Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Docu-makers waarschuwen: stop Silvio Wilders!

silvooke.pngDe angst zit er goed in bij kunst- en cultuurminnend Nederland. Hanneke Groenteman zei het eerder al: als Wilders aan de macht komt gaan 'al onze subsidies' er aan! En dat is nogal een schrikbeeld voor een sector die bij gebrek aan maatschappelijke relevantie/nut voor meer dan 100% afhankelijk is van staatssteun. Daarom kun je maar beter op tijd beginnen met zeuren, dachten ook de documentairemakers en regisseurs van de staatsomroep der staatsomroepen, de NPS. In De Volkskrant van vandaag waarschuwen ze de Nederlander nog één keer: ben zuinig op onze subsidies, anders zal de 'Berlusconisering' van de Nederlandse media snel een feit zijn. LOL! Berlusconisering, wat moge dat dan wel zijn? Dat Wilders alle kranten en omroepen overneemt en tot staatsmedia maakt? Nou nee, in de ogen van de culturele elite betekent Berlusconisering gewoon minder documentaire's en kunstprogramma's op tv, dankzij de PVV. De aanzet voor deze stap in de goede richting is al gemaakt, want de ledenloze NPS moet het volgend jaar met 5 tot 7 miljoen minder doen. En dat kan natuurlijk niet, want goede kunst is per definitie duur en behoeft subsidie, zie ook Van Gogh en Rembrandt. Anywaytjes. Tot slot nog een bewijs dat de NPO zoveel beter kan: de moslimomroepen laten jaarlijks tonnen belastinggeld wegvloeien naar de advocatuur, omdat ze liever ruzie dan televisieprogramma's maken. Maar daar hoor je niemand over!

Reaguursels

Inloggen

Tja, sommige subsidies zijn wel goed besteed, en die aan de NPS en veel kunst vallen daar onder, wat mij aangaat.
Ik snap dat de gemiddelde Geert stemmende Tokkie wat minder op heeft met een goeie docu, en liever gtst kijkt, maar dan nog..... gun ons blanke liefhebbers toch ook een programma op de late avond.

captainobvious | 22-06-09 | 22:34

De subsidies zijn over en de publieke omroepen zijn weg.

Jep dan gaan we naar de verdoemenis, jezus man wat moet ik nou zonder musea en publieke omroepen, dat zou echt een hel zijn hoor.

SaNDR | 22-06-09 | 22:18

LOL, ruzie tussen verschillende moslim-omroepen. Het Midden Oosten in het klein. Het gaat hier dus geen steek beter dan daar. Ze leren het nog wel een keer denk ik. Wij hebben er ook 300 jaar over gedaan zullen we dan maar zeggen.

Benman | 22-06-09 | 22:11

Alle subsidies naar goede doelen dienen in de eerste plaats om de oprichters en bestuurders van de goede doelen van inkomen te voorzien.

juriste | 22-06-09 | 20:27

Als je liever nog meer troep zoals de wijvenzender rtl4 of de crapzender rtl5, 6, 7 en 8 hebben wil, moet je vooral zo doorgaan. dansen met sterren, zingen met sterren. met zijn allen in een huis, bunker, kerk of bordeel en dan 24 cameras er op.

Als dat inderdaad is wat je hebben wilt, moet je publieke zenders inderdaad opheffen.

Ik weet het beter | 22-06-09 | 19:56

'Berlusconisering', was dat niet iets waarbij de aanwezigheid van diverse jongedames een vereiste is?

natte krant | 22-06-09 | 18:19

er IS al decennia lang een berlusconisering bij de Staatstv aan de gang. Alleen de policor, pvda, fnv gebedsmolens mogen draaien.
In programma's als Buitenhof, Nova, Pauw&Witteman, Rayman is laat, Nos journaal/jeugdjournaal.
Dus wat lullen die "moreel superieuren" nu, gewoon afvoeren die hap, eindelijk vrijheid en eerlijkheid.

Onderbuik | 22-06-09 | 17:13

En iedereen maar kermen over de Alarmist Wilders, maar niet over het feitelijke probleem. Nee, het is makkelijker om 1 man (nou ja, 1, er zijn er veel meer) monddood proberen te krijgen.
(en dan heb ik het niet eens over de onverschilligen)

Blue Leader | 22-06-09 | 15:57

Gedwongen winkelnering van staatpropaganda is achterhaald. Daar krijg je alleen maar baggerproducties van het niveau Groenteman van.

Zeddegeizot | 22-06-09 | 15:54

-weggejorist-

van lith de jeude | 22-06-09 | 14:42

Tja als Fitna de graadmeter wordt voor de kwaliteit van documentaires in Wilders-NL, dan geef ik deze mensen groot gelijk.

Gallisch | 22-06-09 | 13:35

Iemand van de HH journalisten aleens uitgezocht welke "juristen" al deze geschillen slechten en welke "donaties" deze "juristen" van de belasting aftrekken ? Les 1 uit het handboek: "Hoe kom ik aan geld voor een intifada".

Feuer Frei | 22-06-09 | 13:27

-weggejorist-

feekstra | 22-06-09 | 13:22

nog een groot hek om nederland en we zitten straks in 1 grote gevangenis.
zonder kunst dat dan weer wel

Pearly | 22-06-09 | 13:21

Doctorandis | 22-06-09 | 12:21
Bijna alles is tokkie-tv.
Het moet gewoon eens uit zijn, de mooiste dingen komen niet op TV en een debiel die achter een hardrijder aanrijd wel.

Einde van de Domheid | 22-06-09 | 12:54

Het willen laten verdwijnen van al die subsidies is ook de echte reden geweest dat Fortuyn als een gevaar gezien door mensen als Volkert van der Graaf en daarom moest hij dood.

ExtremeExtremist | 22-06-09 | 12:47

AIVD HOUD DIT KABINET IN HET ZADEL!
Door in ingrijpen van de AIVD het oppakken van 2 Telegraaf journalisten onder het mom dat het openbaar maken van het geheime-dossies, met daarin de smerigheden over de brand in het Catshuis welke over de rug van een arm schildertje zijn gevoerd strafbaar is!
Met het oppakken van desbetreffende telegraaf journalisten wil men de smerigheden.... dus; de feiten maskeren die zeer negatief kunnen uit valllen voor Judas Balkenende en zijn discipelen, wat zeer zeker kan leiden tot een heuse kabinetscrisis, (want na 3x is strike ... JSF, Creditcrisis en de IRAKcase... is OUT)!
Het is momenteel van landsbelang, dat deze smerige kwestie de doofpot ingaat.... want dit Kabinet, AIVD en de Bilderbergclan weet immers heel goed als er nu verkiezingen komen Wilders for President gaat!

ONS | 22-06-09 | 12:39

Vooral de uitzendingen vanaf Oerol deden me goed. NOT! Wat een geneuzel op de vierkante millimeter. 'k Ben een ontzettende liefhebber van kunst, architectuur en design, maar sommige programma's klateren maar door gelijk een man met 23 fluitjes Oranjeboom in z'n mik.

En-el Hak | 22-06-09 | 12:31

Blegh, kunst is tegenwoordig toch geen kunst meer. Wat men nu 'kunst' noemt, datkon ik op de kleuterschool ook. Die avant-gardistische kunstenaars zijn gewoon volwassenen met kinderbreindjes en kinderlijk motoriek. Ze zijn BAGGER!! Weg met die subsidie, kun je wel wat beters mee doen!

Andi | 22-06-09 | 12:23

@ Einde van de Domheid | 22-06-09 | 09:02
misschien wist je niet dat tokkie-tv SBS6, NET5, RTL 4+5+7 geen publieke omroepen zijn? Bij de VPRO, NOS, KRO, NCRV, etc is vrij weinig tokkie-tv te vinden. Alleen de VARA bevindt zich met Paul de Leeuw al jaren in een tv-makersdal

Doctorandis | 22-06-09 | 12:21

@Mayor_Pickwick
Serieus? Met het mes op tafel? De top 2000?? Kies dan lekker even een ander onderwerp als je zonodig de intellectueel wil uithangen.

Topperke | 22-06-09 | 12:17

Boetsj | 22-06-09 | 11:54
Zijn idd bijna allemaal goede programma's. Zulke kwaliteit halen ze niet op de commerciële baggerzenders.

mayor_pickwick | 22-06-09 | 12:03

@ Boetsj: hear, hear!
Je moet er toch niet aan denken dat je alleen nog die Tros- en SBS-meuk op tv te zien krijgt, van die programma's die alleen Sjuul Paradijs (en Mutsaerts, blijkbaar) leuk vindt...

NinaSimone | 22-06-09 | 12:01

Waar ik verzinnen zei moet herinneren staan, of whatever, maar in ieder geval niet verzinnen, verzinnen doe je niet bestaande personages, en (Vincent) Van Gogh heeft wel degelijk bestaan. Heeft tijdens zijn leven welgeteld één schilderij
verkocht, en nog wel aan zijn eigenste broer Theo. Eigenlijk is Vincent van Gogh indirect 'schuldig' aan de subsidiregeling voor middelmatige kladderaars, "nooit meer een nieuwe Van Gogh", werd er gezegd, dus krijgt iedere prutser met een stel kwasten en een ezel subsidie, want je weet maar nooit.

Lets Kuttekrap | 22-06-09 | 11:59

De demonisering van Wilders gaat door, ze rusten niet voor hij net als Fortuyn is vermoord. En dan weer kroko tranen huilen. In plaats van een dierenactivist zal het deze keer een amateur toneelspeler zijn, of een documentaire maker, of een moslima.

peneukio | 22-06-09 | 11:57

Boetsj kijkt eigenlijk vooral naar programma's van de NPS, dus minder knaken voor die club vind ik eigenlijk niet zo'n goed idee =/

- Andere tijden
- Nova
- Het uur van de wolf
- Buitenhof
- Het groot dictee der Nederlandse Taal
- Holland Doc
- Met het mes op tafel
- Pauw & Witteman
- Zembla
- Top 2000

Magoed, het Zomermuziekfeest voor rolstoeldebielen van de Tros zal wel beter bekeken worden.

Boetsj | 22-06-09 | 11:54

Linkse hobbies. Verspilling van belastinggeld.
LA LA geld, zo kan ik het ook

phappert | 22-06-09 | 11:50

Ben het goed zat om dat stelletje staatsruifknabbelaars te onderhouden,als ik schilderijen wil zien gaan we gewoon naar een museum,en betalen entree.
En kunstenaars die zuipen en feesten om insperatie op te doen,kunnen van mijn part beter dakgoten gaan schilderen.

fleurtje | 22-06-09 | 11:38

@Wouther | 22-06-09 | 11:27
Noem eens voorbeelden. Ik kan er zo snel maar één verzinnen: Van Gogh.

Lets Kuttekrap | 22-06-09 | 11:37

Onzin, de meeste kunstenaars gingen pas geld verdienen toen ze dood waren, in de tijd dat ze leefden hadden ze het zeker wel moeten hebben van een rijke familie/vrienden die hun sponsorden.

Wouther | 22-06-09 | 11:27

Beste Carel Cuyl, Hanneke Groenteman, Elsbeth Etty en Ronald Plasterk. De oplossing is zo gemakkelijk en zo wenselijk maar de PvdA en CDA willen het maar niet zien: ga eindelijk eens gebalanceerde programmas maken in plaats van die alleen linkse meeloperij van de afgelopen twintig jaar. Op deze wijze ontneem je je geliefde tegenpartij argumenten en kunnen je cruciale subsidies gewoon blijven bestaan. Anders 'blaast' PowNed vanzelf Hilversum als propagandacentrum op. Succes met de nieuwe uitdaging!

Doctorandis | 22-06-09 | 11:21

Nee, daar hoor je natuurlijk niemand over. Kritiek kan resulteren in onrust in de samenleving, rellen in de wijken etc.
We beseffen toch wel, welke minderheids groep van de bevolking nu met deze stok achter de hand de dienst al min of meer uitmaakt in Nederland?

Zo jammer! | 22-06-09 | 11:19

Mutsaerts..., is dat niet die man die een reproductie van Herman Brood in z'n huiskamer heeft hangen en zichzelf een "liefhebber van kunst" noemt?

Sperti | 22-06-09 | 11:17

Subsidie voor beeldend kunstenaars kan inderdaad afgeschaft worden. Subsidie maakt lui en de motivatie om iets moois te maken wordt minder, "ik krijg toch mijn geld wel". Zoals gezegd in het opstel van Mutsaerts hebben mensen als Van Gogh en Rembrandt, of zelfs een Karel Appel of een Piet Mondriaan, nooit aan de subsidietiet gehangen.
Voor de publieke omroep ligt dat anders, één of twee zenders is genoeg, en dan niet, zoals nu vaak het geval is, plat vermaak, daar zijn de commerciële omroepen voor, maar kunst-cultuur- en aktualiteitenprogramma's.

Lets Kuttekrap | 22-06-09 | 11:14

Vergeet niet dat het afpakken van tientallen miljoenen EU nationaliteiten ook het nodige belastinggeld gaat kosten!

JanVergoor | 22-06-09 | 11:14

Zonder subsidies filter je de middelmaat eruit. Is een zeer goed iets. Nederland heeft een enorme middelmatige groep mensen die enkel bestaat door het uitdelen van subsidies. Niet voor niets is het cultureel goed in Nederland zo slecht. De publieke omroep in Nederland is ook een van de slechtste ter wereld.
Mensen zijn hier niets gewend en denken daardoor dat ze naar kwaliteit zitten te kijken.
Zo ook met andere subsidie 'kunst'.
Stop deze flauwekul en laat het echte talent hun werk doen. Mensen die zonder subsidie bestaansrecht hebben.

thetosser | 22-06-09 | 11:11

-weggejorist-

funkyd | 22-06-09 | 11:01

Moest ineens denken aan een grap van de helaas veel te vroeg overleden komiek Freek de Jonge:
Schilder: "Het gaat er niet om wat ik schilder. Het gaat om wat ik weglaat."
Freek: "Dus als ik jouw subsidie schrap, dan is dat eigenlijk ook kunst?"

Ad Hominem | 22-06-09 | 10:56

Als ik het woord "cultuur" alleen al hóór trek ik mijn afstandsbediening.

Kardinaal Meier | 22-06-09 | 10:50

Geen cuturele shit meer op tv, ik ben helemaal voor.

Duderoo | 22-06-09 | 10:48

Goede kunst levert geld op en heeft geen subsidie nodig. Waar we miljoenen aan verspillen zijn de zogenaamde kunstenaars (en programmamakers) die zogenaamd de grenzen willen verleggen of een discussie los willen maken. Wat je dan krijgt is de grootste rotzooi. Stukken roestig staal in een vijvertje, een schilderij van alleen maar vlekken of een slaapverwekkend docu drama. Ik heb nog wel eens verdwaasd door de kunstuitleen geslenterd, op zoek naar een acceptabel schilderijtje voor aan de muur. Helaas niets wat ook maar een beetje in de buurt kwam.
Weg met die door links gesubsidieerde flauwekul! Ga maar een baan zoeken.

koffieboer | 22-06-09 | 10:47

Berlusconi is 'n hooggeplaatste Freemason, houd die man in de gaten ;)

Ahiraz | 22-06-09 | 10:37

SKINdergarten | 22-06-09 | 10:24
Vertel eens wie.

Mekker | 22-06-09 | 10:34

Maar daar hoor je niemand over.. +1
-1 voor mensen die zo gaan reageren als Ecologiste

DunSak | 22-06-09 | 10:34

ecologiste | 22-06-09 | 10:30
Goed stuk. Een advies, ook aan Geert Wilders: Het is niet 'de elite', maar 'de zelfbenoemde elite'. We moeten nooit de indruk wekken dat we vinden dat ze boven ons staan, een elite zijn, want dat zijn deze middelmatige subsidiesponzen helemaal niet.

jospeh6085 | 22-06-09 | 10:34

Het subsidiestelsel heeft last van het overspannen gelijkheidsbeginsel dat nu eenmaal bij het Nederlandse DNA zit ingebakken. In plaats van enkele grote talenten te sponsoren (die er ongetwijfeld zijn) wordt de hele subsidiepot in een flinterdunne laag over een groot aantal middelmatige talenten uitgesmeerd.

Ad Hominem | 22-06-09 | 10:31

Vrije nieuwsgaring is van zeer groot belang voor de welvaart en het welzijn van den menschheid. Censuur, monopolies, handelsbelemmeringen, importheffingen, etc. allemaal slecht voor den menscheid in het algemeen, maar goed voor de gepriviligeerden.
Het is jammer dat de laatste decennia de kansen niet zijn gegrepen om goede programma's te maken; enkele daargelaten. Veel algemene financiële middelen zijn opgegaan aan inderdaad flauwekul, zowel linkse als rechtse flauwekul. Dat had je beter aan de commerciëlen over kunnen laten. Het is hetzelfde als met de PvdA waar ze werkelijk voor zouden moeten staan namemelik de DUURZAME garantie van een minimum niveau van levenskwaliteit (Drees was OK). Dit is ingeruild voor de leuke speeltjes ter monopolisering van hun recht op posities in de zieligheidsindustrie, de overorganisatie van het onderwijs etc. Zij hebben de financiële aftakeling van dit land ras naderbij gebracht. De staatstv beschermt meer en meer de elite door misinformatie uit te zenden terwijl juist openheid van zaken moet worden gegeven. Als zulk een politiek wordt voortgezet ondermijnt de staatstv steeds meer haar eigen geloofwaardigheid. Bij een voorhoede is dit reeds bekend. Kwestie van tijd en meer Nederlanders zullen erachter komen net zoals ze er steeds meer achter komen hoe of ze al die jaren in slaap zijn gesust door de belftes van Kok en Bos. De staatstv is helaas een spreekbuis geworden van de politeke elite en hofhouding. En Hanneke Groenteman behoort inmddels ook tot die elite helaas. Het is ze veel te lang veel te goed gegaan daar in die Gooische matras of die Amsterdamse grachtengordel.
Ik ben absoluut geen voorstander van Berlusconi, maar wanneer de bestaande elite zich zo diep laat corrumperen dat de waarheid niet meer verteld wordt (of zelfs kan worden) dan krijg je vanzelf een alternatief, gelijk Wilders een alternatief is voor hen die teleurgesteld zijn in de gevestigde politiek. Dit ongenoegen zal alleen maar groeien wanneer eind volgend jaar het aantal werkelozen is verdubbeld.
Wanneer het gezonde verstand wil overleven in de algemene media dan zal men rekening moeten houden met het feit dat er internet is en dat mensen stukken mondiger zijn geworden. Neem de signalen serieus vanuit de bevolking.
Ik heb niets tegen subsidie wanner er iets zinnigs mee gedaan wordt. De staat kan wonderen verrichten, maar af en to moet gewoon de bezem erdoor zodat de gepriviligeerden weer eens in beweging komen om iets goeds te maken.
Mijn voorstel is: schaf alle subsidie aan de staatstv af immediately.

ecologiste | 22-06-09 | 10:30

Het is erg simpel met de financiering van kunst en cultuur:

Als jij een kunstje kan, en veel mensen vinden het leuk, dan is het je baan en verdien je goed geld.

Als jij een kunstje kan, maar niemand vindt het leuk, dan is het JOUW hobby. Niets meer.

Als jij een kunstje kan, en maar een paar mensen vinden het leuk, dan kost het ze veel geld. Dan is het HUN hobby.

Als er geen publiek (meer) is voor een bepaalde culturele uiting, dan mag deze van mij uitsterven. Tenzij er uitvoerende hobbyisten of publieks-liefhebbers zijn die het zelf willen financieren.

Laat een ander niet jouw hobby financieren. Want ik betaal goddomme zoveel belastinggeld aan hobby's van derden waardoor ik mijn hobby's niet volledig kan financieren!

mail cheauvinist pic | 22-06-09 | 10:29

Subsidie heeft nooit iets naar een hoger plan gebracht. Geldt voor de industrie, voor burgers en voor de kunst.

Prof_Bukmaar | 22-06-09 | 10:27

Berlusconi en Wilders hebben dezelfde vader..

SKINdergarten | 22-06-09 | 10:24

Nee je zou eens een keer een goede documentaire bekijken, het idee alleen al.

mayor_pickwick | 22-06-09 | 10:23

Ik denk dat minstens 100 middelmatige stadsdichters en andere kunstzinnige aanstellers er het bijltje bij neergooien wanneer de schatkist op slot blijft.
Kunst in Nederland is namelijk alleen urgent wanneer het klootjesvolk de rekening betaalt. Maar ja, het merendeel van die klaplopers gaat ongetwijfeld linea recta de bijstand in, dus het blijft een broekzak/vestzak verhaal.

Ad Hominem | 22-06-09 | 10:23

Ik vind het sowieso altijd al een beetje eng dat de staat bepaalt wat kunst is en wie het mag maken. Misschien komt er eindelijk weer eens een markt vrij na het opheffen van de subsidies, toch blijkt dat in de regel niet het geval, als je... inderdaad... naar Italië kijkt.

jeanmondo | 22-06-09 | 10:15

Hoe is het toch mogelijk dat zichzelf "fatsoenlijk" bestempelende groepjes zo weinig vermogen tot zelf-reflectie kennen. Het smijt maar met belastingcentjes, en ondertussen beledigd het juist dát deel van de bevolking die de centjes bij elkaar verdient. Indoctrinatie en manipulatie zijn bij dit soort instituten aan de orde van de dag. De subsidiekranen kunnen wat mij betreft niet snel genoeg worden dichtgelast!

Dagelijkse Dosis | 22-06-09 | 10:12

Des te meer reden PVV te stemmen. Gewoon een vak leren en jezelf nuttig maken, kutstenaars en ander tuig.

We zitten niet te wachten op die mislukte schilderijen, die je onder het mom van "abstract" of "vernieuwend" probeert aan de man te brengen. Ga desnoods kauwgom van de stoep schrapen, dat maakt dit land mooier dan die verlepte beeldjes.

frickY | 22-06-09 | 10:11

Nederland produceert helemaal geen bezielde beeldende kunstenaars meer.
De kunstsector is meer een geprobeer om wat variaties binnen reeds bestaande
stromingen uit te melken. Daarnaast is een "gediplomeerd" kunstenaar ook nog
eens zelfstandig ondernemer. Echter na het afleveren van het eindwerk en
erkenning door de examencommissie stapt men meteen naar het WWIK.
Nederland heeft wel een hoogstaand industrieel ontwerp- en design niveau, maar
deze expertise vloeit af naar het bedrijfsleven. De Nederlandse inbreng op het
gebied van de ontwikkelingen binnen de kunst is dus nihil. Wat valt er dan te filmen
en aan wie ga je dat dan tonen. Het ontwikkelingsniveau van Nederland is nu eenmaal
bedroevend laag en dat uit zich onder andere in gebrek aan interesse voor kunst.
Het feit dat "kunst" ook niet meer mooi mocht zijn heeft daar ook aan bijgedragen.
Uit de zoveelste verwijzing van GS naar de berichtgeving in andere kranten kun je
alleen maar opmaken dat advocaten en rekenaars schrikbarend duur zijn en dat een
parttime bureaufunctie je zomaar € 1500,- per week op kan leveren.
Maar daar is het natuurlijk een Koopman voor.

Peukenvreugd | 22-06-09 | 10:10

De kunstprogramma's zijn tegenwoordig nog zo'n beetje het enige waar ik mijn televisie nog voor aanzet. Zou zonde zijn als Vrije geluiden, Opium of Het uur van de wolf vanwege bezuinigingen zouden moeten wijken. Uitzondering is Avro Kunstuur, dat mag wat mij betreft direct geschrapt worden. Maar naar mijn mening moet voorkomen worden dat de publieke omroep steeds meer vercommercialiseert, daar heb ik al genoeg zenders voor.

Breezermeloen | 22-06-09 | 10:09

Kan PowNed geen spannende reality-soap maken rond het geharrewar tussen de NIO en de NMO met als titel "Allah weet het beter'? Kost geen cent.

Schoorsteenveger | 22-06-09 | 10:09

-weggejorist-

van lith de jeude | 22-06-09 | 10:08

waarom loopt die deadwatchmeter niet op? staat al een tijdje stil, of is dat RIVM niet open?

andre9738 | 22-06-09 | 10:08

Bedenk ook dat een substantieel deel van het belastinggeld wordt weggegeven aan BREIN etcetera. Over alle 'content' die wordt uitgezonden wordt door private instellingen belasting geheven. Belastingbetalers betalen op deze wijze miljarden voor rommel waar ze helemaal niet om gevraagd hebben.

jospeh6085 | 22-06-09 | 10:08

Mekker | 22-06-09 | 09:54
Oké, blijven dan. Maar wel dat onechte gekakel afleren.

*beide ellebogen gelikt, nu achterhoofd probeert. Spikkel eat your heart out*

Jaap de Paap | 22-06-09 | 10:06

Indijana Joons | 22-06-09 | 09:54
Mafkees, als er een markt was voor die gesubsidieerde troep, dan zou die ook zonder subsidies kunnen overleven. Quod non. Overheidsinfo kan prima op één zender, overheidsentertainment mag naar het graf.

Zeddegeizot | 22-06-09 | 10:06

Dit is nu precies waarom de zelfbenoemde elite Wilders tot op het bot haat. Ik stem op Wilders omdat hij de publieke omroep gaat decimeren. PRIMA want dan kan de belasting fors omlaag en bepaal ik zelf wel welke cultuurprogramma's ik wil zien. Die koop ik dan in zodat ik echt onafhankelijke programma's vol cultuur en kunst kan bekijken voor veel minder geld. Bij het Zjoernaal werken 350 man. Die kunnen het gemakkelijk af met vijf man, moeten ze maar wat harder werken. Ik ken iemand die de IDFA prijs had gewonnen met een documentaire over Noord Korea. Omdat deze persoon niet in het subsidiekringetje zit, werd zijn documentaire niet ingekocht met belastinggeld. Integendeel, de PO liet hun eigen vriendjes een concurrerende documentaire maken.

jospeh6085 | 22-06-09 | 10:06

Van Gogh werd zijn hele leven lang gesubsidieerd door zijn broer. Michelangelo werd gesubsidieerd door het Vaticaan. Kunstenaars hebben altijd een mecenas nodig gehad. Een land dat beschaafd is heeft geld over voor kunst en kunstenaars. Punt. Uit.

Uriël Fack | 22-06-09 | 10:05

Het lukt me echt niet om aan mijn elleboog te likken...

Spikkel | 22-06-09 | 10:04

Zo was ondergetekende afgelopen weekend getuige van een nieuw programma van NOS Headlines. Het mokkeltje van allochtone afkomst, ooit werkzaam bij het Jeugdjournaal maar nu Headlines, wil graag op tv en heeft een weekoverzichtdiscuszeur programma op tafel gegooid. Iedere week met 1 nieuwslezer en 3 nosheadline piepeltjes die ook graag op tv willen praten ze over de keuze van de onderwerpen van de afgelopen week. Ook waar het misschien beter kan. Toen de toon van de onderwerpen was gezet had ik mijn buik er al weer vol van. Binnenkort op uw thema-(k)anaal.

nieuwsflits | 22-06-09 | 10:03

... en als ik de reacties van de reaguurders lees denk ik dat Mutsaerts het kontakt met zijn lezers volledig kwijt is! -1 Muts, +2 Docu-Makers

Indijana Joons | 22-06-09 | 10:02

@bergtop | 22-06-09 | 09:58

Net zoals vlaktax, vlaksidie; mooi schilderij gemaakt, jochie!

*ijsje geven doet*

KaiserSoza | 22-06-09 | 10:01

En dan nog het feit dat de publieke staatsomroep enkel wil samenwerken met VARA, VPRO en dus niet met AVRO, KRO of TROS. Hoezo is deze dik gesubsidieerde staatsomroep onafhankelijk ? Al zouden ze het moeten zijn, dan willen ze dat gewoon niet.

Je Verzint Het Niet | 22-06-09 | 09:59

Wat ik ook al nooit begrepen heb is dat al dat klootjesvolk subsidie krijgt, zijn het wel niet de voetbalvelden (of voetbalstadions), de straatfeesten, de lokale majorette vereniging. Schaf gewoon alle subsidies af... zowel op High Culture als Low Culture en sluis het overschot terug aan de belastingbetaler.

bergtop | 22-06-09 | 09:58

Waar hebben ze 't over???... ze lopen al te janken als 'n stel baby's... en er is nog niets aan de hand... Tja boeie er is altijd nog Discovery of National Geographic Channel... of de BBC:-)

rapirapi | 22-06-09 | 09:57

Infecties 102 (HONDERDENTWEE !!!!) Hallo, wakker worden !!!!!

Ayaan Sorry | 22-06-09 | 09:56

@ Petrus de Rewa | 22-06-09 | 09:05
Precies! Terug met dat KinderBevrijdingsFront!

F. von Zeikhoven | 22-06-09 | 09:55

Anarchus_Rex | 22-06-09 | 09:23
Da's dan ook wel weer waar.

madakantognie?! | 22-06-09 | 09:55

Ik wil met Mutsaerts en/of Wilders wel eens een serieuze discussie voeren over subsidies van culturele instellingen, niet de kroegpraet van hierboven.
Er zijn een hoop kleine ondernemers afhankelijk van wat er in die ruif ligt. Ook dat is een manier om een economie draaiende te houden en zonder een beetje tegengas keken we allemaal naar geestdodende campingzenders en slaapverwekkende Joop vanden Ende producties.

Indijana Joons | 22-06-09 | 09:54

Von Zeikhoven voorziet straks een geldverschlindende fittie tussen Fleisch en RutgerT die miljoenen oplevert voor advocaten. Waaronder er één is die geen handen schudt, maar er wel mee wrijft. Verder uiteraard spint ook ene Moskowitz garen bij de PowNed Burelen Rel

F. von Zeikhoven | 22-06-09 | 09:54

Hoe zit het nou met de H1N1 Deathwatch...
Geen Stijl Slaapt. Ze worden nou al net als de rest, wat gaat het verval toch snel.
Tijd voor een nieuwe generatie, het zijn en blijven natuurlijk ouwe lullen....

Ayaan Sorry | 22-06-09 | 09:54

Jaap de Paap | 22-06-09 | 09:46
Ze is dan wel weer een zeeuwse, die hebben wel een plekje in mijn hart, lastige vraag voor me.

Mekker | 22-06-09 | 09:54

Linkschmenschen en geld: een rampzalige combinatie.

Rest In Privacy | 22-06-09 | 09:52

Lying Dutchman | 22-06-09 | 09:21
ROFL!

Jaap de Paap | 22-06-09 | 09:51

Ben nu al blij dat de linkse kerk tot onder de fundamenten gesloopt gaat worden....

Ayaan Sorry | 22-06-09 | 09:50

Goede TV, Radio, Internet maak je met enthousiaste creatieve en intelligente mensen. Niet met ambtenaren die op hun pensioen wachten. Links of rechts is daarbij nog niet eens zozeer aan de orde. De mensen die betrokken zijn bij de PO geven geen blijk op de hoogte te zijn van wat er speelt. Precies als in het verlengde van de PO de politiek niet bezig is met ons is de PO dat ook niet.

dubber | 22-06-09 | 09:50

@Klaas Appelmelk | 22-06-09 | 09:21

Mooi onderbouwt, ook!

KaiserSoza | 22-06-09 | 09:50

Ik denk dat het verdwijnen van soepsidies niet direkt het grootste punt van zorg is als Wilders aan de macht komt...
That said: Er zijn al genoeg zenders die programma's voor het Plebs maken. Alle commerciele omroepen bijvoorbeeld. Ik stel voor dat de soepsidie voor de publieke omroep ingekrompen wordt en dat de TROS, BNN en de AVRO fijn buitengeflikkârd worden zodat we weten waar we aan toe zijn. Commercieelen voor het Plebs, Publieke Omroep voor de OSM.

JanVergoor | 22-06-09 | 09:48

De verkwisting van belastingmiljoenen is de Achillespees van de graaisocialisten. Gelukkig lijkt er een einde te komen aan dat dictatoriale publieke bestel: Een sloot belastinggeld om hele volkstammen aan het werk te houden met de indoctrinatie van het volk.

Zeddegeizot | 22-06-09 | 09:47

geëxcommuniceerde
Jij weet slijmen en inlikken tot kunst te verheffen. Ook knap hoor.

Lying Dutchman | 22-06-09 | 09:47

Ze raken langzaam in paniek daar bij links. Mag trouwens Nellke van der Krogt van Tussen kunst en kitsch ook weg? Met die neplach.

Jaap de Paap | 22-06-09 | 09:46

Links is wel op zijn Hollands creatief met de toepassing van het Hegeliaanse principe op Wilders. Het hele volk wordt gemobiliseerd in de strijd tegen het kwaad; ook de gesubsidieerde medemens is gewaarschuwd, en dat zijn er nogal wat... Het wachten is op de 'oplossing' van het probleem door een bomenknuffelaar.

broodje bal met mayo | 22-06-09 | 09:43

Er zit natuurlijk wel wat in. Greet moet het van de Tokkies hebben. Er zal dan misschien idd meer Tokkie TV komen dan programma's die er toe doen. Ik zie het al voor me staats tv à la SBS6 of RTL4 brrrr.
Enne: "Maar daar hoor je niemand over!" wat een stierepoep. Het NOS journaal was er eerder mee dan jullie.

Zippy | 22-06-09 | 09:43

Koekje-dr-bij? | 22-06-09 | 09:29
Dat oppassen met die kinderen moet je ook bij andere campingzenders. Voor je het weet, willen ze Piet Paulusma ontmoeten. Drama! En straks moet ik verdomd goed oppassen waar mijn kleintjes naar kijken, want voor je het weet vinden ze het normaal hoe Rutger met mensen om gaat.
Ik zie nog steeds het probleem niet. Wil je niet dat ze ergens naar kijken, dan zet je de tv op een ander kanaal.

Daarnaast is het niet verboten om porno uit te zenden, het mag vanaf bepaalde tijdstippen 's avonds, nadat als het goed is alle kindertjes wel op bed liggen. Helaas durft geen enkele zender het meer aan. Maar als je even digitale tv besteld moet ook dat geen probleem zijn.

Heau even | 22-06-09 | 09:36

Het is een combi voorstel van "PVV, VVD en CDA " en hij noemt alleen de pvv, erg raar?

Hellsmurfje | 22-06-09 | 09:36

Weg met de Culturele Elite... Pol Pot would be proud of you!

Coyote | 22-06-09 | 09:35

'Berlusconisering' ; het slaat weer eens helemaal nergens op.
Domme kreten verzinnen is al decennia lang een kenmerk van linksige VARA/Volkskrant-typetjes. Meestal wil men angstbeelden/demonisering oproepen. Vaak gaat het om geld los kloppen uit de gemeenschapsgelden.
.
Weg met subsidies voor zinloze bezigheden. Laat ze maar een nuttige opleiding gaan volgen cq omscholen. Al tientallen jaren lang is er bijv. een groot gebrek aan leraren, technici en wetenschappers. Als de crisis voorbij is, moeten ze klaar staan, die mensen die echt geld in het laatje brengen. Aan lui die wat verf op een doek kwakken en daar wat vaag gelul bij neuzelen, hebben we niets.

Fijnstoffer | 22-06-09 | 09:33

*tv te keaup aanbieden doet*

two ball cane | 22-06-09 | 09:32

Doe eens op je spelling letten, Mutsaerts.

*Een ontbijtje maakt*

DOM | 22-06-09 | 09:31

@Mutsaerts
Typo :"omdat ze liever ruzie dat televisieprogramma's maken". Dat zal wel dan moeten zijn gok ik....

Hellsmurfje | 22-06-09 | 09:31

Van de Rooibos slurpende geytenwollensokkendragende subsidiegraaiers die een beetje met hun zure bekken naar willekeurig op canvas gepleurede verf gaan kijken omdat dat kunst is ? Van mij mogen de subsidies droog gelegd worden...

Het_Alziedend_Oog | 22-06-09 | 09:30

Heau even | 22-06-09 | 09:25
Je zou ook niet hoeven te betalen voor POWned, dat is het hele punt.
En POWned is nog altijd dom vermaak, niets meer en niets minder.
Echter, het is VERBOTEN om lekkere pr0n op tv uit te zenden met het oog op de tere kinderzieltjes van onze maatschappij, maar ik moet op zondag verdomd goed opletten waar de kleintjes naar zitten te kijken want voor je het weet hangen ze huilend aan je been over goden, engelen, duivels en demonen. Walgelijk.
Onschuldig vermaak: -1
Indoctrinatie: +1
Go figure.

Koekje-dr-bij? | 22-06-09 | 09:29

@ mezelf
kweten = kwetsen natuurlijk

*koffie halen gaat*

Heau even | 22-06-09 | 09:29

moe de loos | 22-06-09 | 09:20
Goed punt, gaat toch nergens over dat wij moeten betalen voor sciencefiction omroepen, straks gaan Harry Potter fans ook nog geld eisen want ja "Je kan niet bewijzen dat Harry niet bestaat!"
Ik vind dat dat geld maar eens naar iets echt belangrijks moetgaan, de ouderenzorg bijvoorbeeld.
dutchdj | 22-06-09 | 09:19
Eeuh wat dacht je van werken? Echt iets doen voor je geld in plaats van steuntrekken, er zijn genoeg baantjes te vinden maar de meeste mensen vinden zichzelf te goed voor de meeste baantjes , tja als je eisen gaat stellen zonder dat je diploma's hebt dan wordt het moeilijk.

Poepus | 22-06-09 | 09:29

dutchdj | 22-06-09 | 09:19
asperges steken? of eens hard gaan werken, er is werk zat. Maar het is altijd makkelijk om zogenaamde kunstprogramma's te maken die driekwart van de bevolking niet interesseert en daarvoor uit belastinggeld betaald te krijgen.

moe de loos | 22-06-09 | 09:27

Jaja, en wat moeten al die mensen gaan doen wanneer er bijna geen werk meer is en subsidies worden ingetrokken?
dutchdj | 22-06-09 | 09:19

Dan worden ze overlast veroorzakende hang publieke omroepers?

Anarchus_Rex | 22-06-09 | 09:26

moe de loos | 22-06-09 | 09:20
Meen je dit nou serieus?
Er zijn ook genoeg niet-religie gebonden PO's waar je ook belasting voor betaalt. Zo werkt ons stelsel nou eenmaal. Iedereen kan en mag een PO beginnen (kijk naar wat GS heeft gedaan).
Maar laat ik het eens omkeren: Waarom moet ik in godsnaam belasting betalen aan een PO als PowNed? Walgelijke tv, walgelijk hoofd van Ruktor, ik zit daar helemaal niet op te wachten! Als je mensen wilt kweten, dan betaal je er maar voor, maar houd mij er buiten!

Je redenatie is belachelijk.

Heau even | 22-06-09 | 09:25

trouwens, waarom zou de meerderheid van de Nederlandse bevolking moeten betalen voor de dure kunsthobby's van de elite??

moe de loos | 22-06-09 | 09:25

Susidie voor kunst is het in stand houden van amateurisme.

Hans Teeuwen, Theo Maassen, Youp van 't Hek -om er maar een paar te noemen- bedruipen zichzelf. Volle zalen.
Jorgen Raymann kreeg in den beginne ook subsidie. Nu heeft ie alle negerts uit de Bijlmer aan zijn kont hangen. Niet veel, maar toch een vaste groep.

grote haas | 22-06-09 | 09:24

Wat is er mis met documentaires & kunstprogramma's
madakantognie?! | 22-06-09 | 09:05

Niets mis mee, behalve dan dat men bij de NL'se publieken werkelijk geen idee heeft hoe die te maken. Ik zeg BBC & NGC en kijk dan eens NPS/Vara/etc.

Anarchus_Rex | 22-06-09 | 09:23

Kunnen we met Powned niet een bidsessie organiseren onder leiding van Rev. Weesie om de ziel van deze man te kunnen redden?

geëxcommuniceerde | 22-06-09 | 09:22

Kijk naar de grootste kunstenaar van onze tijd Ruud de Wild. Hij maakt de mooiste creaties zonder enige subsidiesteun. Ruuds werk is zo ongewild dat alleen zijn moeder afentoe een schilderij koopt. Maar dat houdt Ruud niet tegen. Zo zie je maar.

Lying Dutchman | 22-06-09 | 09:21

Berlusconi is gevaarlijk. en publieke omroepen moeten blijven!

Klaas Appelmelk | 22-06-09 | 09:21

waarom moet IK eigenlijk belasting betalen voor een islamitische omroep, of voor een christelijke omroep? God bestaat net zoveel als Roodkapje! Laten die zogenaamde gelovigen al die troep zelf ophoesten. Als je zo graag wilt geloven, dan betaal je er maar voor, maar houd mij erbuiten!

moe de loos | 22-06-09 | 09:20

Jaja, en wat moeten al die mensen gaan doen wanneer er bijna geen werk meer is en subsidies worden ingetrokken? Mensen die Wilders stemmen zijn kortzichtig.

dutchdj | 22-06-09 | 09:19

De linkse arrogantie om te spreken over "onze subsidies".

Boomschade | 22-06-09 | 09:18

Ik stel voor om de algehele programmaring van de publieke omroepen op zondag vóór 18.00 uur te schrappen ( islamitisch-en gristenfundamentalistisch gezwets, red. ) en te vervangen door een doorlopende herhaling van:
A. Spongebob Squarepants
B. GS-pr0n-tv; Rugter does Den Haag.
C. Plaatjes van Manon Thomas in PowerPoint-slideshow
D. Intifada-TV. Live-feed van stenengooiende rellerTs en de bijkomende hilarische blunders van reljongeren en politici in de straten van Gaza, Parijs en 020-west.
E. Anders, namelijk....

Koekje-dr-bij? | 22-06-09 | 09:17

Waarschijnlijk denkt Berlusconi liever niet aan het feit dat Wilders hem nadoet.

Preaufessor Pascal | 22-06-09 | 09:16

Ik hoor het Cheert al zeggen.
'Als een massagraf,.... als een massagraf.....
Goed genoeg was voor Mozart..... goed genoeg was voor Mozart
En een failliete Rembrandt... en een failliete Rembrandt.
Heel goed kon schilderen........ heel goed kon schilderen.
Dan zou ik zeggen... dan zou ik zeggen.
Afknijpen die handel..... Afknijpen die handel.'

Einde van de Domheid | 22-06-09 | 09:15

ze sluiten de rijen dus.

Teun van het Tuinpad | 22-06-09 | 09:15

"Gaan al onze subsidies eraan".
*Lacht duivels*
"I had a dream."

Dr.Zeldenrust | 22-06-09 | 09:15

wat is er mis met een beetje diepgang op tv? Liever een kunstprogramma of "saai" praatprogramma dat tenminste ergens over gaat dan de zoveelste aflevering van "Spectaculaire achtervolgingen". Of kijken jullie liever elke avond naar Fart van Nederland?

Helaas zijn inhoudelijke programmas nou eenmaal niet rendabel, simpelweg doordat het overgrote deel van de bevolking zich liever op de hoogte stelt van de laatste nieuwtjes over jan smit en yolanthe dan van de nieuwste culturele en wetenschappelijke ontwikkelingen. Om deze reden is het helemaal niet verkeerd dat het niet alléén de kijkcijfers zijn die in Nederland bepalen wat er op TV komt.

guillermo14 | 22-06-09 | 09:15

Geweldig dit. Ik ben geen Wilders-fan maar vind het toch hilarisch hoe alles wat leeft van publiek geld danwel links is, elke mogelijkheid aangrijpt om Wilders af te schilderen als een verschrikkelijke man door wie het land de afgrond in wordt gestuurd. Hilarisch.
Overigens heb ik nog wel een villa waar porno feestjes gehouden kunnen worden, mocht het zo ver komen. Maar ik weet niet of Wilders wel een coupe-Berlusconi wil...

Heau even | 22-06-09 | 09:14

man... alweer een heil Dries Roelvink artikel -1

kapotgaanwetoch | 22-06-09 | 09:12

@Einde van de Domheid 09:02
Met een gestrekt been er in, domheid?
Sowieso heb ik die subsidies op kunst & cultuur nooit begrepen. Als kunst daadwerkelijk de moeite waard is, dan verkoopt het zichzelf. Zo niet, dan is het gewoon troep.

koolteer | 22-06-09 | 09:11

Ik eis voldoende op Italiaanse leest geschoeide literatuur programmas! Berlusconi, kom er maar in!

KaiserSoza | 22-06-09 | 09:09

Maar eh, tussen kunst en kitch levert toch aardig wat op?

Mekker | 22-06-09 | 09:08

Kijk uit voor de vergroentemanisering!

grote haas | 22-06-09 | 09:07

* zich alvast opgeeft voor Berlusconi-achtige feestjes bij de PO* Is tenslotte publiek geld he.

illuvatar | 22-06-09 | 09:07

Trouwens wel brilliant dat ze zich zo in d'r aarsch liet kijken (euh, bij wijze van spreken, dan) door haar spontane reaktie op de mogelijkheid dat Wilders aan de macht zou komen van Groenteman....

KaiserSoza | 22-06-09 | 09:06

Wat is er mis met documentaires & kunstprogramma's... te zwaar op de maag? kwisjes & makkelijk te verteren troep meer jouw smaak mutsaarsch?

madakantognie?! | 22-06-09 | 09:05

ALS er nu eens goede programma's op de publieke zenders kwamen, maar nee; altijd van die ontzettend saaie praatprogramma's. Kwalitatie goede programma's ja, maar dat kan voor minder en graag met wat meer afwisseling.

fjordman | 22-06-09 | 09:05

Al jaren wordt er steen en been geklaagd dat de omroepen juist bij de kunst het geld weghalen. En bij de kinderprogramma's. Drama voor kinderen wordt er vrijwel niet meer gemaakt.

Petrus de Rewa | 22-06-09 | 09:05

dat=dan

panadol | 22-06-09 | 09:05

ALS er nu eens goede programma's op de publieke zenders kwamen, maar nee; altijd van die ontzettend saaie praatprogramma's. Kwalitatie goede programma's ja, maar dat kan voor minder en graag met wat meer afwisseling.

fjordman | 22-06-09 | 09:05

LOL: (...) want goede kunst is per definitie duur en behoeft subsidie, zie ook Van Gogh en Rembrandt.
Van Gogh kreeg tijdens zijn leven nooit een cent subsidie (zijn nazaat ook bijna niet, trouwens.) Rembrandt kon het ook zonder staatssteun. Hij maakte gewoon een goed product, maar wist niet goed om te gaan met geld. Goed stuk!

Petrus de Rewa | 22-06-09 | 09:03

[email protected]"Tot slot nog een bewijs dat de NPO zoveel beter kan: de moslimomroepen laten jaarlijks tonnen belastinggeld wegvloeien naar de advocatuur, omdat ze liever ruzie dat televisieprogramma's maken. "

KaiserSoza | 22-06-09 | 09:03

Ik kan wel gaan roepen afschaffen maar ben net voor het eerst in mijn leven lid geworden van een omroep.

Bourgondiër | 22-06-09 | 09:02

Wat een onzin, er is bijna alleen maar tokkie-tv.
Gaat het een beetje met de imaginaire vijanden Cheert?

Einde van de Domheid | 22-06-09 | 09:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken