Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Baantjesjagers PvdA in paniek

ritzen00.jpgDe vuist ging vol op tafel bij het PvdA congres afgelopen weekend. Het moest maar eens afgelopen zijn met het gegraai van PvdA-bestuurders, fulmineerde voorzitter Lilian Ploumen. Partijleden in openbare functies mogen niet meer Balkenende plus verdienen, onder straffe van .... tja, niks eigenlijk. Ploumen heeft een soort erecode voorgesteld, dus niemand die verplicht is om zich eraan te houden. Desondanks komen de PvdA-bestuurders in opstand. "Beetje raar," vindt über-carrierepoliticus Bram Peper. En andere baantjesjagers wijzen erop dat de PvdA juist trots moet zijn dat de leden zo goed terechtkomen. De NRC heeft trouwens ook nog een leuk lijstje online staan van PvdA- en CDA-leden in (semi-)dienst van de overheid. Ze verdienen allemaal meer dan de premier en als ze al commentaar willen geven, hebben ze bijna zonder uitzondering een prachtige smoes klaarliggen waarom een hoog salaris in hún geval geen probleem is. Dit is de mooiste "De Balkenendenorm is een goede maatstaf, maar er moet wel ruimte blijven om de eigen marges te bepalen."

Reaguursels

Inloggen

@dickwvf
Kun je de nummers van de Staatscourant noemen zoadat we kunnen controleren of wat je opschrijft ook daadwerkelijk wet is geworden? En in hoeverre betreft het hier Europeesche regelgeving? In hoeverre is de regelgeving er gekomen op aandringen van de Oppositie?

Vind je het faciliteren van de islam ook zo'n prachtig wapenfeit? En vind je de 200 miljard die weggesmeten is aan de multicultiwaanzin ook iets om trots op te zijn?

Boer Kini | 01-09-09 | 21:19

Jo Ritzen was de minister van Onderwijs die begin jaren 80 de inkomens van het onderwijzend personeel VERLAAGDE. Toen Doekle Terpstra nog bij de vakbeweging zat, sprak hij schande van hoge inkomens.

Nederland is in de kern een corrupt land geworden. Wie schaamteloos en talentloos is en veel wil verdienen in korte tijd, kan crimineel worden, maar het is veel handiger en veiliger om lid van PvdA of CDA te worden en ergens in een bestuur te gaan zitten.

Boer Kini | 01-09-09 | 21:11

-weggejorist-

dickwvf | 01-09-09 | 11:40

@ krumel
Erg verassend: "Geef eens een fatsoenlijk weer woord ipv op zijn links maar hard in het rond te gaan schoppen?"
Ik geloof dat links niet echt aan het rondschoppen is met een centrum-links kabinet, die zitten wel lekker en de meesten verdienen ook nog is redelijk bij (zie topic). Ik dacht toch echt dat rechts (Wilders) aan het schoppen was op alles wat los en vast zit. Terwijl Nederland echt niet zo'n drama is mijns inziens. Mooi voorbeeld: een hoop geschreeuw (voor kamer-reces) voor remigratie van Nederlandse Finnen uit Rotterdam, gaan die Rotterdamse hooligans uit HvH dan ook mee? Er heeft geen groep Finnen voor zoveel ellende gezorgt in de afgelopen jaren, (ooit?)! VVD en PvdA zijn een groot voorstander voetbalwet dat werkt (zie Engeland). Dit is een oplossing voor een probleem. Schreeuwen zij hier ooit ongenuanceerd over? Nee, zo werkt politiek niet. Je kunt wel zeggen dat alle Nederlandse Finnen (NL paspoort) uit Rotterdam weg moeten maar hoe werkt dat dan? Waar is de variant op de voetbalwet voor probleem Marokanen van de heer Wilders? Krumel, pak een krant, lees een boek en wie weet...
@dickwvf
Mooi lijstje!
Tot slot: Kijk naar oplossingen. Stop met onzinnig zeiken!

Down Under | 01-09-09 | 11:01

-weggejorist-

dickwvf | 01-09-09 | 09:53

-weggejorist-

ferm | 01-09-09 | 04:00

Tering, dat lijstje alleen al is voldoende om de bezuinigingen bij politie uit te stellen. Die reactie ook: "‘Graaien’ gaat erover als iemand zichzelf op eigen gezag geld toe-eigent dat hem niet toebehoort. Het lijkt op stelen." Ja, het lijkt op stelen, maar bij de PvdA heet het "Goed terechtgekomen!"

funkyd | 01-09-09 | 00:36

dickwvf | 31-08-09 | 21:34
Geef eens een fatsoenlijk weer woord ipv op zijn links maar hard in het rond te gaan schoppen?
Ik weet het, het is als pvdaerT erg moeilijk om niet in wild rond te gaan roepen van discriminazie, ik weet het betre etc etc maar een antwoord is erg moeilijk, zeker als de geschiedenis het tegendeel bewijst.

krumel | 31-08-09 | 23:44

En tijdens partij congressen maar brullen 'wij hebben het niet goed uitgelegd aan de kiezer " de partij van de asocialen blijft dalen in de peilingen , waarom toch? zoveel talent?
Ik persoonlijk hoop dat er nog vele vogelaars en herfkens komen, misschien houd het dan eens echt op, wat zal de oude Drees blij zijn ( postuum dat dan weer wel ) .

krumel | 31-08-09 | 23:22

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 21:34

Deze mensen stemde voor 52% belasting toen zij ook nog Jan Modaal waren. Zij kunnen besluiten met al hun geld dat zij nu hebben, zich niet te bemoeien met politiek en hun ziekenhuis lekker verder runnen en drie keer per jaar met vakantie. Wat doen zij daarentegen, zij geven hun partij/regering op allerlei ontzettend moeilijke en ingewikkelde zaken adviezen. Deze adviezen zijn kostbaar en een consultant hier voor in huren kost handen vol met geld. Waarom? Omdat Jan Modaal met een MBO opzak niet kan inschatten hoe ingewikkeld deze processen zijn. Dat ze absurd veel verdienen klopt absoluut. Dat is echter een het meest eenvoudige principe van marktwerking dat als je een topper wilt je moet betalen anders gaat hij ergens anders heen.
Daarnaast @Ad Hominem het gaat hier om een 100tal hoogst intelligente mensen die inderdaad overal een baan kunnen krijgen. En een vergelijk met Amerika slaat de plank volledig mis waar in 8 jaar regering Bush velen wan-bestuurders zijn aangebleven. Tot slot snap ik niet geheel hoe deze top-verdieners er een zooitje van maken?

Down Under | 31-08-09 | 19:41

Ad Hominem | 31-08-09 | 19:04

Zelfs als dat waar was waarom zouden de topbestuurders van de Amerikaanse financiele conglomoraten en de automotive industrie daar zo ontzettend lang uit kunnen zitten? Toch wel erg raar vind je niet? Als dit 'crisisje' er niet was geweest hadden ze gewoon lekker door kunnen gaan met wat ze aan het doen waren en nog steeds rustig die tientallen miljoenen op de bankrekening kunnen laten bijschrijven.

Want vergeet ook niet dat over het algemeen de Amerikaanse cultuur ook een graai cultuur is, daar zal men liever de baas steunen met frauduluze praktijken dan daar naar de FED e.d. te stappen om er eens wat van te zeggen. Waarom? Omdat ze dan zelf ook kans maken op die bak met geld! Mooie maatschappij leven wij in heur! Ik zeg weg met moreel en gewetens gewoon die keiharde cash binnenhalen!

Eddo DiCaprio | 31-08-09 | 19:35

Opeens heb je het... Je wordt PvdA'er!

Zizz | 31-08-09 | 19:08

@Down Under | 31-08-09 | 15:58
Ga toch weg met je topbaan overal ter wereld. Zelfs al dat waar is, dan is er nog een groot verschil met Nederland. Wanneer je er in Amerika een zooitje van maakt, kun je nog dezelfde dag je bureau leegruimen. In Nederland beginnen dat soort 'topbestuurders' meteen een juridische loopgravenoorlog zodat ze met behulp van ons fijne ontslagrecht de belastingbetaler alsnog een poot kunnen uitdraaien.

Ad Hominem | 31-08-09 | 19:04

PvdA-ers gaan gewoon deaud. CDA'er branden ws in de hel voor hun diefstal .
*nasi eten doet*

crankshaft | 31-08-09 | 18:23

@ Most comments

Erg eenzijdig om te zeggen dat het allemaal graaiers zijn.

FEIT: Buiten het feit dat deze mensen absurde bedragen verdienen, zijn ze ook erg intelligent en hebben zij veel meer ervaring met besturen en ingewikkelde beslissingen dan Jan Modaal (dit zijn zaken waar je op hoog niveau helaas niet omheen kunt). We hebben het geprobeerd met een paar van die shcreeuwlelijken (zie LPF) in Kabinet Balkenende I, werkte NIET!

STELLING: Deze mensen hebben nul reden om zich met de politiek bezig te houden want ze kunnen overal (ter wereld) een top baan krijgen en rustig verder leven. Is het dan niet juist prijzenswaardig dat zij zich in politiek mengen met hun ervaring. Laat een minister van Financien dan maar over hun ambtenaren salaris beslissen, en laten we hem daar op aanspreken. Maar die PVDA'ers afkraken, die voorstanders zijn dat 52% van hun salaris naar de Staat gaat, is wel erg kort door de bocht.

Down Under | 31-08-09 | 15:58

Professionals er uit kontlikkers en mooipraters er in. Snap je gelijk waarom het zo goed gaat op universiteiten, scholen en ziekenhuizen.

Slomo | 31-08-09 | 14:42

Andermans centen uitgeven, daar zijn die rooien fenomaal in. Maar o wee als je aan hun centen komt.

Zeddegeizot | 31-08-09 | 14:04

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 13:46

"De Balkenendenorm is een goede maatstaf, maar er moet wel ruimte blijven om de eigen marges te bepalen." Logisch toch? Soort van prestatieloon.

Last Exile | 31-08-09 | 13:23

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 13:13

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 13:11

Een voorbeeld van hoe de PvdA-nomenklatoera werkt: Marjanne Sint was ooit journalist bij het gratis vacaturekrantje Intermediair, maar ook voorzitter van de PvdA. Niet lang daarna bleek zij ineens benoemd tot Directeur Interbestuurlijke Betrekkingen en Informatievoorziening bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Inmiddels is zij Bestuursvoorzitter van de Isala Klinieken, met een salaris van bijna drie ton.
Misschien kan GS een prijsvraag uitschrijven om te voorspellen in welk matsbaantje de volstrekt competentieloze vabbondsmuts Vogelaar binnenkort benoemd wordt?
Ik gok op burgemeester van Jankomkietelmedaar.

Durmazon | 31-08-09 | 13:11

Ik verdien meer dan de Balkenende norm. Maar ik verdien het dan ook letterlijk en figuurlijk. Want er zit nul euro subsidie bij. Ik werk er keihard voor. Meer dan de helft wordt afgepakt door de staat (die niets voor mij doet). En van dat geld leven dit soort uitvreters. Bah...

mail cheauvinist pic | 31-08-09 | 12:53

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 12:46

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 12:44

PvdA = nivellering of: = eerlijk delen. Toch?
'
Dus ik zeg: allemaal verdienen wat de PvdA-grootverdieners toucheren.
'
(Oh ja, en de belastingbetaler mag, sorry moet, betalen)

Rest In Privacy | 31-08-09 | 12:41

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 12:40

Ik heb zo'n vilein vermoeden, dat er achter het luchtballonnetje van Ploumen een politiek gespinde timing zit. Immers, Wouter zit momenteel te zweten op de Miljoenen Nota, die hij als Min. van Financien en PvdA-boegbeeld over 3 weken moet presenteren.
Vanwege de enorme gaten in zijn begroting, zal zijn boodschap gaan luiden: iedereen moet inleveren en de koopkracht van alle nederlanders gaat omlaag.
Als het volk dan luid gaat protesteren, kan de PvdA elite zeggen:
Wij hebben reeds zelf (verbaal) het goede voorbeeld gegeven.
Linkse Politiek en hypocratie zijn nu eenmaal niet te scheiden!

Mr. Bator | 31-08-09 | 12:39

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 12:37

Ik vermoed dat zeer veel van deze graaiende PvdA-ers beloond worden voor de medewerking aan de uitverkoop van de publieke sector zogenaamd vanuit de overtuiging dat "de onzichtbare hand van de vrije markt" de samenleving beter zal kunnen vormgeven dan een democratisch gecontroleerde overheid.
Dit proces is nu zeker 15 jaar of langer aan de gang en in die tijd is bij de PvdA het begrip solidariteit in rook opgegaan tengunste van zelfverrijking. Het plebs werd met een kluitje in het riet gestuurd en de dames en heren werden sociaal-liberalen, ondernemers in emotie en medelijden. Zaken doen met ziekenverzorging, lesgeven, armoedebestrijding, integratieprojecten, opvoeding, kinderopvang, waterbeheersing, natuurbescherming, politie en justitie, etc. etc.
Je kunt zeggen, nou en? OK maar waarom je dan nog PvdA noemen? Waarom niet meteen samengaan met het CDA?

ecologiste | 31-08-09 | 12:37

-weggejorist-

Grenswind | 31-08-09 | 12:27

De dag dat PvdA-ers stoppen met graaien is de dag dat de PvdA ophoudt met bestaan. Die dag kan wat mij betreft niet snel genoeg komen. Het soort uitspraken dat Ploumen aan de lopend band pleegt te doen is slechts een matige propaganda om het verlies aan stemmen te beperken.

koolteer | 31-08-09 | 12:13

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 12:06

De PvdA moet er trots op zijn dat zo veel van haar leden op hoge posities terechtkomen?
Ja hoor.
Ik zie het eerder als een symptoom van een bestuurlijk-ambtelijke nomenklatoera die elkaar bij voorduring de riante baantjes toeschuift. Dat begint al op veel lager niveau dan boven de Balkenende-norm. Competentie, kennis en ervaring doen er totaal niet toe. Als je eenmaal lid bent van de nomenklatoera ben je voor het leven verzekerd van een riant baantje. Ondertussen kost de nederlandse (semi-)publieke sector een godsvermogen, terwijl er hoegenaamd geen resultaten worden geboekt.
Half Nederland is zo langzamerhand kotsmisselijk van dit kansloze gepruts en dat is een van de redenen dat een protestpartij als de PVV zo hoog in de peilingen staat.

Durmazon | 31-08-09 | 12:06

"De brandstapel is een goede maatstaf, maar er moet wel ruimte blijven om de eigen brandstof te bepalen."

Radikal Subjektiv | 31-08-09 | 12:05

Opvallend hoe zaken soms lopen. Inderdaad hetgeen saugleistung zegt.
Bijvoorbeeld de aankondiging dat Essent verkocht wordt door provincie N.Br. en dat de gedeputeerde ineens dijkgraaf wordt.
www.depers.nl/economie/302741/Nog-geen...
Maar dat zal wel weer toeval zijn, enzoverderenzovoort.

ecologiste | 31-08-09 | 12:04

@ saugleistung | 31-08-09 | 11:50

U heeft gelijk! Het gaat er zelfs juist om wie je kent, met wie bevriend bent en met wie je op school hebt gezeten.

ecologiste | 31-08-09 | 11:58

Ad Hominem | 31-08-09 | 11:44
Psies, de discussie is niet de hoogte van de salarissen, maar omdat het er op lijkt dat de bende die men maakt recht evenredig is aan de hoogte van het salaris. Beloningen vanaf twee ton in het bedrijfsleven zijn omdat men fantastische verkoopresultaten heeft of een leidinggevende functie waarbij het aantal gewerkte uren zelden onder de 70 per week komt. Nee, dan die meneer van Aedes, 150K in drie dagen. Maak je vooral niet druk Marc! De liefhebber leest dit stukje, vooral de laatste alinea: www.nrc.nl/achtergrond/article2222186....

Mr Dixit | 31-08-09 | 11:58

Wim Kok één van de grootste gluiperds verdiende al in 2006 ruim 253.000 euro.
www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/compo...
Terwijl hij juist zo tegen het graaien was. In 1997 zou deze volksverrader de strijd aangaan tegen de 'exhibitionistische zelfverrijking'.
Hoe kunnen mensen toch überhaupt op deze begriegerspartij blijven stemmen alsof ze gristelijken zijn die hun leven lang op het CDA blijven stemmen? Wat is dat toch voor knudde-mentaliteit?
De afgelopen 20 jaar hadden we de vette jaren. wat is er met het geld gebeurt? De komende 20 jaar gaan velen het zeer moeilijk krijgen, de crisis moet nog komen. en kijk het graaien gaat gewoon door. Het kan niet meer gestopt worden. De netwerken met politiek vergift zitten vuistdiep in de maatschapij. De goeden komen er niet meer doorheen. NL is voorgoed voorbij.

ecologiste | 31-08-09 | 11:54

Fleauxe | 31-08-09 | 11:25
De lol is nu wél dat de salonsocialist met dit schaamteloze gedrag zichzelf ontmaskert. Men mag allerlei kromme redeneringen opzetten om hard te maken dat een bepaalde functie niet gekoppeld hóeft te worden aan de Balkenendenorm, feit blijft dat op die stoel dan toch een rooie, een socialist zit die het prima vindt een dik, heel dik salaris te incasseren. Zo'n plaatje klopt niet helemaal, en naarmate er meer plaatjes naast elkaar komen te staan wordt het beeld almaar duidelijker en duidelijker, het beeld dat PvdA-leden als het om hun persoontje gaat niets, maar dan ook niets hebben met het socialisme en nog minder met solidariteit. En dat vreet aan de kurk waarop de partij nog drijft.

Schoorsteenveger | 31-08-09 | 11:52

tele2 | 31-08-09 | 11:22

Vergeet niet dat deze man het gezeur van het hele land over zich heen krijgt voor een 'schammele' 180k op jaarbasis. Uiteraard kan hij daarna mooi bij een aantal commerciële topbedrijven aan de slag maar daarvoor heeft hij wel jaren onder de CDA-ers voor moeten zitten, dat verdient een beloning!

Daarintegen blijft 180.000 euro gewoon ontzettend veel geld, maar de (grotendeels negatieve) media aandacht die je er voor krijgt.. Mij niet gezien. En die man maakt meer dan zijn 9-5 uurtjes heur!

Eddo DiCaprio | 31-08-09 | 11:51

Er zijn in dit land ook honderden zwaar gesubsidieerde Stichtingen voor uitgerangeerde PvdAers en CDAers. En dan heb ik het nog niet eens over de buitenlandse baantjes bij de VN (Herfkens), NAVO (de Hoop Scheffer), etc.. Voor ieder van dat baantje moet de NL belastingbetaler flink dokken. Niet voor niets betaalt NL in verhouding de hoogste 'contributie' aan de VN.

jospeh6085 | 31-08-09 | 11:51

Hoor je dat ?
" Een ziekenhuis bevindt zich niet in een politieke omgeving. "
Dus als pvda-er mag je dan wel graaien.
O ja, door wie wordt een ziekenhuis dan gefinancierd, mijne (sociaal ingestelde) dames en heren pvda-ers ?
Geldt trouwens ook voor Universiteiten, UWV e.d.
Pecunia non olet (geld stinkt niet).
Met name niet voor onze zgn. sociaal-democraten.

Pierus | 31-08-09 | 11:50

@Ad Hominem | 31-08-09 | 11:44 :
Het liefst heeft zo'n directeur van een zorginstelling helemaal geen bejaarden/patienten. Die zijn alleen maar lastig en zijn een een enorme kostenpost op de begroting. In praktische zin doet zo'n directeur dan ook bij voorkeur net of ze er niet zijn.
www.youtube.com/watch?v=T-wctmfiOlU&am...

koerbagh ® | 31-08-09 | 11:50

ecologiste | 31-08-09 | 11:39
Een arbeidsbureau kijkt naar je diploma`s en werkervaring. Dat is in dit geval anders, het gaat er ook om wie je kent, met wie bevriend bent en met wie je op school hebt gezeten.

saugleistung | 31-08-09 | 11:50

Dat is ook de reden van het verspillend weggooien van geld door de PvdA'ers. Ze weten dat dit geld uiteindelijk in hun eigen achtertuin waait.

Brakke Obama | 31-08-09 | 11:46

Ik vind € 180.000 niet veel voor een premierssalaris. Het mag wat mij betreft het dubbele zijn; de verantwoordelijkheden zijn er ook naar.
Het probleem is dat de directeur van de gemiddelde zorginstelling in dit land makkelijk het dubbele verdient terwijl de bejaarden in hun eigen vuil liggen te rollen. En geen een van die klojo's neemt ooit de verantwoordelijkheid die bij dat salaris hoort.

Ad Hominem | 31-08-09 | 11:44

"Afbreukrisico" ook zo'n mooie.
Dat wil zeggen dat je een functie had boven je niveau.
Een goede bestuurder, ziekenhuisdirecteur of politicus loopt geen afbreukrisico.
Alleen omhoog gepromoveerde nitwits lopen afbreukrisico.
Als ik opeens directeur moet worden van een groot ziekenhuis loop ik inderdaad afbreukrisico want ik heb daar totaal geen ervaring.
Dus naast het riante salaris, wil ik dan ook een extra bedrag inzake afbreukrisico.
Oja, en een dikke oprotpremie, want de kans bestaat dat niemand mij meer een gelijk betaalde baan aanbiedt.

domheid regeert | 31-08-09 | 11:43

schroef die Balkenende norm op naar 180.000 euro en je hebt geen gezeik meer.

Bovendien, wie wil er in Gods naam toch voor 140.000 euro elke dag met de grond gelijk gemaakt worden?

rooiebosduivel | 31-08-09 | 11:40

@ koerbagh ® | 31-08-09 | 11:35 schrijft: "Het hele probleem is natuurlijk politieke partijen zelf. Dat zijn zo langzamerhand arbeidsbureaus geworden voor de verdeling van publieke functies. Zonder actief partijlidmaatschap kom je never-nooit-niet in het bestuur van welke semi-overheidsinstelling dan ook. Terwijl je ze omwille van goed bestuur zou moeten willen dat de beste mensen uit de organisatie zelf opklimmen naar de bestuursfuncties, zodat men in de bestuurskamers ook weet wat er daadwerkelijk op de werkvloer gebeurt".
------------------------------------------------------------------------------------------------
U beschrijft het probleem waaraan NL kapot is gegaan.

ecologiste | 31-08-09 | 11:39

Ik denk dat er wel een verschil is tussen een paar ton vangen en bedrijven uitwringen. Een directeur van een ziekenhuis verdient nu eenmaal een 3 ton.
Als die man dan later een burgemeesterfunctie ambieert voor nog niet de helft van dat bedrag, dan valt dat alleen maar te prijzen.
De Balkenendenorm slaat op publieke functies en is voornamelijk bedoeld om ambtenaren die elkaar onderling tonnen toeschuiven een halt toe te roepen.
Vooral omdat die ambtenaren vaak in het bedrijfsleven al compleet gestraald zijn wegens verregaande ongeschiktheid.
Mijn morele kompas slaat ook niet op hol als ik een tonnetje meer zou verdienen.

vagehond | 31-08-09 | 11:38

Het gaat trouwens niet alleen om het salaris maar ook om de neveninkomsten en zaken als ambtswoning, reis- en verblijfkosten, representatiekosten, chauffeur etc. Als je dat gaat rekenen krijg je waarschijnlijk een gigantisch lange lijst. Overigens ziet het er naar uit dat het CDA nog steeds kampioen is, maar nog even en ze wordt ingehaald door de PvdA. Gelukkig gaan we daar een stokje voor steken. En mensen alsjeblieft stem ook niet meer op het CDA.

ecologiste | 31-08-09 | 11:36

Ik snap het punt van Ploumen ook niet. Ze stelt dat PvdA-leden in publieke dienst die boven de Bakellende-norm verdienen, geen vertegenwoordigende politieke functies voor de PvdA meer mogen bekleden, maar dergelijke graaiers zijn vaak al kamerlid, staatssecretaris of minister geweest, die willen helemaal niet terug in een politieke functie waar ze minstens een ton per jaar minder verdienen.
Een politiek baantje is tegenwoordig slechts een opstapje naar het echte graaien uit de schatkist met zoveel mogelijk betaalde nevenfuncties.

Terwijl je omwille van goed bestuur, bestrijding van nepotisme en opportunisme nu juist het omgekeerde zou moeten willen: politici en bestuurders die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend op andere terreinen voor wie kamerlidmaatschap, minister- of staatssecretarisschap een bekroning van de carrière is, ongeacht de betaling.
Het hele probleem is natuurlijk politieke partijen zelf. Dat zijn zo langzamerhand arbeidsbureaus geworden voor de verdeling van publieke functies. Zonder actief partijlidmaatschap kom je never-nooit-niet in het bestuur van welke semi-overheidsinstelling dan ook. Terwijl je ze omwille van goed bestuur zou moeten willen dat de beste mensen uit de organisatie zelf opklimmen naar de bestuursfuncties, zodat men in de bestuurskamers ook weet wat er daadwerkelijk op de werkvloer gebeurt.

koerbagh ® | 31-08-09 | 11:35

saugleistung | 31-08-09 | 11:26
Juist, U begrijpt het.
Chapeau!

cram | 31-08-09 | 11:34

-weggejorist-

dickwvf | 31-08-09 | 11:34

PvdA wordt de 5e of 6e partij van NL. Na CDA, PVV, VVD, D66 en misschien ook nog SP.

faz | 31-08-09 | 11:31

@ Korreltje Zout | 31-08-09 | 10:22
Het zijn de bejaarden die van Drees ooit een tientje kregen en hun kinderen. Hun kleinkinderen stemmen SP of PVV. Nou ja, op de zwarte schaapjes na dan. Die stemmen Dierenpartij...

F. von Zeikhoven | 31-08-09 | 11:30

Bram Peper?
Was dat niet de stichter van de bonnetjesaffaires?

Juist ja.

frickY | 31-08-09 | 11:28

@ Tiet Quitulaer | 31-08-09 | 11:18
Hear, hear!
@ Brakke Obama | 31-08-09 | 11:15
Precies. Zie Wim K. (óók PvdA!) die nog tijdens zijn premierschap heul veul boe's en schande's riep over GrootgraaierTs, maar zelf direct nadat hij het Minister Presidentiële-dirigentenstokje van de Haagse Assemblee aan Balkie overgaf, schaamteloos ging grossieren in méér dan dikbetaalde commissariaten. Waaronder eentje bij het nog immer Formule 1 (géén PvdA) sponsorende ING (óók al geen PvdA)...

F. von Zeikhoven | 31-08-09 | 11:27

Krijgt helder moment: *surft naar de website en geeft zichzelf op als lid* :)

saugleistung | 31-08-09 | 11:26

Dat de pvda plannen maakt voor "de toekomst" bevreemd me nog het meest.

KeurMeester | 31-08-09 | 11:25

Nog even een verbluffend staaltje PvdA logica:
Mevrouw Louise Gunning-Schepers is bestuursvoorzitter van het AMC ziekenhuis te 020 en prominent lid van de partij. Let wel; een partij die van oudsher al rept over sterke schouders, zwakkeren in de samenleving en wat dies meer zij. Over haar exorbitante salaris zegt ze desgevraagd:
"Een erecode zou daarom betrekking moeten hebben op functies die door de partij worden benoemd. Een ziekenhuis bevindt zich niet in een politieke omgeving."
Dat is toch de bloody limit!? Kort en goed zegt ze eigenlijk dat de partijideologie goed is voor de rest van het land, maar niet voor haarzelf. Nu zeggen alle PvdA'ers dit, wat dat betreft dus geen nieuws. Wat wel nieuw mag heten is het schaamteloze gemak waarmee de graaiers hun smoesjes presenteren, alsof ze niet eens meer zien hoe keihard ze door de mand vallen.

Fleauxe | 31-08-09 | 11:25

F. von Zeikhoven | 31-08-09 | 11:20
Misschien is er een gratis dansfeest gaande ?

Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 11:25

Seth Gaaikema had werkelijk geen betere PvdA woordgrapjes kunnen bedenken dan ik hier dikwijls zie. Hulde aan de veel komische talenten onder de reaguurders. Ik moet altijd zo lachen.

Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 11:24

Bestuursvoorzitter van een ziekenhuis is een luizenbaantje, want bij ontslag wegens wanbeleid krijgen zij een grote som geld mee of behouden ze hun jaarsalaris. Er is geen enkele controle op het niveau van de prestaties, want de Raad van Toezicht wordt bezet door dezelfde types, die 20 bijbanen hebben.

juriste | 31-08-09 | 11:24

Vele politici zijn graaiers ten koste van andermans geld (belastingbetalers), hautain, onbetrouwbaar..... en zij die wel recht-door-zee zijn, worden door de eerder genoemden zwart en af gemaakt. Eigen Portemonnee Eerst. De EPE komt eraan......

Iwmac | 31-08-09 | 11:22

Waar je niemand over hoort is dat 180.000 euro gewoon al veel te veel is.

Waar heeft iemand dat in gods naam voor nodig?
Hebben deze mensen elke 2 jaar een nieuw huis nodig of zo ?

tele2 | 31-08-09 | 11:22

Zeau, vliegt er net een pliesieheli een paar rondjes boven het Kaapplein in 070. Is iemand z'n portemonaie kwijt soms?

F. von Zeikhoven | 31-08-09 | 11:20

web_krijter
Hahaha, leuk dat gevoel voor cynisme.

websenior | 31-08-09 | 11:19

@web_krijter | 31-08-09 | 11:15 Nee hoor, de doorsnee reaguurder heeft een teringhekel aan schijnheiligen, en daar zijn gewoon veel pvdaers onder. Kan het ook niet helpen.

Tiet Quitulaer | 31-08-09 | 11:18

Ik denk dat JP over tien jaar ook over zijn eigen Balkenendenorm zal zitten..

Brakke Obama | 31-08-09 | 11:15

:-) Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de doorsnee reaguurder een hekel heeft aan de PvdA en PvdA-ers. Waarom? Het zijn toch goedbedoelende sociaalvoelende hardwerkende mensen? Die mogen goed betaald worden? Toch?

web_krijter | 31-08-09 | 11:15

Paniek Voor De Achterban

Balzakius | 31-08-09 | 11:14

Portefeuille Van De Achterbaksen..

Brakke Obama | 31-08-09 | 11:13

@gerrit5042 | 31-08-09 | 11:05
Het zal wel..
OT: De grap is op het moment dat ze geconfronteerd worden met hun lidmaatschap, dat ze allemaal vertellen dat het PvdA-lidmaatschap niets te maken heeft met de bestuursfunctie binnen het bedrijf in de publieke sector. (Logisch, ik zou ook geen salaris in willen leveren) Ondertussen wordt er van het geld dat er "te veel" verdiend word, 4.000 agenten geschrapt terwijl we die hard nodig hebben. --> www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/08/...

Balzakius | 31-08-09 | 11:10

Ja, kijk, het gaat hier natuurlijk alleen om een erecode. Het staat echter iedereen vrij om voor de eer bedanken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat er bij de PvdA socialistische praktijken zouden ontstaan zoals bij de SP ? Er moet, binnen de partij, natuurlijk wel ruimte blijven voor exibitionistische zelfverrijking ((c) Wim Kok).

Marcus Porcius Cato | 31-08-09 | 11:08

Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 11:05
Het is pas misgegaan toen socialistisch sosiealisties werd.

Superior Bastard | 31-08-09 | 11:08

Als ik Balkenende was zou ik NU loonsverhoging vragen. Dat gaat ineens breed gesteund worden van linkse zijde.

lieverdeauddanreaud | 31-08-09 | 11:08

Kijk Stockton, ik weet dat het nog steeds KK-tijd is, maar om nu een eerder artikel van je baas te pakken en dat opnieuw te plaatsen........ Doe es werken lapschwanz!

Mongoose | 31-08-09 | 11:07

Dit bewijst maar weer de zwaar zieke cultuur die heerst bij de socialisten. Vanaf de tijden van Drees heeft die club zijn tentakels overal uitgespreid. Noem een organisatie en er staat wel een PvdA'er aan de top met het hoogste salaris. Ondertussen staan ze te janken dat de hardwerkende modale burger maar zuiniger aan moet doen maar graaien ze zelf jaar-in-jaar-uit steeds hogere salarissen bij elkaar. En als je ze er op aanspreekt gaan ze zich als verwende kleuters gedragen.

Sinar | 31-08-09 | 11:06

Balzakius
Trots zijn dat ze de boel toch bedonderden,

gerrit5042 | 31-08-09 | 11:05

Voor mij is Hedy al jaren hét linkse symbool van wat er fout is gegaan met die generatie blommenkinders uit de jaren 60. Ongetwijfeld een lieve en goedbedoelende vrouw hoor, maar zeau old school links. Dit zijn de mensen die gezorgd hebben voor de ongekende maatschappelijke puinhoop waarin we anno 2009 verkeren.

Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 11:05

@saugleistung | 31-08-09 | 10:55: Baantjesjagers voelen zich overal thuis, kennelijk gaat het bij de PvdA het eenvoudigst.
@Tiet Quitulaer | 31-08-09 | 10:56: Sorry...

Fleauxe | 31-08-09 | 11:03

@rkh | 31-08-09 | 10:19

De juiste term is "Calonsocialisme" dat geeft 477 hits.

lekker moeder | 31-08-09 | 11:03

@gerrit5042 | 31-08-09 | 10:57
Licht trots eens toe.. ?

Balzakius | 31-08-09 | 11:01

Typisch Linksch. Wij Bepalen de Regels. Die Regels zijn voor Anderen. Wij zijn Integer dus wij hoeven ons er zelf Niet aan de houden.
En toch krijgen ze iedere verkiezingsronde weer stemmen. Onvoorstelbaar.

Vogelbeest | 31-08-09 | 11:00

Ze mogen bij de PVDA trots zijn dat de partij vriendjes me kaar de mooie baantjes toe wijzen.

gerrit5042 | 31-08-09 | 10:57

@Fleauxe | 31-08-09 | 10:51 Gedver, Bram en Hedy die samen uit de bosjes komen. Hou je het wel netjes.

Tiet Quitulaer | 31-08-09 | 10:56

Fleauxe | 31-08-09 | 10:40
Die Mevrouw ziet er uit als een VVD`er. Dus wat zoekt ze bij de PvdA? Net als Gerson die graag cricket speelt.

saugleistung | 31-08-09 | 10:55

@Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 10:37
Word eens wakker. Een PvdA -er die krachtige uitspraken doet moet je nog meer wantrouwen! PvdA-ers zijn mensen die z.g. opkomen voor het "gewone" volk maar daar zelf niet mee geassocieerd wiilen worden laat staan tussen willen wonen. Een PvdA-er wil graag het volk verheffen en begint het liefst en bij voorkeur bij zichzelf.

web_krijter | 31-08-09 | 10:52

De PvdA'ers zijn helemaal van slag, niet meer graaien, dat is alsof je Surinamers het sissen verbiedt. Als er morgen een verwarde man opduikt, ergens in een park of spuithok voor junks dan is dat waarschijnlijk Bram Peper. Of Hedy D'ancona.
-
@Ad Hominem | 31-08-09 | 10:39: Kudo. Inderdaad. Altijd vooraan staan als er een beetje publiciteit in het verschiet ligt om diezelfde publiciteit als argument voor salarisverhoging te gebruiken. Want dan opeens ervaren de oplichters van staat 'druk' vanuit de media, en dat geloven wij dan ook direct. ;

Fleauxe | 31-08-09 | 10:51

Dit is gewoon een afleidingsmaneuvre, de Pvda heeft nu wel het idee dat het misschien de oppositie in moet en gaat nu zo veel mogelijk nog baantjesjagers op zo veel mogelijk posities duwen.

Eventhorizon | 31-08-09 | 10:49

Die hele Balkenende-norm hoeft van mij niet zo, als je een commercieel bedrijf op succesvolle wijze runt mag je van mij gerust meer verdienen. Als ik het lijstje echter bekijk zie ik daar nogal wat non-profit organisaties voorkomen. Bestuurders van ziekenhuizen en scholen die enorme bedragen opstrijken, daar zet ik dan wel mijn vraagtekens bij....

De Rode Ridder | 31-08-09 | 10:48

PvdA.... daar ga je...

el burro | 31-08-09 | 10:45

"De Balkenendenorm is een goede maatstaf, maar er moet wel ruimte blijven om de eigen marges te bepalen."

Kijk mensen en dit komt nou uit de mond van de socialist, degene die het zo goed voor heeft met 'de armen', die 'delen' en 'solidariteit' zo hoog heeft staan.
Moehhaha, wat een ontzettende afgang en wat laat de PvdA zich weer zien van de werkelijke kant. Een stel asociale, machtswellustige materialistische betweters.

Masturwasbeer | 31-08-09 | 10:44

Het blijft politiek he!

Frappant | 31-08-09 | 10:43

Let wel mensen, die 180k van de MP is een MAXIMUM, dat wil dus zeggen dat de gemiddelde bobo terug moet naar 100 tot 130k per jaar, incl alle emolumenten, onkostenvergoedingen,etc.
Want dat is die 180k van de MP ook.
Waarvan akte.
In maart zijn er weer verkiezingen.

mick jagger | 31-08-09 | 10:42

@Karel Martel | 31-08-09 | 10:34: Op zich is er niets mis met politiek geëngageerde mensen op semi-publiek top-posities, toch vraag ik me inzake PvdA'ers altijd af in hoeverre dat engagement aanwezig is. Neem nu zo'n Els Iping www.centrum.amsterdam.nl/Afbeeldingen/... je kunt me veel wijsmaken maar niet dat deze vrouw ook maar iets om politiek geeft.

Fleauxe | 31-08-09 | 10:40

Mooi lijstje van de NRC en LOL om "Piet Boekhoud". Je verzint het niet.

Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 10:40

"‘Graaien’ gaat erover als iemand zichzelf op eigen gezag geld toe-eigent dat hem niet toebehoort. Het lijkt op stelen." aldus het stuk in het NRC.
Mensen met minstens 1,5 keer Balkendenorm die openlijk dit soort normvervaging bezigen en niet helder kunnen formuleren dat het gewoon diefstal is verdienen maar 1 ding: Neqschot en een roemloze verbranding in de brander van de Hemweg -centrale. Indien het een PvdA-er betreft dan volstaat directe afvoer naar de brander van de Hemweg-centrale. Want PvdA-ers zijn het ergste politieke soort dat op deze aardkloot te vinden is.

web_krijter | 31-08-09 | 10:40

Fleauxe | 31-08-09 | 10:26
Vergeet ook niet de types die zich jarenlang richting de schijnwerpers hebben proberen te ellebogen en vervolgens gecompenseerd willen worden voor het 'afbreukrisico' van hun eigen mediageilheid.

Ad Hominem | 31-08-09 | 10:39

Geef mij eens 1 goede en gegronde reden, behalve de vermeende verantwoordelijkheid waarvan de enige afrekening het maandenlang verteren van wachtgeld tot het vinden van een wegpromoveerbaantje is, waarom iemand zo belachelijk veel meer zou moeten krijgen dan genoeg is om (incl vakantie en af en toe wat extra's) rond te komen.

Rebel without a Clue | 31-08-09 | 10:38

Kunnen we die mensen niet onderwerpen aan de "iedere dag een bak vol ellende"norm ?

Teun van het Tuinpad | 31-08-09 | 10:37

Joop Wijn doet het ook niet slecht met 600.000. Vriend van Dhr. W. Bos en bij een bank die aan het infuus ligt. Petje af.

saugleistung | 31-08-09 | 10:37

Heel goed van Ploumen maar het is weer zo'n typisch Nederlands/PvdA verhaal. Je doet een forse uitspraak en zet er vervolgens geen enkele sanktie tegenover. Maw er gaat gewoon niks gebeuren. Kijk maar naar types als Herfkens die zelf met de rug tegen de muur nog niet willen inkeren, laat staan op vrijwillige basis. Daar zijn er heel veel van in bestuurlijk Nederland. Mijn mening is dat Poumen in dat kader beter helemaal niks had kunnen zeggen. dit is (weer) een loze belofte die de partij alleen maar nog meer schade zal toebrengen.

Bigi Bana Boy | 31-08-09 | 10:37

Fleauxe | 31-08-09 | 10:26
-
Maar ik heb toch 30 jaar braaf de partij-kadaverdiscipline gevolgd? Dan heb ik toch recht op het leven van Peter Stuyvesant en een onbezorgde oude dag?
www.trouw.nl/krantenarchief/2006/04/20...

Karel Martel | 31-08-09 | 10:34

Ik kom maar weer eens aankakken met Teun van de Keukens typering van de PvdA:
""Een uitzendbureau met een garantie op goede banen in de publieke sector, ook voor middelmatige types".
Dat komt er namelijk van als je de arbeiders uit je achterban inruilt voor ambtenaren.

Ad Hominem | 31-08-09 | 10:34

"De Balkenendenorm is een goede maatstaf, maar er moet wel ruimte blijven om de eigen marges te bepalen." Deze quote is behoorlijk uit z'n verband gerukt, Hans Simons is de enige die expliciet zegt dat drie ton voor een ziekenhuisdirecteur echt belachelijk is.

GroteKakkedrol | 31-08-09 | 10:33

De prestatie bestaat eruit dat je, hoewel incompetent, toch een topsalaris incasseert.

dubber | 31-08-09 | 10:32

@zeg maar jansen | 31-08-09 | 10:27: Ja, dat waren ze bij de PvdA dezelfde dag nog vergeten. Wat mij nog het meest in bijgebleven is die schandalige toespraak van Paul de Leeuw in aanwezigheid van Plasterk. Meneer was te goed voor z'n luizige 4 a 5 ton per jaar en EISTE dat niemand daar aan mocht komen. Tot zover VARA-lid Paul de Leeuw, socialist in hart en nieren. ;)

Fleauxe | 31-08-09 | 10:32

Ze zeggen allemaal dat ze een 'marktpartij' zijn. Alsof ze op eigen risico werken! Integendeel. Bij niet functioneren vertrekken ze met een vertrekpremie van >1.000.000,-, om vervolgens bij een andere (semi) overheidsinstelling weer (met salarisverhoging) verder te gaan tot het pre-pensioen op 55 jaar. Dat is de Nederlandse 'markt' anno 2009.

jospeh6085 | 31-08-09 | 10:30

Dus vanaf nu zorgen ze er eerst voor, dat ze dat leuke (financieel) zware baantje krijgen en zeggen ze daarna hun partijlidmaatschap op. Dan mogen ze wel weer meer 'verdienen'.

uninvited guest | 31-08-09 | 10:29

„Ik ben lid van het CDA, maar dat betekent niet dat ik het met alle standpunten van de partij eens ben. En dit is één daarvan.”

Deze vond ik nog beter..

Robin Hood | 31-08-09 | 10:28

Fleauxe | 31-08-09 | 10:26 Herfkens. zijn we Herfkens al vergeten?

zeg maar jansen | 31-08-09 | 10:27

Byebye, PVDA, die kunnen nu echt wel vergeten. :')

Martini89 | 31-08-09 | 10:27

De salarissen van bestuurders binnen de publieke sector inknippen, en de marges compenseren met de 4.000 politieagenten die tot nu toe weg moeten.

Balzakius | 31-08-09 | 10:26

Ja, maar in onze sector ligt dat toch iets meer genuanceerd, dat ziet op grote verantwoordelijkheden en kwaliteitsbewaking in het management. Derhalve loopt de sector groot gevaar indien we zouden toewerken naar een meer modale salariëring.
(wij-zijn-fukking-God-argument)
-
Die norm is belachelijk, op die manier kopen de commerciële ons talent weg.
(allen-graaiers-hebben-talent-argument)
-
Door toedoen van het steeds weer aanwezige maatschappelijke debat kunnen wij doorgaans geen onkosten meer declareren, omdat ik ook nog een gezin te onderhouden heb kán ik simpelweg niet gekort worden. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen
(2-ton-is-niet-genoeg-voor-etentjes-bij-Joop-argument)
-
U vraagt mij als samenleving uw land te vertegenwoordigen in het buitenland, vervolgens verwacht u dat ik zulks voor een appel en een ei doe!?
(landsbelang?-fuck-dat-eerst-GELD-argument)
-
En zo zijn er nog wel een paar te bedenken.

Fleauxe | 31-08-09 | 10:26

redelijke excuses verzonnen, daar verdienen ze wel wat voor

cacique | 31-08-09 | 10:25

Schaamrood, die kleur rood is onbekend bij socialisten.

Schoorsteenveger | 31-08-09 | 10:25

En toch zijn er nog mensen die op deze partijen stemmen....... gek he?

kingpin[|v|] | 31-08-09 | 10:25

Kunnen we die bolle en die graaiende argentijnse ook niet gelijk korten op hun uitkering?

marocamok | 31-08-09 | 10:23

Het blijven ook rare gasten die politici. Wat nou als zij een deel van hun loon inleveren, om de crisis door te komen? Zou dat geen goed idee zijn?

Jan en Alleman | 31-08-09 | 10:23

Je vraagt je bij dit soort berichten af wie nou eigenlijk die PvdA stemmerts zijn. Wie houden die walgelijke PvdAerts toch steeds in het zadel? Hoe zien ze eruit? Zijn het gewone mensen? Ga je van een laag IQ automatisch PvdA stemmen?

Korreltje Zout | 31-08-09 | 10:22

Blijkbaar bepaald ene Ploumen wie onze bestuurders zijn. Dat is een veel groter probleem dan hoeveel ze nu eigenlijk verdienen.

De Meester | 31-08-09 | 10:22

Toppunt van hypocrisie award gaat dit jaar naar; PeeveedeeAAaa!! *luid fluitconcert volgt*

Stroopdoos | 31-08-09 | 10:20

ja kom.. straks moeten ze nog aan het werk...

demonizer | 31-08-09 | 10:20

Het is merkwaardig dat de term "carrière-socialist" geen gemeengoed is geworden.
Google geeft 5 hits.

rkh | 31-08-09 | 10:19

"De Balkenendenorm is een goede maatstaf, maar er moet wel ruimte blijven om de eigen marges te bepalen."
-
Heerlijk... Wat schijten ze zichzelf weer in de klompen.

Superior Bastard | 31-08-09 | 10:19

Ja stel je voor zeg! Er zijn hele volksstammen die bij de PvdA solliciteren vanwege het vooruitzicht op een mooi baantje. Dat gaat stemmen kosten..

Robin Hood | 31-08-09 | 10:18

Links lullen, rechts vullen.

Jan des Bouvrie | 31-08-09 | 10:17

Twee woorden: Jan Pronk.

Nee dus! | 31-08-09 | 10:17

tja, PvdA, zegt eigenlijk al genoeg. LUTSERS

Mad? | 31-08-09 | 10:17

Da's ook niet zo leuk natuurlijk als opeens de hamsterjaren voorbij zijn

Andersom dag | 31-08-09 | 10:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken