Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

555-miljoenen voor tsunami foetsi

triodebiel.jpg Weet u het nog? Drie jaar geleden. De eerste week van 2005. Bijkans ontelbaar veel BN'ers zette zich naar aanleiding van de tsunami in Azië tijdens een radio/TV marathon geheel belangeloos in voor verzopen Indonesiërs. Bezorgd en geëngageerd Nederland zamelde ruim 200 miljoen aan hulpgelden in. Sinterklaasje Staat deed daar nog eens 300 miljoen pietermannen bovenop. Voelde goed destijds, he? Welnu, van al die centen weet niemand meer waar ze precies gebleven zijn en wat het resultaat er van is. Was in 2006 al min of meer bekend. Maar nu is het officieel onderzocht door maar liefst 17 internationale Rekenkamers. Uitkomst: Controle is er niet geweest, informatie ontbrak en duidelijke regels non-existent. Ofwel, bedankt voor het afkopen van uw geweten. Fijn dat u keek en tot de volgende gruwelijke ramp. Maar daar.. [ernstige blik + camera 5 inzoomen] hoor je die bevlogen padvinder op Ontwikkelingswerk nou nooit over..

Reaguursels

Inloggen

Als ik dit lees wordt ik witheet van woede. Ik woon in Khao Lak , een van de zwaarst getroffen gebieden tijdens de tsunami. Ik werkte daar en leefde er met mijn vrouw en zoontje van een half jaar.
In een klap was ons leven geruineerd. We hebben de meest afschuwelijkste gebeurtenissen gezien.De ene dag leef je in het paradijs , de andere dag loop je op je slippers kinderlijken te bergen. Emotioneel en financieel zaten we aan de grond. Alles verwoest ,geen werk, vele vrienden dood.
Ik heb een maand later de Nederlandse ambassade gebeld of er enige hulp mogelijk was. En deze zeiden letterlijk.
"Nee , daar beginnen we niet aan".
Van al dat hulpgeld heb ik nooit ene Eurocent gezien.
Ik heb ook nooit iemand gezien om te vragen hoe het gaat .
Vier jaar later lijden we nog steeds onder de finacieele problemen ontstaan door
de tsunami. Dan begrijpt je wel waar ik witheet van wordt.

hammerclam | 18-12-08 | 09:42

Reddingsplannetje in het water gevallen...

dat meen je niet! | 17-12-08 | 14:57

En daarom geef ik dus NOOIT. En Bert Koenders geeft al genoeg, pff, terwijl we hier in NLD nog voedselbanken nodig hebben.....

loenatic | 17-12-08 | 13:15

Ik ben er trots op geen cent te hebben gegeven aan deze flauwe kul. Het is overigens allah's wil dat dit gebeurt is dus jammer voor al die zielige mensen daaro. Maar ik wist al van te voren dat dit geld nooit deze mensen zou bereiken. Dat weten mensen maar het voelt zo goed. Nu wed ik dat een hoop hoge Pvda en GL stemmers dit geld achterover hebben gedrukt, want die runnen doorgaans dit soort stichtingen en doorgaans zijn hun degene die er het meeste aan verdienen.

ExtremeExtremist | 17-12-08 | 12:59

Wat dacht je van 1x reag. per keer?
Wordt een beetje wild van 10x de mening van bv. zwavelzuur te lezen..

Goed, onderwerp:

Heb 1 keer op tc gezien dat ze gele plastic kano´s uit stonden te delen.
Ik ga ervanuit dat die 50 eu die ik gegeven minimaal 2 van die kano´s qua kosten gedekt hebben ....

jan1000000 | 17-12-08 | 09:30

Daarom geef ik nooit wat voor buitenlandse goede doelen, corrupt zooitje.

Pikkestrijder | 17-12-08 | 08:27


Goede doelen in het buitenland kunnen mijn rug op...

Ik geef nog maar aan 1 goed doel in het buitenland, en dat is aan ik zei de gek wanneer ik in het buitenland op vakantie ben..

MarK321B | 17-12-08 | 08:15

"geheel belangeloos in voor verzopen Indonesiërs."

Ies grappig. Maar wie werd er beter van? Dat willen wij weten :P

Niertje | 17-12-08 | 07:39

Zeer voorspelbaar, maar gelukkig heb toch nul komma niks gestoord, dus dat boeit me geen flikker ! Net als die vloedgolf en die mensen daar, laat dat zootje maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Hopelijk dit jaar weer een vloedgolf, dan valt er ten minste nog wat te lachen op die saaie 2e kerst(hang)dag.
Alvast een keiharde kerst toegewenst !

RugOp81 | 17-12-08 | 03:51

-weggejorist-

Ongelikte Beer | 17-12-08 | 03:10

Koenders moet die centen benutten om structurele oplossingen te verzinnen waaraan onze bedrijfsleven iets heeft.

Een dictator een paar miljoen geven lost niets op. Kun je het beter aan mij geven ga ik wel een avondje stappen met die dictator en hem wat suggesties geven hoe je humaner kunt martelen.....

paranoia | 17-12-08 | 00:10

De subsidie is overgemaakt naar Tsoenamië, dan klopt het toch?

Waaromdan? | 17-12-08 | 00:09

Daarom heb ik niets gestort.
Bij de volgende ramp sta ik vooraan om het te organiseren.
Iemand moet het toch doen?

B1OO | 16-12-08 | 23:43

Er bestaan vele tsunami, als ik mijn loonstrook ontvang blijkt dat er in nederland een zeer grote tsunami-dieven van links alooy met mijn geld aan de graai is.

da salvo | 16-12-08 | 23:32

Mooiste was het "Rode Kruis". Bij de Tsunami in Sri Lanka hadden Canadese militairen vele nieuwe strandhuisjes neergezet. De volgende dag plakte het Rode Kruis posters op met de mededeling dat zij met het ingezamelde geld de huisjes er hadden neergezet. Natuurlijk moest dit verhaal snel de doofpot in. Net als "Plan". Want die zijn beter berucht onder naam (Zwendel) Foster Parents Plan. Al die laaienlichters leven van het korte memorie van mensen.

Onderduiker | 16-12-08 | 23:05

heeft iemand Petertje de Vries al ingelicht? Die schijnt nogal goed te zijn in het opsporen van kwijtgeraakte attributen waarvan iedereen eigenlijk van tevoren al wist dat t niet goed terecht zou komen.

bitterzoet | 16-12-08 | 22:45

Ik weet dat van dat geld de sharia in Atjeh is gefinancieerd. Er hebben al heel wat jonge vrouwen klappen met de stok gekregen. Bedankt nog!!

vinque | 16-12-08 | 22:43

Goede doelen zijn complete onzin. Maar dat zei ik toen al.

Horror Skopie | 16-12-08 | 22:39

Er zijn waarschijnlijk goede sigaren van gerookt en mooie wijnen van gedronken.

GSpot | 16-12-08 | 22:18

@Mwah

En Ja, ik vind mezelf pedagogisch didactisch correct.

Thunderchild | 16-12-08 | 21:21

@ mezelf:

En dan nog. Het is niet handig om ze in de eerste fase na de ramp te laten gaan natuurlijk. Dan zijn de eerstehulptroepen nog bezig met hulp bieden. Daarna en tegelijkertijd moeten ook de lijken geruimd worden. En enige voorbereiding is vereist. Maak er een hulpproject van. Attendeer op alles wat ze niet hebben als ze ter plaatse zijn. Laat ze aan de hand daarvan een plan maken. Communicatie met de bevolking/autoriteiten: Wat is als eerste nodig, wat gaan we doen, hoe komen we aan materialen, hoe gaat het logistiek lukken, enz. Je kan verschillende richtingen van het VMBO combineren of verschillende scholen, weet ik veel. Ik denk dat zoiets best leerzaam kan zijn, en een ervaring waarover jaren later nog gepraat word. En dan bedoel ik niet op een traumatische manier.

Thunderchild | 16-12-08 | 20:50

Basisschool? Heb ik niet gezegd geloof ik. Maar ik denk dat als je met een groep reist wel een beetje kan afdingen op de prijs hoor. Kan goedkoper. Em kwestbare kinderen? Dat is maar net hoe kwetsbaar ze gehouden worden.

Thunderchild | 16-12-08 | 20:41

@thunderchild
jij stelt voor kwetsbare basisschool kinderen voor 2000 E pp, waarvan 1000 voor een vliegtuigmaatschappij, naar een rampzalige, gevaarlijke en wereldschokkende toestand in Azie te laten kijken. nice

mwah | 16-12-08 | 20:30

Een schoon geweten begint bij je zelf, verder geef ik nooit aan collectanten omdat de staat dat al voor mij doet en ik netjes mijn belastingen betaal.

Beëlzebul | 16-12-08 | 20:02

@Mastermats:

Ik krijg nu ook zin in de Volgende Tsunami
nog meer artiesten en bnner vermaak!

Ahjohlikkum | 16-12-08 | 19:50

echt triest is dit jonge, verzamelen we met ze alle geld, zit er nu een hele rijke klootzak op hawai een beetje van dat geld te chillen:( vind ik niet kunen hoor

mastermats | 16-12-08 | 19:46

Parlementair onderzoek !!!!

Prikker | 16-12-08 | 19:34

@Dostranamus:
Heb je geenstijl niet in de gaten gehouden, pr0n en tissues waren alleen nodig.

Ahjohlikkum | 16-12-08 | 19:32

@Dostranamus:

Elk moment kan het afgelopen zijn op deze of andere manier. Dus waarom zou je je druk maken?

Thunderchild | 16-12-08 | 19:28

Is iedereen trouwens al goed voorbereid op de komende kosmische ramp?
Die met die meteoriet, meteoor, of hoe je het noemen wilt, maar in elk geval een groot stuk steen uit de ruimte.
In Canada en het noorden van Amerika alsook in Nieuw Zeeland zijn al enkele voorproefjes gevallen.
De ramp die voorspeld is voor 2012 zou wel eens in 2008 kunnen plaatsvinden omdat er in de kalender van de maya`s een fout zit van 4 jaar.
Ook Jezus, (wie kent hem niet), is 4 jaar eerder geboren dan het jaar 0 waardoor we eigenlijk in het jaar 2012 nà de geboorte van Jezus zitten.
Tussen 21 en 23 December van dit jaar zou deze ramp plaats moeten vinden.
We kunnen in het ergste geval dus nog 6 à 8 dagen reaguren.
"gaat nog snel inkopen doen" Veel droge crackers, meel etc.

Dostranamus | 16-12-08 | 19:25

-weggejorist-

Dostranamus | 16-12-08 | 19:23

Een clevere overlevende had een hoop geld kunnen verdienen door excursies te leiden voor ramptoeristen. Had een leuk en leerzaam schooluitje geweest om de Nederlandse schooljeugd de effecten van een watersnood te laten zien. Ik denk dat dat goedkoper was geweest dan die 300 miljoen. Bovendien had de plaatselijke economie er ook van kunnen profiteren waardoor de boel sneller herbouwd had kunnen worden. Dat is pas directe hulp. En je hebt er nog goed studiemateriaal voor terug ook.

Thunderchild | 16-12-08 | 19:14

Miljoenen verdwijnen in de zakken van Aziatische "hulpverleners", maar zeer zeker ook in die van NEDERLANDSE (!!!!!) "hulpverleners".

Bronstig | 16-12-08 | 19:13

Ik vind het ook altijd mooi om te zien dat iedereen gewoon langs de plaatselijke dakloze met de daklozenkrant loopt bij de supermarkt en een uur later, op de bank voor de TV, zogenaamd ineens WEL medelijden heeft met de minder bedeelde medemens. Laat me niet lachen zeg! Als de armoede letterlijk voor je snuit staat raakt het je totaal nog niet in het minst, en dan moet ik geloven dat iedereen zo goed en aardig is als 'ie n.a.v. een afstandelijke TV actie geld geeft om mee te doen met de rest? Kom nau zeg. Ha ha.

Hulp bieden en geld geven is iets voor de Overheid. Van het geld van het schijnheilig en zwijgend plebs. En dan nadat er over die schenking goed nagedacht is door een minister of staatssecretaris die van de hoed en de rand weet. En die niet zomaar aan de eerste de beste kut stichting donereert.

Zwavelzuur | 16-12-08 | 19:07

Ik snap heel die hulp trouwens ook niet. Die mensen hadden om te beginnen eigenlijk al niks. Na die golf hadden ze nog steeds niks, maar wel meer ruimte. Joh, al die goede doelen bestaan alleen om de mensen hier aan het werk te houden.

Thunderchild | 16-12-08 | 19:06

Langdurig pvda-gedrag dat erg ingesleten is geraakt bij mensen die rijk van de ellende van anderen worden: smijt ergens geld naar toe en vraag niet om een bonnetje. Pronk zei het al, "als van iedere honderd gulden er 1 goed terecht komt dan moeten we doorgaan".

leefbarbaar | 16-12-08 | 18:58

Ik geef al jaren niks meer aan goede doelen,het gaat toch altijd mis en het geld komt toch in de verkeerde zakken terecht.
Ik ga liever met dat geld op vakantie naar een derde wereldland en geef het daar zelf uit aan de plaatselijke middenstand.
Zorg je voor werkgelegenheid en de kans voor de mensen werkelijk wat op te bouwen.
Geld geven of ontwikkelingshulp daar help je een land en bevolking mee naar de klooten.

arob/zwart | 16-12-08 | 18:53

Westermoskee is dat dus (waarom kan ik hier nou niet editten joh)

Thunderchild | 16-12-08 | 18:45

@Zwavelzuur:

Ik was gewoon in de war met de wastermoskee :)

Thunderchild | 16-12-08 | 18:44

Okee dan :)

Zwavelzuur | 16-12-08 | 18:43

@zwavelzuur:

OK, het ligt iets anders. Maar dat neemt niet weg dat de mensen die financieel bijgedragen hebben aan de moskee wel opgelicht zijn.

Thunderchild | 16-12-08 | 18:35

Twee dagen na die tsunami heb ik €100 euro gedoneerd.
Jaarlijks meer dan duizend euro`s aan goede doelen gegeven.
Kort daarna ben ik gestopt met giften en geef ik sindsdien geen enkele cent meer aan dit soort van bandieten. Nooit meer.
Ook de keurige en ècht betrokken vrijwilligers die met een collectebus aan de deur komen geef ik niets meer. Spijtig voor hun.
Ik zal pas weer overwegen om te geven wanneer de hele goededoelensector
compleet gesaneerd is.
Dat zal o.a. moeten inhouden dat bijna de complete top uit vrijwilligers zal moeten bestaan, (waarvan niet èèn boven de Bakkelendenorm zal moeten komen), èn dat er jaarlijks een financieel en goededoelenverslag geplubliceerd dient te worden dat voor iedereen in te zien is, openbaar is, en dus volledig controleerbaar.
Jammer dat ze dan allemaal afhaken.

Dostranamus | 16-12-08 | 18:31

@zwavelzuur:

Dan zal ik wel verkeerd begrepen hebben waarom de islamitische gemeenschap hier op Zuid zo boos is op het bestuur van de nieuw te bouwen moskee. Ik dacht toch echt dat dat iets te maken had met spontaan opgelost geld. Maar ik zal niet goed geinformeerd zijn dan. Ik zal het nog eens nakijken als dat je gerust stelt.

Thunderchild | 16-12-08 | 18:29

Twee dagen na die tsunami heb ik €100 euro gedoneerd.
Jaarlijks meer dan duizend euro`s aan goede doelen gegeven.
Kort daarna ben ik gestopt met giften en geef ik sindsdien geen enkele cent meer aan dit soort van bandieten. Nooit meer.
Ook de keurige en ècht betrokken vrijwilligers die met een collectebus aan de deur komen geef ik niets meer. Spijtig voor hun.
Ik zal pas weer overwegen om te geven wanneer de hele goededoelensector
compleet gesaneerd is.
Dat zal o.a. moeten inhouden dat bijna de complete top uit vrijwilligers zal moeten bestaan, (waarvan niet èèn boven de Bakkelendenorm zal moeten komen), èn dat er jaarlijks een financieel en goededoelenverslag geplubliceerd dient te worden dat voor iedereen in te zien is, openbaar is, en dus volledig controleerbaar.
Jammer dat ze dan allemaal afhaken.

Dostranamus | 16-12-08 | 18:29

Nee.

Zwavelzuur | 16-12-08 | 18:25

@zwavelzuur:

Ach, daar raakt soms ook weleens wat geld 'zoek' he?

Thunderchild | 16-12-08 | 18:21

Thunderchild | 16-12-08 | 18:15: "Zeker een soort van moskeebestuur dat over de geldstromen ging."

Wat dat met het topic te maken heeft is mij een raadsel idioot.

Zwavelzuur | 16-12-08 | 18:19

Zeker een soort van moskeebestuur dat over de geldstromen ging.

Thunderchild | 16-12-08 | 18:15

@Mister Lusso | 16-12-08 | 18:02 :
Ja, duh! Dat haalt je de koekoek!
-
[quote]
Sinterklaasje Staat deed daar nog eens 300 miljoen pietermannen bovenop.
[/quote]
-
Daar zaten ook jóuw belastingcenten bij!

Bert M. | 16-12-08 | 18:13

Mister Lusso | 16-12-08 | 18:02 | Quote: "Van mij hebben ze nooit een cent gekregen dus ik heb geen cent verspilt!"

Klaarblijkelijk zijn de centen van O&W voor jouw scholing wel verspilD.

Zwavelzuur | 16-12-08 | 18:10

Niet bekend is waar dat geld naartoe is gegaan, maar dat wil niet zegen dat het slecht terecht is gekomen of dat er wat aan de strijkstok is blijven hangen. Of zie ik dat verkeerd?

Zwavelzuur | 16-12-08 | 18:09

Van mij hebben ze nooit een cent gekregen dus ik heb geen cent verspilt!

"Bezint eer ge begint" moet eigenlijk "Bezint eer ge geeft zijn"

Mister Lusso | 16-12-08 | 18:02

hahahahaha... we worden dom gehouden ? door wie.... als je te dom bent om zelf te denken, dan word je gewoon lekker opgelicht door al die geldgraaiers, die in grote dikke kantoren op veel te dure stoelen in op-maat-gemaakte pakken de hele dag uit hun neus zitten te vreten... en om 4 uur staat de champie te wachten, om zich voor het dure diner, nog even lekker vol te tanken, waarna ze in hun dure bolides uit de giftenkas betaald, naar het duurste restaurant te begeven en daarna nog even de slappe prikkerd in een vunzig rond bad door een duurbetaalde pijpdame te laten opsteken tot zeer grote hoogte......... dat denken ze dan ! Hoera voor de vele giften..... blijven doen !!!!!

jagua | 16-12-08 | 17:53

Ik was zeer verbaast geweest als het geld wel goed was terecht gekomen!

HemiV8 | 16-12-08 | 17:45

MenaceAnass | 16-12-08 | 16:37
Je bent misschien een van de weinige die het wel kunnen zien.

souty | 16-12-08 | 17:36

Ach, ach, ach wat moest ik me toen verdedigen, en wat was ik toen (nu nog meer trouwens) negatief. Al die naieve sukkels die zich door zo'n plebsshow laten opnaaien. Als iedereen zo denkt als jij komt er helemaal geen geld aan, hoorde ik dan. 555 miljoen minder idd, die niet verdampt in de zakken van de vele stichtingen, "bestuurders" en snoepreisjes. Hoeveel van die 555 stond er eigenlijk op Icesave?

penis-aqua-rosA | 16-12-08 | 17:32

-weggejorist-

Ongelikte Beer | 16-12-08 | 17:18

Daarom geef ik geen geld, dit weet je van tevoren....

Enne oh ja, ik kan t tegenwoordig ook niet meer missen!

Ik val zeg maar tussen de voedselbank (kuch) en de rijken in, gewone werker dus....

bhtriks | 16-12-08 | 17:07

[email protected] Riest | 16-12-08 | 16:40
Helaas pindakaas.
-
Het is te gemakkelijk weer miljoenen uit de beurs van de mensen te trekken.
Gewoon een zielig negerkindje op TV en het geld stroomt weer binnen.

Moi2 | 16-12-08 | 16:54

SPOEDDEBAT SPOEDDEBAT SPOEDDEBAT :)

*Zoek spandoek*

Bonaparte | 16-12-08 | 16:43

MenaceAnass | 16-12-08 | 16:37
beter nog, blijf maar weg

hetluis | 16-12-08 | 16:41

Die Ebeneezer Scrooge was zo gek nog niet!

Boris Poepnagel | 16-12-08 | 16:41

1) bijzonder lullig voor de in nood verkerenden?
2)Wie the f*ck is er dan nog te vertrouwen?
3)Gaat er iemand voor gaas of is het "weg is weg" helaas pindakaas!

Moeten ze Peter R De Vries maar eens op afsturen waar dat geld gebleven is.

dick3190 | 16-12-08 | 16:40

@ linkisooknietalles
tsja, en ik heb wel gegeven, en het is er ook niet gekomen. Wie is er nu slimmer?(A)

Lop | 16-12-08 | 16:39

Het is een grof schandaal!
Ik wil mijn 5 Euro sofort ZURÜCK, of dhr. Bert 'Gekke Bertje' Koenders wordt deze kerstmis nog blootgesteld aan de kieteldood. En dat is levensgevaarlijk, kan ik Gekke Bertje hierbij melden!

Boris Poepnagel | 16-12-08 | 16:38

wij worden dom gehouden op het moment zelf maar zodra de pleuris uitbreekt dan doen ze alsof hun neus bloed ( de politici ). zij weten waar en aan wie ze het geld geven en of die personen te vertrouwen zijn of niet, maar ja in wiens voordeel en oogpunt bedoelen ze nou met vertrouwen? In het oogpunt en voordeel van degene die er een slaatje uit kunnen halen op langere tijrmijn. Niks armen en de mensen die het geld doneren. NEE! WERELDMACHT en DOMINEREN VAN ZIVEEL MOGELIJK en de volgende stap is MONDIALISERING.......
hahahaah mensen toch!!! het is duidelijk en het wordt je ook nog eens elke dag voorgeschoteld onder een dun laagje groom......... kijk daar eens onder dan zie je de waarheid......

MenaceAnass | 16-12-08 | 16:37

En dan die sukkels die zeiden dat als je niets gaf, er helemaal niets bij die arme mensen kwam. Ik hen toendertijd helemaal niets gegeven aan 555 en daar ben ik nog uitermate content mee.

linksisooknietalles | 16-12-08 | 16:33

Waarom verbaast me dit bericht nu niet?

Malibu Stacy | 16-12-08 | 16:33

Ik riep het toen al tegen iedereen in mijn omgeving en werd vervolgens uitgemaakt voor egoïst. Ik was namelijk de enige die niets stortte en zij stortten allemaal rond de 50 euro van hun zuurverdiende geld. Nu kan ik ze met dit bericht om de oren slaan: prettig om te lezen, zo vlak voor kerst.

cultheld | 16-12-08 | 16:31

MenaceAnass | 16-12-08 | 16:23
en u denkt dat wij tijd hebben dit alles te lezen; beetje inkorten graag en dan terugkomen

hetluis | 16-12-08 | 16:29

Dan zijn er nog mensen die vreemd opkijken wanneer je eerlijk toegeeft niets aan goede doelen te geven.
.
@MenaceAnass 16:23
Interpunctie en correct gebruik van hoofdletters maakt uw betoog wat leesbaarder (grammatica regels zijn voor het gemak maar even genegeerd).

kapotte_stofzuiger | 16-12-08 | 16:26

lang bericht hierboven.
Oftewel: Tja...

Vogelschwanz | 16-12-08 | 16:26

misplaatst geld, verdwenen, vingerwijzen, geven dan pas controleren? Mensen we wijzen graag naar anderen en maken ze zwart voor hetgeen dat onze politiek, bankwezen en machthebbers aan onszelf te danken hebben.onze machthebbers, bankwezen en politiek hebben het geld zelf doorgesluist, aan corrupte staatsmensen en politici waarvan wij het wisten dat ze zo zijn met een doel om eigen macht en belangen te krijgen in dat land voor latere en betere tijden.Dus wij hebben ons verzekerd voor een appeltje voor de dorst. Dus hou op met vingerwijzen en beschuldigingen en zwartmakerij van onschuldigen die er zelf niets aan kunnen doen, maar wijs naar de staatsmonopolistische kapitalisme die deze en andere landen misbruikt en leegknijpt van hun natuurlijke bronnen en schatten.Denk je nou echt dat ontwikkelingslanden of achtergestelde landen of derde wereld landen nou echt zo veel jaren, eeuwen zo arm zijn en blijven omdat het een bodemloze put is, NEE onze mooie economie en landen die draaien op arme landen en hebben onze rijke economie te danken aan hun. Zij worden bewust arm gehouden en er wordt bewust een corrupt staatshoofd geplaats die naar ons luisterd en zijn ogen sluit wanneer wij dat willen, en anders wordt er een ander geplaatst die wel luisterd, kijk maar naar irak met sadam, en eerder in iran, diverse lande in Zuid-Amerika en niet te vergeten indonesie (300 jaar lang), Afrika sinds de besetting van o.a. zuidafrika(kaapstad), de originele bewoners van heel het continent Amerika ( de indianen ) en ga zo maar door. Mensen haal die oogkleppen af en beschuldig de ware schuldigen van dit valse spel waarin wij de poppetjes zijn en hou op met inhoudsloze onzin praat en begin bij je eigen leiders en banken.Dat zijn de staatsmonopolistische kapitalisten, zij geven geen moer om jou en mij maar aan macht en meer macht en absolute macht.... Denk daar maar eens aan en zoek het aub op! ik daag je daarin uit om mij het tegendeel te bewijzen. en nogmaals hou op met onzin aub, je zet jezelf voor schut.... dank u voor uw tijd en aandacht, Menace Anass

MenaceAnass | 16-12-08 | 16:23

Zonde van het geld dat ik toen heb overgemaakt, nou ja het was uiteindelijk een aftrekpost op mijn aangifte, dat verzacht de pijn..

PS 5 miljard euro geeft Koenders van ontwikkelingssamenwerking uit, hoeveel zal daarvan uiteindelijk foetsi zijn? Dit geld wordt zonder enige echte instemming bij u ge-int en uitgegeven. Een goed doel moet de volgende keer zijn fouten van de vorige keer goedpraten of er komen betere concurrenten, zeker als mensen die doelen met elkaar kunnen vergelijken www.snakewool.nl/vergelijk/goede-doele...

seven | 16-12-08 | 16:22

Ik was in die tijd in Azie. ik heb GEEN GULDEN gegeven aan giro 555. Ik spendeerde het gewoon direct in de aziatische economie. Voelde toch een stuk beter. Al was het maar omdat IK er enorm veel plezier in had.

BYO | 16-12-08 | 16:17

Wie had dat nou verwacht!? Of hebben we daar Fortis voor gekocht?

Doc Damage | 16-12-08 | 16:17

"Omdat er geen uniforme structuur is, blijft veel hulp steken in bureaucratische molens" in jip en janneke taal: Die bureaucratische molens hebben de hele 555 miljoen opgeslokt.. goh, nog nooit eerder gehoord..

Tam Tam | 16-12-08 | 16:08

Waar blijft het Swaffel-item?

Bluebook | 16-12-08 | 16:07

Zoiets hoor je gratis te doen.
Daarom ik geef niks. Ook al is het doel niet verkeerd.
Stichtingen horen niet te verdienen aan andermans ellende!!

RaMoNsTeR | 16-12-08 | 16:04

@ Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:46
Wat ben jij een vieze pisnicht zeg!
Aangezien ik niet de beroerdste ben aanvaard ik bij deze je verontschuldiging.
Wie het laatst lacht, lacht het best! Ook al wil jij perse het laatste woord, je kan het krijgen van. Dus ga je gang want tegen zulke intelligente eloquente erudiete reaguurders als jij kan natuurlijk niemand op.
Dus vermaak me nu nog maar eens een keer, mislukt uitwerpsel.
Doe je best, kom op jochie, je kan het!

GeinPonempie | 16-12-08 | 16:00

En daarom geef ik niks meer aan goede doelen. Ik erger mij kapot aan al dat soort maffiapropaganda zoals Serious Request op 3FM. Als de actie voorbij is, hoor je er nooit meer iets van. Al die landen zitten nog steeds in de verpaupering en ze schieten mekaar er maar af. De corrupte leiders liggen in een hangmat onder een palmboom. Allemaal op kosten van jouw 25 euro voor een plaat op de radio. Mensen denk toch eens na.

Steve0510 | 16-12-08 | 16:00

Welkom bij opgelicht. Nu weet je ook waarom ik de laatste tijd het zo haat om elke keer tijdens domino day een "commercial break" te zien met "welk blokje hoort op welke plaats" om uiteindelijk te horen te krijgen dat de auto naar een medewerkster gaat...

mr_seeker | 16-12-08 | 15:58

Boeie, we geven toch niet omdat we die mensen willen helpen, maar om te zeggen dat we hebben gegeven. Of je nu geld geeft voor een goed doel of voor een concert van de Toppers, als je maar kunt meepraten op je werk.

jullie ook hier? | 16-12-08 | 15:56

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/10/...
Nog zo'n leuke doelgroep van Koenders, al krijgen zij momenteel wel dik klop van Oeganda, Zuid-Soedan en Congo. Blijkbaar waren ze Kony dus echt spuug en spuugzat na jaren van moord, verkrachtingen, ontvoeringen, kindsoldaten en dorpen platbranden. Tja alles gaat nu eenmaal een stuk langzamer in Afrika.

liggend_streepje | 16-12-08 | 15:54

Daarom geef ik nooit aan 'goede doelen'. Wat niet blijft hangen bij die 'hulporganisaties' blijft wel hangen bij die corrupte derde wereld-ambtenaren.

el mero mero | 16-12-08 | 15:49

.... zucht.... ook goede doelen zijn zo corrupt als de pest....
ruim 200.000.000 eurie's pleitos.... enne.... wie was/is de boekhouder ? die met die bmw en villa + zwembad ?

Kris | 16-12-08 | 15:48

@ big bana van traa was ok maar de " bijlmer " burgemeester van einhoven ?

jc-aviv | 16-12-08 | 15:48

Blij dat ik niet gegeven heb voor de tsunami.

Officer Barbrady | 16-12-08 | 15:47

@GeinPonempie | 16-12-08 | 15:37
Oh.... ok...... sorry.... Dacht dat je geaardheid je in de weg zat. Blijkt het gewoon je IQ te zijn.

Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:46

Mastruwasbeer | 16-12-08 | 15:40

En vergeet niet dat die al die ontwikkelingshulp etc. door overheden en rebbelen aldaar als politiek drukmiddel wordt gebruikt om een status que te bereiken waar niemand en met name wijzelf niet op zitten te wachten.

Enige waar ik nog geld in wil steken is in het slopen van subsidieclubs en de Arena.

grote regelneger | 16-12-08 | 15:44

Whahahaaaa! Daarom betaal ik nooit aan goede doelen behalve mijzelf...

mail cheauvinist pic | 16-12-08 | 15:44

In het grote sprookjesboek, - de enige bron van waarheid -, staat geschreven dat het opperwezen de mensen schiep naar zijn beeld en gelijkenis. Maar die mensen aten appeltjes en deden aan neuksex. Het alwetende opperwezen had dit niet voorzien.
.
Dus werd hij boos en verdelgde de mensheid met de Zondvloed, d.w.z. de "Moeder van alle Tsunami's." Vervolgens kreeg het almachtige opperwezen spijt en zei:
" Nooit meer zal ik de mens treffen met een zondvloed!"
En het opperwezen schilderde een Regenboog aan de hemel als teken van zijn goddelijk verbond met de nakomelingen van de gespaarde Noach.
Omdat het grote sprookjesboek de ultieme waarheid bevat, is er slechts ëén conclusie mogelijk. Namelijk, de tsunami van nieuwjaar 2005 heeft nooit plaatsgevonden!


Mr. Bator | 16-12-08 | 15:43

Goh, wat een verassing, geld weg. Het valt me wel op dat dat een ietwat debiele eigenschap van geld is. Op de een of andere "myserineuze" wijze verdwijnt het altijd.
*kuch,Madof,kuch*

Stroopdoos | 16-12-08 | 15:41

En daarom gaf ik niets, geef ik niets en zal ik niks gaan geven. Slechts lokale goede doelen en nog maar heel spaarzaam. Dit is de zoveelste keer dat het bewijs wordt geleverd. Geld verdwijnt in de corrupte zakken van de VN, lokale warlords, handige jongens en linkse clubs met teveel overhead.

Masturwasbeer | 16-12-08 | 15:40


Bij deze aktie word niks verbrast in africa dat garanderen wij.
Het komt niet eens zover.

bijtieakumaai | 16-12-08 | 15:38

Ohnee, ik heb wel eens zaad gedoneerd aan een stel portoricaanse straatkinderen.

sjaakdeslinksesul | 16-12-08 | 15:37

@ Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:28
Nee ik wel dan!?! Jij collectivistische hexagonanale kloothommel!
Als er nou iemand is die de smetteloze personificatie van een atheïst is dan ben ik het wel.
Rot nou ff snel op met je suggestieve 'godvrezende reaguursels'!
Die zijn in geen geval ooit van mijn hand, meneertje liegende Hollander.

GeinPonempie | 16-12-08 | 15:37

@ spanarchist | 16-12-08 | 15:30
Dat zei ik toch ook? Nu hebben we geld gegeven en zijn we genaaid, en door Bos en Brussel wordt ik elke maand gekort op m'n salaris (of ik nou wil of niet).

Wim-Lex | 16-12-08 | 15:35

*doet nog wat extra water in zn whisky*

struinhaas | 16-12-08 | 15:34

Wim-Lex | 16-12-08 | 15:25
Niet helemaal. Hier geef je vrijwillig en blijk je achteraf genaait te zijn, aan Brussel wordt je verplicht te geven terwijl je weet dat je bedrogen wordt. Vrije keuze tegenover verplichting, de geldverspilling in Brussel is erger want continue.

spanarchist | 16-12-08 | 15:30

@Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:19
ben het met je eens, koffieshops betalen ook gewoon belasting over hashies
ik ben zelf indertijd in "contact" geweest met regio Kennemerland en heb ook rare dingen meegemaakt (lees: stelende agenten).
maar ik denk toch dat het beter is de beerput dicht te laten. nederlands is net zo rot als de rest van de wereld. (en waarom zouden we ook beter zijn? )

weedo | 16-12-08 | 15:30

@GeinPonempie | 16-12-08 | 15:21
Ja lutser, ik sta hier ook echt bekend om mijn godvrezende reaguursels.
Laat je toch niet zo snel op de kast jagen, hoef je er ook niet af/UIT te komen.

Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:28

Ben ik even blij dat ik nog nooit iets goeds gedaan heb in mijn leven!

sjaakdeslinksesul | 16-12-08 | 15:28

Gister nog een verkoper aan de deur gehad, wou dat wij kinderen gingen redden. Ik vroeg hem of hij hier liep voor 't goede doel. Nee natuurlijk deed hij dat niet hij moest ook betaald worden. Daarna vroeg ik hoeveel % er naar de organisatie ging (25%), toen wou die opeens weglopen omdat hij nog langs andere mensen moest. Daarna vertelde hij mij dat de buren wel meededen, hoezo een schuldgevoel proberen aan te praten.
Daarna vroeg ik hem of ze werden gesubsidieerd door de overheid. Het antwoord daarop was: "Ja, dat worden wij" mijn antwoord: "Nou daar heb je je geld van mij".

xzaz2 | 16-12-08 | 15:28

Kan me nog een mooi verhaal herinneren van een Haagsche aannemer. Die wou met een paar mensen die kant op om gatis en voor niets met de lokale mensen EN materiaal huisjes te gaan bouwen. Is hem onmogelijk gemaakt door alle hulpinstanties die er zaten. Hij moést via hun alles regelen en kreeg nergens toestemming voor. Of hij zo vriendelijk wou zijn om met zijn personeel en geld op te tiefen naar Nederland. Jajaja, zogada.
-
'Goede doelen' zijn multinationals, rampen zijn potentiële fondsenwervers en daar moet je dus bij zijn. Meer is het echt niet.

Rest In Privacy | 16-12-08 | 15:28

Als er nu een ramp komt kan 555 misschien beter bij de dode bomen insereren, want naar een tv stunt kijkt nu geen mens meer.

acac | 16-12-08 | 15:27

Het was toch al vanaf de eerste minuut duideleijk dat het geld naar alles en iedereen behalve de behoeftigen zou gaan?

grote regelneger | 16-12-08 | 15:26

Niet voor Jan | 16-12-08 | 15:21
Nou ja, Van Traa reed een Citroën BX ten tijde van het ongeluk.
En we weten allemaal dat de kans dat je daarin een aanrijding met een plastic pylon, zelfs bij 50 km per uur, overleefde vrijwel nihil was.
Die kanttekening wil ik dan wel maken.

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:26

Zo dat was dus echt de laatste keer dat ik geld voor een "goed' doel"
(lees: Zwitserse bankrekening van een of andere Afrikaanse dictator)
heb overgemaakt.

kingie | 16-12-08 | 15:26

Desgevraagd gaf degene die op het geld moest passen aan de kritische verslaggever ter plaatse te kennen:

Er kwam een hele grote golf. Al het geld was opgestapeld op het strand. Alles weg meneer.... alles weg...... het is vreselijk.

Sorry, maar nu moet ik echt mijn eigen vliegtuig halen......

Juul | 16-12-08 | 15:26

Tsunami-ramp vond plaats eind 2004. Dus dat is niet 3 maar 4 jaar geleden.

petteflat | 16-12-08 | 15:25

@ spanarchist | 16-12-08 | 15:18

Klopt, maar is een hele andere discussie. Hier wordt de vrijgevigheid van mensen misbruikt, bij belastinggeld weet je gewoon dat je het betaald en dan nooit meer ziet. En in Brussel kunnen ze er helemaal wat van ja (wat kost de maandelijkse verhuizing van het gehele Europese Parlement van Brussel naar Straatsburg (voor 1 week) en terug ook alweer....). Maar nogmaals; is een andere discussie.

Wim-Lex | 16-12-08 | 15:25

-weggejorist-

Somers | 16-12-08 | 15:24

Mmmm. Nu begrijp ik wat BOS bedoeld als hij zegt dat er zorgvuldig wordt omgegaan met de afgepakte belasting centjes van de hardwerkende burger.

Contra | 16-12-08 | 15:24

En zo gaat het met ál die miljoenen die in ontwikkelingshulp wordt gestoken.
Blijft overal hangen en als het eindelijk doorkomt, komt het bij de verkeerde corrupte overheden en milities terrecht.

frickY | 16-12-08 | 15:23

Prachtig miljoenen verdwenen , ben ik blij dat ik toen geen euro heb gedoneerd aan giro555
Stelletje Sick bastards om op deze manier geld in te zamelen en dan te laten verdwijnen.
maarja het is niet het enigste goede doel dat er zo mee omgaat hoor.
dacht je van kleding inzamelen voor leger des heils ?
er zijn al aardig wat boerensloten gedempd met kleding, das jaren terug toen nog in opspraak geweest.
en als die directeuren van de goede doelen hebben wel een aardig riant inkomen, leuk hoor goededoelen hoort op vrijwillebases te zijn , je mag daarvoor geen geld vragen als het om hulp gaat.
ik geef dan ook geen eurocent aan collectes of Giro55 en warchild gezeik , nog even kan je je portomonee gewoon beter omkieperen op straat om een ander te spekken maar iemand te spekken die helemaal geen hulp nodig heeft.
stelletje prutsers die goede doelen

erwin1277 | 16-12-08 | 15:22

@Curacao | 16-12-08 | 15:18

Inderdaad: als je jouw redenering omdraait, dan zou nu heel zwart afrika in een nieuwe BMW of Mercedes rondcruisen als ál dat geld op de juiste plek was terecht gekomen.

Indertijd heeft Hirshi Ali hier in de TK nog een debat over opgestart en ik meen -maar wie corrigeert me ?- dat er sprake was van -alléén uit Nederland- 200 miljard euro ontwikkelingshulp in de loop der jaren. En NL is in absolute bedragen eerder een kleine donateur (alhoewel per capita de allergrootste).

De Droit | 16-12-08 | 15:22

Ja, lieve kijkbuiskinderen, Van Traa was een autoongeluk, Pim Fortuin was geen politieke moord en als je iets hoort of ziet dat niet klopt, word dan maar netjes klokkenluider.

Alle lutsers die hierboven zeggen dat ze blij zijn niets gegeven te hebben: jullie hebben allemaal twee tientjes betaald via jullie belastingen, of, als we de niet-werkende bevolking niet meetellen en het bedrag toerekenen aan werkende mensen, een euro of 100 pp.

sites.google.com/site/disklemer/

disclaimer | 16-12-08 | 15:22

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:19
.
Dat van Van Traa geloof ik niet echt. Maar dat fotorolletje, daar zou ik graag nog wel het fijne van horen van Kok, voordat hij de pijp uit gaat.

Niet voor Jan | 16-12-08 | 15:21

Goede doelen, ontwikkelingshulp, asielzoekerij. In de loop der tijd ben ik er steeds meer achter gekomen dat het grotendeels een grote leugen is doorspekt met corruptie en eigenbelang.
Het is inderdaad veelal misselijke manipulatie van het geweten.
Ik geef er geen cent aan weg.

Martinello | 16-12-08 | 15:21

@ Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:08
Absoluut niet flapdrol!!!
Maar misschien dat jij je op je zwarte kousen pikkie getrapt voelt vanwege mijn onomvloerste gebezigde taalgebruik!?!

GeinPonempie | 16-12-08 | 15:21

En wat dacht je van de rest van de donaties aan arme landen? Of daar wat van terecht komt (wapens kopen).

zakmetgras | 16-12-08 | 15:21

Er zijn altijd anderen die zich er aan verrijken... Ik geef nooit meer wat...
(behalve stichting AAP en het dierenasiel vlakbij)

BarneyBoner | 16-12-08 | 15:20

1 van de redenen waarom ik geen rooie duit aan een goed doel geeft.
Geef liever een meijer aan een arme familie wanneer ik in een arm land ben. Dan zie ik met eigen ogen dat het geld goed terecht komt.

Die grote jongens maken het geld ofwel kwijt of ze gaan ermee beleggen. Ze hebben g*dverd*mme gewoon meer dan de helft uitgepist op de beurs van wat alle nederlanders hebben geschonken de laatste jaren.

de Sjeèper | 16-12-08 | 15:20

Dat artikel over Koenders is een belediging voor kranten-artikelen. Daar moet je een emmer bijkrijgen om het slijm dat van de pagina druipt in op te vangen. En het maagzuur van de lezer. Maar mag ik u allen er ook even fijntjes aan herinneren dat we in 2005 een rechts kabinet hadden ?

Niet voor Jan | 16-12-08 | 15:20

bottehond | 16-12-08 | 15:06
weedo | 16-12-08 | 15:07
Ik weet dat het aluhoedje klinkt wat ik post maar in een land waarin cruciale fotorolletjes verdwijnen sta ik nergens meer van te kijken en dus ook niet van een liquidatie. Immers de geldstromen die rond gaan in de drugseconomie zijn enorm en dus ook de belangen. Verder moeten we eens beseffen dat drugsinkomsten uiteindelijk per saldo ook inkomsten voor de Nederlandse economie zijn. Zo ben ik er van overtuigd dat Holland Casino's in feite een herenakkoord tussen de staat en de onderwereld is en dat het eigenlijk niets anders is dan een belastingkantoor. Jullie witgewassen geld, wij als staat ons belastinggeld. Daar hoeft de staat dan geen moeilijke en langdurige onderzoeken voor te doen want de onderwereld komt het zelf brengen. EHt witgewassen geld wordt daarna legaal weer in de economie gebracht dmv aankopen van huizen, auto's en boten. Dus ja, het klinkt vergezocht maar zo absurd als het lijkt is het wellicht niet. Wie weet wat Van Traa allemaal wist. Misschien wist hij te veel.

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:19

Ja Frans, je zou er bijna van gaan stotteren.

patat - generatie | 16-12-08 | 15:19

Ja maar. Het gaat ook alleen maar om het geven. Het heerlijke gevoel goed te doen. Vanaf de tijd van Biafra en Mies Bouwman is het geld nooit terechtgekomen bij de mensen waar het voor bedoeld was. Maar dat hoeft ook helemaal niet, want dan blijven ze arm en zielig en dan kunnen wij blijven geven. Oh, heerlijk dat geven, net als klaarkomen, wij, Nederlanders, allemaal samen geven, die eenheid, heerlijk, en daarbij kom je er nog mee in de hemel ook.
Mijn bankrek.nr. is: RBTT: 01-30-06800 op Curacao. Geef en wees gelukkig.

Curacao | 16-12-08 | 15:18

Aan de andere kant, in Brussel hebben ze al gedurende 14 opeenvolgende jaren geen accountantsverklaring kunnen krijgen en daar gaan jaarlijks vele, vele miljarden Europees belastinggeld om. Daarmee vergeleken is dit peanuts.

spanarchist | 16-12-08 | 15:18


Men moet geen beroeps sinterklaas benoemen.

bijtieakumaai | 16-12-08 | 15:18

islamitische 'hulp'organsaties schijnen ook terreur aanslagen te financieren met hulpgelden, zoals blijkt bij het onderzoek naar de islamitische terreur in Bombay.

sprx | 16-12-08 | 15:17

@ bottehond | 16-12-08 | 15:04
Ik begrijp de link die jij legt ook wel, maar het is wel een link die er in zekere zin een paar honderd kilometer verwijdert van ligt. En ja het ontgaat me niet dat er allemaal parallellen te trekken zijn tussen de verschillende departementen van de zelfde 'kaste' c.q. gevestigde orde.
Vandaar dat ik ook aangaf jouw linkjes zo goed als altijd te kunnen waarderen. Echter wellicht dat je indien je over info beschikt die meer gerelateerd is aan het GS artikeltje dit wellicht had kunnen plempen (zonder dat ik je verder een verwijt maken wil, hoewel ik me misschien in jouw ogen niet beminnelijk genoeg naar jouw opstel!?!).
ps. (ik denk dat ik toch wel aardig goed begrijpend lezen kan)
Resumerend:
Volgens Bart Tromp verdient dit boek het om op scholen voor journalistiek als prototype van samenzweringsdenken gebruikt te worden, maar de uitkomst zou dan toch wel een geheel andere zijn dan Bart Tromp wenselijk acht. Gezien de uitkomst van maarliefst 16 rekenkamers.

GeinPonempie | 16-12-08 | 15:17

@Ad Fundum | 16-12-08 | 15:13

Prachtig geschreven; chapeau !

De Droit | 16-12-08 | 15:17

Tsja, dat roep ik al jaren, ontwikkelingsgeld en dergelijke gelden is geld weggooien, het komt toch nooit, of in zéér beperkte mate bij de werkelijk hulpbehoefenden.

MrFancyPants | 16-12-08 | 15:16

Geen goed doel krijgt ook maar een cent van mij , ik betaal 52 procent belasting waar Koenders lekker mee strooit.
Opzouten...... zou een ieder moeten doen.

henk en henk | 16-12-08 | 15:16

Het geld is verkwanseld door de zogenaamde hollandse goede doelen fabriek.De
heren hebben mooie helicopter vluchten gemaakt duur geschrants
en vele uitjes gemaakt naar clubjes in thailand .

gerrit5042 | 16-12-08 | 15:16

So, what else is new? Bert Koenders is gewoon erg goed in het imiteren van de Sint, maar dan zonder de bijbehorende attributen.

Pietjo | 16-12-08 | 15:15

Bert Koenders loopt als een Alice in Wonderland door zijn wondere wereld. Hij ziet het onrecht en de armoede om zich heen en de miljarden branden in zijn zakken. Hij geeft en geeft en wordt euforisch van de gedachte dat hij, en alleen hij, de wereld weer een stuk draaglijker maakt. ’s Avonds kijkt hij tevreden in de spiegel en voelt een bolling in zijn broekje opkomen.

Ad Fundum | 16-12-08 | 15:13

17 internationale rekenkamers kunnen dus niet achterhalen waar die 500 miljoen euro is gebleven .. echt stuitend !!

slootschurftklootzak | 16-12-08 | 15:13

Laten we nu eens gewoon ophouden met die ontwikkelingshulp onzin, daar is nog nooit een land beter van geworden. Gewoon open markets...

Maxx | 16-12-08 | 15:12

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:04
Volgens mij zijn er meerdere theorieën over van Traa, ook eentje die een relatie legt met iemand waar hier niet over gesproken mag worden. Het ruikt in ieder geval heel smerig.
Mijn punt was eigenlijk dat, terwijl de kranten overheidsgeld willen, ze op geen enkel moment laten zien dat ze dat verdienen. Als ik propaganda over al die geweldige pvda-ers wil lezen kijk ik wel op hun website, van een krant zou je wel een enigszins kritische houding mogen verwachten. Dit artikel zou door Koenders zelf geschreven kunnen zijn.

spanarchist | 16-12-08 | 15:12

@handsomedevil | 16-12-08 | 15:11
Laten we het hopen dan!

Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:12

"Weten jullie het nog? Drie jaar geleden. De eerste week van 2005"
Da's bijna vier jaar geleden lutsers.

Jaap Knasterhuis | 16-12-08 | 15:11

Ik heb net geprobeerd die links-intellectuele zelfbevrediging in de Azijnbode door te worstelen.

Mijn conclusie: er wordt op twéé plaatsen belastinggeld over de brug gesmeten;
1) door Bert Sinterklaas Koenders die miljarden in een niet terug te vinden bodemloze put mikt en
2) door de Azijnbode con sorten die dit soort weerzinwekkende pijpverhalen (excusez le mot) uit de rode pen weten te persen

De Droit | 16-12-08 | 15:11

bottehond | 16-12-08 | 15:04
Goed artikel. Wél de kanttekening dat we hier te maken hebben met twee kruidenmannetjes die in kabouters geloven. Check die site maar eens verder uit.

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:11

Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:04: Hé man, cheer up. Ze WETEN niet waar het geld is gebleven. Kan zomaar ook goed besteed zijn, he. Per ongeluk dan.

handsomedevil | 16-12-08 | 15:11

Ik geef nooit meer aan rampen. Alleen aan wel nuttige organisaties die zich bezig houden met de bestrijding van ernstige ziektes. Alle andere organisaties die zich bezig houden met corruptieaantrekkende hulp kunnen aan het gas. En tegen alle zielige mensen in de warme landen zeg ik: begin maar een revolutie.

inquisitra | 16-12-08 | 15:10

Beste nieuws van 2008, 500 miljoen waar geen wapens van worden gekocht.

alpha_mannetje | 16-12-08 | 15:10


De crisiskaravaan van Linda Polman.Het is een boek.

bijtieakumaai | 16-12-08 | 15:09

@GeinPonempie | 16-12-08 | 14:59
Shit, jij hebt issues. Zeker net onder het juk van je zwaargereformeerdezwartekousenouders vandaan? Lucht het gotdomme op?

Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:08

Dat was ook weer zo'n oplicht actie van die aso "Hulpverleners" organisaties.
Een lokaal gebeuren doen voorkomen alsof het een gigantische ramp betrof.
Bedenk dat die vloedgolf hooguit een paar honderd meter landinwaards kwam, dus een potloodstreepje op een landkaart.
Maar deze graaiorganisaties deden voorkomen alsof het hele land verwoest was en dat "Alleen UW hulp, GIRO 555, deze "wereldramp" kan oplossen"
" Denk toch aan die arme donkere kindertjes! en stort op giro 555"
-
Nou, de dames en heren directeuren danken voor uw giften, de nieuwe chalets aan het Meer van Zürich zijn heel mooi geworden.

Moi2 | 16-12-08 | 15:07

Tsja, een inkoppertje lijkt me, als je geld naar een ultra corrupt land als Indonesie wegsluist weet je bij voorbaat al dat het geld niet daar terecht komt waar het terecht zou moeten komen. Wat me nog het meest verbaast is dat bepaalde types in Nederland daar nog steeds verbaast over zijn.

Zwart gat | 16-12-08 | 15:07

Ach het voelde goed, en daar gaat het toch om?

60CX | 16-12-08 | 15:07

@Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:04
van teveel coke word je para
.
*kijkt achterom

weedo | 16-12-08 | 15:07

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:04

Oh, oh, oh.... als dat maar goed gaat, BBB.
Daar gaat je geloofwaardigheid!

bottehond | 16-12-08 | 15:06

Ach snel vergeten en nu weer flink geven aan 3fm want schijnbaar heeft NL geld genoeg voor het hele land en HEEEEEEL ver daarbuiten.

Mr aarsch | 16-12-08 | 15:06

GeinPonempie | 16-12-08 | 14:59

Hmm, ik had gedacht dat jij die link wel zou begrijpen.
Het betreft hier een internasjonale kaste en een complete industrie.
Mondiaal. Deze clique gebruikt fondsen om politiek te bedrijven.
En, uiteraard: om goede sier te maken en er zelf ook nog goed uit te springen.
De negerTs en andere gedepriveerden doen voor hen nauwelijks ter zake.
Capisce?

bottehond | 16-12-08 | 15:04

spanarchist | 16-12-08 | 14:51
De zaak Van Traa heb ik vanaf het begin niet vertrouwd. Ik geloof niets van dat ongeluk en denk dat het alles te maken heeft met de ondergrondse drugseconomie waar de staat vuistdiep in zit. Van Traa heeft iets te veel gezegd tijdens het IRT onderzoek. Ik ben daar vast van overtuigd.

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:04

Ik heb destijds € 50,00 gegeven. Ik geef dus nooit meer wat. Voel me tegenwoordig wekelijks genaaid, vorige week nog uitgemaakt voor extreem rechts en nu dit weer. Verheug me op volgende week. Het enige goede nieuws is dat ik niet meer naar alle cabaretiers hoef te kijken, maar gewoon naar de verzamelde werken van Najib Amhali, zie je alle grappen.

Lying Dutchman | 16-12-08 | 15:04

En daarom geef ik dus nix aan dat soort clubs.

Vogelbeest | 16-12-08 | 15:03

Maar je hoeft bij rampen toch helemaal niet via 555 te geven? Je kunt toch ook geld sturen via bekenden ter plaatse? Heb ik toen gedaan en van dat geld is een knap huisje gebouwd voor iemand die alles kwijt was en het geld dat ik er heen stuurde is aan geen enkele strijkstok blijven hangen.

Eucalyptas | 16-12-08 | 15:03

@JaapStar: helemaal mee eens.
Waarom geld doneren waar je zelf hard hebt voor gewerkt, en wat heb je aan het idee dat het geld wordt gebruikt voor zooi aan de andere kant van de wereld? Lekker zelf van je centen genieten, da's een veel beter gevoel.

Daftendirekt | 16-12-08 | 15:03

Is daar niet die prachtige WarChild reclame mee gefinancieerd... Ehhhmm Wit Licht ofzo..

Schwalbekönig | 16-12-08 | 15:02

hmm waar moet ik aankloppen voor geld?
ik had vanochtend een tsunami onder de douche...

weedo | 16-12-08 | 15:02

In Somalië hebben ze het goed geïnvesteerd in de aanschaf van piratenbootjes ....

Hobbykip | 16-12-08 | 15:02

Monsieur Boezz | 16-12-08 | 14:38
"Als ik het geld had was ik allang gemigreerd"
Als je goed leest zie je dat het om 16 buitenlandse rekenkamers gaat waar dus hetzelfde aan de hand is als in Nederland. Denk dus niet, zoals zovelen, dat je in het buitenland je utopia zal vinden. Het kan nog veel erger kan ik je vertellen en het valt relatief gezien nog wel mee in Nederland.

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 15:01

@ StijlSchrijver | 16-12-08 | 14:55
Nooit gehoord van politieke verantwoordelijkheid? T lijkt me bovendien voor de hand liggend dat hij ook op gedane uitgaven enige controle uit laat voeren...

Blake Bier | 16-12-08 | 14:59

@ bottehond | 16-12-08 | 14:46
Leuk hoor dat jij met een link aan komt zetten over het boek Mabel: een Koninklijk Bal Masqué van Peter Siebelt. Maar dude (begrijp me niet verkeerd ik vind de koppelingetjes die jij de draad op slingert in de meeste zo niet bijna alle gevallen interessant om van te vernemen en dus aan te klikken) wat heeft dit nou weer met de Tsunami, 500 miljoen aan weggegooide poen, die seculiere *proest/ahum* grefo socialistische dogmatische stinksok Koenders te maken?!?
ps.
Hahaha loser! losers!
julie hebben allemaal voor jan lul geld overgemaakt! Moet je je zelf maar niet laten belasten met dat soort stupide aangepraatte schuldcomplexen die het resultaat van vuige religieuze breinbrouwsels zijn!
Lekker puh!

GeinPonempie | 16-12-08 | 14:59

'trio debiel in aksie'
+1 voor commentaar bij pica

Dorian Gray | 16-12-08 | 14:59

Hier een groet uit de GOLF VAN OMAN
Hierbij wil ik jullie allemaal nog bedanken voor de giften aan
de TSUNAMIE aktie in 2005
We zitten lekker hier en kunnen de komende 30 jaar vooruit
met die eurie;s van jullie
BEDANK BEDANKT BEDANKT

El Letoso | 16-12-08 | 14:58

Het hele punt is, en dat is al een tijdje bekend, dat de hulporganisaties het geld helemaal niet nodig hadden en zelf voldoende reserves hadden voor noodhulp aan de getroffen gebieden. Het gevolg van deze enorme geldstroom was dat men het nauwelijks aan projekten en hulp kwijt kon. Dat geld is dus grotendeels nooit terechtgekomen op de plaatsen waar het publiek het voor bedoeld had.

Hoe dan ook, ik geef helemaal niets meer. Wat ik wel strakke akties vind is wat de voedselbanken soms doen door in de supermarkten mensen te vragen wat extra boodschappen te doen en die bij de uitgang af te geven. Dat is concrete hulp waar nauwelijks mee gefraudeerd kan worden. Voor de rest de tyfus aan die goedbetaalde hulpverleners industrie.

Bigi Bana Boy | 16-12-08 | 14:58

Goh, wat een verassing ( NOT ) Vanaf het begin al gewet dat die geld ik zaken van paar lokale opperhoofden daar verdwijnt, daarom ook niks gegeven. En die opperhoofden zijn al lang verdwenen. ( Hebben nu een vette villa en een priveJet).

The Russian | 16-12-08 | 14:58

Ik ben blij dat ik toen geen 1 euro aan dat tuig geschonken heb... Schandalig dat de Staat zomaar die miljoenen over de balk heeft gesmeten... Maarja, de Heren in Den Haag voldoen blijkbaar ook in deze kwestie exact aan mijn verwachtingen...

Blake Bier | 16-12-08 | 14:58

Ik stel voor dat we de verantwoordelijke hinderlijk gaan volgen.

J eannn.. | 16-12-08 | 14:57

Goededoelegevers zijn echte sukkels

grote haas | 16-12-08 | 14:56

@ Geenstijl
Hier kan Koenders toch niks aandoen hij was toen maar een simpel Tweede Kamer lid. Check your facts!!

StijlSchrijver | 16-12-08 | 14:55

Blij dat ik toen niets gegeven heb.

Alco | 16-12-08 | 14:55

ach, het heeft wat gekost maar met de kerstdagen 24/7 lijken op je tv zien voorbij dobberen had toch ook wel wat, was de 5 euro zeker waard

st0mpie | 16-12-08 | 14:54

Blijft vervelend als clichés waar blijken te zijn.

J.N. de Kabelpen | 16-12-08 | 14:54

Had toch niks gegeven dus ik ben niks kwijt...

Capt. Iglo | 16-12-08 | 14:53

En daarom doe ik dus niet aan goede doelen. Ieder voor zich en de drank voor ons allen. Klaar.

JaapStar | 16-12-08 | 14:53

NL zou Koenders met pek en veren moeten opsluiten. Voor goed, opdat hij nooit meer vrij komt. Ook toen hij laatst bij DWDD was. Wat een arrogantie en ook nog eens slecht kunnen omgaan met kritiek. Hij is voor mij symbool voor wat er mis is met de PvdA en pseudo-maatschappelijk betrokken Nederland. Betrokken bij alles, zolang je er zelf maar op vooruit gaat ook als daar een spreekwoordelijke moord voor moet worden gepleegd.

Mangoost | 16-12-08 | 14:53

dat komt omdat die goede doelen instellingen als een stell chaoten te werk gingen.
stel malloten zeg.
dat soort organisaties in grote maten kunnen nooit alles goed en fatsoenlijk regelen.
ik als sinhalese van sri lanka heb toen zelf een kleine organisatie opgericht dat zich bezig hield met een klein gedeelte van het land.
dat werk veel effectiever.

Janaka | 16-12-08 | 14:52

Kom kom, van dat geld zijn vast een paar hele mooie massagesalons gerealiseerd.

LJBrinkhorst | 16-12-08 | 14:52

Toch jammer dat neerlands grootste wat zijn we liev orgie nu officiëel een grote zinloze geldsmijterij is gebleken.
Het was veel leuker om met het bord voor je kop te blijven zitten en te denken dat die arme plaggenhutters er ook daadwerkelijk beter van zijn geworden.
In mijn eeuwig geloof in de goedheid van de mens ga ik er wel van uit dat dat geld gewoon tijdelijk misplaatst is en weer ergens opduikt om alsnog zijn oorspronkelijke doel te gaan dienen.
De mogelijkheid dat het grootste deel verloren is gaan door in verkeerde zakken terecht te komen en door wanbeleid van de organisatie sluit ik uiteraard uit.
*poetst bord voor kop nog even extra op*

Dorian Gray | 16-12-08 | 14:52

Foetsie? Ha ha. Is toch normaal met goede doelengeld.

grote haas | 16-12-08 | 14:52

Volgende keer stuur ik geen geld, maar direct, via UPS mijn "ter horst-noodpakket"

hekkesluiter | 16-12-08 | 14:51

Wel een enorm kritisch artikel weer in de VK.
De twijfelachtige keuze voor Booij en van Bruggen bij de organisatie van Schokland, de twijfel over de noodzaak om de organisatie waar Herfkens werkte te sponsoren terwijl zijn voorganger dat niet wilde omdat er te veel aan de strijkstok bleef hangen, de vriendjespolitiek en het sponsoren van vriendjes waar Koenders al vanaf het begin van beschuldigd wordt, ja zelfs de raadsels rond het "auto-ongeluk" van van Traa, alles wordt becommentatieerd. Complimenten voor de VK voor dit geweldige journalistieke hoogtepunt.

spanarchist | 16-12-08 | 14:51

Wilden destijds op de zaak dat we een snipperdag gaven voor het "goede" doel.
De pleuris. Er werd door niemand iets gegeven. We voelden toen al nattigheid.
Zijn we toch nog goed terecht gekomen hé.

Boomschade | 16-12-08 | 14:50

Al sinds het debacle van de rwanda actie doe ik nooooit meer mee aan dit soort onzinnige geld wegsmijt acties. De voedselbank actie van verleden week, dat was nog eens een goeie actie. Maar dat geld smijten in een bodemloze put ver van huis doe ik nooit meer. Je kunt je geld nog beter gewoon op straat gooien dan naar Afrika of nu dan Indonesië sturen, dan maak je tenminste nog daadwerkelijk iemand blij.

Watcher | 16-12-08 | 14:49

@Einde van de Domheid

Bert Koenders zat ten tijde van de tsunami tot 2007 in de tweede kamer (as in: controlerende taak) en is sindsdien verantwoordelijk als minister voor ontwikkelings 'samenwerking'. De Nederlandse belastingbetaler heeft 300 miljoen toegevoegd aan particuliere giften en dat geld is dus grotendeels verdwenen. Dat heeft hij ermee te maken.

Het blijft toch wel sterk dat hoe meer geld er verdwijnt hoe moeilijker het is schuldigen aan te wijzen en een strafzaak op te zetten (moet je als ondernemer eens een bonnetje missen in je boekhouding). Tip: volg het geld.

Tip 2: IK WIL EEN MINISTER VAN INTERNE CONTROLE die elke overheidsuitgave controleert!!! We hebben aan de ontvangende kant x belastinginspecteurs die elk bonnetje kunnen komen besnuffelen maar ik wil ook controleurs die namens de burger de uitgaven besnuffelen, elk bonnetje wil ik zien. En dan bedoel ik niet een dure accountant die z'n handtekening wel zet onder een jaarrrekening maar echt een controleur.

sites.google.com/site/disklemer/

disclaimer | 16-12-08 | 14:48

Ali heeft kennelijk een goede vooruitziende blik. Hij maakte op voorhand al een lange neus naar het geld...

lerak | 16-12-08 | 14:47

Wat hadden za dan gedacht? Ontwikkelingsgeld in Indonesië is als een man die met een blok ijs op zijn rug uit Jakarta vertrekt: als hij aankomt in Aceh is alleen zijn rug nat, de rest van het ijs is weg. "Gesmolten"

Nee, deze tekst is niet van mij. Is Indonesisch gezegde.

vraagstaart | 16-12-08 | 14:46

tja. Ik had al zo'n voorgevoel en helemaal niets overgemaakt. Ik werd nog scheef aangekeken door collega's zo van 'joh geef jij niets !?' hehehe... Nouja triest is het natuurlijk wel. Waar is het geld eigenlijk gebleven/voor het laatst gezien... ?

Robert Irving III | 16-12-08 | 14:46

Hans klok zou het niet beter kunnen.

Eurotokkie | 16-12-08 | 14:44

Iets met water onder de brug en onder de dam, geld door het putje, dweilen met de kraan open etc.

Stevie_Ray_Vaughn | 16-12-08 | 14:44

Worden al die vermoedens maar weer eens bevestigd. Jammer!

Snorry! | 16-12-08 | 14:44

Niet gek dat je Koenders er niet over hoort. Die heeft voor 555 miljoen (waarom geen 666; is bij een ramp wel toepasselijker) natuurlijk bevriende "consultants" en "adviseurs" ingehuurd! En ach, al die miljarden ontwikkelingshulp die in de loop der jaren naar "ontwikkelingslanden" zijn gestuurd hebben of geen klap opgeleverd, of zijn ook niet terug te vinden. Eigenlijk valt dit bedrag dan wel mee.

Walter Rathenau | 16-12-08 | 14:44

Dat geld is allemaal verdampt op de beurs door de huidige "credietcrisis". Maar waarom weer een topic over verdwenen miljoenen, hebben we vanmorgen toch al gehad! www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/12/...

Hier had een leuk topic kunnen staan! Hoe gaat het met die Belgische minister van Blog-zaken?

Wim-Lex | 16-12-08 | 14:43

Jeetje.. waarom verrast mij dit toch niet... (*jank*)

hoeheddegedahgedoahn | 16-12-08 | 14:43

Hahaha! Alle mensen die mij verwijtend aankeken toen ik ze vertelde dat er geen cent van mijn geld daarnaartoe ging: in your face.

patrizio | 16-12-08 | 14:43

.. steungeld verdwenen? Wat is daar precies nieuws aan

Jan Passant | 16-12-08 | 14:42

Schaamte, schaamte, schaamte........

SammyJankis | 16-12-08 | 14:41

Goh , verbanzend dat het "weg" is. waarom controle bij mt hulp aanbieden. zit gewoon in de zaken van de politici van Indonesie en Sri Lanka. dank u voor u geld, mare we houden het zelf, hoezo hulp aan bevolking??? Wie zijn dat??

A.Skywalker | 16-12-08 | 14:41

Ik zie het verband niet met Bert Koenders. Leg eens uit?

Einde van de Domheid | 16-12-08 | 14:41

Het moest een keer gebeuren dat alles aan de strijkstok bleef hangen

Telegraafhoerrr | 16-12-08 | 14:40

Wat dacht je, dat mensen werkelijk voor niets naar een ander land reizen en daar werkelijk voor niets mensen gaan helpen? Waar zie je die kapitalisten voor aan..

TrueWorld | 16-12-08 | 14:39

Goh, zoiets verwacht je toch niet.

spanarchist | 16-12-08 | 14:39

Glas plas... Misschien 200 plempsels van verontwaardigde reaguurders en daarna wordt hier nooit meer over gesproken.

Als ik het geld had was ik allang gemigreerd...

Monsieur Boezz | 16-12-08 | 14:38

Jammer voor diegenen die geld hebben gegeven, jammer voor diegenen die hulp hebben geboden. Maar vooral jammer voor de mensen die de hulp hard nodig hadden en nog steeds hebben.

johan9991 | 16-12-08 | 14:37

ik wil mijn euro terug!

kogelbiefstuk | 16-12-08 | 14:37

Ish kwait?

Lange Bas | 16-12-08 | 14:37

weggespoeld geld..

van dal | 16-12-08 | 14:36

Bert Koenders is een landverrader

GeinPonempie | 16-12-08 | 14:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken