Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EO: Michael Jackson is NIET bij Allah

eopist.jpgJermaine Jackson vertelde de pers vrijdag over het overlijden van zijn broer, en sprak hierbij de woorden 'May Allah be with you Michael, always'. Och verrek ja, MJ had zich ooit 'es tot de islam bekeerd, bijna vergeten... Bij de EO blijft het hier echter niet bij. Die omroep vindt dat Michael op dit moment helemaal niet bij Allah maar gewoon bij God vertoeft. Dat is namelijk het enige ware geloof en die rare neger lult dus uit z'n nek. En wat doe je dan als goede gristen-televisiemaker? Precies, even de ondertiteling aanpassen. Zijn ze wel gewend daar, dat soort trucs. Hier het EO fragment (rond 5 min), en hier hetzelfde fragment met NOS ondertitels.

Reaguursels

Inloggen

Ach ja, links en gereformeerd allemaal één pot nat, nooit een goed onderbouwd weerwoord en nog altijd denken de waarheid in pacht te hebben, dus daarom er maar censuur overheen gooien.

Sodom78 | 01-07-09 | 21:39

Dit vond ik een leuke over Michael Jackson:
Was Michael Jackson niet normaal omdat hij beroemd was of was hij beroemd omdat hij niet normaal was?

Permanent | 30-06-09 | 22:01

yalla yalla

walliewallie | 30-06-09 | 20:38

Wack Jacko is niet bij God, maar ook niet bij Allah. Hij is gewoon terug naar zijn eigen planeet.

prakkie | 30-06-09 | 00:14

Doe niet zo eigenwijs mensen. Het is toch overduidelijk dat de EO hiermee de eigen god bedoelt en niet Allah.

engeltje_ | 29-06-09 | 19:30

Tegenwoordig worden alle 'ALLAH' uitspraken vertaald door 'GOD' .. Jullie slapen toch niet, Geenstijl-boys? On y va.

PAALman84 | 29-06-09 | 18:22

bah bah bah.... censuur!!!
ik snap niet dat er mensen lid willen zijn van een omroep als de Enge Orde die ze voor het lapje houdt.... maar ja........ die mensen willen toch alles geloven...:-) Een zee die open gaat.. enz..

Vindoe | 29-06-09 | 15:45

Wat zal MJ vloeken als hij in het paradijs beloont wordt met 72 maagden. Hopelijk voor hem zullen ze een uitzondering maken en hem laten verwennen door blanke jongemannen.

whothefuck | 29-06-09 | 15:17

-weggejorist-

Kop Kaaz | 29-06-09 | 14:17

Vreemd dan is de woordvoerder van de familie DOMINEE Jesse Jackson,
volgens de NOS dus een IMAM?!

Handy-Harry | 29-06-09 | 13:43

Heeft iemand er al eens aan gedacht dat Wacko geen echt mens was maar een alien net als Elvis?

ExtremeExtremist | 29-06-09 | 12:55

Ik zou hem Hölzenbein noemen. Waar gaat dit in VREDESnaam over?

Hölzenbein | 29-06-09 | 12:51

In alle media vertaalt men allah voor God (helaas). In de krant, het journaal etc. Dus deze topic is weer erg goedkoop.
Allah en God zijn niet de zelfde. Voor de mensen die denken van wel, graag je huiswerk nog eens nakijken.
God van de bijbel heeft een zoon. Jezus.
Allah heeft geen zoon maar een profeet.

Hoe kun je dan zeggen dat het de zelfde God is?

Bierelier | 29-06-09 | 12:34

Allah is het arabische woord voor God. Lekker snugger deze post.

Sjefheld | 29-06-09 | 11:09

Het is aan de ene kant nogal logisch - en misschien ietwat verwerpelijk - dat de EO hier God noemt in plaats van Allah. In principe is het hetzelfde, maar dat wat de NOS heeft gedaan lijkt me toch echt de beste optie. De EEYOO denkt gewoon wat te veel aan zichzelf.

Preaufessor Pascal | 29-06-09 | 11:00

god en allah zijn hetzelfde..
christenen: god
moslims: allah
hopi indianen: konkachilla (grootvader).

henk8889 | 29-06-09 | 10:32

Ik weet niet maar voor mij zijn God en Allah precies dezelfde.
Onzin artikel!!!

StijlSchrijver | 29-06-09 | 10:27

@salonsocialist | 29-06-09 | 09:15
Da's ook toevallig, ik kom hier ook net weer kijken.
Wat betreft islam: eens. Met Allah wordt dezelfde knaap bedoeld als god, maar de gevoelswaarde is anders. Verder gaat het om interpretatie van de lezer.

Dat de bijbelboeken grote invloed hebben gehad, valt niet te ontkennen; ik stel echter het waarheidsgehalte van de boeken aan de kaak. Nee, Goliath was geen reus, in de zin van vier meter lang. Korreltje zout d'rbie...

En-el Hak | 29-06-09 | 09:44

@En-el Hak, sorry voor de late reactie(feeste gehad). Maar je moet die boeken weld egelijk serieus nemen aangezien ze een grote invloed gehad hebben op onze samenleving; op dat wat we zijn , en je moet gaan zoeken naar de kern van waarheid die erin zit. Als het echt sprookjesboeken waren, dan hadden die boeken niet zo lang overleefd. Vergeet ook niet dat het bevattingsvemogen van die mensen in die tijd anders was als die van ons nu; konden zij alles verwoorden wat zij zagen. Maar goed, terug to the topic; Allah is niet dezelfde als de God van de Christenen uit het NT. dat mogen we niet vergeten opdat we anders de Islam op dezelfde manier gaan benaderen als het Christendom en dan krijg je nog meer problemen. De Islam is namelijk agressief en intollerant.

salonsocialist | 29-06-09 | 09:15

Is toch een pot nat, valt alletwee onder science fiction.

Poepus | 29-06-09 | 08:36

@D2GM2R He!! daar is iemand van de firma Team facilities aka parkpost. Ging geloof ik om de ondertiteling die concreet uitgezonden werden, niet om de knutselpieten. Maar sucses met editten van Klokhuis.

publicitaire hitman | 29-06-09 | 04:28

@D2GM2R He!! daar is iemand van Team facilities aka parkpost. Ging geloof ik om de ondertiteling. Maar sucses met editten van Klokhuis.

publicitaire hitman | 29-06-09 | 04:25

Allah,
God, especially in Islam.
[Arabic Allāh : al-, the + ’ilāh, god.]
zie het verschil nog niet helemaal.

illuminati | 29-06-09 | 04:08

D2GM2R | 29-06-09 | 02:41: Chapeau, voor deze info! De staats-omroep doet haar best, kennelijk.

McShamus | 29-06-09 | 02:46

Even wat inside info!

Ik ben editor bij o.a. de EO en heb ook dit instartje verzorgd voor Knevel & vd Brink.
Zowel het God als het Allah stukje komen beide direct uit het NOS Journaal en zijn niet door ons vertaald. De ene is uit het 6 uur en de andere uit het 8 uur journaal.

Dus...... ik dacht ik zeg het effe.

D2GM2R | 29-06-09 | 02:41

@yener | 29-06-09 | 00:48: Neen. De bijbelse god heeft slecht in het Nederlands het voorrecht om met een hoofdletter geschreven te worden. De eikel is namelijk niet alleen.

Hier heb je een lijstje Keltische goden die vakkundig zijn weggemoffeld door de pauselijke goddelijkheid:

lowchensaustralia.com/names/godsceltic...

McShamus | 29-06-09 | 02:38

@Nervoso | 28-06-09 | 22:57: Wat zo grappig is aan de gelovigen van hedentendage, is dat zij volledig voorbij gaan aan het feit dat er ook nu (nog) heel veel stromingen zijn die hún god uitroepen als zijnde de enige ware. Ondanks dat meer en meer mensen heus wel weten dat in de geschiedenis het polytheísme overgegaan is in monotheísme. Ik vroeg laatst een gristen; "vindt je het niet vreemd dat jij stelt de waarheid te hebben, terwijl er nog duizend anderen zijn die datzelfde zeggen?" Zijn antwoord; "Zij weten niet beter." No shit.

Hou nou een sop met het proberen te verklaren wat deze zwakzinnigen denken of denken te menen. Zij hebben, in mijn ogen, geen enkel recht meer op een normale behandeling, anders dan een fikse babbel met een psychiater en zware medicamenten.

Moet je mij niet aankijken, dit is mij zojuist ingefluistert door Prozaciüs, de god van Tranquilaria. ;-)

McShamus | 29-06-09 | 02:33

@jennifer
Haha jij moet blond zijn.
God is een woord voor de almachtige. Maakt niet uit welk geloof het is. Alleen in het Nederlands is het god en in andere wereldelen (vooral islamitische) noemen ze het allah. Net zoals een je een auto hier auto noemt en in Turkije "araba"

yener | 29-06-09 | 00:48

wat een gelul. god of allah, allebei bestaan ze niet, net zo als sinterklaas en de kerstman

jennifer | 28-06-09 | 23:38

Ja, feitelijk betekent Allah gewoon God. Maar toch is er in de westerse en islamitische cultuur de hypocriete gewoonte om hier selectief mee om te gaan. Ik kan me een NOS reportage herinneren waarin een Irakese vrouw compleet door het lint gaat omdat Amerikaanse militairen haar complete familie hadden opgeblazen. Ze ziet en hoort de vrouw genade vragen (schreeuwen) aan "Allah" (het enige Arabische woord dat alle Nederlanders kennen), maar de vertaling was God. In diezelfde maand zond de NOS een reportage uit over moslimterroristen de óók Allah schreeuwen, maar nu was de vertaling opeens "Allah is groot". Ik kan me ook een nieuwsbericht herinneren over (volgens mij) Maleisië (of Indonesië) waar Christen het woord Allah niet meer mogen gebruiken voor hun God. Alle moslims zouden dat recht hebbeb, Ik weet dat het woord voor God in Indonesië Allah is en dat ook christen dit gebruiken. Het is wel grappig dat jullie dit stuk van Knevel en vd Brink hebben is opgevallen, want toen ik het zag, dacht ik nog, zal GS dit opvallen?.... Even een ander ding, is GS ook opgevallen hoe Rutger Hauer die stotteraar van De Zomer Draait Door nadeed?

Nervoso | 28-06-09 | 22:57

bottehond | 28-06-09 | 19:00 indrukwekkend :-)

Pearly | 28-06-09 | 21:50

Allah is ook gewoon god voor Islamieten.
Vertaling is dus prima.

WaitingLine | 28-06-09 | 21:19

Prima stukje Mutsaerts.
De kwezels die je op een Pavloviaanse manier duidelijk willen maken dat God niets meer dan een vertaling van Allah is moeten misschien nogmaals ingelicht worden wat logisch consistent en rationeel redeneren precies betekent. Terecht dat je de hypocrisie van de EO weer aanhaalt.

vive epicure | 28-06-09 | 21:18

Ik kijk geen EEEE OOOOOO... listen what I sayyyy ohhhh...

Albert K. | 28-06-09 | 21:17

Allah = God Mutsaerts!
-edit tis een aardige vent maar zover zou ik niet gaan-

Delatio | 28-06-09 | 21:09

Jullie zouden geen verhaaltjes over MJ schrijven ;O

P!teR | 28-06-09 | 21:02

God ís de letterlijke vertaling van Allah.
Even opletten en jullie huiswerk doen.
Niets mis met deze vertaling dus.
Wel met échte kritiek komen anders worden we net zo corrupt en bevooroordeeld.

leen0 | 28-06-09 | 20:36

Het lijkt wel of alles wat geschift is uiteindelijk bij de islam terechtkomt?

Merlot | 28-06-09 | 20:20

Vanuit taalkundig en christelijk perspectief laat Allah zich vertalen in God. De ondertitelaar heeft dus goed werk geleverd.

broodje bal met mayo | 28-06-09 | 20:16

@Pearly
Lees je source het is NEP. Wachten totdat CNN/BBC het confirmd.

xzaz2 | 28-06-09 | 18:51

En terecht :) Er is maar 1 god toch?:)

Ajaxcied | 28-06-09 | 18:48

Als het een Arabische tekst was geweest, had je Allah misschien met God kunnen vertalen. Het was echter Engels en dan is de vertaling van Allah toch echt Allah en van God God. Stelletje dolgedraaide gristenen bij de EO.

bintang | 28-06-09 | 17:34

hmmmm niet zo heel schokkend.
Allah is een vertaling van het woord God en andersom.
Net als Jahwe (of Jehova, nee dat komt oorspronkelijk niet uit FF7, gamenerds...) dat in het hebreeuws is. Joden roepen dus Jahwe aan.
Ik weet zeker dat alle vertalingen in moslim landen van het woord God uit buitenlandse uitzendingen als "Allah" vertaald zullen worden.
En dat heeft niet eens te maken met een religieuze insteek. Het woord voor god is gewoon "daar" gewoon Allah.

Het is absoluut niet te vergelijken met als men bijvoorbeeld Jezus en Mohammed zouden verwisselen in de ondertiteling.

nenny | 28-06-09 | 17:33

Gristenen in het midden oosten noemen god ook allah, ik zie het probleem niet mierenneuker mutsaerts.

mwah | 28-06-09 | 17:26

Zelfmoord eindigt toch bij Lucifer?

Kill Le Boek | 28-06-09 | 17:06

Misschien was/is MJ wel Allah.. weten wij veel..

master_of_chaos | 28-06-09 | 16:54

@Mutsaerts
Zit je al op je jaarlijkse christenbash-topic quota?

xzaz2 | 28-06-09 | 16:52

De schuldige is toch wel een blanke? Hoewel de cardioloog een Afrikaanse broeder is. Iemand anders dan maar aanwijznen. De ambulance dan? Te laat en een beetje weerbastig bij de poging iemand die al koud is te reanimeren.

antizanic | 28-06-09 | 16:47

Als God Allah is hoe zit het dan met zijn eniggeboren zoon J.C.?

knutsel | 28-06-09 | 16:43

Vind Allah en M.J. wel bij elkaar passen. Moham M. en Michael J. zijn allebei kindervrienden (net als Sinterklaas trouwens) en niet helemaal goed bij hun hoofd.....

kameroen | 28-06-09 | 16:35

Goed opgerot dan...
moge MJ in de verdorde tuin van Allah op een natuurlijke wijze mummificeren dan...
doeiiiiiiiiiii

Een Soort Iets | 28-06-09 | 16:26

@ Monotiep ja boven je en nu bevestig ik 't ook. Allah = God en God = Allah - one of a kind :-)

rapirapi | 28-06-09 | 16:21

Heeft iemand al gezegd dat God en Allah dezelfde zijn?

Monotiep | 28-06-09 | 16:11

allah = god

antiheld | 28-06-09 | 16:06

-1 voor deze post...

herman8r | 28-06-09 | 15:56

Allah is als God, als-ie een typetje doet.

JanRap | 28-06-09 | 15:56

En terecht. Alla heeft hier niets te zoeken.

Heikneuter | 28-06-09 | 15:35

In de bijbel staat: "Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn" (Openbaring 22:18). Het boek van onze epileptische kindervriend is derhalve vals en diens hoofdrolspeler bestens een non-existente afgod, met strikt toevallig dezelfde naam als de Enige Ware God. De overledene - ook een kindervriend - zou bij een deugdzame levenswandel hoogstens in het vagevuur mogen bivakkeren, als ik de instructies goed heb begrepen.

Remigreren is fijn | 28-06-09 | 15:31

Het zou me niets verbazen als hij eerder een soort Cryogenics begravenis krijgt, en dat hij na 100 jaar weer als peter pan door het leven gaat..[met z'n 150 jaar]kan me er weinig bij voorstellen hoe hij eruit had gezien als hij 150 jaar was geworden/geevolueerd..... Overigens is de Koran niet erg mild over zelfmoord, Petrus komt 'ie uberhaupt al niet tegen...

Foppezão | 28-06-09 | 15:23

Auwww... He's been hit by, he's been struckt by a smooth criminal

Zymagtohic | 28-06-09 | 15:06

Nou vooruit met de geit... hij is bij Allah,hij was in iedergeval EXTREEM genoeg!!!

Handy-Harry | 28-06-09 | 15:03

peterweethetbeter | 28-06-09 | 14:17

Omdat God gewoon God in het Nederlands is dus?

In het Arabisch, als iemand God zegt, zegt diegene dus Allah.

Dat Jermaine nu Allah zegt is dus ook gewoon in wezen dom. Of het is om aan te duiden dat hij Islamitisch is.

lijpeeijpe | 28-06-09 | 15:01

Eerst moslim worden, dan pedofiel? Er zit wat in deze analogie. Overigens: hij is niet bij God! Warm heeft ie het wel!

Dwarsgebakken | 28-06-09 | 14:59

Hahah.

Allah is gewoon het Arabische woord voor God. Arabische christenen noemen hun god ook gewoon Allah.

FailStijl.

lijpeeijpe | 28-06-09 | 14:58

Gollah! Gulden middenweg noemt men dat...

sniek | 28-06-09 | 14:50

Die Koptische bisschop in "de weg naar mekka" had het bij het rechte eind:
Hoe noemen jullie christenen God in het Arabisch?
Allah. Allah is het arabische woord voor God. Maar de God van de Christenen is een andere god dan die van de moslims. De Christelijke God is een deel van de heilige drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. En dat is een gruwel in de ogen van de moslims die Allah als enige goddelijke entiteit erkennen.

Obelix | 28-06-09 | 14:31

Het is natuurlijk flauw om MJ na zijn dood nog even na te trappen maar ik snap wel waarom hij zich bekeerd heeft tot de islam.
Iets met profeet en kleine kindertjes.......
-zelfedit: bah-

necrosis | 28-06-09 | 14:18

Allah is Arabisch voor God. Pfff Geenstijl, zijn jullie hbo'ers ofzo?

Ariel | 28-06-09 | 14:18

Paris Hilton wist het laatst niet treffender uit te leggen:
'Allah means God in Arabic'

editorxx | 28-06-09 | 14:18

@iedereen die zegt dat Allah en God hetzelfde is:
Andersom gebeurt het toch ook niet? Dat er God wordt gezegd en dat er dan Allah staat. Waarom nu dan wel?

peterweethetbeter | 28-06-09 | 14:17

God, Allah, Jahweh, Obama.
Allemaal dezelfde persoon, gewoon verschillende schrijvers.

Dwergenkind | 28-06-09 | 14:12

Don't stop till you get enough....

pinda35 | 28-06-09 | 14:11

Alweer een MJ topic?
Kan die Mutsaerts niet weggejorist (shit, hij heeft geen [!])
Verder kan jermaine zijn broer niet zijn want die is donker qua huidskleur, wellicht is MJ een broer van Joe Jackson.
@Teun van het Tuinpad 10:31
Binnenkort ligt hij wel degelijk ONDER ons.
En wat gaan al die mensen doen met een kaartje voor "Londen", 50x huilie huilie party houden? een imitator op de planken?
Of zullen wij de Toppers sturen......
*greins*

necrosis | 28-06-09 | 13:58

@Richard H.
Aangezien GeenStijl toch steeds vaker oud nieuws plaatst, kunnen ze misschien wat topics die ze op vrijdag schrijven op zondag publiceren. Lijkt het tenminste alsof er wat gebeurt.

bintang | 28-06-09 | 13:55

Ja, is ook niet verwonderlijk. Dat krijg je met christelijke media. Niets nieuws onder de zon.

rapirapi | 28-06-09 | 13:49

Zi is 't, onze god is kampioen!!!!

Jerry Lundegaard | 28-06-09 | 13:48

De vraag is, heeft de redactie van k&b de beelden van het Nos-journaal gebruikt en een aanpassing gemaakt in de ondertiteling, of hadden ze zelf de originele beelden zonder ondertiteling en die er zelf ondergezet?
In het 1e geval is het gewoon een beetje triest/kinderachtig en in het 2e geval kan het begrijpelijk zijn.

Wouther | 28-06-09 | 13:47

@salonsocialist | 28-06-09 | 13:35
Het lijkt me niet zo lastig. Hypothese: op een bepaald moment besluit een volk aan geschiedschrijving te doen (met de ontwikkelde Egyptenaren als buren, is dat geen vreemd idee). Duizenden jaren gaan voorbij en honderden verschillende schrijvers, klerken, ambtenaren, hogepriesters van enig geloof werken aan het boek. Slechts de meest opzienbare verhalen worden vermeld (oorlogen, troonbestijgingen, religieuze belevenissen) en dan vaak uit de tweede, derde of twintigste hand. Vervolgens gaat de kritische blik van de generaal, de opperpriester, de koning eroverheen. Nee, laten we die boeken vooral serieus nemen.

En-el Hak | 28-06-09 | 13:44

Op zich wel sneu dat niemand hem Mikaeel noemt.

Clairvius | 28-06-09 | 13:43

Ik denk dat Wacko beneden bij Jezus' oudere broer vertoeft.

Adrian Leverkühn | 28-06-09 | 13:38

@ Kop Koffie | 28-06-09 | 13:31

En wat is het Engelse woord voor god? Ook Allah?

Clairvius | 28-06-09 | 13:37

@En-el Hak; klopt wat betreft het NT, maar we hebben ook nog het boek van henoch, de dode zeerollen en de katharen. Ik heb mijn feiten niet alleen van het NT.

salonsocialist | 28-06-09 | 13:35

Als religieuzen hun godjes niet eens van elkaar kunnen scheiden, waarom dan zogenaamde heilige boeken op de letter geloven?

En-el Hak | 28-06-09 | 13:34

Even voor de duidelijkheid; Allah (Arabisch schrift: الله) is het Arabische woord voor God.

Kop Koffie | 28-06-09 | 13:31

Zelfde god of geen zelfde god, als ze zeggen spinazie dan veretáál je ook spinazie en geen andijvie.
Zo'n voorval zegt alles over die ranzige gristenen. Zijn de grootste oplichters.

grote haas | 28-06-09 | 13:31

Bekijk het zo, christenen en moslims hebben beide een andere manier om bij dezelfde God te komen. Welke de beste is weet ik niet, als die er uberhaupt is. Maar om Allah met God te vertalen is niet raar.

Kop Koffie | 28-06-09 | 13:24

@salonsocialist | 28-06-09 | 13:15
Het verschil tussen de god uit het OT en NT: verschillende schrijvers. Het OT is een geschiedkundig werkje, aangevuld met belevenissen en fantasieën. Het NT is geschreven, herschreven en nog 'ns hereschreven, totdat een voor christenen (lees: de Kerk) acceptabel boek, vol van schaamte en schuld en sombere vooruitzichten, overbleef.
Daarbij komt dat godenverering per stam verschillende. De namen zijn later door elkaar gebruikt. Dit is een wiki-link met redelijk onderbouwde info, dunkt me: nl.wikipedia.org/wiki/JHWH

En-el Hak | 28-06-09 | 13:24

Kut EO

eM!nence | 28-06-09 | 13:23

Wie God is weten we, maar wie is Allah? Die vent van de hakkenbar? De Baäl van de finnen? Valt weer mee dan Wacko zich niet tot Fin liet ombouwen, maar die heb je niet zoveel in de VS, dus dan maar de grootste gemene deler. Mohammed is een profeet te ver en dus een brug te ver. Maar dat zeggen joden ook van Jezus, maar ja je moet toch wat als je geen joodse moeder hebt en dus een niet-jood (goi) bent. Dus helemaal goed vertaalt.

Permanent | 28-06-09 | 13:22

En-el Hak | 28-06-09 | 13:09
LOL

sjaakdeslinksesul | 28-06-09 | 13:19

Hmmpf.. krijgen we nu zo'n puinhoop begravenis als die van Arafat?

dugo | 28-06-09 | 13:19

Geenstijl, Allah is God.

Kop Koffie | 28-06-09 | 13:19

Ik zweer bij Allah dat ik smorgens bij de NOS ook de vertaling "God" zag. Dit viel me op omdat paar minuten later bij RTLNieuws met "Allah" werd vertaald. Volgens mij hebben Knelvel en vd Brink gewoon deze NOS versie gebruikt. Opvallend NOS blijkbaar later toch weer Allah is gaan gebruiken

Scheepskameel | 28-06-09 | 13:18

Manipulatie van de waarheid door Christenen.

Komt mij bekend voor!

Is het niet, Balkenende?

Had-je-me-maar | 28-06-09 | 13:15

@En-el Hak klopt; maar ik twijfel daarover aangezien de god van eht oude testament ook agressiev is en die van het nieuwe testament dat juist niet is. Dus dan hebben we te maken met een God met een gespleten persoonlijkheid, of het is een hele andere gast. Zelfs Jezus zou gezegd hebben(alhoewel ik nog niet heb kunnen vinden waar dat staat) dat de schepper van de aarde niet DE God is. Maar goed, er zijn nog genoeg andere theorien; de werkelijkheid zoals we die nu kennen is een werkelijkheid van de duivel. Of de slang in het paradijs was juist een goede gast; hij wilde de mens waarschuwen voor de werkelijkheid gecreerd door de duivel. Allemaal heel interessante theoriene en helaas komen we daar toch niet achter aangezien er geen tijdmachine bestaat.

salonsocialist | 28-06-09 | 13:15

Volgens mij istie bier aan het zuipen samen met Thor en Loki.

Kets22 | 28-06-09 | 13:15

Waarom uitgebreid ingaan op zijn bijzonder stem, maar met geen woord reppen over de muziek zelf??

Mulimans | 28-06-09 | 13:14

Ja, EO had beter Allah kunnen zetten in de ondertitels. Next.

Richard H. | 28-06-09 | 13:13

@ wtfgebeurdhierdan | 28-06-09 | 13:08

Als ik tot het vliegende spaghettimonster bid (ketchup zei met hem), heb ik liever niet dat anderen zeggen dat ik Doutzen Kroes aanbid, simpelweg omdat zij hen steun geeft.

Clairvius | 28-06-09 | 13:12

Allah is gewoon het arabische woord voor God. De EO heeft het dus goed vertaald.

Zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten, en dat is hier op Mutsaerts wel heel erg van toepassing.

Angelica | 28-06-09 | 13:11

Hallo, al-lah, betekend gewoon "de god"
de redactie faalt nogal regelmatig tegenwoordig ...

am | 28-06-09 | 13:10

Allah betekent toch ook God? Alleen in een andere taal...

reinaarden | 28-06-09 | 13:10

Hoe zou het met Pia Zadora zijn?

En-el Hak | 28-06-09 | 13:09

Is toch allemaal hetzelfde?
Je aanbid iemand, die je "steun geeft" en die is voor jou een goddelijkheid. Whatever. God of Allah, maakt allemaaln iet uit.

wtfgebeurdhierdan | 28-06-09 | 13:08

Zowel allah als god zijn afkomstig van hetzelfde woord uit het sankriet, allahmaal bedrog.

sjaakdeslinksesul | 28-06-09 | 13:07

Volgens mij zit die bij mij in de plastic afvalverzamelzak.

Affengeiler Schwanz | 28-06-09 | 13:05

@salonsocialist | 28-06-09 | 12:54
In theorie heb je gelijk,in de praktijk wordt met JHWH op god geduid, voor zowel christenen als Joden.

En-el Hak | 28-06-09 | 13:03

Johan Cruijff is toch God....?

Verwarrend allahmaal dit.

QB (ja die.....) | 28-06-09 | 13:03

Tijdens werkdagen op kantoor is GS niet bij te houden. In de weekenden check ik na drie nieuwe filmpjes op pornhub GS en meestal kan ik dan weer verder fappen dankzij pornhub. Ik had een beetje hoop gevestigd op Bas Taart. Maar goed. Ik ben weer even naar pornhub. Daar staan inmiddels weer 5 nieuwe filmpjes.

Richard H. | 28-06-09 | 13:03

Van Dale:
God de; m (christendom) de Schepper, het Opperwezen: hij vreest ~ noch gebod is een goddeloos en slecht mens; leven als ~ in Frankrijk onbezorgd, lui en lekker; (inform) ~ beware me, ~ bewaar me uitroep van afkeer, schrik, verontwaardiging

Al·lah de; m de god vd islam

Taalkundig heeft Mutsaerts volledig gelijk en slaat de EO de plank mis.

@iedereen die God, in tegenstelling tot Allah, als liefdevolle en vergevingsgezinde god ziet: vraag een Urker of willekeurige Bilblebelt bewoner naar zijn/haar godsbeeld!

Rooie__ | 28-06-09 | 12:57

Allah betekend God, dus wanneer je dat vertaald naar God doe je in principe niets verkeerd

Dirkmans | 28-06-09 | 12:57

Doet de redaksie uit naam van god aan zondag rustdag ofzeau ?

Teun van het Tuinpad | 28-06-09 | 12:56

De wereldreligies drijven geheel op de schuld en schaamte van hun volgelingen, niet op ontwikkeling van hun volgelingen. Daarom, en daarom alleen, zijn het zuivere christen- en jodendom alsmede de islam verderfelijk.

En-el Hak | 28-06-09 | 12:56

Heb ik die hele uitzending zitten afkijken... pfff

kapsalon | 28-06-09 | 12:56

Beetje oud dit nieuws, dat is gisteren al besproken. Het lijkt hiet wel een krant. GS -1

jvlaam | 28-06-09 | 12:55

Aangezien ik op dit moment niks beters te doen heb maar weer eens een reactie.
.
bintang | 28-06-09 | 12:52
Michael Jackson wordt door velen gezien als een grootheid van een andere planeet. Het is misschien voor een aantal mensen onverteerbaar dat een muzikaal genie als MJ moslim (geworden) is.

Jeremia | 28-06-09 | 12:55

Bij god bij Allah? hij was toch gewoon dood?

Geert Flater | 28-06-09 | 12:55

bintang | 28-06-09 | 12:52

Gewoon regelrechte propaganda, maar dat is wel gebruikelijk voor de EO.
De EO is de zender van reli-sneuheid.

magentaplacenta | 28-06-09 | 12:55

@poaw | 28-06-09 | 11:17
Allah is geen echt nederlands woord (dacht ik), dus taaltechnisch gezien was de vertaling correct. Overigens wordt de vertaling gewoon door een vertaal bureau gedaan en ik geloof er geen zak van dat de eo (of welke omroep dan ook) elke letter controleert. Dus het hele topic gaat nergens over.

Hellsmurfje | 28-06-09 | 12:54

Voor al die mensen die denken dat God en Allah gelijk zijn; dat is niet zo. je hebt Jahwe, Allah en God. Jahwe is die gozer van het oude testament; een agressief geval. Allah is die tuup van de koran; een pedofile agressieve eikel. God is de gast van het nieuwe testament; die vent van "andere wang toewijzen"en make love not war. Dus wie zou u kiezen ????

salonsocialist | 28-06-09 | 12:54

God is misschien wel een ander woord voor Allah, maar ik heb nog nooit een christen horen zeggen dat hij tot Allah bidt of een moslim horen zeggen dat hij tot God bidt. De EO-vertaling is dus minimaal misleidend.

bintang | 28-06-09 | 12:52

Fuck Religion!

Mathyzz | 28-06-09 | 12:52

Als er een God is volgens de bijbel dan brandt die pedo nu in de hel.

De natte hond | 28-06-09 | 12:52

@ sjoerdploert | 28-06-09 | 12:42
Tsss, nou ik was niet van plan allerlei bommen te laten ontploffen en mensen te onthoofden alleen omdat een of andere gek in de woestijn wat overgewaardeerde blabla heeft geopenbaard.
Jij vind mij eng, ik vind jou naïef.

ZSU-23-4 | 28-06-09 | 12:52

Ohjaaaa dus dat verklaart MJ's aandacht voor kleine kindjes, hij was bekeerd tot de islam!

dutchy90 | 28-06-09 | 12:52

"Die omroep vindt dat Michael op dit moment helemaal niet bij Allah maar gewoon bij God vertoeft. Dat is namelijk het enige ware geloof"
Oh, God is een geloof? Beetje wakker blijven hè :)

Uomo Universalis | 28-06-09 | 12:52

Mutsaerts heeft wel degelijk een punt. Als Jermaine Allah zegt, bedoelt ie dat ook. De Engelse vertaling van god is namelijk god. En dat hoor ik nergens.

Clairvius | 28-06-09 | 12:50

Ik vond je weeralarm topic sterker Mutsaers.

dickel | 28-06-09 | 12:49

God: 'Allah twee koffie en snel een beetje."

En-el Hak | 28-06-09 | 12:49

Gaat een van de grootste artiesten allertijden dood, maar die gristenen moeten en zullen God aan iedereen opdringen.
Walgelijk tuig, afkappen die subsidie.

Be-Em-We | 28-06-09 | 12:49

Whíiíí íééh ííh!!
* doe uw voordeel met dit veelzeggende plempje*!

Jackanders | 28-06-09 | 12:49

Voor de rest is dit natuurlijk een onderwerp van niks. De EO die Allah met God laat ondertitelen. Volgens mij worden die titels ook nog uitbesteed aan een mediabedrijf. Dus de vraag is of de EO er expliciet de hand in heeft gehad. Het lijkt mij meer een actie van een stelletje hippies die vinden dat Allah en Jaweh dezelfde moeten zijn.

Jeremia | 28-06-09 | 12:48

God en Allah zijn toch hetzelfde, dus wat boeit het?

Als die relifanaten dit ook eens in zouden zien...

Count von Cunt | 28-06-09 | 12:48

Gallisch | 28-06-09 | 12:25
Geen gooroe (correct gespeld).
Religie is zoethouder om kaartjes te plakken en interpretaties vlot te laten verlopen maar voorkomen het zien van het hier en nu. Tolle doet niet aan aanhangers maar zijn taal spreekt de mens op eigen kunnen aan.
*buiten spelen gaat, plop*

Stroopdoos | 28-06-09 | 12:45

Michaël Jackson is een afvallige Jehova's getuige die moslim geworden is. Het (man/vrouw??) is nooit christen geweest.

Jeremia | 28-06-09 | 12:45

wanneer komt er weer een rutger-filmpje?

Noobhouse | 28-06-09 | 12:44

Zeg Muts... Allah = God en God = Allah
Dooie...

Jan Gordelroos | 28-06-09 | 12:44

Bij de multiculti NOS vertalen ze 'Allah' gewoon met Allah, maar bij de conservative bastards van de EO moeten ze 'Allah' weer zonodig uit het Arabisch vertalen naar God, terwijl het ook veelgebruikt een Nederlands woord is. Een vertaling naar 'God' was dus helemaal niet nodig. Zou de EO ook verslag doen van zijn islamitische begrafenis?

SamKoeman | 28-06-09 | 12:43

ZSU ik vind jou net zo eng als die terroristen hoor

sjoerdploert | 28-06-09 | 12:42

Hij sloot zich aan bij de Islaam omdat hij zo meer voor elkaar kon krijgen in de tijd dat hij daar in Dubai/Quatar, VAE.
Als Muslim mag je namelijk meer in dat soort landen.

Mongeaul | 28-06-09 | 12:42

Hoe dan ook, goed acteren kan die negerT niet. "Oeh, this is hard", zonder tranen of stotteren. Ik weet niet waar hij het moeilijk mee had, met het praten voor de pers of het samenstellen van fatsoenlijk grammaticaal correcte zinnen uit zijn beperkte vocabulaire.

Eagle_Eye | 28-06-09 | 12:42

@woppo

Inderdaad volledig mee eens, in wat voor vorm onzin ook gegoten wordt het blijft onzin.

Pantheist | 28-06-09 | 12:39

LEAD VOOR NIEUW ARTIKEL.
Michael Jackson is ingehuurd door Iran.

Amalia Wasserstruyk | 28-06-09 | 12:39

Allah=God=Jahweh=FAIL voor Geenstijl

vagehond | 28-06-09 | 12:38

Nog steeds reaguurderts die zonodig islam en gristendom willen vergelijken. Hou daar nu eens mee op! De basis is hetzelfde; het is allebei massa-waanzin. En dan boeit het werkelijk niet of de een zus doet en de ander zo.

Rest In Privacy | 28-06-09 | 12:38

Dank u.

Mongeaulie waarsguwt | 28-06-09 | 12:36

Allah betekent God, in het Arabisch ofzo. Ik hou het erop dat ze gewoon slecht geïnformeerd zijn bij de EO en gedacht hebben dat die ene negert er gewoon een woord Arabisch tussendoor slingerde.

feanfan | 28-06-09 | 12:36

God en Allah = 1 pot nat voor mij.
*Wacht op een origineel filmpje van Rutger over M.J.*

lefute | 28-06-09 | 12:35

Hoezo is God hetzelfde als Allah??
Weet je dan niet wie God is?? Zal ik je dan maar uitleggen, als ongelovige notabene... God is het onverdeelde onder het verdeelde, God is als de woestijn onder de zandkorrels, het eeuwige boven het vergankelijke, het tijdloze tussen de minuten, onbetaalbaar, van onschatbare waarde en toch kosteloos en nergens te koop.
Aangezien Allah overal dood en verderf zaait, mensen van verschillend geloof tegen elkaar opzet en verdeeldheid zaait, in vrijwel ieder land de wetenschappelijke en economische neergang inzet en een zijn boodschap aan een egotrippende, moordende, kinderverkrachtende, discriminerende, onnozele maniak heeft geopenbaard kan Allah simpelweg niet hetzelfde zijn als God.
Waar God bergop is, daar is Allah een bergafwaartse downgrade.
Allah verwisselen met God is zelfs voor de eenvoudigste mens een grove belediging. Allah hoort niet thuis in een beschaafd land anders dan als een beest aan de ketting.

ZSU-23-4 | 28-06-09 | 12:33

Wat een domme reacties hier.
God is geen Allah, anders waren de christenen wel moslims geweest.
Mutsaerts is dus bijzonder scherp op de zondagochtend

hellothere | 28-06-09 | 12:32

Enne het is ook nog eens FOUT gespeld: "ik houD van je" en 'god' is een zelfstandig naamwoord dus niet met hoofdletter.

dubber | 28-06-09 | 12:29

Van een muts naar de andere Muts: projecteer je onwetendheid even op de zijkant van m'n beeldscherm de volgende keer.

Amalia Wasserstruyk | 28-06-09 | 12:28

Stroopdoos | 28-06-09 | 12:16
Wie is Eckhart Tolle nou weer? Oppervlakkige google-studie doet mij vermoeden dat hij een soort spirituele goeroe is? Ik vind dit soort lieden toch moeilijk te rijmen met wat je verder in je comment zegt. Een 'zelfstandige en vrije ontwikkeling' - ik zie het verschil niet tussen geïnstitutionaliseerde religies en allerhande handelsreizigers in geestelijk welzijn als het gaat om de belemmering daarvan.

Gallisch | 28-06-09 | 12:25

Damn Geenstijl, kwaliteit van de posts hier gaat echt hard achteruit de laatste tijd :S Zoek aub eens wat andere topics dan alleen maar die eo'ers te bashen!

Jellerbert | 28-06-09 | 12:24

@ nietjesmasientje | 28-06-09 | 11:47
Een transformator verandert wisselstroom (beter wisselspanning). Een omvormer verandert eerst gelijkstroom (uit een accu) in wisselstroom en vervolgens in een hogere spanning. Bv. 12 volt gelijkstroom naar 230 v wisselstroom. Die dan overigens door de voeding van de laptop weer wordt terug veranderd in bv. 15 en/of 5 v gelijkstroom.....

Jeff Hawke | 28-06-09 | 12:23

Micheal was gek en sloot zich aan bij "the nation of islaam" zegt zoiets iets over Michael of iets over de Islaam.

Mongeaul | 28-06-09 | 12:22

Niet alleen de vertaling ( Allah-God) van de EO, maar ook de hééle boodschap is fout!
Want Michael Jackson is, - zoals het een ware godenzoon betaamt -, na 3 dagen ( vandaag dus) weer uit de dood herrezen.
En over 40 dagen zal hij, - moonwalkend op een wolk-, ten hemel opstijgen!
Iedereen die daar anders over denkt, maakt zich schuldig aan "blasfemie."
Blasfemie is verboten! Goedverdoemme Ernesto Ballin, doe daar iets aan.

Mr. Bator | 28-06-09 | 12:20

had christelijke klasgenoten uit indo. gebruikten ook allah i.p.v. god. lekker boeiend dit. geeft wel aan wat voor christen bashers er voor geenstijl schrijven. zijn gewoon fundis, pure hetze, ipv gezond verstand gebruiken. GeenStijl ga eens deaud

Ron_Paul | 28-06-09 | 12:19

Zware Guy | 28-06-09 | 12:08
Onzin ja! Totale bullsh** van voor naar achter. Er is geen allah en er is geen got. Dikke angst en paniekzaaierij om het de angstige egootjes in het gareel te krijgen/houden. Verder verdiep ik mij niet in die troep en wens een ieder een zelfstandige & vrije ontwikkeling toe die vooral vrij van angst en waandenkbeelden mag zijn. Wat is en niet is veroorzaakt ellende. Verenig die 2 en alles is mogelijk waaronder puur geluk en vrijheid. *Eckhart Tolle aanraad*

Stroopdoos | 28-06-09 | 12:16

sjoerdploert | 28-06-09 | 12:09
Verrek, die moonwalk! Nou je het zegt, moonwalk, maangod, voorkeur voor kinderen, niet van deze wereld....
Ja dan moet ie wel moslim zijn geweest.

Amen | 28-06-09 | 12:16

Van Allah mag je ook gewoon sex hebben met 9 jarige meisjes, of jongentjes ook oke zijn weet ik niet, maar het lijkt me voor MJ geen probleem. De grote heilige profeet van de moslims trouwde met een 6 jarig meisje en consumeerde het huwelijk toen ze 9 jaar was.
 
Bron: www.faithfreedom.org/Articles/sina/aye...

zedong | 28-06-09 | 12:14

Dostranamus | 28-06-09 | 10:55

versie 0.5 dan toch zeker?

sarkaasticus | 28-06-09 | 12:11

god/allah is nu eindelijk bij MJ. kan ie eindelijk 's die moonwalk leren van de meester. HIJ kon niet wachten om 'm naar zich toe te halen.

sjoerdploert | 28-06-09 | 12:09

@Stroopdoos | 28-06-09 | 11:50
Onzin, al-Lah is de notoire maangod aan het polytheistische firmament op het Arabische schiereiland, gekaapt door rovershoofdman Mohammed en gepromoveerd tot énige god. Overigens, ook z'n leer staat nogal diametraal op de gggristelijk God.

www.faithfreedom.org/Articles/skm30804...
www.1000mistakes.com/chapter16.html

Zware Guy | 28-06-09 | 12:08

Namen voortaan ook vertaald:

Brak Opoma?
Jo Bidden?
Wim en Hilda Indeton?
Sjors Bos?
Opera Winfriet?
Tjee Leenook?

lutger | 28-06-09 | 12:08

Ah, eindelijk erkennen die gristenen dat Allah de ware god is. Weer een overwinning van de islam!
-PS.: Wat een verbeter-drang bij de reaguurders.

Booka | 28-06-09 | 12:07

Heel erg voor je, Mutsaerts, dat je Allah niet genoemd is. Dat is knap balen. Komkommertje erbij?

Godward | 28-06-09 | 12:05

Het is erger dat ze allah zien als de christelijke god. Als hij bestaat dan is er levensgroot verschil met allah de maansteen waarvoor honderden miljoenen gedood zijn in allah's naam.
Het zal meer zo een politiek correcte techneut zijn die dat wel even zal beslissen en niet zozeer opzet van de EO.

solidstate | 28-06-09 | 12:05

stelletje lutsers, ga terug naar godsdienst les op de basisschool!

Allah = God, een en het zelfde, net zo als de islam eigenlijk op het christendom is gebaseerd en het christendom op het jodendom is gebaseerd.

KneiterKnatterKnoter | 28-06-09 | 12:04

fuckje | 28-06-09 | 11:56
Goed plan, eerst een mooie naam voor die nieuwe god bedenken.

Amen | 28-06-09 | 12:03

Jammer dat jullie niet weten dat Allah gewoon God betekent

Mister M.P. | 28-06-09 | 12:02

God of Allah is één pot nat
Kerk of moskee, imam of dominee
Geef mijn portie aan de profeet
Als ik mij onderwerpen wil
Bel ik een agente die ik ken
Voor een gewapend verzetje in bed

Gallisch | 28-06-09 | 12:01

En ik maar denken dat Allah ook God betekend en dat ze dus niks verkeerd aangepast hebben. Naief van me.

Jan Paardenslaeger | 28-06-09 | 12:01

-weggejorist-

NielsJE1971 | 28-06-09 | 11:59

@Amen |11:53
Precies!
Jammer dat de rest va de wereld dit niet wil inzien.
Zullen we samen een nieuwe religie oprichten?

fuckje | 28-06-09 | 11:56

Best vreemd eigenlijk, dat de gristen-bash-mode zeau populair is..
terwijl het de moslims zijn met hun Allah die de hele wereld willen "onderwerpen" (= betekenis 'moslim')
Het enige wat gristenen willen vertellen is dat Jezus er is, dat God "LIEFDE" is, en geen facistisch God zoals "Allah" word voorgespiegelt in de koran...
.
Trouwens, die koran is ook maar een slap aftreksel die door de "analfabeet Mohammed" 500 jaar na de Bijbel in elkaar is geflanst...
.
@ kippeNeukert,
www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=...
bedankt voor de link

Jazz87 | 28-06-09 | 11:56

Zit het artikel te lezen en wmp pakt van alle nummers "Michael Jackson is in heaven now" van Obscure (turn up the bass 17).. Wist niet eens dat ik dat (kut) nummer had!

Mcfan | 28-06-09 | 11:54

fuckje | 28-06-09 | 11:49
Blijkt weer eens wat een prutser die allah is. Hoe lang is ie nou al bezig de aarde te verkloten? Nee dan god, in 6 dagen had ie alles gefixed.

Amen | 28-06-09 | 11:53

Mutsaerst en alle andere stukjesschrijvers:
Doe weer eens zo worden als een tijdje terug...!!!! Zeg maar de tijd van Fleischbaum; met zo nu en dan vlijmscherpe stukjes. Soms een tijdje niets, soms weer wat meer. En niet zoals nu elk uur een op niets slaand artikel de air in sturen...

kareltje1 | 28-06-09 | 11:52

kneuterzak | 28-06-09 | 11:49
Ik zie dat je daar ook naar zijn Last Minutes kan kijken.
Koel.

Teun van het Tuinpad | 28-06-09 | 11:52

Alsof Mutsaerts niet weet dat die 2 hetzelfde betekenen.. Laat de EO dan eauk es Allah ipv god uitspreken! Kunnen de Mutsaerts bashers zich dat dan voorstellen?
Lutsers

Stroopdoos | 28-06-09 | 11:50

Eindelijk een omroep die de islam (stilzwijgend) aanpakt, komt er alsnog commentaar. We zijn wel een zeikerig volkje aan het worden hier in de Lage Landen hoor..

Handige Harrie | 28-06-09 | 11:50

Terwil het toch zo simpel is:
God heeft de aarde in 6 dagen gemaakt, en Allah heeft er met hulp van Mo een puinbak van gemaakt.

fuckje | 28-06-09 | 11:49

Waarom deden jullie ook al weer boosdoen tegen VPRO? Omdat ze een reclameboy ten onrechte van iets vreselijks beschuldigden. Ik zie een kleine omgekeerde paralel met dit prutsartikel van Mutsaerts.

HEvD | 28-06-09 | 11:48

Mogen we nu goedverdoeme verder naar een nieuw topic waar we Marijke Vos kunnen bashen ?
* EO\MJ zat is *

Teun van het Tuinpad | 28-06-09 | 11:48

Islam bekeerd? Het geestelijk verval van MJ was dus al lang duidelijk zichtbaar.

Bolhoed | 28-06-09 | 11:48

@ begin EO

stroom omvormer-heet dat niet gewoon transformator....

nietjesmasientje | 28-06-09 | 11:47

Pomptidompompom. Na lang wikken en wegen over deze gewichtige kwestie kom ik tot de volgende fatwa: vertaal allah wel met allah. Christenen in het westen zullen dit woord niet voor niets gebruiken. En als moslims het woord gebruiken, nemen vertalingen dit doorgaans toch over? Bovendien was MJ al een halve moslim. Het schijnt dat zijn voorhuid ergens bij zijn neus zit.

Gallisch | 28-06-09 | 11:46

Let op, komt zo iemand vertellen dat allah de vertaling is van god.
Sta jij even mooi te kijken Mutsaerts...

Amen | 28-06-09 | 11:46

Gewoon beelden uit het NOS journaal, lekker makkelijk scoren weer.
Non-issue. Totaal geen nieuwswaarde. Ook niet grappig.
God is overigens een verzamelnaam voor alle bovennatuurlijke wezens en niet per definitie God als in de bijbel. Allah, Vishnu, Maha Brahma, Donar het zijn allen goden.

fietshelm | 28-06-09 | 11:45

Allah=God
Dit artikel slaat nergens op.

kuifje. | 28-06-09 | 11:45

fictie..... dus je mag ze noemen zoals je wil.

Braakbal | 28-06-09 | 11:44

In deze maakt het me helemaal niet uit bij wie hij is.
Wij zijn van hem af, dat telt.

Teun van het Tuinpad | 28-06-09 | 11:44

Leuke advertentie onder het artikel.

publicitaire hitman | 28-06-09 | 11:44

Hij is niet bij god of allah. Hij staat gewoon bij Madame Tussaud.

James Lastig | 28-06-09 | 11:43

Karl Marx zei al: "Religie is opium voor het volk".

*nog een hijs van zn waterpijp neemt*

SchraleBaffert | 28-06-09 | 11:42

zijn drie geloven maar alle drie aanbidden ze de zelfde god. Dus of je het vertaald naar Allah of naar god. En idd Ik zelf denk dat MJ op gegeten wordt door miljoenen bacteriën en andere beestje en zo op genomen wordt door Moeder aarde en de Californiëse wijn planten die wij weer over een paar jaar bij de Appie halen. Waar echte wijnproevers van zeggen ik proef een beetje aarde, iets kruidig en een beetje MJ.

Littlemob | 28-06-09 | 11:41

Allah of God, wat maakt het uit. Behalve een boel oorlogen en onderdrukking...

allemaggchies | 28-06-09 | 11:37

De uitdrukking "de plank volledig misslaan" heeft dankzij Mutsearts een nieuwe dimensie gekregen! Dan staat toch wel het schaamrood op je kaakjes als je zit mee te lezen, hé Mutsearts!?

Foei toch EO. Je moet de WAARHEID spreken en MANIPULATIE is volgens mij een zonde. Zoniet dan weet ik het wel voortaan......

Iwmac | 28-06-09 | 11:36

allah=god en god=allah zo moeilijk was het dus niet.

Voor diegene die het hebben over maleisie; daar is het een politiek spel geen reli-spel het blijft daar tussen de verschillende partijen wrijving ontstaan.

Zie ook: nieuws.maleisie.be/2009/20090529_allah...

rainboy72 | 28-06-09 | 11:35

Ik word helemaal schijtziek van al die godgezwellen....... of ze nu god of allah of pendaalemmer genoemd worden. ER IS HELEMAAL NIKS..... stop toch eens met dat 'geloven'............. stumperts!!!!!

Wittekaas | 28-06-09 | 11:33

Oh ja, aangezien er al zoveel kunststof in hem is verwerkt, wordt hij misschien wel gewoon omgesmolten. Worden er legoblokjes van hem gemaakt en kunnen de kinderen nu eens met hem spelen.... Niks god en allah dus, gewoon Bart Smit.

SecretService | 28-06-09 | 11:32

Michael was GOD, en eauk nog King of Pop.

kneuterzak | 28-06-09 | 11:31

Hij is niet bij god en is niet bij allah. Beiden bestaan namelijk niet. Waar hij dan wel is? Hij wordt straks gewoon opgevreten door de wormen, net als iedereen die begraven wordt. En anders gaat hij gewoon de pijp uit.

SecretService | 28-06-09 | 11:30

Het aanbidden van iets, of het nou god, allah, jehova of michael jackson is, doet niets behalve de aandacht wegleiden van de realiteit die je in de ogen staart...
EO altijd -1 voor pink fakking paradise bullsh**

Stroopdoos | 28-06-09 | 11:28

Je mag God Allah noemen en Allah God, is wel vaker.

Tha Guano Ape | 28-06-09 | 11:28

@redactie ... who gives a fuck wat de EO zegt?
Hou toch eens op met het afzeiken van de staats TV waar toch geen mens naar kijkt.

James Lastig | 28-06-09 | 11:28

mutsAARS = antigristenfundi

discoverer | 28-06-09 | 11:27

@Jos verbeek

Daar heb je een punt

Air van Boven Dorens | 28-06-09 | 11:26

pfff... genstijl naast ongefundeerd en kwetsend nu ook mierenneukmode?

discoverer | 28-06-09 | 11:26

Ik dacht altijd dat Allah gewoon de islamitische vertaling is van God... Ik snap het probleem niet zo. Een beetje overreacted van GS.

Timnie | 28-06-09 | 11:26

Beter ook dat de text is aangepast. Wij zijn met God opgegroeid en niet met Allah. Dat Allah zo´n beetje in onze maaggesplitst wordt tot daar aan toe maar denk ik aan God dan denk ik niet aan Allah en waarscheinlijk denkt een moslim net andersom. Uiteindelijk of het nou Budah of Allah of God is het is allemaal het zelfde alleen door de afgelopen paar duizend jaar heeft God verschillende namen en opvattingen gekregen. Maar het komt allemaal op een ding neer en dat is liefde.

Jabalinero | 28-06-09 | 11:25

Air van Boven Dorens | 28-06-09 | 11:23
Als er in die tijd een middel had bestaan waarop ongelimiteerde en vrije uitwisseling van gedachten en denkbeelden mogelijk was geweest, dan hadden de religies geen schijn van kans gehad..

JosVerbeek | 28-06-09 | 11:25

Christianos ad leones !

Marcus Porcius Cato | 28-06-09 | 11:25

Als niet praktiserend-monotheïst zijnde denk ik dat alle gelovigen tot één en dezelfde god bidden, alleen ze noemen hem anders. Dat de jaartellingen per geloof van elkaar verschillen is niet meer dan een communicatie stoornis wegens gebrek aan internet tijdens het ontstaan van religie...

Air van Boven Dorens | 28-06-09 | 11:23

@Jazz87 | 28-06-09 | 11:20

Zie bovenstaande link

kippeNeukert | 28-06-09 | 11:23

Bekijk het positief: na het jarenlang terroriseren van de hele wereld met zijn baggermuziek zal hij nu ongetwijfeld bij Allah met 72 maagden liggen te prutsen.

dr.spin007 | 28-06-09 | 11:22

ik verwelkom hem anywaytjes, regardless of hoe jullie Mij noemen

marenqo | 28-06-09 | 11:22

@ mijzelf; Ineens spontaan last van een identiteit crisis gekregen. Bedankt reaguurders!

Godspeed | 28-06-09 | 11:21

Allah betekent ook gewoon God, is gewoon een pseudoniem...
maar het is dus weer "vingertje wijzen en "oooohoooh" roepen richting de gristenen? ik zal het effe ophelderen:
.
God en Allah zijn hetzelfde... alleen geloven moslims in Mohammed én Jezus als profeten... en gristenen zien Jezus als de zoon van God... dat is verschil.. tja en z hebben een koran die wat afwijkt van de bijbel.. maar zeker dezelfde oorsprong heeft...
Een fijne zondag, gr Jazz87

Jazz87 | 28-06-09 | 11:20

@ Aardappeleter | 28-06-09 | 11:08
Dat is onzin.
Juist strenge Protestanten wijzen er vaak op dat Allah een andere god is dan die van de bijbel. Moslims gaan ervan uit dat Joden, Christenen en Moslims één en dezelfde god aanbidden.

In Malaysia is er een verbod geweest op het gebruik van de naam "Allah" door christenen. Dat had niets te maken met geloofszaken, maar met de vrees van de overheid en Islamitische voormannen dat moslims in de war zouden raken als zij per ongeluk Christelijke lectuur zouden lezen. In Zuidoost-Azië denken nogal wat Moslims dat Christenen een geheime bekeringsagenda hebben. Het spiegelbeeld dus van de Islamiseringsthese die in Europa opgang doet.

Mas Rob | 28-06-09 | 11:19

"you know i'm dead, i'm dead. you know it, you know it"

tralalalala...

Air van Boven Dorens | 28-06-09 | 11:19

Wellicht voor god en allah een idee om een omgangsregeling in te stellen?
SecretService | 28-06-09 | 10:33
============================================
*LOL*

jullie ook hier? | 28-06-09 | 11:18

Air van Boven Dorens | 28-06-09 | 11:13
Het was toch een verzameling idioten? En als er genoeg idioten zijn die hetzelfde denken wordt het een godsdienst genoemd, zoiets.
Michael is gewoon wormenvoer geworden, alhoewel ik ernstig betwijfel of die beesten hem nog pruimen..

JosVerbeek | 28-06-09 | 11:18

Hellsmurfje | 28-06-09 | 10:30
Klopt, maar zou het niet toch zo netjes geweest zijn om het gewoon met Allah te vertalen? Ik geloof niet dat christenen blij zouden zijn als hun 'god' Allah genoemd zou worden.

poaw | 28-06-09 | 11:17

Hij schreeuwd nu vast " thriller , thriller night " en zit er warmpjes bij de rest van zijn gAllah broeders die proberen iets te doen met hun 72 maagden . Wat zal het er vol zitten met jammerende vrouwen , mocht je 1 zeurende vriendin al erg vinden , stel je er dan 72 voor ...

klaas67 | 28-06-09 | 11:17

God en Allah zijn beide hetzelfde noobs, Allah is niets anders dan de vertaling van het woord 'God' in het Arabisch...

putty | 28-06-09 | 11:16

Ach ja als rechtgeaarde atheist kun je ook niet weten dat die dingen hetzelfde zijn. Zal mij ook verder niet aan m'n zak jeuken.

KabbelendKontwater | 28-06-09 | 11:15

Hij zit hier geweaun op de bank, dikke hoax duss ...

Jackanders | 28-06-09 | 11:15

Ik vraag me af als die baardapen überhaupt blij mee zijn als Michael Jackson bij allah zou zijn. Hij wijkt nogal af van hun norm, zachtjes uitgedukt.

stadsjongen | 28-06-09 | 11:15

Wat een onzin , Allah = God in het Arabisch , waarom zou de Nederlandse televisie het dat vertalen naar Allah in plaats van God ?

ZDS | 28-06-09 | 11:15

Het Allah-kamp mag die pedo hebben.

xxIxx | 28-06-09 | 11:14

elke religie is een sekte, alleen de sekte met de meeste aanhangers noemen we een godsdienst

Air van Boven Dorens | 28-06-09 | 11:13

-weggejorist-

HipHopPipo | 28-06-09 | 11:13

@Hatsjoesnies | 28-06-09 | 10:43
triest figuur.....

Hellsmurfje | 28-06-09 | 11:09

Er is maar één God voor Michael en dat is Walt Disney...

MichieldeMuiter | 28-06-09 | 11:09

Tsja, is lekker belangrijk echter het nos journaal van 07:00 op vrijdagochtend. Vertaalde het woord Allah toch ook echt in god.
player.omroep.nl/?aflID=9704730&st...
geen EO fan maar toch

duslekkerbelangrijk | 28-06-09 | 11:08

Punt is natuurlijk dat veel christenen er geen enkel probleem mee hebben om Allah God te noemen en omgekeerd. Bij extremistische moslims ligt dat net even anders: Allah is Allah en 'God' bestaat niet. Dus een toenadering in de trant van 'wij bidden toch tot dezelfde God' wordt door hen categorisch afgewezen. Je zou de vertaling van de EO dus kunnen typeren als dhimmi-gedrag.

Aardappeleter | 28-06-09 | 11:08

kansloos stukje, het lijkt erop dat 2009 de ondergang van GS gaat worden. kwaliteit wordt steeds lager en lager..

LTSzwakstroom | 28-06-09 | 11:08


Oh ja, de conclusie nog: Not done dus van de EO. Maar goed ... evangelisch, wat wil je?!

RusMor | 28-06-09 | 11:08

Pedofiele neigingen.. Tsja, logisch dat je dan bij mohamet uitkomt!!

kippeNeukert | 28-06-09 | 11:07


Volgens mij is "God" inderdaad de correcte vertaling naar het NL van "Allah" (vanuit 't Arabisch weliswaar).
-
Maar aangezien dat niet gangbaar is, moet je "Allah" gewoon met "Allah" vertalen in dit geval, omdat die broer in 't EN ook 't woord "Allah" gebruikte.

RusMor | 28-06-09 | 11:07

Haha, Meikol en mohammed zullen in het hiernamaals vast HELE dikke maatjes worden!!! *denkt aan bindende factor*
(als ze maar geen ruzie krijgen wie er vandaag badmeester mag zijn!!!)

kippeNeukert | 28-06-09 | 11:07

En ik heb nieuws: hij is niet bij allah en hij is ook niet bij god. Maar ach, laat ze in die waan

Klukkluk | 28-06-09 | 11:06

God van de Christenen= liefde en vergeving.
Allah van de moslims = haat en wraak.
Laat hem liever bij God zijn.

express | 28-06-09 | 11:06

'Noem het God of Allah, ze brengen oorlog en verdriet' - Marco Roelofs

Steve Stark | 28-06-09 | 11:05

Religie van de kindervrienden.

Zo jammer! | 28-06-09 | 11:05

alleen jammer dat mohammed van Allah een vreselijke afgod heeft gemaakt.

Ron_Paul | 28-06-09 | 11:04

Voordat ik deaud ga, word ik gauw voor Ajax. Dan is er na mij dood tenminste een ajaxcied minder..

Dat zal vast Meikol's achterliggende gedachte zijn geweest..

kippeNeukert | 28-06-09 | 11:03

Bouncer Petrus voert een selectief deurbeleid.... bij Allah staat niemand voor de deur...

MichieldeMuiter | 28-06-09 | 11:03

God, allah, bullshit.
Ik zie het verschil niet.

Amen | 28-06-09 | 11:03

christenen noemden God allang Allah in die streken voordat de Islam om de hoek kwam kijken. Als een Jood JWH zegt dan vertalen ze het ook met God.

Ron_Paul | 28-06-09 | 11:02

Het liefst had Michael paardenmeisjesfluisteraar willen worden, met troosttongzoenen, maar dat mocht niet van zijn vader.

fuckje | 28-06-09 | 11:02

Godallahmachtig... hij is bij geen van al die onzichtbare achterhaalde typejes. Tssss. Hij doet momenteel Vroeeem vrooem VROOAAAR en gaat als vliegtuig door 't leven.

Sr. Pescador | 28-06-09 | 11:02

Mutsaerts jonge daar sla je de plank totaal mis! Allah is arabisch voor god.
Als moslims roepen "Allah Hakkenbar" dan roepen ze God zit in de hakkenbar ;)

#fail @mutsaerts.

luclodder | 28-06-09 | 10:59

Duidelijk bewerkt, de tekst op de EO omroep luidde toch echt "Mogen de kleine kinderen altijd aan je blijven zitten, Micheal."

dikkepiemol | 28-06-09 | 10:58

Nou ja zeg, wat een ophef. Is er niks anders of zo Mutsaers? God en Allah is toch hetzelfde man. Beetje sneu.

rien6139 | 28-06-09 | 10:57

Voor alle azijnzeikers, Allah vertaal je gewoon tot Allah, ook al gaat het dan om hetzelfde verzinsel. En het feit dat de EO een bestaande vertaling aanpast en Allah vervangt door God is dus precies datgene waar dit stukje over gaat.

boterbabbelaar | 28-06-09 | 10:57

@ Sinar | 28-06-09 | 10:33
In Indonesië gebruiken christenen het woord Allah voor God, en zo wordt het ook gebruikt in de bijbelvertalingen.
De eerste zin van de bijbel - "In het begin schiep God de hemel en de aarde"- is in het Indonesisch: "Pada mulanya Allah menciptakan langit dan bumi."

Het gebruik van het woord Allah in de bijlbel is door het Indonesische Bijlbelgenootschap uitgelegd (en verdedigd) in het volgende linkje: alkitab.otak.info/index.php?hal=lihatP... .

Wel doet het vreemd aan om in de ondertiteling bij het filmpje Allah te vertalen met God, omdat het gebruik ervan in het Westen het exclusieve domein is van moslims. Als Jermaine Jackson het woord Allah bezigt, dan heeft dat een connotatie die in de vertaling verdwijnt.

Als Jermaine Jackson had gesproken over "De Heer" of "Jahwe", zou het dan ook zijn vertaalt in "God" ?

Mas Rob | 28-06-09 | 10:57

@Pluimpje 10:52

Allah=God volgens de EO. Klein nuance.... Maar er zijn belangrijker dingen op de wereld om je druk over te maken.

brutus68 | 28-06-09 | 10:57

Hij was eerst een die hard Jehova. Toen een Islamietje. Die man/jongentje zat echt in de problemen.

stadsjongen | 28-06-09 | 10:57

wat wil je dan met die ondertiteling, de volledige engelse tekst, het is toch een vertaling?

tjilptjilp1 | 28-06-09 | 10:56

zeiden jullie niet ergens dat jullie nooit meer over MJ gingen posten?

Wallie W | 28-06-09 | 10:56

maarre... MJ was toh geweaun Godt?

marenqo | 28-06-09 | 10:55

Foutje is begrijpelijk.
Islam is gristendom met een update naar versie 2.0

Dostranamus | 28-06-09 | 10:55

Waar je je druk over kunt maken... Tieten en tenen willen we zien!

BarneyBoner | 28-06-09 | 10:52

Tieten en tenen willen we zien!

Helemaal mee eens.... we gaan weer lekker met mn zoemlens in de duinen liggen.

Braakbal | 28-06-09 | 10:55

god en allah hetzelfde?
De god waar Rouvoet toe bidt, is niet eens dezelfde als de god die Balkenende het selchte pad op stuurt. De god van Bush is in strijd met de god van Merkel. Iedereen heeft zijn eigen god, en gebruikt/misbruikt dit concept uit eigen belang.
Steunt allah de Shi'iten, of de Sunnieten?
Is de allah van Ahmadinejad hetzelfde/dezelfde als de god van Ab Klink? Er zijn overeenkomsten (verbieden en onderdrukken), maar nog meer verschillen.
Hoeveel moorden zijn er gepleegd uit naam van god? mag dat dan allemaal maar? Fijne god, of fijne goden hebben we dan.
Laten we dan de zon aanbieden. Dan vereren we in ieder geval hetzelfde en is er geen reden meer om elkaar af te maken om gods wil.

domheid regeert | 28-06-09 | 10:55

kan zijn broer niet zijn die man is getint

Fragony | 28-06-09 | 10:52

Onzintopic Mutsaerts. God=Allah

Pluimpje | 28-06-09 | 10:52

dr.spin007 | 28-06-09 | 10:50
geen reden om onbeleefd te worden, dokter draai 007
bij mij werkt 'ie prima, dus wellicht hebt u een prutsysteem.

Watler | 28-06-09 | 10:52

Waar je je druk over kunt maken... Tieten en tenen willen we zien!

BarneyBoner | 28-06-09 | 10:52

Al Lah, staat voor Al (de) Lah (God). In principe is de EO niet bezig met censuur maar met slordigheden. 'moge God' had 'moge DE God' moeten zijn. Niets meer en niets minder.

Fleauxe | 28-06-09 | 10:51

Al die gelovigen ik vertouw ze geen van allen.
Allemaal lekker rouwen om een pedofiel een paar jaar geleden was zn muziek niet eens meer op de radio te horen.
Zal me niets verbazen als wij straks die zwemleraar ook op handen en voeten gaan dragen.
Als je beroemd ben mag je alles lekker zwaffelen lafjes met kinderen.
Woody Allen was volgens mij ook zon smeerlap laten we het snel vergeten.

Braakbal | 28-06-09 | 10:50

Watler | 28-06-09 | 10:47
Prutser...

De webpagina kan niet worden weergegeven

dr.spin007 | 28-06-09 | 10:50

Stink-EO

alltexx | 28-06-09 | 10:49

wat is het verschil tussen Allah en God?

marenqo | 28-06-09 | 10:49

Terecht stuk Mutsaerts. Elke mogelijkheid om de EO voor schut te zetten moet gewoon aangegrepen worden. Dat is een missie!

dr.spin007 | 28-06-09 | 10:48

Ga voortaan naar de kerk op zondag.. leer je nog eens wat..

Lady T | 28-06-09 | 10:48

Hey Mutsaerts!
'iets met spijkers op laag water...?'

Godspeed | 28-06-09 | 10:47

Even een directe link naar het KvB-fragment, om evt. aanblik van KvB & Ab Klink te besparen:
cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/eo/...
(kijkt u even mee Mutsaerts, opdat u dit de volgende keer zelf ook kunt?)

Watler | 28-06-09 | 10:47

Is-ie wel feitelijk deaud?

OpperRanger | 28-06-09 | 10:44

Ben beniewd naar zijn single met Tupac en Elvis!

Porrello | 28-06-09 | 10:44

Had Michael Jackson ál zijn sicke moves van de profeet (stfu)?

-LoKi- | 28-06-09 | 10:43

-weggejorist-

Hatsjoesnies | 28-06-09 | 10:43

Mogge Mutsaerts! Tja, je moet iets te zeiken hebben op de vroege zondagmorgen. Schokkender had het geweest als Mohammed werd verwisseld met Jezus.

Dr Mastermind | 28-06-09 | 10:43

Hij wordt begraven op pretpark Neverland, alwaar de kinderen over zijn graf kunnen pissen.

cram | 28-06-09 | 10:42

God is een ander woord voor Allah.. Denk eerst is even na, wel de EO zwart maken maar nog niet eens is even na denken..

Subwoofer | 28-06-09 | 10:41

Allah en god zijn dezelfde. Muts-aars zit op zondag achter zijn computer en niet in de kark. Vergeef het hem, hij weet niet wat hij schrijft.

Cookie8022 | 28-06-09 | 10:41

Mutsaerts, je bent een prutser en een imbeciel. Zoals intussen al meerdere malen aangehaald : God is gewoon een correcte vertaling van Allah. Niks aan de hand.

wolliejean | 28-06-09 | 10:40

Als die moslim was geweest hadden ze 'm binnen 24 uur moeten begraven. Dat is niet gelukt ivm recyclen en alle milieu regels, dus Michael is gewoon een grrrrrristen. Wel een rare, maar dat zijn alle grrrristenen.

KlootViooltje | 28-06-09 | 10:39

wat ServerGenius | 28-06-09 | 10:34 zegt!

imp.caes.avg. | 28-06-09 | 10:38

Volgens mij ligt 'ie gewoon ergens in een mortuarium te wachten tot 'ie six feet under gaat.

Zqwiqly | 28-06-09 | 10:38

Allah=God
Terug naar de schoolbanken Mutsaerts

Siebrandt | 28-06-09 | 10:36

@John McClane | 28-06-09 | 10:35
En Jehova in het hebreeuws betekent ook god als ik me niet vergis.

Hellsmurfje | 28-06-09 | 10:36

Hij zit dus tussen twee geloven in.
Nu zal hij wel rechtopstaand begraven worden.

Boomschade | 28-06-09 | 10:35

Altijd maar die christenen aanvallen, die doen toch niemand kwaad. Zolang ze maar niet teveel macht krijgen in een regering of zo. Oh wacht...

Rrwin | 28-06-09 | 10:35

Zoals je weet is Allah gewoon Arabisch voor God. Uitstekende vertaling dus, en non-stukje van Mutsaars.

John McClane | 28-06-09 | 10:35

Fuck Religion!

ServerGenius | 28-06-09 | 10:34

Wellicht voor god en allah een idee om een omgangsregeling in te stellen?

SecretService | 28-06-09 | 10:33

In het maleis gebruiken zowel gristenen als moslims het woord Allah voor God.
Alhowel dat in Maleisië sinds kort verboden schijnt te zijn voor gristenen om dat woord te gebruiken. Zal wel met het snel opkomend moslimfundamentalisme in de wereld te maken hebben.

Sinar | 28-06-09 | 10:33

@Mutsaers,
makkelijk scoren zo op de zondagochtend?

Hellsmurfje | 28-06-09 | 10:30
Hear hear!

Tim | 28-06-09 | 10:32

@ Geenstijl: jaja. En men weet ook niet dat Allah Allah betekend. Dit artikel slaat kant noch wal.

Qlootzak | 28-06-09 | 10:32

Maakt me niet uit waar die is.
Hij is in ieder geval niet meer onder ons, en dat scheelt.

Teun van het Tuinpad | 28-06-09 | 10:31

Of hij nu bij god is of bij die andere knakker, Ik zei toch dat hij nog leeft. Een collega van mij had hem ook al op de rondweg in Groningen gezien samen met Elvis.

azijnseikerT | 28-06-09 | 10:30

@Mutsaerts
Als je je iets verder had verdiept in het geheel zou je geweten hebben dat de joden/christenen/moslims tot de zelfde god bidden...

Hellsmurfje | 28-06-09 | 10:30


Zijn muziek is dus Halal.

Willianus Wortelus | 28-06-09 | 10:29

beëlzebub,lucifer, satan, the falen angel...
dat zijn de namen waar ik meer aan dacht...

mh_1204 | 28-06-09 | 10:29

De EO gewoon wegjorissen lijkt me de beste oplossing

MysteryQuest | 28-06-09 | 10:29

ongehoord dit zeg....

De Jood | 28-06-09 | 10:28

Geef het beestje een naam.

die ene van daarzo | 28-06-09 | 10:28

God of Allah, geloof me, hij is bij geen van beide...

yHo | 28-06-09 | 10:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken