Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dé bezuinigingen. Nou poe!

nojobs.jpgDe Volkskrant heeft een lijstje gevonden van bezuinigingen die Grijs IV wil doorvoeren. U snapt natuurlijk helemaal niet eens wat 'bezuinigingen' zijn. Welnu. bezuinigingen zijn ombuigingen van overheidsbestedingen in tijden dat het kudt gaat. Bos&Balkenende gaan nu kijken van wie ze het beste geld kunnen pakken om hun tekorten aan te zuiveren. Dat kan door 1. belastingen te verhogen of 2. subsidies te verlagen. Nou, houd uzelf vast: "Het koppelen van de AOW aan de levensverwachting, bezuinigen op zorgtoeslag, het collegegeld in het hoger onderwijs verhogen en de hypotheekaftrek boven de 1 miljoen euro schrappen." Wees eerlijk, u persoonlijk gaat hier weinig van merken, en dat is goed. Met deze maatregelen wil Balkenende in 2010 zo'n 33 miljard euro extra binnenharken. Wist u trouwens dat DIT (nsfw) plaatje één van de snelste kijkstijgers in Dumpert ooit is?

Reaguursels

Inloggen

Iedereen die klaagt over uitkeringen en sociale voorzieningen: Je begrijpt toch wel dat een economische crisis waar een tegelijkertijd hilarisch en absurd deel van de starters wordt ontslagen en nauwelijks meer werk kan vinden niet het ideale moment is om op deze dingen te bezuinigen?
Begrijp wel dat deze generatie uiteindelijk je luier moet gaan vervangen.
Er staat me nog een drie miljard euro bij die dit jaar boete moet gaan doen voor een misdaad die ik nooit gepleegd heb.

Pax | 04-03-09 | 20:30

Toch is de oplossing simpel: gezien de islamitisering van +31 is het niet meer dan redelijk de olie producerende landen waar de islam tot (grond-)wet is verheven bij te laten dragen aan het aanzuiveren van de staatsschuld opdat op termijn alle belastingen (behalve die op alcohol en tabak natuurlijk) afgeschaft kunnen worden.

Tot de regelingen met onze toekomstige donor-landen getroffen zijn stel ik voor om een aantal 3-FM platen draaiertjes in een glazenhuis op te sluiten tot de eerste 33 miljard binnen zijn. Dit keer mogen ze wel eten want anders komt dat bedrag nooit op tafel...

paost712 | 02-03-09 | 22:54

Tsja, als het met de inhoud of met de leugentjes niet meer lukt, dan gooi je gewoon kinderporno online.

Flippo | 02-03-09 | 20:39

Het H-woord kan echt niet, ook niet boven de miljoen. Vuile afgunstige communisten zijn het, allemaal. Hoe moeten Kok, Rosenmöller, Schröder (geen NL - detail), etc. dan hun huis financieren? Een internationale functie accepteren kan, natuurlijk, maar dan nog.

Laat de uitvreters maar bloeden en niet de mensen die 60 uur per week werken om hun familie wat moois te gunnen!

Der Lehrer | 02-03-09 | 19:24

@michzelluf | 02-03-09 | 16:33
Inderdaad, monetaire inflatie boeit me niet. De geldhoeveelheid, omloopsnelheid en het BNP kunnen hoog springen of laag springen, wat ik kan kopen voor mijn geld nadat ik het een tijd heb weggezet hangt af van de ontwikkeling van het prijsniveau en de ontvangen rente.

dugo | 02-03-09 | 19:12

Koppelen aan powned dan stijgen de kijkcijfers zo snel dat de publieke nog nooit zoveel kijkers hebben gehad...

misterhandyman | 02-03-09 | 18:32

@ michzelluf | 02-03-09 | 16:37

Op stroom OK maar dan zie je dat Nederland VOL is.
Een land als Portugal zal het in de toekomst alleen maar beter doen. Ook Marokko kan het goed doen. Er is volop zonne-energie, zeewatergolfenergie, windenergie. Enige probleem is dat ze niet willen werken en dat ze weinig water hebben maar je kunt ook zeewater omzetten in zoet drinkwater.
Die kudtmarrokanen gaan terug wanneer we hier naar de kloten zijn. Nu eerst nog effe profitere.
En W. Bos is hun edelmoedige beschermer tenkoste van het eigen volk. Want Bos en de zijnen kunnen zich straks wel een leuk plekje veroorloven, ergens in Mozambique, Argentinië, Bahama's, Antillen, Rivièra, Algarve, Costa's you name it.
En dan wordt uiteindelijk Nederland weer wat het was een stinkend moeras zoals Tacitus het ongeveer destijds omschreef toen al die verikkelingen nog moesten komen. Het einde van het verhaal van de verenigde nederlandse provinciën of zeau.

The Prisoner | 02-03-09 | 18:14

michzelluf | 02-03-09 | 16:33
Als je 5 procent rente per jaar krijgt, en de inflatie is 3% per jaar, dan ga je er netto op vooruit. Als je in 2000 €100 op een spaarrekening gezet had, met een rente van 5% en een constante inflatie van 3%, dan is de reële waarde nu (ten opzichte van 2000) ongeveer €118. Met andere woorden, met de hoeveelheid geld die je dan in 2009 hebt zou je voor €118 euro spullen kunnen kopen in 2000. Allemaal voorbeelden natuurlijk, maar je begrijpt het principe.

michzelluf | 02-03-09 | 16:37
Ik heb het over de situatie in Nederland. En Den Haag kan die welzeker veranderen. Dat willen ze alleen niet. Als de belasting omlaag gaat (wat echt goed mogelijk is), dan heeft men meer te besteden. Dan gaat men ook meer besteden. Dan moeten bedrijven dus meer produceren, dus meer mensen aannemen, vraag naar arbeid gaat omhoog, lonen gaan daardoor omhoog, mensen hebben weer meer te besteden, mensen kopen weer meer, bedrijven moeten nog eens mensen aannemen... Is natuurlijk geen oneindige cirkel, maar zo gaat het in het begin wel. En als dat plan meer gebruikt zou worden, is binnen een paar jaar de crisis weer weg. "Ja maar als het zo simpel zou zijn, zouden ze het wel doen" Nee, want ze houden in de Den Haagjes van de wereld niet van beslissingen maken. Want als je beslissingen maakt, raak je vaak stemmers kwijt.

Nietvoordekat | 02-03-09 | 16:52

@ nietvoordekat

Het maakt allemaal geen bal uit... Alles gaat toch keihard naar de klote, daar doen wij als kleine exportlandje weinig aan.

Gewoon niks doen... en investeren in zaken waarin we na de crisis beter uitkomen. Isolatie voor woningen +5 miljard, energievoorziening + 50miljard alles moet op stroom gaan. Iedereen zonnecellen op het dak en warmtepompen subsidieren. Iedereen wordt zelf voorzienend en bespaart gigantische bedragen maar dan moet eerst het corrupte adviesbureau van de overheid worden neergehaald.

michzelluf | 02-03-09 | 16:37

@ dugo

Monetaire inflatie boeit niet....?????? Dan heb je het niet begrepen hoe het spelletje precies werkt.. LOL

michzelluf | 02-03-09 | 16:33

1. belastingen te verhogen
2. subsidies te verlagen
3. verlagen van overheidsuitgaven (vervangt 1 en 2)
Ofwel wanneer komt er een onderzoek naar de IT-flop? Er hadden minimaal 6 betuwelijnen van aangelegd kunnen worden (of een NZ-lijn) Meer inzicht in de overheidsuitgaven aan zinloze gekkigheden, enz.

Handboek | 02-03-09 | 15:57

Ze snappen er nogmaals geen reedt van in Den Haag. In tijden van recessie en depressie moet je de belasting VERLAGEN. Altijd. En niet een paar cent hier en een eurootje daar, nee echt minder. Je wilt dat de mensen weer gaan consumeren, zodat de bedrijven weer kunnen produceren, zodat ze weer meer werknemers nodig hebben. Accijnzen verlagen, ontslagrecht versoepelen (versoepelen, niet afschaffen), werk voor iedereen garanderen, bijstandsuitkeringen voor mensen die nog gewoon kunnen werken volledig afschaffen en ze een baan aanbieden tegen minimumloon -als ze die niet nemen, mogen ze verhongeren-, stomme belemmerende regeltjes afschaffen, flink gaan schrappen in het ambtenarenbestand -en naar prestatie, zodat de luiwammesen er het eerste uitvliegen en je ook als ambtenaar aan de bak moet-, kappen met al die onzin over het milieu -voor tenminste 4 jaar-, alle milieuclubs de subsidie ontzeggen -laat ze maar zelf werken voor hun geld-. Verder AFBLIJVEN van het pensioen, de zorg en het onderwijs. Het pensioen is nodig om mensen in Nederland te houden, het onderwijs omdat er voornamelijk een kennis-economie hebben en de zorg zodat de mensen weer sneller aan het werk kunnen.

Dat zijn fikse stappen. Je hebt een ruggengraat van graniet nodig om dat allemaal door te zetten. We kunnen dan ook niet van onze regering verwachten dat er zoiets gaat gebeuren. We moeten deze crisis nog twee jaar z'n gang laten gaan, en dan kunnen we onder het -hopelijk rechtse- volgende kabinet -laat financiën nou maar weer aan rechts over, mogen wij de rommel weer opruimen- de boel weer gaan repareren.

Die stappen hierboven gaan geld kosten. En niet zo'n klein beetje ook. Gelukkig meen ik me te herinneren dat Balkenende "toen de zon nog scheen het dak gerepareerd had", waarmee hij bedoelt dat we nog een appeltje voor de dorst hebben. Balk, tap eens in die geldvoorraad en zorg dat we minder belasting hoeven te betalen. Tenminste... je hebt dat geld nog wel, toch?
En al heeft Balk al het geld over de balk gegooid, dan nog. De staatsschuld gaat oplopen, maar dit is makkelijk te repareren zodra de economie weer op volle toeren draait. Als je tenminste rechts een poosje aan de macht laat om z'n werk fatsoenlijk te doen. Laat die belastingverhogingen maar komen, zodra we weer een groeiende economie hebben. Dan kunnen we ze aan. Nu zijn ze funest.

En een dikke +1 voor de eerste partij die dit doorheeft. Voor zo ver ik weet, is de PVV de enige die dit basisprincipe doorheeft. Misschien dat de VVD het ook snapt. Oftewel, wederom heeft Geertje bewezen mijn stem dubbel en dwars waard te zijn.

Nietvoordekat | 02-03-09 | 15:20

Collegegeld verhogen om gratis schoolboeken te kunnen betalen ..
?!

TimoD | 02-03-09 | 15:03

Enne laat die ratten in den Haag die 30 proc. loonsverhoging maar inleveren!
Dat hebben ze zichzelf toebedeeld toen héél NL moest bezuinigen!!!
Maar waarschijnlijk is 0031 dat alweer vergeten! Enfin ,zal iets zijn met dat glas, die plas en dan nog wat......... We worden gewoon wéér gepakt met zn allen!
Maaarrr,,,, ik heb de auto al weggedaan (van mij geen accijns meer) zit door die kutcrisis thuis (sjouwfeur) , dus ik maak de betaalde premies nu eerst op vóór ik weer ga werken! Krijg met mn ww géén huurtoeslag en betaal dus bijna de helft van mn inkomen aan huur(513,- euri) Welkom in de verzorgingsstaat die NL heet!
Wat een kutland

lilluke halve hoan | 02-03-09 | 14:47

Dat politieke Dynamiet mag voor mij wel sublimeren naar het veel instabielere Nitroglycerine , met Wilders op 27 zetels is het bijna gedaan met ons kabinetje!
Laat maar knallen

lilluke halve hoan | 02-03-09 | 14:23

AOW-leeftijd verhogen. Alsof dat je door de crisis helpt. tegen de tijd dat dat geeffectueerd is, is de crisis ook al weer voorbij en heeft het vlk zich weer een oor aan laten naaien.

LoopseTeef | 02-03-09 | 14:21

Ik ben helemaal voor nummer 1! Godsdienstwaanzinnigen leven het langst van onze belastingcenten.

Granaatappel | 02-03-09 | 14:17

@michzelluf
Zolang de spaarrente de prijsinflatie dekt kun je prima sparen. Monetaire inflatie boeit niet.

dugo | 02-03-09 | 14:08

@ republica

je moet niet sparen!!! want je geld wordt minder waard...

monetaire inflatie is sinds maart 2006 niet meer gepubliceerd in USA....
in EU schijnt het 10% te zijn.... maar nu waaschijnlijk veeeeel hoger...

michzelluf | 02-03-09 | 13:30

@ jinxed

PRECIES!!!!!

dat is de essentie wat we straks tegenkomen..... Het is niet hoe kom IK maar hoe komen WIJ de crisis door. Je zult mensen nodig hebben. Alleen kan je niks!!!

en als je dit niet geloof of jaren onder een steen hebt gelegen...

www.chrismartenson.com/crashcourse

michzelluf | 02-03-09 | 13:28

michzelluf | 02-03-09 | 13:25
In dat geval....... misschien moet ik dan maar beginnen met sparen voor een trekker :)

Republika | 02-03-09 | 13:27

De bereidheid om solidair te zijn met de minderbedeelden zal steeds verder afnemen, het lijkt mij dat een meerderheid van de Nederlanders onder de 30 hier al niets meer voor voelen. Vroeger was je solidair om de armen te helpen, nu wordt je verplicht om solidair te zijn met mensen die er voor kiezen om niets van hun leven te maken, chronisch zieken uitgezonderd.

Jinxed | 02-03-09 | 13:26

@ Republica

Waarom moet je nog studeren??????? Denk na... We hebben straks alleen maar simpele beroepen over zoals boeren, en uhm verzorging en politie.

michzelluf | 02-03-09 | 13:25

jeroentjegouda | 02-03-09 | 13:19
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ook al gaat het niet door, dat het wordt overwogen vind ik al schandelijk genoeg. Studiekosten zijn hoog en de stufi stelt weinig voor. Als student word je al genaaid waar je bij staat, dus een sarcastisch betoog kon ik even niet laten ;-)

Republika | 02-03-09 | 13:23

@ Cinq-Marquis

Wat is veel.... het is wordt exponentineel minder waard....

Mensen wordt wakker en leer de feiten onder ogen te zien. De overheid of bedrijfsleven zijn overgeleverd aan de schulden van kredieten, de vergrijzing.

Mochten we uit bovenstaande crisissen uitkomen, krijgen we de oliecrisis...

Dus we praten over 20 jaar verder...

Ik zou zeggen ga op vakantie nu het nog kan. tis allemaal voor een prikkie met de vliegert...

michzelluf | 02-03-09 | 13:23

@Uw Verzekeringsadvis | 02-03-09 | 13:09 : o, er kunnen best ambtenaren uit. is in verleden ook gebeurt. maar met in een klap een derde ambtenaren te lozen kost ook veel geld. En dat ze allemaal zitten te pitten op al die kantoren, wil er bij mij ook niet in. Dat is de bekende onzin die latijd opgeld doet. 'wij' de hardwerkende sociale klasse, versus 'zij' die in haagse kantoren uit hun neus zitten te vreten.

jeroentjegouda | 02-03-09 | 13:21

@Republika | 02-03-09 | 13:16 : je bent geloof ik iets te vroeg. Alle ambtenaren moeten mogelijke bezuinigingen aanreiken. de keus is later. kan dus ook heel goed dat colelgeld helemaal niet omhoog gaat. Er staan op de lijst nog veel meer zaken die niet doorgaan.

jeroentjegouda | 02-03-09 | 13:19

Ver op de lange duur verhogen van de AOW lijkt me redelijk, ook de aftrek boven 1miljoen van de hypo. Het verbaasd me meer dat dit op de lange duur toch zoveel oplevert.

Cinq-Marquis | 02-03-09 | 13:18

@ dugo

je moet nog veel bijgepraat worden...

nu waardevol geld kun je straks veel spullen mee kopen voor een prikkie --> daarna OPEENS!! pats... het is monopoly geld om je reet mee af te vegen...

michzelluf | 02-03-09 | 13:17

Collegegeld verhogen???
Tja waarom ook niet, ik als hbo student betaal maar 1500 eu per jaar voor wel 4 uur college per week. Kan wel meer bij. Studenten moet je trouwens sowieso meteen pakken in tijden van crisis. Zij zijn immers geen investering in de toekomst, en vooral hbo studenten zullen straks toch geen fuck bijdragen aan de arbeidsmarkt en economie. Studieboeken kosten ook geen reet dus hou genoeg centen over. Wat fijn dat ons kabinet het toch zo goed voor heeft met de werkende klasse. Bedankt Bos en Bakellende!!!!

Republika | 02-03-09 | 13:16

papieren geld kan je over een jaar alleen nog je reed mee afvegen....

gewoon het hockeystickverhaal....

michzelluf | 02-03-09 | 13:15

+1 voor het plaatje.

DumpendeDenn | 02-03-09 | 13:12

@ Stroopdoos | 02-03-09 | 11:59

Mee eens. Veel van die gelukkigen heben de afgelopen jaren ook nog eens 1-2-3 ton overwaarde gekregen plus HPA. Dus die groep kan sowieso de HPA van 15 miljard per jaar betalen.
Dus gewoon weer vereffenen zoals @ Balsaq | 02-03-09 | 09:43

The Prisoner | 02-03-09 | 13:11

Ff rekenen.. 24 keer 1038.39 contant gemaakt a 4%, dan kom ik op mijn 34e op 10535,60 euro pensioenopbouw die foetsie is, oftewel elke maand 27,13 euro sparen om dat gat te dichten.

dugo | 02-03-09 | 13:10

@jeroentjegouda 12.38
Waarom moet het bedrijfsleven cratief zijn om te overleven en kan de overheid zijn medewerkers gewoon door laten pitten.

Uw Verzekeringsadvis | 02-03-09 | 13:09

waarom tolereren we meer belastingen, heffingen, et ceatera, et ceatera, et ceatera, et ceatera, et ceatera, et ceatera, et ceatera, et ceatera.
de overheid werkt inefficient en produceert niets!!!! bij minder bedrijvigheid zou je toch verwachten dat er minder ambtenaren nodig zijn - niet? nee voor degene die nog werken wordt het alleen maar lastig gemaakt. zakken!

ganzo | 02-03-09 | 13:08

@ jeroentjegouda

mensen, bereid u maar voor net als de rest van de wereld. Onderstaande stof zou voor iedereen verplicht moeten zijn!

www.chrismartenson.com/crashcourse

nr. 19 zou ik aanraden als je geen 3 uur de tijd hebt...

michzelluf | 02-03-09 | 13:05

Misschien een goed idee om het Malieveld te gaan bebouwen. Is dure grond en er wordt toch niet meer gedemonstreerd.

Russ Meyer | 02-03-09 | 13:05

@ jeroentjegouda | 02-03-09 | 12:37

Heb je er ook cijfers bij?

The Prisoner | 02-03-09 | 13:03

@pleistertje | 02-03-09 | 09:51: Bos is geen Sinterklaas. Als hij geen miljarden in de banken had gestopt, waren we pas echt in de aap gelogeerd.

jeroentjegouda | 02-03-09 | 12:41

@Uw Verzekeringsadvis | 02-03-09 | 12:33 : 30 procent ambtenaren er uit klinkt leuk, maar dan moeten we met de oplopende werkloosheid straks wel weer allemaal WW-premie gaan betalen. En of het in deze tijd uberhaupt een goede zet is om actief werkloosheid te stimuleren...

jeroentjegouda | 02-03-09 | 12:38

@keeskooskaas | 02-03-09 | 10:11: helemaal mee eens. Als je Geen Stijl (en de Televaag) leest lijkt het alsof alle allochtonen crimineel zijn. Schijn bedriegt gelukkig. Het gros heeft gewoon een baan (en betaalt dus belasting), of volgt een opleiding. Steeds meer hebben ook een koopwoning en willen een goede toekomst voor zichzelf en het gezin.

jeroentjegouda | 02-03-09 | 12:37

Loonbelasting verlagen , 30 % ambternaren eruit, BTW omlaag, Overdrachtsbelasting er uit, ontwikkelingshulp naar beneden etc. investeer als overheid nou gdvdgvr eens een keer.

Uw Verzekeringsadvis | 02-03-09 | 12:33

@knight03 | 02-03-09 | 10:09 : zorg is vooral duur omdat steeds meer mensen zorg nodig hebben. Meer bedden dus en meer handen aan het bed. Niet alleen het salaris van de specialist e.d. is dus bepalend voor de hoge zorgkosten in ons land. Net als bij AOW: meer ouderen die recht hebben op AOW en in verhouding minder mensen die AOW premie betalen. Het zal uit de lengte of uit de breedte moeten.

jeroentjegouda | 02-03-09 | 12:33

straatkat | 02-03-09 | 12:06
Ik geef ze ongelijk! Teveel uit de pot gehaald! Nu nog even wat terugstorten voordat hardwerkenden het moeten compenseren. Onevenredig veel en daarom zijn vele regelingen nu niet meer mogelijk.

Stroopdoos | 02-03-09 | 12:16

@Schout-bij-nacht | 02-03-09 | 11:21

Als de belastingniveau's nu eens zodanig worden aangepast dat het afschaffen van de HRA netto geen koopkrachtverlies oplevert, dan is er toch geen probleem? Het gaat mij erom dat de overheid veel minder moet herverdelen.
Want zoals met alles is de overheid ook hierin enorm inefficiënt en duur, ergo: jouw betaalde belastingcenten vertalen naar jouw HRA teruggaaf is dom en duur rondpompen van geld. Oplossing: schaf alle woonsponsoring af (HRA en huursubsidie) en gebruik het geld dat dit oplevert voor belastingverlaging, op zo'n manier verdeeld dat iedereen zo volledig mogelijk wordt gecompenseerd.

zum kotzen | 02-03-09 | 12:10

@Stroopdoos geef ze eens ongelijk dan

straatkat | 02-03-09 | 12:06

bezuinigen op zorgtoeslag, het collegegeld in het hoger onderwijs verhogen

Nee, hier ga ik echt niks van merken :(

Snorro | 02-03-09 | 12:06

The Prisoner | 02-03-09 | 10:10
Helaas zijn die 50ers van sestijds nu wel te oud maar ik stel voor ze een EXTRA duitje in het zakje te laten doen. Er zijn vandaag velen die gniffelend naar deze crisis zitten te kijken en zeggen * pfoei, zijn wij even lekker op tijd* en *laat maar crashen, wij zitten droog (grinn)*. Ziek gewoon..

Stroopdoos | 02-03-09 | 11:59

Het is nu iedereen voor zichzelf. Laat de armen maar sterven! Straks is het zo dat een werkloze net zoveel verdient als een universitair opgeleide man.
Ik heb trouwens gehoord dat je met een uitkering naar het buitenland kan gaan. Handig! Voor een paar duizend euro heb je in het buitenland al een aardig huisje. Mooi weer/altijd op vakantie. Niks hoeven doen. Wachten tot je eigen land helemaal kapot is. En dan weer terug komen. Dat ga ik eens even uitzoeken.

koreapassie | 02-03-09 | 11:27

Het is het oude liedje: het héét bezuinigen; het ís lasten verzwaren.
Ik heb nog niet meegemaakt dat er in dit land echt bezuinigd werd. Verkeersdrempels, nutteloze busbanen, flitspalen, dure rotondes, daar wordt nooit op bezuinigd. Net zo min als op taskforces, evaluatiemissies, strategiesessies, etc etc. De Klootschietvereniging in Overdinkel hoeft niet te vrezen voor z'n subsidie, maar die betalen ze weer via lastenverzwaringen. Dit land is mesjogge.

Inextremis | 02-03-09 | 11:24

"Iets zegt me dat jij enigszins vanuit eigen belang zit te reaguren"
zum kotzen | 02-03-09 | 11:01

In hoeverre boeit het of iemand ergens zelf ook belang bij heeft versus simpelweg de inhoud van argumenten wegen. Schat overigens dat zo'n beetje de meerderheid van de discussies hier betrekking heeft op dingen waar de reaguurders ook eigen belang zien.

Maar voor de duidelijkheid: als het gaat om deze ingreep boven een miljoen heb ik er géén * direct * belang bij (ons huis is namelijk minder dan 1 miljoen waard) maar iedereen snapt dat eenmaal een grens invoeren betekent dat deze steeds verder omlaag gaat. Dus uiteindelijk raakt het ook onze hypotheek. Los van dat ik een grenzeloze hekel heb aan onbetrouwbare politici.

Het principe dat je meer krijgt naarmate je een grotere hypotheek (en dus groter huis) hebt, is natuurlijk logisch en redelijk. Deze mensen betalen buiten HRA ook zeer hoge tarieven 42% en 52% waarbij dergelijke tarieven ook nog eens bij niet heel hoge inkomens beginnen. Dan is het uiteraard redelijk dat mensen die voor zo'n hoog bedrag belasting zouden moeten betalen daar ook een hogere korting via de HRA op krijgen.

Overigens zou je in een andere situatie ook overwegen beide te beperken. Echter als je dat doet vanuit een bestaande situatie met HRA krijg je chaos met kapitaalvernietiging en levert zeer onrechtvaardige situaties op. En vanuit de situatie in NL iets wat je dus nooit moet doen.

Schout-bij-nacht | 02-03-09 | 11:21

Bezuinigen, een geweldig idee in elke crisis. In 1929 was dat ook al zo'n succes.

patrizio | 02-03-09 | 11:20

Ik studeer nog, dus dat wordt weer protesteren tegen die bezuiniging.
Niet dat ze gewoon bezuinigen op cultuur en uitkeringen/buitenlanders. Bezuinigen op zorg is ook niet geweldig. Bezuinig op de EU. Op ontwikkelingshulp. Op goede doelen. Ga niet investeren in groene energie. Regelgeving verminderen. Bezuinig op de oorlog tegen drugs. Bezuinig op oorlog in Afganistan.

koreapassie | 02-03-09 | 11:19

mail cheauvinist pic | 02-03-09 | 10:18
Helemaal mee eensch!

Stroopdoos | 02-03-09 | 11:18

De grote afwezige in het lijstje zijn natuurlijk weer de miljarden die we in corrupt Afrika en Gaza storten
Per slot van rekening willen we wel blijven doen alsof we het "sociaalste" land van de wereld zijn.
Dat we daarmee de grootste financierders van extreem geweldadige en corrupte dictaturen zijn geeft niet.

Moi2 | 02-03-09 | 11:11

Rotflikkers, en maar geld blijven pompen in zinloze projecten en debiel theater waar geen hond op zit te wachten. Ook miljoenen naar Landen waar ze nog niet eens een buis in de grond kunnen slaan na al die tientallen jaren financiele hulp. Moedeloos wordt je ervan. De nl economie wordt alleen maar verder om zeep geholpen.

doskabouter | 02-03-09 | 11:07

@Schout-bij-nacht | 02-03-09 | 10:39

Iets zegt me dat jij enigszins vanuit eigen belang zit te reaguren... de HRA is een gedrocht dat nooit gestart had moeten worden, en waar we nu helaas niet meer zonder problemen vanaf komen. Het principe dat je meer krijgt naarmate je een grotere hypotheek (en dus groter huis) hebt, is natuurlijk belachelijk. Ik hoop op een regering die de doortastendheid én de eerlijkheid heeft om fors te snijden in zowel de HRA als de huursubsidie, en dit terug te geven aan de burger in de vorm van belastingverlaging.

zum kotzen | 02-03-09 | 11:01

Schattig koppie, dikke tette
Doe mij er maar zo eentje

HOP | 02-03-09 | 10:48

De belastingdienst heeft voor 2009 alvast een leuke maatregel genomen.
De alleenstaande ouderenkorting is verminderd van €1459 naar €644 euro.
Scheelt €815.
Tsa, de alleenstaande ouderen met kinderen zijn nu eenmaal een gemakkelijke prooi om eens keihard aan te pakken.

Dostranamus | 02-03-09 | 10:45

@ Moozart | 02-03-09 | 10:35

Prachtig. Ik luister nu naar Brendel. Brilliant. En dat zomaar op een harde maandagochtend. Krijg je goeie zin van.
Phillip Glas omdat hij minimal music maakt en omdat je het had over een compacte lijst.
Kon JPB maar zo goed spelen dan kon iedereen die kan werken een baan en ging fluitend naar het werk.
Maar helaas, JPB is een dealer in acid en is de pusher van arme drommels.

The Prisoner | 02-03-09 | 10:45

ik word hier zo typo negative van:

If you don't pay taxes you shouldn't vote
So get in line and get back on the boat

Patrick Zweedsey | 02-03-09 | 10:41

De belastingdienst heeft voor 2009 alvast een leuke maatregel genomen.
De alleenstaande ouderenkorting is verminderd van €1459 naar €644 euro.
Scheelt €815.
Tsa, de alleenstaande ouderen met kinderen zijn nu eenmaal een gemakkelijke prooi om eens keihard aan te pakken.

Dostranamus | 02-03-09 | 10:41

Ja! Dat krijg nu met het Nederlandse Socialisme dan moet je steeds meer betalen en er minder voor terug krijgen. Meer betalen minder krijgen. Langer en meer werken en minder overhouden. Totdat we het zat zijn.

Omarm het Socialisme dan is iedereen gelijk maar helaas ook even arm!

Kruiddamp | 02-03-09 | 10:40

"hypotheekaftrek boven de 1 miljoen euro schrappen."
Dit is een idiote maatregel. Deze maatregel zou de bijl zijn aan het hele systeem zijn van de, op zich correct werkende, hypotheekrenteaftrek. Het is 100% strijdig met de belofte van Balkenende om niet tot aanpassingen van de hypotheekrenteaftrek te besluiten. Door hem korte tijd geleden, ook tijdens de kredietcrisis nog herhaald. Balkenende en het CDA zouden hiermee hun complete geloofwaardigheid voor de resterende looptijd van elke nu lopende hypotheek kwijt zijn.

Met de hypotheekrenteaftrek is helemaal niets mis, aanpassing zorgt voor een enorme kapitaalvernietiging op de huizenmarkt. De renteaftrek moet dan ook geheel intact blijven. Als je de maatregel voor boven 1 mln neemt snapt heel NL dat de grens van 1 mln steeds verder omlaag gaat. Ieders huis komt aan de beurt (de hoge en straks de middeninkomens eerder).

Met de invoering van deze grens, ook al geldt 1 mln voor bijvoorbeeld 0,5% van de huizen, zou Balkenende besluiten het systeem geheel af te breken. Deze maatregel is dan ook geheel onvergelijkbaar met eerdere ingrepen. En meest ongeloofwaardig omdat was toegezegd dat ook nu met de crisis niet zou worden besloten tot aanpassingen in de renteaftrek. De crisis vraagt op heel veel andere gebieden dan hypotheekrenteaftrek om maatregelen maar vraagt zeker niet om onbetrouwbare politici.

Schout-bij-nacht | 02-03-09 | 10:39

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:28
;

Teun van het Tuinpad | 02-03-09 | 10:35

-weggejorist-

Moozart | 02-03-09 | 10:35

@ widtvoet ® | 02-03-09 | 10:28

Wanneer krijgen we hyperinflatie denk je?

The Prisoner | 02-03-09 | 10:34

@Teun van het Tuinpad 10:22

Precies kash is king nu het deflatiespook rondwaart. Alleen goed op blijven letten dat je het weer uitgeeft of investeert (vlak) voor de hyperinflatie haar intrede doet.

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:28

Fijn pikaatje trouwens maar het kan altijd beter. Beetje jammer dat die feauteaux van Luca gisteren uit de Televaag nog niet in de Dumpert staan (mn. degeen waar ze haar pronkstukken in een stijlloos roze stukje mazzelstof heeft verpakt). Allejezus!

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:24

keeskooskaas | 02-03-09 | 10:11

Ik vreesch dat het niet gaat om een goede opleiding maar om het goede netwerk.
Onderwijs is slechts een klein onderdeel van "hoe kom ik aan geld".

The Prisoner | 02-03-09 | 10:23

@mail cheauvinist pic | 02-03-09 | 10:18 Je vergist je: In 1956 werd je als je eenmaal 65 jaar geworden was met gemak 82, en dat is nu (2009) 85 jaar, afhankelijk van sexe. Dus wat je verder nog vertelt, klopt geen zak van. Beter opletten op school.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 10:23

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:17
Het is nu idd een kwestie van stilzitten en zorgen voor cash en goud.

Teun van het Tuinpad | 02-03-09 | 10:22

@keeskooskaas | 02-03-09 | 10:11 Zeker bij de nieuwkomers is er nog enige kans om wat talent te vinden bij de armen, maar je moet de getallen niet willen overdrijven. Uiteindelijk zijn er maar e e n miljoen nieuwkomers (slecht 7% van het NL totaal), mar ze krijgen wel meer kinderen. Daar is relatief maar weinig goed materiaal (inteelt, gebrek aan goede 'nurture' etc) te vinden. De meeste van de allo-afstudeerders gaan na afstuderen de subsidieindustrie (politiek, ambtenarij, etc) in, dus kost toch weer een hoop geld.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 10:20

Vijf afkortingen die je kan strippen:
1) AWBZ
2) JSF
3) NOS
4) AOW
5) WAO

Big Rick | 02-03-09 | 10:19

-weggejorist-

Silent Bob | 02-03-09 | 10:18

Stroopdoos | 02-03-09 | 10:05

In de jaren '60 begon je op je 20e met werken en op je 65e had je er 45 dienstjaren op zitten. Vijf jaar goedkoop in een bejaardentehuis en op je 70e was je deaud. Toen was een pensioen prima te betalen.

Nu werken mensen van hun 27e tot hun 57e part-time maar willen ze wel nog tot hun 87e in alle luxe leven. 30 jaar een beetje werken en dan nog 30 jaar lang luxe wille leven, op kosten van de werkende generatie.

Bovendien heeft die oude generatie gigantisch veel geld verdiend met de verkoop van hun huizen aan de jongere generatie. Huisjes voor 15K in de jaren '70 gekocht en voor 4 ton euro van de hand doen.

Laat ze eerst dat geld maar eens opmaken. En laten we de AOW omzetten van een basis uitkering naar een aanvullende uitkering. Heb je buiten je schuld geen pensioen of kapitaal kunnen opbouwen, dan krijg je een ruime AOW. Heb je je geld verbrast, dan krijg je een basis AOW. Heb je al genoeg geld of bezit je een goed huis: geen AOW.

mail cheauvinist pic | 02-03-09 | 10:18

@ Moozart | 02-03-09 | 10:03

Yip.
Doe even een 5e pianoconcert erbij dat maakt de lijst alweer bevattelijker.
Overigens kan Phllip Glas geen Mozart zijn.

'nobody's perfect'

The Prisoner | 02-03-09 | 10:17

@JosVerbeek 10:04

Voorlopig beter maar even langs de zijlijn blijven staan. Eerst maar eens kijken hoe lang het duurt voordat @Teuns voorspelling uitkomt (beneden een bepaalde stand stappen dalijk de grote jongens eruit en kan het échte rodelen beginnen).

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:17

Speitoptantje | 02-03-09 | 10:13
Dat kan best nuttig zijn. Stratenmakers bijvoorbeeld kan je niet met goed fatsoen tot hun 70ste door laten werken. Persoonlijk zou ik het afschuwelijk vinden om al op m'n 65ste te moeten stoppen met werken en de rest van m'n leven te verdoen met rondjes fietsen door Overijssel.

JosVerbeek | 02-03-09 | 10:16

@meesie ja oke maar wie staat der borg dan als de banken niet terug kunnen betalen ;)

straatkat | 02-03-09 | 10:15

Ach waar praten we eigenlijk over, de euro stort toch in: Volgens Richard Howard is de tienjarige Europese munt geen lang leven meer beschoren. ‘Er is geen stoppen meer aan. De euro verkeert in een neerwaartse spiraal’, zei Howard tegen persbureau Bloomberg. ‘Iedereen zei dat de subprime-markt nooit zou instorten – en dat gebeurde toch. Nu zegt iedereen exact hetzelfde over de euro.’

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 10:14

Ik denk dat we de oplossing in het AOW probleem in een bepaald aantal werkzame jaren moeten zoeken, met een variabele voor bepaalde (fysiek zwaardere) beroepsgroepen.

Kunnen al die kantoor vutters op hun "oude dag" inderdaad nog even terug naar de werkvloer... of een deel AOW inleveren natuurlijk.

Speitoptantje | 02-03-09 | 10:13

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 10:02
Laat ik nu zelf student bedrijfseconomie zijn, en watn u zegt is dus niet waar. Er zijn bijvoorbeeld hordes studenten uit immigrantengezinnen (vaak de 1e generatie die foutloos Nederlands spreekt). Dat zijn ook vaak juist de meest gemotiveerden, aangezien zij heel goed doorhebben dat zij een kans hebben die hun voorouders niet hebben gehad. Zorg dat de kwaliteit van het onderwijs zo veel mogelijk omhoog gaat en maak de normen om een diploma te halen streng (zodat dat papiertje weer meer waard wordt zoals reaguurder Balsaq graag ziet), maar zorg er niet voor dat talent onbenut blijft!

keeskooskaas | 02-03-09 | 10:11

@ Stroopdoos | 02-03-09 | 10:05

Abraham weet waar hij de mosterd vandaan haalt. Maar is dat niet een geval van "mosterd na de maaltijd"? Maar ik vind het wel een hele aardige. Dus die mannen die op hun 55ste al met vervroegd pensioen gingen (hele bataljons militairen) kunnen hun geweertjes weer oppakken en aan de gang gaan met pionierschopje in woestijn Afghanistan om maar eens een missie te noemen. Hahaha. Hebben die jongens "uberhaupt ooit wel eens iets GEDAAN in hun leven? Maar goed dat kun je je ook afvragen van de meeste grijze streepjes dragers.

The Prisoner | 02-03-09 | 10:10

(DIT) werkt bij ons op het callcentre. Is net 17 geworden. Ze moet er nog wat harder aan trekken, maar ze doet haar best.

Jan Gordelroos | 02-03-09 | 10:09

JosVerbeek | 02-03-09 | 10:04

150 Jos, ik hoor 150.
*Jomanda-modus uit*

Teun van het Tuinpad | 02-03-09 | 10:09

@Balsac
Ad 2.: Zorg is duur. De premies zijn in feite nu nog veel te laag: Ik heb hier met artsen in Nederland over gesproken, en een premie van 200 euro p.p.p.m. zou reëel zijn.

Wat denk je van de salarissen van de medici? Enkele malen hoger dan de Balkenende norm is veel te hoog.
Wat denk je van de kosten van de verzekeraars: administratief waterhoofd met gigantische salarissen voor directeuren en de beste CAO van het land voor de medewerkers.
Wat denk je van de kosten van medicijnen? En de industrie en de apothekers verdienen kapitalen aan medicijnen die in de rest van Europa vrij verkrijgbaar zijn tegen soms maar enkele dubbeltjes. Waarom moet 80% van de apothekers (middenstanders met een academische titel) op hun 40e miljonair zijn???

Kortom er kan fors gesneden worden in de kosten van de gezondheidszorg. Maar dan moet het kabinet wel durven en niet gaan bezuinigen op oudjes in verpleeghuizen en salarissen van verpleegkundigen.

Wrang detail overigens. Donner stelt voor dat werkloze metaalarbeiders etc. zich maar moeten laten omscholen tot zorgpersoneel en snijdt vervolgens in de salarisssen in de zorg.

knight03 | 02-03-09 | 10:09

@Hoxha
Geen idee wat u hier nu bijeen probeert te brabbelen.
@ all of the above
Zie @Hoxha

N=1 | 02-03-09 | 10:07

Pensioen leeftijd aanpassen vind ik geweaun roof! Werk je je 40 jaar te pletter en krijg je vlak voor je pensioen te horen dat je nog 2 jaar moet waarin je door de fysieke belasting ook nog eens komt te sterven op je 66ste. in de 90er jaren zijn vele 50ers al uitgestapt, kunnen daar dan niet een paar van aan de slag tot hun 65ste?

Stroopdoos | 02-03-09 | 10:05

Tis best wel een leuk meisje, aldus mijn collega's.

Blue Leader | 02-03-09 | 10:04

Ik vind het een heel mmoi meisje. Maar heeft ze het niet koud, zo midden in de sneeuw ?

Marcus Porcius Cato | 02-03-09 | 10:04

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:01
Het kan altijd nog lager, maar waarom niet nu groot inkopen?
*bord met 'uitverkoop, alles moet weg! bodemprijzen!' naar damrak brengen doet*

JosVerbeek | 02-03-09 | 10:04

Ik dacht meer aan maatregelen zoals hard snoeien in subsidies, culturele instituten, het zwaar efficiënter maken van de zorg, en een kwart van de ambtenaren op straat zetten. En van de rest hun salarissen bevriezen. Net als hun pensioenen.

mail cheauvinist pic | 02-03-09 | 10:03

Zeg, dat plaatjes, valt dat niet onder de wet kinderpr0n?

Eagle_Eye | 02-03-09 | 10:03

Het is nu al 5 voor 12 maar DAN is het te laat.
Waneer de ontwikkeling van immigratie doorzet dan zitten we in 2050 met meer dan een miljoen MArokkanen alleen al.
Elke maand kost de immigratie ons minimaal 1-2 miljard netto (opbrengsten afgewogen tegen kosten). Dat is 12-24 miljard per jaar. Nederland is vol. Ik ondervind het dagelijks. Ik wordt gek van het lawaai en de hufterigheid.

'tot 2050 minimaal 480-960 miljard aan immigratie uitgegeven'

The Prisoner | 02-03-09 | 10:03

-weggejorist-

Moozart | 02-03-09 | 10:03

En eensch met Teun van het Tuinpad, studenten zijn weer de lul terwijl de uitkeringstrekkertjes van deze samenleving er waarschijnlijk geen reedt van gaan merken. Het wordt tijd voor verkiezingen wat mij betreft!

zeauuu Stijlloos | 02-03-09 | 10:02

@keeskooskaas | 02-03-09 | 09:57 Er zijn sowieso weinig goede studenten meer uit lagere economische groepen te halen. Dat gebeurt namelijk in NL al zo'n drie generaties, en die ongeletterde groepen zijn nu domweg vrijwel leeg. Er valt bijna geen talent meer te scoren. Heeft te maken met erfelijkheid van talent en zo.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 10:02

AEX op 212-213 *kuch*

widtvoet ® | 02-03-09 | 10:01

Als zorgtoeslag ontvangende student merk ik er juist WEL veel van, kloodtzakjes!

zeauuu Stijlloos | 02-03-09 | 10:01

Het lijkt me een goed idee om NU het straatje dat de Verzorgingsstaat heet, eens goed schoon te vegen.

Teun van het Tuinpad | 02-03-09 | 10:00

@Iko Nal | 02-03-09 | 09:57 Mee eens, want met ons was toch ook al heel lang geleden 'afgesproken' dat we met 65 en niet met 67 jaar met pensioen zouden gaan. Sommige afspraken zijn blijkbaar meer waard dan andere. Moet Bos me toch eens gaan uitleggen.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:59

Wat een eikels. Studenten weer de lul. Inderdaad gewoon hypotheekrente afschaffen, gaan die volgevreten babyboomers het ook eens voelen.

Roeliewoepsie | 02-03-09 | 09:59

@keeskooskaas | 02-03-09 | 09:57 :

Het moeten er minder zijn, en hoewel de beperking tot elitaire gezinnen niet optimaal is, wordt daarmee het doel van minder studenten wel bereikt.

Balsaq | 02-03-09 | 09:59

Balsaq | 02-03-09 | 09:38
Wees blij dat mensen met talent uit minder bedeelde gezinnen nu ook kunnen gaan studeren! Daar hebben zowel die gezinnen als ons land wat aan. Maar u ziet liever dat alleen kinderen uit elitaire gezinnen nog kunnen studeren begrijp ik?

keeskooskaas | 02-03-09 | 09:57

Hoe krijgt Bos deze eenzijdige bezuinigingen gecombineerd met zijn uitspraak dat er aan de dubbele bonus van ABN-AMRO medewerkers niet viel te tornen omdat dat nou eenmaal was afgesproken?

Iko Nal | 02-03-09 | 09:57

@ Balzakius | 02-03-09 | 09:49

Don't take it personal. Niet iedereen is 'kuch' 'altijd' zo 'scherp' als ik 'kuch'.
Samen komen we er wel uit. Maar als ik dit een CDA-er of PvdA-er hoor zeggen dan weet ik dat het slechts schone schijn is. Die twee partijen gaan gewoon verder om het publieke domein te privatiseren voor hun eigen netwerken.
Achter gesloten deuren. Onderwijs is ook allang bewust kapot gemaakt om te voorkomen dat de bevolking te kritisch zou worden.

The Prisoner | 02-03-09 | 09:57

Shalome | 02-03-09 | 09:45
Inderdaad laat dit kabinet met deze maatregelen de problemen weer opknappen door de werkende en ondernemende burgers. Zij moeten altijd het geld ophoesten terwijl er tientallen miljarden te bezuinigen zouden zijn op emigratie/religie gerelateerde posten, als ze maar het LEF hadden het beestje bij de naam te noemen.
Als deze zaken zijn in het huidige politieke klimaat in den Haag niet bespreekbaar omdat alles wat hier in de buurt komt meteen als nationaal socialistisch of racistisch wordt bestempelt.
Maar wacht maar als deze recessie echt grimmig wordt en de nood aan de man komt. Dan zal men alle overbodige kosten MOETEN schrappen omdat er echt geen fucking geld of vreten is. En dan is de zondebok snel gevonden.

wakkere_nederlander | 02-03-09 | 09:56

Mmmm. Je zou zeggen, dat de gezondheidszorg, de zorg voor ouderen, onderwijs, veiligheid, enz. niet slechter kan dan dit niveau.

Contra | 02-03-09 | 09:54

@Balsaq | 02-03-09 | 09:48 Klopt, er zijn nu wel meer AOWers, maar hun levensverwachting is niet veel hoger dan in 1956. Je moet (mag) eens opletten hoe men in de pollitiek de levenverwachtingen (van 0-jarigen en 65-jarigen) door elkaar haalt als het ze goed uitkomt om van het Volk te plukken. De bijdrage van 65-jarige Nieuwe Nederlanders kan worden verwaarloosd. Dus het wordt weer plukken van de NLers met slecht een paspoort.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:54

Over de economie en politiek ;
"HA HA!! Why so serious?! "

Shadowbat | 02-03-09 | 09:53

Gelukkig kunnen we nog bezuinigen!
Die 33 mld zijn zeau teruggevorderd.

kneuterzak | 02-03-09 | 09:53

-weggejorist-

meesie | 02-03-09 | 09:53

zoals was te verwachten : gelegasieerde vorm van struikroverij. N a er mede voor te zorgen dat pensioenen worden bevroren of verlaagd ook de aow verder belasten. Geweldig. Laten we nog een 20 miljard of zo in falliete banken proppen, dan kunnen we de normale nederlanders nog wat verder uitkleden.
Wat n kudtkabinet!!!!!!!!!!!!

pleistertje | 02-03-09 | 09:51

AOW koppelen aan levensverwachting, mogen rokers eerder met pensioen?

CoffeePatch | 02-03-09 | 09:50

Prof. Cor Rupt | 02-03-09 | 09:45

Niet iedereen is er op uit om zich te gaan zitten verlekkeren aan kleine meisjes hoor!

Don Sputare | 02-03-09 | 09:50

@The Prisoner

vergeef 't me, ik ben totaal niet scherp vandaag en ben er al helemaal niet klaar voor om me te verdiepen in welk nieuws dan ook. Mijn excuses.
*Ibuprofen gaat pakken*

Balzakius | 02-03-09 | 09:49

@Shalome | 02-03-09 | 09:45
Hoe kan je zoiets nou terugdraaien, dat is onmogelijk.
We weten dat het kut was, maar accepteer het gewoon.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:48

@Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:44 :

Point well taken, maar het zijn er nu wel meer.

Balsaq | 02-03-09 | 09:48

@ Balsaq | 02-03-09 | 09:43

Heel nuchter en doeltreffend.

The Prisoner | 02-03-09 | 09:48

WTF, wat doet die pwned post in m'n brievenbus ? Ik wil geen post en geen mail meer, anders maak ik nog meer mensen lid!

Balzakius | 02-03-09 | 09:46

Het Generaal Pardon terugdraaien, om mee te beginnen. Levert al miljarden op want die mensen kosten alleen maar klauwen vol geld. Plus nog alle aanwas van de afgelopen jaren die opeens vage rugklachten krijgt zodra ze hun tengels in het sociale netwerk krijgen. Plus alle psychische en fysieke klachten van de aanwas die hier eerst de uitkering komt regelen en vervolgens in hun land van herkomst vet zit te tanken, met een denkbeeldige kinderschare van 24 nazaten die allemaal kinderbijslag moeten hebben en bijzondere bijslagen.
Tientallen miljarden kost die ongein. Om maar niet te spreken van subsidieprojecten, islamitische scholen met frauderende besturen, integratieprojectjes en al die subsidiesponzen die niks doen behalve de Hollanders uitlachen dat ze met luilakken en ene beetje de boel stangen zoveel geld in hun zak krijgen.


Waarom gaat dit pestkabinet weer achter de Hollanders aan? Is het een kwestie van jennen en knijpen totdat we het zó zat zijn om in de zeik genomen te worden dat we in opstand komen en zelf een einde aan deze idioterie maken?

Shalome | 02-03-09 | 09:45

@ Sjeng de helle | 02-03-09 | 09:40

Daar had ik niet aan gedacht. Wordt toegevoegd!

The Prisoner | 02-03-09 | 09:45

GS net als met de file-oplossingen, waarom geen crisis-oplossingen topic?
herpost/correctie:
Er moet vooral snel worden overgeschakeld naar een economie die de overdracht van geld lokaalbespoedigt. Kleinschaligere hoogwaardigere niet gefabriceerde diensten en producten. Verder moet vader staat niet via de belastingdienst bedrijven faillietiseren die in principe levensvatbaar zijn. In plaats van hun gereedschappen voor een appel en ei via domeinen te verkopen kan de staat beter aandelen nemen.

Einde van de Domheid | 02-03-09 | 09:45

Don Sputare | 02-03-09 | 09:43
Kan je niet lezen? Er staat al een hele tijd nsfw voor. En trouwens, controleer dan de link als je zo voorzichtig bent.

Prof. Cor Rupt | 02-03-09 | 09:45

Shalome | 02-03-09 | 09:39
I agree. Wat er nu gebeurd is onder te brengen in de categorie 'pappen en nathouden'. Zachte heelmeester die stinkende wonden maken enzo. Het kan beslist geen kwaad als iemand de overheidsuitgaven goed doorlicht en waar nodig overbodige uitgaven schrapt.

JosVerbeek | 02-03-09 | 09:44

@Balsaq | 02-03-09 | 09:38 Bij Ad 1 over de AOW ben je niet goed voorgelicht. De mensen in 1956 die 65 jaar waren leefden nog bijna net zo lang als de 65-jarigen nu. Je vergist je. De levensverwachtingen van 65-jarigen toen (1956) en nu (2009) schelen maar een paar jaar, dus niet zo veel als jij suggereert.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:44

@Fuckitol | 02-03-09 | 09:41 :

En dat is maar goed ook: De HRA is een cokeverslaving die dit hele land in een schuldenwurggreep houdt. Voor mensen die meer dan 10 jaar geleden een huis hebben gekocht kan de HRA er zonder enig probleem af. Voor de mensen die in de laatste 5 à 10 jaar een huis hebben gekocht tref je een regelingetje, en je bent van dat hele HRA probleem af.

Balsaq | 02-03-09 | 09:43

Waarom worden we hier zonder waarschuwing vooraf op Geenstijl doorgelinked naar een kinderpornoplaatje?

Don Sputare | 02-03-09 | 09:43

Mark d'Aviano | 02-03-09 | 09:38
Bedankt voor de link!
Heel interessant :-)

wakkere_nederlander | 02-03-09 | 09:43

Wat een hoop geblablabla en dat al op maandag ochtend..
Kijk die link vond ik functioneel naakt,
Waarom; wat een slap geouwehoer over de economie + politiek klimaat (= zzzzzzzzzzzz ) en toen die link, werd gelijk wakker!
Thnx GS! Mn maandagochtend is weer goed!

Shadowbat | 02-03-09 | 09:42

@Balsaq | 02-03-09 | 09:38
Diplomainflatie komt alleen doordat iedereen moet Mr. Drs. etc etc moet en kan worden.
Dat ligt dus aan de kwaliteit van het onderwijs, niet geheel aan de toestroom.
Als je het kan mag je het doen, maar als je het niet kan moet je het zelf betalen en of stoppen.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:41

Beperken HRA betekent feitelijk afschaffen. Je denkt toch niet dat het bij huizen van een miljoen blijft?

Als ze ergens hun bleke, benige, perkamenten graaiklauwen in kunnen zetten, zullen ze dat echt niet nalaten.

Fuckitol | 02-03-09 | 09:41

weet nog een mooie: uitbetaalde W.I.R. premies (belastinggeld)die bedrijven hebben ontvangen, en die zich in het buitenland hebben gevestigd terugbetalen.

Sjeng de helle | 02-03-09 | 09:40

Laat ik eens een gok doen: laat de opbrengst van het verhogen van de AOW leeftijd van 65 naar 67 jaar nou eens vijf miljard euri per jaar zijn. Dat betekent dus dat de ouwetjes twee jaar langer moeten werken om de lieve negertjes in Afrika van een waterpompje te voorzien. Ik vond het sturen van doppen van melkflessen en zilverpapier naar Afrika al te veel werk, maar nou ook nog eens twee jaar langer werken lijkt me toch echt van de gekke. De VS geeft 0.16% BNP uit aan ontwikkelingshulp, en NL geeft wel 0.8% (meer dan 4 keer zo veel). Je moet maar heiliger dan de paus willen zijn.

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:40

@ dam-dame | 02-03-09 | 09:33

Het staat er wel degelijk, maar ik geeft toe dat het een lange lijst is. Ik dacht even Balkie helpen, toch?

The Prisoner | 02-03-09 | 09:39

@ JosVerbeek | 09:35
Dit brult om nieuwe verkiezingen. Om een kabinet dat meer hart heeft voor de Nederlanders.

Shalome | 02-03-09 | 09:39

@Frankos | 02-03-09 | 09:38
Als student
of
student zijnde
:)

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:39

wakkere_nederlander | 02-03-09 | 09:31
Ontwikkelingshulp heeft Afrika inderdaad kapot gemaakt.

Uit een interview met Dambisa Moyo:

A: Veertig jaar geleden was China armer dan vele Afrikaanse landen. Ja, tegenwoordig hebben ze geld, maar waar kwam dat geld vandaan? Zij hebben het opgebouwd, zij werkten erg hard om een situatie te creëren waarin zij niet afhankelijk zijn van hulp.

V: Wat heeft de Afrikanen ervan weerhouden hetzelfde te doen?

A: Ik denk dat het voornamelijk door ontwikkelingshulp komt. Dat leidt tot corruptie – al die tijd hebben leiders ongestraft geld kunnen stelen – en het leidt tot afhankelijkheid, wat dodelijk is voor het ondernemerschap. Tevens beroof je de Afrikanen van hun rechten, want de overheid is verantwoording verschuldigd aan buitenlandse donoren en niet aan het eigen volk.

www.hetvrijevolk.com/?pagina=8014

Mark d'Aviano | 02-03-09 | 09:38

dam-dame | 02-03-09 | 09:33
@ The Prisoner
"U is antiliaan of is dat roversnest u ontschoten."
....
Het stond er wel bij hoor:
"- alle hulp aan / betrekkingen met de Antillen bevriezen"

wakkere_nederlander | 02-03-09 | 09:38

Dit is helemaal niet gek. Een evaluatie:

1. Het koppelen van de AOW aan de levensverwachting.

2. Bezuinigen op zorgtoeslag.

3. Het collegegeld in het hoger onderwijs verhogen.

4. De hypotheekaftrek boven de 1 miljoen euro schrappen.

Ad 1.: Vroeger leefden mensen nog een jaartje of 3-5 na hun 65e, en dat was prima te financieren door de werkenden. Het is onrealistisch om te veronderstellen dat een (door de vergrijzing) relatief kleine beroepsbevolking mensen nog 15-20 jaar onderhoudt.

Ad 2.: Zorg is duur. De premies zijn in feite nu nog veel te laag: Ik heb hier met artsen in Nederland over gesproken, en een premie van 200 euro p.p.p.m. zou reëel zijn. Die toeslag moet er dus maar helemaal af.

Ad 3.: Ik had me geen beter nieuws kunnen indenken: De kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland is in de laatste 10-20 jaar dramatisch gedaald; te gemakkelijke toegang, te lage eisen, diplomainflatie. Het is prima dat een diploma weer iets waard wordt, want vandaag de dag moet je verdulle een Ph.D. doen om nog enigszins boven het maaiveld uit te steken (en ja, ik ben dr. ir. Balsaq).

Ad 4.: Dit is een begin, want die cokeverslaving heeft nu lang genoeg op toekomstige generaties gedrukt: De grens moet alleen omlaag naar een realistische waarde: zeg 200.000 euro.

Balsaq | 02-03-09 | 09:38

als studentzijnde niet echt blij mee!!!

Frankos | 02-03-09 | 09:38

Nee we gaan van nederland echt een kennisland maken, dat merk je aan alles.
Ik vrees dat Philips de lampfabrieken weer terug kan halen uit Polen, met onze nieuwe laaggeschoolde arbeidskrachten.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:38

Ik krijg er kippenvel van. *rrrr*

Andersofniets.nl | 02-03-09 | 09:37

nou fijn daar ga je als student.. minder zorgtoeslag EN een hoger collegegeld. minderrrrr

fayerabend | 02-03-09 | 09:36

Verhoging van het collegegeld voel ik wel degelijk, maar met een paar uurtjes extra werken is dat wel op te hoesten, geen probleem.
Wat betreft het bezuinigen legt het kabinet een verbijsterend lage mate van creativiteit aan de dag. Er zijn zoveel (subsidie)projecten waarvan het overduidelijk is dat er grof geld over de balk gekieperd wordt, daar kan de geldkraan best een paar slagen dicht, om over het zwarte gat wat ontwikkelingshulp heet nog maar te zwijgen. Maar Balkenende cs. doen waar ze altijd al goed in zijn geweest: de belastingen verhogen... Hun motto: 'gij zult u scheel betalen, o hardwerkende burger, en allah weet het beter'.

JosVerbeek | 02-03-09 | 09:35

Al die miljarden die per jaar aan Marokkanen worden gespendeerd is dat geen ontwikkelingshulp dan?

The Prisoner | 02-03-09 | 09:35

Er moet vooral snel worden overgeschakeld naar een economie die de overdracht van geld bespoedigt. Kleinschaligere hoogwaardigere niet gefabriceerde diensten en producten. Verder moet vader stat niet via de belastingdienst bedrijven feillitiseren die in principe levensvatbaar zijn. In plaats van hun gereedschappen voor een appel en ei via domeinen te verkopen kan de staat beter aandelen nemen.

Einde van de Domheid | 02-03-09 | 09:35

over ontwikkelingshulp: Dambia Moyo's boek The Independent
aanbevolen literaruur voor Koenders

Sjeng de helle | 02-03-09 | 09:34

@ The Prisoner
U is antiliaan of is dat roversnest u ontschoten.

dam-dame | 02-03-09 | 09:33

@straatkat
1,2 miljard(schatting, omdat de administratie van defensie niet openbaar is)

[[[Mad.doC]]] | 02-03-09 | 09:33

Het zou helpen als mensen mógen doorwerken na hun 65e en daarvoor beloond worden. Sommige mensen vinden werk wél leuk.

Makkelijk | 02-03-09 | 09:32

Zeker dat ik het wel voel. Collegegeld, zorgtoeslag. En AOW koppelen aan vergrijzing? Laat me niet lachen.

a) Dat werkt niet eens voor we weer in hoogconjuctuur zitten. Er komen vast wel vage regels a la 'alleen voor mensen die vanaf 1950 zijn geboren'.
b) Mensen worden helemaal niet ouder. We worden sinds 1960 ongeveer 1.5 jaar ouder. De hogere levensverwachting komt door dalende sterfte onder de 50 ivm. kankerbestrijding.

Makkelijk | 02-03-09 | 09:31

disclaimer | 02-03-09 | 09:16
Ontwikkelingshulp is een farce en bestaat niet. Wat men in Nederland ontwikkelingshulp noemt is in feite ontwikkelings-ontmoediging.
Als je (al) echt ontwikkelingshulp wilt geven leer die mensen hoe je een waterpomp maakt en aanlegt.
Al die honderden miljarden die de laatste jaren aan ontwikkelingshulp zijn gespendeerd hebben van die 3e wereld landen geen 2e laat staan 1e wereld landen gemaakt.
Wel hebben veel ambassadeurs van die organisaties prachtige fotoboeken van hun reizen en een zelfvergenoegd gevoel van nobelheid.

wakkere_nederlander | 02-03-09 | 09:31

Ik ben het daarmee eens! Het proletariaat zal boeten. Boeten!, voor de ontstane schuld en aldus voldoen wat de rest door hun toedoen ontbeert! Het onderspit te delven wacht de lijdzamen in hun lot van arbeidzaamheid en voorts repsect van hen die scheiden en ook mijns!

Sproetsel | 02-03-09 | 09:31

@ViperNL hahaha idd wij weten het beter NOT lol

straatkat | 02-03-09 | 09:30

Het CDA | 02-03-09 | 09:27
Ze is toch prachtig? Ik vind haar een "natuurtalent".

Stroopdoos | 02-03-09 | 09:30

WTF? Dit is niet ouder dan 12 schat ik zo... doe's iets van in de twintig...

PitaKaas | 02-03-09 | 09:29

Ik mis nog voor ouderen de invoering van: SOYLENT GREEN

Sjeng de helle | 02-03-09 | 09:29

16,4 miljoen economisten.

ViperNL | 02-03-09 | 09:29

@Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:28

Inderdaad, daarom is het een totaal onbegrijpelijke maatregel, die zal stranden in geharrewar over de uitvoerbaarheid en praktische uitwerking ervan.

Thomas Chatterton | 02-03-09 | 09:29

synchronicity | 02-03-09 | 09:24
Mooi verhaal, maar het nemen van kinderen ontmoedigen door collegegeld omhoog te laten gaan lijkt me vrij stupide.
Meeste ontwikkelde mensen hebben gemiddeld 1,8 kind.
Dan kan je dus beter ontwikkelingshulp stoppen, als je toch effectief wilt zijn.
Maar ik vrees dat de hypotheekrenteaftrek wel wordt afgeschaft, maar de belastingen niet evenredig dalen. Dat is altijd zo geweest.
Voor de rest moet je in de zorg 90% van de managers ontslaan en de studie gezondheidswetenschappen verbieden.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:29

Ontwikkelingshulp naar nul, wachtgeld politici afschaffen, kansenwijken plat, problem solved.

droog brood | 02-03-09 | 09:28

@ keeskooskaas | 02-03-09 | 09:18

De meeste pas over een jaar of 4,en dan reaguren ze toch allang niet meer.

captainobvious | 02-03-09 | 09:28

@Thomas Chatterton | 02-03-09 | 09:17 Het is nog veel ingewikkelderder dan je denkt. Neem ej namelijk de levensverwachting van een nul-jarige of de levensverwachting van een 65-jarige. De levensverwachting van een nul-jarige is sinds Drees aardig gestegen (minder kindersterfte), maar de levensverwachting van een 65-jarige is echter maar een paar jaar gestegen tov invoering AOW door Drees cs. Kortom voer voor statistici. Lijkt me niet dat Balkje daar toe hoort, maar hij weet wel hoe het Groot Nederlandse Volk kan verneuken, dus het zal wel de levensverwachting van een nul-jarige worden (hoewel het uiteraard nergens op slaat).

Tiet Quitulaer | 02-03-09 | 09:28

KK: Kudt Kabinet.

Dick Johnson | 02-03-09 | 09:28

Namens alle hoogopgeleide vrouwen die GeenStijl lezen en lid zijn geworden van PowNed, hartelijk dank voor het zoveelste totaal overbodige plaatje van een bloot meisje. Jullie zullen het wel nooit leren. Jammer.

Het CDA | 02-03-09 | 09:27

knight03 | 02-03-09 | 09:22
Oh nee, dan gaan ze weer dure externe adviesbureaus inschakelen die nog veel meer verslinden dan ambtenaren en uiteindelijk adviezen geven die dan terzijde geschoven worden.

Stroopdoos | 02-03-09 | 09:27

Volkomen volgens verwachtring jagen ze nog meer op het geld van de Nederlanders.

Shalome | 02-03-09 | 09:27

Ach ach. Afgelpen week hoor je dat ze weer grof geld gaan steken in infrastructuur. Zou dat nu ineens wel echt helpen de files op te lossen?
Stop maar weer geld van de burgers in de bouw.
Dwing de bouwfraudeurs die 24,5 miljard die ze van de staat -dus belastingbetaler - gepakt hebben dit investeren
in al die projecten in plaats van in hun bonussen, SUV's, villa's, hedgefondsen en streepjespakken.

Kom eens met echte rechtvaardige oplossingen.
Rechtvaardig ZOU zijn om allen die concreet kapitaal verdiend hebben (ING cs) aan de windhandel van afgelopen 20 jaar aan te spreken om de rekeningen die nu gepresenteerd worden te betalen en wel met interest.
Dat is tegelijk een garantie voor een betere economie. Zo'n beetje alles in ons land was 30-40% te duur waardoor we niet meer concurreren met de wereld. Zolang we te duur blijven zolang zal ook de crisis aanhouden.

Heb al eens een lijstje gemaakt. Misschien kan iemand de waslijst nog aanvullen?

- Bouwfraude terugeisen
- HRA afschaffen
- huursubsidie afschaffen
- budget ontwikkelingshulp met 75% omlaag
- budget OC&W met 25% omlaag (donder op met je zinloze onderwijsvernieuwingsprogramma's en gratis schoolboeken, zorg er gewoon voor dat kids hun diploma halen)
- budget Defensie omlaag met het bedrag dat was gereserveerd voor de JSF (die F16's komen nog wel de lucht in)
- ontslagregeling ambtenaren aanpassen (géén wachtgeld, gewoon WW en bijstand zoals normale werkenden ook hebben)
- 5 jaar stop op loonstijging ambtenaren
- geen kinderbijslag naar kinderen buiten Nederland
- geen AOW naar mensen buiten nederland
- mensen met dubbel paspoort AOW en andere uitkeringen stelselmatig halveren (ze zijn slechts half Nederlands)
- alle hulp aan / betrekkingen met de Antillen bevriezen
- binnen 2 maanden weg uit Afghanistan en de komende 10 jaar geen buitenlandse missies meer
- AOW-ers met riant pensioen korten op de AOW
- Salarissen ambtenaren en semi ambtenaren boven 2000 euro p/mnd halveren (doen ze bij SP ook)
- provincies opdoeken
- BV Nederland aan Duitsland verkopen
- Weed exporteren
- Koningshuis afschaffen of op zijn minst inkomsten halveren.
- slechte agrarische gronden omzetten in bouwland voor huizen zonder waardestijging.
- mensen in de WAO herkeuren en checken en geen pensioenopbouw verstrekken en minderen wanneer ze eigen vermogen hebben
- mensen in de WIA naar WAO bevorderen
- sowieso mensen met eigen vermogen > 100.000 euro geen uitkering verstrekken
- criminele immigranten bij 2e vergrijp terug naar land herkomst
- Water-, energiebedrijven en woningcorporaties nationaliseren.
- Scholen op religieuze grondslag niet meer financieren
- Afschaffing staatstv (is toch alleen maar goed nieuwsshow, veel reklame en sullige John de Mol en Paul de Leeuw spelletjes)
- ...

The Prisoner | 02-03-09 | 09:26

De overheid moet niet bij de burgers geld gaan wegtrekken als er een crisis is. Dat is juist het moment om te gaan investeren om de boel weer aan te zwengelen. Als de economie weer draait DAN ga je je leningen aflossen, maar dan moet je dat inderdaad wel doen en dan niet ineens met geld gaan lopen smijten voor nutteloze ongein.

Als ze moeten bezuinigen dan moet ze dat bij de overheid zelf doen. De overheid kan bijvoorbeeld besparen door minder ambtenaren in te huren voor het klaverjassen/chatten. Minder ontwikkelingshulp, minder leger ongein etc etc

fappefras | 02-03-09 | 09:26

-Ontwikkelingshulp kritisch onder de loupe houden
-Weg uit Afghanistan
-Geen nieuwe gevechtsvliegtuigen
-Subsidies in alle vormen en maten op de schop
-We betalen al jaren teveel aan Brussel
-Ambtenarenkorps verkleinen.
-geen stuiver meer voor alle falende integretieprojecten
-Uitkeringen naar beneden, te beginnen met de bijstandskoning

En zo kan ik er nog wel meer bedenken.

Met je tengels van onderwijs, pensioenen en ouderenzorg afblijven.

Vervroegde verkiezingen om deze volslagen incapabele knurften er uit te trappen (zonder wachtgeld uiteraard).

de veteraan | 02-03-09 | 09:25

@spijtoptantje
Bakvis? zo geil als botervis!

[[[Mad.doC]]] | 02-03-09 | 09:25

Schaf gelijk de hele hypotheekrente aftrek af... (en verlaag de belastingen tegelijkertijd) dat scheelt pas! Dan houden de mensen die nu teveel belasting betalen om het te grote huis van een andere te financieren meer geld over en dat lijkt me wel zo fair. Ze WERKEN er immers voor en dat kunnen de op te groot voet levende huizeneigenaren niet zeggen. AOW is natuurlijk ook al jaren een lachertje, net als alles dat wordt gefinancierd vanuit een omslagstelsel. Wat is er mis met good-old: voor-jezelf-zorgen? Bedacht door mensen die dachten, we hebben er nooit aan mee hoeven betalen, maar we willen wel dat de huidige werkenden dat voor ons opbrengen en door het demografisch waterhoofd op korte termijn naast onrechtvaardig ook onbetaalbaar. En uitereraard kan de zorg in NL miljarden minder kosten door efficientie verbeteringen. In NL moet je voor een ingreep die in andere landen klaar terwijl u wacht is zomaar 8x terugkomen. En ook voor de zorg geldt natuurlijk weer... waarom niet voor jezelf zorgen, maar het ook hier weer door werkenden laten betalen? College geld omhoog zo de eerste van vele maatregelen moeten zijn om het krijgen van kinderen te ontmoedigen. We zijn al met 5 miljard mensen te veel op deze planeet. Bovendien worden veel te veel mensen opgeleid voor de dienstensector en maakt er niemand weer wat. We zitten alleen elkaar aan het werk te houden... Nou ja we zijn ook knetter met z'n allen... zo ik ga weer aan het werk!

synchronicity | 02-03-09 | 09:24

@likmegaties | 02-03-09 | 09:23
Het lijkt me juist dat je wilt investeren in kennis in plaats van daarop te bezuinigen.
We dalen al jaren op de internationale ladder.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:24

Ach, HRA kan ook wel afgeroomd worden boven de 500k. Mensen met zo'n huis hebben geld zat.

Zippy | 02-03-09 | 09:24

ze heeft een punt. 2 zelfs.

Rest In Privacy | 02-03-09 | 09:24

@[[[Mad.doC]]] weet je wel hoeveel het kost om die gasten in afghanistan oorlogje te laten spelen

straatkat | 02-03-09 | 09:24

.. sluit bert koenders liever eens op tot z'n ontslag, graag in een bezemkast zonder internet. Dat scheelt miljarden steun aan de problemenmakers van de derde wereld.

Jan Passant | 02-03-09 | 09:23

de verhoging van het collegegeld vind ik wel een goed punt . die lekkere studentes ook he'

likmegaties | 02-03-09 | 09:23

Proest! Die dumpert nerdjes allemaal bang dat het kinderporno is! Het is een foto van een bloot meisje. Eng hè?

ViperNL | 02-03-09 | 09:23

AOW koppelen aan levensverwachting?

"Toekomst modus aan "
Goedemorgen Meneer Pietersen. Hartelijk gefeliciteerd met uw 67e verjaardag namens het OOT (ouderen opruim team).

We willen u er ook eventjes aan herinneren dat u zich overmorgen moet melden om uw bijdrage aan de bezuinigen te leveren.
Wat zegt U ? U wilt niet opgeruimd worden? Ja hoor eens dat is de Balkellende norm en standaard en kunnen we ook niks aan doen. Prettige dag nog meneer Pietersen en vergeet vooral niet om de kaarsjes op de taart goed uit te blazen.
Zou toch zonde zijn al u op uw laatste dag voortijdig zou sterven.
"Toekomst modus uit".

apennootje | 02-03-09 | 09:23

OF er zijn HEEL veel arme sloebers die zorgtoeslagkrijgen (wat dat ook moge wezen), OF er zijn HEEL veel mensen met een huis duurder dan 1 miljoen euro...

Van beide opties lijkt het me gerommel in de marge.. dus ik zie niet in hoe dit 33 miljard moet opleveren?

John McClane | 02-03-09 | 09:23

Opzich is het verhogen van de AOW is geen gek idee, maar dan ook koppelen aan een arbeidsverleden, bijv na 40 of 43 jaar mag je stoppen. Of je draait het om, hou het op 65 jaar maar werk je langer door dan val je automatisch in een lagere belastingschaal, je doet geen aanspraak op de AOW en jij schiet er mee op dat je een appeltje voor de dorst hebt.

Verder kan de overheid flink bezuinigen op de EU, waarom moeten we netto de grootste betaler zijn? Ontwikkelingshulp kan stuk worden teruggeschroeft. nieuwe ontwikkelingen kijk naar reeds gerealiseerde trajecten ipv zelf het wiel uitvinden (2miljard voor ov chipdinges)

Bluto Blutarsky | 02-03-09 | 09:22

Ze bezuinigen weer op de verkeerde dingen. Ik mis de 5 miljard ontwikkelingshulp, miljoenen aan wachtgeld voor mislukte politici, miljoenen aan kansenwijken etc.. ik zie alleen maar bezuinigingen voor mensen die WEL iets van dit land willen maken! stelletje linkse losers!

WillemWordtWakker | 02-03-09 | 09:22

Mis ik op het lijstje een vermindering van het aantal ambtenaren? In vroeger tijden zetten ze dat als maatregel ook altijd bij de plannen.
Niet dat er wat toe deed want aan het eind van de periode waren er altijd meer ambtenaren dan voorheen.

knight03 | 02-03-09 | 09:22

@Speitoptantje | 02-03-09 | 09:20
Ik heb het haar net gevraagd, ze is 19

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:22

@DenLangel*l | 02-03-09 | 09:18
Dansgezelschappen en kunstenaars zijn de kosten niet, dus laat die ons maar entertainen in bange dagen.
Maar waarom kunnen ze mij het nou niet duidelijk maken dat deze 4 miljard daar naar wordt overgemaakt.
Wanneer gaat de politiek eens de resultaten naast de kosten leggen.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:21

De Volkskrant berichtte gisteren zeer opvallend NIET over de meerderheid van de PVV in de peilingen. Van de ene kant hufterig maar van de andere kant misschien ook wel verstandig aangezien de vorige keer dat ze paniekerig berichtten dat een rechtse partij de grootste was Pim Fortuijn's laatste uur had geslagen.
Toch raad ik Geert Wilders aan deze week extra alert te zijn en het kogelvrije vest flink aan te strakken.

wakkere_nederlander | 02-03-09 | 09:20

Ze kunnen toch de stroom geld naar de zuidkant van de Middellandse zee stop zetten? Kunnen we allemaal ook nog eens op ons 50ste stoppen met werken en eindelijk eens een aantal kanswijken slopen.

Stroopdoos | 02-03-09 | 09:20


Twijfelt ernstig aan het 18+ gehalte van de chica op de pica

Uitstraling van een bakvis, zoveel is zeker.

Speitoptantje | 02-03-09 | 09:20

@disclaimer | 02-03-09 | 09:16
Kort door de bocht hoor je vergeet in je berekening ook nog onderhoud, transport en scholing van het onderhoudspersoneel mee te nemen.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:19

Geloof dat de meeste reaguurders er juist wél last van hebben dat het collegegeld wordt verhoogd!

keeskooskaas | 02-03-09 | 09:18

niet snijden in dansgezelfschappen, kunstenaars en de miljarden die we jaarlijks over de grens storten direct in de zakken van corrupte stamhoofden?

DenLangel*l | 02-03-09 | 09:18

Dus als ik het goed begrijp is er bezuinigd de jaren die dit meisje telde?

Nou. Als dat alles is kan ik er best mee leven...

Elkerlyc | 02-03-09 | 09:18

Het is 'Grijs I' of 'Balkenende IV'. Geen combinatie daarvan.

Nee dus! | 02-03-09 | 09:18

Let nou eens op de uitgaven die geen directe invloed hebben op onze of de Europese economie.
Het heeft geen zin om Afrika geld te geven indien we onze handelsbarrières niet afschaffen! Om over de corruptie maar te zwijgen.

Kaas de Vies | 02-03-09 | 09:18

dus Bos red de banken met mijn belasting geld en om mijn te bedanken moet ik inleveren om dat bedrag weer terug te krijgen mmm heb het gevoel dat ik genaait wordt

straatkat | 02-03-09 | 09:17

Jaaa, de consument draait op voor de crisis omdat ze deze ook "veroorzaakt* hebben NOT! Balky 4 niet even crashen gaan kan? 'k weet nog wel een akkertje waar plaats is.

Stroopdoos | 02-03-09 | 09:17

Snap de link met kinderporno niet.

pridsdivd | 02-03-09 | 09:17

"Koppeling van de AOW-leeftijd aan de levensverwachting" is het meest intrigerende. Waar wordt naar gekeken? Levensstijl, ras, sociaal milieu, woonomgeving? Vragen, vragen...

Thomas Chatterton | 02-03-09 | 09:17

Wat ik nou niet begrijp: we komen 33 miljard tekort. Toch willen we 4 miljard op jaarbasis weggeven aan ontwikkelingshulp (whatever that may be). Dus de overheid gaat lenen of stelen om het weg te kunnen geven? Ik mis dit echt als bezuinigingspost. Bovendien: hoe kan het dat van die 100 mrd die we in de afgelopen 50 jaar hebben weggegeven nou steeds niet iedereen een waterpomp in z'n dorp heeft? Da's 50 euro voor iedereen die wereldwijd zonder water zit, wat kost zo'n pompie dan eigenlijk?

disclaimer | 02-03-09 | 09:16

Weer een voorbeeld van hoe de crisis aan mij voorbijgaat.
*in vuistje lacht*

Bier-Sexueel | 02-03-09 | 09:16

Hypotheekaftrek van huizen van boven € 1 mln is weer zo'n maatregel voor de bühne. De huizenprijzen zijn sterk dalende en het gaat per slot van rekening om de hypothecaire lening op het eerste huis. Hoeveel mensen betreft deze maatregel? Kennelijk worden de politici zelf met deze maatregel nog niet getroffen. Bos, Balkenende, Verhagen hebben huisjes die nog geen miljoen kosten dus voor hun gaat de aftrek gewoon door. (Voor mij ook overigens)

knight03 | 02-03-09 | 09:16

Jullie zijn gehackt... Link verwijst naar pedo plaatje...

links tuig | 02-03-09 | 09:16

Gelijk hebben ze, die zorg loopt de spuigaten uit. Geen zorg levert ook minder AOW klanten op, dus win-win zou ik zeggen.

Politeia | 02-03-09 | 09:16

ondenkbaar natuurlijk dat Koentje moet ophouden met zich in de VN inkopen of dat er subsidie's aan luchtverplaatsers op de schop gaan. Kudtkabinet.

Fragony | 02-03-09 | 09:14

22 miljard voor de AWBZ is inderdaad wel heel veel.

[[[Mad.doC]]] | 02-03-09 | 09:14

Damm nu heb ik kinderporno op de computer van mijn baas gezet * misdaad anoniem belt*

dam-dame | 02-03-09 | 09:14

@bodyhair | 02-03-09 | 09:11

Snap ik. Toch heeft het iets treurigs dat GS bezoekers één zo'n plaatje skyrocketen, terwijl er van dit soort plaatjes miljoenen op internet te vinden zijn. Dat belooft nog wat, dumpert als de Nederlandse 4chan...

Thomas Chatterton | 02-03-09 | 09:13

Goed stukje tekst, Hoxha. Je lijkt wel parlementarier: Eerst een boel slecht nieuws brengen en daarna iedereen weer afleiden van de inhoud. En gezien de eerste reacties hierboven is het blijkbaar kinderlijk eenvoudig.

uninvited guest | 02-03-09 | 09:13

Ja zeg, alsof ik nog niet genoeg collegegeld betaal! Potjandorie!

Nlz® | 02-03-09 | 09:13

Koppel AOW aan levensverwachting Wakker NL en crisis is op paar maanden opgelost...

KoningKudo | 02-03-09 | 09:12

"Een minder scherpe variant is de geleidelijke verhoging van de AOW-leeftijd van 65 naar 67 jaar"
Nog even en je moet echt je hele leven werken!

Frappant | 02-03-09 | 09:11

Bezuinigen op de zorg? Ja, bij de managers, maar verder niet, zijn ze nu helemaal besodemieterd?

fuckje | 02-03-09 | 09:11

Ik dacht dat Balkie van de hypotheekrente wilde afblijven? Onbetrouwbare gast.

il barbiere | 02-03-09 | 09:11

@thomas -
ik had een kamelenteentje verwacht of een goede upskirt. Maar je hebt hier zeker een punt

bodyhair | 02-03-09 | 09:11

damn... nsfw fuckers!

bodyhair | 02-03-09 | 09:10

Valt reuze mee inderdaad.

@Phoib | 02-03-09 | 09:09

Alsof je dat niet had kunnen weten

Thomas Chatterton | 02-03-09 | 09:10

Een NSFW bij dat plaatje was fijn geweest...

Phoib | 02-03-09 | 09:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken