Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De 2009 Auto Death Watch

wrekked.jpgGefeliciteerd. Opel, Saab, Chevrolet, Cadillac, Hummer, Ford, Mazda (ja Mazda), Dodge, Jeep en al die anderen kregen gratis geld ter waarde van 15 miljard dollar van George Wouter Bush. En u snapt dit best. Want uit onze poll blijkt dat u de autoindustrie nergens de schuld van geeft. Maar laten we de vergelijking van dit blog eens checken. In 2007 verkocht General Motors 9,37 miljoen automobielen en maakte $38,7 miljard VERLIES. Toyota Motors verkocht toevallig ook 9,37M auto's en maakte $17,1 miljard WINST. (bron:Reuters) Dat zijn toch geinige feitjes over die Amerikaanse mega-prutsers. Nog een leuk feitje: ruim 100 jaar na de eerste T-Ford, lanceert Ford de nieuwe F-150, de Redneck T-Ford. Er zit ruim 100 jaar innovatie tussen deze auto's. Het verbruik per kilometer na 100 jaar research: gelijk, namelijk 1 op 7,2. Wat nou Amerika autoland van de wereld? Amerika = Prutsers. En nu naar Nederland. Die autobouwers zijn de draad even helemaal kwijt. Goed, veel merken mijden de AutoRai dit jaar als de pest. Maar het nieuwe concept van de Rai, waarbij automobielen van verschillende typen naast elkaar komen te staan -in plaats dat elke fabrikant zijn eigen stand heeft- dreigt nu ook te mislukken. Fabrikanten hebben liever niet dat hun auto's per klasse, IRL vergeleken worden. Terwijl de keuze voor de hand ligt. Gaan we in 2009 voor de huidige A8, of toch de nieuwe 7-serie. Wordt het de nieuwe A4 of de opgefriste 335d. Wordt het voor de stagiaire een 1-serie of toch een aangeklede Golf. Het blijft ook voor ons lastig, die keuzes in crisistijd...

Reaguursels

Inloggen

en je ken allemaal lulle wat je wil... ik blijf lekker rondtoere in de dikke v8..

bjoetiecees | 13-12-08 | 11:17

Hummm BMW, komen die nu wel of niet op de Rai? Volgens mij zijn ze een beetje bang vor de concurrentie. Gewoon snel weg doen Http://www.ikwilvanmijnBMWaf.nl

Barman | 13-12-08 | 02:03

Persoonlijk zou ik het heel jammer vinden als in de autorai alles naast elkaar komt te staan op type, dan is alle lol er af. het gaat om het rondlopen en zo alle merken te ontdekken. bovendien zijn dan alle kleine automerken niet blij die ge ownd worden door de duurdere grotere automerken die veel mooiere auto's maken. maar toch misschien een bezoekje waard gewoon om te kijken hoe die dure auto's er nou echt uit zien.(bugatti veryron<3) bovendien ownd die nieuwe toyota ireal wel heel erg en laar alle concurrenten in het niets vallen dus vraag ik af of die er staat.

mastermats | 12-12-08 | 13:43

Wat te denken van de Tesla Roadster (www.teslamotors.com)
Innovatief bakkie, geintroduceerd door onafhankelijke believers in wél innovatieve bakkies.

Electrische auto,
range 500km
1220kg
van 0-100 in 4 sec.

Reintje | 11-12-08 | 17:53

@Hoxha: als je niet kunt kiezen tussen een Audi of een BMW ben je geen BMW waard.

pollens | 11-12-08 | 17:46

@baba4oog

nog ff en je gaat zeggen dat ze 2 assemblage lijnen hebbebn. 1 voor europa en 1 voor de us, waarvan dus 1tje speciaal kut of zo ???
Amerikaanse auto's zijn gewoon slecht maar door het gebruik van simpele technieken gaan ze vaak motorisch lang mee zo eenvoudig is dat.
Zit niet veel op kan ook niet kapot gaan.
De laatste serie corvette is gewoon een uitzondering

StonedTrooper | 11-12-08 | 17:31

oh oh oh, een 1 serie of een aangeklede golf
En dat met al die andere pauper audi's, word tijd dat ik jullie eens wat auto advies kom geven.
Drama!

StonedTrooper | 11-12-08 | 17:28

@J.N. de Kabelpen | 11-12-08 | 12:07
Helaas is het niet rechtstreeks te kopieren naar de Europese of Amerikaanse (productie)cultuur.

Baker | 11-12-08 | 14:13

@gekke gerrits | 11-12-08 | 13:00
jaja, maar de meeste mensen kunnen omdat leningen niet meer worden toegewezen niets meer kopen :D

blaffer | 11-12-08 | 14:00

@baba4oog | 11-12-08 | 12:30
Helemaal mee eens.
Ik kom regelmatig in de VS en rij daar (vrijwel nieuwe) huurauto's.
Vaak is er wel iets mee aan de hand:
kofferbak gaat open als je door een hobbel rijdt (!!)
Dashboard kastje blijft maar open gaan
Raamrubber gaat met het raam mee naar beneden, dat moet je dan terugdrukken om vervolgens het raam weer dicht te krijgen.
Interieurdelen die loslaten omdat ze met klitteband (!!) vastzitten.
Etc, etc.
Let wel, dit zijn vaak auto's met < 3000 mile op de teller, dus net ingereden.
.
De Japanse auto's die in de VS zijn geproduceerd en, ironisch, vaak meer onderdelen uit de VS bevatten dan auto's van de Big 3, zijn vele malen betrouwbaarder dan vergelijkbare Amerikaanse auto's.

Carpe Noctum | 11-12-08 | 13:26

Die 15 millard zijn net voldoende tot het aantreden van Obama. Dan is het geen probleem voor Bush meer. Een amerikaan koopt vandaag geen nieuwe auto, en zéker over twee maanden niet.

miachel2003 | 11-12-08 | 13:24

Gewoon blijven consumeren AUB.

gekke gerrits | 11-12-08 | 13:00

@ Rico4610 | 11-12-08 | 11:57
je commentaar is het bewijs, dat liefde blind (je) maakt. ik spreek met enige regelmaat met amerikanen. die geven zelf met zoveel woorden aan, dat de kwaliteit van de gemiddelde auto, die door de lokale G3 geproduceerd wordt, zich absoluut NIET kan meten met bijvoorbeeld japanse auto's, zelfs als die 'japanners' lokaal in de VS in elkaar geschroefd zijn.

vwb de corvette (C6) : ik heb zelf voor zo'n auto gekeken. hier in 0031. volgens mijn amerikaanse gesprekspartners zouden de auto's, die voor de exportmarkten gebouwd worden van wat betere kwaliteit moeten zijn, dan de exemplaren voor de thuismarkt. desondanks zaten in de auto waar ik proef mee ging rijden de stoelzittingen los en sloten diverse delen ook niet bepaald mooi (let op, ik heb het nog niet eens over 'vlekkeloos') op elkaar aan. we hebben het dan over een auto van 100K+ euri. en hij had iets meer dan 3000 km op de klok. en kom niet met dat een corvette verhoudingsgewijs zo goedkoop is. nissan zet de GT-R voor een vergelijkbare prijs in de markt. en je kan er nu al vanuit gaan, dat die beduidend beter in elkaar zit.

summa summarum : de amerikaanse autoindustrie gaat ten onder aan hetzelfde syndroom als waar de engelse autoindustrie mee op z'n muil gegaan is : misplaatste arrogantie, in de zin van : niet goed naar de wensen van de consument luisteren en ontwikkelingen in het umfeld negeren.

baba4oog | 11-12-08 | 12:30

Als je niets in te ruilen hebt kun je inderdaad 10 tot 15 % korting krijgen op een auto. Maar ja, de meeste mensen hebben toch hun eigen auto die ze kwijt moeten. Aanmelden maar op www.ikwilvanmijnautoaf.nl

Barman | 11-12-08 | 12:26

Als huizenkoper, kun je nu ook 10-15% korting krijgen.

blaffer | 11-12-08 | 12:18

Waarom gebeuren er de laatste tijd zoveel ongelukken? Iemand een idee? Dagelijks diversen...

BarneyBoner | 11-12-08 | 12:15

Leuk stukje ook in het AD. (Zie link in topic)
'Met een beetje moeite kun je 10 tot 15% korting bedingen. Dat scheelt al snel 2000 tot 4000 Euro.'
Dus als 2000 Euro 10% is, dan is 15% 4000 Euro?
Jammer, maar als het begint met zulke domme fouten ben ik al klaar met lezen.

Life_can_be_simple | 11-12-08 | 12:10

Rico4610 | 11-12-08 | 11:57
ABS, airbags, driepuntsgordels, navigatie en nog veel meer dingen zaten anders wél als eerste in de S van Merdedes. Leuk dat de Amerikanen het in al hun auto's proppen, maar het is toch echt niet hun techniek.

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 12:07

@Baker | 11-12-08 | 11:24
And it works so well.

J.N. de Kabelpen | 11-12-08 | 12:07

Wacht even begrijp ik nu goed dat fabrikanten van een duidelijk niet verkoopbaar product GRATIS GELD krijgen zodat ze door kunnen gaan met nog meer onverkoopbaar product produceren!
Ze zijn echt van de pot gerukt daar....

Beëlzebul | 11-12-08 | 11:58

Toch leuk dat de meeste mensen Amerikaanse auto's afkraken, oftewel, proberen af te kraken.
Ik ben altijd een voorstander geweest van Amerikaanse bakken, en dat het nu slecht met ze gaat, kunnen de merken zelf weinig aan doen, ze hebben de laatste paar jaren wat dingen tegen gehad waaronder dat mensen zich ineens druk gaan maken over het milieu.

En dat de meeste Nederlanders Amerikaanse auto's afkraken, komt waarschijnlijk niet door de automerk zelf, maar door dit kutland, enkele voorbeelden:

1. Benzineprijs in Nederland is veel duurder dan in Amerika, daar merken ze het een stuk minder dat ze een dikke V8 rijden.
2. Wegenbelasting, ook dat is een stuk minder in Amerika, daar kan je makkelijk een auto van 1800 KG hebben.
3. Wegen, de wegen in Amerika zijn, zoals bekend, een stuk breder dan in Nederland, en dan heb ik niet eens over de parkeervakken...

Kortom, een Amerikaanse auto is in Amerika prima te doen, maar in Europa, met name in Nederland is het een stuk lastiger, maar om daar te automerken de schuld van te geven? Nee.

En wat betreft het techniek in Amerikaanse auto's? Schaam je als je daar kritiek op hebt, dingen als stuurbekrachtiging, ABS & Airco, zitten standaard in een Amerikaanse auto, of die nou uit 2008 is of uit 1975.
Terwijl dit zelfs tegenwoordig bij een nieuwe auto nog niet eens standaard is.

En om nou de F-150 als voorbeeld te nemen is natuurlijk wel vrij kinderachtig, dat is namelijk ook totaal geen snelheidsmonster, en daar is die ook niet voor gemaakt, dat ding trekt wel als ruim 400 paarden, dat doen de meeste europese auto's niet na hoor, en ik zal ook niet proberen, want dan trek je je plastic bumpers eraf.

Had de Corvette Z06 als voorbeeld gegeven? Maar nee, dat doen we niet want dan kunnen we ze niet afkraken!

Rico4610 | 11-12-08 | 11:57

Met een F-150 rij je echt geen 1 op 7,2. Maak er maar gerust 1 op 4 van. Daar krijg je dan wel antieke techniek, een rammelend en krakend interieur, aso-image, bladvering en een starre achteras voor terug.

penis-aqua-rosA | 11-12-08 | 11:54

@mental K | 11-12-08 | 11:41
We hebben een lange traditie van steun voor losers: Melkert, Herfkens, Pronk, Peys, Wallage enz. enz. Allemaal sukkels, charlatans en rejects. Allemaal beloond met een leuk raambaantje.

Zeddegeizot | 11-12-08 | 11:52

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:43
Zou kunnen, kan er niet over oordelen.
Ik had overigens begrepen dat de plannen van Hillary destijds en van Obama nu vooral gaan over het aanbieden van gezondheidszorg voor die miljoenen Amerikanen die nu niet verzekerd zijn.

spanarchist | 11-12-08 | 11:50

Us Marijke HELwegen is helemaal bij de tijd..
www.minimafair.nl/

PrimaDeLuxe | 11-12-08 | 11:47

Amerikanen zijn gewoon lazy en ontwikkelen liever verspillung om rijk te blijven dan een zuinige EN snelle wagen. Of ze kunnen het gewoon niet.. Om laten vallen is beter dan eindeloos redden

Stroopdoos | 11-12-08 | 11:45

spanarchist | 11-12-08 | 11:30
Ik denk dat een deel van de problemen met ziektekosten in de VS samenhangen met idioot hoge onkostenvergoedingen en de verzekeringskosten (ivm die doorgeslagen claimcultuur) voor medici . En herziening van dat systeem zou bedrijven als GM e.d. veel geld kunnen besparen.

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:43

spanarchist | 11-12-08 | 11:33
Hoe dan ook, je moet je je ogen uit je kop schamen als je daar lid van bent.

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 11:42

@ Zeddegeizot | 11-12-08 | 11:35: juistem! Zo is het maar net. Snap niet dat ze bedrijven en managers blijven steunen van bedrijven die het niet goed doen en gewoon FOUTEN hebben gemaakt. Krijg ik straks ook steun als ik niet de juiste producten heb laten ontwikkelen voor mijn markt? Pfff. Dit is echt geen kapitalisme of markteconomie.

mental K | 11-12-08 | 11:41

daskapitalist | 11-12-08 | 11:33
Dat is weer een andere discussie die net zo goed op NL van toepassing is. Wil jij meebetalen aan rookTokkies met longkanker ? Obese personen met hartkwalen ? Wintersporterts met gebroken poten ? Enz enz.

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:40

Gelukkig heeft de lobby en de financiering van verschillende campagnes niets met de keuze van het congres te maken. Ignorance is bliss.

King Stootoog | 11-12-08 | 11:39

ik ben opzoek naar een nieuwe daihatsu cuore, hoe goedkoop zou ik hem kunnen krijgen? geenstijl help mee :)

terrorwally | 11-12-08 | 11:38

@Baker 11:24
Juist. Een passie voor continue verbeteren! Plan, Do, Check, Act!!!

SammyJankis | 11-12-08 | 11:37

Ik heb hier een aanbod liggen om een 335d mee te nemen voor de prijs van een 330d... als ik nog een beetje door ga mieren heb ik ook nog 'mijn' set lichtmetalo's bij en een kwartetje oh-wat-is-het-koud-bandjes. Zo slecht gaat het dus niet. Althans... met mij als die wagen bij mij op de stoep staat. De dealerT denkt daar na deze transactie ongetwijfeld anders over. Het zijn écht gouden tijden voor de autokoper en dat de fabrikanten en de dealers verlies lijden komt onder andere door zuigers als ondergetekende... mja... rot voor ze.

Multiflauwekulti | 11-12-08 | 11:35

Met staatssteun ondermijn je het zelfreinigende vermogen van de markt. Nieuwe uitdagers met frisse ideëen worden deaud gemaakt. De consument is de lul: Niet alleen ben je je belastingpoet kwijt, je zit ook nog eens opgescheept met kudtauto's. Dus. Waarom toch? Omdat politici bang zijn voor ontslagen? Omdat ze vriendjes willen blijven met een machtige lobby? Zot nie begrijpuh.

Zeddegeizot | 11-12-08 | 11:35

@Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:24
zodat jij als gezonde amerikaan mee kan betalen aan de gezondheidskosten van elke vatsige pauper die zich volpompt met hamburgers en slurpees?

daskapitalist | 11-12-08 | 11:33

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 11:29
Lijkt me toch vervelend als je daar lid van bent en plotseling werk vindt. Mag je dan geen lid meer zijn, moet je respijt vragen of mag je je lidmaatschap alleen verlengen als je belooft binnen 4 maanden weer werkloos te zijn?

spanarchist | 11-12-08 | 11:33

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:24
De plannen van Obama zijn inderdaad niet haalbaar, zeker nu niet. Er kan echter wel een hoop verbeterd worden mijns inziens.

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 11:31

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:24
Dat is een veel interessantere discussie.
Nieuwe systeem zal er overigens in de USA nooit komen, the powers that be zullen dat uit eigenbelang altijd tegenhouden.
En om niet zo ver te gaan, ook in NL is de gezondheidsmaffia actief. Zo wordt er al jaren dankzij het numerus fixus bewust een tekort aan medici gecreëerd, zodat zelfs de grootste kneus die medicijnen gestudeerd heeft zich verzekerd weet van een topsalaris.

spanarchist | 11-12-08 | 11:30

godsammekrake | 11-12-08 | 11:22
Het is een onderdeel van de vele problemen die de Amerikaanse autofabrikanten hebben en ik vind het niet rechtvaardig om de schuldvraag nu geheel bij de vakbonden neer te leggen. Vergeet niet dat er veel buitenlandse autofabrikanten in de VS produceren in fabrieken die tot voor kort wél goed draaien en die met dezelfde vakbonden te maken hebben. Dat zegt iets over het beheersen van je productieprocessen. Verder spelen de problemen natuurlijk al veel langer en heeft de kredietcrisis de zaken alleen maar versneld. De problemen waren er al en iedereen heeft ze ook zien aankomen.

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:28

@J.N. de Kabelpen | 11-12-08 | 10:56
Sterker nog Toyota heeft dat uitgevonden. De Lean manufacturing filosofie komt voort uit het Toyota production system.

Baker | 11-12-08 | 11:24

spanarchist & Bier-Sexueel
Jullie hebben gelijk maar ik wilde persé die kanttekening maken als tegenhanger van al dat leedvermaak. Verder wilde ik nog zeggen dat er nu eindelijk eens werk gemaakt moet worden een nieuw systeem van ziektenkostenerzekeringen) in de VS. Clinton wilde dat al en Obama nu, al denk ik dat met de huidige crisis er wel niets van zal komen.

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:24

Eigenlijk, eigenlijk moet je eens op deze site kijken, www.vroemm.nl/sneladvies/display, om te zien wat een auto nu echt kost.

Mijn baas heeft een BMW 7-heelveelcilinder die meer dan 3500 euri per maand kost... Tenminste, dat denk ik, want een 740 doet al gauw 3200 per maand. En maar roepen dat het slecht gaat met de economie en het bedrijf.

borgmonster | 11-12-08 | 11:22

@Bigi Bana Boy
De Amerikaanse bonden hebben hun eigen auto-industrie kapot gemaakt door naar goed socialistisch gebruik de economische realiteit te negeren en de werkgevers net zo lang te overvragen tot ze kapot gingen. Nu men dit lijk met veel belastinggeld reanimeren, worden ze voor die wurggreep beloond. Tot de volgende zucht tegenwind.

godsammekrake | 11-12-08 | 11:22

OT
De SP, de Bijstandsbond (!) en de Internationale Socialisten, zeg maar de crème de la crème van parasiterend NL, protesteren vanavond bij de opening van de Miljonairs Fair.
Zou een baan zoeken, werken, een bijdrage aan de economie leveren misschien niet een beter idee zijn?

spanarchist | 11-12-08 | 11:22

gm zijn de grootste ratten van de wereld, een beetje slecht onderhandelen met de united auto workers, zodat de schuldlast van het bedrijf bij de overheid komt te liggen. en de amerikaanse belastingbetaler maar betalen, maar voor hoe lang nog?

daskapitalist | 11-12-08 | 11:21

Eigenlijk maar slecht die leasewagens. Het kan je geen fuckje schelen of de auto zuinig is, goed voor het milieu, of dat je oliesjeiks sponsort die vervolgens onze leasemaatschappijen opkopen met ons eigen geld.

Het ergste is nog dat je in principe in iets rijdt waar je het geld helemaal niet voor hebt en dat geld moet geleend worden. Al die kredietverstrekking is de basis van de crisis!

Porrello | 11-12-08 | 11:18

Gelukkig is de aankoop theorie. En hoeft de redactie niet van de advertentie-inkomsten rond te komen. Dan werd het een 2e hands peugeot 205.

antizanic | 11-12-08 | 11:17

Du moment Chevy Koreanen van een badge ging voorzien wist je reeds dat het einde in zicht kwam. Er bestaat immers geen 8 cilinder Matiz! En wie beweegt er nu op 3?
Verder geen enkele klacht over mijn 35 jaar oude yank wagenpark en tanken zie ik nowadays louter als een investering. Een prettig gevoel overkomt mij telkenmale wanneer het king size 100 liter vat boven de achteras in one shot vol sijpelt om vervolgens naar de volgende bestemming te cruisen op een eveneens volle LPG bom. Wat nou crisistijd? Zoek nog een '71- er Ranchero by the way....

MarShall | 11-12-08 | 11:14

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:07
Prima dat ze goed voor hun medewerkers zorgen, al dan niet onder druk van de vakbonden, en dat zal ook zeker hoge kosten met zich meebrengen. Maar vergeet niet dat ze jarenlang auto's hebben geproduceerd die niemand wil hebben, een paar rednecks daargelaten uiteraard. Een jaar of vijf geleden was de "groene" trend al zichtbaar, daarvoor hadden ze het al moeten zien. Japanners hebben er goed op ingespeeld, waarom konden de Amerikanen dat niet? Het nijgt weer naar Amerikaanse arrogantie, ze zijn even vergeten dat trends ook naar de VS kunnen overwaaien ipv er alleen maar vandaan komen. Joe the carmanufacturer zal het zeker merken in de portemonnee terwijl hij er niets aan kan of had kunnen doen, but that's the way it is. Elk bedrijf kan kapot, als je zekerheid wilt moet je ambtenaar worden, ook in de VS.

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 11:14

15 miljard ? kunnen ze toch weer 3 maanden vooruit.

Karel Kruizenruiker | 11-12-08 | 11:14

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:07
Chrysler betaalt per auto meer aan ziektekostenverzekering dan aan materiaal. Het is een beetje doorgeslagen.

spanarchist | 11-12-08 | 11:11

Toch is de Prius een voorbeeld, nu nog een groene bouwmethode en klaar ben je. En ik zou nooit een amerikaan en ook nooit een duitser rijden. Geef mij maar een Lexus.

importfries | 11-12-08 | 11:08

Tsja, we kijken natuurlijk met nauwelijks verholen leedvermaak naar de VS .. laten we eerlijk zijn, maar vergeten wel even dat als het mis gaat bij dit soort megabedrijven het de regular Joe's die er werken zijn die de rekening betalen. Ik heb begrepen dat één van de (vele) problemen bij oa GM veroorzaakt worden door de redelijk goede arbeidsvoorwaarden en de pensioenen die bijna niet meet op te brengen schijnen te zijn. Redelijk goed voor Amerikaanse begrippen dan. Ik vind het toch lovenswaardig dat een bedrijf goed vooo zijn werknemers zorgt en in ieder geval een goede ziektekostenverzekering heeft geregeld. Een beetje minder leedvermaak zou derhalve wel op zijn plaats zijn.

Bigi Bana Boy | 11-12-08 | 11:07

Prachtige cijfers. Amerikaanse lompe engineering; oversized, veelCC/weinigPK, inefficiënt, korte termijn denken, etc. versus de Japanse kundigheid en verfijning; weinigCC/VeelPk, zuinig, efficiënt, lange termijn denken, lean manufacturing, etc
De gemiddelde Amerikaanse auto is net als de gemiddelde Amerikaan; oversized, lomp en rijdt op te grote voet ;)

SammyJankis | 11-12-08 | 11:02

Hé, Hoxhi, wanneer je geen verstand hebt van financiën, moet je er ook geen commentaar op leveren. Je bent duidelijk appels met peren aan het vergelijken.

Dundunbanza | 11-12-08 | 11:01

Dit zijn juist de tijden dat het kaf van het koren wordt gescheiden. Inderdaad, dit natuurlijke proces moet niet tegengewerkt worden. Op de lange baan is het juist goed voor de hele industrie.

-jj | 11-12-08 | 10:58

Vind je het gek, Japanners werken met Kai Zen. Amerikanen en Europeanen zeiken alleen maar.

J.N. de Kabelpen | 11-12-08 | 10:56

[email protected] Riest | 11-12-08 | 10:48
Voor het milieu hoef je het in ieder geval niet te doen, volgens een onderzoeksbureau bij onze oosterburen is de S-klasse milieubewuster dan een Prius. Niet om het brandstofverbruik uiteraard, maar de bouwwijze. Gerecyclede materialen gebruikt enz. Dus binnenkort rijden de geitenwollensokken ook Der S.

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 10:52

Ik weiger hoe dan ook in een prius te gaan rijden. Krijg altijd het idee dat het ding achteruit rijdt.

Het enige land waar fatsoenlijke auto's worden gebouwd, is Duitsland. Heb inmiddels BMW gehad, Audi, Volkswagen en skeur nu zalig rond in een Boxter S. Mij hoor je niet klagen. Een hoerensloep uit de VS? Nooit van mijn leven.

Truttebol | 11-12-08 | 10:46

De F-150 is ook niet echt veel sneller als een T-ford, in die 100 jaar hebben ze ook niet echt meer BHP per "cubic inch" weten te ontwikkelen. Geen wonder dat ze naar de klote gaan. Ik heb nog nooit een amerikaan 1000BHP uit een 6 literblok zien persen (tegenover "onze" Veyron).

JaapStar | 11-12-08 | 10:41

Uit de auto-poll die geenstijl een paar weken geleden deed bleek dat iedereen gestemd had voor een benzineverslinden monster (behalve EvdD die een keur aan nieuwe technologien had omarmd, U zag het niet door de dampen van het brandende rubber en de opwindende uitlaatgassen).
Maar het is net als met vrouwn. Uiteindelijk kopt U een Kia of Mitsubihi waarvoor U geld terugkrijgt van autobelastingen.
De US industri heef geanticipeert op de jongensdroom, aangemoedigd door polls op GS en dan uitrst onderhoudend engels autoprogramma op TV. En wat krijg je dan? De arrogantie van de markt die al omgevallen was VOOR de kredietcrisis.
Maak dan toch die Hummer op waterstof. Zo moeilijk is dat toch niet?

Einde van de Domheid | 11-12-08 | 10:41

Het is de schuld van de vakbonden. Zij wilden altijd meer en meer voor de werknemers van de grote drie. Daardoor zijn de loonkosten per uur bij b.v. Ford $22 hoger dan bij Japanse fabrikanten die fabrieken in de VS hebben. Daar gaat je winst dan!

Ctwzl | 11-12-08 | 10:38

Moet toch altijd lachen om die jankbekken bij het AD. zelfs op zo'n topic kunnen ze bij de reaguursels nog beginnen over de vaste lasten en het is al zo duur. Heerlijk zeikvolk.

G-ew-el-di-g | 11-12-08 | 10:35

Het nieuwe concept van de RAI vereniging is een farce. Hier doen grote fabrikanten zeker niet aan mee. Er worden per jaar miljoenen uitgegeven aan advertentiekosten (kijk er de Televaag maar op na...) om de eigen identiteit te waarborgen. En dan nu met z'n allen op een kluitje. Zoiets werkt niet.
Gewoon alles afblazen ( kijk naar de Bedrijfswagen RAI die ook niet doorgaat).
Geen RAI betekent ook een besparing van kosten ( een beetje stand kost al gauw tussen de 4 en 8 ton). Hierdoor kunnen ook gelden worden vrijgemaakt voor acties etc. om de daling in verkoop te compenseren ( dit komt de gemiddelde reagluurder weer ten goede...).

De Shark | 11-12-08 | 10:34

Alsof het een dubio was de bedrijven financieel te injecteren. Dat zijn de figuren met de touwtjes in handen. Bush is niet meer dan een marionette met een cokeverslaving en een slechte alcoholwasem. USA maakt alles kapot waar Europa te dom (en inmiddels verplicht) is in te investeren. U stond erbij en kijkt er naar.

Rollins | 11-12-08 | 10:32

Wat is lease toch fijn..

SwaY | 11-12-08 | 10:32

Laat de RAI-medewerkers hun auto op de stand zetten zodat het nog wat lijkt;ik koop de mijne toch in Duitsland.Fuck'em.

R.B.Scott | 11-12-08 | 10:30

bedoel 17,1 miljard

Spanko | 11-12-08 | 10:27

Echte snelheidsduivels pakken de moterfiets.

Maja de Bijna | 11-12-08 | 10:27

Heb het niet gecheckt, maar 17,1 dollar winst lijkt me sterk.
Was het niet Yen?

Spanko | 11-12-08 | 10:26

Ach, ja. Het land van de onbegrensde mogelijkheden. De U Naait me Steeds!

Sputtermuts | 11-12-08 | 10:25

'gassguzlers' hebben hun langste tijd gehad... en nu?

Hyperion038 | 11-12-08 | 10:24

George Wouter Bush +1

Balzakius | 11-12-08 | 10:24

Volgend jaar een benenwagen RAI dunkt me.

Bier-Sexueel | 11-12-08 | 10:23

Ook in de US hebben ze bonden en die hadden nu de deksel op de neus MOETEN krijgen.

godsammekrake | 11-12-08 | 10:23

misschien een paar Spijkers op de weg pleuren?

sjonnnybravo | 11-12-08 | 10:22

volgend jaar een tweedehands auto-RAI?

Veldmaarschalk Sorry | 11-12-08 | 10:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken