Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Gemarineerde christenhonden met gebakken aardappelen"

logischbiologisch.jpgHet Reformatorisch huisorgaan RefDag komt vandaag met een artikel over de Toestand in de FijnPoepWereld. Want o o o, wat hebben ze het moeilijk, daar in Orthodoxië op de Veluwe. En net zoals in de Bijbel wordt er weer flink op los gefantaseerd. Klik voor het artikel HIERRR en scroll naar het hoofdstukje "Intolerante tolerantie." Een terugblik op het Scheppingsfolder-gedoe van die malloot op Urk, en de gezamelijke TerugNaarJeMaker-actie van een aantal blogs. In het artikel wordt een partij poep gepraat. Waar gaat het om? Hierom: Een begeleidende voorbeeldbrief van Metrocolumnist Luuk Koelman is uiterst venijnig. "Ik ga toch ook niet naar Urk om te verkondigen dat kabouters bestaan en dat Rien Poortvliet de oppergod is?” Huh? Klopt dat wel? Oppergod Google ontkent dat Luuk Koelman dat ooit gezegd heeft, en een simpele check naar de bewuste door Koelman geschreven Voorbeeldbrief (pdf) leert dat RefDag hier gewoon uit z'n nek lult. Ook de alinea: GeenStijlblogger Pritt Stift twittert: „Koken. Gemarineerde christenhonden met gebakken aardappelen.” De tolerantie van de intoleranten blijkt begrensd.” is gemanipuleerd geklets vanaf de reformatorische redactiekansel. Behalve dat de tweet van ondergetekende onjuist is overgenomen - Pritt eet nooit meerdere christenhonden, altijd maar 1 - is ook een substantieel gedeelte van de tweet weggelaten, want daar staat dat de aarde ouder is dan 6000 jaar. KEIHARD BEWIJS. Kortom; RefDag praat donkerbruine poep, stinkende gristelijke agitprop met als doel polarisatie. Je zou bijna naar de Raad voor de Journalistiek stappen en/of een woedende brief naar de hoofdredacteur schrijven. Het is maar goed dat we vandaag in een verdraagzame bui zijn...

Reaguursels

Inloggen

Simon3242 | 05-10-09 | 15:41
Voor het te laat is? Armageddon?

Schoorsteenveger | 05-10-09 | 19:59

******** | 03-10-09 | 22:00
Ik ben de laatste om een Gristen zijn geloof te willen ontnemen. Nergens heb ik ooit beweerd dat de Gristen iets aan zijn verstand gepeuterd zou moeten worden. Hij moet zich alleen een beetje leren gedragen, dat is alles. Die Gristen valt mij ongevraagd lastig met een dom foldertje om mij ergens van te overtuigen en daar erger ik mij mateloos aan. Maar dat is nog tot daar aan toe. Nee, die gristen claimt de Waarheid in pacht te hebben en op basis van énkel die claim alle andere waarheden aan te mogen vallen, te pas en te onpas, gevraagd en ongevraagd. Ik gun elke gristen zijn waarheid hoor, ik wil niemand maar dan ook niemand zijn bijbel ontnemen. Maar ik pik het niet als die gristen het weer niet kan laten om wild met die blijbel om zich heen te gaan slaan.

Schoorsteenveger | 05-10-09 | 19:39

Handboek | 04-10-09 | 01:17
Gristenen die de Waarheid van de Bijbel stellen tegenover de evolutietheorie dien je niet gelijk te stellen met lieden die binnen de wetenschappelijke traditie kritisch staan tegenover bepaalde aspecten van die theorie. Die Gristenen willen die evolutietheorie simpelweg vervangen door 'God's woord' en dat is héél wat anders dan een gezond kritische houdigen tegenover beweringen van wetenschappers.
En ja, beweren dat je de waarheid in pacht hebt omdat je gelooft in wat ooit ergens in de geschiedenis geopenbaard zou zijn is het toppunt van arrogantie als je pretendeert dat die waarheid een rol zou moeten spelen in een wetenschappelijke discussie.
Wat betreft het broeikaseffect het volgende. Er is op dit moment een verhitte discussie tussen wetenschappers of de grove voorspellingen die gedaan worden wel kloppen of niet. Ik hoop dat je beseft dat hier iets cruciaals definitief anders is dan in vroeger eeuwen: er is discussie! En ook de criteria op basis waarvan die discussie gevoerd wordt zijn open en transparant. Iedereen kan aan die discussie meedoen, niemand uitgezonderd. Maar niemand krijgt de ruimte om de wetenschappelijke criteria in z'n geheel terzijde te schuiven en daar zoiets vaags als een 'woord van God' voor in de plaats te zetten.
Zo simpel is het. De wetenschap hoeft helemaal niet volmaakt te zijn om recht van spreken te hebben. De wetenschap heeft namelijk ruimte gecreëerd voor systematische twijfel, en die systematische twijfel is de motor van de wetenschappelijke vooruitgang. Dat die evolutietheorie niet volmaakt is, is geen argument tégen die evolutietheorie. Er ontstaan pas argumenten tégen de evolutietheorie als deze tegen de wetenschappelijke traditie in te vuur en te zwaard verdedigd gaat worden omdat een bepaalde cub vindt dat aan de waarheid van die theorie niet meer getwijfeld mag worden. Anders gezegd, als er een club is die eenzelfde arrogantie ten toon gaat spreiden als lieden die ongevraagd volstrekt overbodige foldertjes rond gaan strooien.

Schoorsteenveger | 05-10-09 | 18:52

Radicale anti-christenen, bekeer je voor het te laat is.

Simon3242 | 05-10-09 | 15:41

Bastaart? Leef je nog?

Bokko | 05-10-09 | 00:36

blijft is blijven zegt de balk

caravaggio | 04-10-09 | 22:14

handboek
uit je nek zwetsen en taalfouten maken kom je hier vaak tegen op gs. maar u spant de kroon met dit geneuzel wat gebracht wordt in 80 zinnen en samengevat kan worden in 1 woord: onzin. d's en t's blijft moeilijk toch. Ik kan u niet serieus nemen met dit soor kanjers van taalfouten .Fundamenteel filosofisch niveau..... schrijf niet boven je pet als je het niet waar kan maken lutser

caravaggio | 04-10-09 | 21:21

@peter verhaar | 04-10-09 | 11:10

[Zondagsquote van RefDag verwijderd]

Ja, en? Wat wil je daarmee zeggen?

smoelwerk | 04-10-09 | 14:33

Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.

Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.

Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.

Informatie over kerkelijke gemeenten, kerkdiensten en predikanten kunt u desgewenst vinden op onze site www.kerktijden.nl.

Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad

peter verhaar | 04-10-09 | 11:10

Specy | 04-10-09 | 01:08
Bewijst u eens dat adgkhajdghuovjbetq b niet bestaan. Moeilijk he? Onmogelijk zelfs, want het niet-bestaan van iets bewijzen is principieel onmogelijk. Als iemand claimt dat god bestaat dan ligt de bewijslast bij de claimer.

j.fietsbel | 03-10-09 | 23:31
U bent agnost? Zoals hierboven aangegeven, als iemand het bestaan van iets claimt ligt de bewijslast bij de claimer. Is ook maar een van 's werelds religies hiermee ooit verder gekomen dan 'Allahu Akbar' of 'de Heere zij met u?' Natuurlijk niet, een religie die het bestaan van god in twijfel trekt is geen lang leven beschoren. Het bestaan van god (in welke religie dan ook) is een axioma waar op geen enkele manier aan getwijfeld kan worden. Een atheïst gelooft dus niet, hij realiseert zich dat religieuzen nooit het bestaan van god in twijfel zullen trekken en zo de bewijslast blijvend negeren. Er rest niets anders dan concluderen dat god niet bestaat en dat het tegendeel nooit bewezen zal worden.

Timooooo | 04-10-09 | 11:01

-weggejorist-

joep1234 | 04-10-09 | 03:32

@Schoorsteenveger | 03-10-09 | 15:23
Het lijken mij wel principiële botsingen. Weliswaar niet in de orde van grootte als dat gesuggereerd wordt, maar het gaat wel om redelijk fundamentele zaken. Er zijn zaken die niet zo stellig zijn als dat beweerd wordt. Evolutie is niet zo zwart-wit als dat beweerd wordt. Hetzelfde geldt voor het broeikas-effect. Menig reaguurder heeft er een alu-hoedje bij nodig. De huidige maatschappij is onder invloed van het christendom ontstaan en heeft daar nog behoorlijke sporen van. Het roer radicaal omgooien zoals nu door bepaalde mensen gepropageerd wordt is vragen om problemen. Allereerst op fundamenteel filosofisch niveau vallen de kaders weg en is niet meer helder wat waarheid is. Meestal boeit het in hoofdlijnen niet wat als waarheid genomen wordt, als er maar iets is. Op lagere niveaus zie je de effecten van scheidingen, een-ouder-gezinnen, gebrek aan structuur, een wirwar van meningen en opvattingen en afkalvende sociale cohesie. De beperkte blik die christenen en moslims verweten wordt onder het mom van onderdrukking is ook bij de atheïsten en GS-reaguurders vaak het geval. Lang niet alle moslims zijn haatbaarden, lang niet alle christenen zijn dogmatisch en er zijn SP-stemmers die goed verdienen. Het vervelende is dat Pritt met zijn probeersels wel aardig de toon kan bepalen voor de dagelijkse omgang. Zoals Cortes laat zien weet de gemiddelde reaguurder pas wat hij wil als hij het heeft. Geef hem een beperkte keuze en hij zal een beperkte blik hebben.
@Cortes | 03-10-09 | 19:05
Als je over arrogant gaat beginnen dan is er een spreekwoord met balk en splinter dat hier van toepassing lijkt. Ik heb nog geen zinnig argument van je gelezen dat iets weerlegd van wat ik gezegd heb. Je laat alleen maar zien dat je naadloos aansluit bij het gemiddelde reaguurdersniveau.

Handboek | 04-10-09 | 01:17

Timooooo | 03-10-09 | 22:53

Bewijs? Want als je met absolute stellingen komt die vergelijkbaar zijn met die van extreme gelovigen, maar je wel beter waant, dan zul je toch echt met een bewijs moeten komen...

Je kunt op religies (terecht) heel veel kritiek hebben, maar het kan best zijn dat er ergens eentje tussen zit die het bij het rechte eind heeft.

Kan dan natuurlijk net zo goed zijn dat alleen de Grieken het bij het rechte eind hadden met een oppergod die een klein jongetje op zijn tijd wel kon waarderen...

Specy | 04-10-09 | 01:08

Timooooo | 03-10-09 | 22:53
Onzin verhaal.
Zelfs een atheïst geloofd (in het niets) jouw samenvatting is ondanks terminologie als feiten, regentenklasse etc. bij elkaar gezocht en ongegrond.
De mening van jawell daarentegen is een stuk beter gefundeerd.

j.fietsbel | 03-10-09 | 23:31

De keren dat ik in de hel zou branden of dat mijn zieltje zwart werd zijn niet meer te tellen.
Allemaal door godsvruchtige gristenen toegewenst.

ristretto | 03-10-09 | 23:18

jawell | 03-10-09 | 21:46
U doet alsof de vraag van het bestaan van de gristelijke god slechts een mening behelst, maar het behelst hier absoluut geen mening: het niet-bestaan van ook maar één god is een onontkoombaar feit. Het verkondigen van een geloof komt dus neer op het ontkennen van een vaststaand feit. Daarmee staan wat mij betreft 'geloven' dat de Holocaust een Joods verzinsel is en 'geloven' dat god bestaat op dezelfde voet. Als de Nederlandse regentenklasse een beetje consequent was zou religie dus eigenlijk strafbaar moeten zijn, hmmmm...

Timooooo | 03-10-09 | 22:53

@Raptor | 03-10-09 | 20:38

" Zover ik weet sta ik nu ook als weldenkend mens in het midden van de
" wereld die ook niets zomaar aan neemt.

Dat geloof ik zo. Er zijn nu ook een heleboel mensen (veel meer dan vroeger) die een 'speciale' (religieus getinte) school doorlopen (hebben) en er als weldenkend mens uitrollen. Hoe meer mensen vroeg de vaardigheden hebben om in de schat aan informatie die hen tegenwoordig ter beschikking staat te grasduinen, hoe groter de kans dat ze zich realiseren dat ze zelf keuzevrijheid hebben. En met die keuzevrijheid komt onvermijdelijk de noodzaak daar over na te denken. Dat is gunstig.

Maar de zorg ligt natuurlijk bij mensen die die vaardigheden niet ontwikkelen, hetzij omdat ze dat niet kunnen, hetzij omdat ze dat niet willen. Dat worden mensen voor wie het een veilig gevoel is zich terug te laten vallen op de illusies die een religie hen biedt, inclusief een godsfiguur die 'ervoor zorgt dat het allemaal wel goed komt', liefde en barmhartigheid uitstraalt en alwetend is, een gebruiksaanwijzing waarin al die uitgangspunten nog eens netjes geordend staan opgeschreven, en een wijs persoon in het geloofshuis die met het gezag van de godsfiguur 'assisteert' bij het inrichten van het dagelijks leven en hen vooral voorhoudt wat ze niet moeten doen om te voorkomen dat ze na de dood aan de 'foute' kant van de scheidslijn terechtkomen.

Ter illustratie: ik heb wel eens op zondagochtend met verbazing gekeken naar een programma als "Nederland zingt" (of zoiets). Je ziet dan steevast een kerk vol mensen die 'blije' liederen zingen over hun god, en de genade die hij uitstraalt, en de nederigheid (lees: onderdanigheid) van de mens die niets waard is maar toch in genade hoopt te worden aangenomen. Het is werkelijk te bizar voor woorden, maar ik heb zelden iemand in die uitzendingen gezien waarvan de gezichtsuitdrukking in lijn was met de gezongen 'blijde' tekst. Ik ken enkele van zulke mensen persoonlijk, en ik vind het altijd weer ontmoedigend te zien dat ze geen eigen initiatief hebben, de lokale dominee (want het zijn grefo's) nakakelen en in ieder geval weigeren zelf na te denken. En in dat rijtje zijn degenen die zichzelf belast zien met de erfzonde nog de allerengsten, want die erfzonde projecteren ze op iedereen, dus ook op mij, en ik heb daar helemaal niets mee.

Mijn illusie is dat dat verandert naarmate mensen (kinderen) van jongsaf worden gestimuleerd in zelf nadenken en vooral zelf keuzes maken. Ook geloof is immers een keuze.

smoelwerk | 03-10-09 | 22:50

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 19:34
en net zoals veel plofmoslims zichzelf doorgaans als heel aardig en zeer redelijk beschouwen is het voor de meer extremistisch aangelegde atheïsten simpelweg onmogelijk om het door de dikke schedel te krijgen dat andersdenkenden helemaal niet bekeerd willen worden tot hun 'geloof'.
jammer dat jij zo closed-minded en intolerant bent maar ga dat dan niet projecteren op gelovigen.

******** | 03-10-09 | 22:00

@ ********

HELD! kort samengevat wat ik wilde zeggen:P

jawell | 03-10-09 | 21:54

goh ja, en gs staat er om bekend dat ze altijd zorgvuldig te werk gaan en alles 3 keer checken. en dat iedereen hier altijd zo aardig en respectvol met elkaar omgaat.
kortom: niet zo zeiken als refo's ook eens wat vrijheid van meningsuiting willen.

******** | 03-10-09 | 21:52

Na het lezen van dit gedeelte op Geenstijl, ben ik in allereil het Refdag aan het zoeken geweest bij ons thuis - inderdaad wij zijn lid en ja ik vind het een degelijke krant. Na het stukje gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat samenvatten niet de sterkste kant is van Pritt Stift. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, ware het echter niet, dat hij uit zijn passages ook nog eens conclusies gaat trekken, die kant nog wal raken. Na dus het gehele artikel gelezen te hebben, ben ik mij - in dit geval - achter het Refdag gaan positioneren. Oftwel: het Refdag heeft het bij het rechte eind. Iedereen mag lief, leuk en aardig zijn mening verkondigen, komt deze echter van - in dit geval - een religie die onze geschiedenis heeft gevormd, dan zijn de poppen aan het dansen. Tegenwoordig wil men geen mening opgelegd krijgen, hierin laat het Refdag iedereen in zijn waarden, zij blijven namelijk heerlijk binnen hun eigen zuil van de samenleving, waarin zij hun mening propaganderen. Waneer je jezelf niet kunt vinden in deze mening, mag je gaan twijfelen in hoeverre de zuil bij u past. zo neen: zoek verder, zo ja: zip it.

jawell | 03-10-09 | 21:46

smoelwerk | 03-10-09 | 20:10
Ik moet je gelijk geven dat het niet zo eenvoudig is, maar onmogelijk is het ook niet. Zelf heb ik ook op zowel een christelijke basisschool als christelijke middelbare school gezeten. Het was echter nooit extreem. Op de basisschool leer je bijvoorbeeld naast Berend Botje ook een evangelisch liedje, en naast een sprookje word er ook nog voorgelezen uit de kinderbijbel. Niets over the top, en ons werd zeker niets opgedrongen zoals bijvoorbeeld creationisme of het bashen van andere geloven. Zover ik weet sta ik nu ook als weldenkend mens in het midden van de wereld die ook niets zomaar aan neemt. Tuurlijk ken ik genoeg gevallen waar speciaal onderwijs te ver gaat en waar meningen worden aangepraat.
"
Specy | 03-10-09 | 20:10
True that! ;)
Grap vond ik ook altijd bij zulke extreem gereformeerde scholen dat de kinderen die erop zaten het hardst konden vloeken van allemaal en dat zonder invloed van de heidense televisie!

Raptor | 03-10-09 | 20:38

smoelwerk | 03-10-09 | 19:55
"Ik vraag mij af of men zich dat in het algemeen wel realiseert."
Nee dus. Men denkt al te vaak dat religie zomaar een cultureel verschijnsel is dat vastkleeft aan een definieerbare groep, en dat die groep zich als vanzelf zal schikken zoals zovele andere groepen dat hebben gedaan. Schikken betekent hier dan noodzakelijkerwijs onderschikken aan een paar beginselen die een seculiere staat overeind kunnen en moeten houden. Nou, dat laatste gaat dus niet vrijwillig gebeuren en zal mettertijd niet met zachte dwang maar met harde hand moeten worden afgedwongen.
Fawaz, je weet wel die haatbaard uit Den Haag, hzegt het onomwonden: "... Dus zal er ook nooit een ontmoeting plaatsvinden tussen het Westen en de Islam. Er is geen gemeenschappelijke grond." Tel uit je winst.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 20:26

@Raptor 19:55

I know, but a man can dream, right?

Ik had een tijdje terug een collega die op zo'n school had gezeten. De gesprekken die wij tijdens de lunch hadden... Hij dacht dat wij allemaal in de hel zouden komen enzo. Lachen... En toen ging 'ie zelf ineens scheiden!

Specy | 03-10-09 | 20:10

@Raptor | 03-10-09 | 19:55

" Zelf heb ik helemaal geen probleem met 'speciaal' onderwijs, zolang deze scholen
" nog wel in het midden van de maatschappij staan.

Volgens mij is dat niet zo eenvoudig. 'Speciaal onderwijs' klinkt mij als een onmogelijke combinatie, en ik zou het liefst zien dat het 'speciale' losgekoppeld zou worden van 'onderwijs'. Dat eerste kan iedere (geloofs)genootschap zelf organiseren (wat mij betreft in volledige vrijheid) maar wel op eigen kosten; dat tweede moet inhoudelijk neutraal worden geleverd, bekostigd uit algemene middelen. Lijkt mij de juiste weg om het te organiseren zonder dat de vrijheid van godsdienst(keuze) wordt aangetast.

smoelwerk | 03-10-09 | 20:10

Specy | 03-10-09 | 19:25
Helaas, geen broek betekent niet broekloos maar in plaats daarvan een rok. En daarmee bedoel bedoel ik niet de sexy variant.

Idiote is dat ouders hun kinderen naar zulke scholen sturen ook al zit die school 30 km verderop. Stel je voor dat je je kinderen naar de lokale christelijke middelbare school stuurt waar de gristenen een tv hebben!

Zelf heb ik helemaal geen probleem met 'speciaal' onderwijs, zolang deze scholen nog wel in het midden van de maatschappij staan.

Raptor | 03-10-09 | 19:55

@Schoorsteenveger | 03-10-09 | 19:34

" De Islam is wat dat betreft nog een veel grotere kluif.

Reken maar! Ik vraag mij af of men zich dat in het algemeen wel realiseert. In vele aspecten zie je de trekken van het gristendom van pakweg 500 jaar geleden terug in de islam. De chronologische voorsprong van het gristendom heeft 1 voordeel: het geeft historici de mogelijkheid een voorspelling te doen ten aanzien van de (grote) ontwikkelingen die je kunt verwachten in de islam. Nu nog de juiste tactiek ontwikkelen om te voorkomen dat andersdenkenden lastig gevallen worden (voor zover al niet het geval).

smoelwerk | 03-10-09 | 19:55

smoelwerk | 03-10-09 | 19:08
Het is de claim op Absolute Waarheid. Zo lang ze geloven zullen ze claimen, en wie zijn wij om hen dat geloof te ontnemen. De ellende is dat ze vanuit dat geloof telkens weer de ongelovigen komen kapittelen, en dan moet je ze onder zachte dwang weer achter dat hek zien te krijgen. De Islam is wat dat betreft nog een veel grotere kluif.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 19:34

Heuh?

"Ik vind het echt niet van deze tijd dat een school die met belastinggeld wordt betaald, meisjes kan verplichten geen broek te dragen."

Cool, waar zit die school?!

Specy | 03-10-09 | 19:25

@Schoorsteenveger | 03-10-09 | 15:11

" Je kunt dit met geen mogelijkheid forceren. Dat slijt langzaam, dat sterft uit.
" Kwestie van de culturele evolutie zijn werk laten doen.

Zeker waar. Maar je moet die culturele evolutie denk ik wel op de juiste momenten een duwtje geven. De wetgever (Staten Generaal = TK + EK) zal hopelijk op een dag de juiste samenstelling hebben om dat voor elkaar te krijgen. Het kan ook anders en mogelijk iets sneller, in ieder geval bleek dat in het verleden in andere landen. Voor zover ik begrepen heb is Frankrijk een goed voorbeeld, en wordt religie (in welke vorm dan ook) geheel buiten het staatsbestel gehouden. Dat lijkt mij een goed voorbeeld.

Ik ben het met Schoorsteenveger eens dat het volledig terect is dat het betreffende artikel aan de kaak wordt gesteld. Het is werkelijk altijd waar met die grefo's die de trom roeren. Ze gebruiken volledig verkeerde argumentatie, stellen hun geloof als ethisch en moreel model om je leven in te richten boven dat van ieder ander model, en lopen te janken dat ze zo weinig tolerantie ontmoeten, terwijl ik keer op keer moet vaststellen dat de intolerantie met name in de standpunten van diezelfde grefo's ruim vertegenwoordigd is. Ik vind (persoonlijk) iedereen die een geloof (dat per definitie door mensen is bedacht) aanhangt knettergek, los van het geloof in kwestie. Maar ik vind ook dat iedereen het recht heeft knettergek te zijn, maar dat er limieten zijn aan in hoeverre men zich ook knettergek mag gedragen jegens anderen. Het is ronduit stuitend dat (bijvoorbeeld) iemand die homo is zijn beroep van onderwijzer niet mag uitoefenen op een instelling op religieuze grondslag die niettemin voor het overgrote deel uit belastinggeld betaald wordt. Het is stuitend dat een knettergekke aanhanger van een religie straffeloos verkondigt dat 'zijn geloof' superieur is aan andere vormen van geloof, waarbij het enige argument dat daarvoor wordt gebruikt een historisch argument is: "want in dit land hebben we al een eeuwenlange raditie doordesemd van [mijn religie]". En het is werkelijk de grootste belediging voor mensen met een normaal denkvermogen dat je als wetgever iets als 'blasfemie' in je rechtssysteem strafbaar stelt.

Het is de keer op keer de kop opstekende oprispingen van dit tragische deel der natie dat mij (inderdaad) mateloos irriteert, en waarvan ik de tegenreacties altijd zal ondersteunen.

smoelwerk | 03-10-09 | 19:08

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 18:51
dat filmpje zegt niets over de smaak en het recept, hooguit wat over jouw vmbo-niveau

j.fietsbel | 03-10-09 | 18:56

Hoe smaakt een gristenhond, en heeft er iemand een receptje voor me

Zo jammer! | 03-10-09 | 18:38

Ik snap er helemaal niks van. Gisteren werd de SGP en van de Staaij aangepakt door GS. Dat lukte dus niet echt.
Vandaag weer een anti-grefo artikel.
Wat bezield jullie ?
Mijn halve familie bestaat uit christenen nou en ?
Ten eerste zijn ze niet te eten, ten tweede doen ze geen vlieg kwaad.

j.fietsbel | 03-10-09 | 18:31

Wel ironisch dat veel reaguurders zo hard gristenen haten dat de gemiddelde gristen er ruimdenkend bij is.

Raptor | 03-10-09 | 18:11

Niemand? Helemaal niemand? Ik zal het dan maar zeggen: STOP DE VERCHRISTENISERING!!!

Timooooo | 03-10-09 | 16:43

elevator | 03-10-09 | 16:34
Dan snap jij het niet. Ressentiment en geloof is één pot nat. Het fundament van het Christendom bestaat uit gewapend ressentiment. De grote kathedralen zijn opgetrokken uit steen maar gebouwd op ressentiment. Het Christendom is de wraak van de zwakken op de sterken, de wraak van de onderdrukten op de machtigen. Het communisme heeft dit na willen apen maar vergat dat het gepeupel die opium gewoon nodig heeft, die bedwelmende rituelen die tot in eeuwigheid verkondigen dat de zwakke in een hiernamaals beloond zal worden en de sterke zijn verdiende straf zal ondergaan. Het communisme wilde die hemel in één ruk naar de aarde halen, en dat was iets te kort door de bocht, dat verstoorde het wankele evenwicht. Zwakken moeten zuur blijven en morren, dan blijft het systeem overeind.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 16:42

Als er mensen last hebben van ressentiment zijn dat in elk geval niet christenen maar vooral deze anti-christenen met hun vooringenomenheid .

elevator | 03-10-09 | 16:34

elevator | 03-10-09 | 16:07
Die kerkbezoeken mogen wat mij betreft gewoon doorgaan hoor. Heb nog nooit de neiging hgehad iemand te verhinderen om zijn eigen kerk binnen te gaan. Het is het ressentiment van die kerkgangers jegens de rest van de samenleving dat soms zo stuitend is. En de aanmatiging die daarmee gepaard gaat. Nee, het is eerder omgekeerd, die lieden mogen hun God op hun blote knieën danken dat wij jegens hen zo verdraagzaam zijn en ze nog steeds volop de gelegenheid bieden hun onzin te pas en te onpas te berde te brengen. Maar het geduld begit wel een beetje op te raken.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 16:16

Als ik al die commentaren hier lees moet er voor kerkbezoekers nog een keer politiebegeleiding worden aan gevraagd...
Wat een haat ....

elevator | 03-10-09 | 16:07

Het is te hopen dat Pritt BV ook in een goede bui is vanwege de copyrightschending

Moeder Gans | 03-10-09 | 15:58

Ik geloof in Paulus.... de Boskabouter... dus ga ik de kerk van Grimm maar oprichten met als thuisbasis de Efteling. Stort ff geld dan kun je lid worden, we verplichten je dan wel elke Zondag bijeen te komen voor een vette preek en een gedachtenreset... als het ff kan 3x per dag.

Vindoe | 03-10-09 | 15:33

Handboek | 03-10-09 | 12:55
Je hebt gelijk als je zegt dat pritt de verkeerde citaten naar voren brengt en de aanval verkeerd inzet. Ik vind wél dat hij met recht dit artikel naar voren brengt.
Die lui spreken van "principiële botsing" als dat bezopen foldertje, die buitenproportioneel mallotige reactie op de viering van het Darwinjaar, door de samenleving niet al te zeer gewaardeerd wordt? Zijn die mensen helemáál van lotje getikt? Leven die écht nog in de illusie dat hier van een principiële discussie sprake is? Dat we écht nog serieus in willen gaan op hun claims dat de Bijbelse waarheid de wetenschappelijke waarheid op het niveau van wetenschappelijke bewijslast weerstaat? O, hovaardij. Principiële botsingen. Het zijn niet eens botsingen. Het zijn zurige oprispingen van een minderheid die de rest van de samenleving irriteren. Die rest heeft het onderhand wel gehad met dat geloof.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 15:23

smoelwerk | 03-10-09 | 12:55
Je kunt dit met geen mogelijkheid forceren. Dat slijt langzaam, dat sterft uit. Kwestie van de culturele evolutie zijn werk laten doen. Maar je kunt inderdaad faciliteren, de omgeving zodanig vormgeven dat het evolutionaire proces zo snel mogelijk verloopt. En dat kan door inderdaad die privilege's af te schaffen. Eerste stap is om die achterlijken duidelijk te maken dat die privilege's er niet zijn omdat God ze heeft uitverkoren, nee ze zijn er enkel nog uit een soort houding van naastenliefde, van zwakte jegens de idiotie van de medemens. Ze mogen blij zijn dat we met ze te doen hebben, dat we medelijden met ze hebben, dat we beseffen dat ze niet weten wat ze doen en we ze daarom vergeven, dat we ze graag een asylum bieden waarbinnen ze zich een beetje veilig en geborgen voelen, maar dat dit écht het onderste uit de kan is, de laatste druppel bevoorrechting en het definitieve eindpunt.
Principiële botsing. Laat me niet lachen.
Het is inderdaad waar, onze normen en waarden komen direct voort uit het Christendom, maar dat wil om de donder niet zeggen dat dús het Christendom deugt of ooit gedeugd heeft en het wil al helemáál niet zeggen dat we dat Christendom tot in de eeuwen der eeuwen schatplichtig moeten blijven.
Integendeel zou ik haast zeggen. Het Christendom heeft de normen en waarden van de Romeinen en van alle volkeren die het overheert heeft in zich opgezogen en gebruikt. Maar nu is het onze beurt. Bedankt, Christendom, maar we moeten écht verder nu.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 15:11

Wel vandaag lezen, want op zondag gooien ze de site op zwart (geen geintje)! :)

BralaapStan | 03-10-09 | 14:45

Tobi | 03-10-09 | 12:57 ik lust ze rauw

trivius | 03-10-09 | 14:28

Ik denk toch dat de dicipelen van Jezus een punt hebben.

Voorheen Dr. Faustus | 03-10-09 | 14:13

Merlot | 03-10-09 | 13:08
En aldus een logisch verlengde van een gristelijk bestuur.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 13:42

@ Merlot / 13:10
Helemaal gelijk, blij dat iemand er ook zo over denkt

Tobi | 03-10-09 | 13:21

Tobi | 03-10-09 | 12:57
Die Romeinen hadden moeten doorpakken, die eikels.
Net zo goed als de democratieen nu moeten doorpakken met de islam.

Merlot | 03-10-09 | 13:10

Bakschuif | 03-10-09 | 12:27
Ik heb de indruk dat onze bestuurders het democratisch besturen al opgegeven hebben, maar nog wel proberen om hun fijne baantjes, bekleed met macht en leuke inkomsten, te behouden.
Dus doen ze weinig anders meer dan zo nu en dan maar weer eens wat wet- en regelgeving over het metershoge hek gooien, dat ze tussen zichzelf en de samenleving hebben opgetrokken.

Hoever het verrottingsproces in onze democratie is gevorderd, kun je zien aan het soort nieuwe wetgeving dat ontstaat.
Er valt nogal wat van die nieuwe wetgeving in één van de drie volgende categorieën:
1. Het zekerstellen of opvoeren van de geldstromen die van samenleving, richting politiek/bestuurlijke kasten vloeit (wetjes die dingen als het kwartje van Kok, rekeningrijden of boetebeleid mogelijk moeten maken)
2. Het legaliseren van het wangedrag van de politiek/bestuurlijke kasten (bijv. Pikmeerarrest, of het verbod voor het OM op gebruik van feiten die bij een Parlementaire Enquete boven tafel komen.).
3. Wettelijke privilegiëring van groeperingen die nuttig zijn voor de politiek/bestuurlijke kastes (kraakwet, Generaal Pardon, Wet Vervroegde Invrijheidsstelling etc.)

Let wel, deze vormen van misbruik van wetgevende macht, zijn gekende watermerken voor een dictatuur!

Merlot | 03-10-09 | 13:08

Tobi | 03-10-09 | 12:57
Daar is zeker en vast de Partij Voor De Dieren tegen!

Hijo del Sol | 03-10-09 | 13:04

Ik lust geen gemarineerde Ggristenhond, daar zitten volgens mij vieze dingen in
Voer ze maar aan de leeuwen, volgens oud-Romeins recept

Tobi | 03-10-09 | 12:57

@Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 12:23
Je mag zeker een poging doen. Ik vermoed dat je eerste gok redelijk in lijn zal liggen met Cortes of Asbak. Helaas ga je dan niet door voor de koelkast.
Het verhaaltje van Pritt is niets nieuws, niet leuk, onvolledig en dichtgetikt en voldoet zeker niet aan waar GS zich op voor heeft laten staan. Dat impliceerde nog enigszins een doel. Dit typseltje van Pritt raakt kant noch wal en is alleen bedoelt om de kijkcijfers weer wat op te krikken voor de Televaag. Het gemiddelde niveau van de reaguurder komt redelijk dicht in de buurt van de doorsnee half psychotische knuffelmarokkaan die niet bereid of in staat is te begrijpen dat er andere wereldbeelden zijn dan zijn eigen en dat dit geen probleem hoeft te zijn. Totdat je een Jihad gaat beginnen uiteraard. Pritt lijkt zich in ieder geval al een tijdje niet geschoren te hebben.

Handboek | 03-10-09 | 12:55

@Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:04

" Principiële botsingen? Het gaat echt nergens meer over. Alles is al gezegd. We hebben
" alleen nog maar last van dat volkje zo hier en daar. Het wordt tijd dat we de
" privileges van waaruit ze overlast veroorzaken eens af gaan nemen, het heeft nu lang
" genoeg geduurd. We hebben wel wat beters te doen zou ik zeggen.

Een uitermate treffende analyse. Ik ben het dan ook helemaal eens met je conclusie. Alleen: hoe krijg je dat voor elkaar? Als eerste zou -met spoed- de wetgeving zo moeten worden aangepast dat iedere relatie met de waandenkbeelden van welke religie dan ook geheel zou verdwijnen. Een scheiding van kerk en staat in de meest absolute zin, als enige echte dogma. Denk aan directe bepalingen zoals het verbod op 'blasfemie' (wat the hell is dat eigenlijk? - hebben wij wettelijk vastgelegd wie 'god' is en wat 'religie' is, dan? Hoe kan je anders het begip blasfemie juridisch duiden), maar zeker ook de grondwettelijke voorrang die de vrijheid van godsdienst lijkt te krijgen boven het verbod op discriminatie. Zou dat laatste niet, als Artikel 1 van diezelfde grondwet, leidend moeten zijn? Nog los van de 'gratie gods' dat een van de pijlers schijnt te zijn onder het monarchistische deel van ons staatsbestel. Maar dat allemaal terzijde.

Hoe krijg je dit soort fundamentele veranderingen voor elkaar in een situatie waarin het CDA nog steeds (<vul uw ideale god hier in> snappe waarom) zo'n centrale rol speelt dat coalitievorming zonder hen niet mogelijk lijkt, en derhalve omwille van de rust in de regering de overige seculiere fracties (Per definitie altijd deels coalitie deels oppositie) nooit in staat zullen zijn deze immateriële abberatie in onze wetgeving en het staatsbestel te herstellen. Provoceren, argumenteren, desnoods eindeloos herhalen en de betreffende religieuzen blijven wijzen op de fundamentele waanzinnigheid van hun denkbeelden, lijkt mij nog steeds noodzakelijk.

smoelwerk | 03-10-09 | 12:55

Cortes | 03-10-09 | 12:44
En waarom ook niet. Hij is overal, toch?
En, en da's belangrijk!, Hij houdt van je.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:53

@Cortes | 03-10-09 | 12:44 bellen blazen in een klodder ontharingsmiddel?
@Schoorsteenveger | 03-10-09 | 12:36 die psalm spelen ze niet in Epe.

Bakschuif | 03-10-09 | 12:51

Cortes | 03-10-09 | 12:44
Jazeker, met ducktape gaat't prima.
Je gebruikt de dubbelzijdige voor de bilnaad.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:47

Bakschuif | 03-10-09 | 12:27
In die zin komt het gelul over het klimaat ze goed uit.
Net als meer dingen.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 12:31

Excuus, mea culpa, zulks informatie veranderen op kritieke punten is valsch...

Ashtrey | 03-10-09 | 12:30

Christianity: Het was wat, het is niets en het zal niets meer worden.

Handboek | 03-10-09 | 12:22

Juistum!!!

Ashtrey | 03-10-09 | 12:29

@Merlot | 03-10-09 | 12:12 volstrekt mee eens.
Helaas hebben we van doen met een overheid die niets presteert en alles vind te mogen. Het openbaar bestuur is al geruime tijd moreel failliet en dat strekt zich uit tot alle geledingen, ook naar de rechterlijke macht.
Commercie infantiliseert. Als je alles "vermarkt" hebt, ben je ten slotte als bestuurder ook een verbruiksartikel geworden met slechts een zeer korte lifecycle. Verlenging van die lifecycle lukt slechts door 'scoren' en 'hypen' o.a. door gelegenheidswetgeving en willekeur in de toepassing ervan.

Bakschuif | 03-10-09 | 12:27

Muxje | 03-10-09 | 12:05
Tsja, ik voel me niet echt direct verantwoordelijk voor dat beeld moet ik zeggen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het in de weg zit.
Volgens mij is Balkenende meer het malende type. Zo eentje die wakker schrikt uit een natte droom en dan meteen naar de bijbel grijpt die klaarligt op zijn nachtkastje om de duivelse verleidingen te bestrijden, om dan direct na het lezen van enkele stichtende zinnetjes naar de badkamer te lopen om zich ook lijfelijk te reinigen, al prevelend dat hij nóg beter zijn best zal doen om het kwaad in zijn ziel te bestrijden en te sublimeren.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 12:25

Merlot | 03-10-09 | 12:12
Correct, alleen zijn die wetten geschreven en gestemd in tijden dat iedereen nog gelovig was (of zijn mond hield en deed alsof). Nu zijn de tijden veranderd en heb je naar mijn mening inderdaad gelijk dat zulke artikelen eens geupdatet moeten worden naar de huidige tijdsgeest. Afschaffen die handel.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 12:24

Handboek | 03-10-09 | 12:22
Mag ik raden wat jouw handboek is ?

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 12:23

Ha toll!
Voel me weer helemaal kind.
Zie nu 'Das fliegende Klassenzimmer' von Erich Kästner.
ARD

Frau Antje | 03-10-09 | 12:22

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 12:19
Ach, huilie gehalte weeres erg hoog...

Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:22

Het zijn vossen in een kippenhok.

Merlot | 03-10-09 | 12:12
Correct.
Meneer Pastoor kan je in deze geen ongelijk geven.
*met blote kondT op stoel zijn gebied markeren doet*

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 12:22

@Pritt: Ga eens naar een psycholoog. Je hebt je trauma's nog niet helemaal verwerkt. Het wordt zo langzamerhand zielig.
GS: Het was wat, het is niets en het zal niets meer worden.

Handboek | 03-10-09 | 12:22

Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:12
Luister naar Inferi0r.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 12:19

@Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:12:
Doen seculiere bedrijven evengoed. Dus dikke boehoe. Hoeveel bedrijven zijn er niet die geen moslim of christen aannemen omdat ze niet representatief voor het bedrijf zijn. Hou zelf een sop met je geleuter en leg nou alsjeblieft een keer nuance aan. Het kan mij persoonlijk allemaal geen ruk schelen wie wat allemaal aangenomen wordt, ik erger me alleen aan hypocriet gepraat.

Inferi0r | 03-10-09 | 12:17

Cortes | 03-10-09 | 12:11
Distributie van de geurstoffen uit de klieren rond je anus.
Een territoriaal iets.
Daarom hebben mannen daar ook meer haar dan vrouwen.
En zijn mannen gewoonlijk ook poep- en reedtgerichter dan vrouwen.

Merlot | 03-10-09 | 12:15

Cortes | 03-10-09 | 12:02
Ja, ik meen me te herinneren dat aangetoond is dat mensen met kapotte knieën evenveel baat hebben bij kijkoperaties waarbij letterlijk niets aan die knieëen wordt gedaan als bij operaties waarbij er medisch gezien alles aan gedaan wordt om het leed te verzachten.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 12:15

Cortes | 03-10-09 | 12:11
Ja, dan weet je wanneer je moet gaan douchen...

Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:13

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:59
Zolang JPB aan de macht is zullen gristelijke scholen mensen mogen weigeren, niet omdat ze niet bekwaam zijn, maar omdat zij 'anders' zijn.
Dus hou aub op met geleuter als: 'Wat gelovigen doen moeten ze vooral doen als ze dat willen, zolang het maar conform de wet des landsch is.'
Want u weet dat de praktijk volledig anders in elkaar steekt.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 12:12

De overheid echter hoort in geen enkele betekenis onderscheid te maken tussen burgers,
Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:59
=========
Daarom kunnen == nee moeten! == de grondwetsartikelen 6/Vrijheid van godsdienst en 23/Bijzonder Onderwijs afgeschaft worden.
Vrijheid dvan godsdienst wordt al voldoende gewaarborgd in de artieklen 1, 7 , 8 en 9.
Die voorzien ook niet-religieuze burgers van het recht op een eigen mening.

Het geeft in een democratisch land geen pas, om gelovigen te privilegiëren met een extra grondwetsartikel dat intrinsiek zó geformuleerd is, dat het stelselmatig de rechten van niet-gelovigen overruled.
Althans, wanneer rechters dat laten gebeuren, en dat dóen ze.
De rechter hanteert daarmee *macht*, in plaats van het hem grondwettelijk toegemeten *recht*(spraak).
En daar kan de gediscrimineerde, niet-religieuze bevolking niets tegen uitrichten.
Niets wettelijks tenminste.
En dan wéét je dat het goed mis is.
Want waar geen controle op de machthebber is, is geen namelijk geen recht.

Het is ook geen wonder dat art. 6 en 23 hard schuren met zoveel andere grondwetten en artikelen uit WvS en BW.
Ze horen er gewoon niet in thuis.
Het zijn vossen in een kippenhok.

Merlot | 03-10-09 | 12:12

" En mijn hobbies zijn breien, orgelspelen en zingen in het koor".
Mijn kledingstijl is klassiek. Voor de lol veel gereageerd op contactadvertenties in het Ref. Dagblad. En er naar toe gaan natuurlijk, de spannende bossen in.

caravaggio | 03-10-09 | 12:08

Inferi0r | 03-10-09 | 12:02
Mooi stukkie.
*koffie drinkt met een oog open*

k-schaaf | 03-10-09 | 12:06

@Schoorsteenveger 12:00: Blijf ik de rest van de middag rondlopen met een beeld van een triootje tussen JPB, Nina Brink en Hagrid. Dank je wel, he?

Muxje | 03-10-09 | 12:05

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 12:00
Ik wil het eigenlijk niet weten, echt.
*terug denkt aan Ad M.*
Wat ik wel weet is dat de zondag een ideaal moment geeft om die gedachten weer te bezweren.
Om ze vervolgens thuis achter de gordijnen in praktijk te brengen.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 12:05

Ik kan me niet herrineren dat den reformatorischen ook een eigen televee omroep gingen beginnen. Zie dan ook niet waarom de aanval geopend is.

Verder wordt er natuurlijk ook gewoon peop gepraat door de seculiere meerderheid. Ik citeer:
Ook prof. dr. Hyme Stoffels maakt in NRC Handelsblad een karikatuur van de bevindelijk gereformeerden. De „tragiek” van deze gelovigen is –volgens hem– dat ze „ondanks een levenslange innerlijke strijd er nooit zeker van kunnen zijn of ze een uitverkorene van God zijn.”

Gelul natuurlijk. Omdat Christenen zo hard geloven zijn ze er zeker van dat een God bestaat en zo kunnen ze er ook zeker van zijn dat ze uitverkoren zijn. Of Stoffels begrijpt er de ballen niet van of hij bedoelt een andere tragiek.

Verder hebben de Christenen een gewoon een punt. Als seculier moet je niet zo ontiegelijk gaan happen op al die folders over schepping zus en zo. Daarmee speel je ze in de kaart. Lekker hypocriet om de fundamentalisten van haat zus en zo te beschuldigen terwijl je ze zelf de hel in wenst.

Gelukkig was het allang duidelijk dat de meeste mensen hypocrieten zijn zonder nuance, welk geloof je ook mag aanhangen.

Inferi0r | 03-10-09 | 12:02

@Bigi Bana Boy | 03-10-09 | 11:12 Leen rules!
Sinds een week heb ik door een spontaan visioen bij het verlaten van de kroeg een werkelijke openbaring beleefd. Het besef kwam over mij dat wij allen van de planeet Zuup gekomen zijn en ons, o.a. na het teloor gaan van de dino's en die hele meuk, hebben ingegraven achter Ermelo.
Nog maar 6000 jaar geleden schiep god Urk, vanwaar onze verre voorvaderen in bootjes naar het midden-oosten reisden om Jezus uit te vinden. Het valt mij zwaar om zoveel gelukzalig inzicht te mogen ontvangen, na slechts een paar pilsjes en wat bitterballen.
*nieuw wierookstokje steekt in bukkend beeldje van Regilio*

Bakschuif | 03-10-09 | 12:02

God hates us all

oplichter | 03-10-09 | 12:01

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:50
Nou, ik vraag me wel eens af hoe de perversies van een figuurr als Balkenende er eigenlijk uitzien, welke verdorven gedachten er in zo'n brein opborrelen en met welke reine gedachten die dan weer worden bezworen.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 12:00

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:32
Dus:
Bevestigt u wederom mijn stelling dat er niets zo discriminerend is als een geloof.
Hijo del Sol | 03-10-09 | 11:42
Ik bevestig niets, en al helemaal niet wederom. Ik hanteer een betekenis in brede zin, u in enge zin. De overheid echter hoort in geen enkele betekenis onderscheid te maken tussen burgers, en daarover kunnen we het misschien eens worden. Wat gelovigen doen moeten ze vooral doen als ze dat willen, zolang het maar conform de wet des landsch is.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:59

G-Unite
U tell them!
Knowing you don't know...
*Tatt laten zetten gaat*

@Hijo del Sol

George Carlin?

Ashtrey | 03-10-09 | 11:58

Cortes | 03-10-09 | 11:46
Ik denk dat je ze onrecht aandoet door ze te kwalificeren als kwakzalvers. Het zijn wel degelijk heelmeesters, bedreven als ze zijn op precies het juiste heilmiddel voor te schrijven als het lijden ondraaglijk lijkt te worden. Dat is het wrange, het werkt écht. Het placebo-effect is een van de minst begrepen effecten en werkelijk een van de sleutels tot het begrijpen van het functioneren van de menselijke geest. Geloof en placebo zijn tautologisch. Als je geloof 'verklaart' als placebo-effect heb je eigenlijk niks toegevoegd. Een placebo-effect is pas een placebo-effect wanneer je er van buitenaf tegenaan kijkt en wéét dat er sprake is van een placebo, wanneer je dus een positie inneemt van waaruit het onmogelijk is om te geloven. Ik ga er dan ook vanuit dat het placebo-effect alomtegenwoordig is en eveneens werkzaam in die situaties waarin wij er zeker van denken te zijn met werkelijke oorzaak-gevolg-effecten te maken hebben waar onze geest niets aan toe te voegen of te veranderen heeft.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:57

@Cortes | 11:55: Er zit een behoorlijk gat tussen een corrigerende tik en het eeuwige vuur.

Muxje | 03-10-09 | 11:57

Toine Tussenbeen | 03-10-09 | 11:35
90% van de tijd gaat het hier of islam en de Mekka-bukkers. Zodra er dan een topicje over een christen-sekte is dan gaan de inheemse sprookjesgelovers opeens net doen of islam-bashen hier nooit gebeurt en miepen dat niemand over de meteorietvereerders durft te schrijven. Da's toch een wonderlijk soort cognitieve dissonantie.

koerbagh ® | 03-10-09 | 11:54

Cortes | 03-10-09 | 11:50
Ach, ik probeer ook maar wat.
Ofzo.
Moggûh!

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:54

ik nomineer ze voor het liegebeest van het jaar award.
zo zie je maar inteelt maak meer kapot dan je lief is. stelletje schizofrene linkmiegels.
nu snap ik waar die gods kolder vandaan komt, een simpel verhaaltje, of one liner kunnen ze nog niet eens juist interpreteren of quoten, nee met hun dislectische breintjes verzinnen en verdraaien ze er maar op los, net zo lang tot het ze zelf goed in de oren klinkt en in het hun straatje past.


trivius | 03-10-09 | 11:51

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:44
En het rare is dat ik dat nog geloof ook.
Op die erectie na dan.
Ik bedoel, als je als premier leiding geeft aan een minister die met "schaamhaarpolitie" op de proppen komt, heb je daar minstens een klein jongetje voor nodig.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:50

@Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:00
Zooo?
Jij bent wakker.

Braakbal | 03-10-09 | 11:50

sjezus cirkeltje

vapor trail | 03-10-09 | 11:50

JeGrootmoeder | 03-10-09 | 11:33
Nou en? Irratante gristenen pesten altijd +1

de kudtkrantenjongen | 03-10-09 | 11:50

Alles wat op de wereld gebeurt dat is onderdeel van een plan van God, een enorm vrij complex plan. Maar wat het is, kijk wij mensen snap je, wij zijn te klein, we zijn te nietig om dat enorme plan te doorgronden. Maar het mooie is: straks gaan wij dood. En dan komen wij in de hemel en dan legt ie dat allemaal uit hè! Dan legt ie het allemaal uit, oh man ik verheug me er echt op. Ik ben zo benieuwd, ik heb gewoon heel veel vragen waar ik mee zit, dingen die ik wil weten; waar ik benieuwd naar ben. Dus straks: ik ga dood, en dan kom ik in de hemel. Ennuh, hij is daar dan ergens. En dan vraag ik eerst aan iemand van ‘Hé, waar is ie?’ En dan zegt die dan hij is daar en daar ergens zo. En dan is hij daar, en dan ga ik naar hem toe en dan zeg ik ‘Ja God, ik wil het toch eens weten God. Leg me dat nou eens uit; waarom moest dat nou allemaal? Al die honger, al die ellende, al die ziektes, al die pijn, armoede, oorlog, kindermishandeling, kinderporno, de holocaust, waarom? Waarom moest dat? ‘ En dan zegt hij ‘Nou uh vanwege zus en zo en dit en dit en dit en dat’ En dan zeg ik ‘Ah aah ja.. Ah natuurlijk! Ach ja, dan snap ik het ja! Valt nog mee dan toch?’

JanRap | 03-10-09 | 11:49

Cortes | 03-10-09 | 11:44
Inderdaad:
Er is een onzichtbare entiteit die u ongenadig straft bij alles waarvan de gemeenschap vindt dat u iets niet mag, dat zij Verboden hebben.
Maaarrr, en nou komt Het: Deze entiteit Houdt van U.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 11:48

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:37

ondraaglijke gedachte, dus dan bedenken we wat.

en als de bedachte medicijnen niet werken dan is dat de bedoeling van het bedachte opperwezen. Mooi circkeltje.

vapor trail | 03-10-09 | 11:47

Het is wel grappig dat het Ref. Dagblad op dezelfde tijd als het Parool en NRC wordt bezorgt, maar dat ik die dan weer niet mag bezorgen. Het Ref Dagblad wordt dan weer bezorgt door een oud mannetje. Beetje vaag.

de kudtkrantenjongen | 03-10-09 | 11:47

Merlot | 03-10-09 | 11:40
Oef, raak.
Dank voor de link.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:45

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:30
Balkenende dankt God elke ochtend op blote knieën en met stijve pik dat Hij de recessie over ons heeft doen neerdalen.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:44

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:32
Dus:
Bevestigt u wederom mijn stelling dat er niets zo discriminerend is als een geloof.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 11:42

Bigi Bana Boy | 03-10-09 | 11:33
Ze zijn wel degelijk in opmars. Ze pikken de draad weer op omdat ze -inderdaad met dank aan de oprukkende Islam- ontdekt hebben dat in ons tijdsgewricht de behoefte aan houvast nog steeds sluimert, ook bij degenen die dachten hun geloof achter zich gelaten te hebben, en wellicht weer kan worden aangewakkerd en gestuurd in eigen richting.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:42

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:37
Eigenlijk is het geloof een placebo die men zekerheid noemt.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:41

Iedereen die zegt de enige, échte waarheid te kennen, maakt de rest van de mensheid uit voor leugenaar.
De Moeder Aller intolerante gedachten!

Opmerkelijk ook weer hoe ze zichzelf als slachtoffer van intolerantie afgschilderen, in plaats van als dader.
Zelfs díe gedachtenkronkel hebben ze met socialisten gemeen, naast die andere fascistoide rekjes als éénwaarheidsdenken, dwinglust en andersdenkenverkettering.

Hier is een nieuwe Pat Condell, over het verschil tussen een individuele gelovige (spiritueel) en puibliek geloof.
"When individual religion becomes public religion, it stops being spiritiual and becomes political, usually running on the moral hypocrisy-ticket".
www.youtube.com/watch?v=STlYN5KCiWg&am...

Merlot | 03-10-09 | 11:40

Toine Tussenbeen | 03-10-09 | 11:35
Klopt, ik kom hier nou nooit eens een kritisch stukje over de Islam tegen..
Weltrusten.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:39

Ik geloof alleen niet. Als ik dat duidelijk probeer te maken beledig ik je niet.

vapor trail | 03-10-09 | 11:37

Cortes | 03-10-09 | 11:18
De gedachte dat wij zonder reden, zonder zin in dit aardse leven zijn geworpen en dat het lijden, de pijn, de ziekte en uiteindelijk de dood ons gewoon maar overkomen zónder dat daar een vooropgezet plan aan ten grondslag ligt is voor de meesten een onverdraaglijke gedachte. Religie komt voort uit emotie, uit een diep gevoel van wanhoop en radeloosheid en dient die pijn te verzachten. De priesters, dominees en imams zijn de heelmeesters van de geest, bedreven in het fabriceren en voorschrijven van pilletjes, poeders en drankjes. De Heilige Boeken leveren hen de recepturen voor die medicijnen.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:37

Heerlijk, oudhollandsch religiebashen :) Mijn dag is weer goed dank u.

Linke Soep | 03-10-09 | 11:36

Probeer eens voor de verandering moslimkolonisten lekker af te zeiken. Wat jullie nu doen is wel erg makkelijk en mainstream.
Ik vind dit een beetje zielige vertoning. Een laffe houding omdat je weet dat je niet wordt teruggeslagen in tegenstelling tot de wraak van de islamieten die niets hebben te verliezen.

Toine Tussenbeen | 03-10-09 | 11:35

Bigi Bana Boy | 03-10-09 | 11:33
We zijn 't eens.
zie Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 10:26

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:35

Is dit de moeite waard? Refo pesten? Het zijn simpele angstige mensen met een geestelijke beperking. Ik zeg: laat ze met rust ze zijn ongevaarlijk gek.
dubber | 03-10-09 | 11:32
Ja, het is gewoon ontzettend leuk om tegen zwart gekousde schenen aan te trappen. Vooral omdat ze zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk en, itt het archetype Reaguurder niet in staat zijn objectief hun eigen overtuiging te bestuderen en deze, indien noodzakelijk, bij te schaven.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:35

Geloof: een idee of gedachte van één of meerdere mensen, al dan niet ondersteund door een boek. Dit wordt als waarheid verkondigd.
Aanvallen hierop worden als lasterlijk ervaren.
Er is één probleem: Bij geen van de geloven kan er bewezen worden, vandaar de naam..... GELOOF.
Ik geloof alleen niet als ik dat duidelijk probeer te maken beledig ik je niet.
De feiten spreken voor zich...

vapor trail | 03-10-09 | 11:35

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:22
Ze zijn niet echt in opmars. Ik heb akthans geen reden te geloven dat hun aantal werkelijk toeneemt. Het is meer zo dat ze in de slipstream van de moslims, die de weg voor ze gebaand hebben, opereren. Ze laten zich weer vaker horen, dat is het meer. Plus dat een hoop mensen CU gestemd hebben als links alternatief en niet zo zeer vanwege de gristelijke uitgangspunten. Nu ze in het kabinet zitten hoor je ze vaker dan voorheen.

Bigi Bana Boy | 03-10-09 | 11:33

Pritt Stift FAIL!
Lees het artikel eens, het is een beschouwelijke opsomming van spanningen tussen gereformeerd en seculier. Pritts quootje wordt slechts als voorbeeld genoemd, er is niemand boos.
.
Maar gefrustreerd Prittje probeert hier een refo-fittie uit te lokken, terwijl de refo's zelf hun schouders ophalen. Een soort Pritt-metz en een refo-Giel.

JeGrootmoeder | 03-10-09 | 11:33

Hijo del Sol | 03-10-09 | 11:23
Enkel discriminerend in de zin van "onderscheid maken", sommigen gaan naar de Hel, anderen mogen eeuwig op een wolkje in de Hemel dobberen. Maar dat ligt aan God, niet aan de gelovigen op deez' aardkloot. Als een christen echt naar het woord van zijn Grote Baas leeft heeft hij geleerd dat discrimineren op basis van "jij vind dit, ik vind dat, dus jij bent fout" iets heel verkeerds is. Wat Allah daarover denkt weet ik niet, ik spreek enkel met betrekking op het Christendom, anders was ik wel als Effendi Imam geboren.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:32

Is dit de moeite waard? Refo pesten? Het zijn simpele angstige mensen met een geestelijke beperking. Ik zeg: laat ze met rust ze zijn ongevaarlijk gek.

dubber | 03-10-09 | 11:32

RefDag lezen? Nee bedankt.

@Fijnstoffer | 03-10-09 | 10:37
+1. Als je in dingen gelooft die zelfs volgens je eigen gezonde boerenverstand niet kunnen dan is het al moeilijk genoeg om in eigen kring de schijn op te houden. Als je je dan ook nog eens aangesproken voelt door de mening van derden wordt het heel lastig. Dan ontstaat er discussie in de eigen kring en dan heb je de kans dat je elkaar niet meer serieus kunt nemen. Ga je weer afsplitsen. Met boze stukjes kun je het heft weer in eigen handen nemen door de boel bij elkaar te vegen. Wij-zij gevoel doet het altijd goed. Hoef je het niet meer te hebben over rare details zoals onzichtbare toverkabouters, maar kun je weer spreken over religie als iets heel voornaams en lekker algemeen.

Stir Glenfarclas II | 03-10-09 | 11:31

Fleauxe | 03-10-09 | 11:14
Niet in streken van Nederland waar het er toe doet. Ik stel een soort Bolnesse inquisitie voor waar zij die de naam van de Bard uit Bolnes niet eren aan tortuur worden blootgesteld tot zij van hun dwaalspoor afkomen. Na de bekering steningen we ze daarna uiteraard alsnog, dat spreekt voor zich. Maar dan sterven zij als gelovigen en dat is toch anders. Bigi heeft nog wel een zwarte tortuurstaaf beschikbaar.

Bigi Bana Boy | 03-10-09 | 11:30

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:22
In feite stemmen de Ieren nu voor geld en tegen recessie.
En dat komt de heren in Brussel heel goed uit.
Waar een crisis niet al goed voor is.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:30

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:22
Voor mijn part mogen die Ieren in een god met een baard op een wolk geloven als dit bye bye Balkenende gaat betekenen.

JanRap | 03-10-09 | 11:30

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:11
Kortom:
Er is niets zo discriminerend als een geloof.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 11:23

Ondertussen in het katholieke Ierland:
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europese-Un...
De Christenen zijn in opmars, ontegenzeglijk. De weg, de waarheid en het leven worden inmiddels voorgekookt voor ons allen, en zónder Christenhond op het menu. Nee, de atheïst, de seculier ende ongelovige gaan aan het spit.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:22

Probleem is dat christen-fundamentalisten al vanaf peuterleeftijd geïndoctrineerd worden met een totaal verkeerd, simplistisch en mythisch wereldbeeld, dat dan mentaal blijft hangen. En die 'geloverts' vormen ook nog eens een community, waar je eruit ligt als je niet met die onzin meedoet.
Pas op latere leeftijd word je in de biologie, archeologie, filosofie, etc. geconfronteerd met hoe je wérkelijk tegen de wereld kunt aankijken, zonder feitelijke wetenschappelijke waarnemingen te verloochenen.
Arrogant van die geloverts om al deze wetenschappen domweg te ontkennen.

JanRap | 03-10-09 | 11:21

hmmm, als binnenkort we toch kleine mannetjes met puntmutsjes en een bomgordel door de grachtengordel zien sluipen dan ga ik me toch achter de oren krabben... ;)

hoevenpe | 03-10-09 | 11:20

God, Allah, Klimaatverandering, man mij mag iedereen van alles geloven hoor, maar val mij er niet mee lastig...

Fimbulvetr | 03-10-09 | 11:18

[email protected] van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:08: Dat verhaal is zo bekend. Misschien is het juist wel daarom dat de RefDagblad leute zo behept zijn met 'de goede seack'.
Zoals ik al eerder schreef, mij maakt het niet uit. De Leger des Heils mentaliteit bevalt me wel. Oordeel niet (althans, niet inzake geloof), luister en help. Zo is het me vroegah geleerd, en daar houd ik graag aan vast.

Fleauxe | 03-10-09 | 11:13

Het wordt tijd dat wij reaguurders het evangelie van Leen eens massaal gaan verkondigen in de bijbelbelt. Die ongelovige honden daar eens voor altijd duidelijk maken dat er maar één God is en dat hij De Heer van Bolnes is. Ik rust niet voor alle kerken een grote gouden microfoon op het dak hebben staan. ik roep hierbij dan ook iedere reaguurder op het teken van de blije boodschap uit Bolnes om de nek te hangen als tegenhanger van kruizen, davidsterren en hoofddoekjes. Verder dienen alle kerktorens afgebroken te worden en vervangen door een hijskraan met een gouden microfoon erop. Kom eens uit de kast mensen. Er is maar één heer en dat is Leen en Regilio Tuur, vrede zij met hem, is zijn profeet.

Bigi Bana Boy | 03-10-09 | 11:12

DoorDouwer | 03-10-09 | 11:05
Niks geen andere wang, ze spuwen voor je voeten in plaats van naar de regels van hun baas te luisteren mbt naastenliefde. Gelovigen treden vaak genoeg de Regels met de voeten als het om niet-gelovigen (in de zin dat ze niet dezelfde overtuiging hebben, niet noodzakelijk atheïsten) gaat, en zulks kan onmogelijk de wil van de christelijke God zijn. Dat Allah daar heel anders over denkt weten we onderhand wel.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:11

@Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:00: Klopt, maar je mag ook niet verwachten dat men van volledige overtuiging spreekt, terwijl de twijfel altijd existent is. Zo schrijft de Katholieke kerk voor 'al wat wetenschappelijk is onderbouwd kan niet strijdig zijn met de leer"

Fleauxe | 03-10-09 | 11:08

Fleauxe | 03-10-09 | 10:45
Ik heb meer met de vorm dan met de inhoud.
Zo vind ik kerken op zich best mooi en mag daar graag een kijkje nemen als ik bijvoorbeeld in den vreemde ben.
Niet om diensten aan te horen maar meer om sfeer te proeven.
Heeft natuurlijk alles te maken met mijn Paapse achtergrond, dat weet ik.
Er blijft altijd wel iets hangen als je vroeger misdienaar en acoliet bent geweest.
Gaf een boel voordelen kan ik je vertellen.
Zoals vrij van school als er een kerkelijk huwelijk te vieren was.
( en als dank voor het dienen bruidsuiker krijgen )
Best een aardige periode om op terug te kijken.
Ook al is het geloof nu weg, ik had het voor geen goud willen missen.
Voor de verder rest dat ik volk als dat van het huisorgaan RefDag kan missen als kiespijn.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 11:08

Oppergod Google ontkent dat Luuk Koelman dat ooit gezegd heeft,
***
Ik kan me die uitspraak of kabouters en oppergod Poortvliet anders wel herinneren, alleen of hij nou in die voorbeeldbrief stond?

SinkeLoep | 03-10-09 | 11:08

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:03
Niks aan toe te voegen. Behalve dat verhaal van die andere wang.
En nee. ben zo gelovig als een gevallen satansaanbidder.

DoorDouwer | 03-10-09 | 11:05

Het is mij duister wat nu eigenlijk in het artikel beweerd wil zijn. Er wordt gerept over "principiële botsingen", alsof hier sprake zou zijn van botsende filosofieën, botsende denkkaders, botsende theorieën, alsof het inhoudelijk dus echt nog ergens over zou gaan. Maar dat is geenszins het geval. Die "principiële botsingen" zijn niet meer dan voorvallen, incidenten waarbij een zich voortontwikkelende samenleving voor de zoveelste keer struikelt over overleefd gedachtengoed van een minderheid die maar geen afscheid wil nemen van een Heilig Boek en daaraan vastklevende eeuwige waarheden. Die "principiële botsingen" zijn niet meer dan irritaties die worden opgewekt doordat primitievelingen hun versimpelde kijk op de werkelijkheid weer zo nodig voor het voetlicht willen brengen en voor de zoveelste keer weer gaan lopen zeuren en gaan lopen lastigvallen. Die "principiële botsingen" zijn de momenten waarop achterlijken groepsgewijs de openbare weg willen versperren omdat ze zichzelf wijs hebben gemaakt dat die weg voor iedereen naar een duivels doel leidt, de momenten waarop een samenleving zich opniew de vraag gaat stellen hoe lang die idioten nog getolereerd moeten worden zoals ze nog steeds getolereerd worden, hoe lang ze nog de ruimte mogen hebben om hun eigen schooltjes te doen en hun kroost te vegiftigen met hun haat en afgunst, hun koppen vol te stoppen met enge verhaaltjes over hel en verdoemenis. Die "principiële botsingen" zijn de momenten waarop de verdraagzaamheid van een samenleving ten zwaarste op de proef wordt gesteld door lieden die verdraagzaamheid beantwoorden met onverdraagzaamheid, die flexibiliteit beantwoorden met starheid, levensvreugde beantwoorden met ressentiment. Die "principiële botsingen" zijn de momenten waarop een kleine minderheid het niet laten kan om het eigen opgespaarde zuur over alles en iedereen heen te gieten, tierend dat zij daartoe het volste recht hebben, een recht dat hen door de een of andere God is verleend. Die "principiële botsingen" zijn de momenten waarop pijnlijk duidelijk wordt hoe hardnekkig die eigendunk der goedgelovigen is, die arrogantie, die zelfoverschatting, die ijdelheid, dat geïnstitutionaliseerd narcisme.
Principiële botsingen? Het gaat echt nergens meer over. Alles is al gezegd. We hebben alleen nog maar last van dat volkje zo hier en daar. Het wordt tijd dat we de privileges van waaruit ze overlast veroorzaken eens af gaan nemen, het heeft nu lang genoeg geduurd. We hebben wel wat beters te doen zou ik zeggen.

Schoorsteenveger | 03-10-09 | 11:04

En de meeste gristenen weten wat got denkt, bedoelt en met de mens voorheeft: de aanmatiging... tssss.

Jaap de Paap | 03-10-09 | 11:04

Is begrip een zonde?
DoorDouwer | 03-10-09 | 11:01
Begrip tonen is iets moois en goeds, en des te mooier als het wederzijds is. En daar schort er iets aan bij de Grefo's.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:03

Ja, gristenen... de meeste zijn diep in slaap.

Jaap de Paap | 03-10-09 | 11:03

#9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

godsammekrake | 03-10-09 | 11:02

Niet nodig, maar o zo vaag gebezigd. Jammer dat het altijd gepaard gaat met rivaliteit en zelden over werken aan begrip. Begrip is niet altijd gewenst, maar kan wel degelijk een wapen zijn in een strijdloze discussie. Is begrip een zonde?

DoorDouwer | 03-10-09 | 11:01

DoorDouwer | 03-10-09 | 10:54
Dan ben ik blij dat het deze keer via fora wordt uitgevochten.

Rector Reflector | 03-10-09 | 11:00

Braakbal | 03-10-09 | 10:54
Geloven vanuit de gedachte dat het beter is om te geloven "voor-het-geval-dat-er-echt-een-God-is", is echter nogal hypocriet. Je moet eerst erachter zien te komen waarom je dan eventueel bereid bent om het bestaan van God te accepteren. Stukje zelfreflectie wat weinig mensen aankunnen. Als je echt diep oprecht overtuigd bent van God als scheppende en drijvende kracht achter het universum zit je goed, als je enkel in God gelooft vanwege je angst voor de Dood ben je een hypocriet en opportunist. Geeft niks, je bevindt je dan gewoon in gezelschap van de meeste gelovigen. Maar weet wel dat aan hypocrieten en opportunisten God een broertje dood heeft.

Mijnheer Pastoor | 03-10-09 | 11:00

@DoorDouwer | 03-10-09 | 10:54: Waarom? Schepping of evolutie, God of eeuwige materie? Altijd leuk om het over te hebben, heeft niets met animositeit van doen. Althans, dat is niet nodig.

Fleauxe | 03-10-09 | 10:57

Jeeeeetje, wat een 'verrassing'
Als hun padje maar schoongeveegd is, en die elleboogjes, daar moet alles achter.

Hijo del Sol | 03-10-09 | 10:57

Leuk. Een nieuwe religie-oorlog. Echt iets nieuws. GS doet daar schijnbaaar graag aan mee...

DoorDouwer | 03-10-09 | 10:54

Maar Hij liet zijn eigen zoon sterven om voor ons de schuld te betalen.
Hij wil ons alles kwijtschelden.
.
.
Dat is wel heftig hoor.

Braakbal | 03-10-09 | 10:54

canari piche | 03-10-09 | 10:46

Mhhh nope. Dag gristenhond.

G-unite | 03-10-09 | 10:53

Zeeschuimer | 03-10-09 | 10:51
Bij mij wel, onder de catagorie 'fictie'.

Rector Reflector | 03-10-09 | 10:53

Het Scheppingsverhaal zal bij mij nimmer een serieuze plek krijgen.

Zeeschuimer | 03-10-09 | 10:51

Cortes | 03-10-09 | 10:34
Haatbaardenwollen sokken: dat lijkt mij een gat in de markt
Een gezond tegenwicht tegen de opkomst van alle halal artikelen in onze supermarken.

-Menier? waar is schap van Mekkafood?
-Die vindt u naast de Haatbaardwollen sokken mevrouw.

wakkere_nederlander | 03-10-09 | 10:51

canari piche | 03-10-09 | 10:46
Totdat je zelf ineens met kanker geconfronteerd wordt, dan is die ineens niet zeau leuk meer.

Stroopdoos | 03-10-09 | 10:49

@canari piche | 03-10-09 | 10:46: Nee, het is allebei van een bedenkelijk niveau.

Fleauxe | 03-10-09 | 10:48

-weggejorist en opgerot-

canari piche | 03-10-09 | 10:46

Niet om het één of ander, maar op zich is het geloven in God niet zo vreemd. Zelf geloof ik daarin, maar zeker weten doe je niets.

Fleauxe | 03-10-09 | 10:45

Juche | 03-10-09 | 10:33
Zelfs dat kan de zure smaak van het vlees niet wegnemen.

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 10:38

Chateaux Fossil D.O.C uit 200 miljoen BC.
Verdomd, zo'n flessie heb ik ook nog liggen. Was best een goed jaar schijnt.
Proost.

Dalai Drama | 03-10-09 | 10:38

Van Helden, woordvoerder van het Actie Comite Schepping:
" Die voorbeeldbrief is zó ongelooflijk godslasterlijk. Hoe is het mogelijk dat dit ongestraft mag? "
.
Van Helden, hieruit blijkt nu weer wat een grote dikke oogkleppen uw soort mensen op heeft. Die voorbeeldbrief is niet godslasterlijk, die vindt U godslasterlijk omdat U hem zo opvat. In werkelijkheid is die brief bedoeld om U aan het denken te zetten over de de wezenloosheid van uw geloof. Lees die brief nu eindelijk eens goed, maar dan zonder uw oogkleppen op. Erg moeilijk voor uw soort; dat weet ik uit ervaring. Maar probeer het, en wie weet gaat er een lampje branden.
.
U zegt tevens:
"Als boven zo’n brief Allah had gestaan, hadden alle partijen hem al aangekaart in de Tweede Kamer."
Dat is slechts een veronderstelling waarvan waarschijnlijk de wens de vader is van de gedachte. Ik denk dat u zich pijnlijk vergist in uw mening. U wrijft de Nederlandse
doorsnee-moslim hiermee een intolerantie aan die niet is gebleken, zelfs niet na het verscijnen van Fitna. Het waren juist de CDA-calvijnfascisten die ageerden, en hun linksfascistische coalitiegenoot.
.
Die hele alinea in het RD-artikel zegt meer over u dan over de zogenaamde intolerante seculieren. Uw religieuze tenen zijn te lang, en u laat ze wapperen op gebieden van het leven waar u geen verstand van hebt of slecht een bekrompen visie bij heeft, zodat het erg moeilijk is die tenen te ontwijken. Denk daar maar eens over na.

Fijnstoffer | 03-10-09 | 10:37

* gooit alvast een Rouvoetje op de Barbie *

fuckje | 03-10-09 | 10:36

"Wees de God van je eigen leven, meer is er niet. En het allerbelangrijkste: denk na! "

G-unite | 03-10-09 | 10:34

Zielig hoor. Er is "een substantieel gedeelte van de tweet weggelaten," Tja, zoiets zou geen GS nooooooooit doen...

whatever123 | 03-10-09 | 10:34

Semitische religies zuigen.

de Bree | 03-10-09 | 10:34

Christenhond met romige kruiden-kaassaus
Ingrediënten voor 2 personen

1 Christenhond
25 gr boter
1 sjalotje
150 gr verse roomkaas met kruiden (boursin)
1/8 l koffiemelk
worcestershiresaus
Bereidingswijze

1.Snijd de Christenhond in plakken van ca. 2 cm dik.

2.Verhit de boter in koekenpan.

3.Christenhond ca, 4 min. bakken, halverwege keren. Uit de pan nemen en in alufolie verpakken.

4.In bakvet het gesnipperde sjalotje ca. 2 min. zachtjes bakken.

5.De roomkaas en koffiemelk toevoegen. Al roerende kaas laten smelten.

6.Op smaak brengen met zout, peper en enkele druppels worcestershiresaus.

7.Christenhondsap door saus roeren. Saus over vlees schenken.
Serveertips

Lekker met aardappeltjes uit de oven en sla
(zie recept voor aardappeltjes uit de oven)

Juche | 03-10-09 | 10:33

Typisch trekje van die gereformeerden. Katholieken redeneren, hoe minder mensen in de hemel des te rustiger het is. Maar gereformeerden niet, die denken dat God een soort almachtige acquisiteur is. Dat je zonder dikke lijst van 'nieuwe leden' geen entree krijgt. Jehova's hebben er ook zo'n handje van. Niet kijken naar jezelf, doch vooral oordelen over de ander. Jammer is dat.

Fleauxe | 03-10-09 | 10:33

cor123 | 03-10-09 | 10:25

Van compensatie lijkt me geen sprake. Sinds het islamdebat meent ook menig achterlijk gristen een hernieuwde duit in het zakje te moeten doen. Tuurlijk, op het papier van het RefDag roepen ze wel dat ze volslagen verschillend zijn, maar ondertussen laat de kleinere achterlijke religie in dit land zich wel fijn in de rug steunen door die aanbidders van de zwarte steen. Je zou ook kunnen zeggen dat de grefo´s lekker de kastanjes uit het vuur laten halen door de islamieten om via een achterdeurtje hun eigen stempel weer op de maatschappij gedrukt te krijgen. Of is er ook maar iemand hier die denkt dat zonder de dood van Fortuyn de gristenhonden opnieuw zo aan de macht zouden zijn gekomen?

stoethaspel | 03-10-09 | 10:31

Cortes | 03-10-09 | 10:29
Haatbaardenwol?
Lijkt me leuk om daar een boerka van te brijen

wakkere_nederlander | 03-10-09 | 10:31

@ G-unite 10.14
Is Bottenbley niet de artiestennaam van Henny "seen the light" Huisman? Of was dat Bottomenblij?
Huisman is die omhooggevallen ex-drummert die met wat melige opmerkingen in een nazing kudt-programma razend populair werd bij way-benedengemiddeld Nederland.
Huisman is nu de godganse dag in Den Heere maar zit ook nog vuistdiep in Joop van den Ende zijn product.

ojédiaré | 03-10-09 | 10:31

Dus daarom zijn er zoveel verschillende versies en interpretaties van het Heilige Geschrift. Ze kunnen niet juist overschrijven!
* vermakelijke brief van Koelman nog maar weer eens gelezen *

Chiant | 03-10-09 | 10:31

Kun je voor een uitkering in aanmerking komen, omdat je in een god gelooft? Ik bedoel, je bent dan toch bewezen gek? Zo iemand kan toch geen normaal werk aan?

Het CDA | 03-10-09 | 10:30

De eventuele val van het huidige kabinet zal dit soort mensen wel iets minder mondig maken.
Met vrienden aan het roer in Den Haag worden ze wel heel brutaal.
Moet niet gekker worden..

Teun van het Tuinpad | 03-10-09 | 10:26

Ik krijg dat stuk in het Reformatisch Dagblad niet gelezen.
Telkens als ik even op weg ben dwalen mijn gedachten af.
Dan begin ik weer van voor af aan met de beste intenties maar toch lukt het niet.
Dit is zo niet boeiend, lijkt wel een hoofdstuk uit een schoolboek.
Ik heb maar even een ctrl-F naar Pritt gedaan. Leuk dat deze lutser jouw blogs/twitts wel gelezen krijgt Pritt...

wakkere_nederlander | 03-10-09 | 10:25

Mwah.. laat die mensen toch, of is het bedoeld om de -terechte- islambashing te compenseren?

cor123 | 03-10-09 | 10:25

zullen we ze een rondvlucht aanbieden boven de Noordzee met een Transavia-piloot?

Jammer hoor! | 03-10-09 | 10:23

Vergeet het maar, er zullen altijd -intolerante- religies blijven bestaan. Is een fundamentele levensbehoefte bij een groot deel van de mensen. Is vechten tegen de bierkaai.

de Bree | 03-10-09 | 10:19

@Pritt
"RefDag praat donkerbruine poep"

Het komt op mij meer over als een scheet in een orkaan.

koerbagh ® | 03-10-09 | 10:19

Zodra die grefo's iets opschrijven begint het te leven en 'bestaat' het. Misschien bidden ze in 3000 jaar voor dat artikeltje als ware het de onomstotelijke waarheid.

Stroopdoos | 03-10-09 | 10:18

Ik weet niet wat dat moet voorstellen op dat topicfoto'tje maar na die twittert van Pritt gelezen te hebben vermoed ik het ergste
*naar toilet spoedt*

wakkere_nederlander | 03-10-09 | 10:17

"De verspreiding van de anti-evolutieboodschap wordt in christelijk Nederland breed gesteund: van baptistenvoorganger O. Bottenbley uit Drachten tot ds. F. Mallan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland"
--
Nooit van gehoord.

G-unite | 03-10-09 | 10:14

Het stukje Gristenhondenvlees is vermoedelijk grijs, taai, smakeloos en bevat veel ingredienten die ronduit slecht zijn voor uw gezondheid. Het advies is het vlees niet te bakken maar te paneren met ongebluste kalk, zilverfolie eromheen en in shallow grave te deponeren.

ojédiaré | 03-10-09 | 10:13

Een bewijs van de evolutie: de gelovigen krijgen steeds langere tenen.

paost712 | 03-10-09 | 10:12

Wat een gezeur, accepteer gewoon je verlies en ga door met evangeliseren.
Dat van die Christenhonden slaat nergens op, volgens mij schreef je dat al lang voor die terug-naar-je-maker actie op touw werd gezet. Aanstellers.

Fleauxe | 03-10-09 | 10:12

De boosheid van gristenhonden opwekken met enkel een (gezonde) kooktip lijkt me wel een felicitatie waard.

Dat de afnemende ruimte maar een hondenhok worden mag...

stoethaspel | 03-10-09 | 10:12

sick,...

kut gristenen

Zspirit | 03-10-09 | 10:12

Die hangen nu eenmaal de fantasie aan en maken er feiten van. Dat wijntje klinkt wel heeeerlijk trouwens.

Stroopdoos | 03-10-09 | 10:12

Pritt Stift in het lijfblad van Gristenhonden: +1

DeRoyVanZuipensteijn | 03-10-09 | 10:08

Ze doen waar ze goed in zijn, incoherent brabbelen..

Stroopdoos | 03-10-09 | 10:07

Lijp ouwe...

Skitzo | 03-10-09 | 10:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken