Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ouders zeggen: De zweep erover!

fl0.jpgHet moet maar eens afgelopen zijn met dat softe jaren 70 gedoe op scholen. Discipline, orde en tucht gaan een comeback maken als het aan de meeste ouders ligt. Ze vinden dat docenten gewoon meneer of mevrouw moeten worden genoemd en een kleine meerderheid wil zelfs strafregels opnieuw invoeren. Enigszins hypocriet is het wel, want het gaat om dezelfde ouders die volledig uit hun pan gaan wanneer iemand anders hun kind aanspreekt op vervelend gedrag. Denk bijvoorbeeld aan de rij in de supermarkt waar een koter met winkelwagen structureel uw achillespees aan het slopen is, of de blaag in het vliegtuig die het nodig vindt om elke drie seconden zijn knietjes in uw rugleuning te prikken. Wáág het niet om er iets van te zeggen want u roept de furie van de ouders over u af. Een scheldpartij is het minste wat u kunt verwachten en als het een beetje tegenzit, gebruikt de pater familias uw hoofd als boksbal. Leuk hoor, strenger zijn voor kids, maar pak de ouders dan ook meteen aan.

Reaguursels

Inloggen

@jikiri | 26-08-09 | 10:07
Je hebt hem door. Het onderwijs dat 'vrougah' werd gegeven, is zo anders dan het huidige gepruts...
Gelukkig krijgen steeds meer mensen in de gate dat het niet echt toppie loopt, alleen zijn dat de mensen die niet in het onderwijs werken. De overheid overigens ook niet, op een uitzondering na. Er wordt gefluisterd dat de PVV wel bepaalde ideeën heeft. Moet ik toch eens na gaan lezen.
En sommige kids raken al snel geïndoctrineerd: 'omdat papa toevallig wel de voorzitter is van de vereniging hoef ik die straf echt niet te maken, meneer'... Kan zomaar gebeuren. En dan moet je vervolgens na schooltijd weer lekker 2 uur bij de directeur op het matje als een laffe hond excuses aan ouders komen aanbieden...
gelukkig kan je met een pabo-vodje ook zo lekker veel kanten op (Not. Geloof me, ik heb het geprobeerd...). Dat moeten ze op de brochure zetten met grote, vette letters:
'PAS OP; Deze opleiding kan schadelijk zijn voor uw verder loopbaan. Het volgen van deze opleiding geeft geen garantie op aanzien, status, een goed salaris noch respect. u zult na het afstuderen voor altijd een lutser blijven.'

Ga me toch maar eens verdiepen in artikel 23 GW, vrijheid van onderwijs. Gewoon mijn eigen interNAATJE opzetten. Plak ik op de gevel 'Islamitisch' iets, en hup, aanmeldingen stromen binnen.... Eenmaal binnen kan ik die dan lekker brainwashen. Zal ze leren!

EEnzame SchizofrEEN | 26-08-09 | 11:59

had laatst een leuk gesprekje met mijn decaan. (zit als een van de weinige mannen op een PABO)
ik moest een paar dingen regelen voor het komende schooljaar. En we zaten wat na te praten over het onderwijs. ik vroeg hem hoe het kwam dat er zo weinig les werd gegeven. En toen kwam het relaas van de man.
de ellende begon in de jaren 80. schaal vergroting in scholen land. alles op een hoop. dat scheelt kosten voor gebouwen en materiaal. en zo geschiedde het.
later kwam de echte doodslag: de scholen mochten zelf hun geld beheren. de leerkracht werd niet meer rechtstreeks door de staat betaald. de scholen kregen al het geld dat ze nodig hadden op een hoop. en zelf mochten ze alles uitzoeken.
vroegen was de balans als volgt. 80% voor het loon van de leerkrachten en dus ook de hoeveel heid van leerkrachten. nu is nog maar 40 to 30% van het budget voor leerkrachten. al het geld gaat nu zitten in managers, mooie gebouwen en leuke reisjes voor de zogenaamde "internatsionalisering". het probleem is dus dat je 40% mist aan geld. dat ga je dus oplossen door minder contact uren. wat gelijk weer inhoudt dat er minder feiten overdracht is. minder goede leerkrachten voor dit voorbeeld in ieder geval.
Door die minder contact uren heb je wel een zeer goede discipline nodig om ook echt alles te volgen. (op de een of andere manier zijn vrouwen daar beter in)
wat ik even wil zeggen is het volgende:
het ligt echt niet aan de PABO mutsjes zelf. de manier waarop je onderwijs krijgt is gewoon belabberd. en daar het slechte onderwijs dat je krijgt kun je je baan ook niet doen zoals het hoort.
heb je eindelijk je papiertje dan heb je inderdaad die TYFUS ouders die overal tegen aan zeuren, zie het voorbeeldje van het "hoogbegaafde" kind hierboven. alles moet je uitleggen aan de ouders, ouders die jou op je kop geven dat je hun kind straf hebt gegeven. ouders die leerkrachten te lijf gaan. ouders die het gezag onder je voeten vandaan maaien door te zeggen dat de meester NIET gelijk had en dat die STRAF onzin was, en dat die straf regels NIET hoeft te maken. En als de directie niet achter je staat en liever de ouders gelijk geeft om toch maar kinderen binnen school te houden vanwege het geld dat je krijgt per kind. (of als pappa een goede baan heeft + geld, dat doet ook wonderen)
De kinderen zijn meestal het probleem niet, het zijn echt de ouders. De uren van 08.30 tot. 15.30 zijn goed vol te houden. de kinderen doen leuk met alles mee en doen goed hun best. maar na die uurtjes de kinderen te hebben gehad ben je over het algemeen best wel even gesloopt. 30 kinderen in een klas is niet niks (veel te veel imo) en als je na 15.30 de ouders krijgt, die eisen dat je alle tijd voor ze hebt en echt lopen te zeiken..... bah, afschieten die lui. zit je tot 16.30 te praten over niets. en dan komt al je nakijk werk en voorbereiding nog voor de volgende dag.
ik denk dat ik na mijn studie ook maar niet het onderwijs inga...

jikiri | 26-08-09 | 10:07

HAHAHAHA werk op een school als die kut ouders zelf hun kinderen eens zouden opvoeden.

Dit is natuurlijk positief bedoelt

veel vaak en vet | 26-08-09 | 09:31

het erge is dat je als ouder je kind niet eens meer een standje durft te geven in het openbaar, want dan wordt je kind direct afgepakt wegens 'mishandeling'.
eerst de kinder'bescherming' heropvoeden, dan de ouders, en dan komt het met de kinderen ook nog wel goed.

@Chiant | 25-08-09 | 18:37
helemaal eens met 1 lijn te trekken tussen school en thuis (uitzonderingen daargelaten), helaas zijn er nu hele hordes zowel ouders als leraren die de affectie van een kind denken te kunnen kopen door minder regels te stellen dan de andere partij.
en die staartdelingen ben ik het helemaal mee eens: die komen me op de universiteit nog steeds goed van pas dus die stamp ik er gewoon in.
en inderdaad: dat vinden ze op school niet leuk, die werken liever met allerlei 'moderne' rekenmethodes, zoals verhaaltjes-sommen, waarvan allang is bewezen dat kinderen er juist slechter van gaan rekenen.
als we de keus hadden zouden we een betere school zoeken, maar zolang wij hem 'mishandelen' zijn we overgeleverd aan een nog ergere soort idioten dan gewone leraren: de leraren van het speciaal onderwijs (nog luier, nog meer PABO-kneusje, nog meer te dom om een echt vak te leren, dan op een gewone school).

******** | 26-08-09 | 01:37

Ik zie het liefst scholen waar de kinderen opstaan als de leraar binnenkomt en weer gaan zitten als de leraar dat aangeeft. Waar de leraar met u aangesproken wordt, waar het stil is in de klas. Ik heb dat ook al als leerling gewild en werd daarom door docenten gezien als een zielig hopeloos geval. Toch blijkt het in België wel te kunnen. Dat moet toch wat zijn voor een docent, dat hij binnenkomt in een oprecht geinteresseerde klas.

websenior | 26-08-09 | 01:19

Iedere opvoedeer moet "consequent" hoog in het vaandel hebben en gebruiken, naast tijd en aanwezigheid bij je eigen koters. En vooral niet alles met de kinderen willen "bespreken".

Iwmac | 25-08-09 | 23:32

Ouders schuiven eigen verantwoordelijkheid (waarin ze zeau verschrikkelijk falen) af naar het onderwijs. Hoe verschrikkelijk zwak, matig, slecht, a-sociaal en meer kun je worden? Ouders ouders ouders, jullie falen veroorzaakt een golf die vele generaties zal overspoelen met misère.

Stroopdoos | 25-08-09 | 23:13

geloof het heeft NIETS met straf uitdelen te maken wil je kinderen goed les geven maar met uitstraling. ik heb leraren gehad die (bijna) nooit straf werk uitdeelde en waar je het niet waagde om ook maar niet opteletten omdat je DACHT op de manier dat hij keek dat hij dan echt heel veel strafwerk zou uitdelen wat (bijna) nooit gebeurde

Geert Flater | 25-08-09 | 22:00

De beste leraren die ik heb gehad waren gelukkig getrouwd, de meeste van hen waren niet eens streng en hadden plezier in hun werk. Slechte leraren daarintegen lagen vaak in een scheiding. Ze namen hun problemen mee naar school en zorgden daardoor voor een slechte sfeer in de klas. Kinderen kan je daarvoor niet straffen.
En dan heb je nog leraren die willen dat de kinderen allerlei kinderachtige dingen gaan doen zoals collages maken. Een paar maanden geleden sprak in nog een man die zich aan het omscholen was, bij elke les moest hij zich voorstellen en zijn zwakke en sterke punten vertellen. Wie heeft dat bedacht en waarom stoppen we niet met dergelijke onzin?

saugleistung | 25-08-09 | 19:23

Bij Chiant thuis gold altijd de regel: de meester of juf heeft altijd gelijk. Krijg je op school straf, dan gooit Chiant er thuis nog een schepje bovenop.
Anderzijds gold natuurlijk ook de regel dat als de petits Chiants met een fraai rapport thuiskomen, dat Chiant er ook een zakgeldtoeslag of andere bonus tegenaan gooit.

En voor alle ouders van kinderen op het lager onderwijs een extragratis stijlloze tip: leer uw kind zelf staartdelingen aan! Uw kind vaart er wel bij en u haalt zichzelf gegarandeerd de toorn van het sociaal-democratisch onderwijzend PABO-personeel op de hals.

Chiant | 25-08-09 | 18:37

Die buurkinderen van mij (minstens 4) hadden allemaal geaborteerd moeten worden met hun typhus geschreeuw, gegil en gejank de Godganse dag....
Ik haat kinderen!

laardepul | 25-08-09 | 18:30

Ik wil met laura mee. Wij vermaken ons wel onderweg.

Moslimextremist | 25-08-09 | 18:27

"... als het aan de meeste ouders ligt".
Wat mij betreft: het ligt mede aan de ouders.

Thuis leer je fatsoen, rechten en plichten. Leer je dit soort sociale dingen niet, dan ontspoor je, dan juist gaat het mis. Niet alleen de persoon in kwesie, die de misdaad heeft begaan/begaat, maar ook zeker de ouders eens goed aan de tand voelen.

Deze ouders moesten zich toch af en toe afvragen hoe het destijds met hun normen en waarden lag.
De meeste ouders van nu (met schoolgaande kinderen), is de jeugd van toen: toen alles gesloopt moest worden: "eigen wil en eigen wet", "baas over eigen buik", etc, etc. Was dat niet de generatie van: "Give peace a chance"?
Is het JUIST die generatie die ineens orde en dicipline wil?? Ik vind dat behoorlijk hypocriet.

Vampire69 | 25-08-09 | 17:48

En zo ist maar net!

jopi | 25-08-09 | 17:31

Ken het probleem: ouder vindt dat kind hoogbegaafd is, dus moet alles uit de kast worden getrokken. Ga je daar als leerkracht op in (door onder andere te wijzen op de matige resultaten, het zwakke sociale gedrag, de onvoldongen feiten zoals het niet fatsoenlijk naar het toilet kunnen maar de broek vol schijten, om maar eens wat te noemen) dan kun je op zijn minst een tirade verwachten. En krijgt de ouder het bij de leerkracht niet voor elkaar, dan is er nog de MR, of nog leuker, de directeur. En dan gaan we toch weer met de ouders mee. Want 'we zijn een veilige. gezellige (gezellie... BRRRRRRR) school waar 'we met respect met elkaar omgaan'. Dat laatste betekent tegenwoordig zoveel als ' de leerling mag de leerkracht voor alles uitmaken wat je maar wilt', de letter U is niets meer dan dat: een letter..
Lubbers kwam al eens met het idee voor 'internaten / opvoedkampen'. Of een Glen Mill school werkt, ik weet het (nog) niet. Maar ik weet wel dat het op dit moment op veel basisscholen in de Randstad gierend uit de klauwen loopt. De oorzaak ligt veelal bij ouders die niet goed (meer lijken te) weten hoe ze hun kinderen in de hand moeten houden. Maar ja, wat wil je als je je kind om 6 uur 's ochtends op straat zet en om 7 uur 's avonds thuis komt. Wat je kind overdag doet weet je niet, waar het zijn of haar behoefte doet vind je niet belangrijk en wat het eet ligt aan wat je aan geld meegeeft: 5 euro betekent McD., 2 euro is een Pizza.
Voor dat soort kinderen zou een internaat een uitkomst zijn. Niet om nou eens lekker die kinderen in elkaar te timmeren, maar om ze juist die regelmaat en structuur te geven (niks niet aanbieden!). Ouders blij, leerkrachten blij, Nederland blij.
Had voor mij ook veel beter geweest (Deze Schizo heeft op verschillende scholen gezeten: Ghristelijk=streng=goed voor een Schizo, openbaar=minder streng=lang leve de lol, Schizo vloog gierend de grindbak in). De kinderen van deze SchizofrEEN gaan toevallig naar een 'ouderwetse school': grote bek naar de meester -> strafwerk en een uitbrander retour. Geeft bijna nooit problemen.

EEnzame SchizofrEEN | 25-08-09 | 17:16

waar komt toch dat rare idee vandaan dat alles weer goed komt in de wereld wanneer ouders weer U tegen hun ouders en leraren zeggen.

Al dat gezeur over kinderen. Toen ik jong was werd er ook al gezeurd over kinderen dat daar van alles mis mee was en strenger aangepakt moeten worden.

Mensen hebben veel te snel 'last' van kinderen. Hier in mijn dorp wordt het al als 'probleem' gezien als er 6 tieners samen op een bankje zitten or bij de ingang van het winkelcentrum staan.

nance | 25-08-09 | 17:09

JUIST! Stockton +1 een sterk stukje!

JaapieM | 25-08-09 | 15:38

@fart majeur | 25-08-09 | 15:17

Kleinzielig woedend mannetje.Hoezo kennis uit eerste hand,dan ben je zeker weggepest op school.Ik voldoe helaas niet aan jouw beschrijving.Rook geen shag, loop zelfs marathons.Geef al 20 jaar biologieles op een VMBO school.Maar nogmaals je draagt geen oplossingen aan.Je beperkt je tot het kwaad maken over mijn spelfouten.

maagwand | 25-08-09 | 15:25

Kinderen fok je niet, die krijg je als je geluk hebt. Heb geen grote mond over een ander als je zo loopt te schelden. Kijk eerst eens in de spiegel.
Ik heb zelden last van jonge mensen. veel meer van 50+. Ze zijn nooit tevreden, I can`t get no satisfaction en Is dit alles zijn niet voor niets geschreven en gespeeld door mensen van die generatie. En juist die mensen zitten weer te klagen en willen harder straffen. Hun hersen zijn vast aangetast door teveel "roken" en drinken.

saugleistung | 25-08-09 | 15:22

kut servert 500 error.

fart majeur | 25-08-09 | 15:18

@Hempieman | 25-08-09 | 15:11
Hulde, maar vanwaar die sneer dat scholen kutinstituten zijn met luie leraren die niets kunnen?

maagwand | 25-08-09 | 15:17

@maagwand | 25-08-09 | 14:45: Ik reageerde niet op het onderdeel respect maar op de manier waarop jij foutloos spellen onbelangrijk maakt. Het is godsgeklaagd voor iemand die voor de klas staat. Jij moet foutloos kunnen spellen, daar word je voor betaald. Ik weet overigens uit de eerste hand hoe het er aan toe gaat in het onderwijs, de sector die verstiert wordt door shag-rokende, truidragende jaren-70 dromers zoals jij. Die al 20 jaar hetzelfde doen en daardoor geen enkel referentiekader hebben als het gaat om werkdruk en een juiste verhouding tussen geleverde prestatie en beloning.
Ps: mijn kinderen wordt respect bijgebracht voor onderwijzers en leraren die lesgeven ipv de grammaticaal gemankeerde uit te hangen op GS.

fart majeur | 25-08-09 | 15:17

@maagwand | 25-08-09 | 14:45: Ik reageerde niet op het onderdeel respect maar op de manier waarop jij foutloos spellen onbelangrijk maakt. Het is godsgeklaagd voor iemand die voor de klas staat. Jij moet foutloos kunnen spellen, daar word je voor betaald. Ik weet overigens uit de eerste hand hoe het er aan toe gaat in het onderwijs, de sector die verstiert wordt door shag-rokende, truidragende jaren-70 dromers zoals jij. Die al 20 jaar hetzelfde doen en daardoor geen enkel referentiekader hebben als het gaat om werkdruk en een juiste verhouding tussen geleverde prestatie en beloning.
Ps: mijn kinderen wordt respect bijgebracht voor onderwijzers en leraren die lesgeven ipv de grammaticaal gemankeerde uit te hangen op GS.

fart majeur | 25-08-09 | 15:16

@maagwand | 25-08-09 | 14:45: Ik reageerde niet op het onderdeel respect maar op de manier waarop jij foutloos spellen onbelangrijk maakt. Het is godsgeklaagd voor iemand die voor de klas staat. Jij moet foutloos kunnen spellen, daar word je voor betaald. Ik weet overigens uit de eerste hand hoe het er aan toe gaat in het onderwijs, de sector die verstiert wordt door shag-rokende, truidragende jaren-70 dromers zoals jij. Die al 20 jaar hetzelfde doen en daardoor geen enkel referentiekader hebben als het gaat om werkdruk en een juiste verhouding tussen geleverde prestatie en beloning.
Ps: mijn kinderen wordt respect bijgebracht voor onderwijzers en leraren die lesgeven ipv de grammaticaal gemankeerde uit te hangen op GS.

fart majeur | 25-08-09 | 15:14

De meeste commentaren van hierboven zijn van kinderen zélf. Daarnaast zijn er veel van 'mensen' die geen kinderen hebben en er dan ook niet over mee kunnen praten. Ja, inderdaad, je kunt pas over kinderen opvoeden meepraten als je ze zelf hebt (gehad). Dus, 99% kan nu aftaaien en dan blijf ik waarschijnlijk alleen over...

Jullie kinderlozen hebben het over jullie zelf heen geroepen al die ellende. Wij mogen onze kinderen toch niet slaan? Das toch zielug? Ze moeten toch alles kunnen en mogen, drugs, sex, vakantie, geld, scooter, spullen enz... ennuh, die leraren en politie, die moeten helemaal hun poten thuishouden, toch, tokkies van Nederland?

Laat ouders hun kroost nu maar opvoeden zoals het hen goeddunkt en je zult zien dat het goed komt. Niet jezelf als referentiekader nemen, dat is al eerder niet goed gegaan. En nu niet miereneuken want dat staat jullie muggezifters niets.

De scholen zijn verworden tot een walgelijk kut instituut met ontzettend luie 'leerkrachten' die niets kunnen en willen. Die softe opvoeding komt van de scholen en politie en overheid. NIET van de ouders, maar goed, daar weten jullie natuurlijk niets van.
Je hebt kids die je vrij kunt laten en je hebt kids die je kort moet houden. Daar moet je zelf dan weer consequent in zijn en dan heb je het gros wel in de hand.

Hempieman | 25-08-09 | 15:11

stockton, dit verhaal lijkt wel een reactie bij een Telegraaf artikel, wat een gezever.
Je bent de volgende regel vergeten: "Dat komt allemaal door die zakkenvullers in Den Haag!"

Jan Kaas | 25-08-09 | 15:00

Per provincie 2 of 3 opvoedingskampen en daar de lieverdtjes minstens 2 jaar opsluiten, dat helpt. Alle overige maatregelen die hierboven zijn bedacht of afegeschoten zijn fludt en werken dus niet.

Mr. E. Baron Topping | 25-08-09 | 14:59

-weggejorist-

uitgeslapen | 25-08-09 | 14:54

@fart majeur | 25-08-09 | 14:00
Grote scheet, je weet niets ,je bent waarschijnlijk niets(behalve arrogant) en je voegt niets toe...
Behalve wat standaard gs-geblaat geen wezenlijke bijdrage.Kom een keer kijken hoe het er echt aan toe gaat in het onderwijs.Als respect iets uit de jaren 70 - is dan snap je er echt helemaal niets van. Ik hoop niet dat je kinderen hebt want als dat zo is zullen ze weinig respect hebben voor mensen die voor de klas staan.Pappa heeft het over PABO-kneusen ,lutsers e.d. Goed voorbeeld doet goed volgen.En als je kind dan een keer over de schreef gaat de schuld bij de school leggen.

maagwand | 25-08-09 | 14:45

-weggejorist-

uitgeslapen | 25-08-09 | 14:42

@dubber
zooooo eens "kids" wat een tyfes woord.

verder aanpakken die kinderen en die ouders, gewoon weer u leren zeggen en luisteren.

Hunter S. Thompson | 25-08-09 | 14:25

nier | 25-08-09 | 13:58
Goed hoor. Kattenkwaad hoort er bij maar als die van mij een grote waffel heeft of een partij stennis gaat open trappen danwel de buurt terroriseert, krijgt ze ook een kledder. Worden ze groot en verstandig van.

Sliptong | 25-08-09 | 14:07

Onze dochter voeden we redelijk streng op. Ouderen met u aanspreken, dank u wel zeggen. You name it. Uiteraard proberen we zelf het goede voorbeeld te geven. Helaas zijn er veel ouders die kinderen maar lastig vinden omdat ze het te druk met hun eigen zaken hebben. Die letten niet op hun kinderen en die kinderen worden de teringlijertjes van later. Hetzelfde geld voor geitenwollensokken ouders die een "vrije" opvoeding geven. Ook dat worden later asociale etterbakjes die ook nog eens vinden dat ze in alles gelijk hebben. Ze hebben immers nooit weerstand gehad. Die ouders moeten keihard aangepakt worden. Maar het invoeren van strakke discipline op scholen is en goed begin. Tevens denk ik dat het invoeren van schooluniformen zal helpen om pesten te verminderen.

Sliptong | 25-08-09 | 14:04

@GurbGuevara
Maak je niet druk, zolang je je kind niet in een kelder op sluit voor een paar jaar, vind ze je vast nog wel lief hoort.

nier | 25-08-09 | 14:02

@maagwand | 25-08-09 | 13:42: Hilarische reactie: "respect krijgen van je leerlingen niet alleen afhangt van het feit dat je foutloos kunt spellen". Wat ben jij voor shag-rokend jaren-70 produkt !?
Ps: Mijn vwo jaren liggen ook alweer 20 jaar achter me.

fart majeur | 25-08-09 | 14:00

@EliseD, idd laat die kinderen lekker buiten spelen!

Ik heb gewerkt als jongerenwerker.
Zowel in een grote,als klein/middelgrote stad.
Het gedrag van de kinderen/jongeren is hetzelfde,alleen de ouders zijn anders.
Als ik in Rotterdam een kind weg moet sturen, komt er nooit een boze ouder op me af.
In de kleinere stad, kwamen de broers eerst, dan de papas, nog wat neefjes erbij, etc

Ook het straffen in het openbaar is een drama.
Ik heb 2 zoons en die geef ik gewoon op hun flikker(ook tokkie-gedrag zeker?)
waar iedereen bij is.
Je mag alleen niks meer en je moet van alles in de opvoeding...

nier | 25-08-09 | 13:58

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 12:09
YES! Eindelijk na 441 nederlagen pak ik weer eens de gele trui!

Lying Dutchman | 25-08-09 | 13:56

Eerlijk gezegd vind ik ouders (of mensen in 't algemeen) die midden in een gesprek zonder pardon stoppen om hun mobiel op te nemen net zo f&%$# irritant dan kutkinderen die tegen m'n benen aan blijven rijden in supermarkten of die een hele tram bij elkaar janken om geen duidelijk aanwijsbare reden.

Ik vermoed dat zulke aso's ook gewoon zulke onbeschofte kinderen krijgen.

Ik heb mijn vriendenkring ooit direct op de hoogte gesteld toen ze aan kinderen begonnen. Ik ga niet NIET roken omdat jouw kinderen in mijn huis zijn. En nee ze blijven van de pc en de stereo af en ook de tv gaat niet aan.
Ze gaan maar lekker in de tuin spelen ofzo, maar niet tussen de grote mensen door rennen als die proberen te praten.

EliseD | 25-08-09 | 13:47

@ fart majeur en bakboord.
Verder als PABO-lutser roepen komen jullie niet (dat getuigt van een enorm IQ).En het is uiteraard hilarisch als je een spelfout kunt ontdekken bij iemand voor de klas staat. Ik geef jullie allebei 1 week om bij mij op school les te geven en dan zul je ervaren dat goed lesgeven en respect krijgen van je leerlingen niet alleen afhangt van het feit dat je foutloos kunt spellen.Maar goed ik verwacht 2 vooringenomen VWO -kwastjes die niets maar dan ook helemaal niets bijdragen aan deze discussie.

maagwand | 25-08-09 | 13:42

@Butters Stotch: Jij teaser!!

diek | 25-08-09 | 13:41

PrimaDeLuxe | 25-08-09 | 12:33
De teaser of de taser?

Butters Stotch | 25-08-09 | 13:30

iemand die een onwillig kind dwingt zn ikea-ballen op te eten!
-
zo een mensch zou ik nou een schop onder zn kloten geven

2emeREP | 25-08-09 | 13:07

bakboord | 25-08-09 | 11:30
De PABO leidt op voor het basisonderwijs. VMBO is geen basisonderwijs. Als je VMBO-leraar bent heb je dus geen PABO gedaan. Zo moeilijk is dat niet.

rinus28 | 25-08-09 | 12:59

-weggejorist-

uitgeslapen | 25-08-09 | 12:51

@ Kæskøp | 25-08-09 | 12:40

"Geeneens"? Dat slikken we niet heur.

dawg | 25-08-09 | 12:49

Misschien meteen ook eens de INHOUD van het lesprogramma op de schop nemen? Kinderen (jeugd) degenereren waar je bij staat. Veel vroegvolwassenen (18-19 jaar) kunnen hedendaags geeneens fatsoenlijk Nederlands schrijven. Wat zegt dat?? Wil Nederland soms domme mensen kweken, mensen die niet nadenken en gewoon alles doen en slikken? Tja.. Zeg het maar!

Kæskøp | 25-08-09 | 12:40

Sinds ik de teaser gebruik, zijn mn kids een stuk rustiger geworden

PrimaDeLuxe | 25-08-09 | 12:33

-weggejorist-

uitgeslapen | 25-08-09 | 12:32

Mjah, beter één harde hand dan twee losse handjes...

GurbGuevara | 25-08-09 | 12:27

Het gedrag van een kudtkind komt altijd maar dan ook altijd door de ouders, het kind weet niet beter.

Barbatruuk! | 25-08-09 | 12:26

@Flippo | 25-08-09 | 12:06 Hear hear!

Ctrpllr | 25-08-09 | 12:26

@DANNY3960 | 25-08-09 | 11:47: Ik vrees dat je gelijk hebt.
@GurbGuevara | 25-08-09 | 11:34: Nee hoor, uiteindelijk zullen ze je harde hand weten te waarderen. Met name wanneer in ze in contact komen met losgeslagen projectielen.

Fleauxe | 25-08-09 | 12:21

Overigens zie ik om mij heen genoeg stellen die omkomen in het werk, maar wel de tijd hebben voor hun kinderen en niet alleen maar drukdruk zijn. Die kinderen zijn dan ook hartstikke leuk en gezellig. Het is gewoon een kwestie van mentaliteit, ouders die in hun eigen leven lopen te jagen, hebben een probleem in hun eigen hoofd.

Boer in Amsterdam | 25-08-09 | 12:21

Het zou sowieso schelen als ouders beseffen dat niet iedereen kinderen leuk vindt. Persoonlijk heb ik een grafteringhekel aan kinderen en ik kom niet waar zij komen en andersom zou héél fijn zijn. Maar helaas. Nu er in de kroeg niet meer gerookt mag worden denken ouders dat ze nu hun kroost mee kunnen nemen. Fout. Ik wil je kinderen niet zien in de kroeg, want die is voor volwassen mensen. Ik ga toch ook niet met een krat bier in een speeltuin zitten? Als het aan mij ligt wordt elk vervelend kind per direct in de knieën geschoten, maar dat schijnt een weinig populair standpunt te zijn. Alweer helaas.
/rant

Biff Eagleburger | 25-08-09 | 12:21

Als je kinderen teveel beschermt, krijg je de problemen die er nu zijn. Net als met Finse raddraaiers, die een vrijbrief voor criminaliteit hebben gekregen. Als je een probleem niet bij de bron durft aan te pakken, krijg je de jeugd die je verdient. Mishandelen is uit den boze, maar een kind een corrigerende tik verkopen of flink straf geven is natuurlijk niets mishandelen aan. Dat hoort nu eenmaal bij opvoeding!

Eagle_Eye | 25-08-09 | 12:19

-weggejorist-

Le-Berry | 25-08-09 | 12:19

-weggejorist-

Le-Berry | 25-08-09 | 12:17

Waar halen ouders de hemeltergende arrogantie vandaan om de school van hun kinderen verantwoordelijk te stellen voor hun vorming? Doe het goedverdoemme zelf!

Lijstje opvoedtips voor ouders:
-niet meer met die fietsbakken over de stoep, al bellend en verveeld zuchtend naar voetgangers die weigeren aan de kant te springen
-niet roken binnen een straal van 2 meter van je eigen kinderen
-ingrijpen en corrigeren als je kroost zich slecht gedraagt tegen vreemden. Kinderen proberen nu eenmaal van alles uit, hun schuld is het niet
-Geef je kind een normale naam
-Zelf op je kinderen letten in een drukke omgeving
-je mobiele telefoon negeren als je in gesrpek bent met je kind
-Kledingtip: Probeer niet op K3 te lijken, jonge lekker-gekke-spontane-hippe moeders met staartjes
enz.

Boer in Amsterdam | 25-08-09 | 12:17

Lying Dutchman | 25-08-09 | 12:00
Ik kan er niet meer tegen.
Je bent gewoon te goed vandaag.
*met staart tussen benen afdruipt*

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 12:09

100% Typerend voor Nederland anno 2009: de ander moet beter zijn best doen. Niet zelf je kinderen opvoeden. Maar wel boos op de leraar die het kind niet opvoedt. Dit geheel in lijn met alle andere standaard meningen: Boos op asociaal gedrag op de weg, maar zelf door rood rijden (en dan weer klagen over de politie die een boete uitschrijft). Als iemand een overtreding begaat direct de strengste straffen eisen (hand afhakken, dan leert hij het wel af). Maar als zoiets in verre buitenlanden wordt gedaan schelden dat het achterlijken zijn. En natuurlijk: klagen over moslims. En zelf geen haar beter zijn. Het is ouderwets, en het is rechts, maar daarom niet minder waar: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En jezelf, dat is niet die ander.

Flippo | 25-08-09 | 12:06

@recessieloos.. Alsof naar een christelijke school sturen noren of waarden opleverd. Eerder het tegendeel. Met die voormiddeleuwse geboden www.youtube.com/watch?v=pkRYaMiP4K8

diek | 25-08-09 | 12:04

Ik HAAT kinderen. Plus de ouders.

Jan Doedel Man | 25-08-09 | 12:02

klinkt heel raar misschien, maar ik selecteer de school van mijn koters op kwaliteit van de leerkrachten, het lesprogramma en de leerstof.

Fimbulvetr | 25-08-09 | 12:01

-weggejorist-

Le-Berry | 25-08-09 | 12:00

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:48
Dat hebben ze van hun moeder, kijk maar naar die lange tanden en grote oren.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 12:00

Je kind niet opvoeden en vervolgens de school de schuld geven dat je kind een kudtkind is/wordt... Redelijk kansloos.

Dat gezegd hebbende mogen scholen wel weer scholen worden, geen knuffel- en gedoogzones voor juveniel gajes.

Tobus | 25-08-09 | 11:59

recessieloos | 25-08-09 | 11:49
Jij hebt een omroep te runnen ga es aan het werk

sjaakdeslinksesul | 25-08-09 | 11:54

John Muts | 25-08-09 | 10:57
Ach, heet dat nu ineens een corrigerende tik?
Een corrigerende tik, precies in die bewoordingen is een groot discussiepunt van tegenstanders van de Islam.
De zweep erover (titel kop0 is wat talibaan doet bij vrouwen die geen blauwe tent dragen.

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 11:53

Oeps zie ik toch een grove fout in mijn eigen bericht. Het moet zijn: alhoewel wij NIET christelijk zijn.....

recessieloos | 25-08-09 | 11:52

Ik heb mijn dochter, al hoewel wel mij christelijk zijn, op een christelijk protestantse school gedaan omdat er duidelijke regels zijn waaraan niet getornd wordt. Die regels bevatten o.a. hoe men met elkaar omgaat, dat je de juf of meester met u aanspreekt, altijd een hand geeft en nog meer regels die gewoon te maken hebben met fatsoen. Gewoon ouderwetse normen en waarden. Ik probeer mijn dochter goed op te voeden maar zal best wat steken laten vallen, ben uiteindelijk ook maar een mens. Als mensen wat op te merken hebben over mijn dochter, prima, als het maar op een normale manier gezegd wordt.

recessieloos | 25-08-09 | 11:49

-weggejorist-

Le-Berry | 25-08-09 | 11:49

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:47
Geldt dat ook voor het scheel kijken en de jeugdpuistjes ?

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:48

Fleauxe | 25-08-09 | 11:30

Ik kom even terug op een paar eerdere plempsels van je. Zelf 6 jaar op internaat doorgebracht in Belgë en dan nog een paar jaar bij de paters Jezuieten, wanneer ik thuiskwam en zei dat ik straf of een mep had gekregen kon ik er thuis nog een paar in ontvangst nemen. Ik ben bang dat de jeugd niet meer op zulke scholen te handhaven is en zeker de Nederlandse (jeugd) niet.

Koggie.

DANNY3960 | 25-08-09 | 11:47

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:45
Nee, dat is het John Wayne loopje, niks aan doen verder, trekt wel bij.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:47

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:38
Da's aardig van.
Dank daarvoor.
Weet ik ook gelijk waar dat rare loopje van ze vandaan komt.

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:45

Ik denk eerder dat ze de ouders maar eens 'n lesje opvoeden moeten geven. Dat is deels de taak van scholen, maar de eindverantwoordelijkheid ligt alsnog bij de ouders. Stelletje pikzakken!

DreamerTje | 25-08-09 | 11:43

en het schooluniform weer terug

hetluis | 25-08-09 | 11:42

Zo! Ornung & Disziplin muss sein.
En weer naast de schoolbank staan wanneer de leeraar het klaslokaal binnenkomt.

Frau Antje | 25-08-09 | 11:40

@de directeur
DE secretaresse kan zich nog herinneren dat ze ooit een seconde (geen gein) te laat thuis kwam. Pa zat met de ab in z'n handen en wees DE secretaresse op te teletekst klok. (die liep altijd goed) Pak rammel en naar m'n kamer. U begrijpt, DE secretaresse komt nooit te laat. Wel een jeugdtrauma, dat dan weer wel... ;-)

DE secretaresse | 25-08-09 | 11:38

Teun van het Tuinpad
Teun, nu ik er zo over nadenk, weiger ik toch mee te werken aan die DNA test m.b.t. tot jouw kinderen. Ze zijn gewoon van jou, ook al zijn ze heel slim, aardig, intelligent, charismatisch en goed in tennis.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:38

Prima bezig Stockton. Zowel thuis als op school mag de zweep er wel eens over. Dat softe gedoe. Vervelende leerlingen gewoon op zaterdag terug laten komen en met een tandenborstel de wc's laten schrobben, met zo'n afvalgrijper peuken laten oprapen of met hun nagels kauwgum van tafels laten krabben. Discipline!
*Terug denken doet aan al die heerlijk spijbeluren*

Dolle Dries | 25-08-09 | 11:36

jaren '70 gedoe?
Ik ben toch echt naar de basisschool gegaan begin jaren '90 en daar moest ik ook gewoon meneer en mevrouw zeggen. En mocht je het in je botte kop halen om te klieren kreeg je straf. Gebeurde echter bijna nooit gezien er gedisciplineerd onderwezen werd.

multi interpretabel | 25-08-09 | 11:35

@Fleauxe | 25-08-09 | 11:30
Justem...
Tegenwoordig probeert ze een wedstrijdje staren te ontlokken.
Degene die wegkijkt heeft, volgens mij, in haar ogen verloren.
Dus dan ga ik steeds kwader kijken totdat dat onderlipje begint te trillen en ze gauw wegkijkt om mij daarna een knuffel te geven.
Ach, het is wel een droppie, maar soms is het zo lastig om boos te worden als ze iets stouts doen waar je eigenlijk heel erg hard om moet lachen.

Soms ben ik ook weleens bang dat ze meer naar haar moeder gaat trekken omdat ik zo streng ben...

GurbGuevara | 25-08-09 | 11:34

Fleauxe | 25-08-09 | 11:12
ghe ghe

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:32

Dus toch normen en waarde bij brengen, waar heb ik dat eerder gehoord?

raster | 25-08-09 | 11:32

teringhekel aan kleine kinderen. die van mij zijn gelukkig al groot

hetluis | 25-08-09 | 11:32

Maagwand is idd een PABO lutser die niet kan spellen. Desondanks blind respect voor iemand die voor een VMBO klas staat, en dat al jarenlang.

bakboord | 25-08-09 | 11:30

lol@Robin Hood | 25-08-09 | 11:17: Het is een lief kind, maar dat gehuil (van alle kinderen overigens) is om gek van te worden. Hierover zullen we het nooit eens worden, geloof me.
@sjaakdeslinksesul | 25-08-09 | 11:18: Ja, eerlijk gezegd heb ik dat soms wel eens.
@GurbGuevara | 25-08-09 | 11:17: Duidelijkheid, daar draait het om. Een kind dat structuur kent is een rustig kind. Kinderen zijn als jonge honden, die smeken om iemand die ze onder de duim houdt. Je hoeft/mag ze natuurlijk geen pijn te doen, begrijp me niet verkeerd, maar opvoeden met de figuurlijke harde hand is in vele gezinnen hard nodig.
@John Muts | 25-08-09 | 11:17: Hmz, waarschijnlijk dat laatste ja. ;

Fleauxe | 25-08-09 | 11:30

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:20
Mooi, ik vreesde al even dat iemand me voor vol aanzag.

John Muts | 25-08-09 | 11:30

@Don Sputare | 25-08-09 | 10:01
Er was helemaal niks mooi aan Hazes. Verschrikkelijke alcoholist met kut muziek en een infantiel karakter.

Watcher | 25-08-09 | 11:29

de directeur | 25-08-09 | 11:24
Herkenbaar, op mijn lagere school kneep de leraar nog even heel erg hard in je nek wanneer je niet zat op te letten. Tegenwoordig ondenkbaar.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:26

De zweep er over? De fik erin. In de ouders dan. De meeste van die koters onder ellebooghoogte zijn best te corrigeren door een serieuze volwassene. Dus niet een lief stemmetje opzetten en vragen of ze alsjeblieft ietsje voorzichter willen doen. Gewoon normaal aanspreken en aankijken, trappen ze in 99% van de gevallen heus wel in, die laatste procent heeft een vuilere blik en lichte stemverheffing nodig. Ouders die ze zonder toezicht los laten lopen en dan gaan mekkeren wanneer je zelf optreedt, die zijn niet te harden.

Achterdocht | 25-08-09 | 11:26

angelique6763 | 25-08-09 | 11:20
Wat jij zegt, ouders zijn vaak het grootste kind in het gezin.

sjaakdeslinksesul | 25-08-09 | 11:24

DE secretaresse | 25-08-09 | 11:08
Juist. Dat waren nog de agenten van ver voor het tijdperk van Blik op de weg of Wegmisbruikers. Ik kan mij nog herinneren dat ik heel lang geleden een keer letterlijk van mijn good old Kreidler werd afgeschopt door een "blauwe" omdat ik niet snel genoeg stopte. Diezelfde agent zou in het heden oneervol ontslagen worden. Dat zou in het heden ook gebeuren met de vroegere meester die mij op z'n tijd even hardhandig liet voelen dat ik mijn kop moest dichthouden. Ik durf het woord bijna niet in de mond te nemen want associatie met verkeerde medemens, maar het ontbeerd velen aan Respect.

de directeur | 25-08-09 | 11:24

Cortes | 25-08-09 | 11:20
Hahaha dat is toch briljant!

John Muts | 25-08-09 | 11:24

@ MYLF | 25-08-09 | 11:18
Aan mijn wereldbeeld mankeert niets, dank u. Het is gewoon een feit dat ik om de een of andere reden altijd moeders tref met blerende jank kinderen die niet terechtgewezen worden door mams. Papa dwingt vaker toch net iets meer respect af. Dat is nu eenmaal zo. Paps is ook vaak iets nuchterder (Tokkies buiten beschouwing gelaten). De laatste keer dat ik een kind van iemand anders terechtwees (ze stonden verdomme in mn achtertuin en bijna binnen) kreeg ik eerst een woeste moeder en daarna ook nog eens politie aan de deur. Dat is me met vaders nog nooit gebeurd.

Robin Hood | 25-08-09 | 11:23

Wat een heerlijk topic is dit trouwens!
Eindelijk na 2,5 jaar aangetrouwde familie kan ik mijn gal eens uitkotsen!

GurbGuevara | 25-08-09 | 11:23

maagwand | 25-08-09 | 11:17: "omdat er domweg te weinig tijd en aandacht aan besteedt is." PABO dus. Lutser.

fart majeur | 25-08-09 | 11:23

@ Zieke Hond
Ja, natuurlijk. Credit where credit's due.

MYLF | 25-08-09 | 11:22

maagwand | 25-08-09 | 11:17: zelf een PABO-kneus ?

fart majeur | 25-08-09 | 11:22

@maagwand | 25-08-09 | 11:17: wat heeft de oprisping van stockton met het onderzoek te maken ?

fart majeur | 25-08-09 | 11:21

@maagwand | 25-08-09 | 11:12: Oh lieve hemel, docent op het VMBO? *slingers ophangt en taart bestelt* Heeft u al uw tanden nog? Gelet op die ouders van vandaag de dag waag ik het te betwijfelen. Soms hoor je verhalen over die ouderavonden die me met plaatsvervangende schaamte vervullen. Ben wel eens benieuwd naar uw mening over een betere aanpak. Persoonlijk acht ik al die pedagogen een beetje doorgeschoten, wat vroeger werkte werkt nu ook. Volgens mij bereik je meer met disciplinaire straffen dan die eeuwige softe aanpak. School is geen maatschappelijk middenveld, daar zijn de bijzondere vormen van onderwijs toch al voor uitgevonden?
Zou het zo kunnen zijn dat sommige kinderen gewoonweg niet op een reguliere middelbare school thuishoren?

Fleauxe | 25-08-09 | 11:21

j van l

Zelf geen kind geweest zeker,ga 4 dagen in de week met veel plezier naar mijn werk in de kinderopvang,zou het niet willen missen .4 en 5 jarige en vrijdags bovenbouw basisschool.geen kinderen ook geen toekomst of wie zorgt er voor dat op je oude dag het hier allemaal doordraait,zitten ook de artsen vuilnismannen verzorgenden etc van later bij.als de ouders ze niet goed opvoeden incompetent zijn kunnen de kinderen hier niets aan doen en zijn die zelfde kinderen de dupe van hun opvoeding,denk ook aan de duizenden kinderen die worden mishandelt.Deze kinderen hebben voor later een veel kleinere kans om succesvol te zijn omdat ze bepaalde vaardigheden thuis niet leren.

angelique6763 | 25-08-09 | 11:20

John Muts | 25-08-09 | 11:10
Weet ik toch, ik was alleen van mening dat jij vandaag aan de beurt was. Deze week flame ik alle vaste reaguurders even, want ik kreeg de reputatie dat ik best wel een aardige kerel ben en dat kunnen we niet hebben, toch?

*iemand bytheway Mike the Bull gezien met zijn veels te grote bek?*

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:20

Ze zouden eerst zelf hun kinderen moeten aanpakken dan zullen de kinderen de autoriteit van de leraar ook meer respecteren. (zegt een jongen van 15)

rsk | 25-08-09 | 11:20

Volgens mij is het meer een kwestie van hoe de ouders zijn opgevoed, we hebben het hier over de kinderen van de vrije jaren '60. Alles kon en zou moeten mogen. De linkse kerk werd gevestigd, waarmee de excuuscultuur zijn intrede deed. Gewoon wachten tot onze samenleving naar de tering gaat. En dan maar spotjes uitzenden dat we een steeds asocialere samenleving krijgen...

KingLear | 25-08-09 | 11:19

Ik ben ook opgegroeid in de jaren 70, ik kan me alleen niet vinden in de typering, die ouwe van mij had meer een jaren 50 stijl van opvoeden. Ben er niets slechter van geworden overigens.

TheStef | 25-08-09 | 11:19

Fleauxe | 25-08-09 | 10:15
*gniffel* zeker heimwee naar die tijd?

sjaakdeslinksesul | 25-08-09 | 11:18

@ Zieke Hond | 25-08-09 | 11:14
Helemaal mee eens. We mogen niet van onze kinderen verwachten dat zij respect hebben voor de leraar als we dat zelf niet eens hebben.. Monkey see, monkey do.

Robin Hood | 25-08-09 | 11:18

@ maagwand: Ouders van klasgenootjes vinden hun kind ook vaak hoogbegaafd, terwijl toch echt alleen de kinderen Bakboord dit zijn.

bakboord | 25-08-09 | 11:18

@Robin Hood,
Nee hoor. Wel jammer voor je dat je wereldbeeld kennelijk door omstandigheden dusdanig vervormd is dat je er per definitie vanuit gaat dat een vader nooit een rol speelt. Blij dat die portie bitterheid aan mijn deur voorbij is gegaan.

MYLF | 25-08-09 | 11:18

@Fleauxe | 25-08-09 | 11:12
Laatst voor het eerst de kleine meegenomen uit eten in Rotterdam bij La Stanza.
Ze was nog nét geen twee jaar.
De eerste vijf minuten leek het dramatisch te gaan worden.

Edoch, na een kort onderhoud tussen mij en haar op de gang is ze de rest van de avond braaf op haar stoeltje blijven zitten zonder enige kik te geven.
Een kleine snif ontstond nog wel toen ze niet van mijn prosecco mocht drinken, maar goed... dat zal wel door de genen komen, denk ik.

GurbGuevara | 25-08-09 | 11:17

@fart majeur | 25-08-09 | 11:11

Wat heeft dit met dit onderwerp te maken?.Heb je zelf ervaring met dit feit of balk je maar een beetje na wat er in de media komt.Misschien ligt de kern van het probleem dat de taal en rekenvaardigheid van het grootste gedeelte van HAVO en VWO leerlingen ondermaats is omdat er domweg te weinig tijd en aandacht aan besteedt is.

maagwand | 25-08-09 | 11:17

Fleauxe | 25-08-09 | 11:12
Ik ben zelf geen ouder of pedo, maar ik vind het eigenlijk wel grappig als er kinderen rondlopen. Die hebben vaak grappigere verhalen dan hun oersaaie ouders met hun vakanties naar Zuid-Frankrijk en meningen over de politiek en economie. Maar goed, waarschijnlijk ben ik gewoon extreem kinderachtig.

John Muts | 25-08-09 | 11:17

@ Fleauxe | 25-08-09 | 11:12
Sorry!! Maar hij was toch ook lievvv? ;)

Robin Hood | 25-08-09 | 11:17

@John Muts | 25-08-09 | 10:46
Moehahaha! 'k Miste je prachtige, cynische comment. O.... je was serieus....

En-el Hak | 25-08-09 | 11:16

".. de strenge, maar rechtvaardige docent terug in de klas.... het herinvoeren van strafregels... de school van hun eigen kind te soft optreedt tegen pesters en grote monden... Spellen, rekenen/wiskunde, grammatica, leesvaardigheid, feitenkennis: daar moeten scholen nu écht (veel) meer aan doen.... tweederde van de ouders heeft de docent weleens op een spelfout betrapt." problemen, problemen.. problemen...
en dan: "Volgens de meeste ouders worden hun kinderen zeker niet overvraagd.
Dat de druk om te presteren te groot is, vindt 60% ‘’onzin’’.... Al was het maar omdat ouders hun kinderen zelf vaak niet kunnen helpen met bijvoorbeeld het huidige realistische rekenonderwijs"
OK, kinderen hebben dus tijd zat, de ouders ook want die kunnen wel docenten betrappen op gemaakte fouten maar zijn te lui om zelf de nieuwe lesmethoden onder de knie te krijgen en dat is dan allemaal de schuld van de school?
GVD stimuleer je eigen kind dan in al die vrije tijd die je schijnbaar over hebt en help hem of haar bij zijn huiswerk ipv naar het tuincentrum te gaan, te klussen in de tuin of een etentje voor je vrienden voor te bereiden. En de overheid geeft die ontzettende zeikerds nog gewoon gelijk ook.

sjaakdeslinksesul | 25-08-09 | 11:16

@ MYLF | 25-08-09 | 11:11
Gezien het feit ik een alleenstaand moeder én pleegmoeder ben, vind ik dat ik het recht heb om zoiets te schrijven. Problemen mee?

Robin Hood | 25-08-09 | 11:16

Waarom is het altijd de schuld van de leerkracht? Is er hier iemand die wel eens op ouderavond heeft gezegd: "ik vindt dat u fantastisch werk doet"? Het lijkt wel of het de gewoonste zaak van de wereld is om de leerkracht als lulletje te zien. Hoe ver zijn we met z'n allen al afgegleden als we geen enkel respect meer voor het onderwijs kunnen opbrengen?

Zieke Hond | 25-08-09 | 11:14

Een bekend fenomeen is dat iedereen vindt dat de zijn kinderen beter opvoed dan de ander.Ik werk zelf ondertussen al 20 jaar als docent op het VMBO.Ik zie eigenlijk niet veel verandering.Normale ouders hebben normale kinderen met over het algemeen een goede opvoeding.Schorem heeft schoremkinderen dat blijft ook zo.het verschil met vroeger is wel dat ouders op een verkeerde manier mondiger zijn geworden en het falen van hun kind consequent bij de school neerleggen.

maagwand | 25-08-09 | 11:12

@Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:07: Je gedraagt je als een kutwijf... ;
-
Had ik overigens al geschreven een pleurishekel te hebben aan alles onder de 10 jaar? Het huilt, schreeuwt, poept en doet maar een slag in de rondte. Bleh bleh bleh bleh, tetter tetter tetter in je oren, úren lang en alsnog is een boze blik niet voldoende. Dan lachen die ouders naar je met zo'n wat-issie-lievvv-hé-blik, terwijl iedereen op het terras (bv) het kind hoogst persoonlijk de nek zou willen omdraaien.
Mijn verzoek is dan ook aan al die troste pappa's en mamma's:
Neem je kind NIET overal mee naar toe!

Fleauxe | 25-08-09 | 11:12

@ Robin Hood, in veel gevallen zou het al aardig schelen als de opvoeding niet ware het vanzelfsprekend alleen op de schouders van 'die klotewijven' [sic] terecht zou komen...

MYLF | 25-08-09 | 11:11

Het niveau van de leerkrachten in het basis-onderwijs is dramatisch slecht. Je kind is aan de goden overgeleverd als het om taalonderwijs gaat. PABO een HBO opleiding ? Laat me niet lachen.

fart majeur | 25-08-09 | 11:11

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:04
Tja, tokkies hou je nou eenmaal. Godzijdank heb ik geen tuin bij mijn veel te dure yuppenappartement, dus die situatie zal zich niet snel voordoen. U weet trouwens dat ik maar wat loop te vervelen in een tamelijk lauwig topic he?

John Muts | 25-08-09 | 11:10

@fuckje | 25-08-09 | 10:56

Dank u :o)
En het ergste is nog wel dat er niks aan gelogen is.

Ik kom dan bij mijn schoonfamilie, althans, bij de opa en oma van mijn vrouw.
Die komen uit Spanje en kijken graag naar het stierenvechten.
Dan komen toevallig diezelfde oom en tante (hun dochter) langs met de kids en zoonlief heeft een dvd bij van een of ander nieuw actiefiguur waarvan mij de naam is ontschoten (soort van Power Ranger met een kale kop).
Hij switcht gewoon het kanaal op de tv en stopt de dvd in de speler.
Opa laat dit alles gewoon toe.

So-de-ju.... nou, 1 keer wagen = 2 keer dood als zoiets bij mij plaats zou vinden.

Onze dochter weet wat ze wel en niet mag... dat zie je aan die geniepige Indische/Nederlandse/Spaanse oogjes van haar wanneer ze omkijkt vlak voordat ze de computer aan wil zetten.
Een korte "nee" is afdoende om haar weg te jagen en huilend naar je toe te laten komen voor een knuffel.
Mijn schoonmoeder vindt mij soms te hard.
Nee, jouw kinderen zijn lekker opgevoed met je Dr. Spock-benadering... Spaans stuk stront. (Triple S)
Ik ben nog niet voor 20% de drill-sergeant die mijn vader was... Had ze die eens moeten meemaken.

Het credo van onze familie was dan ook: "Als je dat ook maar probeert, schop ik je poten onder je lijf vandaan."
(was getekend, Koos Alberts)

GurbGuevara | 25-08-09 | 11:09

Jaaa; de dienstplicht terug! Dat zal ze leren, de verwende verveelde luie schepsels.
Finkers, die onlangs een gedachte uitsprak over de huidige generatie jeugd:
"Daar moet een oorlog overheen." Hetzelfde geldt voor veel van hun ouders.
Ik zie die optie niet graag werkelijkheid worden, maar effectief zou het wel zijn.
Een mentaliteitsverandering bewerkstellig je niet middels een "minister voor Jeugd en Gezin".

Watler | 25-08-09 | 11:09

Eindelijk weer eens iets op GS waar ik het volledig mee eens ben.

LinksIsLeuk | 25-08-09 | 11:08

Ach, zolang het voor ouders belangrijker is dat de school om de hoek ligt, of op de route van werk naar huis, moet je niet gaan zeiken dat het onderwijs niet goed is. Als je in 020 of 010 woont met kinderen, doe je dat sowieso voor jezelff en niet voor je kind. Dan krijg je het klotenonderwijs er gewoon gratis bij.

CoJoNes | 25-08-09 | 11:08

Ben zelf werkzaam in de kinderopvang,als je duidelijke regels stelt,en er straf tegenover stelt als de regels overtreden worden is er niks aan de hand.Feit is dat er best veel kinderen de hele dag uitbesteed worden,voorschoolse opvang,basisschool,tussenschoolse opvang en dan daarna nog tot 18.00 uur naar bso omdat beide ouders hele dagen werken.Als ze dan thuis zijn wordt vaak overgecompeseerd en mogen ze alles,een soort minivolwassenen,zo wordt er best veel mee omgegaan,dus niet de kinderen bij voorbaat de schuld geven.

angelique6763 | 25-08-09 | 11:08

@Lying Dutchman
*ghe*ghe*ghe*
@de directeur
Politieagent oude stempel. Als oom agent je een draai om je oren gaf en ze kwamen er thuis achter, kon je nog een pak rammel krijgen. (ouders van DE secretaresse komen uit dat tijdperk)

DE secretaresse | 25-08-09 | 11:08

Wat mij betreft heeft Roufout geen recht van spreken in deze.
Minister voor Jeugd en gezin... en dan zo'n dochter.
Roufout is het lulletje van de week.

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 11:07

Kinderen. Je krijgt er zoooveel voor terug

henkojenko | 25-08-09 | 11:07

Inderdaad! Stockton +1

Dirk Zijn! | 25-08-09 | 11:06

@Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:53
Kinderen moet je een dreun kunnen verkopen als ze die dreun verdienen.

En-el Hak | 25-08-09 | 11:05

Hapax | 25-08-09 | 11:02
LOL

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:05

John Muts | 25-08-09 | 11:00
Nee, zie mij meer als de gestresste buurman waar een bal in de tuin beland en nog een grote bek toe krijgt. Geld en connecties kunnen jouw neus dan niet meer redden. Ik laat je gewoon kennis maken met alle struiken van de straat. Ik ken jouw soort wel, die hebben uiteindelijk niets. Nulkommanul.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:04

Helemaal eens met het artikel. Hoewel ik merk dat de kinderen Bakboord doordat ze wel worden opgevoed vaak aan een kort eindje trekken tov kinderen met een belachelijk grote bek.
Met knieen in de rugleuning duwen is trouwens mijn lievelingshobby als de een of andere aso meent op een kort k*tvluchtje zijn stoel in de slaapstand te moeten zetten, geeft ook fijne discussies.

bakboord | 25-08-09 | 11:04

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:56
Het noemen van een politie agent als metafoor in dezen vind ik minder geslaagd heden ten dage. Dat zou namelijk betekenen dat u meestentijds weg zou lopen/kijken bij problemen en zo schat ik u niet in.

de directeur | 25-08-09 | 11:03

Ik heb een verschrikkelijke hekel aan kinderen. En ook aan ouders die denken dat ze weten hoe ze moeten opvoeden - stelletje subjectieve ingenomen kut mensen. Africhten die ouders én kinderen of nooit aan beginnen. Waar is Rouwvoet als je em nodig hebt?

j van l | 25-08-09 | 11:03

Alle kudtkids solo de wereld rond.
Ik stop ze graag bij de Noorderpier in Velzen in een badkuip en duw ze de kant af.
Ongeleide projectielen.

Hapax | 25-08-09 | 11:02

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:56
Ben je al weer klaar om te daten?

Lying Dutchman | 25-08-09 | 11:01

Pro pro pro! De draai om de oren moet het helemaal gaan maken in 2009/2010

Gebruikersnaam | 25-08-09 | 11:01

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:48
Vechten? Wat primitief. Er zijn heel veel betere manieren om een leerkracht het leven zuur te maken voor een manipulatieve klootzak met geld en connecties hoor.

John Muts | 25-08-09 | 11:00

Inderdaad eerst maar eens de zweep over de ouders. Discipline zouden ze al vanaf huis uit moeten hebben.

quadtuning | 25-08-09 | 10:59

-weggejorist-

Tjee Geevaaraa | 25-08-09 | 10:58

Helemaal mee eens. Ik word echt schijtziek van die klotewijven die hun kinderen niet op kunnen voeden. Structuur? Wat is dat? Discipline? Kan je dat eten? Consequent zijn? Hoe moet dat? En o wee als je er wat van zegt, dan prediken ze hel en verdoemenis. Ik sta ervoor dat mijn kinderen zich gedragen, altijd en overal. Dat zij zonder pardon luisteren naar mensen die het voor het zeggen hebben. Uiteraard wel naar de ouderwetse waarden en normen, want er zijn natuurlijk mensen die al over de zeik gaan als een kind niest.

Robin Hood | 25-08-09 | 10:58

Kinderen zijn heeeeeeeeeeeeel slecht voor het milieu, en ik pleit dan ook voor een gelijktijdige afschaffing met de gloeilamp.

talibandenwipper | 25-08-09 | 10:58

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:53
Nee, dat was typisch zo'n wereldvreemde "in principe is dat hetzelfde" redenering waarmee je alleen onder rijksambtenaren slim lijkt. De rest van de wereld ziet dat er in de praktijk nogal verschil is tussen een corrigerende tik en iemand stenigen omdat-ie vreemdgaat.

John Muts | 25-08-09 | 10:57

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:53 indrunk? freudiaans? en verder: de taliban hakt vingers en andere ledematen af, dat zie ik de gemiddelde ouder en leerkracht nog niet doen. een klets om de oren wanneer nodig is niet te vergelijken met welke talibaanse onderdrukking dan ook. maar, neem nog een drankje.

zeg maar jansen | 25-08-09 | 10:57

@GurbGuevara |10:40
Je zou een Teleac- cursus moeten gaan geven, met behulp van je eigen homevideo's, dat wordt een kijkcijferkanon!
Echt genieten van jouw reaguursels!

fuckje | 25-08-09 | 10:56

Onderzoeken wijzen uit dat de 'softe' aanpak beter werkt om een vreedzamere geweldloze samenleving te krijgen. Ook in zweden roept men hetzelfde. De noorse tv had hier nog een interessante docu over (kijk maar effe op de NRK).
Een ieder die er maar een beetje verstand van heeft is het er wel over eens.
Met de aanpak op scholen is niks mis. Een kind leren beredeneren is beter als een opvoedende tik. Hoe ergelijk dat ook is. Zelf wil ik mijn zoon ook wel eens een opvoedende tik geven. Het leren dat geweld de oplossing is zeer fout.
Het zit 'em toch echt in de aanpak van de ouders. Het vanaf het begin opvoeden met normen en waarden. En dan bedoel ik NIET de normen en waarden van Balkenende. Misschien moeten alle kinderen maar naar een creche. Veel ouders kunnen het oogenschijnlijk niet. Kan het er met de paplepel ingegoten worden.

diek | 25-08-09 | 10:56

@de directeur
Therapeutisch aanpakken... *kippenvel*

Neen, DE secretaresse is net een politieagent. Er bovenop zitten en aanpakken. Hier net een scheiding achter de rug waarmee junior DE secretaresse het heel moeilijk heeft, maar het mag geen excuus zijn om je te misdragen. Even wat soepeler en er nu weer tegenaan.

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:56

Ik stem voor een opvoedcertificaat, slaag je niet, na drie mislukte herkansingen steriliseren die bende!

Duccie | 25-08-09 | 10:55

NIemand onder de indrunk van mijn vergelijking met het gedrag van de taliban en het pleidooi voor lijfstraffen van Stockton? Fijne dag dan maar allemaal!

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:53

John Muts | 25-08-09 | 10:46
Sneu voor u maar narcisten zijn de facto volstrekt impopulair maar vanwege hun afwijking zien ze dit niet. Ik wens u desalniettemin voor het overige alle goeds toe in de liefde en met uw financiele succes.

de directeur | 25-08-09 | 10:53

"Enigszins hypocriet is het wel, want het gaat om dezelfde ouders die volledig uit hun pan gaan wanneer iemand anders hun kind aanspreekt op vervelend gedrag."

Not. Dus. Stockton. Maar roep je vader maar even. Dan leg ik het hem wel uit.

vraagstaart | 25-08-09 | 10:52

@Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:48: Klopt.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:52

Denk bijvoorbeeld aan de rij in de supermarkt waar een koter met winkelwagen structureel uw achillespees aan het slopen is. Hahaahha Geweldig xD

GateKeeperNL | 25-08-09 | 10:52

En-el Hak | 25-08-09 | 10:48
Bij ons ging het gewoon precies hetzelfde. Heel herkenbaar.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:50

En daarnaast Fleuxe zit er nog een hele wilde veronderstelling in mijn post. NL dat gayety niet alleen nature, maar ook nurture kan zijn.

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:48

John Muts | 25-08-09 | 10:46
Precies, dat is nu juiste het hele probleem. Tot je een keertje bij mij verhaal komt halen. Daar leren je kinderen dan ook weer een hoop van. Zeg pap?......... pap?....... kunnen ze die neus weer gewoon recht zetten?

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:48

@Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:35
Herkenbaar. Dat terwijl die bewuste ouders uit hetzelfde tijdperk stammen als ik: begin en midden jaren zeventig. Mijn ervaring is dat kinderen toen alles behalve jezusjes waren (nu ja, wellicht dat de kiddo's, want zo heten die dingen van grachtengordeldieren, van Amsterdamse hippies meer mochten). Tegenwoordig komen ze op visite en nemen ze hun jong mee, da's geen probleem ware het niet de hele middag/avond om die kinderen draait. Wij mochten niet mee op visite, heur. En als er visite kwam, werd je toegestaan er heel even bij blijven, moest je wel muil houden anders sloeg pa je even van het krukje af. Tegenwoordig denk ik: pa, kom 'ns even wat kinderen van krukjes af slaan.
Anyhoo, het is ook niet meer nodig. Ik doe het niet meer, visite met kinderen. Kind erbij? Kom je niet binnen.

En-el Hak | 25-08-09 | 10:48

Fleauxe | 25-08-09 | 10:28
Begrijp me niet verkeerd Fleauxe.
Als ik zeg dat het gerucht gaat dat NL kostscholen een hoger percentage mannelijke homosensuelen aflevert, dan betekent dat niet dat mijn kinderen niet naar gerenommeerde buitenlandse kostscholen gaan. Dat doet je repliek dus niet echt goed.

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:47

@landlopertje | 25-08-09 | 10:31: Gheghe, dat klinkt inderdaad vrij verwend maar bedenk dat het hier net dat ene glaasje per dag betrof. Voor de rest dronken we thee en melk. Echt, zo'n feest was het echt niet hoor. Zo heb ik ooit nog een half uur langer aan tafel moeten zitten om een lever gevoerd te krijgen door de directeur. Ik had het gore lef om te zeggen dat het niet te vreten was, mijn les van die avond was dat eten eten is en persoonlijke smaak pas relevant wordt als je er zelf voor hebt betaald. Enfin, vergeef me dus aub dat glaasje frisdrank op een avond.
-
Ghe; images.google.nl/imgres?imgurl=http://... pica van het internaat. Het bestaat nog steeds.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:47

hehehehe harde leerkrachten. Die zijn allemaal zo soft dat het alleen maar grappig is om ze boos te zien.
Beeld je even een Bakellende in die met een rode kop heel hard foei staat te roepen.

zak_hooi | 25-08-09 | 10:47

JosVerbeek | 25-08-09 | 10:42
Ik niet hoor, in mijn familie geldt al vele generaties "als je strafwerk krijgt ga ik wel met die l*l van een meester praten" en "als je niet naar gym wilt schrijf ik wel een briefje". Ik ben er een narcistische hufter van geworden, maar wel gelukkig in de liefde, populair en financieel succesvol. Ik hoop dit ook door te geven aan mijn kleine. Het is nou eenmaal een apenrots waarop we leven he, geen happy clappy hippiecommune.

John Muts | 25-08-09 | 10:46

lol@necrosis | 25-08-09 | 10:42
Nadat je mijn hele ijskast hebt leeggedronken/gegeten zeker?

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:46

Hier zouden ze nou eens een Sire campagne over moeten maken. Mooi stukje Stockton, +1. Verschrikkelijk hoe sommige ouders zo blind kunnen zijn.

Krulsnor | 25-08-09 | 10:45

GurbGuevara | 25-08-09 | 10:40
Precies, een goed gesprek komt er niet als er kudtkinderen zijn. Ze zuigen alle aandacht naar zich toe en dat wordt beloond met aandacht. Toen ik jong was waren we gewoon buiten en verveelden de buurt met ons gedrag. Veel beter.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:44

necrosis | 25-08-09 | 10:42
LOL.... nieuw design, vrees ik, na behandeling.

Biep | 25-08-09 | 10:44

10.31 F.von Zeikhoven: je kunt jezelf gelukkig prijzen. Mijn wijnjaar ligt in een verder verleden en ik heb dus van nabij een groot deel van ons (voortgezet)onderwijs naar knoppen zien gaan, ik kon er niks tegen doen, want ik vormde de minderheid. Zoals zo vaak - en zeker in het onderwijs - krijgt de minderheid ACHTERAF gelijk. Maar wat hebben we daaraan ?

AbuTelfan | 25-08-09 | 10:44

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:23
Helemaal mee eens. Ik ben ooit overstag gegaan om met m'n zoontje een therapeut te bezoeken. Zoontje was namelijk een tijdje niet altijd voldoende aangepast. Zoontje is dat nu wel en dat komt niet door die therapeut maar door een dosis gezonde druk op 's mans armpjes in het geval van onaangepast gedrag en door het consequent handhaven van de drie R'en (rust, reinheid en regelmaat)

de directeur | 25-08-09 | 10:43

borderliner | 25-08-09 | 10:42 jij zoekt de grenzen wel op hè?

zeg maar jansen | 25-08-09 | 10:43

-weggejorist-

G. van Paupertland | 25-08-09 | 10:43

Ouders die zeggen dat de zweep erover moet, hebben zelf problemen om hun kinderen aan te pakken.
Non item dit.

borderliner | 25-08-09 | 10:42

@Lying Dutchman 10:24
Dat is goed om te horen.
*trekt spikes aan en spring op designerbank van Lying D*

necrosis | 25-08-09 | 10:42

dawg | 25-08-09 | 10:40 precies, want: "die van mij, die doen zoiets niet"

zeg maar jansen | 25-08-09 | 10:42

@ Cortes | 25-08-09 | 10:37
Dan moet het een rehobothschool zijn... ;)

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:42

Als ik zo vluchtig de reacties doorlees zijn de meeste reaguurders in dit draadje redelijk fatsoenlijk opgevoed en zijn zijzelf welhaast grootmeesters in het mentaal modelleren van hun kroost.
*onder indruk is*

JosVerbeek | 25-08-09 | 10:42

Ik denk eerder dat het zo is dat ouders van mening zijn dat ANDERMANS kinderen harder aangepakt moeten worden op school.

dawg | 25-08-09 | 10:40

@Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:33
Elkaar entertainen doe je niet door met vierkante ogen naar de televisie te staren.
Dan ga je met z'n allen naar de kinderboerderij of zo.
Gewoon gezellig doen en een beetje ravotten.
Die kids van nu zijn de hele dag met die tiefes-Gameboy bezig en Pokémon aan het kijken.

En inderdaad, als grote mensen praten, zwijgen de kleine mensen.
(wel kut voor Wesley Sneijder, maar goed)
Dan zit je aan tafel te praten met elkaar, komt dochterlief aanzetten..."Mama... mamaaaaaaa" en ondertussen maar aan haar arm trekken.
'Wat is er, lieverd?'
"Je moet meekomen."
'Ja, maar ik ben even met Gerben aan het praten.'
"Nouhou, kom nou meeheee."
'Oke.... Ger, we praten zo verder.'

Fuck 'em...

GurbGuevara | 25-08-09 | 10:40

MYLF | 25-08-09 | 10:38

Inderdaad, niet in discussie gaan. Flikker toch op: gewoon plakken en knippen... omdat juffie dat zegt.

Biep | 25-08-09 | 10:40

Eager Beaver | 25-08-09 | 10:36
Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb geen kinderen en voel me dus niet de juiste persoon om andermans kinderen aan te spreken op hun gedrag. Ik denk dat ik ze maar stiekem moet gaan knijpen zodat ze niet meer bij "ome" Lying op visite willen.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:40

@Biep | 25-08-09 | 10:26: Klopt, dat zijn mensen die misschien maar beter een plastic kind kunnen kopen. Heb een keer naast zo'n kudtkind gezeten in het vliegtuig, nog nóóit hoorde ik een 15-jarige zeggen "noemt u dit service, hier betaal ik niet voor"
Zo'n kind zou je toch het liefst door alle hoeken van het vliegtuig meppen? Maar pa niet hoor, die ziet het allemaal glimlachen aan en kijkt naar de stewardess alsof hij wou zeggen 'je hebt 'm toch gehoord, schiet op'.
Al met al lijkt niets zich te verzetten tegen een hardere aanpak, volgens mij hoef ik dat argument geen kracht bij te zetten door te wijzen op het tekort aan leerkrachten in het middelbaar onderwijs. Sommige docenten gaan nog liever bij McDonalds werken dan zich verplicht een halve dag te laten opsluiten met andermans kroost.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:39

zeg maar jansen | 25-08-09 | 10:37

Goedemorgen, aandelen in zure zult?

Biep | 25-08-09 | 10:39

Mama MYLF is redelijk old school als het gaat om opvoeden. Resultaat is er dan ook naar tot op heden. Maar school drukt er wel een behoorlijks stempel op omdat ze daar nogal wat tijd doorbrengen. Dus ik verwacht wel het één en ander van zo'n instelling.

Vorig jaar had ik een juf in tranen omdat, wanneer zij mijn zoon vroeg 'waarom hij niet wilde knutselen', hij dan met, jawel, GOEDE argumenten aankwam. Geen idee wat ze dan nog kon zeggen om hem toch te laten knutselen. Rare vlees noch vis houding. Of vragen en bij goede argumenten gewoon luisteren naar een kind, òf niet vragen, maar gewoon zelf het beste argument op tafel leggen "Omdat ik het zeg".

MYLF | 25-08-09 | 10:38

Ik durf die mensen voor mij in de rij er niet op aan te spreken, dat ze eens door moeten lopen. Daarom neem ik altijd mijn kleine buurmeisje mee om wat te duwen met een winkelwagen. Voor 1 euro.

uninvited guest | 25-08-09 | 10:37

Nou, het is net als met alles: Op zoek naar een goede balans. Je doet natuurlijk eigenlijk 'maar wat', als ouder zijnde. Niemand weet toch eigenlijk hoe het moet, het is niet anders.

Alle ouders zijn in wezen klunzen die achter de feiten aan hobbelen.

Biep | 25-08-09 | 10:37

ik heb ook van die kudtkinderen, dat komt door die school. en de trut die ze daar de vrije hand gaf.
ik ben blij dat ze de deur uit zijn en zelf nu van die kudtkinderen hebben, en opa helpt wel een handje.. ze spreken mij gewoon bij m'n voornaam aan en van mij mogen ze alles,
als ze weer thuis zijn dat is.

zeg maar jansen | 25-08-09 | 10:37

@Lying Dutchman

daar heb ik totaal geen moeite mee ! het is mijn huis, het zijn mijn spullen, er gelden in mijn huis mijn regels. of de ouders het nu leuk vinden of niet.
Andersom geldt precies hetzelfde, mochten mijn kinderen bij anderen fratsen uithalen welke door de gastheer/gastvrouw niet op prijs worden gesteld, zijn er twee mogelijkheden.

1) als ik het zie, treed ik corrigerend op !
2) gebeurt het buiten mijn gezichtsveld, staat het de gastheer/gastvrouw vrij mijn kinderen hierop aan te spreken. (waarbij ik volledig achter de gastheer/gastvrouw sta)

voorts : terug met de verplichte militaire/sociale dienstplicht !

Eager Beaver | 25-08-09 | 10:36

Ordnung muß sein!!!

Gemene Deler | 25-08-09 | 10:35

En-el Hak | 25-08-09 | 10:27
Ik weet het niet hoor, maar bij mijn beste vrienden zijn de kids gewoon kleine jezusjes. Alles staat in het teken van het welvaren van de kinderen. Ik kom duidelijk uit een ander tijdperk.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:35

**Dubber** 10:03

Heelèmaal mee eens!! {Ik wed dat die kidszeggers niet eens foutloos Nederlands kunnen schrijven.}

grote haas | 25-08-09 | 10:35

Brewski | 25-08-09 | 10:26
Soms is chemische castratie dan wel sterillisatie meteen bij de geboorte een beter alternatief...

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:34

GurbGuevara | 25-08-09 | 10:26
Je wilt natuurlijk je gasten zo goed mogelijk entertainen, maar er zijn gewoon grenzen. Weet je waar ik de grootste hekel aan heb? Als je met iemand telefoneert, dus je bent in gesprek, en dan praten ze tussentijds nog tegen hun kinderen of corrigeren ze. Tegen mij werd vroeger altijd gezegd dat als grote mensen praten, kinderen hun mond houden. Ach, hell, ik word een oude lul.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:33

@ Cortes | 25-08-09 | 10:26
Ik schat een Vrije School?

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:32

Of ze komen met hun beker naar me toe... en dan gaan ze zitten kuchen...
"Goh, da's een mooie beker! Ach ja, natuurlijk, ik heb hem zelf betaald!"
'Ik wil nog wat drinken...'
"Je wilt nog wat drinken?"
'Ja'
"En kun je dat netjes vragen of is dat te moeilijk voor je?"
'He?'
"Je moet vragen of je wat te drinken mag krijgen. Anders krijg je helemaal niks. Dan kun je buiten in de regen staan met je mond open."
'Mag ik nog wat drinken?'
"Magische woord?"
'He?'
"Doe mij een lol en gooi er eens een 'alsjeblieft' achteraan."
'Mag ik alsjeblieft nog wat drinken?'
"Goed zo... zie je wel dat je het kunt?"

Ventje is dodvergomme 6 of 7... zit alleen maar met zijn Nintendo DS te spelen als ze bij ons langskomen. En papa en mama vinden het allemaal best, want die hebben tenminste rust...
Kom dan gewoon zonder kids of helemaal niet.

GurbGuevara | 25-08-09 | 10:32

Twee dagen geen frisdrank. En zo voorts en zo voorts.
Fleauxe | 25-08-09 | 10:15

Kreeg jij elke dag frisdrank dan? Dat is verwend. Er zit genoeg water in de kraan, zei mijn vader altijd.

landlopertje | 25-08-09 | 10:31

@ AbuTelfan | 25-08-09 | 10:26
Ik ben qua wijnjaar een flowerpowerkindje, maar de gaard stond in de biblebelterige Zuidhollandsche eilanden. Ik mocht dus geweaun he-le-maal niks... Had een hoofdmeester die int durrep in '46 op m'n basisschool begonnen was. Die was dus geweaun Meester. Zònder voornaam, zoals ze wel bij die openbaren hadden. Als er lesuitval was, kwam hij altijd invallen en gaf hij grammatica, want belangrijk voor later. En inderdaad, ik heb er tot op heden serieus plezier van. En streng wastie eauk, zelfs F.je van Zeikhoven hieldtie makkelijk int gareel...

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:31

Voor leerkrachten geldt hetzelfde als voor alle andere overheidsdienaars: ze moeten eerst zelf het respect gaan terugverdienen. Door hun werk behoorlijk te doen, om maar eens wat geks te noemen. Of door niet te janken dat ze meer geld moeten. Tot die tijd kan elke PABO-kneus die mijn kind schuin aankijkt op ruzie rekenen.

John Muts | 25-08-09 | 10:29

Het heeft gewerkt hoor, het eindproduct is een keurige jongeman, beleefd tegen iedereen en respectvol voor zijn medemens.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:27

lol

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 10:29


Ik zou het een mooi idee vinden als er een wet komt die stelt dat je pas een vergunning krijgt om kinderen te maken als je een bepaald opleidingsniveau of inkomen hebt.
Daarnaast kunnen mensen die hier niet aan voldoen op hun 40e best afgeschoten worden. Ik vind het wat ver gaan om te zeggen dat ze helemaal geen bestaansrecht hebben maar na hun 40e gaan ze vaak geld kosten.

US | 25-08-09 | 10:29

@Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:20: Volgens mij niet, maar misschien zijn dat wel afgunstige praatjes van mensen die de 45000 per jaar niet kunnen ophoesten.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:28

@Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:17
Die 'vrienden' zijn in elk geval geen echte vrienden, anders zouden ze hun guitige lendenvruchten de les lezen, dat maakt ze dus kennissen en kennissen DUMP je na verloop van tijd.

En-el Hak | 25-08-09 | 10:27

Wim-Lex | 25-08-09 | 10:22
Juist, ik heb van mijn vader geleerd dat je van muren afblijft, er niet tegen aanleunt of er op afremt. Chips at ik aan een tafeltje en ik dronk zittend. Kijken deed ik met mijn ogen en sprak iedereen met u aan. Deed ik dat niet, kreeg ik gewoon een paar rake klappen. Het heeft gewerkt hoor, het eindproduct is een keurige jongeman, beleefd tegen iedereen en respectvol voor zijn medemens.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:27

Meneer, mevrouw en U. En niet zeuren. Kinderen worden tegenwoordig opgevoed alsof de wereld om hen draait. Soft gedoe.

computerlove | 25-08-09 | 10:27

Fleauxe | 25-08-09 | 10:18
pfffhahaha! wat doe je dat goed zeg, dat accent beschrijven!

Maar goed, ik heb af en toe het gevoel hier, dat juist het nouveau-riche gespuis het contact met het kroost ernstig aan het verliezen is. Bij het minst of geringste laten ze de opvoeding aan een ander over en zien ze ze pas weer een half uurtje voor het avondeten. Compensatiegedrag en schuldgevoelens leveren lousy ouders.

Ik denk weleens dat het voor sommige mensen beter is een lekkere dure auto (of iets dergelijks) te kopen, in plaats van kinderen te krijgen. Ze willen wel de lusten, maar niet de lasten.

Biep | 25-08-09 | 10:26

@Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:17

Of dat je aangetrouwde oom en tante met hun kids op visite komen en gelijk met hun klamme jatten richting de DVD-speler, TV, Wii en PS3 gaan.... omdat ze dat thuis ook allemaal mogen.
Ophoeren... mijn huis, mijn regels.
Daar heeft mijn dochter zich aan te houden, mijn vrouw... en buitenstaanders al helemaal.

Een kortaf "Euh, jongens, zo doen we dat hier niet... we vragen dingen netjes. En daarbij, als er visite is, blijft de televisie uit."
Kids janken wel, maar goed, dat is dan niet mijn probleem.

Tante moet dan ook niet proberen om nog een keer een verwijtende blik naar me te geven, want dan is het heel simpel: "Luister, wat ze bij jullie thuis doen, zal me een rotzorg zijn. Maar hier gebeurt dat gewoonweg niet, oke?"

Kudt-familie...

GurbGuevara | 25-08-09 | 10:26

Alles moet tegenwoordig maar " leuk " zijn, en kinderen dreinen net zolang tot ze hun zin hebben.
Kijk maar naar de tv-reclame en het jeugdjournaal!
" Wat vind je van die grote bosbranden " ? " Niet zo leuk ".
Walgelijk!

fuckje | 25-08-09 | 10:26

Sommige ouders kunnen hun kinderen inderdaad zelf niet eens in het gareel houden. Kinderen doen vreselijk irritant en die ouders maar erbij zitten en denken dat hun kind lief bezig is.

Of laat je kind van 9 alleen naar het zwembad gaan en daar amok maken, maar owee als de badmeester na 500 klachten eindelijk eens ingrijpt. Verplichte opvoedingsklas voordat je kinderen mag nemen.

Brewski | 25-08-09 | 10:26

@ plakplokje | 25-08-09 | 10:22
oooohhhwwww!?

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:26

deze klagende ouders zijn kinderen uit de anti-autoritaire tijd, waar alles moest kunnen, ze waren strontvervelend en hadden een grote bek van hier tot gunder, nu zijn ze zelf ouder en brouwen er niks van. Nu mag de school het weer opknappen. Weet je wat.... bekijk het maar ! Koekje van eigen deeg, lekkerrrrrr

AbuTelfan | 25-08-09 | 10:26

Wij schrijven 2009. Geenstijl HET bolwerk van freedom of speech, quintessence van de anti-Islam en anti-taliban pleit voor 'lijfstraffen'.

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:25

@ Fleauxe | 25-08-09 | 10:18
Blijkt dat het met de internaten niet echt goed gaat. Althans, de schippersinternaten krijgen het steeds moeilijker financieel. Of hebben het al moeilijker. Voor de kids die het echt nodig hebben, zijn er volgens mij al helemaal geen internaten meer. En het leger mogen ze ook niet in. Misschien zou zo'n bootcampsysteem hier wel eens ingevoerd moeten worden. Inclusied US-drill sergeants. Of een Sturmbahnführer, al naar gelang de ouders op Wilders stemmen of niet...

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:24

@Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:19: Inderdaad, en het is achteraf bezien nog een mooie tijd ook. Als tijdverdrijf bijvoorbeeld hadden we maar twee opties tot het avondeten; huiswerk maken of aan een teamsport meedoen.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:24

Oke, ik zal eventjes ter verduidelijking zeggen; het Alkwin Kollege te Uithoorn heeft weldegelijk strafregeltjes, vinden ze leuk ofzo. Schop Rutger er maar heen ofzeau

kansloosgevoel | 25-08-09 | 10:24

Ja, mijn advies daarvoor was dat je misschien je vrienden wat zorgvuldiger kon kiezen. Maar ik bedacht me dat dat wellicht wat vrijpostig was ;-)

MYLF | 25-08-09 | 10:24

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 10:21
Weet ik toch Teun, deze regels gelden niet voor allerbeste vrienden, die mogen alles.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:24

@Biep
Bovenarmpje werkt ook. Echt, ik heb een hekel aan kinderen die niet luisteren. DE secretaresse is niet moeilijk, maar luisteren zal ie. Het is allemaal niet leuk... maar uiteindelijk moeten die kids het zelf gaan doen, je helpt ze niet door zoetsappig te zijn.

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:23

MYLF | 25-08-09 | 10:21
Maar het blijft wonderlijk dat deze "jonge" ouders dat zelf niet inzien.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:22

@ Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:17
Oeh.. herkenbaar. Of hun kleine gore handjes tegen m'n pasgeverfde muur zetten... bbrrr...

Wim-Lex | 25-08-09 | 10:22

Vroegah, toen ik kind was, ook weleens een corrigerende tik gehad. Ik had het nog verdiend ook. Ben er niet slechter van geworden...

Frau Von Flick | 25-08-09 | 10:22

@ F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:14

Een broodje eten slimme.

plakplokje | 25-08-09 | 10:22

@Lying Dutchman, gewoon zeggen "Doe dat straks maar weer als je thuis bent".
Natuurlijk ben je geen zeikerd als je niet toestaat dat je spullen gesloopt worden.

MYLF | 25-08-09 | 10:21

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:17
Ik beloof dat ik de volgende keer rustig zal doen op de bank.
Maar de bank uitsluiten doe ik niet, de foto op je nachtkastje is daar de oorzaak van.

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 10:21

Fleauxe | 25-08-09 | 10:18
Toch gaan er geruchten dat veel jongens op Nederlandse internaten homosensueel worden. Is er een verband?

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:20

Laten we beginnen met alle straffen, die door rechters worden opgelegd, te verdrievoudigen.
Dus als de rechter 2 jaar oplegt dan wordt dat automatisch 6 jaar etc.

Boomschade | 25-08-09 | 10:20

Inderdaad, het roer moet om.
Zelf ben ik het geheel oneens met Amsterdamse bassischoolkinderen die hun leraar meester noemen. Ze moesten gewoon maar weer meneer gaan zeggen.

Einde van de Domheid | 25-08-09 | 10:19

Fleauxe | 25-08-09 | 10:15
Absoluut. Tucht en manieren zijn mij bijgebracht in het leger. Geen tegenspraak daar.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:19

Bij gebrek aan statistisch inzicht slaat Stockton maar aan het drogredeneren.

bookie | 25-08-09 | 10:19

@Biep | 25-08-09 | 10:14: Nee, daarvoor is een internaat dus goed. Daar kunnen potentiele verwende nesten in de dop terecht voor een beetje karakter en ballen.
En niet dat eeuwige 'aaaaghw, meestewr, als u dat nocgh eensch zeght belt onzsche veaderrrr een advocaat'.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:18

Het ergste zijn vrienden/kennissen met kinderen, die hun kroost niet corrigeren wanneer ze je designbank als trampoline gebruiken. Persoonlijk vind ik dat heel vreemd en weet niet hoe ik daarmee om moet gaan. Wil geen zeikerdT zijn.

Lying Dutchman | 25-08-09 | 10:17

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:06

Van dat gemep krijg je een natte bovenlip. Ik pastte weleens een good-oldfashioned techniekje toe door namenlijk het kind aan de oorlel naar een rustig plekje te begeleiden. 's Ook niet leuk.

Biep | 25-08-09 | 10:17

Wahaha... zie je wel dat we de Moslimcultuur graag willen integreren! Gewoon meppen, dan krijg je wel repsect in die lijfjes..

pwman | 25-08-09 | 10:16

Intonnen, voeden door het spongat, en op de 18e verjaardag stemmen of de ton geopend wordt, of definitief wordt dichtgespijkerd...

KaiserSoza | 25-08-09 | 10:16

Ik kan niet zo goed meepraten want ik heb nog geen kinderen (en vind dat ik dus ook andere mensen niet aanspreken op "wel of niet goed opvoeden"). Maar blerende kinderen in de supermarkt is idd rete irritant.
Met 2 kinderen hebben ouders hun handen al vol genoeg volgens mij, dus kinderbijslag voor maximaal 2 kids lijkt me voldoende.

Wim-Lex | 25-08-09 | 10:16

Boerenlol | 25-08-09 | 10:08
Moeilijke jeugd gehad zeker.
Wil je d'r over praten?

hanzebal | 25-08-09 | 10:15

Zelf heb ik m' n schooltijd doorlopen op een jongensinternaat in Diepenveen. Daar leerde men pas wat orde en discipline is. Bed niet strak opgemaakt? Met matras en al uit het raam geflikkerd. Met je handen in je zakken spreken tegen een vreemde? Twee dagen geen frisdrank. En zo voorts en zo voorts.
-
In mijn optiek zou dat goed zijn voor meerdere kinderen. De harde aanpak is goed, het kweekt karakter en uithoudingsvermogen.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:15

@ plakplokje | 25-08-09 | 10:11
Wat doet u in zo'n broodjes zaak als u zelf geen tokkie bent????

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:14

Fleauxe | 25-08-09 | 10:08

De fik in villa's met een rieten dak, stront in 't privé-zwembad. Ach, Flooks, zal 't helpen ? ;)

Biep | 25-08-09 | 10:14

-weggejorist-

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:13

@da wizard | 25-08-09 | 10:03
Amen.
Zweep over die ouders om het op te lossen.

H4x TBH. | 25-08-09 | 10:13

http://www.koelman.com/2004/straf-voor-ouders-die-kinderen-slaan/

dhrat | 25-08-09 | 10:13

Och, die pedante rijke Bloemendaelers met hun Mezen, Mirres en Mereltjes kunnen d'r ook wat van. Te druk met zichzelf en de i-phone, te druk... veel te druk om zich nog bezig te houden met hun keurige klierkinderen die met de mini-boodschappenkarretjes schappen en schenen rammen.

Biep | 25-08-09 | 10:11

Von Zeikhoven was vroeger ook zo'n pestjong. Alleen maar Mavo afgemaakt en zie, een hele nette GS ReaguuderT geworden!
*even bij de bejaarde buurvrouw door de brievenbus sch**ten gaat*

F. von Zeikhoven | 25-08-09 | 10:11

Laatst in een broodjeszaak. Tokkie familie met Tokkiezoon en tokkietelefoon met continu tokkie ringtones in die zaak. Mag je niks van zeggen.. Want dan ben je een megaul met een kankâhbek. Het is een kind en 'mag een kind dan helemaal niks meer?'
Val deaud, hoeah.

plakplokje | 25-08-09 | 10:11

Je moet het ook eerst vriendelijk vragen Stockton, niet meteen met zo'n chagrijnige zeggen tegen die ouders zeggen dat ze "hun kroost wel eens wat beter mogen opvoeden". Heb zelf weinig slechte ervaringen hiermee namelijk, beetje tactvol zijn, thats all folks.

jeanmondo | 25-08-09 | 10:09

Mijn kinderen die een winkelwagentje duwen tegen achillespezen des klantens en mijn kinderen die voetjes in achterkant vliegtuigstoelen duwen worden door MIJ wel degelijk erop aangesproken. Ik ben daarentegen tegen bovenstaand schoolbeleid, dwz om het weer 'hard' te maken.
Het merendeel van de leerkrachten die mij het leven destijds zuur maakten mag wat mij betreft branden in de vuren des helles.

Boerenlol | 25-08-09 | 10:08

Ik onderwerp kleine Teunette aan mijn TBS-systeem, werkt prima.

Teun van het Tuinpad | 25-08-09 | 10:08

Dergelijke gezinnen bereik je veel sneller door simpelweg te korten op de uitkering.

Fleauxe | 25-08-09 | 10:08

pvda mode on
Maar die kinderen verdienen wel een tweede kans
pvda mode off

hekkesluiter | 25-08-09 | 10:08


Stockton | 25-08-09 | 09:59 Heerlijk artikel. Probleemstelling én de enige juiste oplossing in één alinea.

Willianus Wortelus | 25-08-09 | 10:07

Kinderbijslag (fokpremie) afschaffen.

Fonnzie6 | 25-08-09 | 10:07

Bijna iedere week besteed Bob Smalhout in zijn Telegraaf column hier aandacht aan.

Karel Kruizenruiker | 25-08-09 | 10:07

Hè hè, worden we wakker? Mijn Godt wat heb ik een hekel aan die k*dtkoters die jankend door een winkel heen gaan... mijn zoon heeft dat 1x gepresteerd. Hij heeft klappen gekregen, de gezichten van de mensen om je heen als je dat doet!!! Maar hij heeft het nooit meer gedaan. Aanpakken.

DE secretaresse | 25-08-09 | 10:06

Nog niet te beginnen over die moeders die hun kinderwagen overal tussensteken.

photto | 25-08-09 | 10:06

Eerst de ouders aanpakken, kinderen hebben het tenslotte niet van een vreemde, dus gewoon afranselen die tokkie ouders.

gerda456 | 25-08-09 | 10:06

Nog erger zijn de figuren die mij er op aanspreken als ik mijn kleine een standje geef.
Die verpesten datgene wat ik juist probeer op te bouwen.
Maar goed, wat ook werkt, is om misschien juist de ouders aan te spreken op het gedrag van hun kind, in plaats van het kind zelf aan te pakken:
"Waarde meneer, uw zoontje doet een goede poging mijn enkels naar de tiefes te helpen. Zal ik hem even berispen of wenst u dat zelf te doen?"

GurbGuevara | 25-08-09 | 10:06

Ja, maar als men dat zou doen (ouders aanpakken), dan is het land óók te klein; "de regering bemoeit zich overal mee, zelfs tot achter de voordeur!" Al zit er natuurlijk wel een nuanceverschil tussen het schaamhaar van uw zoon tellen, of zorgen dat 'ie leert zich in het publieke domein te gedragen.

Watler | 25-08-09 | 10:05

Ouders moeten de discipline aanleren bij hun kinderen verdomme. Kutouders.

lijpeeijpe | 25-08-09 | 10:05

Stuur mijn kind gewoon voor 2 jaar de zee op.

jankerd | 25-08-09 | 10:04

Allemaal gelul.
Als je je kinderen goed opvoed dan maakt het niet uit of het juffrouw of meneer is of gewoon een voornaam...

da wizard | 25-08-09 | 10:03

Kap nou es met dat woord "Kids" en verzin iets beters.

dubber | 25-08-09 | 10:03

@ Don Sputare

Selectief geheugen zeker? Andre Hazes sloeg een of andere kerel omdat die kerel zei dat klein dreetje een kutjong was... Hazes was dus juist het type dat hier beschreven wordt.

Sjors W. | 25-08-09 | 10:03

Kijk, eindelijk weer eens nieuws! Discipline kan dit land goed doen.... Kijk maar naar dat 13jarige zeilertje. Lel om haar oren, dat moet ze krijgen!

WakkereNL | 25-08-09 | 10:02

Deaud aan dit soort ouders

helmpie | 25-08-09 | 10:02

ouders opvoeden... moet de peulitiek dat dan weer doen? en als greet nu premier wordt, wat leert hij ze dan?

liger | 25-08-09 | 10:02

Ouders zijn de bron van alle kwaad, maar ook bij hen begon het bij de opvoeding.

gruppenfuhrer | 25-08-09 | 10:02

mee eens gewoon weer beaten die klein k*t kindertjes :)

trippingbitch | 25-08-09 | 10:02

Sta jij op zaterdag in de rij bij de supermarkt, Stockton? Niks beters te doen?

Sjors W. | 25-08-09 | 10:02

Dat was dan wel weer het mooie aan Andre Hazes, die sloeg in zo'n vliegtuig gewoon zo'n irritante kleuter total loss.

Don Sputare | 25-08-09 | 10:01

Idd! Helemaal mee eens! Het ligt niet aan de kinderen.

*gaat even buurman een schop geven*

Mr. xiow | 25-08-09 | 10:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken