achtergrond

Geenstijl

F-16 oud maar niet afgeschreven. Letterlijk

revell.jpgWéér een argument om de JSF niet aan te schaffen: de F16 is nog niet afgeschreven. Een Nederlandser redenering is bijna niet voor te stellen. Volgens Bert Kreemers, voorheen defensiewoordvoerder en nu deskundoloog bij instituut Clingendael, is de F16 berekend op een totaal van 6.000 tot 8.000 vlieguren. Dat aantal wordt op z'n vroegst pas in 2020 gehaald, dus om over een jaar of vijf al te beginnen met de vervanging door de JSF is veel te snel. Meneer Cremers gaat daarbij wel voorbij aan een ander, niet geheel onbelangrijk argument: de F16 begint inmiddels een beetje achterhaald te raken. En onze luchtmacht heeft niet geweldig goede ervaringen met achterhaalde jachtvliegtuigen. Zo was de D.21 (filmpje) in de meidagen van 1940 ook nog lang niet afgeschreven. Dat de Messerschmitts van de Luftwaffe desondanks gehakt maakten van de Fokkers, kwam doordat de Duitse kisten veel moderner waren. De Nederlandse luchtmacht had met de Fokker G.1 (filmpje) weliswaar een toestel dat de Mof van repliek kon dienen, maar omdat Den Haag veel te laat met de modernisering van de luchtvloot was begonnen, waren er onvoldoende G.1's geproduceerd. De gevolgen zijn bekend .... GeenStijl Aeroworks raadt gewoon de JSF aan. Met de mogelijkheid voor een F-22 Raptor upgrade. Gewoon omdat straaljagers cool zijn.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.