09 | 11:52
De aap komt uit de mouw:
"Moeten christenen zich allerlei voorrechten maar laten ontfutselen? Dat niet. Allereerst niet omdat zij geroepen zijn om op te komen voor de naam van Christus. In de tweede plaats ligt er een verplichting ten opzichte van volgende generaties. Voor hen dienen christenpolitici en opinieleiders pal te staan om de ruimte voor het christelijk belijden te bewaren. Maar wel in het besef dat alle goede voorzieningen van nu bijzondere voorrechten zijn."
Hier wordt expliciet toegegeven dat Christenen een streepje vóór hebben op niet-Christenen, en dat Christenen een streepje voor móeten hebben op niet-Christenen. Christenen hebben rechten die niet-Christenen niet hebben, en dat moet vooral zo blijven. Het staat er écht!

Schoorsteenveger | 23-12-09 | 12:05

""Een christen moet zich daarom niet verwonderen over de verdrukking, maar dient zich juist te verheugen."
Als het om verdrukt worden aankomt wil een christen dus graag nog dat streepje voor. Geachte onderdrukkers, zet gerust een tandje bij. Of zou het toch niet zo bedoeld zijn? Je weet het nooit met die zichzelfwegcijferaars.

Zoetwaterpanharing | 23-12-09 | 12:03

Wel grappig dat een hoop mensen roepen dat Christenen zelf moeten gaan nadenken. Dus omdat de overtuiging en conclusie (na overdenking) van een Christen anders is als die van een atheïst concluderen we dat een Christen niet heeft nagedacht.
Oftewel, iedereen die anders denkt als ik is stom en gek.

Wilhelmus Hendrikus | 23-12-09 | 12:02

Als ze vinden dat we te hard tegen ze zijn vergeven ze het ons toch!! (vrij naar Bill Hicks)

Supreme Fatt Ass | 23-12-09 | 12:01

"Moeten christenen zich allerlei voorrechten maar laten ontfutselen?"

Tja. Men ziet dus zelf ook heel helder dat er hier en daar privileges gelden voor gristenen (evenals voor religieuzen van ander pluimage). En nu het bevoorrechten van de één per definitie het achterstellen of diskrimineren van de ander inhoudt voelt men de bui goed hangen: die situatie zal moeten stoppen te bestaan.

widtvoet ® | 23-12-09 | 12:00

he, ook nog goed nieuws over gristenhonden. dat had ik nou niet meer verwacht zo op de valreep... :)

weedo | 23-12-09 | 12:00

@Pete_1968
Modern? Winkelen op zondag deden ze al rond de middeleeuwen TV? De meeste christenen hebben gewoon TV hoor, tenminste die ik ken wel. En hierbij het bewijs dat niet elke christen geen Internet heeft. Abortus? Nieuw? Misschien de benaming?
De rest van je punten zijn gewoon voor en tegen meningen die ook gewoon onderbouwd zijn. Natuurlijk niet op de manier zoals jij het graag ziet maar he, niet heel de wereld kan naar jouwn mening leven.
En de website mag toch gewoon dicht gaan wanneer ze dat willen, de winkels mogen toch gewoon dicht wanneer zij dat willen. Sinds wanneer heb jij daar last van. O boe boe de Atheïst is gekrenkt in zijn waarden oehoe nu wordt het gevaarlijk.

xzaz2 | 23-12-09 | 12:00

hmm Gristenen en een kudtjaar. ik zeg hulde, heerlijk nieuws om de kerstdagen weer in te duiken!

kakhoofd! | 23-12-09 | 12:00

Elk slecht jaar voor Christenen is een overwinning voor de zelfdenkendheid en het vrij-denken van de mens, dat juich ik toe.

MysteryQuest | 23-12-09 | 11:59

Voor mij als niet christen als het ook al geen al te best jaar. En nu?

MR2 | 23-12-09 | 11:58

Dat ze precies het tegenovergestelde doen dan wat ze prediken en dit ook nog eens niet (willen) zien, kan met recht FAIL genoemd worden.

Stroopdoos | 23-12-09 | 11:58

Vooralsnog zijn er erg veel Nederlanders die de sabbat zeven dagen in de week heiligen dus wat zeuren ze nou?

sjaakdeslinksesul | 23-12-09 | 11:58

Het is gvd ook altijd wat met die gristenhonden. In-tollerant kudt-volk.
Alle moderne dingen zijn volgens hen niet ok. Winkelen op zondag? TV? Abortus? Sex voor het plezier? Plezier in het algemeen? Moet volgens hen allemaal verboden worden. Je ziet nu al dat doordat de gristenunie in de regering zit er allerlei vrijheden en verworvenheden worden teruggedraaid.
Ik ken zelfs web-sites die op zaterdagavond om precies middernacht op zwart gaan of schoenen winkels waarvan de rolluiken op zaterdagavond dicht gaan zodat je jezelf niet op zondag aan een vitrine vol met schoenen kan gaan staan te verlekkeren! Dwazen. En ze vinden het nog gek dat ze in het verdom-hoekje zitten!

Pete_1968 | 23-12-09 | 11:56

Wacht even: dus als ik het goed begrijp stelt een succesvolle bekeringscampagne de Dag des Oordeels juist uit? Mozeskriebel, dat kunnen we niet hebben, natuurlijk.

zak_arme_turf | 23-12-09 | 11:55

-weggejorist-

Bloodzone | 23-12-09 | 11:54

gozahtje | 23-12-09 | 11:51 Er is een tijd geweest, en op veel plaatsen is dat nog steeds zo, dat je als ondernemer voor een goede afzet van je producten en diensten lid moest zijn van het CDA én elke zondag naar de kerk moest. Kijk de film over de opkomst en ondergang van de firma Baan maar eens.
Het was netwerken 1.0. (helpt elkaar, koopt christelijke waar).

zeg maar jansen | 23-12-09 | 11:54

De Refdag slaat de spijker op de kop, Christenen verwáchten een streepje voor te hebben, ze vinden dat ze hoger staan in de maatschappij dan 'heidenen'. En dat is oh zo fout. De bijbel zegt dat we een goed mens moeten zijn en dat betekend dus ook respect hebben voor andermans geloof.
Amen

macflipper | 23-12-09 | 11:54

gozahtje | 23-12-09 | 11:51
Maar het is toch echt zo.
Niet dat het terecht is maar goed.

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:54

Christinani ad Leones, Christianae ad Lenones !!

Marcus Porcius Cato | 23-12-09 | 11:53

@Eikenhout
Amen dude!
@Anarchus_Rex
ALLE gelovigen? Jij gelooft toch dat gelovigen geen gelijk hebben?

xzaz2 | 23-12-09 | 11:53

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 11:51
Bush was al begonnen met de nieuwe kruistochten, toch? ;)

Raptor | 23-12-09 | 11:53

"De beestcultuur"... alsjeblieft zeg, en maar blijven beweren dat in hun wijze van geloven het fundament van fatsoen en beschaving schuil gaat.

sjaakdeslinksesul | 23-12-09 | 11:52

Een streepje voor te moeten hebben.. de arrogantie. Dat is precies wat er fout is aan religies, iedereen is gelijk maar 'wij' met 'onze' versie geloof net iets meer.
BAH!

modderfokker23 | 23-12-09 | 11:52

What The Fuck! Dat ze uberhaupt denken dat ze ooit een streepje voor gehad hebben... WHAHAHAHA!

gozahtje | 23-12-09 | 11:51

Volgens mij is dit een verkapte oproep tot een nieuwe Kruistocht. Ik hoop dat de AIVD ze in de smiezen heeft.

Drs.. Gelul | 23-12-09 | 11:51

Tis een Babylon, tis nie anders!

william7055 | 23-12-09 | 11:51

@Eikenhout | 23-12-09 | 11:28
Lees het stukje nog eensch. Mutsaerts doet niet veel meer dan geweaun weergeven wat het RD schrijft. Daarvoor zou 'ie dan moeten optyfen? Doe niet zo hysterisch.
Overigens hulde voor wat de rest van wat u schrijft.

Fijnstoffer | 23-12-09 | 11:51

Fijnstoffer | 23-12-09 | 11:43
_0_

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:49

Gelovigen (ALLE gelovigen!) moeten nog veel harder gebashed worden. Zolang onze regering nog afgeladen zit met mannenbroeders en zelfs twee christen-fundamentalisten, die zich bij hun beslissingen laten leiden daar hun waandenkbeelden, hebben we nog een lange weg te gaan.
Geloven die je thuis maar, waar ik geen last van je heb.

Anarchus_Rex | 23-12-09 | 11:48

Flowers | 23-12-09 | 11:44
Ja, klopt.

Raptor | 23-12-09 | 11:48

Zoals ik het lees wordt zo langzamerhand de ware identiteit van god onthuld...

Superior Bastard | 23-12-09 | 11:47

"Nou, daarvoor trekt het RefDag een emmer bijbelcitaten uit de kast dat zijn weerga niet kent." "dat" moet "die" zijn.

Maar goed, gristenen in de westerse wereld behoren tot een uitstervend ras. Behalve wellicht in het puriteinse Amerika. Dus waar maken we ons druk om?

072 | 23-12-09 | 11:46

Dus redfdag denkt over een week van het gristenbashen af te zijn?

Cazi | 23-12-09 | 11:46

Waar halen ze godverdomme trouwens de arrogantie vandaan dat ze een streepje voor menen te moeten hebben!?!? Werkelijk waar onvoorstelbaar. Behoren niet juist zij te prediken dat ieder mensch gelijk is en dat Gsus van iedereen even veel houdt?

Flowers | 23-12-09 | 11:44

Het lijkt wel een computerspelletje. Was het maar zo eenvoudig.

Vieze Tonnie | 23-12-09 | 11:44

"Jezus had het ook niet altijd makkelijk maar droeg zijn lot wel als een echte vent."
Wat een gelul.
Waar wij strenge vorst moeten doorstaan om een stukkie over het water te kunnen krabbelen, kon die hippie gewoon over het water lopen bij een graadje of 25.
Oké, hij had geen klapschaatsen, maar die had Ard Schenk ook niet.

Jackanders | 23-12-09 | 11:44

Valt me vies tegen, dit stuitende gebrek aan bijbelkennis bij het RD. De eindfase zal juist zeer godsdienstwaanzinnig zijn volgens de bijbel. Het Beest wil aanbeden worden als God Zelf, en de valse profeet gaat dat afdwingen.
.
Overigens zijn die christenen zelf de grote aanstichters van de situatie die geschetst wordt. Schuldig door passiviteit. Al hun waarden, principes en tradities stellen ze bloot aan de brandstapel. Ze laten de anti-christenen van de PvdA, zoals islamknuffelaar Wouter Bos, en de nep-christenen van het CDA, zoals vrijheidsberover Balkenende, vrijwel ongestoord hun duivelse gang gaan. Daarbij zijn ze uit het oog verloren dat het juist niet de ongelovigen ('goddelozen') zijn die hun posities bedreigen. De huidige christenen zijn wereldwijd een stel bange passieve sufferds. Overal laten ze zich verdrukken, in Egypte, Soedan, Indonesië, Turkije etc. Nooit hoor je ze protesteren. Zoals het stukje in het RD ook weergeeft: de leiders met bijbelkennis wentelen zich liever in het vooruitzicht van lijden. Een soort masochisme maakt zich meester van ze, in het waanidee dat ze nog in dezelfde positie zijn zoals de eerste christenen, een kleine minderheid van voornamelijk leken, zonder politieke of maatschappelijke macht. Een pijnlijke misvatting.

Fijnstoffer | 23-12-09 | 11:43

@Eikenhout | 23-12-09 | 11:28 "verlichtingsfundamentalisten".
.
Dus als je gelooft in A2 + B2 = C2 ben je een meetkunde fundamentalist ofzo? Onvoorstelbaar, hoe die reli's krom redeneren altijd weer tot de norm weten te verheffen.

Anarchus_Rex | 23-12-09 | 11:43

@Conwell Plassen | 23-12-09 | 11:41
LOL

Balzakius | 23-12-09 | 11:43

Zie hier het effect van de drammerigheid van de allahtonen. Oorspronkelijk nederlandse geloven (gristelijk, joden) werden eerst als een gegeven geaccepteerd. Ze eisten niet veel en alles werd naar normale staven geaccepteerd.

De allahtonen begonnen te drammen en te eisen waarmee de tolerantie voor gelovigen en hun tradities verminderde en daarmee alle geloven in hun kielzog mee naar beneden hebben getrokken.

verkiezingsbeloftes | 23-12-09 | 11:43

Gerichte beschietingen. Afgehakte oren. Beestkultuur. Strijdbaarheid.

Wat een taal! Het lijkt er zo zoetjesaan op dat onze Gristelijke medemens aan het radikaliseren is geslagen.

widtvoet ® | 23-12-09 | 11:42

Vind het toch best wel grof om Sharon Dijksma zo expliciet te benoemen.

de Bree | 23-12-09 | 11:42

Lijkt wel het scenario van 2012 part II.

Flowers | 23-12-09 | 11:42

Gereformeerden zijn gek. Leve het katholicisme. Bij ons kan je gewoon eten en drinken wat je wil, en op zondag geile neuqsex hebben.

Nonkel Frituur | 23-12-09 | 11:41

Ze kunnen het niet laten de angst weer als 'duivels' wapen in te zetten om hun waanzin op de been te houden. Zieke sjit die religie(s).

Stroopdoos | 23-12-09 | 11:41

Ik kreeg altijd een apocalyptisch gevoel bij bijbelse termen als "voltooiing" en"eindfase" maar nu deze voorspellingen gestalte beginnen te krijgen valt het eigenlijk allemaal best wel mee vind ik.
Ik bedoel, de eindfase van het christendom is overduidelijk aangebroken.
De islam daarentegen is een geheel ander verhaal.
Ik bekijk het maar van de zonnige kant: we hoeven ons ook de komende 2000 jaar niet te vervelen.

wakkere_nederlander | 23-12-09 | 11:41

Ik heb al een naam verzonnen voor dit nu al legendarische tijdperk: de 2e Verlichting. Laten zal men zeggen: eindelijk wierpen de mensen het juk van de Godsdienst van zich af en gingen zelf hun verstand gebruiken. (zie het zo voor me in de geschiedenisboekjes van 2121, oh w8, dan zijn er geen boekjes meer..)

loonslaaf_69 | 23-12-09 | 11:41

@pdvd | 23-12-09 | 11:38
Over het geloven in ingebeelde angstbeelden gesproken. Vergeleken dat soort onzin zijn christenen nog rationeel.

nnimrodii | 23-12-09 | 11:41

Scheiding van kerk en staat? Laat me niet lachen! Ik ging pas een paspoort aanvragen bij burgerzaken op het stadhuis in Rotterdam, en daar zaten meer hoofddoekjes achter die balies dan er gemiddeld achter de kassa zitten bij Bas van der Heijden.

Nlz® | 23-12-09 | 11:40

het is ook te zodt voor woorden dat christenen in deze wereld een streepje voor zouden moeten hebben. Na zoveel eeuwen is het nu de beurt aan bijv. de moslims.

knight03 | 23-12-09 | 11:40

Gristenen horen geen streepje voor te hebben. Godsdienst hoort niet in het publieke domein. Je hoort homo's niet te discrimineren. Het gaat de goede kant op, zou ik zeggen.

DeRookmagier | 23-12-09 | 11:39

"De laatste restanten van de joods-christelijke cultuur gaan eraan." So much is true, maar er komt wél iets voor in de plaats, reken daar maar wel op. Daar zorgt onze moreel superieure elite wel voor; ik voorspel:
- meer controle van de burgers door de overheid
- steeds meer macht van de overheid over de burgers (en hun geld)
- inruil van joods/christelijke waarden voor sharia-waarden
- (veel) meer belastingen/belastingverhogingen
Dus "De macht van het beest dat uit de afgrond opkomt, zal huiveringwekkend zijn." klopt akelig goed maar ziet er heeeeeel anders uit dan men denkt.

Rest In Privacy | 23-12-09 | 11:39

Het was anders voor veel niet-christenen ook een kudtjaar, maar die kruipen dan niet in het slachtofferhoekje.

zeg maar jansen | 23-12-09 | 11:38

volgens de bijbel staat de uitslag al vast.
Dus waar maak je je nog druk om?

Zuitschuip | 23-12-09 | 11:37

Darwin Award!

BSE rundfunk | 23-12-09 | 11:36

@Raptor | 23-12-09 | 11:35
In dat geval kan ik uw vraag geheel en volledig beantwoorden met ja. Overigens, dank voor uw interesse.

OxyMoroon | 23-12-09 | 11:36

Opper gristen jeepee de empee zal het er roerend mee eens zijn. Persoonlijk vind ik het een stelletje hele scary freaks. Denk toch zelf na, stelletje domkoppen.

dr. tikshit | 23-12-09 | 11:35

We gaan er aan! Paniek! Peeuw!

Oh nee dat geldt alleen voor gelovigen.

Pfew.

mail cheauvinist pic | 23-12-09 | 11:35

OxyMoroon | 23-12-09 | 11:32
Ik raad niet, ik vraag.

Raptor | 23-12-09 | 11:35

Wat vindt Doutzen er eigenlijk van ?

de Bree | 23-12-09 | 11:34

Het hele jaar door heb ik het gevoel gehad dat de duivel me op de hielen zat. Koos Spee flitste door mijn hoofd maar dankzij het reformatorisch dagblad weet ik nu dat het vele malen erger is,brrrr.

lichtpunt | 23-12-09 | 11:34

Jezus had het ook niet makkelijk... en die is hem dan ook gesmeerd!

UselessGirl | 23-12-09 | 11:33

Wat zeuren die Gristenen nou?

Ze hebben hun eigen lot gekozen door een stel incapabele dhimmi's op het rode plunche te laten plaatsnemen.

In vroegere tijden verdedigde Nederland zich, heden ten dage wordt alles geslikt ten koste van de eigen bevolking.
Ook de Gristenen zijn slaaf geworden van hun eigen leiders.
Live with it!

nnimrodii | 23-12-09 | 11:29
Ik had even met je te doen, vandaar.

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:32

@Raptor | 23-12-09 | 11:25
U mag nooit meer raden....

OxyMoroon | 23-12-09 | 11:32

Aan de andere kant, wie had kunnen denken dat een club als de CU in de regering zou kunnen komen met 7 zetels? Dit geeft hen uiteraard een grotere macht dan ze normaal zouden hebben op basis van die paar zetels. Het CDA kan je moeilijk een echt christelijke partij noemen. Afgezien van wat geneuzel van Rouvoet/EO aanhangers en wat discussie over intelligent design vs. evolutie, hebben we weinig 'last' van christenen. Dit in tegenstelling tot die andere grote (opkomende) godsdienst in NL.

KapiteinClaus | 23-12-09 | 11:32

goede voornemens voor 2010 ...

StuFF0512 | 23-12-09 | 11:31

Daar is geen woord aan gelogen. Maar of God er iets mee te maken heeft...

Stijlicoon | 23-12-09 | 11:31

Ik heb de hoop een beetje opgegeven met al die gelovigen. Er valt echt geen zinnige discussie mee te voeren.

Tinusutrecht | 23-12-09 | 11:31

@Eikenhout | 23-12-09 | 11:28
+oneindig, dat is precies waar ik zo moe van wordt bij geenstijl het laatste half jaar. Ze hebben een paar melkkoeien en die melken ze zeer irritant uit. Geenstijl maakt super veel fouten en onnauwkeurigheden en hebben maar een handjevol melkkoeien. Waar zijn de sappige onthullingen en de mooie scoops gebleven?

nnimrodii | 23-12-09 | 11:31

alle gelovigen zijn jankers......

paardmans | 23-12-09 | 11:31

"Het kan toch niet zo zijn dat in ons land met een joods-christelijk georiënteerde cultuur een groep libertijnse politici en opinieleiders in een tijdsbestek van enkele jaren de christenen degradeert tot een nauwelijks gedulde minderheid die voor haar instellingen geen enkele subsidie meer kan ontvangen? "

Gelukkig - het gaat gewoon om geld - het zijn net mensen die gristenen

watzitjenou | 23-12-09 | 11:31

Het is nooit leuk om voorbijgestreeft te worden door een conculega.

de Bree | 23-12-09 | 11:30

De christenen staan tenminste nog voor onze feestdagen, kerstmis en pasen, aan alle kanten wordt er aan geknibbeld door de moslims.
www.joop.nl/opinies/detail/artikel/lie...
Sinterklaas mag niet meer, kerstbomen moeten weg en eten mogen we ook al niet, bij het Suikerfeest natuurlijk wel.

websenior | 23-12-09 | 11:30

In menig psychiatrisch inrichting hoort men verhalen die meer logica bevatten.

En-el Hak | 23-12-09 | 11:29

Bring in the lions.

Hanxie | 23-12-09 | 11:29

@Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:28

Kon beter inderdaad, de verwachte loonsverhoging is uitgebleven. Hoezo?

nnimrodii | 23-12-09 | 11:29

-weggejorist-

Moederneuk | 23-12-09 | 11:29

volgens het jaaroverzicht zitten we helemaal niet te wachten of dit soort info...

Quattro | 23-12-09 | 11:29

Tijd dat Mutsaerts ook optyft bij GS. Ik zie voor GS namelijk een kutjaar aankomen.
Waar blijven de scoops? De onthullingen? De spanning?
Voor een dagelijks rondje christenbashen kom ik namelijk niet terug als bezoeker.

Ter illustratie:
Een groot deel van de wetgeving die GS voortdurend opvoert alsof deze exclusief ter bescherming van het christendom zijn ontworpen zijn er juist om de burger te beschermen tegen een bemoeizuchtige overheid.

Scheiding van Kerk en Staat betekent namelijk ook dat de overheid zich niet bemoeit met wat er in de kerk vertelt wordt. En dat betekent niet dat een politicus er geen privé-opvatting om na mag houden.

Is voor een keertje niet erg dat soort foutjes maar week in week uit wordt een beetje triest. Voeg daarbij de stuitende onverdraagzaamheid van veel verlichtingsfundamentalisten en Eikenhout is blij dat hij op vakantie gaat.

Afsluitend: "Hoe abject uw mening ook is, ik zal uw recht verdedigen om hem te uiten"

Eikenhout | 23-12-09 | 11:28

Christenen hoeven er in onze samenleving niet meer op te rekenen dat ze een streepje voor hebben."
Ze geven gewoon toe dat ze meer waard zijn, en dus meer rechten moeten hebben dan anders/niet gelovigen. Wel eerlijk. En verwerpelijk.

Reuzelbek | 23-12-09 | 11:28

nnimrodii | 23-12-09 | 11:25
Ook zo'n rotjaar achter de rug ?

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:28

Voor ons Satanisten was het weer een topjaar.
Is ook een veel vrolijker geloof, want hoeren, snoeren, zuipen, schelden en vloeken staan hoog in ons vaandel. Wij voelen ons als een vis in het water in deze hel die aarde heet.

MoederTheresa | 23-12-09 | 11:28

@Randy McRanderson | 23-12-09 | 11:27
+1

nnimrodii | 23-12-09 | 11:28

Pech gehad de je fantasie vriendje je dit jaar niet geholpen heeft dit jaar?

Osdorpertje | 23-12-09 | 11:27

Die gasten kijken teveel televisie.

Randy McRanderson | 23-12-09 | 11:27

Dat Jezus zijn lijden als een echte vent droeg, zegt wel wat over het Christendom vandaag de dag. Met het minste of geringste zitten ze in de hoogste boom en roepen ze dat ze beledigt zijn. Ik praat nu wel over 'ze' maar ben zelf ook Christen, maar ik vind wel dat we teveel zeuren. We zijn veel te veel een overheidsinstantie geworden, daar klopt niks van. De eerste Christengemeentes waren ook de arbeiders van samenleven - gelukkig hebben we daar later wat grote filosofen aan toe kunnen, anders zouden we nu helemaal geen poot hebben om op te staan. Maar het RD heeft wel gelijk, Christenen vandaag de dag - waaronder ik - zijn watjes!

jawell | 23-12-09 | 11:26

"de eindfase van de geschiedenis zal onbeperkt goddeloos zijn." Ik kan niet wachten!

Het DaanMannetje | 23-12-09 | 11:26

OxyMoroon | 23-12-09 | 11:23
Beetje gefrustreerd? Wat is er mis met gelovigen? Aangezien je ze kennelijk allemaal als eenheidsworst ziet.

Raptor | 23-12-09 | 11:25

Jezus redt het niet meer, Jammer, next !

faz | 23-12-09 | 11:25

Moehaha, tja dat krijg je ervan als je probeert mee te liften met de islam. Voor Christenen zijn we niet bang, voor mohammedanen wel, fat luck.

de Bree | 23-12-09 | 11:25

Het grote sprookjes boek is langzaam aan aan het sluiten.

Turboschaap | 23-12-09 | 11:25

fuck religie

De Monarchist | 23-12-09 | 11:25

haha wat een fantasie hebben die lui ook...

Alcoholic | 23-12-09 | 11:25

Als het voor de gristen een kudtjaar was, dan moet het haast wel een topjaar voor mij zijn geweest.

azijnseikerT | 23-12-09 | 11:25

-Christenen bashen [x]
-PVV promoten [.]
-PvdA bashen [.]

Nog twee te gaan geenstijl, en jullie hebben je standaard dag weer gevuld. Blijft makkelijk scoren, toch?

nnimrodii | 23-12-09 | 11:25

"Christenen hoeven er in onze samenleving niet meer op te rekenen dat ze een streepje voor hebben." Waarom zouden christenen een streepje voor moeten hebben?

Raptor | 23-12-09 | 11:24

Verheug me er nu al op....... laat al die kut-gelovigen maar hemelwaarts keren.... kan me niet snel genoeg gaan....

OxyMoroon | 23-12-09 | 11:23

amen

olivetomato | 23-12-09 | 11:23

Voor moslims was het, aan de andere kant, een prima jaar. Om hem maar in te koppen.

Hommel | 23-12-09 | 11:23

Ik zit eigenlijk te wachten op de herleving van de kruistochten. Maar het zijn een beetje watjes geworden die christenen.

inquisitra | 23-12-09 | 11:23

" De macht van het beest dat uit de afgrond opkomt, zal huiveringwekkend zijn."
Zo praat je toch niet over anders gelovigen ?

Teun van het Tuinpad | 23-12-09 | 11:22

aha, 'als men je op de wang slaat, keer hem dan je andere wang toe' in een nieuw jasje. creatief. daar kom je er wel mee.

Beau ter Ham | 23-12-09 | 11:22

-weggejorist-

inquisitra | 23-12-09 | 11:21

God gaat toch lekker winnen en allah gaat verliezen....
YIHHAAAA !!!!!

Ayaan Sorry | 23-12-09 | 11:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken