Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grote auto's zijn beter dan kleine auto's

mercedessmart477.jpgDie rode auto is een Mercedes C300, die doodskist is een Smart For Two. Frontaal tegen elkaar met alle twee 40 mph (=64,37 km/u) op de teller. Zegt u het maar. Groot of dood? Tenminste, als u het leven belangrijker vindt dan 1 op 22 rijden, 100 euro per jaar te besparen op benzine en politiek correct door het leven gaan in een te kleine auto. Drie smakelijke groot vs klein crashes in HQ bij Jalopnik. BOEM!

Reaguursels

Inloggen

HAHA ik heb geen piemel, dus dat moet dan helemaal gecompenseerd worden:

net gekocht:
3.5L V6 Pontiac G6 GT
220 paardjes

de zondags auto is een 1976 Ford Bronco, 6L V8, 350 pk
MUUHAHAHAHAHA die plet een smartje zonder dat je er iets van voelt...

VanHalen | 17-04-09 | 22:42


"gouwe tientje | 15-04-09 | 20:23
vrijheid is een volgetankte mercedes"

@+ €100 per tankbeurt inderdaad. Jaloers?
Spijtig, ik kan het wél betalen, wat heel waarschijnlijk betekent dat JIJ (o.a. ook) op mijn kosten leeft.

NEXT!

als mensen minder grotere auto's kopen is het ook veiliger voor de kleinere autos. Een groot monster kopen is niet alleen slecht voor het milieu maar ook voor de veiligheid van anderen. Je moest eens weten hoe vaak ik niet bijna onder zo'n pc-hooft tractor ben beland omdat ze zonodig weer eens moesten showen in 020-zuid. Vooral de porsche ceyenne en de lelijke Landrovers (trend) zijn gevoelig voor stoerdoenerij.

Maar goed, de meeste hier vinden waarschijnlijk: boeien linksmensch, mijn eigen veiligheid gaat voor en als ik een domme chick kan versieren en indruk kan maken op m'n familie en vrienden dan kan me het zeik milieu en de veiligheid van anderen me geen zak schelen.

Als het ware | 16-04-09 | 17:20

OEI!!
JA DAAROM HEB IK OOK SCHIJT AAN GROEN LINKS.
IK WIL LEVEN..

M0raal R1dder | 16-04-09 | 16:03

Ik wist niet dat er ook een Mercedes c300 op de markt was,blijkbaar alleen in de vs dus.
*googlen gaat*

c10 | 16-04-09 | 14:11

ik rij een bmw van bijna 15 jaar oud... gewoon normale grote auto, maar rijd ongeveer even duur als een smart, c1, aygo of 107 (als ik rij als een oud opaatje, wat alleen kan met dat soort mini auto's). lang leve de gas prijzen :)

Alleen mijn auto is in onderhoud+aanschaaf+afschijving een stuk goedkoper en veel veiliger.... en beter voor het milieu (denk aan productie)..

pewpew0r | 16-04-09 | 13:54

Lijkt me duidelijk. Eindelijk iemand die mijn mening deeld

Drs. D. | 16-04-09 | 13:27

Wie groot rijdt heeft meestal een te kleine... toch? Hoe moeten die nietsnutten anders het calimero-syndroom kwijt? Ik rij overigens een middelgrote wagen... De dummy van de Smart ziet er nog redelijk gezond uit...

Hölzenbein | 16-04-09 | 13:24

Ik rij groot én 1 op 22.
Passat Bluemotion 2.0 diesel dus.

koetjeboe | 16-04-09 | 11:36

Land Cruiser - the legend lives on -en de bestuurder ook,als het er op aan komt.

Thus endeth the lesson.

azoturie | 16-04-09 | 01:23

en wat als er twee mercedessen op elkaar rijden?

Pexxie en de bird | 15-04-09 | 23:49

ach de kans op frontaaltje is zo klein, als je daar je auto op uit moet zoeken.

Oyibo | 15-04-09 | 23:28

Ik ga lekker voor mijn bakkie van 5,5 meter en 2000 kilo US staal - kom maar op met die klote Smart!

Drommelsch | 15-04-09 | 23:20

Overigens zijn kleine auto's niet onveilig, de SUV's en grote auto's maken ze onveilig. Sommige zijn wel mooi zoals de porsche cayenne en de audi q7, maar wat heb je er nu aan? Je kan beter het geld steken in een mooie sportwagen. Enige wat het doet is valse veiligheid creëren waardoor mensen er lomper mee gaan rijden.

RadioKies{~} | 15-04-09 | 23:04

Laat mij maar klein rijden. De ijzerwaren die ik bij me heb kunnen iedere patsersbak aan (behalve als ie gepantserd is, maar je kan niet alles hebben)

Koos Knak | 15-04-09 | 22:54

Hehe. Eindelijke zinnige botsproef. Is nogal wiedes dat een grote het van een kleine wint. Maarja, al die kopers van kleine auto's menen dat ze veilig zijn omdat hij tegen een muur niet meer stuk gaat als een grote. Iets van m*a en zo.

Dolle Dries | 15-04-09 | 22:32

echt lekker raggen... Toyota FJ cruiser... al weet ik niet of ie in NL te koop is... whatever... hier wel!!!

whatever123 | 15-04-09 | 22:03

Maak met niet zo druk... Rijd al in een Hummer

*Yeah right*-

phenomena | 15-04-09 | 21:51

Blij dat ik Dik Duitsch rij! Ik moest meteen weer denken aan dat topic laatst op GS over de super onveilige on en minvermogenden nep-SUV Kia Sportage.

Idiot Savant | 15-04-09 | 21:36

Verleden jaar mijn Chevrolet C1500 tegen een vrachtwagen geparkeerd met een gangtje van 50 km/u (vrachtwagen reed 80 km/u) dom ik weet het !! maar ik leef nog met een kleinere wagen waarschijnlijk niet overleeft. Dus toch maar weer een Chevy Pick-up gekocht.

southpaw | 15-04-09 | 21:30

gouwe tientje | 15-04-09 | 20:23

vrijheid is 3 dikke, betaalde, gewassen en volgetankte auto's op het eigen erf :)

ZDEV | 15-04-09 | 21:19

@TiSNiX | 15-04-09 | 19:41 : Linksemenschen rijden niet in een Smart. En al helemaal dom ben je als je zegt dat het een japannert is. Smart is gewoon een/van Mercedes. Net zoals Audi ook van WV is en Snickers geen concurrent is van Mars maar een merk van Mars is. Een Smart is ook niet geschikt voor ministers omdat die bepaalde dingen niet kunnen zoals een doorsnee slee wel kan. (bepantser maar eens eens mart.)

RadioKies{~} | 15-04-09 | 20:35

Liever die Smart dan die vieze Mercedes. Rij al 7 jaar zo nu en dan in een smart for two van een familielid rond. Is ook vele malen stoerder dan een zoveelste domme "getunde" VW Golf of Honda.. (kom maarrrrr!)

RadioKies{~} | 15-04-09 | 20:28

vrijheid is een volgetankte mercedes

gouwe tientje | 15-04-09 | 20:23

koop een hummer en beuken maar.

romax | 15-04-09 | 20:22

Alleen van die linkse sukkels doen aan het milieu en rijden zo'n klein snert Japannertje. Er is geen minister die in een Smart aan komt rijden maar een echte linkse rakker heeft dát net even niet door.

TiSNiX | 15-04-09 | 19:41

Tiger 2 deed het ook aardig.

Zo jammer! | 15-04-09 | 19:14

@[email protected] | 15-04-09 | 18:52 Wel een ouwe, maar geen asobak. M.i. 500sec +1 nog steeds.

Alle twee 40 mph (=64,37 km/u) op de teller, da's ongever met 120 tegen een massieve muur aanrijden. Kende iemand in een dikke Volvo die dat zeker, geheel vrijwillig overigens, niet overleefde.

Treurig varken | 15-04-09 | 19:13

Prima geregeld,alleen is zo'n proleten taxi nog lang niet groot genoeg natuurlijk.

captainobvious | 15-04-09 | 19:00

Ben ik effe blij met m'n 500sec-aso-bak... zelfs passagiers zitten daar meters van me af. Freedom rules!

Oké oké, ik ben om. Ik ga toch maar voor de grote dikke mercedes.

BlijeKleier | 15-04-09 | 18:52

ALs we gewoon allemaal netjes geen frontale botsing veroorzaken.. :') Scheelt ook een hoop

Hauptfrau Anouk | 15-04-09 | 18:39

@ necrosis | 15-04-09 | 18:32

Een helicopter, lijkt mij ook wel wat. Onthoud je wel dat als ik van rechts of boven langs kom vliegen, ik voorrang heb? ;)

ZDEV | 15-04-09 | 18:36

het is toch algemeen bekend dat smart onveilige kudt auto's zijn, en een grotere auto zal het altijd winnen qua blikschade. Maar ik zit liever in een kleine Europeaan met 5 NCAP sterren dan in zo'n Chinese SUV met 0.5 NCAP sterren.

peenvogel1 | 15-04-09 | 18:36

@ Fatwa | 15-04-09 | 18:06
Je verwart klein met onveilig. Als iedereen in een NCAP klasse 4 of 5 auto rijdt, kan de gemiddelde snelheid op de wegen flink omhoog aangezien de kans groot is dat je na 150KM/u over de kop met alleen wat schrammen uit je auto klimt.

Daarom pleit ik voor subsidies op veilige auto's (geen BPM, geen bijtelling) en zware extra heffingen (100% BPM en 30% bijtelling) op auto's met een NCAP klasse 3 of lager. Als het voor het milieu kan, moet het zeker voor veiligheid kunnen.

Met deze drastische maatregelen kan de overheid ECHT iets doen aan de verkeersveiligheid EN de doorstroming in plaats van met de huidige schertsvertoning met al dat geflits.

Helaas is 15% van de automobilisten nogal bang aangelegd (vnl vrouwen en bejaarden), eigenlijk durven ze niet harder dan 100KM/u op een snelweg te rijden.
M.i. hoor je dan niet op een snelweg thuis. Aangezien ook politici door angsten worden gedreven durven ze dit onderwerp nooit met echt goede maatregelen aan te pakken.

ZDEV | 15-04-09 | 18:35

@ZDEV 18:25
Mooi betoog, ik ga voor een helicopter!
Geen files, geen geflits, etc.
Alleen je opmerking dat "iedereen knettergek is geworden" deel ik niet, dat recht is voorbehouden aan Vogelaar!

necrosis | 15-04-09 | 18:32

Ja nu kan je alles wel groot doen maar alsnog blijft voorkomen door betere rijstijl en defensief rijgedrag beter dan genezen van gecompliceerde botbreuken.
Weet je plaats op de weg.

Beëlzebul | 15-04-09 | 18:31

Dikke boeie wat milieufreaks vinden en mensen die de lengte van een piemol van een man afmeten aan de grootte van de auto:
Een grote auto rijdt beter, is stiller, heeft meer ruimte en is vaak mooier om te zien.
Mijn favoriet: een Cadillac Eldorado Biarritz, met veel chroom!
Dat hij flink zuipt: lekker belangrijk.
Liever dat of een fiets, in een Smart wil ik nog niet dood gevonden worden!

necrosis | 15-04-09 | 18:28

In Nederland is iedereen knettergek geworden als het om autorijden gaat. Nog even voor alle idioten de prioriteiten van auto's en mobiliteit op een rij:

1) Zelfstandig van A naar B kunnen komen
2) Zo snel mogelijk van A naar B kunnen komen
3) Zo veilig mogelijk van A naar B kunnen komen
4) Zo prettig mogelijk van A naar B kunnen komen
5) Zo goedkoop mogelijk van A naar B kunnen komen
6) Zo milieuvriendelijk mogelijk van A naar B kunnen komen

Soms zijn deze punten in conflict. Daarom zijn de prioriteiten belangrijk. Sommige mensen hanteren een andere prioriteit: ze stellen het milieu boven veiligheid. Of lagere kosten boven veiligheid. Dat mogen ze van mij zelf weten. Het zijn alleen helaas dezelfde mensen die ons allen hun verkeerde prioriteiten opleggen.

Waarom is er bijvoorbeeld wel milieusubsidie en geen veiligheidssubsidie?

Waarom moet ik extra belasting betalen voor een auto die comfortabeler, sneller en veiliger - en dus duurder - is?

Waarom is zijn er slurptaxen en geen onveiligheidstaxen?

Waarom zit er belasting op eerste levensbehoeften zoals een auto en brandstof? (Nee het OV is geen serieus alternatief).

Waarom wordt sneller rijden in veilige auto's tegengehouden? Hoe eerder je van de weg af bent, hoe minder files, hoe lager de economische schade.

Waarom wordt bij dodelijke ongelukken alleen geregistreerd op alcohol en snelheid, terwijl de werkelijke factoren (roekeloosheid of onoplettendheid) niet worden gemeten?

Waarom wordt er niet beter gewezen op de verantwoordelijkheid van bestuurders op opletten en doorstromen? In plaats daarvan wordt iedereen tot een slak geflitst...

ZDEV | 15-04-09 | 18:25

zuurkool | 15-04-09 | 17:20
Ja, maar toch niet helemaal

Erik S | 15-04-09 | 18:20

JUIST .. go big ;)

bolieman | 15-04-09 | 18:17

Mooie crashes :D +1 voor slo-mo veel

eM!nence | 15-04-09 | 18:07

Weer zoiets achterlijks van GS. Zuinige auto's koppelen aan politiek correct zijn. Electrische auto's zijn zeker ook stom en achterlijk. Ja, lekker blijven vasthouden aan je status quo, want verandering is slecht.

Maar.....
De echte reden dat dit stukje bijna tegen het grenzeloos stupide aanhangt is simpelweg dat als iedereen "groot" rijd het voordeel wegvalt van het hebben van een grote wagen. Groot versus groot is hetzelfde als middel tegen middel. Logisch toch? Gewoon simpele natuurkundige wetten.

Ook zoiets, iedereen ging opeens een auto nemen waar je lekker "hoog" zat. Dus, nu zit iedereen hoog en zijn we dus amper opgeschoten.

Maargoed, als iedereen lekker een slurpbak wil en een SUV, lekker doen joh. Je leeft maar een keer, en ach, die autodampen, dat is toch echt niet zo slecht hoor.

Fatwa | 15-04-09 | 18:06

Laat ze maar lullen over milieu,benzineverbruik,wegenbelasting,zuinig,flikker maar op.
Ik rijd al meer dan twintig jaar het merk mercedes,dikke vette bak heerlijk.

utjungske | 15-04-09 | 17:52

Ik ga helemaal mee met Natte Scheet.
Je kan mooi lullen over groot vs klein. Maar grote auto's zijn gevaarlijker dan kleine auto's.
En wat mij betreft mogen er qua vormgeving ook wel eens richtlijnen zijn.
Het oog wil natuurlijk ook wat, maar als door vormgeving de bestuurder slechter zicht heeft op de weg en weggebruikers, dan mag van mij zo'n auto uit de handel worden genomen. Vooral die auto's met van die enorm kleine zijraampjes, waardoor je niet eens de weg en weggebruikers naast je kunt zien.
Een automobilist moet volledig zicht hebben als hij zijn auto bestuurd. Dan maar iets minder mooi vormgegeven.

borderliner | 15-04-09 | 17:35

@draaiarts
Het overgrote deel der mensen laat zich uiteindelijk in een Mercedes naar zijn of haar laatste rustplaats brengen..................

knight03 | 15-04-09 | 17:34

Hadden we laatst niet een artikeltje waarin SUV's als rijdende doodskisten werden bestempeld?
Weet je, er zijn een aantal autos waar ik nog niet dood in aangetroffen wil worden. Hoog in die top 10 staan de Smart, de Hummer.... en de Mercedes.

draaiarts | 15-04-09 | 17:32

Moeten straks ook nog de fietsers allemaal ook een rol kooi omdat sommige mensen zich veilig willen voelen in een boksbeugel op wielen?

Beurd | 15-04-09 | 17:30

Goh rijdt een Mercedes product een kleiner Mercedes product aan om te laten zien wie de sterkste is. Iets met omzet gevoeligheid.
Wel wat dunnetjes, geachte deskundige journalist.
Laten we die Mercedes dan eens met dezelfde snelheid tegen een op snelheid voort razende Intercity trein op botsen, kijken wie er dan wint.
Slap auto gelul dit artikel.

Koningsluis | 15-04-09 | 17:29

Dit toont alleen maar aan dat proleten die in dat soort auto's rijden mensen in kleinere auto's (en belangrijker nog fietsers en voetgangers) nodeloos in levensgevaar brengen, op dit punt ben ik het bij hoge uitzondering met partijen als Groen Links eens, verbieden die hap.

Natte Scheet | 15-04-09 | 17:21

@Erik S
een smart is een mercedes..

zuurkool | 15-04-09 | 17:20

Zo zie je maar weer dat onze politici de gewone burger enkel dood willen hebben. Eerst langer doorwerken en nu ook nog in een ondeugdelijk autootje rijden.
Zogenaamd onder het mom van milieubewustzijn.
Zelf rijden ze in al dan niet gepantserde BMW´s en Audi´s.
Nou mij krijgen ze voorlopig niet uit m´n Landrover.

knight03 | 15-04-09 | 17:18

Sowieso liever Mercedes dan een Smart.

Erik S | 15-04-09 | 17:14

Ja Hoxha, we weten het, je kan een groot wagentje betalen. Nou ik niet. Maar als je wilt dat ik even jaloers ben, prima hoor.

topcat | 15-04-09 | 16:12

Nou nee dus.. Hoxha is gewoon loonslaaf en krijgt als compensatie een grote bak. Althans dat zegt ie zelf. Niemand die die kut audi ooit feitelijk vastgesteld. Waarschijnlijk staan er gewoon 6 Smarts in de redactionele parkeergarage.

DubbelzouteSalmiak | 15-04-09 | 17:07

@Kitafe | 15-04-09 | 16:34
In geval van twee identieke auto's (met identieke kreukelzone) kun je er net zo goed een betonnen van maken, het maakt voor de krachten nl. niets uit. Als je tegen een vaiduct aan rijdt, welke zich niet verplaatst bij een botsing moet de som van de krachten nul zijn. Ofwel, de reactie kracht van het viaduct is evengroot als de kracht die de auto aanbiedt.

Nemen we twee auto's die precies tegen elkaar aanbotsen, zal de auto zich op exact dezelfde wijze vervormen, immers het geheel verplaatst zich niet. De reactiekracht van de tegemoetkomende auto is dus gelijk aan die van het viaduct. Dit geldt slechts bij identieke massa (en identieke kreukelzone).

Schrödingers Katze | 15-04-09 | 17:06

En dan nu een Canta LX met 45kmpu vs een formaat en gewicht Land Rover Defender die met 80kmpu aan het cruisen is over een fietspad, even kijken hoe plat de dummy in de Canta dan is, dat is pas goede TV! (TV? Ja daar keek men vroeger naar, de uitspraak blijft).

Vloberto | 15-04-09 | 17:05

een MB C-klasse met drieliter motor heet in de VS dus gewoon C300, ipv C280 zoals hier. legt een interessant cultuurverschil bleaut.

baba4oog | 15-04-09 | 17:01

Geweldige filmpjes. Vooral die Toyota valt me tegen. Zelfs een Smart lijkt nog veiliger. Yaiks.

Hockey | 15-04-09 | 17:00

Zo te zien aan al die filmpjes kunnen die Mercedes rijders ook voor geen meter rijden. Telkens als er een kleinere auto aankomt, parkeren ze hun bolide in die kleine auto. Kortom: Een absoluut verbod op Mercedes en merken van de zelfde afmetingen.

DubbelzouteSalmiak | 15-04-09 | 17:00

Lady Di reed geneens tegen een Smart, morsdood. Wel luxe en groot, maar veilig?

Casa Grof | 15-04-09 | 16:51

@.. zapper | 15-04-09 | 16:39
Of je koopt voor dat geld gewoon een leuke tweedehands van een flink formaat. Sterker nog, die zijn vaak voordeliger. Je bent wel iets meer kwijt aan wegenbelasting, verzekering en brandstof zodat de totale kostprijs ongeveer hetzelfde blijft.

Maar ondertussen zit je wel met je reedt in een veilige, luxe en grote auto

James Lastig | 15-04-09 | 16:45

Er is ook nog zoiets als aanschafprijs, maar voor het geld van een smart kun je best iets veiligers krijgen.

..zapper | 15-04-09 | 16:39

Wie rijdt er tegenwoordig nog in een Smart for 2 anyways... Sinds die dingen hun leasetermijn van 4 jaar gelden hebben overschreden zie je er geen sterveling meer in..

StuffKikker | 15-04-09 | 16:36

@ hekkesluiter | 15-04-09 | 16:07
Toch is het echt waar. De energie wordt namelijk ook over de twee voertuigen verdeeld.
----Dit is bij een boom ook alleen deze geeft niet mee.
Je kunt bij twee richting elkaar rijdende voertuigen met 80km/h ook reeds bepalen dat ze in het midden van de afnemende afstand elkaar gaan raken. Ook zullen ze na impact beiden aan hun "eigen" kant van het impactpunt staan. Het dan vervangen van 1 van de voetuigen door een muur en de proef met 1 auto overdoen, zal geen wezenlijk ander effect geven op dit voertuig.

--de totale energie die vrijkomt is veel groter is bij 2 object die alle 2 80km/h rijden is veel groter dan bij 1object tegen een stilstaant object.
Als jij tegen iemand aan rent die stilstaat doet minder pijn als jij tegen iemand aan rent die jou kant komt op rennen ook al zou die persoon een kloon zijn.

Kitafe | 15-04-09 | 16:34

Die Smart stuitert wel beter.

unbeliever100 | 15-04-09 | 16:33

Geef mij maar een goedgekeurde rolkooi...

Corleone | 15-04-09 | 16:33

Gelukkig rijd ik Maybach.... bovendien zit ik altijd achterin..

pinda35 | 15-04-09 | 16:26

Ik moet zeggen dat ik die Smart er nog redelijk vanaf vind komen. De crash-test dummy maakt een smak, maar lijkt zo op het eerste gezicht geen ernstig letsel aan zijn bovenlijf te hebben.
De wielen van de Smart staan namelijk recht voor de horizontale stalen balk in de carosserie, welke de klap op vangt en dus daarmee ook grootendeels de kreukelzone is. De rest van de Smart is toch van plastic. In theorie zouden je benen niet klem mogen komen te zitten, maarja...

Bascii | 15-04-09 | 16:23

Pomtiedom .... *stapt met een nog bredere grijns in zijn gisteren geleverde Audi A6*

James Lastig | 15-04-09 | 16:23

www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Renault modus tegen volvo 940.. doe mij de modus maar in een crash.
Size does NOT matter. Stijfheid wel..(ja ik heb het nog steeds over de carrosserie;-)

gunmeat | 15-04-09 | 16:20

Ik wil mijn volvo C30 wel eens zien botsen tegen een grote amerikaan!

Nonbeliever | 15-04-09 | 16:19

De binnenkant van een auto kan geheel intact zijn, en dan nog kan je bij een grote impact het leven verliezen, puur door de grote vertraging/ negatieve G krachten. Hier het idee, met een pro gordel verhaal eromheen, maar met gordel kan je de vertraging wellicht iets spreiden, maar als je hard genoeg klapt helpen die 2 banden om je heen ook niet meer. www.dumpert.nl/mediabase/304151/3e8bf2...

seven | 15-04-09 | 16:17

Helemaal eens: grote auto's verbieden. Ies veiliger, gezonder, duurzamer... Meteen doorpakken en ook wapens verbieden. Dit is het moment, Amerika ligt op zijn gat. Nu of nooit.

Jan936359370 | 15-04-09 | 16:17

Ik rij niet voor niets in een Suzuki Grand Vitara - 5drs. Dat knalt er altijd lekker in.

malkiel | 15-04-09 | 16:13

Ja Hoxha, we weten het, je kan een groot wagentje betalen. Nou ik niet. Maar als je wilt dat ik even jaloers ben, prima hoor.

topcat | 15-04-09 | 16:12

Darwin aan het werk. Dat heet survival of the fittest.

enohPi | 15-04-09 | 16:11

Trouwens economisch gezien hebben we als NL weinig voordeel bij het veel geld uitgeven aan grote auto's, door het gebrek aan een grote autoindustrie.

seven | 15-04-09 | 16:09

@ Koets
Het kan wel, gewoon erkennen dat je een kleine piemel hebt (niet persoonlijk) en een hybride Toyota of Honda kopen. Toch een stuk groter dan de gemiddelde Alto en nog groener ook. Maar das weer niet cool met dikke velgen natuurlijk... Lastig lastig, trots...

StuffKikker | 15-04-09 | 16:07

@ Kitafe | 15-04-09 | 15:48

Toch is het echt waar. De energie wordt namelijk ook over de twee voertuigen verdeeld.

Je kunt bij twee richting elkaar rijdende voertuigen met 80km/h ook reeds bepalen dat ze in het midden van de afnemende afstand elkaar gaan raken. Ook zullen ze na impact beiden aan hun "eigen" kant van het impactpunt staan. Het dan vervangen van 1 van de voetuigen door een muur en de proef met 1 auto overdoen, zal geen wezenlijk ander effect geven op dit voertuig.

hekkesluiter | 15-04-09 | 16:07

.. en wat doet een Mercedes C300 met 40mph tegen een andere Mercedes C300 met 40mph?

Calpa | 15-04-09 | 15:58
NIKS. SIMPEL.
2 krachten cancellen elkaar uit, waardoor er beperkte schade is. Wss ben je bij beide motorblok krijg en niet hier alleen beetje beschadigingen, maar niet dood. Wel heb je een probleem als je met je mercedes een HUMMER kust. Grotere gewicht geeft grotere momentum.

paddoschtoel | 15-04-09 | 16:05

gewoon iedereen klein! oprotten met die grote kudtauto's, je staat er toch maar mee in de file.......

beninhet2 | 15-04-09 | 16:04

@jimbrowski,

Ik zie ze ook wel eens rijden inderdaad.

azijnseiker | 15-04-09 | 16:03

@vanrechtsheeftvoorang aka boer. hier de voordelen, de nadelen mag je zelf bedenken;
1. een kleine auto ontwijkt makkelijker objecten. Het is zelfs mogelijk een fietser in te halen zonder een tegenligger te raken.
2. meer kans op het vinden van een geschikte parkeerplaats vlak bij de eindbestemming (in de stad).
3. je hebt niks aan een grote laadbak als je alleen een koffer of een laptop bij je hebt. Je verhuizing besteed je uit.
4. je houd rekening met de mensen in je omgeving. uitstoot, kinderfietsjes, vieze geur etc (geldt niet voor asociale)

spek | 15-04-09 | 16:02

@ RaerWij
LOL

StuffKikker | 15-04-09 | 16:02

Frontal car crashes are violent and cruel. Een maat van mij kwam ooit aanrijden bij een verse frontale klapper op een provinciale weg in het noorden tussen een niet nader gespecificeerde, maar redelijk forse Mercedes sedan en een Opel Corsa. Bestuurder van de totaal gedisintegreerde Corsa lag in de berm zijn laatste adem uit te blazen. De 2 inzittenden van de Merc - de deuren geblokkeerd en de motorkap in brand - zaten keurig in de stoelen maar bleken geen hartslag meer te hebben; waren waarschijnlijk op slag dood. Het is maar wat je een voordeel noemt.

Sambal Badjak | 15-04-09 | 16:02

Tja je kan het niet van beiden kanten hebben. Of voor het milieu en je leven riskeren of kiezen voor je eigen veiligheid ten kosten van een beetje groen. Ik weet het wel

Koets | 15-04-09 | 16:02

@ StuffKikker | 15-04-09 | 15:57
Amerikaans autos hebben weinig kreukelzones omdat de amerikanen zelf erg veel kreukelzone hebben.

RaerWijf | 15-04-09 | 15:59

.. en wat doet een Mercedes C300 met 40mph tegen een andere Mercedes C300 met 40mph?

Calpa | 15-04-09 | 15:58

Unimog FTMW

Biff Eagleburger | 15-04-09 | 15:58

Daarom ben ik blij met mijn 7 serie

Echt He! | 15-04-09 | 15:58

/gaat op zoek naar een leuke Hummer... zijn nu toch in de aanbieding.

RaerWijf | 15-04-09 | 15:57

Ook goed! Het is gewoon te cliché om gelijk te zeggen dat groot beter is.. Het is natuurlijk laggen als je met je Hummer een Fiesta van de baan rijdt, maar toch ook wel een beetje aso wetende dat de fiesta per definitie mol gaat. Je kunt beter je twijfels zetten bij de minieme kreukelzones van die dikke Amerikanen.

StuffKikker | 15-04-09 | 15:57

-weggejorist-

najad | 15-04-09 | 15:56

Wat een pruttest zeg, dat had iedereen al wel kunnen vertellen voor deze test. En een smart is dan ook wel weer een uiterste. Het oog wil ook wat, dus alles liever dan zo'n poeplelijke SUV of range rover.
Deze Mercedes is overigens wel best mooi.

hodgiepodgie | 15-04-09 | 15:55

@StuffKikker; of als je het goed voor hebt met het milieu maar niet terug in de tijd/luxe wilt: waarom geen grote elektrische auto's bouwen die minder vervuilen dan de allerkleinste brandstof auto.

hobbit | 15-04-09 | 15:54

Deze haalt t wel in de Top 30 meest trieste Topics

Torquemada | 15-04-09 | 15:54

-weggejorist-

najad | 15-04-09 | 15:50

In plaats van het goed praten van je compensatie middel om je te kleine piemel te verhullen kun je je ook afvragen waarom grote auto's niet zsm verboden moeten worden om milieu en medeweggebruikers te beschermen. Maar nu ben ik natuurlijk weer te links voor deze blog...

StuffKikker | 15-04-09 | 15:50

-weggejorist-

nietjesmasientje | 15-04-09 | 15:49

Weinig realistisch, waarom remmen die auto's niet?

Andersom dag | 15-04-09 | 15:49

en wat gebeurd er als iedereen groot gaat rijden. in andere woorden: groot op groot?

hobbit | 15-04-09 | 15:49

@mezelf
KNOT moet zijn TONK

Braafje | 15-04-09 | 15:48

@hekkesluiter
Yeah right dus jij zegt dat het niet uit maakt of met 80 tegen een muur aan rijdt of tegen een auto die ook 80 rijdt. Zolang het maar de zelfde auto is.
Volgens mij is de energie die vrij komt een tikkeltje hoger met 2 auto's.

Kitafe | 15-04-09 | 15:48

Volgens mij bespaar je naast de genoemde punten als verbruik ook nog op wegenbelasting, verzekering, aanschafprijs en afschrijving.
Uiteindelijk ben je in een tank het veiligst, maar zie je die op de weg? Overal in het leven moet je een afweging maken. PS 2 kleine auto's die tegen elkaar botsen hebben denk ik net zoveel overlevingskans als 2 groto auto's die tegen elkaar botsen. Als iedereen gaat opschalen is er in totaal geen veiligheidswinst, want je tegenligger rijdt dan ook met 1900 kg staal rond.

seven | 15-04-09 | 15:48

Ach ja... da's echt voor mensen die niet op de hoogte zijn van de feiten.
Uit een Smart stap je na zo'n impact ook nog gewoon uit hoor. Je hebt misschien wel wat schrammen en builen, maar brengt het er prima levend vanaf. Dat kan van de meeste andere auto's in die soort niet gezegd worden of ze zijn fors duurder.
Niet zomaar dat Smart new edition 4 sterren (!) heeft gekregen in de EuroNCAP crash test... Da's beter dan menig grote auto.

Maar goed, het is weer helemaal volgens de KNOT methode van Geenstijl. Lekker bashen zonder moeite te doen om je informatie juist te hebben.

Binnenkort Geenstijl samen met Prive? Dan gaat misschien het aantal artikelen omhoog dat helemaal correct is naar een geweldige 3%...

Braafje | 15-04-09 | 15:47

@hekkesluiter | 15-04-09 | 15:36
Er stond eerst dat de totale snelheid van alle 2 40MPH is, nu is het aangepast.
De energie die het kleine autootje ontvangt is wel een ietsje groter dan die de Mercedes krijgt.
Overigens denderde die Mercedes niet echt met 40mph door...

Phoib | 15-04-09 | 15:46

Ook nog een verschil: de smart heeft de motor achterin, de C klasse in de VS altijd een 6 cilinder (vandaar C300).
Een kleine auto met motor voorin (twingo OID) tegen een gemiddelde nederlandse C180 kompressor (1.6 liter 4 cilinder) en het beeld ziet er alweer minder ernstig uit.

hekkesluiter | 15-04-09 | 15:45

ach, gelukkig heeft mijn smart een bullbar.

zuurkool | 15-04-09 | 15:45

Lekker natuurkunde niveatje hier.

Ariel | 15-04-09 | 15:43

@azijnseiker | 15-04-09 | 15:40
Mensen in kansenwijken rijden toch vaker in oude grote bakken dan in nieuwe kleine auto's, of heb ik het mis?

jimbrowski | 15-04-09 | 15:43

Is dit propaganda van GM ofzo?

rixard | 15-04-09 | 15:42

@vanrechtsheeftvoorra | 15-04-09 | 15:35
Je rijdt zelf Kia, en noemt een Smart een "lelijke smurfenbak"? LOL!

jimbrowski | 15-04-09 | 15:41

@Blokletter | 15-04-09 | 15:37
Doen ze ook niet. Beter lezen.

vanrechtsheeftvoorra | 15-04-09 | 15:41

@jimbrowski,

Wat versta jij onder vaak? Het lijkt nu net dat de kansenwijken vol zitten met de auto die jij omschrijft.

azijnseiker | 15-04-09 | 15:40

Kleine auto's zijn lelijk, ze rijden niet snel genoeg, trekken niet hard genoeg op, je staat voor lul, weinig fusking ruimte, zwaar onveilig v.s echt auto maar ze rijden wel 1 op 20!

Frappant | 15-04-09 | 15:39

Je gaat in ieder geval wel trendy de pijp uit in zo'n invalidekarretje. Ben liever een domme levende boer in een grote auto, dan een dooie in een kleine auto, Spekkie!

Randy Andy | 15-04-09 | 15:38

kaboem ...

Je Verzint Het Niet | 15-04-09 | 15:37

Okee dan, ik geef het toe: Als die opgezwollen auto's eenmaal van de weg af zijn kun je met je gewone auto weer veilig over straat. . .
Ik had overigens nooit verwacht dat GeenStijl nog eens een pleidooi tegen die grote auto's zou houden. . .

Blokletter | 15-04-09 | 15:37

@spek | 15-04-09 | 15:33

Vertel. Wat zijn de nadelen?

vanrechtsheeftvoorra | 15-04-09 | 15:36

*Naar dealer rent om het civiele model van een Leopard2 te keaupen*

JosVerbeek | 15-04-09 | 15:36

@ Phoib | 15-04-09 | 15:19

Fout! Het zijn twee voertuigen, met 80 tegen een boom of met 160 (2x80) tegen elkaar bij gelijke voertuigen is identiek. Pas als het gewichtsverschil zo groot is dat een van de voertuigen met praktisch 80km/h doordendert, dan heeft auto 2 een klap van 160km/h ontvangen.

hekkesluiter | 15-04-09 | 15:36

@azijnseiker | 15-04-09 | 15:29
Het is toch opvallend dat juist die sociaal/economisch minder bedeelden vaak in een "veilige" MB 190D uit 1986 rijden.

jimbrowski | 15-04-09 | 15:36

Ik rijd meestal nergens tegenaan... werkt ook heel goed.

alpha_mannetje | 15-04-09 | 15:36

Lekker met m'n zwarte Sorento 3.5 recht op zo'n Smart af tuffen. Heerlijk, die verschrikte koppies in die lelijke smurfenbak.

vanrechtsheeftvoorra | 15-04-09 | 15:35

duidelijk: IEDEREEN gaat vanaf nu in een classic Mini rijden, dan zijn die ook veilig

youri-81 | 15-04-09 | 15:34

Rijdt dan ook in een bak van 2000+ kg genaamd Cadillac. Bigger is better.

copy2devnull | 15-04-09 | 15:33

alleen domme boeren rijden in te grote auto's. Stadsmensen weten allang dat een grote auto meer nadelen heeft dan voordelen.

spek | 15-04-09 | 15:33

gewoon 140 rijden in de smart, dan is die mercedes ook de lul.
Of ijzer H balk tussen de stoelen.

Kitafe | 15-04-09 | 15:33

Het is ook leuker om in een grote auto gevonden en gezien te worden

De Kroegbaas | 15-04-09 | 15:31

Nee dat overleef je niet

Fragony | 15-04-09 | 15:31

Beurd | 15-04-09 | 15:21

Totdat je jezelf om een boom vouwt, dan is een grote auto net wat prettiger!

fouter | 15-04-09 | 15:30

Er is ook een leuk filmpje van een Q7 tegen een Fiat 500, zoek maar zelf op www.youtube.nl

somalische piraat | 15-04-09 | 15:29

Daarom is de levensverwachting van sociaal/economisch minder bedeelden ook lager.

azijnseiker | 15-04-09 | 15:29

Wel even erbij zeggen dat als iedereen een kleine en lichte auto zou hebben dat een kleine auto net zo veilig is.

Mark2007 | 15-04-09 | 15:29

Tja, niks nieuws onder de horizon, rijdt al jaren een dikke aso bak, je moet ook eens rekenen wat het kost als je niks meer kan.... Dan krijg je ook zo'n kleine maar daar staat dan aixam of zoiets op...

neemnick | 15-04-09 | 15:25

Hummer all the way?

Karelhoudtvanbier | 15-04-09 | 15:24

Een smart is dan ook geen auto...

T1NKY | 15-04-09 | 15:23

leren rijden en dan is een smart ook veilig

de beer van de meer | 15-04-09 | 15:22

Als mensen niet met een tank zouden gaan rijden dan had de rest ook geen tank nodig om zichzelf te beschermen!

Beurd | 15-04-09 | 15:21

Gewoon tank kopen!

Reez | 15-04-09 | 15:21

Beiden auto's rijden 40 Mph (with both cars traveling at 40 MPH) dus de totale snelheid is 80 Mph oftewel 128.75 Km/u.

Is nogal een verschil.

Phoib | 15-04-09 | 15:19

BOEM, Mercedes dealer, we komen er AAN!

kapotte_stofzuiger | 15-04-09 | 15:18

grootheids waanzin
en de nieuwe indiaanse auto...
levengevaarlijk

De Monarchist | 15-04-09 | 15:18

precies, en als we allemaal GROOT rijden is de zwakkere van de twee groten de lul. Uiteindelijk rijden we in tanks. ook leuk.

modderfokker23 | 15-04-09 | 15:17

Hiermee is aangetoond dat zwart een gevaarlijkere kleur is voor auto's dan rood.

Weest gegroet | 15-04-09 | 15:17

Paarse broeken beef en sidder.

sjaakdeslinksesul | 15-04-09 | 15:17

ik hou het toch om zoveel blik om het stuur als ik dokken kan !

Mr aarsch | 15-04-09 | 15:17

Blam!

B0rat | 15-04-09 | 15:17

Ja goh wat raar. Die voorkant van zon kleine auto is veel korter dan zon grote auto..

Digestible | 15-04-09 | 15:17

Zijn er ook dergelijke testen met fietsen gedaan, dat is meer in van belang voor mij.

Karelhoudtvanbier | 15-04-09 | 15:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken