Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mp3 luisteren? Betalen!

BETALEN!Zo, die heffing op mp3-spelers is per 1 januari 2007 een feit. Mp3-spelers en harddiskrecorders worden vanaf die datum minimaal 25 euri duurder. Ja, uiteraard, een paar belangenverenigingen hebben een brandbrief gestuurd naar de CDA-minister van justitie Hirsch Ballin. Maar hallo, we hebben het over Hirsch -buizenradio- Ballin. De man die nog in het kabinet Julius-Ceasar XII diende. Even voor de duidelijkheid, deze heffing is geen officiële belasting. De heffingsinkomsten gaan linea recta naar de beleggingsrekeningen van de auteursrechtenmafia, een verzameling vage stichtingen die vooral goed zijn in geld naar elkaar en voor zich uit te pompen. Daarnaast dienen die extra heffingen natuurlijk om de black-ops van Tim Kuik te financieren. Gelukkig is er een simpele oplossing na 1 januari. Koop uw mp3-spelers gewoon via internet in een ander Europees land: zelfde garantie, veul lagere prijs. At your service!

Reaguursels

Inloggen

haha net een ipod gekocht voor 100 euries in singapore..

peterpaul | 09-10-06 | 06:04

gelukkig ga ik binnenkort bij de grens wonen kan ik daar mijn cd/dvd's en mp3-spellers halen. maar het zal wel zoiets zijn als het kwartje van kok we krijgen wel weer een keertje terug hoor

Amoveren | 07-10-06 | 21:21

Sichting Brein moet echt een keer dood gaan...

Deze hele crap is gewooon een kwestie van een verouderde, veel te rijke industrie met te veel invloed dat zich niet kan aanpassen aan de veranderende wereld. MP3 en gratis downloads zijn toch niet tegen te houden, en ze zullen hun verliezen toch nooit kunnen verhalen. Jammer alleen dat wij (of liever gezegd iedereen die zijn shit niet uit Duitsland / Belgie gaat halen) dan weer de lul zijn.

En ik ben benieuwd hoe ze me nu nog willen uitleggen dat ik niet gratis shit mag downloaden als ze me er wel voor laten betalen... losers.

TyfoDeTeringclown | 07-10-06 | 12:17

@ pinokkio 06-10-06 @ 16:45:
"Alle kopieen, ook diegene van je eigen cd zouden in principe onder de auteurswet vallen zonder deze thuiskopieregeling. Ook het omzetten van je cd naar mp3 formaat zou dus illegaal zijn zonder deze thuiskopieregeling." Laten ze dan fijn die auteurswet aanpassen, in plaats van dit gedrocht in te voeren. Overigens heb je nooit gereageerd op mijn post van 06-10-06 @ 13:30, noch op de consequentie van de voorgetelde regeling: als je als beginnend popgroepje demo's op cd aan platenmaatschappijen wilt sturen, moet je die platenmaatschappijen (via die toeslag) betalen voor het opslaan van jóuw muziek! Het is inderdaad een ingenieus opgezet systeem: je laten betalen voor wat je zélf maakt.

gezontverstant | 07-10-06 | 09:22

25 euri heffing???? Dan ben ik meteen door het zoet van Balkenende heen.

Haloef | 07-10-06 | 01:17

25 eurie..... hoe komt het dat ze in nederland zoveel te zeggen hebben. ik zeg geen stijl spamhoeren die bende!

De Koreaanse Slet | 07-10-06 | 01:03

Wat krijgen we hierna? 2500 euro bovenop de prijs van elke nieuwe auto, vanwege alle overtredingen die elk jaar NIET door de politie gezien worden?

Menzonius | 06-10-06 | 22:37

je kan ook lid worden van Buma Stemra, dan ontvang je een basis uitkering ;)
ben trouwens benieuwd wat ze met mobieltjes gaan doen, want die zijn ook inzetbaar als mp3 spelert

Auke | 06-10-06 | 21:34

List en bedrog

Bovendien, zo meldt de stichting Thuiskopie, steunen consumenten een thuiskopievergoeding. Uit een kort onderzoek dat bureau Veldkamp in opdracht van de stichting uitvoerde, zou blijken dat 91 procent van de ondervraagde consumenten de principes van het auteursrecht kent en ondersteunt. Daarvan zou 77 procent de financiële compensatie van rechthebbenden door middel van een thuiskopievergoeding steunen

www.webwereld.nl/articles/43212/consum...

Karel kwakbol | 06-10-06 | 20:04

Dit gaat echt niet gebeuren want het is namelijk illegaal. Die bloedhonden van de SONT roepen maar wat. Als je mp3's legaal bemachtigd over het internet, of je converteert ze voor eigen gebruik van je legale cd, heb je de rechten al afbetaald. Daarom is het onmogelijk om mensen nóg een keer te laten betalen voor iets waarover zij al gebruiksrecht hebben bemachtigd.

Cabrónes | 06-10-06 | 19:51

d'r is toch geen mens die dit gaat dokken? maargoed, was natuurlijk wel te voorspellen...

trots zijn op NL is zoooooo 1974

wie download, weet de weg om dit te ontlopen. snappen die breinloze stichtingen niet

maar idd, downloaden is per 1 januari dus niet meer illegaal of neederlandsch staaltje gedoogbeleid

maarrrrrrrrrr wie betaalt, is tenminste een razneederlander..... CDA= Christenen Downloaden Alles :+

zelfmoordcommando | 06-10-06 | 19:02

BREIN richting burn-out.... zie het maar als de laatste noodgreep richting het complete verlies van de markt.. Ze lopen al jaren achter de feiten aan daar bij die oplichterstoko. We hebben ons jaren lang laten naaien door teveel te betalen voor cd'tjes en nu het www ze het gras voor de voetjes wegmaait proberen ze op alle mogelijke manieren nog geld te jatten van ONS. Euthenasie voor BREIN, dat zeg ik...

pwman | 06-10-06 | 17:22

Hé dat plaatje is van ''Mafia The Game''

Heau_Meau | 06-10-06 | 16:59

@drek,

Alle kopieen, ook diegene van je eigen cd zouden in principe onder de auteurswet vallen zonder deze thuiskopieregeling. Ook het omzetten van je cd naar mp3 formaat zou dus illegaal zijn zonder deze thuiskopieregeling. Er zitten misschien mankementen aan, maar op zich is het systeem best ingenieus opgezet: complete legalisering in ruil voor een heffingensysteem. In het buitenland wordt vaak gekozen voor gedeeltelijke legalisering, maar daar is de handhaving dan ook een groot probleem. Maak dus gerust een thuiskopie, ook van muziek/film die je niet bezit: het is legaal in Nederland. Met dank aan de thuiskopieregeling met heffingensysteem.

pinokkio | 06-10-06 | 16:45

Oh ja, hebben we dat gezeik weer. Het kan ook niet anders. Een soortgelijk geintje flikken ze ook met je blanco C.D. roms. Jij koopt die dingen om daarop de noeste computer arbeid die je geheel en alleen door en bij jezelf in elkaar hebt geflanst op te slaan, en toch wordt je gedwongen om een bijdrage te betalen vanwege auteursrechten. Dat 'Brein gelul' is de reinste oplichterij dat in een beschaafde maatschappij niet gewenst wordt. Amen, over en uit.!

Hannalore | 06-10-06 | 16:03

sjongejongejongejonge.. Ze doen ook alles om aan geld te komen... En wie betaalt dat? JUIST! de consument. Wat een onzin. Ik ga weer een oldskoel walkman kopen! (of komt daar soms ook heffing op?)

Otto de Potto | 06-10-06 | 16:02

Prof. Hoxha, het is nog altijd Caesar, niet Ceasar. Hint.. Uitspraak lijkt op Kaiser niet op Seezar.

HomoUniversalis | 06-10-06 | 15:33

Maar wat is er makkelijker om ons voor de kas te korten op te laten draaien!!! Zijn we immers toch ook al van de gemeente en van Den Haag gewend.

RazendeBode | 06-10-06 | 15:25

PS, zoek maar eens uit wat een geld er verspild word door de maatschappijen, en dat al jaren!

RazendeBode | 06-10-06 | 15:24

Laat gewoon iedereen GEEN legale cd/dvd's meer kopen, piepen ze wel anders!! O ja bij onze buurlanden kan het natuurlijk wel!! Hoera 1 Europa!!!!!

RazendeBode | 06-10-06 | 15:23

Ik denk dat de consument hierdoor nog meer illegale shit naar binnen zal gaan halen. En de legale sukkels maar bloeden. Ha ha ha!

schuldige_omstander | 06-10-06 | 14:50

Maar ik vraag me af of dat ook voor andere media gaat gelden waarop mp3's kunnen staan? Een beetje telefoon kan al mp3 afspelen, een beetje navigatiesysteem ook. Worden die dan ook in een keer duurder?

schuldige_omstander | 06-10-06 | 14:48

Goedkoper kan ik het wel maken, en ook leuker. Ik ga dus massaal mp3 spelers inslaan in Duitsland en deze verkopen met 5,- winst (per stuk, wel te verstaan). Dit voor alle idioten die te dom zijn om via internet te kopen.

schuldige_omstander | 06-10-06 | 14:46

Dus die mp3 speler met 512MB van 19,95 gaat na 1-1-2007 ineens 34,95 kosten? Meer dan belachelijk, ik heb het even allemaal niet gevolgd maar wiens achtelijke idee was dat?

IgNOraNcE | 06-10-06 | 14:33

Draaitafel Demagoog 06-10-06 @ 12:36

gezien de goedkope dollar is de aankoop van een player in de US op het voordeliger dan in Duitsland, dankjewel Harrie Nak!
En dat cd's & dvd's in Duitsland voordeliger zijn dan hier, staat al jaren in de boeken!

Overigens: iPod 30GB in Deutschland: €279,- Een héél tientje goedkoper!!! Veul plezier, Demageaugje!!!

de kraaiepeaut | 06-10-06 | 14:18

Des te meer reden om links te stemmen!

Mikado | 06-10-06 | 14:11

@ Loonslaaf 06-10-06 @ 14:01
De grens komt te liggen waar het inzicht van de minister in deze materie ophoudt.

gezontverstant | 06-10-06 | 14:03

Vraag me af waar die heffing dan op komt. Tegenwoordig kan je overal mp3's op afspelen. Waar leg je dan de grens, of terwijl wat is een mp3 speler en wat niet, denk aan:
- PC's
- PDA's
- DVD Spelers
- Portable cd en dvd spelers
- "Echte" mp3 spelers als ipod's
- Mobiele telefoons
etc etc

Loonslaaf | 06-10-06 | 14:01

Als deze wet er door komt, dan heeft justitie zich weer eens onsterfelijk belachtelijk gemaakt door naar de pijpen te dansen van zo'n prive belasting clubje. Koop alleen nog dragers in landen waar dit soort uitvreterspraktijken niet worden getolereerd door de overheid.

Kees3382 | 06-10-06 | 13:59

maar houden ze dan dan ook voortan hun bek als we willen downloaden? Zo werk je het wel in de had - en so what?!?! Het is 2006 mensen, als de techniek het niet toe zou staan - dan zaten we nog steeds aan de cassettebandjes. En zijn cassetterecorders ook ooit ineens 25 pop duurder geworden door dit soort onzinnige politieke besluiten? Ga es wat nuttigs doen, Den Haag!!

looprekje | 06-10-06 | 13:53

Tjeppie 06-10-06 @ 13:39
"Als je vindt dat een geluidsdrager belast moet worden (cd, dvd) dan zou het bij een MP3 speler ook kunnen." Ja, maar ik vínd helemaal niet dat cd's en dvd's moeten worden belast. Ik vind dat de muziekindustrie met een oplossing moet komen voor háár probleem, en niet iedereen opzadelen met dat probleem. Grafisch ontwerpers, kunstenaars en fotografen (beroeps of niet) gebruiken veel opslagmedia en moeten daarvoor nu extra betalen aan de muziekmaffia. Lijkt me volledig onterecht. Als je als beginnend popgroepje demo's op cd aan platenmaatschappijen wilt sturen, moet je die platenmaatschappijen dus (via die toeslag) betalen voor het opslaan van jóuw muziek! Goh, ik wil ook aandeelhouder zijn in dat bedrijf!

gezontverstant | 06-10-06 | 13:49

pinokkio 06-10-06 @ 13:15
De belasting die jij betaalt wordt geheven door de overheid en niet door een aantal dubieuze stichtingen, die weigeren financiele inzage te geven.

Karel kwakbol | 06-10-06 | 13:49

@ pinokkio

het heffingen systeem komt al uit de jaren 70, met de casettebandjes en VHS tapes. Toen bestond er geen middel om te controleren of er werd thuisgekopieerd. Nu bestaat die er wel. Een iTunes nummer kan je maar beperkt kopieren. Dat zit dus al in de prijs inbegrepen. Je betaalt dus dubbel als die heffing er komt. Twee systemen kunnen niet naast elkaar bestaan. En zolang het oude systeem blijft, of zelfs uitbreidt, krijgen nieuwe, innovatieve systemen geen kans. En zolang het huidige systeem zo lek en inefficient als een mandje is, wordt het tijd voor een nieuwe aanpak.

drek | 06-10-06 | 13:43

-edit spamhoerrrrrrr-

Roguerez | 06-10-06 | 13:41

Platenmaatschappijen hebben zwaar de boot gemist bij de opkomst van het internet en dit proberen ze nu op ons te verhalen. Sodemieter op. Vergelijk het met het kopen van een digitale camera. Daar wordt ook geen 25 euro bovenop gegooid om de merken te spekken die alleen analoge camera's verkopen en dreigen op de fles te gaan. De patenindustrie heeft hele grote fouten gemaakt in de afgelopen 10 jaar door digitale muziek te negeren. Nu moeten wij betalen voor het gemiddelde verlies dat de heren mede door eigen toedoen hebben geleden? Of voor de reclamespotjes voor de nieuwste plaat van Jan Smit? Echt te erg voor woorden. Failliet moeten ze. Echt goede muziek komt wel bovendrijven via andere kanalen. Ik koop nooit meer een muziekdrager/speler in NL als dit doorgaat. Doordat we nu internet hebben hebben we de mogelijkheid om muziek direct van de artiesten te kopen. Dat is de manier waarop het zou moeten gaan. Niet via de mainstream-crap pluggende zakkenvullers. Sterf.

Dikr | 06-10-06 | 13:41

Als je vindt dat een geluidsdrager belast moet worden (cd, dvd) dan zou het bij een MP3 speler ook kunnen. Leuke is natuurlijk dat het ook het stuk techniek is. Zo geredeneerd zou je voor een cd speler ook belasting moeten betalen. Tijdens het afspelen betaal je voor de muziek, de geluidsdrager en de techniek...

Laat ik maar niet zeggen dat ik af en toe MTV kijk... Dan wordt de TV ook belast.

Tjeppie | 06-10-06 | 13:39

Hee! Geen BBcode? Goed bezig GS! Maar goed, ik verwijs dus naar de digicommissaris.

BeetjeBrak | 06-10-06 | 13:38

@Mortyys
Ik voel meer voor de rol van [url=http://www.webwereld.nl/articles/43182/digicommissaris]digicommissaris[/url] voor het parlement (simplistisch idee van de SP, maar ze hebben op zich wel een punt). Ik ben bang dat zijne excellentie Hirsch Ballin best een beetje ongevraagde voorlichting kan gebruiken.

BeetjeBrak | 06-10-06 | 13:37

Blijven downloaden! De muziekindustrie heeft jaren woekerwinsten gemaakt op de 'burger'. Toen kwam de cd, veel goedkoper te fabriceren. Prijzen zouden dalen. Neen hoor, ze stegen. Natuurlijk! Payback time. Donload erop los! Het is gewoon maffia. Nu dit weer. En dus nog meer downloaden en idd, mp3 spelers over de grens kopen. ERG goed voor het NL bedrijfsleven natuurlijk! hahaha!

exhxv666 | 06-10-06 | 13:35

pinokkio 06-10-06 @ 13:15

Kijk en daarom koop ik die blanco dragers in Duitsland.

Wat die internet heffing betreft zal het dan wel zo worden dat iedereen die een internet verbinding heeft, maar niet upload toch moet ook gaan betalen.

Karel kwakbol | 06-10-06 | 13:33

@ pinokkio 06-10-06 @ 13:15
"Ik betaal ook belasting om scholen open te houden, maar ik heb geen kinderen die er gebruik van maken." Vind ik fideel van je, maar gaat niet op als vergelijking: die scholen zijn geen bedrijfstak die zich niet aanpast aan een veranderende maatschappij. Waarom zouden we zo'n sector moeten subsidiëren, in plaats dat zo'n bedrijf de econmische prikkel voelt om te innoveren? Als een IDSN-provider omzet verliest omdat er intussen alternatieven zijn, moet op die alternatieven een toeslag komen omdat de ISDN-provider een nieuwe auto wil? Als steeds meer mensen Skype gebruiken om te bellen, moet daarop een toeslag komen omdat KPN Telecom wat weinig telefoontjes krijgt?

gezontverstant | 06-10-06 | 13:30

Je hebt helemaal gelijk BeetjeBrak 06-10-06 @ 13:05.....
En daar wil ik nog ff een schepje bovenop doen, de enorme bedragen die er voor audio CD's worden gevraagd...
20 of 30 euri voor een CD van een bekende artiest is normaal? Stel nou dat er een oplage is van 40.000 stuks. Weet je wat de werkelijke productie kosten zijn?
Nog geen 15 cen per stuk! En als je het helemaal verpakt in een doosje wilt hebben met booklet en bottomcard komt er nog een kleine 25 cent bij.
Waar blijft de rest van het geld? Circa 2 euri per CD voor de artiest en de rest voor de platenmaatschappij, Stemra, distributie en reclamebureax.
Owja.... een weekje studio huren en mixen kost 1750 euri per dag....

RonZo | 06-10-06 | 13:23

@BeetjeBrak
nice post! helemaal mee eens..

er zijn twee plaatsen vrij op de volkskrant blog, voor een colum?
misschien iets voor jou? :p

Mortyys | 06-10-06 | 13:22

Koelie 06-10-06 @ 13:09
Denk dat je gelijk hebt. Helaas is een deel van die tussenhandel Nederlands, dus dan zit je als belangenclubje met je tegel op schoot bij Hirsch-Ballin. Of dat heel veel zin heeft, weet ik niet: in zijn vorige ministerperiode stond hij bekend om zijn doorwrochte en vérgaande nota's over criminaliteitsbestrijding en wetgeving, maar niet om daadkracht. Hij moest als minister weg wegens het falende openbaar ministerie in de bestrijding van de zware misdaad, dus mogelijk begint -ie nu maar met de kleine overtredingen.

gezontverstant | 06-10-06 | 13:19

@Karel kwakbol,

Om te voorkomen dat men de privacy van mensen zwaar moest aantasten om de auteurswet op individuniveau moest handhaven heeft men gekozen voor legalisatie in ruil voor een heffingensysteem. Dat je er geen gebruik van maakt is natuurlijk aan jezelf. Ik betaal ook belasting om scholen open te houden, maar ik heb geen kinderen die er gebruik van maken. Het is puur een afweging geweest van handhaving vs legalisering en men heeft gekozen voor legalisering met een compensatieregeling. Op zich vind ik dat persoonlijk helemaal geen slecht idee; auteursrecht is mijns inziens veel te complex om bij de gewone burger neer te leggen. Ik ben dan ook wel voor een internet heffing met legalisering van uploaden.

pinokkio | 06-10-06 | 13:15

Ik zie dat BeetjeBrak het al uitstekend heeft uitgelegd. Chapeau!

Koelie | 06-10-06 | 13:13

Ik vind dat er een 30% toeslag moet komen op naar de hoeren gaan, om te voorkomen dat de huwelijksseks achteruitgaat. Ik richt wel een stichting op die die 30% gaat beheren.

gezontverstant | 06-10-06 | 13:11

drek 06-10-06 @ 13:03
Precies een grote graaicultuur door stichtingen die weigeren om hun jaarverslagen gewoon openbaar te maken.
Volgens nu.nl levert die heffing op een blanco dragers circa 30 miljoen euro op.

En dat moeten we dus betalen om van een legaal gekochte cd een kopie te mogen maken voor eigen gebruik in de auto.

Karel kwakbol | 06-10-06 | 13:10

Wat is er trouwens mis met een buizenradio..

poppermotje | 06-10-06 | 13:10

@gezondverstant 06-10-06 @12:59

Als die platenmaatschappijtjes nou eens hun distributieketen omzetten naar een e-chain en mensjes op internet mp3's kan laten kopen voor 5/10/50 (wat ever) cent per stuk zonder ingewikkelde beveiligingstechnieken zodat je zelf kunt bepalen dat je het kopieert op CD of op i-pod o.i.d. .Voor wat extra centjes kun je dan de hele cd downloaden plus hoesje. Moet je wel zelf printen en branden. Man je zult zien dat iedereen zo overstapt naar het legale downloaden/ kopen van mp3's. Ies ook meer omzet (tegen minder kosten).
Punt is dat dan wel een hele tussenhandel uitgeschakeld wordt. En tsja dat is vervelend voor hun. Dus die lobbyen zich nu kapot om vooral alles maar lekker in stand te houden en consumentje pesten.

@ Karel Kwakbol 06-10-06 @ 12:55

Nice statement.

Koelie | 06-10-06 | 13:09

@Shadylololol
Gevoel doet in deze discussie niet terzake. Kopiëren (of het nou om een beschermd werk gaat of niet) lijkt puur feitelijk gezien in helemaal niets op diefstal. Het origineel blijft in tact terwijl dat bij diefstal wordt weggenomen. Daar ga je voor het gemak in je vorige post aan voorbij maar juist dat is essentieel, niet zozeer de juridische status van het vergrijp. Die spotjes van BREIN die ik bij elke eerlijk gekochte DVD moet afkijken waarin ze roepen dat films kopiëren diefstal is, daar word ik pas echt kwaad om.

Ken je ze? Gaat zo: "Je steelt geen auto", "Je steelt geen fiets" ...(en zo nog een paar).. "En je steelt ook geen film". Waarbij ze helemaal aan het verschil tussen stelen en kopiëren voorbij gaan.

Ik luister zoals gezegd geen muziek maar ik kijk wel films, die ik stuk voor stuk allemaal braaf koop. Zit er op een DVD echter zo'n belachelijk niet vooruit te spoelen spotje, dan kopieer ik de DVD, sloop er al die achterlijke zooi uit en brand alleen de film zodat ik die tenminste gewoon kan kijken zonder als een crimineel behandeld te worden. Steel ik dan een film? Ik wens iedereen die het wil proberen heel veel succes om me voor diefstal veroordeeld te krijgen!

Bovendien staat er nergens in de wet dat platenmaatschappijen een hoop geld moeten verdienen. Als een businessmodel niet meer werkt, sterft het uit. Muziek is tegenwoordig heel eenvoudig te produceren, dat hoeft geen miljoenen meer te kosten en daar hoeven ook geen miljoenen aan te worden verdiend. Had je een businessmodel waarin dat wel lukte, zoals de afgelopen dertig jaar, heb je veel geluk gehad. Maar je moet niet piepen als dat voorbij gaat. Artiesten kunnen nu zelf hun muziek aan de man brengen, daar is die graaiende tussenhandel met dure distributiekanalen helemaal niet meer voor nodig.

Voor hollywoodfilms ligt dat anders. Daar zitten ook echt torenhoge productiekosten achter. Maar ook daar is distributie op fysieke media steeds meer een achterhaald idee dat de studio's nog steeds bakken geld kost. Films kunnen veel goedkoper als ik ze tegen betaling kan downloaden en zelf branden. Beste mediabedrijven: ga mee met je tijd, of sterf uit. Zo werkt het huidige systeem nou eenmaal en daar heeft de overheid of een rijtje enge stichtingen helemaal niets mee te maken.

kranten reageren op een vergelijkbare manier. Zij zijn toch HET nieuwsmedium bij uitstek? Terwijl ze inmiddels links en rechts worden ingehaald door radio, TV en vooral het web. Papier is het langzaamste medium van deze tijd met het duurste distributiekanaal. Geen wonder dat de oplages elk jaar weer verder teruglopen. Hun businessmodel heeft zijn tijd gehad. Je ziet daar toch ook geen stichtingen opstaan die heffingen willen zien op nieuwssites omdat onze geliefde kranten naar de bliksem gaan?

BeetjeBrak | 06-10-06 | 13:05

Punt is dat overal in de ons omringende landen een heffing zit op lege CD's, DVD's en mp3's. Jah..... OOK in Duitsland.
Alleen liggen daar de tarieven vele malen lager.
Duitsland 2,9 cent per CD-R, Nederland 14 cent.
Duitsland 17,4 cent per DVD-R plus of min, Nederland 40 cent voor plus r en zelfs 60 cent voor min r!
Het is voor de professionele (warme)CDbakker in Nederland dan ook haast niet meer te concureren met buitenlandse fabrikanten (zoals dat officieel heet).
En wat doe je dan? Juistem, je opent een vestiging in Duitsland :)
.
Dat zelfde geldt ook voor de Stemra tarieven.
Bijvoorbeeld een een audio CD in 'eigen beheer' maken kost ca. 59 cent per track per CD bij een oplage van 1000.
Bij de Duitse Gema is dat slechts 21 cent!
En wat doe je dan? Juistem, je opent een vestiging in Duitsland :)

Het wordt gewoon tijd dat al die tarieven Europees op gelijk niveau komen.

RonZo | 06-10-06 | 13:04

Waarom moet ik betalen als ik naast de mp3's ook een legale cd van het nummer heb? Dan betaal ik dubbel, wel ik haal de mp3 spelert dan wel uit Deutschland. Ik geef geen cent aan die mafia!

Rommie | 06-10-06 | 13:04

@ Karel Kwakbol
Dat half jaar om financieel schoon schip te maken is inderdaad al lang voorbij, misschien hebben ze snel geld nodig om de financien op orde te brengen!

Een jaar geleden speelde precies hetzelfde ook al. Toen heeft de Tweede Kamer zich unaniem uitgesproken TEGEN een nieuwe heffing. Toen moest Donner wel ingrijpen. Ik denk dat Thuiskopie het nu maar weer probeert bij de volgende minister.

Toch bizar dat een PRIVATE stichting het recht krijgt om publiek geld te innen, en dan geen inzicht hoeft te geven in wat er mee gebeurt! Het is één grote graaicultuur.

drek | 06-10-06 | 13:03

Politici denken nog steeds dat ze het internettechnologie met nationale wetten kunnen regelen, zo wil Brussel kennelijk "bomrecepten op het internet" verbieden en in Nederland denkt men zo illegaal downloaden te compenseren. Dom, de echte internetgebruiker bestelt gewoon in het buitenland.
En is illegaal downloaden dan voortaan legaal als er toch een heffing voor bestaat, dan pleit ik voor een zelfde heffing op auto's en afschaffing van de snelheidscontroles.

Vanes | 06-10-06 | 13:02

AUB dan tevens die copieerbeveiligingen verbieden...
We hebben al betaald

hommeles | 06-10-06 | 13:01

@ Karel kwakbol 06-10-06 @ 12:55
Het valt niet uit te leggen en is ook niet verdedigbaar: het is het gevolg van een luie industrie en even luie politici.

gezontverstant | 06-10-06 | 13:00

@ Mortyys 06-10-06 @ 12:50
Ja, ik denk dat je gelijk hebt, behalve met "er worden ook weer meer PC's verkocht en internet diensten aangeboden om nog sneller beter te kunnen downloaden, (hardware) zou dit niet elkaar opheffen?", want het zijn natuurlijk niet dezelfde bedrijven (nou ja, Sony en Philips wel: die maken de apparaten én produceren de muziek).
@ Koelie 06-10-06 @ 12:50
Ja, maar het argument 'zo komt er bij ons geen geld binnen om te investeren in nieuw opkomend talent dat dan u niet kan verblijden met de mooiste oorstrelende musique' babbelt natuurlijk wat fijner bij met zo'n minister dan 'door de omzetdaling kan ik die villa in dat pedoparadijs niet kopen'. Tja.

gezontverstant | 06-10-06 | 12:59

Hoeveel spelertjes moet je kopen om met flight KLiPod 234 een trip naar Canada of zoiiets te maken. Zeg maar dat je even uitstapt ergens op een vliegveld nabij Groenland (maar dan in Canada) en daar even z'n machine koopt. Vanaf daar direct weer terug en maar binnen smokkelen.

Dansk | 06-10-06 | 12:58

pinokkio 06-10-06 @ 12:48
De heffingen zijn dus bedoeld als compensatie voor LEGALE (thuis)kopieen.

Ik zet mijn eigen gemaakte video's op dvd. Ik moet toch die heffing betalen.
Ik maak backup's van mijn eigen digitale feauteaus op cd/dvd. ik moet toch die heffing betalen.

Doe eens uitleggen.

Karel kwakbol | 06-10-06 | 12:55

@ edit
Leuk, ik ben lid van de GeenStijl familie? Waar kan ik de leasebak ophalen?

Teen | 06-10-06 | 12:54

En 'heresens' zijn natuurlijk 'hersens' (in mijn geval mogelijk toch niet) en 'mp3-spelproducent en -verkoper' was toch liever 'mp3-spelproducent en -verkoper' geweest. De borrel valt wat vroeg vandaag.

gezontverstant | 06-10-06 | 12:52

is het misschien ook niet een psychologisch verhaal?
ik bedoel wij als downloaderts zien alleen maar rijke artiesten bij shownieuws, en op mtv..
tja natuurlijk gaat er geld verloren (en banen) in de transport sector, en drukkerijen van cd's etc etc die in het hele proces zitten.
maar daar zien wij als downloaderts niks van! dus doet het ons veel minder?
is dat ook niet een reden?

en dan ik ook doorgaan.. er worden ook weer meer PC's verkocht en internet diensten aangeboden om nog sneller beter te kunnen downloaden, (hardware)

zou dit niet elkaar opheffen?

Mortyys | 06-10-06 | 12:50

Dit is gewoon idd legaal jatten.
Die centen van de heffing gaan echt niet naar de auteurs. Maar naar hun plaatenmaatschappijen en de overige muziekmaffia (die hebben de auteursrechten, in ruil voor het investeren in een artiest). Het erge is dat het meerendeel van deze heffingopbrengsten opgaat aan de "inningskosten". Managers van BREIN en meer van dat soort wazige stichtingen.

Zou hier nog wel over door kunnen spuien, want ik er heb ooit een scriptie over geschreven. Conclusie was dat de hele muziekketen zelf te veel Internet als een bedreiging ziet en niet als een kans. En nu heel veel consumenten tegen zich in het harnas jaagt door het aggressief jagen op illegale downloads, maar er tegenover geen fatsoenlijk alternatief aanbiedt.

Dat Wilders of iemand hier zich nou eens druk over gaat maken. ARGH wat een onrecht.

-zucht-

Koelie | 06-10-06 | 12:50

Mortyys 06-10-06 @ 12:38
Dat iets niet vóelt als fout, wil niet zeggen dat het goed is (hallo pedopartij, leest u ook even mee?). Om eerlijk te zijn: ik download regelmatig het een en ander (het grootste deel zou ik nooit kopen, dus wat dat betreft mist niemand omzet), gebuik illegale software (nee, dit IP-nummer is van een internetcafé) en als ik heel eerlijk ben, vind ik dat niet juist. Maar ik doe het lekker wel (want het is makkelijk én goedkoop).
Ik kan me voorstellen dat de industrie hier iets tegen wil doen. Dít voorstel is natuurlijk belachelijk (dat ik met de door mij gekochte honkbalknuppel iemands heresens in kan slaan, houdt toch ook niet in dat ik nú al in voorarrest moet?), maar ja - zelf de boel beveiligen vindt de industrie te moeilijk. Gelukkig kun je dan een wachtgeldminister met CDA-waarden een tegeltje cadeau doen met een voorstel erop. Als ik mp3-spelproducent of -verkoper zou zijn, zou ik ook snel een tegeltje maken.

gezontverstant | 06-10-06 | 12:49

Tjonge, wat een gebrek aan auteursrechtkennis hangt hier weer rond. Goed, we gaan het nog 1 keer uitleggen... (zie ook www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thui...

Het maken van een kopie voor eigen gebruik van audio/video is toegestaan, ongeacht of je het origineel bezit. Het verspreiden (uploaden) (zonder toestemming van de auteur) is echter verboden. Tevens is het verboden een technische voorziening (TPM) te omzeilen. De heffingen zijn dus bedoeld als compensatie voor LEGALE (thuis)kopieen.

Het maken van een kopie van software is (zonder toestemming van de auteur) niet toegestaan als je het origineel niet bezit. Het maken van een backup kopie van software die je bezit is wel toegestaan. Het verspreiden (uploaden) (zonder toestemming van de auteur) is verboden. Tevens is het verboden een technische voorziening (TPM) die uitsluitend gebruikt wordt ter voorkoming van overtreding van de auteurswet te omzeilen.

pinokkio | 06-10-06 | 12:48

Ben ik ff blij met met mijn nieuwe gratis telefoon met 2,3 MP camera en MP3 spelerdt.....

Tomahawk33 | 06-10-06 | 12:44

-weggejorist-

Shadylololol | 06-10-06 | 12:42

@gezontverstant

domme onderbouwing:
omdat iedereen het doet(downloaden), gewoon met de massa meedoen

onderbouwing:
Als je iets jat, breek je in, of je slaat iemand op zijn smoel en pak zijn spullen.
Hier denk je van oh, ik hoorde dat nummer op de radio.. laat ik het maar even downloaden en kijken of het leuk (zo zie ik het)
als ik echt een cd van een band goed is, koop ik het wel! dat meen ik echt..
voor de rest zou ik nooit iets uit de top40 kopen, de rest van mijn muziek is niet te koop.. maar goed nog steeds geen onderbouwing..
ik vind het voorbeeld met de BMW niet echt logisch klinken, want die BMW heeft ook coprightschending en ik denk niet dat de fabriek het leuk vind..
maar het voorbeeld over achterdeur open laten vind ik beter geplaatst..
het voelt niet als stelen,
en daar kan zon lelijke koe van BREIN of P.R de Vries niet echt iets aan veranderen.

Mortyys | 06-10-06 | 12:38

@michiel: mwaha! Dat is nou juist het leuke ervan. Voordat je de gloedjenieuwste AbbA begint te downloaden moet je weten dat het helemaal geen fap uitmaakt of je deze onofficiële belasting hebt betaald.

Dada_ | 06-10-06 | 12:37

@de kraaiepeaut .. jij bent niet de slimste he ??? of gewoon 30 jaar onder een steen gezeten ! als je ergens iets vandaan haal is het niet de us . .daar betaal je dood aan extra's .. duitsland is het al jaren .. ook voor cd's en dvd's !

Draaitafel Demagoog | 06-10-06 | 12:36

@ Mortyys

Knaapje blijf jij eens ontopic! :P

Kan me natuurlijk gaan verdedigen, maar doe ik maar niet! Tis bijna weekend! ;)

Nog 2.5 uurtjes werken en mijn weekend begint! En om maar even ontopic te blijven: Ik ga eerder weg om LEGE DVD's van Opus op te halen en die flikker ik helemaal vol met ... euh.... eigengemaakte software/muziek/foto's/games ! *evil grin*

Ik vind Brein een stel herschenleauze kapitaalverkrachters!

xun1t | 06-10-06 | 12:35

Wat een domme rukkers. In plaats van iets aan het probleem te doen, zijn ze bezig met symptoombestrijding. Kansloze visieloze rukkers.

-=PyP=- | 06-10-06 | 12:35

@ redactie
OT:
Ik zie net op de bog van Wim Heitinga (erg leuk, kan het iedereen aanraden) dat ik een stijlloze trol ben, Teen(EnKaas). Betekent dit dat ik net als fuckje een verzinsel ben? Of is het nog erger?
-edit hoi Fleischbaum ! -

Teen | 06-10-06 | 12:35

Die heffing is eigenlijk best goed, het betekent namelijk dat je alles legaal mag downloaden. Je hebt immers die 25euro aan Brein betaald.

michiel | 06-10-06 | 12:35

O ja, we kúnnen natuurlijk heel technisch gaan doen over het verschil tussen overtreding en misdrijf - we kunnen ook zeggen dat beide activiteiten strafbaar zijn. (Juridisch gezien wordt een overtreding behandeld door een kantonrechter en een misdrijf door een strafrechter, maar vind je dat écht van belang in deze discussie?)

gezontverstant | 06-10-06 | 12:35

-weggejorist-

Shadylololol | 06-10-06 | 12:32

@ Mortyys 06-10-06 @ 12:21
Je schrijft dat je niet eens bent met shadylolollmao ("ik vind niet dat je dit dus om jou redenen kan vergelijken met het stelen van een parfum in een winkel!"). Leg eens uit waarom niet ("maar goed dat is mijn mening" is niet echt een sterk argument)?

gezontverstant | 06-10-06 | 12:30

Gaat er eigenlijk iets van al die heffingen naar de auteurs/componisten ? Want eerst moeten natuurlijk wel de meer dan forse salarissen, extra dikke leaseauto's e.d. van al die stichtingmedewerkers uit deze heffingen worden betaald. Weten jullie ook weer waarom deze graaistichtingen zo fanatiek lopen te heffen c.q. stelen.

OpaWizzkid | 06-10-06 | 12:30

Het wordt dus legaal om mp3's te downloaden, dat is wel positief. Voor 25 euro onbeperkt downloaden. Eigenlijk ook iedereen 25 euro heffing laten betalen op nieuwe auto's en dan snelheidsboetes afschaffen.

zwitser | 06-10-06 | 12:29

@shadylolollmao
Daar krijg je dat gezeik over diefstal ook weer!!!

Kopiëren is geen diefstal, het is copyrightschending. Als ik het goed heb (correct me if I'm wrong), is coprightschending slechts een overtreding, geen misdrijf zoals diefstal. Diefstal betekent dat je iets wegneemt. Als jij een dure BMW op je oprit hebt staan dan zou je 't niet zo leuk vinden als ik 'm steel, toch? Heb je geen auto meer! Maar hoeveel schade lijd je nou werkelijk als ik er een kopie van maak zonder jouw auto zelfs maar met één vinger aan te raken?

BeetjeBrak | 06-10-06 | 12:28

@xun1t

HEAUMAUX!!

lmao

Mortyys | 06-10-06 | 12:27

Minder mp3-spelers en harddiskrecorders is natuurlijk wel goed voor het gezin in de jaren-50-utopie die het CDA voorstaat. Extra heffingen voor mp3 spelers en recorders, en vette CDA-subsidie op ganzenborden!
www.jumbo.nl/servlet/nl/nl/product?id=...

Zeurders | 06-10-06 | 12:26

Mwaah, aan de ene kant absurd, aan de andere kant hebben ze wel gelijk.
Als ik een goede film op tv zie neem ik die op, knutsel de reclame eruit, brand hem op dvd en koop die film dus nooit.

Jim Beam | 06-10-06 | 12:24

@ beetjebrak:

Jongen wat ben ik het met je eens!!!!!! Samen nokken uit dit kudtland?

xun1t | 06-10-06 | 12:24

Minimaal 25 euro duurder? Klassiek staaltje opruiende GS journalistiek?
Maximaal 25 euro duurder, daar wordt over gesproken.

Maar goed dat ik nu al 3 MP3 spelers en 2 harddiskrecorders heb, de komende jaren verdienen ze niks aan mij.

Martentje | 06-10-06 | 12:24

"Als het geluid maakt dan eisen wij gewoon geld," aldus Buma/Stemra. "Dat zo'n componist of artiest al lang dood is, of dat een toon nooit werd gecomponeerd of uitgevoerd maakt niet uit. Betalen!"
www.volkskrant.nl/economie/article2637...

Jan-Joris-Jaap-Joop | 06-10-06 | 12:24

Hoewel, ik ga wel gewoon betalen voor bands, labels en diensten die het wel hebben begrepen.

Hatseflatse | 06-10-06 | 12:23

Aan de ene kant alle nieuwe ontwikkelingen frustreren om de traditionele muziekindustrie maar hun machtspositie te laten behouden. Misleidende cijfers rondstrooien om politici te paaien. En aan de andere kant geld vangen waarmee je datgene dat je bestrijdt feitelijk gedoogd.

Mooi dat ik op 2 januari een mp3-speler met heffing ga kopen en dan nooit meer ga betalen voor muziek. Daar heb ik dan namelijk al voor betaald.

Hatseflatse | 06-10-06 | 12:22

De naam van stichting BREIN begint zo langzamerhand toch wel de grootse grap van .nl te woren. Nog nooit zo'n stelletje hersenloze weekdieren bij elkaar gezien.. maar dan reken ik de NVPI, SENA, SONT, BUMA/STEMRA, het kabinet en het parlement voor het gemak even niet mee.

Muziek interesseert me niet. Ik koop of download al jaren helemaal geen muziek meer. Wat me veel meer stoort, is dat in dit hele stinkende politieke moeras ook onze democratische vrijheden naar de bliksem gaan. Puur en alleen omdat politici geen flauw benul hebben van ICT.

Emigratie.. helemaal zo gek nog niet.

BeetjeBrak | 06-10-06 | 12:21

@shadylolollmao

ik vind niet dat je dit dus om jou redenen kan vergelijken met het stelen van een parfum in een winkel!

maar goed dat is mijn mening.. ik denk ook niet dat de generatie die dit nu mee meemaakt ooit nog 15€ voor een CD gaat betalen, ALS het probleem ooit opgelost wordt.
dan zeggen ze, vroegah.. ies graties!

Mortyys | 06-10-06 | 12:21

bijtertje 06-10-06 @ 11:58, en dan moet je daarover ook nog eens btw betalen.

ganzo | 06-10-06 | 12:20

Het zal me nix verbazen als Brein meer inkomsten genereert door dergelijke diefstal dan dat er echt aan kopieerrechten wordt afgedragen.

Traag | 06-10-06 | 12:19

Mis ik iets of checked geenstijl zijn bronnen niet voldoende? Nu.nl, webwereld.nl en tweakers.net berichten allemaal hetzelfde maar wel tussen "" omdat het nieuws nog lang niet vaststaat. Waarom bericht geenstijl dat het al vaststaat?

Goed nu ff weer ontopic:

We mogen dus meer voor lege cd's en dvd's gaan betalen?

Ik vraag me af waar dit goed voor is. Het wordt gezegd dat het is om de artiesten te componseren. Dus als ik het goed begrijp: Ik maak een verschrikkelijk kudtnummer, zorg dat deze "per ongeluk" op de bekende p2p netwerken terechtkomt en dan kan ik lekker in het wild gaan sue-en omdat mensen mijn kudtnummer plagieren? (is dat een nederlands woord trouwens? :S ) En dit wordt dan vergoed uit de opbrengsten die wij betalen aan de heffingen?

En hoe zit het als ik gewoon mijn word documenten opsla? Daar kan ik dan fijn heffing voor gaan betalen ?

Nederland met z'n bureaucratie! Ik word soms gek van die kudtregels in dit land en het kastje-naar-de-muur-politiek! Misschien leuke suggesties hierbij voor de feauteauxf*ck?

xun1t | 06-10-06 | 12:19

Dus binnenkort colombiaanse mp3 speler slikkers op schiphol? of gwoon doen als degelijk ouderwetse koffie smokkelaars, met al die open grenzen moet dat haast geen probleem zijn.

LordBathory | 06-10-06 | 12:19

Voor de regering is het alleen maar een bron van inkomen.. Zodra iets goed verkoopt moet de regering geld aan verdienen.

Denk maar aan ons benzine accijn die we elke keer moeten betalen bij elk tankbeurt!..

VIVA NEDERLAND

Madcobra | 06-10-06 | 12:19

Tsja als de overheid het niet kan doen de stichtingen het wel, wat is next heffing op fles cola voor stichting horeca wat ze drinken thuis, en een heffing op een pizza in de supermarkt van stichting red de pizzabakker???

Sinnert | 06-10-06 | 12:18

Hmmm.... Is wel een beetje fors. Heb laatst een mp3 speler bij de mediamarkt opgehaald voor €11. Dat zou nu dus €36 worden. Een prijsstijging van slechts 227%...

Oscarius | 06-10-06 | 12:18

-weggejorist-

Shadylololol | 06-10-06 | 12:17

@ kommopman
Jawel!
op VHS en cassettebandje zat ook een toeslag!

Mortyys | 06-10-06 | 12:17

Ik zag het vanochtend. Verschrikkelijk. Het is niet te geloven dat een minister het helemaal niet erg vindt dat gewone bedrijven die helemaal niks met de staat te maken hebben legaal geld uit consumenten kunnen kloppen. Hij maakt het ze zelfs mogelijk. Wat kunnen we hieruit concluderen? Kijk maar 'ns lief naar die aardige meneer Ballin met grote, waterige puppy-oogjes en ook jij kan zomaar geld krijgen. Extragratis en voor niets.
Gelukkig, met de hulp van Het Grote Internet, zal het zakenmodel van deze geldklopperts in een aantal tientallen jaren helemaal kapoet zijn. Welke artiest zal in de toekomst nog zaken willen doen met een partij die 98% van de opbrengsten direct in eigen zak steekt als het ook anders kan?

Dada_ | 06-10-06 | 12:17

Morgen komt er trouwens een advies van Veilig verkeer nederland (zo heet het toch weer nu?) dat alle auto's 2000 euro duurder worden want je kan er namelijk te hard mee rijden...

Obleaumov | 06-10-06 | 12:15

Tsja, zie <a href="http://www.gelegaliseerdediefstal.nl/">www.gelegaliseerdediefstal.nl</a>, er zijn veeeeeeeeeel meer mensen die zich hier reeeeeeteboos over maken.

Anthony_Zeus | 06-10-06 | 12:12

Illegaal chinees ipodje kopen, iemand??

Manneken Pis | 06-10-06 | 12:12

Totaal overspannen reactie. Soortgelijke maatregelen werden toch ook niet ingevoerd met het cassettebandje of de VHS? Misschien dat dhr. Hirsch hieraan fijntjes moet worden herinnerd.
En ik durf het bijna niet te vragen, maar NL is zeker het enige land ter wereld met deze ´maatregel´?

kommopman | 06-10-06 | 12:11

Ik gebruik mijn mp3 uitsluitend om CDA-tegeltjes op te slaan voor het nageslacht (kijk kinderen: híer ging het fout). Hé, toevallig: die Hirsch Ballin is ook van het CDA en het lijkt me echt een muziekliefhebber. Headbangen: mag je dat ook met andermans hoofd doen en ergens tegenaan?

gezontverstant | 06-10-06 | 12:09

conclusie: men gaat er al vanuit dat je gaat downloaden...

Captain Phalanx | 06-10-06 | 12:09

iPod 30GB in NL: € 289,-

in USA: $ 249,-

Losjes berekend zijn dat € 90,- en geen heffing verschil...... duidelijke zaak lijkt mij:

Wat betreft downloaden: waarom heeft de industrie geen format die de boel beveiligt, zo dat er niet gedownload wordt??? Als ik de achterdeur van m'n huis open laat wanneer ik er niet ben, wordt er ook gejat.....

de kraaiepeaut | 06-10-06 | 12:08

Zucht, BREIN in actie ? Nou ja dan is het ook legaal om deze helemaal vol te pompen met muziek toch ? Ik denk dat ik ook maar eens de nieuwesgroepen vol ga pompen met mijn terabyte MP3's .............

autochtoontje | 06-10-06 | 12:07

Sterf Brein, Sterf!

MDA | 06-10-06 | 12:07

Ik woon op 15km van de Duitse grens.. Haal ik het otch daar. Dat doe ik ook met CD en DVD-rrrrtjes (belgie) en met computer hardware (Oosterburen)

Boeddhi | 06-10-06 | 12:06

nou ontkurk die flessen maar boys

misti | 06-10-06 | 12:06

ow heb de tekst nu met wat meer aandacht gelezen..... maar toch, RAARRRR

Srad | 06-10-06 | 12:05

ZOOO gelijk even mijn Creative Zen M 30GB gekocht,
TIM vrolijke vriend, ik stop hem HELEMAAL VOL!!!

hypocriet!

hij stond trouwens in de metro afgelopen maandag met een comment op het aantal gedownloade muziek bestanden.
Er werd bekent gemaakt voor 130miljoen aan illigale bestanden waren gedownload, en T. Kuik gaf als conclusie dat de film/muziek industrie dit ook is misgelopen, alsof iedereen die een film download deze ook had gekocht. als hij/zij het niet kon downloaden.
pff ik denk dat de film/muziek industrie veel beter op het internet etc had moeten reageren.
Het is zo makkelijk, en het kost niets.. persoonlijk voelt het ook niet als stelen of madonna nou 1 of 2 negers heeft om voor te zorgen tja doet me niks, heeft ze maar wat minder geld! maar goed..

Mortyys | 06-10-06 | 12:04

MOOI ZO'N EX- IN DUITSLAND.... nou ja dan haal ik hem toch daar.. scheel 9 van de 10 keer (bij alles wat je koopt) een euro of 20.

defabiman | 06-10-06 | 12:04

een heffing betalen voor iets wat je mogelijk zou kunnen gaan doen, maar (wellicht) strafbaar is. Fok die shit. Extragratis graaien voor die engerds van de Waffen-buma/stemra.

Hoe zit dat met VCR's en banden? Betaalden we daar ook altijd zunne heffing voor?

Eskimokum | 06-10-06 | 12:04

dit lijkt wel een grap !! Nederland is echt koploper wat betreft belastingheffingen.... wie verzint dit!?! koop ik ook maar zsm zo'n dingetje... wanneer gaat de belasting op kontkrabben in???

Srad | 06-10-06 | 12:02

Op naar de Mediamarkt!

GodfriedV.Bouillon | 06-10-06 | 12:02

hmm, ik woon iets van 35min van de grens af en ik hoor de Duitsers al lachen.
Dom plan, dit schaadt alleen maar de electronicahandel in Nederland.

Scheelt nu al vaak wat als je in Duitsland wat koopt. En spullen met extra heffingen kun je sowieso al beter kopen in het buitenland

Aegir | 06-10-06 | 12:01

krijgen we weer van die bedrijfjes op de grens :D haha
Als er ooit nog eens een grote komeet inslaat in nederland, dan graag op het gebouw van stichting brein!

marteltor | 06-10-06 | 11:59

@dwARSCHbalk 06-10-06 @ 11:57
Goed plan, ervaring mee?

BulletTooth | 06-10-06 | 11:59

Wel binnen de eurozone op internet kopen anders ben toch de lul met de invoerrechten.

bijtertje | 06-10-06 | 11:58

Verkoopbevordering, goede marketingshit!

Sneeuwbataljon | 06-10-06 | 11:57

misschien een klein webshopje opzetten hiero ?

dwARSCHbalk | 06-10-06 | 11:57

Nog even snel een ipod aan sinterklaas vragen nu ie nog goedkoop is :P

ReneD | 06-10-06 | 11:56

Voor 25 euro onbeperkt mp3's downloaden? Goedkoop toch..

Firestarter | 06-10-06 | 11:55

Dus ik mag nou graties alles downloaden wat ik wil, ik betaal er toch al dubbel en dwars voor.

sk!llz | 06-10-06 | 11:55

Snel voor 1 januari een mp3 speler kopen..

VEAUT | 06-10-06 | 11:54

godver.

de Bruinrijder | 06-10-06 | 11:54

Krijg ik 25 euro terug als ik netjes beloof om niks te downloaden?

Hakbarrr | 06-10-06 | 11:53

Of gewoon op je mobiele telefoon tluisteren?

lawzie | 06-10-06 | 11:53

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl