
In de reeks: Dat Mag Natuurlijk Ook Al Niet! Vandaag een tenenkrommend stukje overheidsingrijpen langs de snelweg bij Ewijk. Daar krijgen automobilisten een boete op de deurmat wegens het rijden van rechtdoor! Dat is namelijk verboden. Leggen we even uit. Wie op de A73 naar rechts afslaat richting Arnhem om zo automatisch op de rijbaan richting Nijmegen te geraken is zwaar in overtreding. De wet zegt namelijk: Na voorsorteren in gekozen richting mag namelijk niet meer van richting worden afgeweken. Situatie
HIER. Filmpje
DAAR. (mirror) En dus bent u verplicht exact dezelfde route te rijden, maar dan twee meter meer naar links en parallel aan de betonnen muurtje. Aaargh! Hebben ze bij Rijkswaterstaat niks beter te doen dan mierenneuken op de vierkante meter? Ja zo'n strookje ZOAB kost nu eenmaal miljoenen taxpoet per meter. Groot gelijk dat het u doekoe kost als u er geen gebruik van maakt. Tot zo ver weer een aflevering van Burgertje Pesten op de Openbare Weg. De staatskas zit immers nog lang niet vol genoeg met OnzinBoetes. Overigens, kenners hebben zich over de zaak gebogen en zeggen dat dit dus ook helemaal niet
MAG!
Reaguursels
InloggenVerhuizen naar Ierland!
Oh nee...
Ongelofelijk
necqschoten mogen niet meer.... touwen nog wel? Ongehoord dit!
1x rechts houden is toch genoeg? Daarna mag je weer rechtdoor. Volgens mij staat nergens dat 2x rechtsaf slaan verplicht is.
Programma-idee voor POWned:
Wegmisbruikers -the other side-
Ik zie het voor me:
Met dan ook iemand van flitspaal.nl in de rol van Spee... Kees Antispee
Ik ga kijen!!
@Fappert | 02-10-09 | 12:39 de wet is duidelijk, als een uitrijstrook op rijdt dan moet je die strook blijven volgen. De bekeur ambtenaar legt dat anders uit. Die leest de wet als volgt: als je een rijstrook op rijdt waarboven een bord Arnhem hangt, dan moet je richting Arnhem blijven volgen. Leuk bedacht, maar onzin.
Dat deze wet er is gekomen is terecht, het is ook erg hinderlijk als mensen een uitrijstrook op rijden om vervolgens net voor de afsplitsing zich weer in het verkeer te voegen. Geeft oponthoud. De formulering van wet is evenwel strikt op deze vorm van wegmisbruik gericht en niet op (andere) vormen van sluipverkeer, zoals het gebruik van parallelbanen en gemeenschappelijke in- en uitvoegstroken.
Ben benieuwd wat de rechter gaat zeggen.
"Ja maar wij hebben de regels ook niet gemaakt", sprak de BOA (Bewust Opsporende Aarsmade) die deze stoute burger tot de orde meende te moeten roepen. "Als burger wordt u geacht de wet te kennen ende de verkeersregels", vervolgde de zweterige matennaaier. "Ja maar, ik volgde gewoon de borden", verdedigde de bestuurder zich. "Als anderen in de sloot springen, doet u dat dan ook?" diende de BOA de bestuurder van repliek. Hey BOA, is je moeder trots op je? Heb je stoere verhalen thuis? Of is er niemand meer die naar je wil luisteren sinds je laatste carriereswitch?
Dit land gaat kansloos ten onder aan regel- en bemoeizucht en volstrekt debiele handhaverts in Melkertbanen. Welke idioot verzint deze verkeerssituatie? En welke andere idioot gaat hier mensen voor bekeuren? Opzouten met die idioten!
Nou, ik heb dat filmpje bekeken, maar ik snap er h e l e m a a l geen moer van. Misschien wordt het duidelijk als ik het filmpje 10 keer bekeken heb, maar die luxe kun je je als automobilist niet permitteren. Stel dat je daar niet bekend bent en met je auto aankomt, dan zie je niet wat je fout doet, want dat gebeurt bijna automatisch in die verwarrende situatie. Als ik ergens de weg niet weet, dan volg ik bij twijfel het principe "de weg rechtdoor volgen". Dat schijnt nou opeens niet te mogen. Dat is toch ronduit imbeciel! Je moet soms in een fractie van een seconde beslissen, en dan is de kans groot dat je een beslissing neemt die je zo veel geld kost. Belachelijk!
Zwitsals mogen helemaal geen Godwin Awards uitdelen aan andere zwitsals. Dat beperkt de doorstroming aan gene zijde van de doorgetrokken streep. Ad hominem.
Charles Bronson .32 | 02-10-09 | 16:30 Feli's, Godwinnetje gewonnen.
Dus het volgen van een parallelbaan om vervolgens terug te komen op de hoofdrijbaan, al dan niet tot doel hebbende een file te vermijden, mag niet (meer)?
Dus als ik de parallelbaan van de Brienenoord pak omdat er file staat op de hoofdrijbaan en dan aan de andere kant van de brug weer naar de hoofdrijbaan ga dan krijg ik een prent? Ik geloof niet dat dit de bedoeling kan zijn.
En hoe zit het dan met die verkeersinfo piepels die je in een dergelijke situatie zelfs aanraden de parallelbaan te volgen? Is dat dan een aanzet tot strafbaar handelen?
do is de Bahnhof
Wanneer ze bij 0031-papier teeveetje gaan spelen, krijg je wel gekke uitspraken kennelijk: "... manoeoeoevruh..." Tja.
@ Getson | 02-10-09 | 10:44
eigenlijk staat niet in de wet.. het klopt niet als je rechtdoor gaat maar zoals de situatie nu is ben je niet in overtreding.. de politie gebruikt hier het nieuwe art. 78 lid 2 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens (om het omzeilen van files via tankstations ed tegen te gaan) maar de situatie op deze weg is toch net ietsje anders.. jammer maar helaas voor de pliessie
beetje wazig verhaal van de politie.. je hebt de uitrijstrook gebruikt en dr staat verder geen pijl op de weg(die moet je volgens de wet blijven volgen).. er staat nergens in de verkeerswet dat je dan verplicht bent weer een andere uitijstrook te nemen, ook al kom je dan weer op dezelfde weg.. gewoon laten voorkomen
Van A naar B, niet via C
zo wat een geleuter.
-weggejorist-
Oh ja, het wordt tijd dat er eens flink wat beleidsmakers in Nederland onder de klote geschopt worden. Dit gaat nergens meer over.....
Wat een belachelijke kots. Bureaucratie, 't zou verboden moeten worden!
Ik sla de reacties met enige ongeloof gade. Want die suggereren dat de overheid het heel ergens in de verte misschien wel goed bedoeld, maar dat het irritant uitpakt. Mis. Het hele circus is bedoeld om gelden te genereren voor Ontwikkelingshulp, de Zieligheidsindustrie, asielproblematiek. Niet voor bijv Onderwijs of Zorg. Die sectoren krimpen immers alleen maar.
Omdat de boetes gemiddeld genomen worden betaal door het (werkende) autochtone publiek, vindt op deze manier een gigantische overheveling van gelden plaats van autochtonen naar Doeken en Haatbaarden.
Wat een onzin!!
Ik denk dat de wet gemaakt is om te voorkomen dat mensen die bijvoorbeeld op een weg rijden die splits zoals bijvoorbeeld de A8 die overgaat in de A10 oost en A10 west voorbij de file rijden die naar de A10 west gaat(ik geloof de Coentunnel) en dan op het laatste moment zich er tuseen duwen. Deze situatie is natuurlijk anders maar er zijn ook genoeg mensen die een oprit die zowel afrit is oprijden om een kilometer verderop er weer op te gaan en zodoende langs de file te rijden... er zijn zelfs mensen die een oprit op rijden om 10 auto verder er weer tussen te kruipen... zielig.
Als je denkt dat je als automobilist alleen de lul bent, vergeet het maar. In ons mooie dorp zijn 'APV handhavers' actief. Er zijn daar gebieden (een heel winkelcentrum en een tramhalte) aangeduid als plaats waar je vanwege mogelijke schade aan het uiterlijk van de gemeente, het veroorzaken van overlast of ter voorkoming van de openbare gezondheid, je fiets niet meer mag parkeren. De fiets man nu alleen nog geparkeerd worden in of op de 'daarvoor ruimten of plaatsen' Dus zet je als brave burger je keurig de fiets op de plaats waar de gemeente hem wil hebben, dus niet op de stoep of aan het hek van de tramhalte en ook niet voor de etalage van een winkel, nee keurig op die plek waar de gemeente het wil. Er is alleen één klein probleem de fietspaaltjes waar TWEE hele fietsen in kunnen zijn vol. Dan zet je je fiets netjes tegen zo'n paal toch? Kom je terug fiets pleite. Gejat denk je nog eerst, maar nee hoor, de handhavers zijn op actie geweest en hebben hem meegenomen. Niet omdat ie niet met de voorwieltjes braaf in het rekje zat, maar omdat ie niet 'tussen' de andere fietsen stond. Nee, het was de buitenste. En als je die weg haalt, kan je meteen weer terug, want dan is er weer een buitenste, en dat gaat zo door totdat alles op is. Beleid zullen ze dat wel noemen. Wel mooi 20 eurie bewaarloon moeten betalen. Doe wat zinvols en gooi die plagen die de sfeer in het winkelcentrum vergallen in je Pickup en vraag daar bewaarloon voor aan de papa's en mama's, maar blijf met je poten van mijn fiets af!
Ik durf te wedden dat die vrouw die de opname reporteert een centenbakkie van een smoel heeft. Zo'n rare slinger eraan +1
Cortes | 02-10-09 | 09:30
Dit heeft niets te maken met een complex systeem, het systeem is boksimpel. Het probleem zit aan de inputzijde, en die laat zich niet centraal corrigeren. Ik begrijp dat je 'out of the box' wil denken, maar dan moet je op zijn minst 1 verdedigbaar alternatief kunnen bieden, anders is het gelul in de ruimte
Ze geven op deze manier dus indirect toe dat het eerste stuk van de linkerbaan daar compleet nutteloos ligt? Er ligt een doorgetrokken streep langs zodat het invoegende verkeer er niet op mag, en nu zeggen ze dat uitvoegend verkeer er ook niet op mag. Wie mag er dan wel op?
Nederland blijft een arena met een strijd tussen krampachtige boekhouders en ondernemende creatieven.
Helaas zijn de boekhouders aan de winnende hand en bezitten het merendeel van de bestuurlijke functies.
Helaas wordt er veel creativiteit gedood tenzij het dit Nederland op tijd weet te ontvluchten.
En het lastige is dat we daarbij ook nog eens een snelgroeiende dogmatische groep Islamieten hebben geïmporteerd die voor een nieuwe generatie starre wetgeving gaat zorgen. Al dan niet in samenwerking met de zich gesterkt voelende opbloeiende Christelijke tak van ons Nederland.
Maar goed, dan ging het in dit geval nog om welke route moet je kiezen om op het zelfde punt uit te komen......................
Logisch, levert gevaarlijke situaties op als men dat doet.
En weer bewijst de staat dat mensen die zeggen 'moet je maar niet te hard rijden' niet begrepen hebben waar het werkelijk om draait. De staat wil uw geld, en ze zullen het hoe dan ook krijgen.
Mensenkinderen! Leuk geprobeerd, maar daar gaat het OM echt niet mee wegkomen. Is gebaseerd op het nieuwe artikel 78 lid 2 RVV (sinds 1 mei jl.): "Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft."
't Zit hem in dat "ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen". Zoals je in het filmpje kunt zien houden die pijlen op daar waar de baan van rechts erbij komt. Je bent daar dus vrij om te kiezen of je alsnog afslaat richting Arnhem of rechtdoor blijft rijden richting Nijmegen. Jammer Koos!
Ken die situatie inderdaad ook. Opzich wel logisch dat je die 'lus' moet nemen want ja anders heeft die idioot die die situatie bedacht heeft dat helemaal voor jan met de korte achternaam gedaan...
-weggejorist-
Rechtdoor rijden heeft hier helemaal niks te maken met file ontwijken. Ten eerste staat daar werkelijk nooit file (ik kom er elke dag minimaal twee keer langs, tijdens 'spits' uren ja). Ten tweede bestaat deze situatie alleen op het viaduct dat over de A50 gaat. Het is dus totaal geen lange afstand. Auto's richting Nijmegen die gewoon rechtdoor gaan ipv links de lus te nemen (wat dus na zo'n 150 meter resulteert in dezelfde weg), is het doorgaans meer te doen om het ontwijken van die smalle, scherpe, beton-omrande lus. Als iedereen hier gewoon rechtdoor zou rijden, is dat veel veiliger EN sneller. Je hebt namelijk totaal niets te maken met het invoegend verkeer vanuit Arnhem, omdat er een doorgetrokken streep voor hen is. Neemt niet weg dat het voor de mensen die WEL de linkse lus nemen bijzonder vervelend is als ze na het viaduct naar rechts moeten invoegen (=sowieso kut) en er dan al auto's op die baan zitten waar eigenlijk niemand hoort. Hoe dan ook een onveilige situatie daar.
Daar wordt Nederland weer een stuk veiliger van. Bravo!
Raar dat je naar links moet om rechtdoor te gaan terwijl je toch ook gewoon rechtdoor kan gaan.
Kunnen we niet meteen die poll bij die laatste link even meepakken? Dat dorpshuis had natuurlijk in het dorpshart moeten liggen, wat een schandalige misser!!!
Dorpshuis 't Hart Ewijk
In Ewijk is dorpshuis 't Hart geopend. Is het nieuwe multifunctionele centrum wel een verrijking is voor het dorp?
- Nee, er is te weinig geluisterd naar de wensen van de gebruikers, zoals de Seniorenbond Ewijk.
- Ja, het dorpshuis heeft wat opstartproblemen, maar die worden vast opgelost.
- Nee, het nieuwe dorpshuis had in het dorpshart van Ewijk moeten liggen?
- Ja, het is niet mogelijk elke gebruiker meteen tevreden te stellen.
Helaas, mierenneuken is alleen strafbaar als de mieren eronder leiden.
So hey, Brusselmans, da's een heul verhaal over niks.
Rechtdoor rijden op de snelweg ... 150 Euro boete
Verkrachten 14 jarig zwakzinnig meisje ... vrijspraak.
.
Daarmee is alles samengevat over het rechtvaardige Nederland.
Lutsers! Ze zijn weer lekker geld aant verzamelen!!
Wie liquideert deze beleidsmakers over 10 jaar ?
@Balzakius | 02-10-09 | 10:37
"Straffen is de beste manier om iets de volgende keer te voorkomen"
.
Daarin is Nl dan wel heel selectief. De automobilist wordt 'gestraft' voor het meest onbenullige feitje. Maar de criminelen worden in NL steeds minder gestraft. Je komt nu zelfs straffeloos weg met het verkrachten van 14 jarige meisjes.
.
En de reden is simpel ... Geld! Een automobilist levert geld op, een misdadiger kost geld. En zo wordt NL door de Haagse maffia onder de duim gehouden ... En iedereen vindt het kennelijk prima.
@paulusdebosbouter 10:25
Er staat daar NOOIT een file vanuit de Maas en Waalweg. Probleem is dat de mensen van de A50-lus af wel eens snel er door willen schieten. Het is een provinciale weg die samenkomt met een afslag van de A50, die na 1 kilometer weer een nieuwe afslag heeft (A73), terwijl de oorspronkelijke weg gewoon recht naar Nijmegen gaat. Vóórdat die A50-invoeglus er is, moet het verkeer al een keus maken om het nemen van een afslag richting Arnhem. Alleen is die kleine omleiding tussen betonblokken door zo akelig smal, dat alle vrachtwagens die 300 meter omweg met iets van 40 km/u kunnen nemen, terwijl daarvóór 100 km/u toegestaan was. Elke beetje slimme automobilist pakt dan natuurlijk de kortste, veiligste en snelste weg; de afslag Arnhem, om de vrachtwagens te passeren, om uiteindelijk op precies dezelfde strook weer terecht te komen.
@Balzakius | 02-10-09 | 10:37
Je kunt het aantal verkeersdoden tot nul terugbrengen als je de maximum snelheid op 30 km legt. Dat ondertussen de economie naar de verdommenis gaat moet je er dan maar bij nemen.
.
Nederland was vroeger een transportland maar daar is fucking weinig van overgebleven vanwege een al decennia lang falend verkeersbeleid.
En weer een regel die z'n doel is voorbijgestreefd... Gaat alleen maar om het qoutum. Een schande is het. Lotterij winnen en weg uit dit land. Zo snel mogelijk!!!
Keeping fingers crossed
"de betonnen muurtje."
.
Basisschool verkleinwoorden.
.
[ ] geschikt
[x] ongeschikt
Bij het eerste bord staat de rij richting Nijmegen niet eens aangegeven.
Snap het wel. Dat is om er voor te zorgen dat er genoeg ruimte is voor invoegen van de andere kant en er geen filetjes ontstaan. De rechtdoorrijders zijn eigenlijk gewoon aso-rechts-inhalers. Aanpakken die klootzakken.
Die hele afrit naar Arnhem zouden ze moeten afsluiten, als je in het Land van Maas en Waal bent, en je kunt naar Nijmegen, waarom zou een helder denkend mens dan nog naar Arnhem willen?
Kruiddamp | 02-10-09 | 10:34 Juist, en daarbij steunen ze de staatskas met maar liefst 156 euro per keer. Dank voor de bijdrage, ik hoop dat het volgend jaar in de belastingen scheelt.
@@ 00:00:01 | 02-10-09 | 10:21
Er zijn talloze manieren om de verkeersveligheid te verbeteren. En de acties die in Nederland gevoerd zijn hebben geresulteerd in een verkeersdoden aantal van 580 in 2008. Dit is enorm laag.
Ik ben inderdaad dus van mening dat andere Europese landen mogelijkheden laten liggen om de verkeersveiligheid te laten liggen. Of het volautomatische boetesysteem daar aan meehelpt dat is de vraag. En dat ligt aan de verschillende culturen. In nederland helpt het in ieder geval wel. Straffen is de beste manier om iets de volgende keer te voorkomen.
Als ik het goed begrijp is die extra rijstrook er alleen voor je als rechtdoor moet richting Nijmegen. Dit is dus om het afslaand verkeer te ontlasten. Sommige automobilisten die naar Nijmegen gaan houden dus rechts aan en veroorzaken daardoor extra onnodig verkeer voor diegene die van en naar Arnhem gaan!
haha, ik rij daar ook altijd rechtdoor. wist niet eens dat het niet mocht! tot dat een vriend van me een mooie bekeuring thuis kreeg!
@ Balzakius 09:56: Het feit dat Nederland zo veel geld int heeft niets te maken met dat automobilisten zich hier minder aan de regels zouden houden dan in andere landen, maar alles met de bizarre flitspaaldichtheid hier, en de veelal bespottelijke maximum snelheden van resp. 80 en 100 km/u op grote stukken snelweg.
Eurlings, het is Eurlings! Die zag ik in de zomervakantie op Bonaire een biertje drinken met H. Huisman op het Wilhelminaplein. Hij zal wel zo geschrokken zijn van de verkeerssitiuatie in Bonaire (motoren, brommers zonder helm en automobilisten mogen mobiel bellen in de auto zonder een gordel te dragen) dat hij het hier meteen NOG beter wil maken...
F vijf | 02-10-09 | 10:26 De brug bij Beneden Leeuwen. Ja, doe ik ook vaak. Die ligt er van Niks naar Nergens maar is in de avondspits verrekte handig.
Wat een gezeik weer.
Het is toch terecht dat ze die gasten aanpakken! Ik erger me al jaren aan die aso's. Mensen die wel gewoon netjes in de file aansluiten staan door deze aso's alleen maar langer te wachten. Hulde voor de overheid!
borderliner | 02-10-09 | 10:22
Welkom, het is prima vertoeven in Nijmegen!
Al neem ik deze N-weg om de files voor de bruggen over de waal te mijden...
Itempje voor Wegmisbruikers? Dat is namelijk het programma over wegpiraten en snelheidsmaniakken.
zeg maar jansen | 02-10-09 | 10:12
In dit soort situaties weet de weggebruiker niet wat hij of zij moet doen.
Dus krijg je een groter probleem als het al was,let maar op,en nu zeker dat de slapende honden wakker zijn gemaakt niemant wil een boete dus word het paniek
chaos een situatie van wanorde en verwarring.
Filmpje van de Gelderlander is gemaakt op een tijd dat er geen file staat; het zijn mensen die de file voorbij willen rijden. Dat levert "gevaarzettend gedrag" op en dat is strafbaar; misschien leuk om de volkswoede op te wekken, maar wel een terechte bekeuring.
goedemorgen brusselmans, en dan nu graag het echte nieuws.
Elke werkdag. Krijg ik van mijn baas op mijn kop. De gehele dag het gezeik van die kut collega's. Aan het eind v/d thuis aangekomen, begint de vrouw te zeiken. Dan nog die kudt kinderen die niet willen luisteren! En bij de post ook nog een bon voor rechtdoor rijden aan je broek! Dit mag je niet. Dat mag je niet. Je moet het zo doen en niet zo. Waar ga je naar toe? kom je wel op tijd thuis... bla, bla... En dan word ik boos en dan snappen ze het niet!
Ik rijd met enige regelmatig over die weg. De situatie is nog niet zo lang zo. Het doel ervan is om de boel goed door te laten stromen, met het oog op verkeer dat vanaf de A50 dezelfde weg op komt. Het probleem is dat veel malloten die de weg opkomen per direct over de doorgetrokken heen jakkeren, en dus werkt het geheel niet. Het zorgt dan eigenlijk alleen maar voor een gevaarlijkere situatie....
-
Wat betreft de boetes die worden uitgedeeld..... Ze zouden zich eerst op die doorgetrokken streep moeten focussen, alvorens ze de 'rechtdoorrijders' gaan bekeuren. Maar ja, geld komt natuurlijk op de eerste plaats, veiligheid op een tweede!
Ik snap niet dat er mensen zijn die het leuk vinden het leven onnodig ingewikkeld en onlogisch te maken. Echt achterlijk.
@F vijf | 02-10-09 | 09:44
Wat zeg je? Daar wil ik wonen! Eindelijk géén files meer.
@ Balzakius | 02-10-09 | 09:56
Wellicht heb je enigzins gelijk als je zegt dat 't allemaal de schuld van de overtreders zelf is, er bestaat ook nog zoiets als redelijkheid. Het is schandalig dat NL t.o.v. het VK (60 miljoen inwoners) twee keer zoveel weet te beboeten. Wat in NL gebeurt is gewoon 'burgertje pesten, burgertje uitmelken'. Dus is het ook niet vreemd dat 'men' in NL gewoon scheidt heeft aan alles wat met justitie te maken heeft. Justitie en het OM maken handig gebruik van de hoog kwalitatieve Nederlandse infrastructuur door een vrijwel vol-automatisch flits- en controlesysteem te laten draaien waarmee met een minimum aan personeel een maximum aan inkomsten gegenereerd kan worden.
Of wou je soms omgekeerd evenredig gaan beweren dat de andere Europese landen mogelijkheden laten liggen om 'de verkeersveiligheid' te verbeteren?
@James Lastig | 02-10-09 | 10:09
Kijk, op het moment dat je 10 km/h te hard niet bekeurd, gaan mensen weer zeuren dat ze op 3 km/h (boven de niet meegerekende 10 km/h) beboet worden. In Nederland geldt ook al een correctie. Kortom ik vind het volkomen terecht dat iedere burger die een lage kilometer/h overtreding maakt wordt beboet. Geldklopperij mag je het noemen, maar er zijn ook mensen die 1 / 2 km/h onder de maximumsnelheid blijven, en nooit een boete ontvangen.
Er valt ook wel wat te zeggen over degenen die daar rechtdoor rijden op de verkeerde baan. Die zitten dus blijkbaar met hun suffe kop achter het stuur met de automatische hersenpiloot aan zonder op verkeerstekens en wegmarkeringen te letten.
@ James Lastig | 02-10-09 | 10:09
Je hebt gelijk, er wordt in Nederland minder aan zinnige handhaving gedaan, terwijl het misschien wel nodig is.
bwahaha | 02-10-09 | 10:15 Als je dan afslaat wel, als je niet afslaat gaat je stelling niet meer op. Je voldoet dan niet meer aan het volgen van de aangegeven rijrichting.
De verkeerssituatie had hier op zijn minst duidelijker gekund. Aan de andere kant zijn het natuurlijk alleen de mensen die hier al twee of drie keer eerder hebben gereden die rechtsaf richting Arnhem gaan om vervolgens zonder file rechtdoor richting Nijmegen te gaan. Kortom indien Rijkswaterstaat bij de eerste afslag een rechtdoorbord plaatst voor Nijmegen Venlo dan is het mijns inziens wel terecht als er boete's worden geschreven aan mensen die files door sluiproute's vermijden. Veel Telvaag en GS autozeikers kijken uit naar de dag dat er azijn in de tank kan denk ik.
Dit houdt dus echt geen stand. Je bent voorgesorteerd om af te slaan.
Na het afslaan heb je daar aan voldaan.
Bezwaar -> Beroep -> win
F. von Zeikhoven | 02-10-09 | 09:58 "Maar dan maakt dat bordje de hele bekeuringsexercitie dus zinloos? Of is de rechtdoorgaande weg een afrit?"
.
Nee, het is geen afrit, het is een knooppunt (klaverblad met een afgesloten lus). Het gaat hier op knooppunt Ewijk, dus het knooppunt van de A50 en de A73. Bij klaverbladen heb ja vaak een 'parallelbaan' (ook wel 'rangeerbaan' genoemd), waar je eerst op gaat rijden (A50) om dan naar de andere snelweg te rijden (richting A73). Daar MAG JE DUS GEWOON OP RIJDEN. Uiteindelijk komt verkeer dat van de andere snelweg (A73) de 'ene' snelweg weer op komt rijden (A50) ook weer op die parallelbaan terecht om daarna weer in te voegen op de hoofdrijbaan.
.
Wat je bij klaverbladen dus eigenlijk doet is (als je van snelweg wilt wisselen), is twee keer uitvoegen en twee keer invoegen. Bij het berijden van de parallelbaan in de rechtdoorgaande richting voeg je echter maar één keer uit en één keer voeg je weer in. Dat is niet illegaal, maar wordt vaak wel gezien als asociaal.
.
Verder, knooppunt Ewijk wordt in de komende jaren verbouwd, zodat deze situatie ophoudt te bestaan. De A50 krijgt tussen kp. Valburg en kp. Ewijk maarliefst 2x4 rijstroken, met een nieuwe brug over de Waal.
TagForce | 02-10-09 | 10:10 Jammer, jammer dat je je argument in tweede instantie al ontkracht door als eerste het argument 'zwitsal' meent te moeten gebruiken om je gelijk te willen halen.
Braakbal | 02-10-09 | 10:06 In de spits, als het er wel druk is, heeft het voordeel om de aangegeven strook naar Nijmegen te volgen, er is dan veel verkeer van de A50 wat wil invoegen en daar hoef je dan niet voor af te remmen. En ook op de A50 heeft het voordeel omdat van die weg invoegend verkeer naar de A73 niet gehinderd wordt door verkeer uit de richting Druten.
Op het filmpje lijkt het dat je over een doorgetrokken streep moet als je zonodig rechtuit wilt.
Ik voel een nieuwe serie "Wegmisbruikers" aankomen. Maar dan over ambtenaren die de weg misbruiken om geld binnen te krijgen.
@zeg maar jansen: zwitsal:
Hoezo gevaarlijk?
Het andere verkeer MAG helemaal niet uitvoegen naar links (doorgetrokken streep voor verkeer rechts daarvan), en het overige verkeer komt van links en moet dus sowieso al uitkijken bij het invoegen naar rechts, en heeft daar ruim de tijd voor (het zijn namelijk gewoon twee rijbanen).
Balzakius | 02-10-09 | 09:56
Je haalt België aan als voorbeeld. Daar gaat het over 3 miljoen bekeuringen voor totaal 335 miljoen, oftwel zo'n 110 Euro gemiddeld per boete. Dat zijn inderdaad forse boetes voor echte overtredingen (veel te hard rijden, dronken achter het stuur e.d.) Dat is inderdaad onaangepast rijgedrag en ik heb er geen moeite mee als dat stevig bekeurd wordt.
.
Maar van die 550 miljoen in NL was 65% (zo'n 355 miljoen) voor snelheden tot 10 km te hard. Dat heeft niets te maken met 'onaangepast rijgedrag' maar gewoon met geldklopperij. In België worden verkeersovertredingen tot 130 km/u niet eens beboet. Ga je flink over die 130 dan ben je inderdaad stevig aan de beurt en dan is de boete hoger dan in NL.
liesbeth | 02-10-09 | 09:58 De TomTom® zegt je ook "hier" rechtsaf te slaan op 50 meter vóór de bocht die je moet maken, doe je dát ook?
En hoe vaak sta je dan bij iemand in de voortuin?
Oja dat was een knap staaltje denk werk om het file probleem optelossen.
Dit is des echt weer zon stunt om de kas te spekken.
Waarom laten wij als kiezers het ook al weer toe dat we om niks en veel te vaak bekeurd worden door een organisatie die steeds meer lijkt op een Italiaanse mafia familie??
Balzakius | 02-10-09 | 09:56 Het is geen onzinboete, het is daar gevaarlijk en hinderlijk voor anderen als je de afslag neemt en dan toch rechtdoor rijdt.
Gevaar of hinder veroorzaken voor overig verkeer is nu eenmaal een strafbaar feit.
Toevallig ben ik daar voige week langs gekomen en wat schets mijn verbazing, de TOMTOM stuurt je ook over de uitvoegstrook om daarna je weer de invoegstrook op te sturen!
Ik zie niets verkeerd gebeuren op het filmpje. Ik zou het laten voorkomen. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter dit weggedrag een boete waard vindt.
@ Bart218 | 02-10-09 | 09:36
Maar dan maakt dat bordje de hele bekeuringsexercitie dus zinloos? Of is de rechtdoorgaande weg een afrit?
Is op weg richting conflict zone kan helaas het Gat Ewijk niet vinden!
*houdt flitsmeldingen op RDS in de gaten en zet cruise control op 169KM/h*
Dit knooppunt is zowieso rijp voor de sloop. Was ooit een volledig klaverblad, maar dat werkte blijkbaar niet zo goed dus hebben ze wat op en afritten dichtgetimmerd, zodat je tegen alle logica in, vanaf de a73 niet af kunt slaan naar de a50 richting den bosch bijvoorbeeld. Sta je dan..
@James Lastig | 02-10-09 | 09:49
Oké James, laat ik je dan dit vertellen. Het feit dat Nederland het meeste geld heeft geïnd van Europa ( 550 mil) zegt niets over Nederland, maar over Nederlandse automobilisten. Die kunnen zich blijkbaar minder goed aan de regels houden die gelden op de Nederlandse wegen. België is trouwens ook in opmars.
www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/d...
Van Dobbeleer zegt hier ook dat de Belg zijn rijgedrag onvoldoende aangepast heeft. Ik denk dat dit ook geldt voor Nederlanders.
We hebben het overgrote deel nu gehad. Lullige Boetes zoals dit rechtdoor rijden, zijn natuurlijk fout, dat ben ik met je eens. Ik ben er ook van overtuigd dat er op korte termijn wat aan gedaan zal worden.
De benzine van onze strand sluipschutters moet ook betaald worden he.
Boeiend
Goudmijn! Hoeveel wegen zijn er niet waar je bij rechtdoorrijden op dezelfde weg ineens een ander bord boven de weg ziet hangen. Kassa!
Volgens mij verlangt 'van richting veranderen' een actieve handeling van de bestuurder. Dat de weg van richting veranderd kan niet strafbaar zijn.
Situatie daar klopt niet... Richting Nijmegen staat niet aangegeven, en daar is dus geen verplichte route voor. Richting Arnhem is wel aangegeven en daar MOET je dus voor naar rechts.
Misschien moeten de nieuwe verkeersregels eens bekeken worden, want daar staat volgens mij dat ik niet meer TERUG van baan mag wisselen wanneer de rijrichting op de grond wordt aangegeven. Er staat niet dat ik niet rechtdoor mag als dat kan.
Ik rijd daar ook wel eens, op de Maas-en-Waalweg mag je 100 km/u rijden maar als er een vrachtwagen rijdt gaat dat niet. Er is een inhaalverbod en als ze zich dan vanaf Druten de hele Maas-en-Waalweg hebben zitten ergeren en ze willen net als jij naar Nijmegen en ze zien je netjes voorsorteren op de strook naar Nijmegen dan duiken ze naar rechts om je zó rechts in te halen en toch naar Nijmegen te sturen.
Je komt ze dan tegen als je van de extra baan terug op de linkerbaan moet invoegen.
Dat is gevaarlijk, want die zijn dan op snelheid.
Het invoegend verkeer vanaf de A50 heeft die snelheid niet en heeft te maken met niet naar de linkerbaan mogen komen wegens doorgetrokken streep waardoor je van de extra strook wel in kunt voegen.
Rechtdoorrijders rijden de mensen die het wél volgens de regels doen behoorlijk in de weg.
@Balzakius | 02-10-09 | 09:40
Als jij in een willekeurig ander EU land dezelfde absurde automobilisten-geld-uit-de-zak-klopperij ziet dan mag je het zeggen. Dan nog even de statistieken ...
.
In Nederland is in 2007 voor totaal 550 miljoen Euro aan verkeersboetes geïnd (de cijfers voor 2008 zijn maar niet meer openbaar gemaakt). Dat is het hoogste bedrag in de hele EU. En dan niet gemiddeld per hoofd van de bevolking maar in absolute cijfers. Grote landen als Duitsland, UK, Frankrijk zaten op iets minder dan de helft. En het mooiste is dat 65% van die 550 miljoen ging over bekeuringen tot 10 km te snel.
.
Als jij dan nog durft te beweren dat het in andere landen even erg is dan heb je een hele dikke plaat voor je kop.
'de muurtje' mag ook helemaal niet.
watzitjenou | 02-10-09 | 09:45
Dit heeft niks met files te maken...
ik vind de situatie vergelijkbaar met door een parkeerplaats heen crossen als er een file staat. Dat soort acties moeten vaker bekeurd worden. +1 voor de pliesie
@borderliner | 02-10-09 | 09:41
Daar staat nooit file
En het erge is, de eerste slinger voordat je de 'betonnen geul' inrijdt is dusdanig scherp dat ik binnen nu en een jaar het eerste dodelijke ongeluk daar verwacht.
borderliner | 02-10-09 | 09:41
Het is dus niet de bedoeling om een file te ontwijken. Liever rechtdoor dan door de chicane waar L. Hamilton nog moeite mee heeft. Daar gaat het om.
Ook fijn: Binnenkort Buma/Stemra rekening als je een Youtube filmpje met muziek op je blog zet. Jawel. Graai graai graai.
Ik wil op het Hofplein altijd rechtdoorrijden. Mag ook al niet.
Het is een kwestie van volg de pijlen.
Ik heb wel een idee wat daar gebeurd, automobilisten willen een 'file' ontwijken en kiezen dan een 'alternatieve' route, en in dit geval mag dat dus niet.
Niet zo moeilijk doen, want die rijstrook is bedoelt voor mensen die daar willen invoegen vanuit een andere kant. Lijkt me legitieme reden.
@ Badeendje | 02-10-09 | 09:35
"Dus zijn er twee randdebielen organisaties schuldig.
1 die deze situatie aangelegd heeft en 1 die blindelings aan het schrijven is."
.
De situatie vóór deze reconstructie van het knooppunt zorgde voor meer files dan de huidige situatie. Dus: Rijkswaterstaat probeert om zonder extra rijstroken (want dat is wegens procedures een tijdrovende klus) het verkeer sneller te laten doorstromen. Dat is gedaan door een klaverbladlus af te sluiten (kun je op het filmpje zien), waardoor je dus op de parallelbaan kunt komen en daarna weer kunt invoegen op de hoofdrijbaan.
.
Rijkswaterstaat had wel betere wegwijzers kunnen plaatsen, dat wel. Maar het gedrag van de pliesie kun je wel als 'niet nobelprijswaardig' opvatten, in ieder geval meer dan dat van Rijkswaterstaat.
@James Lastig | 02-10-09 | 09:37
Zeikstem: Tja .. Nederland hè. Zeg dan verdomme eens wat. Het had net zo goed België kunnen zijn. En ja, ik ben me actief aan het inzetten om kudtcomments te bannen uit GS.
Het is een verschrikkelijke zielige boete! Je kan het zelfs wegstoppen als een vergissing, het zou toch kunnen dat je toch van gedachten veranderd, en dan de veiligste keuze maakt die je kán maken. Omdraaien was ook een optie. Ik denk toch een vrij helder argument als je voor de banken staat.
Brusselmans checkt de muurtje :)
Aan de situatie op google maps heb je niks, dit is de oude situatie.
Je volgt bewust de borden naar Arnhem wanneer je naar Nijmegen wil. Je volgt de route dus niet... Geen idee dat je hiervoor bekeurt kon worden.
Tja .. Nederland hè.
@ F. von Zeikhoven | 02-10-09 | 09:32 "Het uit bord schept ook al verwarring. Maakt dat het geen uitlokking trouwens?
.
Nee, dat doet het niet, want wat je doet is dus niet illegaal. Dat de pliesie daar anders over denkt doet daar aan niet af. Dus: Knooppunt Ewijk-rijders aller landen: verenigt u!
Now I get it... I don't get it....
Machteloosheid alom! Enige wat je dr tegen kan doen is in beroep gaan.
Van de week heb ik in Amsterdam 3 parkeerboetes binnen 1,5 dag gekregen. 1`was terecht, de andere 2 was omdat ik parkeerde met een geldige parkeervergunning en omdat mn auto aan de stoep stond zonder gele lijn of verboden te parkeren bord.
Logisch. Maar zo komt Bos mss wel aan zn 35 miljard!
Bart218 | 02-10-09 | 09:29
Dus zijn er twee randdebielen organisaties schuldig.
1 die deze situatie aangelegd heeft en 1 die blindelings aan het schrijven is.
Het uit bord schept ook al verwarring. Maakt dat het geen uitlokking trouwens?
Als je op de A67 vanuit Eindhoven de afslag Waalre/Valkenswaard wilt nemen wordt je tegenwoordig ook verplicht om een afslag eerder te pakken om vervolgens voor een stoplicht te komen staan op een drukke rotonde terwijl de echte afslag Valkenswaard gewoon recht door is.
Ik vind dat super irritant.
Hoe zou het nou toch komen dat het respect voor de politie dag-na-dag afneemt? Heb je ze als burger nodig, bijvoorbeeld omdat je opgelicht wordt in Almere, dan kan je doodvallen, maar kunnen ze weer wat geld van je afpikken door dit soort boetes uit te schrijven, dan zullen ze het zeker niet laten. Wat nog het allerergste is, is dat er blijkbaar agenten zijn die volkomen blind zijn voor de onzinnige situatie op dit stuk weg, maar rücksichtslos bekeuringen uitschrijven. Deze overheidsdienaren zijn er in eerste instantie toch om het volk te dienen, in plaats van te bestelen?
het loopt onderhand echt de spuitgaten uit! Gisteren zag ik in Zevenaar nog 2 van die mongolen. De ene ging prive even wat boodschappen doen, gewoon onder werktijd. De ander ging op 200 meter afstand een bekeuring uitschrijven voor een auto die met knipperlichten aan stond te laden en lossen. Wat is er mis mee om even naar binnen te lopen en te vragen van wie die auto is? Waarom stiekem op 200m afstand eerst uitschrijven en dan iemand gaan pesten? De maatschappij dat ben jij denk ik dan. Laat nou net de plizie het foute voorbeeld geven.... volgende keer zal ik een filmpje maken voor de dumpert!
Nee, mensen die bij file de afrit pakken, en op het laatste moment zich toch 'bedenken' en weer terug de file in duiken, daar wordt je blij van.
Nou,
Dan hoop ik ook maar dat ik vrij gesroken word.
Boete is zeker aan te vechten. Je houdt je eigen strook en op die strook waar de auto reed (eerste keer dat ie er langs reed) stonden er geen pijlen op de weg NADAT je bent 'uitgevoegd'. DUS mag je de strook waarop je rijdt gewoon blijven volgen, omdat er na het uitvoegen geen pijlen op de weg staan die zeggen dat de strook naar rechts afbuigt. Van voorsorteren is dus geen sprake meer, omdat je eerst bent uitgevoegd en daarna rechtdoor rijdt. Dat je weer op dezelfde weg uitkomt doet daar niets aan af.
Overigens bekeurt Rijkswaterstaat niet. Rijkswaterstaat asfalteert (voor u allen), de pliesie en het OM bekeuren. Dus Brusselmans: wel even een beetje blijven opletten heh!!!
Dit zou dan gelden op heel veel plekken in Nederland, waar een parallelbaan ligt. Je gaat eraf om bij de afritten te komen, maar als je rechtdoor rijdt, komt je weer terug op de snelweg.... toch?
Ik snap het wel !
Ze willen daar het sluip verkeer aanpakken, wat bij mij als asociaal rijgedrag staat genoteerd.
Wat is nu erger? Asociaal rijgedrag of onzinnig bekeuren?
Wat is dat toch in dat Land van Maas en Waal? Gisteren Druten... en nu Ewijk weer. Zo wil toch geen hond daar nog wonen?
(slaat rechtsaf, richting Arnhem... maar rijdt gewoon... rechtdoor)
*Camiel wakker bellen en lastige kamervragen stellen doet*
Kan iemand Koos Spee meteen even ontslaan?
@ Brusselmans | 02-10-09 | 09:09
HET betonnen muurtje of de betonnen muurtjeS.
Het enige wat ontbreekt is zo te zien een verdrijvingsvlak
zodat je niet meer "automatisch rechtdoor" kan maar naar Arnhem
wordt gedwongen, waar je aanvankelijk ook voor gekozen had.
Typisch gevalletje van voor, naar achter, van links, naar rechts. Melodietje mogen jullie zelf erbij denken.
Wat een gekkies die overheid toch ook.. Straks worden er nog boetes uitgedeelt wegens "het rijden op de witte streep".
logisch!
OverheidsTollenaar Redenatie:
Wanneer het niet mag moet u evengoed gewoon betalen want dan krijgt u het later weer terug.
Cortes | 02-10-09 | 09:18
Ow, jij denkt dat de computers van het CJIB de verkeerssituatie daar zo goed kennen dat ze via a.i. de boetes filteren? Klinkt doordacht, je plannetje
@Mordax | 02-10-09 | 09:15
Dat lijkt mij ook jah
@Cortes | 02-10-09 | 09:18
Maar dat lijkt me eerder reden om te zorgen dat bezwaarprocedures sneller lopen..
En terecht, het moet maar eens helemaal duidelijk zijn wat er nou wél kan en wat er echt niet door de beugel kan! Zo zag ik in Italië een agent een bon uitschrijven omdat een auto niet binnen de lijntjes geparkeerd stond, dat vulde me direct met een heel warm gevoel van binnen, hulde!
Teun van het Tuinpad | 02-10-09 | 09:16
goed gevonden
om misselijk van te worden...
Het aantal onzinboetes is misschien wel net zo hoog als het aantal onzintopics.
Rita zei het al: "Niet links om, niet rechts om maar recht door zee"
*proest*
Volgens mij kun je zoiets wel aanvechten.
Volgens mij worden er zoveel onzinboetes uitgedeeld, dat je deze prijs per uur uit kunt reiken ipv per week.
Niet links, Niet rechts, maar rechtdoor helpt ons de crisis door...
REAGEER OOK