Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Grote Multiculti Sinterklaas Mijter Onderzoek

kampholland2008.jpgGedoe op de voorpagina van de Televaag vandaag over de MultiCulti-mijter van Sinterklaas. CDA-peeps vinden dat Mokum wel heel erg makkelijk de heersende gristelijke mores inruilt voor de multiculti way of life. Meneer de Goedheiligman zou in Amsterdam al enige jaren een mijtert zonder kruis dragen om eh... bepaalde religieus ingestoken bevolkingsgroepen met een andere kijk op imaginaire baardvriendjes niet voor het hoofd te stoten. Maar is dat eigenlijk wel zo? GeenStijl nam een kijkje in de diverse fotobanken en zocht naar Snieklazen Mokum door de jaren heen. Gewoon, om te kijken waar het misging. Klik en oordeel zelf: 2009, 2009, 2008, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 1986, 1979. Update: Check ook deze dodelijke AT5 POWERFLAME van Maarten Spanjer tegen die nepklaas van een Jeroen Krabbé.

Reaguursels

Inloggen

Sorry maar hoan vat m ff niet meer nu.....
'79 - kruis
'86 - kruis
'02 - '05 - kruis
'06 - 020 wapen
'07 - 020 wapen
'08 - 020 wapen
dan on '08 weer een kruis in '09 de enen keer 020 en dan weer dat vermaleide kruis!
Maar waarom heb ik dit nu zitten controleren???? laat ook maar te moeilijk.........

lilluke halve hoan | 19-11-09 | 14:35

Wat een onzin. Dit is precies verkeerd om.
Christendom (en ander geloof) hoort niet in de politiek. Christensymbolen en andere bijgeloofsuitingen mogen best op feestdagen. Met kerst mag je best een kerststal met sprookjeskindje jezus neerzetten, en sinterklaas mag best een mooie mijtert met een kruis. Sinterklaas is immers gebaseerd op de bisschop van Myra, dus een kruis is authetieker en fraaier.

cabbit | 19-11-09 | 13:31

@ van der g | 18-11-09 | 18:34
Inderdaad.
Jij kent onze reaumblanke geschiedenis.
Zag onlangs in de Tweede Kamer Agnes Kant van de SP die een PVVer probeerde onderuit te halen door te stellen dat Sinterklaas een Turk is.
De onneauzele mutsch.
Leesch dit zelfsch in couranten in artikelen van zich journalist noemende dito onneauzelaarsch.
De Godgloeiende gotspe.
Nogmaalsch:
Sinterklaas is een Byzantijnsche bisschop van Christelijken huize die helegaar niks te maken heeft en wil hebben met Turkenmuzelmannen want die kampeerden toen gelukkig nog heeeel ver weg op de steppen van Centraal-Azië.

wachtmeester de bruy | 19-11-09 | 07:47

Donder toch op man met dat gezeik over multiculti. zij houden geen rekening met ons, dus wij geen rekening met hun. klaaaarrr! en als ze't er niet mee eens zijn is dr vast nog wel een vliegtuig waarvan de deuren open kunnen!

vuurend_nl | 19-11-09 | 01:19

ik vind dat onze hollandse suikerbieten worden gediscrimineert met het suikerfeest. vind ook daarom dat "ze"het anders moeten noemen.

tissumnetniet | 19-11-09 | 01:14

Binnenkort: Joden en Islamieten eisen bij de Jumbo een verlaging van de kaas prijs daar zij geen gebruik kunnen maken van de voordelige ham aanbieding deze week.

HeerMoes | 18-11-09 | 23:10

Binnenkort: Joden en Islamieten eisen bij de Jumbo een verlaging van de kaas prijs daar zij geen gebruik kunnen maken van de voordelige ham aanbieding deze week.

HeerMoes | 18-11-09 | 23:08

Nog niemand met 2003 ?
Het jaar dat men suikerfeest met St.Nicolaas combineerde ?

Exped | 18-11-09 | 21:31

Dat is geen kruis, dat is traditie.

Uriël Fack | 18-11-09 | 20:55

@Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:49
Uitstekend geschreven. Hulde!

Smarties | 18-11-09 | 20:25

Wat staat er nou op die mijter? xxx ??? xxx is toch interwebs voor pr0n? xxx ??? of wil die pedo soms kusjes van de kinderen? Doet me denken aan dit fragment: www.youtube.com/watch?v=bV94tch4dMQ

Fopspeen | 18-11-09 | 19:47

Het betoog van Schoorsteenveger van 10:49 mag overigens uitstekend worden genoemd.

remmuh | 18-11-09 | 19:26

Is het mogelijk om de Nederlandse cultuur per direct geheel overboord te gooien?

natte krant | 18-11-09 | 19:25

Die klaas uit '79 is net een hippie, die van 2009 (1e foto) lijkt weer op Gandalf uit LOTR. Die had ook een wit paard dus het zou zomaar kunnen.
Oh ging het over de mijter...
Gewoon houden zo, hoort erbij en niet zo'n stom Amsterdams stadswapen op het ding. Altijd zoo geweescht. Als het daadwerkelijk allemaal zo multiculti is, verliest die grote plus op die hoed vanzelf z'n waarde en kan je het om die reden juist houden zoals het altijd is geweest. Komen de plaatjes uit 1979 en 2009 meer overeen en lijken hippie en gandalf ook wat meer op elkaar.

remmuh | 18-11-09 | 19:21

Rot op met die Amsterklaas. Wat is de volgende stap? Ooievaarklaas? Rotjeknorklaas? De Sint (jawel) heeft iets te maken met bisschoppen en het gristendom. Nee omdat er allochtonen Nederlanders in Nederland wonen mag de Sint geen kruis meer dragen, geen zwarte pieten, geen negerzoenen, geen moorkoppen.. (moet ik doorgaan?) Dit is Nederland met al zijn aloude tradities. Als je er aanstoot aan neemt; ik zou zeggen daar is het vliegveld of boot. Je kan ook te ver gaan met je MultiCulti gepolder!! Het gaat nergens over.

hader | 18-11-09 | 19:19

En de wrede ironie is nog wel dat Sinterklaas (bisschop uit Byzantium)oorspronkelijk uit het christelijke Constantinopel kwam tot de Ottomanen (moslims) in 1452 de stad veroverden.

van der g | 18-11-09 | 18:34

De idioten weer.. alsof deze oude man sint noemen niets met de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas te maken heeft.
En z'n bisschopsoutfit dan ?
Is dat soms geen religieus symbool?

Dan maar zo...:

img517.imageshack.us/img517/8899/300px...

Heeft natuurlijk niemand bezwaar tegen !!! :kots::hellup:

donjon | 18-11-09 | 18:00

Wat nou, geen kruis? Die Amsterdsamse mijter heeft DRIE kruizen!

PG4161 | 18-11-09 | 17:54

Blijf met je smerige multikul-klauwen van mijn Sinterklaas af!!!

Ramses Sappie | 18-11-09 | 17:27

Die Andreas-'020'-kruisen op die mijter ook.. bah

henkdekanarie | 18-11-09 | 16:45

wat zijn we toch een zielig land geworden. Door en door ziek!

vivaldi9201 | 18-11-09 | 16:24

Welke "nieuwe Nederlanders" hebben problemen met het kruis op de mijter?

Hei-kneuter | 18-11-09 | 15:24

St. Maarten heeft niets te doen ofzo...

Obrokkoli | 18-11-09 | 15:14

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 14:56

"Hoera, mijn tijdmachine werkt! " Zo u heeft een tijdmachine uitgevonden! Nou nou, pas maar op dat je niet ergens blijft steken! Die Moslims worden gewoon bekeert of ze gaan de zak in en weg er mee! Duidelijk!

Kruiddamp | 18-11-09 | 15:08

@Kruiddamp | 18-11-09 | 14:45
Ik ben weer terug in de Middeleeuwen.... Hoera, mijn tijdmachine werkt! Vergeet u niet de broekklep te reinigen nadat u uw gerief heeft gedaan in de latrine? Kijk wel uit voor de leprozen met kleppers en puntmutsen en de op schemeltjes gezeten jongleurs, die de boerenmarkt opluisteren met joyeus gezang, draailier en fedelmuziek . Achterlijke.

@Snut Nose | 18-11-09 | 14:45
"Boer in Holland" - 1
uitleg reflex +1

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 14:56

Tot ze er achter komen dat drie andrieskruizen (symbool van Amsterdam) ook erg heilig is. Dus eigenlijk van Sint Nicolaas naar Sint Andries nou et zal wel ook verwijnen op den duur. 3 halvemaantjes staat ook leuk tenslotte, amsterdam is amsterdam niet meer en nederland is nederland niet meer zo gaat dat, en daarom woon ik er ook niet meer, maar wel jammer.

boost | 18-11-09 | 14:49

Ik bedoel hiermee dat er in het verleden genoeg akkefietjes te vinden zijn waarbij precies dat gebeurd is wat ik beschreef.

Snut Nose | 18-11-09 | 14:46

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 14:32

Leuk verhaal, klompenloper, maar daar trappen wij niet in. Het signaal is duidelijk; 'Dat kruis komt terug". En verder moet hij Moslim kindertjes bekeren en stoute moslim kindertjes worden door de pieten in een zak gestopt en afgevoerd naar Spanje! Duidelijk!

Kruiddamp | 18-11-09 | 14:45

Boer in Holland

Dank je voor de toelichting en verduideijking en ik kan voor het merendeel met je mee gaan.

Maar die reflex is natuurlijk niet op niets gebaseerd.

Snut Nose | 18-11-09 | 14:45

Voer voor Koppejan: waarom heeft pindakaas dezelfde kleur als de huid van mijn Noordafrikaanse buurman? Infiltratie! Waarom lijken de minaretten van een moskee op de torens van de Ridderzaal? Plagiaat! Waarom zet mijn Turkse kleermaker Hollandsche knopen op mijn jas? Vijfde Colonne! Waarom staan er mannen met krraagjes op de Nachtwacht? Bezetters! Dáár zouden de hoge heren in Den Haageens wat aan moeten doen!!

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 14:41

Net zoals, wanneer blijkt dat de historische figuur Jezus niet uit Nazareth blijkt te komen, de Jezus uit de Bijbel nog steeds gewoon uit Nazareth komt.

Snut Nose | 18-11-09 | 14:32

@Snut Nose | 18-11-09 | 13:44
Het bestrijden van de domheid op weblogs is een nog vermoeiender bezigheid dan het uitleggen aan Nieuwe Nederlanders waaraan ze zich dienen aan te passen....
Het is niet eens gedaan vandaan uit de overheid, snotneus, de intocht wordt elk jaar georganiseerd door de Sinterklaasvereniging. Kostuums verslijten wel eens en dat moet er een nieuwe komen. En dan denkt een creatieve geest: we doen het eens een beetje anders. Net als bij het Nederlands elftal zeg maar. Inderdaad, geen moslim heeft gemekkerd tegen de Sint, maar de overheid ook niet. De Amsterdamse Sint loopt al jaren met dit ding op zijn knar en nu wil die CDA-boeroepert gewoon even goedkoop scoren. De enige wereldvreemde in dit hele verhaal is Koppejan zelf. En U, met uw Boehoehoehoe-linksch reflex. Verder nog een fijne dag gewenst.

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 14:32

Sint Nicolaas komt misschien niet uit Spanje maar Sinterklaas wel.
Dat is nu eenmaal de legende.
Net zoals de Kerstman op de Noordpol woont en de griekse goden op de berg olympus.

Stelletje betweters.

Snut Nose | 18-11-09 | 14:31

Mijn opa vertelde nog over de kruistochten, waarin christenen gezellig moslims de tyfus gingen slaan in in het heilige land met een soort sinterklaaspak waar ook kruizen op stonden. Ik zou me als bezetter van Nederland ook geschoffeerd voelen als zo'n joker elk jaar in november opnieuw voet aan wal zet.

funkyd | 18-11-09 | 14:28

Helemaal gelijk Maarten !!

Manonvriendelijk | 18-11-09 | 14:23

mozeskriebel | 18-11-09 | 13:32
Verbaast me niks. Hypocrisie en christelijke moraal, dat is een tautologie.

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 14:04

De aanpassing gaat maar een kant op.
Ten minste, ik denk dat het Suikerfeest volgend jaar niet met alleen maar Hollands eten plaats vindt?

BigBabou | 18-11-09 | 13:52

mozeskriebel | 18-11-09 | 13:32

Sinterklaas met een petje op! Ha ha! Zijn werkpet zullen we maar zeggen!

En de PVV daar mogen we er wel drie van hebben!

Kruiddamp | 18-11-09 | 13:46

Dit is nu de manier waarop de linkse kerk in Asterdam polariseert.

Problemen oplossen die er niet zijn.
Een kruis op de mijter zou aanstootgevend zijn en moet verwijderd worden.
Als er al iemand is geweest die dit verzocht heeft is dat een haatbaard.

De gemiddelde moslim neemt echt geen aanstoot aan dat kruis anders zouden ze (in Amsterdam West ten misnte) niet zo massaal Sintemaarten gevierd hebben.

Dus niet het grootste deel van de bevolking schofferen om te laten zien hoe betrokken men wel niet is met een minderheid die zelf geen problemen heeft met dit onderwerp.

Over contact met de maatschappij verloren gesproekn...

Snut Nose | 18-11-09 | 13:44

Niet 1 van de sinterklazen in de ECHTE! .. snik

sexy-nurse | 18-11-09 | 13:40

Als er één partij is die boter op zijn hoofd heeft als het gaat om het bestrijden van een sinterklaas zonder kruis op zijn mijter, dan is het wel de CDA en dan met name het protestantse smaldeel, en daar hoort. Ad Koppejan ook bij!
Van oudsher zijn sinterklazen in protestantse gemeenschappen slechts geduld zonder kruis op de mijter om hem minder katholiek te laten lijken.
Lees bijvoorbeeld 'Een mijter zonder kruis' bit.ly/40ApRG
Koppejan toont een totaal gebrek aan historisch besef om een goedkoop populistisch punt te maken. Aan één PVV hebben we meer dan genoeg.

mozeskriebel | 18-11-09 | 13:32

Oh ja, voor de mensen die meteen anti-moslimschubben krijgen van zo'n bericht: in dorpen als Rijssen e.d. gaat Sinterklaas al jaren getooid met een rood honkbalpetje, omdat de mijter in zijn geheel te katholiek oogt voor het gereformeerde volksdeel aan de overzijde van de dorpsbrink.....

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 13:32

Overdreven reacties. Gewoon ludiek, die drie Amsterdamse kruizen ipv de crucifix. Overigens is het idee praktisch hetzelfde: een Andreaskruis is net als de het Jezuskruis een houten martelwerktuig, waarop niet Jezus, maar in dit geval Sint Andreas is gemarteld (en dat was weer de beschermheilige van de graven van Amstel, die het land rondom Amsterdam bezaten). Makkelijk, he? Je kan er met de beste wil van de wereld geen concessie aan Rifapen in zien. Al is het maar omdat Sint Nicolaas ook nog eens de beschermheilige van Amsterdam is. Ik rust mijn kaas.

Boer in Amsterdam | 18-11-09 | 13:29

Jeroen krabbé is de meest overschatte lutsacteur die we in nederland hebben!
Als hij dan toch zo graag met zijn scheve bek een poging wil wagen om de Sinterklaas uit te hangen, dan hoop ik dat hij in ieder geval ook op 6 december oprot, kan me niet schelen waarheen!!

De Tepelkeizer | 18-11-09 | 13:27

Pfff, is gewoon een staaltje reclame voor de stad, die drie amsterdamse kruizen op die mijter. Verder niks.
En wat Karbbé betreft: Spanjer heeft gelijk, ook al is dat ook een lul.

Adriaantjeeeeeuh | 18-11-09 | 13:24

"pap, wat betekenen die drie kruisjes op sinterklaas z'n hoed?"
"Das een mijter zoon en ik heb geen idee. Google maar eens"
*kind googled*
"eh.. pap...."

Cook From Hell | 18-11-09 | 12:57

Moskee > aanstoot > slopen die handel!
En nou je je gore poten van de sint afblijven!

albert136 | 18-11-09 | 12:57

Sinterklaas is Haram (verboden) voor moslims en ze mogen zich daar dus niet mee bezig houden, tenzij ze de toorn van Allah over zich heen willen hebben. Dus rooie rakkers, terug dat kruis op de mijter van Sinterklaas.

Gaz21 | 18-11-09 | 12:56

p3xxx | 18-11-09 | 12:49

Laat Cohen het maar niet horen! Hij vervangt zo een van de drie kruisjes voor een half-maantje!

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:54

Ik word zo ontzettend ziek van dit alles, de debiliteit stroopt ervan af.

Waar kun je je over druk maken ??

TheNox | 18-11-09 | 12:54

Na de intocht van afgelopen jaar zocht mijn 8-jarige zoontje op google op wat XXX nou precies betekent. Bedankt.

Mr Dixit | 18-11-09 | 12:52

De huidige mijter bevat de drie Andreaskruisen, genoemd naar de apostel Andreas, die de kern vormen van het Amsterdamse stadswapen. Dit is een net zo religieus symbool als het gewone kruis.
Eigenlijk moet het stadwapen van Amsterdam worden aangepast omdat er misschien bevolkingsgroepen aanstoot aan kunnen nemen.

p3xxx | 18-11-09 | 12:49

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:43

Nou ja zo lang er geen kruiddamp uit komt :)

tele2 | 18-11-09 | 12:48

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:17
Tuurlijk. Maar dan mag je je nog de vraag stellen of elke verandering wel ten goede komt aan die traditie. Het lijkt er sterk op dat we nu menen een bovenhistorisch standpunt in te kunnen nemen en het morele recht te hebben, nee zelfs de morele plicht te hebben als een inquisiteur alle tradities te beoordelen en stante pede te veroordelen als de een of andere groepering verklaart zich beledigd of gekrenkt te voelen.
Ik hoor het Máxima al bijna hardop zeggen: "Nee, Sinterklaas heb ik niet gevonden."

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 12:46

@ Drs.. Gelul zit op het moment met zijn reet naar het westen! Over vijf minutjes is hij weer terug!

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:43

@ Drs.. Gelul | politiek correcte multicul-hoerrrrrr!

Bertus Betonsloper | 18-11-09 | 12:35

Waarom niet gewoon heel eerlijk een halve maan op die mijhter van de Sint?
Ik vind ook 5 december heel racistisch, waarom kan dat niet gelijk vallen met het Suikerfeest? Een heel belangrijk detail als laatste: De Sint mag ook geen voorhuid bezitten om zijn fleishbaum...!!

Nog ff een liedje (zingen met je gezicht naar het oosten)

Sinterklaasje is nu helemaal halal
Hij is helemaal geen Christen, ben je mal!
Misschien heeft hij nog even tijd
voordat hij weer naar Mekka rijd.

Meisje lief doe een hoofddoek op
anders krijg je op je kop!

En we zingen en we springen en we zijn zo blij
want er zijn geen ongelovige honden bij! (2x)

(Zingen op de wijs van "Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht")

Gerben Zonderland | 18-11-09 | 12:33

In iedergeval is Klaas geen Turk en ook geen Moslim! Of ie nu uit turkye komt of zogenaamd uit Spanje! En daar kan die slinkse Halsema van Giflinks geen pepernoot aan veranderen.

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:32

@mezelf

Ik bedoelde natuurlijk "Ga maar eens als nederlander proberen bier te verbieden op ..."

tele2 | 18-11-09 | 12:32

Waarom niet gewoon heel eerlijk een halve maan op die mijhter van de Sint?
Ik vind ook 5 december heel racistisch, waarom kan dat niet gelijk vallen met het Suikerfeest? Een heel belangrijk detail als laatste: De Sint mag ook geen voorhuid bezitten om zijn fleishbaum...!!

Sinterklaasje is nu helemaal halal
Hij is helemaal geen Christen, ben je mal!
Misschien heeft hij nog even tijd
voordat hij weer naar Mekka rijd.

Meisje lief doe een hoofddoek op
anders krijg je op je kop!

En we zingen en we springen en we zijn zo blij
want er zijn geen ongelovige honden bij! (2x)

(Zingen op de wijs van "Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht")

Gerben Zonderland | 18-11-09 | 12:32

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:17

nl.wikipedia.org/wiki/Traditie

Een traditie (Latijn: trádere, overleveren) is een gewoonte qua visie of manier van doen die vaak al jaren, eeuwen of millennia leeft onder een bepaald volk of een bepaalde bevolkingsgroep.

Een traditie is dus niet zo veranderlijk als U schrijft.
En als er in het verleden al veranderingen aan het Sinterklaas feest zijn geweest, lijkt het me stug dat deze veranderingen door geimporteerde andere religies werden opgelegd aan de Nederlandse bevolking.

Dus hoeven we dat nu ook niet te doen. Doen andere landen trouwens ook niet.

Ga maar eens als Nederlander proberen bier te verkopen op het Duitse Oktoberfest, omdat het slecht voor de gezondheid is :)

tele2 | 18-11-09 | 12:30

Het verdriet van Nederland

whiskey en lakmoes | 18-11-09 | 12:26

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:19

Jahaa, daar word(tdttdt) je stil van. Houden zo.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:20

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:10

Zucht!

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:19

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:08
Bedankt voor de heldere aanvulling.

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:00
*Gaap..*

Rector Reflector | 18-11-09 | 12:18

Die van 1979 zag er uit alsof ie toen al dood was.

quadtuning | 18-11-09 | 12:17

tele2 | 18-11-09 | 12:13
Ik wil je toch wijzen op het feit dat tradities ook een procesmatig karakter hebben en dus VERANDEREN. Of denk jij dat Sinterklaas op een mooie dag heeft besloten dat het zijn feestje zou worden en dat toen heeft opgelegd aan zijn kindervrinden die eea klakkeloos hebben ingevoerd en sindsdien krijgen we kadootjes op 5 december?

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:17

Hou nou es op te zeiken waar die vandaan komt...

De manier waarop wij in Nederland Sinterklaas vieren is een Nederlandse traditie.

En daar hebben "Nieuwe Nederlanders (lol)" of "Gasten" niks aan te veranderen.

tele2 | 18-11-09 | 12:13

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:08
"Werdt" ???? Ik ken asielzoekers die zo`n fout niet zullen maken.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:12

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:08

Ja hoor; opeens was Turkije (bestaat sinds 100 jaar) onderworpen aan de islam. Tuurlijk; de islam kwam zomaar ineens iedereen moslim maken. Net zoals Piet door de schoorsteen komt vallen en je neger maakt. Waar heb jij in godesnaam op school gezeten?

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:10

jahoor ook de oplossing voor dit 'probleem' is volgens een aantal reaguurders: stem op Geert. zucht, nou weten we het wel hoor.

DeRookmagier | 18-11-09 | 12:10

Rector Reflector | 18-11-09 | 11:55

Bovendien is Turkije van oudsher een grote mengboel van allerlei religies , volkeren (lees: mensen) geweest: gristen, Islam en zelfs invloeden uit India, dusss dat Klaas uit Spanje komt is gewoon een foutje uit de tijd van de 80-jarige oorlog: als je een katholiek ziet, komt ie uit Spanje en maak je em af, tenzij hij kadootjes geeft.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:08

Toegegeven. Klaas komt niet uit Spanje. Idiote Kinderboeken toch! Maar inderdaad wel uit een christelijk bezet deel en nog voor dat de Islam uitgevonden werdt! Dus die ouwe klaas heeft dus helemaal geen zak te maken met Turkye. Al wil Halsema ons anders doen geloven.

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:08

Hulde voor het CDA, anders moet bij het suikerfeest ook Jezus aan de muur! Cheers!

Tam Tam | 18-11-09 | 12:06

Rector Reflector | 18-11-09 | 11:55

Gast, je hoeft mij niet te vertellen dat contantinopel jaren de oosterse tegenhanger van Rome was. Ik wil alleen maar aangeven dat de oorsprong van sinterklaas voor velen enige aanpassing van het beeld van Klaas behoeft. Ik bedoel; Turkije bestaat nog geen 100 jaar en Myra is een Griekse naam. Bovendien kent Turkije vele Gristelijke bedevaartsplaatsen en schijnt ons aller Maria nabij Efeze haar laatste dagen gesleten te hebben. Kortom: weerbartsig figuur die Klaas voor wie hem kent.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 12:04

Gewoon op Geertje stemmen komt alles weer goed! En dat kan al heel snel zijn. onze linkse staatssroepers op TV zijn al weer druk bezig de slinkse staatsspropaganda uit de kast te halen. In de voorkennis dat Balk opzout naar Brussel om daar voor Sarkozy zijn dagelijkse pakjes cigaretten te gaan halen! O ja! En als u stemt op geert dan zijn we meteen ook van die DDR invoering af die we Rekeningrijden noemen!

Kruiddamp | 18-11-09 | 12:00

Wat zijn die pvda en gl kruipers toch een walgelijk slap volk zonder enige ruggegraat en identiteit.
Overigens komt Sinterklaas uit het oude Byzantium (dus niet Spanje). Byzantium is dan weer een andere benaming voor het Oost Romeinse rijk.

Harigeharrie | 18-11-09 | 11:59

@Piet Purestront 11:48
Je vergeet dat de CU slechts 6 van de 150 zetels heeft en ook een stempel op de massa drukt (schaamhaarpolitie, afbraak gezondheidszorg, anti-koopzondag, etc)
Linksom of rechtsom, we gaan weer terug naar de middeleeuwen.

necrosis | 18-11-09 | 11:57

hero_of_heaven | 18-11-09 | 11:50
Ik geloof ook niet in al die sprookjes, maar volgens mij heeft Jezus toch niet echt veel geprofiteerd in zijn leven en er zijn nog altijd meer mensen die wel profiteren van het geloven in sprookjes dan mensen die er slechter van worden.

irriducibili79 | 18-11-09 | 11:56

Kijk maar uit Spanjer. Je naam heb je al niet mee.

Hanxie | 18-11-09 | 11:55

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:44
nl.wikipedia.org/wiki/Istanboel
Turkije was tot de 15de eeuw een christelijk land. (Toen heette Istanbul nog Constantinopel.)
Nicolaas van Myra (Sinterklaas) leefde in de tweede eeuw na Christus en speelde geen gristen, maar was dat ook daadwerkelijk. (Dat verklaart ook zijn titel: bisschop)
Lang dus, voordat het huidige Turkije overwegend een moslimland werd. (15de eeuw NC)

Rector Reflector | 18-11-09 | 11:55

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:31
Die moeten ook heel blij zijn met de Sint, eindelijk een Turk die met open armen ontvangen word.

irriducibili79 | 18-11-09 | 11:52

@Merlot | 18-11-09 | 11:49
Uiteraard, niets!

Piet Purestront | 18-11-09 | 11:52

Dadelijk mag er ook geen kruis meer in de kerk gezien worden, maar ondertussen zien we wel steeds meer halve manen.. wat klopt er niet aan dat plaatje...

Dutz0r | 18-11-09 | 11:51

Sinterklaas bestaat niet, god bestaat niet. Jezus en Mo waren twee slimme jongens die van de goedgelovigheid van de mensen profiteerde.
Dus waar gaat dit allemaal over???

Rot allemaal toch op met je verzonnen goden en bijhorende achterlijke achterhaalde theorieen.

hero_of_heaven | 18-11-09 | 11:50

Piet Purestront | 18-11-09 | 11:48
En wat gingen de Turken inleveren?

Merlot | 18-11-09 | 11:49

Ik vraag me nou toch af wanneer deze multiculturele onzin een keertje stopt. Het is misschien een beetje offtopic maar een maand geleden was er hier in Duitsland een discussie over het inleveren van een feestdag ten faveure van het suikerfeest. Dat zou namelijk het 'toppunt van tolerantie' geweest zijn (Aldus Kenan Kolat, Bundesvorsitzender der Türkischen Gemeinde, ik wist niet eens zulke idiote instanties bestaan en ja, moslims hebben het over tolerantie...). Een ander bijzonder sterk argument was, dat islamitische kinderen ook graag een kerstboom willen en kerst willen vieren. Nou is een kerstboom helemaal geen christelijk symbool, dit kan je echter niet aan iedereen wijsmaken daar de imam zegt dat het wel zo is.
Maar goed, heel links Duitsland schiet weer in een stuip daar werkelijkwaar alles gedaan moet worden om de MC samenleving in stand te houden en gezien het verleden van Duitsland alles wat ook maar naar rechts neigt, direct de stempel nazi krijgt, wordt er gewoon serieus over gesproken. Dat er polls op internet verschijnen waar overal ruim 80% tot 90% tegen is, doet er gewoon niet toe. De Nieuwe Duitser moet tevreden worden gehouden. Gelukkig voor Duitsland maar ook voor ons land, gaat dit (voorlopig) niet door.
Het punt dat ik wil maken is, net zoals nu met Sinterklaas, dat het pleasen van moslims, want laten we het beestje gewoon bij de naam noemen, zó ontzettend ver doorslaat. Alles wordt maar normaal gevonden door de linkse lieden. Van het veranderen van tradities tot het ophangen van bordjes richting Mekka en van halal eten in gevangenissen tot het stoppen van het verkopen van producten waar varkensvlees in zit. Dat een groot percentage Nederlanders het zat is, ligt aan hun want zíj zijn xenofoob en ga zo maar door. Als ik naar de demografische cijfers van Nederland kijk, is slechts 4% moslim. Dat die 4% nu al voor elkaar krijgt, dat er zoveel veranderd en dat het zo aanwezig is in het straatbeeld (hoofddoeken,burka's en moskeeen), doet mij dat het ergste vrezen voor de toekomst van niet alleen Nederland maar van heel West Europa. Mocht dit cijfer kloppen uiteraard want daar heb ik ook zo mijn twijfels over.

Piet Purestront | 18-11-09 | 11:48

Het kruis van SInt z'n mijter af?
Mij best.
Maar alleen als de moslims met het Slachtfeest verplicht een varken gaan slachten in plaats van een schaap.

Merlot | 18-11-09 | 11:47

Uit protest zijn baard afscheren en roepen "Ik ben geen haatbaard".

Recht(s) Overeind | 18-11-09 | 11:46

En die negertjes horen eigenlijk kleine onderworpen Turkjes te zijn. Dus als je de volgende keer weer naar Klaas kijkt en zijn gevolg; dan zijn dat moslimtjes die aan de leidraad van de grote katholieke vader lopen!

Kruiddamp | 18-11-09 | 11:45

Kruiddamp | 18-11-09 | 11:38
Sinterklaas komt uit Myra(thans Turkije) en dat is helega nooit Spaans geweest. Dus deze vermeend linkse rat zegt: Klaas is een Turk. Maar wel een Gristelijke. Daar zijn er sowieso ook heel wat van. Dus GW fapperts: uw kinderen krijgen kadootjes van een Turk verkleed als Gristen en van negers dus laat Geert de totale klaasuitgaven van 2009 maar op mindering brengen van zijn migrantenkostenplaatje. Dat is wel zo fair.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:44

ls ik dit (Cohen teruggevloten om bordelen)net op de televaag lees wat klopt er dan niet aan?Tjonge jonge wat een krant.Gaat dat over botervloten ofzo :)
En ik weet heeft niks met dit topic te maken maar wel met de televaag
En de Sint zijn kruis moeten ze afblijven

huppeltrutje | 18-11-09 | 11:43

Is die tweede Klaas uit 2009 niet Paul Haenen..?

Jerry Nick | 18-11-09 | 11:39

@Arie Stoteles | 18-11-09 | 11:30
Met zo'n walgelijk rood leren jackje aan.

bijtieakumaai | 18-11-09 | 11:39

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:31

Dat komt door de Gratis snoepjes!

En als een linkse rat nog een keer bijdehand denkt te zijn door te zeggen dat b.v. Klaas uit Turkije komt. Dan heeft ie het ook dit keer mis. Toendertijd was dat namelijk Spaans grondgebied!

Van rukken word je suf!

Kruiddamp | 18-11-09 | 11:38

Volgens mij is het ook oorspronkelijk een heidens feest (Odin, Wothan, Wodan). Dus alle Gristelijke zouden het moeten uitbannen. Stelletje lutsers.

Charles de Batz | 18-11-09 | 11:36

tele2 | 18-11-09 | 11:33
Ik ben bang van niet. Ik zag bij het Sinterklaas-journaal dat rukpiet zat te fappen op een full-color poster van GW. Echt.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:36

Sinterklaas is een feest voor kinderen. T heeft helemaal niks te maken met beledigen of discrimineren. Sinterklaas heeft een muts op met een kruis en wordt omringt door Zwarte Pieten. Thats all. Ik loop toch ook niet te severen over een suikerfeest en het voorafgaande rammele-dan?

deurknop | 18-11-09 | 11:34

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:31

Ik denk dat de enige 'Geert rukker' Geert zelf is. Dusss...

tele2 | 18-11-09 | 11:33

En voor al die Geert rukkerts: in 020 lopen zelfs Turken Sint Maarten. Dusss..

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:31

Ik vind het een schande dat Sinterklaas al honderden jaren protestanten loopt te provoceren met zijn katholieke outfit. Om protestanten zich niet gediscrimineerd te laten voelen eis ik dat alle katholieke symboliek direct in de prullenbak gaat! Als alternatief stel ik voor dat Klaas voortaan in een rode PVDA-prius het land binnenkomt. Zo draagt hij op neutrale wijze de waarden van vrijgevigheid en smijten met andermans centen uit!

Arie Stoteles | 18-11-09 | 11:30

Stylegasm | 18-11-09 | 11:25
Dat geldt ook voor onze Nederlandse taal..

Rector Reflector | 18-11-09 | 11:30

Tis van origine een christelijk feest. Dus waarom zou het er dan nu niet meer christelijk uit mogen zien ? Dan moeten we de islamistische en boedischtische kledingdracht op hun feesten ook maar "normaliseren" zodat ook iedereen daar aan mee kan doen zonder dat ze bang moeten zijn dat ze met "onpasselijke" symbolen geconfronteerd worden !

schuco | 18-11-09 | 11:29

Een rode halve maan zie je natuurlijk niet op een rode mijter!
@Die Aardige Draak | 18-11-09 | 11:16
Die moslimkinderen hebben weer ander tradities zoals een contract
om ze te beschermen tegen de eigen ouders.

bijtieakumaai | 18-11-09 | 11:29

Sint`s kruis kan ik missen als kiespijn, zolang ie maar kadootjes geeft. Het is geen Gristen, het is een verklede man die doet alsof ie kinders blij maakt. 25 jaar geleden had je ook al mijters zonder kruis. Slechts een goudbroccaat randje volstond. Wat een gezeik van verongelijkte gristenfundi`s. Ga es ECHTE problemen oplossen CDA.

Drs.. Gelul | 18-11-09 | 11:29

Alsof de christenen het alleenrecht op kruizen hebben. Sint met kruis op mijtert en de bekende zwarte pieten daar omheen is Nederlandse cultuur zonder religieuze diepere betekenis. Mensen moeten niet zo bang zijn om andere (allochtonen) op de tenen te trappen. Als dergelijke individuen aanstoot nemen aan zoiets onschuldigs als Sinterklaas dan is dat hun probleem. Voor die mensen is de boodschap. Lees een boek en verdiep je eens in de Nederlandse cultuur. Dan hoef je je nergens boos of verontwaardigd over te voelen.

Mooi fragment van AT5, prachtig die Maarten. Lekker ongenuanceerd blaffen ;-)
Net als vroeger: http://www.dcts.dds.nl/spanjer19dec02.mp3

Dr Rocco | 18-11-09 | 11:27

Sinterklaas is een Nederlandse traditie, en eerlijk gezegd maat het geen fuck uit waar het vandaan komt en of Sinterklaas spaans, turks of neger is.

Feit is dat WIJ het vieren zoals WIJ het vieren. En we hoeven onze traditie NIET aan te passen aan mensen van buitenaf.

Dat doen ze in andere landen ook niet, dus hoeven wij dat ook niet te doen.

Ik wil dat mijn kleinkinderen later precies zo Sinterklaas kunnen vieren als ik dat vroeger deed. Gewoon omdat het leuk was.

Ik wil niet dat ik op een gegeven moment tegen mijn kleinkinderen moet zeggen dat we het feest verprutst hebben omdat onze 'gasten' dat wilde.

tele2 | 18-11-09 | 11:26

Blijf met je poten van onze Klaas af!!! Het enige stukje Nederland wat noch van ons is.

Stylegasm | 18-11-09 | 11:25

Door zo verkrampt voorzichitg te doen met de krenkbare allochtoon uh ... nieuwe nederlander geef je deze veel meer macht dan ze aankunnen. Maak je m naar mijn idee ook veel debieler dan hij of zij is. Alsof de allochtoon zelf niet in staat is om te relativeren. Dit soort regeltjes zijn ooit ontstaan in een GL- milieutje waarin een paar feminine sekstoeristische salonsocialisten weer eens het beste met de wereld voor gingen hebben.De taal nog niet machtig moet de allochtoon ineens hier mee gaan doen en zich dan ook nog een om een sinterklaas gaan bekommeren. Ik geef het je doen.

Jokkebrok | 18-11-09 | 11:25

Volgend jaar staat er een moskee op de mijter.....

knerf | 18-11-09 | 11:25

lol@ FreshClash | 18-11-09 | 11:13

Dirk Tang | 18-11-09 | 11:24

kettinghond | 18-11-09 | 11:15
zeg, ik bepaal zelf wel wat ik schrijf hondje, ja? tetter jij lekker jouw comments en ik de mijne.
Toch allebei ontopic maar nooit tevreden.
Stuur joris anders een doos gebakkies op, wie weet dat hij iets voor je kan doen.
Teun en biep : tuurlijk, heel schattig maar ik heb geen idee wat dat van doen heeft met dit Topic.

Biep | 18-11-09 | 11:24

Opgelost!

Rector Reflector | 18-11-09 | 11:23

Fleauxe | 18-11-09 | 11:15
no problemo

Abject & Infaam | 18-11-09 | 11:19

Hertogin v. Pauperen | 18-11-09 | 11:13
Door water, in dit geval regen, verdwijnt de krul uit het haar.
Maar een nieuw haarstel zou deze sint niet misstaan..

Marc4580 | 18-11-09 | 11:16

Een rode halve maan zie je natuurlijk niet op een rode mijter!

Ik zou wel graag een onderzoek zien naar de vraag of autochtone kinderen de laatste jaren minder en goedkopere kado's kregen omdat sinterklaas ook kado's moest kopen voor allochtone kinderen. Dit terwijl vast staat dat allochtone kinderen minder sinterklaasliedjes zingen en aanzienlijk minder wortels in hun schoen stoppen.

Die Aardige Draak | 18-11-09 | 11:16

@ Teun en Biep 11:01
Reacties gelezen.
Ik wilde nog even opmerken dat dit topic gaat over de veranderende Sinterklaas vanwege de muliticulti flauwekul. Jullie verhaaltjes zijn leuk hoor. Maar ze vallen wel in de categorie van mensen die op een feestje de schattige ervaringen met hun kindertjes aan het uitwisselen zijn. Ik zou zeggen: doe dat dan daar.......
Bye the way: "Teun en Biep"..... ziet er schattig uit, vinden jullie niet?

kettinghond | 18-11-09 | 11:15

@Abject & Infaam | 18-11-09 | 11:13: Oh sorry, dat is dan mijn fout. Ik meende een anti in je tegels te ontwaren. Dat blijkt niet juist, mijn verontschuldiging.

Fleauxe | 18-11-09 | 11:15

Zie de halve maan schijnt door de bomen....

FreshClash | 18-11-09 | 11:13

Fleauxe | 18-11-09 | 11:01
Heb altijd gedacht dat het grote argument tegen het gebruik van zwarte pieten de slavernij was, of dat het afgeschaft moest worden omdat een blanke leider met zwarkte knechten rasistisch is. Probeer alleen aan te geven dat kinderen die assosiatie niet hebben en sinterklaas een geweldig feest vinden.
Probeer het niet te vergallen, probeer het te verdedigen...... mea culpa dat ik dat niet goed gedaan heb

Abject & Infaam | 18-11-09 | 11:13

@Bodde, ga jij maar lekker verhuizen dan. Blijf van onze cultuur af lutser!

reade romke | 18-11-09 | 11:13

Ligt het aan mij, of heeft de goede Sint op dit plaatje www.flickr.com/photos/natuurlijkestilt... een beetje een Taliban baard? Normaal zitten er altijd mooie krullen in enzo.

Hertogin v. Pauperen | 18-11-09 | 11:13

En dan vragen de Pvda mannen/vrouwen zich ook nog af waarom mensen PVV stemmen. Dit slaat nergens meer op, want welk kind zit er nu te wachten op een Sinterklaas met 3 kruisjes op zijn mijter? Daar hoort een kruis op of anders een streep. Maar geen andere troep. Blijf eens van onze cultuur af Linkse socialisten!

reade romke | 18-11-09 | 11:12

Biep | 18-11-09 | 11:10
link klopt niet, pardon.
Parool is een fijne krant met een kut website.

Biep | 18-11-09 | 11:12

Lol Sinterklaas met XXX op zijn mijter. Hoe verzinnen ze het.

*pappa, kijk, sinterklaas heeft die XXX op zijn hoed. Dat zal ik straks even gaan googlen"

jvlaam | 18-11-09 | 11:12

@frenkie4alllll
Prachtige afbeelding van de Goedheiligman! haha! Die protestmars ook, dat was ik alweer vergeten. Toch leuk is terug te lezen wat voor idioten er in Nederland leven. Paar van die andere figuren uit Duitsland en Zweden erbij en we hebben een protestmars. Waanzin maar het bracht me wel aan het lachen!

Piet Purestront | 18-11-09 | 11:11

Tis een Krabbé zeker,
die verdwaald is zeker

Tobi | 18-11-09 | 11:10

Tjonge Nederland op zn smalst. Flikker eens op met die Sinterklaas onzin. het CDA moet ophouden met het preken van die christelijke lariekoek en kruisjes, moslims moeten ophouden zich overal beledigd door te voelen en de PVV en haar partijkrant de Televaag moet optiefen met die jaren 50 Nederlandse cultuur flauwekul. Van mij part zetten ze een dikke lul op die mijter.

Bodde | 18-11-09 | 11:10

Huh, waar is mijn naam Rector Reflector gebleven?
*Aarzelend op onderzoek uitgaat..*

Marc4580 | 18-11-09 | 11:10

Het wachten is op de grote intocht van de grootmoefti of ayatollah die tot grote tevredenheid van de meute geen kruis op zijn tulband of boek zal dragen.
Per kameel zal hij de kinderen aansporen zich goed te gedragen en hij zal ongelovigen meenemen en de keuze geven tot bekering.

illuvatar | 18-11-09 | 11:09

De Rector is reeds jaren een zwarte piet in het Helmondse Sinterkorps..
De laatste jaren zie ik een kentering onder de moslimgemeenschap. Vroeger schopten met name de oudere moslimkinderen rotzooi, maar tegenwoordig staan de kleine moslimmetjes met dezelfde spanning langs de route, als hun autochtone leeftijdsgenootjes. Ook de mama's genieten van het het feest.. (De papa's zijn nauwelijks te vinden..)
Amsterdam slaat de plank keer op keer mis, wat mij betreft.
Neem een voorbeeld aan Helmond en jank niet zoveel!
Hier is de integratie, op dit vlak, 100% gelukt..
www.omroepbrabant.nl/?news/127353812/I...

Marc4580 | 18-11-09 | 11:07

Eigenlijk kon het ook niet missen. Er is altijd wel 1 of andere schreeuwnegert, haatbaard of ander import figuur dat zich beledigt voelt door de manier waarop wij een kinderfeest vieren. Oplossing:
- zorg dat je een hobby krijgt en negeer het
- Pak je koffers en ga in de woestijn.... of lekker in het oerwoud in een boom.....

Dit is NL en wij doen dit hier al heel lang zo. Je bent welkom om mee te doen, ben je consequent beledigt en erger je dusdanig aan onze cultuur. Pak dan je koffers en zoek een land dat qua cultuur beter bij je past.

Hellsmurfje | 18-11-09 | 11:07

Het wapen van Amsterdam op de mijter is ook een Ouderwetsch Christelijk symbool. Het wapen van Amsterdam bestaat uit 3 zgn Andreaskruizen, zo genoemd wegens de apostel (!) Andreas, die aan zo'n kruis gestorven zou zijn.
Ben benieuwd of de policor klagers hierover bezwaar gaan maken.

rara | 18-11-09 | 11:07

Komt er dit jaar ook weer een protestmars?

Twee buitenlandse kunstenaars organiseren zaterdag een protestmars tegen Zwarte Piet in de binnenstad van Eindhoven. Annette Krauss uit Duitsland en Petra Bauer uit Zweden willen met de kunstzinnige protestmars het fenomeen van Zwarte Piet aan de kaak stellen. Want dat Sinterklaas altijd gekleurde knechten heeft, vinden ze maar koloniaal en racistisch.
www.volkskrant.nl/binnenland/article10...

frenkie4alllll | 18-11-09 | 11:06

necrosis | 18-11-09 | 11:03
LOL klootoog... WIE??

Biep | 18-11-09 | 11:06

@Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:49
Prachtig! De schoorsteen is weer lekker schoon.

Fijnstoffer | 18-11-09 | 11:05

@Fleauxe | 18-11-09 | 11:01
Ik was dat ook ff vergeten.....
Als je er dan over nadenkt zijn die gasten wel erg donker geschilderd... Want volgens mij waren Moren niet zo donker..

Canarie | 18-11-09 | 11:05

die kut-krabbe er gelijk uitpleuren. vind zich zelf toch kunstenaar.
alle kut-krabbees bedoel ik eigenlijk. ook die dwerg.
weg ermee.

eddiekallie | 18-11-09 | 11:05

en die spanjer doet een mislukt janmuldertje

hetluis | 18-11-09 | 11:05

We hebben dus naast hulpsinten nu ook stadssinten. Iedere sint zijn eigen gemeentewapen. Gewoon volgend jaar de officiële intocht in Amsterdam.
Ja dat is onze koeltoer, kinderen doen geloven dat een oude man met een baard lief is voor kleine kinderen. Dit feest heeft al lang de religie overstegen dus komt hij ook langs op openbare basisscholen. Speciaal onderwijs kan zelf kiezen of zij de goedheiligman willen ontvangen.
M.a.w. Blijf van de Sint af, je hoeft het niet te vieren, je hoeft niet te gaan kijken.
En ja, er bestaan wel stoute kinderen.

calculator | 18-11-09 | 11:05

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:57
Ach, het is allemaal geweldig. Drie keer per week verzorg ik de boterham voor groep drie( leeftijd 6 / 7) en als je ze dan hoort praten over de intocht, de spanning en de hoop. Het is om emotionaal van te worden.

Biep | 18-11-09 | 11:04

Lang leve de Islamisering van 0031.
Ga zo door, met je Mulitulturele Ideologie oftewel zelfhaat.

Ella | 18-11-09 | 11:03

@Biep 10:57
Dat is het geluid van vallende honden, geworpen door kolonel klootoog.
*lacht hard om eigen opmerking*

necrosis | 18-11-09 | 11:03

*zich zaterdag as en volgende week weer laat zwart maken en met zware zak op pad gaat......... voelt wat klopt daar kinderen?*

illuvatar | 18-11-09 | 11:02

@ Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:49

Brillant betoog. Hulde!

ecologiste | 18-11-09 | 11:01

kettinghond | 18-11-09 | 10:56
Zeg ketting,
dit draadje gaat, indirect, over het Sinterklaasfeest en de waarde ervan.
Ik kan die waarde niet beter uitleggen aan de hand van wat voorbeelden uit de praktijk.
Dus.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 11:01

kettinghond | 18-11-09 | 10:56
Vanuit jouw optiek begrijp ik die opmerking wel.
Als je een kind hebt op te voeden krijg je nu eenmaal de neiging om tijdens een sinterklaastopic wat ervaringen uit te wisselen aangaande het sinterklaasfeest. Dat volwassenen (vaak steriele religieuze fanaten of mensen die zelf zijn vergeten hoe het was om kind te zijn) dat soort feesten en comments daarop ervaren als een allergieopwekkende macht is heel jammer.

Biep | 18-11-09 | 11:01

@Abject & Infaam | 18-11-09 | 10:52: Een blanke leider met zwarte knechten. Sorry vriend, maar die vlieger gaat niet op. De Piet is een Moor. nl.wikipedia.org/wiki/Moren Moren waren het volk tussen wie de Sint zich vestigde. Een natuurlijk gevolg is dus dat hij ze ook in dienst nam. Eigenlijk is de Sint een brenger van werkgelegenheid.
Dan nog een detail over slavernij: Hollanders kochten en vervoerden slaven. Het tot slaaf maken van een individu geschiedde bij 95% (wereldwijd) door Arabieren en Afrikanen zelf. Walgelijk dat je dit feest probeert te vergallen.

Fleauxe | 18-11-09 | 11:01

Zojuist gemaild aan de gemeente Amsterdam:

Geachte gemeente,
Al enige jaren erger ik mij aan het voorkomen van uw stads-Sinterklaas.
Sinds mensenheugenis bevindt zich op zijn mijter een kruis.
En sommige tradities dienen in stand gehouden te worden.
Ik ben niet gelovig, maar vind het vreemd dat zo'n symbool 'aangepast' wordt om andersgelovigen niet voor het hoofd te stoten.
Als ik naar een islamitisch (want daar gaat het om...) land ga, moet ik mij aanpassen. Logisch.
Maar als men van daaruit hierheen komt... moet ik mij dan ook aanpassen?
Waar blijf ik dan?
Het houdt een keer op....

Hans (U weet wel) | 18-11-09 | 11:01

zoals een ingezonden brief in metro of spits recent voorstelde: misschien moeten we als 'oude nederlanders' gewoon vertrekken zodat de nieuwe nederlanders niet meer beledigd worden.
'
Misschien dat we dan eindelijk van het gekwetst-gezeik af zijn.

Rest In Privacy | 18-11-09 | 11:00


Armageddon | 18-11-09 | 10:40 Goh wat zijn we blij dat je er weer bent zeg. NOT!

Nou die bottehond nog en het wordt weer lachen gieren brullen.

Willianus Wortelus | 18-11-09 | 11:00

@Schoorsteenveger 10:49
Amen!!!!

necrosis | 18-11-09 | 11:00

harry1588 | 18-11-09 | 10:50
"Eigenlijk kan het me geen ruk boeien, sinterklaas is toch een commercieel rukfeest voor pedofielen met een verkleeddrang"

Hé sukkel, als je het niet kan boeien waarom dan zo'n stompzinnig lulverhaal.
Pedofielen met verkleeddrang... goed gevonden hoor. Echt heel scherp gezien.
Jij komt er wel.

Giaur! | 18-11-09 | 11:00

Islamisering?! Ben je gek! Dat bestaat helemaal niet! Lang leve de Multiculturele Samenleveing!
Doodziek word ik van die discussie rond Sinterklaas. Geen kruis, witte pieten, bla bla. Het is allemaal dat overdreven pleasen van de Nieuwe Nederlander door die linkse figuren die verder onze eigen identiteit weggooien. Wat wordt het volgende? Het schrappen van een Christelijke feestdag ten gunste van iets anders (lees:Suikerfeest?!). Het is waanzin wat er allemaal wel niet gebeurd al die Multiculturele troep in leven te houden.

Piet Purestront | 18-11-09 | 10:59

De muzzelmannen zijn jaloers op de sint. Mohammed deelde alleen dood, verderf en ontmaagdingen uit aan minderjarigen.

illuvatar | 18-11-09 | 10:58

Biep | 18-11-09 | 10:53
Gelukkig is in Huize Teun de tijd van ontkenning nog niet aangebroken.
Vanavond mag ze haar schoen weer zetten.
Helemaal blij, dat begrijp je.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:57

Die policorre Amsterdam-debielen hebben langzaam het kruis vervangen door een vertikale streep met drie van die rare "Amsterdammertje"-kruisjes (x). De CDA=peeps hebben dus gelijk.
Die Amsterdamse klazen zijn trouwens wel lelijk! Die uit 1979 kon zo een horror-film in. Dat die kids op de foto niet angstig zijn, is een raadsel. Er moet iets mis geweest zijn met ze.
En die Maarten Spanjer heeft groot gelijk. Die Amsterdamse sint zuigt. Een aanfluiting.

Fijnstoffer | 18-11-09 | 10:57

sjaakdeslinksesul | 18-11-09 | 10:55
Het stormt volgens mij weer: *van alles hoort vallen in de tuin*

Biep | 18-11-09 | 10:57

@Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:49: Christenen zien de Sint als een onderdeel van de Christelijke cultuur. Dat vanuit die groep geen bezwaar tegen de goedheiligman bestaat, mag geen wonder heten.
-
Hier: www.youtube.com/watch?v=0xJkzj9yMUc
Onschuldig liedje. Doet denken aan vroeger, toen de blankman nog geen verdacht projectiel was.

Fleauxe | 18-11-09 | 10:57

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:53
Tja, links houdt niet van zwarte medemensen.

illuvatar | 18-11-09 | 10:57

Dat kruis vind ik boeie, maar als het van de mijter moet als knieval voor de mossels dan vind ik het volkomen kudt en een schande.

stuyterkuycken | 18-11-09 | 10:56

Zuma | 18-11-09 | 10:48
"Het ging mis in Amsterdam" ... dat denk ik steeds vaker ... famous last words?

LiberaalAnarchist | 18-11-09 | 10:56

@ Teun en Biep
Wordt het niet eens tijd dat jullie emailadressen uitwisselen? Gezellig. Wie weet groeit er iets moois.

kettinghond | 18-11-09 | 10:56

De jaren 90 dat was pas erg toen has je zelfs een GabberPiet.

irriducibili79 | 18-11-09 | 10:56

Ja tis GVD een schande! *peuk opsteekt en naar buiten kijkt... wat een kutweer!*

sjaakdeslinksesul | 18-11-09 | 10:55

@Armageddon | 18-11-09 | 10:46 Gefeli. Mooi dat je er weer bent.

vraagstaart | 18-11-09 | 10:54

illuvatar | 18-11-09 | 10:51
Die afkeer zal er wel zijn ja, maar dat heeft nooit geleid tot acties van het Multiculti-spook. Die zijn van meer recente datum.

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:53

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:47
Ja joh, we hebben dat kind helemaal gek gemaakt. Uiteindelijk stond ik te huilen op de gang toen ze erachter kwam dat sinterklaas niet bestaat.

We hebben hier een hele tas vol brieven van Sinterklaas en Zwarte piet vs kleine Biep, vol onzin (sinterklaas wil nu zelf óók weleens een cadeautje... vervolgens een zelfbeschilderd kopje ingepakt.. speciaal voor sinterklaas-koffie.. dat soort shit;)
Die heeft ze inmiddels allemaal gelezen (ze is nu elf bijna) ze wéét dat die brieven van papa en mama zijn, maar als ze pieten in de stad ziet word ze toch in één klap vijf jaar jonger. Het is zo schattig.

Biep | 18-11-09 | 10:53

Fleauxe | 18-11-09 | 10:44
blanke leider en negerT knechten....... ik dacht.... ik bedoel....... uuhh niet dan?

Abject & Infaam | 18-11-09 | 10:52

@ Schoorsteenveger
Zwarte pieten blijven we houden hoor maak je niet druk...

rifvergif | 18-11-09 | 10:52

harry1588 | 18-11-09 | 10:50
Juist! En laten we ook die schimmel tussen zijn benen blijven cultiveren.

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:52

Wat is de volgende stap? Een zwarte SintKlaas? Om onze kindjes te leren hoe geweldig en gul gekleurde mensen wel niet zijn?

Robin Hood | 18-11-09 | 10:51

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:49
Een grote groep relifundi's hebben wel degelijk greaute afkeer van sinterklaas. Dit is een katholiek en dus bij een hoop protestants-chr scholen een onwelkome gast.

illuvatar | 18-11-09 | 10:51

En toch nog maar eens een stukje uit 1998, over onder andere zwarte piet als oorspronkelijk Italiaanse schoorsteenveger die de Sint in Bari als helpers kreeg - nadat hij uit Turkije was verdreven door..... raad eens?.... de moslims...
www.xs4all.nl/~mackaaij/figaropasquale...

vraagstaart | 18-11-09 | 10:50

Ik vind vooral die blanke Piet van dit jaar op de eerste foto echt schandalig! Zo hóórt het gewoon niet. Punt.

Robin Hood | 18-11-09 | 10:50

Een kerstboom vind ik ook maar niks...

Alexander de Kleine | 18-11-09 | 10:50

Tja, het interesseert me geen ruk of er een kruis op de mijter staat of een enkele streep. Volgens mij zijn beide varianten al decennia lang in de omloop. De ene sint gebruikt dit, dan ander dat. Die met de Amsterdamse kruizen is zelfs best geinig.

Echter, als er mensen over gaan zeuren dát er een kruis op staat, al zijn het moslims, atheisten of boedisten, dan zou ik graag een heel groot kruis op hun voorhoofd willen tatoeëren en een trap in het kruis nageven. Dat is namelijk zo zinloos gezeik. Prima dat je gelooft, maar val mij daar niet mee lastig. Zeker niet met dit soort hele kleine zeurdingetjes.

Dus, enerzijds is het belachelijk dat allochtonen er over gezeurd hebben (of was het gewoon eigen initiatief?), maar anderzijds ook belachelijk dat de christenen er nu óók over zeuren. Ook zielig dat er meteen weer een 'kijk ze verneuken onze cultuur' punt van gemaakt wordt. Eigenlijk kan het me geen ruk boeien, sinterklaas is toch een commercieel rukfeest voor pedofielen met een verkleeddrang. Als het CDA er niet over was gaan zeuren was het 'ontbreken' van een kruis me waarschijnlijk niet eens opgevallen en bij de meesten hier vast ook niet.

harry1588 | 18-11-09 | 10:50

CoffeePatch | 18-11-09 | 10:40
Er gaat niets boven een eigen haard.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:50

Inderdaad. Sinterklaas is een 'universele figuur', en dat zou ook zo moeten blijven. Dus moet je de symboliek, tot in alle detail, ongemoeid laten, verdedigen zelfs tegen aanvallen van buitenaf. Zo gauw ideologen en fatsoensrakkers de ruimte krijgen om aan die symboliek te sleutelen, is Sinterklaas, de goedheilig man die onsterfelijk leek, ten dode opgeschreven.
De goedheilig man is tot kindervriend geworden, onverdachte kindervriend, wijze oude man die kindertjes ontzag inboezemt maar tóch heel vaderlijk en dichtbij is, omdat hij de tijd gehad heeft om het tot dit ideaaltype te schoppen. Ga aan één aspect geforceerd zitten sleutelen en je loopt de kans dat dit ideaaltype onderuit gaat om nooit meer op te krabbelen.
We mogen hopen dat Sinterklaas eeuwig blijft leven dan wel een zachte dood sterft, maar niet met voorbedachte rade overhoop wordt gestoken door het spook dat Multiculti heet.
We gaan pas een stap vooruit als we met elkaar in staat zijn om Sinterklaas als 'universele figuur' te zien, als ideaaltype, zonder hem langs de enge multiculti-meetlat te leggen, zonder hem te fileren, zonder hem van van alles en nog wat te betichten. Dat kruis dat door die Christenen als hün symbool gekoesterd wordt heeft juist via Sinterklaas de mogelijkheid een deel van zijn lading te verliezen. Ik heb Sinterklaas nog nooit kunnen betrappen op enge religieuze praat, op preken over normen en waarden, op fatsoensrakkerij. Sinterklaas heeft zich aan die enge ideologische ideeën ontworsteld en rijdt op zijn witte paard als volledig autonoom heilg man over de daken. Hij heeft schijt aan Rome, draagt trots zijn mijter, en blijft zich bisschop noemen. Sinterklaas is een van de schaarse figuren die een kind maant om te onderscheiden tussen goed en kwaad zonder daar meteen een enge ideologie aan te koppelen.
Het is nog verwonderlijk eigenlijk dat die Christenen nooit tegen Sinterklaas geprotesteerd hebben, zoals ze bijvoorbeeld tekeer gaan tegen Madonna als ze weer eens hun symbooltjes gebruikt.

Schoorsteenveger | 18-11-09 | 10:49

In 2006 ging het mis dus. Multiculti klootzakken!

K.Ontgat | 18-11-09 | 10:48

fuckje | 18-11-09 | 10:45
Op sommige gebieden wel.. :)

Superior Bastard | 18-11-09 | 10:48

Het ging niet mis in een jaar, het ging mis in Amsterdam. Amsterdam besloot in 2006 een eigen Amsterklaas te introduceren, zo'n nep-klaas met het wapen van Amsterdam als symbool.

Zuma | 18-11-09 | 10:48

Superior Bastard | 18-11-09 | 10:46
ja
dat kan ook.

Biep | 18-11-09 | 10:48

"Er is geen enkele reden om de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas angstvallig te verbergen'', zegt CDA-Kamerlid Koppejan.

Volledig mee eens en islamitische kinderen doen sowieso vaak niet mee aan het Sinterklaasfeest omdat het geen islamitisch feest is.

littleredridinghood | 18-11-09 | 10:47

Biep | 18-11-09 | 10:43
lol
Je spreekt uit ervaring ?
;

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:47

Sinds 2006 buigen we dus al in Amsterdam. Fijn hoor. STapje voor stapje. Kunnen we straks wéér 'ich habe es nicht gewusst..' zeggen.
pfff

mental K | 18-11-09 | 10:47

Biep | 18-11-09 | 10:43
Of wat behanglijm in de schoen doen en zeggen dat Zwarte Piet zich heeft afgerukt in de schoen, om de volgende dag op een briefje te lezen: "Swarte Pit, mama ligt bofen"

Superior Bastard | 18-11-09 | 10:46

@ vraagstaart: Stond op de banlijst met m'n nieuwe werk. Heel gedoe voordat ie er af was!!

Armageddon | 18-11-09 | 10:46

Ik zie allemaal nieuwe gezichten hier. Welkom!

sjaakdeslinksesul | 18-11-09 | 10:46

Volwassenen die een beetje dat sinterklaasfeest zitten af te breken: het is toch eigenlijk te triestig voor woorden.

Biep | 18-11-09 | 10:46

vast een heel verschillig iemand in de gemeenteraad verkozen in 2006

Lebowski Achiever | 18-11-09 | 10:46

Die sint met 3 xxx op zijn hoofd is super heilig.

monaco | 18-11-09 | 10:45

@Superior Bastard |10:43
Ik begrijp dat u veel levenservaring heeft;-)

fuckje | 18-11-09 | 10:45

Fleauxe | 18-11-09 | 10:40
"Wederkerigheid" is een woord dat men niet behandelt tijdens de inburgering.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:45

@Abject & Infaam | 18-11-09 | 10:42: Welk slavernij-verleden? En wat heeft dat in Godsnaam met Zwarte Piet te maken!? Bah bah bah....

Fleauxe | 18-11-09 | 10:44

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:26
Glas water in schoen of laars leeggieten en dan zeggen dat Zwarte piet in de schoen of laars geplast heeft, om de volgende avond een briefje, gericht aan zwarte piet, te lezen : 'swarte pit, de weesee is bofen.'

Biep | 18-11-09 | 10:43

fuckje | 18-11-09 | 10:28
Daar heeft u gelijk. Je kunt beter achter dan voor hem staan.

Superior Bastard | 18-11-09 | 10:43

@JanRap | 18-11-09 | 10:30
Grote verschil is dat je daar nog gewoon 24 uur van de dag veilig kan rondlopen, dat kan hier in NL allang niet meer. NL gaat daarom met glans winnen.

oranjerood | 18-11-09 | 10:42

@Armageddon | 18-11-09 | 10:40 Arma??? Jij hier? Na al die jaren? *zich in de arm knijpt*

vraagstaart | 18-11-09 | 10:42

Gezeik om niks, het is een sprookje voor kinderen..... Zodra kinderen van 3 of 4 historisch besef krijgen over de slavenhandel etc en ze kunnen het linken aan zwarte pieten en sinterklaas..... dan moet je misschien gaan nadenken om het aan te passen

Abject & Infaam | 18-11-09 | 10:42

ik vind dat de sint een witte mijter met een rooie streep in het midden moet hebben. Maar wel met die gouden sint andreas kruizen. en dan AFCA op zijn tabbert en davidster aan het uiteinde van zijn staf

Johnny de Baas | 18-11-09 | 10:41

Alle mannen met baarden zijn toch moslim?

Bolkestein | 18-11-09 | 10:41

@Fleauxe
Ik geef je 100% gelijk!

Hellsmurfje | 18-11-09 | 10:40

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:35
In november stook is altijd extra veel, zodat het rookkanaal van mijn open haard goed zwart is.

CoffeePatch | 18-11-09 | 10:40

Nu kun je je natuurlijk ook afvragen waar DE Nederlander zich druk over maakt.
Iemand die niet bestaat kan zich niet druk maken over iemand die niet bestaat.
Tog ?

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:40

@Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:35: Ja, toevallig wel. Van hem had ik dergelijke kolder nog wel verwacht. Maar dat we er en masse aan zouden toegeven, nee, dat niet. Kwestie van wederkerigheid. De Premmensen verwachten van 'ons' dat we tradities in een moderne context bezien. Soit. Begin dan eens over een zekere profeet, hoe die zich verhield tot kleine kinderen. En de "dat zie je verkeerd" kritiek is niet van de lucht. Weet je, samen dit en dat. Multi zus en zo. Best, laat ze 020 maar verzieken. Doch, waar blijft de wederkerigheid? Waarom wij onze cultuur verkwanselen, terwijl zijn nog geen millimeter willen opschuiven? Dat steekt.

Fleauxe | 18-11-09 | 10:40

Gelukt! Ik ben weer terug mensen. Geen paniek!

Armageddon | 18-11-09 | 10:40

@GroteZaagdildo | 18-11-09 | 10:33 Bijna goed. hij heet eigenlijk snikkelkaas, onze kindervriend.

vraagstaart | 18-11-09 | 10:38

test voor G-unite

Armageddon | 18-11-09 | 10:38

Je blijft met je pvda poten van de Sint af.

bijtieakumaai | 18-11-09 | 10:38

tweeduizendzes.

Biep | 18-11-09 | 10:37

Fleauxe | 18-11-09 | 10:33
Toevallig Prem gisteren nog gehoord op BNR ?
Hij was ook voorstander van witte Pieten daar er geen toegankelijke schoorstenen meer zijn.
Man man, wat een kolder.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:35

Dus als ik het goed begrijp, is sinterklaas normaalgesproken een gezochte oorlogsmisdadiger, zijn alle pieten lid van de NSDAP, is de stoomboot eigenlijk een U-Boot, zit Ieniemieni in het pak van Pino, en is Hakim door meneer Aart het land uit gezet?

GroteZaagdildo | 18-11-09 | 10:33

De bontkraagjes die nu op 13 jarige leeftijd al een strafblad hebben worden straks onze ''bestuurders''. Weliswaar zonder diploma maar wel met een gun op de heup.Regerend over de sloppenwijk die Amsterdam heet.google de ontwikkeling van Johannesburg na het afschaffen van de apartheid

okidobi | 18-11-09 | 10:33

Linkse mensen moeten echt eens kappen met het opdringen van hun religie. Nu dit weer. Na de regenboogpiet de vrolijke piet wat voor piet val toch dood met je multicultisme.

Uberheertje | 18-11-09 | 10:33

@Teen & Fuckje: Onzin, dit jaar wil ik eens winnen. Wacht al 5 jaar.
*boos naar redactie kijkt*
-
CDA heeft groot gelijk, SINT Nicolaas heeft een Christelijke achtergrond. Face it.
En wat te denken van de 'witte Piet'!? Zijn we nu helemaal van de pot gerukt?

Fleauxe | 18-11-09 | 10:33

In dat zwarte tenue ziet Sint er wel *bling*bling* uit. Volgend jaar een spierwit pak met gitzwarte baard/haren. 's Kijken of iedereen 'em dan als KKK-er ziet. :)

ps.
Mocht u meelezen Goedheiligman, U bent de beste. Van u wil ik zingen.
-mountainbike
-Assassins Creed II
-Dell XPS M1710 Metallic Black

@ 00:00:01 | 18-11-09 | 10:33

Re: regenboogpieten
... en ik maar denken dat de jaren '80 erg waren voor kindertjes ...

LiberaalAnarchist | 18-11-09 | 10:31

James Lastig | 18-11-09 | 10:16
De UK gaat wel winnen als je hindoes meerekent tot de vreemde religies.
In 1963 hebben de busconducteurs gestaakt omdat de buschauffeurs een tulband mochten dragen en zij (nog) niet. Probleem is dus al vrij oud. In de UK doet men ook niet zo krampachtig aan 'integratie'. Welnee, het is toch veel overzichtelijker als ze allemaal bij mekaar hokken! Kijk maar eens naar de Bangladeshi community in London: allemaal in één buurt geconcentreerd: Bangla-cleaners, Bangla-takeaway, Bangla-grocer, Bangla-bangers, etc. Of ga eens in Leeds kijken, liefst op een marktdag, dan denk je ook van fuk, ben ik ergens een grens gepasseerd? Ik stem dus UK.

JanRap | 18-11-09 | 10:30

@Wim-Lex | 18-11-09 | 10:27
sinds wanneer hebben moslims iets tegen onze sint ?!

LiberaalAnarchist | 18-11-09 | 10:29

LiberaalAnarchist | 18-11-09 | 10:27
Dat van die blauwe pieten in Nijmegen is geen toeval. In Nijmegen zijn zelfs burgemeesters regelmatig blauw.

Dokter Wie? | 18-11-09 | 10:29

Van Sinterklaas blijf je af! Zou het andere geloven uberhaupt iets uitmaken wat er op die mijter staat?

Kraków | 18-11-09 | 10:28

Ik sta achter @ Teen |10:24 ;-)

fuckje | 18-11-09 | 10:28

Ja, en wanneer wordt Sinterklaas nou eens een zwarte, gehandicapte, lesbische, blinde vrouw die een boer zoekt? Om andere groepen niet voor 't hoofd te stoten... het is allemaal discriminasie zoals als het nu gaat.

60CX | 18-11-09 | 10:28

GroteZaagdildo | 18-11-09 | 10:14
In die jaren kwam SSinterklaas, maar die had weer een heel ander kruis op zijn mutsje.

irriducibili79 | 18-11-09 | 10:27

Waarom hebben moslims eigenlijk tegen onze Sint? Het is een kindervriend in een jurk... lijkt nogal op hun eigen profeet !

Wim-Lex | 18-11-09 | 10:27

Re: witte pieten
Het dieptepunt van de multicul was wat mij betreft de blauwe en groene pieten die de rooie gemeente Nijmegen halverwege de jaren '80 bedacht ...

LiberaalAnarchist | 18-11-09 | 10:27

Dokter Wie? | 18-11-09 | 10:24

Die Duitser in Rome heeft al patent op de witte outfit.

tederewillem | 18-11-09 | 10:26

@ Joris.
Mijn welgemeend excuus.
Bij deze.
Overigens het is Sinterklaasfeest natuurlijk het einde voor al die kleine kinderen.
Zelfs ik kan er plezier aan beleven.
's Avonds wortels uit schoentjes pakken, een hap nemen en weer terugleggen.
Tekeningen bekijken, kadootjes in schoenen doen.
Helemaal top.
Vooral de reactie's die er de volgende ochend zijn.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:26

Er staat toch echt 'beelddatum 05-12-2002 12:01:43' bij de foto uit 2003.

kapotte_stofzuiger | 18-11-09 | 10:26

"Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas." van wikipedia

Daar begon het dus eigenlijk al fout te gaan...

in mijn optiek ging het fout toen de zwarte piet de gekleurde piet moest worden... dat is volgens mij 2003 of 2004

Lavatherm | 18-11-09 | 10:25

Ik zie het gevaar in zarte piet. Door de jaren heen is zwarte piet steeds lichter geworden. In den goed oude tijd was zwarte piet nog wat hij moest zijn: "zo zwart als roet". Maar piet wordt lichter en lichter. Nu nog correct bruin. Let maar op over een paar jaar koffie kleurig met een bontkraag!!!!
[conspriracy mode off]

kettinghond | 18-11-09 | 10:25

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:21
Tnx, ik vond dat het weer tijd werd om terug te keren en alvast een voorschotje te nemen op mijn uitverkiezing tot reaguurder van het jaar 2010.

Teen | 18-11-09 | 10:24

-weggejorist-

DJE20 | 18-11-09 | 10:24

Tja wat zal ik zeggen. Als je witte pieten neemt is er waarschijnlijk een discussie of het quotom voor zwarte pieten wordt gehaald. 3 keer x op zijn mijter. Is de sint soms een pedo? XXX + al die kinderen.
Misschien moet alles maar wit. Ook zijn pak en dat van de pieten. Pieten ook maar een mijter want waarom alleen de sint. Misschien moet de mijter maar doorlopen tot over het gezicht met 2 gaten voor de ogen. Of lijkt dat soms weer teveel op iets anders? Vragen vragen....

Dokter Wie? | 18-11-09 | 10:24

@ Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:20
Dan hadden de pieten wel lange zwarte jassen aangehad. Maar dat zit zo in de weg bij het afdalen door die schoorsteen.

Wim-Lex | 18-11-09 | 10:23

heheh ... check die Klaas van '79 en vooral het bijschrift 'Twee zeer gelukkige kinderen' ... aan de foto te zien is de Sint de happy pedo ... die kids weten het zonet nog niet ... maar ach, in '79 was pedofilie ook maar een sexuele voorkeur ...

LiberaalAnarchist | 18-11-09 | 10:23

Sint mag niet kruisloos, z'n broek moet gewoon van een degelijk kruis zijn voorzien. Al was het maar vanwege de kindjes op schoot.

zeg maar jansen | 18-11-09 | 10:23

De "Nieuwe Nederlanders" maken meer kapot dan ons lief is.

raster | 18-11-09 | 10:23

... ook hier nog maar eens een "Poten af van onze cultuur, wie je ook bent." dan.

Rebel without a Clue | 18-11-09 | 10:23

hij is in de loop der tijd wel een stuk ouder geworden, vinden jullie niet?

weetnie | 18-11-09 | 10:23

Sinterklaas is niet links of rechts hij komt gewoon recht door de zee.

irriducibili79 | 18-11-09 | 10:22

Volgens Eberhard van der Laan, die gisteren zijn prozac-visie op de multiculturele samenleving mocht ventileren bij P&W, zal sinterklaas geen onderscheid maken tussen nieuwe en oude Nederlanders.

Superior Bastard | 18-11-09 | 10:22

JanRap | 18-11-09 | 10:18
Rare sinterklaas was dat dan, hij liet zijn hulpklazen (Arthur zes-en-een-kwart) en `zwarte` pieten juist cadeaus inpikken, i.p.v. uitdelen. En een heleboel Nederlanders moesten ook buiten de feestdagen voor `hulppiet` spelen.

Raar.

GroteZaagdildo | 18-11-09 | 10:22

Wim-Lex | 18-11-09 | 10:17
Die Amsterdamse kruisjes zijn inderdaad kudt. Had-ie net zo goed een Haagse ooievaar op z'n mètâh kenne bogdurûh.

JanRap | 18-11-09 | 10:21

Teen | 18-11-09 | 10:18
Jeminee, onder welke steen ben jij vandaan gekropen....
Welcome back.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:21

Zo dan.. Die sint uit '79 ziet er eruit alsof het z'n laatste sinterklaasfeestje is

KabbelendKontwater | 18-11-09 | 10:21

Dat is waar ook. In 1979 was de wereld nog helemaal zwart/wit. En grijs natuurlijk. Toch wel fijn die multiculti, brengt kleur in het leven.

vraagstaart | 18-11-09 | 10:21

JanRap | 18-11-09 | 10:18

Wel veel kruizen in die tijd.

tederewillem | 18-11-09 | 10:20

geachte heren bestuurders;
hoe DURVEN jullie, hoe DURVEN jullie, hoe DURVEN jullie,
traditioneel christelijke gebruiken zo te onderdrukken ???

segafredo | 18-11-09 | 10:20

Ik dacht dat het een kinderfeest was, dat sinterklaas-gedoe. Bij Draadstaal afgelopen zondag hebben ze deze discussie ook op hak genomen. Gaat toch ook nergens over..

The prosecutor | 18-11-09 | 10:20

-weggejorist-

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:20

Niet 1 maar zelfs 3 kruizen. Dat is gewoon iemand vet hard in zijn gezicht uitlachen!

John McClane | 18-11-09 | 10:19

GroteZaagdildo | 18-11-09 | 10:14
De Sint van 1940, 41, 42, 43, 44 en 45 had helemaal geen baard, maar een raar snorretje.

JanRap | 18-11-09 | 10:18

Wie gelooft er nog....... (in sinterklaas)

Jeblijftjeverbazen | 18-11-09 | 10:18

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het totaal niets uitmaakt wat voor een mijter of pet Sinterklaas op heeft, hij kan zuigen als de beste.

Teen | 18-11-09 | 10:18

Gewoon houden dat kruis op die hoed en dat geschminkte slaventuig dat erbij hoort.

Canarie | 18-11-09 | 10:18

-weggejorist-

Teen | 18-11-09 | 10:18

Volwassen die een kinderfeest verneuqen... in en in triest.

koyt | 18-11-09 | 10:17

Sinterklaas is ook zoooo 2006... Get a life mensen! Wisten jullie al dat Sinterklaas eigenlijk niet bestaat?

Qrazybertje | 18-11-09 | 10:17

Ppff die 3 am*damse kruisjes op z'n mijter... Doe dan helemaal niks!

Wim-Lex | 18-11-09 | 10:17

-weggejorist-

kapotte_stofzuiger | 18-11-09 | 10:16

In 2006 is er de klad in gekomen dat kruis van de Sint. Is dit ter ere van de zoveelste miljoenste buitenlandert ofzeau?

JanRap | 18-11-09 | 10:16

Het blijft spannend. Welk land word het eerste moslimland van Europa, Groot Brittannië of Nederland?
Ik kijk het met spanning op veilige afstand vanuit het buitenland aan.

James Lastig | 18-11-09 | 10:16

Sprookjes voor kinderen versus sprookjes voor volwassenen. Ik heb een idee wie het kind van de rekening wordt.

tederewillem | 18-11-09 | 10:16

@ mezelf:
"ze in 2009" is "ze hebben in 2009"

Krokoklaas | 18-11-09 | 10:16

Ongeloofelijk, sommige klazen hebben zelfs 3 gekantelde kruizen boven op hun mijter staan!!! Wat een provocatie van de multi gecultiveerde samenleving!!!

Chris666 | 18-11-09 | 10:16

Ik geloof nog steeds in Sinterklaas.

thequeenofsheba | 18-11-09 | 10:16

Elk jaar een nieuw hoedje, maar voor de rest niet erg modebewust, die Sint...

plaspop | 18-11-09 | 10:15

2006: Geert stapt uit de VVD.
Linkschgemeente wil direct een 'tegengeluid' laten horen: "'t Is een vreemd'ling, eeh ik bedoel,belastingbetaler zeker" en "ook al ben ik autochtoon, 'k meen het toch goed (en ik schaam me als het moet. Enneh, nog sorry voor de slavenhandel van mijn voorouders tig jaar geleden. Enneh, hier is mijn zuur verdiende geld, doe er wat leuks mee. enneh, enz..."

JeGrootmoeder | 18-11-09 | 10:15

Hé, ze in 2009 in Amsterdam blanke Zwarte Pieten. Ook grappig

Krokoklaas | 18-11-09 | 10:15

Makkelijk, in 1979 zat er al een 'buitenlander' naast Sinterklaas.

kapotte_stofzuiger | 18-11-09 | 10:15

Ik gun die man zijn kopvodT wel.
Overigens is het Sinterklaasjournaal helemaal ruk.
Maar ik ben dan ook de enige die dat vind, thuis.

Teun van het Tuinpad | 18-11-09 | 10:14

Waar is de sinterklaas van 1940, 1941, 1942, 1943 en 1944?

GroteZaagdildo | 18-11-09 | 10:14

2006!
Wat heb ik gewonnen.

Roeieber | 18-11-09 | 10:13

sinterklaas is kut

Schultenbrauert | 18-11-09 | 10:13

Afblijven van onze Klaas, stelletje tuig van de richel !
Grote mensen die ruzie maken over een kinderfeest ? Stelletje überlosers

Fulltime Realist | 18-11-09 | 10:12

Ja, dus?

Das Deutscher | 18-11-09 | 10:12

Wat gebeurde er in 2006?

hanzebal | 18-11-09 | 10:12

-weggejorist-

Teenie in Bikini | 18-11-09 | 10:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken