Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heus, het wordt echt niet duurder...

Neehee, het wordt echt niet duurder. Heus!Lang geleden werd het al voorspeld: in 2007 gaat u veel meer betalen voor de zorgpremie. Dat is namelijk Vrije Markt, en dat is leuk. Uiteraard ontkende minister van autismezaken Hoogervorst dat: Heus, het wordt echt niet duurder met die zorgpremie (zie ook: Heus, het wordt echt niet duurder met die euro, filed under: Zalm, G). U, zeurderig gepeupel, geloofde dat niet, Hansje Hoogervorst maakte nog maar eens een kotsgebaar naar het volk en alles was weer koekje en eitje. We gaan er immers één procent op vooruit, en we moeten blij en trots zijn, zegt Onze Grote Leider. Enfin, de grote verrassing van vandaag: de zorgpremie wordt stiekem toch duurder. En niet een beetje duurder, nee, heel veel duurder. Sorry volk, leugentje om bestwil, bijna verkiezingen enzo. Nee, niet negatief gaan lopen doen nu, dat is VOC-onwaardig. TOCH??? Instant update: Wat zeiden we net? Niets aan de hand hoor! Heus!

Reaguursels

Inloggen

Elke kip wist dat de premies flink zouden stijgen en onbetaalbaar gaan worden voor honderdduizenden gezinnen . Als ik die fl+kker op de foto zie met zijn vinger in zijn strot dan is het jammer dat hij hem niet door duwt tot aan zijn schouder . Balkie schreeuwt maar dat het zo goed gaat met Nederland , Zalm die nog steeds ontkent dat de euro niet debet is aan de gigantische prijsstijging , Hoogervorst die de volle verantwoording zou nemen als het mis gaat met de zorg ... Kamp die nog steeds schreeuwt dat de troepen in Afganistan een opbouwmissie hebben maar wel elke dag moeten schieten anders worden ze afgemaakt , Prinsjesdag met alle pracht en praal en waar ook de gouden koets een rede houdt die kant nog wal raakt ect. ect . ect .

Maar , wij zijn dit grotendeels zelf schuld omdat wij als onnozelen dit laten gebeuren en alles lekker voor lief nemen hoe de Haagse clan onze centjes lekker pikt en zelf er mooi weer mee speelt .
Slaap allen verder en blijft lekker genieten van alles zoet dat Balkie over ons heen strooit Ha ha ha

Marley | 06-10-06 | 16:47

@ orca 05-10-06 @ 14:31

Bedoel je hiermee je eigen situatie? Kom op meid, zoek die echt rijke man op, niet diegene die het alleen maar roept. Je kan het!

Sunnygirl | 06-10-06 | 14:31

@mrXL 06-10-06 @ 11:50
Je hebt gelijk dat de zorg- en energiemarkt niet compleet vrij zijn. Het is heel Nederlands om een mengmodelletje aan te nemen. Waar het in deze discussie om gaat, is een verschil van inzichten. Jij bent voor een volledige vrije markt; ik vind dat vitale onderdelan van de samenleving volledig in de handen van de overheid moeten blijven. Jij staat voor vrije keuze; ik zeg: niet alle mensen zijn even sterk om een goede keuze te maken. We komen hier niet uit. Punt.

Murdockyoufool | 06-10-06 | 13:09

GVD GVD GVD GVD ja hoor het is weer zover. Iedereen weet het van te voren al. Ik riep het vorig jaar ook. Neee hoor gaat niet stijgen. En wat gebeurt er ... Zucht ik word hier zo moe van he .... Kunnen we daar nu werkelijk niets aan doen ? Bommetje op Den Haag ofzo? even vers bloed erin dat normaal kan nadenken ?

autochtoontje | 06-10-06 | 12:01

@Murdock: jajajaja geweldig betoog maar zo lek als 'n mandje. Het gaat hier over 'marktwerking' en niet over vrije markt; ze gebruiken het woord 'collectief' en 'solidariteit' veel te vaak om te kunnen spreken van een "vrije markt"..

Hier zit een wezenlijk verschil tussen hoor. Genoemde processen als prijsverlaging en kwaliteitsgroei doen zich alleen voor in 'n (compleet) vrije markt. Een bijna vrije markt is net zoiets als een "patient die de operatie bijna overleefd heeft".

Ik hoop niet dat je denkt dat ik voor het huidige stelsel zou zijn, gaf al eerder aan dat ik 2,5x zoveel ben gaan betalen terwijl ik een minimale gebruiker ben, of dat ik het huidige systeem vergelijk met een vrije markt.

En wat betreft oligopolie: qua supermarkten zijn er bij mij ook geen 5 in de buurt maar da's wel genoeg voor leuke concurrentie. Zie de strijd tussen Intel en AMD; it takes two to tango. Die vormen ook geen kartel.

Wat jij verder zegt over de energiemarkt: onlangs is er nog besloten dat mensen in de winter nooit mogen worden afgesloten door de politiek; men kan dit alleen besluiten als de staat volledige zeggenschap heeft over die bedrijven en ze desnoods financieel wil steunen. De staat is 100% aandeleneigenaar in die bedrijven, net zoals in de NS, dus ook hier is conform de definitie van "vrije markt" (EN NIET DIE VAN "MARKTWERKING") totaal geen sprake van vrije markt.

Ik snap nu trouwens wel beter waarom je e.e.a. denkt, voor dat inzicht ben ik je wel dankbaar.

Maar dan nog heb je m'n argumenten niet weerlegd; de winst van die zorgverzekeraars is niet hoog en zal nooit hoog worden omdat ze anders zichzelf uit de pan prijzen. Daarnaast moesten b.v. ziekenfondsen minimaal 8% van hun omzet als liquide middelen hebben, dat was 'n eis van de overheid [dus weer: geen vrije markt trouwens], om ervoor te zorgen dat ze niet te snel failliet zouden gaan.

Je kunt dus onmogelijk zeggen adhv de huidige situatie dat de vrije markt niet goed zou functioneren, die is immers zeker niet te vinden in de gezondheidszorg of in de energiesector.

mrXL | 06-10-06 | 11:50

@mrXS 06-10-06 @ 01:11
Hahaha, 3-0 voor jou? In dat SP-stukje, daterend van 13 december 2005, wordt ook gesteld dat de premies de komende jaren rap omhoog zullen gaan. Dat klopt, gezien de aangekondigde prijsstijgingen. Ergo: de buit is binnen en de prijzen kunnen omhoog. Je hebt me er nog steeds niet van overtuigd dat een vrije markt met enkele aanbieders -ik zie er niet snel tientallen bij komen- voor acceptabele premies en, belangrijker, een verbetering van kwaliteit zal zorgen.

In het Volkskrantartikel, van meer dan een jaar oud, wordt een fusie beschreven. CZ wil OZ inlijven om haar concurrentiepositie te versterken. Inmiddels zijn er meerdere 'kleintjes'opgeslokt. Dit gaat net zo lang door totdat er een aantal grote vissen overblijven. Een oligopolie, wat de zorgmarkt -evenals de energiemarkt- eigenlijk nu al is, levert de consument doorgaans niet zo veel op.

Murdockyoufool | 06-10-06 | 01:38

En hier trouwens, op de site van de SP nog wel:

www.sp.nl/noodrem/nieuws/2005/12/13/zo...

waarbij ze laten zien dat woekerwinsten onmogelijk zijn omdat ze produkten onder de kostprijs aanbieden.

Niet op het commentaar letten want daar zitten echt domme mensen tussen die hele foute veronderstellingen hebben.

Zo klopt die berekening van € 1000,- x 10 miljoen niet, want het werkgeversgedeelte wordt niet meegenomen maar dat kun je die zieltjes daar niet uitleggen.

Affijn, 3-0 voor mij, OK?

mrXL | 06-10-06 | 01:11

@Murdockyouasshole:

Ik heb niet gereageerd op 14:32, was het 14:34???

En wat staat daar?

"Als er dus veel winst gemaakt wordt, zullen er meer aanbieders komen waardoor de prijs daalt. Jaarlijks worden er vele duizenden studenten weggestuurd dat ze geen geneeskunde mogen studeren."

Hiermee beweer ik helemaal niet dat er veel winst gemaakt wordt hoor.

Lees anders dit 's: www.volkskrant.nl/economie/article1996...

Omzet: 3,1 miljard, winst: 87 miljoen over 2 miljoen verzekerden, da's wel € 43,5 per persoon! Da's veel hoor! 3% van de omzet, nauw nauw nauw wat 'n woekerwinsten...

En wat staat er nog meer: de winst wordt niet aan de aandeelhouders uitgekeerd, maar wordt gebruikt om de premie te verlagen.

En die gevreesde schaalvergroting die plaatsvindt, is niet vanwege kartelvorming maar om collectief zorg in te kunnen kopen bij ziekenhuizen. Des te groter die partij is, des te meer korting kunnen ze bedingen.

En dan zeg jij dat jij mijn argumenten onderuit haalt? Waarmee dan? 't is jammer dat je boos werd maar je zit er echt 100% naast met je betoog.

mrXL | 06-10-06 | 00:42

Hoogervorst heeft misschien een hoog IQ maar een bijzonder lage moraal. Deze 'zonnegod' kon alleen dankzij dit kabinet van gefrustreerde en autistische lieden zijn zin doordrijven met zijn onzalige zorgverzekering. Met zijn 'kotsgebaar' maakt hij duidelijk wat wij allemaal van deze regeerkliek moeten vinden.

Max@Laadvermogen | 05-10-06 | 20:49

Ik ben benieuwd waar Hoogervorst straks een commissariaat gaat doen.

Daarnaast ook wat voor consequenties dit heeft voor de verkiezingen, want dit komt het huidige kabinet niet echt goed uit. Ben ook wel benieuwd of en hoe onze 'staatsman' Balkie zich hier uit gaat redden. Toch alweer een stok tussen de spaken van dit wonderlijke kabinet.
Wat denken jullie. Struikelt hier op de valreep nóg een minister??

borderliner | 05-10-06 | 20:30

@bosbaan 12:15

Ok, wat mij van het hart moet is dat ik jou behoorlijk geniaal vind. Wat er ook gebeurt, hoe het beleid ook uitvalt, een beetje toverwerk, en hup, zie hier, het is weer de schuld van links. Trouwens, wist je al dat Margaret Thatcher eigenlijk een Stalinistische KaaGeeBeester is die zich heeft vermomd als 'conservative'.? Kreeg het net door op mijn radiokies, van Pin natuurlijk. Nee bosbaan, u bent een groot illusionist.! Bis, bravo, en waarachtig.!

Hannalore | 05-10-06 | 19:39

@mrXL 05-10-06 @ 17:19
Meneer de wannabe-arts, of moet ik zeggen 'meneer de softwaremakert' - mmmpfffhahahah, lutser-, je lult een eind in de ruimte. Nu begin je weer over de winsten, die volgens jou geen winsten zijn, in de farmaceutische industrie, terwijl het eerder over de winsten van zorgverzekeraars ging. Jij beweerde dat zorgverzekeraars -14:32- VEEL WINST moeten maken. Weet je wat jouw probleem is, libertarisch drolletje: jij kunt je enge ideeën niet aan jan en alleman verkopen en dat steekt je.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 18:54

Ja joh stem maar lekker rechts, dan weet je tenminste zeker dat alles wat belangrijk is wordt kapotgeprivatiseerd. De leugen van privatiseren> zou goedkoper voor ons zijn en betere kwaliteit. De praktijk: prijzen gaan omhoog (er moet uitgekeerd worden aan aandeelhouders) en kwaliteit wordt belabberd (de kostprijs van het 'produkt' moet immers zo laag mogelijk). Stem maar lekker rechts, dan mag je de komende vier jaar nog meer geld en rechten inleveren ten behoeve van aandeelhouders, werkgevers en huisjesmelkers. Die zijn tenminste ambitieus en weten hoe ze zoveel mogelijk naar zich toe kunnen graaien. En af en toe roepen ze wat naars over allochtonen en alle rechtse rukkertjes trappen er weer met beide benen in. 13 jaar Zalm op financiën en sinds 1973 een rechtse meerderheid in elk kabinet. Maar het klootjesvolk blijft het pikken hoeveel Nederland ook naar de klote gaat. Want dat is allemaal de schuld van links, zegt de Rechtse Kerk.

Kyokushinkai | 05-10-06 | 18:42

Ik betaal liever 30 eurocentjes (!) per dag extra aan een zorgverzekering (die via een hogere zorgtoeslag wellicht helemaal wegvalt) en hou de VVD aan de macht dan dat ik op de PVDA stem, dezelfde premie moet betalen(!), en als extragraties cadeau een nieuwe golf massa-immigratie naar Nederland moet aanzien omdat Jan Pronk op vreemdelingenzaken komt te zitten...

Folkert Meinhof | 05-10-06 | 17:41

En weer ging er een neoliberaal sprookje in rook op, en verdomd, er zullen nog steeds massa's mensen op die lutsers gaan stemmen, op naar Zalm 5, wat kunnen we nu nog privatiseren? Bejaardenhuizen? Moeten we doeeen, veeel goedkoper en opa wordt prima nagelopen...

bubka | 05-10-06 | 17:25

Als we nu eens met z'n allen NIET gingen stemmen dit jaar, dan geef je toch ook een signaal af.. en over stemmen gesproken, ik zag gisteren in 1 vandaag, dat het wel erg makkelijk is om met iedere willekeurige stemcomputer fraude te plegen, dus om dit nu te voorkomen, kunnen we beter niet gaan stemmen.

Karel Kruizenruiker | 05-10-06 | 17:21

@Bonnie: Kijk 's naar www.vrijspreker.nl. Schrijf daar ook; kun je me ook bereiken... Gezellig, saampjes ffe chatten ;-)

mrXL | 05-10-06 | 17:20

Duuuh... Wat jij verstaat onder "winsten" zijn helemaal geen winsten natuurlijk. Ik had gehoopt dat je zelf die nuancering had kunnen maken.

De farmaceutische industrie 'subsidieert' onderzoekers. En als die dan na 10 jaar met iets zinnigs komen, hebben ze die "winsten" nodig om die 10 jaar subsidie goed te maken. Maar dat proces is dus heel moeilijk begrootbaar; soms komt er niets uit, soms wel.

Het probleem met het afschaffen van de patenten is dan dus dat niemand meer dat onderzoekswerk zal subsidieren als ze later die subsidie niet meer kunnen terugverdienen.

Maar zoiets begrijpt de EU niet, die denken dat technologische vooruitgang uit de lucht komt vallen. Logisch, want hun geld verkrijgen ze ook zonder d'r een kl*te voor uit te voeren...

mrXL | 05-10-06 | 17:19

@327

thanx voor de aanvulling

@mrXL

mooi dan zijn we het daar over eens. Is de discussie wat mij betreft gesloten.

yurp | 05-10-06 | 16:59

@Repperdeklepklepklep 05-10-06 @ 16:40
Aah, een fatalistische benadering. Je hebt gelijk dat zaken in de kern altijd hetzelfde blijven: de armen zullen altijd in hun reet genaaid worden door de rijken. Toch kan het enigszins verschil maken als je massaal de kont tegen de krib gooit.

@mrXL 05-10-06 @ 16:35
Dude, jij beweerde op 14:34 dat er veel winst gemaakt moet worden en op 15:50 dat dat niet het geval is (lees maar eens na). 'k Wees dus op de tegenstelling in je betoog, that's all. Maar goed, Zit ook in mijn eigen tijd te posten, dus ik ga maar weer eens wat verdienen.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 16:54

@ mr XL

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe je in t echt bent ..
En ik ben het eens met je dat de hele poltiek stinkt en dat het het beste zou zijn als we een veel kleinere overheid hebben, die zich met veel minder zaken bemoeit .. maar dat zal nooit meer gebeuren als we in dit politieke stelsel blijven, alleen de EU is al verantwoordelijk voor 567 miljoen onzinnige regeltjes en wetjes

Dus de anndere partijen wassen hun handen zeker niet in onschuld, maar ik vind dat Balkenende en z'n Raad van Elf het de laatste jaren wel erg bont hebben gemaakt qua uitmelken van de burger en het nemen van domme kortzichtige besluiten .. het zou toch heel erg zijn als dat wanbeleid wordt beloond met verkiezingswinst .. dan zij we echt ver heen met z'n alle in dit land

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 16:52

Jongens, ophouden met lullen, gewoon massaal de ziekteverzekering opzeggen. Moet je eens kijken hoe snel die varkens van chirurgen en doktoren hun vette BMW's en Mercedessen inruilen voor een brommer en ons smeken tegen de goedkoopste tarieven te laten behandelen. Ook de farmacuitische industrie gaat medicijnen verkopen tegen bodem prijzen. Wordt je eidenlijk werkelijk rijk!

kwaylow | 05-10-06 | 16:50

Er komt een punt dat je weigert te betalen. 0031 begint op een communistische samenleving te lijken. Je moet participeren in het arbeidsproces, binnen strak vastgelegde marges, anders gaat het fout. Je bestedingspatroon wordt van A tot Z bepaald en uiteraard wordt alles gecontroleerd en voorgekauwd. Wat is de Grote Toegevoegde Waarde met het buitenland waar dingen relaxter zijn? De Grote Roergangers verzinnen wel iets. Of je de uitslag slikt of niet maakt niet uit, als je maar braaf meedanst. Anders komt in naam Der Koningin op bezoek. Tenminste, als je braaf en eerlijk bent. Ook aan de lange vingers Der Koningin zijn grenzen en totale armoede willen we nou ook weer niet.
'
Mens, durf te leven en accepteer dat morgen gewoon ineens je laatste dag kan zijn. Zomaar. Doe je niks aan. Hoe hoog die premies ook worden, als je niet belangrijk genoeg bent, niet van Oranje heet, of zelf niet beschikt over een fortuin ben en blijf je tweede rang. Het niveau van de gezondheidszorg stijgt vooral door wetenschappelijk onderzoek. Ooit zal er een pilletje zijn voor alles en iedereen. Zolang dat niet is heb je geen keuze dan te accepteren dat er grenzen zijn. Aan jezelf en aan de zorg die je geboden kan worden. Leg die latten dan wat lager, scheelt een berg geld en papierwerk. Zo slecht is onze gezondheidszorg niet t.o.v. 50 jaar geleden en zelfs de beste klinieken nu halen het in de verste verte niet bij wat over 50 jaar de standaard is.
'
Ik heb zoals iedereen een bruto-inkomen waar van alles af gaat. De besteding van het netto-inkomen is voor een groot deel bepaald, en over elke cent die je vrij te besteden hebt worden belastingen geheven. De marge die er nog is wordt gebruikt als inzet voor politieke pokerspelletjes. We kunnen net zo goed monopoliegeld gaan gebruiken.

Repperdeklepklepklep | 05-10-06 | 16:40

@Murdock: Ja? Wat? Die bewering klopt natuurlijk. Kijk maar naar Tom-Tom. Kost 'n fractie van wat 'n systeem af fabriek kost.

Dat zie je toch ook bij klinieken voor lichaamsverfraaiingen. Nieuwe tieten zijn nog nooit zo goedkoop geweest.

Ik zie niet wat de tegenspraak is tussen bewering 16:20 en 14:34.

ps: ik doe dit in m'n eigen tijd, ben nl zelfstandige... Krijg hier geen geld voor hoor...

@yurp: ok, meer zei ik niet... Maar die basisregels zijn idd belangrijk ja.

mrXL | 05-10-06 | 16:35

Lang leve rechts!!! Logisch toch! de aandeelhouders willen nl. DIEFident... Daarbij wil de directie ook een topsalaris. Maar daar ligt het niet aan zeker... GS kan trots zijn op deze regering.. Jongens, stem vooral RECHTS als je wil dat de rijken rijker worden en de armen armer!!

Boeddhi | 05-10-06 | 16:34

@yurp
Je vergeet er nog een: dat de consument in staat is een keuze te maken (dus kennis bij de consument en transparantie van de markt)

agent 327 | 05-10-06 | 16:29

@mrXL

ondanks je lullige opmerking van daarnet toch nog een reactie. Vooruit: de zorg zou in theorie geregeld kunnen worden vanuit een vrije markt. Hiervoor moet dan wel voldaan worden aan de basisregels van een vrije markt: een vrijwel oneindig aantal aanbieders en het bestaan van voldoende gelijkwaardige alternatieven. Als aan die twee voorwaarden is voldaan dan wil ik in je verhaal van de vrije markt voor de zorg geloven

yurp | 05-10-06 | 16:26

@mrXL 05-10-06 @ 16:20
Jij bent de degene die over het maken van veel winst begon.

'Als er dus veel winst gemaakt wordt, zullen er meer aanbieders komen waardoor de prijs daalt.'
@mrXL 05-10-06 @ 14:34

Geen antwoord? Nu al knock-out?

Murdockyoufool | 05-10-06 | 16:24

@Bonnie:

Dat de zorg hier klote is, dat ben ik met je eens. De bouw van 'n nieuw ziekenhuis hier in de buurt moest per se in een naburige stad, was wel duurder, maar OK. Nu blijkt de grond niet goed te zijn, te zacht, komen ze pas achter na heien... ai. Was door de politiek zo besloten.

Ik val 100% mee in het echt hoor. Krijg eigenlijk wel trek in wijn.. Waar kan ik 'm komen ophalen?

mrXL | 05-10-06 | 16:20

@ mrXL 05-10-06 @ 15:51

*plop* (het geluid van een nieuwe 5-literfles witte wijn die wordt geopend)

zucht .. ik geef het op, je bent niet meer te redden .. ik kan alleen maar hopen dat je voorlopig nog niet echt ziek wordt en persoonlijk merkt hoe alles in elkaar steekt

voor mezelf hoop ik dat ik voordat ik aan ziekenhuizen en verzorgings-tehuizen toe ben allang de pijp uit ben, zodat ik het allemaal niet meer mee hoef te maken

Het simpelste argument is eigenlijk dat uit alle onderzoeken blijkt dat we op dit moment de duurste gezondheidszorg hebben van heel Europa, maar op het gebied van kwaliteit zelfs onder de middenmoot zitten .. dit stelsel is ingevoerd om de kosten te drukken, maar die lopen alleen maar verder op

Wat wel opvalt is dat de topsalarissen in de zorg elk jaar weer de pan uitrijzen en vrijwel elke bejaardenhuis-directeur, ziekenhuis-directeur en zorgverzekeraar veel meer verdient dan onze MP Huilebalk .. daar komt nog bij dat het zorgpakket elk jaar verder wordt uitgekleed (steeds meer zorg moet je dus voortaan gewoon zelf betalen(

Tenslotte nog: de fusies zijn er niet omdat de zorgverzekeraars het niet meer zouden kunnen betalen, maar omdat het grote graaien en grabbelen in de zorg vorig jaar is begonnen .. ze hebben nu eindelijk volledig de macht in handen en als grote zorgverzekeraar valt er nu eenmaal meer te graaien dan als kleintje

de reden dat er nog over wordt gesproken in de Tweede Kamer (de raad van Elf zeg maar) is omdat dit COMMERCIELE zorgstelsel nog onder curatele staat .. mocht het helemaal mislukken, dan kan de politiek dat nog terugdraaien, althans dat zeggen ze

en als laatste nog: waarom denk je dat vooral de artsen, chirurgen en al het ander medisch personeel zo falicant tegen deze nieuwe zorgwet is ? Omdat het ze zo goed bevalt ? Omdat het zo goed voor de burger ? Honderden huisartsen emigreren op dit moment naar Zweden, omdat ze vinden dat ze in Nederland niet meer op een goede manier kwalitatieve zorg kunnen geven

Ik zou zeggen: neem een 5 liter fles wijn van me (eventueel kun je 'm op komen halen, dan kan ik meteen ff checken of je echt zo XL in de broek bent). Misschien sterven er dan wat foute hersencellen bij je af en komt het toch nog goed met je .. Cheers!

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 16:15

Wow, dat commentaar stond vast al lang te wachten onder je ctrl-c zeker? En maar wachten tot iemand een typo maakt.

yurp | 05-10-06 | 16:09

@mrXL
Lieve XL, ik heb nergens gezegd 'beter'. Ik heb gezegd: relatief meer waar voor hun geld.

agent 327 | 05-10-06 | 16:08

fusies komen overigens weinig voor. Het zijn meestal overnames. En die worden vaak gedaan om a) een grotere greep op de markt te krijgen of b) een snelle omzetsverhoging te realiseren wat weer goed is voor de aandelenkoers.

yurp | 05-10-06 | 16:07

@Yurp: je = stam+t, dus "je betaalt". Geef niet hoor, ik had al zo'n vermoeden dat je niet zo hoog scoorde op die ladder. Nadenken kun je in ieder geval niet nee.

mrXL | 05-10-06 | 16:06

@mrSmall 05-10-06 @ 15:50
Doktertje, doktertje, doktertje. Jij bent de degene die over het maken van veel winst begon.

'Als er dus veel winst gemaakt wordt, zullen er meer aanbieders komen waardoor de prijs daalt.'
@mrXL 05-10-06 @ 14:34

Mijn opleidingsniveau? HBO. Mag ik nu een aantal sneren van je verwachten? Past namelijk bij een arts die nooit arts werd. Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere reacties en de reacties van Bonnie en Yurp. Overbodig waarschijnlijk, want jij blijft vervallen in allerlei drogredeneringen.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 16:06

Pasta is toch ook 'n produkt van de vrije markt? Je lult jezelf gewoon vast. Het noodzakelijke "voedsel" kan dus wel degelijk door de vrije markt geleverd worden.

En dat je mij niet uit kan leggen dat auto's van vroeger beter waren heeft er alles mee te maken met het feit dat het gewoon NIET zo is. PUNT.

mrXL | 05-10-06 | 16:05

@mrXL
Sorry, ik slaag er niet in je het begrip 'relatief' uit te leggen. Dat is ook best complex.

agent 327 | 05-10-06 | 16:03

@mrXL 05-10-06 @ 15:50

nee hoor, je betaald 2600,- euro voor de verzekering dat áls je zorg nodig zou mogen hebben deze je dan wordt verstrekt. En mensen kunnen best zonder brood, eten ze pasta. Dat is ook van graan gemaakt.

yurp | 05-10-06 | 16:01

@agent 0,327: Vroegah zat er geen gelaagd glas in auto's: na 'n botsing zag je gezicht eruit als 'n zeef. Ze reden op loodhoudende benzine, da's slecht voor je. Ze hadden geen ABS, airbags, automaat, airco, BAS, ESP of wat dan ook.

Reclamekosten zijn echt fracties. Ik heb genoeg klanten in die branche hoor, je weet echt niet waar je 't over hebt.

mrXL | 05-10-06 | 16:01

@Murdock: hier: een bewijs dat socialisme niet werkt en dat er gratis gezondheidszorg is:

media.nrc.nl/weblogs/newyork/gm.pdf

Het is alleen niet geregeld door de overheid, maar dat heb ik nergens beweerd.

mrXL | 05-10-06 | 15:58

@mrXL
Da's slordig lezen wat je doet, maar de goede sint zal je helpen:
Auto's van 1966 gaven relatief meer waar voor hun geld. Ik maak dus geen absolute vergelijking maar stel vast dat de verbetering niet gelijk op is gegaan met de vooruitgang en de mogelijkheden.
Autoindustrie geeft relatief veel meer uit aan reclame en marketing dan 40 jaar geleden. Daar betaalt de klant dus voor. Die krijgt tegenwoordig relatief minder auto voor zijn geld.

agent 327 | 05-10-06 | 15:51

Ik moet toch ook verpicht zorg kopen? Ik betaal per jaar € 2600 voor helemaal niets, want ik ben dit jaar niet naar de arts geweest. En hoef jij geen brood te kopen? Waar leef je dan van? Van lucht?

En er worden helemaal geen vette winsten gemaakt, waarom denk je dat veel maatschappen samengaan? Om kosten te drukken, niet om 'n kartel te vormen hoor. Dan ga je maar 's de kvk gegevens inkijken van die bedrijven.

Er klopt werkelijk he-le-maal niets van wat je allemaal zegt.

Nogmaals: ik word door de overheid gedwongen hier in NL zorg te genieten, terwijl het in het buitenland goedkoper is (België), anders vergoeden veel maatschappijen het niet.

Murdock: hoe kom je er nou bij dat er vette winsten worden gemaakt op dergelijke producten? Of vind jij maar dat bedrijven die 10 jaar lang research gedaan hebben, het maar moeten weggeven? Als dat gebeurt, gaan ze failliet, en ontwikkelt niemand meer medicijnen. Dan ga je sowieso dood als kankerpatient.

Je begrijpt er werkelijk helemaal niets van. Wat is je opleidingsniveau?

mrXL | 05-10-06 | 15:50

'Allemaal pertinente flauwekul, ingegeven door de anti-amerka lobby. In amerika is er gratis gezondheidszorg voor de armsten, beter geregeld dan hier.'

mrXL 05-10-06 @ 15:40

Je begint nu echt door te flippen. Een zegen voor de mensheid dat jij het nooit tot arts hebt geschopt.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 15:49

@ mr XL

Het feit dat jij niet beseft dat brood en zorg twee heel verschillende dingen zijn, is op zich al zorgwekkend .. misschien tijd voor een check up of een ct-scan?!

En verderz: het Amerikaanse gezondheidssysteem is echt een grote ramp, je kunt zeggen wat je wilt maar ik ken het uit de praktijk en het is ongelooflijk slecht .. het is niet voor nix dat Michael Moore's nieuwe film die uitkomt in 2007 in z'n geheel zal worden gewijd aan het Amerikaanse zorgstelsel

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 15:49

@mrXL, wat Bonnie zegt is tot op zekere hoogte echt waar. Er is wel gratis zorg voor de armsten maar er kunnen vaak maar een beperkt aantal mensen geholpen worden. En collectieve ziektekostenpolissen bij bedrijven is vaak een enorm luxe secundaire arbeidsvoorwaarde waar mensen heel blij mee zijn als ze het al krijgen.

Ik ben het wel weer met je eens dat het onwenselijk is dat er zo weinig huisartsen zijn dat je niet kunt kiezen als je ontevreden bent. Wat dat betreft zou het onderwijs ook wel eens op de schop kunnen.

yurp | 05-10-06 | 15:46

@Bonnie: daar is geen ene fuck van waar. Allemaal pertinente flauwekul, ingegeven door de anti-amerka lobby.

In amerika is er gratis gezondheidszorg voor de armsten, beter geregeld dan hier. Middels collectieve polissen van bedrijven kunnen mensen zich goedkoop verzekeren.

@agent327: natuurlijk, auto's uit 1966 zijn veel comfortabeler, veel veiliger, veel zuiniger en veel goedkoper in onderhoud dan de auto's van nu. Natuurlijk. En Sinterklaas bestaat ook ja.

mrXL | 05-10-06 | 15:40

@mrSmall 05-10-06 @ 15:23
Verder dan schelden en enkele domme voorbeelden kom je niet. Vooruit dan maar, een korte reactie. Brood en computers zijn absoluut niet te vergelijken met zorg. Ten eerste omdat er talloze alternatieven voor die producten zijn. Ten tweede omdat ik ze niet hoef te kopen. Zorg is van een andere orde. Het aanbieden van gezondheidszorg is niet zo eenvoudig als het opstarten van een bakkerij of een computerhandel. Er zullen dus niet al te veel partijen op de zorgmarkt toedreden. Bovendien is zorg een product waar je niet onderuit kan. Vette winsten maken op een product dat mensen liever niet onvangen -gezellig zo'n chemokuur- en waarbij een samenleving volledig is gebaat, is in mijn ogen krankzinnig.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 15:39

Ja maar die overheid houdt toch juist die diversiteit tegen? Dat betuig ik juist te zeggen. Ik ben niet tevreden over m'n huisarts, maar kan niet weg omdat alle praktijken vol zitten. Er worden structureel te weinig mensen toegelaten tot geneeskunde.

Ik wilde ook arts worden. Mocht niet, uitgeloot met 8+ gemiddeld. Ik had b.v. voor 150.000 per jaar ipv 200.000 willen werken; had 'n prijsverlaging van 25% gescheeld.

Het principe is echt hetzelfde hoor. Of denk je dat alle borstvergrotingen en oogcorrecties in overheidsziekenhuizen worden verricht? Particuliere initiatieven hebben dit zover gebracht.

En je leest niet goed: in veel communistische landen, waar de overheid over het voedsel ging [USSR, Mao] waren er net zoals in de zorg wachtlijsten voor voedsel. Moest je 6 weken wachten op 'n broodje. Was je wel dood natuurlijk.

Het feit dat jij niet beseft dat brood of zorg wel degelijk hetzelfde zijn, nl een produkt gemaakt door mensen, is 'n kleine balk in je ogen.

mrXL | 05-10-06 | 15:37

@mrXL
Meeste autoliefhebbers die ik ken hebben meer waardering voor de auto's van voor 1966 dan die van heden. Auto's van nu schijnen er allemaal hetzelfde uit te zien, snel kapot te gaan en meer te zuipen dan technologisch noodzakelijk is.

Marktwerking leidt tot kosten reductie wat weer tot kwaliteitsvermindering leidt wat weer tot toename van marketing- en reclamekosten leidt waardoor de klanttevredenheid weer toeneemt.

agent 327 | 05-10-06 | 15:33

@ mrXL 05-10-06 @ 15.23 & 15:26

Je haalt er allerlei dingen bij die er niks mee te maken hebben, maar dat geeft niks .. dat doet Mark Rutte ook elke keer dus je bent niet de enige ..

kijk naar de VS, daar hebben ze al jaren zo'n commercieel ziektekosten-systeem .. het is een grote ramp .. medicijnen kosten kapitalen, zorg is daar perperduur en voor veel arme Amerikanen is er helemaal geen zorg meer .. veel Amerikanen halen hun medicijnen zelfs uit Canada, omdat ze een fractie kosten van de verkooppprijs in Amerika .. als je naar zo'n systeem toe wilt, be my guest .. en waarschijnlijk krijg je nog je zin ook, want eerlijk gezegd denk ik niet dat dit land nog te redden is gezien de peilingen

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 15:32

@mrXL

sorry dat ik me ermee bemoei maar je kunt de zorg toch niet serieus vergelijken met een supermarkt? Als ik brood eet van een inferieure kwaliteit dan is dat iets minder goed voor mijn gezondheid wellicht maar zorg van inferieure kwaliteit lijkt me levensbedreigend. En een broodbakmachine is ook leuk, maar thuis een operatiekamer inrichten lijkt me ook wat veel van het goede. Zie verder mijn reactie van 15.21. Bij eten heb je een enorm scala aan alternatieven en heel veel aanbieders. Shoarma te duur? Eet ik een kroketje. Of ik haal wat bij de supermarkt. Dit is niet te vergelijken met een huisarts of ziekenhuis.

yurp | 05-10-06 | 15:29

@Murdock: "En in het sprookje van kwaliteitsverbetering door concurrentie heb ik nooit geloofd."

Nee, daarom rijden we nog in dezelfde auto's rond als in 1960. Daarom zijn geneesmiddelen nog net zo effectief als in 1666. Daarom gebruiken we nog telramen ipv rekenmachines.

Hoe dom kun je zijn om dat niet te zien? Denk je nou echt dat de overheid dat geritseld heeft?

mrXL | 05-10-06 | 15:26

@Murdockyouasshole:

Je vreten is toch ook 'n basisbehoefte?

En dat gaat toch ook via de vrije markt? 1,5 tarwebrood waar je 'n week van kan eten voor € 0,63 bij Super de Boer. Da's duur zeg...

Nee, de 5-jaren plannen in de USSR inzake landbouw waren heerlijk. Mensen stierven als ratten doordat er te weinig te eten was.

De winst van bedrijven staat continu onder druk door die vrije toetreding.
Als de appie hein het te duur maakt, ga ik naar de super. Als die het te duur maakt, ga ik naar de LIDL. En als die het te duur maakt, gaat m'n eigen broodbakmachine overuren draaien. Dat is marktwerking, en daardoor wordt iets heel goedkoop.

Leuk voorbeeld hiervan zijn de computers. Vele malen sneller dan voorgaande jaren, kosten: een fractie.

Wat is jouw referentiekader Murdock? Kleuterschoolniveau of zo? Je kan toch dingen kritisch weerleggen of niet? Idem Bonnie.

mrXL | 05-10-06 | 15:23

@catch22 05-10-06 @ 14:45

prijselastischiteit werkt alleen fatsoenlijk bij het aanwezig zijn van alternatieven of bij zaken die geen eerste levensbehoefte zijn. Je kunt bijvoorbeeld niet ongelimiteerd minder eten als de prijzen omhoog gaan. Hetzelfde bij de zorg. Als je ziek bent moet je op een gegeven moment wel naar een dokter. Hiernaast is er ook nog spraak van verplichte winkelnering. We worden verplicht om een verzekering af te nemen. Er is geen keuze dus wordt door de verzekeraars altijd de complete taart verdeeld.

yurp | 05-10-06 | 15:21

@yurp 05-10-06 @ 15:08
Dat probeer ik nu al uren duidelijk te maken.

@Alle privatiseringsfans en marktwerkingskoningen
Sommige diensten vormen het fundament van een samenleving. Zorg en energie zijn daar voorbeelden van. Is het dan zo vreemd om deze onderdelen niet te onderwerpen aan een systeem dat vooral belust is op winst maken? Want of je nu linksom of rechtsom gaat, winst blijft het hoofddoel op een vrije markt. En in het sprookje van kwaliteitsverbetering door concurrentie heb ik nooit geloofd. Zorgkwaliteit is weggelegd voor degenen met poen (zie de VS).

Murdockyoufool | 05-10-06 | 15:18

@ mr Xl

Droom jij maar lekker verder zou ik zeggen

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 15:17

@ ley007 05-10-06 @ 15:03

demonsteren heeft geen enkele zin meer, dat wordt door de heren Huilebalk en zijn sprookjeshelden afgedaan als 'onwetendhied van het volk' .. het is allemaal een pot nat .. het enige wat zou helpen is een revolutie of met z'n allen blanco of helemaal niet meer stemmen, dan verliest dit politieke stelsel zijn macht

maar daar is Nederland veelz te braaf voor .. we laten ons volledig uitmelken en regeren door arrogante klojo's om vervolgens weer gewoon met z'n allen CDA en VVD te stemmen bij de volgende verkiezingen

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 15:15

Nee, de gezondheidszorg is niet in handen van de bedrijven:

De overheid bepaalt dat ze mensen ALTIJD moeten aannemen
De overheid bepaalt wel/geen no claim
De overheid bepaalt wat er in het basispakket komt
Het geld hiervoor betaal ik VIA de overheid
De overheid VERPLICHT mij hieraan deel te nemen.
De overheid bepaalt hoeveel mensen er jaarlijks worden toegelaten tot geneeskunde.

Hoeveel tegenspraken wil je nog meer?

En voor de taxi's: lees www.ivw.nl/nl/Images/Taxinieuws%20dece... maar 's door en durf dan maar 's nuchter zonder tranen te beweren dat hier sprake is van vrije markt.

mrXL | 05-10-06 | 15:15

Kunnen we die dure specialisten ook niet eens meer laten werken voor hetzelfde geld? Een gemiddelde arbeider werkt 260 dagen op een jaar, een gemiddelde specialist 190. Zijn kosten worden dan over meer patienten verdeeld en het is nog goed voor de wachtlijst ook.

schimmelbeen | 05-10-06 | 15:11

Michiel Smit, kom er maar in........

Eagle_Eye | 05-10-06 | 15:10

catch22 05-10-06 @ 14:17

Meer dan één partij maar minder dan een stuk of tien noem je een oligopolie inderdaad. Kartelvorming en prijsvolgend gedrag is daar een enorm risico. Dit is dus geen voorbeeld van een 'vrije' marktwerking

yurp | 05-10-06 | 15:08

En maar klagen klagen en nog eens klagen, maar NIEMAND gaat 'demon'streren tegen die kloojo's. Toen deze shit werd geintroduceert, wist ik al dat dit ging gebeuren. tegenwoording is alle politiek zoooooo, doorzichtig. Die hoogeKuDtZack, wist toen al dat als dit zou gebeuren hij daar niet "verantwoordelijk" voor zou kunnen worden gehouden.

ley007 | 05-10-06 | 15:03

@catch22 05-10-06 @ 13:43

Brinkhorst schreef ik... BRINKHORST... niet Hoogervorst. Ik kan er ook niks aan doen dat al die namen op elkaar lijken.

yurp | 05-10-06 | 15:02

Niet zo klagen allemaal, gezondheid is het kostbaarste bezit dat je hebt. Wees blij dat je er geen vermogens belasting over hoeft te betalen.

LordBathory | 05-10-06 | 15:01

@ Murdockyoufool 05-10-06 @ 14:49

En zo is het maar net!! Elke normaal denkende burger met gezond verstand kan dat bedenken, maar voor politici is dat blijkbaar erg moeilijk ..

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 14:58

@mrSmall 05-10-06 @ 14:34
VEEL WINST? Flapdrol, jij zegt dat zorgverzekeraars veel winst moeten maken? We hebben het over gezondheidszorg. Over wiens ruggen moet die winst dan behaald worden? Volgens mij heb jij, en natuurlijk partijenals VVD, het grote doel uit het oog verloren. Het zorgstelsel is ooit opgezet om mensen beter te kunnen behandelen en te genezen. dat hoor namelijk bij een beschaving. Winst... m'n reet.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 14:49

@Murdockyoufool

dat kan als zowel het aanbod als de vraag van de zorg prijsinelastisch zijn - bij beiden is dat niet het geval.

catch22 | 05-10-06 | 14:45

@ mr XL
Helaas, de gezondheidszorg is WEL geprivatiseerd .. de macht is volledig in handen van COMMERCIELE zorgverzekeraars en dat is ook de kern van de plannen van onze HOGE VORST: marktwerking in een sector die ver af zou moeten staan van marktwerking en commercie.

In de taxi-branche zijn die vergunningen nou juist afgeschaft, die waren er vroeger en die zijn er nu niet meer .. daarom zijnde taxi's zo duur geworden omdat door de rigoreuze afschaffing van dit beleid veel taxi-chaffeurs nu met schulden en verliezen van vele tonnen zitten . dat moet toch ergens worden terug verdiend .. tegenwoordig kan iedere no no met een autotootje zich taxi-chauffeeur noemen .. vandaar dat het kabinet vorig jaar opeens kwam met het briljante idee van een taxi-examen

Eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer: elke verandering die de afgelopen 10 a 15 jaar door de politiek zijn doorgevoerd zijn mislukt, pakten zeer nadelig uit voor de burgers en niemand is er echt wijzer van geworden .. behalve politici en multinationals

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 14:40

@hollistic river
Waar haal je die wijsheid vandan? Je duim zeker.

SuperG | 05-10-06 | 14:37

Dat mag, lees de kleine lettertjes maar. Mijn voorstel is bovenste schijf naar 150%, zal ze leren, en de een-na-bovenste schijf ook naar 150%, fukkit. We halen het verplegend personeel uit Burundi en Jomanda leidt de dokters op, dood gaan we toch 'n keertje. Het kan zoveel beter mensen.

orca | 05-10-06 | 14:36

@Murdockyouasshole: Bij een VRIJE MARKT is er VRIJE TOETREDING.
Als er dus veel winst gemaakt wordt, zullen er meer aanbieders komen waardoor de prijs daalt. Jaarlijks worden er vele duizenden studenten weggestuurd dat ze geen geneeskunde mogen studeren.

Al die studenten staan te trappelen om uberhaupt arts te worden omdat ze het werk leuk vinden, nog niet eens voor het geld. Die elite wordt door de overheid in stand gehouden. Hef die numerus fixus op. In Belgie hebben ze geen wachtlijsten en ze zijn goedkoper dan hier in NL.

Bonnie: de gezondheidssector is helemaal niet geprivatiseerd, anders zouden ze het er in de kamer niet zo vaak over hebben. Hoor jij ze veel praten over de Appie Hein? idem NS.

Taxibranche: je moet een 'taxivergunning'van de gemeente kopen van ik geloof €100.000 per jaar. Dus die markt is ook niet echt vrij, vind je wel?

En ja, de overheid zwemt in geld: ze geven meer dan 50% van het BNP uit. Maar het probleem met overheden is dat ze 't altijd aan andere dingen uitgeven dan wat de burger zelf zou willen, daarom is 'n kleinere (lees: helemaal geen) overheid beter.

mrXL | 05-10-06 | 14:34

lekker geen premie meer betalen, dat doen er al 150000. En dan hebben we de verzekeraars die voor miljoenen aan reclame weggooien van de betaalde premies. Mag dat. Ik ben toch verzekerd voor gezondheidszorg, niet dat de verzekeraar een boel klanten binnenhaald.

anchorman | 05-10-06 | 14:33

Daar zit je dan, als arbeidsongeschikt vrouwtje van 28 in 'n flatje met huursubsidie en weggeefpeertjes in je lampen, je zorgtoeslagformuliertje in te vullen. Zometeen nog ff naar wat oud brood ophalen bij de voedselbedeling en dan nog snel je tv uit 1988 belenen. Dat is de FOK mentaliteit die we zoeken.

orca | 05-10-06 | 14:31

@ mrXL 05-10-06 @ 14:20

Hey XL ! Dat staat me zeker aan, maar ik weet zeker dat die Gouden Eeuw met Huilebalk nooit bereikt zal worden .. en ik ben het helemaal met je eens, wat je ook stemt, het maakt in dit land niet veel meer uit .. alleen wil ik 1 ding zeker niet en dat is dat een ontzettende sukkel, mislukkeling en volledig buiten de werkelijkheid levende Balkenende wordt herkozen en zo min of meer wordt beloond voor z'n prutserige wanbeleid .. dat zou ik zo erg vinden .. er vier jaar een zooitje van maken en dan nog worden herkozen ook

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 14:31

Fijn trouwens al die privatiseringen .. altijd wordt vooraf beloofd dat het de conucurrentie verhoogd en zo zal zorgen voor prijsverlagingen en betere service .. dat hebben we gemerkt !! Enkele voorbeelden:

privatisering zorg: de duurste gezondheidszorg van Europa, maar in kwaliteit een van de slechtste
privatisering NS: sterke prijsstijgingen en zeer slechte service
privatisering energie-sector: zeer sterke prijsstijgingen, geen enkele concurrentie en de service is een groot fiasco
privatisering taxi-branche: de kwaliteit is slechter dan ooit en over de service hoeven we het al helemaal niet meer te hebben, die bestaat gewoon niet meer in taxi's
privatisering streekvervoer: minder bussen, lijnen en rijtiijden voor meer geld
etc. etc. etc.

Wat zijn we allemaal blij geworden van die privatiseringen, wat zijn we er financieel op vooruitgegaan door al die nieuwe concurrentie !!

Daarnaast vraag ik me al tijden af wat er in godsnaam met al dat geld is gebeurd dat met al die privatiseringen is gemoeid.... de overheid moet zo langzaamaan zwemmen in het geld

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 14:22

'Wat denk je wat er gebeurt als de vaste prijsafspraken voor behandelingen worden vrijgelaten?'

catch22 05-10-06 @ 14:17

Dan gaan de prijzen omhoog, omdat de vraag naar zorg overweldigend groot is! Ies simpele les economie: vraag groter dan aanbod betekent prijsstijging.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 14:22

Hi Bonnie! *hips* In de Gouden Eeuw bloeide de drankhandel volledig op *hips* Dat moet jou toch aanstaan? *hips*

Trouwens: overheden doen wat ze al jaren doen: burgers uitmelken, dat heb je goed gezien. Of ze nu VVD, CDA, PvdA, SP of Groenlinks heten. Lees 's wat van me: www.vrijspreker.nl, dan open ik een flesje van je *hips* *cheerzz* *hips*

mrXL | 05-10-06 | 14:20

het wordt echt niet duurder met die zorgpremie
het wordt echt niet duurder met die euro..
Klinkt me nog bekend ja die kut euro. Hoeveel mensen er nu wel niet zijn in geldnood, hoeveel mensen er niet meer kunnen rond kunnen komen met die kut euro. Ja de GKB heeft het er druk mee met aanvragen vanwege die kut euro. Kut euro<>Kut politiek!
De gulden, de wat, de Nederlandse gulden, met al die kleurrijke geldbriefjes...

frikandelmayo | 05-10-06 | 14:19

@Pepsicle
XSdenied
In de kern komt het erop neer dat we de babyboomgeneratie van zorg moeten voorzien. De prijzen zullen de komende jaren dus blijven stijgen. Je betaalt als twintiger, dertiger, veertiger ook helemaal niet voor je eigen zorg, je bekostigt de zorgverlening voor anderen. Vandaar dat de overheid heel erg niet blij wordt van mensen die geen premie betalen.

Murdockyoufool | 05-10-06 | 14:18

Hi Bonnie! *hips* In de Gouden Eeuw bloeide de drankhandel volledig op *hips* Dat moet jou toch aanstaan? *hips*

Trouwens: overheden doen wat ze al jaren doen: burgers uitmelken, dat heb je goed gezien. Of ze nu VVD, CDA, PvdA, SP of Groenlinks heten. Lees 's wat van me: www.vrijspreker.nl, dan open ik een flesje van je *hips* *cheerzz* *hips*

mrXL | 05-10-06 | 14:17

@murdock - meer dan een partij is (mits er geen samenwerking optreedt met de andere partij) genoeg om geen monopolie te zijn en genoeg voor martkwerking.

het resultaat: prijsverschillen van 30%, en verschillende pakketten. Dat is oneindig meer variantie dan bij de overheid: een pakket, voor een prijs, voor iedereen.

En dat alleen al bij het vrijgeven van het beheren van de betalingen! Wat denk je wat er gebeurt als de vaste prijsafspraken voor behandelingen worden vrijgelaten?

catch22 | 05-10-06 | 14:17

80% van alle kosten van de zorg gaat naar mensen die dit GRATIS krijgen !!
nee, zorgtoeslag verhogen daar heb ik wat aan.

holistic river | 05-10-06 | 14:15

Ik zie het al, als GS door wil voor werelddominantie moet het in de verzekeringen stappen. Wat een volksverlakkerij!

Tobus | 05-10-06 | 14:14

Waar ik misselijk van word, is dat betalenden worden verplicht te betalen voor degenen die niet betalen. Of dat niet willen of niet kunnen is, laat ik nog maar even buiten beschouwing.
Ik heb er wel zo ontzettend genoeg van om 1/3 van mijn salaris elke maand te zien opgaan aan profiteurs, wanbetalers en ander gespuis.
Ik verdien te veel om in aanmerking te komen voor een zorgtoeslag, ben niet gezond genoeg om iets van een no-claim terug te ontvangen en werk me daarvoor, standaard, een uurtje of 55-60 in de week de tyfus.
Ik word dat zo verschrikkelijk zat, ik kan straks niet meer anders, dan vertrekken uit dit land.

joepgroep | 05-10-06 | 14:14

@ XSdenied 05-10-06 @ 14:08
..
En de Lappen eauk

Attila23 | 05-10-06 | 14:13

En daarmee is het zoethoudertje voor het volk, de 1 procent koopkrachtstijging, meteen weer van de baan ... gelukkig heeft het voor de 30% salaris-verhoging voor Huilebalk en zijn kompanen (incl. burgemeesters, kamerleden, ministers, commisarissen van de koningin en gemeenteraadsleden) nauwelijks gevolgen .. zij blijven ruim boven de 29% koopkrachtstijging zitten volgend jaar!

De agrarische insteek van dit kabinet is in elk geval duidelijk waarneembaar .. niet alleen koeien zijn te melken, ook burgers worden tegenwoordig volledig uitgemolken onder het mom van 'normen en waarden' en de nieuwe Gouden Eeuw .. de Giuden Eeuw voor politici en multinationals wel te verstaan ..

Bonnie St Claire | 05-10-06 | 14:13

We kunnen ook geen premie meer gaan betalen, net als die Finnen. Die worden toch ook nog steeds geholpen!

XSdenied | 05-10-06 | 14:08

@Pepsicle,

Ze regeren in het belang van hun vriendjes:

- Bouwsector: Eelco Brinkman
- Zorgverzekeraars: Hansje Wiegel

chloorhexidine | 05-10-06 | 14:07

Ik ga stemmen op Jan-klap-van-de-Molendijk. Bedenk trouwens ook nog even dat die rotte appel van een Hoogervorst een x aantal miljoen(geloof 16; voor een website!!!???) heeft uitgegeven aan een website die informeerd over medicijnen en de kosten daarvan. In het geval die gozert een beetje fatsoen had gehad was ie nadat schandaal afgetreden. Mijn geweten zou iig wel opspelen als ik er achterkom dat ik door grove fouten andermans zuur verdiende belasting zit te verkwanselen. Maar nee hoor, deze gasten in den haag doen daar helemaal niet moeilijk over, ze zijn kennelijk zo geinstitutionaliseerd dat ze de grip met de maatschappij verloren hebben. Ik heb echt geen goed woord over voor dat stelletje kneuzen in Den Haag. Een van de basis beginselen is dat die gesten de stem van het volk zouden moeten vertalen naar acties. Helaas gaat het hier al mis omdat ze het volk niet eens verstaan. Conclusie: opzouten met dat zooitje incapabele rukkers.

FermeKnaep | 05-10-06 | 14:07

Zorgtoeslag, dat gelooft toch geen hond...

da wizard | 05-10-06 | 14:06

Waar ik zo misselijk van word is dat de overheid mij wettelijk verplicht om zo'n verzekering te nemen (en dus het hele verzekeringswezen mijn deelname garandeerd) maar mij vervolgens niet beschermt tegen zulke prijsverhogingen. Zeg maar verplicht moeten deelnemen aan een systeem met een collectief prijsmonopolie ofzo... ze kunnen doen wat ze willen zolang de overheid er geen stokje voor steekt, en wij hebben het maar te slikken. In wiens belang regeert dit clubje nou eigenlijk?

Pepsicle | 05-10-06 | 13:58

Jezus jongens, tientjeswerk. Dat ik deze log gelezen heeft, heeft m'n baas meer gekost dan dat die ziektekosten gaan stijgen.

tmsz | 05-10-06 | 13:51

Krijg je van GS lezen nu ook ongezien de kanker? Dan kan ik zo'n prijstijging ook nog wel begrijpen. Maar mag ik voor zo'n bedrag dan ook vragen of het met wat minder 'overmeheadnke-ecsekjoetievus' mag en hiervoor rapwat 3 gezusters aannemen?

Jan Boel | 05-10-06 | 13:51

@catch22 05-10-06 @ 13:41
De zorgverzekeraars fuseren bij het leven. Binnenkort houd je drie of vier grote verzekeraars over. Concurrentie? Nee dus. Verder is het verschil in aanbod niet noemenswaardig: een basisverzekering + aanvullende verzekering. Verder zijn er allerlei uitgebreide pakketten, maar zie zijn voor de meeste mensen onbetaalbaar. Komen we op de prijs. Zie jij grote verschillen? Een over welke goede resultaten heb je het in godsnaam? Heel concreet: ik betaal veel meer en mag bij een zeldzaam bezoek aan de apotheek ook nog eens mijn eigen medicijnen betalen. Top!

Murdockyoufool | 05-10-06 | 13:50

Veel beloven weinig geven doet gekken in vreugde leven.

R@lf | 05-10-06 | 13:47

'No-claim' zei Hoogervorst regerend over zijn graf 'KAN NU NIET MEER VERANDERD WORDEN, daarvoor is het nu te laat.'

gevallenverstand | 05-10-06 | 13:47

@kneuterzak 05-10-06 @ 13:39
Doe ik
- Draait zich nog eens om -

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:43

@ Oculus Malus 05-10-06 @ 13:36
Ik geloof d'r niks van dat die premiestijgingen zijn meegenomen in de koopkrachtberekeningen.

di9 | 05-10-06 | 13:43

@yurp

hoogervorst gaat niet over de olie-of gasprijzen, wel over een slechte privatisering van een markt overigens.

catch22 | 05-10-06 | 13:43

@Oculus Malus 05-10-06 @ 13:36:
Lekker dan! Ik betaal geen WW premie. Dus ik moet mijn tarieven ook gewoon omhoog schroeven. Met als gevolg een onzekerder concurrentiepositie en mogelijk klantverlies. En reken maar dat elke kleine zelfstandige zo denkt. Dus de prijzen gaan stijgen. Die 1% verdampt heus nog wel hoor.

koerbagh | 05-10-06 | 13:43

@JackRandom, de prijsstijgingen waren er wel degelijk ook al voor de privatisering, alleen betaalde je ze onzichtbaar uit jouw belastingbijdrage, zoals Oculus Malus correct aangaf.

Ik ben overigens van mening dat zaken waar concurrentie niet of bijna niet mogelijk is, zoals bij fysieke aansluitingen (gas, water, telefoon, kabel), de bedrijven omgezet moeten worden in nutsbedrijven zonder winst. Maar de aanbieders van het gas, electra en telecomdiensten zelf moeten gewoon op een vrij markt kunnen concurreren... zolang de markt goed werkt (een job voor de NMA). Kijk eens naar de telecommarkt, waar mooie winsten gemaakt worden, maar waar de consument al jaren profiteert van steeds betere diensten die steeds goedkoper worden. Dat is de kracht van de markt (Grrrr).

Verder ben ik van mening dat er wat aan de zorg moet gebeuren, en vooral bij de verzekeraars. Niet omdat de verzekeraars nu op de vrije markt kunnen opereren, maar juist omdat diezelfde verzekeraars samen met de staat de marktwerking verstoren, met name aan de aanbodzijde van de zorg. Verzekeraars moeten polissen aanbieden en zorg inkopen bij op de vrije markt opererende ziekenhuizen, en zich samen met de staat niet verder bemoeien met de prijsstelling van de zorgaanbieders.

Kortom, alleen privatiseren waar de vrije markt ook echt een kans krijgt. Telecom: ja. Energieproducenten: ja. Treinverkeer: nee. Anders krijg je inderdaad niets meer dan een (ex-staats)monopolie dat niet meer te controleren valt en waarvan de winsten uit het monopolie ook niet meer aan de bevolking ten dele vallen. Zo realistisch ben ik ook nog wel.

Muxje | 05-10-06 | 13:43

@Murdockyoufool

er zijn genoeg verzekeraars die concurreren, kijk maar naar het verschil in aanbod van zorgverzekeraars.

Nogmaals: van marktwerking is nauwelijks sprake, maar de marktwerking die er is, heeft tot goede resultaten geleid.

Kijk bijvoorbeeld eens naar singapore, waar zorg door de markt wordt geleverd.

catch22 | 05-10-06 | 13:41

@ Oculus Malus 05-10-06 @ 13:36

Dream on.

kneuterzak | 05-10-06 | 13:39

JackRandom 05-10-06 @ 13:31
De premie gaat inderdaad omhoog maar andere zaken gaan naar beneden (zoals de WW premie). Netto effect van dat alles is dat de koopkracht met 1% stijgt.

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:36

@JackRandom 05-10-06 @ 13:24
Nou Jack reken er maar niet op de Wouter Boslim jou gaat helpen. Die heeft genoeg aan de stemmen van uitkeringtrekkers en minimumloners. Wouter gaat echt geen lastenverlichting verzorgen voor modaal en hoger (daar moet namelijk het geld vandaag komen voor zijn plannen, lees ook verkiezing program van de PvdA).

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:33

De nieuwe premie zal nog altijd lager zijn dan wat ik vroeger betaalde als particulier verzekerde. Dus mij hoor je niet mopperen.

puddingbrood | 05-10-06 | 13:32

@Ocalus Malus: Met mijn inkomen krijg ik geen zorgtoeslag. Klaar, ik mag de premiestijging dus helemaal zelf betalen, nix compensatie dus via koopkrachtstijging.

@Muxje: De wereldmarkt is van alle tijden, maar sinds de privatisering zijn er ineens fikse prijstijgingen voor de consument. En met winst maken is niets verkeerd, maar niet voor nuts bedrijven. Leg eens uit waarom een Essent honderden miljoenen winst moet maken, terwijl de consument niets te kiezen heeft, maar energie nodig heeft.

JackRandom | 05-10-06 | 13:31

LucasDeLinksel*l opent de ogen van vele GS lezers, die normaal gesproken alleen maar woorden als Boslim, Partij van de Allochtonen enz. kunnen scanderen.

kneuterzak | 05-10-06 | 13:31

Alleen heb ik godverdomme geen recht op zorgtoeslag! Die geweldige vrije markt. Bedrijven gaan concurreren, de consument krijgt een ruime keuze, de prijzen gaan dalen. Niets van dit alles komt natuurlijk uit. Een stuk snijworst kon dit natuurlijk voorspellen, want een markt met weinig aanbieders leidt nooit tot lagere prijzen en meer keuze. Eerder tot een eenvormig aanbod en prijsafspraken. VVD, en een ieder die het privatiseren van voormalige overheidsdiensten een warm hart toedraagt, krijg 'ns hersens!

Murdockyoufool | 05-10-06 | 13:29

@verwend pokkejong 05-10-06 @ 13:16
Precies, dokken. Alleen zien we nu hoeveel we aan zorg kwijt zijn. Vroeger werden de gaten gevuld uit belastinggeld en dacht iedereen dat zorg nix kostte.

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:25

En dan nog wat: hebben er hier een paar een anale fixatie op Wouter Bos ofzo? Niemand anders dan CDA/VVD zijn verantwoordelijk voor het beleid en gevolgen van de afgelopen 4 jaar. En dan nog gaan kleppen over Bos dat, en Bos zal dit. Nog een CDA/VVD kabinet betekent voor mij en vele andere modaal verdieners de bedelstaf, want mijn financiele bodem is na 5 jaar achteruitgang bereikt.

JackRandom | 05-10-06 | 13:24

lucas-slinksel rekent de hogere prijzen natuurlijk de marktwerking aan, terwijl de markt nu juist dit jaar lagere prijzen heeft geboden dan eerder werd vermeld. En komend jaar normale prijzen rekent.

Voorts, slinksel, is er nog steeds verdomd weinig tot geen marktwerking in de zorg, en wel omdat sp, groenlinks,etc. onder geen beding een tweedeling in de zorg willen (waarom exact tweedeling, wel daarvoor moeten we terug naar marx, die vond driedeling en meer veuls te moeilijk)

catch22 | 05-10-06 | 13:23

@Oculus Malus 05-10-06 @ 13:14:
Ach, wat allemaal niet kan. Maar we doen het niet. Ik zet al genoeg geld opzij voor allerlei potjes zus en zo... Zolang dit systeem blijft zoals het is kun je elk jaar het ene bedrag met het andere betalen. En aangezien de toeslag toch omhoog gaat en je zonder rente hoeft terug te betalen lijkt me niks aan het handje.

koerbagh | 05-10-06 | 13:23

@JackRandom, ja tuurlijk, als je links stemt zullen automatisch de energieprijzen op de wereldmarkt zich aanpassen aan het ideaalbeeld van Marijnissen en consorten. Nee, in werkelijkheid krijgen we dan van staatswege gereguleerde energieprijzen, waarbij iedereen boven modaal de prijsstijging van 10% alsnog via de inkomstenbelasting betaalt, en ook even fijn mag bijpassen voor de lagere inkomens.

Overigens is er bij de topinkomens weinig te halen, daar spek je de staatskas niet mee. En dat vieze rotte grootkapitaal die zoiets smerigs durven te doen als winst maken... waar denk jij dat je salaris (dan wel je fijne uitkering) uiteindelijk vandaan komt?

Muxje | 05-10-06 | 13:22

@JackRandom
In de koopkrachtverbetering van 1% is rekening gehouden met een stijging van de zorgpremie ( www.volkskrant.nl/binnenland/article34... ). Ophouden met dat gehuil. Waarom hoor ik niemand over dat de WW premie wordt verlaagd (of komt dat omdat die alleen wordt betaald door mensen die werken en de huilers geen normale baan hebben).

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:21

@pokkejong

... vergeet die enorme reclame- en marketingbudgetten niet die de zorgverzekeraars en energiemaatschappijen plotseling moeten uitgeven!

yurp | 05-10-06 | 13:19

Ik hoop dat meneer Leugervorst binnenkort een keertje op de OK terechtkomt en dan helemaal geen of een vorm van de Almelose anesthesie krijgt toegediend.

Certified prutser | 05-10-06 | 13:17

Ik herinner me ook nog een breed grijnzende Brinkhorst die bij hoog en laag volhield dat de gas- en elektraprijzen bij een vrije markt echt echt echt niet hoger zouden worden.

yurp | 05-10-06 | 13:16

Privatisering betekend gewoon: DOKKEN! Het zelfde maar dan alleen met hoge manager-salarissen. Stelletje sukkels

verwend pokkejong | 05-10-06 | 13:16

Zou die ene procent koopkrachtverbetering, gepresenteerd door Balkenende als het zoet na het zuur, genoeg zijn om deze stijging van de zorgpremie te dekken? Laten we de stijgende gas- en energieprijs van 5-10% nog maar even buiten beschouwing...

Ja mensen, stem nog maar een keer CDA/VVD, en lever nog meer van je modale inkomen in, om de winsten van bedrijven en topinkomens veilig te stellen.

JackRandom | 05-10-06 | 13:15

@koerbagh 05-10-06 @ 13:08
Ik hoop voor je dat je inkomen boven de 25.000 uitkomt. Alleen jammer dat je dan je zorg toeslag moet terugbetalen. Misschien kun je daar alvast rekening mee houden en het zolang op een spaarrekening zetten?

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:14

@pazzo: en wat denk je van de kwaliteit? De Trabantjes waren mateloos populair hoor. "Maar" 10 jaar wachttijd en dan had je ook wat. Geweldig, dat communisme...

mrXL | 05-10-06 | 13:14

@ GS red. Duurder en vrije markt aan elkaar verbinden?? Als er al iets duurder zou worden door het vrij te geven, dan betekent dat dat hiervoor op een andere manier geld uit je zakken is geklopt en door de ambtenarij misbruikt om eea kunstmatig goedkoop te houden..

Heeft het rooie virus zelfs bij jullie voet aan wal gezet?

Misschien moeten we al onze PC's, auto's koelkasten, mobieltjes, tv's dan maar door vadertje Staat laten produceren: dan wordt het allemaal veel goedkoper...*kuch*

pazzo | 05-10-06 | 13:12

"Heus, het wordt echt niet duurder met die zorgpremie" ... Geloof je et zelf... Hans.. zo jah... Hoe hard ben je uit die hoge boom gevallen...

szol2001 | 05-10-06 | 13:12

50% van het gezondheidsbudget wordt uitgegeven aan gehandicapten trouwens. Niet eens aan zorg, maar allerlei producten voor die mensen.

Daarnaast maken Nederlanders die geen Nederlansch spreken meer gebruik v/d zorg, omdat ze 1. sneller doorverwezen worden omdat de arts er geen klote van begrijpt wat ze zeggen 2. omdat ze zich aanstellen. 3. omdat ze zich laten besnijden.

E.e.a. krijg je in het eerste jaar gezondheidswetenschappen.

mrXL | 05-10-06 | 13:11

Ongezien de tyfus!

Na het zuur nu dus het maagzuur....

Graaf Gulpenduiker | 05-10-06 | 13:10

@KABAAL

E.e.a. is te wijten aan het aantal wanbetalers (lees: voornamelijk medelanders)

... als dat waar is zijn ze toch mooi geintegreerd. Niks willen betalen en toch meeprofiteren klinkt mij behoorlijk Nederlands in de oren.

yurp | 05-10-06 | 13:10

@Kees3382 05-10-06 @ 12:28
Even je onwetendheid corrigeren: of die dokter je nou vijf keer of een keer laat "opdraven" maakt niet uit: hij krijgt gewoon hetzelfde bedrag.
DBC heet dat.

hes, MD | 05-10-06 | 13:09

Soms vraag je je af waarom je werkt en braaf de belastingen betaalt. Als klaploper heb je het zo slecht nog niet in Nederland....

koyt | 05-10-06 | 13:09

@LucasDLL
Nu kan iedereen zien dat de kosten van de zorg al jaren stijgen (Vergrijzing en betere behandelmethodes, weet je). Als particulier wist ik dat al lang. Aan de stijging gaat een ander financieringssysteem nix veranderen. Dat was ook nooit de bedoeling. De nieuwe opzet was bedoeld om ervoor te zorgen dat we minder hard stijgen.

Oculus Malus | 05-10-06 | 13:09

@paranoia 05-10-06 @ 12:57:
Tsja, en dan gaan ze er van uit dat je van te voren precies weet wat je gaat verdienen. Nu geldt dat voor de massa ook wel, maar ik weet dat als free-lancer niet. Het zou best kunnen dat ik volgend veel meer ga verdienen, maar daar weet ik niks van. Ik moet het wel van te voren opgeven. Dus mijn accountant stelt mijn verdiensten altijd op 0, ik krijg de volle mep aan toeslag en we hopen nu dat ze bij de belastingen de toeslagen en de belastingaangifte niet koppelen. Waarschijnlijk moet ik de toeslag voor 2007 gebruiken om die van 2006 terug te betalen, maar dat is een probleem voor april 2007. Leuk hoor, calculerende burger zijn. Je wordt er alleen wel erg moe van.

koerbagh | 05-10-06 | 13:08

En ik mag ook nog opdraaien voor de wanbetalers?
Het wordt al langer hoe gekker, je zou bijna zeggen laat ze maar creperen.

Fuzzy-de-Bear | 05-10-06 | 13:07

chloorhexidine 05-10-06 @ 12:30

Nee hoor, de no-claim wordt gezellig afgeschaft.

yurp | 05-10-06 | 13:07

Er bestaat een therapie waardoor mensen met mrsa (denk aan mensen in quarantaine) en andere bacteriele infecties geholpen zouden kunnen worden. en het kostenplaatje van de ziektekosten zou met die therapie ook omlaaggebracht worden, maar wil Hans Hoogerkots dat wel?
www.phagetherapycenter.com
www.phageinternational.com/diagnosis.h...

Attila23 | 05-10-06 | 13:06

Meerrrr ouderwetse LucasdeLL topics! Ook goed voor clickcijfers.

TRS | 05-10-06 | 13:06

Volgens een woordvoerder van de verzekeraars, wordt de premie verhoogt met ca. 185,--. E.e.a. is te wijten aan het aantal wanbetalers (lees: voornamelijk medelanders) die niets betalen maar wel gebruik maken van allerlei zorg. De brave burger die wel netjes zijn premie betaald, moet ook maar opdraaien voor de onkosten die de klaplopers veroorzaken.......

KABAAL | 05-10-06 | 13:06

@koerbagh 05-10-06 @ 12:33
"En dat willen wij. Blijkbaar"
.
Wim Kan zei het in de jaren zeventig al:
"Democratie is de wil van het volk,
iedere morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil."

Professor Plons | 05-10-06 | 13:06

Niets aan de hand. Morgen kelderen de gristenhonden en de liberale zuigers weer in de peilingen.

Don Quichote | 05-10-06 | 13:05

Het wordt duidelijk tijd voor een nieuw kabinet. Maar kunnen we asjeblieft stoppen met dat VOC-gelul. Want dat slaat de plank echt finaal mis

Suspension Goose | 05-10-06 | 13:04

@LucasDLL: ander kenmerk v/d vrije markt: vrije toetreding.

Vraagje aan Lucas: is er in NL vrije toetreding, maw: kan iedereen geneeskunde studeren?

Hint: "Numerus fixus".

mrXL | 05-10-06 | 13:02

Eens even kijken...
na
- 3% belastingverlaging
- gratis kinderopvang
- de nieuwe nationale luchthaven in De Noordzee
- extra investering(kje) in Onderwijs

nu ook nog
- extra zorgtoeslag (Je wilt immers geen Finnen met cheaulera in de geaut hebben liggen)

en dat betalen we van... ? (even het VVD programma d'r op na slaan)
- extra bezuinigingen in de zorg (waar dan? blijkbaar niet op de toeslag...)
- minder overheidsbureaucratie (Hé VVD! Dat afschaffen van die regels is lekker opgeschoten dan na 12 jaar regeringsdeelname. Krijg je dat werkelijk nog geloofwaardig je strot uit?)

Kortom. Hansie bedankt! en in huize di9 vegen wij ons achterwerk af met het VVD-programma.

di9 | 05-10-06 | 13:01

DT71 05-10-06 @ 12:14 inderdaad, ik begin er langszaam heeel erg kotsziek van te worden dat je als middenmoter overal voor op mag draaien. Rijk? dan merk je geen ruk van die extra tientjes? Arm? Dan krijg je ze terug. Ertussenin? Lekker jammer joh! En dan vooral als je geen kinderen hebt ben je echt zwaar de sjaak!

yurp | 05-10-06 | 12:59

Bent u alleenstaande met een toetsingsinkomen tot € 25.068 bruto? Dan heeft u recht op zorgtoeslag. Voor een alleenstaande is dit maximaal ongeveer € 400 per jaar. Heeft u een toeslagpartner en is het toetsingsinkomen van u en uw toeslagpartner samen niet meer dan € 40.120 per jaar? Dan heeft u samen recht op zorgtoeslag. Als uw gezamenlijke toetsingsinkomen maximaal ongeveer € 16.510 is, heeft u recht op de maximale zorgtoeslag van € 1.155 per jaar.

Met andere woorden, ze moesten die zorgtoeslag zowieso al verhogen anders word de zwarte lijst langer.

paranoia | 05-10-06 | 12:57

bosbaan 05-10-06 @ 12:15

dit is toch wel echt verbijsterd. Op een of andere manier wordt dit door je toch weer in de schoenen van 'links' gestopt?

yurp | 05-10-06 | 12:56

En met zijn initialen geeft Hoogervorst het volk ook nog eens een flinke trap na

wijsvinger | 05-10-06 | 12:56

@Treger: Nee, daarin heb je ongelijk. In de 17e eeuw (tijd van VOC?) had NL een structurele betere gezondheidszorg, ook voor de armen, geheel gebaseerd op vrijwillige donaties. Engeland had 'n collectief systeem en men was jaloers op het Hollandse systeem.

TBC en HIV kosten souperen niet het grootste gedeelte op van het budget, dat is punt-komma geneuk. Als ik de keuze krijg om 5 euro per jaar te betalen om de buurt HIV of TBC vrij te houden, is die keuze snel gemaakt.

In het gehucht waar ik in woon zou dat € 400.000 per jaar tegen TBC zijn, en da's al veel te veel. En HIV is geen wandelende tijdbom, je moet gewoon met condoom neuken en schone naalden gebruiken.

mrXL | 05-10-06 | 12:54

En wie heeft hier nu weer schuld aan? Want uit de reacties opmakend, krijgen verschillend het CDA , de PvdA, de VVD en die klootzak van een Lucas de schuld. Aub, Verlicht deze zwevende kiezer met u alomvattende wijsheid.

Flodder | 05-10-06 | 12:54

@koerbagh 05-10-06 @ 12:50
Banken zijn inderdaad de nieuwe wooncorporaties.

De Intrigant | 05-10-06 | 12:53

@De StoorZenDer 05-10-06 @ 12:44:
Vastgoed? The "Willem Endstra" way? Dan hoef je je geen zorgen te maken, dan haal je de 65 niet.
Of huur je gewoon je huis van de bank -gesubsidieerd met hypotheekrenteaftrek- ?

koerbagh | 05-10-06 | 12:50

Mrxl,
Bonus/malus in zorg is onmogelijk wegens volksgezondheid.Bijvoorbeeld een HIV lijer die er TBC bij heeft is een wandelende tijdbom en MOET verplicht behandeld worden anders grote ongelukken.

Treger | 05-10-06 | 12:47

@DT71: (LOL) jij heet geen Lucas maar het antwoord is wel goed ja. 10 punten en je gaat door naar de volgende ronde, met als hoofdprijs de wasmachine.

mrXL | 05-10-06 | 12:46

mag doodwensen nou wel of niet? hehe?

mirus | 05-10-06 | 12:45

@mrXL: Een communistische dictatuur?

Rest In Privacy | 05-10-06 | 12:45

@SuperG

"Voor ouderen met alleen AOW is rondkomen"
Normale mensen zorgen voor hun oude dag doormiddel van Pensioen, of zoals ik, vastgoed. Als je afhankelijk bent, alleen van AOW wil dat zeggen dat je vroeger niet echt hard hebt gewerkt.

De StoorZenDer | 05-10-06 | 12:44

IEDERE verzekeringsmaatschappij hanteert voor auto's een bonus/malus systeem. Voor auto's is de markt een heeel stuk vrijer.

In principe wilde men dit ook in de gezondheidszorg, maar dat mag niet meer van de overheid.

Vraagje aan Lucas: hoe noem je een economie waarbij de overheid de regels bepaalt?

mrXL | 05-10-06 | 12:41

duh .. en dat vergrijzings verhaaltje is ook al zo verschrikkelijk achterhaald .. ze gaan namelijk allemaal dood !

Draaitafel Demagoog | 05-10-06 | 12:38

Ooooohw, Lucas, enorme eikel die je bent.

ER IS GEEN VRIJE MARKT! De regels en de prijzen worden DOOR DE OVERHEID BEPAALT.

Er is acceptatieplicht, dat hoort niet in de vrije markt, en de overheid bepaalt de prijzen, dat hoort ook niet in een vrije markt.

Als zelfstandige ben ik zowat 2,5x zoveel gaan betalen dan vroegah, terwijl zelfstandigen het minst ziek zijn.

Maar: de overheid schildert de vrije markt graag slecht af, zodat NOG MEER overheidsingrijpen noodzakelijk lijkt.

Sukkels als jij trappen daar natuurlijk met open ogen in.

mrXL | 05-10-06 | 12:35

IK blij dat ik principieel niet stem, en al helemaal niet op die criminelen in den haag!

ja man | 05-10-06 | 12:35

@Professor Plons 05-10-06 @ 12:25:
Dat komt omdat ze heel handig de verkiezingen naar voren hebben geschoven. Dit kabinet regeert feitelijk tot en met 2007 (want ze dient de begroting voor 2007 in) en de PvdA mag straks die begroting gaan uitvoeren. Ze maken er dus een waardeloze begroting van zodat ze over 4 jaar kunnen zeggen: zie je wel wat de PvdA er voor een puinhoop van heeft gemaakt. En dat zelfde spelletje speelt de PvdA 4 jaar later. En zo rollen ze over elkaar heen over onze ruggen. Dat heet parlementaire democratie. En dat willen wij. Blijkbaar.

koerbagh | 05-10-06 | 12:33

@mvg 05-10-06 @ 12:29
Lekker.
Jouw mond of de mijne?

Traag | 05-10-06 | 12:33

Gewoon VVD stemmen jongens! Echt veeeeeeeeel beter dan PvdA!

blikjegrolsch | 05-10-06 | 12:33

OMG! 22 euro duurder!?
Dat is een half uurtje F5-en extra dan per jaar.

De StoorZenDer | 05-10-06 | 12:32

Geluukig wil de VVD nu weer Schiphol privatiseren. Wordt het goedkoper van. Echt waar.

SuperG | 05-10-06 | 12:31

Wordt het no-claim bedrag ook hoger?

chloorhexidine | 05-10-06 | 12:30

En daar gaat de 1% extra koopkracht die we kregen van Zalm en Balkenende voor 2007... die al was verdampt door de 2% inflatie van volgend jaar, maar dit kon er nog wel bij. Nee, het gaat weer goed met Nederland. Heus. Vooral met het verzekeringswezen.

koerbagh | 05-10-06 | 12:29

@traag:
zal ik je even zoenen? genaaid worden zonder zoenen is niks... ;)

mvg | 05-10-06 | 12:29

Dat de VVD NOG grotere leugens verkoopt dan de andere politieke partijen was toch bekend? En bovenstaande is toch voorspeld? Waarom nu ineens ophef? Hoogervorst vertrouw je nog niet als 2ehands autoverkoper, wat wil je dan? VVD is er voor de hogere inkomens, maar laten altijd de middeninkomens geloven dat ze er ook voor hun zijn en vervolgens betalen ze zich scheel en kijken angstvallig naar de uitkeringstrekkers en verzetten zich nog meer, worden nog rechtser en blijven trouw VVD stemmen. Bij de VVD staan deze mensen beter bekend als slaven en graag willen ze door hun middenklasgepeupel Massa genoemd worden. Als belonging wordt hun altijd als wortel de hypotheekaftrek voor de neus gehouden en worden ze bij de neus genomen. Als je niet minstens 2 maal modaal verdient, en als je niet weet wat modaal is verdien je dat dus niet, heb je niks te zoeken bij de VVD. Gelukkig ws de angst voor de minima en buitenlanders groot en is men net te dom om door te hebben dat er meer geld verdwijnt aan de top dan aan de onderkant. Bij deze een pleidooi voor een middenpartij. Nee, die is er niet. De gang naar stembus wordt dus weer eens een hopeloze.

Adormin | 05-10-06 | 12:28

En als die extra premie nou goed besteed werd (aan zorg dus). Niet dus, die gaat net als het grootste deel van de huidige premie naar bureaucraten, managers, adviesbureaus, stichtingen, verzekeraars, bankiers, etcetera. En de dokters laten je vijf keer opdraven zodat ze 5x kunnen rekenen in plaats van maar 1x. Waarom is in andere landen die zorg zoveel beter en betaal je maar de helft??

Kees3382 | 05-10-06 | 12:28

Als we het nu ineens terugdraaien naar het stelsen van 5 jaar geleden.
U en ik betalen wederom netjes 50 euries en de rest word weer op de oude wijze verzameld. Zijn er ineens ook 100.000 wanbetalers minder.
Want waarom is zorg duurder geworden? Niet met verhaaltje marktwerking aankomen...

ThaCroW | 05-10-06 | 12:28

@Traag 05-10-06 @ 12:24: vraag Zalm volgende keer om wat glijmiddel-toeslag anders...

Zeurders | 05-10-06 | 12:27

Neqschot !!!!!! en snel !!!!!!

El_CapodiTuttiCapi | 05-10-06 | 12:25

Kan iemand mij uitleggen hoe Zalm beloftes kan maken over toeslagen terwijl hij niet eens weet of hij volgend jaar wel in de regering zit?

Professor Plons | 05-10-06 | 12:25

ik krijg hier kramp van in mijn sluitspier, ik voel me genaait.
*meld zich dus maar meteen ziek*

Traag | 05-10-06 | 12:24

En ja hoor, we gaan weer VVD bashen. Die zorgpremie is gratis, dus waar maakt iedereen zich druk over?

Korreltje Zout | 05-10-06 | 12:22

Dat zorgstelsel had jaren geleden al moeten worden omgezet maar de PvdA durfde er zijn vingers niet aan te branden en liet de VVD de hete kastagnes uit het vuur halen. Of hebben jullie soms een krachtig tegengeluid van de oppositie gehoord. Van oppositieleider Wouter-als-ik-aan-de-macht-kom-ga-ik-niets-terugdraaien-Bos zeker niet. Jammer dat je met je premie voor 2 a 3 andere gezinnen betaald dat wel, maar dat zeggen ze er niet bij; je zou er eens achter komen hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Lucifer | 05-10-06 | 12:21

Beloftes, beloftes... die maken ze uiteraard toch nooit waar. Sterker nog, het zou mij niks verbazen als de tegemoetkomiung volgend jaar lager uitvalt dan dit jaar.
Ik denk dat ik op de Partij voor de Dieren ga stemmen... kloodtzacken!

looprekje | 05-10-06 | 12:20

De kleintjes zijn vakkundig opgeslokt door de grote.
Dag marktwerking. Dat kan een kind van 5 nog wel voorspellen.
Las ik hier al bouwfraude en prijsafspraken in de comments?
Daar het een VVD-paradepaardje is komt Zalm wel erg snel met geld over de brug. Partijpolitiek mag wel wat kosten.

De Intrigant | 05-10-06 | 12:19

@bwahaha: Klopt. Van PvdA tot CDA of VVD. Het is allemaal liegen, bedriegen, huichelen en oplichten op uw en mijn kosten. Machtig mooie baan man. En het volk blijft inderdaad consequent stemmen op Landverraad Inc. En als er al protest komt, dan wordt dat georganiseerd door een aan een politieke partij gelieerde organisatie. Glas, plas, was.
-
Dat zou pas een signaal zijn; uitsluitend stemmen op nieuwe splinterpartijtjes (linx of regs; who cares) die nog nooit in de kamer hebben gezeten. LOL!

Rest In Privacy | 05-10-06 | 12:18

Tjonge, jonge die verhoging gaat me de kop kosten. Premie hoger, zorgtoeslag hoger dus de zorgtoeslagontvangers onder ons gaan hieraan ook financieel koppie onder, dat wordt niet skieën en zuipen dit seizoen.
Kom eens met een topic over wat de middengroep te wachten staat onder Boslim en kornuiten.
Alhoewel me dat ook geen typhus kan schelen.

capo | 05-10-06 | 12:18

Gelukkig ies die zorgtoeslag graties!

Korreltje Zout | 05-10-06 | 12:17

@update:
is dat die toeslag waar ik niet voor in aanmerking kom? ow. idd. die ja.
*spoelt gal weg met wat rode wijn*

mvg | 05-10-06 | 12:16

Concurentie is een prijsdrukker zeggen ze allemaal.......

Tenzij mensen een bouwfraude life kunnen volgen en denken hej dat kunnen ik en mijn çoncurenten' ook....

En natuurlijk moet iedereen gewoon meebetalen aan de besnijdenis van Ali Buba en zijn 800 zonen 400 vrouwen.

Kijk eens naar een samenleving alsof het JOUW gezin is.

Hoeveel anderen die NIET JOUW kinderen zijn kun je dan nog verdragen en onderhouden???

Niet echt veel van alleen een uitkering dacht ik zo...

Heer THOR | 05-10-06 | 12:16

Hier kiest het linkse volkje toch zelf voor, hier pleit het heertje Bos toch voor. Illegalen, mensen die bewust de premie niet betalen, maar wel gecompenseerd worden door de belasting, gelukzoekers, uitgeprocedeerden.
Elk jaar weer 100 Euro er boven op. Bedankt.

bosbaan | 05-10-06 | 12:15

Hahahahaha! Die is goed. 'Dan verhogen we gewoon de zorgtoeslag'. Ja, voor het armoedige plebs. De middenmoot en alles daarboven mag dus weer bloeden. Die krijgen immers geen toeslagen of compensaties. Sempre idem, sempre penis.

Rest In Privacy | 05-10-06 | 12:14

Echt he. Wat een bananenrepubliek.
Het volk zou in opstand moeten komen tegen deze politici.
Maar nee, het volk is dom en stemt gewoon nog een keer op ze. En het liefst op hen die de grootste bek hebben over de kleinste dingen.

bwahaha | 05-10-06 | 12:14

Ga ik volgend jaar maar eens flink ziek worden voor dat geld..

Kingsize68 | 05-10-06 | 12:13

[glazenbol]
Reactie Hoogervorst
"Het is nu een vrije markt dus de politiek valt hierin niets te verwijten. En daarnaast is het zo dat als meer mensen gebruik maken, door onder andere vergrijzing, van het zorgstelsel het automatisch duurder wordt."
[/glazenbol]

Meneer | 05-10-06 | 12:13

wie poltici op hun woord gelooft spoort niet.

mvg | 05-10-06 | 12:12

Ziek wordt je ervan

DaBartRulez | 05-10-06 | 12:12

-weggejorist-

barq | 05-10-06 | 12:11

snotverdikke, 91 euro, daar moet ik toch gauw weer een half uur voor f5-en

Juan Zaque | 05-10-06 | 12:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken