Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CRISISWATCH Superkrimp

drama01.jpgOei, dat doet pijn. De Nederlandse economie is in de eerste drie maanden van dit jaar met maar liefst 4,5% gekrompen. Voor de niet-economen onder u: dat is heel veel. Volgens het CBS gaat het zelfs om de grootste daling sinds de Tweede Wereldoorlog. Het gaat fout op twee fronten: bedrijven investeren niet meer en de export is volledig in elkaar gedonderd. Regeringsleiders als Merkel, Obama en Sarkozy kunnen dan wel beloven dat ze niet aan protectionisme zullen doen, maar de uitvoercijfers vertellen een ander verhaal. En er zijn meer gezellige cijfers: het aantal vacatures is gekelderd (al staan er nog altijd ruim 150.000 banen open) en winkels hebben hun omzet nog sterker zien dalen dan de economie kromp. Tja, dat krijg je ervan als een kabinet treuzelt bij het nemen van crisismaatregelen en partijbelangen belangrijker vindt dan het nationaal belang.

Reaguursels

Inloggen

Zullen we de werkelozen verhuren aan het buitenland? Met 20k per jaar levert dat aardig wat op, lijkt me.

Mr. Knakworst | 17-05-09 | 13:15

De overheid maakt het alleen maar erger met haar verkapte subsidies aan banken, autoindustrie en wat nog meer. Gewoon snoeihard saneren wat niet levensvatbaar is dan gaat het het snelst ook weer beter. Zure appel en zoete toekomst.

Poowsow | 16-05-09 | 11:10

@doskabouter

Lekker makkelijk van afstand? Wat zou jij doen in het voorbeeld wat ik eerder gaf? Zou je dan kies keurig worden, of zou je voor je gezin gaan werken? Kan me voorstellen als je geen vrouwtje en/of kids hebt, dit totaal niet snapt. Dan zit je woensdag's al te kijken in welk kroegje een of ander Breezer mokkel kan oppikken.
Zal het je nog een keer uitleggen, hopelijk heeft de alchol nog niet alles kapot gemaakt in die paar cellen die je over hebt:

Als je van een ondernemerschap niet meer rond ken komen, en je ZOU in de schoonmaak kunnen werken... Zodat je ze kan onderhouden, zou je dat dan niet doen? Mischien dat je het nu wel snapt..?!?! Zo niet, dan kun je mischien beter een Breezer bestellen of zo...

Sjaak de Boonstaak | 16-05-09 | 00:58

*TomTom kopen, was vandaag topper, volgende week ook*

Berserker Nr. 1 | 15-05-09 | 21:17

Als je dan geen werk meer hebt, begin je een website en noem je dat je werk.

Peter_S | 15-05-09 | 19:57

Ik als ondernemer ben er sinds dit kabinet achter gekomen dat de papierberg, regels, en wetten er niet minder op zijn geworden.
Onzinnige betalingen zoals bijvoorbeeld het zakelijk gebruik van een printer dient reprorecht over betaald te worden, ik als eenmanszaak die misschien 150 velletjes afdrukt per jaar moet dat betalen.
Je krijgt de ene na de andere controle over je heen, om als je de boel niet voor elkaar hebt een boete krijgt opgelegd.
Dus je zorgt ervoor dat je altijd up to date bent met je zaken, dit hoort ook bij grotere bedrijven het geval te zijn.
Nu banken dat niet gedaan hebben worden ze niet beboet maar geholpen door Wouter, de banken zeggen bedankt, kunnen we doorgaan met klooien, de ondernemer wil een krediet, nee zegt de bank die krijg je niet, onzekere tijden daar willen wij niet onder lijden.
Wouter bedankt, u bent mede verantwoordelijk dat de economie naar de sodemieter gaat en dat met name de hardwerkende kleine bedrijven daar de dupe van worden.

F.Fluitketel | 15-05-09 | 19:39

Ik heb zelden zoveel stemmingmakerij en onbenullig commentaar gezien als hier op dit bericht.
Het is heel simpel voor nederland, dat is het al jaren geweest. 80% van onze economie is gelinkt met Duitsland, het is al jaren zo dat wij succes hebben als die oosterburen succes hebben, Duitslands meest vooraanstaande economen voorspellen ergens tussen de 4,5% en de 9% krimp in 2009. Dussssssss... het ligt voor de hand dat dat zo zijn gevolgen heeft voor ons kikkerlandje. 9% krimp voor de NL economie voor 2009 zou mij dus niet verbazen... ik zou er wel van balen, maar je kunt weinig anders doen dan lekker door gaan.
Wees blij dat Merkel, Sarkozy, en god weet wie Miljarden pompen in hun economie, daar worden wij uiteindelijk ook beter van.
Voor wat betreft Wilders, volgens mij heeft hij niet eens een financieel economisch programma gepresenteerd bij de laatste verkiezingen, dus daar hoeven we het niet van te hebben.

geshem411 | 15-05-09 | 18:19

zoals het nu gaat heeft in de oneindige situatie 1 iemand alle bezittingen van de hele wereld. Dus afschaffen, aangezien iedereen die 1 iemand wilt worden. stelletje dwazen! Je kunt niet zonder en niet met elkaar: dus 1 bedrijf voor 1 doel voor 1 volk voor 1 toekomst. En geen praktisch onwerkbare systemen bedenken waarin wordt gebrainwashed en illusies worden gewekt dat je goed bezig bent als je stress krijgt van de lopende band en dan ook nog de halve maand op een houtje moet bijten. Van mij mag het hele systeem instorten, dat geeft weer wat evenwicht.

Bullus | 15-05-09 | 15:26

Domme conclusie van stockton. Sowieso een enorm onbegrip mbt de werking van economieen binnen de GS-redactie. Tijd voor wat kwaliteit wat dat betreft.

Deze crisis is het gevolg van monetaire politiek van geldcreatie, gecombineerd met het belonen van niet-productieven ten koste van productieven. De boete die de overheid heft op productief gedrag, ook wel belastingen genoemd, in combinatie met allerlei straffende regelgeving ontmoedigt ondernemers en arbeiders om meer te produceren, waardoor de levensstandaard niet zo hoog is als hij zou kunnen zijn. Verder wordt lui gedrag en niets doen gesubisidieerd: immers mensen die niet productief zijn krijgen toch een inkomen.

De enorme geldcreatie van de overheid, zorgt ervoor dat het geld in onze portemonnee, dat eigenlijk gedekt zou moeten zijn door iets van echte waarde, zoals goud, steeds minder waard wordt. Het papiergeld en digitale geld dat eigenlijk niets waard is, komt als eerste in handen van banken en die hebben daardoor makkelijk risico's kunnen nemen bij het uitlenen. En wat kopen mensen: auto's, huizen en aandelen... Omdat dit proces niet eeuwig kan doorgaan, omdat de mensen die het geld hebben geleend het niet konden terugbetalen, valt 1 bank om en gaat de rest als dominostenen erachter aan.

Om vervolgens te roepen dat de overheid, die het hele [probleem in eerste instantie heeft veroorzaakt, de oplossing moet verzorgen voor ons, zoals de GS redactie keer op keer roept, is niet alleen absurd, maar ook misleidend.

mises | 15-05-09 | 14:40

En toch ziet Bos al weer vele lichtpuntjes.
.
.
Wat hij alleen nog niet in de gaten heeft is dat die lichtpuntjes in werkelijkheid sterretjes zijn van de knock-out dat de PVV hem en zijn partij gaat toebrengen.

de.grote.vergeler | 15-05-09 | 14:27

Geen nood!! Bea komt straks uit Griekenland en verteld ons effies hoe het moet.

ooltgie | 15-05-09 | 14:21

Of dit topic of het topic over werklozen hier boven is gelul.

dubber | 15-05-09 | 14:15

We zouden 4,8% over het hele jaar krimpen , in het eerste kwartaal nu dus al 4,5%. Erg onwaarschijnlijk dat we die 4,8% halen ook al gaat het beter eind 2009. Dus zijn dit slechte cijfers, gek genoeg staat alleen de aex nog in de plus en de rest van de wereld niet...

virusz | 15-05-09 | 13:56

De regering heeft het te druk met het handhaven van dat malafide rookbeleid en wetten verzinnen om drankcoma's bij kids op schoolfeesten te bedenken. WAAR ZIJN ZE TOCH EIGENLIJK MEE BEZIG!

StuffKikker | 15-05-09 | 13:54

Lafayette 13:35
Met te weinig consumentenvertrouwen heeft deze crisis niets te maken. Eerder met te veel consumentenvertrouwen in hypotheekverstrekkers en taxateurs in het verleden.
www.nrc.nl/economie/article2242900.ece...

tipo | 15-05-09 | 13:50

@ramses snaptnie | 15-05-09 | 11:51
Architecten zijn de kanariepietjes van het vastgoed. Zij hebben 38% minder omzet de afgelopen 2 kwartalen. Dat vertaalt zich naar 38% minder bouwvakkers aan het einde van dit jaar (na de bouwvak komt die ontslaggolf).
www.nrc.nl/economie/article2229382.ece...
.
Dan pas wordt pandenhandel interessant, voor de ontwikkeling uit. Nu nog lang niet.

tipo | 15-05-09 | 13:40

Met al die consumenten die aan het potten zijn en minder gaan uitgeven is de crisis een selffulling prophecy. Stelletje lemmingen.

Lafayette | 15-05-09 | 13:35


Als u leugens wilt verkopen die geloofd worden vertel dan niet de waarheid
die toch niet geloofd wordt.

vuistrecht | 15-05-09 | 13:23

Belachelijk hypocriet systeem! Klootzakken die over de rug van domme mensen rijk worden. Werken is klote en al helemaal als je 35 jaar voor iets moet werken wat onmogelijk nog meer waard kan worden.

Gewoon ieder zijn eigen staat. Hop je eigen bakstenen bakken, je eigen vreten vangen etc.... Dan bepaalt de natuur weer wie wat bereikt en wie niet, en niet het hypocriete NEPSYSTEEM gebaseerd op iets wat gaat instorten.

:devil:

Bullus | 15-05-09 | 13:19

Ach, dit is waar het gepeupel voor gekozen heeft. Laat iedereen lekker verekken.

K.Ontgat | 15-05-09 | 13:18

en nog steeds 150.000 vacatures?
Dan valt die crisis wel mee!

I (8)You fokker | 15-05-09 | 12:55

En wat merkt u van de 'crisis'?

Carpa | 15-05-09 | 12:49

@_ILT_ | 15-05-09 | 11:00 Ik ga een eind met je mee.. eigenlijk zouden we het zo moeten doen, maar een gold standard en afschaffing fractional reserve = definitief einde groei... en er is een enorme krimp van het beschikbare geld voor nodig = deflatie = crisis. Dat moet je je wel realiseren. Nou is de crux hierbij dat groei toch al eindig was. Anyway... overheidsinvloed moet -99% en ik wil geen belasting meer betalen (is mij geld afpakken onder dreiging met geweld), want ze doen er zulke domme dingen mee... ik maak liever zelf uit waar ik met m'n geld heen ga en betaal liever waar ik gebruik van maak, dan dat het indirect van de belasting gaat.

synchronicity | 15-05-09 | 12:34

@K.jongerensponsor
Verder alles goed,snotpuber?

kees2790 | 15-05-09 | 12:29

-weggejorist-

K.jongerensponsor | 15-05-09 | 12:28

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:25

Je kunt een zaak niet van de een op andere dag stopzetten. Lekker makkelijk zo van een afstand.

doskabouter | 15-05-09 | 12:19

Ah joh, Balkenende, ga lekker de Migle Miglia rijden.... even een weekje de gedachten op nul. Wij overleven wel.

jochen4206 | 15-05-09 | 12:19

Ik zie er eerlijk gezegd nog weinig van. Ik heb nog geen vriend die werkloos is behalve eentje zich in de risicozone bevindt bij Yacht. Daar gaan er een heleboel uit de laatste tijd.

-=PyP=- | 15-05-09 | 12:19

Ach nou ja, zoals het ging kon het ook niet heel lang meer door. Op de HSL spoorstaven ligt bijvoorbeeld een dikke laag roest, op de Betuwelijn rijdt nooit een trein (als ik er ben), op de Moerdijkbrug rijden nu volgens mij net zoveel goederentreinen als normale treinen (dit is vast het spoor dat nu verzakt wegens 'intensiever gebruik' en ook de situatie waar goederenvervoerders het over hebben als ze een compensatie willen voor 'omrijden' en vertragingen). Zomaar een voorbeeld van zaken die miljarden kosten en volgens mij met een ander soort mensen aan de top bij de betrokken bedrijven waarschijnlijk beter zou zijn aangepakt (gedurende het verloop van die projecten is toch het een en ander aan het licht gekomen). Als je trouwens afgaat op de ervaringen van Denemarken met de (Italiaanse) leverancier van de HSL-treinen zelf, dan staat dat project er niet zo goed voor.
Zonder een crisis verandert er niets en ook in zaken als onderwijs kan zoveel verbeterd worden (heel veel sectoren die hun onderwijs zelf - kwalitatief goed - organiseren leiden structureel te weinig mensen op, om de prijzen hoog te houden, terwijl volledig openbaar onderwijs vaak weer te algemeen is en helaas ook vaak kwalitatief minder). Daar zouden bedrijfstakken een grotere rol in kunnen spelen - mits er een soort mechanisme is dat het algemeen belang meer weegt bij het aantal mensen dat wordt opgeleid. De Engelsen hebben daar in de jaren '60 een mooi systeem voor bedacht (1964 Industrial Training Act), waar je met de huidge ICT-technologie en mogelijkheden voor flexibilisatie nog eens (opnieuw) naar zou moeten kijken.
Op zich nog aanknopingspunten genoeg voor een meer 'sustaineable' economie, het zou sowieso een slecht idee zijn geweest op de oude voet verder te gaan, ook met het oog op de internationale concurrentiepositie - die had ons door kleinere marges (o.a. duurdere grondstoffen, meer internationale concurrentie in de dienstensector) op de iets langere termijn toch wel achterhaald denk ik.

nickolaas | 15-05-09 | 12:18

@ramses snaptnie
Ik merk er nog weinig van dat de pandenhanel aantrekt. 1e kwartaal aardige handel, nu kloten. Weinig tot geen bereidheid tot investeren door de NL ondernemr.

o.g. | 15-05-09 | 12:08

fuckje | 15-05-09 | 11:19
Tja, dan liever Thatcher

Mekker | 15-05-09 | 12:07

@Sjaak de Boonstaak
Dat snap ik. Het gevaarlijke aan deze situatie is dat er straks weinig te kiezen valt. Zelfs kut baantjes worden lastig te krijgen als we goed onderuit gaan met z'n allen. Uiteraard hoeven ambtenaren, leraren en mensen die in de gezondheidszorg werkzaam zijn zich weinig tot geen zorgen te maken.

o.g. | 15-05-09 | 12:03

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 11:49
om dingen duidelijk te maken moest dat gezegd?
Jij vindt jezelf zeker erg belangrijk, wacht nu nog maar een tijdje op je mooie sociale woning, je komt vanzelf aan de beurt.

komt dat schot | 15-05-09 | 12:01

Eerste kwartaal was idd werkelijk bedroevend. Maar sinds april (sinds de zon schijnt eigenlijk) merken wij in de pandenhandel toch wat meer beweging. Of dat structureel is, dat weten we nog niet. Maar er wordt weer wat geld verdiend.

ramses snaptnie | 15-05-09 | 11:51

@ komt dat schot | 15-05-09 | 11:30

Jaja, spreekt wel boekdelen, dat je je hier persoonlijk voelt aangesproken als 'white trash' met schurft om z'n onderbuik. Maar om even wat dingen duidelijk te maken, moest dat even gezegt. Das gelukt, welzeker: ene 'Hassan' geeft commentaar en gelijk zijn het weer de moslims/joden/fietsers geweest .....

Das juist de taktiek die de echter uitvreters (diegene die ons arbeidskracht verhandelen, zonder zelf iets toe te voegen) zo graag gebruiken: zet het ene arbeidertje tegen het andere op, dan hoef je niet te vrezen, dat ze het bij komen halen.

Niet voor niks noem ik wilders dan een neo-NSBer. Die probeert ons maar af te leiden van het feit dat de parasieten in wassenaar ons eerst de kaas van het brood vreten, en als de kaas op is, nog eens een rekening ook sturen.

heb je, honger? eat the rich!

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 11:49

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:38
Ja, de hulp komt er al aan hoor, in de vorm van een politieke partij die niet met zich laat sollen, waarvan hassan zegt dat die eng is.
Persoonlijk vind ik het verder niet belangrijk wat jij persoonlijk van mij vindt, ik ken jou persoonlijk namelijk niet zo goed.

komt dat schot | 15-05-09 | 11:46

-weggejorist-

eisie | 15-05-09 | 11:41

@ komt dat schot

Het zit wel erg diep bij jou he!! Mischien eens verstandig om hulp te zoeken? Er zijn mensen die je kunnen helppen hoor... Maar persoonlijk denk ik niet dat jij nog geholpen kunt worden!!!

@ O.G.

Ik nam als voorbeeld dat ik alles aan zou nemen om voor mijn gezin te kunnen zorgen, als dat schoonmaak werk zou zijn: zou ik het doen. Uiteraard zullen bedrijven eerst gaan bezuinigen op schoonmaak kosten, dat is een normale reactie uiteraard. De intentie was: als iets moet, dan moet het maar!

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:38

@ Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 11:03: Je naam en achtergrond boeien me niet, je analyse klopt wel in die zin dat die bel inderdaad weer leegloopt als je hem opblaast. Punt is dat er geen enkele garantie is dat diegenen die de bel opbliezen ook de dupe zijn, of zullen worden.

De bel is in eerste instantie opgeblazen door de Amerikaanse Fed door het geldaanbod te inflatteren, daarbij werd de institutionele omgeving voor het verstrekken van financiële producten als hypotheken wel erg soepel gemaakt door de Community Reinvestment Act en Fanny Mae en Freddy Mac, twee zogenaamde off-budget enterprises (= 100% overheidsbedrijf fakende als een privaat bedrijf met overheidsmacht) waardoor de Amerikaanse consument zowel de geïnflatteerde dollar als de Chinese spaartegoeden er doorheen hebben gejaagd in de huizenbubbel. In combinatie met de achterlijke praktijken van leveraging en het verpakken van de hypotheken in financiële producten voor grijpgrage banken is alles zo'n beetje in elkaar gestort. Nu ja, nu hebben de meeste banken exclusief Lehmann een bailout gekregen, spendeert Obama volgend jaar 3 triljoen dollar en is een reële deflatie geëxporteerd naar het buitenland. Oftewel, er is reële welvaart verloren, hoeveel overheiden allerlande ook garant staan en geld pompen en stimuleren. De bad guys hebben een bailout gehad en het gepeupel zal er op zekere hoogte ook wel een krijgen, maar het gaat niet helpen bij een economisch herstel. Inflatie (vergroten van het geldaanbod) c.q. rentstanden zijn op een alltime high cq alltime low. De Fed is op ramkoers om de dollaar kapot te maken wat goed zal uitkomen als de VS overheid zo'n 10 triljoen staatsschuld heeft en zo'n 40 triljoen aan toekomstige vassttaande verplichtngen ten aanzien van sociale zekerheid. In Europa is het op een bepaald niveau erger en minder erg, maar dat is een ander verhaal.

_ILT_ | 15-05-09 | 11:37

Ik vind dat het Song Festival weer een vakjury moet krijgen.

doorzondoorsnee | 15-05-09 | 11:35

@Sjaak de Boonstaak
Je kunt het rustig vergeten dat jij dan nog aan de bak komt als schoonmaker. Bij wie wil je dan schoonmaken? Denk jij nu echt dat op dit moment schoonmaakbedrijfen meer personeel in dienst nemen. Ik verwacht geen explosieve vraag naar schoonmaakdiensten van bedrijven die nu in zwaar weer zitten, en dat zijn er een hoop kan ik je vertellen. Klanten van schoonmaakbedrijven gaan nu ook snijden in de kosten en dan komt de schoonmaker niet 3 of 4 keer meer per week langs maar 1 of 2 keer -> schoonmaakbedrijf maakt minder omzet en zal gaan snijden in de kosten en dus o.a. personeel ontslaan.

o.g. | 15-05-09 | 11:33

Capt. Iglo | 15-05-09 | 11:22
Nah, gewoon schopzin.

komt dat schot | 15-05-09 | 11:31

Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 10:52
Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 10:53
Haha!

Sgt. SuperJost | 15-05-09 | 11:31

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:19
Ja dat vind ik nu juist leuk, een beetje persoonlijk tegen iemand aantrappen, vooral als het een kwal betreft. En of mij iets dwars zit tegen deze groep mensen, zeker weten. Ik heb het helemaal gehad met de allochtoontjes die mij en alle andere autochtonen aanspreken als white trash, terwijl ze wachten op hun sociale woning.
Ik vind Hassan een lul, als hij mij zo aanspreekt moet hij dat verder zelf weten, maar verwacht van mij dan niet, dat ik niet effe lekker terug ga hakken, want dat vind ik nu juist leuk om te doen. Op straat zijn ze altijd met veel, en vallen ze mensen die alleen zijn persoonlijk, en vaak lichamelijk lastig, hier is hassan alleen, en val ik hem persoonlijk aan.

komt dat schot | 15-05-09 | 11:30

@prestodegekste

Zolang de vakantie maar in eigen land is natuurlijk he:)

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:30

Dat wordt extra veel korting tijdens de opruiming en nog goedkoop op vakantie ook :D

prestodegekste | 15-05-09 | 11:29

Overheid groeit nog flink dus dat betekent dat in de echte economie waar het geld verdiend moet worden de krimp veel hoger is. En dat wordt ook veroorzaakt door die overheid die de rest flink uitzuigt en van geen ophouden weet.
Overheid=altijd fout.

ikweetnogmeer | 15-05-09 | 11:28

@doskabouter

Als deze ondernemer een gezin heeft, en met zijn onderneming niet meer kan zorgen voor zijn gezin? Waarom niet? Als ik in zo positie zou zitten, zou ik alles aanpakken om voor mijn gezin te kunnen zorgen! Schoonmaak is een vak, dat is ook niet voor iedereen weg gelegd natuurlijk. Maar als je nooit schoonmaakt zul je er ook geen verstand van hebben natuurlijk....

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:25

"Sommige overheidssectoren zijn nog steeds licht aan het groeien, het is dus nog veel erger.
azijnseikerT | 15-05-09 | 11:22"

Als ik het goed heb dan groeit de economie in Washington D.C. de laatste maanden met zo'n 5%. Overheidssectoren groeien altijd relatief aan de private economie in een neergang, maar wanneer dat ook in absolute zin zo is dan wordt het wel een beetje vies ja.

_ILT_ | 15-05-09 | 11:24

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 11:03

Wat nou onderbuik? Jij klinkt al onze MP zelf met je VOC verhalen. Praat eens met een MKB'er die zijn omzet flink heeft zien teruglopen. Moet die ineens gaan schoonmaken ofzo? Simplist!

doskabouter | 15-05-09 | 11:22

Sommige overheidssectoren zijn nog steeds licht aan het groeien, het is dus nog veel erger.

azijnseikerT | 15-05-09 | 11:22

@ Komt dat schot

je pillen vergeten?

Capt. Iglo | 15-05-09 | 11:22

Heuj, Stocktons fameuze laatste regeltje is er weer hoor!

keeskooskaas | 15-05-09 | 11:21

errata groter = kleiner (de belasting voor de werkende wordt wel groter door de vergrijzing en toenemende sociale uitkeringskosten)

seven | 15-05-09 | 11:21

@komt dat schot

Je begint wel erg persoonlijk te worden door familie er bij te halen, zit je soms iets dwars tegen deze groep mensen? Of is het hassan in bijzonder?

Beetje onsmakelijk van je, of dat de Nederlanders zulke heilige boontjes zijn die alles conform de wetgeving doen. Of er geen Nederlanders in buitenlandse gevangenissen zijn, of er geen Nederlanders die de plaatselijke gemeente oplichten, of er geen Nederlanders zijn die niet de staat oplichten...
Nee het zijn alleen maar "hun" ...

Doe je ogen eens open kwibus!

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:19

am I insane? | 15-05-09 | 11:13: Geen Keynesiaans gefröbel, het werkt niet en is (mede) de oorzaak van de huidige crisis waarin de VS de deel van de wereld gedeeltelijk gaat meetrekken. Oftewel, geen mensen meer geld in de portemonnee geven om spullen te kopen maar om vertrouwen en investeringswil te creëren de bankensector onder curatele van de wet stellen opdat ze geen failliete businessmodellen mogen exploiteren; oftewel: ze lenen geen geld meer uit wat ze niet hebben en de valuta, de gulden, heeft een 100% backing in goud of zilver.

En trouwens, dat mensen hun banen verliezen is normaal gesproken helemaal niet zo erg. In een vrije arbeidsmarkt is er altijd werk voor iedereen, en door de dynamiek blijf je als werknemer scherp en leer je veel bij. Jongeren krijgen de kans om op hun productiviteitsniveau te werken, dus geen werkloosheid daar meer. En ouderen krijgen ook soms minder betaald omdat ze minder productief zijn, maarja die hebben dan ook gecasht in het productieve deel van hun leven etc. np

_ILT_ | 15-05-09 | 11:19

Export in elkaar gedonderd? Niet door mij hoor. Gisteren nog 6 containers vol met Polychloorbifenyl op de boot gezet naar Sudan voor nette "verwerking" aldaar. Toffe gasten die afrikanen.

JaapStar | 15-05-09 | 11:19

1,2... tja tja tja | 15-05-09 | 10:42

Voedselprijzen zijn flink gestegen.

michzelluf | 15-05-09 | 11:19

@Mekker |11:14
Wat dacht U van een bewindspersoon met ballen en doorzettingsvermogen?

fuckje | 15-05-09 | 11:19

@ Hassan

Was het maar zo dat de banken/ verzekeraars/ hypothekers er het meeste last van hebben. Die blijven nu op hun reserves zitten en zingen de tijd wel uit, paar receptionistjes hier en daar eruit en klaar. De mensen die afhankelijk zijn van het geld dat zij verstrekken die zijn als eerst en het "hardst" de lul, die hebben dat geld nodig om geld te verdienen voor henzelf en hun personeel als dat geld niet beschikbaar is houdt het voor hen op met een domino effect tot gevolg. Je ziet het al bij de autobranche, door de krisis is er geen vertrouwen dus kopen mensen geen auto, dit is niet alleen naar voor de mensen die bij een autofabriek werken maar ook voor de bedrijven die aan die fabrieken leveren en de bedrijven die leveren aan de bedrijven die aan de fabrieken leveren. Het komt erop neer dat de gewone man uiteindelijk, in grote mate, de prijs betaald.

Capt. Iglo | 15-05-09 | 11:15

@Bos Hout | 11:06
Verover de wereld, begin in Nederland.

fuckje | 15-05-09 | 11:15

fuckje | 15-05-09 | 11:00
Meent u dit? Wat is de meerwaarde dan?

Mekker | 15-05-09 | 11:14

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 11:03
Ja, wij zijn dom, met onze reacties, gelukkig hebben de we hassantjes van onze samenleving om ons dat te laten zien.
U kent ze wel, die tolerante vriendelijke hassan die opstaat voor oudere in het openbaar vervoer, die tolerante relnicht met gevoel voor humor, die goudeerlijke hoogopgeleide regelneef met een multicultureel sociaal netwerk.
Waar zouden we zijn, zonder hassantjes, de schat, de multiculti voorbeeldfunctie, eigenlijk moeten wij onze ouders dankbaar zijn dat we hassan hier hebben binnengelaten, de schat.
Haha, wacht jij maar af, erg lang hoef je niet meer te wachten als je familie zo doorgaat. Of zijn het niet de kinderen van de zus van je neef die getrouwd is met de vader van je tante die zich in Gouda misdragen terwijl in het koffiehuis zit te wachten op je sociale woning?

komt dat schot | 15-05-09 | 11:14

@mail cheauvinist pic

Ik kreeg ook een ton, een regenton te verstaan...

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:14

@Hassan-I-Sabah
Jij wordt er straks als eerste uitgeflikkerd om dat die uitvreter van een baas van jou geen geld meer heeft om jouw miezerige salaris te betalen. Fluit en droom maar lekker verder....

o.g. | 15-05-09 | 11:13

Stockton bekritiseert wel, maar noemt geen mogelijke oplossingen. Dapper hoor!

Ik vrees dat als het aan de GS mannen ligt er alleen maatregelen komen waar de gemiddelde A6 rijder beter van wordt. En laat dat nu net de categorie zijn die ongeacht de omstandigheden echt wel voor zichzelf kan zorgen.
Als de overheid de consumentenbestedingen wil opkrikken om de detailhandel te helpen, dan moet men zorgen voor meer poen in de portemonnee. Overigens helpt op zondag opengaan echt niet, want 1 € kun je maar 1 x uitgeven. Wellicht verschuift er dan iets van de detailhandel naar speeltuinen/pretparken en horeca.
En de export opkrikken? Maak het bedrijfs-leven goedkoper!

Keerzijde:
Nog veel meer miljarden tekort.
En nee, die maak je echt niet goed door alle asielzoekers er uit te smijten, alle subsidies stop te zetten en de ontwikkelingshulp te schrappen.

Je kunt alle uitkeringen afschaffen. De Audi A6-of-nog-vetter-club juicht dat ongetwijfeld toe. Zij hebben er waarschijnlijk geen nodig. Maar de rest van het volk dat wel risico loopt op een ongewenste loopbaanonderbreking of -beëindiging?
Leuk hoor, de GS maatschappij!

am I insane? | 15-05-09 | 11:13

Per inwoner is het verschil nog groter, immers de bevolking stijgt en we moeten de winst van de totale economie delen met steeds meer mensen. Per werkende is het verschil nog groter want de beroepsbevolking wordt ook relatief gezien door de vergrijzing steeds groter.

In totaal leven er ruim 5 miljoen mensen via een uitkering/vut/aow van de overheid.
statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...

seven | 15-05-09 | 11:12

Dubbele koopkrachtplaatjes ruilen?

zovoklets | 15-05-09 | 11:11

@ Je Verzint Het Niet

Geert en iedereen wakker schudden? Nou ik ben benieuwd hoor!

Hij zal wel weer met zijn oplossing komen: Alle Moslims het land uit, dat is de manier om alles in orde te maken....

Nou ik kan bij voorbaat zeggen: Dat gaat echt NIET werken.

Maar goed, ik ben benieuwd wat Geert te vermelden heeft met zn mooie kapsel....

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:10

Pffft, kreeg net een klein tonnetje op de rekening bijgeschreven. Mwoehahahaha!

mail cheauvinist pic | 15-05-09 | 11:09

En dan nog te bedenken dat elk cijfer van het CBS rigged is...

_ILT_ | 15-05-09 | 11:09

@Hassan-I-Sabah
Ben bang dat je een klein beetje veel gelijk hebt.
Zolang je met je handjes iets doet wat mensen nodig hebben is er vreten op tafel. Al het manager gewauwel en vergaderen genereert even neit zo heel veel bullshit geld meer. Zal nu wel weer een "ja maar ik deed zo mijn best op school" commentaar komen, maar daar waag ik het op.

Zeau-steoer | 15-05-09 | 11:09

Hmmm, niks aan de hand, doorlopen menschen. Het gaat pas fout als je ze in DenHaag niet meer hoort ; ).

Malossi | 15-05-09 | 11:08

Volgens Wouter was en is er toch nog steeds niets aan de hand ... rustig blijven slapen allemaal. Geert maakt iedereen straks wel wakker.

Je Verzint Het Niet | 15-05-09 | 11:07

Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 11:00
Duidelijk te zien welke landen het beter doen:

Uit jouw link "Duitsland, Frankrijk en Italië hebben het in eerste kwartaal van 2009 alledrie hun economie zien krimpen. In Duitsland en Italië is de krimp zelfs meer dan twee procent." nu.nl 15 mei 2009

En dan hier in Nederland "Volgens de eerste, voorlopige raming van het CBS is de Nederlandse economie in het eerste kwartaal van 2009 met 4,5 procent gekrompen" cbs 15 mei 2009 vergelijking op basis van beide hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dus NL doet het ruim 2x slechter.

seven | 15-05-09 | 11:06

@ fuckje | 15-05-09 | 11:00: Nee, onterechte boetes voor het nationale bedrijfsleven dat vervolgens kan worden verspild aan allerlei verzorgingsstaatzooi, including netbanenen ander stimulis, dat heeft Nederland echt nodig. Zou me trouwens ook niets verbazen als het zo zal lopen, want Neelie moet binnenkort plaatsmaken.

_ILT_ | 15-05-09 | 11:06

bakkellende: houdoe en (niet) bedankt ole ole

Patrick Zweedsey | 15-05-09 | 11:06

@ fuckje | 15-05-09 | 11:00
Neelie wil na Europa de wereld veroveren, zei ze bij Knabbel&Babbel.

Bos Hout | 15-05-09 | 11:06

@Hassan

Nee beursvloer pikkies zijn geen parasieten, zijn kakkerlakken!!! We gaan niet de Parasieten beledigen he:-)

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:06

@ Harreeee | 15-05-09 | 11:00 die geschiedenisclueless is: de VOC was een legitieme private overzeese handelsorganisatie in allerlei spul maar geen slaven, de WIC was een door de (o.a.) Oranjes opgezette overzeese handelsorganisatie in negerslaven, die van van vrome Moslims kosten op de westkust van Afrika (vandaar de W en de I van West-Indische). Dus het handelen in slavenmentaliteit is meer iets voor Beatrix enzo, alhoewel... zij is eigenlijk weer een bastaardtak, dus misschien valt het wel mee...

_ILT_ | 15-05-09 | 11:04

Bedankt voor alle pawlow reacties (leve de betrouwbare onderbuik) !

Nu even doorslikken en nadenken: als je dus een luchtballon opblaast, en op gegeven moment gaat de lucht er weer uit, dan 'krimpt' die ook, toch?

Alle 'reddingspogoingen' ten trots, vallen de klappen gelukkig daar waar in eerste plaats op de meest schaamteloze manier is gegraaid: bij de banken, verzekeringen en uiteraard al de hypotheekoplichters. Wie echt werk verzet, in plaats van met de arbeidstijd van anderen handel te drijven, gaat weinig merken.

Hassan fluit de Internationale terwijl het het bloed en de tranen van de parasieten op de beursvloer oplapt :)

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 11:03

Meer bezuinigen, meer geld voor Ambtenarren, meer geld voor de TOP Presentatoren die al het "kwaad" aan het licht stellen....

De economie is bagger, als zelfs de Politiek er geen aandacht aan hecht zal het allemaal wel mee vallen...

Mocht het allemaal nog slechter word, zenden ze Rutger ff naar de 2de kamer om te kijken wat ze allemaal aan uitspoken zijn. Nee ik maak me niet zo druk, zou wat anders zijn als alle mooie babe's uit het land gezet zouden worden!! Ja dat zou een nationale diepte punt betekennen, maar die economie: boeeiuhhhh

Sjaak de Boonstaak | 15-05-09 | 11:02

Een crisis is wat je er zelf van maakt en hoe je het zelf noemt. Het is niet een natuurverschijnsel waar we aan dood gaan. Sterker nog, we gaan er allemaal heel oud mee worden.
Enige probleem is dat we onzelfs qua geld allemaal heel lang voor de gek hebben gehouden en dingen nu weer terug naar normaal gaan. Wel zo gezond!
Wie daar niet aan kan wennen heeft pech.

Bos Hout | 15-05-09 | 11:02

Als er een kans zou bestaan dat Neelie Smit-Peper-Kroes MP zou worden, zou ik voor het eerst VVD gaan stemmen.

fuckje | 15-05-09 | 11:00

Zoals ik van de week op het nieuws zag, zitten er nog genoeg Nigerianen in de Bijlmer met teveel vrije tijd.
,
Petertje wou de VOC mentaliteit toch weer terug?
,
*Begint een slavenhandel*

Harreeee | 15-05-09 | 11:00

Het leek bijna journalistiek Stockton, totdat je onzin zei: "Tja, dat krijg je ervan als een kabinet treuzelt bij het nemen van crisismaatregelen en partijbelangen belangrijker vindt dan het nationaal belang." == ONZIN

Een nationaal belang is dat de overheid gaat snijden in haar activiteiten (paar nutteloze ministeries weg, geleidelijke maar snelle privatisering van de zorg, onderwijs), belastingverlagingen doorvoert, we ons afscheiden van de EU (om vervolgens een vrijhandelsovereenkomst met ieder land aan te gaan, die overeenkomst bestaat dan uit..... niets geen papiertje of niets, vrijhandel), en een door 100% goud gebackte gulden invoeren, de overheid niet meer voor 200mrd garant staat voor de banken maar we de banken onder de rechtspraak valt wanneer ze meer uitlenen dan dat ze aan spaarbankboekjes in hun kluizen hebben liggen. Dat lijkt me allemaal een mooi begin, maar dat gaan ze natuurlijk nooit doen. Alles wat deze regering gaat doen zal de crisis erger makern door belastingverhoging dan wel de staatsschuld verhogen, daardoor kunnen ze beter niets doen, net als een ambtenaar beter niets kan doen omdat ' ie anders meer kapot maakt dan dat 'ie aan salaris krijgt.

_ILT_ | 15-05-09 | 11:00

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:55

Zou best wel kunnen, het CBS is de grote propaganda machine van de overheid.

doskabouter | 15-05-09 | 10:59

Balkenende en Bos weten echt wel wat de oplossing is, of anders weten de ambtenaren op EZ het wel.

Banken laten klappen of nationaliseren (blijven vanzelf een paar goede banken over)
Grondig bezuinigen (ontwikkelingshulp, Afghanistan, halvering van sociale sector en stoppen met megalomane projecten als verhuizen van ministeries en patientendossiers e.d.) 4/5 jaar even heel hard Au Au roepen en pijnlijden.

Maar ja dit ligt niet zo lekker daarom houden ze maar vast aan de andere economische wet, die van blijf bij je core business. In dit geval is dat natuurlijk Pappen en nathouden.

Graaf van Holland | 15-05-09 | 10:58

Regeren is vooruitzien. Maar bij dit kabinet even niet.

Ze hadden genoeg kunnen doen. Al is het alleen maar de juiste stand van zaken door te geven in plaats van mooi weer spelen op prinsjesdag. Het zou Nederland niet raken, weet je nog? Ben je dan geschikt als minister?

Bovendien weigeren ze hun eigen uitgavepatroon aan te passen en grote uitgaven naar externe zaken stop te zetten om zo geld over te houden om de landelijke economie op gang te houden.

doskabouter | 15-05-09 | 10:57

Wat zal GroenLinks blij zijn: Heel NL is aan het consuminderen.

uninvited guest | 15-05-09 | 10:56

@zoolander 10:41

Persoonlijk voel ik me doorgaans als een vis in het water in een omgeving waar chaos, hektiek en paniek heerst en stook ik weinig liever dan onrust maar wat nu een CBS als drijfveer zou moeten hebben? De boel aandikken zodat de weg vrijkomt om met de botte bijl te gaan snoeien?

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:55

Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 10:52
Wouter Bos heeft relatief veel meer geld gestopt in de banken en de staatschuld harder laten oplopen dan zeer veel andere landen in Europa. Die onzekerheid die dat meebrengt zie je nu in de cijfers, want iedereen weet dat op termijn die leningen terug betaald moeten worden met rente en dat daarvoor de belastingen omhoog gaan dus de toekomst is minder rooskleurig juist door de grotere reddingspakketten. Minder rooskleurige toekomst, minder investeringen c'est ca.

seven | 15-05-09 | 10:55

1,2... tja tja tja | 15-05-09 | 10:42
Appels met bollen Een eenvoudig werkje. De enige benodigdheden zijn enkele snippers bol, een appel en kaneel. Verwijder het klokhuis en snij de appel in een mooie vorm. Strooi wat bolsnippers op de appel en besprenkel het met kaneel. Serveer het netjes en geniet.

De ui-smaak van de bloembol komt niet echt tot zijn recht op deze vrij dure en zoete appel. Gelukkig overheerst de zoete smaak van de appel alsmede het kaneel. Geen aanrader, maar in tijden van nood goed te eten. Handig weetje: tijdens het snijden van de bol kunnen mensen in de nabije omgeving nog wel eens een 2girls1cup-gezicht trekken.
even gepikt van het net! maar tijdens crisis mag dat toch?!

andre9738 | 15-05-09 | 10:55

Het is allemaal een HOAX Neelie Kroes aan de top!

xzaz2 | 15-05-09 | 10:54

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 10:38
Sta jij op een lijst...
handje ophouden?
10 jaar..
marokkaantje
gouda?

wij zijn in ieder geval nog white, dat haal jij niet, hoe lang je ook wacht.

komt dat schot | 15-05-09 | 10:54

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 10:38
het zijn anders wel moslims die als eerste op straat worden gezet als het slecht gaat met bedrijven. merry crisis hassan.

sjaakdeslinksesul | 15-05-09 | 10:54

Beertje Colargol | 15-05-09 | 10:33

Heb je je dagelijkse dosis chemtrails nog niet gehad of zit je aluhoedje een beetje te strak om je hersenpannetje?

Francois Villon | 15-05-09 | 10:53

Erik S | 15-05-09 | 10:51
Je bent toe aan een reality check.

Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 10:53

Sgt. SuperJost | 15-05-09 | 10:49
Idd, Nederland is een Mickey Mouse economie en deze crisis gaat de macht van onze regering te boven. Iedereen die denkt dat wij er toe doen of dat Geert het wel kan oplossen is toe aan een reality check.

Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 10:52

Dat krijg je met zo'n kudt democratie he, dan duurt het eerst 3 jaar voordat er dan eindelijk eens een beslissing wordt genomen! Met al dat ge-aarzel schieten we niks op... Klote regering

Erik S | 15-05-09 | 10:51

Ook hier is het kriesus.

*Snijdt de fwa kra iets dunner*

zovoklets | 15-05-09 | 10:50

zoolander | 15-05-09 | 10:41
Het CBS geeft gewoon de cijfers weer. Die zijn altijd gerelateerd aan hetzelfde kwartaal van een jaar daarvoor. Moeten ze dan nu ineens andere cijfers gebruiken? Hoe mensen die cijfers interpreteren, dat is weer ander verhaal.

harry pikkel | 15-05-09 | 10:49

Iedereen die denkt dat de Nederlandse regering ook maar iets heeft kunnen doen om de crisis te voorkomen/weg te werken is wel erg patriottisch ingesteld.
-
Wel weer een mooie tip, morgen aandelen kopen. Maar tot nu toe lijkt de beurs nog niet echt te reageren.

Sgt. SuperJost | 15-05-09 | 10:49

Het is inderdaad zwaar K.U.T. met de bereidheid tot investeren van bedrijven. Winkelketens die -40% /-50% omzet draaien in het eerste kwartaal t.o.v. vorig jaar, banken die geen geld meer uitlenen, kredieten opeisen bij ondernemers die even wat moeilijk zitten; alles compleet op z'n gat, en ondertussen ouwehoerd men rustig verder in Den Haag.... We gaan naar de K.L.O.T.E.N.

o.g. | 15-05-09 | 10:48

*slingerT zetten naar boven*

Teun van het Tuinpad | 15-05-09 | 10:48

Min 4,5 % ?

Om je break-even point te halen moet er een stijging zijn van zeg maar 2%, de min in werkelijkheid is dus 6,5 % !!!

beroepswerkeloze | 15-05-09 | 10:47

Gelukkig hebben wel geld genoeg om alle banken overeind te houden, kuch kuch.
Uit de 200 MRD garantieregeling is als 35 MRD gebruikt voor slechte leningen

"ING vroeg het meest, in totaal voor ruim 11 miljard euro aan garanties. Fortis heeft bijna 8 miljard gegarandeerd, SNS voor 5,5 miljard euro, LeasePlan voor bijna 5 miljard en ook NIBC voor bijna 5 miljard euro."

seven | 15-05-09 | 10:47

Stockton brada, je praet peop.
De Duitse economie ligt op zijn reedt en daarmee dus ook de onze.
Heb niet de illusie dat wij (lees het kabinet) daar iets aan kan doen.
Wij waren en zijn economisch gezien niets meer dan deel van de BRD,

Bigi Bana Boy | 15-05-09 | 10:47

Ik zie alleen maar kansen.
* zakelijk ( mensen verkassen niet meer en knappen de tuin op )
* mensen worden dit kabinet zat en de pleuris breekt uit

Prima sfeer voor "a change"
Kunnen we de Mussel-medemens gelijk weer op hun plek terug.

Teun van het Tuinpad | 15-05-09 | 10:47

Jongens weet iemand een lekker recept voor bloembollen, er lijkt een hongerwinter aan te komen...

1,2...tja tja tja | 15-05-09 | 10:42

@widtvoet 10:34

Maakt niet uit, mijn punt was dat iedereen het blijkbaar leuk vindt om in de paniek te schieten, en dat er niet wordt gerealiseerd dat als je zou vergelijken met een gemiddelde van de afgelopen jaren, of de krimp tov bijvoorbeeld Q1 2006 dat het dan allemaal echt niet zo slecht is. CBS creert gewoon een crisis door dit soort zwartgallige berichten naar buiten te brengen.

zoolander | 15-05-09 | 10:41

@ Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 10:38

Jij lult te veel, en je zal ook wel zo'n 8 uur per dag poetsen, bij Hago gok ik?

Nlz® | 15-05-09 | 10:41

@gozahtje dat is een id :)

anderkabinetaub | 15-05-09 | 10:41

NL-Land met Germania of La France vergelijken is wel heel erg simpel.

NL invloed op de krisis is minimaal, ongeacht wel kabinet er zou zitten, het is nu gewoon een kwestie van stil zitten en op het goede moment toeslaan om er later als spekkoper uit te komen.
Fortis/ABN kopen voor een jodenfooi is al een goede move geweest, nu gewoon goed opletten en handelen als de tijd daar is.

QB (ja die.....) | 15-05-09 | 10:39

Ik las ergens dat deze hobbyregering de 2e handsautoverkopers van de laatste plaats heeft gestoten als het gaat om betrouwbaarheid. Lijkt mij de ultime gelegenheid om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. En wat betreft deze crisis, luister naar Kees de Kort en je begrijpt dat het alleen maar erger kan worden.

Karel Kruizenruiker | 15-05-09 | 10:39

Idd. Het kabinet moet meer geld pompen in de Duitse economie!

Zippy | 15-05-09 | 10:39

-weggejorist-

Braakbal | 15-05-09 | 10:38

JO! Das vooral omdat al de zogenoenoemd hardwerkende nederlanders hiero gewoon veel lullen en weinig poetsen. Jullie hebben helemaal niet hard gewerkt, maar de hele dag Geert 'NSB' Wilders peilingen gekeken. Gefilicitaart met de daling van de 'waarde' van jullie koophuis (mijn sociale huurwoning, voor die ik al 10 jaar op de lijst sta).

MERRY CRISIS, white trash!!

Hassan-I-Sabah | 15-05-09 | 10:38

Kunnen we dit groepje lamzakken die zichzelf kabinet noemen niet gewoon Den Haag uit jagen? Vroegah ging dat zo leuk, met fakkels, hooivorken en dergelijke middelen... lijtk me wel tof om JP en woutertje te zien rennen voor hun leven!

gozahtje | 15-05-09 | 10:37

FAIL @widtvoet ® 10:34

Klote RTL!

*exkuusje maakt tegenover @zoolander 10:31*

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:36

Beertje Colargol | 15-05-09 | 10:33
Maar leg eens uit, wat voor baat hebben die schimmige elite op de achtergrond met het naar voren schuiven van oorlog zoekende socialistische dictators....?

Fimbulvetr | 15-05-09 | 10:36

Voor dit soort problemen heeft John Keynes al een slordig mensenleven geleden wat bedacht. Overheidsuitgaven dan maar omhoog om de consumptie op peil te houden, als de burgerij en bedrijfsleven dat even niet kunnen of willen. Als het weer betert de tering weer naar de nering zetten. Dus de burger meer geld afpakken met heffingen en belastingen is totally wrong, crisistaks, reclamebelasting enz enz enz enz .
Drs. J. den U. te B., de beruchte MP uit de jaren zeventig deed het in de hoogconjunctuur, dat hebben we geweten, er is dik 25 jaar nodig gewoon om zijn puin te ruimen ( trouwens de Bijlmer was zijn idee als wethouder van 020), dus dat Den Haag wat kpschuw is kan ik me indenken, maar laat ze nu eindelijk eesn uit hun winterslaap komen.

De Pruis | 15-05-09 | 10:36

ach en wat dan nog. Dit weekend is het Bilderberg onderonsje en dan komt alles weer goed. Bernake en Trichet krijgen vreselijk op hun flikker, Obama zal nog grijzer worden na dit weekendje Griekenland en Balkie mag niet meer komen want sinds zijn aanwezigheid van vorig jaar is de hele wereld in elkaar gestort. goedenmorgen NERDELAND............

andre9738 | 15-05-09 | 10:34

@zoolander 10:31

Sorry maar je zit er naast. Tov. vorig jaar bedraagt de krimp 6,7%. Die 4,5% is tov. het kwartaal ervoor.

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:34

En de AEX is sinds het dieptepunt alweer 30% gestegen, dus het komt allemaal wel weer goed. De beurscrisis heeft ongeveer een half jaar geduurd. De ecocrisis misschien een jaartje.

Milosz | 15-05-09 | 10:33

Merkel, Obama en Sarkozy doen allemaal vrolijk mee aan het destructionisme van de soms eeuwenoude industrieen van de landen. Daarnaast brengen vele wereldleiders en vorsten bezoekjes aan de geheime en extreem zwaar bewaakte Bilderberg conferenties.
Deze crisis is gelijk aan die in de vorige eeuw, en na de beurskrach van 1929 kwa een dictator genaamd Adolf Hitler (nazisme=socialisme) aan de macht, en in Rusland was al een dictator aan de macht met de naam Josef Stalin (communisme=socialisme)
De eliten hadden nu hun twee grote dictators aan de macht, en wat nu alleen nog nodig was was een oorlog tussen deze twee dictators, en zo geschiedde het. Het probleem zijn de tirannen, de spindokters, de eliten op de achtergrond. Bush, Obama, Hitler en Stalin hadden en hebben allemaal dezelfde soort spindokters, erachter heersen dezelfde eliten en tirannen.

Beertje Colargol | 15-05-09 | 10:33

Vroeger hebben we veel geld verdiend met de slavenhandel, misschien kunnen we daar weer mee beginnen.

0251771 | 15-05-09 | 10:32

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:27
LOL!
CoffeePatch | 15-05-09 | 10:23
Ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2008 waarschijnlijk, en anders ten opzichte van het laatste kwartaal van het vorige jaar.

JosVerbeek | 15-05-09 | 10:31

Mensen, Mensen, denk toch ff na... 4.5% krimp TEN OPZICHTE VAN VORIG JAAR. Wat hier ff voor het gemak wordt vergeten (door iedereen behalve CoffeePatch), is dat vorig jaar het BESTE jaar sinds de tweede wereldoorlog was. Als je de huidige stand van zaken vergelijkt met het gemiddelde over de afgelopen 5 jaar, doe we het echt niet zo slecht. Lekker die stemmingmakerij..

zoolander | 15-05-09 | 10:31

CoffeePatch | 15-05-09 | 10:23 Economische groei. -

Stroopdoos | 15-05-09 | 10:30

Onze grote roerganger W. Bos
Zo maar even opgevist. In werkelijkheid liegt en draait hij nog meer.
In 2007 zei Bos nog dat de crisis aan ons voorbij zou gaan.
5 mei 2008 Bos ziet 'heel voorzichtige lichtpuntjes' in de ontwikkeling van de economie
www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2...
15 mei 2008 Bos: Economische groei 1,25% in 2009 niet zeker
www.beleggersbelangen.nl/web/Nieuws/Ar...
13 nov. 2008 Bos denkt dat de Nederlandse economie volgend jaar wat zou kunnen krimpen. www.nrc.nl/economie/article2059826.ece...
...............................................?
Schop die vent de laan uit. Elke werknemer die zo orakelt wordt ontslagen maar niet figuren als Bos en Wellink die ons voortdurend van alles op de mouw ziten te spelden.

The Prisoner | 15-05-09 | 10:28

gelukkig neemt het aantal asielzoekers nog wel toe, kunnen die hardwerkende wereldburgers onze economie uit het slop halen.

sjaakdeslinksesul | 15-05-09 | 10:28

Ze komen vanmiddag na de ministerraad met stukken naar buiten wat ze allemaal bereikt hebben (op elk gebied), het zal mij benieuwen... Als je al stukken nodig hebt om aan te tonen dat je iets bereikt hebt, zal het weinig indruk maken denk ik zo. Als je echt iets bereikt hebt merken mensen dat al zonder dat je het tegen ze hoeft te zeggen...

Capt. Iglo | 15-05-09 | 10:27

@JosVerbeek 10:18

Kwestie van hernoemen (basiswijken oid.) en het kiezen van de juiste kleur golfplaten.

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:27

StijlVoorover | 15-05-09 | 10:16
De crisis kun je het kabinet niet aanrekenen, je kunt het kabinet wel aanrekenen dat ze in september een begroting maakte als of Nederland niet geraakt zou worden, dat het kabinet er tot half januari nog vanuit ging dat het overeind houden van wat banken de ellende zou afwenden, en zelfs nu, nu het water het land aan de lippen staat, nog steeds niet durft in te grijpen zonder goedkeuring van de babyboomers club FNV. Dat tekent dit kabinet laffe, besluiteloze, de kop in het zand stekende vergadertijgers. Het is een prima afspiegeling van de Nederlandse bevolking....

Fimbulvetr | 15-05-09 | 10:25

Stockton, 4,5% krimp ten opzichte waarvan?
-edit- Dit soort cijfers is altijd op jaarbasis. Vergeleken met Q1 2008 dus. Tov Q4 2008 was de krimp 2,8%. Ik voeg die fokking links niet voor niets toe ...

CoffeePatch | 15-05-09 | 10:23

juist ja ds de krimp is nog veel hoger als je de publieke sectoren eruit haalt want daar is geen krimp maar kost nog steeds even veel zoniet meer wat de daling weer ietsje minder somber maakt, hahahaha CBS ga zo door! Alle publieke grootsmoelen zagen de ellende niet aankomen maar zie nu wel allemaal herstel!!! op naar de -10% roep ik

andre9738 | 15-05-09 | 10:23

Begin eigenlijk wel lol te krijgen in die krisis en dat is wellicht maar beter ook want het ergste moet nog komen. Massaontslagen, oplopende overheidstekorten, hele straten bezaaid met inboedels van mensen die uit hun huis gerot zijn, verder wegkwijnende export, sociale onlusten, hyperinflatie usw. usw.

Het klimaat voor een politikus als Wilders wordt met de dag aangenamer.

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:22

Natuurlijk staat de economie stil. Het songfestival was op tv!

Waarom heeft een Bos tijd om even die college tour te doen als het land economisch op zijn gat ligt? De prioriteiten zijn goed gesteld. Ongetwijfeld al begonnen met de vrijdagochtend borrel in Den Haag?
* neemt nu de trein *

Puaaap | 15-05-09 | 10:21

Blijf me verbazen over de meeste reacties in de media..... JULLIE heb dit kabinet ZELF gekozen! Snap het nu eens een keer... en nu kunnen de meesten niet wachten tot ze weer de gang naar de stembus mogen maken... met welke intentie behalve stemmen..? Dat men een punt gaat maken en de gevestigde orde een draai om de oren gaat geven.. pffff alsjeblieft laat me niet lachen......*iets met als het kalf verdronken... enfin!*

wyatt earp | 15-05-09 | 10:21

Ik zeg altijd maar zo,.., altijd op GS aant kankeren tijdens de baas zn tijd..? OF de meesten hier zijn zelf ambtenaar, of zitten op mijn centen thuis op het door MIJ betaalde internet en pc.. top! ja ik ben zelfst. ondernemer ik kan lullen wat ik wil! ik heb alleen mezelf ermee

Is geschreven op: | 15-05-09 | 10:21

Bosmaaier | 15-05-09 | 10:13
ja we gaan gewoon ook JSF's maken?

misti | 15-05-09 | 10:20

Mensen, nog 1 keer: Lekker op vakantie in eigen land is geen protectionisme.
Verder voor mensen met meer realiteitszin: http://www.afscapital.nl/index.php?pageID=996

azijnseikerT | 15-05-09 | 10:20

"Regeringsleiders als .... Sarkozy"
If you can't beat them, join them.

kapotte_stofzuiger | 15-05-09 | 10:19

Ik ben ook benieuwd waar Stockton op doelt met die laatste zin.

Schreeuwbuis | 15-05-09 | 10:19

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:12
Sloppenwijken passen niet in het bestemmingsplan. Dan begint de welstandscommissie te zeuren.
James Lastig | 15-05-09 | 10:14
Ja en nee. Iets met coalities en kabinetsformatie. Daar komt altijd wat anders uitrollen dan wat aan de kiezer beloofd was.

JosVerbeek | 15-05-09 | 10:18

@ Bosmaaier | 15-05-09 | 10:13

Gastarbeiders! Duur verkopen, geen bonnetje geven, en als ze dan niet goed blijken te werken niet terugnemen onder het mom 'ja maar u heeft geen bonnetje!'

Nlz® | 15-05-09 | 10:17

Dit kabinet / NL heeft natuurlijk helemaal geen enkele invloed op het verloop van een werelwijde crisis. Toch doen ze wel hun best: we hebben al een excessieve stijging aan belastingen van dit kabinet door de strot gedouwd gekregen en er staan nog een paar aardige belastingverzwaring op stapel.
Dus, al heeft dit kabinet geen invloed op de crisis, je kan niet zeggen dat ze niks doen :(

Rest In Privacy | 15-05-09 | 10:16

Nou, mag ik dan eindelijk ook es een paar maanden thuis zitten?

John McClane | 15-05-09 | 10:14

Niet zeiken over de regering. Jullie hebben zelf dat stelletje uitvreters gekozen.

James Lastig | 15-05-09 | 10:14

Het zou wel leuk zijn om alle voorspellingen en uitingen over de crisis van het afgelopen jaar op een rij te zetten "de crisis gaat aan on land voorbij", "we krijgen 0.75% krimp" enz enz. Zo voor 4 juni kunnen mensen dan hun middellange termijn geheugen nog even opfrissen over de capabiliteit van het tuig.

disclaimer | 15-05-09 | 10:13

Fimbulvetr | 15-05-09 | 10:12

Zelden zo eens met iemand geweest! Weg met deze lutsers

pleistertje | 15-05-09 | 10:13

Nou jongens! Bedenk eens iets dat we aan het buitenland duur kunnen verkopen!

Bosmaaier | 15-05-09 | 10:13

en dat komt allemaal door de toppers

watsinneneem | 15-05-09 | 10:13

.... mag je van een kabinet dat de crisis niet zag aankomen, zelfs niet toen de ene na de andere economie van exportlanden stokte eigenlijk wel verwachten dat ze adequaat reageren als de poep de ventilator raakt....?

Fimbulvetr | 15-05-09 | 10:12

Wat vreselijk toch allemaal!

*sloppenwijken aan de rand van de steden dagelijks ziet groeien*

widtvoet ® | 15-05-09 | 10:12

Je krijgt t kabinet dat je verdient! Hadden we maar beter moeten stemmen en de gristenhonden geen kqns moeten geven. Ze doen er alles aan om de crisis nog dieper te maken: zondagsluiting, aanrechtsubsidie, geen grotoe beslissingen. Noem maar op....

*nog n pilletje neemt om rustig te worden*

pleistertje | 15-05-09 | 10:10

Dat treuzelen had opzich niks uitgemaakt als ze vervolgens met iets gekomen waren... Ze hebben nu lang getreuzelt met als uitkomst dat ze geen (goede) maatregelen gaan nemen, dan kan je op dit soort cijfers wachten...

Capt. Iglo | 15-05-09 | 10:10

Kabinet, kabinet? We moeten de crisis uitzitten. Heeft niks met politiek te maken. We gaan gewoon even een beetje naar de klote. Verder niks aan de hand.

Gallisch | 15-05-09 | 10:09

We moeten gewoon langer doorwerken!

ton1947 | 15-05-09 | 10:08

@mezelf
gierig!!!

humper | 15-05-09 | 10:07

vierkante euri's rollen niet........................

JeMoederIsEenMan | 15-05-09 | 10:07

@ anderkabinetaub | 15-05-09 | 10:04

Ja maar zeg nou zelf, er is maar weinig zo belangrijk als een songfestival... Wel typisch dat een CDA-er daar over begint, probeert-ie misschien heaumeau-stemmers te winnen?

Nlz® | 15-05-09 | 10:07

Pinocchio | 15-05-09 | 10:04

ROFL

Napeauleon | 15-05-09 | 10:07

*Gaat weer met armen in de lucht rond huis rennen*

Krelisje | 15-05-09 | 10:07

En welke crisismaatregelen hadden er dan genomen moeten worden, Stockton?
Je maakt me nieuwschierig.

humper | 15-05-09 | 10:07

De oplossing van dit rampenkabinet: Het wordt tijd voor hogere belastingen, want dan kunnen er meer ambtenaren in dienst worden genomen.

ton1947 | 15-05-09 | 10:06

Separating the men from the boys.

Napeauleon | 15-05-09 | 10:06

*aardappelen poot

De StoorZenDer | 15-05-09 | 10:06

Rita doet er wat aan!

Pinocchio | 15-05-09 | 10:04

Die 4,5% was toch de voorspelde daling? Enfin ik heb gelukkig geen kelder maar ik m'n bovenverdieping is al zo'n beetje volledig afgebrokkeld..
-edit- De verwachte daling was 3%. Dit is de helft meer.

..zapper | 15-05-09 | 10:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken