Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ZO groot had Nederland kunnen zijn

plempenheerst.jpg Tenminste. Als we in 1876 hadden geluisterd naar de plannen van Jerôme Wenmaekers. Nadat in de negentiende eeuw zo'n beetje half West-Nederland was ingepolderd kwam de Belg op het idee ook de complete Zuiderzee (uitleg voor VMBO'ers: zo heette het IJsselmeer e.o. vroeger) en bijbehorende Waddeneilanden in te dijken. Het plan werd keihard weggelachen en dus nimmer uitgevoerd. Maar denk eens aan de mogelijkheden. Een eerste Waddenvlakte! Fuck milieudefensie: Schiphol gesitueerd ergens tussen Texel en Ameland. Powerboatraces van Stavoren naar Kampen en weer terug. Waar Boskalis nu de blits mee maakt in Dubai had ook in onze achtertuin gekund. En het was een koopje destijds. Stom dat we hier niks mee gedaan hebben of toch wel trots op het broedgebied van de zeldzame geelgerande steltlepelaar? (via flickr Nationaal Archief)

Reaguursels

Inloggen

Nieuwswaarde: nul
Intresse: nul
Was je broer je zus geweest had je had hij misschien mooiere borsten gehad dan nu. 8|

BootleggersSmurf | 01-04-09 | 05:13

Zuidelijk Limburg had een mooi bos kunnen hebben, naast de kolenmijnen.

Eigen_Gereid | 01-04-09 | 03:11

Niet doen ligt een veels te mooie natuur daar . Het ligt ook totaal niet handig . Friesland is nog genoeg grond vrij in die richting . Waar wel grond nodig is natuurlijk de randstad . Amsterdam in het bijzonder . Wat slimmer zou zijn is schiphol in zee aan te leggen en waar schiphol nu ligt een nieuwe stad aan te leggen . Een centrale stad voor de randstad . Met genoeg verbindingen , en een modern wegennet . Hoef je ook niet verder te boren in amsterdam en zo historische panden te vernielen . En je houdt meteen de bouw sector draaiende . Verder staan die windmolens daar ook lekker uitzicht bij nieuw schiphol .

dark hippy | 31-03-09 | 23:43

irriducibili79 | 31-03-09 | 21:10
Landbouw. Er kan altijd grond bij om koeien op te laten grazen e.d. Er is vraag naar grond bij boeren (omdat zij steeds vaker moeten inkrimpen/stoppen doordat links Nederland het land wil terugbrengen naar het moeras dat het 2000 jaar geleden was), en er is vraag naar voedsel vanuit het buitenland.
Lijkt me een prima alternatief voor het ecologische massagraf dat het Markermeer nu is.

Officer Barbrady | 31-03-09 | 23:20

Moet me toch effe iemand uitleggen waar we dat extra "land" voor nodig zouden hebben 3/4 van de huidige polder ligt al leeg en de mensen die het toch zo nodig vonden om zich in dat 1/4 deel te vestiggen, ik noem ze polderkolonisten hadden er beter aan kunnen doen om zich nuttig te maken op het "vaste land".

Want hoe compacter we het houden, hoe beter we kunnen functioneren!

irriducibili79 | 31-03-09 | 21:10

Goh knap ontwerp. Trek een cirkel om Nederland en kleur het binnen de lijnen in. Gebiedsontwikkeling voor Dummies (en Belgen).

jullie ook hier? | 31-03-09 | 19:19

Voor extraveel levensruimte moet je naar Groningen gaan. Alsof we (daar) extra land nodig hebben.

Jorrit | 31-03-09 | 19:03

Gelukkig maar dat dat niet uitgevoerd is.
Dan hadden we nu niet kunnen genieten van de zwartgebefte graspijper.

beroepskleier | 31-03-09 | 18:59

jammer...

petshopboy_mike | 31-03-09 | 18:09

Alsjeblieft zeg, dan hadden we alles weer terug kunnen geven aan de groene maffia om er de Fluwelen Zeemuis te laten floreren.

in het sop | 31-03-09 | 18:04

Ik zou zeggen: doen!

toutefois | 31-03-09 | 18:00

-weggejorist-

Semmo | 31-03-09 | 17:50

Ja en nu ook nog dat leuke eiland storten voor de kust, komt het allemaal goed.

FrankTheBurned | 31-03-09 | 17:23

Had ik al bedacht op de lagere school. Ook de Dollard zou uiteraard ingepolderd worden. Eerst toestemming aan Oost-Friesland vragen, en dan...

P.C.M. Baas1309 | 31-03-09 | 16:26

Alsof je op Havo leert wat de Zuiderzee is en VMBO niet, nonsens.

quadtuning | 31-03-09 | 16:16

We kunnen ook gelijk helle noord zee dicht gooien dat je richting engeland kan gaan op je fiets
Sjibie | 31-03-09 | 11:06
Ja lekker handig want we hebben gelukkig niet zo'n grote haven waar we dan niets meer aan hebben zucht....

Geert Flater | 31-03-09 | 15:39

Ik stem voor... en dan ook even de waddeneiland van Duitsland en Denemarken erbij kopen hebben we toch nog een paar eilanden; en is iedereen blij...

opmer.king | 31-03-09 | 15:19

Als we dat hadden gedaan dan hadden we nu geen palingsoap....

waarisdelol | 31-03-09 | 14:58

Maar goed dat we dat niet gedaan hebben, zaten we nu met nóg meer strekkende kilometer zwakke ködtdijk in de maag... Beetje de kosten betalen van een afvallig 'landje'. Als we limboland aan de Belgen geven, kunnen we Friesland dan niet gewoon onder water zetten? Teruggeven aan de natuur zogezegd..!

erem | 31-03-09 | 14:00

@ Jacobus Creutzfeldt |13:29|
Venlo volgens mij, althans daar komt hij vandaan, een eind boven Maasbracht. Zou dus gewoon bij Nederland gebleven zijn, als het door was gegaan. Wellicht tot je tereurstelling ...

Butters | 31-03-09 | 13:57

En hoe gaan we die nieuwe provinvie noemen dan? Watwaswaswad?

jaegermeistertje | 31-03-09 | 13:55

Ik stel voor een rechte lijn omhoog van Hoek van Holland tot het puntje van Denemarken, dan rechtsaf en helemaal dichtpolderen. De boel is toch leeggevist dus dat maakt ook niet meer uit. Vervolgens olie boren, gewasjes kweken en een paar mooie wegen aanleggen waar geen snelheidsbeperkingen zijn. Tevens geschikt voor het oprichten van opvoedingskampen.

Vindefin | 31-03-09 | 13:54

Prachtig!! doen!!

Drone | 31-03-09 | 13:53

Strak plan doen !

Cinq-Marquis | 31-03-09 | 13:52

Helaas leuk plan maar er is een groot bezwaar, de zoetwatervoorziening van Nederland. De zoetwatervoorziening van Nederland is in de toekomst al een probleem en zal zonder ijsselmeer nog een groter probleem worden, tijdens extreem droge zomers levert dit gigantische problemen op. Toendertijd is er bewust voor gekozen om een zoetwaterbuffer in Nederland te creeren, namelijk het ijsselmeer, nu is de behoefte hieraan misschien nog wel groter. Kijk naar de recente plannen van de nieuwe deltacommissie waarbij plannen worden gemaakt om het waterniveau een meter hoger te leggen voor extra watervoorziening bij extreme droogte.

brtsuper | 31-03-09 | 13:51

@ Blikkoek
Als we in afgelopen eeuwen ons poot wat stijver gehouden hadden dan waren we wereldmacht nummer 1 geweest. Denk aan Indonesie, Noord-West VS, Brazilie, Suriname, Afrika, etc.

knight03 | 31-03-09 | 13:49

Losse eilanden voor de kust is een prachtig idee... Van Den Helder tot aan Zeeland... Voor een luchthaven, windparken, natuur en recreatief gebruik... En kustverdediging....

Doen...

Leaque of Morons | 31-03-09 | 13:43

Over dat ontwerp is nu een mini-expositie in de hal tussen de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief; zoek iets verder naar het nieuws jongens, dit was te gemakkelijk. Wel leuk, dat weer wel.

Arrabinekoeterine | 31-03-09 | 13:42

Ja en dan. Heeft Nederland extra ruimte nodig ofzo? ´t Enige waar we nu nog ruimte voor maken is natuur! Dus waar hebben we het over.. Begin eerst maar eens met het bouwen in het Markermeer en de kustverbreding.
En oja, waar moet ik dan wadlopen.

Juxta | 31-03-09 | 13:36

Als we dat stuk er bij hadden gehad tijdens WOII dan was het allemaal heel anders verlopen. Dan waren die Duitsers ons nooit binnengevallen. Het ging ze alleen maar om die wadden.

UPDATE: correctie, ik hoor het dat het niet om de wadden, maar om de wallen ging. Dan had het natuurlijk niks uitgemaakt.

De Mounties | 31-03-09 | 13:35

Cultureel is Zeeuws Vlaanderen een beetje Belgs... Maar blijft een stukje Holland wat lekker niet vastzit aan de poel des verderfs.. De Westerscheldetunnel heeft een kill switch, in tijden van nood laten wij die buis gewoon vol lopen!! (hongerwinter, islamrellen, songfestival, etc)

Leaque of Morons | 31-03-09 | 13:30

Butters | 31-03-09 | 13:05: woont die wilders beneden of boven Maasbracht... anders is het idee zo gek nog niet...

Jacobus Creutzfeldt | 31-03-09 | 13:29

@JanVergoor : zeg het ze!

qwiebus | 31-03-09 | 13:27

Alles met lelijke stoeptegels volleggen. Doen Nederlanders toch graag...

Hölzenbein | 31-03-09 | 13:23

Pingjum +1

Hero_of_Time | 31-03-09 | 13:19

Historisch feitje. Ergens in 19e eeuw deed de Belgische regering een serieus voorstel aan Nederland, over ruil van grondgebied. We trekken een rechte lijn van het oostelijk puntje van Zeeuws-Vlaanderen tot pakweg Maasbracht in Limburg. Wij krijgen Zeeuws-Vlaanderen en alles van Limburg dat onder Maasbracht ligt, alles boven de lijn in België komt bij Nederland. Aldus het plan van de Belgen. Wijselijk heeft de Nederlands regering er destijds van afgezien.

Butters | 31-03-09 | 13:05

@JanVergoor | 31-03-09 | 12:32

Wat zeg je?

Biff Eagleburger | 31-03-09 | 12:56

je ken trouwens wel leuk zeehondjes knuppelen in, op en rond de wadden.

overVecht | 31-03-09 | 12:54

Als de plannen van deze Jerommeke doorgang hadden gevonden dan hadden we nu veel meer land terug kunnen geven aan het water. Dan zouden de milieufreaks echt blij zijn.
Verder hadden we in de afgelopen decennia niet zo'n hoog aantal inwoners per km2 gehad en waren we misschien iets toleranter geweest tegen de finse invasie.

knight03 | 31-03-09 | 12:52

Dan toch eerst wat capuchonfinnen op de bodem donderen voordat je Boskalis tekeer laat gaan!

Warhoofd | 31-03-09 | 12:48

Herstel, dat hele gebied ten oosten van het Bakker Schut-plan svp
En een beetje pronto graag
NB Eerst alle Duitschers eruit flikkeren ja

Tobi | 31-03-09 | 12:47

@Porrello
zie JanVergoor | 31-03-09 | 12:32
Als de Brabo's doorzetten komen er aleen nog watervliegtuigen op schiphol. Is wel makkelijker uitbreiden, dan dan weer wel.

Bakschuif | 31-03-09 | 12:47

Ik zie daar toch duidelijk dat in de optiek van de maker al het land teruggegeven wordt aan de rechtmatige eigenaar. Het Friesche volk!

Phobophrysk | 31-03-09 | 12:45

Ik stem voor de lepelaar.

Inextremis | 31-03-09 | 12:45

Laten we eerst maar eens die maasvlaktes aanleggen, Schiphol flink uitbreiden en de infrastructuur op orde krijgen.

Porrello | 31-03-09 | 12:44

ok WAAR is het flatscreen topic gebleken? Toch niet meneer Zwitsal die gewonnen heeft?

*zoekt aluhoedje*

drijflijk | 31-03-09 | 12:43

Toen waren Godzijdanck den Hollanders noch aan den macht, vandaar dat Dubai nu een kapitalistisch Palm eiland heeft gekregen, want nu zijn de Wenmaekertjes *imperialisten* aan de macht. Belgie is de EU in het klein, en tegen de EU zeiden wij vet NEE, ondanks dat sluist het Belgekse systeem miljarden Vlaamse euro's tax naar Walonie en sluist Nederland miljarden belasting naar het Brusselse. Imperialisten zien ons als de olie van hun systeem, dus overbevolkt het land. Macht, corruptie, imperialisme, Rome is here again.

Beertje Colargol | 31-03-09 | 12:41

Als de zuiderzee nog was geweest had ik nu goedverdegoedver een echt strand op fietsafstand en niet dat vol dode vissen liggende klote veluwemeer.

overVecht | 31-03-09 | 12:41

Mooi kaartje.

Maar een beetje wadlopen... Ook 'Ollanders willen wel eens lachen om de buurrepublieken die geannexeerd zijn.

Granaatappel | 31-03-09 | 12:38

Brabant vrijstaat? Is die kolonie nou toch zelfstandig geworden ?
*in bak met oude kranten zoekt*

Bakschuif | 31-03-09 | 12:37

Als dit was doorgegaan hadden we behalve naar de Zuiderzeeballade ook tot vervelens aan toe naar de Waddenzeeballade moeten luisteren.

Roosdoorntje | 31-03-09 | 12:36

Kan alsog dit!
En beetje rap graag.
Krap madurodam landje..

Mac The Ripper | 31-03-09 | 12:33

@Biff, wij (van Brabant Vrijstaat) kunnen NU al dijken prikken. Vooor een riviera van Bergen op Zoom tot Nijmegen. Geen nukes voor nodig. Held.

JanVergoor | 31-03-09 | 12:32

haddenisalshebbentelaatis

Peekster | 31-03-09 | 12:31

Goede ruil! Die smerige modderpoel van een Waddenzee geruild voor bruikbare grond.
En hadden we ook die oplichtster Lenie t' Hart niet gehad.
Pieterbuuren is een criminele organisatie die goedgelovige Nederlanders geld uit de zakken klopt.
www.parool.nl/parool/nl/1/Home/integra...

Alleen al daarom!

Vuistslag | 31-03-09 | 12:31

Nederland heeft misschien wel de meest bijzondere vorm van alle landen zoals het nu is. Niet aankomen, mooizo!

Femke Fapkema | 31-03-09 | 12:30

@Biff, het enig stuk Nederland boven de zeespiegel wil jij af gaan graven? Als de zeespiegel 10 meter stijgt, zit ik nog steeds droog... Jij moet op een kerktoren of moskeespits klimmen.

JanVergoor | 31-03-09 | 12:27

Als ze maar van Terschelling afblijven.

TheDutchie | 31-03-09 | 12:27

Die Ahmed Marcouch wilde toch een "Moslimstadsdeel" Lijkt me een strak plan om dat dan maar daarzo te realiseren!Alle bontkragen en witte petjes verplicht verhuizen! Wel vantevoren denken aan bepaalde faciliteiten zoals: Uitgebreid Politieburo ( niet zo'n onderbezet hokje) een Bajes annex strafkamp voor de diehards, Moskee met cameratoezicht tegen t radicaliseren en als t dan daar volop bewoond wordt een hek erom!

lilluke halve hoan | 31-03-09 | 12:27

Het kan veel simpeler,
Schiphol kan al verplaastst worden, naar Flevoland. Ruimte zat, weinig mensen, en de gemeenten daar willen het graag.

Powerboatraces tussen Staveren en Kampen zijn vandaag al mogelijk.
De hele Markerwaard ligt ook nog open.
Als er behoefte is aan ruimte wordt die echt wel ingepolderd. In dat verband is het misschien wel interessant om eens een kijkje te nemen in museum nieuw land in Lelystad waar op dit moment een expositie met moderne inpolderingsplannen staat.

2emeREP | 31-03-09 | 12:26

Nu is dat plan onuitvoerbaar.
Toen had het makkelijk gekund, hopelijk waren ze dan wel wat creativer met de plaatsnamen geweest. Almere-haven-buiten-west getuigd niet van enig inspiratie.

Semen666 | 31-03-09 | 12:26

Zo lang we toch allemaal massaal persé in de randstad willen wonen heeft al die extra landaanwinning nogal zin. Voor de landbouw hoeven we het ook niet te doen want die bestaat ook alleen nog maar bij de gratie van EU sunsidies

Bigi Bana Boy | 31-03-09 | 12:25

@goedverstaander | 31-03-09 | 12:20

Niks graven. We nuken gewoon een paar gaten van de Duitse grens tot Bergen op Zoom, dijkje prikken en klaarrrr! Zijn we ook gelijk van carnaval af.

Biff Eagleburger | 31-03-09 | 12:24

Ziet er niet uit. Wij hadden in die tijd gewoon België en Duitsland moeten kopen...

Maserati | 31-03-09 | 12:24

Als ik het zo zie zou Friesland alleen maar groter worden, blij dat het plan is weggelachen!

zeehondje | 31-03-09 | 12:21

Het schijnt dat de afsluitdijk een prestigeproject was, omdat Nederland in WO1 neutraal was en daarom aanzicht verloor in Europa. De afsluitdijk bracht Nederland meteen weer in aanzien. Deze prestige koste echter wel alle Zuiderzeelocaties die van visserij leefden hun inkomsten. Bijzaak. Dergelijke dijken bouwen rondom de zuiderzeekust was veel goedkoper dan de afsluitdijk dus ga maar na. Er zullen genoeg idioten zijn die het Wad willen inpolderen om nog meer almere's te kunnen creëren maar denk eens aan de industrie die het van de visserij moet hebben wereldwijd vanwege ook het ecologisch belang van het Wad. Een belachelijk idee dus voor nu.

Code | 31-03-09 | 12:21

Biff Eagleburger | 31-03-09 | 12:17
Yeah! Dat water pompen we gewoon Afghanistan in, da's toch een gortdroge zandput zonder olie. En dan met de auto naar NY!

kolojoeris | 31-03-09 | 12:20

@ Biff Eagleburger | 31-03-09 | 12:17
Begin jij vast bij Kerkrade te graven dan?

goedverstaander | 31-03-09 | 12:20

Ik weet het goed gemaakt. We polderen de rest van het IJsselmeer in en geven Limburg en Brabant terug aan de zee.

Biff Eagleburger | 31-03-09 | 12:17

Laten we de Grote Oceaan anders ook ff inpolderen

Erik S | 31-03-09 | 12:16

Waarom inpolderen als je gewoon een ander land kan invallen?

Mrjoeri86 | 31-03-09 | 12:14

@ Fleauxe | 31-03-09 | 11:42
Wel tot windkracht negen op het IJsselmeer geweest, dus ik weet heus waar ik over praat. Ik weet dus ook dat het er kan spoken. Laat onverlet dat je een klein kutbootje moet hebben om echt in de problemen te komen.

goedverstaander | 31-03-09 | 12:13

@Haraqiri
Bedoel je daadkracht van dit kabinet of doel je op waarschijnlijker zaken?

Bakschuif | 31-03-09 | 12:13

En dan? Zolang alle mongeaulen bij elkaar klonteren in de amoebe die randstad heet, heeft de rest van Nederland toch geen behoefte aan nog meer uitgestrekt grasland? Ik ga graag naar de Waddeneilanden op vakantie omdat de gemiddelde Tokkie er niet kan komen (er worden immers geen busreizen met all inclusive arrangementen georganiseerd) Als je de zaak inpolderd kunnen ze plots gewoon met de scooter komen. Nee dank je!

JanVergoor | 31-03-09 | 12:13

Wat er nog niet is, kan natuurlijk altijd nog komen!

Haraqiri | 31-03-09 | 12:12

@ Zwilkje | 31-03-09 | 11:52
*Met z'n allen richting het oosten is een stuk gezonder.*
Een Nederlandse "Drang nach Osten". Zullen onze oosterburen blij mee zijn

Mas Rob | 31-03-09 | 12:09

llink is binnen neuuuu

dragontje | 31-03-09 | 12:09

@Fleauxe 11:28
Was jij dat, die ik een jaar of vijf terug bijna doormidden heb gevaren? Grote tjalk vs klein polyester bootje. Vergelijkbaar met bijv. die hummer en de Ignis.

koolteer | 31-03-09 | 12:08

Kunnen we de zooi niet dichtplempen met piepschuim en het de Jasper Grootveld polder noemen?
*extra vlot besteld voor Urk*

Bakschuif | 31-03-09 | 12:08

Een tweede flevopolder erbij inclusief Almere en Lelystad? Gewoon onder water laten staan die hap.

proats | 31-03-09 | 12:08

Beter hadden ze alles vlak gepolderd in Zeeland, bespaart een hoop gezeik.

tomba | 31-03-09 | 12:07

dat eilandje wat dan ontstaat bij ameland even een hek met 10.000 volt bouwen en alle kapuchonkloodtzakjes daar planten... goedekope flats met schotels, een auto sloperij met auto's die in de fik mogen en bussen met monopoly geld om te overvallen...

ideaal...

daninuyens | 31-03-09 | 12:07

Ik vind het nog steeds een prachtig plan, en om de economie de steunen moeten we er maar eens aan gaan beginnen

Freekiesteekie | 31-03-09 | 12:06

En toch is dit beter dan de betuwelijn.

tipo | 31-03-09 | 12:04

Trouwens in het jaar 2009 waren er eikels die dachten een metrolijn te kunnen aanleggen onder 17de eeuwse pandjes staande op baggergrond met verrotte eikeNhouten palen... dat idee van dat inpolderen is eigenlijk helemaal nog niet zo achterlijk

Jacobus Creutzfeldt | 31-03-09 | 12:04

Met een hele snelle treinverbinding naar de Randstad, 30 minuten tot in centrum A'dam, R'dam en Utreg. Ik ga wel op de dijk wonen, mooi naar de windmolens kijken.
Of een snelweg zonder maximum snelheid, ook fijn. Fijner wel eigenlijk.

Oerkoendoe | 31-03-09 | 12:03

@koerbagh
Wat ? Urk weggesaneerd ? en dan dan nooit meer aan de vislucht merken dat je halverwege Lelystad bent vanaf de Lemmer ? Nooit meer rondjes in de haven varen met een ghetto blaster met "Jezus redt" van Robert Long?.... zal het missen...

Bakschuif | 31-03-09 | 12:01

+ was

Dr. D | 31-03-09 | 12:01

Ook de klapschaats en de windmolen zijn al lang geleden uitgevonden.

Einde van de Domheid | 31-03-09 | 12:00

Daar kan je mooi een grote luchthaven aanleggen, goed voor de werkgelegenheid in het Noorden, Schiphol ontlasten. Snelle verbindingen naar het Noorden, iedereen blij.....

macflipper | 31-03-09 | 11:59

Wow, wat Nederland toen nog lekker leeg.

Dr. D | 31-03-09 | 11:59

En waar moeten we dan varen met onze platbodem uit 1875?
Daarbij nog nooit zo lekker kokkels en mossels gegeten als zelf vers geraapt op 't Wad...
Leve het Actiefront Flevoland terug aan de Zuiderzee!

Dafman | 31-03-09 | 11:59

Het zou ook waarschijnlijk veel toerisme hebben gekost voor de waddeneilanden, plaatsen als Volendam en Enkhuizen en watersporters op het IJsselmeer.

BaSJK | 31-03-09 | 11:59

"Maak van de randstad gewoon 1 stad"
vermijd | 31-03-09 | 11:55
============
Ik zou het New Pork noemen, maar het zal wel New Mekka worden.

Merlot | 31-03-09 | 11:58

Zegt Almere, Lelystad, Emmeloord en denkt: nee dank je het is al erg genoeg zo.

Nogwat andere bedenkingen. windmolens kan je ook in water plaatsen. En op land kan je moeilijker energie uit getijden en zoutwater halen. Ergo inpolderen geeft minder potentiele kansen om energie te winnen.

Zuma | 31-03-09 | 11:57

Dan hadden de millieurfreaks nu weer mogelijkheden gezien om polders weer onder water te laten lopen.

Boomschade | 31-03-09 | 11:57

In plaats van dat vette plan, komt er in de NO-polder binnenkort waarschijnlijk wel zoiets als een "Jan Marijnissen Sociaal-Cultureel Centrum Voor Herbezinning En Educatie".
Een goelag dus.
(Lijkt me leuk om jullie allemaal eens te ontmoeten! Zie jullie daar wel!)

Merlot | 31-03-09 | 11:56

Link hoor. Heel het land omdijken = geen aanwas van nieuwe klei / slib + kunstmatig laag grondwaterpijl = inklinkende grond. Tel daar de stijgende zeespiegel bij op en zie daar; de uiteindelijke doem van Nederland.

Dikr | 31-03-09 | 11:56

In geen miljoen jaar! Texel en de Friese waddeneilanden moeten eilanden blijven! Maak van de randstad gewoon 1 stad.

vermijd | 31-03-09 | 11:55

@11:50:
Herstel: de Belg heeft Urk 50 km naar het noorden verplaatst om plaats te maken voor het speedbootkanaal Amsterdam-Harderwijk.
Ook wel geinig.

koerbagh ® | 31-03-09 | 11:54

Crp- | 31-03-09 | 11:51
Vergeet windmolens alsjeblieft. www.atoomstroom.nl/

Napeauleon | 31-03-09 | 11:53

kunnen we dit niet alsnog voorstellen?
zijn we gelijk van die rotzooimakende vereniging als 'de vereniging tot behoud van de lieve zeehondjes in de waddenzee' af enzo...

qboy | 31-03-09 | 11:53

Hoeveel geld moeten we eigenlijk gaan uitgeven om ons landje droog tehouden? Een énorm deel van ons BNP verdienen we op land onder de zeespiegel. Meer polders = slecht plan. Met z'n allen richting het oosten is een stuk gezonder. Voeten droog houden gaat ons opbreken, let op mijn woorden. Alhoewel... een watersnoodrampje in 2015 kan een goede aanleiding zijn om als natie eens een keer kritisch naar de infrastructuur-keuzes te gaan kijken. Go East!

Zwilkje | 31-03-09 | 11:52

+ genoeg ruimte voor windmolen/zonnepanelen-parken = een groener nederland en dan kunnen we weer een beetje mee met de rest van europa

Crp- | 31-03-09 | 11:51

@meesie11:45
Je was me nèt voor....

necrosis | 31-03-09 | 11:51

Het allermooiste van dat plan is natuurlijk dat Urk helemaal is weggesaneerd.

koerbagh ® | 31-03-09 | 11:50

Goed plan en dan maken we er net zo'n schitterend gebied van als Het Groene Hart. Alsjeblieft zeg, de enige natuur in Nederland die niet is aangelegd is de Waddenzee.

CoJoNes | 31-03-09 | 11:49

**breaking news**
Op SN 10:38, Llink heeft 150.000 leden en dus B-status en dus meer soepsidie!
Dit stinkt, dus redactie: gaat eens roeren want ik geloof er geen typhus van dat ze 150.000 unieke leden hebben.
Waar blijven de kamervragen, heeft Lubbers Plasterk gepijpt, hebben ze de afhehaakte leden alsnog meegeteld?
Vragen en nog meer vragen.....

necrosis | 31-03-09 | 11:49

nee, opzouten met je polder, daar komen alleen maar paupers en medelanders op af.
En hou je kutvliegveld alsjeblieft in de randstad.

Modderkip | 31-03-09 | 11:47

-weggejorist-

meesie | 31-03-09 | 11:45

prima plan voor werkgelegenheid, doen.

hetluis | 31-03-09 | 11:44

Mooi crisisproject, om dit alsnog in te voeren. De dijk tussen het zoute en zoete water kan energie opwekken, dus het betaalt zich vanzelf terug.

tipo | 31-03-09 | 11:43

@ Boer Harm uut Twente | 31-03-09 | 11:22
Het probleem was en is dat het gebied bestond uit een kleilaag met een dikke plak veen erbovenop. Het veen werd deels ontgonnen om er akkertjes van te maken, klinkte in en spoelde vervolgens weg na een flinke overstroming. Eeen groot deel van Nl lag in de middeleeuwen, dankzij een veenkussen, meters hoger dan nu. Het verschil is echt enorm. Rijdt maar eens over veendijkjes in bv Stompwijk en kijk in de diepte van de polders eromheen (al dan niet volgebouwd). De veendijkjes geven een idee hoe hoog de rest ooit lag. Ooit, duizend jaar terug, was de Waddenzee ook een dergelijk veenkussen. De Waddenzee is daarom ook niet te beschouwen als een restje ongerepte natuur.

Petrus de Rewa | 31-03-09 | 11:43

@goedverstaander | 31-03-09 | 11:33: Ik doelde op de Tjerk Hiddessluizen terwijl ik Lemmer bedoelde. Los van dat weet je niet waar je over praat. Het IJsselmeer is boven windkracht 6 een ruig meer. Er komen elk jaar weer verschillende mensen om die het, net als jij, ook verkeerd inschatte. Het schijnt met de verschillende dieptes in de bodem van doen te hebben.
@Napeauleon | 31-03-09 | 11:33: Niets mis met bevredigend ruig dunkt me.
En nee, we hebben geen ruimtegebrek, we hebben een overschot aan mensen.

Fleauxe | 31-03-09 | 11:42

Nee dank je, dat wordt dan Almere stad, maar dan 10x zo erg.

Lumix82 | 31-03-09 | 11:41

hehehe ben eigenlijk ook wel eens met een gedeelte van Belgie inlijven.. kunnen we de waddenzee met rust laten.. financieel gaat het niet zo goed daaro (in het frans sprekende gedeelte dan, wallonie noemen ze dat geloof k) dat mag Frankrijk hebben. Ik moet denken dan aan dat grapje van de BRT een jaar gelee. In een nieuwsflits werd gemeld dat Belgie opgedeeld zou worden bij de fransen en ons. de grootste kritiek kwam toch van de belgen uit het franse gedeelte.. ;)

Razzpoetin | 31-03-09 | 11:40

-weggejorist-

Ni3tn0Rm44l | 31-03-09 | 11:39

Otis B. Driftwood | 31-03-09 | 11:28

Beaam!

Tennessee Whiskey | 31-03-09 | 11:39

NippleTwister | 31-03-09 | 11:19

Nou, ik zou liever stukken van de Noordzee ingepolderd zien.
Ik geef toe, de Waddeneilanden is inderdaad een mooi natuurgebied als je af en toe even bij wat incest hier en daar een oogje dichtknijpt, hoewel dat geen reedt met de natuur te maken heeft en ik dus ook niet snap waarom ik dat nu zeg. Maar aan het vasteland van Friesland en Groningen zouden best lappen grond ingedijkt kunnen worden die dan een paar kilometer van de Waddeneilanden af liggen. Dan kun je tevens vanuit daar een tunnel aanleggen (werkverschaffing, want uit alle andere economisch punten gezien levert het weinig op) naar de tegenoverliggende eilanden. Tussen de Waddeneilanden en Friesland/Groningen liggen nu alleen bij eb droogvallende banken waar hier en daar een zeehond te vinden is. Een paar honderd vierkante kilometer kan daar wel vanaf. Bovendien is met het huidige Zeeland bijna hetzelfde gebeurd.

Trumple | 31-03-09 | 11:38

Grutte Pier had trots geweest, een Groot Frieschland!

+1 voor het idee, een minnetje voor de (niet)uitvoering.

Tennessee Whiskey | 31-03-09 | 11:38

Vele exoten, naast de geelgerande steltlepelaar, vonden hun weg naar Nederland sindsdien en nestelen hier nu vast. De bruingerande bontkraag. De goudgetande steeltantiliaan. De nachtelijke Blingparamariboaan.

hfakker | 31-03-09 | 11:37

nederland was dus al in 1876 net zo kansloos als nu.

andre9738 | 31-03-09 | 11:37

Meer droogleggen na nu, graag

MPdeH2 | 31-03-09 | 11:37

-weggejorist-

de Bruijn | 31-03-09 | 11:36

Boer Harm uut Twente | 31-03-09 | 11:29
Mensen die je van buiten haalt neuken ook hoor. De 1e generatie heeft nog de traditionele neiging om er veel te fokken, daarna loopt dat ook weer terug. Betere selectie aan de poort is helemaal niks mis mee trouwens. Hard op weg naar 20 miljoen? Wie zegt dat nou weer? De laatste cijfers die ik zag, gaven aan dat we aardig aan het afvlakken waren en dan moeten de babyboomers nog dood gaan.

Achterdocht | 31-03-09 | 11:35

Achteraf praten is altijd het makkelijkst.

Kartoffels | 31-03-09 | 11:35

waddenzee inpolderen is niet goed voor de trekvogels schijnt het, maar het ijsselmeer mag wat mij betreft gewoon dicht gegooid worden, dan komt noord-holland ook uit haar isolement...

Onderbuik | 31-03-09 | 11:34

D'r woont geen kip daar in het hoge noorden.
Die lui hebben ruimte zat. Wat moet je dan met nog meer land?

Eduardo1735 | 31-03-09 | 11:30

Jawel hoor, er wonen juist wel kippen (en koeien en schapen, en oh ja, ook nog een paar mensen...)

NippleTwister | 31-03-09 | 11:34

Fleauxe | 31-03-09 | 11:28
"ruig aan toe" - "bevredigend"
+1 voor het beeldend karakter van je woordkeuze, en ja, waar vind je nog zo'n vijver. Als je'm kwijt bent weet je niet hoe snel je weer een nieuwe moet graven. 't Ware vermaak binnen handbereik.
Puntje 2: hebben we ruimtegebrek of zo?

Napeauleon | 31-03-09 | 11:33

@ Fleauxe | 31-03-09 | 11:28
Dan moet dat wel een heeeeeel klein bootje zijn. En hoe jij bij Harlingen het IJsselmeer op vaart begrijp ik ook niet helemaal . . .

goedverstaander | 31-03-09 | 11:33

Een beetje water is wel leuk hoor, hier in Zeeland zou het nog saaier worden als de Oosterschelde zou worden ingepolderd. Niettemin, een nieuwe vlakte aanleggen tbv een nieuw Schiphol, dat zou niet slecht zijn. Beetje infrastructuur aanleggen, goed voor de werkgelegenheid. De aloude tijden van werkverschaffing herleven!

ramses snaptnie | 31-03-09 | 11:32

Met zulke pauper plannen kun je vandaag de dag niet meer aankomen. Als je een stuk land drooglegd dan moet dat tegenwoordig in de vorm van een palmboom of de wereldkaart.

schertsfiguur | 31-03-09 | 11:31

Lekker interessant die kutvogels:|

sjonkanon | 31-03-09 | 11:31

Uitleg voor VMBO'ers? Dit is toch GeenStijl en niet Fok!? Nou ja, zal wel GeenStijl 2.0 zijn, met hervernieuwde doelgroepkeuze.

UselessGirl | 31-03-09 | 11:31

En volgens mij had je dan ook geen last gehad bij het boren naar gas, zoals nu in de waddenzee. Alsnog nog uitvoeren dat plan!

Karel Kruizenruiker | 31-03-09 | 11:31

D'r woont geen kip daar in het hoge noorden.
Die lui hebben ruimte zat. Wat moet je dan met nog meer land?

Eduardo1735 | 31-03-09 | 11:30

Eilandjes in 't IJsselmeer +1
dichtgooien -1000

Laat die Friezen maar lekker via de A7 en die Twentenaren via de A1 komen. Da's tenminste duidelijk.

Napeauleon | 31-03-09 | 11:29

Ik stel voor, Friesland afsteken....!!! Dat willen ze zelf ook het liefst.......
Onafhankelijk zijn van ons Nederlanders, Dus inpolderen waddenzee is geen optie.

Ni3tn0Rm44l | 31-03-09 | 11:29

johan9991 | 31-03-09 | 11:23
<quote> Wat zo liefkozend de Waddenzee wordt genoemd is eigenlijk niks meer dan een modderige vlakte die af en toe onderloopt met een laagje water. Waardeloos voor vis, want die houden niet van droogliggen. Waardeloos voor vogels, want die vinden dat water weer niks (behalve eenden dan). </quote>

Uw gebrek aan kennis en inzicht is stuitend doch vermakelijk.

1sokkie | 31-03-09 | 11:29

@ Achterdocht | 31-03-09 | 11:24
Zoveel kinderen neuken de Nederlanders er niet bij. Het is vooral omdat er ieder jaar een complete provinciestad aan melkchocoladegekleurde nieuwe vriendjes en vriendinnetjes het land binnengehaald wordt dat we wel wat extra grond kunnen gebruiken.
Juliana zei al in 1950, toen ons land nog geen 10 miljoen inwoners telde "Nederland is vol".
Nu zijn we hard op weg naar het dubbele aantal.

Boer Harm uut Twente | 31-03-09 | 11:29

Meneer Brusselmans is duidelijk geen liefhebber van de watersport.
(iets waar ik overigens niet van opkijk, water is bij lange na niet zuur genoeg )
Op het IJsselmeer kun je nog een spannend zee-avontuur beleven in een klein bootje. Het kan er behoorlijk ruig aan toe gaan, maar dat maakt het alleen maar des te bevredigend als je van Harlingen bij de sluis van Lelystad aankomt.
Ergo, niet doen dus.

Fleauxe | 31-03-09 | 11:28

Totale onzin. Ze krijgen dat Flevoland niet eens vol. En zolang instellingen hun kantoren in de randstad blijven bouwen heb je niks aan extra land en blijven we toch lekker in de file staan.
.
Verplaats liever alle ter zake doende instellingen naar hogere gronden in de provincies buiten de Randstad. Ter eerste neemt hiermee de filedruk af en ten tweede behoed je het land voor een ramp als die dijken doorbreken.

qwiebus | 31-03-09 | 11:28

Ach, het is jaren daarvoor al mis gegaan. Magna Frisia, dát had pas potentie.

Otis B. Driftwood | 31-03-09 | 11:28

Nederland was nog veel groter geweest als Duitsland was opgedeeld net na de oorlog.

waar moet dat heen | 31-03-09 | 11:28

Markermeer volplempen met zand en het laten verwilderen en we hebben het grootste echte natuurgebied van Nederland op fietsafstand van Amsterdam. Of Amsterdammers het verdienen, is een andere vraag.

blinde kip | 31-03-09 | 11:28

Toch maar mooi dat die Jerôme Wenmaekers zijn plan niet heeft kunnen uitvoeren.

jimbrowski | 31-03-09 | 11:27

Als Wilders premier wordt, dan krijgen Noord-Afrika er toch ook bij?

Bijstandskoning | 31-03-09 | 11:27

llink claimt 150.000 leden binnen te hebben. dazpasnws

glaaf | 31-03-09 | 11:27

Rot eens ff lekker op, het mooie van die waddenzee en eilanden is nou juist de relatieve rust daaro. Wat een lulplan. Het markermeer kun je nog best inpolderen, maar het IJsselmeer is eigenlijk best leuk zeilen voor de liefhebber. We hebben niet meer grond nodig, we moeten wat we hebben wat beter gebruiken en eens wat minder bij elkaar neuken.

Achterdocht | 31-03-09 | 11:24

Pomp het Markermeer leeg en je bent voor wat betreft de droogleggen van het IJsselmeer al over helft.

goedverstaander | 31-03-09 | 11:24

Lijkt me een puik plan, kunnen we dat weer volbouwen met een Almere 2, nog meer gezellieheid en bontkraagjes.

madsaint | 31-03-09 | 11:24

Nederland. Het Dubai van Europa.

Porrello | 31-03-09 | 11:24

ja, daar heb je dus geen zak aan... krijg je net zulk landschap als in flevo wat alleen bruikbaar is voor een beetje boeren... En als je denkt dat nederland te klein is: ga is in de trein zitten.. we hebben zat ruimte voor een paar kampen

Jazz87 | 31-03-09 | 11:24

Lijkt me geen plan.. dan zou oerol ook in amsterdam zijn... en daar is al zoveel leuks...(kuch)

Jacobus Creutzfeldt | 31-03-09 | 11:24

Een paar mooie grote eilanden in het IJsselmeer lijkt me ook wel een goed plan, restaurantjes, winkeltje, camping en jachthavens. *verder droomt van een mooie zomer*

Stroopdoos | 31-03-09 | 11:23

Wat zo liefkozend de Waddenzee wordt genoemd is eigenlijk niks meer dan een modderige vlakte die af en toe onderloopt met een laagje water. Waardeloos voor vis, want die houden niet van droogliggen. Waardeloos voor vogels, want die vinden dat water weer niks (behalve eenden dan).

Inpolderen lijkt me een prima plan. Je hebt weinig dijken nodig tussen de eilanden en krijg er maximaal resultaat voor terug. Eerst even goed doorspuien omdat ellendige zout kwijt te raken en daarna droogpompen. Snelgroeiende bomen er op (goed voor CO2 "sequestering"!) en na een jaar of tien, vijftien bouwrijp maken.

Niet langer over praten, gewoon doen. En Lenie 't Hart gaat maar naar Canada, als ze met die stinkende zeehonden wil spelen.

johan9991 | 31-03-09 | 11:23

Welk deel wordt GS land?

evolutietheezakje | 31-03-09 | 11:22

Veel van die gebieden hebben trouwens al eens drooggelegen.
In het jaar 1119 houdt Floris II van Holland een jachtpartij in het Creilerwoud, een bos dat tussen Noord-Holland en Friesland lag en in 1196 verzwolgen werd door de Sint Nicolaasvloed, waardoor de Zuiderzee ontstond. Voor 1196 was het Ijsselmeer / Zuiderzee ook al een meer, met waarschijnlijk zoet tot brak water. Het meer heette toen het Almere, waar ook de naam van de stad vandaan komt.

Boer Harm uut Twente | 31-03-09 | 11:22

Best een lollig iedee ofzo, maar gaat het in deze tijd niet maken.

Frappant | 31-03-09 | 11:22

-weggejorist-

jorisvaneil | 31-03-09 | 11:21

Als we toch projecten naar voren aan het halen zijn. Uiteindelijk gaan we dat toch wel doen.

Porrello | 31-03-09 | 11:21

-weggejorist-

meesie | 31-03-09 | 11:21

Als deel 2 van dat plan was het idee indertijd om Limbabwe en de Veluwe af te graven en het Marsdiep dicht te plempen met kloosterlingen, zand en grefo's, toch?
Ik zeg alsnog doen! Maak van 020-west dan gelijk een waterberging (een hele diepe)
*wat? kloosterlingen op? neem dan finnen! wat, zoveel? ok, dan gelijk doorpolderen naar Engeland*

Bakschuif | 31-03-09 | 11:21

eerst inpolderen , dan hele kanswijken neerzetten , en vervolgens weer volpompen met water..

Mr aarsch | 31-03-09 | 11:21

Tsja, als het aan de Rotterdammers had gelegen waren de zuid-hollandse eilanden omgezet in havens en vliegvelden, en hadden we 'Grevelingenstad' als buitenwijk van 010 gehad.

JosVerbeek | 31-03-09 | 11:21

Het kan nog veel simpeler. Dijkjes tussen de eilanden van Den Helder/Texel tot en met Schiermonnikoog / Lauwersoog. De Waddenzee leegpompen, hier en daar een irrigatiekanaaltje, en van al die zandbanken 30 km naar het noorden weer gewoon een paar verse eilandjes maken. Naamsuggestie: Texel 2, Vlieland 2, etc. etc. Doe dit gefaseerd, en de natuur verhuist vanzelf mee. Geef de waddenvereniging (of het management daarvan) een paar weekendjes Yab Yum cadeau, en zij zullen ook niet gaan zeiken. Oh wacht, die gristenhonden hebben Yab Yum gesloten. Damn, dan kan het hele plan niet doorgaan.

koolteer | 31-03-09 | 11:19

Trumple | 31-03-09 | 11:14

Jij vertegenwoordigt weer heerlijk het gemiddelde niveau hier. Ik reaguur waar ik wil en iedereen die de waddenzee wil inpolderen zou daar eerst eens een kijkje moeten gaan nemen.

Het verstand (waaronder waardering voor natuur) komt met de jaren, alleen bij de een duurt dat wat meer jaren dan bij de ander, en bij sommigen misschien wel nooit...

NippleTwister | 31-03-09 | 11:19

Ik heb liever mossels bij de friet dan een ingepolderde Waddenzee. En dat grote zwembad annex zoetwaterbekken in het midden is ook niet verkeerd. Leg Schiphol maar in de Noordzee. Maar toch bedankt, Jerôme.

1sokkie | 31-03-09 | 11:19

Gewoon de situatie van voor 1170 ofwel de Allerheiligenvloed.

william7055 | 31-03-09 | 11:18

De Waddenzee is tamelijk uniek en daarom vind ik inpolderen niet gewenst. De rest van het Ijsselmeer echter, mag volledig dicht van mij.

Adversary | 31-03-09 | 11:18

@ Wiki de Viking | 31-03-09 | 11:16
... alsof jij Friesland op de kaart aan zou kunnen wijzen...

goedverstaander | 31-03-09 | 11:18

doe maar niet, dan komme die friezen veels te dichtbij

Wiki de Viking | 31-03-09 | 11:16

komkommer tijd?

Madrox | 31-03-09 | 11:16

Stijlsel | 31-03-09 | 11:15

Nou dat wel, maar deze was toevallig wel slim. Zal wel een Nederlandse achtergrond hebben.

Trumple | 31-03-09 | 11:16

Ja en dan wordt het Noorden opeens wel leuk voor de randstadstedelingen. Blijf nu er ook maar.
Eerst bashen we de noorderlingen, om er later tegen aan de schurken.
Gut o gut, ow wat zou dat leuk zijn als... dan konden we dit...

Bruin randje om de onderarm.

Opzouten.

Thunderknight | 31-03-09 | 11:15

Belgen zijn dus nie zo dom nog nie

Stijlsel | 31-03-09 | 11:15

soepmetballenjongen | 31-03-09 | 11:11
Wees blij dat je dankzij het verdrag van de XXIV artikelen Zeeuws-Vlaanderen nog uit de brand hebt kunnen slepen; dat was namelijk helemaal niet de bedoeling. En geef Limburg ook maar terug aan Vlaanderen, jullie kappen er toch maar op.

van Maerlant | 31-03-09 | 11:14

NippleTwister | 31-03-09 | 11:06

llink.nl/

Alsjeblieft. Ga daar voortaan maar reaguren.
Kudt trouwens. Llink moet er nog maar 27.

Trumple | 31-03-09 | 11:14

Jamaar natuur heeft inherent waarde en heeft niet slechts waarde naarmate we het er aan toekennen. En omdat natuur inherente waarde heeft is het het beste dat we allemaal het loodje leggen. *milieudefensie modus uit*

Zie ook: www.lewrockwell.com/rozeff/rozeff151.h...

_ILT_ | 31-03-09 | 11:13

-weggejorist-

Jan Passant | 31-03-09 | 11:13

Ja, dus ditis niet wat we willen!
We moeten gewoon even Belgie veroveren. Iedergeval Vlaanderen dat Walen gebeuren hoef ik niet. Dan is Nederland weer een stukje groter.
Ja, we hadden het nooit moeten afstaan ;/

soepmetballenjongen | 31-03-09 | 11:11

Allemaal de schuld van Agnes Jongerius,want aan die neanderthalische rotkop te zien moet ze ongeveer toen politiek aktief zijn geworden.

R.B.Scott | 31-03-09 | 11:11

En de onderbuikaward van dit topic gaat naarrrrrrrr: Je Verzint Het Niet | 31-03-09 | 11:08. Kom maar van die trap en roep keihard: "Landgenotûûûûhhh!!!"

-edit: lol -

Biff Eagleburger | 31-03-09 | 11:11

Het scheelt een boel zeehondjes doodknuppelen. Aan de andere kant: dan had Lenie 't Hart nu geen baantje gehad. Eigenlijk alleen maar voordelen dus. Alsnog doen.

koerbagh ® | 31-03-09 | 11:11

Ik vind polders maar lelijk, recht en onaantrekkelijk, waarom dan zoiets? Doe maar meer onderwater laten lopen, meer boten ipv auto's. Leuk zeilend naar je werk elke ochtend.

Stroopdoos | 31-03-09 | 11:10

Ik zou zeggen oud nieuws en met de stijgende zeespiegel lijkt het me een project dat net zo succesvol gaat worden als de Betuwelijn of de Noord-Zuidlijn. Misschien een leuk prestigeproject voor de laatste jaren in het kabinet Balkenende IV..

Ethon | 31-03-09 | 11:10

... en denk eens al dat zand dat uit het droge IJ regelrecht Amsterdam wordt ingeblazen!

goedverstaander | 31-03-09 | 11:10

check de oude plannen van lely

drs. K | 31-03-09 | 11:09

Kan nog steeds toch? En ach, die natuur enzo, dat lossen we wel op met agent orange en napalm.

Biff Eagleburger | 31-03-09 | 11:09

Uiteindelijk gaan we dit toch wel doen.

Zwartbroek | 31-03-09 | 11:09

En dat voor maar 553.000 euro? Daar koop je nu net een garagebox voor!

PjottervanK | 31-03-09 | 11:09

-weggejorist-

Je Verzint Het Niet | 31-03-09 | 11:08

-weggejorist-

Klintonn | 31-03-09 | 11:08

En dan Schiermonnikoog / Rottumeroog + Lauwersmeer / Reitdiep nog niet eens mee nemen... het had dus nog veel groter gekund.

CynicalBastard | 31-03-09 | 11:08

Ik ben voor uitpolderen.

Antitheïst | 31-03-09 | 11:08

Oke, we dempen de Waddenzee en inruil zetten we Amsterdam west onderwater. Deal milieudefensie?

mokum | 31-03-09 | 11:08

Nog meer Flevopolder-landschap? Nee, bedankt!

buurvanurk | 31-03-09 | 11:07

Is het echte nieuws op?

ownedbypowned | 31-03-09 | 11:07

En dan het prachtige en in de hele wereld unieke waddengebied weggooien??? Over my dead body...

NippleTwister | 31-03-09 | 11:06

We kunnen ook gelijk helle noord zee dicht gooien dat je richting engeland kan gaan op je fiets

Sjibie | 31-03-09 | 11:06

begin maar alsvast een dijk te schuppen van 100 meter hoog, als je daar mee toe komt, teminste

dennisdemennis | 31-03-09 | 11:06

Fuck de natuur, inpolderen die zooi.

Eddie de Eekhoorn | 31-03-09 | 11:06

meer droog maken!

tjilptjilp1 | 31-03-09 | 11:05

owjaeh dat dan weer wel

Sjibie | 31-03-09 | 11:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken