
En wat moesten we lachen om die domme Zimbabwanen. Mugabe en zijn dievenbende drukten ongebreideld geld bij waardoor de Zimbabwaanse dollar waardeloos werd en bankbiljetten zoals hierboven mogelijk werden. Die domme Afrikanen hadden waarschijnlijk niet opgelet tijdens de geschiedenisles over de Weimar republiek, want toen ontstond er door vergelijkbare praktijken eveneens
hyperinflatie. Maar nu Fed-baas Ben Bernanke de
geldpers aanzet om de Amerikaanse staatsschuld op te kopen, staat iedereen opeens te juichen. Van
Helikopter Ben was al bekend dat hij problemen oplost door er gewoon geld tegenaan te smijten, maar inmiddels is zijn bijnaam geëvolueerd tot
Bomber Ben aangezien hij de afgelopen dagen een geldbommentapijt op de markt heeft gedropt. Dat kan goed gaan: lage rente betekent goedkoop investeren betekent herstel van de Amerikaanse economie. Maar het kan ook he-le-maal fout gaan als de wereld het vertrouwen in de dollar verliest en de koers van de dollar
keldert. In de financiële wereld bestaat de cliché dat als Amerika niest, Europa verkouden is. Mocht de reddingspoging van Bernanke de mist ingaan, dan mag u die verkoudheid vervangen door een gezellige terminale ziekte.
Reaguursels
Inloggenvideo.google.com/videoplay?docid=91564...
nu in normale letters.
en kijk deze gewoon, gaat juist over wat er nu gebeurd.
de klap voor de dollar komt pas als de olieprijzen nog verder dalen, en de economische groei in de states in het tweede en derde kwartaal van dit jaar onder de verwachtingen liggen. de geldpers is effe aangezet op verwachtingen die nog waar gemaakt moeten worden. riskant maar goedkoper dan geld lenen en tja de pijn zal over een lange periode worden uitgesmeerd.
De beurs twee weken in de plus, dan heeft elke sukkel zijn geld erin en hup naar de 150.
Hyperinflatie? Vergeet het maar. Juist het tegenovergestelde. Bernanke bereikt met zijn actie dat het laatste beetje vertrouwen in de economie verdwijnt en de mensen nog voorzichtiger worden en het geld helemaal niet meer in beweging komt.
Resultaat: deflatie.
Inflatie is alleen mogelijk in een sfeer/tijdperk van vertrouwen, ja, van overmoed.
De mentaliteit van vandaag met haar sombere inslag leent zich niet voor hoge inflatie, laat staan hyperinflatie.
YESSS!! Goed nieuws! volgende maand een trip naar amerika staan,dus komt goed uit!
en bedankt!
ik heb nog briefjes van 2 zim dollar, ik bewaar ze nu naast mijn sigaren.
-edit en nu in normale letters ? -
-weggejorist-
Eigenlijk wel grappig, de Duitsers probeerden in de tweede wereld oorlog Britse ponden en Amerikaanse dollars na te maken om de economie naar de knoppe te helpen. Als ze Duitsland lief aankijken hebben ze misschien nog wel ergens een loodsje vol liggen, scheelt weer drukwerk.
En de baas van Ben is Barack. Ben heeft een baard. Barack is een negert.
Zou met geen van beide van baan willen ruilen. Betekent overigens niet dat ik blij met met Ben. Bel ook niet met Ben, btw.
.
.
.
Ben ook niet blij met JP de MP en zijn griezels.
lol.... van www.xe.com/ucc
1.00 EUR
=
204.915 ZWD
Notice: The Zimbabwe government redenominated the ZWD again on February 2, 2009 at a rate of 1,000,000,000,000 old ZWD to 1 new ZWD.
betekent dat dat briefje nog geen 5 eurocent waard is
maar juist enorme krimp van bijv de chinese economie, dan...
wiip | 20-03-09 | 14:04
Ff ressearchen maat, China is al aan het krimpen en slachtoffers zijn er ook. TIP: zoek ook eens op voedseldepots in verband met China en zie dat aankomende jaren er grote "famine"gaat heersen daar en op meerdere plekken in de wereld.
Dus ik (USA) ga naar de bank (China) en leen daar geld voor een nieuwe auto (Olievoorraden), helaas rij ik mijn auto kapot, geen baan meer, geen inkomsten... Maar zoals Newconomy nu werkt hoef ik dus alleen maar de printer aan te zetten, briefjes drukken en knippen en weer inleveren bij de bank? Gaaf!
patrizio | 20-03-09 | 14:04,
Fortis en Ing hebben altijd geld gecreeerd en daarop rente ontvangen.
Waarom zou de centrale bank geld moeten creeeren om ze te redden?
Laat ze maar kiezen:failliet gaan of genationaliseerd worden.
en.wikipedia.org/wiki/Fractional-reser...
De Amerikanen kunnen iig nog geld drukken. Waar halen we in Nederland die tientallen miljarden vandaan waarmee we ING en Fortis overeind moeten houden?
Even afwachten. Ik snap het doemdenken, met al dat negatieve nieuws. Ben benieuwd zodra de beurs 2 weken achter elkaar geen rode cijfer laat zijn, hoe er dan wordt gedacht...
BTW de Amerikaanse economie is als AIG, too big too fall. De vnl chinezen, beetje arabieren, tig-fondsen zitten zo vuistdiep in het ondersteunen van de schuld van Amerika, dat als de VS niest, europa niet verkouden is, maar gewoon met zwaar dodelijke griep te pakken heeft van mega-epidemische-proporties.
Zo ver is het nog niet. Zodra de eerste tekenen daarvan wel zichtbaar zijn, niet alleen de deflatie van de dollar, maar juist enorme krimp van bijv de chinese economie, dan...
Mr.Fantastic | 20-03-09 | 13:11
Klopt, er kan ook een hoop geld "verdampen" in korte tijd dat is de beste methode voor meer balans. We hebben nog wel een lange weg te gaan, maar het bijdrukken van geld doet alles teniet. zo komen we er nooit.
De elite kan nog geen afstand doet van het vrij kapitaalsysteem.
Het is een kwestie van tijd. Net als de natuur heeft ook de economie een zelfreinigend vermogen. De oude economie heeft zijn beste tijd gehad.
Hoeveelste keer zijn we nu al deaud???
Blijft zijn geld gewoon uitgeven. Wat je hebt heb je.
@Napeauleon | 20-03-09 | 10:46 en de rest........
Hier nog een leuk filmpje en dan weet je gelijk dat Obama de wil en de power niet heeft om de FED op te doeken.
video.google.ca/videoplay?docid=788678...
Ik snap niet dat iemand na het interbellum nog met zo'n maatregel durft aan te komen.
Geld bijdrukken is niet altijd verkeerd, dus niet gelijk bij voorbaat afkraken..
De Chinezen zitten zo diep in de Dollar dat ze (bijna) geen andere kant uitkunnen. Overigens wordt bijna alles in Dollars genoteerd. Die Chinezen, maar eigenlijk heel Oost-Azië, hebben in 2006, 2007, en ook 2008 zich te pletter geproduceerd om maar Dollars binnen te halen. Vanaf eind augustus 2008 is (per ongeluk) de Dollar in waarde gestegen t.o.v. alle andere valuta's waardoor een deel van de wereldhandel anders ging lopen. Dus half Oost-Azië is zich te pletter geschrokken, kijk naar Japan, waar de export met dramatische cijfers is gedaald.
Wat ik niet begrijp is dat China de verdiensten met export investeert in (Amerikaanse) schuldpapieren/leningen en waarom niet in de ontwikkeling van het land, de enorme vervuiling etc. Ik begrijp ook niet waarom al die oliestaaten uit het Midden Oosten en ook Venezuala investeren in twijfelachtige politieke clubjes, maar niet in hun eigen land. Iran produceert olie, maar moet benzine invoeren, Venezuala produceert olie en moet gebruik maken van raffinaderijen in buurlanden!!
@pindaboer: Dan hebben we nog heel wat goud te delven de komende decennia zonder dat er ook maar 1 briefje gedrukt kan worden. Zou ook betekenen dat huizenprijzen nog zeer veel moeten dalen, of 40 jaar niet stijgen aangezien dit ook "geld" representeert. Iets op krediet kopen wordt vervolgens ook lastig omdat daarmee ook geld gecreerd wordt enz. enz. Ik ben het met je idee eens, maar ben bang dat we het point of no return al te ver voorbij zijn...
DE cliché?
Hier Bertje, die toko heb jij betaald: www.chillnite.com/wtf-gallery-of-zimba...
Onee.. shit.. die hebben wij als belastingbetaler betaald. Sorry Bert.
We kunnen bijdrukken wat we willen, alle banken zullen genationaliseerd worden(of failliet gaan) en we krijgen een "gesloten" banksysteem. of te wel een "nul summum systeem" Een systeem waarbij dus niet oneindig geld bijgedrukt kan worden, maar de geldhoeveelheid gelijk is aan de hoeveelheid goud/silver en andere grondstoffen.
Sikkeneur | 20-03-09 | 12:34
Liberaal, Sik, liberaal. Rechts is nml een term die mensen verkeerd zien..
Gewoon zorgen dat je zelf zo min mogelijk geld hebt, kan het ook niet minder waard worden
Nietvoordekat | 20-03-09 | 12:38
Protectionisme gaat het zooo worden in 2009.
@captainobvious | 20-03-09 | 12:01
Maak je maar geen zorgen, die zakt nog véél verder...
Geld bijdrukken om de staatsschuld af te betalen, betekent dat je inadvertent ook de bevolking naait. Opeens kunnen ze minder kopen met hun geldjes en kunnen ze geen producten meer uit het buitenland kopen. Namens alle Amerikanen: Bedankt lul!
seven | 20-03-09 | 12:26
Achteraf briefjes drukken, niet op voorhand. Is een verschil
seven | 20-03-09 | 12:20
De goudprijs wordt gerekend in dollars. Zelfde verhaal dus tov huizenprijzen.
Van de week Rutte gezien? De beste man snapt het niet, waar vriend & vijand het wel met elkaar eens over herstel van de economie.
Oh, wbt de PVV. Niet specifiek aan jou gericht. Wilde het ergens in een 'passend' comment kwijt en doorgaans lenen die van jou als 'rechts' geluid zich daarvoor.
* maakt alvast een inventaris van al zijn gouden voorwerpen om brood en drinken te betalen straks*
Kunnen we die amerikanen niet uit het financiele stelsel schoppen? Die lutsers bakken er sinds de vietnam oorlog helemaal niets meer van...
Ik wil alleen maar even zeggen dat ik een aantal maanden geleden al aangaf dat de dollar op bijzonder korte termijn zou verdwijnen...
geen gezeik iedereen rijk......??
*mompelt iets van SP stelling*
*zoekt snel kotsbakje*
Sikkeneur | 20-03-09 | 12:24
Niet als je de groenteboer mag betalen met briefjes die je zelf mag drukken, zo doet de US wel zaken met de rest van de wereld..
geconcentreerd
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 12:20
En dus een voorspellende waarde van wat?
Als ik maar op de pof blijf leven, kan ik op voorhand ook voorspellen dat het op een dag fout zal gaan. Zal ws een dag zijn dat de groentenboer, bakker & slager gelijktijdig aan de deur staan.
widtvoet ® | 20-03-09 | 12:17
Goeie docu, 4 jaar geleden al gezien toen het op tv was.. Heeft me veel geld en verlies op de beurs bespaard.. Daarna regelmatig gespammed op GS, information wants to flow.. Jammer dan Ron Paul niet gekozen is. Een goudstandaard maakt redelijk snel een eind aan de fluctuaties omlaag.
Sikkeneur | 20-03-09 | 12:15
Tijdens de internetbubble groeide de schuld van de US ook al extreem hard. Vandaar de bubble, gevolg oorzaak.. Nu was de stijging wel geconsentreerd bij de Internetsector, maar ook de huizen gingen in dollars gemeten omhoog. In goud gemeten bleven de huizen in de US qua prijs trouwens stabiel.. ;) Dus de huizenprijs ging niet omhoog, de dollar ging omlaag..
Je hebt het vaak over de PVV, wat zit je dwars? Ik ben meer voor de VVD (minst slechte, moet het ermee doen) maar ze kunnen wellicht kiezers van de PvdA en SP overhalen en tot inzicht brengen om eens rechtser te stemmen.
Sikkeneur | 20-03-09 | 11:59
Uiteraard heeft Middelkoop het niet zelf bedacht maar het boek "als de Dollar valt" zat er angstaanjagend goed bij. Overigens claimt hij ook niet dat hij het zelf allemaal uitgevonden heeft. De subprimecrisis zelf noemde hij overigens neit in het boek maar wél expliciet dat de VS op krediet leefden en dat dit vroeg of laat massaal fout zou gaan.
@seven 12:10
Link naar de update staat rechtsonderaan op de "originele" pagina.
*wijntje bij de lunch neemt*
seven | 20-03-09 | 12:05
Het is een cyclus. What goes up, has to come down some day.
Was met de I-bubble begin 2000, zie je nu met de huizenprijzen etc.
Wat het thans heftiger maakt is de graai en bonuscultuur in de bankaire top geweest, waardoor een wereldwijd financieel stelsel onder druk is komen te staan.
Een goede timing kan je Middelkoop echter niet ontzeggen, eerlijk is eerlijk.
Overigens zijn bij de PVV ook niet vies van belastingheffingen als dat populistisch inspeelt op paupersentimenten.
seven | 20-03-09 | 12:10 Aaah... *update kijken gaat*
Napeauleon | 20-03-09 | 11:29
Hij heeft de oude versie gespammed.. die uit 2005, die van mij is de update uit 2008.. ;) Koffie?
Allemaall gezeik - we zijn al lang in goede handen!!
Als je goed kijkt zie je dat de vingers van Regilio Tuur het briefje vast houden.
Het verschil is natuurlijk dat Mugabe achterlijk is en Obama een groot leider.
Bijsluiter: Het bijdrukken is begonnen doordat de aanvankelijke plannen door vindictive republikeinen waren getraineerd. ALs die republikeinen 'the winner takes it all' hadden gezegd had Bernanke/Obama de geldpers stil kunnen laten staan.
Sikkeneur | 20-03-09 | 11:59
Als je verkocht had op het moment dat van Middelkoop zijn boek uitbracht waarin hij stelde uit aandelen te gaan verkocht je op het hoogtepunt. Als je daarnaast goud kocht op het moment dat hij dat ook zei had je nu 2 x zoveel waarde in geld. (gelijke waarde, want het geld is minder waard, goud is relatief stabiel.. met wat fluctuaties..)
@ michzelluf | 20-03-09 | 11:11
Dus de bank heeft één wapen, en dat is dat ze je bij het aflopen van de rentevaste periode kunnen dwingen voortijdig af te lossen indien nodig, en zo de schade voor hun te beperken.
Oftewel, als mijn rentevaste periode pas over vijf jaar afloopt, dan zit ik nog steeds goed. Maar loopt mijn rentevaste periode volgende maand af, dan zit ik in de shit omdat de bank mij dan kan dwingen een deel af te lossen, terwijl de inflatie de hypotheekschuld nog niet tot een betaalbaar niveau in Zwitserse franken heeft gereduceerd. Zoiets?
Het enige dat in het leven moet worden geroepen is een tirannywatch die de eliten, de Bilderbergers, vorsten, corrupte politici, leden van Bohemian Club e.a. tirannen van deze wereld in de gaten houdt. Zij zijn de oorzaak achter elke crisis, elke oorlog, elk conflict in de wereld.
Ixie een paar erreg vieze nagels op de foto. Daar wordt duidelijk zwart geld getoond.
Als ze maar niet het lef hebben om die dollar weer naar 1.60 te laten kelderen,dat kost me veel te veel geld.
michzelluf | 20-03-09 | 11:39
Oude video van Ron Paul die jou Ron Paul films uitlegt wat het in de praktijk betekend als de M3 hard stijgt (in US geschat, want we weten het niet.. 16 procent per jaar.. @! wat uiteindelijk zorgt voor een ongeveer gelijke prijsstijging.. geld wordt dan minder schaars..)
www.youtube.com/watch?v=Ewnhd2ae1jI
@Bukoswski 11:39
Zit eind april een paar dagen in Sjanghai. Ben werkelijk benieuwd (buiten Hongkong nooit in China geweest). Maar waar het over ging daarnet was de vraag wat de Chinezen direkt en anders als een steeds steviger machtspositie tov. de Yanks te winnen hebben bij het aanhouden en uitbreiden van hun voorraad US dollars.
La Boca del Sur | 20-03-09 | 11:57
J.P.Getty
amen
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:29
Bigi, Middelkoop heeft dit niet zien aankomen, heeft alleen veel gelezen van en geluisterd naar (gezaghebbende) zieners en een samengesteld boekje geschreven.
Laatstelijk nog Middelkoop bij P&W: vooral een wij van WC-eend verhaal.
Ook de opvolgers bij RTLZ hebben zijn dramatiek overgenomen, wel vermakelijk en zweterige beleggertjes blijven maar hun sale-opdrachten geven...
Als je een schuld van $1,000 niet kunt terugbetalen heb jij een probleem.
Als je een schuld van $100,000,000,000 niet kunt terugbetalen heeft je geldschieter een probleem.
Een ander kapitaalsysteem, dat is de oplossing. De dekking van al het geld is onvoldoende. Dit is op te lossen door veel geld te laten "verdampen", wat de afgelopen maanden is gebeurd.
Nu kan je de geldpers aanzetten, maar dan worden de problemen alleen maar erger.De Nederlandse overheid zou -ipv geld te pompen in het bankenstelsen- goud kunnen aanschaffen.
op naar die New World Order, yihaa!
The USA is het nieuwe zimbabwe.... lol
synchronicity | 20-03-09 | 11:39
Ik denk dat ze binnenkort komen met een plan voor een nieuwe munteenheid, zodat we weer opnieuw kunnen beginnen. Het ligt allemaal al klaar...
Iedereen die denkt dat Obama anders is dan Bush zit er ver naast. Good cop, bad cop. Alles gaat nog steeds volgens plan.
Als je een gigantische schuld hebt (zoals de USA) wil je natuurlijk zoveel mogelijk belasting innen. Belastingverhoging is echter een pijnlijk onderwerp in Amerika. Een mooie manier om veel belasting binnen te slepen zonder de belasting te verhogen, is inflatie. Inflatie is een verkapte vorm van belasting. Op deze manier kan je iedereen belasten, ook de mensen buiten Amerika die Dollars hebben (denk aan China). Dus gaan met die printers ... Tax your way out of this crisis !
Briefjes van 1000 op elkaargestapeld ter hoogte van 67 mijl?
@seven | 20-03-09 | 11:36
Een filmje is leuker:
www.youtube.com/watch?v=mkUc0k2ePhk
En dit filmpje is CFR gemanipuleerd vanaf 2:20 (heel eng):
www.youtube.com/watch?v=aW2V50AS7K0
@michzelluf | 20-03-09 | 11:19 Ik ben van mening dat niks doen en de fed niks meer laten doen de beste remedie is. Alles wat nu wordt gedaan is korte termijn politiek en verergerd alles alleen maar. Met een fed in private handen zullen private belangen worden gediend en met een fed in overheidshanden heb je tenminste een kans om er op hele lange termijn weer een beetje bovenop te komen...
widtvoet ® | 20-03-09 | 10:25
verder? Kom eens kijken hier. Elke dag wordt er weer een nieuwe stad van een paar miljoen gebouwd, bruggen van 35 KM elke week etc. Tis gewoon eng...
Enig idee hoeveel een trillion dollar is?
www.pagetutor.com/trillion/index.html
KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 11:32 Nee, dit geloof ik niet, vooral niet dat Republikeinen doordacht handelden, eerder geluk dan wijsheid.
michzelluf | 20-03-09 | 11:33
Geloof ik zeker en ik meende het toen ik schreef dat je daar gelijk hebt.
Genoeg te doen overigens en wát we ook lezen, 't zal iets zijn dat een ander wil dat ik lees.
"de dubbele agenda van de man die de dubbele agenda van zijn baas beheert terzijde legt"
Fed decision to discontinue compiling and releasing the M3 monetary aggregate figure casts doubt on this promise. M3 is widely used by economists, policy makers, and investors as the most accurate and reliable true measure of the money supply.
Paul, known as a congressional expert on monetary policy, reminded Mr. Bernanke that inflation is always a monetary phenomenon, resulting from an increase in the money supply as ordered by the Fed itself. M3 has risen more than twice as fast as M2 and GDP in recent years, illustrating that real inflation is much higher than the government admits through its CPI statistics. The troubling possibility is that the Fed discontinued M3 for the simple reason that it wants to conceal the extent to which the money supply- and hence price inflation- really grows. www.house.gov/paul/press/press2006/pr0...
@ seven | 20-03-09 | 11:31
Goed bezig, dat was ik helemaal vergeten te vertellen...
@ Napeauleon | 20-03-09 | 11:31
Ik kan je bewijzen aandragen, mocht je interesse hebben...
Stroopdoos | 20-03-09 | 11:24
Wel wat verder kijken dan de afgelopen 20 jaar ;). O.a. Reagan heeft door zijn beleid de crisis van de jaren 70 aardig afgeweerd en Abraham Lincoln, door de amerikanen gezien als de beste President ooit, was ook een Republikein. Het lijkt wel of de Republikeinen ineens wakker geschud zijn en nu weer hun idealen van de vrije markt gaan nastreven, wat als je het mij vraagt, het beste is wat men op dit moment kan doen.
Bekijk het van de zonnige kant:
als de boel helemaal instort wordt socialisme onbetaalbaar.
Leve de crisis!
Zwitserland zal nu nog meer moeite hebben met het drukken van de waarde van de CHF.
michzelluf | 20-03-09 | 11:30
En hier heb je gelijk
_o_
Hoeveel geld er in Dollars in oploop is wordt al 3 jaar niet meer exact duidelijk gemaakt..
'
Discontinuance of M3
On March 23, 2006, the Board of Governors of the Federal Reserve System will cease publication of the M3 monetary aggregate www.federalreserve.gov/releases/h6/dis...
Stroopdoos | 20-03-09 | 11:28
Same here.
:)
@ Napeauleon | 20-03-09 | 11:21
Je moet toch eerst je huiswerk doen...
Je hebt de CFR = de media die in handen is van de big boys ff youtuben
Je hebt de FED = het machtvaccuuem
Je hebt de PPT plunge protection team (structurele voeding Dow Jones) via 'hedgefund' in een caribisch gebied opgericht na de beurskrach van 1987
Je hebt
Je hebt de FDIC = nemen op dit moment velen banken over op de vrijdagmiddag na sluitingstijd, rara
Je hebt de hebt JP Morgan die EFT's uitgeeft o.a. op goudderivaten. Ze bezitten 50% van alle derivaten wereldwijd en 90% van alle goud.
De COMEX=CRIMEX waar het gemanipuleerde goud staat uitgedrukt in dollars...
De FED regelt alles... maar de alles verslechterd exponentieel...
seven | 20-03-09 | 11:26
Docu is top. We hebben 'm net allemaal even gekeken op aanraden van Widtvoet :)
seven | 20-03-09 | 11:27 Senseo dark roast, melk en suiker ok?
Napeauleon | 20-03-09 | 11:22 Hey Nap, btw ik heb Twitter uitgedaan, werd me teveel van het goede.
En als het goed gaat... shit... dan heeft Geenstijl niets meer te zeiken. Stelletje zure droeftoeters. En doe eens wat aan het haar van Ambroosje.
stuur mij ook maar een stapeltje vers geld op dan.
Dat die Zimbwaanse dollar geen drol waard is blijkt ook uit de foto op het biljet.
Stroopdoos | 20-03-09 | 11:25
Lekker
Napeauleon | 20-03-09 | 11:22
Nog meer?.. Drink niets anders vandaag..
seven | 20-03-09 | 11:19 Wat Napeauleon zegt op 11:22
in wat zou je dan toch moeten investeren in de USA ja schuldhulpverlening zal het vast goed doen maar de rest is niet veel bijzonders. Verder is china de grootste schuld eiser met even terug te betalen op het moment van 1600 usd per chinees. De hele wereldhandel gaat in dollars alleen Sadam dacht daar anders over maar die is al geelimineerd. Het gaat een spannende game worden.
KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 11:19 Republikeinen verstandig? Dit heb ik nog nooit gehoord of gelezen. *sprakeloos nog een kopje inschenkt*
seven | 20-03-09 | 11:19
Môgge, koffie?
michzelluf | 20-03-09 | 11:18
Klopt, nog wel.
Wat hebben we geleerd van derivatenhandel het afgelopen jaar?
michzelluf | 20-03-09 | 11:16
Niemand is onafhankelijk, iedereen heeft geld nodig, zo ook de heren/dames die het beleid van de FED dirigeren.
Het vervelende is dat de overheid daar nauwelijks invloed op heeft. In die zin zijn ze onafhankelijk. Obama kan gillen als een speenvarken maar dat blijft zo tot de FED ophoudt te bestaan. Het is simpelweg geen bank die je kunt nationaliseren maar een instituut dat bestuurd wordt door een groepje belanghebbenden.
lees @Durotar | 20-03-09 | 10:29 en de linkjes er nog eens op na.
De dag dat de dollar valt * vpro tegenlicht www.vpro.nl/programma/tegenlicht/aflev...
@ synchronicity | 20-03-09 | 11:17
De geschiedenis leert dat de overheid misbruik gaat/kan maken van haar positie.
Stroopdoos | 20-03-09 | 11:11
Uiteraard proberen de Republikeinen de Democraten de schuld te geven wanneer het slecht gaat en een Democraat aan de macht is, part of the game called politics. Over de hele geschiedenis gezien, vind ik Republikeinen economisch verstandiger dan de Democraten, simpelweg omdat de Democraten sneller met geld smijten (Bush & Bush als uitzondering uiteraard). We komen niet uit deze crisis door met geld te smijten, net vers gedrukt of niet, maar dat wil nu eenmaal niet doordringen tot de volgers van Keynes. Theoretisch is 'The General Thory' al volledig vernietigd, nu moet het nog in de praktijk gebeuren (en dat gaat zeker gebeuren).
@michzelluf 10:57 : Heb je daar een bron van? Volgens mij heeft Obama nl. rechten gestudeerd, als advocaat gewerkt en later lesgegeven in Chicago.
@ Napeauleon | 20-03-09 | 11:16
Zilver is ook stevig gemanipuleerd... echter bij goud staan 200 triljard dollar aan derivaten uit.. tegenover veel minder zilver.
off topic; kijk die teller vliegen vandaag!! Stond op ruim 5100 vanmorgen. *eindelijk beetje ontspannen doet*
Hét recept voor
Stap1. nationaliseer de fed en leg de uitgifte van geld weer bij de overheid
Stap2. stop de bailouts en andere reddingsplannen
Stap3. geen krediet meer verstrekken aan de VS
Stap4. uitzieken (heel lang en ugly) en opnieuw beginnen
Oei, ze zijn in Zimbabwe al bij de reservebank. Wat is met de oorspronkelijke bank gebeurd dan?
@ Napeauleon | 20-03-09 | 11:12
Bullshit.... FED is niet onafhankelijk
.. met geldwaarden kan je lekker rommelen. Zo betaalden wij 2,2 harde guldens voor een mooie nieuwe munt, waar anderen weer slechts een handvol monopolygeld voor gaven. Waarmee de economische boost voor pauperlanden op gang kwam.
De turken hebben alvast een fopmunt van een paar centen geslagen die precies op een 2 euromunt lijkt. Een hint, zeg maar.
michzelluf | 20-03-09 | 11:14
Zilver is het nieuwe goud. Doe uw voordeel
Ik denk het niet.
De tijden zijn veranderd sinds wij de euro hebben.
Aanvankelijk was ik een tegenstander, vooral omdat het ons door de strot gedrukt werd.
Maar nu je alle valuta ziet dalen ten opzichte van de euro (vb. Pond en Dollar) blijkt dat we toch beter af zijn. Helaas zitten nog te veel mensen te veel naar die dollar te kijken.
De Arabieren zijn slimmer dan wij zelf en laten hun olie vaak al in euro's betalen.
Nog even en Europa is economisch een sterkere macht dan de USA.
Kan mij niet snel genoeg gebeuren.
@ KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 11:13
Hahahaha, de realiteit is echter heel anders....
@ Balsaq | 20-03-09 | 11:12
Slechte zaak.... omdat goedkoop instappen moeilijker wordt.
michzelluf | 20-03-09 | 11:07
Van wiki: "the Federal Reserve System is an independent government institution that has private aspects "
XSdenied | 20-03-09 | 11:07
1 euro > 3 dollar
Ijsje eten met het hele gezin; ONBETAALBAAR...
KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 11:04
De FED is inderdaad onafhankelijk, onafhankelijk van wie dan ook. Het is echter wel een private onderneming met 100% belang in het sturen van de economie waar de banken, die ze als bestuurder ook in eigendom hebben, de financiers van zijn.
Heel vaag.
Hah, gold is up. En niet alleen in $, ook in CHF.
Goede zaak!
@Ivoren Toren | 20-03-09 | 11:05
Feb 15
Overwaarde wordt onderwaarde
Veel mensen kopen een huis en nemen daarvoor een financiering die hoger is dan de waarde van de woning. Dit wordt statistisch uitgedrukt in de loan to value-ratio. Deze ratio ligt voor starters in Nederland op 114% en behoort daarmee tot de hoogste van Europa. Dit verhoogt de kans op grootschalige onderwaarde. Banken hebben hier natuurlijk rekening mee gehouden.
* Overwaarde noemt men het positieve verschil tussen de marktwaarde van een onroerend goed en de waarde van de hypotheek waarmee het is belast.
* Onder onderwaarde verstaat men het negatieve verschil tussen de waarde van de woning en de hypotheek.
Wanneer de rentevastperiode afloopt, kan de bank het onderpand opnieuw laten taxeren om na te gaan of het onderpand nog steeds voldoende waarde vertegenwoordigt. Stel nu dat de woningprijzen flink dalen door de stijgende rente.
In de voorwaarden staat dat een bank het recht heeft uw woning te hertaxeren. Stel uit de hertaxatie komt naar voren dat uw woning met 10% is gedaald. Dit betekent dat voor enorm veel mensen de hypotheek niet meer binnen de bandbreedte valt. Een aanpassing zal dan noodzakelijk zijn. Ter verduidelijking een voorbeeld van iemand die een maximale aflossingsvrije hypotheek heeft met NHG:
Koopprijs woning
200.000
Kosten koper
20.000
Benodigde hypotheek met NHG
220.000
Maximale aflossingsvrije hypotheek
100.000
Waarde na hertaxatie
180.000
Maximale aflossingsvrije hypotheek
90.000
Het verschil van 10.000 euro moet nu worden betaald.
@KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 10:58 Pas op, er zijn vele machten in Amerika, waaronder 1 hele linke (republikeinen), die er alles aan doen de Democraten de schuld te geven. Uiteindelijk zijn het de stichters en rijke republikeinen die het meeste baat hebben bij dat systeem. Het geld en de macht erover, blijft binnenshuis. Het enige wat ze moeten doen is, voorkomen dat een Democraat het witte huis betreed en republikeinen daar kunnen blijven regeren.
Obama is een ramp voor de republikeinen hij ontmanteld hun spelletje nog eens en dan gaan ze pas echt een aanslag overwegen om Obama te stoppen. Het is een wilde gedacht maar ik zie het nog wel gebeuren. *hoopt van niet*
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 11:04
Dat ik het weet. Voor de volgende keer ;-)
en Amerkia zag dat het goed was...
@ KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 11:04
ONZIN!!! de FED is absoluut niet onafhankelijk. Waarom breng je dit soort leugens naar buiten??
gaan we weer terug naar waar we vandaan kwamen 1 euro = 1,6 dollar
Hoor net de mp weer bazelen dat achteraf gezien de financiele wereld onverstandige dingen heeft gedaan.
Zak hooi. Genoeg verstandige mensen die deze crises hebben aangekondigd.
Schei toch eens uit met dat cliche. Alsof Amerika alleen bepaald hoe wij het hebben hier. Nederlanders kunnen prima hun eigen boontjes doppen en hebben eeuwen van handel overleefd; met de UP's en de DOWN's. Het wordt tijd dat met name zenders als RTL nieuws eens inzien dat hun bijna verheerlijkende gekwakel over de "OH-ZO-ERNSTIGE" economische crisis alleen maar onzekerheid opdringt aan de nuchtere Nederlander. En dat dat de situatie in ieder geval geen goed doet. Wat is hun belang vraag ik mij af om zooooo negatief te berichten. Eigenbelang ? Ik heb het idee dat veel Nederlanders dat gezeik over die kudtcrisis langzamerhand meer dan zat aan het worden zijn en verder willen met de orde van de dag. En wat die Yanken doen moeten hun weten.
@ michzelluf | 20-03-09 | 11:00
Okay. Maar dan kun je na een jaar je hypotheek wel aflossen met een briefje van tien Zwitserse frank. Dat heb ik nog wel ergens in een schoenendoos liggen. Want wat zouden de gevolgen van die hertaxatie dan moeten zijn? Toch niet dat het eurobedrag van je schuld verandert neem ik aan?
[OT] In Botswana is een roze olifant gespot. Rutger al onderweg? [/OT]
@ KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 10:58
Je moet niet de gemanipuleerde CFR bronnen lezen.
@KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 10:58
De FED is onafhankelijk, maar de commissarissen worden gekozen door de President. Bernanke is gekozen door Bush en dus is Bush als je het mij vraagt verantwoordelijk voor het beleid van de FED
jehebthetnietvanmij! | 20-03-09 | 10:58
Als het mijn idee was geweest had ik geschreven : "(dat is godverdomme..) exact mijn idee !" ipv "Exact. (punt) Mijn idee ! ".
michzelluf | 20-03-09 | 10:57 Ja dat geloof ik zeker. Ik heb veel vertrouwen in hem maar niet in dat land achter hem waar de contrasten je om de oren vliegen.
Ik hoop dat hij iets voor elkaar krijgt waardoor het beleid aldaar voorgoed veranderd.
@KOMTTIEDANHE | 20-03-09 | 10:58
Heeft Bush daar uberhaupt iets over te zeggen? Die machtverhoudingen zijn behoorlijk vaag...
De euro gaat dan net zo hard onderuit. In Zimbabwe gaat het trouwens prima met de rijken daar hoor. Was pas nog een docu over die op tv werd besproken.
Ivoren Toren | 20-03-09 | 10:55
Goeie vraag, dat vraag ik me ook al een tijdje af. Ik je polisvoorwaarden staat dat je huis hertaxeerd kan worden! En je bent niet eigenaar van de huis maar van je hypotheek.
Kom maar door met die hyperinflatie. Wordt mijn studieschuld tenminste minder waard.
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:55
In dat geval past het mij u excuses aan te bieden.
Niet omdat ik een enorme fout heb gemaakt (vrij naar cohen).
Maar omdat ik u idee heb gepikt ;-)
michzelluf | 20-03-09 | 10:51
Precies. Bush krijgt algemeen de schuld van de praktijken van Fannie May en Freddie Mac en de daaropvolgende huizenmarktbubbel, maar kijk eens hier: www.nytimes.com/1999/09/30/business/fa...
Clinton creëerde een artificiële boom, Bush wilde daar niets aan doen en dat valt hem te verwijten.
Ivoren Toren | 20-03-09 | 10:55
Als je op het laagste punt je hypotheek aflost wel.
Er van uitgaande dat je huis meer waard is dan de hoogte van je schuld verlies je aan totale waarde als de inflatie toeneemt.
Investeren Madoff style volgens sesamstraat: www.youtube.com/watch?v=XJ8OjAB_e3g
@Stroopdoos | 20-03-09 | 10:53
Obama kan niks meer hij stond vanaf het begin met de rug tegen de muur. Hijzelf heeft als leraar economie gegeven in Chicago. Niet keyes, geen oosterijkse school maar Friedman. Hij weet precies wat er aan de hand is!
jehebthetnietvanmij! | 20-03-09 | 10:47
Exact. Mijn idee.
@ Napeauleon | 20-03-09 | 10:47
Als ik eigenaar ben van een huis met een hypotheek van drie ton, en een spaarsaldo van een ton.
En de inflatie loopt op naar oneindig.
Dan ben ik na een jaar eigenaar van een huis zonder noemenswaardige hypotheek.
Volgens mij win ik dan van de bank. Of niet?
Dow Jones naar de 20.000?
Hyperinflatie is heel goed te overleven mits je in een buitenland gaat werken waar ze nog echte poen hebben. Nieuw Zeeland of zo? Dan kun je met een weekje werken hier je complete hypotheek aflossen. Emigreren dus.
@ramses snaptnie 10:49
Dat zou niet zomaar kunnen, het is aan het gebeuren!
michzelluf | 20-03-09 | 10:51 Gaat Obama de balans herstellen of gaat hij Amerika naar de kelder helpen? Volgens mij leeft hij niet lang gezien het feit dat er vele extreme Amerikaanse Obama-haters rondlopen.
Mooi, ga zo door! Sloop die dollar nog maar een stukje verder.
Op 10 april zit in weer in de V.S. dus komt voor mij goed uit!
Toch gaat die Dollar nu goed, = 136,61
Schijnt dus nog geen paniek te zijn.
@ Krelisje | 20-03-09 | 10:51
Opgezet plan, het systeem is gewoon zo ontworpen!
Later, oh heel veel later, kunnen onze kinderen precies vertellen hoe de economische crisis van 2009 werd veroorzaakt.
@Stroopdoos | 20-03-09 | 10:49
Obama is tot nu de doodsteek... Clinton heeft de boel alles extreem verergerd. Bush heeft gewoon veel geld uitgegeven.
Pak nog een keer het boek 'als de dollar valt' erbij. Dit lijkt steeds meer op een opgezet plan.
De Amerikanen hadden welzeker gelijk dat er (ook) in Irak WMD aanwezig waren. Al was het er eigenlijk maar eentje: zie @Bigi Bana Boy 10:43
Kortom: De groeten van Ben.
Ivoren Toren | 20-03-09 | 10:45
ik ben ook enorm voor inflatie.
Het hebben nu echter last van deflatie.
Dat is wel degelijk een probleem.
@Napeauleon
Mee eens. Door onze besluiteloos zouden we ook wel eens goed weg kunnen komen, omdat dan geen verkeerde keuzes worden gemaakt. Kan je trouwens nagaan als wij goede keuzes zouden maken in deze situatie. Maar ja dromen is een prachtig iets...
De dag dat de dollar valt, uitstekende documentaire. En let op, het zou zomaar kunnen!
Napeauleon | 20-03-09 | 10:47
Je vastgoed is ook spaarsaldo, sukkel.
Nope... en ik noem je geen sukkel.
Napeauleon | 20-03-09 | 10:46 Obama is idd een mogelijke oplossing voor het hele dikke probleem. Hij breekt extreem met de waarden die Bush en deels Amerika ook had en gaat op de softere toer. Daarin moet ik mijn vorige comment waarschijnlijk herzien aangezien Obama niet zo oorlogszuchtig is als Bush dat was..
ik zeg revolutie!
Ivoren Toren | 20-03-09 | 10:45
Je vastgoed is ook spaarsaldo, sukkel.
ff offtopic
south park +1
en Tnx comedy central:)
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:43
een belangrijke reden om irak binnen te vallen
Saddam dreigde namelijk om olie in euri af te gaan rekenen.
Dat ging zo maar niet.
Durotar | 20-03-09 | 10:29
Hoe voelt dat, zo in de woestijn met een megafoon? Wat Bigi zegt, die Euro blijft redelijk ongemoeid. In Import uit China wordt voor 90% in dollars betaald, mijn containertje tuinsetjes is net weer 5% goedkoper geworden. Die Chinezen worden daar NIET rijker van.
Gisteren een Amerikaanse bankier horen klagen dat Europa besluiteloos is als politieke lappendeken, dat Brussel meer macht moet hebben om de lidstaten te dwingen ook zo te handelen. Hij gaf daarmee exact de reden om dat NIET te doen.
De FED bestaat nog twee of drie jaar schat ik. Als Obama één topprestatie zou kunnen leveren dan is het deze private economie-manipulator om zeep helpen.
@ jehebthetnietvanmij! | 20-03-09 | 10:41
Als je nu de D-mark had gehad, had je ook een probleem.. Het maakt allemaal niet uit. Duitsland exporteert veel auto's, machines en zonnecellen. Die krijgen ze door een sterke Dmark niet kwijt.
Zolang mijn hypotheekschuld nog groter is dan mijn spaarsaldo kan de inflatie mij niet hard genoeg gaan.
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:43 Mocht dit gebeuren en de olie gaat in euros verkocht worden, geloof ik dat Amerika een offensieve oorlog begint.
www.klm.com afsluit en www.nwa.com opent om zelfde klm vlucht te boeken in lager dollar tarief
Ben moet maar eens terug naar school:
nl.wikipedia.org/wiki/Inflatie
Wil die man z'n pensioen / wachtgeld regeling verzilveren of zo? Hij wordt er natuurlijk na paar maanden uitgeflikt met fixe gouden handruk!
Obama, grijp in!!!
michzelluf | 20-03-09 | 10:35
Goed gezien. De VS krijgt in feite olie gratis waar Europa eerste de dollars die voor olie nodig zijn moeten verdienen. Gaat de oliewereld over op euro's is dat het einde van de VS als economisch grootmacht. Niets meer, niets minder. Hun enige hoop zijn de Saoudi's, wiens lot immers sterk verbonden is met dat van de VS, die krampachtig de dollar verdedigden tijdens de laatste OPEC vergaderingen. Zij zullen tot op het laatst vast houden aan de Dollar, waar anderen zoals Iran maar al te graag naar de Euro zouden willen.
unanimo | 20-03-09 | 10:37 Zeker een punt, maximale winst houdt in dit geval iedereen in de rij en voorkomt meer ellende. Dit kan 50 jaar gaan duren voordat ze eindelijk een groot deel terughebben. En mocht China zelf een keer voor de bevolking aldaar gaan willen gaan zorgen wordt het ook noodzakelijk geld uit Amerika terug te halen. De mensenrechten situatie in China is dus ook indirect oorzaak van de Amerikaanse onverantwoordelijke handelingen. En dan maar zeiken op de Chinezen dat ze hun bevolking rechteloos behandelen. Amerika=Fail ook hierin.
Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:33
dat is nog maar de vraag.
Liever had ik nu nog de D-mark gehad (de gulden was feitelijk hetzelfde als de d-mark)
Eerst maar eens afwachten hoe de situatie zich in spanje, frankrijk, italie, griekenland, ierland, belgie (en welke vergeet ik nog) ontwikkelt.
Nog iets gehoord vanuit denemarken de laatste tijd. Die hoeven ook ff niet zo nodig in de euro.
@ Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:33
De BIS heeft haar kaarten al geschut. Alle munten ter wereld worden gedevalueerd!
Ook de euro zal er aan geloven!! Er wordt een plan ingediend om 400 miljard euro in Oost-europa te steken omdat ze daar op de rand van de afgrond staan.
Het is dat je het weet.
Willem Middelkoop gaat gelijk krijgen.
Volgens de Maya-de-Bijna-deaud-kalender (vintage stone-age edition 2012) die de deur van het schijthuis te Casa Krachtmeester siert, gaan we ooit al-le-maal hard-stikke deaueaueauddd!! Fear! Feaeaeaeaeaearrrrrrr!
Die centrale banken doen volgens mij meer kwaad dan goed. De FED is immers een van de veroorzakers van de huidige crisis, omdat geld na 2001 zo ontzettend goedkoop was. Een alternatief hebben Bernanke en Geithner niet. Een andere president + ministers, het maakt geen donder uit, want ze gaan op dezelfde voet verder als Bush en Henry Paulson. Die Geithner komt trouwens van de FED vandaan. De vergelijking werd wel eens gemaakt dat de zowel de huidige als vorige ministers allemaal alumni zijn van Harvard/Yale/Stanford e.d. Geen domme jongens dus.
Waarschijnlijk is dit de enige oplossing, al lijkt het te gek voor woorden. Wat dat betreft heeft de VS amper meer opties dan een bananenrepubliek als Zimbabwe. Het is te hopen dat de inflatie meevalt.
#hyperinflatie
US dollar = papieren kreditkard
@Stroopdoos | 20-03-09 | 10:28
M-O en China leven feitelijk gezien onder hun niveau van welstand doordat ze zoveel uitlenen aan Amerika. Er komt een punt dat ze de welstand willen hebben waar ze recht op hebben (en dat hebben ze), en dan valt de Amerikaanse economie doordat deze landen hun geld terugtrekken uit Amerika. Probleem is alleen hoe en wanneer dat te doen. Want als je begint met geld eruit te halen, wordt het restant van je geld dat in de VS zit minder waard (vraag en aanbod).
Zelf denk ik dat er een punt komt waarop China / M-O besluit dat als ze dan het geld uit de VS trekken nog aardig wat overhouden ten opzichte van de toekomst (want dan lopen ze het risico niks meer terug te zien), hun verliezen nemen en zoveel mogelijk geld terugtrekken. Gerechtigheid en marktwerking, meer niet.
Cryonic Devil | 20-03-09 | 10:33
Filmpje 19 is een samenvatting....
Durotar | 20-03-09 | 10:29
Prima links maar ik denk dat van Middelkoops "Als de Dollar valt" voor Nederlanders een betere keus is. Kort, krachtig, begrijpelijk en helder.
@ Bigi Bana Boy | 20-03-09 | 10:31
Het is gewoon het vervolg van een hockeystick die doorgezet is door de rente te verlagen (Alan Greenspan) bij/na de internetbubbel.
Alleen zijn ze nu out of munition, omdat de rente max. laag staat. Het eerste gascontract in euro's (iran en china) is al sinds vorige week een feit. Dit was voor Amerika een reden om oorlog te voeren, maar je hoort er niets over.
michzelluf | 20-03-09 | 10:30 Klopt maar de schuldeisers eisen niet en laten Amerika verzuipen zodat zij daar de zaken kunnen gaan beheren. China levert dan de nieuwe president met van die spleetoogjes en zo'n kleine buiging en zeau..
Iedereen overigens nog steeds zo'n problemen met de Euro ? Mijns inziens houdt die vermaledijde munt zich prima staande en blijven ons toestanden als in de VS, Polen en de UK bespaard.
Bernanke is bang voor deflatie (bernanke-doctrine) daarom gooit ie de geldpers open. Idee is dat krediet verstrekt blijft, geld blijft rollen, rente laag is en bestedingen op peil blijven. In theorie aardig plan, maar de hudige crisis heeft nu juist met overbesteding (kopen op krediet) te maken. In het gunstigste geval zal het de overgang naar een lager bestedingen iets verlichten, in het ongunstigste geval is de wereld opeens dollarmoe en zit Obama opgezadeld met een begrotingstekort dat niet langer met schulden gefinancierd kan worden. En dan moet je nog meer geld gaan uitgeven, enz enz en krijg je hyperinflatie en stilstand.
Durotar | 20-03-09 | 10:29
Goede bijdrage. Zo verrot is dat systeem nou. Alle macht in Amerika ligt bij een paar rijke families en grote bedrijven, en zo zal het blijven. Die mensen doen wat ze willen voor hun eigen gewin en belang, niet voor het belang van het land of de rest van de wereld.
Durotar | 20-03-09 | 10:29 En het cirkeltje is rond, de rijke Amerikaanse macht manipuleert de rest van de wereld in een spagaat en zij mogen de edele delen kietelen en beheren. En bedankt meelopers!! *op Haagse maffia doelt*
@michzelluf | 20-03-09 | 10:26 je hebt ongtwijfeld gelijk aangezien die link van chris martenson ongeveer 3,5 uur langer duurt..
Ik stook heden ten dage mijn eaupen haard nog met de oude reichsmarken van mijn opa.
@ Durotar | 20-03-09 | 10:29
ER is hier zoveel over te vertellen....
w00t wat is dr met de teller?
Ik hoop dat iedereen inziet dat wat Bernanke nu gaat doen exact de reden is waarom we überhaupt in deze crisis terecht zijn gekomen. Met goedkope kredieten de economie aanzwengelen. Precies waar het oorspronkelijk fout gegaan is.
@ Stroopdoos | 20-03-09 | 10:28
Amerika is al ruim 15 jaar harstikke failliet...
Krijg de t*ring.... eergisteren nog een leuke bestelling bij Dealextreme gedaan, vandaag al 15% goedkoper.....
Het is maar goed dat het volk ons bankwezen en monetair systeem niet begrijpt, anders hebben we voor morgenochtend een revolutie. (Henry Ford)
Jammer dat de media niet meer aandacht besteed aan zaken zoals dit.
www.wanttoknow.nl/overige/de-val-van-d...
www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?g...
Zou leuk zijn voor powned.
Het Federale Reserve System ofwel FED is de in 1913 ingestelde Federale, Centrale Bank van de Verenigde Staten, vergelijkbaar met de Europese Centrale Bank in Frankfurt (de geboorteplaats van de Rothschilds en de Schiffs, red). De Bank wordt bestuurd door een Raad van Commissarissen die door de president van de VS wordt benoemd. Hoewel de naam Federale Reserve anders doet vermoeden, is de bank geen eigendom van de staat, maar privé-bezit van een aantal grote banken. De bank houdt zich voornamelijk bezig met de monetaire politiek. Hoeveel of hoe weinig geld er in omloop wordt gebracht, wordt beslist door het Federale Open Markt Comité (FOMC), dat in New York is gevestigd. Het FOMC bestaat uit ondermeer de 12 regionale (FED) bankdirecteuren. De vergaderingen zijn besloten.
De FED maakt de productiecijfers niet meer bekend. Het is zogenaamd te duur om het geld te registreren. Uit de mond van de geldmakers klinkt dit natuurlijk belachelijk. Voormalige minister Zalm hoorde het van een journalist die ik van het nieuwtje op de hoogte bracht. Zalm kon het niet geloven. Nederlandse kranten pikten het nieuws evenmin op, want die schrijven de berichten van persbureaus als Reuters en Associated Press over en die hebben op hun beurt weer last van censuur.
Dit is het meest gevaarlijke systeem dat ooit in de handen van een kleine elitaire groep is gegeven. Het systeem wordt privaat beheerst en introduceert paniek, inflatie en deflatie wanneer het van pas komt.
Ow en China krijgt het geld niet waardoor het ook in de problemen beland. Die lenen ook.
Dit was al te voorspellen lang voor deze crisis uitbrak. Alle kudo's voor Middelkoop die dit scenario idd reeds enkele jaren geleden voorzag. Bernanke kan niet veel anders meer. Er zijn weinig marktpartijen meer die warm lopen voor Amerikaanse staatspapieren en de enig manier om aan geld te komen is simpelweg de geldpers aanzetten. Dat daarmee de dollar helemaal vervalt tot waardeloos monopoliegeld is het laatste zetje. Hier gaan ze niet meer uitkomen.
we doen net of we maar 1 crisis hebben???? het zijn er in amerika een stuk of 6!
maar goed, kleinigheidjes hou je altijd.
widtvoet ® | 20-03-09 | 10:25
Vogelbeest | 20-03-09 | 10:26
Totdat ze het zonder Amerikanen kunnen en hun tegoeden opeisen, dan gaat het mis en is de USof A onmiddelijk failliet.
spaniard | 20-03-09 | 10:18
Economie is niet zo heel ingewikkeld hoor. Laag kopen en hoog verkopen en de rente stabiel houden. Thats it.
Maar om het vak status te geven hebben ze ingewikkelde wiskundige modellen ontwikkelt.
Dat die modellen niet werken doet er niet zo toe.
Het gaat de zogenoemde topeconomen om het bedrijven van politiek.
Zie bv ook Alan de goeroe greenspan
cli·ché [kliesjee] het; o -s; -cheetje 1 (typ) drukvorm voor platen met negatieve tekening 2 overbekende waarheid, al te vaak gebruikte uitdrukking; gemeenplaats, dooddoener
Doe eens ff LOI taalcursus volgen..
Mijn oom woont in Zim. het geld word daar vooral nog gebruikt als wc papier.
Het wordt tijd om Amerika binnen te vallen en onze investeringen veilig te stellen. Plus extra gratis nekschot voor alle Europese investeerders die zich aan deze bodemloze put hebben gewaagd.
@ Cryonic Devil | 20-03-09 | 10:20
Chris martenson is beter uitgelegd, de rest moet namelijk niet vergeten worden!!!!
Briefje van 10 miljard?
Joh, ik heb er 1 op eBay gekocht van 100 miljard. (maar ondertussen zijn er 10 nullen geschrapt, kunnen we weer opnieuw beginnen)
Stroopdoos | 20-03-09 | 10:08 heeft gelijk. Short gaan op de USD gaat kapitalen opleveren.
@Stroopdoos 10:20
China versterkt iig. dagelijks haar machtspositie tov. de Yanks maar hoe zij er direkt beter van wordt? Het exporteert wat lekkerder maar verder...
@ FOne | 20-03-09 | 10:19
Sterker nog het is ontworpen om uiteindelijk te falen, net als alle andere geldsystemen.
www.chrismartenson.com/crashcourse voor de mensen die niet weten hoe het in elkaar steekt.... PAS OP: deze cursus geeft schokkende beelden.
michzelluf koopt fysiek goud... en zingt het volgende liedje:
www.youtube.com/watch?v=8s8l75Oxf1U&am...
geensmaak | 20-03-09 | 10:20
Widtvoet was ook u vóór
... DE cliché...???
Braaklander | 20-03-09 | 10:21
Is dit geen (goed-)gelovigen bashen dan?
widtvoet ® | 20-03-09 | 10:15
U was me 1 minuut vóór. Aanrader.
*Huur van het vakantiehuis in LA annuleert, besloten heeft er drie te kopen*
@Stockton, wat is er met jouw stokpaardje, gelovigen bashen? Nat gelegen?
widtvoet ® | 20-03-09 | 10:15
dat moet gemanipuleerd zijn.
ik heb toch echt iedereen die er toe doet horen zeggen.
Hoe kan dat nou. Het overkomt ons deze crises.
en nu lijkt het er op dat de hele crises al voorspeld is.
Tot een paar maanden geleden zou de hele crises ook aan nederland voorbij gaan.
Wie kan je nog geloven?
sorry, niet gezien witvoet, nogal toevallig
Zolang de Chinezen er blij mee zijn gaat het goed maar houden die op, houd Amerika op.
widtvoet ® | 20-03-09 | 10:15 Duurt wat langer dan ze dachten. Dat China + OPEC geweaun doorgaan met de dollar en de schulden op zich nemen zal het de dollar nog niet crashen. China houd niet op met die dollar + Amerikaanse staatsschuld te financieren want zij worden er "beter" van.
*Bestelt vast Camaro SS 2010 editie*
mooie docu over de nasleep van het lenen van amerika "de dag dat de dollar valt", wel uit 2005. nogal hypothetisch, maar erg leuke voorspellingen.
www.vpro.nl/programma/tegenlicht/aflev...
and the cycle continues...
www.dumpert.nl/mediabase/429201/9fa41a...
het is wachten op de dag dat de dollar valt. en helaas zitten wij ook in het zinkende schip.
Eigen schuld opkopen? Als in; minder afhankelijk worden v/d Chinezen?
Tot op de laatste dag wil niemand pijn lijden.
Het huidige monetaire systeem klopt gewoon niet... Logisch dat het faalt!
Ik ben blij dat de top economen bij geenstijl de situatie weten te doorgronden.
*geplande voorjaarsvakantie weekje Zweden omboekt naar vier weken VS*
Mooi, dat wordt weer goedkoop inkopen doen in de US of A!
Geweldig inderdaad. Ik las laatst ergens dat de minister van financiën van Zimbabwe Ben Bernanke een brief had gestuurd waarin hij Bernanke feliciteerde met de keuze voor het bijdrukken van geld. Stond iets in van dat hij vond dat Bernanke, net als hem, het licht had gezien en dat dit de oplossing was voor het oplossen van een economische crisis.
Nee dat is in Zimbabwe ook héél goed gegaan ja...
www.vpro.nl/programma/tegenlicht/aflev...
Maak daar maar CarpetBomber Ben van...
Superstijl | 20-03-09 | 10:12 Gegarandeerd!!! Amerikanen hebben altijd al 100% schijt gehad aan de rest van de wereld, god bless America remember? De rest kan deaudvallen.
*Voedselbonnen vast kopen gaat*
Bernake besloot $300 miljard aan lange-termijn schatkistpapieren op te kopen, wat onmiddellijk een scherpe koersval van de dollar tot gevolg had.
Amerika is begonnen met het opkopen van haar eigen schuld. Hiermee is de laatste fase van de doodsstrijd van de Amerikaanse economie aangebroken.
Heerlijk, europa ongezien de tyfus, toch Ben?
"10 trillion dollars", kan je daar wel een brood van kopen?...
Geen gezeik, iedereen rijk.
Draaien met die geldmachines.
En geert is veuls te zuinig met zijn plan.
Iedereen 1.000.000,- dat zet zoden aan de dijk.
Moet ineens aan Javier Guzman denken. "Je hoeft het Westen helemaal niet te vernietigen... Dat doen ze zelf wel!"
Hadden we de goede oude gulden nog maar.. *te duur shagje draait*
Mja... bedankt pik! Als je nog eens wat weet...
En nu bij ons dan, Helicopter-Geert met zn 400 Euro pp.
Poept..
Het enige wachten is op het moment dat de olieproducerende landen de dollar vervangen voor de euro. Amerika=Zimbabwe
Gevolgd door de euro knaller!!!
REAGEER OOK